Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.924 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 14:45
golles schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:18:
[...]

Dit had je natuurlijk even kunnen opzoeken in de documentatie
https://www.home-assistan...ns/notify.group/#services
ok vriendelijkheid top, ik dacht een fout gevonden te hebben, excuses ik zeg al niets meer.
Die pagina had ik nog niet tegen het lijf gelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

hneel schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:08:
[...]

Ik werk nu inmiddels zo'n 6 jaar met raspberry pi's. eerst een gweone met domoticz en later een 3 en nu een 4 en inmiddels over naar Home Assistant. Met al die apparaten en systemen is mijn ervaring dat het hooguit enkele maanden achter elkaar stabiel draait.
En natuurlijk loopt het dan net vast als je op dat moment op vakantie bent en je huis in de gaten wil houden.
Ik heb hier een Pi4 2GB bijna een jaar prima draaien, met Unifi server er ook op en voor de rest best wel wat integraties zoals NodeRed, Zigbee et cetera. Draait op een SD, dacht 32GB. Ik heb wel alle data logging uitgezet omdat ik daar niks aan heb / niet interessant vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
PTish schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 23:27:
[...]

Thanks! Updates volgen binnenkort :)
@PTish Een hele oude post quoten. Is hier nog een bepaalde mogelijkheid om dit weer werkend te krijgen? Ik weet dat dit wel werkt via Toon. Er zou dus wel een api mogelijkheid moeten zijn..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:03
1ntroduc3 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:31:
[...]

@PTish Een hele oude post quoten. Is hier nog een bepaalde mogelijkheid om dit weer werkend te krijgen? Ik weet dat dit wel werkt via Toon. Er zou dus wel een api mogelijkheid moeten zijn..
Goeiendagschotel! Dat is lang geleden ;)

Ik heb destijds met de Product Owner van PostNL gesproken, die aangaf dat ze alles ging afschermen. Hij gaf aan dat er voor ons geen ingang meer zou zijn, maar dat ze zouden kijken naar een API. Dat zal uiteraard niet hoog op hun roadmap staan ;)

Ik kan nog eens een lijntje naar hem op gooien om eens te kijken of er iets mogelijk waarmee we PostNL in HA kunnen krijgen.

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Laatst online: 14-09 12:31
PTish schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:48:
[...]

Goeiendagschotel! Dat is lang geleden ;)

Ik heb destijds met de Product Owner van PostNL gesproken, die aangaf dat ze alles ging afschermen. Hij gaf aan dat er voor ons geen ingang meer zou zijn, maar dat ze zouden kijken naar een API. Dat zal uiteraard niet hoog op hun roadmap staan ;)

Ik kan nog eens een lijntje naar hem op gooien om eens te kijken of er iets mogelijk waarmee we PostNL in HA kunnen krijgen.
Dat zou cool zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 11:58
Septillion schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:07:
@bandy Volgens mij maak je het jezelf te moeilijk :+ Bijvoorbeeld opsplitsen kan je altijd nog doen. Voor nu wil je denk ik gewoon een light groep maken en moet je gewoon het volgende in je configuratio.yaml zetten
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
light:
  - platform: group
    name: Huiskamer Lights
    entities:
      - light.hue_play_rechts
      - light.hue_play_links
      - light.huiskamer_staande_lamp
      - light.kleine_lamp

Maar er mag maar één keer 'light:' (zonder indentatie ervoor) in je configuration.yaml staan. Dus als je dit kopje al hebt komt dit er ook gewoon onder.
Ik heb mijn configuratie bestand vanmorgen aangepast, helaas bleef HA na een(valideer configuratie was ok)herstart hangen op "initialiseren". Ik heb het gedeelte via Samba weer ongedaan gemaakt en nu doet HA het weer. Morgen maar eens verder kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
Vraagje: ik heb handmatig een custom card toegevoegd door:
  • de js file in de /config/www/ map te zetten.
  • in config --> lovelace --> resources de link '/local/files.js' toegevoegd
  • de card op een dashboard toegevoegd
Dit werkt prima in de browser... maar ik krijg de card niet te zien in de ios app. Iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:32
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:31:
Vraagje: ik heb handmatig een custom card toegevoegd door:
  • de js file in de /config/www/ map te zetten.
  • in config --> lovelace --> resources de link '/local/files.js' toegevoegd
  • de card op een dashboard toegevoegd
Dit werkt prima in de browser... maar ik krijg de card niet te zien in de ios app. Iemand een tip?
Helemaal niets of n foutmelding? Eventueel in app config de frontend cache resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59
@bandy Anders moet je even hoer je hele config neerzetten. Eventueel na verwijderen van wachtwoorden en andere persoonsgegevens natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Koepert schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:45:
[...]

Helemaal niets of n foutmelding? Eventueel in app config de frontend cache resetten?
geen foutmelding maar de cache reset was m! *O* Had de app al geforceerd gesloten en geforceerd gefreshed maar niet aan een cache gedacht. thanks (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 17:37:
@Hmmbob

Vraagje:
Op je github zie ik je notify yaml staan.
Hierin staat de service mobile_app....
Moet dat niet : notify.mobile_app_..... zijn?
Nope dit is zoals het hoort.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
Septillion schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:49:
@bandy Anders moet je even hoer je hele config neerzetten. Eventueel na verwijderen van wachtwoorden en andere persoonsgegevens natuurlijk.
Top. Zal ik van de week even voor gaan zitten. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Laatst online: 15-09 23:17
Boys nog kort vraagje.
Ik ben aan het kijken om op een nuc "home assistant operating system" te gaan draaien. Met plugin ssh kan ik in de terminal. Echter kan ik ook mijn usb sticks hiermee bekijken en by-id instellen ?
Ik heb een zwave stick en een zigbee stick.
In mijn unsupported omgeving heb ik dit ingesteld:
zwave:
usb_path: /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00

en

dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2147255-if00

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Yarisken schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 01:08:
Boys nog kort vraagje.
Ik ben aan het kijken om op een nuc "home assistant operating system" te gaan draaien. Met plugin ssh kan ik in de terminal. Echter kan ik ook mijn usb sticks hiermee bekijken en by-id instellen ?
Ik heb een zwave stick en een zigbee stick.
In mijn unsupported omgeving heb ik dit ingesteld:
zwave:
usb_path: /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00

en

dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2147255-if00

Groeten
als je zwave of deconz of zigbee addons draait hoef je niet in de ssh addon /terminal te zijn.Je stelt daar je sticks in via de HA GUI. Maar kan volgens mij wel via de terminal als je dat wilt.

Als je HA in een VM of docker op de nuc gaat draaien dan heb je een 'normaal' host os waarin je met je sticks kan doen en laten wat je wilt. Je maakt ze dan via de VM applicatie of docker beschikbaar voor HA je dan alsnog de addons wil draaien. Je kan in dat laatste geval er ook voor kiezen die items niet IN HA te draaien maar direct in het HOST OS van je nuc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 01:25:
[...]

als je zwave of deconz of zigbee addons draait hoef je niet in de ssh addon /terminal te zijn.Je stelt daar je sticks in via de HA GUI. Maar kan volgens mij wel via de terminal als je dat wilt.

Als je HA in een VM of docker op de nuc gaat draaien dan heb je een 'normaal' host os waarin je met je sticks kan doen en laten wat je wilt. Je maakt ze dan via de VM applicatie of docker beschikbaar voor HA je dan alsnog de addons wil draaien. Je kan in dat laatste geval er ook voor kiezen die items niet IN HA te draaien maar direct in het HOST OS van je nuc.
Wel ik heb in het verleden al shit gehad met die 2 sticks. Dus daarom heb ik "by-id/" genomen. Als ik die insteek zou ik moeten zien wat het pad is denk ik :-).
Ik draai nu in docker in ubuntu maar dat is unsupported. Enkel debian is supported ... maar dat wil ik niet draaien. Virtueel is nog wel een optie ... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou dan inderdaad de complete VM van Home Assistant draaien als ik jou was. Daar zit al functionaliteit in om die USB goed door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbotrent
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-06 11:15
martinvdm schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:11:
Meer mensen die Azure tts gebruiken? Ik ben laatst over gestapt van Amazon tts naar deze ms azure dienst omdat deze native neural voice ondersteund. Werkt op zich prima, echter kan ze geen minus temperaturen voorlezen. Ze leest dus de min temp als een plus temp en is het vandaag dus 7 graden. :?
Meer mensen hier last van?

