Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.925 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59
Ze zeggen niet voor niets elke seconde telt... Zou zelf dus wat huiverig zijn om het juist met vertraging te doen. Toen ik jonger was ook wel eens door een valse melding van het brandalarm naast mijn bed gestaan. Ja, daar schrik je als kind van. Maar het is juist ook weer een goed moment om het er dan met je kinderen over te hebben dat het voor de veiligheid is en wat ze dan het beste kunnen doen.

Overigens, gaan de meeste van die slimme brandmelders niet gewoon altijd zelf nog loeien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:31
Septillion schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:44:
Ze zeggen niet voor niets elke seconde telt... Zou zelf dus wat huiverig zijn om het juist met vertraging te doen. Toen ik jonger was ook wel eens door een valse melding van het brandalarm naast mijn bed gestaan. Ja, daar schrik je als kind van. Maar het is juist ook weer een goed moment om het er dan met je kinderen over te hebben dat het voor de veiligheid is en wat ze dan het beste kunnen doen.

Overigens, gaan de meeste van die slimme brandmelders niet gewoon altijd zelf nog loeien?
Altijd, weet ik niet, mijn Heiman's wel, iig

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hmmbob schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:10:
Iemand hier nog een slim idee? Ik heb onderstaand lijstje met "statussen" van wat schakelaars etc. Nu is het eigenlijk niet zo interessant om dit hele lijstje te zien als alles "verbonden" is. Liever zou ik "Alles verbonden" willen zien als alles ok is, en als het niet ok is dan het item wat niet ok is.

Wie heeft een goede tip voor de oplossingsrichting?

[Afbeelding]
Ik gebruik hiervoor een custom card : https://github.com/thomasloven/lovelace-fold-entity-row

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:19
sOid schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:18:
Ik gebruik de Nest-integratie en hoewel die op zich prima werkt, stopt 'ie eens in de twee weken oid met werken. Dan krijg ik de melding "The Nest integration needs to re-authenticate your account."

Behoorlijk irritant. Zijn er meer mensen hier met dit probleem? Of een suggestie om dit op te lossen?

Edit: ben niet de enige. Hier een oplossing, lijkt. Al vraag ik me af of het wel zo verstandig is. https://community.home-as...ss-token-failure/267790/8

Echt hoor, die Nest-integratie is verreweg de meest idiote en overgecompliceerde integratie in HA. Kutgoogle...
Je bent niet de enige, ik heb er zelf ook last van en @Raven__NL liep er ook tegenaan.
Ik wacht wel even een reactie in dat HA topic af of het naar PROD zetten een correcte oplossing is :P

Ik zou verwachten dat je er alleen bij kan met de juiste credentials, maar schijnbaar krijg je een melding "Your app will be available to any user with a Google Account.", en dat klinkt dan weer een beetje eng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
__Erik__ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:46:
[...]

Altijd, weet ik niet, mijn Heiman's wel, iig
Goed om te weten (y)

Op zich ook logisch, als ik dat ding zou ontwerpen zou ik het ook niet mogelijk maken om per ongeluk geen geluid te maken bij nood...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:52

drice

Loading...

Septillion schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:44:

Ja dat sowieso. Wil niet afhankelijk zijn van Home Assistant in een noodgeval dus ze gaan loeien.\
Goed punt over het gradueel opbouwen van de automations. Voor mij is het met name lichten aan op volle sterkte en rolgordijnen open.

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 21:07
Ik ben het ff kwijt geloof ik...
Als ik een lovelace card via HACS heb gedownload, wordt die nog niet zichtbaar als ik een kaart wil toevoegen.

Nu heb ik laatst een kaart toegevoegd, die ook zichtbaar is.
Maar de "simple vacuum card" krijg ik niet zichtbaar. Ben even kwijt hoe ik die kaart zichtbaar maak.

Kortom, iemand een tip??

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 16:54
Ik heb voor de rookmelders bewust de Fibaro gekocht omdat ik op gebied van veiligheid zekerheid wil hebben. Als een deursensor een verkeerde melding geeft is jammer, maar bij vuur is het toch een ander verhaal. Ze gaan iig af zoals een reguliere rookmelder. Tevens krijg ik een melding op de telefoon welke van de 3 rookmelders af gaat. 's avonds gaan ook alle lampen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:22

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik vind de discussie best interessant, maar met dit soort dingen is het de vraag of je apparaten van 20 euro van een of andere goedkope leverancier moet gebruiken hiervoor.

Daarnaast vraag ik me het praktisch nut af: Als ze afgaan en je bent niet thuis, is er weinig aan te doen vaak. Ja, je zou 112 kunnen bellen maar als het loos alarm is heb je een gigantisch probleem. Dan zou je dus ook camera's moeten hebben zodat je het visueel kan bevestigen.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 22:43

winDOS

6.22

_Marcel_1973 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:02:
Ik ben het ff kwijt geloof ik...
Als ik een lovelace card via HACS heb gedownload, wordt die nog niet zichtbaar als ik een kaart wil toevoegen.

Nu heb ik laatst een kaart toegevoegd, die ook zichtbaar is.
Maar de "simple vacuum card" krijg ik niet zichtbaar. Ben even kwijt hoe ik die kaart zichtbaar maak.

Kortom, iemand een tip??
Instellingen --> Lovelace dashboards --> bronnen

Check even of hij hier ook tussen staat. Ik heb wel eens gehad dat HACS de module niet toevoegde.

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flapperbol schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:51:
[...]

Je bent niet de enige, ik heb er zelf ook last van en @Raven__NL liep er ook tegenaan.
Ik wacht wel even een reactie in dat HA topic af of het naar PROD zetten een correcte oplossing is :P

Ik zou verwachten dat je er alleen bij kan met de juiste credentials, maar schijnbaar krijg je een melding "Your app will be available to any user with a Google Account.", en dat klinkt dan weer een beetje eng
Ah goed om te weten. Ja, dat las ik van die melding indd. Heb het vooralsnog ook niet ingeschakeld. Straks zet een of andere lolbroek m'n thermostaat op 27 graden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
winDOS schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:07:
[...]

Instellingen --> Lovelace dashboards --> bronnen

Check even of hij hier ook tussen staat. Ik heb wel eens gehad dat HACS de module niet toevoegde.
Nop, staat er niet tussen
*Edit: nu wel...

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:47
Ik wilde al een tijd een systeem thuis om allerlei zaken te monitoren, stroomverbruik, stroomopwekking, hue lampen, etc etc. Gekozen voor Home Assistant en op basis van deze tip/aanbeveling: AUijtdehaag in "huis domotica welk systeem." een Odriod met eMMC gekocht.

Man, die Odroid draait lekker met zo'n eMMC, persoonlijk vind ik deze setup 10x beter en sneller dan mijn Pi 3 met SDkaartje. Levering door Antatrek was super soepel en ondanks het slechte weer van afgelopen tijd zeer snel geleverd.

HA is helemaal nieuw voor me maar leuk om alles uit te pluizen en vaak met een beetje uitproberen krijg ik wel wat leuks gemaakt. Via google, het HA forum en ook in dit topic is gelukkig veel info en truuks en tips te vinden.

Dit heb ik nu "gebouwd"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlMHrJVCisJkP-ESOdtgMobAt8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/prW6zoXRdOG1YoJBgIcOOIka.png?f=fotoalbum_large

Uitlezen stroomverbruik mbv HomeWizard P1.
5x260WP op (oude) SMA via PVoutput
10x395WP via Solaredge API (ik moet Wh nog effe omtunen naar kWh)

Ik heb 4 Shelly S pluggen besteld voor uitlezen status+verbruik van aantal apparaten: wasmachine, droger, vriezer en .... oven of zo... dat is het volgende wat ik er in wil knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimiix schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:06:
Ik vind de discussie best interessant, maar met dit soort dingen is het de vraag of je apparaten van 20 euro van een of andere goedkope leverancier moet gebruiken hiervoor.

