Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.930 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:32
Hmmbob schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:40:
[...]

Ja, ik. Het lijkt er inderdaad op alsof de - (min) als koppelteken gezien wordt, welke een extra pauze oplevert.

Je zou met een template de tekst kunnen aanpassen zodat je - vervangt door min.
@martinvdm

Dit viel mij vanmorgen ook op, eerder deze week blijkbaar nog niet wakker genoeg :+
Replace werkt perfect:
YAML:
1
Buiten is het {{ state_attr('sensor.knmi_weer', 'temp') | round | replace('-', 'min ') }} graden, 

(let op de statie achter `min`.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 18:33
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:53:
[...]

HA heeft wel met de images lopen rommelen volgens mij want de VM image is ineens van 2.5gb naar 30GB gegaan. Maar ja... je hebt ook met een oude image geprobeerd :?
Ik heb nog geen oude geprobeerd, heb nog niet hard gezocht naar een oude image, op Github kon ik het zo 123 niet vinden iig.
Zou het iets met de arch kunnen zijn? Ik zag een aantal commits waarin ze problemen met automatische arch selectie aan het oplossen waren. Welke PI heb heb je? Kun je de PI niet aan een scherm hangen (mini hdmi |:( )?
De automatische wat? :?
Ik heb een 3B, die kan ik best even aan een scherm hangen, maar juist omdat de startup steeds hetzelfde is (solid red + 2x groene knipper) heb ik daar nog niet meer info uit proberen te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
Stalensnuitje schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:47:
[...]

Ik heb nog geen oude geprobeerd, heb nog niet hard gezocht naar een oude image, op Github kon ik het zo 123 niet vinden iig.
Hier kan je iedere release terugvinden. Als je op een tag klikt staan er onder de changlog alle images. Ook de verschillende PI images staan daartussen.
[...]

De automatische wat? :?
Ik heb een 3B, die kan ik best even aan een scherm hangen, maar juist omdat de startup steeds hetzelfde is (solid red + 2x groene knipper) heb ik daar nog niet meer info uit proberen te halen.
Heeft met de selectie van de juiste software pakketjes te maken. Dus dat er netjes arm7v bv geselecteerd wordt ipv amd64. Zag daar van de week ook wat van voorbij komen.

Anyway, wellicht dat er ook meer info op het scherm te zien is als tie niet wil doorstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:21
Hmmbob schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:40:
[...]

Ja, ik. Het lijkt er inderdaad op alsof de - (min) als koppelteken gezien wordt, welke een extra pauze oplevert.

Je zou met een template de tekst kunnen aanpassen zodat je - vervangt door min.
Ja ik dacht zelf al dat te doen, met een if sensor contains ‘-‘ then ‘min’ zeg maar. Iets zegt me alleen dat het best wel krom is.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo neuraal is de stem nog niet dus, dat hij dat teken als koppelteken interpreteert in plaats van min :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:52
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:43:
[...]

Dat klinkt als een nieuw probleem :) misschien een type fout in de naam in die 'state_attr' functie? je hebt nogal lange naam (-jes enz.

Probeer hem eerst eens in de 'template' tab bij de 'developer' tools: je ziet gelijk het resultaat en scheelt je weer herstarten. Als je hem goed hebt kan je hem in je yaml zetten.
CAP-Team schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 23:49:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: template
  sensors:
    wasmachine_verbruik:
      friendly_name: Wasmachine verbruik
      unit_of_measurement: kWh
      value_template: >-
        {{ (state_attr('switch.wasmachine', 'current_power_w')|float / 1000) | round(3) }}

Een voorbeeld voor een sensor die de gemeten waarde van sensor current_power_w deelt door 1000 en afrondt op 3 decimalen.

Als je wilt spelen met die value_template ga ik altijd even prutsen in de ontwikkelhulpmiddelen, en dan de tab Sjablonen. En als je het gewenste resultaat hebt kun je het in je template sensor zetten.
Het is gelukt! Hier heb ik het een en ander gevonden:
https://community.home-as...rt-cm-to-hc-sr04/107108/8

Afbeeldingslocatie: https://i.paste.pics/fec2b68867ab7e88398fd2eb4f781635.png

Afbeeldingslocatie: https://i.paste.pics/e7c69486935b93543b3db8fb1fe8eab3.png

YAML:
1
2
3
      espaltherma_waterpumpsignal:
        friendly_name: "Water pump signal (0:max-100:stop)"
        value_template: "{{ (100 - state_attr('sensor.althermasensors','Water pump signal (0:max-100:stop)')|float * 1) |round(0) }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 18:33
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:14:
[...]

Hier kan je iedere release terugvinden. Als je op een tag klikt staan er onder de changlog alle images. Ook de verschillende PI images staan daartussen.
Held! _/-\o_

Ik had de verkeerde image. Ik ben er behoorlijk zeker van dat de link op de HA-website gisteren verkeerd heeft gestaan: https://github.com/home-a.../download/5.11/hassos_rpi3-5.11.img.xz

Ik heb die Image gisteren namelijk ook nog gedownload nadat het eerst niet lukte, die file heb ik nog staan en die mist een 3 ;) Als ik de Github bekijk zijn er images voor Rpi, Rpi0, Rpi2, etc. Nu dus die van Rpi3 (32bit) gedownload en er knippert zowaar een groen lampje :*)

Even afwachten en dan zo kijken of ik 'm kan bereiken. Hij is aan het starten!! Ik ben iig weer een stapje verder, thanks! d:)b

[ Voor 1% gewijzigd door Stalensnuitje op 13-02-2021 16:25 . Reden: Update: hij doet 't! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 18:43
Het vervolg...

Hassio is nieuw voor mij nu probeer ik er mijn weg in te vinden. Ik heb het draaien in een vm (kvm) op mij ubuntu headless server en probeer uit te vogelen hoe ik toegang krijg tot bv de media map.
Het liefst zou ik een bestaande map mounten.
Ik heb mbv virt-manager een map op mijn host beschikbaar gemaakt in de virtuele machine. en die zou ik normaal met een mount commando moeten "mounten".

Maar ik heb nog geen methode gevonden om dat voor elkaar te krijgen.
Ik heb de ssh addon geïnstalleerd. Dat werkt. maar dan kom ik, zoals ik het nu zie, in een docker container uit.
uit de ssh add-on documentatie:
How to use

This add-on adds two main features to your Home Assistant installation:

a web terminal that you can use from your browser, and
enable connecting to your system using an SSH client.

Regardless of how you connect (using the web terminal or using an SSH client), you end up in this add-on's container. The Home Assistant configuration directory is located on the path /config.
Dus die methode lijkt niet te werken. Nu heb ik de samba add-on geïnstalleerd. en toegang tot de diverse mappen. Maar de ruimte is uiteraard beperkt tot het restant van de 40GB die ik mijn vm heb gegeven.
Kan ik het ook omdraaien? Dus homeassistant toegang geven tot een map op een samba share naar mijn keuze?

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
Heel domme vraag waarschijnlijk, ik zou graag een switch hebben die een automation activeerd. Dus als de switch aanstaat zal een relay elke dag van 5 tot 7uur aangaan? Achter de switch zelf zit geen echt apparaat.

Ik heb al een virtuele switch geprobeerd, maar doe komt niet in mijn automations.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:20
A1AD schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:37:.
Ik heb al een virtuele switch geprobeerd, maar doe komt niet in mijn automations.
Ik denk dat je een input_boolean zoekt. Google daar maar eens op. In de UI kun je ze toevoegen onder Configuration / Helpers, dan heet het een toggle geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Stalensnuitje schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:17:
[...]