Op de voorbeeld site kan ze ook geen ‘min’ lezen
https://azure.microsoft.c...-services/text-to-speech/
Inderdaad, ik had het hier ook voor bij die lage temperaturen van vorige week. Ik heb het opgelost met een if statement waarbij ik effectief het woord 'min' in de boodschap zet:

YAML:
1
2
3
4
5
6

{% if states.variable.max_temp.state | int > 0 %}            
  Het wordt vandaag maximaal {{states('variable.max_temp')}} graden en er is {{states('variable.kans_op_neerslag')}} procent kans op neerslag.
{% else %}
  Het blijft vandaag de hele dag vriezen met een maximum temperatuur van min {{states('variable.max_temp')}} graden en er is {{states('variable.kans_op_neerslag')}} procent kans op neerslag.
{% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Laatst online: 19:07
Ik ben van plan met HA installatie over te zetten naar Docker, het enige wat ik niet helemaal snap is hoe ik CertBot dan moeten laten draaien voor mijn Let's Encrypt SSL cert t.b.v. HA.

Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 16:54
Danielson schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:27:
Ik ben van plan met HA installatie over te zetten naar Docker, het enige wat ik niet helemaal snap is hoe ik CertBot dan moeten laten draaien voor mijn Let's Encrypt SSL cert t.b.v. HA.

Hoe doen jullie dit?
Ik heb de let's encrypt addon in HomeAssistant. Als ik een melding krijg dat het cert verloopt, open ik de poort en start de addon.

Misschien een vraag die hier trouwens niet helemaal thuis hoort, maar waarom wordt Docker op Ubuntu niet supported en op Debian? wel? Het is binnen Docker toch hetzelfde?

[ Voor 15% gewijzigd door Thoit op 17-02-2021 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorchy
  • Laatst online: 21-08-2024

Hoe doen jullie dit?
Wat je kan doen is de HA docker poort laten luisteren op localhost of de docker network interface en de SSL afhandeling regelen via Nginx als reverse proxy. Dit is hoe ik het zelf ook doe.

Dan gebeurd de communicatie tot aan nginx via SSL en de communicatie tussen nginx en HA zonder SSL, wat op zich geen probleem is aangezien dit enkel via localhost loopt.

Why do we tell you to turn it off and on again? Because we don't have the slightest clue what's wrong with it, and it's really easy to induce coma in computers and have their built-in team of automatic doctors try to figure it out for us.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Thoit schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:30:
[...]
Misschien een vraag die hier trouwens niet helemaal thuis hoort, maar waarom wordt Docker op Ubuntu niet supported en op Debian? wel? Het is binnen Docker toch hetzelfde?
Hoe kom je daar nu bij? Ik draai op al mijn server(tjes) Ubuntu en Docker :D

https://docs.docker.com/engine/install/ubuntu/

[ Voor 6% gewijzigd door Mars Warrior op 17-02-2021 09:59 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mars Warrior schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Hoe kom je daar nu bij? Ik draai op al mijn server(tjes) Ubuntu en Docker :D
Het werkt wel, maar het is unsupported. Soms schiet mijn Hass omgeving dan ook opeens naar unsupported en na een reboot werkt het weer (even). Bijzonder.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

DennusB schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:57:
[...]

Het werkt wel, maar het is unsupported. Soms schiet mijn Hass omgeving dan ook opeens naar unsupported en na een reboot werkt het weer (even). Bijzonder.
O wacht even, je hebt het over supervised hass en de support voor Ubuntu.
De devs hebben voor één distro gekozen om te supporten. Scheelt een hoop werk. Ubuntu is wel gebouwd op Debian, maar kan toch wat afwijkingen vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Mars Warrior schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:01:
[...]

O wacht even, je hebt het over supervised hass en de support voor Ubuntu.
De devs hebben voor één distro gekozen om te supporten. Scheelt een hoop werk. Ubuntu is wel gebouwd op Debian, maar kan toch wat afwijkingen vertonen.
Jep, zit er na maand of 4 draaien op Ubuntu toch maar aan te denken te migreren naar Debian. T werkt prima op Ubuntu maar die constante unsupported meldingen zijn onhandig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjn
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-07 07:19

wjn

Heeft iemand misschien ook het volgende probleem met de Unifi Integratie van Home Assistant:

Ik heb een Unifi netwerk met 2x AP (UAP-AC-PRO) en gebruik de device_tracker om te controleren of iemand thuis is. Minimale instellingen, alleen de device_tracker status uitlezen, en zo de verwarming (Evohome) op Home of Away te schakelen.

Werkt prima, zolang de devices met AP1 verbonden zijn. Zodra ze roamen naar AP2, worden ze door Home Assistant als 'not_home' gezien. Gaan ze terug naar AP1, zijn de weer 'home'.

Instellingen van de AP's zijn identiek. AP2 rechtstreeks op een US-16-150W, de AP1 via een US-8 aangesloten.

Home Assistant draat in een docker op een NAS. De Unifi controller op een hosted server in de cloud.

De 'hulp' bij de Unifi integratie zegt alleen iets over tijd synchronisatie:
Presence detection depends on accurate time configuration between Home Assistant and the UniFi controller.

Ik geloof niet dat dat het probleem kan zijn, want dan zou het waarschijnlijk helemaal niet werken, ipv. op één van de twee AP's.

Iemand een idee of richting waarin gezocht kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
wjn schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:41:
Heeft iemand misschien ook het volgende probleem met de Unifi Integratie van Home Assistant:

Ik heb een Unifi netwerk met 2x AP (UAP-AC-PRO) en gebruik de device_tracker om te controleren of iemand thuis is. Minimale instellingen, alleen de device_tracker status uitlezen, en zo de verwarming (Evohome) op Home of Away te schakelen.

Werkt prima, zolang de devices met AP1 verbonden zijn. Zodra ze roamen naar AP2, worden ze door Home Assistant als 'not_home' gezien. Gaan ze terug naar AP1, zijn de weer 'home'.

Instellingen van de AP's zijn identiek. AP2 rechtstreeks op een US-16-150W, de AP1 via een US-8 aangesloten.

Home Assistant draat in een docker op een NAS. De Unifi controller op een hosted server in de cloud.

Presence detection depends on accurate time configuration between Home Assistant and the UniFi controller.

Ik geloof niet dat dat het probleem kan zijn, want dan zou het waarschijnlijk helemaal niet werken, ipv. op één van de twee AP's.

Jep, hier ook heel lang problemen mee gehad. Kwam toen ook een bug-report van voorbij op Github, maar is nog steeds niet opgelost. Dus hier maar overgestapt naar GeoFencing met de Home-Assistant app..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Yarisken schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 02:21:
[...]

Wel ik heb in het verleden al shit gehad met die 2 sticks. Dus daarom heb ik "by-id/" genomen. Als ik die insteek zou ik moeten zien wat het pad is denk ik :-).
Ik draai nu in docker in ubuntu maar dat is unsupported. Enkel debian is supported ... maar dat wil ik niet draaien. Virtueel is nog wel een optie ... :-)
In HA OS draait 'alles' op de achtergrond in dockers, zo ook dus de core.
De ssh-addon draait in een aparte container, die geeft je geen toegang tot the core container.

Ik durf niet te zeggen of de volledige usb stack in de ssh addon beschikbaar is. Ik kan het helaas hier ook niet testen.