Daarnaast vraag ik me het praktisch nut af: Als ze afgaan en je bent niet thuis, is er weinig aan te doen vaak. Ja, je zou 112 kunnen bellen maar als het loos alarm is heb je een gigantisch probleem. Dan zou je dus ook camera's moeten hebben zodat je het visueel kan bevestigen.
Bij mij is er bijna altijd wel een buur thuis, dus die zou ik dan bellen. Overigens vraag ik me af of je dan zo'n giga probleem hebt bij loos alarm. Weet bijvoorbeeld dat ze bij automatisch alarm (in ieder geval hier in de regio) meestal eerst een 'verkenner' sturen om te kijken of er daadwerkelijk brand is, voordat de ploegen uitrukken. Ben wel benieuwd hoe een meldkamer hier mee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
@winDOS Dit dus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TY-kQ53vrogxEdY9l_SBJiYv0d8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jI0eknwiacRorPbRQXFktkag.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ts690xn9akyrqPU_0je-HULZ5XY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7JWeHSaqKdmuTMen4feCPSrq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

sOid schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:12:
[...]

Bij mij is er bijna altijd wel een buur thuis, dus die zou ik dan bellen. Overigens vraag ik me af of je dan zo'n giga probleem hebt bij loos alarm. Weet bijvoorbeeld dat ze bij automatisch alarm (in ieder geval hier in de regio) meestal eerst een 'verkenner' sturen om te kijken of er daadwerkelijk brand is, voordat de ploegen uitrukken. Ben wel benieuwd hoe een meldkamer hier mee omgaat.
Ja, maar dan heb je een gekeurt alarm wat aan veiligheidseisen voldoet(NEN2654). Dit apparaat is dat niet. Ik kan niet precies een boetebedrag vinden, maar wat ik vind is 700+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:52

drice

Loading...

Probeer eens met quotes
YAML:
1
type: 'custom:xiaomi-vacuum-card'

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winDOS

winDOS

6.22

drice schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:18:
[...]

Probeer eens met quotes
YAML:
1
type: 'custom:xiaomi-vacuum-card'
en zonder - zoals Drice zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door winDOS op 15-02-2021 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Marcel_1973
thnx @drice en @winDOS
Soms kan het zo simpel zijn.... Ik had het - voor type gemist... Die gewist en kaart zichtbaar... Pfff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Petje72 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:10:
Ik wilde al een tijd een systeem thuis om allerlei zaken te monitoren, stroomverbruik, stroomopwekking, hue lampen, etc etc. Gekozen voor Home Assistant en op basis van deze tip/aanbeveling: AUijtdehaag in "huis domotica welk systeem." een Odriod met eMMC gekocht.

Man, die Odroid draait lekker met zo'n eMMC, persoonlijk vind ik deze setup 10x beter en sneller dan mijn Pi 3 met SDkaartje. Levering door Antatrek was super soepel en ondanks het slechte weer van afgelopen tijd zeer snel geleverd.

HA is helemaal nieuw voor me maar leuk om alles uit te pluizen en vaak met een beetje uitproberen krijg ik wel wat leuks gemaakt. Via google, het HA forum en ook in dit topic is gelukkig veel info en truuks en tips te vinden.

Dit heb ik nu "gebouwd"
[Afbeelding]

Ik heb 4 Shelly S pluggen besteld voor uitlezen status+verbruik van aantal apparaten: wasmachine, droger, vriezer en .... oven of zo... dat is het volgende wat ik er in wil knutselen.
Dat vind je deze custom card ook wel leuk denk ik: https://github.com/gurbyz/power-wheel-card/tree/master

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimiix schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:16:
[...]

Ja, maar dan heb je een gekeurt alarm wat aan veiligheidseisen voldoet(NEN2654). Dit apparaat is dat niet. Ik kan niet precies een boetebedrag vinden, maar wat ik vind is 700+.
Goed punt. We hebben hier een wijkbrandweerman (zoiets als een wijkagent). Misschien dat ik hem 's mail hierover. Kwam hier bij verbouwing van m'n huis (op mijn uitnodiging) ook langs om te adviseren over brandveiligheid en waar rookmelders te plaatsen. Best boeiend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@_Marcel_1973 Zoals je misschien nu zelf ook gemerkt hebt voegt niet elke kaart zich aan de card picker toe, laat staan volledig in te stellen via de UI. Beide zijn dingen die de ontwikkelaar moet implementeren.

En die - geeft aan dat je een array/list wilt beginnen maar je hebt "niets" waar die array onder moet vallen, dat is eigenlijk nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Ik was iets te snel met de copy paste @Septillion vanuit de config. En dan zoek je je soms een ongeluk, terwijl het zo simpel kan zijn...
Thnx voor de snelle support

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:23:
[...]

Goed punt. We hebben hier een wijkbrandweerman (zoiets als een wijkagent). Misschien dat ik hem 's mail hierover. Kwam hier bij verbouwing van m'n huis (op mijn uitnodiging) ook langs om te adviseren over brandveiligheid en waar rookmelders te plaatsen. Best boeiend!
En in die context: smart notifcaties zijn leuk, maar de elektra klapt er nogal eens als een van de eersten uit bij een brand (vanwege kortsluiting). Dan heb je ook niet zoveel meer aan automatische lampen of meldingen....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:02

Dit heb ik nu "gebouwd"
[Afbeelding]

Gaaf dashboard zo! Hoe heb je die mooie grafiekjes links onderin gemaakt over de panelen en de P1 poort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmbob schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:39:
[...]

En in die context: smart notifcaties zijn leuk, maar de elektra klapt er nogal eens als een van de eersten uit bij een brand (vanwege kortsluiting). Dan heb je ook niet zoveel meer aan automatische lampen of meldingen....
Ik heb m'n spul aan een UPS hangen, dus dat blijft (in principe) nog even werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:17

Dit heb ik nu "gebouwd"
[Afbeelding]

Dit ziet er wel gelikt uit met die grafieken. Care to share?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 04:25
Ik probeer een 'Status' sensor te maken, die ik kan gebruiken om op mijn Dashboard aan te geven wat de status is van Home Assistant. Bijvoorbeeld als er kritieke add-ons gestops zijn (en uiteindelijk wil ik dit verder uitbreiden).

Mijn idee is om het te splitsen tussen 'issues', dat zijn kleine zaken waar ik een keer iets aan moet doen en 'critical', dat zijn zaken die eigenlijk direct mijn aandacht nodig hebben.

Echter zijn mijn google/programmeer skills niet genoeg en loop ik een beetje vast. Dit is de code als template:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{% if is_state('sensor.updater_core', 'on') or
        is_state_attr('sensor.hassos', 'update_available', true) or
        is_state('binary_sensor.updater_hacs', 'on') or
        is_state('binary_sensor.updater_addons', 'on') or
        is_state('binary_sensor.snapshots_stale', 'on') or
        is_state_attr('sensor.supervisor_updates', 'update_available', true) or 
        is_state('binary_sensor.printer_canon', 'connected') or
        is_state('sensor.hacs', 'stopped') or
        is_state('sensor.addon_samba_share', 'stopped') or
        is_state('sensor.addon_visual_code_studio', 'stopped') %} {{ "Issue" }}
{% elif is_state('sensor.addon_mosquitto_mqtt', 'stopped' or 'unknown') or
        is_state('sensor.addon_zigbee2mqtt', 'stopped' or 'unknown') or
        is_state('sensor.addon_google_drive_backup', 'stopped' or 'unkown') %} {{ "Critical" }}
{% endif %}

Waar het fout gaat is dat als 1 van de issues aan staat, dat deze dan niet overruled wordt door iets kritisch en de sensor dus altijd state 'Issue' mee krijgt... Hoe kan ik dit het beste aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

sOid schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:23:
[...]