Held! _/-\o_

Ik had de verkeerde image. Ik ben er behoorlijk zeker van dat de link op de HA-website gisteren verkeerd heeft gestaan: https://github.com/home-a.../download/5.11/hassos_rpi3-5.11.img.xz

Ik heb die Image gisteren namelijk ook nog gedownload nadat het eerst niet lukte, die file heb ik nog staan en die mist een 3 ;) Als ik de Github bekijk zijn er images voor Rpi, Rpi0, Rpi2, etc. Nu dus die van Rpi3 (32bit) gedownload en er knippert zowaar een groen lampje :*)

Even afwachten en dan zo kijken of ik 'm kan bereiken. Hij is aan het starten!! Ik ben iig weer een stapje verder, thanks! d:)b
Ja de documentatie is echt ronduit slecht op dat gebied. Ze linken heel vaak verkeerd.

veel plezier (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:21
golles schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:53:
[...]

@martinvdm

Dit viel mij vanmorgen ook op, eerder deze week blijkbaar nog niet wakker genoeg :+
Replace werkt perfect:
YAML:
1
Buiten is het {{ state_attr('sensor.knmi_weer', 'temp') | round | replace('-', 'min ') }} graden, 

(let op de statie achter `min`.
Goeie! ik had hem zo gemaakt, maar de replace vind ik handiger.
YAML:
1
{% if states.sensor.dark_sky_apparent_temperature.state|int < 0 %}min {% else %}{%endif%}

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
engibenchi schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:24:
Het vervolg...

Hassio is nieuw voor mij nu probeer ik er mijn weg in te vinden. Ik heb het draaien in een vm (kvm) op mij ubuntu headless server en probeer uit te vogelen hoe ik toegang krijg tot bv de media map.
Het liefst zou ik een bestaande map mounten.
Ik heb mbv virt-manager een map op mijn host beschikbaar gemaakt in de virtuele machine. en die zou ik normaal met een mount commando moeten "mounten".

Maar ik heb nog geen methode gevonden om dat voor elkaar te krijgen.
Ik heb de ssh addon geïnstalleerd. Dat werkt. maar dan kom ik, zoals ik het nu zie, in een docker container uit.
uit de ssh add-on documentatie:

[...]

Dus die methode lijkt niet te werken. Nu heb ik de samba add-on geïnstalleerd. en toegang tot de diverse mappen. Maar de ruimte is uiteraard beperkt tot het restant van de 40GB die ik mijn vm heb gegeven.
Kan ik het ook omdraaien? Dus homeassistant toegang geven tot een map op een samba share naar mijn keuze?
heb je dit al geprobeerd?
sjorsjuhmaniac in "Home Assistant: Open source Python3 home..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 10:19
Laat maar

[ Voor 95% gewijzigd door idef1x op 13-02-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 18:43
Oh gaaf ik had het de eerste keer niet goed gelezen. (en dus niet gedaan) Je kan dus een shell commando in een script mee geven. Daar ga ik zeker mee aan de slag.
"Een shell tegen de 'homeassistant' container te openen" dat is wat ik graag zou willen kunnen maar dat lukt mij nog niet. Ik kom in de core-ssh container uit. daar heb ik wel toegang tot alle belangrijke mappen. ik kan daar niet de map mounten die ik graag beschikbaar wil maken. Geeft "device not found"

Ik ben het nu wel op een punt dat ik kan gaan stoeien automatisering en mijn Zigbee speeltjes. De ConBee II stick is vandaag ook binnen gekomen en die werkt ook nog! En dat levert ook weer 101 vragen op :P

[ Voor 0% gewijzigd door engibenchi op 13-02-2021 19:27 . Reden: typo ]

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie0164
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-08-2024
Hallo allemaal,

Ik hoop dat wat ervaringsdeskundigen me kunnen helpen!

Ik gebruik Home Assistant via een Raspberry Pi 3B en wil graag wat lampen kunnen schakelen via Home Assistant en uiteindelijk ook zonwering en rolluiken kunnen bedienen. Het beste lijkt me om rolluiken en zonwering te bedienen met de Fibaro Rollershutter en dit werkt via het Z-wave protocol. Lampen schakelen lijkt me gemakkelijker om dit te doen m.b.v. het Zigbee protocol aangezien er dan meer mogelijkheden lijken te zijn (Philips Hue, IKEA, Lidl etc.).

Hierover heb ik de volgende vragen:
(1) Kan ik zowel een Zigbee en Z-wave stick aansluiten op mijn Pi of levert dit problemen op met te weinig voeding bijvoorbeeld? Een stick die beide protocollen ondersteunt lijkt alleen in de VS beschikbaar te zijn.
(2) Raden jullie me überhaupt aan om zowel Zigbee als Z-wave apparaten te gebruiken in combinatie met Home Assistant? Zo niet, wat kan ik dan het beste kiezen als protocol?

Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik kon geen soortgelijke vragen vinden op het forum, maar voel je vrij om me hiernaar door te sturen mochten deze er wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:16
@Robbie0164

1) Misschien red je 't met de reguliere voeding, maar mogelijk is een een powered-hub wel aan te raden.
De pi geeft wel waarschuwingen als de voeding niet voldoet, die zijn ook terug te zien in de logs van de supervisor.

2) Volgens mij is zigbee voordeliger. Je zou voor de rolluiken misschien ook wat kunnen zoeken op basis van wifi. Of misschien zijn daar ook wel zigbee-varianten van? Ik heb voorlopig alleen zigbee (raspbee) en daar kan ik goed mee uit de voeten. Voor het rolluik heb een sonoff dual, maar die ligt nog stof te vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
Momenteel gebruik ik nog Domoticz maar HA lijkt iets meer af en ben dus ook aan het kijken of ik kan overstappen. Ik heb mijn Milights inmiddels toegevoegd en allemaal reagerend vanuit HA. Ik probeer nu mijn Xiaomi gateway + apparaten toe te voegen waarbij ik mijn deursensoren werkend heb en ook mijn bewegingssensoren werkend.

Ik probeer nu de twee switches te gebruiken om een lamp aan te zetten (als test, om mee te beginnen). Ik zie mijn switches ook staan maar kan er niets mee. Ik heb 1 kleine vierkante, en een ronde. Iemand deze switches ook draaien en kunnen die mij op weg helpen?

Via ontwikkelaarsopties->gebeurtenissen heb ik wel gezien dat de actie word gezien als ik op de knop druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:40
Idd. Maar vraag me wel even af hoe je set-up nu is. Je screenshot is namelijk de DSMR Datalogger addon en niet de DSMR-reader addon. De Datalogger gebruik je alleen als je ergens anders je DSMR reader wil draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
engibenchi schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:25:
[...]

Oh gaaf ik had het de eerste keer niet goed gelezen. (en dus niet gedaan) Je kan dus een shell commando in een script mee geven. Daar ga ik zeker mee aan de slag.
"Een shell tegen de 'homeassistant' container te openen" dat is wat ik graag zou willen kunnen maar dat lukt mij nog niet. Ik kom in de core-ssh container uit. daar heb ik wel toegang tot alle belangrijke mappen.
Als je de portainer plugin installeert kan dit heel eenvoudig doen.
Ook al lukt het je wel in de ssh container te mounten zal je er nog niets aan hebben: de 'homeassistant' container is degene die de core draait en jou de media map voor serveert. Je moet echt in die container mounten.

pssttt... ik heb het net geprobeerd en ik kan een cifs (samba) tegen /mnt mounten in de 'homeassistant' container. Dus het werkt, moet alleen opletten om user/password goed mee te geven, in het geval van een 'open' samba share (die zonder login te benaderen is) moet je WEL username=guest,password=guest meegeven. Ik heb alleen niet tegen /media geprobeerd om ik die in gebruik heb. :)

[ Voor 8% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 13-02-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Robbie T schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:50:

Ik probeer nu de twee switches te gebruiken om een lamp aan te zetten (als test, om mee te beginnen). Ik zie mijn switches ook staan maar kan er niets mee. Ik heb 1 kleine vierkante, en een ronde. Iemand deze switches ook draaien en kunnen die mij op weg helpen?

