LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 103 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-06 14:40
Jgroothedde schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:48:
[...]

Ik stook op Water temperatuur
Temperatuur op 31 graden
Stille modus
Warmte water aan uit op type 2
warm Water temperatuur op 28 35
pomp capaciteit 100%

Heb je hier iets aan? Heb helaas geen HA data
Aan je uitleg te zien heb je een type 3 LG.
Heb je er nog een eigen flow meter in zitten toevallig?

Anders zou je eens kunnen kijken je pomp vermogen wat omlaag te zetten (80% bijvoorbeeld) of je temperatuur te verhogen (als je naregeling hebt)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:12

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Max pomp stond al op 75%
Nu van 18.4 liter p/m gezakt naar 15 (stuur op vast debiet). Er gaat toch maar 15 het huis in en de rest over de buffer.

Stabiele waarden over de afgelopen 24h
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7eDL67pG1N9jrcpR1KnEaPxbs0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TILdHneuKdFP15y51jYvqmZT.jpg?f=user_large

Nu toch wel erg benieuwd naar <5 graden graden.. Heb nog geen enkele defrost gehad

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:28
rolandmegens schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:05:
Mijn warmtepomp stond al een tijdje op AI met water+air sensor. Zojuist kijk ik en stond hij ineens op heat en op water sensor.

In het installatie menu kon ik nu alleen nog maar kiezen tussen air, of water, ipv ook air+water. En toen ik hem op air zette kreeg ik een error, gaf hij aan dat hij in emergency stand wilde, en staat er nu een CH 1 error.

Heb hem weer even op water en ai gezet, dus hij werkt nu wel, maar krijg hem niet meer terug op heat, en de error message blijft er staan.

Bij opnieuw opstarten geeft hij metern weer de melding ch1 operation available melding. Kan ik hem wel weer op heat of ai zetten. Kan ik ook wel weer de sensor kiezen, inclusief air+water.

Echter de foutmelding blijft. En nu in het status overzicht, waar linksboven eerst 1 room temperatuur stond (waar ook de thermostaat op ingesteld wordt) staat nu een huisje met "LO" en een outlet tekentje met de outlet water temperatuur.
Het lijkt dus alsof de temperatuur sensor van de thermostaat kapot is oid.

Iemand enig idee wat het kan zijn?
toon volledige bericht
Neem aan dat je een monoblock hebt en geen extra temperatuur sensor gebruikt. Spaninngscycle heb je al gedaan lees ik.
Hoe lang is de kabel van je WP naar je RMC? Belangrijkste is dat als je de kabel verlengd hebt, de draadiameter voldoende is.
Wat je verder nog even kunt doen is (spanning eraf!) de kabel op de RMC en in de WP loshalen en opnieuw inpluggen. Zelfde als je de kabel verlengd hebt, controleer de verbindingen nog een keer.

Als dat allemaal niets doet wordt het denk ik toch een gevalletje service voor je installateur of LG.

Een tijdelijke (tweakers) oplossing zou een externe T sensor of externe thermostaat (aan/uit) kunnen zijn,De externe T sensor is een NTC zoals LG ook in aparte modelues verkoopt. Dit is een NTC van 10 k (weet de karakteristiek zo niet uit het hoofd), maar dat overweeg je alleen als je dit soort onderdelen al hebt liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:47
Aanvulling is de aansluiting van de draden achter op de RMC te controleren. Bij mij en een aantal andere tweakers zat de aderisolatie tot onder de schroefcontacten

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-06 20:04
BernieW schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:16:
[...]

Neem aan dat je een monoblock hebt en geen extra temperatuur sensor gebruikt. Spaninngscycle heb je al gedaan lees ik.
Hoe lang is de kabel van je WP naar je RMC? Belangrijkste is dat als je de kabel verlengd hebt, de draadiameter voldoende is.
Wat je verder nog even kunt doen is (spanning eraf!) de kabel op de RMC en in de WP loshalen en opnieuw inpluggen. Zelfde als je de kabel verlengd hebt, controleer de verbindingen nog een keer.

Als dat allemaal niets doet wordt het denk ik toch een gevalletje service voor je installateur of LG.

Een tijdelijke (tweakers) oplossing zou een externe T sensor of externe thermostaat (aan/uit) kunnen zijn,De externe T sensor is een NTC zoals LG ook in aparte modelues verkoopt. Dit is een NTC van 10 k (weet de karakteristiek zo niet uit het hoofd), maar dat overweeg je alleen als je dit soort onderdelen al hebt liggen.
Klopt. Het is een monoblock. Geen extra temperatuur sensor, alleen dan een weerstand voor mijn warmwatervat. Ook geen verlenging toegepast. Gewoon de originele (al erg lange) kabel. Dit gaat nu ook al 3 jaar goed. Vandaag voor het eerst zo'n foutmelding.

Heb spanning er nog niet afgehaald, alleen herstart via de thermostaat (RMC?). Ik zal nog even uitproberen om spanning er een minuutje af te halen. Anders zal ik (met spanning eraf) wel even de RMC losmaken en kijken of dat kabeltje goed zit aangesloten. En indien dat ook niet, dan ook maar bij de buitenunit (weer uitvogelen wat ook alweer wat was).

Als dit echt niet werkend krijg, dan kan ik altijd gewoon via Homey mijn warmtepomp aan gaan sturen, met een losse externe thermometer.

@SalexSun Is dit iets wat na 3 jaar nog een fout kan geven? Maar ik zal inderdaad de RMC maar eens van de muur halen en de draad bekijken.

Update: spanning eraf gehaald, foutmelding is weg. Wel nog steeds dat het RMC scherm eranders uitziet, en dat bij temperatuur LO aangeeft. Zou dit ook door kabel veroorzaakt kunnen worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-5nCz1v_qdzJTmZXaZpi7J40AE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLkLt96ny4FpxruW499CAdCF.jpg?f=fotoalbum_large

Update 2: Volgens homey geeft de warmtepomp momenteel aan dat het (volgens de RMC) 25.5 graden binnen is (wat gelukkig niet klopt). Dus toch iets met de temperatuursensor in RMC aan de hand gok ik

Update 3: kabeltjes bij rmc lijken prima te zijn. Heb ze wel even opnieuw vast gezet, maar heeft niks geholpen.

[ Voor 18% gewijzigd door rolandmegens op 18-11-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 18:13

Swerfer

Hmm...

@David Je mag mij aan de topicstart toevoegen als bezitter van de LG MONOBLOCK THERMA-V HM051MR-U44, uit Spanje (MERCACLIMA). Zaanstreek.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-06 09:32
paQ schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:37:
[...]

Als je hem van stille modus afhaalt, zul je ws na enkele uren elk uur een oilreturn piekje zien.
Dat probeer ik, alleen de grap is dat hij steeds terugspringt naar Stille modus. 8)7
Ben er nog niet achter waarom hij dat doet...

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00
tebogo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:35:
[...]

Dat probeer ik, alleen de grap is dat hij steeds terugspringt naar Stille modus. 8)7
sja toch zo ingesteld in de RMC? Of anders via modbus?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:44
tebogo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:35:
[...]

Heb je misschien een tijdprogramma ingesteld voor je Stille modus?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:47:
[...]

Heb je misschien een tijdprogramma ingesteld voor je Stille modus?
Die had ik al uitgezet. ;-)

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:42:
[...]

sja toch zo ingesteld in de RMC? Of anders via modbus?
Gevonden, was in Modbus een instelling die ik over het hoofd zag |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:54

thido

Tilburg

tebogo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:21:
[...]

Die had ik al uitgezet. ;-)
Bij mij zet hij juist de stille modus steeds zelf mee uit als de unit uitgeschakeld wordt door de RMC (zowel manueel als via programma). Modbus maar even weer aangesloten om te kijken wat/wanneer hij het doet en toen zag ik dat gebeuren. Als ik hem via Modbus uitschakel dan blijft de silent mode gewoon actief (en start hij bij de volgende keer daar ook netjes weer mee op).