Is het ook. Kijk, als het apparaat verder betrouwbaar is (Ik vraag me dat af, want een goede rookmelder kost meestal 10 a 20 euro, en dan is ie "dom"), dan zie ik het voordeel echt wel omdat je een "voorsprong" hebt. Alleen ja, dat is dus het probleem een beetje: Het is en blijft chinees spul van questionable quality.

Het Fibraro spul zou ik dan sneller vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimiix schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:16:
[...]

Is het ook. Kijk, als het apparaat verder betrouwbaar is (Ik vraag me dat af, want een goede rookmelder kost meestal 10 a 20 euro, en dan is ie "dom"), dan zie ik het voordeel echt wel omdat je een "voorsprong" hebt. Alleen ja, dat is dus het probleem een beetje: Het is en blijft chinees spul van questionable quality.

Het Fibraro spul zou ik dan sneller vertrouwen.
Helemaal mee eens. Hebben we het hier ook wel eerder over gehad; rookmelder moet betrouwbaar zijn. Heb zelf ook nog domme rookmelders, omdat het aanbod van slimme rookmelders nog zo beperkt is. Vooral met Zigbee.

Er zijn wel verschillende Chineze fabrikanten dit dit soort rookmelders maar ja, die voldoen vast niet aan onze NEN-normen. Liever een veilige 'domme melder' die betrouwbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 18:43
Ik ben nog steeds mijn weg aan het vinden binnen Hass. Heb inmiddels het meeste werkend.
Heb een conbee2 stick en een Lidl kleuren led lamp en beweging sensor gekoppeld.
In Phoscon werkt het en ik kan daar voor de lamp scènes aanmaken met verschillende kleuren. En de kamp laten schakelen op gedetecteerde beweging. Good.
Maar in Home assistant zelf kan ik de lamp alleen aan en uit zetten en intensiteit aanpassen. Of een aangemaakte scène selecteren. Doe ik iets verkeerd of is dat de gangbare methode?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNAFSzYBP7sqRSJQ78e59Fksf-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7xS3gQeusgyvS8IJFKp82kt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBLck2-IyT3i4iSYpq1w1f4kCLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tO3HtJfX2xtIzEWiwbCPumG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door engibenchi op 15-02-2021 16:41 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]

EngiBenchi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petje72
Fireball86 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:41:
[...]

Gaaf dashboard zo! Hoe heb je die mooie grafiekjes links onderin gemaakt over de panelen en de P1 poort?
Apexchart voor de grafiek, HomeWizard P1 uitlezen via de HACS Integration.

code van de grafiek:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
type: 'custom:apexcharts-card'
graph_span: 10h
header:
  show: true
  title: Verbruik per 15m (10u)
series:
  - entity: sensor.p1_meter_active_power
    type: area
    name: Verbruik per kwartier
    group_by:
      func: avg
      duration: 15m
    color_threshold:
      - value: -1000
        color: '#00ff0f'
      - value: -50
        color: '#a6ff00'
      - value: 0
        color: '#ffff00'
      - value: 1000
        color: '#ff8000'
      - value: 2000
        color: '#ff0f00'
apex_config:
  stroke:
    width: 0
    upper_bound: 5000
    lower_bound: -5000
experimental:
  color_threshold: true
span:
  end: hour
  offset: '-0h'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:37
kepler schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:01:
Ik probeer een 'Status' sensor te maken, die ik kan gebruiken om op mijn Dashboard aan te geven wat de status is van Home Assistant. Bijvoorbeeld als er kritieke add-ons gestops zijn (en uiteindelijk wil ik dit verder uitbreiden).

Mijn idee is om het te splitsen tussen 'issues', dat zijn kleine zaken waar ik een keer iets aan moet doen en 'critical', dat zijn zaken die eigenlijk direct mijn aandacht nodig hebben.

Echter zijn mijn google/programmeer skills niet genoeg en loop ik een beetje vast. Dit is de code als template:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{% if is_state('sensor.updater_core', 'on') or
        is_state_attr('sensor.hassos', 'update_available', true) or
        is_state('binary_sensor.updater_hacs', 'on') or
        is_state('binary_sensor.updater_addons', 'on') or
        is_state('binary_sensor.snapshots_stale', 'on') or
        is_state_attr('sensor.supervisor_updates', 'update_available', true) or 
        is_state('binary_sensor.printer_canon', 'connected') or
        is_state('sensor.hacs', 'stopped') or
        is_state('sensor.addon_samba_share', 'stopped') or
        is_state('sensor.addon_visual_code_studio', 'stopped') %} {{ "Issue" }}
{% elif is_state('sensor.addon_mosquitto_mqtt', 'stopped' or 'unknown') or
        is_state('sensor.addon_zigbee2mqtt', 'stopped' or 'unknown') or
        is_state('sensor.addon_google_drive_backup', 'stopped' or 'unkown') %} {{ "Critical" }}
{% endif %}

Waar het fout gaat is dat als 1 van de issues aan staat, dat deze dan niet overruled wordt door iets kritisch en de sensor dus altijd state 'Issue' mee krijgt... Hoe kan ik dit het beste aanpassen?
Je if statement andersom opbouwen, beginnen met critical, en als er niets critical is dan pas kijken of er een ander issue is.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petje72
DaLass schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:59:
[...]

Dit ziet er wel gelikt uit met die grafieken. Care to share?
alle grafieken? :9

ik heb Apexcharts geinstalleerd en Mini-graph-card via HACS

die rechts boven (links daarnaast is zelfde code maar van andere omvormer):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
color_thresholds:
  - color: '#3498db'
    value: 0
  - color: '#f39c12'
    value: 1000
  - color: '#c0392b'
    value: 3000
entities:
  - entity: sensor.solaredge_current_power
    index: 1
    show_points: true
    state_adaptive_color: true
hours_to_show: 24
icon: 'mdi:weather-sunny'
line_width: 2
lower_bound_secondary: 0
name: 10x395WP Zonnepanelen actueel
points_per_hour: 20
show:
  extrema: true
type: 'custom:mini-graph-card'

Opbrengst laatste 7 dagen (van 2 omvormers, stacked column grafiek)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
graph_span: 7d
header:
  title: Opbrengst laatste 7d
stacked: true
series:
  - entity: sensor.solaredge_energy_today_kwh
    type: column
    name: Solaredge
    group_by:
      func: max
      duration: 1d
    color: '#0753a8'
  - entity: sensor.pv_name_generated_energy
    name: Scheutensolar
    group_by:
    color: '#07a888'
apex_config:
  stroke:
    width: 2
  dataLabels:
    enabled: true
span:
  end: day
  offset: '-0d'

die anderen zijn standaard grafiek/data displayers, is niks spannends

Verbruik per 15 min grafiek: zie mijn andere reply
Petje72 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"

yeah I know, code moet ik nog wat netter maken (qua indeling/volgorde) maar het werkt nu 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Petje72 op 15-02-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 04:25
TheFes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:41:
[...]

Je if statement andersom opbouwen, beginnen met critical, en als er niets critical is dan pas kijken of er een ander issue is.
Haha shit, dat had ik zelf kunnen bedenken... Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
engibenchi schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:34:
Ik ben nog steeds mijn weg aan het vinden binnen Hass. Heb inmiddels het meeste werkend.
Heb een conbee2 stick en een Lidl kleuren led lamp en beweging sensor gekoppeld.