Via ontwikkelaarsopties->gebeurtenissen heb ik wel gezien dat de actie word gezien als ik op de knop druk.
Als je naar config -> devices gaat en daar op je switch klikt krijg je een overzicht met verschillende tegels te zien. een tegel moet 'entities' heten. Zie je daar verschillende entities onder staan? je knoppen zouden daar moeten staan, net als bv batterij %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-09 11:12
sanderdw schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:56:
[...]

Je kan even naar stap 12 kijken. Of bijvoorbeeld mqtt gebruiken.
Thanks zal eens checken. Via. MQTT kreeg ik nog geen informatie binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:59:
[...]

Als je naar config -> devices gaat en daar op je switch klikt krijg je een overzicht met verschillende tegels te zien. een tegel moet 'entities' heten. Zie je daar verschillende entities onder staan? je knoppen zouden daar moeten staan, net als bv batterij %.
Ik heb daar alleen een entity staan met iets als binary.sensor en een battery level van diezelfde sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
Robbie T schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:47:
[...]

Ik heb daar alleen een entity staan met iets als binary.sensor en een battery level van diezelfde sensor.
Hoe heb je ze gekoppeld? Bij deCONZ is het bij ontwikkelhulpmiddelen -> gebeurtenissen > deconz_event luisteren. Elke knop /type is dan n code (1002, 1004, 2002 etc. ) die code + entity id kun je gebruiken in je automations of interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Koepert schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:52:
[...]

Hoe heb je ze gekoppeld? Bij deCONZ is het bij ontwikkelhulpmiddelen -> gebeurtenissen > deconz_event luisteren. Elke knop /type is dan n code (1002, 1004, 2002 etc. ) die code + entity id kun je gebruiken in je automations of interface
Via de Xiaomi Gateway.
Als ik luister op * zie ik een event voorbij komen met
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    "event_type": "xiaomi_aqara.click",
    "data": {
        "entity_id": "binary_sensor.xiaomi_switch_kast",
        "click_type": "single"
    },
    "origin": "LOCAL",
    "time_fired": "2021-02-13T21:31:13.297383+00:00",
    "context": {
        "id": "93e62d752bfc06d8aa3ecd2e425de95f",
        "parent_id": null,
        "user_id": null
    }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Robbie T schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:31:
[...]

Via de Xiaomi Gateway.
Als ik luister op * zie ik een event voorbij komen met
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    "event_type": "xiaomi_aqara.click",
    "data": {
        "entity_id": "binary_sensor.xiaomi_switch_kast",
        "click_type": "single"
    },
    "origin": "LOCAL",
    "time_fired": "2021-02-13T21:31:13.297383+00:00",
    "context": {
        "id": "93e62d752bfc06d8aa3ecd2e425de95f",
        "parent_id": null,
        "user_id": null
    }
}
Dan ben je volgens mij entity_id en click type nodig in je automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:37
Hass draait nu al een goeie week hier, echter 1 issue. 3 yeelight bulbs aangesloten en 1 milight/limitlessled bridge, automation gemaakt dat bij zonsondergang de yeelight bulb aangaat + 1 groep van de milight bridge (heb er 4)

Bij ondergaan van de zon gaat alles van de bridge aan...dus niet enkel de groep die ik wou.

code in configuration:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
light:
  platform: limitlessled
  bridges:
    - host: 10.0.0.103
      groups:
      - number: 1
        type: rgbw
        name: living_dresser
      - number: 2
        name: livingroom
        fade: true
      - number: 3
        name: bedroom
      - number: 4
        name: unassigned

Code in automations:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: 'kast_aan'
  alias: kastlicht aan
  description: ''
  trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
  action:
  - service: light.turn_on
    data:
     group: light.living_dresser
     brightness_pct: 35
- id: 'kast_uit'  
  alias: kastlicht uit
  trigger:
  - platform: time
    at: 02:00
  action:
  - service: light.turn_off
    data:

iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:26

aex351

I am the one

Ch3ckmate schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:41:
Hass draait nu al een goeie week hier, echter 1 issue. 3 yeelight bulbs aangesloten en 1 milight/limitlessled bridge, automation gemaakt dat bij zonsondergang de yeelight bulb aangaat + 1 groep van de milight bridge (heb er 4)

Bij ondergaan van de zon gaat alles van de bridge aan...dus niet enkel de groep die ik wou.

code in configuration:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
light:
  platform: limitlessled
  bridges:
    - host: 10.0.0.103
      groups:
      - number: 1
        name: living_dresser
      - number: 2
        name: livingroom
        fade: true
      - number: 3
        name: bedroom
      - number: 4
        name: unassigned

Code in automations:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: 'kast_aan'
  alias: kastlicht aan
  trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
  action:
  - service: light.turn_on
    data:
     brightness_pct: 35
- id: 'kast_uit'  
  alias: kastlicht uit
  trigger:
    at: 02:00
  action:
  - service: light.turn_off
    data:

iemand een idee?
Ja, volgens mij moet het niet 'group' zijn maar 'entity_id'. Want ondanks het in Milight een groep is, is het niet een groep in HA. Probeer anders je automation via de GUI te maken: http://homeassistant:8123/config/automation/edit/new

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
aex351 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 23:00:
[...]

Ja, volgens mij moet het niet 'group' zijn maar 'entity_id'. Want ondanks het in Milight een groep is, is het niet een groep in HA. Probeer anders je automation via de GUI te maken: http://homeassistant:8123/config/automation/edit/new
Ik kan in die editor de milight dingen niet aanspreken omdat ze geen unique id's hebben maar groepnamen dus ze staan niet in de entity list :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:26

aex351

I am the one

Ch3ckmate schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 23:23:
[...]

Ik kan in die editor de milight dingen niet aanspreken omdat ze geen unique id's hebben maar groepnamen dus ze staan niet in de entity list :/
Jawel, het staat alleen niet onder 'apparaten'. Maar onder 'service' of 'gebeurtenissen' kan je de milight apparaten gewoon terug vinden. Dus in jou voorbeeld deed je service light.turn_on. En dan kan je vervolgens de milight entiteit selecteren.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ch3ckmate
aex351 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 23:26:
[...]

Jawel, het staat alleen niet onder 'apparaten'. Maar onder 'service' of 'gebeurtenissen' kan je de milight apparaten gewoon terug vinden. Dus in jou voorbeeld deed je service light.turn_on. En dan kan je vervolgens de milight entiteit selecteren.
Hmmmh, zo meteen eens checken, alvast bedankt voor de tip!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• A1AD
Ik heb een manier gevonden om de homewizard smart climate panel heater te ontkoppelen van hun cloud en te besturen via lokaal MQTT met dan uiteraard de kracht van het HA platform. Ik heb mijn verhaal hier neergezet.

Ik hoop zo mijn steentje bij te dragen aan deze behulpzame community d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Laatst online: 21-08 12:11
A1AD schreef op zondag 14 februari 2021 @ 00:23:
Ik heb een manier gevonden om de homewizard smart climate panel heater te ontkoppelen van hun cloud en te besturen via lokaal MQTT met dan uiteraard de kracht van het HA platform. Ik heb mijn verhaal hier neergezet.

Dit is wel top, alleen moet ik daar maar een keer voor gaan zitten want voor mij is dit best een uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Aangezien het apparaat zichzelf identificeerde als ESP32, is de volgende stap natuurlijk de firmware reverse engineeren zodat je de DNS truc niet meer hoeft te doen in je eigen custom ESPhome upload :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac

Nice!

Je kan nu ook je mqtt laten redirecten via NGINX zodat niet alles het custom certificaat/domein hoeft te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:10:
[...]