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Heeft iemand nog een tip wat de beste overloop instelling is? Doel is om deze piekjea eruit te krijgen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YwCDJku4Gk26B7mzqYjMaCmvKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbgOX9bdpwY1x6uXjCMNhE0J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Hebben jullie nog tips om de temperatuur van 'Kamer' (onderste screenshot 'Woonkamer' en is echte temp) zo constant mogelijk te krijgen?

Instellingen:

- AI
- Watertemperatuur auto
- Stille modus
- Stooklijn:
-15 --> 60
20 --> 35
- Lucht/water gestuurd
- Debiet: Optimale flow
- Hyst. Water: -1, +4
- Hyst. Temp: -0.5, +1,5

5kW uitvoering.
Buffervat van 80L in serie op warme kant.
34m2 woonkamer. Elders nauwelijks verwarmt met warmtepomp, slaapkamet/badkamer IR-paneel (bijna nooit aan).
Jaren 20 vorige eeuw woning.
Triple glas, 12cm Pir-isolatie in wanden, vloer 4cm pir.
1 Lage temperatuur radiator met 12 speedcomforts.

Ik wil eigenlijk dat de pomp blijft moduleren en de uitlaattemperatuur niet zover zakt (en liefst niet zover stijgt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8KRlwir_5mstlh_fBXIYxn_LtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SglMJjCHuf1nSC1ZjXCQa9s5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqcnV6fhSmpHK2Mi9kuyT6nhKvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqZ2YDlZZZJxZD66ZEwyHNmu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Swerfer op 19-11-2023 11:24 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Swerfer schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:17:
Hebben jullie nog tips om de temperatuur van 'Kamer' (onderste screenshot 'Woonkamer' en is echte temp) zo constant mogelijk te krijgen?

Instellingen:

- AI
- Watertemperatuur auto
- Stooklijn:
-15 --> 60
20 --> 35

Ik wil eigenlijk dat de pomp blijft moduleren en de uitlaattemperatuur niet zover zakt (en liefst niet zover stijgt).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Het lijkt erop alsof je te warm stookt met deze buitentemperaturen. Tevens is een watertemperatuur van 60 graden niet te halen met deze WP en zeker niet wenselijk. Ik zou de stooklijn als volgt voorstellen om te proberen:

- Stooklijn:
-15 --> 45
15 --> 35

Met deze buitentemperaturen gaat je setpoint dan van 41naar 36 graden. Mocht de run dan nog steeds te kort zijn, kun je de stooklijn nog iets verlagen.

Ik neem aan dat je hysterese voor water (uitschakeling) op +4 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Jojan265 schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:37:
[...]

Het lijkt erop alsof je te warm stookt met deze buitentemperaturen. Tevens is een watertemperatuur van 60 graden niet te halen met deze WP en zeker niet wenselijk. Ik zou de stooklijn als volgt voorstellen om te proberen:

- Stooklijn:
-15 --> 45
15 --> 35

Met deze buitentemperaturen gaat je setpoint dan van 41naar 36 graden. Mocht de run dan nog steeds te kort zijn, kun je de stooklijn nog iets verlagen.

Ik neem aan dat je hysterese voor water (uitschakeling) op +4 staat.
Ik moet er misschien nog bij vertellen dat ik lage temperatuur radiatoren heb met speedcomfort er onder.

Ik merkte bij buitentemperaturen van 4 graden dat de afgifte te weinig was, vandaar de hoge stooklijn. Ik heb nu wel extra speedcomforts, dus kan waarschijnlijk lager met mijn stooklijn. Ik prebeer eerst 55 graden bij -15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Swerfer schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:44:
[...]

Ik moet er misschien nog bij vertellen dat ik lage temperatuur radiatoren heb met speedcomfort er onder.

Ik merkte bij buitentemperaturen van 4 graden dat de afgifte te weinig was, vandaar de hoge stooklijn. Ik heb nu wel extra speedcomforts, dus kan waarschijnlijk lager met mijn stooklijn. Ik prebeer eerst 55 graden bij -15.
Hoe weet je, dat de afgifte te weinig was? Je moet de WP echt wel uren de tijd geven om een ruimte iets te laten opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Er is ook nog ergens een instelling in de geest van ‘cut off temperature’. Wanneer de watertemperatuur daarboven komt gaat de WP uit, ongeacht de stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

55 is evengoed nog te warm
Wat @Jojan265 zegt. Het duurt uren...
Daarna kun je verlies compenseren (door te moduleren) ipv telkens op te stoken (zoals je nu doet)

En dan is het geschommel van je woonkamertemperatuur hoogstwaarschijnlijk ook meteen opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 19-11-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
[...]

Zoals al aangegeven, ga anders denken. Met een CV verwarm je je huis, met een WP houd je je huis warm.
Het komt er dus op neer dat je met een WP net even meer warmte toevoegt dan je via je dak, muren, vloer en ramen verliest, ergo de WP staat uren te draaien.

Gokje, ook omdat je LTV radiatroen hebt, zou de Ta best nog een heel stuk lager kunnen.
Je zou om een eerste punt te vinden kunnen beginnen met de stooklijn los te laten en op vaste TA gaan werken. Als je die een beetje te pakken hebt kunnen je weer eens naar je stooklijn kijken.

Heb je trouwens ook een begrenzing om de WP af te schakelen als de kamer echt op temperatuur is, thermostaat/lucht+water op RMC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Ik denk dat ik mijn sweetspot wel heb zo.
12.3l/min fixed flow, FCU op ca 3.5 l/min, de rest naar de VVW.

Nu is het ook zacht weer natuurlijk, maar ondanks dat denk ik dat ik het hoogste haalbare wel heb nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R38dsK6xm1CUmWib86FINqw6zqg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WRyLOvPq4FQWmCnChARUUuBC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZyPOapyq0VKfcYxxwtyqntVHTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FK03PCX9ufCKe9rPPAMLzeLO.png?f=fotoalbum_large

Draait de laatste uren nu op COP van boven de 7 en soms 8.
Dag COP tot nu (11:00) is 6.2, en nog stijgende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXPw9FweUSUaJiC7PHGe3DcsuUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zqga0tm1mSmg33rEHV5czRe2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Jojan265 schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:49:
[...]

Hoe weet je, dat de afgifte te weinig was? Je moet de WP echt wel uren de tijd geven om een ruimte iets te laten opwarmen.
Ik heb de warmtepomp een week. Van een avontemperatuur van 20 graden in de woonkamer was de temperatuur gezakt in de nacht naar 18 graden, buiten 4 graden. De warmtepomp sloeg steeds af op de uitlaattemperatuur om 5 minuten later weer aan te slaan. De uitlaattemperatuur stond toen afgesteld op zo'n 37 graden volgens de stooklijn. Inmiddels dus meer speedcomforts.

@BernieW: Ik heb inderdaad Lucht/water.

[ Voor 3% gewijzigd door Swerfer op 19-11-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Swerfer schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:05:
[...]

Ik heb de warmtepomp een week. Van een avontemperatuur van 20 graden in de woonkamer was de temperatuur gezakt in de nacht naar 18 graden, buiten 4 graden. De warmtepomp sloeg steeds af op de uitlaattemperatuur om 5 minuten later weer aan te slaan. De uitlaattemperatuur stond toen afgesteld op zo'n 37 graden volgens de stooklijn. Inmiddels dus meer speedcomforts.

@BernieW: Ik heb inderdaad Lucht/water.
Dan staat ie te pendelen.
De stooklijn verhogen zorgt dan alleen voor hogere pieken.
Doe even al je settings van debietregeling e.d., en je hysterese settings (zowel van water als lucht)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 19-11-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Swerfer schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:05:
[...]

