Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 101 Laatste
Acties:
  • 463.696 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-05 08:40
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:13:
[...]

Als je de pijltjes in de normale setting gebruikte, dus voor 1 fibaro switch, werken dan de pijltjes voor die ene switch ook niet meer?

Mijn 1e idee is dat de pijltjes met een feedback melding werken en dus pas weer 'beschikbaar' zijn als er gemeld wordt dat een shutter open of dicht is; en deze melding gaat nu niet lekker. Voor de slider is deze info niet belangrijk.
Als ik alles bedien met de pijltjes blijft het gewoon werken. Maar zodra de groep aangestuurd wordt werkt het daarna niet meer. Raar, want de statussen worden netjes ge-update, ook nadat de groep aangestuurd wordt.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik probeer Apex Charts te gebruiken maar blijf de foutmelding "Custom element doesn't exist: apexcharts-card." krijgen.

In mijn lovelace.yaml gebruik ik de volgende code:

code:
1
2
3
Resources
  - url: /hacsfiles/apexcharts-card.js?v=1.7.1
    type: module

Hierin heb ik ook al local gebruikt ipv hacsfiles, maar helaas.

Mijn card config ziet eruit als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: custom:apexcharts-card
header:
  show: false
series: 
  - entity: sensor.power_consumption
update_interval: 30s
graph_span: 24h
cache: true

De js files staan netjes in \\config\www\community\apexcharts-card

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:01

Mars Warrior

Earth, the final frontier

crimby schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:11:
Ik probeer Apex Charts te gebruiken maar blijf de foutmelding "Custom element doesn't exist: apexcharts-card." krijgen.

In mijn lovelace.yaml gebruik ik de volgende code:

code:
1
2
3
Resources

Hierin heb ik ook al local gebruikt ipv hacsfiles, maar helaas.

Mijn card config ziet eruit als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
header:
  show: false
series: 
update_interval: 30s
graph_span: 24h

De js files staan netjes in \\config\www\community\apexcharts-card

Wat doe ik fout?
Je resource verwijzing is een typefout? Moet dit zijn namelijk (ik gebruik yaml mode, dus die mag je negeren):
YAML:
1
2
3
lovelace:
  mode: yaml
  resources: !include lovelace/resources/resources.yaml

En daarin natuurlijk de url en type. Daar lijkt niks mis mee. Weet je zeker dat de versie (1.7.1) bestaat?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
Mars Warrior schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:21:
[...]

Je resource verwijzing is een typefout? Moet dit zijn namelijk (ik gebruik yaml mode, dus die mag je negeren):
YAML:
1
2
3
lovelace:
  resources: !include lovelace/resources/resources.yaml

En daarin natuurlijk de url en type. Daar lijkt niks mis mee. Weet je zeker dat de versie (1.7.1) bestaat?
Al mijn andere resources lijken wel gewoon te werken. Enkel Apex niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
resources:
  - type: module
    url: /hacsfiles/mini-graph-card/mini-graph-card-bundle.js
  - url: /hacsfiles/button-card/button-card.js
  - url: /hacsfiles/lovelace-multiple-entity-row/multiple-entity-row.js
  - url: /hacsfiles/lovelace-card-mod/card-mod.js
  - url: /hacsfiles/light-entity-card/light-entity-card.js
    type: js
  - url: /hacsfiles/lovelace-slider-entity-row/slider-entity-row.js

Mijn configuration.yaml ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
default_config:

lovelace:

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
#automation: !include_dir_merge_list automation/
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
frontend:
    themes: !include_dir_merge_named themes/

homeassistant:
  customize: !include customize.yaml

Is de verwijzing van de resources in de configuration.yaml nieuw? En waarom doen alle andere resources het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:12
crimby schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:27:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
resources:
  - type: module
    url: /hacsfiles/mini-graph-card/mini-graph-card-bundle.js
  - url: /hacsfiles/button-card/button-card.js
  - url: /hacsfiles/lovelace-multiple-entity-row/multiple-entity-row.js
  - url: /hacsfiles/lovelace-card-mod/card-mod.js
  - url: /hacsfiles/light-entity-card/light-entity-card.js
    type: js
  - url: /hacsfiles/lovelace-slider-entity-row/slider-entity-row.js

Mijn configuration.yaml ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
default_config:

lovelace:

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
#automation: !include_dir_merge_list automation/
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
frontend:
    themes: !include_dir_merge_named themes/

homeassistant:
  customize: !include customize.yaml

Is de verwijzing van de resources in de configuration.yaml nieuw? En waarom doen alle andere resources het wel?
Als de andere resources het wel doen dan lijkt het te liggen aan de apex verwijzing. Bij mij staat ie er in als "/hacsfiles/apexcharts-card/apexcharts-card.js" zonder versienummer. (ik hoef zelf nooit iets toe te voegen aan resources/yaml, bij gebruik van HACS?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

crimby schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:27:
[...]
Dan zou ik toch die versie eens weghalen. Verder zou HACS die moeten invullen dacht ik?
Resources horen - sinds een tijdje - bij lovelace te staan. Zie: https://www.home-assistant.io/lovelace/dashboards-and-views/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
denuz schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:31:
[...]

Als de andere resources het wel doen dan lijkt het te liggen aan de apex verwijzing. Bij mij staat ie er in als "/hacsfiles/apexcharts-card/apexcharts-card.js" zonder versienummer. (ik hoef zelf nooit iets toe te voegen aan resources/yaml, bij gebruik van HACS?)
Vreemd. Ik gebruik zelf ook hacs en heb het nu zoals jou toegevoegd omdat bij mij die padverwijzing ook zo is... maar ook dan krijg ik een foutmelding.
code:
1
2
  - url: /hacsfiles/apexcharts-card/apexcharts-card.js

edit: het werkt nu wel! Nogmaals HA herstart hielp!

[ Voor 4% gewijzigd door crimby op 22-02-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
crimby schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:40:
[...]

Vreemd. Ik gebruik zelf ook hacs en heb het nu zoals jou toegevoegd omdat bij mij die padverwijzing ook zo is... maar ook dan krijg ik een foutmelding.
code:
1
2
  - url: /hacsfiles/apexcharts-card/apexcharts-card.js
Ik zou Apex even deleten uit HACS, daarna uit de resources, rebooten. Opnieuw installeren via HACS en dan proberen. Dus niet zelf toevoegen aan resources, voorzover ik weet is dit niet nodig bij gebruik HACS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
Apex charts werkt nu wel, maar echt mega traag om alles te laden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
header:
  show: true
  title: Gas & Energie
series: 
  - entity: sensor.hourly_gas_consumption
update_interval: 10min
graph_span: 7d

Is er verder nog iets te verbeteren hierin qua performance?

[ Voor 7% gewijzigd door crimby op 22-02-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
crimby schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:16:
Apex charts werkt nu wel, maar echt mega traag om alles te laden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
header:
  title: Gas & Energie
series: 
graph_span: 7d

Is er verder nog iets te verbeteren hierin qua performance?
Dat heeft te maken met je grafiek. Je plot nu alle datapunten van de afgelopen 7 dagen. Als je power_consumption elke seconde wordt bijgewerkt heb je na 7 dagen 604800 datapunten. + nog je gas. Ik zou kiezen voor een group_by in de series. Sowieso denk ik dat je grafiek niet leesbaar is met zoveel datapunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
denuz schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:01:
[...]

Dat heeft te maken met je grafiek. Je plot nu alle datapunten van de afgelopen 7 dagen. Als je power_consumption elke seconde wordt bijgewerkt heb je na 7 dagen 604800 datapunten. + nog je gas. Ik zou kiezen voor een group_by in de series. Sowieso denk ik dat je grafiek niet leesbaar is met zoveel datapunten.
Goeie inderdaad! Zoveel punten hoef ik zeker niet.
Ik heb nu het volgende, dat zou dus moeten helpen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
graph_span: 1d
header:
  title: Gas
span:
  start: day
series:
  # data from today
    name: Vandaag
    group_by:
      duration: 1h
  # data from yesterday offsetted to be displayed today
    offset: -1d
    name: Gisteren
    group_by:

dient de group by ook nog een func te krijgen? zoals hieronder?
code:
1
2
3
    group_by:
      func: max

edit: of moet ik niet max maar sum hebben zodat ie al het verbruik van het uur bij elkaar op telt?

[ Voor 4% gewijzigd door crimby op 22-02-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
feenstn schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:36:
Goedenavond,

Ik zit met het volgende probleem, en hoop dat een van jullie experts mij kan helpen.

Mij HA is een standaard installatie op een RPI 4, met 64gb SD kaart.

Ik heb een paar notificaties via mijn GoogleHomeMini lopen door middel van MP3's op de config dir in de map www/audio. Tot aan gisteren werkte dit perfect, echter vandaag niet meer. Ook TTS werkt niet.

Initieel had ik mijn HA via duckdns blootgesteld aan de buitenwereld, maar dit was me te onduidelijk door mijn beperkte kennis en ben onlangs overgestapt naar NabuCasa.