Nice!

Je kan nu ook je mqtt laten redirecten via NGINX zodat niet alles het custom certificaat/domein hoeft te gebruiken.
Ik gebruik gewoon mijn lokaal mqtt ip en port 1883 voor al de andere mqtt apparaten in mijn netwerk he.

Enkel poort 443 gebruikt het websocket protocol en de certs.
RoTeK70 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 06:39:
[...]

Dit is wel top, alleen moet ik daar maar een keer voor gaan zitten want voor mij is dit best een uitdaging.
Laat maar weten als je vragen hebt

[ Voor 32% gewijzigd door A1AD op 14-02-2021 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-09 08:20
@RobertMe ,@sjorsjuhmaniac ,@JayOne , thanks voor jullie hulp/suggesties. Ik laat het er even bij. Ik ben er achter gekomen dat de sensor nu zo gevoelig is dat als de deur van de WC wordt gesloten, of de buurvrouw in huis een keukenkastje iets te hard dicht doet hij ook een melding geeft dat de deurbel gaat. Dat zijn iets teveel meldingen van het goede ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb een Gledopto dimmer aan mijn Hue bridge gekoppeld. Nu is het zo dat de verlichting vanaf ongeveer 60% geen noemenswaardig verschil in intensiteit meer maakt. Ik zou graag een light control in HA willen hebben waarmee ik alleen die eerste 60% slide. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

leejoow schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:36:
Ik heb een Gledopto dimmer aan mijn Hue bridge gekoppeld. Nu is het zo dat de verlichting vanaf ongeveer 60% geen noemenswaardig verschil in intensiteit meer maakt. Ik zou graag een light control in HA willen hebben waarmee ik alleen die eerste 60% slide. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
Bedoel je dan een slider die instelbaar is van 0-60%?
Of een slider van 0-100% die het intern vertaalt naar 0-60%? Maar die op de ui dus 0-100% weergeeft.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Iemand een idee hoe ik de string high/low (fan_mode) kan omzetten in 100/50? Zodat deze samen geplot kunnen worden in mijn temperatuur grafiek in Grafana?

Ik wil aan de linkerkant mijn temps zien en aan de rechterkant fan_mode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsPw-RnZSMeah5xp7DHPq18m-2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7aheboL7jLe3UMaSDMC1EBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geprobeerd:
SELECT IF(fan_modes_str = “high”, 100, 50)
FROM "climate.badkamer"
WHERE ("domain" = 'climate') AND $timeFilter
GROUP BY time(1s) fill(null)

Maar zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
A1AD schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:55:
Iemand een idee hoe ik de string high/low (fan_mode) kan omzetten in 100/50? Zodat deze samen geplot kunnen worden in mijn temperatuur grafiek in Grafana?

Ik wil aan de linkerkant mijn temps zien en aan de rechterkant fan_mode.
[Afbeelding]

Ik heb geprobeerd:
SELECT IF(fan_modes_str = “high”, 100, 50)
FROM "climate.badkamer"
WHERE ("domain" = 'climate') AND $timeFilter
GROUP BY time(1s) fill(null)

Maar zonder succes.
nog simpeler: klik op de fan in de legenda, selecteer 'right y-axis' ... je hebt een string.

Ik denk dat je met field overrides dat beter kan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 14-02-2021 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:23
leejoow schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:36:
Voor soortgelijke doeleinden gebruik ik deze:
lovelace-slider-entity-row
o.a. min, max en stapgrootte is in te stellen

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:43

Nice find, of anders: heel gaaf _/-\o_ . Benieuwd of ander homewizard spul ook zo werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Step5 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:38:
[...]

Nice find, of anders: heel gaaf _/-\o_ . Benieuwd of ander homewizard spul ook zo werkt
Ik ben ook zeer benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
GertJan2012 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:49:
@RobertMe ,@sjorsjuhmaniac ,@JayOne , thanks voor jullie hulp/suggesties. Ik laat het er even bij. Ik ben er achter gekomen dat de sensor nu zo gevoelig is dat als de deur van de WC wordt gesloten, of de buurvrouw in huis een keukenkastje iets te hard dicht doet hij ook een melding geeft dat de deurbel gaat. Dat zijn iets teveel meldingen van het goede ;)
De vibration-sensor maakt ook andere sensoren aan.

- Bed Activity
- Tilt
- Coordination

De bed activity sensor geeft de mate van trilling aan. De deurbel trilling geeft de hoogste waarde, dus je moet ff uitzoeken vanaf welke waarde je de condition moet zetten.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
JayOne schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:46:
[...]

- Bed Activity
- Tilt
- Coordination

De bed activity sensor geeft de mate van trilling aan. De deurbel trilling geeft de hoogste waarde, dus je moet ff uitzoeken vanaf welke waarde je de condition moet zetten.
Hebben we het nu over dezelfde vibratie sensor ban Xiaomi? (Aqara)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
GertJan2012 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:56:
[...]

Hebben we het nu over dezelfde vibratie sensor ban Xiaomi? (Aqara)
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Ok, maar de automation wordt getriggerd op een vibration. Als ik hem wat minder gevoelig maak dan registeert hij de vibratie van de bel niet. Ik zou niet weten welke trigger ik dan andere zou moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
GertJan2012 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:12:
[...]

Ok, maar de automation wordt getriggerd op een vibration. Als ik hem wat minder gevoelig maak dan registeert hij de vibratie van de bel niet. Ik zou niet weten welke trigger ik dan andere zou moeten gebruiken.
Als het goed is heb je ergens een sensor met de naam bed_activity_[code], deze geeft de vibratiewaarde weer. De vibratie van de deurbel zal een hogere waarde weergeven dan een dichtgeslagen deur of de kastjes van de buurvrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

JayOne schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:46:
[...]

- Bed Activity
- Tilt
- Coordination

Die bed activiteiten sensor ken ik niet :9
Ik krijg wel een strength door als ik ff op de deurbel ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Laatst online: 21-08 12:11
RoTeK70 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:50:
Iemand de Broadlink RM4 Pro ook geïntegreerd in HA?
Ik heb dit geprobeerd volgens de instructie op Youtube maar geen resultaat.
Blijf maar de melding krijgen: Apparaat wordt niet ondersteund. Iemand een idee?

https://www.youtube.com/watch?v=1U346G3MHGM
Sorry even mijzelf quoten. Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg?
Waar ik ook stop in de app, ik blijf maar de melding krijgen "Apparaat niet ondersteund"

setup: https://peyanski.com/broa...e-assistant-and-node-red/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:02
Ok, ik ben een paar stappen verder met mijn probleem. Maar kan het helaas nog niet oplossen.
Zoals ik eerder beschreef blijven de supervisor en de addons (ESPHOME, file editor enz.) een blanco pagina als ik erop klik. Het gekke is dat ze soms wel laden, maar meestal niet. Niet op mijn laptop, telefoon enz. Maar gisterenavond wel ineens op de iPad.
Nu heb ik dit gevonden: https://community.home-as...sor-not-starting/183869/7
helaas kan ik deze file niet vinden.

Toch heb ik het idee dat de addons op de achtergrond allemaal wel draaien namelijk. Want ik kan via Putty wel inloggen op de SSH addon. Mijn ESPhome deurbel heeft ook verbinding.

Probleem blijft dus dat ik een blanco pagina zie bij deze addons. Het lijkt erop dat het probleem dus bij ingress zit. Iemand nog een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Fireball86 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:54:
Ok, ik ben een paar stappen verder met mijn probleem. Maar kan het helaas nog niet oplossen.
Zoals ik eerder beschreef blijven de supervisor en de addons (ESPHOME, file editor enz.) een blanco pagina als ik erop klik. Het gekke is dat ze soms wel laden, maar meestal niet. Niet op mijn laptop, telefoon enz. Maar gisterenavond wel ineens op de iPad.
Nu heb ik dit gevonden: https://community.home-as...sor-not-starting/183869/7
helaas kan ik deze file niet vinden.
ik ga er vanuit dat je HA OS draait.