Maar waar stond je hysterese op? En waar stond je waterpomp op te draaien.

Ik zou de hsyterese op +4 zetten (indien niet al gedaan) en de waterpomp snelheid dan wat verhogen. Met 37 graden moet je echt wel afgifte hebben bij 4 graden buiten. Je moet echt zorgen dat de WP door zijn opstartpiek heen komt, dan pas kun je alles goed inregelen tijdens het moduleren. Het is nu gewoon aan/uit. En als ik dan kijk naar je temperatuur, dan beweegt die dus behoorlijk mee met de watertemperatuur. Dus afgifte lijkt me best wel in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Jojan265 schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:11:
[...]

Maar waar stond je hysterese op? En waar stond je waterpomp op te draaien.

Ik zou de hsyterese op +4 zetten (indien niet al gedaan) en de waterpomp snelheid dan wat verhogen. Met 37 graden moet je echt wel afgifte hebben bij 4 graden buiten. Je moet echt zorgen dat de WP door zijn opstartpiek heen komt, dan pas kun je alles goed inregelen tijdens het moduleren. Het is nu gewoon aan/uit. En als ik dan kijk naar je temperatuur, dan beweegt die dus behoorlijk mee met de watertemperatuur. Dus afgifte lijkt me best wel in orde.
Hij moduleerd we, maar kort. Mijn post van vanmorgen aangepast. Gegevens:

- AI
- Watertemperatuur auto
- Stille modus
- Stooklijn:
-15 --> 60
20 --> 35
- Lucht/water gestuurd

Uurtje geleden stooklijn van -15 - 60 aangepast naar -15 - 55.

Hij moduleerd nu een stuk eerder, kijken hoelang de run aanhoudt en daarop misschien weer aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Swerfer schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:17:
[...]

Hij moduleerd we, maar kort. Mijn post van vanmorgen aangepast. Gegevens:

- AI
- Watertemperatuur auto
- Stille modus
- Stooklijn:
-15 --> 60
20 --> 35
- Lucht/water gestuurd

Uurtje geleden stooklijn van -15 - 60 aangepast naar -15 - 55.

Hij moduleerd nu een stuk eerder, kijken hoelang de run aanhoudt en daarop misschien weer aanpassen.
toon volledige bericht
Ok. Dus hij slaat af op te hoge kamertemperatuur?

Dat zou betekenen, dat je stooklijn dus nog veel meer naar beneden moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Jojan265 schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:18:
[...]

Ok. Dus hij slaat af op te hoge kamertemperatuur?

Dat zou betekenen, dat je stooklijn dus nog veel meer naar beneden moet.
Makes sense...

Dat ga ik stapje voor stapje proberen de komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Swerfer schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:19:
[...]
Makes sense...

Dat ga ik stapje voor stapje proberen de komende dagen.
'de komende dagen' wordt het vlot een stuk kouder.

Vandaag is bijna ideaal om te kijken hoe 'koud' je kunt stoken zonder dat je huis afkoelt.
Tel daar 10 graden bij op, en zet dat bij -10. Dan heb je een prima basis, en kun je van daar uit tweaken.
Is het morgen te warm > 2 graadjes eraf bij -10.
Is het te koud > 1 graadje erbij bij -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

paQ schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:26:
[...]

'de komende dagen' wordt het vlot een stuk kouder.

Vandaag is bijna 'ideaal' om te kijken hoe 'koud' je kunt stoken zonder dat je huis afkoelt.
Tel daar 10 graden bij op, en zet dat bij -10. Dan heb je een prima basis, en kun je van daar uit tweaken.
Is het morgen te warm > 2 graadjes eraf bij -10.
Is het te koud > 1 graadje erbij bij -10.
Te warm, te koud, bedoel je dan op alleen water regelen? Ik heb nu water/lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balosa
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
hallo allemaal, hier nu ook sinds 17/11/23 een bezitter van een LG Therma V
De AHWP bevat een ingebouwde reservoir van 200L, daarnaast is nog een reservoir van 80L geplaatst.

specs
Binnenhuis unit : AHWP
Model : HN0613T
Buitenunit : Single
Model : ZHUW076A0
Capaciteit : 7kW (24Btu/h)
SW-versie 3.06.8a
Product : HVAC Wired remote controller / RS3 wired remote controller

De installateur bleek achteraf nog nooit een warmtepomp te hebben geïnstalleerd maar is wel heel ervaren met airco's en hybride's, ik heb nu dus ook een probleem met de instellingen, de installateur heeft hier ook geen ervaring mee en drukt zomaar overal op om wat settings te veranderen wat hij goeddunkt, dit is uiteraard niet de manier, vandaar hoop ik hier wat advies te kunnen krijgen mbt het instellen.

Ik zou graag eerst stap voor stap willen werken en willen beginnen met het goed instellen van het douche-,tapwater temperatuur. Het lijkt me dat de unit het douche-,tapwater op een hoge temperatuur moet houden (>40graden), maar wat er ook ingesteld wordt hij schommelt rond de 26graden (22 op de foto).

Hoe krijg ik deze temperatuur nu omhoog ?

alvast dank voor het meedenken !

Hieronder de huidige settings :
Temperatuur sensor : WATER
Gebruik de tankverwarmer : 30min
Mengcircuit : inactief
Comp. Werking : TYPE 2 (Niet-buiten gebruik)
Externe pomp gebruiken : inactief
Algemeen voorrangsregeling : Werkingscyclus 20uur, werkingstijd 10min
Pompcapaciteit 100%
Pompvoorloop/-overloop : 1min, 1min
Waterstroomcontrole : Optimale Stroomsnelheid
Pompcapaciteit : 100%

DHW temp. inst. : 40 ~ 55
Tank instelling1 : 5 ~55
Tank instelling2 : Hysteresis 3 °C
DHW tijdinstelling : tijd actief 30, tijd inactief 30

Hieronder nog wat enkele foto's voor de duidelijkheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcDb4-1ZKyQun355E1E-qI5mYb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xT88Hcstl7go1orLDQXS7eSv.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aB6SWE3GFAOor1_L3S6igiRu-ro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7hptmRFN6PCwJ9piAutK4gt4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laG3Z_Z5sP3X-YnmRXa3pePZhNw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eDaLKe6olwvyDCwgjZBqnMpD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJbwBcJVQ-FIpAVWBAmvi7hQ8rc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QrejinqkifsziZVrCAlAHXgA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBffGTne17jLvxC7ZSnXN298OSQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wz1CNptPxQJggSETJG0XUPYg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfDDQSQ7SIB7MZwzQ3gZBq_lEXc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g8gXIzrQG2d7zaK6FEVdHzql.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16b50yTebNiIEIGAvsv8rouSHF4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uNwbsA3s1wH1tzbcr9jJ3B0K.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5R4T9LslZuAbE_8gd61Aki4JmD0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uk3QoYiFKrwHqjGdIRlX4Y47.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTfjwK2Ht46P8LeJJABLHyNW2M4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/44drmhEJvOWlC4ciGVCmDRtG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66MJ_X2IGVmePvyTJ5KT5XWFXs8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qtVkmlkIYmcYcyyxouwjJkMG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwDIKfDjg6pwv37WvKpKIH62ST0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AUBo41pvs6fPMzg3YWAtixLU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mINOgRM7F-gw_PlIJJu59AxB8u8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QI6T4wygeEarIrUO2jqOtHBX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxpsGYfgtZ_OlYS7IvCPdO0JW4s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TgA2Nk5eNzCFllWLLBorZPun.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Swerfer schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:30:
[...]
Te warm, te koud, bedoel je dan op alleen water regelen? Ik heb nu water/lucht.
Dat water lucht kun je laten staan, maar ik bedoel je water stooklijn.