...

Hierbij foutmelding:

2021-02-20 21:25:54 ERROR (Thread-6) [homeassistant.components.cast.media_player] Failed to cast media https://192.....8123/local/audio/ns.mp3?authSig=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiI3ZWM3Y2UzOGIwNTI0MWU2OTVmOTdhYjBlZmEyNzFiOSIsInBhdGgiOiIvbG9jYWwvYXVkaW8vbnMubXAzIiwiaWF0IjoxNjEzODUyNzU0LCJleHAiOjE2MTM4NTMwNTR9.Dj3_zD7OW-dauzlNpvLcrI4AwQX_t7uXLy8J2-jMk5g from internal_url (https://192....:8123). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:19:
[...]

Ok wel een lokaal appraat dus.

Ik zie een https url met een ip adress. Kloppen je certificaten wel? Certificaten zijn eigenlijk altijd voor domein namen en nooit voor ip adressen dus misschien reject je media player de url daarom.

Heb je een internal url insteld? ik zou die leeg laten of naar je domein zetten. De meeste routers kunnen hier mee overweg en snappen dat zij dat zelf zijn waardoor ze het direct intern doorsturen.
Ik zal het probleem nog wat duidelijker schetsen, was zaterdag wat te snel denk ik.
Het gaat om een Google Home Mini die ik middels de HA GoogleCast integratie in HA aanstuur. Dit werkt prima, ik kan via deze Mini lichten aan en uitzetten etc. zonder problemen.

Echter het casten van mp3 of TTS gaat dus niet meer vanaf vrijdag.

Als ik in de documentatie kijk, kom ik het volgende tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYOyXBmVh8QZOzYUglS6dLZ0bTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJbFXNT1uSZZT8iXpFRVnXci.jpg?f=fotoalbum_large

Ik werk nu dus met NabuCase account (=homeassistant cloud), echter voorheen via duckdns en SSL, waardoor ik in mijn config.yaml nog onderstaande code heb staan. Die volgens mij voor NabuCasa niet meer nodig is, echter als ik deze weghaal (verwijder uit config.yaml) dan kan ik HA niet meer bereiken. Niet meer via homeassistant.local, niet via IP adres en niet via de app.

code:
1
2
3
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem

via de browser zie ik ook dat ergens nog een oud certificaat (op duckdns domein) staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uf5OrKFYXISo0ssunskX5QJBsQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ld7Q4bV16K7Pv4NffYfgmGIl.jpg?f=fotoalbum_large

Dus mijn vraag is eigenlijk, zou de aanwezigheid van dit oude certificaat het probleem van het niet kunnen bereiken van het HA ip adres voor casten kunnen veroorzaken.
En 2e vraag, hoe krijg ik dat certificaat verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-05 15:18
Hmmbob schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:27:
[...]

Of achteraan nog een
|int
Ik probeer het nu op deze manier maar dat veranderd niks ook de round optie van @JayOne doet het helaas niet.

code:
1
value_template: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float * 1000 | int }}"

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:47
feenstn schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:30:
[...]

[...]

Ik zal het probleem nog wat duidelijker schetsen, was zaterdag wat te snel denk ik.
Het gaat om een Google Home Mini die ik middels de HA GoogleCast integratie in HA aanstuur. Dit werkt prima, ik kan via deze Mini lichten aan en uitzetten etc. zonder problemen.

[Afbeelding]

Ik werk nu dus met NabuCase account (=homeassistant cloud), echter voorheen via duckdns en SSL, waardoor ik in mijn config.yaml nog onderstaande code heb staan. Die volgens mij voor NabuCasa niet meer nodig is, echter als ik deze weghaal (verwijder uit config.yaml) dan kan ik HA niet meer bereiken. Niet meer via homeassistant.local, niet via IP adres en niet via de app.

code:
1
2
3
http:

via de browser zie ik ook dat ergens nog een oud certificaat (op duckdns domein) staat:
[Afbeelding]

Dus mijn vraag is eigenlijk, zou de aanwezigheid van dit oude certificaat het probleem van het niet kunnen bereiken van het HA ip adres voor casten kunnen veroorzaken.
Heb je ergens nog die external_url gedefinieerd staan? In configuration.yaml en/of Instellingen > Algemeen.

Als je Samba geinstalleerd hebt kun je daar in het mapje 'ssl' die twee .pem bestanden verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-04 18:38
robbinonline schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:13:
[...]

Ik probeer het nu op deze manier maar dat veranderd niks ook de round optie van @JayOne doet het helaas niet.

code:
1
value_template: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float * 1000 | int }}"
Probeer eens:

code:
1
{{  (states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float * 1000 ) | round(0) }}

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 15:42
robbinonline schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:13:
[...]

code:
1
Je moet haakjes zetten, je maakt nu alleen van 1000 een integer.

code:
1
value_template: "{{ ( states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float * 1000 ) | int }}"

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-05 15:18
Thanks @JayOne @TheFes dat was de oplossing.

Weet iemand of het ook mogelijk is de google assistent te laten reageren op de speaker waar je het op vraagt?
Ik heb nu een scriptje gemaakt die via tts.google_translate_say het huidige stroomverbruik en het vebruik van de dag verteld. Dat heb ik gedaan door het script te hangen aan een routines en als ik vraag stroomverbruik dan roept die dat script aan. Maar bij dat script geef je een standaard entity_id: media_player op. Nu staan mijn speakers is een groep dus antwoord die op alle speakers.

Is het ook mogelijk via een andere weg of door een aanpssing dat het antwoord alleen uit dezelfde speaker komt waar je het aan vraagt.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
robbinonline schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:56:
Thanks @JayOne @TheFes dat was de oplossing.

Weet iemand of het ook mogelijk is de google assistent te laten reageren op de speaker waar je het op vraagt?
Ik heb nu een scriptje gemaakt die via tts.google_translate_say het huidige stroomverbruik en het vebruik van de dag verteld. Dat heb ik gedaan door het script te hangen aan een routines en als ik vraag stroomverbruik dan roept die dat script aan. Maar bij dat script geef je een standaard entity_id: media_player op. Nu staan mijn speakers is een groep dus antwoord die op alle speakers.

Is het ook mogelijk via een andere weg of door een aanpssing dat het antwoord alleen uit dezelfde speaker komt waar je het aan vraagt.
Voor zover ik weet kan dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Laatst online: 01:21
feenstn schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:30:

[Afbeelding]

Ik werk nu dus met NabuCase account (=homeassistant cloud)
Sinds vrijdag of ben je eerder al naaar NabuCase overgegaan?
, echter voorheen via duckdns en SSL, waardoor ik in mijn config.yaml nog onderstaande code heb staan. Die volgens mij voor NabuCase niet meer nodig is, echter als ik deze weghaal (verwijder uit config.yaml) dan kan ik HA niet meer bereiken. Niet meer via homeassistant.local, niet via IP adres en niet via de app.

code:
1
2
3
http:
Hier wordt eea uitgelegd. je MOET ssl op je HA instance werkend hebben om met NabuCase te kunnen werken, als ik bullet 1 van de 'security' paragraaf lees.

Ik kan helaas geen volledige setup guide vinden dus kan niet zien hoe ze die certificaten normaal genereren. Ik vermoed dat ze (== op je locale HA instance) een certificaat generen met Let's Encrypt maar ik zou echt een voorbeeld moeten zien om dit verder te begrijpen.
[Afbeelding]

Ja dat is niet goed. Ik weet niet of het direct met dit te maken heeft maar het help in ieder geval niet. Wanneer krijg je die dns error te zien? als je op je lan naar homeassistant.local:8123 gaat? Dan zijn je ssl files in je configuratie nog van duckdns. Maar dat kan ik me niet voorstellen omdat je NabuCase wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05 13:25
Hallo. Gewoon even uit interesse (nav de probleempjes die ik atm met de custom button card heb) wat gebruiken jullie eigenlijk voor schakelaars waarvan je wil weten of ze aan zijn? Gewoon een entities card, klassieke button, custom button of toch anders? Ik had dus heel fijn een soort ‘soft ui’ nagebootst met custom button cards, maar die afbeeldingen laden niet meer in. Lijkt specifiek door instellen ‘height’ op de kaart te komen. Had mooi buttons van 110x110px. Die zie ik nu dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:22
Zo nu ik de DSMR reader werkend heb op naar volgende stap
Ik heb een Omnik omver waarvan ik de data binnenhaal.

Ik heb al even gezocht naar een tutorial / yt video maar hoe krijg ik de momentane en tellerstand in TimeScaleDB ? Daarna kan het naar grafana, en daar heb ik wel een leuke howto voor gevonden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Voor dit projectje JBS in "Deel je tofste Raspberry Pi-projecten hier!" gebruik ik per NFC tag een automation. Bij het scannen van de NFC tag wordt er een script aangeroepen voor het afspelen van de muziek en worden alle andere automations voor een paar seconden uitgeschakeld en daarna weer ingeschakeld. Dit om te voorkomen dat er in korte tijd meerdere NFC tags gescand worden wat de boel wat laat struikelen.