Het bestand zit in de /mnt/data/supervisor map (vanaf de core gezien)
in de docker 'supervisor' is deze map beschikbaar als /data
standaard wordt deze niet gekoppelt in de ssh-addon.

Als je in de container kan komen zou je hem kunnen verwijderen. Maar waarschijnlijk kan je ook niet eens in portainer komen?

Als je dit per se wil doen kan je nog via de developer optie in de core terecht komen via ssh en daar dan in /mnt/data/supervisor het bestand aanpassen/verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 14 februari 2021 @ 15:04:
[...]

ik ga er vanuit dat je HA OS draait.

Het bestand zit in de /mnt/data/supervisor map (vanaf de core gezien)
in de docker 'supervisor' is deze map beschikbaar als /data
standaard wordt deze niet gekoppelt in de ssh-addon.

Als je in de container kan komen zou je hem kunnen verwijderen. Maar waarschijnlijk kan je ook niet eens in portainer komen?

Als je dit per se wil doen kan je nog via de developer optie in de core terecht komen via ssh en daar dan in /mnt/data/supervisor het bestand aanpassen/verwijderen.
Klopt, ik draai HA OS rechtstreeks op een NUC. Ik kan inloggen via de SSH addon (die draait dus wel) maar via HA zelf krijg ik dus een blanco pagina als ik op deze addon klik, of op supervisor. Alles wat dus via ingress werkt.
Waar een paar weken geleden een reboot van de nuc het probleem voor 24 uur verhielp, krijg ik nu ook na een reboot een blanco pagina. Erg frustrerend moet ik zeggen, want ik ben verder erg blij met HA. De lovelace pagina's doen het wel allemaal.

Maar terug naar SSH. Als ik inlog via Putty kom ik niet in die map die je aangeeft. Portrainer heb ik als addon geinstalleerd, maar kan ik niet benaderen.

Moet ik toch een verse installatie gaan doen? En hoe ontstaat dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Fireball86 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:59:
[...]

Klopt, ik draai HA OS rechtstreeks op een NUC. Ik kan inloggen via de SSH addon (die draait dus wel) maar via HA zelf krijg ik dus een blanco pagina als ik op deze addon klik, of op supervisor. Alles wat dus via ingress werkt.
Waar een paar weken geleden een reboot van de nuc het probleem voor 24 uur verhielp, krijg ik nu ook na een reboot een blanco pagina. Erg frustrerend moet ik zeggen, want ik ben verder erg blij met HA. De lovelace pagina's doen het wel allemaal.

Maar terug naar SSH. Als ik inlog via Putty kom ik niet in die map die je aangeeft. Portrainer heb ik als addon geinstalleerd, maar kan ik niet benaderen.

Moet ik toch een verse installatie gaan doen? En hoe ontstaat dit probleem?
Je kan deze map niet via de standaard instellingen van de ssh addon benaderen. Instellingen veranderen kan via de portainer addon... maar die kan je dus ook niet benaderen 8)7

Je kan nog de optie via de developer ssh proberen. Is een kleine moeite als je het mij vraagt. Bij mij werkte alleen de optie met de reboot (ik draai HA OS in een VM).

Ik heb geen idee hoe het ontstaat. Een verse install zal waarschijnlijk wel helpen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

sjorsjuhmaniac schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:44:
[...]

Je kan deze map niet via de standaard instellingen van de ssh addon benaderen. Instellingen veranderen kan via de portainer addon... maar die kan je dus ook niet benaderen 8)7

Je kan nog de optie via de developer ssh proberen. Is een kleine moeite als je het mij vraagt. Bij mij werkte alleen de optie met de reboot (ik draai HA OS in een VM).

Ik heb geen idee hoe het ontstaat. Een verse install zal waarschijnlijk wel helpen inderdaad.
Als de ingress of autorisatie kapot is dan is het logisch dat je ook niet bij portainer kunt komen.

Het is ook eigenlijk de omgekeerde wereld. Portainer - als beheer applicatie - zou los moeten draaien van home assistant zodat je het beheer kan doen als er wat mis is met home assistant.

Portainer is niet los te benaderen? Dus via ip adres:poort en een eigen username/password?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Mars Warrior schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:13:

Portainer is niet los te benaderen? Dus via ip adres:poort en een eigen username/password?
Nee, de portainer addon published standaard geen poorten voor de container.
Ze draaien ook geen agent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

sjorsjuhmaniac schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:19:
[...]

In de sourcecode kom ik ingress poort 1337 tegen, en nog poort 8000. Valt te proberen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
sanderdw schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:15:
[...]

Idd. Maar vraag me wel even af hoe je set-up nu is. Je screenshot is namelijk de DSMR Datalogger addon en niet de DSMR-reader addon. De Datalogger gebruik je alleen als je ergens anders je DSMR reader wil draaien.
Ja heb DSMR reader als een losse docker draaien. Dus dacht dat de DSMR Datalogger addon nodig had.
Krijg het nog niet helemaal met MQTT voor elkaar. Maar kan dat dan ook met de DSMR reader addon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Mars Warrior schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:35:
[...]

In de sourcecode kom ik ingress poort 1337 tegen, en nog poort 8000. Valt te proberen toch?
zeker, kost niets :) maar dan zou je verwachten dat ze in docker (portainer) zichtbaar moeten zijn.
maar lukt mij niet. Ik zie ook niets luisteren, vanuit de core:
# netstat -tulpn
Active Internet connections (only servers)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address           Foreign Address         State       PID/Program name    
tcp        0      0 0.0.0.0:8123            0.0.0.0:*               LISTEN      4217/python3
tcp        0      0 172.30.32.1:63809       0.0.0.0:*               LISTEN      4988/nginx: master 
tcp        0      0 0.0.0.0:5355            0.0.0.0:*               LISTEN      229/systemd-resolve
tcp        0      0 0.0.0.0:22222           0.0.0.0:*               LISTEN      764/dropbear
tcp        0      0 127.0.0.1:46836         0.0.0.0:*               LISTEN      5036/node-red
tcp        0      0 0.0.0.0:1880            0.0.0.0:*               LISTEN      4988/nginx: master 
tcp        0      0 :::8123                 :::*                    LISTEN      4217/python3
tcp        0      0 :::4357                 :::*                    LISTEN      497/docker-proxy
tcp        0      0 :::5355                 :::*                    LISTEN      229/systemd-resolve
tcp        0      0 :::22222                :::*                    LISTEN      764/dropbear
tcp        0      0 :::22                   :::*                    LISTEN      2855/docker-proxy
udp        0      0 0.0.0.0:5353            0.0.0.0:*                           5036/node-red
udp        0      0 127.0.0.1:5353          0.0.0.0:*                           4217/python3
udp        0      0 172.18.0.1:5353         0.0.0.0:*                           4217/python3
udp        0      0 172.17.0.1:5353         0.0.0.0:*                           4217/python3
udp        0      0 172.30.32.1:5353        0.0.0.0:*                           4217/python3
udp        0      0 10.0.0.15:5353          0.0.0.0:*                           4217/python3
udp        0      0 0.0.0.0:5353            0.0.0.0:*                           4217/python3
udp        0      0 172.30.32.1:5353        0.0.0.0:*                           2682/mdns-repeater
udp        0      0 10.0.0.15:5353          0.0.0.0:*                           2682/mdns-repeater
udp        0      0 0.0.0.0:5353            0.0.0.0:*                           2682/mdns-repeater
udp        0      0 0.0.0.0:5353            0.0.0.0:*                           229/systemd-resolve
udp        0      0 0.0.0.0:5355            0.0.0.0:*                           229/systemd-resolve
udp        0      0 :::5353                 :::*                                229/systemd-resolve
udp        0      0 :::5355                 :::*                                229/systemd-resolve
# 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:40
Jerry_bboy schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:47:
[...]