Maar in geen geval een probleem, 2 oplossingen:
1) get de 'by-id' lange naam op een ander systeem, de naam zou op de verschillende systemen volgens mij hetzelfde moeten zijn
2) gebruik de 'developer' optie om ssh toegang tot core te krijgen en zoek daar de 'by-id' op

Het makkelijkste in jouw opstelling, imho, blijft om HA in een VM te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Thoit schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:30:
[...]

Niet alle systemen ondersteunen dezelfde docker opties op de achtergrond. Maar in geval van Debian en Ubuntu is er volgens mij geen enkel verschil.

Het is volgens mij puur een keuze om de support te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:50
Ik heb de volgende uitdaging.

Ik heb HA draaien maar ben daar tot nu toe niet afhankelijk van mocht er een storing zijn.
Alle lampen werken nog met de normale schakelaar d.m.v. een sonoff (tasmota).

Nu wil ik op de kinderkamer een lamp dimmen snachts en overdag feller.
Hier is een normale sonoff dus niet mogelijk omdat er altijd stroom moet staan op de lamp.
Hoe los ik dit op? dat de schakelaar wel aan/uit doet maar de lamp wel onder stroom blijft staan.

ik heb deze schakelaar https://www.sandervunderi...-wit-hagelwit-017603.html
heb alle 4 de draden beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:01
Misschien is dit meer een Node-RED vraag, maar ik probeer een simpele automation vanuit yaml naar Node-RED te krijgen. Lampen moeten aan als de hoogte van de zon (elevation attribuut van sun) kleiner is dan 3.5 graden. Dat vind ik prettiger dan een offset op de sunset.

Nu lukt dat op zich wel, maar kost wel meer logica dan in yaml, namelijk omdat de trigger telkens plaats vind bij een update van het elevation attribuut en zet hij telkens het licht aan als die waarde kleiner is dan 3.5. Dat heb ik nu opgelost met een delay node met rate limit van 1x per dag, maar dat is nog niet waterdicht omdat dat gereset wordt bij een nieuwe deploy van Node-RED. Als ik deze bijv na middernacht doe, gaat meteen het licht aan, om dan diezelfde avond niet automatisch aan te gaan.

Maar wat ik niet begrijp is waarom dat in de yaml automation geen issue is terwijl ik daar geen conditions heb. Iemand die dat kan verklaren?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- alias: Zet woonkamer lampen aan voordat de zon ondergaat
  description: ''
  trigger:
  - below: 3.5
    entity_id: sun.sun
    platform: numeric_state
    value_template: '{{ state_attr(''sun.sun'', ''elevation'') }}'
  condition: []
  action:
  - service: light.turn_on
    entity_id: light.hue_color_lamp_1
    entity_id: light.hue_color_candle_1

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
RubenDJ schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:45:
Misschien is dit meer een Node-RED vraag, maar ik probeer een simpele automation vanuit yaml naar Node-RED te krijgen. Lampen moeten aan als de hoogte van de zon (elevation attribuut van sun) kleiner is dan 3.5 graden. Dat vind ik prettiger dan een offset op de sunset.

Nu lukt dat op zich wel, maar kost wel meer logica dan in yaml, namelijk omdat de trigger telkens plaats vind bij een update van het elevation attribuut en zet hij telkens het licht aan als die waarde kleiner is dan 3.5. Dat heb ik nu opgelost met een delay node met rate limit van 1x per dag, maar dat is nog niet waterdicht omdat dat gereset wordt bij een nieuwe deploy van Node-RED. Als ik deze bijv na middernacht doe, gaat meteen het licht aan, om dan diezelfde avond niet automatisch aan te gaan.

Maar wat ik niet begrijp is waarom dat in de yaml automation geen issue is terwijl ik daar geen conditions heb. Iemand die dat kan verklaren?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger:
  action:
Ik ben geen expert in node red maar dit is hoe ik het zie en gebruik:
Node red controleert 'condities'. Wordt er voldaan aan condities dan wordt de volgende stop genomen (bv een actie uitvoeren of nog meer condities controleren.

Iedere keer dat je info aanbied aan de 'controleur' in node red gaat hij zijn ding doen. Als je dus iedere minuut 2.0 als waarde binnenkrijgt, zal de node-red conditie iedere minuut een 'true' rapporteren en de volgende stap afgaan die aan de 'true' poort hangt.

In node red zul in dit geval dus naar een value change moeten kijken: je moet kijken of de huidige waarde < 3.5 is, en of je vorige waarde dat ook al was. Was de vorige ook < 3.5 ? dan gewoon niets doen.

Dit neemt niet je probleem weg van de node red restart.

Wat beter werkt is een variable te gebruiken die de status onthoud. die variable noem je dan bv mijn_zon_op en zet je naar false als waarde <3.5. Dus dan heb 2 dingen die parrallel uitgevoerd worden als waarde <3.5 is.
Als 2e check kan je dan toevoegen: is de waarde mijn_zon_op als false? dan geen actie uitvoeren. Is de waarde

lang verhaal kort:
dit is de logica die je moet bouwen in node red
Python:
1
2
3
4
If (mijn_zon_op == true): 
    lights.on = false
else:
    lights.on = true

en
Python:
1
2
3
4
If (value < 3.5 and mijn_zon_op == true): 
    mijn_zon_op = false
elif (value >= 3.5 and mijn_zon_op == false):
    mijn_zon_op = true

Maar wie weet zit er een simpele optie in node-red om allen bij een veranderende waarde iets doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:49
M'n Mijia licht sensor (Zigbee) krijg ik niet meer gepaired. Dat is al de tweede. Weet iemand een alternatief (en dan geen bewegingssensor die de lux alleen bij beweging stuurt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Ik heb een HA installatie draaien op mijn Synology. En heb daar sinds kort een Convbee |II stick in zitten en ik wil daar wat XIaomi sensoren op aansluiten. Maar krijg dit niet voor elkaar. Niet met deCONZ en niet met ZHA. Alles lijkt goed te gaan maar er worden gewoon geen devices gevonden.

Iemand tips?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjn

wjn

DennusB schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:44:
[...]

Jep, hier ook heel lang problemen mee gehad. Kwam toen ook een bug-report van voorbij op Github, maar is nog steeds niet opgelost. Dus hier maar overgestapt naar GeoFencing met de Home-Assistant app..
Ja, dat bug-report kwam ik ook tegen.

Ik wil zo min mogelijk moeten installeren op de smartphone, dus die unifi integratie kwam wel goed uit.

Ik ga de debug eens aanzetten als ik weer thuis ben, kijken of ik wat meer kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23
RubenDJ schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:45:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger:
  action:
Ik gebruik deze YAML code, tegenovergesteld dan jouw vraag.
Oftewel, zodra de zon onde r-2 is dan worden de lampen met 10% verhoogd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Turn on the lights when the sun is set (1)
trigger:
  - platform: numeric_state
    attribute: elevation
    below: '-2'
action:
  - type: brightness_increase
    device_id: 6e8ba27f3db64f8a9ad2eb7429563eec
    entity_id: light.tv_midden
    domain: light
    device_id: e6be50a796194f7b52889c0846f6c8d8
    entity_id: light.tv_links
    device_id: 27a07deb4ec7855ce60383f0d562e92b
    entity_id: light.tv_rechts
mode: single

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

barrymossel schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:09:
M'n Mijia licht sensor (Zigbee) krijg ik niet meer gepaired. Dat is al de tweede. Weet iemand een alternatief (en dan geen bewegingssensor die de lux alleen bij beweging stuurt)?
Heb je hem ook al geprobeerd te resetten? Dat is langer dan 10sec ingedrukt houden? Of enkel geprobeerd te pairen, oftewel ca 5sec ingedrukt houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Mars Warrior schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:55:
[...]