35 graden water bij 20 is al best hoog.
Ik zou persoonlijk van die 20 eens 15 maken bijv (of 12)

M.a.w.
15 / 30
-10 / 40

Weet haast zeker dat je dan gemoduleerde runs krijgt, en dan is het kijken of je daar je huis mee warm houdt. En als het opwarmt, zou dan in wezen maar heel langzaam het geval mogen zijn, ipv 1.5 graden erbij in 1 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-06 12:44
balosa schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:32:
De AHWP bevat een ingebouwde reservoir van 200L, daarnaast is nog een reservoir van 80L geplaatst.

specs
Binnenhuis unit : AHWP
Model : HN0613T
Buitenunit : Single
Model : ZHUW076A0
Capaciteit : 7kW (24Btu/h)
SW-versie 3.06.8a
Product : HVAC Wired remote controller / RS3 wired remote controller

De installateur bleek achteraf nog nooit een warmtepomp te hebben geïnstalleerd maar is wel heel ervaren met airco's en hybride's, ik heb nu dus ook een probleem met de instellingen, de installateur heeft hier ook geen ervaring mee en drukt zomaar overal op om wat settings te veranderen wat hij goeddunkt, dit is uiteraard niet de manier, vandaar hoop ik hier wat advies te kunnen krijgen mbt het instellen.

Ik zou graag eerst stap voor stap willen werken en willen beginnen met het goed instellen van het douche-,tapwater temperatuur. Het lijkt me dat de unit het douche-,tapwater op een hoge temperatuur moet houden (>40graden), maar wat er ook ingesteld wordt hij schommelt rond de 26graden (22 op de foto).

Hoe krijg ik deze temperatuur nu omhoog ?

alvast dank voor het meedenken !

Hieronder de huidige settings :
Temperatuur sensor : WATER
Gebruik de tankverwarmer : 30min
Mengcircuit : inactief
Comp. Werking : TYPE 2 (Niet-buiten gebruik)
Externe pomp gebruiken : inactief
Algemeen voorrangsregeling : Werkingscyclus 20uur, werkingstijd 10min
Pompcapaciteit 100%
Pompvoorloop/-overloop : 1min, 1min
Waterstroomcontrole : Optimale Stroomsnelheid
Pompcapaciteit : 100%

DHW temp. inst. : 40 ~ 55
Tank instelling1 : 5 ~55
Tank instelling2 : Hysteresis 3 °C
DHW tijdinstelling : tijd actief 30, tijd inactief 30

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
;( je systeem waterdruk is te laag(1,1bar) moet zijn 2bar en goed ontluchten is belangrijk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

welke 26 en 22 graden bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balosa
kazemo schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:42:
[...]

;( je systeem waterdruk is te laag(1,1bar) moet zijn 2bar
klopt zag het ook net toen ik de foto erop zette, blijkbaar zat er nog lucht in en is tijdens het automatisch ontluchten de druk gezakt, zal hem gelijk even bij gaan vullen, bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balosa
paQ schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:45:
[...]

welke 26 en 22 graden bedoel je precies?
ik bedoel de temperatuur die hij weergeeft van het interne vat van 200L, die schommelt tussen de 22 en 26 ongeveer, maar deze moet mijns inziens veel hoger liggen (>40)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:04

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[Afbeelding]
Hallo Balosa

Je hebt de combinatie van de modelnummers HU071MR U44 + HN0613T NK0 (IWT).
Een buiten unit van 7 kW en een IWT binnen unit van 6 kW met een tank van 200 liter.

Het tweede reservoir van 80 liter is een buffervat (voor cv water).
Voor IWT (integreerde water tank) wordt ook de afkorting DHW gebruikt.

Voor de instellingen zou ik uitgaan van DHW en Tankinstelling.

Voor de combinatie Warmtepomp en IWT heb ik de volgende brochure gevonden
https://thermocomfort.be/...ma_v_r32_split_nl_opt.pdf

Handleiding (9kw)
https://www.lgklimaat.nl/...ndleiding-iwt-hn0913t.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlVM9_lnIxpAEox-YlYlexrmuJc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wPafEVJbUeVjlmKBx3mdrEDp.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door PeteSplit op 19-11-2023 13:49 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
SalexSun schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:55:
Er is ook nog ergens een instelling in de geest van ‘cut off temperature’. Wanneer de watertemperatuur daarboven komt gaat de WP uit, ongeacht de stooklijn
Dat is alleen als je een Meng circuit / Mixing Circuit gebruikt.

tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Hmm ik dacht dat die er ook zonder mixcicuit nog ergens een zat.

@balosa Over ontluchten gesproken, moet die microbellenontluchter niet verticaal zijn gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@balosa

Ik ben even in de handleiding gedoken.
Wil jij de Tank instelling1 Min. Temp. terug zetten op 5

Het is namelijk niet de minimale temperatuur maar de verschil temperatuur
50 - 30 = 20 en 50 - 5 = 45 en dan gaat de WP werken als hij lager is dan 45 (hysterese 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar @Swerfer , doet jouw installateur ook een in bedrijfsstelling?
Of meer zoals bij @balosa, zo van: nou... hij gaat aan... iets wordt warm staat hier, dus doei he :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

paQ schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:27:
nou... hij gaat aan... iets wordt warm staat hier, dus doei he :)
Zo was het bij mij, even op 30 graden, hij doet het en tot ziens.

Gelukkig hadden ze wel bij de leverancier (centercon) gevraagd hoe het aangesloten moest worden (incl, magneetfilter, microbellen ontluchter en buffervat met pomp).

Veel dank aan iedereen hier op dit topic voor alle adviezen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
PeteSplit schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:32:
[...]

Zo was het bij mij, even op 30 graden, hij doet het en tot ziens.

Gelukkig hadden ze wel bij de leverancier (centercon) gevraagd hoe het aangesloten moest worden (incl, magneetfilter, microbellen ontluchter en buffervat met pomp).

Veel dank aan iedereen hier op dit topic voor alle adviezen _/-\o_
naja, gelukkig is er dan zo'n forum, maar sjesis zeg... :N
De CV-installateur die wel even een warmtepompje aansluit.
Geen idee hoe en wat, krijgt klagende klanten, CV-installateur na de 2e keer:
Warmtepompen zijn niks. Alleen maar gezeik.

Heb een beetje de indruk dat het vaak zo gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Hierbij mijn laatste run.. met de instellingen zoals beschreven op:

Zou toch een hogere COP verwachten bij deze temperaturen, wat jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24fzwgX3ycEVjEbietPgNSNYkNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yefdSjJUM4uw1qmlfQxlvqfG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

paQ schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:34:
[...]

naja, gelukkig is er dan zo'n forum, maar sjesis zeg... :N
De CV-installateur die wel even een warmtepompje aansluit.
Bij mij was het een airco installateur, dus ik ben niet bang voor de juiste aansluiting van alle koudemiddelleidingen.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
PeteSplit schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:35:
[...]

Bij mij was het een airco installateur, dus ik ben niet bang voor de juiste aansluiting van alle koudemiddelleidingen.... ;)
Zo bedoel ik het ook niet; ze kunnen het wel, dat zie je ook terug aan sommige foto's. Echt wel netjes gedaan, maar totaal geen kaas gegeten van hoe zo'n systeem afgesteld dient te worden. Die zitten nog helemaal in het stramien van dat het 65 graden moet worden en het delta 20 moet zijn enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:34:

[Afbeelding]
Ja, dat moet echt (veel) omhoog kunnen met dergelijke temperaturen :S
Je delta lijkt wat aan de lage kant voor deze aanvoertemp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MApRdsMGACflFOftVSUpmNkvlqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MGy5GneoYPiagDuqmLGNxwTs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyFZzxZWkjfyukh1quesQsvVtRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DLKkdJpCHwsF9vFdKery2vS8.png?f=fotoalbum_large

Water heel de dag al 25,7~26,4

Je ziet dat zo rond 12:30 de ruimte / vloer verzadigd begint te raken, en dan loopt het COP ook ietsje terug.

