Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.916 views

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:45
MovieBit schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:37:
[...]

Het is echt een heel fijn stukje software, scherm in de kazerne geeft de alarmering weer met geo gegevens, route, Google Streetview voor een beeld van de locatie en dergelijke.

Op de telefoon en in HA komt de melding +/- 10 seconden sneller binnen dan op onze pager (P2000).
Toevallig van de week in de nacht ging mijn pager door onbekende oorzaak niet af bij een alarmering maar door FireServiceRota (Brandweerrooster) ontving ik wel de melding!
Knap dat dit ook gekoppeld kan worden met HA
Wij zijn momenteel bezig met een bestek voor nieuw dispatching software.
Ja die pagers... je bent die beter kwijt :p
De mijne ligt gewoon in mn lade, en loop met mn smartphone in de plaats.
Stukken sneller, en betrouwbaarder.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:52
sOid schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:32:
[...]

Ik heb helaas slechte ervaringen met willekeurige kinderen van straat trekken... :+

[...]

Automation werkt helaas niet, moet indd precies de ingestelde tijd zijn. Anders blokkeerd de condition de trigger. Heb jij nog een suggestie?

[...]

Dat kan ook ja, dat wait_for_trigger kende ik eigenlijk niet! Zie alleen niet hoe ik dit met mijn vibratiesensor kan implementeren (heb er bewust voor gekozen om het niet via stroommeetding te laten lopen).
Trigger de automation als de sensor on is voor x minuten. In de acties neem je vervolgens een wait_for_trigger op dat de sensor off is voor x minuten. Dat zou moeten werken denk ik.

• MovieBit
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06-2021
skank schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:40:
[...]

Knap dat dit ook gekoppeld kan worden met HA
Wij zijn momenteel bezig met een bestek voor nieuw dispatching software.
Ja die pagers... je bent die beter kwijt :p
De mijne ligt gewoon in mn lade, en loop met mn smartphone in de plaats.
Stukken sneller, en betrouwbaarder.
Heb mijn pager ook niet altijd bij me, maar omdat wij werken met Precom kijkt de AC of er voldoende opkomst is d.m.v. de response op de pager. Brandweerrooster is niet gekoppeld met de AC helaas.

Maar in de toekomst zie ik de pagers helemaal uit het straatbeeld verdwijnen, iedereen heeft een smartphone en mobiele data bij de hand.

Daarnaast kan je zelfs met de moderne apps de vrijwilligers "volgen" als je wilt, dus vanaf alarmeren kan je zien hoe lang het duurt voor ze op de kazerne zijn. Al met al handige features voor de toekomst denk ik zo.

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Mijn server met HA staat in de meterkast dus sommige bluetooth integraties werken door de afstand niet.
Nu kwam ik bt-mqtt-gateway tegen https://github.com/zewelor/bt-mqtt-gateway en hier vandaag mee aan de slag te gaan.

Nu heb ik mijn switchbot daar aan toegevoegd, dat werk allemaal hij update ook richting MQTT maar in HA blijft de switch op niet beschikbaar staan.

Mijn config in bt-mqtt-gateway is
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
    switchbot:
      args:
        devices:
          heater: FC:9B:5D;94:D2:72
        topic_prefix: switchbot/bathroom
        state_topic_prefix: switchbot/bathroom
      topic_subscription: switchbot/+/+/set
      update_interval: 60

Dit lijkt iets te doen want op MQTT komt de off binnen op switchbot/bathroom/heater
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qc8ZnebxjCmS82ZX7ctXv7CQIiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bhm9hZR4bXZMlwf8knJOUUAn.png?f=fotoalbum_large

In HA heb ik dan de volgende code toegevoegd als switch, waarom blijft de schakelaar dan toch op niet beschikbaar staan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- platform: mqtt
  name: "Heater Switch"
  state_topic: "switchbot/bathroom/heater"
  command_topic: "switchbot/bathroom/heater/set"
  availability_topic: "switchbot/bathroom/heater/available"
  payload_on: "ON"
  payload_off: "OFF"
  state_on: "ON"
  state_off: "OFF"
  optimistic: false
  qos: 1
  retain: false

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Raven__NL schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:59:
[...]

Maar kan je dan zo'n yaml file daarmee inladen?

Beetje offtopic maar ik heb al wat gevonden via Google. Thanks for the tip :D
Je kunt gewoon de docker-compose kopiëren naar een stack.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sx9IYS0u3O113xHvJcZ85vNfldk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U65MoaLeOD4R9VNtzQkhnYYN.png?f=user_large

What's the speed of dark?

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:20
Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort over gestapt van Domoticz naar HomeAssistant. Domoticz werd steeds instabieler bij mij en met een nieuwe SD kaart in de Pi de keuze gemaakt om ook het platform te wisselen. Tot nu toe ben ik er erg tevreden mee veel gebruiksvriendelijker dan Domoticz.
Ondertussen heb ik bijna alles gekoppeld wat ik al had en nog meer. Alleen de rolluiken krijg ik maar niet bestuurd.

Ik heb al hier in het forum en allerlei andere kanalen doorzocht maar kan de gouden tip niet vinden. Ook lijkt er wat gewijzigd te zijn eind vorig jaar in de RFXcom integratie waardoor veel documentatie niet meer correct lijkt te zijn.

Ik heb een 9-tal rolluiken met een Somfy RTS-motor hangen allemaal gekoppeld op één Somfy afstandsbediening (16 kanaals).
Aan mijn Pi heb ik een welbekende RFXCOM 433 E hangen.
Met de leer stand aan heb ik wat devices van mezelf en de buren kunnen detecteren in totaal 16 stuks. Waarvan 3x (met a1, a2 en a3 erbij):
binary_sensor.ac_a1
switch.ac_a1
sensor.ac_a1_rssi_numeric

In het overzicht komen ze voor met bliksemschichtjes en aan/uit bolletjes, maar ik kan erop klikken maar een rolluik gaat niet bewegen. Heeft iemand een idee wat er fout gaat of wat ik (nog?) moet configureren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:20
Vanavond ben ik bezig geweest met de Bitwarden Add-on, en dat bleek uiteindelijk iets lastiger dan gedacht. Ik heb uiteraard de documentatie gevolgd, maar daar liep ik enigszins vast: eerst bij stap 4, en daarna na stap 8. Daarom bij deze wat meer informatie over de installatie voor anderen die ook wellicht tegen deze problemen aanlopen.

Ter volledigheid, voordat je start: zorg dat je HA installatie extern te bereiken is via https://***.duckdns.org:8123 (handleidingen daarover elders voldoende te vinden). De belangrijkste stap: Log in op HA via je lokale URL https://192.168.*.*:8123.
Volg vervolgens de documentatie en je zult er zonder problemen door heen lopen. Ik liep hier vast omdat ik de Add-on nog lokaal draaide en dus was hij niet bereikbaar via de externe URL.

Zodra je de installatie t/m stap 8 hebt gevolgd, forward je in je router een poort naar keuze naar je interne poort 7277. Daarna is je Bitwarden omgeving ook extern te bereiken via https://***.duckdns.org:[poort-naar-keuze]. Zodra je dat hebt afgerond kan je nu ook deze URL gebruiken in de settings van je Bitwarden account, zowel op je telefoon, laptop, desktop of extensie.

Ik heb veel hulp gehad aan de documentatie en aan deze YouTube-video. Let er ook op dat je twee accounts met hetzelfde e-mailadres kan hebben als je lokaal draait en al een Bitwarden account hebt, maar deze accounts komen uiteraard niet met elkaar overeen gezien ze gebaseerd zijn op verschillende servers/vaults.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59
@bandy Je hebt nog geen kopje light dus zou het gewoon moeten worden.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

light:
  - platform: group
    name: Huiskamer Lights
    entities:
      - light.hue_play_rechts
      - light.hue_play_links
      - light.huiskamer_staande_lamp
      - light.kleine_lamp

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
Ronker32 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:14:
Vanavond ben ik bezig geweest met de Bitwarden Add-on
Er is zelfs een Bitwarden Add-on? Aan de ene kant kan ik waarderen dat Home-Assistant (middels de all-in-one oplossing) het voor de eindgebruiker erg gemakkelijk maakt, en allerlei domotica-addons beschikbaar stelt, als in nodered, deconz, mariadb, etc.

Maar bitwarden... een password manager? Het is net alsof home-assistant een container orchestrator aan het worden is. Als dit een serieuze use-case voor je is, dan adviseer ik je graag (desgevraagd, ik weet 't :) ) over te stappen op een stabiele linux distro (bijvoorbeeld ubuntu lts, fedora server, etc), daarop docker te gaan draaien, en vervolgens hierin je containers te orchtestreren, dan wel met portainer om het e.e.a. voor je visueel te maken.

Op deze host draai je vervolgens home-assistant core, en alles wat je er naast wilt hebben, zoals in dit geval bitwarden. Ik denk dat dat op de lange termijn beter te managen is, alsmede je storage e.d. Het is in eerste instantie misschien een stijle leercurve, maar als je 't eenmaal in de vingers hebt (vergeet de kracht van docker-compose niet!), dan zet je in een mum van tijd de volgende container op.

Meer die er hier zo over denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Kaspers schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:24:
[...]
Meer die er hier zo over denken?
Ik heb al eerder hier aangegeven dat het voor mij af en toe de omgekeerde wereld is om bijvoorbeeld Portainer binnen hass te draaien. Als hass het niet doet kun je ook niet bij Portainer, of nog erger: niet bij je password manager |:(

Maar dan moet je wel de kennis hebben. En dat heeft natuurlijk niet iedereen in dan is het natuurlijk een mooie service die hass biedt voor heel veel mensen.

Maar goed als je gewoon weet hoe je met Docker moet omgaan, en dus Portainer gebruikt, dan staat niks in de weg om alles netjes zelf in te delen en niet afhankelijk te zijn van de add-ons die hass biedt met alle tussen vertalingen en afwijkende configuraties die je dan ook nog eens nodig hebt. Iets wat voor mij af en toe verwarrend is als je iemand wilt helpen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:06
sweetdude schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:12:
Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort over gestapt van Domoticz naar HomeAssistant. Domoticz werd steeds instabieler bij mij en met een nieuwe SD kaart in de Pi de keuze gemaakt om ook het platform te wisselen. Tot nu toe ben ik er erg tevreden mee veel gebruiksvriendelijker dan Domoticz.
Ondertussen heb ik bijna alles gekoppeld wat ik al had en nog meer. Alleen de rolluiken krijg ik maar niet bestuurd.

Ik heb al hier in het forum en allerlei andere kanalen doorzocht maar kan de gouden tip niet vinden. Ook lijkt er wat gewijzigd te zijn eind vorig jaar in de RFXcom integratie waardoor veel documentatie niet meer correct lijkt te zijn.