Heb je hem ook al geprobeerd te resetten? Dat is langer dan 10sec ingedrukt houden? Of enkel geprobeerd te pairen, oftewel ca 5sec ingedrukt houden?
Ja, dan gaat het lichtje lang branden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 16:54
DennusB schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:01:
[...]

Jep, zit er na maand of 4 draaien op Ubuntu toch maar aan te denken te migreren naar Debian. T werkt prima op Ubuntu maar die constante unsupported meldingen zijn onhandig
Ik had een poging gedaan om een VM aan te maken in Virtualbox. Had het standaard image gemount en ik zag nog netjes dat de installatie 30? minuten kon duren. Maar daar hing die een dag later ook nog steeds op 8)7 Nieuw OS installeren doe ik liever niet. Heb niet zo'n goede ervaringen met snapshots terugzetten dus ik houd liever het bestaande in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

barrymossel schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:01:
[...]
Ja, dan gaat het lichtje lang branden toch?
Als het goed is wel ja. Is af en toe met de Aqara sensoren ook nodig om ze weer gepaird te krijgen. Dan blijft het blauwe ledje ook branden totdat je de knop loslaat.

Wel vreemd dat dat bij jou niet werkt dan. Doet het hier altijd tot nu toe, tenzij de batterijen te leeg zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:03:
Node red controleert 'condities'. Wordt er voldaan aan condities dan wordt de volgende stop genomen (bv een actie uitvoeren of nog meer condities controleren.

Iedere keer dat je info aanbied aan de 'controleur' in node red gaat hij zijn ding doen. Als je dus iedere minuut 2.0 als waarde binnenkrijgt, zal de node-red conditie iedere minuut een 'true' rapporteren en de volgende stap afgaan die aan de 'true' poort hangt.
Thanks voor de tip, daar ga ik mee aan de slag!

Maar hoe komt het dan dat de yaml automation niet voor elke waarde change het licht aan zet?
MAdD schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:36:
Ik gebruik deze YAML code, tegenovergesteld dan jouw vraag.
Oftewel, zodra de zon onde r-2 is dan worden de lampen met 10% verhoogd:
[...
Dat gebeurt dus ook maar 1 keer op een avond toch? Waarom gebeurt het niet als de waarde van elevation naar -4, -10, -15 etc gaat?

Ergens bekruipt mij het gevoel dat ik iets simpels over het hoofd zie :?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Mars Warrior schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:07:
[...]

Als het goed is wel ja. Is af en toe met de Aqara sensoren ook nodig om ze weer gepaird te krijgen. Dan blijft het blauwe ledje ook branden totdat je de knop loslaat.

Wel vreemd dat dat bij jou niet werkt dan. Doet het hier altijd tot nu toe, tenzij de batterijen te leeg zijn!
Heel vreemd. Ik kan het nog eens met andere batterijen proberen, maar dat formaat heb ik natuurlijk weer niet. Mijn andere Mijia lichtsensor heb ik volgens mij net na aankoop al weggegooid hierom... Dus neem aan dat toen de batterij niet leeg was.

Ik ga ook eens proberen om alle routers uit te schakelen en het dan met alleen de coördinator te proberen.

---edit---
Helaas, dat hielp ook niet... :(

Nu maar tijdelijk een lichtsensor op basis van een ESP neergehangen. Mooi is anders...

[ Voor 8% gewijzigd door barrymossel op 17-02-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
RubenDJ schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:19:
[...]

Maar hoe komt het dan dat de yaml automation niet voor elke waarde change het licht aan zet?
Omdat de trigger hier is dat hij onder de aangegeven waarde moet komen en niet dat de waarde onder de aangegeven waarde is.
Het lijkt erop dat node-red de expresse (x onder y) uitvoerd en home assistant (gaat x nu onder y).

Ik ben zelf nog even in de docs aan het zoeken want volgens mij heb ik het ooit eens gelezen, maar kan het zo 1-2-3 niet vinden en ben het met je eens dat het een beetje verwarrend kan zijn

Edit: gevonden: https://www.home-assistan...er/#numeric-state-trigger

[ Voor 6% gewijzigd door golles op 17-02-2021 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Thoit schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:02:
[...]

Ik had een poging gedaan om een VM aan te maken in Virtualbox. Had het standaard image gemount en ik zag nog netjes dat de installatie 30? minuten kon duren. Maar daar hing die een dag later ook nog steeds op 8)7 Nieuw OS installeren doe ik liever niet. Heb niet zo'n goede ervaringen met snapshots terugzetten dus ik houd liever het bestaande in de lucht.
Kwam bij mij door internet toegang. Dat ging toch bij de eerste boot niet helemaal lekker. Uiteindelijk de netwerk adapter in VBOX geconfigureerd als 'bridge' (ipv NAT) en daarna liep het wel door. Uiteindelijk is het overigens niet nodig om in bridge te blijven draaien, werkt nu prima met NAT.

Daarnaast zag ik trouwens ook dat het verkeer werd gethrottled. Het leek er toen op dat de downloads die ze doen (images van docker hub en wat gh repos volgens mij) dus aan hun quota's zaten.

Let trouwens ook even op je VM size. De laatste images zijn niet netjes verpakt en uitgepakt dus 30GB!

Simpele fix is door een vm te maken met de HA OS disk en dan in virtual box een 'clone' te maken. VB comprimeert lege hdd ruimte in de VM mooi en je HA VM image is dan ineens nog maar +- 3GB. Je moet daarna weer wel een nieuwe VM in vbox aanmaken of in de bestaande VM de hdd wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenDJ
golles schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:31:
[...]

Omdat de trigger hier is dat hij onder de aangegeven waarde moet komen en niet dat de waarde onder de aangegeven waarde is.
Het lijkt erop dat node-red de expresse (x onder y) uitvoerd en home assistant (gaat x nu onder y).

Ik ben zelf nog even in de docs aan het zoeken want volgens mij heb ik het ooit eens gelezen, maar kan het zo 1-2-3 niet vinden en ben het met je eens dat het een beetje verwarrend kan zijn

Edit: gevonden: https://www.home-assistan...er/#numeric-state-trigger
Aah kijk nu valt het kwartje. De trigger in yaml schiet alleen aan als de waarde is bereikt. En in Node-RED is elke update van de sun sensor een trigger. Dat is een belangrijk verschil om in het achterhoofd te houden!

Many thanks d:)b

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
RubenDJ schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:19:
[...]

Thanks voor de tip, daar ga ik mee aan de slag!

[...]

Dat gebeurt dus ook maar 1 keer op een avond toch? Waarom gebeurt het niet als de waarde van elevation naar -4, -10, -15 etc gaat?

Ergens bekruipt mij het gevoel dat ik iets simpels over het hoofd zie :?
HA is "slim" en reageert niet op een nieuwe input waarbij de waarde hetzelfde is. Heb ik net even getest met een helper en een automation. Ik dacht dat je dat gedrag in HA wel kan aanpassen, zodat HA dus op ieder update reageert. HA kijk dus alleen bij een verandering, niet naar enkel de waarde.

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 17-02-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:18:
[...]

Niet alle systemen ondersteunen dezelfde docker opties op de achtergrond. Maar in geval van Debian en Ubuntu is er volgens mij geen enkel verschil.

Het is volgens mij puur een keuze om de support te beperken.
Ik kan me voorstellen dat omdat Ubuntu toch wat meer leading edge is de kans groter is op breaking changes dan bij Debian. Als ik de te ondersteunen distributies wilde beperken tot één zou ik daarom ook voor Debian stable kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
synoniem schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Ik kan me voorstellen dat omdat Ubuntu toch wat meer leading edge is de kans groter is op breaking changes dan bij Debian. Als ik de te ondersteunen distributies wilde beperken tot één zou ik daarom ook voor Debian stable kiezen.
Voor het draaien van de core op de distributie: mee eens.

Voor de dockers? Nee, denk niet daar daar een vergelijkbaar risico zit. Maar ik snap de keuze wel hoor... je kan niet alles supporten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:42:
[...]