In Phoscon werkt het en ik kan daar voor de lamp scènes aanmaken met verschillende kleuren. En de kamp laten schakelen op gedetecteerde beweging. Good.
Maar in Home assistant zelf kan ik de lamp alleen aan en uit zetten en intensiteit aanpassen. Of een aangemaakte scène selecteren. Doe ik iets verkeerd of is dat de gangbare methode?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je ik vraag goed begrijp werkt dus alleen het dikgedrukt nog niet voor je?

In HA ga naar de bewegingsmelder (configuration -> devices -> beweging) en klik daar op het + bij automation. Klik dan op 'doe iets bij beweging' en selecteer in het volgende scherm bij action dat de lamp moet aangaan of selecteer je scene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 09:45
Wellicht zie ik weer iets simpels over het hoofd, maar ik wil een scene maken en achter een knop stoppen.

- scene aangemaakt via instellingen -> scene menu (komt wel in de yaml te staan, maar niet in instelling -> scenes)
- scenes.yaml is included in de config yaml.

wat mis ik nu om de scenes beschikbaar te krijgen?

- ik heb het eerst als group geprobeerd, Zie hieronder, maar die ziet hij ook niet (misschien kan de card dat niet), maar dan kan ik geen scene instellen dus moet scene hebben.

custom button card raster:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
type: 'custom:button-card'
tap_action:
  action: toggle
entity: light.Lego
name: Lego
state:
  - value: 'on'
    icon: 'mdi:toy-brick'
  - value: 'off'

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 14:45
sOid schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:45:
[...]

Ik heb m'n spul aan een UPS hangen, dus dat blijft (in principe) nog even werken :)
Ik werk zelf bij de brandweer dus ik weet hoe het er aan toe gaat :)
Een notificatie op telefoon is handig..
Zeker als je niet thuis bent, dan kun je idd ff buren bellen om te gaan kijken ofzo
Rookmelders gaan normaal ook sneller af, dan dat je elec het gaat begeven (meestal is dat bij hogere temperaturen, dus later in de brandcurve)

Lichten aan bij rook is erg handig en kan je vluchtweg markeren, althans zo wil ik het gaan doen...
De vluchtweg aanduiden :p
Hier gaat het alarm zelf ook nog altijd aan (sirenze)
Dus wakker zijn de kids zoiezo als er een melding afgaat

[ Voor 7% gewijzigd door skank op 15-02-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:11:
[...]

Ik werk zelf bij de brandweer dus ik weet hoe het er aan toe gaat :)
Een notificatie op telefoon is handig..
Zeker als je niet thuis bent, dan kun je idd ff buren bellen om te gaan kijken ofzo
Rookmelders gaan normaal ook sneller af, dan dat je elec het gaat begeven (meestal is dat bij hogere temperaturen, dus later in de brandcurve)

Lichten aan bij rook is erg handig en kan je vluchtweg markeren, althans zo wil ik het gaan doen...
De vluchtweg aanduiden :p
Hier gaat het alarm zelf ook nog altijd aan (sirenze)
Dus wakker zijn de kids zoiezo als er een melding afgaat
Weet jij ook hoe de meldkamer ermee omgaat dan? Krijg je inderdaad een boete als er een uitruk is op basis van een slimme rookmelder dat later loos alarm blijkt te zijn?

Vraag me trouwens af wat de beste lichtkleur is om eventueel door rook te kijken. Ben een keer met brandweer op oefening geweest en viel me op dat je geen zak ziet met een gewone zaklamp. Zou rood licht beter zijn? Weet wel dat rood licht beter is voor het behoud van je nachtzicht; veel minder de reflex om oog dicht te knijpen als lamp ineens aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sOid schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:18:
[...]

Weet jij ook hoe de meldkamer ermee omgaat dan? Krijg je inderdaad een boete als er een uitruk is op basis van een slimme rookmelder dat later loos alarm blijkt te zijn?

Vraag me trouwens af wat de beste lichtkleur is om eventueel door rook te kijken. Ben een keer met brandweer op oefening geweest en viel me op dat je geen zak ziet met een gewone zaklamp. Zou rood licht beter zijn? Weet wel dat rood licht beter is voor het behoud van je nachtzicht; veel minder de reflex om oog dicht te knijpen als lamp ineens aan gaat.
Groen is de beste kleur voor je ogen. Wordt ook in tunnels gebruikt :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
[...]

Dat is geel licht toch? Net als voor auto's in sneeuw en mist. En vliegtuigen vluchtroutes?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
sOid schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:45:
[...]

Met spul bedoel je fan letterlijk alles van HA machine totdat je internet de deur uit gaat? Dus tussenliggende switches, router, modem, NTU, ... meegerekend. Knap lullig als anders net een apparaat mist op de UPS en de notificatie nog de deur niet uit gaat.

offtopic:
Hier was laatst een grote stroomstoring. Leuk als je dan een UPS hebt en je, nadat de stroom het uren later weer doet, een mailtje krijgt dat de UPS is aan gegaan / power failure. Heb wel alles op UPS hangen, maar Ziggo lag ook eruit. Dus fijn dat ik dan thuisserver + een switch + router + Ziggo modem op UPS heb als "buiten de deur" de apparatuur geen stroom heeft. Anders had ik met thuiswerken nog gewoon internet gehad :+. Ook leuk om dan nog alleen mijn eigen wifi netwerk te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
[...]

In onze zone zijn brandoproepen gratis, ook valse.. tenzij je natuurlijk op een week tijd diverse keren daar staat.

Qua licht gebruiken wij ook gewoon wit/geel licht hoor, geen rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:20:
[...]

Met spul bedoel je fan letterlijk alles van HA machine totdat je internet de deur uit gaat? Dus tussenliggende switches, router, modem, NTU, ... meegerekend. Knap lullig als anders net een apparaat mist op de UPS en de notificatie nog de deur niet uit gaat.
Ja, daar heb ik rekening mee gehouden :) Zie ook hier, als het je boeit : sOid in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" UPS voornamelijk om NAS netjes te laten afsluiten bij stroomstoring, de mogelijkheid om dan HA te kunnen benaderen/pushbericht te kunnen sturen is mooie bijvangst.

Over lichtkleur zijn de meningen dus verdeeld. Tijd voor een testje :+

[ Voor 12% gewijzigd door sOid op 15-02-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 18:43
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:53:
[...]

Als je ik vraag goed begrijp werkt dus alleen het dikgedrukt nog niet voor je?

In HA ga naar de bewegingsmelder (configuration -> devices -> beweging) en klik daar op het + bij automation. Klik dan op 'doe iets bij beweging' en selecteer in het volgende scherm bij action dat de lamp moet aangaan of selecteer je scene.
Sorry ik was niet duidelijk. In ha kan ik de kleur van de lamp niet aanpassen. Dat kan in alleen via Phoscon. Via een omweg kan ik de lamp wel in een kleur krijgen maar alleen als ik in Phoscon een scène aan maak. Die komen na een poosje beschikbaar in ha.
Ik vraag mij of dat state of the art is of dat ik iets verkeerd doe.
Het lijkt dit spontaan opgelost te hebben :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPyyyVT4xi5-qZ550y5Y30eQJ7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaqXGkAQpPDETSOmtYE2QSQU.jpg?f=fotoalbum_large
Excuses voor de verwarring

[ Voor 22% gewijzigd door engibenchi op 15-02-2021 20:04 ]

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb de volgende wens:
Ik heb een Fibaro wall plug waarmee je ook vermogen en energieverbruik kan meten. Die laatste wordt eens per uur opgehoogd. Zie plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20210215_183826_hass%20fibaro%20energy.png

Dit kan je ook resetten met een scriptje. Heb ik op het plaatje gedaan om het op het hele uur te synchroniseren.