[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 19-11-2023 14:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

paQ schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:27:
Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar @Swerfer , doet jouw installateur ook een in bedrijfsstelling?
Of meer zoals bij @balosa, zo van: nou... hij gaat aan... iets wordt warm staat hier, dus doei he :)
Ik ben de installateur ;)

(Bijna) alles kan je leren...

[ Voor 4% gewijzigd door Swerfer op 19-11-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:39:
[...]

Yep, denk dat dat blijft totdat ik de kleinere nieuwe 9kW heb geplaatst.
Meer knijpen van m'n afgifte systeem lijdt tot CH14.
Flow kan in niet lager instellen dan 17 l/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:44:
[...]

Yep, denk dat dat blijft totdat ik de kleinere nieuwe 9kW heb geplaatst.
Meer knijpen van m'n afgifte systeem lijdt tot CH14.
Flow kan in niet lager instellen dan 17 l/m.
Dan kan je COP alleen omhoog door je temperatuur te verhogen, en dan maar een start of 4 per dag te hebben :)
Kan best eens efficiënter zijn overigens :)

Ik had gisteren zo'n dag. Was erg mijn best aan het doen om de wp draaiende te houden, met kwakkel COP van 4.1.... 1 graad erbij gedaan, HOP COP naar 5.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:39:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Water heel de dag al 25,7~26,4

Je ziet dat zo rond 12:30 de ruimte / vloer verzadigd begint te raken, en dan loopt het COP ook ietsje terug.
Hoe bereken jij die dag-COP, kun je dat stukje code delen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Swerfer schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:41:
[...]
Ik ben de installateur ;)

(Bijna) alles kan je leren...
Eens, bovendien! dan snap je ook precies hoe en wat, en waarom je het afregelen doet zoals je het hebt gedaan. Maar een installateur die oplevert zonder enige houvast, uitleg, of zoals @balosa zegt maar wat op knoppen begint te drukken onder het motto van: eens kijken wat er nu gebeurt, dat schiet weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:47:
[...]

Dan kan je COP alleen omhoog door je temperatuur te verhogen, en dan maar een start of 4 per dag te hebben :)
Kan best eens efficiënter zijn overigens :)

Ik had gisteren zo'n dag. Was erg mijn best aan het doen om de wp draaiende te houden, met kwakkel COP van 4.1.... 1 graad erbij gedaan, HOP COP naar 5.8.
Zal ik eens proberen! Was wel blij met de zeer stabiele run zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:47:
[...]

Hoe bereken jij die dag-COP, kun je dat stukje code delen? _/-\o_
Dat is de plugin (HACS dacht ik?) PowerCalc.
Daar plemp je je energiemeter in van je warmtepomp. Dan krijg je een daily, weekly en monthly energiemeter.
Dat doe je hetzelfde met de Thermisch Vermogen sensor.

Die twee deel je door elkaar, en klaar is kees ;)

Als je hem er nu in zet, werkt ie morgen. (met kloppende cijfers)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
    - sensor:

- name: "dag cop"
          unit_of_measurement: "COP"
          state_class: measurement
          state: >
            {{ (states('sensor.w_thermisch_energy_daily') |float / states('sensor.warmtepomp_opgenomen_vermogen_energy_daily') |float) |round(1) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:49:
[...]

Zal ik eens proberen! Was wel blij met de zeer stabiele run zo!
Ja super stabiel, maar wel struggle-end met zijn afgifte lijkt het.

@tebogo
Je retourwater zit op je doel, ergo: no way te halen op deze manier. (of stook je op inlet?)
Als je je doel temp op 30 zet, weet ik bijna zeker dat je COP omhoog schiet (over 45 min ofzo)
Je krijgt dan wel meerdere runs op een dag, maar is dat erg?

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 19-11-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balosa
PeteSplit schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:08:
[...]

Hallo Balosa

Een buiten unit van 7 kW en een IWT binnen unit van 6 kW met een tank van 200 liter.

Handleiding (9kw)
toon volledige bericht
PeteSplit schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:08:
[...]

Hallo Balosa

Handleiding (9kw)
toon volledige bericht
SalexSun schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:59:
Hmm ik dacht dat die er ook zonder mixcicuit nog ergens een zat.

@balosa Over ontluchten gesproken, moet die microbellenontluchter niet verticaal zijn gemonteerd?
hey goed gezien, dit ga ik aangeven bij de installateur !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:51:
[...]

@tebogo
Je retourwater zit op je doel, ergo: no way te halen op deze manier. (of stook je op inlet?)
Als je je doel temp op 30 zet, weet ik bijna zeker dat je COP omhoog schiet (over 45 min ofzo)
Ik stuur op outlet... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ja, dan zou ik je water op 30 zetten.
Je krijgt de opgewekte warmte duidelijk niet afgegeven. Alles loopt dicht, geen delta, en weg COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balosa
PeteSplit schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:03:
@balosa

Ik ben even in de handleiding gedoken.
Wil jij de Tank instelling1 Min. Temp. terug zetten op 5

Het is namelijk niet de minimale temperatuur maar de verschil temperatuur
50 - 30 = 20 en 50 - 5 = 45 en dan gaat de WP werken als hij lager is dan 45 (hysterese 3).
ik heb hem gelijk teruggezet naar 5, bedankt voor het meedenken
de temperatuur van de DHW staat nu op 36 graden, is dat normaal, te hoog, te laag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
balosa schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:15:
[...]

de temperatuur van de DHW staat nu op 36 graden, is dat normaal, te hoog, te laag ?
iig boven de 45 zou ik zeggen :)
(anders wordt het fris douchen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:12:
[...]

Ja, dan zou ik je water op 30 zetten.
Je krijgt de opgewekte warmte duidelijk niet afgegeven. Alles loopt dicht, geen delta, en weg COP.
Wat bedoel je met "alles loopt dicht"? Al m'n radiatorkranen staan open, en zijn niet thermostatisch, kunnen dus niet dichtlopen. Deze Heimeier Elipse kranen zijn met een vast flow ingesteld op Ta=35; Tr=30 en Truimte woonkamer 20, slaapkamers 18, badkamer 21 en overige 16.
Daarmee heb ik op m'n totale afgifte systeem dan een flow van 17 l/m, wat exact is wat het minimale is wat ik in kan stellen bij Fixed Flow.

Ik heb nu de Ai +2 ingesteld, kijken wat er gebeurt...

[ Voor 3% gewijzigd door tebogo op 19-11-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:20:
[...]

Wat bedoel je met "alles loopt dicht"? al m'n radiatorkranen staan open, en zijn niet thermostatisch.
Heimeier Elipse met een vast flow ingesteld op Ta=35; Tr=30 en Truimte woonkamer 20, slaapkamers 18, badkamer 21 en overige 16.
Daarmee heb ik op m'n totale afgifte systeem dan een flow van 17 l/m, wat exact is wat het minimale ik in kan stellen bij Fixed Flow.

Ik heb nu de Ai +2 ingesteld, kijken wat er gebeurt...
Lastig af te lezen, maar je doeltemperatuur is nu 27 zo te zien, en je wateraanvoer (al) 29.
Je warmtepomp loopt nu op duidelijk de traagste stand, maar dan is het retourwater net zo hoog als je doeltemperatuur (van het aanvoerwater) eigenlijk is.
M.a.w. Je water uit is nu hoger dan dat je vraagt.