Ik heb een 9-tal rolluiken met een Somfy RTS-motor hangen allemaal gekoppeld op één Somfy afstandsbediening (16 kanaals).
Aan mijn Pi heb ik een welbekende RFXCOM 433 E hangen.
Met de leer stand aan heb ik wat devices van mezelf en de buren kunnen detecteren in totaal 16 stuks. Waarvan 3x (met a1, a2 en a3 erbij):
binary_sensor.ac_a1
switch.ac_a1
sensor.ac_a1_rssi_numeric

In het overzicht komen ze voor met bliksemschichtjes en aan/uit bolletjes, maar ik kan erop klikken maar een rolluik gaat niet bewegen. Heeft iemand een idee wat er fout gaat of wat ik (nog?) moet configureren?
Somfy rts rolluiken zul je met de somfy afstandsbediening in moeten leren op de rfxcom.
Als dit gebeurd is zul je de ingeleerde adressen in configuration.yaml moeten zetten, hierna worden ze binnen ha herkend en kun je ze hernoemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
robbinonline schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:48:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- platform: mqtt
  name: "Heater Switch"
  state_topic: "switchbot/bathroom/heater"
  command_topic: "switchbot/bathroom/heater/set"
  availability_topic: "switchbot/bathroom/heater/available"
  payload_on: "ON"
  payload_off: "OFF"
  state_on: "ON"
  state_off: "OFF"
  optimistic: false
  qos: 1
  retain: false
Omdat, gezien je screenshot van mqtt explorer, het topic /switchbot/bathroom/heater/available helemaal niet bestaat. Je geeft die echter wel in je switch config op.
Dus, of
- availibility topic weglaten
- het juiste availability topic invullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
JayOne schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:01:
[...]

Je kunt gewoon de docker-compose kopiëren naar een stack.

[Afbeelding]
@Raven__NL , wat @JayOne zegt klopt: je kan de volledige compose file in de stack kopieren of zelf een gh url opgeven als hij daar ergens staat.

let wel op de volgende dingen:
- pas vanaf portainer 2.1.1 wordt compose versie 3 ondersteund
- alle paden in je docker-compose moeten bestaan in HA core

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:16
@Kaspers

Ja, bitwarden_rs weliswaar. Ik draai 'm ook. Heeft inderdaad niet zoveel met Home Assistant te maken, maar handig vind ik het wel.

Niet gecombineerd met m'n domotica, andere RPi, maar ook wel HassOS.
Geregeld kwalitatief goede updates van de container en bovendien goed te beheren vanuit HA, met nginx-proxy-manger regel ik de certificaten en daarnaast heb ik heel eenvoudig backups in de vorm van snapshots.

Docker en docker-compose heb ik ook wel in de vingers, maar dit moet gewoon werken en als het simpel kan zijn, dan graag.

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
RudolfR schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:53:
@Kaspers

Ja, bitwarden_rs weliswaar. Ik draai 'm ook. Heeft inderdaad niet zoveel met Home Assistant te maken, maar handig vind ik het wel.

Niet gecombineerd met m'n domotica, andere RPi, maar ook wel HassOS.
Geregeld kwalitatief goede updates van de container en bovendien goed te beheren vanuit HA, met nginx-proxy-manger regel ik de certificaten en daarnaast heb ik heel eenvoudig backups in de vorm van snapshots.

Docker en docker-compose heb ik ook wel in de vingers, maar dit moet gewoon werken en als het simpel kan zijn, dan graag.
Helemaal prima zo, je kan het draaien zoals je wilt maar je kan portainer ook zelf als docker op je host systeem draaien als je wilt.

Ik heb op mijn server portainer server draaien, en op iedere host portainer-agent. Zo kan ik vanuit de portianer web interface alle dockers van al mijn hosts eenvoudig beheren.

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
sOid schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:32:

Automation werkt helaas niet, moet indd precies de ingestelde tijd zijn. Anders blokkeerd de condition de trigger. Heb jij nog een suggestie?
Ben geen fan van auotmations en heb me er ook niet inverdiept, maar;

Ik zou tijdsduur gaan meten. wellicht dat zoiets al ingebakken zit maar ik zou het in de basis zo doen:
- sensor trigger naar 'on' -> save timestamp in var 'ts_started'
- sensor trigger naar 'off' -> vergelijk ts_now - ts_started > 30 min? dan msg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:02
JayOne schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:15:
[...]

Heb je wel een verlengkabel (1,5 - 2 meter) tussen de Synology en de Conbee II. Dit loste voor mij pair problemen op.

Eventueel zou je je vraag ook in het DeConz topic kunnen stellen.
Thanks. Dat werkt.

Met gestrekt been.

• sweetdude
TheMystery schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:38:
[...]

Somfy rts rolluiken zul je met de somfy afstandsbediening in moeten leren op de rfxcom.
Als dit gebeurd is zul je de ingeleerde adressen in configuration.yaml moeten zetten, hierna worden ze binnen ha herkend en kun je ze hernoemen.
Dat is in principe al gebeurd aangezien ik van een werkende Domoticz omgeving kom waar ik op dezelfde hardware ze al aanstuurde.
Ik zal dan eens kijken of ik die stuurcodes dan nog uit de Domoticz installatie kan halen.

Bedankt voor deze info, dit biedt wat perspectief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:02
DennusB schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:53:
[...]

Met een "Graph Card" op lovelace kan je zelf instellen hoeveel data je ziet : https://github.com/kalkih/mini-graph-card. Die custom graph card ziet er ook nog een beetje uit vergeleken met de default one.

Data overzetten naar Hass is denk ik niet mogelijk. Maar even weekje dubbel draaien dan!
Maar dit werkt allemaal niet heel lekker voor maand of jaar. Meer op uur / dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
yniezink schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:43:
[...]

Maar dit werkt allemaal niet heel lekker voor maand of jaar. Meer op uur / dag
True, misschien dat InfluxDB + Grafana een optie zijn voor long-term metrics? Dat heb ik ook draaien en dat is daar fantastisch voor

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
DennusB schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:44:
[...]

True, misschien dat InfluxDB + Grafana een optie zijn voor long-term metrics? Dat heb ik ook draaien en dat is daar fantastisch voor
Hangt wel van de hoeveelheid data en je systeem af, in mijn ervaring.
Ik heb niet veel tijd in influxdb gestoken maar ik liep er op de PI3 tegenaan dat ik met dat werkgeheugen maar 4 maanden kon loggen voordat influx het genoeg vond. Ik log vrij agressief: ik gooi nooit data weg, ik reduceer geen data [downsampling] en ik sla sommige data zelfs iedere 20sec op.
Influx bleef alles in het werkgeheugen beschikbaar houden waardoor het geheugen op een gegeven moment vol zat en influx zich verslikte.
Dit zal je vast kunnen optimaliseren; bv logging stijl veranderen, downsampling en shard-instellingen, maar ik heb daar geen tijd in gestoken. Mijn luie oplossing was om naar een andere host met (veel) meer werkgeheugen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:32
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:07:
[...]

Hangt wel van de hoeveelheid data en je systeem af, in mijn ervaring.
Ik heb niet veel tijd in influxdb gestoken maar ik liep er op de PI3 tegenaan dat ik met dat werkgeheugen maar 4 maanden kon loggen voordat influx het genoeg vond. Ik log vrij agressief: ik gooi nooit data weg, ik reduceer geen data [downsampling] en ik sla sommige data zelfs iedere 20sec op.
Influx bleef alles in het werkgeheugen beschikbaar houden waardoor het geheugen op een gegeven moment vol zat en influx zich verslikte.
Dit zal je vast kunnen optimaliseren; bv logging stijl veranderen, downsampling en shard-instellingen, maar ik heb daar geen tijd in gestoken. Mijn luie oplossing was om naar een andere host met (veel) meer werkgeheugen te gaan.
Ik denk dat werkgeheugen alleen een issue kan zijn als je een hele grote dataset ophaalt in bijvoorbeeld je grafiek. Anders staat het gewoon in influxdb, op je filesystem.
Ik heb het ook even gestest, als ik een pagina met 7 grafieken op 'last 1 year' zet, dan vliegt het geheugen van de influx container naar 700MB, grafana bleef heel laag trouwens.

Ik denk trouwens als je alles in een sql database (sqlite/mysql/postgresql/etc) van HA laat staan voor jaren en HA voor grafieken over langere termijn gaat gebruiken dat je daar tegen hetzelfde geheugen probleem aan gaat lopen.
Als je niet op een krachtigere machine kan draaien, dan is het de moeite waard om er een utility meter van te maken: https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/ (maar dan verlies je dus wel je source data na verloop van tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:22

Mimiix

Professioneel Prutser

wjn schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:56:
[...]

Dat heb ik dus ook, ik heb een group 'all_mobile' waar ik de devices ingezet heb, die ik wil tracken. Het duurde even voordat ik er achter kwam, waarom het fout ging. Soms laat ik een telefoon gewoon bij AP1 in de buurt liggen, dan gaat het dus gewoon goed.

[...]

Naar de controller.
(Die dus op een dedicated cloud server draait. Ik heb meerdere sites, en dit was indertijd de betrouwbaarste oplossing om alle sites met de controller te laten verbinden.)

Op de controller (Unifi management) kan ik ook zien dat de apparaten verbonden zijn.
[Afbeelding]

In dit geval op de AP2. Home Assistant in ieder geval geeft wel consequent aan dat de devices dan 'not_home' zijn. Als de devices wisselen naar de AP1, zijn ze 'home'.

Zoals gezegd, als ik volgende week weer thuis ben, zet ik de debugging aan en kijk wat er precies gebeurd.
Mocht je een vraag concreet hebben voor de ontwikkelaar (Kane610) , geef mij dan ff een PM als je wil. Ik heb een directe lijn met hem. Zelf heb ik er weinig verstand van, maar wil het best vragen voor je.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

knipperdeknip, dit heeft niets met HA te maken

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 19-02-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:23
Voor mijn dashboard zoek ik nog een toevoeging van het openbaar vervoer vanaf mijn huis naar het centrum.

Welk component gebruiken jullie hiervoor?

werkt deze nog? https://github.com/Juvawa/HomeAssistant9292OvApiSensor

deze heb ik geprobeerd maar geeft foutmelding bij opstarten(duurd te lang)

https://www.home-assistant.io/integrations/gtfs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amanoo schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:21:
Even een crosspost uit het Toon topic.
Vervelend, maar heeft 0 te maken met HA.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
Komende zomer ga ik samen met mijn vriendin een eigen huis bouwen en daar wil ik ook het een en ander aan domotica in verwerken. Nu al bezig met een test setup zodat ik tijdens het bouwprocess niet meer zoveel hoef uit te zoeken.

Ik heb nu een slimme rotary dimmer in HA gekoppeld aan een ikea lamp door middel van Node Red. Dat was even puzzelen maar ik begin de basis te begrijpen en zie nu ook in hoe handig Node Red is.

Deze dimmer is bedoeld om ‘domme’ verlichting aan te sturen en word dus herkend als lamp binnen HA. Dat was even puzzelen maar nu kan ik dus makkelijk de brightness attribuut linken aan de brightness van de IKEA lamp. Dit werkt maar ik baal een beetje van de vertraging en ik ben benieuwd wat jullie ervaring hier mee is.