Wat ik nu wil is om eens per dag die waarde op te halen en in een (template) sensor te plaatsen. En daarna weer naar 0 resetten. Dat laatste zal me wel lukken, want dat scriptje heb ik al.

Maar hoe kan ik aan de hand van een timer een sensor een waarde geven? Hoe pak ik dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 10:52
Flapperbol schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:51:
[...]

@sOid

Klopt...
Ik ben ermee gestopt.
Me Nabu Casa trial liep ook af. Ik houdt het topic wel nog in de gaten maar elke week opnieuw authenticaten heeft geen zin voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
hneel schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:43:
Ik heb de volgende wens:
Ik heb een Fibaro wall plug waarmee je ook vermogen en energieverbruik kan meten. Die laatste wordt eens per uur opgehoogd. Zie plaatje.

[Afbeelding]

Dit kan je ook resetten met een scriptje. Heb ik op het plaatje gedaan om het op het hele uur te synchroniseren.

Wat ik nu wil is om eens per dag die waarde op te halen en in een (template) sensor te plaatsen. En daarna weer naar 0 resetten. Dat laatste zal me wel lukken, want dat scriptje heb ik al.

Maar hoe kan ik aan de hand van een timer een sensor een waarde geven? Hoe pak ik dat aan?
met een automation zou moeten lukken:
- trigger: time
- action: input_number.set_value
- value: template gebruiken om je value van je fibaro te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 11:58
Septillion schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:06:
@bandy @Koepert Er bestaan meerdere types groups in HA. In dit geval zijn er twee relevant: light group en group. Eerste doet zich dus meer voor als lamp maar kan alleen lampen bevatten. Even uit mijn hoofd heb je die ook nodig als je light parameters (zoals brightness) wilt gebruiken. Een light group definieer je onder light en kent als platform dus group. Een (algemene) group definieer je onder groups en bevat geen platform. Ofwel, de light group die jij wilt maken moet helemaal niet onder group ;)

@bandy Graag volgende keer je yaml in code tags zetten. Yaml is extreem gevoelig voor spaties en die vallen zonder helemaal weg. Daarnaast maakt het de boel een stuk leesbaarder op het forum.
Het wordt me allemaal wat duizelig zo, moet hier even voor gaan zitten. Ik moet zeggen dat de site van Home Assistant een hoop informatie geeft alleen blijf ik ondanks dat als "rookie" helaas nog met veel vragen zitten. Wat betreft mijn Yaml, ik snap wat je bedoelt, bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@bandy Volgens mij maak je het jezelf te moeilijk :+ Bijvoorbeeld opsplitsen kan je altijd nog doen. Voor nu wil je denk ik gewoon een light groep maken en moet je gewoon het volgende in je configuratio.yaml zetten
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
light:
  - platform: group
    name: Huiskamer Lights
    entities:
      - light.hue_play_rechts
      - light.hue_play_links
      - light.huiskamer_staande_lamp
      - light.kleine_lamp

Maar er mag maar één keer 'light:' (zonder indentatie ervoor) in je configuration.yaml staan. Dus als je dit kopje al hebt komt dit er ook gewoon onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 11:58
Septillion schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:07:
@bandy Volgens mij maak je het jezelf te moeilijk :+ Bijvoorbeeld opsplitsen kan je altijd nog doen. Voor nu wil je denk ik gewoon een light groep maken en moet je gewoon het volgende in je configuratio.yaml zetten
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
light:
  - platform: group
    name: Huiskamer Lights
    entities:
      - light.hue_play_rechts
      - light.hue_play_links
      - light.huiskamer_staande_lamp
      - light.kleine_lamp

Maar er mag maar één keer 'light:' (zonder indentatie ervoor) in je configuration.yaml staan. Dus als je dit kopje al hebt komt dit er ook gewoon onder.
Ok, ga ik dat eens veranderen. Bedankt alvast! Ik laat nog weten of het is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-09 11:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WN2omJSr2hrcX_PEvOPCqca-QBA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GK8doP6dLLHJdJMNXAVZKHNz.png?f=user_large

Ik probeer een delay in een automation te zetten, wanneer ik het volgende in de automation plaats werkt die niet meer. Maar zonder die delay werkt het perfect.

YAML:
1
2
3
- delay: >-
      00:{{ states('input_number.vaatwasser_delay') | int }}:{{
      states('input_number.minutes') | int }}

In template krijg ik het volgende :

code:
1
2
      00:3:0

Slider settings zijn :

Min : 0
Max : 300
Step : 1
Unit of measurement : leeg

Ik wil graag 300 minuten kunnen uitstellen. Iemand die me een tip of voorbeeld kan laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Jerry_bboy schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:28:
[Afbeelding]

Ik probeer een delay in een automation te zetten, wanneer ik het volgende in de automation plaats werkt die niet meer. Maar zonder die delay werkt het perfect.

YAML:
1
2
3

code:
1
2

Slider settings zijn :

Ik wil graag 300 minuten kunnen uitstellen. Iemand die me een tip of voorbeeld kan laten zien.
Dan zou ik het volgende gebruiken:
code:
1
2
- delay:
    minutes: {{ states('input_number.minutes') | int }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
[Afbeelding]

YAML:
1
2
3

code:
1
2

Slider settings zijn :

Dit zou moeten werken:

YAML:
1
2
      {{ states('input_number.vaatwasser_delay') | int | * 60 }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:47:
[...]

Dit zou moeten werken:

YAML:
1
2
      {{ states('input_number.vaatwasser_delay') | int | * 60 }}
Krijg dit als antwoord.

code:
1
TemplateSyntaxError: expected token 'name', got '*'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
TheFes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:47:
[...]

code:
1
2
- delay:
De suggestie van @sjorsjuhmaniac zou ook moeten werken overigens, aangezien secondes de standaard tijdseenheid voor een delay is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
TheFes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:47:
[...]

code:
1
2
- delay:
Ben benieuwd. Krijg inderdaad een mooie getal eruit. Ga eens checken of die nu werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ik heb handmatig een custom card toegevoegd door:
  • de js file in de /config/www/ map te zetten.
  • in config --> lovelace --> resources de link '/local/files.js' toegevoegd
  • de card op een dashboard toegevoegd
Dit werkt prima in de browser... maar ik krijg de card niet te zien in de ios app. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
ondanks die foutmelding @TheFes ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Jerry_bboy schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:50:
[...]

Krijg dit als antwoord.

code:
1
TemplateSyntaxError: expected token 'name', got '*'
Oeps zit op mobiel, heb net mezelf gequote zie ik in plaats van een edit.

Voor deze optie moet je de | voor * 60 weghalen, die moet daar niet staan.

Overigens zou ik wel opletten met hele lange delays. Een restart van HA of een reload van je automations tijdens je delay zorgt er voor dat de acties daarna niet meer uitgevoerd worden

Zo dus:

YAML:
1
2
      {{ states('input_number.vaatwasser_delay') | int * 60 }}

[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 15-02-2021 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
foutje... srry:

code:
1
{{ states('input_number.vaatwasser_delay') | int * 60 }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Top @sjorsjuhmaniac @TheFes . ga er mee stoeien :)

@TheFes Thanks voor de tip. Opzich vind ik het niet heel spannend. Hooguit vervelend dat je vaatwasser dan niet aan is geweest. Maar eigenlijk herstart ik HA alleen wanneer ik aan het testen ben. En wellicht dat ik daarna wel delay ga aanpassen na een bepaalde tijd. maar eens kijken wat fijner is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Jerry_bboy schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:58:
Top @sjorsjuhmaniac @TheFes . ga er mee stoeien :)

@TheFes Thanks voor de tip. Opzich vind ik het niet heel spannend. Hooguit vervelend dat je vaatwasser dan niet aan is geweest. Maar eigenlijk herstart ik HA alleen wanneer ik aan het testen ben. En wellicht dat ik daarna wel delay ga aanpassen na een bepaalde tijd. maar eens kijken wat fijner is.
Als je er omheen wil werken kan je de tijd in een 'helper' variable opslaan.

