Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:
  • 463.727 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
2021.3.2:
  • Update pyotgw to 1.1b1 (@mvn23 - #47446) (opentherm_gw docs)
  • Fix issue at Netatmo startup (@cgtobi - #47452) (netatmo docs)
  • Fix Hue scene overriding Hue default transition times (@frenck - #47454) (hue docs)
  • Bump version with fix for v1 (@elupus - #47458) (philips_js docs)
  • Update frontend to 20210302.5 (@bramkragten - #47462) (frontend docs)
  • Use conn_made callback in MySensors (@functionpointer - #47463) (mysensors docs)
  • Bump zwave-js-server-python to 0.21.1 (@raman325 - #47464) (zwave_js docs)
  • Raise error instead of crashing when template passed to call service target (@balloob - #47467) (websocket_api docs)
  • Update zwave_js.refresh_value service description (@raman325 - #47469) (zwave_js docs)
  • Bump amcrest package version to 1.7.1 (@pnbruckner - #47483) (amcrest docs)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:07
@MrBarBarian :

2021.3.2:
  • Update pyotgw to 1.1b1 (@mvn23 - #47446) (opentherm_gw docs)
https://github.com/home-assistant/core/pull/47446

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:51
icecreamfarmer schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:09:
[...]

Ik kan nog steeds terug. Dagje verder en heb het eindelijk werkend in een VM (welke ik trouwens niet heofde te verkleinen). Kreeg AMD-V functie niet gevonden in BIOS.

Nu zit ik met de vraag, hoeveel CPU cores, RAM en HDD zal ik toewijzen aan de VM.
Het draait op een T630 en heb nu 2 cores en 2gb toegewezen.

Ander punt van aandacht is of ik Pihole of AdGuard zal draaien.
Op de Pi staat nu nog Pihole te draaien. En zal ik die in de VM draaien samen met HA of gewoon op mijn lubuntu install? Want hoe werkt bij eerstgenoemde updaten dan bv?

Zelfde met wireguard.
Ik draai ha ook in een vm
2 cpu 8 gb, reden voor wat meer ram is dat ik ook timescaledb, grafana, node red en dsmrreader draai.

Ik draai pihole ook in een vm kun je gewoon updaten

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
icecreamfarmer schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:09:
[...]
Nu zit ik met de vraag, hoeveel CPU cores, RAM en HDD zal ik toewijzen aan de VM.
Het draait op een T630 en heb nu 2 cores en 2gb toegewezen.
ik heb ook 2gb. Kan je wat mee spelen, zakken tot je problemen krijgt :)
Ander punt van aandacht is of ik Pihole of AdGuard zal draaien.
Op de Pi staat nu nog Pihole te draaien. En zal ik die in de VM draaien samen met HA of gewoon op mijn lubuntu install? Want hoe werkt bij eerstgenoemde updaten dan bv?

Zelfde met wireguard.
Ik draai zelf zo weinig mogelijk IN ha. Ik zou het naast HA draaien. bij voorkeur in dockers, tov VM, omdat dockers minder resources van je systeem verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:05:
Wat zijn hier de meningen over 2021.3 en dan specifiek de aanpassing "waarbij je bij hue.activate_scene een transition time kunt opgeven". Ze verkopen het als een feature, maar het is (ook) een breaking change die niet vermeld is in de release notes.

Want er wordt nu namelijk altijd een transitie tijd naar de Hue Bridge gestuurd, waarbij er vanuit HA een default is die het standaard gedrag van de Hue Bridge na doet (IIRC 300ms). Maar ik roep vanuit HA de standaard Hue scenes aan voor wake-up en go-to-bed verlichting. En die zijn nu zeg maar hardstikke kapot. Want de transitie tijd die in de scenes staan (zijnde 10 minuten) worden nu door HA overruled naar die 300ms dus.
Dit lijkt opgelost in 2021.3.2:
#45785 introduced the capability of setting transitions on activating Hue scenes, however, scenes in Hue can have their own default transition times. #45785 added a default transition time in Home Assistant, causing these to always overwrite the Hue transition time.

This PR fixes this breaking change behavior, by only passing the transition time when it is actually set. When not set, Hue will use the default that is configured for the Hue scene in the bridge itself (just like before).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:30
barber schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:46:
[...]

Dit lijkt opgelost in 2021.3.2:

[...]
Correct, zie mijn latere post van gisteren. Daarin geef ik aan dat ik een ticket had aangemaakt en in de middag al door Frenck een PR was aangemaakt. Later die dag door Paulus gemerged en afgelopen nacht dan release waar de fix in zat. Vanmorgen meteen getest en het werkt nu weer als vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:59:
[...]