HA is "slim" en reageert niet op een nieuwe input waarbij de waarde hetzelfde is. Heb ik net even getest met een helper en een automation. Ik dacht dat je dat gedrag in HA wel kan aanpassen, zodat HA dus op ieder update reageert. HA kijk dus alleen bij een verandering, niet naar enkel de waarde.
Slim is natuurlijk een mening en niet een definite van hoe het werkt, maar in heel veel gevallen is dit natuurlijk wel wat we allemaal willen (doe iets wanneer x kleiner wordt dan y).

Zoiets als dit zou inderdaad elke keer triggeren als het onder -2 is:
YAML:
1
2
3
  trigger:
    platform: template
    value_template: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') < -2 }}"

^niet getest overigens

Hoe het in node-red zou moeten zou ik niet weten, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Hoi

Ik heb volgende automation gemaakt voor een brandalarm. Alleen met de message is iets mis want hij komt niet door.
Zodra ik een gewone tekst in de plaats zet, komt hij wel door.
Ik wil in dat bericht, de friendly name geven van de sensor die afgaat

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
id: 'fire_alarm_on'
  alias: Brandmelding
  trigger:
  - entity_id:
      - binary_sensor.brand_living
      - binary_sensor.brand_garage
      - binary_sensor.brand_techniek
      - binary_sensor.brand_wasplaats
      - binary_sensor.brand_1ste
      - binary_sensor.brand_2de
    platform: state
    from: "off"
    to: "on"
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 4
  action:
    - service: notify.mobile_devices
      data:
        title: "Brand gedetecteerd!"
          {{trigger.to_state.name}}
        data:
          priority: high
          ttl: 0
          channel: brand_alarm
          importance: high
          persistent: true
          sticky: true
          tag: brand_alarm

Wat ook indien er 2 afgaan?
edit: ik ga es proberen met '{{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }}'
edit 2: mmm bericht komt weer niet door. Zou het kunnen doordat ik dit manueel trigger? maw, ik wijzig de staat niet maar trigger de automation manueel?
Ik kan moeilijk de state van die rookmelder hier wijzigen, anders gaat de luide sirene hier af...

[ Voor 12% gewijzigd door skank op 17-02-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 06:21

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Langerakpc schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:32:

Nu wil ik op de kinderkamer een lamp dimmen snachts en overdag feller.
Hier is een normale sonoff dus niet mogelijk omdat er altijd stroom moet staan op de lamp.
Hoe los ik dit op? dat de schakelaar wel aan/uit doet maar de lamp wel onder stroom blijft staan.
Je kan onderstaand dimmer gebruiken, bouw het in de plafond waar het licht hangt, zwarte draad die van de schakelaar terug komt op S aansluiten. Meestal past het wel in een ombouwdoos maar mocht het niet gaan dan zou je een lamp met grotere voet kunnen nemen en in de voet inbouwen.

https://www.aliexpress.com/item/4001085123797.html
Er zijn meer verkopers, ik weet niet of dit goedkoopste is.

Laat maar zitten, het werkt niet met een normale schakelaar... :-(

[ Voor 4% gewijzigd door Reptile-X op 17-02-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:08:
Hoi

Ik heb volgende automation gemaakt voor een brandalarm. Alleen met de message is iets mis want hij komt niet door.
Zodra ik een gewone tekst in de plaats zet, komt hij wel door.
Ik wil in dat bericht, de friendly name geven van de sensor die afgaat

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
id: 'fire_alarm_on'
  alias: Brandmelding
  trigger:
  - entity_id:
      - binary_sensor.brand_living
      - binary_sensor.brand_garage
      - binary_sensor.brand_techniek
      - binary_sensor.brand_wasplaats
      - binary_sensor.brand_1ste
      - binary_sensor.brand_2de
    platform: state
    from: "off"
    to: "on"
    for:
      seconds: 4
  action:
    - service: notify.mobile_devices
      data:
        title: "Brand gedetecteerd!"
          {{trigger.to_state.name}}
        data:
          priority: high
          ttl: 0
          channel: brand_alarm
          importance: high
          persistent: true
          sticky: true
          tag: brand_alarm

Wat ook indien er 2 afgaan?
edit: ik ga es proberen met '{{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }}'
edit 2: mmm bericht komt weer niet door. Zou het kunnen doordat ik dit manueel trigger? maw, ik wijzig de staat niet maar trigger de automation manueel?
Ik kan moeilijk de state van die rookmelder hier wijzigen, anders gaat de luide sirene hier af...
Ja, dat komt door de handmatige trigger.

Maak even een test input_boolean aan en voeg die toe aan je triggers? Die kan je schakelen zonder dat je de sirens laat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
skank schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:08:
Ik denk het idd.

Maak even een input helper switch/boolean aan, voeg die toe in je triggers en test daarmee.

spuit 11... lekker weer die omgekeerde volgorde

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 17-02-2021 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Artbij schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:20:
Ik heb een HA installatie draaien op mijn Synology. En heb daar sinds kort een Convbee |II stick in zitten en ik wil daar wat XIaomi sensoren op aansluiten. Maar krijg dit niet voor elkaar. Niet met deCONZ en niet met ZHA. Alles lijkt goed te gaan maar er worden gewoon geen devices gevonden.

Iemand tips?
Heb je wel een verlengkabel (1,5 - 2 meter) tussen de Synology en de Conbee II. Dit loste voor mij pair problemen op.

Eventueel zou je je vraag ook in het DeConz topic kunnen stellen.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@barrymossel Dat is wel raar, het is hier de beste aankoop die ik gedaan heb. Welke coördinator heb je ook al weer? En welke integratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Hmmbob schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:37:
[...]
Ja, dat komt door de handmatige trigger.

Maak even een test input_boolean aan en voeg die toe aan je triggers? Die kan je schakelen zonder dat je de sirens laat gaat.
Aha !
Supergoeie tip! Thx
En het werkt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:00:
[...]

In HA OS draait 'alles' op de achtergrond in dockers, zo ook dus de core.
De ssh-addon draait in een aparte container, die geeft je geen toegang tot the core container.

Ik durf niet te zeggen of de volledige usb stack in de ssh addon beschikbaar is. Ik kan het helaas hier ook niet testen.

Maar in geen geval een probleem, 2 oplossingen:
1) get de 'by-id' lange naam op een ander systeem, de naam zou op de verschillende systemen volgens mij hetzelfde moeten zijn
2) gebruik de 'developer' optie om ssh toegang tot core te krijgen en zoek daar de 'by-id' op

Het makkelijkste in jouw opstelling, imho, blijft om HA in een VM te draaien.
Bedankt voor je reply. Het zou idd dezelfde naam moeten zijn, ik ga er is mee spelen.
VM is idd het handigste maar dan heb ik overhead qua stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Septillion schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:23:
@barrymossel Dat is wel raar, het is hier de beste aankoop die ik gedaan heb. Welke coördinator heb je ook al weer? En welke integratie?
Z2M met een CC2531.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:22

Mimiix

Professioneel Prutser

sOid schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:29:
[...]

Helemaal mee eens. Hebben we het hier ook wel eerder over gehad; rookmelder moet betrouwbaar zijn. Heb zelf ook nog domme rookmelders, omdat het aanbod van slimme rookmelders nog zo beperkt is. Vooral met Zigbee.

Er zijn wel verschillende Chineze fabrikanten dit dit soort rookmelders maar ja, die voldoen vast niet aan onze NEN-normen. Liever een veilige 'domme melder' die betrouwbaar is :)
Precies dit.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:22

Mimiix

Professioneel Prutser

Artbij schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:20:

Iemand tips?
Kan je een logging plakken van deCONZ?

To enable logging. Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging: INFO, ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
delete

[ Voor 98% gewijzigd door skank op 17-02-2021 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
Turbotrent schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:54:
[...]