Wanneer je je vraag dus verhoogt, zal het delta bijna zeker toenemen, met een efficiëntere verwarming als gevolg. AI+2 zal geen verandering teweeg brengen denk ik; AI+3 wel verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balosa
paQ schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:16:
[...]

paQ schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:16:
[...]

ja dat denk ik ook, de Tankinstelling 1 staat nu op 5 - 55 (min temp - comp. limiettemp)
DHW temp instelling staat op 40 - 55 (min - max)

de temperatuur van de DHW is nu netjes opgelopen naar 50 graden !
bedankt voor de hulp !!

Nu het volgende probleem, de regeling van de verwarming, het volgende is gebeurd :
- ze hebben geprobeerd de afstandbediening (kastje wat op de unit zit) beneden in de woonkamer te plaatsen, kabels zijn aangesloten op de oude thermostaatkabel (3aders), eigenlijk hebben ze hem dus gewoon verlengd, vervolgens de dipswitch (nr 8 op SW2) omgezet zodat de unit weet dat er een thermostaat is
- na omzetten van de dipswitch en opnieuw opstarten ging de unit aan/uit, dit werkte dus niet
- dipswitch terug gezet naar uit
- ze hebben de afstandbediening teruggezet op de IWT
- ze hebben een HoneyWell Home T6 Smart Thermostat in de woonkamer gemonteerd (dipswitch nog steeds uit)
- het kastje wat erbij zit geeft een lampje wanneer er warmteaanvraag is, ik heb de temperatuur bewust (te) laag gezet zodat er GEEN warmteaanvraag is, wat blijkt de temperatuur beneden is 19graden, terwijl dit normaal zonder te stoken rond de 16graden zal zijn, er wordt dus toch verwarmd

Ik wil dus graag weten hoe de setup moet zijn om de externe HoneyWell T6 thermostaat, of eventueel de afstandbediening zelf beneden te plaatsen, ik heb ook mijn twijfels of het elektrisch goed is aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
balosa schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:05:
[...]

[...]

Nu het volgende probleem, de regeling van de verwarming, het volgende is gebeurd :
- ze hebben geprobeerd de afstandbediening (kastje wat op de unit zit) beneden in de woonkamer te plaatsen, kabels zijn aangesloten op de oude thermostaatkabel (3aders), eigenlijk hebben ze hem dus gewoon verlengd, vervolgens de dipswitch (nr 8 op SW2) omgezet zodat de unit weet dat er een thermostaat is
- na omzetten van de dipswitch en opnieuw opstarten ging de unit aan/uit, dit werkte dus niet
- ze hebben een HoneyWell Home T6 Smart Thermostat in de woonkamer gemonteerd (dipswitch nog steeds uit)
- het kastje wat erbij zit geeft een lampje wanneer er warmteaanvraag is, ik heb de temperatuur bewust (te) laag gezet zodat er GEEN warmteaanvraag is, wat blijkt de temperatuur beneden is 19graden, terwijl dit normaal zonder te stoken rond de 16graden zal zijn, er wordt dus toch verwarmd

Ik wil dus graag weten hoe de setup moet zijn om de externe HoneyWell T6 thermostaat, of eventueel de afstandbediening zelf beneden te plaatsen, ik heb ook mijn twijfels of het elektrisch goed is aangesloten
toon volledige bericht
Als je de RMC als thermostaat wilt gebruiken, moet je die gewoon beneden ophangen, en niets met dipswitches doen. Wel de RMC als Water+Luchtsensor instellen.
Dip 8 is voor een externe thermostaat, anders dan de RMC als luchtsensor te gebruiken (Wat het een kamerthermostaat maakt)

Als je de honeywell als thermostaat gebruikt, dan gaat de RMC überhaupt pas aan als de thermostaat vraag heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Lol. Lagere stooklijn zorgt ervoor dat mijn speedcomforts niet aan gaan. Geeft hele korte runs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R20qZmFf7QW7yKj9eo37MvlvxSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPlmvBxIUZztfcUs717tCFe5.jpg?f=fotoalbum_large

Het is gewoon te warm buiten en mijn huis te goed geïsoleerd. Jammer dat de LG altijd zo'n hoge start heeft en je hem niet kan dwingen te starten met bijvoorbeeld 20 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
[quote]balosa schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:05:
[...]

[...]

ja dat denk ik ook, de Tankinstelling 1 staat nu op 5 - 55 (min temp - comp. limiettemp)
DHW temp instelling staat op 40 - 55 (min - max)

de temperatuur van de DHW is nu netjes opgelopen naar 50 graden !
bedankt voor de hulp !!

Ik wil dus graag weten hoe de setup moet zijn om de externe HoneyWell T6 thermostaat, of eventueel de afstandbediening zelf beneden m 8)7 als je een externe thermostaat wil gebruiken moet hij wel geschikt voor 230v(wp aansluiting is geen zwakstroom)......je kan ook rmc als kamerthermostaat gebruiken die is wel 24v(dan je bestaande verlengde zwakstroomkabel gebruiken) dan wel op water+lucht programmeren.........de rmc werkt nu volgens mij als kamerthermostaat alleen hij hangt niet in de kamer,hij reageert op temperatuur in de ruimte waar hij nu hangt...vandaar werkt de verwarming!!!

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 19-11-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Swerfer schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:33:
Lol. Lagere stooklijn zorgt ervoor dat mijn speedcomforts niet aan gaan. Geeft hele korte runs.

[Afbeelding]

Het is gewoon te warm buiten en mijn huis te goed geïsoleerd. Jammer dat de LG altijd zo'n hoge start heeft en je hem niet kan dwingen te starten met bijvoorbeeld 20 Hz.
Ik heb goede ervaring met regelen op enkel lucht, hysterese 0-2. Mss eens proberen of dat iets voor je is. Het lijkt iig een redelijke low-load regeling op te leveren, met als enorm nadeel dat de minimale hysterese 2 graden is voor lucht. Dat heb ik via externe interventie wel teruggebracht en dan werkt het tot op heden erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

SalexSun schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:39:
[...]

Ik heb goede ervaring met regelen op enkel lucht, hysterese 0-2. Mss eens proberen of dat iets voor je is. Het lijkt iig een redelijke low-load regeling op te leveren, met als enorm nadeel dat de minimale hysterese 2 graden is voor lucht. Dat heb ik via externe interventie wel teruggebracht en dan werkt het tot op heden erg goed
Ik heb ook redelijke resultaten op alleen lucht gehad. De beste resultaten had ik met lucht/water en op ingang regelen. Ik vergaar steeds meer data met verschillende instellingen. Ik ga uiteindelijk wel tot een mooie compromis komen met redelijk lange runs en redelijk lange rusttijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
[...]

Dat is de plugin (HACS dacht ik?) PowerCalc.
Daar plemp je je energiemeter in van je warmtepomp. Dan krijg je een daily, weekly en monthly energiemeter.
Dat doe je hetzelfde met de Thermisch Vermogen sensor.

Die twee deel je door elkaar, en klaar is kees ;)

Als je hem er nu in zet, werkt ie morgen. (met kloppende cijfers)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
    - sensor:

- name: "dag cop"
          unit_of_measurement: "COP"
          state_class: measurement
          state: >
            {{ (states('sensor.w_thermisch_energy_daily') |float / states('sensor.warmtepomp_opgenomen_vermogen_energy_daily') |float) |round(1) }}

toon volledige bericht
Ik krijg dit niet voor elkaar. Maak je een Virtual power (manual), met Virtual power strategies Linear aan?
Wat geef je dan op bij deze velden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqF9Lt3_dSQoS1hAA0Zchll1Yxw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MRxRtBgZEFQ5twscsCEb9ZzR.png?f=fotoalbum_large

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:34:

[Afbeelding]
Hoe bereken je het thermisch vermogen? Met de sensoren vanuit LG?