Correct, zie mijn latere post van gisteren. Daarin geef ik aan dat ik een ticket had aangemaakt en in de middag al door Frenck een PR was aangemaakt. Later die dag door Paulus gemerged en afgelopen nacht dan release waar de fix in zat. Vanmorgen meteen getest en het werkt nu weer als vanouds.
Nog zitten zoeken of er iemand al gereageerd had, maar toch deze post gemist 8)7 Gelukkig is het snel opgelost, prima werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Bij updaten krijg ik de waarschuwing:

code:
1
2
3
[b]Translation Error: The intl string context variable "naam" was not provided to the string "Update {naam}"[/b]

Translation Error: The intl string context variable "naam" was not provided to the string "Weet u zeker dat u {naam} wilt updaten naar versie {versie}?"

Nu ga ik er vanuit dat dit alleen een error is van de UI en dat dit de update niet stukmaakt maar ik wilde dit wel even checken hier; ik heb op deze error gezocht in deze topic en niet gevonden. Iemand bekend met deze error?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engibenchi
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-01 19:08
Wilf schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:19:

code:
1
2
3
[b]Translation Error: The intl string context variable "naam" was not provided to the string "Update {naam}"[/b]

Translation Error: The intl string context variable "naam" was not provided to the string "Weet u zeker dat u {naam} wilt updaten naar versie {versie}?"

Nu ga ik er vanuit dat dit alleen een error is van de UI en dat dit de update niet stukmaakt maar ik wilde dit wel even checken hier; ik heb op deze error gezocht in deze topic en niet gevonden. Iemand bekend met deze error?
Ja ik had deze melding ook. Ik heb hem naar het Engels gezet en toen bleef de melding weg.

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubertgruber
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-05 22:22
Ik probeer een automation te maken om de thuis-status van drie personen, waaronder een fictieve 'gast'-gebruiker via een toggle te regelen, om zo makkelijk een foute status te wijzigen van een ander of om een gast aan te melden (en zo alle 'inbreker'-achtige automations uit te schakelen). Nu werkt de automation wel voor Gebruiker C, maar niet voor de andere gebruikers, terwijl ik wel device_tracker.guest_input_boolean voor de gast en evenzo voor de andere twee gebruikers heb gedefinieerd onder People->Track Device. Kan ik jullie vragen om een snelle blik te werpen, want het voelt alsof ik iets simpels over het hoofd zie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
alias: "Presence detection 1/2"
description: "Toggle voor person presence."
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - input_boolean.cgebruiker_presence
      - input_boolean.mgebruiker_presence
      - input_boolean.guest_presence
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: input_boolean.cgebruiker_presence
            state: "on"
        sequence:
          - service: device_tracker.see
            data:
              dev_id: cgebruiker_input_boolean
              location_name: 'home'
            data_template:
      - conditions:
            entity_id: input_boolean.mgebruiker_presence
        sequence:
            data:
              dev_id: mgebruiker_input_boolean
            data_template:
      - conditions:
            entity_id: input_boolean.guest_presence
        sequence:
            data:
              dev_id: guest_input_boolean
            data_template:
#Zelfde als hierboven maar dan voor 'not_home'
      - conditions:
            entity_id: input_boolean.cgebruiker_presence
            state: "off"
        sequence:
            data:
              location_name: 'not_home'
            data_template:
      - conditions:
            entity_id: input_boolean.mgebruiker_presence
        sequence:
            data:
            data_template:
      - conditions:
            entity_id: input_boolean.guest_presence
        sequence:
            data:
            data_template:

Hier ook een animatie van hoe het (niet) werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZ19MJOmd6LbxsKftV50vP8xaTo=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Dm5RrdydsqBAWrEZ8xSB5eC7.gif?f=fotoalbum_large

Maakt het uit dat de twee andere person-entiteiten geen user_id hebben in hun attributes? Ik heb trouwens alle persons via de GUI aangemaakt, dus mijn configuration.yaml heeft alleen
YAML:
1
person:

Als er overigens iemand is met een betere oplossing voor zo'n toggle dan hoor ik het natuurlijk ook graag :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:51
Ik ben al een behoorlijke tijd aan het klooien om mijn een goed inzicht te krijgen in mijn totale en in mijn eigen energie verbruik.
Er staan hier wel een aantal goede voorbeelden maar die ik terug kan vinden zijn zonder zonnepanelen.
Ik gebruik DSMR om mijn meter uit te lezen maar die geeft geen inzicht in mijn eigen verbruik, wel in het totale verbruik van de leverancier.

Om mijn bij de energie leverancier afgenomen (bruto) verbruik te bereken doe ik als volgt:
YAML:
1
value_template: "{{ states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged') | float | round(2) - states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged') | float | round(2) }}"

Met als uitkomst het dag verbruik maar wel met 10 cijfers achter de komma :?
Heeft iemand een suggestie hiervoor?