Dat heeft meer dan een jaar goed gewerkt, maar sinds enige tijd gebeurt dat uitschakelen en 5 seconden later weer inschakelen niet goed meer. Slechts een deel wordt uitgeschakeld, en later weer inschakelen gebeurt helemaal niet meer.

Een voorbeeld van een automation van een specifieke tag hieronder.
Iemand een suggestie wat er in de loop der tijd verandert kan zijn dat dit niet meer lekker werkt?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
- id: '64687354324'
  alias: Google Home Woonkamer NFC Mini Disco
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.mini_disco
    from: 'off'
    platform: state
    to: 'on'
  condition: []
  action:
  - data:
      entity_id: script.spotify_google_home_woonkamer_mini_disco
    service: script.turn_on
  - delay: 00:00:01
  - service: automation.turn_off
    data:
      entity_id: automation.google_home_woonkamer_nfc_joki_en_jet
    data:
      entity_id: automation.google_home_woonkamer_nfc_juf_roos
    data:
      entity_id: automation.google_home_woonkamer_nfc_bumba
    data:
      entity_id: automation.google_home_woonkamer_nfc_mini_disco
    data:
      entity_id: automation.google_home_woonkamer_nfc_nijntje
    data:
      entity_id: automation.google_home_woonkamer_nfc_stop
  - delay: 00:00:05
  - service: automation.turn_on
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
  mode: single

Inmiddels opgelost: JBS in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"
habbekrats schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:59:
Zo nu ik de DSMR reader werkend heb op naar volgende stap
Ik heb een Omnik omver waarvan ik de data binnenhaal.

Ik heb al even gezocht naar een tutorial / yt video maar hoe krijg ik de momentane en tellerstand in TimeScaleDB ? Daarna kan het naar grafana, en daar heb ik wel een leuke howto voor gevonden.
Met een custom component:
https://community.home-as...ik-inverter-sensor/172935
Vervolgens laat je HA de state wijzigingen naar InfluxDB schrijven https://www.home-assistant.io/integrations/influxdb/
In Grafana gebruik je deze InfuxDB als datasource.

[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 23-02-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:41

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Kan ik een from_not (of from: !status) doen? Ik heb een device die veel verschillende statussen heeft, waaronder ‘unavailable’, wat soms wel eens gebeurd. Maar ik wil in een automation een trigger hebben op alle statussen behave de ‘unavailable’ dus. Dus eigenlijk een ‘from_not: unavailable’. Dan hoef ik niet alle statussen op te geven.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 21:35
JBS schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:02:
Voor dit projectje JBS in "Deel je tofste Raspberry Pi-projecten hier!" gebruik ik per NFC tag een automation. Bij het scannen van de NFC tag wordt er een script aangeroepen voor het afspelen van de muziek en worden alle andere automations voor een paar seconden uitgeschakeld en daarna weer ingeschakeld. Dit om te voorkomen dat er in korte tijd meerdere NFC tags gescand worden wat de boel wat laat struikelen.

Dat heeft meer dan een jaar goed gewerkt, maar sinds enige tijd gebeurt dat uitschakelen en 5 seconden later weer inschakelen niet goed meer. Slechts een deel wordt uitgeschakeld, en later weer inschakelen gebeurt helemaal niet meer.

Iemand een suggestie wat er in de loop der tijd verandert kan zijn dat dit niet meer lekker werkt?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
  trigger:
  action:
  - data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
Je mist de quotes
YAML:
1
  - delay: "00:00:05"

Een (vaste) delay is heel vaak niet een goede optie, je zou eens naar een wait (wait_template of wait_for_trigger) kunnen kijken:
https://www.home-assistant.io/docs/scripts/#wait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 21:35
martinvdm schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:06:
Kan ik een from_not (of from: !status) doen? Ik heb een device die veel verschillende statussen heeft, waaronder ‘unavailable’, wat soms wel eens gebeurd. Maar ik wil in een automation een trigger hebben op alle statussen behave de ‘unavailable’ dus. Dus eigenlijk een ‘from_not: unavailable’. Dan hoef ik niet alle statussen op te geven.
Dit kun je toch filteren door naar alle state changes te luisteren en dan door middel van een condition bepaalde condities niet te triggeren?
https://www.home-assistan...conditions/#not-condition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

golles schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:39:
[...]

Je mist de quotes
YAML:
1
  - delay: "00:00:05"

Een (vaste) delay is heel vaak niet een goede optie, je zou eens naar een wait (wait_template of wait_for_trigger) kunnen kijken:
https://www.home-assistant.io/docs/scripts/#wait
Het gekke is dat ie willekeurig wel een aantal automations uitschakelde, dus ook zonder de quotes.
Ook met onderstaande notatie werkte het willekeurig.

YAML:
1
- delay: 5

Hoe dan ook, met de kennis van nu is een timer een veel handigere oplossing. De timer moet 'idle' zijn om de actie bij het scannen van een NFC tag uit te voeren. Is dat zo, dan wordt de timer gestart om de 'pauze' totdat een volgend NFC kaartje geaccepteerd wordt te forceren.
Thanks @lubbertkramer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

golles schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:43:
[...]

Dit kun je toch filteren door naar alle state changes te luisteren en dan door middel van een condition bepaalde condities niet te triggeren?
https://www.home-assistan...conditions/#not-condition
Ja dat kan, das een goeie idd, ik kan hem wel als condition zetten met als from alle states. Will try that

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
barrymossel schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:27:
[...]

Heb je ergens nog die external_url gedefinieerd staan? In configuration.yaml en/of Instellingen > Algemeen.

Als je Samba geinstalleerd hebt kun je daar in het mapje 'ssl' die twee .pem bestanden verwijderen.
Nee, ik heb nergens nog een external_url gedefineerd staan
Hoe kom ik bij het mapje ssl. Ik werk enkel via windows en dan zie ik dat mapje niet (windows vs linux.. denk ik)
Kan het via de terminal/ssh add-on? Kan iemand me dan wat uitleg geven... :?
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:13:
[...]

Sinds vrijdag of ben je eerder al naaar NabuCase overgegaan?
Ik ben al eerder overgestapt, maar vanaf vrijdag de problemen.
Ja dat is niet goed. Ik weet niet of het direct met dit te maken heeft maar het help in ieder geval niet. Wanneer krijg je die dns error te zien? als je op je lan naar homeassistant.local:8123 gaat? Dan zijn je ssl files in je configuratie nog van duckdns. Maar dat kan ik me niet voorstellen omdat je NabuCase wel werkt.
inderdaad op LAN naar homeassistant.local:8123 en dan zie ik die dns error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-04 22:09
Ik zoek een USB-Zigbee stickje om te spelen met HA en Zigbee2MQTT. De twee die op de site worden aangeraden zijn al een tijdje niet leverbaar. Heeft iemand hier advies voor een goede vervanger? ConBee II? Of dan beter voor weinig geld een CC2530/2531 kopen en rustig afwachten tot het ding van Electrolama of slaesh weer beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 23:29
@asvogel

Misschien staat er wat leuks op V&A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
martinvdm schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:06:
Een template condition met
code:
1
{{ trigger.from_state.state != 'unavailable' }}

Hierbij ga ik er wel vanuit dat je een state trigger gebruikt voor je automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
  trigger:
  action:
  - data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:

[...]
Vervolgens laat je HA de state wijzigingen naar InfluxDB schrijven https://www.home-assistant.io/integrations/influxdb/
Ik zou in het script opnemen dat er een input_boolean aangezet wordt als eerste actie, die op het einde, eventueel met een delay weer uitgezet wordt.
In de automations kun je dan een condition opnemen dat de input_boolean state off moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

TheFes schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:26:
[...]

Ik zou in het script opnemen dat er een input_boolean aangezet wordt als eerste actie, die op het einde, eventueel met een delay weer uitgezet wordt.
In de automations kun je dan een condition opnemen dat de input_boolean state off moet hebben.
Dank voor je suggestie.
Inmiddels heb ik het opgelost met een timer: JBS in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Laatst online: 20:41
Timpje schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:57:
[...]