Inderdaad, ik had het hier ook voor bij die lage temperaturen van vorige week. Ik heb het opgelost met een if statement waarbij ik effectief het woord 'min' in de boodschap zet:

YAML:
1
2
3
4
5
6

{% if states.variable.max_temp.state | int > 0 %}            
  Het wordt vandaag maximaal {{states('variable.max_temp')}} graden en er is {{states('variable.kans_op_neerslag')}} procent kans op neerslag.
{% else %}
  Het blijft vandaag de hele dag vriezen met een maximum temperatuur van min {{states('variable.max_temp')}} graden en er is {{states('variable.kans_op_neerslag')}} procent kans op neerslag.
{% endif %}
Had ik ook maar met de replace van @golles heb je de hele if statement niet nodig.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
wjn schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:41:

Ik gebruik het ook en eerlijk gezegd nergens last van. Heb 3 APs maar wel een lokale controller.
Nou moet ik zeggen dat ik meerdere device trackers combineer middels het Person component dus merk ik wat minder snel als er ff eentje niet doet.

[ Voor 5% gewijzigd door martinvdm op 17-02-2021 18:42 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Wilde net de link hier plaatsen :) Ik heb het met plezier gelezen!

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
martinvdm schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:40:
[...]

Ik gebruik het ook en eerlijk gezegd nergens last van. Heb 3 APs maar wel een lokale controller.
Nou moet ik zeggen dat ik meerdere device trackers combineer middels het Person component dus merk ik wat minder snel als er ff eentje niet doet.
@wjn Heb je verwezen naar je AP in de Unifi integratie of naar de controller? Ik heb verwezen naar de UDM Pro die de controller draait, het maakt hier in huis niet uit met welk AP we verbonden zijn.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005

Hoe doen jullie dit?
ik doe dat met SWAG https://docs.linuxserver.io/general/swag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
+1. En @golles ook (als hij niet onlangs is overgestapt op iets anders ;)).
Prima oplossing, draait al maanden stabiel met nul onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
sOid schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:05:
[...]

+1. En @golles ook (als hij niet onlangs is overgestapt op iets anders ;)).
Prima oplossing, draait al maanden stabiel met nul onderhoud.
Ja, echt een mooi project, vooral sinds je een melding krijgt (container log) dat je configs outdated zijn vind ik het helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik blijf NPM vanwege de UI toch een stuk prettiger vinden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
Mars Warrior schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:18:
[...]

Ik blijf NPM vanwege de UI toch een stuk prettiger vinden 8)
Het ging om core (in docker), ik draai zelf ook al een tijdje geen supervised/hassos meer. Naar tevredenheid overigens.

• Septillion
Wel de laatste firmware? Anders wil de CC2531 dus nog wel eens niet willen pairen.

spoiler:
Eigenlijk natuurlijk verkeerde topic O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 18-02-2021 08:20 ]

• wjn

wjn

martinvdm schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:40:
[...]

Dat heb ik dus ook, ik heb een group 'all_mobile' waar ik de devices ingezet heb, die ik wil tracken. Het duurde even voordat ik er achter kwam, waarom het fout ging. Soms laat ik een telefoon gewoon bij AP1 in de buurt liggen, dan gaat het dus gewoon goed.
Peutpeut schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:53:
[...]

@wjn Heb je verwezen naar je AP in de Unifi integratie of naar de controller? Ik heb verwezen naar de UDM Pro die de controller draait, het maakt hier in huis niet uit met welk AP we verbonden zijn.
Naar de controller.
(Die dus op een dedicated cloud server draait. Ik heb meerdere sites, en dit was indertijd de betrouwbaarste oplossing om alle sites met de controller te laten verbinden.)

Op de controller (Unifi management) kan ik ook zien dat de apparaten verbonden zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwGGUtQjABCP53dnd2ehgCI7ka0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lQd82ozeEZTqffwjErEboJ6U.jpg?f=user_large

In dit geval op de AP2. Home Assistant in ieder geval geeft wel consequent aan dat de devices dan 'not_home' zijn. Als de devices wisselen naar de AP1, zijn ze 'home'.

Zoals gezegd, als ik volgende week weer thuis ben, zet ik de debugging aan en kijk wat er precies gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:13
Ik draai al jaren op Domoticz en ik ben aan het kijken om de overstap te maken naar HA. Ik heb mijn nieuwe Zigbee modules en lampen al in HA en ben al wat aan het spelen geweest met NodeRED en dat werkt allemaal prima. En ga binnen kort mijn overige 433mhz apparaten overzetten.

Nu ben ik nog aan het kijken om de P1 meter en temperatuur sensoren over te zetten. In Domoticz kan je ook historie zien van de laatste 7 dagen/ maand en jaar. Ik kan zo snel niet vinden hoe ik dat in HA voor elkaar krijg.
Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2B4rgp-v1dcaacIvFhgpqhDKfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o5V8bT4Upc5t93pH3oClU0Ne.png?f=fotoalbum_large

En is het mogelijk om deze historie over te zetten naar HA?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
SkullboyNL schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:31:
Ik draai al jaren op Domoticz en ik ben aan het kijken om de overstap te maken naar HA. Ik heb mijn nieuwe Zigbee modules en lampen al in HA en ben al wat aan het spelen geweest met NodeRED en dat werkt allemaal prima. En ga binnen kort mijn overige 433mhz apparaten overzetten.

Nu ben ik nog aan het kijken om de P1 meter en temperatuur sensoren over te zetten. In Domoticz kan je ook historie zien van de laatste 7 dagen/ maand en jaar. Ik kan zo snel niet vinden hoe ik dat in HA voor elkaar krijg.
Zoiets als dit:
[Afbeelding]

Met een "Graph Card" op lovelace kan je zelf instellen hoeveel data je ziet : https://github.com/kalkih/mini-graph-card. Die custom graph card ziet er ook nog een beetje uit vergeleken met de default one.

Data overzetten naar Hass is denk ik niet mogelijk. Maar even weekje dubbel draaien dan!

• MovieBit
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06-2021
Ik ben nieuw met Home Assistant en heb nu het e.e.a. draaien, zoals:
- Verlichting IKEA
- Sonos speakers
- Google Cast
- TTS
- Brandweerrooster voor alarmeringen

Nu ben ik bezig met het uitlezen van mijn slimme meter (KIAFA E0025), ik heb hiervoor de kabel bij SOSsolutions besteld en de volgende code toegevoegd aan mijn configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

mqtt:
  discovery: true

sensor:
  - platform: dsmr_reader
  - platform: dsmr
    port: /dev/ttyUSB0
    dsmr_version: 4

Hij leest de waardes uit maar huidig elektra en gas gebruik lijken niet te kloppen, deze geeft 0,069 kW aan bij elektra (sensor.power_consumption). Dit lijkt mij erg weinig gebruik, alles staat op dit moment gewoon aan (koelkast, sonos speakers, verlichting etc.).

Ik kan zo 1.2.3. niets vinden op Google of in het forum wat ik moet doen om de juiste waardes uit te lezen.
Als ik alle sensoren uitlees:
- entity: sensor.power_consumption
- entity: sensor.gas_consumption
- entity: sensor.power_consumption_phase_l1
- entity: sensor.power_consumption_phase_l2
- entity: sensor.power_consumption_phase_l3
- entity: sensor.power_production
- entity: sensor.power_production_phase_l1
- entity: sensor.power_production_phase_l2
- entity: sensor.power_production_phase_l3
- entity: sensor.energy_consumption_total
- entity: sensor.energy_consumption_tarif_1
- entity: sensor.energy_consumption_tarif_2)

Dan krijg ik deze resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzYKkHgOBQ2Xx30BALAYT0BUxZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n99MzMJ1kXcQlCOa71BEM8gL.jpg?f=user_large

Iemand tips hoe ik dit op kan lossen of kloppen mijn resultaten waarschijnlijk gewoon? :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 11:47
DennusB schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:53:
[...]