Zo ja, dat zou ik er niet vanuit gaan dat dit het werkelijk thermisch vermogen is. Ik kan me niet voorstellen bij deze buitentemperaturen en de getoonde watertemperaturen dat je niet boven de COP van 5 uit zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

balosa schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:15:
[...]

Dat duurt even, 50-5=45 +3 -3= 42 / 48

Hij zou oplopen naar 48 graden, maar.... afhankelijk van de snelheid van de warmtepomp en de tijd en voorrang op de verwarming.

Dus even aankijken (een uurtje of zo) wat de temperatuur gaat worden.

edit: het is al gelukt (had nog niet alles gelezen) 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 19-11-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:59:
[...]

Zo ja, dat zou ik er niet vanuit gaan dat dit het werkelijk thermisch vermogen is. Ik kan me niet voorstellen bij deze buitentemperaturen en de getoonde watertemperaturen dat je niet boven de COP van 5 uit zou komen.
Op deze manier, met helaas de LG sensoren, ik heb geen andere..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- sensor:
      - name: Thermisch vermogen WP
        unique_id: id_wp_kwth
        state: >-
            {% if states('sensor.flow_rate')| float > 0 %} 
                {% set lghp_thermal_power = ((states('sensor.water_aanvoer') | float - states('sensor.water_retour') | float) * (((states('sensor.flow_rate') | float) /60) /1000) * 998 * 4186 ) | float %}
            {% else %}
                {% set lghp_thermal_power = 0.0 | float %}
            {% endif %}
                {{ lghp_thermal_power | float | round(2) }}
        unit_of_measurement: W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
[...]

@tebogo
Ik heb in stappen +2 (14:58) +1 (15:32) gedaan, verder geen aanpassingen. Wel is het iets kouder geworden buiten dus met AI gaat hij zelf nog hoger.. Zie het resultaat. Eventjes gaat het beter, maar daarna wordt het niet beter op..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Iz8PV3gUhcHRvJNbq4Rj4kg0gI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kFULaCthgoo5bgQ3YNlV5Eez.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:05:
[...]

Op deze manier, met helaas de LG sensoren, ik heb geen andere..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- sensor:
      - name: Thermisch vermogen WP
        unique_id: id_wp_kwth
        state: >-
            {% if states('sensor.flow_rate')| float > 0 %} 
                {% set lghp_thermal_power = ((states('sensor.water_aanvoer') | float - states('sensor.water_retour') | float) * (((states('sensor.flow_rate') | float) /60) /1000) * 998 * 4186 ) | float %}
            {% else %}
                {% set lghp_thermal_power = 0.0 | float %}
            {% endif %}
                {{ lghp_thermal_power | float | round(2) }}
        unit_of_measurement: W
toon volledige bericht
Hier op Tweakers zijn we het er wel over eens, dat de sensoren vanuit de LG WP niet geschikt zijn voor een berekening van het thermisch vermogen. De sensoren zijn te onnauwkeurig en de gevoeligheid (0.3 graden) is te grof. Ga dus geen foute conclusies trekken aan de hand van deze berekening.

Je kunt het redelijk zelf controleren met een thermische hand temperatuurmeter of een thermografische camera. Ook het berekende thermisch vermogen bij de opstart geeft redelijk aan (tenminste als de max. pomp op 100% staat) of dit klopt. Bij mij is tijdens de opstartpiek bij deze buitentemperaturen verantwoordelijk voor het nominale thermisch vermogen van de WP. Ik heb een 7 kW en tijdens de opstartpiek levert de WP ook regelmatig dit vermogen. In jouw geval zou het thermisch vermogen dan 33% hoger uitkomen en je COP dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdkolk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:09
De Speedcomfort schakelt bij 35 graden.
Je kunt dit aanpassen door de temperatuurschakelaar te verwisselen voor een exemplaar dat bij 25 graden schakelt.

Je hebt dan nodig een KSD301 Thermostaat, normal open, bijvoorbeeld deze, als je het extra ringetje wegknipt.

LG HU091MR+HN091MR.NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:19:
[...]

Hier op Tweakers zijn we het er wel over eens, dat de sensoren vanuit de LG WP niet geschikt zijn voor een berekening van het thermisch vermogen. De sensoren zijn te onnauwkeurig en de gevoeligheid (0.3 graden) is te grof. Ga dus geen foute conclusies trekken aan de hand van deze berekening.

Je kunt het redelijk zelf controleren met een thermische hand temperatuurmeter of een thermografische camera. Ook het berekende thermisch vermogen bij de opstart geeft redelijk aan (tenminste als de max. pomp op 100% staat) of dit klopt. Bij mij is tijdens de opstartpiek bij deze buitentemperaturen verantwoordelijk voor het nominale thermisch vermogen van de WP. Ik heb een 7 kW en tijdens de opstartpiek levert de WP ook regelmatig dit vermogen. In jouw geval zou het thermisch vermogen dan 33% hoger uitkomen en je COP dus ook.
Ik had al zoiets gelezen. Ik kan iets maken met een aantal DS18b20.
De Flowmeter is toch wel redelijk betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:27:
[...]

Ik had al zoiets gelezen. Ik kan iets maken met een aantal DS18b20.
De Flowmeter is toch wel redelijk betrouwbaar?
Ja, de flowmeter is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:59:
[...]

In het WP overzicht (van tebogo) staat energiebewaking ook op < niet gebruiken > .
Kan ik hier dan niets van afleiden ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmprcxnQ53Qi9ymWSDQZfruJfEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5IO2TdbeFJfqfKlYwM31uz7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzydCR-QHTNx6azmcxRb8XPMrmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wef8qD0YINHuncsdzt2D3a3X.jpg?f=fotoalbum_large

Foto's van 9 november (buitentemp 9 tot 12 graden en 40% zon) COP 4,16 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
PeteSplit schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:37:
[...]

In het WP overzicht (van tebogo) staat energiebewaking ook op < niet gebruiken > .

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gebruik het niet.... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:? ik zie in de samen vatting koelen, ook koelen verbruik......mijn vraag is koel je ook??.....zoniet dan gaat er iets mis!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:56:
[...]

:? ik zie in de samen vatting koelen, ook koelen verbruik......mijn vraag is koel je ook??.....zoniet dan gaat er iets mis!!!
Ik heb de WP sinds 7 september en toen was er net een regionale hittegolf. Ik heb toen de WP op koelen uitgeprobeerd. Met verwarmen ben ik begonnen op 16 oktober, toen werd het buiten pas kouder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-06 08:22
The_KnarF schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:49:
@GeertV78
ik stook op water temperatuur, dus er is maar een ding dat de LG moet doen, en dat is het water op de juiste temperatuur houden (op basis van stooklijn)
ik heb gen sensoren in het buffervat die iets doorgeven aan de LG, is ook van ondergeschikt belang, de meeste flow gaat in normale situatie niet door het buffervat.
Bij mij mij hangt de RMC in de werkplaats, naast het buffervat daar waar de LG aan de andre kant van de muur (buiten) staat.

ik heb wel extra logica in HA gebouwd, dat als er in beide woon units geen warmtevraag is, dat dan de LG uitgezet word, totdat er weer vraag is.
verder heb ik wat gemaakt om bij een defrost even de sec. pomp uit te zetten, zodat defrost alleen over het vat loopt, ik heb hier nog geen defrost gehad dus of dat echt wat toevoegt, weet ik niet, dat moet nog blijken.

ik heb er bewust voor gekozen om zo wenig mogelijk toeters en bellen aan de LG te hangen.
behalve de stooklijn volgen doet de LG niets.
Systeem draait gewoon door mocht HA uitvallen.
Ik gebruik al jaren HA en heb nog nooit meegemaakt dat die er spontaan mee ophoud. maar mocht dat wel gebeuren, blijft het tenminste ook gewoon warm.
toon volledige bericht
Ik ga ook voor mijn zones met thermostaten in HA werken die de zoneventielen bedienen. De LG kan dan weersafhankelijk op aanvoertemperatuur en krijgt inderdaad gewoon contact als er warmtevraag is.
Ik denk dat dit een goede setup is, wat denken de anderen ?
Vraag is nog of ik effectief een 2e pomp nodig heb en een buffervat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:18:
[...]