Ja heb DSMR reader als een losse docker draaien. Dus dacht dat de DSMR Datalogger addon nodig had.
Krijg het nog niet helemaal met MQTT voor elkaar. Maar kan dat dan ook met de DSMR reader addon?
Ja hoor, na installeren van de addon even de MQTT configureren via de admin interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:44:
[...]

Dit kreeg ik helaas niet voor elkaar, maar ineens vanavond deed de supervisor het weer na de reboot met de USB-stick. Nu is het me al vaker opgevallen dat na een reboot in de avond de boel wel weer werkt. Ik lees mijn Solax inverter uit via Wifi en dat is eigenlijk nooit een probleem geweest. Wat ik zojuist heb gedaan is:
- Via Portrainer de ingress.json verwijderd
- De solax intergratie uitgezet
- De Wifi connectie uitgeschakeld zodat de NUC morgen ochtend geen verbinding gaat maken met de inverter.

Nu werkt de supervisor en addons weer op alle devices?

I'll keep you all posted.
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:19:
[...]

Mars Warrior schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:35:
[...]

Ik kon geen connectie krijgen vanaf mijn laptop via deze poorten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Mijn HA schrijft state wijzigingen weg naar een InfluxDB. Aangezien InfluxDB 1.x de optie mist voor het groeperen op maand of jaar (simpelweg "group by month" is niet mogelijk hoewel dit voor onder andere minuut, uur en dag wel kan) loop ik in Grafana tegen wat beperkingen aan voor o.a. dashboards voor verbruik/opbrengst van stroom.

Hoe hebben jullie dat opgelost? Geupgrade naar InfluxDB 2.x bijvoorbeeld? Of toch aan de slag met de wat dubieuze workarounds rondom het wegschrijven van de data?

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 14-02-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
JBS schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:04:
Mijn HA schrijft state wijzigingen weg naar een InfluxDB. Aangezien InfluxDB 1.x de optie mist voor het groeperen op maand of jaar (simpelweg "group by month" is niet mogelijk hoewel dit voor onder andere minuut, uur en dag wel kan) loop ik in Grafana tegen wat beperkingen aan voor o.a. dashboards voor verbruik/opbrengst van stroom.

Hoe hebben jullie dat opgelost? Geupgrade naar InfluxDB 2.x bijvoorbeeld? Of toch aan de slag met de wat dubieuze workarounds rondom het wegschrijven van de data?
Ik groepeer per 30d en neem de fouten voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
sanderdw schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:35:
[...]

[...]

En gebruikten jullie die Wemos al icm de DSMR Reader software? En hoe precies? Ser2net of iets anders?
Nou ik heb de wemos werkend op 2 platvormen
1 - Tasmota 9.1 met een serial to mqtt https://tasmota.github.io/docs/P1-Smart-Meter/
Nadeel alle data staat in 1 mqtt bericht tele/xxx/result
Ik kan daar in HA nog geen chocola van maken.

2 ESPEasy P1 gateway ( plugin 44)
Werkt ook, alleen push de gateway de data naar een http. Dat werkt ook
Alleen kan ESPEasy wel MQTT maar niet met de input van P1 gateway

Ben nu hier mee bezig, maar wil nog niet compileren in Arduino
https://willem.aandewiel....v4-slimme-meter-uitlezer/

[ Voor 10% gewijzigd door habbekrats op 14-02-2021 21:56 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
sanderdw schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:06:
[...]

Ja hoor, na installeren van de addon even de MQTT configureren via de admin interface.
Het werkt al. Ging mis met de localhost. Draait nu top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:36
Ik ben pas begonnen met HA en probeer nu een "groep" aan te maken zodat ik de lampen in mijn huiskamer met een schakelaar uit kan zetten.
Op de een of andere manier wil dit maar niet lukken(ook niet na een restart).. mijn groups.yaml ziet er als volgt uit:

light:
platform: group
name: Huiskamer groep lights
entities:
- light.hue_play_rechts
- light.hue_play_links
- light.huiskamer_staande_lamp
- light.kleine_lamp

Ik heb in de configuratie.yaml een verwijzing naar de group yaml gemaakt:

Mijn "logfile"zegt het volgende: Invalid config for [group]: [platform] is an invalid option for [group]. Check: group->group->light->platform. (See /config/configuration.yaml, line 8).

Kan iemand mij hier mee op weg helpen..

[ Voor 13% gewijzigd door bandy op 15-02-2021 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
bandy schreef op maandag 15 februari 2021 @ 07:35:
Ik ben pas begonnen met HA en probeer nu een "groep" aan te maken zodat ik de lampen in mijn huiskamer met een schakelaar uit kan zetten.
Op de een of andere manier wil dit maar niet lukken(ook niet na een restart).. mijn groups.yaml ziet er als volgt uit:

light:
platform: group
entities:
- light.hue_play_rechts
- light.hue_play_links
- light.kleine_lamp

Ik heb in de configuratie.yaml een verwijzing naar de group yaml gemaakt:

Mijn "logfile"zegt het volgende: Invalid config for [group]: [platform] is an invalid option for [group]. Check: group->group->light->platform. (See /config/configuration.yaml, line 8).

Kan iemand mij hier mee op weg helpen..
Als je gebruik maakt van een groups.yaml hoef je geen platform te definieren. Dus in bovenstaande, zou dit afdoende zijn:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
huiskamerlights:
    entities:
       - light.hue_play_rechts
       - light.hue_play_links
       - light.kleine_lamp

OF je moet bovenstaande, zoals jij het had, in je configuration.yaml zetten..

Welliicht kan iemand anders dit nog aanvullen. Group in configuration.yaml vs in groups.yaml levert bij mij verschillend gedrag op. Zal aan de definiering 'light' liggen die wel bij configuration zit en niet bij group. Maar dat betekent dat de service light.turn_off niet werkt op die groep.

[ Voor 9% gewijzigd door Koepert op 15-02-2021 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:43
Afgelopen weekend heb ik een visual studio code addon gemaakt voor op mijn raspberry pi4. De auteur van de addon in supervisor geeft aan dat hij hem niet voor de Pi wil maken omdat die niet krachtig genoeg is. Nu is de 4 een stuk krachtiger dan de voorgangers. Mijn ervaring is dat het op de 4 prima werkt.

Indien er interesse is, wil ik mijn config wel delen...

De installatie is (nog) niet zo uitgebreid als de originele.

[ Voor 8% gewijzigd door Mozart op 15-02-2021 08:15 ]

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
Mozart schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:10:
Afgelopen weekend heb ik een visual studio code addon gemaakt voor op mijn raspberry pi4. De auteur van de addon in supervisor geeft aan dat hij hem niet voor de Pi wil maken omdat die niet krachtig genoeg is. Nu is de 4 een stuk krachtiger dan de voorgangers. Mijn ervaring is dat het op de 4 prima werkt.

Indien er interesse is, wil ik mijn config wel delen...
Wat voor addon is het? Wellicht goed om te benoemen :-)
edit: visual studio addon is al aanwezig toch?

[ Voor 4% gewijzigd door 1ntroduc3 op 15-02-2021 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:43
1ntroduc3 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:15:
[...]