Met een "Graph Card" op lovelace kan je zelf instellen hoeveel data je ziet : https://github.com/kalkih/mini-graph-card. Die custom graph card ziet er ook nog een beetje uit vergeleken met de default one.

Data overzetten naar Hass is denk ik niet mogelijk. Maar even weekje dubbel draaien dan!
De data overzetten is inderdaad niet mogelijk. Hier nog een voorbeeldje hoe ik het hem met de mini graph card:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELbu8IHse6fDmrAQZhhdWO_YNG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wbuqCB55xeH54zKRMdLEk4sr.png?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
aggregate_func: max
entities:
  - entity: sensor.dsmr_day_consumption_gas
group_by: date
hours_to_show: 672
name: Gas consumption this month
show:
  graph: bar
type: 'custom:mini-graph-card'

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
aggregate_func: max
entities:
  - entity: sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged
group_by: date
hours_to_show: 672
name: Power consumption this month
show:
  graph: bar
type: 'custom:mini-graph-card'

YAML:
1
2
3
entity: sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered
graph: line
type: sensor

[ Voor 24% gewijzigd door mitchdc op 18-02-2021 15:30 ]

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 11:47
MovieBit schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:26:
- Verlichting IKEA
- Sonos speakers
- Google Cast
- TTS

Nu ben ik bezig met het uitlezen van mijn slimme meter (KIAFA E0025), ik heb hiervoor de kabel bij SOSsolutions besteld en de volgende code toegevoegd aan mijn configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

mqtt:

sensor:

Hij leest de waardes uit maar huidig elektra en gas gebruik lijken niet te kloppen, deze geeft 0,069 kW aan bij elektra (sensor.power_consumption). Dit lijkt mij erg weinig gebruik, alles staat op dit moment gewoon aan (koelkast, sonos speakers, verlichting etc.).

Ik kan zo 1.2.3. niets vinden op Google of in het forum wat ik moet doen om de juiste waardes uit te lezen.
Als ik alle sensoren uitlees:
- entity: sensor.power_consumption
- entity: sensor.gas_consumption
- entity: sensor.power_consumption_phase_l1
- entity: sensor.power_consumption_phase_l2
- entity: sensor.power_consumption_phase_l3
- entity: sensor.power_production
- entity: sensor.power_production_phase_l1
- entity: sensor.power_production_phase_l2
- entity: sensor.power_production_phase_l3
- entity: sensor.energy_consumption_total
- entity: sensor.energy_consumption_tarif_1
- entity: sensor.energy_consumption_tarif_2)

Dan krijg ik deze resultaten:
[Afbeelding]

Iemand tips hoe ik dit op kan lossen of kloppen mijn resultaten waarschijnlijk gewoon? :-)
YAML:
1
2

Dit zijn twee losse platformen. Voor DSMR Reader heb je ook een DSMR Reader instance nodig op je host.

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 10:52
SkullboyNL schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:31:
Zoiets als dit:
[Afbeelding]

Ik liep tegen het zelfde probleem als jou aan.

Je kan wel aan de slag met mini-graph etc maar dat alleen zien hoeveel x dagen je in de recorder laat bijhouden (standaard 10 dacht ik). Als die dagen voorbij zijn kan je niet zien wat een specifieke waarde op een bepaalde dag was.

Als ik jou was zou ik eens naar https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader kijken. Die houdt alle maanden/jaren etc bij. Je kan deze data ook pushen naar HA voor eventuele een dag / week view.

• skank
MovieBit schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:26:
- Verlichting IKEA
- Sonos speakers
- Google Cast
- TTS

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

mqtt:

sensor:
Brandweerrooster voor alarmering?
Wat is dat precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MovieBit
skank schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:34:
[...]

Brandweerrooster voor alarmering?
Wat is dat precies?
Dat is digitale alarmering voor ons brandweer korps waar ik vrijwilliger bij ben, hierdoor krijg ik bijna realtime de alarmeringen binnen waarop acties uitgevoerd worden.

Nu gaat hij bijvoorbeeld automatisch in de nacht het licht in de gang aandoen en het alarm er af halen voor 1 minuut, zodra ik de deur uit ben gaat het alarm er weer op en het licht weer uit.

• MovieBit
Raven__NL schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:33:
[...]

Ik liep tegen het zelfde probleem als jou aan.

Je kan wel aan de slag met mini-graph etc maar dat alleen zien hoeveel x dagen je in de recorder laat bijhouden (standaard 10 dacht ik). Als die dagen voorbij zijn kan je niet zien wat een specifieke waarde op een bepaalde dag was.

Als ik jou was zou ik eens naar https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader kijken. Die houdt alle maanden/jaren etc bij. Je kan deze data ook pushen naar HA voor eventuele een dag / week view.
Deze applicatie moet ik dus op een losse Pi installeren of kan ik deze ook toevoegen aan mijn Pi4 waar Hassos op draait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven__NL
MovieBit schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:43:
[...]

Deze applicatie moet ik dus op een losse Pi installeren of kan ik deze ook toevoegen aan mijn Pi4 waar Hassos op draait?
HassOS heb je geen installatie rechten, toch? Of een manier om docker images te installeren.
Ik zit zelf op een raspberry OS + home assistant supervised te werken. Ik wou mijn rpi ook nog voor andere zaken gebruiken dus was het van belang om installatie rechten te hebben..

Maar anders klopt je stelling dan zal je moeten uitwijken naar een andere pi of nas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:11
DennusB schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:53:
[...]

Als je DSMR Reader gebruikt wel. Zie ook: https://github.com/dsmrre...08#issuecomment-592456012
Hmm ik heb wat hulp met een automation nodig. Ik heb een vibration sensor op m'n wasmachine geplakt, waardoor ik een pushmessage krijg op het moment dat de wasmachine klaar is (5 minuten van switchen van on naar off state).

Probleem is echter dat de sensor vrij gevoelig is. Op het moment dat ik de wasmachine vul en de deur dichtgooi, registreert 'ie ook een vibration. Daardoor krijg ik dus na 5 minuten dus een valse melding.

Denk dat het is op te lossen door een condition in te bouwen dat de state minimaal 30 minuten 'on' is geweest. Gaat onderstaande automation werken, of wordt het alleen getriggerd als het exact 30 minuten is?

Beetje zonde om wasmachine aan te zetten om de automation te testen, vandaar mijn vraag ;)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#-----Send push message when washing machine is done
- id: 'washing_machine_pushmessage'
  alias: Send push message when washing machine is done
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.vibration_wasmachine
      from: 'on'
      to: 'off'
      for: '00:05:00'
  condition:
    - condition: state
      state: 'on'
      for: '00:30:00'
  action:
    - service: notify.pushover
      data:
        title: 'Wasmachine klaar'
        message: 'Niet vergeten de was op te hangen, anders gaat het meuren'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Raven__NL schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:57:
[...]

HassOS heb je geen installatie rechten, toch? Of een manier om docker images te installeren.
Ik zit zelf op een raspberry OS + home assistant supervised te werken. Ik wou mijn rpi ook nog voor andere zaken gebruiken dus was het van belang om installatie rechten te hebben..

Maar anders klopt je stelling dan zal je moeten uitwijken naar een andere pi of nas
Via de portainer addon kan je images toevoegen en containers starten. Vrijwel geen beperkingen met een normale host buiten dat sommige poorten door addons al in gebruik zijn.

• sjorsjuhmaniac
sOid schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:38:
Hmm ik heb wat hulp met een automation nodig. Ik heb een vibration sensor op m'n wasmachine geplakt, waardoor ik een pushmessage krijg op het moment dat de wasmachine klaar is (5 minuten van switchen van on naar off state).

Probleem is echter dat de sensor vrij gevoelig is. Op het moment dat ik de wasmachine vul en de deur dichtgooi, registreert 'ie ook een vibration. Daardoor krijg ik dus na 5 minuten dus een valse melding.