Wij hebben thuis een zigbee dimmer van ecobright. Wanneer ik aan de fysieke knop draai die ik bijna direct de helderheidsschuif in HA veranderen, ook wanneer ik van 5% tot 100% draai zie ik tussenstappen voorbij komen. Hier lijkt niet de vertraging in te zitten die jij beschrijft. Overigens gebruik ik Zigbee2mqtt en niet Conbee. Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:
[Afbeelding]
Vandaag zijn de pro en basis versie binnen gekomen en die heb ik nu getest.
Vol goede moed de pro versie aangesloten met een Live en Neutraal draad, 2x op het knopje drukken en hij werd gelijk herkend binnen Home Assistant. Vervolgens druk ik hem aan en poef... Doorgebrand en stoppen eruit. Deze dimmer heeft duidelijk een weerstand nodig en moet aangesloten worden via de schakeldraad :+

Daarna de basis versie aangesloten via een lamp met schakeldraad en dat werkte prima. Eerst de integratie met ZHA getest. Aan/uit was zonder merkbare vertraging. Dimmen helaas niet, daar zat meer vertraging tussen en ook veel minder updates dan dat jij in de video liet zien. Dus daarna Z2M geïnstalleerd en precies hetzelfde gedrag als in je video. Dus ontzettend bedankt daarvoor, grote kans dat ik niet deze extra stap had gemaakt om het in Z2M te testen. _/-\o_

De volgende vraag is nu, ik wil ze graag gaan gebruiken en installeren zonder lamp (enkel als dure digitale dimmer van slimme lampen) hebben jullie een idee wat voor weerstand ik hier dan het beste op kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Laatst online: 20:41
asvogel schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:02:
Ik zoek een USB-Zigbee stickje om te spelen met HA en Zigbee2MQTT. De twee die op de site worden aangeraden zijn al een tijdje niet leverbaar. Heeft iemand hier advies voor een goede vervanger? ConBee II? Of dan beter voor weinig geld een CC2530/2531 kopen en rustig afwachten tot het ding van Electrolama of slaesh weer beschikbaar is?
Ik was dus niet van plan Z2M te gebruiken, vandaar dat ik de ConBee ii had aangeschaft. Nu toch Z2M gebruikt en dat werkte voor dit apparaat goed. Maar mocht ik Z2M verder blijven gebruiken voor mijn gehele toekomstige huis dan ga ik wel overstappen naar een ander apparaat omdat de Slaesh en Electrolama veel beter ondersteund worden binnen de Z2M community voor zover ik begrepen heb.

Kortom, om te spelen kun je de ConBee zeker gebruiken als lange termijn stabiele oplossing zou ik verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
feenstn schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:58:
[...]

Nee, ik heb nergens nog een external_url gedefineerd staan
Hoe kom ik bij het mapje ssl. Ik werk enkel via windows en dan zie ik dat mapje niet (windows vs linux.. denk ik)
Kan het via de terminal/ssh add-on? Kan iemand me dan wat uitleg geven... :?
het zou geen probleem moeten opleveren windows vs linux.
Via de ssh add-on kan het ook.
Open de terminal van de ssh addon.
type
 $ ls /ssl/*

om de inhoud van de ssl map te zien, je zou dan je chain en key file moeten zien.

$ rm /ssl/*.pem

Gooit alle pem files in de map ssl weg.
Je zult dan opnieuw het NabuCase aanmeld process moeten doorlopen om een werkende setup te krijgen. Je hoeft niet opnieuw te registreren.
inderdaad op LAN naar homeassistant.local:8123 en dan zie ik die dns error.
Als je bovenstaande uitvoert, en je ssl files weg gooit, moet je ze ook uit je configuration.yaml halen. Dat is beter om 'eerst' te doen, dan files weggooien, dan 'check config file' en dan een restart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:30
Als je nog wilt beginnen met spelen kan ik een CC2531 wel aanraden. Tot een device of 20 gaat dat gewoon prima en kost erg weinig. Kan je daarna een Slaesh's (of zzh! maar die komt uit UK) halen als het bevalt en ze beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
walletje-w schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:29:
De volgende vraag is nu, ik wil ze graag gaan gebruiken en installeren zonder lamp (enkel als dure digitale dimmer van slimme lampen) hebben jullie een idee wat voor weerstand ik hier dan het beste op kan aansluiten?
Dat kan nog wel eens lastig worden. Met een gewone weerstand ga je ivm warmte niet weg komen. Je zou eens een 220nF X2 condensator kunnen proberen. Als dat niet werkt, een 470nF X2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 13:52
Mocht je in de buurt van Eindhoven wonen dan heb ik die voor een heel zacht prijsje nog wel liggen. Stuur dan maar een DM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Gisteren na een lange aanloop eindelijk afscheid genomen van mijn laatste Z-wave devices (dat waren er nog 3). Alles uit HA gesloopt en het valt me op dat deze nu veel sneller start. Nou maakte ik nog gebruik van de allereerste integratie (geen addon, gewoon via YAML) dus dat helpt natuurlijk niet. Maar toch, wel lekker.

Ik wilde eerst proberen volledig over te gaan naar óf wifi óf zigbee, maar dan beperkte ik mezelf wel heel erg vond ik, dus nu heb ik een mengeling van die 2 protocollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:44

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
  trigger:
  action:
  - data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:
    data:

[...]
Ik zie soms mensen homeassistant.turn_off gebruiken (en turn_on :+ ). Niet een oplossing voor je probleem, maar als dat ook op automations werkt (gebruik t zelf niet) dan zou dat je code ook iets korter kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-04 12:04
lolgast schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:40:
Gisteren na een lange aanloop eindelijk afscheid genomen van mijn laatste Z-wave devices (dat waren er nog 3). Alles uit HA gesloopt en het valt me op dat deze nu veel sneller start. Nou maakte ik nog gebruik van de allereerste integratie (geen addon, gewoon via YAML) dus dat helpt natuurlijk niet. Maar toch, wel lekker.

Ik wilde eerst proberen volledig over te gaan naar óf wifi óf zigbee, maar dan beperkte ik mezelf wel heel erg vond ik, dus nu heb ik een mengeling van die 2 protocollen
Hier komt ook geen Z-wave meer terug. Als een batterij leeg is van een Z-wave device, dan ga ik het vervangen door een Zigbee device. Anders ben ik nog jaren bezig voor alles vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@JBS De Omnik heb ik a lang draaien en ik wil het niet in influxdb aangezien ik verder wil met TimescaleDB ik wil voorkomen dat ik meerdere databases moet draaien en bijhouden.

Zo te zien moet ik de LTSS https://community.home-as...lizing-timescaledb/155047 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Thoit schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:48:
[...]

Hier komt ook geen Z-wave meer terug. Als een batterij leeg is van een Z-wave device, dan ga ik het vervangen door een Zigbee device. Anders ben ik nog jaren bezig voor alles vervangen is.
Dat gaat dan alsnog jaren duren, want die batterijen gaan echt mega lang mee :9 In mijn geval waren het nog 2 tussenstekkers en een inbouw relay. Relay is vervangen voor een BW-SS7 en de tussenstekkers voor BW SHP-6 Pro exemplaren. Over beide bijzonder goed te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 07:43:
[...]

het zou geen probleem moeten opleveren windows vs linux.
Via de ssh add-on kan het ook.
Open de terminal van de ssh addon.
type
 $ ls /ssl/*

om de inhoud van de ssl map te zien, je zou dan je chain en key file moeten zien.

$ rm /ssl/*.pem

Gooit alle pem files in de map ssl weg.
Je zult dan opnieuw het NabuCase aanmeld process moeten doorlopen om een werkende setup te krijgen. Je hoeft niet opnieuw te registreren.

[...]

Als je bovenstaande uitvoert, en je ssl files weg gooit, moet je ze ook uit je configuration.yaml halen. Dat is beter om 'eerst' te doen, dan files weggooien, dan 'check config file' en dan een restart.
Thanks @sjorsjuhmaniac het werkt weer! _/-\o_

moest even uitvogelen dat ik nu met http://homeassistant.local:8132 moest connecten ipv https://....
Maar de notificatie werken weer en ik kan zowel lokaal als remote HA bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@JBS Ik zou het anders oplossen. Ik zou een helper pakken (input_boolean) en deze als condition bij alle NFC automations gebruiken. En zodra je een NFC automation triggert zet je deze input_boolean dus even 5 seconden uit (waardoor elke andere automation niet kan triggeren) en dan weer aan. Klinkt misschien beetje als een work around voor je huidige probleem (wat het ook deels wel is) maar heeft als grote voordeel dat je niet steeds in elke automation elke andere automation hoeft aan te roepen. Het schaalt dus veeeeeeeeel makkelijker.

Zou ik wel nog even automation toevoegen @ HA start dat deze bool aangezet wordt. Als je een HA restart doet precies als deze bool uit is blijft deze anders na restart uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:34:
@JBS Ik zou het anders oplossen. Ik zou een helper pakken (input_boolean) en deze als condition bij alle NFC automations gebruiken. En zodra je een NFC automation triggert zet je deze input_boolean dus even 5 seconden uit (waardoor elke andere automation niet kan triggeren) en dan weer aan. Klinkt misschien beetje als een work around voor je huidige probleem (wat het ook deels wel is) maar heeft als grote voordeel dat je niet steeds in elke automation elke andere automation hoeft aan te roepen. Het schaalt dus veeeeeeeeel makkelijker.

Zou ik wel nog even automation toevoegen @ HA start dat deze bool aangezet wordt. Als je een HA restart doet precies als deze bool uit is blijft deze anders na restart uit.
Goed idee ;)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66263016

Het is inmiddels opgelost met een timer volgens de reactie op mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Oeps :+ Ik zag hem alleen langskomen wegens de quote O-) Great minds think alike :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 15:36
Ik heb wat ruzie met Home Assistant.