Wat voor addon is het? Wellicht goed om te benoemen :-)
edit: visual studio addon is al aanwezig toch?
Niet voor mij op mijn pi4. Wellicht omdat ik voor 32-bit voor HA heb gekozen

PSN: PcDCch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:49
@bandy @Koepert Er bestaan meerdere types groups in HA. In dit geval zijn er twee relevant: light group en group. Eerste doet zich dus meer voor als lamp maar kan alleen lampen bevatten. Even uit mijn hoofd heb je die ook nodig als je light parameters (zoals brightness) wilt gebruiken. Een light group definieer je onder light en kent als platform dus group. Een (algemene) group definieer je onder groups en bevat geen platform. Ofwel, de light group die jij wilt maken moet helemaal niet onder group ;)

@bandy Graag volgende keer je yaml in code tags zetten. Yaml is extreem gevoelig voor spaties en die vallen zonder helemaal weg. Daarnaast maakt het de boel een stuk leesbaarder op het forum.

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 15-02-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Snelle en hopelijk simpele vraag voor advies: Welke rolluik-controller moet ik komen zodat ie met HA samenwerkt? Heb al veel zigbee spul, maar wifi is ook prima. Ik kom hier veel Somfy tegen. Ook zag ik de Nedis Wi-Fi smart rolluikcontroller, maar kan niet vinden welke integreert met Home Assistant. Wat moet ik kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:52
dicespark schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:41:
Snelle en hopelijk simpele vraag voor advies: Welke rolluik-controller moet ik komen zodat ie met HA samenwerkt? Heb al veel zigbee spul, maar wifi is ook prima. Ik kom hier veel Somfy tegen. Ook zag ik de Nedis Wi-Fi smart rolluikcontroller, maar kan niet vinden welke integreert met Home Assistant. Wat moet ik kopen?
Als je zoekt op "smart roller shutter" dan vind je wel redelijk wat opties zoals Fibaro, Qubino en dergelijke. Shelly heeft deze ook maar die werken op wifi. Keuzes keuzes... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:49
@dicespark Ga er vanuit dat je bedoelt ter vervanging/uitbreiding van de standaard bedrade schakelaars. Als je al Zigbee draait kan je nagenoeg elke Zigbee versie gebruiken. Ligt er dan vooral aan welke integratie je gebruikt. Bij Zigbee2MQTT is de hele lijst in ieder geval makkelijk beschikbaar.

Daarnaast is een Shelly 2.5 ook te gebruiken, eventueel met Tasmota. Indien je de laatste weg overweegt zou elke 2-kanaals relais die je kunt voorzien van Tasmota ook prima.

Of je Wifi wilt moet je zelf bepalen. Met Tasmota draai je in ieder geval volledig lokaal. Bij Shelly is dit een optie (wel of geen cloud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Ok, hier zijn we weer..
Ik heb een folder:
code:
1
2
3
custom_components/
|-- hacs
`-- nodered

In mijn config file location, ik gebruik docker btw. Maar mijn homeassistent wil deze integraties niet weergeven, ik heb al eens een hard refresh gedaan, andere browser gebruikt...

Ik zou graag node red gebruiken voor de automations. Eenvoudige dingen zijn vaak een hele opdracht voor mij in yaml.

Voorbeeld:
Ik heb nu een kleine automatie dat de verwarming hoger zet smorgends om 5u30, maar wanneer er een bepaalde string in de agenda staat moet hij starten om 5u.
Connectie met de calender en de state zijn juist, maar geen idee hoe je dit doet in yaml.

Dus hierin moet komen if calender = on start 5u else start 5u30..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: CLIMAT temp living at morning
trigger:
    at: '05:30:00'
condition: []
action:
  - service: climate.set_temperature
    data:
      temperature: 21.5
    entity_id: climate.living
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand hier nog een slim idee? Ik heb onderstaand lijstje met "statussen" van wat schakelaars etc. Nu is het eigenlijk niet zo interessant om dit hele lijstje te zien als alles "verbonden" is. Liever zou ik "Alles verbonden" willen zien als alles ok is, en als het niet ok is dan het item wat niet ok is.

Wie heeft een goede tip voor de oplossingsrichting?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NN_cJNWrdKt_hAQ7t-dzqljogMw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/As9nZfRdXglRqrRQgTiolsSe.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:52
Hmmbob schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:10:
Iemand hier nog een slim idee? Ik heb onderstaand lijstje met "statussen" van wat schakelaars etc. Nu is het eigenlijk niet zo interessant om dit hele lijstje te zien als alles "verbonden" is. Liever zou ik "Alles verbonden" willen zien als alles ok is, en als het niet ok is dan het item wat niet ok is.

[Afbeelding]
Group waar alles in zit met 2 conditional cards (1: alles OK ; 2: status per device zoals je screenshot). Eerste wat in me opkomt, maar moet zeggen dat ik niet zoveel doe op lovelace dus goede kans dat er betere ideeën zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:07

[Afbeelding]
De entity filter card lijkt me wel handig hier. Iets andere insteek maar wel een net resultaat. Even spelen met wat je wel wilt zien. (Ik heb hem nu op "aanwezig" staan. Maar ik gok dat je net een andere status wilt hebben)
https://www.home-assistant.io/lovelace/entity-filter/

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
card:
  title: Statussen
  type: entities
entities:
  - entity: je
  - entity: devices
  - entity: hier
state_filter:
  - aanwezig
type: entity-filter

[ Voor 8% gewijzigd door TravockMD op 15-02-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
A1AD schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:36:
Ok, hier zijn we weer..
Ik heb een folder:
code:
1
2
3
custom_components/
|-- hacs
`-- nodered

In mijn config file location, ik gebruik docker btw. Maar mijn homeassistent wil deze integraties niet weergeven, ik heb al eens een hard refresh gedaan, andere browser gebruikt...

Ik zou graag node red gebruiken voor de automations. Eenvoudige dingen zijn vaak een hele opdracht voor mij in yaml.

Voorbeeld:
Ik heb nu een kleine automatie dat de verwarming hoger zet smorgends om 5u30, maar wanneer er een bepaalde string in de agenda staat moet hij starten om 5u.
Connectie met de calender en de state zijn juist, maar geen idee hoe je dit doet in yaml.

Dus hierin moet komen if calender = on start 5u else start 5u30..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: CLIMAT temp living at morning
trigger:
    at: '05:30:00'
condition: []
action:
  - service: climate.set_temperature
    data:
      temperature: 21.5
    entity_id: climate.living
mode: single
Ik moet mijn custom components nog in configuration.yaml zetten om ze in te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
@Hmmbob
Ik zou bovenstaande tips combineren:
2 conditional cards:
- eentje met een status alles OK (markdown card, of eventueel de status van een template sensor ofzo)
- eentje met een entity-filer card die filtert op de entities die niet OK zijn

De eerste laat je zien met de condition dat alles OK
De tweede laat je zien met de condition dat niet alles OK is

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@-Casper, @TravockMD en @TheFes bedankt, hier kan ik inderdaad mee aan de slag. Vanavond even rommelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:28:
[...]

Ik moet mijn custom components nog in configuration.yaml zetten om ze in te laden.
Erg duidelijk is dat toch ook weer niet, als ik online zoek kom ik dit tegen:
Home Assistant custom components work also on non-hassio HA. You create a folder named custom_components under /config, and install the custom components there.

Wat moet je dan nog in de config file plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
A1AD schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:41:
[...]

Erg duidelijk is dat toch ook weer niet, als ik online zoek kom ik dit tegen:
Home Assistant custom components work also on non-hassio HA. You create a folder named custom_components under /config, and install the custom components there.