Slimme zigbee dimmer —> 1s vertraging —> conbee 2 stick + HA op een core i7 laptop —> 0,1s vertraging —> ikea lamp

Als ik in de interface de dimmer aanstuur dan reageert de ikea lamp bijna direct dus het lijkt me dat de vertraging ergens door de conbee, of de dimmer komt. Of is deze vertraging normaal en valt er niet veel meer te optimaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik probeer in Lovelace een entity card te maken met double_tap om te togglen, met deze code :

code:
1
2
3
4
type: entity
entity: light.eetkamer
double_tap_action:
  action: toggle

Maar ik krijg die dubbel tap niet aan de praat. Ziet iemand hier toevallig wat ik mis doe?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:07
walletje-w schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:06:
Komende zomer ga ik samen met mijn vriendin een eigen huis bouwen en daar wil ik ook het een en ander aan domotica in verwerken. Nu al bezig met een test setup zodat ik tijdens het bouwprocess niet meer zoveel hoef uit te zoeken.

Ik heb nu een slimme rotary dimmer in HA gekoppeld aan een ikea lamp door middel van Node Red. Dat was even puzzelen maar ik begin de basis te begrijpen en zie nu ook in hoe handig Node Red is.

Deze dimmer is bedoeld om ‘domme’ verlichting aan te sturen en word dus herkend als lamp binnen HA. Dat was even puzzelen maar nu kan ik dus makkelijk de brightness attribuut linken aan de brightness van de IKEA lamp. Dit werkt maar ik baal een beetje van de vertraging en ik ben benieuwd wat jullie ervaring hier mee is.

Slimme zigbee dimmer —> 1s vertraging —> conbee 2 stick + HA op een core i7 laptop —> 0,1s vertraging —> ikea lamp

Als ik in de interface de dimmer aanstuur dan reageert de ikea lamp bijna direct dus het lijkt me dat de vertraging ergens door de conbee, of de dimmer komt. Of is deze vertraging normaal en valt er niet veel meer te optimaliseren?
Ik heb absoluut geen kennis van zulke dimmers, maar ik kan me in mijn hoofd voorstellen dat de dimmer pas een signaal verstuurd als hij denkt (vrijwel) zeker geen wijziging te krijgen in state/locatie van draaiknop maar pas als er ca. 1 seconde geen wijziging in state is geweest? (Anders zou hij mogelijk elke XX ms een status doorgeven zolang je aan het draaien blijft?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
TravockMD schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:38:
[...]

Ik heb absoluut geen kennis van zulke dimmers, maar ik kan me in mijn hoofd voorstellen dat de dimmer pas een signaal verstuurd als hij denkt (vrijwel) zeker geen wijziging te krijgen in state/locatie van draaiknop maar pas als er ca. 1 seconde geen wijziging in state is geweest? (Anders zou hij mogelijk elke XX ms een status doorgeven zolang je aan het draaien blijft?)
Daar heb je een goede vraag gesteld en ik denk dat je gelijk hebt. Als ik de dimmer namelijk blijf bewegen dan komt er helemaal geen signaal door, pas zodra ik stop dan stuurt hij de update. Van mij zou deze vertraging dus korter mogen maar dit lijkt bewust gedaan.

Dan ben ik benieuwd of er mensen zijn die een dergelijk product weten die een kortere/snellere update frequentie heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
DennusB schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:34:
Ik probeer in Lovelace een entity card te maken met double_tap om te togglen, met deze code :

code:
1
2
3
4
type: entity
entity: light.eetkamer
double_tap_action:

Maar ik krijg die dubbel tap niet aan de praat. Ziet iemand hier toevallig wat ik mis doe?
Voor zover ik weet kun je geen double_tap_action gebruiken bij de entity card. Hier zou je dan gebruik moeten maken van de glance card ofwel de entities card

Voor de glance card zou het dan zo moeten zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
type: glance
entities:
  - entity: light.eetkamer
    double_tap_action:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timpje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 10:51
walletje-w schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:52:
[...]

Daar heb je een goede vraag gesteld en ik denk dat je gelijk hebt. Als ik de dimmer namelijk blijf bewegen dan komt er helemaal geen signaal door, pas zodra ik stop dan stuurt hij de update. Van mij zou deze vertraging dus korter mogen maar dit lijkt bewust gedaan.

Dan ben ik benieuwd of er mensen zijn die een dergelijk product weten die een kortere/snellere update frequentie heeft?
Wij hebben thuis een zigbee dimmer van ecobright. Wanneer ik aan de fysieke knop draai die ik bijna direct de helderheidsschuif in HA veranderen, ook wanneer ik van 5% tot 100% draai zie ik tussenstappen voorbij komen. Hier lijkt niet de vertraging in te zitten die jij beschrijft. Overigens gebruik ik Zigbee2mqtt en niet Conbee. Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GcKI9IUGdSPpdK5bx3tiYTzDms=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/NN80u0N8huEltyTsVlP5jtD3.gif?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Timpje op 19-02-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Timpje schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:57:
[...]

Wij hebben thuis een zigbee dimmer van ecobright. Wanneer ik aan de fysieke knop draai die ik bijna direct de helderheidsschuif in HA veranderen, ook wanneer ik van 5% tot 100% draai zie ik tussenstappen voorbij komen. Hier lijkt niet de vertraging in te zitten die jij beschrijft. Overigens gebruik ik Zigbee2mqtt en niet Conbee.
Dat is interessant!
Er is een nieuwe en een oude versie, welke heb jij in gebruik?
https://www.robbshop.nl/Ecodim-inbouw-draaidimmer-zigbee of https://www.robbshop.nl/draaidimmer-zigbee-ecodim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timpje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 10:51
Ik heb het vermoeden dat ik de oude heb, ik had toen geen keuze (ja alleen zigbee of zwave) en heb hem 3/4 jaar nu. Zag dat de nieuwe er is vanaf 11-2020. Het model dat Zigbee2Mqtt aangeeft is Eco-Dim.07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
golles schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:08:

Ik denk dat werkgeheugen alleen een issue kan zijn als je een hele grote dataset ophaalt in bijvoorbeeld je grafiek. Anders staat het gewoon in influxdb, op je filesystem.
Ik heb het ook even gestest, als ik een pagina met 7 grafieken op 'last 1 year' zet, dan vliegt het geheugen van de influx container naar 700MB, grafana bleef heel laag trouwens.
Hier gaat dat helaas niet op die manier :( , idle:
KiB Mem :  1000184 total,    72040 free,   441280 used,   486864 buff/cache
KiB Swap:   102396 total,        0 free,   102396 used.   560204 avail Mem 

PID USER      PR  NI    VIRT    RES    SHR S  %CPU %MEM     TIME+ COMMAND                                                                   
  430 influxdb  20   0 1277520 246592  15552 S   5.0 24.7  15795:41 influxd  

~15 grafieken met system load/cpu/net data van oktober tot nu opvragen:
KiB Mem :  1000184 total,    53708 free,   473776 used,   472700 buff/cache
KiB Swap:   102396 total,        0 free,   102396 used.   555416 avail Mem 

430 influxdb  20   0 1277584 343888  76764 S 274.6 34.4  15796:32 influxd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:31
Koppensneller schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:44:
Ik heb een gek probleem met een group van person entities. In deze groep zitten alle bewoners van mijn huis (mijn vriendin en ik) en ik gebruik hem om te checken of er iemand thuis is.
Ik gebruik hiervoor een binary template sensor. Dat werkt altijd perfect.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - platform: template
    sensors:
      people_home:
        value_template: >-
          {{ is_state('person.jan', 'home') 
          or is_state('person.kaat', 'home') }}
        icon_template: >-
          {% if is_state("binary_sensor.people_home", "on") %}
            mdi:home-account
          {% else %}
            mdi:home
          {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Beiden zijn de Eco-Dim.07, alleen de goedkopere is de ‘basic’ variant, en de duurdere de ‘pro’.
Geen idee wat het verschil in mogelijkheden is eigenlijk.

De echte oude versie was volgens mij een dimmer die zowel zigbee als z-wave ondersteunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:35:
[...]

Hier gaat dat helaas niet op die manier :( , idle:
KiB Mem :  1000184 total,    72040 free,   441280 used,   486864 buff/cache
KiB Swap:   102396 total,        0 free,   102396 used.   560204 avail Mem 

430 influxdb  20   0 1277520 246592  15552 S   5.0 24.7  15795:41 influxd  

~15 grafieken met system load/cpu/net data van oktober tot nu opvragen:
KiB Mem :  1000184 total,    53708 free,   473776 used,   472700 buff/cache
KiB Swap:   102396 total,        0 free,   102396 used.   555416 avail Mem 

430 influxdb  20   0 1277584 343888  76764 S 274.6 34.4  15796:32 influxd
Ik moet inderdaad toegeven dat mijn influx container op 700mb blijft staan en geen resources terug geeft. Het is mij eigenlijk nooit opgevallen omdat mijn NUC 16GB ram heeft.

Je zou dit eens kunnen bekijken: https://community.influxd...error-out-of-memory/16103 hier is een suggestie om meer op disk te doen, maar dat kan ook weer problemen op een PI geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 21:20
Ik probeer de vertrektijden van de eerstkomende vijf trams weer te geven in een card. Dat lukt aardig, maar niet helemaal. Met deze yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
type: entities
title: Vertrektijden
entities:
  - entity: sensor.trams_parijsplein
    icon: 'mdi:tram'
  - entity: sensor.trams_parijsplein_future_1
  - entity: sensor.trams_parijsplein_future_2
  - entity: sensor.trams_parijsplein_future_3
  - entity: sensor.trams_parijsplein_future_4

Krijg ik dit resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vpaBH-pfBUHn_7DKoDMN1az6-I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W60sH2APYRLm0RW1BoBELLlf.png?f=user_large

Ik krijg het maar niet voor elkaar om de naam van de sensor op iedere regel te vervangen door het attribute 'line_name'. Ik kan de attribute wel toevoegen, maar dan wordt de vertrektijd (= attribute 'departure') vervangen door de attribute 'line_name'. Dat ziet er dan zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
entities:
  - type: attribute
    entity: sensor.trams_parijsplein
    attribute: line_name
  - type: attribute
    entity: sensor.trams_parijsplein_future_1
    attribute: line_name

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hw4tE2WOzXKnmjaQdE0G0FkkffI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2XoFATCYl5eA7urVdMhWXgVe.png?f=user_large

Maar dat is uiteraard net niet wat ik wil. :? Iemand een suggestie hoe ik het aan moet pakken in de wetenschap dat ik nog een behoorlijke noob ben?

[ Voor 0% gewijzigd door doerakje op 19-02-2021 23:08 . Reden: typo ]

You can't be late until you show up

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@doerakje Ik zou gewoon verhuizen :+

Wat je eigenlijk wil is de naam van die entity dynamisch laten aanpassen, aan de hand van dat attribuut. Maar voor zover ik weet ondersteunt lovelace dat niet.

Je kan het sowieso wel met een value template doen als workaround. Hier vind je het een en ander: https://community.home-as...to-a-friendly-name/224960

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Laatst online: 22:05

Koppensneller

winterrrrrr

GoBieN-Be schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:46:
[...]