Ik heb het geheel geïnstalleerd op mijn raspberry pi (voor ongeveer een weekje nu) en alles wat werkt op tijd of zonsondergang werkt prima, echter wil ik het ook uitbreiden met de detectie van aanwezigheid. Ik ben dus aan het testen hoe ik kan aangeven dat ik aanwezig en afwezig ben en ik heb dat deels ingericht.

Mijn router kan zien welke devices op het netwerk aanwezig zijn en dit wordt ook keurig teruggegeven in home assistant. Ik kan dus zien dat mijn persoon afwezig is. Echter, als ik dit instel in een automation dan werkt dit niet, het systeem laat keurig zien dat ik weg ben als ik de wifi uitschakel van mijn device, maar er gebeurt verder niets. De configuratie van die automation ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Licht uit als ik weg ga
description: ''
trigger:
  - platform: zone
    entity_id: person.ydieresis
    zone: zone.home
    event: leave
action:
  - type: turn_off
    device_id: [DEVICEID]
    entity_id: light.hobbykamer
    domain: light

Ik heb DEVICEID nu even veranderd, maar hier zit normaal een goede ID in. Kan iemand zien of ik hier iets mis, of dat het niet wil werken zoals ik het instel? Voor nu als test heb ik het licht in de hobbykamer geselecteerd, dit wil ik uiteindelijk veranderen naar alle lichten en nog meer zaken, maar nu voor de test is dit voldoende.

On-line heb ik wel wat gevonden met een sensor die dan true of false weergeeft als er iets wijzigt en dit lijkt wel te werken, maar dit is omslachtig en ik zou het graag op de ingebouwde manier inregelen, omdat dit ook makkelijker in te stellen is in het systeem.

Is er dus iemand die een idee heeft wat hier mis gaat?

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
YdieresiS schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:22:

Ik heb het geheel geïnstalleerd op mijn raspberry pi (voor ongeveer een weekje nu) en alles wat werkt op tijd of zonsondergang werkt prima, echter wil ik het ook uitbreiden met de detectie van aanwezigheid. Ik ben dus aan het testen hoe ik kan aangeven dat ik aanwezig en afwezig ben en ik heb dat deels ingericht.

Mijn router kan zien welke devices op het netwerk aanwezig zijn en dit wordt ook keurig teruggegeven in home assistant. Ik kan dus zien dat mijn persoon afwezig is. Echter, als ik dit instel in een automation dan werkt dit niet, het systeem laat keurig zien dat ik weg ben als ik de wifi uitschakel van mijn device, maar er gebeurt verder niets. De configuratie van die automation ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
action:

Ik heb DEVICEID nu even veranderd, maar hier zit normaal een goede ID in. Kan iemand zien of ik hier iets mis, of dat het niet wil werken zoals ik het instel? Voor nu als test heb ik het licht in de hobbykamer geselecteerd, dit wil ik uiteindelijk veranderen naar alle lichten en nog meer zaken, maar nu voor de test is dit voldoende.

On-line heb ik wel wat gevonden met een sensor die dan true of false weergeeft als er iets wijzigt en dit lijkt wel te werken, maar dit is omslachtig en ik zou het graag op de ingebouwde manier inregelen, omdat dit ook makkelijker in te stellen is in het systeem.

Ik weet niet hoe de wifi presence detention werkt gezien ik zelf de HA app gebruik hiervoor. Maar je zou eens de trigger kunnen ombouwen naar state change:

YAML:
1
2
3
4
5
- alias: Naam
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: person.naam
      from: "home"

Wat dus eigenlijk zegt; als de state van de persoon wijzigt en de oude waarde is home dan trapt die de automation af.

Edit: weet niet hoelang je al met HA bezig bent maar bedenk ook dat je automation moet reloaden als je via YAML werkt en een wijziging hebt gemaakt :+

[ Voor 3% gewijzigd door -Casper op 23-02-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
action:

Ik zou een state trigger gebruiken:
YAML:
1
2
3
4
  from: home
  to: not_home # optioneel, zorgt er wel voor dat hij niet triggert als de state naar unavailable gaat

Voor de action zou ik een service aanroepen:
YAML:
1
2
- service: light.turn_off

De UI geeft standaard device bij trigger en action, maar er zijn een stuk meer opties.
-Casper schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:31:
[...]
Edit: weet niet hoelang je al met HA bezig bent maar bedenk ook dat je automation moet reloaden als je via YAML werkt en een wijziging hebt gemaakt :+
Aan de code te zien vermoed ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat hij de UI gebruikt. Die reload automatisch bij het saven.

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 23-02-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:33

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
action:

Ik heb nul ervaring met zones, maar waarom trigger je niet op de state of de person wel of niet home is?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
    entity_id: person.richard
    to: away
action:
    data: {}
    entity_id: light.woonkamer_plafondlamp_groep

Eventueel kun je away nog weg laten.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Koffie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:37:
[...]

Ik heb nul ervaring met zones, maar waarom trigger je niet op de state of de person wel of niet home is?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
    entity_id: person.richard
    to: away
action:
    data: {}
    entity_id: light.woonkamer_plafondlamp_groep

Eventueel kun je away nog weg laten.
away is fout, de status is home of not_home (of een andere zone)

https://www.home-assistan...ce_tracker/#device-states

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 23-02-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
Dank voor de inzichten mensen. Ik had inderdaad vergeten te melden dat ik het vanuit de UI probeer aan te maken met de standaard bouwblokken. Ik zal de input eens bekijken en kijken of het daarmee wel werkt en laat dat ook zeker weten. De state detection via de router werkt wel goed, aangezien ik in mijn dashboard gewoon mijn status van Thuis (dashboard ingesteld op NL) naar Afwezig zie gaan.

Voor de zekerheid had ik de home assistant al wel een keer herstart.

--edit--
Oké, de verandering van state werkt wel. Vreemd dat het met de zone's niet werkt, maar ik heb nu wel wat ik wil. Nu eens kijken of ik dit ook kan uitbreiden naar twee personen om iets te triggeren als iedereen weg is en niet als maar één iemand weg gaat.

Ik heb het nu zo toegepast in ieder geval.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
    to: not_home
action:

[ Voor 41% gewijzigd door YdieresiS op 23-02-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:32
OxyDrokz schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:07:
Nog een DSMR vraag:

Op de pi4 heb ik een usb P1 kabel zitten. Deze lees ik uit met de DSMR slimme meter integratie. De telegrammen komen goed binnen, maar soms blijft de power.consumption hangen.

De staat gaat weer terug naar de huidige waarde na het reloaden van de integratie.
Ik heb een automation lopen die de staat in de gaten houdt en dan herlaad ik handmatig.

Is er een oplossing voor het blijven hangen van de staat? Kan ik met een automation maken om een integratie te reloaden?

Thanks!
Nog steeds bevriest de Netbeheer Nederland integratie dagelijks.
Ik heb geprobeerd om /by-id/ als adres te gebruiken in configuration.yaml ipv /ttyUSB0, dit hielp ook niet helaas. (Er staat nog wel steeds /dev/ttyUSB0 op de card van de integration trouwens...)

Zijn er nog andere mogelijkheden om dit te laten werken?

Of zoals eerder aangegeven, het met een automation herladen van de integration?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
YdieresiS schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:53:
Dank voor de inzichten mensen. Ik had inderdaad vergeten te melden dat ik het vanuit de UI probeer aan te maken met de standaard bouwblokken. Ik zal de input eens bekijken en kijken of het daarmee wel werkt en laat dat ook zeker weten. De state detection via de router werkt wel goed, aangezien ik in mijn dashboard gewoon mijn status van Thuis (dashboard ingesteld op NL) naar Afwezig zie gaan.

Voor de zekerheid had ik de home assistant al wel een keer herstart.

--edit--
Oké, de verandering van state werkt wel. Vreemd dat het met de zone's niet werkt, maar ik heb nu wel wat ik wil. Nu eens kijken of ik dit ook kan uitbreiden naar twee personen om iets te triggeren als iedereen weg is en niet als maar één iemand weg gaat.

Ik heb het nu zo toegepast in ieder geval.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
    to: not_home
action:
Groups zijn handig in dit geval. Ik heb ook een group thuis waar ik en mijn vriendin in vallen. Als er iemand thuis is dan staat die op home (ook als 1 afwezig is en de ander thuis) en als we er beide niet zijn op away :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dit is sowieso nieuw voor mij:

YAML:
1
2
3
4
5
action:

Zie ik hier ook niet terug: https://www.home-assistant.io/docs/scripts/ of https://www.home-assistant.io/docs/automation/action/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
barrymossel schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:20:

YAML:
1
2
3
4
5
action:

Zie ik hier ook niet terug: https://www.home-assistant.io/docs/scripts/ of https://www.home-assistant.io/docs/automation/action/
Dat is het script wat home assistant er zelf van maakt. Ik werk nu vaak zo dat ik de basis blokken zelf laat maken door de UI en daar dan wat in tweak door in de UI voor de YAML code te kiezen. Ik ben nog niet zo machtig in de hele YAML integratie, dus dit vind ik wel prettig werken. Maar ik heb dit dus niet zelf bedacht, maar dit komt vanuit home assistant zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
barrymossel schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:20:

YAML:
1
2
3
4
5
action:

De UI staat standaard op device bij zowel trigger als action.
Als je dat gebruikt voor een lamp, krijg je inderdaad die code.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWrd-sD1qjbAex1ezpG7jEo4O9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKrwtmPtf9mSNJupeCoWMY2z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6rfVzMJgm7BoSzYlnL8t8adANA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROLojA2rKG4YmnQAymtK35GI.jpg?f=fotoalbum_large
YdieresiS schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:36:
[...]

