Ik heb wat ruzie met Home Assistant.
Ik heb het geheel geïnstalleerd op mijn raspberry pi (voor ongeveer een weekje nu) en alles wat werkt op tijd of zonsondergang werkt prima, echter wil ik het ook uitbreiden met de detectie van aanwezigheid. Ik ben dus aan het testen hoe ik kan aangeven dat ik aanwezig en afwezig ben en ik heb dat deels ingericht.
Mijn router kan zien welke devices op het netwerk aanwezig zijn en dit wordt ook keurig teruggegeven in home assistant. Ik kan dus zien dat mijn persoon afwezig is. Echter, als ik dit instel in een automation dan werkt dit niet, het systeem laat keurig zien dat ik weg ben als ik de wifi uitschakel van mijn device, maar er gebeurt verder niets. De configuratie van die automation ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| alias: Licht uit als ik weg ga
description: ''
trigger:
- platform: zone
entity_id: person.ydieresis
zone: zone.home
event: leave
condition: []
action:
- type: turn_off
device_id: [DEVICEID]
entity_id: light.hobbykamer
domain: light
mode: single |
Ik heb DEVICEID nu even veranderd, maar hier zit normaal een goede ID in. Kan iemand zien of ik hier iets mis, of dat het niet wil werken zoals ik het instel? Voor nu als test heb ik het licht in de hobbykamer geselecteerd, dit wil ik uiteindelijk veranderen naar alle lichten en nog meer zaken, maar nu voor de test is dit voldoende.
On-line heb ik wel wat gevonden met een sensor die dan true of false weergeeft als er iets wijzigt en dit lijkt wel te werken, maar dit is omslachtig en ik zou het graag op de ingebouwde manier inregelen, omdat dit ook makkelijker in te stellen is in het systeem.
Is er dus iemand die een idee heeft wat hier mis gaat?