Ik gebruik hiervoor een binary template sensor. Dat werkt altijd perfect.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    sensors:
      people_home:
        value_template: >-
          {{ is_state('person.jan', 'home') 
          or is_state('person.kaat', 'home') }}
        icon_template: >-
          {% if is_state("binary_sensor.people_home", "on") %}
            mdi:home-account
          {% else %}
            mdi:home
          {% endif %}
Thanks, iemand op Reddit kwam inderdaad ook met die suggestie. Als je ook nog 'type: presence' toevoegt is de status netjes Home/Away :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:09
peetgate schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:29:
Ik gebruik zelf een Xiaomi light sensor, kost een tientje en werkt via Zigbee. Bevalt super goed. Hij update heel snel en is erg accuraat.
Ik heb sinds kort deze sensor gekocht, maar ik krijg deze niet toegevoegd aan mijn Home Assistant in combinatie met zigbee2mqtt. Kun jij aangeven hoe jij deze toegevoegd hebt aan Home Assistant? :)

Ik zie dat het blauwe lampje knippert op de sensor. ( pairing mode gok ik )
Maar zigbee2mqtt pakt niks op kwa nieuwe sensor.

Zigbee2mqtt staat op dicover all dus dat is het zeker niet. ( als ik een ander device toevoeg werkt het wel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 22:11
marcel19 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:28:
[...]

Ik heb sinds kort deze sensor gekocht, maar ik krijg deze niet toegevoegd aan mijn Home Assistant in combinatie met zigbee2mqtt. Kun jij aangeven hoe jij deze toegevoegd hebt aan Home Assistant? :)

Zigbee2mqtt staat op dicover all dus dat is het zeker niet. ( als ik een ander device toevoeg werkt het wel )
Je zal even de logging level op "debug" moeten zetten, nog eens pairen, en dan in de log kijken wat er gebeurt. Misschien heb je een (nieuw) afwijkend type die nog niet door zigbee2mqtt herkend wordt.
Ik denk trouwens dat je beter even in dit topic kunt verder vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
marcel19 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:28:
[...]

Ik heb echt net vanochtend een Xiaomi lichtsensor gekoppeld via zigbee2mqqt :D

Knopje op de sensor 10s indrukken tot hij paar keer knippert en dan loslaten. Om de paar seconden kort op het knopje drukken en voilà.

Althans zo werkte het bij mij in 1 keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
sOid schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 23:21:
@doerakje Ik zou gewoon verhuizen :+

Wat je eigenlijk wil is de naam van die entity dynamisch laten aanpassen, aan de hand van dat attribuut. Maar voor zover ik weet ondersteunt lovelace dat niet.

Je kan het sowieso wel met een value template doen als workaround. Hier vind je het een en ander: https://community.home-as...to-a-friendly-name/224960
@sOid, @golles : dank, is met jullie hulp prima gelukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcnuiJYm4pgDcLpDYxYYRyHi-fc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V1pNncVIKHZafpb2AnRHSj09.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
entities:
  - type: 'custom:template-entity-row'
    name: '{{states(''sensor.tram_now'')}}'
    state: '{{states(''sensor.trams_parijsplein'')}}'
    secondary: 'Vertrekt over {{states(''sensor.trams_parijsplein'')}} minuten.'
  - type: 'custom:template-entity-row'
    name: '{{states(''sensor.tram_future_1'')}}'
    state: '{{states(''sensor.trams_parijsplein_future_1'')}}'

Maar nu wil ik meer ;)
Op de secondary line moet het mogelijk zijn om weer te geven over hoeveel minuten de tram vertrekt. Ik heb de sensoren 'sensor.time' en 'sensor.trams_parijsplein', maar hoe kan ik daarmee rekenen? Het verschil tussen die twee is wat ik nodig heb. Ik begrijp niet hoe ik de code voor die simpele rekensom moet schrijven.

[ Voor 0% gewijzigd door doerakje op 20-02-2021 10:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:33
Voor Zigbee pairen:
Wat voor mij werkt met Z2M:
Tijdens het interview om de paar seconden op de pair knop drukken, zo voorkom je dat het device in sleep mode gaat tijdens het interview.
Kreeg de aqara cube ook niet succesvol gelinkt als ik dit niet deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@doerakje Goed bezig :) Ook dat kun je met een value template doen. Zie https://community.home-as...with-sensor-values/114289

Dit heb ik bjivoorbeeld bij een van m'n Synology sensors. Het kan ook anders/op één regel, maar dit werkt prima.

YAML:
1
2
3
4
value_template: >
          {% set ram_total = states('sensor.synology_ram_total') | float %}
          {% set ram_free = states('sensor.synology_ram_free') | float %}
          {{ (((ram_total - ram_free) | float) | round(0)) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
Heeft iemand de laatste tijd ook problemen met het inladen van cards? Mijn Lovelace laat bepaalde (bijvoorbeeld custom:button-card) niet meer goed zien. De titel is wel zichtbaar en evt het kader eromheen maar afbeelding etc niet meer. Ik heb niets aan de config verandert alleen wellicht de updates binnen HACS uitgevoerd. (Geen idee of bijv custom button card daar bij zat, niet op gelet)

Wel recent frontend cache geleegd ivm melding HACS.en t valt nu pas op, wellicht omdat ik extreem zit. Kan nginx daar nog invloed op hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door Koepert op 20-02-2021 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:09
ik ben overgestapt van de docker dsmrreader naar de home assistant addon. echt super!

maar heb hier een vraag over waarvan ik niet weet of hij hier thuishoort.(zoniet hoor ik het graag)

ik heb mijn history in domoticz zitten en deze in dsmrreader geprobeerd te krijgen.
het script lijkt te werken en in de postgress db zie ik de records van voor 2019 :)
ook in admin > dsmr-uitlezing (alleen lezen) zie ik de gegevens terug.
alleen in frontend > archief > kan ik niet verder terug dan 2019 (wanneer ik begonnen ben met dsmr). de uitgelezen data (via het script op https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader/issues/908) lijkt dus wel in dsmr te staan maar wordt nog niet in het archief gedeelte geplaatst. wat kan ik hieraan doen?
bij geplande processen heeft alles gedraaid (retention data rotation, generate consumption data en generate day and hour statistics.)

wat vergeet ik?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:40

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Vraagje over een statisctics sensor:

Ik wil van een luchtdruk meting het wekelijkse maximum en minimum weergeven. De sensor is een zelfbouw sensor. Als de batterij vol genoeg zit (er zit ook een zonnepaneel aan), verstuurd deze via MQTT iedere 10 sec. een meting door. Daarom heb ik de statistics sensor als volgt geconfigureerd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
  - platform: statistics
    name: outdoor_pressure_statistics
    entity_id: sensor.outside_air_pressure
    sampling_size: 60480
    max_age:
      days: 7

Het lijkt me vanwege de sampling size best een "zware" berekening is. Maar als ik de sampling size weg laat, of verlaag, dan kom ik zeker in de zomer niet aan de 7 dagen. Kan dit nog op een andere (wellicht "economischere") manier, of is dit de enige manier?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
sOid schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:34:
@doerakje Goed bezig :) Ook dat kun je met een value template doen. Zie https://community.home-as...with-sensor-values/114289

Dit heb ik bjivoorbeeld bij een van m'n Synology sensors. Het kan ook anders/op één regel, maar dit werkt prima.

YAML:
1
2
3
4
          {% set ram_total = states('sensor.synology_ram_total') | float %}
          {% set ram_free = states('sensor.synology_ram_free') | float %}
          {{ (((ram_total - ram_free) | float) | round(0)) }}
@sOid |:( Ik kom er niet uit. Mijn value_template ziet er nu zo uit:
code:
1
2
3
4
5
  sensors: 
    tram_now_leaving: 
      friendly_name: "Vertrek over"
      value_template: "{{ ((states.sensor.trams_parijsplein) - (states.sensor.time)) }}"

Maar er wordt niet gerekend. De sensoren hebben de volgende waarden:
sensor time: 15:47
sensor.trams_parijsplein: 15:49
sensor.tram_now_leaving: 15:49
Die laatste zou '2 of '0:02' moeten zijn toch? Aan de juiste opmaak in minuten kom ik al helemaal niet toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:58
Septillion schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:09:
@bandy Je hebt nog geen kopje light dus zou het gewoon moeten worden.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

light:
    name: Huiskamer Lights
    entities:
      - light.hue_play_rechts
      - light.hue_play_links
      - light.huiskamer_staande_lamp
      - light.kleine_lamp
Nou na opnieuw een poging zoals ik deze eerder op eigenlijk dezelfde manier had gedaan, heb ik nu een "huiskamer lights" card die zich vanzelfsprekend als "group" gedraagt. Weet nog steeds niet waarom dit de eerste keer niet is gelukt.. Maar goed, bedankt voor de hulp! Nu eens kijken of ik dit kan kopiëren naar andere lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
doerakje schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:00:
[...]

@sOid |:( Ik kom er niet uit. Mijn value_template ziet er nu zo uit:
code:
1
2
3
4
5
  sensors: 
    tram_now_leaving: 
      value_template: "{{ ((states.sensor.trams_parijsplein) - (states.sensor.time)) }}"

Maar er wordt niet gerekend. De sensoren hebben de volgende waarden:
sensor time: 15:47
sensor.trams_parijsplein: 15:49
sensor.tram_now_leaving: 15:49
Die laatste zou '2 of '0:02' moeten zijn toch? Aan de juiste opmaak in minuten kom ik al helemaal niet toe :)
Hmm. Ik vrees dat die : roet in het eten gooit. Denk dat je die er eerst uit moet filteren, want verder klopt het volgens mij.

Weet alleen ff niet precies hoe. Misschien kan @sjorsjuhmaniac bijspringen, hij heeft hier vaak mooie oplossingen voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberHarm
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-03 21:52
Ik probeer de SwitchBot Curtain toe te voegen aan HA met aansturing via de SwitchBot Hub Mini. Het toevoegen via de officiële integratie lijkt te lukken, alleen het lukt mij niet om de gordijnen te bedienen via deze integratie. Ik heb ook al de onofficiële integratie geprobeerd, maar mijn Pi staat te ver weg om een goede bluetooth verbinding te krijgen.

Is er iemand dit weet hoe en of het mogelijk is de SwitchBot via de Hub in HA te bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
sOid schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:19:
[...]

Hmm. Ik vrees dat die : roet in het eten gooit. Denk dat je die er eerst uit moet filteren, want verder klopt het volgens mij.

Weet alleen ff niet precies hoe. Misschien kan @sjorsjuhmaniac bijspringen, hij heeft hier vaak mooie oplossingen voor ;)
Note to self: eerst je logs lezen, dan pas posten.