Om mijn netto verbruik uit te rekenen gebruik ik de volgende formule => netto verbruik = netto opwekking – bruto teruglevering + bruto verbruik
YAML:
1
value_template: "{{(states('sensor.modbus_sma_today')|int) - (states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged')|int) - (states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged') | round(2))}}"

Echter deze geeft een onrealistische waarde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NG2Wz4B-Ko0dWh9iyX-8UbL9K0Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qpnA0JtUGv0k2VlClKZ0XPxq.jpg?f=user_large
Deze kan nooit negatief zijn.
Heeft iemand een goede suggestie hoe ik dat het beste kan inregelen?

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-04 20:07
Wilf schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:19:

code:
1
2
3

Hmm da's denk ik een foutje in de vertaling en die kwam ik van de week al tegen en waren als het goed is ook weer gefixt, misschien druppelt dat door naar de volgende update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-05 22:41

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Kenny73 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:21:
Ik ben al een behoorlijke tijd aan het klooien om mijn een goed inzicht te krijgen in mijn totale en in mijn eigen energie verbruik.
Er staan hier wel een aantal goede voorbeelden maar die ik terug kan vinden zijn zonder zonnepanelen.
Ik gebruik DSMR om mijn meter uit te lezen maar die geeft geen inzicht in mijn eigen verbruik, wel in het totale verbruik van de leverancier.

Om mijn bij de energie leverancier afgenomen (bruto) verbruik te bereken doe ik als volgt:
YAML:
1
value_template: "{{ states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged') | float | round(2) - states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged') | float | round(2) }}"

Met als uitkomst het dag verbruik maar wel met 10 cijfers achter de komma :?
Heeft iemand een suggestie hiervoor?

Om mijn netto verbruik uit te rekenen gebruik ik de volgende formule => netto verbruik = netto opwekking – bruto teruglevering + bruto verbruik
YAML:
1
value_template: "{{(states('sensor.modbus_sma_today')|int) - (states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged')|int) - (states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged') | round(2))}}"

Echter deze geeft een onrealistische waarde:
[Afbeelding]
Deze kan nooit negatief zijn.
Heeft iemand een goede suggestie hoe ik dat het beste kan inregelen?
Je round nu beide individueel, je wilt () en dan het resultaat afronden

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:51
Thanks, die is gelukt:
YAML:
1
value_template: "{{(states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged')|float - states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged')|float)|round(2)}}"

Nu de andere nog.... :/

De eerste is nu ook gelukt:
YAML:
1
value_template: "{{(states('sensor.modbus_sma_today')|int) - ((states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged')|int) - (states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged')) | round(2))}}"

[ Voor 35% gewijzigd door Kenny73 op 06-03-2021 13:59 ]

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wimbo schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:13:
Ik heb een Home Assistant custom component gemaakt voo SAJ R5-4K-S2 / Zonneplan ONE Inverters voor zonnepanelen.Deze omvormers hebben een Modbus aansluiting, en zijn eenvoudig uit te lezen met een modbus <> wifi/ethernet dongle.
Zo kun je toch lokaal de data van de inverter en panelen uitlezen zonder Zonneplan App te hoeven gebruiken.

Je kunt deze Git repository toevoegen in HACS als een custom repository.

Demo van een paar van de beschikbare sensors:
[Afbeelding]

Op m'n TODO lijstje staat onder andere nog de kabel toevoegen aan de README, inverter error code uitlezen toevoegen en betere error handling als de inverter uit is als er geen zonlicht is.
Wat gaaf! Ik heb dezelfde inverter en heb er een Elfin ew11 (rs485->wifi) op ali bij gekocht om hetzelfde te proberen. Ik twijfel of mn kabel goed is, de converter is wel powered maar ik zie nog geen seriele pakketjes.

Ik ga jouw project zeker volgen, ik snap nog niet zo veel van modbus, dus dit is een beetje avonturieren voor me :)

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:46
Wilde schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:21:
[...]

Wat gaaf! Ik heb dezelfde inverter en heb er een Elfin ew11 (rs485->wifi) op ali bij gekocht om hetzelfde te proberen. Ik twijfel of mn kabel goed is, de converter is wel powered maar ik zie nog geen seriele pakketjes.

Ik ga jouw project zeker volgen, ik snap nog niet zo veel van modbus, dus dit is een beetje avonturieren voor me :)
Nice!
Waarschijnlijk zitten je A en B aders verkeerd om in je kabel.
Toevallig net een plaatje gemaakt van mijn kabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9WE_wQFNVY2PdcSy5qNrrAJZs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pbaUWd8YiXI4oVlXaMUV5dFp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
joehoee... @Wimbo @Wilde , er is een deel 4 topic.. :Y

@Septillion @ThinkPad @Hmmbob @teacher kunnen jullie deze niet dichtgooien?

[ Voor 13% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 07-03-2021 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.