Dat is het script wat home assistant er zelf van maakt. Ik werk nu vaak zo dat ik de basis blokken zelf laat maken door de UI en daar dan wat in tweak door in de UI voor de YAML code te kiezen. Ik ben nog niet zo machtig in de hele YAML integratie, dus dit vind ik wel prettig werken. Maar ik heb dit dus niet zelf bedacht, maar dit komt vanuit home assistant zelf.
Je kunt via de UI ook andere acties aanmaken, zoals het aanroepen van een service. Dan kun je de service light.turn_off gebruiken om een lamp uit te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToRRzjvr0l2uQ5v4FofHlR2Tmg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5pasDjO0CUZnFkasdxTm5TE.jpg?f=fotoalbum_large

Dan kun je ook additionele data meegeven zoals helderheid, of kleurtemperatuur

@YdieresiS
Om hem op meerdere personen te laten triggeren kun je een group aanmaken met die personen er in.

De state van die group wordt dan 'home' als er minstens één van die persons thuis is (dus connected met de router) en 'not_home" als iedereen weg is.

[ Voor 37% gewijzigd door TheFes op 23-02-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
@TheFes en anderen, ik heb net inderdaad een group aangemaakt, ik moet hem nog testen, maar als iedereen met de Wifi verbonden is geeft hij wel "Thuis" aan, dus dat werkt in ieder geval. Vanavond nog maar eens testen of hij dan ook doet wat ik wil.

De aanroep van een service vind ik wel interessant om zodoende ook de kleurtemperatuur te kunnen regelen, dat opent ook meer opties. Nog genoeg te ontdekken in home assistant. Als ik de configuratie een beetje voor elkaar heb dan eerst maar eens een back-up maken van de SD kaart (die gaan nog wel eens kapot op een Pi (en ik kreeg op de Pi2 geen usb device gekoppeld op de manier uit de startpost)). Ik heb de logger in ieder geval op alleen errors staan, dat moet ook al schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:08
Op dit moment draait mijn automatisering nog op Domoticz. Hier toch niet helemaal tevreden over en onlangs dus HA geïnstalleerd. Het voelt allemaal een stuk professioneler en wekt vertrouwen. Ik heb mijn WC lamp (op bewegingssensor) inmiddels naar wens werkend via HA en deze reageert stukken beter dan vanuit Domoticz.

Een basis voor een groot deel van mijn automatiseringen is of er iemand thuis is of niet. Ik heb hiervoor 4 standen
- Niemand thuis
- Slapen
- Vakantie
- Iemand thuis

Ik maak gebruik van presence detection via de telefoon van mijn vriendin en ik, dit verloopt via de Unifi integratie en werkt probleemloos.

In Domoticz heb ik een virtuele schakelaar aangemaakt die op "aan" gaat als mijn vriendin en/of ik thuis is. ZIjn we er niet dan gaat deze schakelaar op "uit". Afhankelijk hiervan schakelt de modus op thuis of niet thuis. Als de schakelaar "oppas" door mij handmatig wordt omgezet blijft de modus op thuis staan ook als wij er niet zijn.

Zijn wij er langer dan 24 uur en de schakelaar oppas staat niet aan dan gaat de vakantiemodus automatisch aan.

Druk ik middels een knop na 21.30 de lampen uit dan gaat de schakelaar "algemeen uit" ook aan gaat het huis in nachtmodus. Dit betekent dat als ik de woonkamer in kom midden in de nacht dat de lampen op 15% aan gaan ip.v feller.

Zoiets wil ik ook graag gebruiken in HA maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen gezien ik geen virtuele schakelaar o.i.d kan maken. Waar begin ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02
lolgast schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:40:

Waarschijnlijk heb ik het gemist, maar waarom stap je af van zwave? Ik ga binnenkort verhuizen en ben aan het bedenken wat voor inbouwschakelaars ik ga nemen (zwave of ZigBee). Op dit moment heb ik twee zwave inbouwschakelaars en die draaien al 2 jaar perfect. Nooit geen problemen met bereik, verbinding, vertraging, etc.
Terwijl ik met ZigBee soms wel eens de verbinding kwijt ben, een lamp moet resetten oid. Niet vaak, maar vaker dan bij zwave. Maar dat kan ook aan de lampen liggen (IKEA), ik heb geen ZigBee inbouw op dit moment.

Ik ben dus wel benieuwd naar de overwegingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:33

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Robbie T schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:07:
Op dit moment draait mijn automatisering nog op Domoticz. Hier toch niet helemaal tevreden over en onlangs dus HA geïnstalleerd. Het voelt allemaal een stuk professioneler en wekt vertrouwen. Ik heb mijn WC lamp (op bewegingssensor) inmiddels naar wens werkend via HA en deze reageert stukken beter dan vanuit Domoticz.

Een basis voor een groot deel van mijn automatiseringen is of er iemand thuis is of niet. Ik heb hiervoor 4 standen
- Niemand thuis
- Slapen
- Vakantie
- Iemand thuis

Ik maak gebruik van presence detection via de telefoon van mijn vriendin en ik, dit verloopt via de Unifi integratie en werkt probleemloos.

In Domoticz heb ik een virtuele schakelaar aangemaakt die op "aan" gaat als mijn vriendin en/of ik thuis is. ZIjn we er niet dan gaat deze schakelaar op "uit". Afhankelijk hiervan schakelt de modus op thuis of niet thuis. Als de schakelaar "oppas" door mij handmatig wordt omgezet blijft de modus op thuis staan ook als wij er niet zijn.

Zijn wij er langer dan 24 uur en de schakelaar oppas staat niet aan dan gaat de vakantiemodus automatisch aan.

Druk ik middels een knop na 21.30 de lampen uit dan gaat de schakelaar "algemeen uit" ook aan gaat het huis in nachtmodus. Dit betekent dat als ik de woonkamer in kom midden in de nacht dat de lampen op 15% aan gaan ip.v feller.

Zoiets wil ik ook graag gebruiken in HA maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen gezien ik geen virtuele schakelaar o.i.d kan maken. Waar begin ik?
Ik doe ongeveer hetzelfde, kijk eens naar input_booelan voor je virtuele schakelaar

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-03 11:27
Robbie T schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:07:

- Niemand thuis
- Slapen
- Vakantie
- Iemand thuis

Je kan in Home Assistant gebruik maken van "helpers" welke je kan vinden onder "configuration" (zo worden ze in het Engels genoemd iig). Dit zijn virtuele schakelaars die je danwel handmatig, danwel via een automation kan switchen.

Wat ik hierboven kan vinden, zou je dus een aantal input-booleans kunnen maken:
  • iemand thuis
  • oppas
  • vakantie
  • niemand thuis
  • slapen
Deze danwel handmatig of via een automation aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Laatst online: 23-04 22:09
Dank voor de reacties! Een ConBee 2 om even te spelen en dan weer te vervangen vind ik wat prijzig, dan is een tijdelijke cc2530/2531 beter. Ga ik proberen of ik dat voor weinig kan regelen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-04 18:38

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
action:

Welke event verandering vindt er plaats bij de zone entiteit. Kan me voorstellen dat het niet beschikbaar worden van een entiteit niet een leave event oplevert.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
JayOne schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:05:
[...]

Welke event verandering vindt er plaats bij de zone entiteit. Kan me voorstellen dat het niet beschikbaar worden van een entiteit niet een leave event oplevert.
Dat was wel wat ik zou verwachten, maar nu je het zo zegt kan het ook prima zo zijn dat dit niet het geval is. Ik zou verwachten dat als mijn telefoon niet meer in de WiFi wordt gevonden (in de zone) dat hij dus de zone uit is en dus de zone heeft verlaten. Uiteindelijk komt mijn Person dan wel op Afwezig te staan, maar lijkt het erop dat die automation op basis van zone niet aangeroepen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Laatst online: 06-05 16:23
Waarom doe je dat op die manier en niet gewoon met een device_tracker entity die naar not_home gaat? Als je zegt dat je de online/offline status van je router uitleest neem ik aan dat je gewoon device_trackers ziet in HA? Eventueel te koppelen aan een person entity.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YdieresiS
The_Admin schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:24:
Waarom doe je dat op die manier en niet gewoon met een device_tracker entity die naar not_home gaat? Als je zegt dat je de online/offline status van je router uitleest neem ik aan dat je gewoon device_trackers ziet in HA? Eventueel de koppelen aan een person entity.
Zo heb ik hem nu na feedback wel ingericht. Ik heb een device gekoppeld aan een persoon en die persoon wordt netjes op afwezig gezet. Ik lees nu de status van die persoon uit en op basis daarvan voer ik nu acties uit.