Ik heb in stappen +2 (14:58) +1 (15:32) gedaan, verder geen aanpassingen. Wel is het iets kouder geworden buiten dus met AI gaat hij zelf nog hoger.. Zie het resultaat. Eventjes gaat het beter, maar daarna wordt het niet beter op..[Afbeelding]
jouw doel temperatuur gaat echt alle kanten op :S
Hoe komt dat eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

[Afbeelding]

Even de sensoren aanpassen voor andere, of een weerstand parallel plaatsen (45-50kOhm) dan gaat ie gewoon eerder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• openbsd
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-04 09:33
Kan ik aan de hand van het serienummer of modelnummer zien of ik een Monobloc of Monobloc S uitvoering heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:49:
[...]

Ik krijg dit niet voor elkaar. Maak je een Virtual power (manual), met Virtual power strategies Linear aan?
Wat geef je dan op bij deze velden?

[Afbeelding]

Dank!
Geen idee waar je hier zit, maar in PowerCalc integratie voer je de sensor gewoon op als energymeter.
Dan krijg je er 3 sensoren bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C34Nknkz2c6xm5S32Gn_EjVRySQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RPZFTo1rjSVxGguPA1auiszM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:39:
[...]

jouw doel temperatuur gaat echt alle kanten op :S
Hoe komt dat eigenlijk?
Geen idee, ik denk zelf dat hij op dat moment net op een omslag punt staat qua buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:46:
[...]

Geen idee, ik denk zelf dat hij op dat moment net op een omslag punt staat qua buitentemperatuur?
Hij schommelt met 5 graden op en neer...

Maar dan nog.. je COP wordt daarna nog slechter.
Het is wel raar hoor.

Maar goed, dat is maar 20 min zie ik. geef hem even de tijd.
Je aanvoer zit nu veel beter bij je doeltemp, dan kan er ook een wat hoger delta worden gemaakt

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 19-11-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

mjvdkolk schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:26:
[...]

De Speedcomfort schakelt bij 35 graden.
Je kunt dit aanpassen door de temperatuurschakelaar te verwisselen voor een exemplaar dat bij 25 graden schakelt.

Je hebt dan nodig een KSD301 Thermostaat, normal open, bijvoorbeeld deze, als je het extra ringetje wegknipt.
Ik heb vrij oude speedcomforts en die schakelen rond de 27 graden. Valt dus mee, maar soms gingen ze uit en dan loopt de uitlaat veel sneller op met erg korte runs. Ik schakel nu op inlaat zodat de sensor van de speedcomfort eerst warm wordt ruim voor de inlaat en met een delta T van 7 graden (5 graden gaf al een modulerende pomp, maar te kort door te snel oplopende inlaat door te hoge flow).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

:) ik zie wat je bedoeld.....ik kan warmte afgifte niet op het scherm krijgen,dat is dan waarschjinlijk nieuw,,,,,zo te zien kan je inderdaad volgens mij ook Gem COP berekenen .....je deelt opgenomen vermogen op afgegeven vermogen(warmte afgifte vermogen in KWH).....wat voor software heb je??,ik heb 3064

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:48:
[...]

Hij schommelt met 5 graden op en neer...

Maar dan nog.. je COP wordt daarna nog slechter.
Het is wel raar hoor.

Maar goed, dat is maar 20 min zie ik. geef hem even de tijd.
Je aanvoer zit nu veel beter bij je doeltemp, dan kan er ook een wat hoger delta worden gemaakt
Zie hier de rest van de avond... Zou het kunenn zijn dan de via Modbus het script van @Devil toch wat doet in AI? Dat zou toch alleen werken in Warmte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_JwNcpm8JwtBAQH4yc2TodzAbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AidFwLGyuvjQPVOi7zdUq1Pn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Als je het script actief hebt, moet je op
Water stoken. Niet ai. Dan gaan ze tegen elkaar vechten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:25:
[...]

:) ik zie wat je bedoeld.....ik kan warmte afgifte niet op het scherm krijgen,dat is dan waarschjinlijk nieuw,,,,,zo te zien kan je inderdaad volgens mij ook Gem COP berekenen .....je deelt opgenomen vermogen op afgegeven vermogen(warmte afgifte vermogen in KWH).....wat voor software heb je??,ik heb 3064
Ik heb een split 5 series met een rmc 3.06.6 (een jaar oud model).

Als de elektrische energie berekening en de warmte berekening afwijken, dan zou bij de delling van die twee, de afwijkingen ook misschien wegdelen... 25,4 / 6,1 = 4,16 als COP :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
PeteSplit schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:28:
[...]

Ik heb een split 5 series met een rmc 3.06.6 (een jaar oud model).

Als de elektrische energie berekening en de warmte berekening afwijken, dan zou bij de delling van die twee, de afwijkingen ook misschien wegdelen... 25,4 / 6,1 = 4,16 als COP :+
Nee. De electrische energie wordt redelijk gemeten. Hat gaat mis bij de thermische energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Jojan265 schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:55:
[...]

Nee. De electrische energie wordt redelijk gemeten. Hat gaat mis bij de thermische energie.
Hmm, heb hier een 3 fase WP maar het elektrisch vermogen wat LG meet wijkt behoorlijk af van m'n SDM 72 (type goedgekeurd voor verrekening, ingebouwd in de WP kast). Ik hou het maar op de SDM.
Kan natuurlijk dat LG bij een enkele fase wel beter meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:55:
[...]

Jojan, is deze afwijking elke dag dan anders, zodat je er niets mee kunt ?

Ik heb ook een kWh metertje en de elektrisch energie wijkt ongeveer 200 W af behalve afgelopen twee dagen met defrosts wijkt het ongeveer 1000 W af. Dus ook weinig betrouwbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
PeteSplit schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:21:
[...]

Jojan, is deze afwijking elke dag dan anders, zodat je er niets mee kunt ?

Ik heb ook een kWh metertje en de elektrisch energie wijkt ongeveer 200 W af behalve afgelopen twee dagen met defrosts wijkt het ongeveer 1000 W af. Dus ook weinig betrouwbaar...
In de 1-fase monoblocks klopt het aardig, maar wordt een verwarmingslint bijv niet meegenomen.
Maakt ook niet heel veel uit, want die kun je niet zomaar uit modbusdata trekken. Als je het 'verkeerd' doet, dan kun je hem wel uit de data halen overigens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 14:26
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe krijg je de warmteafgifte zichtbaar? Ik zie deze optie niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
taedeh schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:15:
[...]

Volgens mij een splitmodel dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
taedeh schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:15:
[...]

:? ik heb deze optie ook niet,ik heb een monobloc WP schijnbaar hebben deze dit niet wat ik raar vind....of bij 3066 wel ???(nieuwere versie techniek staat niet stil).........ik meet opgenomen vermogen met alleen met P1 meter van energie app van homeWissard ,en dat klopt precies met berekening van Essent !!!! wat ik dan ook betaal.....er bestaat ook nog zoiets als zg blind vermogen(wat niet meetbaar is) dit heeft te maken met cos.PHI van het apperaat bijv 0.9....bij ohmse belasting is dit niet bijv. een verwarmings element(COP van 1)

[ Voor 34% gewijzigd door kazemo op 20-11-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik heb het in 3068 ook niet.
Denk echt dat dat een functie in de splitmodellen is.

Pagina: 1 ... 103 ... 178 Laatste