De sensor 'tram_now_leaving' kwam twee keer voor, dus werd 1x genegeerd. Is alleen niet de oorzaak/oplossing, want ik krijg nu de volgende waarden:
sensor time: 16:31
sensor.trams_parijsplein: 16:36
sensor.tram_now_leaving: unavailable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
Ik zit vandaag even te prutsen op dmsr reader
sanderdw in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"
Dsmr reader installatie ok
PostgreSQL + TimescaleDB
dsmrreader erbij gezet

bij starten van TimescaleDB geen fouten
alleen dsmr reader start niet, de log eindigd met
code:
1
django.db.utils.OperationalError: could not translate host name "77b2833f-timescaledb" to address: Name does not resolve

Dit waarschijnlijk ook waarom ik deze TimescaleDB kan koppelen aan pgAdmin4 aangezien deze met gelijk soort melding komt.
Ik draai de 3 addons gewoon in hassos 5.10 en heb eigelijk geen idee waar te kijken
In de config van TimescaleDB staat onderstaande
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
databases:
  - homeassistant
  - dsmrreader
timescale_enabled:
  - homeassistant
timescaledb:
  telemetry: basic
  maxmemory: 512MB
  maxcpus: '4'
max_connections: 20
system_packages: []
init_commands: []

[ FAIL ] Could not connect to database server. Exiting...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doerakje
doerakje schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:34:
[...]

Note to self: eerst je logs lezen, dan pas posten.

De sensor 'tram_now_leaving' kwam twee keer voor, dus werd 1x genegeerd. Is alleen niet de oorzaak/oplossing, want ik krijg nu de volgende waarden:
sensor time: 16:31
sensor.trams_parijsplein: 16:36
sensor.tram_now_leaving: unavailable
En voor wie geïnteresseerd is ook de oplossing:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  sensors:
    tram_now_leaving: 
        {% set t1 = states('sensor.trams_parijsplein') %}
        {% set t2 = now().time() %}
        {{ ((t2.hour - t1[0:2]|int)*60 + t2.minute - t1[-2:]|int)|abs }}

Met dank aan dit geweldige topic over datum en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Mijn PV installatie schrijft de dagelijkse opbrengst naar de entiteit sensor.solaredge_energy_today.
Ik zou een automation willen maken die een notificatie stuurt wanneer sensor.solaredge_energy_today hoger is dan ooit eerder geweest. Nu vind ik de Statistics https://www.home-assistant.io/integrations/statistics en de Min/Max https://www.home-assistant.io/integrations/min_max/ integraties, maar vraag ik me af wat een logische aanpak zou zijn. Zo zal de automation voor het versturen van de notificatie eerder afgetrapt moeten worden dan dat de sensor met maximale waarde geupdate wordt. Om dit te voorkomen:

De waarde van een Min/Max sensor schrijf ik dagelijks om 23:00 naar een sensor zodat ik een entiteit heb met de op dat moment hoogste dagopbrengst allertijden. Nu wil ik de waarde van deze template gebruiken bij de 'above' van een numeric_state trigger. Dat wordt echter niet geaccepteerd (expected float for dictionary value @ data['above']). Ook iets als {{ states('sensor.max_sensor') }} wordt niet geaccepteerd. Het lijkt er dan ook op dat je geen dynamische waarde kunt gebruiken bij de 'above'?

Iemand toevallig iets vergelijkbaars gemaakt?

[ Voor 27% gewijzigd door JBS op 20-02-2021 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
remcoXP schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:09:
ik ben overgestapt van de docker dsmrreader naar de home assistant addon. echt super!

maar heb hier een vraag over waarvan ik niet weet of hij hier thuishoort.(zoniet hoor ik het graag)

ik heb mijn history in domoticz zitten en deze in dsmrreader geprobeerd te krijgen.
het script lijkt te werken en in de postgress db zie ik de records van voor 2019 :)
ook in admin > dsmr-uitlezing (alleen lezen) zie ik de gegevens terug.
alleen in frontend > archief > kan ik niet verder terug dan 2019 (wanneer ik begonnen ben met dsmr). de uitgelezen data (via het script op https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader/issues/908) lijkt dus wel in dsmr te staan maar wordt nog niet in het archief gedeelte geplaatst. wat kan ik hieraan doen?
bij geplande processen heeft alles gedraaid (retention data rotation, generate consumption data en generate day and hour statistics.)

wat vergeet ik?
Geloof dat het een paar uur duurt. Was bij mij in ieder geval wel... En staat ook bij script uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Goedenavond,

Ik zit met het volgende probleem, en hoop dat een van jullie experts mij kan helpen.

Mij HA is een standaard installatie op een RPI 4, met 64gb SD kaart.

Ik heb een paar notificaties via mijn GoogleHomeMini lopen door middel van MP3's op de config dir in de map www/audio. Tot aan gisteren werkte dit perfect, echter vandaag niet meer. Ook TTS werkt niet.

Initieel had ik mijn HA via duckdns blootgesteld aan de buitenwereld, maar dit was me te onduidelijk door mijn beperkte kennis en ben onlangs overgestapt naar NabuCasa.

Maar vandaag krijg ik dus foutmeldingen. Het lijkt erop dat er een probleem met certificaten is, maar enig idee hoe ik dit kan wijzigen?

Hierbij foutmelding:

2021-02-20 21:25:54 ERROR (Thread-6) [homeassistant.components.cast.media_player] Failed to cast media https://192.....8123/local/audio/ns.mp3?authSig=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiI3ZWM3Y2UzOGIwNTI0MWU2OTVmOTdhYjBlZmEyNzFiOSIsInBhdGgiOiIvbG9jYWwvYXVkaW8vbnMubXAzIiwiaWF0IjoxNjEzODUyNzU0LCJleHAiOjE2MTM4NTMwNTR9.Dj3_zD7OW-dauzlNpvLcrI4AwQX_t7uXLy8J2-jMk5g from internal_url (https://192....:8123). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address

in mijn config heb ik dit nog staan, moet ik hier iets mee nu ik via NabuCasa werk?

code:
1
2
3
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem

Ik heb internal url en external url niet ingevuld, is dit nodig?
Heeft zonder altijd goed gewerkt, maar begin nu overal aan te twijfelen....

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
doerakje schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:35:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  sensors:
    tram_now_leaving: 
( @sOid )
Top dat het nu werkt.
Mijn enige opmerking is dat dit niet werkt als er meer dan 60 minuten tussen NU en de vertrektijd zit waarbij NU en de vertrektijd niet op dezelfde dag vallen, bv NU = 23:45, vertrektijd = (morgen) 01:05

Geen idee of dit je hier rekening mee wilt houden. Als je dat wilt moet je met de datetime objecten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
feenstn schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:36:

2021-02-20 21:25:54 ERROR (Thread-6) [homeassistant.components.cast.media_player] Failed to cast media https://192.....8123/local/audio/ns.mp3?authSig=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiI3ZWM3Y2UzOGIwNTI0MWU2OTVmOTdhYjBlZmEyNzFiOSIsInBhdGgiOiIvbG9jYWwvYXVkaW8vbnMubXAzIiwiaWF0IjoxNjEzODUyNzU0LCJleHAiOjE2MTM4NTMwNTR9.Dj3_zD7OW-dauzlNpvLcrI4AwQX_t7uXLy8J2-jMk5g from internal_url (https://192....:8123). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
Het probleem is dat de URL die je stuurt niet bereikbaar is. Ik snap je opstelling niet, voor mij is niet duidelijk naar welk device er ge-cast wordt.
Je moet jezelf verplaatsen IN het device wat je media moet afspelen. Dat device moet de link gebruiken en zo de media ophalen. Als je dus een link met een locaal ip stuurt (ik zie 192.....) dan werkt dat normaal alleen voor devices die zicht op datzelfde 192.... netwerk bevinden. Een vpn verbinding zou wel moeten werken want hierdoor wordt je LAN beschikbaar gemaakt.

Het is dus inderdaad mogelijk dat het niet lukt doordat je geen external url meer heb bvt: mijnha.mooidomein.nl (of gewoon je externe IP :))

Dus,
stap 1): waar moet de media afspeelt worden?
stap 2): kan dat device via de url de media bereiken? (error zegt van niet)

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 20-02-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:57:
[...]

Dus,
stap 1): waar moet de media afspeelt worden?
stap 2): kan dat device via de url de media bereiken? (error zegt van niet)
Ik heb onderstaande stukje in een automation staan, waarop de voorgaande foutmelding ontstaat
De media player is gewoon binnen mijn netwerk.

code:
1
2
3
4
5
  - service: media_player.play_media
    entity_id: media_player.woonkamer
    data:
      media_content_id: /local/audio/deurbel.mp3
      media_content_type: music

Als ik de link open op laptop oid dan krijg ik het mp3 bestand gewoon te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:51:
[...]
( @sOid )
Top dat het nu werkt.
Mijn enige opmerking is dat dit niet werkt als er meer dan 60 minuten tussen NU en de vertrektijd zit waarbij NU en de vertrektijd niet op dezelfde dag vallen, bv NU = 23:45, vertrektijd = (morgen) 01:05

Geen idee of dit je hier rekening mee wilt houden. Als je dat wilt moet je met de datetime objecten werken.
Thanks, ik ga er nog even verder mee aan de slag. Wil 'm ook nog wat verbeteren met een if-then-else-routine. voor 'tram vertrekt nu', 'tram is vertrokken'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• golles
doerakje schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:35:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  sensors:
    tram_now_leaving: 

Met dank aan dit geweldige topic over datum en tijd.
Ik heb nu niet het geduld om er goed naar te kijken, maar gaat dit rond middernacht wel goed?
Volgens mij is het een betere oplossing om van de vertrektijd een timestamp te maken (datum en tijd dus) en dit ook van de huidige tijd en dan kun je hier het verschil tussen berekenen en nog eventueel delen door 60 om van seconden naar minuten te gaan, zoiets

YAML:
1
2
3
{% set seconds = (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states('sensor.trams_parijsplein'))) | int  %}
{% set minutes = (seconds / 60) | int %}
{{ minutes }}

(trams_parijsplein moet wel het correcte formaat hebben)

Ik heb hem zelf getest met deze:
YAML:
1
2
3
4
5
{% set seconds = (as_timestamp(now()) - as_timestamp('2021-02-20T21:57:00')) | int  %}
{% set minutes = (seconds / 60) | int %}

{{ seconds }}
{{ minutes }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doerakje
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:51:
golles schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:06:
Ik heb nu niet het geduld om er goed naar te kijken, maar gaat dit rond middernacht wel goed?
Haha, ik heb nog ruim anderhalf uur om de oplossing in elkaar te knutselen, zo niet, dan krijg ik er weer 24 uur bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
feenstn schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:05:
[...]

Ik heb onderstaande stukje in een automation staan, waarop de voorgaande foutmelding ontstaat
De media player is gewoon binnen mijn netwerk.

code:
1
2
3
4
5
  - service: media_player.play_media
    entity_id: media_player.woonkamer
    data:
      media_content_id: /local/audio/deurbel.mp3
      media_content_type: music

Als ik de link open op laptop oid dan krijg ik het mp3 bestand gewoon te horen.
Ok wel een lokaal appraat dus.

Ik zie een https url met een ip adress. Kloppen je certificaten wel? Certificaten zijn eigenlijk altijd voor domein namen en nooit voor ip adressen dus misschien reject je media player de url daarom.