Daarnaast maak je een automation die ieder kwartier die helper variable checked en als de tijd voorbij is de vaatwasser start.
Niet heel netjes maar het werkt wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Top heren. @sjorsjuhmaniac @TheFes vaatwasser gaat mooi aan na de delay.

Werkt dus mooi. Kan ik weer verder met dingen automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:22
Werkt de Raspberry Pi 4 stabiel met Homeassistant?
Momenteel heb ik een Raspberry Pi 3B, die na een aantal dagen vastloopt.
Ik heb er nu een SSD opdraaien. Meerdere USB voedingen geprobeerd en de microUSB kabel vervangen.
Ook heb ik koellichamen op de chips zitten en lijkt hij niet echt heet te worden.
Het booten met de SSD gaat niet van harte. Om hem te booten moet ik eerst de USB-P1 kabel eruit halen en de Zigbee2MQTT (Weet momenteel niet welke het probleem veroorzaakt)
Anders wil hij gewoon niet booten.

Ik zit nu te twijfelen tussen een Raspberry Pi 4/ Odroid of een Intel NUC.
Dat het stabiel draait en normaal boot via een SSD vind ik momenteel het belangrijkste.
Wat ik zo gelezen heb is een NUC ook aardig zuinig en snel dus dat zou dan misschien ook een mooie oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
Had last van een Home Assistant die nogal snel volraakte kwa schijfruimte. Na lang zoeken gevonden dat het de database was... maar wat?

Bleek dat ik de Adaptive Lighting plugin had geinstalleerd... en de refresh op 0 seconden had gezet. Dus: elke seconde kwamen er meerdere value-wijzigingen in de database, x het aantal lampen dat bediend werd. 8)7

Weer een leuk dagje gespendeerd :+

@thespeed door errors kan die ook rebooten. Heb ik op mijn NUC ook gehad. Bleek een error heel vaak terug te komen, waardoor die na een tijd rebootte.... Dus een NUC is geen garantie :+ als er iets "mis" is gaat geen enkele soort hardware werken.

Zelf een 2e hands NUC gekocht overigens. Ouder type, maar heeft een i3, SSD en power supply.... Met een stroomverbruik wat praktisch gelijk is... en voor dezelfde prijs als een fully-decked Pi 4 :P

[ Voor 37% gewijzigd door Waah op 15-02-2021 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thespeed schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:52:
Ik heb er nu een SSD opdraaien. Meerdere USB voedingen geprobeerd en de microUSB kabel vervangen.
Ook heb ik koellichamen op de chips zitten en lijkt hij niet echt heet te worden.
Het booten met de SSD gaat niet van harte. Om hem te booten moet ik eerst de USB-P1 kabel eruit halen en de Zigbee2MQTT (Weet momenteel niet welke het probleem veroorzaakt)

Dat het stabiel draait en normaal boot via een SSD vind ik momenteel het belangrijkste.
Wat ik zo gelezen heb is een NUC ook aardig zuinig en snel dus dat zou dan misschien ook een mooie oplossing zijn.
Ik kan je alleen maar aanraden een NUC aan te schaffen. Wereld van verschil met de 3B die ik eerder gebruikte. Plus als je er docker en/of proxmox op draait kun je 'm ook meteen voor 1001 andere dingen gebruiken.

@Septillion @Hmmbob Ik zie ineens dat ik een 'Hardkernel' tag heb. Nou vind ik het een eer om dat te hebben, maar... What the hell is het? :+ Hebben jullie enig idee? (Zie dat jullie op 1 en 2 staan in die ranking, vandaar.) Edit: lol, een of ander Pi-achtig bordje. Nooit van gehoord. Hoe kan ik daar in hemelsnaam 1000 karmapunten voor hebben?

[ Voor 13% gewijzigd door sOid op 15-02-2021 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:02

Zelf ben ik maanden geleden overgestapt van een Pi 3B naar een NUC met Celeron, 4gb ram en SSD van 256gb. Beste overstap vind ik! Draait stabiel snel en zuinig. Mijn buren gebruiken trouwens probleemloos een pi4. Dus ligt ook wel een beetje aan wat je wil uitgeven.
Ik heb m’n nuc tweedehands gekocht. Dat scheelde,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:22
Bedankt voor de reacties allemaal.
Zojuist een 2dehands NUC besteld met een I3-4010u.

Ik heb al tijden last van issues van vastlopen en heb al veel proberen uit te sluiten.
Krijg ook heel vaak de melding dat de processen te lang duren. Nu ook veel fouten van de dsmr_parser (iInvalid telegram. The CRC checksum '55209' does not match the expected '24411')
Nu maar een keer doorpakken want dat scheelt dan ook weer veel frustratie ;)
Mocht het toch iets in mijn configuratie zijn dan zie ik dat ook wel weer.

Heb het idee dat de Pii het soms toch wat te zwaar krijgt met Grafana, InfluxDB en dan Homeassistant.
Hopelijk heb ik straks een stabiele installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:17
Petje72 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:43:
[...]

alle grafieken? :9

ik heb Apexcharts geinstalleerd en Mini-graph-card via HACS

die rechts boven (links daarnaast is zelfde code maar van andere omvormer):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
color_thresholds:
  - color: '#3498db'
    value: 0
  - color: '#f39c12'
    value: 1000
  - color: '#c0392b'
    value: 3000
entities:
  - entity: sensor.solaredge_current_power
    index: 1
    show_points: true
    state_adaptive_color: true
hours_to_show: 24
icon: 'mdi:weather-sunny'
line_width: 2
lower_bound_secondary: 0
name: 10x395WP Zonnepanelen actueel
points_per_hour: 20
show:
  extrema: true
type: 'custom:mini-graph-card'

Opbrengst laatste 7 dagen (van 2 omvormers, stacked column grafiek)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
graph_span: 7d
header:
  title: Opbrengst laatste 7d
stacked: true
series:
  - entity: sensor.solaredge_energy_today_kwh
    name: Solaredge
    group_by:
    color: '#0753a8'
  - entity: sensor.pv_name_generated_energy
    name: Scheutensolar
    group_by:
    color: '#07a888'
apex_config:
  stroke:
    width: 2
  dataLabels:
    enabled: true
span:
  end: day
  offset: '-0d'

die anderen zijn standaard grafiek/data displayers, is niks spannends

Verbruik per 15 min grafiek: zie mijn andere reply
Petje72 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"

yeah I know, code moet ik nog wat netter maken (qua indeling/volgorde) maar het werkt nu 8)7
Thanks, het ging mij inderdaad om de 4 grafieken die je nu beschreven hebt (omvormers rechtsbovenin en de 2 grafieken linksonderin).

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
inmiddels heb ik de scene kunnen toevoegen. Maar met de volgende trigger krijg ik " service not found"
Toggle staat toch voor aan/uit van de scene?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
tap_action:
entity: scene.lego
state:

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37

hneel

denkt er het zijne van

Ik werk nu inmiddels zo'n 6 jaar met raspberry pi's. eerst een gweone met domoticz en later een 3 en nu een 4 en inmiddels over naar Home Assistant. Met al die apparaten en systemen is mijn ervaring dat het hooguit enkele maanden achter elkaar stabiel draait.
En natuurlijk loopt het dan net vast als je op dat moment op vakantie bent en je huis in de gaten wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS

winDOS

6.22

water_escape schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:54:
inmiddels heb ik de scene kunnen toevoegen. Maar met de volgende trigger krijg ik " service not found"
Toggle staat toch voor aan/uit van de scene?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
tap_action:
entity: scene.lego
state:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
tap_action:
  action: call-service
  service: scene.turn_on
  service_data:
    entity_id: scene.lego
state:

Volgens mij kun je scene alleen "aan" zetten en niet uit. Dan zou je een andere scene moeten maken die als "off" is.