Voor werking op een groep heb ik nu de personen ook in een groep gezet en de groep geeft dan ook aan of het Thuis of Afwezig is, dus ik verwacht ook daar de status uit te lezen en op basis daarvan automations te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Laatst online: 06-05 16:23
YdieresiS schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:31:
[...]

Zo heb ik hem nu na feedback wel ingericht. Ik heb een device gekoppeld aan een persoon en die persoon wordt netjes op afwezig gezet. Ik lees nu de status van die persoon uit en op basis daarvan voer ik nu acties uit.

Voor werking op een groep heb ik nu de personen ook in een groep gezet en de groep geeft dan ook aan of het Thuis of Afwezig is, dus ik verwacht ook daar de status uit te lezen en op basis daarvan automations te maken.
Ja precies, zo heb ik het ook gedaan, met die groep kan je dan makkelijk dingen automatiseren als er helemaal niemand (vrouw/man/kinderen/schoonmoeder/oppas) thuis is bv. Is volgens mij ook de best practice (of iig most commonly used practice) om het zo te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
kepler schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:10:
[...]

Waarschijnlijk heb ik het gemist, maar waarom stap je af van zwave? Ik ga binnenkort verhuizen en ben aan het bedenken wat voor inbouwschakelaars ik ga nemen (zwave of ZigBee). Op dit moment heb ik twee zwave inbouwschakelaars en die draaien al 2 jaar perfect. Nooit geen problemen met bereik, verbinding, vertraging, etc.
Terwijl ik met ZigBee soms wel eens de verbinding kwijt ben, een lamp moet resetten oid. Niet vaak, maar vaker dan bij zwave. Maar dat kan ook aan de lampen liggen (IKEA), ik heb geen ZigBee inbouw op dit moment.

Ik ben dus wel benieuwd naar de overwegingen :)
Tsjah. Er zijn zo veel protocollen en z-wave is daarvan wel echt een van de duurdere Toegegeven, het werkt goed, maar dat doet Zigbee bij mij ook. Ik heb inmiddels 47 devices, waarvan 20+ aangesloten op het stroomnet. Dan werkt dat gewoon dikke prima.

Ik wilde voorkomen dat ik dadelijk echt van beide een mengelmoes aan devices ahd waarbij het dán uit moeten faseren echt veel geld/tijd ging kosten. Nu is het simpel: Ik moet het met Wifi en Zigbee doen. Is er dan geen sensor, dan heb ik pech. Maar dat bestaat niet, met ESP devices :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Vamp
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:44
lolgast schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:06:
[...]

Tsjah. Er zijn zo veel protocollen en z-wave is daarvan wel echt een van de duurdere Toegegeven, het werkt goed, maar dat doet Zigbee bij mij ook. Ik heb inmiddels 47 devices, waarvan 20+ aangesloten op het stroomnet. Dan werkt dat gewoon dikke prima.

Ik wilde voorkomen dat ik dadelijk echt van beide een mengelmoes aan devices ahd waarbij het dán uit moeten faseren echt veel geld/tijd ging kosten. Nu is het simpel: Ik moet het met Wifi en Zigbee doen. Is er dan geen sensor, dan heb ik pech. Maar dat bestaat niet, met ESP devices :)
Ik denk daar hetzelfde over. Zeker sinds ik afscheid heb genomen van de HUE bridge en de Xiaomi bridge en alles in één groot zigbee netwerk heb gebracht.

Wifi is voor mij de uitzondering, wanneer een zigbee oplossing niet bestaat.

Helaas heb ik laatst een miskoop gedaan met de sonoff ZBMINI. Er is een aardige vertraging tussen het indrukken van de lichtknop en het daadwerkelijk schakelen van de relais. Dat kunnen de shellies een stuk sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
@Mystic_Vamp Dan kan ik je de Blitzwolf SS7 aanbevelen. Die werken echt instant als je ze met kabel hebt aangesloten. De oude Fibaro had wat vertraging, dit is echt direct :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:19
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:41:
[...]

Ik heb er voor gekozen om geen enkele integratie van de HA te gebruiken, behalve mqtt, om devices toe te voegen. in mijn mening heb je alleen maar voordelen (maar ik ben ook niet zo veel eisend):
- alle data altijd centraal beschikbaar via de mqtt broker
- alle data eenvoudig extern op te slaan (en te filteren) via de mqtt broker
- zelf controle over hoe devices en entities aangemaakt worden. (ik vond de standaard otgw integratie uitermate teleurstellend)

voor de otgw kan ik py-otgw-mqtt of "OTGW-firmware" (verwarrende naam; speciale NodeMCU firmware, geen speciale OTGW firmware, tweakers topic) aanraden. Bij py-otgw-mqtt is er standaard geen integratie met HA maar kan wel met de pulls die hier staan . "OTGW-firmware" heeft dat wel en wordt actief ontwikkeld door @number3 en zal het binnenkort waarschijnlijk ook verbeterd wordt mbt de HA integratie.
Helemaal mee eens om alles via mqtt te doen. Nog een voordeel is is dat je geen tientallen entiteiten krijgt die je toch niet gebruikt.

Maar wat ik dus zou willen is zelf de mogelijkheid hebben een device te maken. Via MQTT kan je dat doen met auto discovery, maar in je eigen configuration.yml of wat je ook gebruikt kan dat dus niet. Ik zou dus graag al mijn 60 of 70 losse mqtt sensoren willen verdelen over devices.

Die OTGW firmware had ik gezien ja. Ik gebruik echter een LAN module op mijn OTGW en kan dus die firmware niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02
lolgast schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:06:
[...]

Goede redenen, ik neem het mee in mijn overweging. Ander voordeel is dat ZigBee buttons bv direct zijn te vinden met een schakelaar. Ik denk dat ik bijna overtuigd ben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Laatst online: 01-05 10:10

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Getver ik had hass OS geupdate naar 5.12 en nu boot ie niet meer. (Draait op Pi4)

Heb het kaartje ff in mn laptop gestoken, maar daar kan ik nog wel bestanden op zien.
Is dit nog te redden?

Edit: hij komt in mijn router niet online te staan. Ik heb geen mini hdmi hem aan een beeldscherm te hangen.

[ Voor 26% gewijzigd door Tusk op 23-02-2021 20:17 ]

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-05 16:43
Tusk schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:02:
Getver ik had hass OS geupdate naar 5.12 en nu boot ie niet meer. (Draait op Pi4)

Heb het kaartje ff in mn laptop gestoken, maar daar kan ik nog wel bestanden op zien.
Is dit nog te redden?

Edit: hij komt in mijn router niet online te staan. Ik heb geen mini hdmi hem aan een beeldscherm te hangen.
Mm ik had hetzelfde vanmiddag. Ik heb dit 1x eerder gehad, toen werkte format, schone installatie, en backup terugzetten.

Dit keer nog niet gedaan dat proces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-04 20:07
lolgast schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:04:
@Mystic_Vamp Dan kan ik je de Blitzwolf SS7 aanbevelen. Die werken echt instant als je ze met kabel hebt aangesloten. De oude Fibaro had wat vertraging, dit is echt direct :Y
tnx. ik heb een paar van die naamloze tuya dingen en die hebben ook wat vertraging dus wilde eigenlijk wel een paar andere. Ook iets met w.a.f. enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Step5 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:54:
[...]

tnx. ik heb een paar van die naamloze tuya dingen en die hebben ook wat vertraging dus wilde eigenlijk wel een paar andere. Ook iets met w.a.f. enzo ;)
Blitzwolf is ook gewoon Tuya hoor, maar dat zegt natuurlijk niks 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-04 20:07
Mars Warrior schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:04:
[...]

Blitzwolf is ook gewoon Tuya hoor, maar dat zegt natuurlijk niks 8)
O dat verbaast me niks, maar misschien dat blitzwolf zelf de firmware een beetje verzorgt (of zelf ontwikkeld net als lidl haha), ze hebben wel een goede naam zover ik het kan peilen, dus zelf maar ns proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

KingKoning schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:33:
[...]

Mm ik had hetzelfde vanmiddag. Ik heb dit 1x eerder gehad, toen werkte format, schone installatie, en backup terugzetten.

Dit keer nog niet gedaan dat proces
dus jouw hassio draait niet atm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Vamp
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:44
lolgast schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:04:
Mag ik je hartelijk danken voor de tip! Zigbee 3.0 two gang en dan mag er gewoon 230 op de schakeldraad (handig als er een stopcontact naast de schakelaar zit)

Ik ga er meteen drie bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

De Blitzwolf ss7 heeft wel een neutral draad nodig. Daar waar de fibaro dimmer dit niet hoeft, dus ik blijf nog ff bij zwave hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Mich schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:35:
[...]