Heb je een internal url insteld? ik zou die leeg laten of naar je domein zetten. De meeste routers kunnen hier mee overweg en snappen dat zij dat zelf zijn waardoor ze het direct intern doorsturen.

[ Voor 11% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 20-02-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:40
habbekrats schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:51:
Ik zit vandaag even te prutsen op dmsr reader
sanderdw in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"
Dsmr reader installatie ok
PostgreSQL + TimescaleDB
dsmrreader erbij gezet

bij starten van TimescaleDB geen fouten
alleen dsmr reader start niet, de log eindigd met
code:
1
django.db.utils.OperationalError: could not translate host name "77b2833f-timescaledb" to address: Name does not resolve

Dit waarschijnlijk ook waarom ik deze TimescaleDB kan koppelen aan pgAdmin4 aangezien deze met gelijk soort melding komt.
Ik draai de 3 addons gewoon in hassos 5.10 en heb eigelijk geen idee waar te kijken
In de config van TimescaleDB staat onderstaande
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
databases:
  - homeassistant
  - dsmrreader
timescale_enabled:
  - homeassistant
timescaledb:
  telemetry: basic
  maxmemory: 512MB
  maxcpus: '4'
max_connections: 20
system_packages: []
init_commands: []

[ FAIL ] Could not connect to database server. Exiting...
De 77b2833f-timescaledb verwijst naar de interne hostname van die addon. Die is standaard, kan je eens opzoeken wat er bij jou hier staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVB2BRgF5psEaOVARzmFBMNNGOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWDyb3onscopijmb5aMLuJTD.jpg?f=fotoalbum_large

Of je gebruikt wellicht een oudere versie van het os of supervisor, ik weet niet hoe het daar zit. Je kan ook nog simpelweg de poort van postgres naar buiten openzetten maar de interne hostname gebruiken is het netste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
doerakje schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:13:
[...]

[...]

Haha, ik heb nog ruim anderhalf uur om de oplossing in elkaar te knutselen, zo niet, dan krijg ik er weer 24 uur bij ;)
@golles zijn suggestie is wel zoiets als waar ik op doelde maar dit zal niet werken om ik dacht gezien te hebben dat je alleen maar een tijd in 24hr format hebt.

Ik zou er een IF in stoppen die vergelijkt of de vertrektijd < dan nu.
Als dit waar is kan je een date bouwen voor morgen, als dit niet waar is dan vallen twee tijden op dezelfde dag.

Als je de goede datum + tijd eenmaal in een datetime object hebt kan simpel beide datetimes van elkaar aftrekken. het verschil is dan een timedelta object wat het verschil beschikbaar heeft in seconden.

dus (obj2-obj1).seconds*60 == minutes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@sanderdw

7cd0051d-timescaledb en nu werkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InzgiQcrK_zn2vptzGLYMoGFlw4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oapSYgT8dKlTUOdazqGzCEwH.jpg?f=user_large

[ Voor 65% gewijzigd door habbekrats op 20-02-2021 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:34:
[...]

@golles zijn suggestie is wel zoiets als waar ik op doelde maar dit zal niet werken om ik dacht gezien te hebben dat je alleen maar een tijd in 24hr format hebt.

Ik zou er een IF in stoppen die vergelijkt of de vertrektijd < dan nu.
Als dit waar is kan je een date bouwen voor morgen, als dit niet waar is dan vallen twee tijden op dezelfde dag.

Als je de goede datum + tijd eenmaal in een datetime object hebt kan simpel beide datetimes van elkaar aftrekken. het verschil is dan een timedelta object wat het verschil beschikbaar heeft in seconden.

dus (obj2-obj1).seconds*60 == minutes.
Oh cool, ik wist niet dat je direct met datetime objecten kon rekenen, ik ga dit even op mijn todo lijstje zetten, want ik heb iets van 20 dingen waarbij ik tijden omzet naar timestamps, wellicht kan ik dat veel simpeler maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
golles schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:45:
[...]

Oh cool, ik wist niet dat je direct met datetime objecten kon rekenen, ik ga dit even op mijn todo lijstje zetten, want ik heb iets van 20 dingen waarbij ik tijden omzet naar timestamps, wellicht kan ik dat veel simpeler maken.
psssttt @doerakje
@golles Ik weet niet of het er simpeler op wordt, maar je hebt iig timezone en date support ingebakken.

voorbeeldje met de vertrektijd morgen, simpele hack, werkt niet het eerste uur na middernacht :9 :
de lijn met vertrek_tijd__ is hoe je de input van de trams kan gebruiken. vervang de string met de tijd door je states(sensor)
hernoem vertrek_tijd__ naar vertrek_tijd en t zou moeten werken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
{% set nu = now() %}
{% set vertrek = now() %}

# voor nu even een tijd om 1 uur s nachts van maken, niet nuttig in productie
{% set vertrek_tijd = nu.replace(hour=1) %}

# productie, vervang de tijd door je sensor value
{% set vertrek_tijd__ = strptime("22:56", "%H:%M") %}

# zorg ervoor dat er een datetime object is voor de vertrek tijd, de tijd alleen is niet voldoende
# pak het vertrek datetime object en vervang het uur en minuten door de vertrektijd
{% set vertrek = vertrek.replace(hour=vertrek_tijd.hour, minute=vertrek_tijd.minute) %}

nu        {{ nu }}
vertrek   {{ vertrek }}

# als de vertrektijd kleiner is dan nu dan is de tijd 'morgen'
{% if (vertrek-nu).days < 0 %}
# tel er een dag bij op
{% set vertrek = vertrek + timedelta(days=+1) %}
{% endif %}

nu        {{ nu }}
vertrek   {{ vertrek }}
{% set diff = vertrek - nu %}

diff              {{ diff }}
diff.seconds      {{ diff.seconds }}
diff.minutes      {{ diff.seconds/60 }}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
nu        2021-02-20 22:19:51.848996+00:00
vertrek   2021-02-20 01:19:51.849053+00:00

vertrek   2021-02-21 01:19:51.849053+00:00

diff              3:00:00.000057
diff.seconds      10800
diff.minutes      180

[ Voor 12% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 20-02-2021 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Laatst online: 21:09
klopt, maar ik ben nu 2 dagen verder :P
rroetenberg schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:03:
[...]

Geloof dat het een paar uur duurt. Was bij mij in ieder geval wel... En staat ook bij script uitleg

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Goeie (vroege) morgen!

Ik zal direct met de deur in huis vallen.
Wij overwegen een renson algarve overkapping te zetten.
Hierbij is er een optionele regen/windsensor van somfy
Ik dacht direct aan home assistant.
Zou ik die kunnen integreren en zo die sensor weglaten, of heb ik hem zoiezo nodig?

Veel info vind ik echter niet
http://www.renson-outdoor.dk/da/tags/regensensor-overkapping

Ik heb die tahomabox nodig?
Of enkel die regen en windsensor, of omgekeerd?
Ook dit gevonden: https://www.somfy.be/down...n_belux_nl_21-03-2014.pdf

Wie weet zijn er hier al mensen met dergelijke overkapping :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
skank schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:02:
Goeie (vroege) morgen!

Ik zal direct met de deur in huis vallen.
Wij overwegen een renson algarve overkapping te zetten.
Hierbij is er een optionele regen/windsensor van somfy
Ik dacht direct aan home assistant.
Zou ik die kunnen integreren en zo die sensor weglaten, of heb ik hem zoiezo nodig?

Veel info vind ik echter niet
http://www.renson-outdoor.dk/da/tags/regensensor-overkapping

Ik heb die tahomabox nodig?
Of enkel die regen en windsensor, of omgekeerd?
Ook dit gevonden: https://www.somfy.be/down...n_belux_nl_21-03-2014.pdf

Wie weet zijn er hier al mensen met dergelijke overkapping :)
Ik weet niet precies wat je wilt gaan laten plaatsen. Maar Wat is je vraag? Of je de sensor in HA kunt uitlezen? Of of je eigen sensoren in HA gebruiken voor dezelfde aansturing kunt gebruiken en daardoor de extra sensor niet nodig hebt?

V.w.b. "eigen sensoren uit HA gebruiken voor de aansturing" zou ik vooral letten op wat de gevolgen zijn als het niet werkt. Een zonnescherm dat echt van de muur af hangt wil je nog wel eens een windsensor op hebben zodat bij een windvlaag het ding niet van de muur waait. Dat geeft een geïntegreerde sensor dus extra veiligheid. Als het bij jou meer over een vaste overkapping met iets van lamellen gaat wat ik zo zie, dan krijg je bij een regenbui hoogstens een nat pak en kun je ook zelf naar binnen lopen als het regent en heb je geen schade.

Daarnaast ligt het natuurlijk ook eraan wat je in HA hebt. Een eigen lokale sensor is natuurlijk vele malen betrouwbaarder dan gewoon een website uitlezen die het weer "gokt" op basis van een weerstations kilometers verderop. Daarmee wil je in zoverre lijkt mij dus ook geen risico's lopen en wil je echt lokaal een sensor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@sanderdw _/-\o_ Werkt top, alleen nog 1 vraagje, ik kon het eerst niet aan de gang krijgen
In de Dataloggerconfiguratie van de addon zelf werd het me een stuk duidelijker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V75YiS2_lcHPH7XXzdyq1KX3L_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zn6gtVz2OdYt6DtAGLzgzovj.jpg?f=fotoalbum_large

In de config staat nog iets anders
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Muvoio4qqzs2ulMuFP2sC9XBKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0zhD1QrFh8uSMO3sdPHt5OZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik werk met een wemos D1 mini met JEELABS esp-link esp-link v3.0.14-g963ffbb
https://github.com/jeelabs/esp-link/releases Is eigenlijk niet bedoeld als reader aar als flasher/debugger.

Ik heb ook nog een esp-easy liggen echter heeft deze een eigen P1 gateway welke niet aan DSMR reader werkt. Ook de seriële poort daarvan werkt niet goed, deze kan het niet goed bijhouden. Anders had ik deze gebruikt aangezien je hier ook makkelijk een teller voor de watermeter aan kan hangen en per MQTT kan verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59
bandy schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:18:
[...]

Nou na opnieuw een poging zoals ik deze eerder op eigenlijk dezelfde manier had gedaan, heb ik nu een "huiskamer lights" card die zich vanzelfsprekend als "group" gedraagt. Weet nog steeds niet waarom dit de eerste keer niet is gelukt.. Maar goed, bedankt voor de hulp! Nu eens kijken of ik dit kan kopiëren naar andere lampen.
Grote kans dat je ergens een spatie fout had staan. YAML is extreem gevoelig voor spaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
RobertMe schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:34:
[...]

Ik weet niet precies wat je wilt gaan laten plaatsen. Maar Wat is je vraag? Of je de sensor in HA kunt uitlezen? Of of je eigen sensoren in HA gebruiken voor dezelfde aansturing kunt gebruiken en daardoor de extra sensor niet nodig hebt?