Denk dat het is op te lossen door een condition in te bouwen dat de state minimaal 30 minuten 'on' is geweest. Gaat onderstaande automation werken, of wordt het alleen getriggerd als het exact 30 minuten is?

Beetje zonde om wasmachine aan te zetten om de automation te testen, vandaar mijn vraag ;)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#-----Send push message when washing machine is done
- id: 'washing_machine_pushmessage'
  alias: Send push message when washing machine is done
  trigger:
    - platform: state
      from: 'on'
      to: 'off'
      for: '00:05:00'
  condition:
    - condition: state
      state: 'on'
      for: '00:30:00'
  action:
    - service: notify.pushover
      data:
        title: 'Wasmachine klaar'
        message: 'Niet vergeten de was op te hangen, anders gaat het meuren'
Maak anders een helper boolean aan en test daarmee. Zet je tijden op korte tijden bv 1 min en 2 min en je hebt je het getest binnen 3 min ;)

• Mars Warrior

Mars Warrior

Vrouw of kind half uurtje met sensor laten bewegen een optie om dit te testen?

sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:43:
[...]

Maak anders een helper boolean aan en test daarmee. Zet je tijden op korte tijden bv 1 min en 2 min en je hebt je het getest binnen 3 min ;)
Oh dat is wel een goed idee ja. Of gewoon de state van een lamp pakken, dan hoef ik niets aan te maken.
Mars Warrior schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:45:
[...]

Vrouw of kind half uurtje met sensor laten bewegen een optie om dit te testen?
Dan moet je die wel hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

sOid schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:50:
[...]
Dan moet je die wel hebben ;)
Kinderen kun je tegenwoordig heel makkelijk ‘lenen’. Ouders zijn maar wat blij als ze ff ergens anders kunnen rondrennen :+

Een vrouw lenen is wat lastiger :X

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:31
Ik heb een andere aanpak gekozen.
Ik trigger de automation op het aan staan van de wasmachine (power > 30W voor 5 sec).
Ik heb dan een wait_for_trigger op de action zitten, zo wordt de notificatie pas uitgevoerd als de wasmachine klaar is (power < 6W voor 3min).
Dus zolang de wasmachine bezig is herstart de automation continue en wacht netjes op 3 minuten van geen power alvorens de melding komt.

Dat kan volgens mij makkelijk aangepast worden naar jouw trillingssensor.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
- id: '1612020440498'
  alias: 'APP: Notificatie wasmachine klaar'
  trigger:
  - type: power
    platform: device
    device_id: c00197b2b8ea2f0678d32bf2c9eea30b
    entity_id: sensor.z_blitzwolf_smartplug_02_electrical_measurement
    domain: sensor
    above: 30
    for:
      seconds: 5
  action:
  - wait_for_trigger:
      below: 6
      for:
        minutes: 3
        seconds: 0
    continue_on_timeout: false
  - service: notify.mobile_app_sm_g980f
    data:
      title: Wasmachine klaar!
      data:
        channel: klaar_wasmachine
  mode: restart

[ Voor 6% gewijzigd door GoBieN-Be op 18-02-2021 18:30 ]

Mars Warrior schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:55:
[...]

Kinderen kun je tegenwoordig heel makkelijk ‘lenen’. Ouders zijn maar wat blij als ze ff ergens anders kunnen rondrennen :+
Ik heb helaas slechte ervaringen met willekeurige kinderen van straat trekken... :+
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:43:
[...]

Automation werkt helaas niet, moet indd precies de ingestelde tijd zijn. Anders blokkeerd de condition de trigger. Heb jij nog een suggestie?
GoBieN-Be schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:26:
[...]

Ik heb een andere aanpak gekozen.
Ik trigger de automation op het aan staan van de wasmachine (power > 30W voor 5 sec).
Ik heb dan een wait_for_trigger op de action zitten, zo wordt de notificatie pas uitgevoerd als de wasmachine klaar is (power < 6W voor 3min).
Dus zolang de wasmachine bezig is herstart de automation continue en wacht netjes op 3 minuten van geen power alvorens de melding komt.

Dat kan volgens mij makkelijk aangepast worden naar jouw trillingssensor.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
- id: '1612020440498'
  alias: 'APP: Notificatie wasmachine klaar'
  trigger:
    above: 30
    for:
      seconds: 5
  action:
  - wait_for_trigger:
      below: 6
      for:
        minutes: 3
        seconds: 0
    continue_on_timeout: false
  - service: notify.mobile_app_sm_g980f
    data:
      title: Wasmachine klaar!
      data:
        channel: klaar_wasmachine
  mode: restart
Dat kan ook ja, dat wait_for_trigger kende ik eigenlijk niet! Zie alleen niet hoe ik dit met mijn vibratiesensor kan implementeren (heb er bewust voor gekozen om het niet via stroommeetding te laten lopen).

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:05

Koppensneller

winterrrrrr

Ik heb een gek probleem met een group van person entities. In deze groep zitten alle bewoners van mijn huis (mijn vriendin en ik) en ik gebruik hem om te checken of er iemand thuis is. Het verwachte gedrag is dat wanneer er minstens één van de twee thuis is, de groep ook 'Home' is. Dat heeft tot een paar weken (maanden?) prima gewerkt, maar nu blijft de groep op 'Away' staan, ook als we beiden thuis zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V_SiaisewOjLNqAJZbEtKcI2IU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPLJC4Nd2yT6fJHg6LDfxUP4.jpg?f=fotoalbum_large

Hier het relevante gedeelte uit de config (groups.yaml):

YAML:
1
2
3
4
5
residents:
  name: Residents
  entities:
    - person.koppensneller
    - person.vriendin

Iemand die dit ook eens heeft waargenomen?

• bandy

[ Voor 24% gewijzigd door bandy op 18-02-2021 20:03 ]

• Raven__NL
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:42:
[...]

Via de portainer addon kan je images toevoegen en containers starten. Vrijwel geen beperkingen met een normale host buiten dat sommige poorten door addons al in gebruik zijn.
Ok, dat wist ik niet.
Ik ben docker-compose gewend namelijk

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Raven__NL schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:53:
[...]

Ok, dat wist ik niet.
Ik ben docker-compose gewend namelijk
Portainer maakt gebruik van stacks, wat in feite docker-compose is.

What's the speed of dark?

• bandy
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

Bij deze mijn configuratie, zoals je al ziet stelt deze niet veel voor. Ben echt net pas een paar weken aan de slag ..

[ Voor 9% gewijzigd door bandy op 18-02-2021 18:58 ]

• Raven__NL
JayOne schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:55:
[...]

Portainer maakt gebruik van stacks, wat in feite docker-compose is.
Maar kan je dan zo'n yaml file daarmee inladen?

Beetje offtopic maar ik heb al wat gevonden via Google. Thanks for the tip :D

[ Voor 14% gewijzigd door Raven__NL op 18-02-2021 19:04 ]

• skank
Howly :)
Ken ik niet, althans bij ons in België is dit onbekend.
Wij gebruiken nog easycad/verdi

Es dieper op inlezen !
https://www.fireservicerota.co.uk/

Thx

• MovieBit
skank schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:32:
[...]

Howly :)
Ken ik niet, althans bij ons in België is dit onbekend.
Wij gebruiken nog easycad/verdi

Es dieper op inlezen !
https://www.fireservicerota.co.uk/

Thx
Het is echt een heel fijn stukje software, scherm in de kazerne geeft de alarmering weer met geo gegevens, route, Google Streetview voor een beeld van de locatie en dergelijke.

Op de telefoon en in HA komt de melding +/- 10 seconden sneller binnen dan op onze pager (P2000).
Toevallig van de week in de nacht ging mijn pager door onbekende oorzaak niet af bij een alarmering maar door FireServiceRota (Brandweerrooster) ontving ik wel de melding!
Pagina: 1 ... 93 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.