Helemaal mee eens om alles via mqtt te doen. Nog een voordeel is is dat je geen tientallen entiteiten krijgt die je toch niet gebruikt.

Maar wat ik dus zou willen is zelf de mogelijkheid hebben een device te maken. Via MQTT kan je dat doen met auto discovery, maar in je eigen configuration.yml of wat je ook gebruikt kan dat dus niet. Ik zou dus graag al mijn 60 of 70 losse mqtt sensoren willen verdelen over devices.
Waarom werkt het via de yaml niet? Kan je alleen entities toevoegen?
Die OTGW firmware had ik gezien ja. Ik gebruik echter een LAN module op mijn OTGW en kan dus die firmware niet gebruiken.
dan is de py-otgw-mqtt oplossing prima. Draait hier prima en stabiel. 2 min opzet tijd, 60mb disk space. Niet zo strak als de nodemcu firmware maar nog goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:39

Mimiix

Professioneel Prutser

Step5 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:13:
[...]

O dat verbaast me niks, maar misschien dat blitzwolf zelf de firmware een beetje verzorgt (of zelf ontwikkeld net als lidl haha), ze hebben wel een goede naam zover ik het kan peilen, dus zelf maar ns proberen :)
Haha nee hoor.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Tusk schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:02:

Is dit nog te redden?

SD-kaartje is zeker nog intact. Gister de hele handel nog kunnen kopieren naar mijn laptop via linux viewer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Tusk schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:08:
[...]

SD-kaartje is zeker nog intact. Gister de hele handel nog kunnen kopieren naar mijn laptop via linux viewer...
pssst ;) Bespaart je iig iets van de ergenis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tusk schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:08:
[...]

Ik weet niet of je Samba geïnstalleerd hebt, maar vaak kun je daar nog wel op (en eventueel backups en config files vanaf halen). Sowieso altijd backuppen zoals hierboven gezegd. Automatisch uploaden naar Samba/Google Drive/Dropbox. Dan heb je ook echt in hele korte tijd alles teruggezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Tusk Als het weerr draait zou je hier eens naar kunnen kijken
https://community.home-as...-add-on-auto-backup/99557

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Repsect schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:50:
[...]

Als ik alles bedien met de pijltjes blijft het gewoon werken. Maar zodra de groep aangestuurd wordt werkt het daarna niet meer. Raar, want de statussen worden netjes ge-update, ook nadat de groep aangestuurd wordt.
Zo maar een andere gedachte om iets anders te proberen aangezien ik het probleem niet snap.

- maak een helper boolean aan, 'rolluiken_voor'
- maak een nieuwe automation:
-- trigger: input_boolean.rolluiken_voor, turn_on
-- action: rolluik_1.up (of whatever dat je entity is/commando heeft)
-- action: rolluik_2.up (of whatever dat je entity is/commando heeft)
-- action: rolluik_3.up (of whatever dat je entity is/commando heeft)

- maak een nieuwe automation:
-- trigger: input_boolean.rolluiken_voor, turn_off
-- action: rolluik_1.down (of whatever dat je entity is/commando heeft)
-- action: rolluik_2.down (of whatever dat je entity is/commando heeft)
-- action: rolluik_3.down (of whatever dat je entity is/commando heeft)

Werkt dit?

andere gedacht: scenes.
Kan je de rolluiken in een scene vastleggen en dan met een switch/card de scenes triggeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-05 16:43
Tusk schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:14:
[...]

dus jouw hassio draait niet atm ?
nee even niet. Dat is onhandig, maar geen halszaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

@sjorsjuhmaniac @habbekrats @barrymossel
Ja, normaal backup ik altijd voordat ik update. Net die keer dat ik t niet doe, crasht ie. Die auto backup naar NAS ga ik zeker fixen als alles weer draait. Ik heb nu een 2 weken oude backup en de meest recente config file. Dus daar kom ik een heel eind mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Tusk Mijn eerste test van met een RPI , ook door schade en schande wijs geworden. Ik draai het nopeen VM en heb meer power ter beschikking en daar kan ik ook snapshots maken van de hele VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:59

Valkyre

Kitesurf FTW!

Man man, onlangs ben ik voor de 3de keer overgestapt naar HA (kwam van Domoticz) maar nu heb ik ook daadwerkelijk al mijn devices (z-wave) overgezet.
En wat is HA enorm krachtig inmiddels heb ik min of meer alles nagebouwd wat ik in domoticz had.
Met wat youtube filmpjes (en dit topic natuurlijk) heb ik toch al een paar leuke automation dingen.

mijn HA installatie draait in VMware en is supervised als ik het goed heb.

Wat nog resteert:
Slimmemeter en vervolgens mini graph cards.
hierover heb ik in het topic al wat dingen geleden dus dat zou goed moeten komen.

maar wat ik eigenlijk nog mis is:
in Domoticz, had je een overzicht van hoe het Mesh netwerk eruit ziet, en dat je ook settins van de verschillende apparaten kon aanpassen (bijv. gevoeligheid motion sensor, of een fysiek knop op een schakelaar uitschakelen dat soort zaken).
Hoe gaat dat binnen HA?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Valkyre schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:53:
Man man, onlangs ben ik voor de 3de keer overgestapt naar HA (kwam van Domoticz) maar nu heb ik ook daadwerkelijk al mijn devices (z-wave) overgezet.
En wat is HA enorm krachtig inmiddels heb ik min of meer alles nagebouwd wat ik in domoticz had.
Met wat youtube filmpjes (en dit topic natuurlijk) heb ik toch al een paar leuke automation dingen.

mijn HA installatie draait in VMware en is supervised als ik het goed heb.

Wat nog resteert:
Slimmemeter en vervolgens mini graph cards.
hierover heb ik in het topic al wat dingen geleden dus dat zou goed moeten komen.

maar wat ik eigenlijk nog mis is:
in Domoticz, had je een overzicht van hoe het Mesh netwerk eruit ziet, en dat je ook settins van de verschillende apparaten kon aanpassen (bijv. gevoeligheid motion sensor, of een fysiek knop op een schakelaar uitschakelen dat soort zaken).
Hoe gaat dat binnen HA?
Geef even aan welke vorm van zwave je draait ? ZHA of zwavejs? Wellicht kun je wat met de zha-network-visualization-card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-04 14:17
Mag ik jullie om jullie wijsheid vragen;
Ik probeer het volgende te realiseren:

- Probleem: Wij vergeten vaak de verwarming uit te zetten als we weg gaan.

- Gewenst:
* Als iedereen van huis is (boolean gaat uit),
* wacht 15 minuten (misschien zijn we maar heel even weg),
* maak een snapshot van de thermostaat,
* zet de thermostaat laag,
* wacht tot er weer iemand thuis komt (boolean gaat aan),
* zet dan de snapshot temperatuur weer terug.
Tot aan hier lukt het allemaal.

Maar!
Als we weg zijn en we zetten vlak voor we naar huis komen handmatig de thermostaat alvast hoger, en die waarde is hoger/lager dan die in de snapshot, dan wil ik niet dat het snapshot terug wordt gezet, maar dat de handmatig ingestelde waarde blijft staan.

Is dit te doen in Home Assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
lverlaek schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:34:
Mag ik jullie om jullie wijsheid vragen;
Ik probeer het volgende te realiseren:

- Probleem: Wij vergeten vaak de verwarming uit te zetten als we weg gaan.

- Gewenst:
* Als iedereen van huis is (boolean gaat uit),
* maak een snapshot van de thermostaat,
* zet de thermostaat laag,
* wacht tot er weer iemand thuis komt (boolean gaat aan),
Tot aan hier lukt het allemaal.

Maar!
Als we weg zijn en we zetten vlak voor we naar huis komen handmatig de thermostaat alvast hoger, en die waarde is hoger/lager dan die in de snapshot, dan wil ik niet dat het snapshot terug wordt gezet, maar dat de handmatig ingestelde waarde blijft staan.

Is dit te doen in Home Assistant?
Tuurlijk!
Gebruik een 'helper' in de vorm van een boolean met de naam: temp_manual_override

na:
zet je de temp_manual_override naar false

na:
* handmatig temp instellen als we weg zijn
zet je de temp_manual_override naar true

bij:
gebruik je de conditie: temp_manual_override == false
(dus als hij true is, zet je snapshot temp niet terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-04 14:17
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:38:
[...]

Tuurlijk!
Gebruik een 'helper' in de vorm van een boolean met de naam: temp_manual_override

na:
zet je de temp_manual_override naar false

na:
* handmatig temp instellen als we weg zijn
zet je de temp_manual_override naar true

bij:
gebruik je de conditie: temp_manual_override == false
(dus als hij true is, zet je snapshot temp niet terug)
Ach natuurlijk _/-\o_ Super bedankt! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:59

Valkyre

Kitesurf FTW!

martinvdm schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Geef even aan welke vorm van zwave je draait ? ZHA of zwavejs? Wellicht kun je wat met de zha-network-visualization-card
ow ja goed punt ik draai middels Z-Wave JS ik had de indruk dat momenteel het meest gangbaar is?

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 95 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.