V.w.b. "eigen sensoren uit HA gebruiken voor de aansturing" zou ik vooral letten op wat de gevolgen zijn als het niet werkt. Een zonnescherm dat echt van de muur af hangt wil je nog wel eens een windsensor op hebben zodat bij een windvlaag het ding niet van de muur waait. Dat geeft een geïntegreerde sensor dus extra veiligheid. Als het bij jou meer over een vaste overkapping met iets van lamellen gaat wat ik zo zie, dan krijg je bij een regenbui hoogstens een nat pak en kun je ook zelf naar binnen lopen als het regent en heb je geen schade.

Daarnaast ligt het natuurlijk ook eraan wat je in HA hebt. Een eigen lokale sensor is natuurlijk vele malen betrouwbaarder dan gewoon een website uitlezen die het weer "gokt" op basis van een weerstations kilometers verderop. Daarmee wil je in zoverre lijkt mij dus ook geen risico's lopen en wil je echt lokaal een sensor hebben.
De vraag is, of ik alles via HA kan doen (bediening via ha app), zodat ik zonder die regen/windsensor kan...
Als ik die weglaat, moet ik dan nog iets anders hebben om te kunnen bedienen :tasmota hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
skank schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:42:
[...]

De vraag is, of ik alles via HA kan doen (bediening via ha app), zodat ik zonder die regen/windsensor kan...
Als ik die weglaat, moet ik dan nog iets anders hebben om te kunnen bedienen :tasmota hub?
Ik neem aan dat je zoiezo een 'ouderwetse' fysieke schakelaar krijgt. Die kan je ten alle tijden in HA krijgen door gebruik van een van de vele schakel opties via zigbee, zwave, wifi, 433 / 866mhz of bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Nu online
Ik heb een sensor gemaakt die het stroomverbruik van DSMR omzet kilowatt naar watt. Hoe zorg ik er voor dat dit een getal is zonder .0 van 0,333 maakt hij nu nu 333 maar met .0 erachter. Ik heb al round(0) geprobeerd maar dat maakt ha er weer 0,33 van.

code:
1
value_template: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered')|float * 1000 }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

robbinonline schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:40:
Ik heb een sensor gemaakt die het stroomverbruik van DSMR omzet kilowatt naar watt. Hoe zorg ik er voor dat dit een getal is zonder .0 van 0,333 maakt hij nu nu 333 maar met .0 erachter. Ik heb al round(0) geprobeerd maar dat maakt ha er weer 0,33 van.

code:
1
value_template: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered')|float * 1000 }}"
Decimals op 0 zetten in de kaart die je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06

code:
1
Je moet goed kijken waar je de round(0) plaatst. Je moet eerst de berekening uitvoeren en daarna de afronding. Dit betekent binnen de template de berekening tussen ( ) en daarna de | round(0).

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennosk
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-09 16:22
Beste Tweakers,

Na dagen/uren zoeken heb ik nog steeds geen oplossing gevonden voor mijn issue. Misschien heb ik hier meer kans. :)

Ik heb via de website van HA alles via hun installation guide gevolgd (https://www.home-assistant.io/installation/). Heb de Hassos versie op oracle virtualbox draaien met zo ver ik weet succes. IP adres van de HA staat ook in mijn router alleen als ik de website wil bereiken via de IP:8123 krijg ik de melding 'ERR_CONNECTION_TIMED_OUT' foutmelding. En als ik de IP adres wil bereiken die op de website (homeassistant.local:8123) staat krijg ik de melding 'DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN'. Deze guide YouTube: DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN in chrome [Solved] heb ik ook al gevolgd zonder succes.

Hoop dat iemand hier antwoord heeft op mijn issue want ik wil erg graag beginnen met home assistant. Alvast bedankt voor je reactie. 8)

Eventueel contact via discord is mogelijk, username Xsono92

Groetjes,

Glenn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28
Ik zit met een dilemma.

Ik draai Home Assistant core en maak veel gebruike van de yml files voor het configureren van al mijn sensoren. OTGW, DSMR, zelfs Zwave devices heb ik allemaal handmatig in yaml files.

Bij de nieuwe Zwave-JS heb ik de websocket geprobeerd en ik moet zeggen dat dat via integratie best wel lekker werkt.

Nu zit ik te twijfelen of ik niet al mijn sensoren op deze manier wil gaan benaderen. Dus bijvoorbeeld voor alle entiteiten van de Opentherm Gateway een script maken waardoor ze via auto discovery als 1 device zichtbaar zijn op het integratie scherm (onder mqtt).

Ik ben al langer op zoek naar een manier om losse sensoren te koppelen aan een device zodat je makkelijk gerelateerde sensoren terug kan vinden. De enigste manier om dit te doen is volgens mij met auto discovery.

Dus nu zat ik te denken een scipt te maken wat tijdens het starten van home assistant alle sensoren publisht zodat ze met auto discovery gevonden worden. Ik heb hier al eerder testjes mee gedaan dus de werking is mij bekend. Het kost alleen weer zoveel tijd :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@glennosk Kun je op de console van HA komen vanuit virtual box ?

Geef dan commando dns info

en hopelijk staat er iets als onderstaand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0a7XZwDSu_jR1XzD2pWz0I6Jh0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qG7jYkTpXxJ0C0JOswmTZLT5.jpg?f=user_large

Verder is het waarschijnlijk net als bij ESXI hoe je de netwerken aan de buiten wereld hangt.

[ Voor 11% gewijzigd door habbekrats op 21-02-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennosk
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-09 16:22
Hi @habbekrats ,

Yes, dat lukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NbD0636w7LJuehvNj35btBe_A0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2CLHWwvYleOKKb5ZpbaouuxE.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

code:
1
Of achteraan nog een
|int

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:01
Ik zie dat sommige mensen hier hun (draaikiep) ramen open en dicht doen via HA. Hoe werkt dit? Zeker icm een co2 sensor is dat super interessant natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:21:
[...]

psssttt @doerakje
@golles Ik weet niet of het er simpeler op wordt, maar je hebt iig timezone en date support ingebakken.

voorbeeldje met de vertrektijd morgen, simpele hack, werkt niet het eerste uur na middernacht :9 :
de lijn met vertrek_tijd__ is hoe je de input van de trams kan gebruiken. vervang de string met de tijd door je states(sensor)
hernoem vertrek_tijd__ naar vertrek_tijd en t zou moeten werken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
{% set nu = now() %}

# voor nu even een tijd om 1 uur s nachts van maken, niet nuttig in productie
{% set vertrek_tijd = nu.replace(hour=1) %}

# productie, vervang de tijd door je sensor value
{% set vertrek_tijd__ = strptime("22:56", "%H:%M") %}

# zorg ervoor dat er een datetime object is voor de vertrek tijd, de tijd alleen is niet voldoende
# pak het vertrek datetime object en vervang het uur en minuten door de vertrektijd
{% set vertrek = vertrek.replace(hour=vertrek_tijd.hour, minute=vertrek_tijd.minute) %}

nu        {{ nu }}
vertrek   {{ vertrek }}

# als de vertrektijd kleiner is dan nu dan is de tijd 'morgen'
{% if (vertrek-nu).days < 0 %}
# tel er een dag bij op
{% endif %}

nu        {{ nu }}
vertrek   {{ vertrek }}
{% set diff = vertrek - nu %}

diff              {{ diff }}
diff.seconds      {{ diff.seconds }}
diff.minutes      {{ diff.seconds/60 }}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
vertrek   2021-02-20 01:19:51.849053+00:00

vertrek   2021-02-21 01:19:51.849053+00:00

diff              3:00:00.000057
diff.seconds      10800
diff.minutes      180
Nice! _/-\o_
Ben d'r mee aan de gang gegaan en heb 'm voor mijn gebruik verder geperfectioneerd. Ik ga uit van het verschil in minuten, niet in dagen, want een al vertrokken tram wordt nog een paar minuten getoond op de kaart. Zit er nu keurig in, ook rondom middernacht. Helemaal happy ermee. Je zou voor de lol bijna een stukje met de tram gaan, met mondkapje uiteraard.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
{% set tijd = now() %}
{% set vertrek_tijd__ = strptime(states('sensor.trams_parijsplein'), "%H:%M") %}
{% set vertrek = vertrek.replace(hour=vertrek_tijd__.hour, minute=vertrek_tijd__.minute, second=0) %}
{% set diff = vertrek - tijd %}
{% set diff_minutes = (diff.seconds/60) | int %}
{% if diff.days < 0 and diff_minutes < 1430 %}
{% endif %}
{% if diff_minutes > 1430 %}
  Deze tram is al vertrokken.
{% elif diff_minutes < 1 %}
  Deze tram vertrekt nu.
{% elif diff_minutes < 2 %}
  Deze tram vertrekt over {{ (diff.seconds/60) | int }} minuut.
{% elif diff_minutes > 1 %}
  Deze tram vertrekt over {{ (diff.seconds/60) | int }} minuten.
{% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@glennosk

Ik ben geen specialist in virtual box, maar als ik deze meneer zijn verhaal bekijk is het vergelijk baar met ESXI
/Vmware.
https://peyanski.com/home...windows-using-virtualbox/
schijnbaar moet de virtual box in bridge staan en Promiscuous Mode: Allow All
https://stackoverflow.com...rtualbox-under-windows-10

In de console na inloggen als root kun je nog het commando banner geven
dan geeft hij de ip4 en ipv6 adressen waaronder de HA bereikbaar moet zijn.

Een keer op een andere laptop/telefoon proberen op HA kan ook wel eens helpen.

[ Voor 27% gewijzigd door habbekrats op 21-02-2021 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
TheMystery schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:38:
[...]

Kleine update ik heb het ondertussen werkend gekregen.
Daarbij is niets in de Config.yaml aangepast hoeven te worden. Dit is blijkbaar een wijziging sinds september/ oktober 2020.
Specifiek voor de Somfy RTS motoren dient er in de RFXCOM plugin via "opties" een eventcode toegevoegd te worden bestaande uit 071a0000#met_het_ID##en_unitnummer#
Beide kon ik nog uit de domoticz installatie halen in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
doerakje schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:07:
[...]

Nice! _/-\o_
Ben d'r mee aan de gang gegaan en heb 'm voor mijn gebruik verder geperfectioneerd. Ik ga uit van het verschil in minuten, niet in dagen, want een al vertrokken tram wordt nog een paar minuten getoond op de kaart. Zit er nu keurig in, ook rondom middernacht. Helemaal happy ermee. Je zou voor de lol bijna een stukje met de tram gaan, met mondkapje uiteraard.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
{% set tijd = now() %}
{% set vertrek_tijd__ = strptime(states('sensor.trams_parijsplein'), "%H:%M") %}
{% set vertrek = vertrek.replace(hour=vertrek_tijd__.hour, minute=vertrek_tijd__.minute, second=0) %}
{% set diff = vertrek - tijd %}
{% set diff_minutes = (diff.seconds/60) | int %}
{% if diff.days < 0 and diff_minutes < 1430 %}
{% endif %}
{% if diff_minutes > 1430 %}
  Deze tram is al vertrokken.
{% elif diff_minutes < 1 %}
  Deze tram vertrekt nu.
{% elif diff_minutes < 2 %}
  Deze tram vertrekt over {{ (diff.seconds/60) | int }} minuut.
{% elif diff_minutes > 1 %}
  Deze tram vertrekt over {{ (diff.seconds/60) | int }} minuten.
{% endif %}
(y) in regel 15 kan je als je wilt de berekening weglaten en gewoon met text '1 minuut' typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
Ik gok dat je de VM netwerk adapter op NAT hebt ingesteld, dit is de standaard instelling als je niets wijzigt.