De toestand van een scene entity is ook geen off en on. Je icons gaan hierdoor niet werken in je huidige setup.

[ Voor 13% gewijzigd door winDOS op 16-02-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Voordat ik me helemaal suf google: klopt mijn aanname dat je TTS niet kunt gebruiken richting clients met de HA Android app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:52
Koffie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:31:
Voordat ik me helemaal suf google: klopt mijn aanname dat je TTS niet kunt gebruiken richting clients met de HA Android app?
Wat bedoel je hier precies mee? Je kan TTS op elk apparaat afspelen zolang het ondersteuning heeft om web urls af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
:), ja en nee.

ik kan hem idd triggeren, maar nog een keer drukken zet hem niet uit (omdat ik volgens mij alleen call aan doe? De andere twee zijn echt aan/uit knoppen).
Ook laat hij nu de mdi niet meer zien somehow

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRPRnf7gYqYCLz-XY-iE17cw8JQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ogE2s5wjJLpSPSkEZQH08Jbn.png?f=fotoalbum_large
winDOS schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:21:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
tap_action:
  action: call-service
  service: scene.turn_on
  service_data:
state:

Volgens mij kun je scene alleen "aan" zetten en niet uit. Dan zou je een andere scene moeten maken die als "off" is.

De toestand van een scene entity is ook geen off en on. Je icons gaan hierdoor niet werken in je huidige setup.

[ Voor 3% gewijzigd door water_escape op 16-02-2021 09:35 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

-Casper schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:33:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Je kan TTS op elk apparaat afspelen zolang het ondersteuning heeft om web urls af te spelen.
Het TTS verhaal is nieuw voor me, maar zie veel automations ermee.
Ik dacht dat het mogelijk zou zijn om naar een specifieke HA app een TTS bericht te sturen vanuit een automation, maar krijg de indruk dat ik dat mis heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:52
Koffie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:34:
[...]

Het TTS verhaal is nieuw voor me, maar zie veel automations ermee.
Ik dacht dat het mogelijk zou zijn om naar een specifieke HA app een TTS bericht te sturen vanuit een automation, maar krijg de indruk dat ik dat mis heb?
Dat kan kennelijk ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS

winDOS

6.22

water_escape schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:34:
:), ja en nee.

ik kan hem idd triggeren, maar nog een keer drukken zet hem niet uit (omdat ik volgens mij alleen call aan doe? De andere twee zijn echt aan/uit knoppen).
Ook laat hij nu de mdi niet meer zien somehow

[Afbeelding]

[...]
Ik ben er uit, je moet een input_boolean maken "input_boolean.lego", een scene "lego_uit" en 2 automations:

automatons:

lego_aan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: Lego aan
description: ''
mode: single
trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_boolean.lego
    to: 'on'
condition: []
action:
  - scene: scene.lego_aan

Lego_uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: Lego uit
trigger:
    to: 'off'
action:
  - scene: scene.lego_uit

En je code van je button card:
YAML:
1
2
3
4
5
tap_action:
entity: input_boolean.lego

Als je voor je input_boolean het icon instelt, heb je de states niet nodig @water_escape

[ Voor 42% gewijzigd door winDOS op 16-02-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 15:49
[Afbeelding]

YAML:
1
2
3

code:
1
2

Slider settings zijn :

Wat wil je precies voor elkaar krijgen? Dat de vaatwasser (switch?) aangaat op een bepaald tijdstip? Kun je dan niet beter werken met een input.date_time als time trigger? En die eventueel aanpassen met de slider? Dan is een restart van HA of automation ook niet zo'n probleem...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sOid schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:57:
@Septillion @Hmmbob Ik zie ineens dat ik een 'Hardkernel' tag heb. Nou vind ik het een eer om dat te hebben, maar... What the hell is het? :+ Hebben jullie enig idee? (Zie dat jullie op 1 en 2 staan in die ranking, vandaar.) Edit: lol, een of ander Pi-achtig bordje. Nooit van gehoord. Hoe kan ik daar in hemelsnaam 1000 karmapunten voor hebben?
Omdat dat product gekoppeld is aan dit topic. Ik gebruik het ook niet. Net als Philips Hue trouwens, maar daar ben ik keizer van zelfs :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Nog een DSMR vraag:

Op de pi4 heb ik een usb P1 kabel zitten. Deze lees ik uit met de DSMR slimme meter integratie. De telegrammen komen goed binnen, maar soms blijft de power.consumption hangen.

De staat gaat weer terug naar de huidige waarde na het reloaden van de integratie.
Ik heb een automation lopen die de staat in de gaten houdt en dan herlaad ik handmatig.

Is er een oplossing voor het blijven hangen van de staat? Kan ik met een automation maken om een integratie te reloaden?

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
winDOS schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:48:
[...]

Ik ben er uit, je moet een input_boolean maken "input_boolean.lego", een scene "lego_uit" en 2 automations:

automatons:

lego_aan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:
action:

Lego_uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:
action:

YAML:
1
2
3
4
5
tap_action:

Als je voor je input_boolean het icon instelt, heb je de states niet nodig @water_escape
@water_escape kan er ook 1 automation van maken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Lego aan/uit
trigger:
action:
- choose:
    - conditions:
        - condition: state
          state: "on"
      sequence:
        - service: scene.turn_on
            data:
              entity_id: scene.lego_aan
    - conditions:
          state: "off"
      sequence:
            data:
              entity_id: scene.lego_uit

of nog korter:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
action:
- choose:
    - conditions: "{{ is_state('input_boolean.lego', 'on')}}"
      sequence:
            data:
    - conditions: "{{ is_state('input_boolean.lego', 'off')}}"
      sequence:
            data:

[ Voor 17% gewijzigd door Hmmbob op 16-02-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Wauw, next level voor mij. thx. Eens uitzoeken om de booleans te maken en of deze card ermee overweg kan.
Automations moet lukken, heb ik al meerdere gelukkig.
winDOS schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:48:
[...]

automatons:

lego_aan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:
action:

Lego_uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:
action:

YAML:
1
2
3
4
5
tap_action:

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
alles is gelukt so far,

input_boolean, aan en uit scene en de automation.

lampen gaan aan. maar nog niet uit als ik er weer op klik...
YAML:
1
2
3
4
5
tap_action:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
trigger:
action:
    state: 'on'
    data: {}
    state: 'off'
Hmmbob schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:14:
[...]