Wat moet je dan nog in de config file plaatsen?
ik heb andere dan jij. In mijn geval werd het netjes door de auteur aangegeven.
maar een voorbeeldje:

YAML:
1
2
favicon:
  icon_path: /local/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:52:
[...]

ik heb andere dan jij. In mijn geval werd het netjes door de auteur aangegeven.
maar een voorbeeldje:

YAML:
1
2
favicon:
  icon_path: /local/
Opeens staan ze er tussen :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:30

[Afbeelding]
Toevallig heb ik een paar weken geleden een oplossing hiervoor bedacht:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
type: 'custom:vertical-stack-in-card'
cards:
  - type: entity-filter
    state_filter:
      - 'off'
    entities:
      - entity: binary_sensor.printer_canon
        secondary_info: last-updated
      - entity: binary_sensor.nas_synology
    show_empty: false
    card:
      type: entities
      title: Offline Netwerk Apparaten
  - type: entity-filter
    state_filter:
      - 'on'
    entities:
      - entity: binary_sensor.printer_canon
      - entity: binary_sensor.nas_synology
    card:
      type: 'custom:fold-entity-row'
      head:
        type: section
        label: Online apparaten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2j1EkESi3zWLp4ckTeEmEjaID0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rnSFHzkGZuvX8Qqcrzlq8Vwf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:17

Nice! Ik heb het apparaat eind 2019 gekocht en weer teruggestuurd toen ik het niet in HA kon krijgen. Op deze manier is het het overwegen waard. :)

(Overigens draait dat ding op een ESP chip en is er een header aansluiting op de PCB te vinden, dus flashen met een alternatieve firmware zou ook een optie kunnen zijn. Ik vond dat iets teveel van het goede voor een splinternieuw apparaat wat niet out-of-the-box met HA werkt en niet het goedkoopste verwarmingspaneel is).

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
DaLass schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:58:
[...]

Nice! Ik heb het apparaat eind 2019 gekocht en weer teruggestuurd toen ik het niet in HA kon krijgen. Op deze manier is het het overwegen waard. :)

(Overigens draait dat ding op een ESP chip en is er een header aansluiting op de PCB te vinden, dus flashen met een alternatieve firmware zou ook een optie kunnen zijn. Ik vond dat iets teveel van het goede voor een splinternieuw apparaat wat niet out-of-the-box met HA werkt en niet het goedkoopste verwarmingspaneel is).
Flashen was mijn 3de en laatste optie, maar vermits het native MQTT praat (met een kleine omweg) heb ik eigenlijk geen reden om te flashen buiten het OCD kantje van de zaak :). Het enigste wat ik nu mis en wat zou verbeterd kunnen worden met custom FW is de state: "heat" / "idle". De state heat wil nu gewoon zeggen dat het apparaat ingeschakeld staat.

edit: ik heb het nu gekoppeld met de agenda van mijn vrouw, als ze de vroege heeft (wat in haar agenda staat) dan warmt het smorgens extra vroeg op) Dat is een heel pak beter als die brakke climate app!

[ Voor 10% gewijzigd door A1AD op 15-02-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 14:45
Brand alarm...
Is er iemand die hiervoor al mooie automations heeft?
Ik weet zelf nog niet goed wat maken , althans niet 100%
Ik denk iets in de aard van:
- overdag: melding op telefoon welke sensor afgegaan is + TTS thuis op alle cast speakers
- snachts of wanneer het donker is: idem + alle lichten aan

Dit zou moeten blijven gaan zolang de melding er is..
OF hebben jullie beter ideetjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:02
skank schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:41:
Brand alarm...
- overdag: melding op telefoon welke sensor afgegaan is + TTS thuis op alle cast speakers

een snachts wil je niet weten welke sensor ? :)

Mogelijk als je slimme sloten hebt wil je zorgen dat alles van het slot is, zodat je gemakkelijk naar buiten kunt. Mogelijk wil je nog wat met centrale afzuiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
  • Laatst online: 07:38
Brand alarm...

Ik heb CO en brandmelders hangen, zodra er een alarm komt, verstuur ik een brandmelding naar mijn telefoon en laat alle hoofdverlichting knipperen totdat de melding weg is (of de Pi gesmolten...) :)

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
yniezink schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:48:
[...]

een snachts wil je niet weten welke sensor ? :)

Mogelijk als je slimme sloten hebt wil je zorgen dat alles van het slot is, zodat je gemakkelijk naar buiten kunt. Mogelijk wil je nog wat met centrale afzuiging?
Ja ook wel :)
Slimme sloten en afzuiging heb ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
__Erik__ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Ik heb CO en brandmelders hangen, zodra er een alarm komt, verstuur ik een brandmelding naar mijn telefoon en laat alle hoofdverlichting knipperen totdat de melding weg is (of de Pi gesmolten...) :)
Jij specificieert niet welke er afgaat(n)?

Willing to share?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:52

drice

Loading...

Brand alarm...

Ik heb op dit moment alleen een app-melding die niet weg te krijgen is totdat het 'probleem' is opgelost. In de app-melding staat de locatie van de melding.

Ik ben nog een beetje 'hesitant' voor het schakelen van de verlichting en de rolgordijnen voor het geval het een false-positive is en de kids gillend in bed staan.
Aan de andere kant liever een keer een vals alarm dan een echt alarm missen.

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
skank schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:53:
[...]

Jij specificieert niet welke er afgaat(n)?

Willing to share?
Nope, vind ik niet interessant, zo groot is de hut niet...

Voor mij is de hoofdzaak dat ik - als ik thuis ben - wakker word of als ik weg ben, dat ik naar huis moet.

Share? Ach: als alarm dan stuur berichtje en laat alle verlichting knipperen... Niks slims, gewoon in een automatisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
drice schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:55:
[...]

Ik heb op dit moment alleen een app-melding die niet weg te krijgen is totdat het 'probleem' is opgelost. In de app-melding staat de locatie van de melding.

Ik ben nog een beetje 'hesitant' voor het schakelen van de verlichting en de rolgordijnen voor het geval het een false-positive is en de kids gillend in bed staan.
Dat zou je kunnen fixen door een 'start' te maken bij de 'masterbedroom' en als die niet binnen X tijd bevestiging krijgt dat dan de rest van het huis (eventueel stapsgewijs) wakker begint te worden. Zo heb ik ons 'alarm' ook ingesteld (momenteel alleen op basis beweging in keuken ivm spielerei). Daar gaat 1 slaapkamerlamp aan. Daarna gaan alle keukenlampen aan, vervolgens in de kamer. Tenzij ik alarm uit zet, dan blijft/gaat alles weer uit. Kind niet wakker, wij wel als er iets in de keuken is.

Zo kun je dat met brand natuurlijk ook doen. Evt combineren met de kamer waar de sensor afgaat, juist op basis bevestiging of 'geen bevestiging'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
drice schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:55:
[...]

Das een nog betere oplossing denk ik.
Ik zit hier precies hetzelfde te denken.. moet ik die verlichting en TTS wel schakelen op alle speakers , stel kids liggen in bed, en dan plots alles aan
Das echt verschietachtig :p
Langs de andere kant zoals je zegt.. als het dan echt is, en je hal staat onder rook, ga het handig vinden dat de verlichting allemaal aan is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik de Nest-integratie en hoewel die op zich prima werkt, stopt 'ie eens in de twee weken oid met werken. Dan krijg ik de melding "The Nest integration needs to re-authenticate your account."

Behoorlijk irritant. Zijn er meer mensen hier met dit probleem? Of een suggestie om dit op te lossen?

Edit: ben niet de enige. Hier een oplossing, lijkt. Al vraag ik me af of het wel zo verstandig is. https://community.home-as...ss-token-failure/267790/8

Echt hoor, die Nest-integratie is verreweg de meest idiote en overgecompliceerde integratie in HA. Kutgoogle...

[ Voor 33% gewijzigd door sOid op 15-02-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
__Erik__ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Wel op stroboscoopstand hoop ik? Maakt vluchten tijdens een brand lekker uitdagend :+

Welke melders gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
sOid schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:40:
[...]

Wel op stroboscoopstand hoop ik? Maakt vluchten tijdens een brand lekker uitdagend :+

Welke melders gebruik je?
Het moet ook niet te makkelijk zijn :*)

Gebruik sensoren van Heiman

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.