In dat geval MOET je een portforwarding instellen op diezelfde netwerk-adapter-config pagina. Dit werkt hetzelfde als op je router, echter je host-pc nu je 'router'. Dus bv poort 8123 van de host fwd naar 8123 van de VM.

Je kan er ook voor kiezen om de setting te veranderen in bridged, in dat geval wordt de VM als 'pc op het netwerk gezien' en krijgt zijn eigen IP (een ander ip dan je HOST dus). in dat geval is geen portforwarding nodig/mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
Mich schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:34:
Ik zit met een dilemma.

Ik draai Home Assistant core en maak veel gebruike van de yml files voor het configureren van al mijn sensoren. OTGW, DSMR, zelfs Zwave devices heb ik allemaal handmatig in yaml files.

Bij de nieuwe Zwave-JS heb ik de websocket geprobeerd en ik moet zeggen dat dat via integratie best wel lekker werkt.

Nu zit ik te twijfelen of ik niet al mijn sensoren op deze manier wil gaan benaderen. Dus bijvoorbeeld voor alle entiteiten van de Opentherm Gateway een script maken waardoor ze via auto discovery als 1 device zichtbaar zijn op het integratie scherm (onder mqtt).

Ik ben al langer op zoek naar een manier om losse sensoren te koppelen aan een device zodat je makkelijk gerelateerde sensoren terug kan vinden. De enigste manier om dit te doen is volgens mij met auto discovery.

Dus nu zat ik te denken een scipt te maken wat tijdens het starten van home assistant alle sensoren publisht zodat ze met auto discovery gevonden worden. Ik heb hier al eerder testjes mee gedaan dus de werking is mij bekend. Het kost alleen weer zoveel tijd :9
Ik heb er voor gekozen om geen enkele integratie van de HA te gebruiken, behalve mqtt, om devices toe te voegen. in mijn mening heb je alleen maar voordelen (maar ik ben ook niet zo veel eisend):
- alle data altijd centraal beschikbaar via de mqtt broker
- alle data eenvoudig extern op te slaan (en te filteren) via de mqtt broker
- zelf controle over hoe devices en entities aangemaakt worden. (ik vond de standaard otgw integratie uitermate teleurstellend)

voor de otgw kan ik py-otgw-mqtt of "OTGW-firmware" (verwarrende naam; speciale NodeMCU firmware, geen speciale OTGW firmware, tweakers topic) aanraden. Bij py-otgw-mqtt is er standaard geen integratie met HA maar kan wel met de pulls die hier staan . "OTGW-firmware" heeft dat wel en wordt actief ontwikkeld door @number3 en zal het binnenkort waarschijnlijk ook verbeterd wordt mbt de HA integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 20:18
Ik heb 2 spots met ieder 3 Hue lampen in de woonkamer
Nu wil ik dat ik in Lovelace dat ik 2 lampen zie en een headertoggle om alle spots (6 lampen) in 1 handeling uit te zetten.
Dus een soort uitrol menu om iedere spot (3 lampen) ook aan te zetten.
Ik heb dit geprobeerd met de 'custom:light-entity-card' maar dan moet ik alle 6 lampen apart aan zetten.
Zelf denk ik iets met groups , dit al heel de dag geprobeerd maar zonder werkend resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Nu online
19roland70 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:50:
Ik heb 2 spots met ieder 3 Hue lampen in de woonkamer
Nu wil ik dat ik in Lovelace dat ik 2 lampen zie en een headertoggle om alle spots (6 lampen) in 1 handeling uit te zetten.
Dus een soort uitrol menu om iedere spot (3 lampen) ook aan te zetten.
Ik heb dit geprobeerd met de 'custom:light-entity-card' maar dan moet ik alle 6 lampen apart aan zetten.
Zelf denk ik iets met groups , dit al heel de dag geprobeerd maar zonder werkend resultaat.
Ik denk dat fold-entity-row precies doet wat je zoekt.
https://github.com/thomasloven/lovelace-fold-entity-row

Je maakt een groep aan voor beide spots (met in die groep de 3 losse lampen):

light.spotgroep1 welke bestaat uit light.spothue1, light.spothue2, light.spothue3
light.spotgroep2 welke bestaat uit light.spothue4, light.spothue5, light.spothue6

Vervolgens met behulp van fold-entity-row

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
entities:
    - type: custom:fold-entity-row
      head: light.spotgroep1
      entities:
        - light.spothue1
        - light.spothue2
        - llight.spothue3
      head: light.spotgroep2
      entities:
        - light.spothue4
        - light.spothue5
        - llight.spothue6

Uiteraard met je eigen light name en kan je de opmaak naar eigen smaak aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Laatst online: 15:22
Ik maak gebruik van de OpenZWave (beta) add-on en integratie waarbij ik o.a. mijn rolluiken bedien met 6x Fibaro Roller Shutter 3. Ik heb sinds de invoering van Z-Wave JS (of kort daarna) het probleem dat als de rolluiken eenmaal bediend zijn geweest (handmatig in Home Assistant of via een automation), dat ze daarna nog enkel via de slider te bedienen zijn. Dus de normale knoppen voor omhoog of omlaag in Home Assistant werken dan niet meer.

Als ik de OpenZWave (beta) add-on herstart dan werkt het weer eenmalig.

Ik heb 2 cover groups aangemaakt (ik heb 3 rolluiken aan de voorzijde en 3 rolluiken aan de achterzijde van mijn woning). In configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# Covers
cover:
    name: Rolluiken voor
    entities:
      - cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_links
      - cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_midden
      - cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_rechts
    name: Rolluiken achter
    entities:
      - cover.fibaro_roller_shutter_kantoor
      - cover.fibaro_roller_shutter_kinderkamer_links
      - cover.fibaro_roller_shutter_kinderkamer_rechts

In customize.yaml pas ik de device classes aan zodat ik in lovelace de pijltjes omhoog en omlaag krijg:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# Rolluiken
cover.rolluiken_voor:
  device_class: shutter
cover.rolluiken_achter:
cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_links:
  friendly_name: Rolluik slaapkamer links
cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_midden:
  friendly_name: Rolluik slaapkamer midden
cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_rechts:
  friendly_name: Rolluik slaapkamer rechts
cover.fibaro_roller_shutter_kantoor:
  friendly_name: Rolluik kantoor
cover.fibaro_roller_shutter_kinderkamer_links:
  friendly_name: Rolluik kinderkamer links
cover.fibaro_roller_shutter_kinderkamer_rechts:
  friendly_name: Rolluik kinderkamer rechts

In mijn automations gebruik ik dan de groups om de rolluiken te openen of sluiten. Dit werkt dus eenmalig goed nadat ik de OpenZWave (beta) addon herstart heb:
YAML:
1
2
3
4
  action:
    - service: cover.open_cover
      data:
        entity_id: cover.rolluiken_voor

Heb ik gewoon een bug te pakken of is er iets veranderd na de invoering Z-Wave JS dat ik misschien gemist heb? Het heeft daarvoor namelijk altijd goed gewerkt.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
Repsect schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:08:
Ik maak gebruik van de OpenZWave (beta) add-on en integratie waarbij ik o.a. mijn rolluiken bedien met 6x Fibaro Roller Shutter 3. Ik heb sinds de invoering van Z-Wave JS (of kort daarna) het probleem dat als de rolluiken eenmaal bediend zijn geweest (handmatig in Home Assistant of via een automation), dat ze daarna nog enkel via de slider te bedienen zijn. Dus de normale knoppen voor omhoog of omlaag in Home Assistant werken dan niet meer.

Als ik de OpenZWave (beta) add-on herstart dan werkt het weer eenmalig.

Ik heb 2 cover groups aangemaakt (ik heb 3 rolluiken aan de voorzijde en 3 rolluiken aan de achterzijde van mijn woning). In configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# Covers
cover:
    name: Rolluiken voor
    entities:
      - cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_links
      - cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_midden
      - cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_rechts
    name: Rolluiken achter
    entities:
      - cover.fibaro_roller_shutter_kantoor
      - cover.fibaro_roller_shutter_kinderkamer_links
      - cover.fibaro_roller_shutter_kinderkamer_rechts

In customize.yaml pas ik de device classes aan zodat ik in lovelace de pijltjes omhoog en omlaag krijg:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# Rolluiken
cover.rolluiken_voor:
cover.rolluiken_achter:
cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_links:
  friendly_name: Rolluik slaapkamer links
cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_midden:
  friendly_name: Rolluik slaapkamer midden
cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_rechts:
  friendly_name: Rolluik slaapkamer rechts
cover.fibaro_roller_shutter_kantoor:
  friendly_name: Rolluik kantoor
cover.fibaro_roller_shutter_kinderkamer_links:
  friendly_name: Rolluik kinderkamer links
cover.fibaro_roller_shutter_kinderkamer_rechts:
  friendly_name: Rolluik kinderkamer rechts

In mijn automations gebruik ik dan de groups om de rolluiken te openen of sluiten. Dit werkt dus eenmalig goed nadat ik de OpenZWave (beta) addon herstart heb:
YAML:
1
2
3
4
  action:
    - service: cover.open_cover
      data:
        entity_id: cover.rolluiken_voor

Heb ik gewoon een bug te pakken of is er iets veranderd na de invoering Z-Wave JS dat ik misschien gemist heb? Het heeft daarvoor namelijk altijd goed gewerkt.
Als je de pijltjes in de normale setting gebruikte, dus voor 1 fibaro switch, werken dan de pijltjes voor die ene switch ook niet meer?

Mijn 1e idee is dat de pijltjes met een feedback melding werken en dus pas weer 'beschikbaar' zijn als er gemeld wordt dat een shutter open of dicht is; en deze melding gaat nu niet lekker. Voor de slider is deze info niet belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• number3
  • Laatst online: 11-09 22:46
Zojuist versie 0.7.6 van de "Nodoshop NodeMCU OTGW-firmware" met enkele nieuwe functies:
- pic firmware integratie afgerond, nu ook diagnose, gateway (nieuwste en 4.3)
- update notificatie bij nieuwe release voor pic firmware
- nieuwe instellingen: inschakelen/uitschakelen NTP, instelbare timezone, in/uitschakelen van heartbeat led
- code & UI cleanup & minor fixes

De release is hier te vinden: https://github.com/rvdbre...mware/releases/tag/v0.7.6
Zoals altijd zijn ideeën, issues, pull-request welkom via de github pagina van mijn project.

Wil je gewoon direct meepraten? Kom dan naar de discord (invite link) .
Pagina: 1 ... 94 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.