@water_escape kan er ook 1 automation van maken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
trigger:
action:
- choose:
    - conditions:
          state: "on"
      sequence:
            data:
    - conditions:
          state: "off"
      sequence:
            data:

of nog korter:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
action:
- choose:
    - conditions: "{{ is_state('input_boolean.lego', 'on')}}"
      sequence:
            data:
    - conditions: "{{ is_state('input_boolean.lego', 'off')}}"
      sequence:
            data:

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!
water_escape schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:42:
alles is gelukt so far,

input_boolean, aan en uit scene en de automation.

lampen gaan aan. maar nog niet uit als ik er weer op klik...
YAML:
1
2
3
4
5
tap_action:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
trigger:
action:

[...]
Kijk even beter naar mijn voorbeeld. Wat je nu hebt gedaan is conditions in de action opgenomen. Dat kán wel, maar zorgt ervoor dat de volgende actions alleen uitgevoerd worden als de condition waar is. Dus, in stapjes:

Uitgangspositie: lamp aan, input_boolean.lego aan
- Je drukt op knop, input_boolean.lego gaat naar off
- Automation triggert (want input_boolean.lego wijzigt van state)
- Eerste stap in de actions is "check of input_boolean.lego status 'on' heeft --> nee --> abort

Dat verklaart ook waarom het andersom wel werkt:

Uitgangspositie: lamp uit, input_boolean.lego uit
- Je drukt op knop, input_boolean.lego gaat naar on
- Eerste stap in de actions is "check of input_boolean.lego status 'on' heeft" --> ja --> continue
- Tweede stap: zet scene.lego_aan aan
- Derde stap: "check of input_boolean.lego status 'off' heeft" --> nee --> abort

Om dit te fixen heb ik in mijn voorbeeld gebruik gemaakt van "choose", dat is een speciale action die kiest op basis van conditions.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 16-02-2021 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmbob schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Omdat dat product gekoppeld is aan dit topic. Ik gebruik het ook niet. Net als Philips Hue trouwens, maar daar ben ik keizer van zelfs :D
Daarover gesproken, @teacher maakt het sense om eens flink in de onderwerpen en producten gekoppeld aan dit topic te snoeien?

Aangezien HA tegenwoordig op zowat alles draait maakt het niet echt sense om alleen te focussen op Pi's en die Hardkernel dingen, en ook zegt dit topic niet zo heel veel over Hue bijvoorbeeld. Sterker nog, doordat het aan dit topic gekoppeld is ben ik op 3 Hue topics karmakeizer - maar ik gebruik Hue niet eens...

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 16-02-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hmmbob schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:20:
[...]

Daarover gesproken, @teacher maakt het sense om eens flink in de onderwerpen en producten gekoppeld aan dit topic te snoeien?

Aangezien HA tegenwoordig op zowat alles draait maakt het niet echt sense om alleen te focussen op Pi's en die Hardkernel dingen, en ook zegt dit topic niet zo heel veel over Hue bijvoorbeeld. Sterker nog, doordat het aan dit topic gekoppeld is ben ik op 3 Hue topics karmakeizer - maar ik gebruik Hue niet eens...
Zeg maar wat er weg mag (of bij moet) :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!
teacher schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:56:
[...]

Zeg maar wat er weg mag (of bij moet) :Y
Mijn suggestie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ss4twRn6Lanvv8UzjAVAf1KuL2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TeGYIxsUhB0rGRSInPJ7MvBq.png?f=fotoalbum_large
Waarbij de 'conbee' misschien nog een twijfelgeval is, al is daar ook een semi-eigen topic voor (DeCONZ) en is het wat dat betreft niet anders dan andere hardware (dan zou je ook andere zigbee stickjes en zwave dongles moeten koppelen....)

Maar andere input is wat mij bereft ook welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmbob schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:00:
[...]
Mijn suggestie:
[Afbeelding]
Waarbij de 'conbee' misschien nog een twijfelgeval is, al is daar ook een semi-eigen topic voor (DeCONZ) en is het wat dat betreft niet anders dan andere hardware (dan zou je ook andere zigbee stickjes en zwave dongles moeten koppelen....)

Maar andere input is wat mij bereft ook welkom :)
Denk dat die Hue bridge ook wel weg mag. En is er tegenwoordig geen verschil tussen Home Assistant/Hassio en Home Assistant Core? Of maken 'wij' dat onderscheid in de software op Tweakers niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sOid schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:08:
[...]

Denk dat die Hue bridge ook wel weg mag. En is er tegenwoordig geen verschil tussen Home Assistant/Hassio en Home Assistant Core? Of maken 'wij' dat onderscheid in de software op Tweakers niet?
Shit, die ben ik vergeten door te strepen - die mag ook weg ja. Lekker handig, daar begon het mee :+
Ik zie dat ik de andere varianten wel doorgestreept heb.

Ik zie als product "Home Assistant Core" (daar zitten ook de download updates aan vast) en als onderwerp "Homeassistant". Dat lijkt te kloppen (al zou het onderwerp hernoemd mogen worden naar "Home Assistant" is you ask me).

[ Voor 24% gewijzigd door Hmmbob op 16-02-2021 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Hmmbob schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:13:
[...]

Shit, die ben ik vergeten door te strepen - die mag ook weg ja. Lekker handig, daar begon het mee :+
Ik zie dat ik de andere varianten wel doorgestreept heb.

Ik zie als product "Home Assistant Core" (daar zitten ook de download updates aan vast) en als onderwerp "Homeassistant". Dat lijkt te kloppen (al zou het onderwerp hernoemd mogen worden naar "Home Assistant" is you ask me).
Eigenlijk dus
- alle hardware eruit
- home assistant software houden
- rubrieken als smarthome lijkt me ook nog steeds nuttig. Hebben we er daar nog meer van?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
Helemaal gemist. Die kende ik nog niet.
Opnieuw ingevoerd en hij gaat aan/uit nu :). Mijn dank voor de les.

via UI gedaan, en yaml heeft hij dit van gemaakt

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:
Hmmbob schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:15:
[...]

Kijk even beter naar mijn voorbeeld. Wat je nu hebt gedaan is conditions in de action opgenomen. Dat kán wel, maar zorgt ervoor dat de volgende actions alleen uitgevoerd worden als de condition waar is. Dus, in stapjes:

Uitgangspositie: lamp aan, input_boolean.lego aan
- Je drukt op knop, input_boolean.lego gaat naar off
- Eerste stap in de actions is "check of input_boolean.lego status 'on' heeft --> nee --> abort

Dat verklaart ook waarom het andersom wel werkt:

Uitgangspositie: lamp uit, input_boolean.lego uit
- Je drukt op knop, input_boolean.lego gaat naar on
- Eerste stap in de actions is "check of input_boolean.lego status 'on' heeft" --> ja --> continue
- Tweede stap: zet scene.lego_aan aan
- Derde stap: "check of input_boolean.lego status 'off' heeft" --> nee --> abort

Om dit te fixen heb ik in mijn voorbeeld gebruik gemaakt van "choose", dat is een speciale action die kiest op basis van conditions.

Water-Escape

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!
water_escape schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:48:
Helemaal gemist. Die kende ik nog niet.
Opnieuw ingevoerd en hij gaat aan/uit nu :). Mijn dank voor de les.
No worries, van proberen, falen, uitzoeken, nog eens proberen leer je het meest. Heck, zo heb ik HA onder de knie gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
@Hmmbob

Vraagje:
Op je github zie ik je notify yaml staan.
Hierin staat de service mobile_app....
Moet dat niet : notify.mobile_app_..... zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:32
skank schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 17:37:
@Hmmbob

Vraagje:
Op je github zie ik je notify yaml staan.
Hierin staat de service mobile_app....
Moet dat niet : notify.mobile_app_..... zijn?
Dit had je natuurlijk even kunnen opzoeken in de documentatie
https://www.home-assistan...ns/notify.group/#services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
barrymossel schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:00:
[...]

Wat wil je precies voor elkaar krijgen? Dat de vaatwasser (switch?) aangaat op een bepaald tijdstip? Kun je dan niet beter werken met een input.date_time als time trigger? En die eventueel aanpassen met de slider? Dan is een restart van HA of automation ook niet zo'n probleem...
Ja opzich is dat ook mogelijk, Zat nu meer te denken aan een vertraging. Maar een tijdstip is ook een goede optie. Maar eens kijken wat het uiteindelijk gaat worden. Thanks in iedergeval.
Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.