Ga ik regelen. Zal ook proberen vanaf welke versie het probleem erin gekomen is. Moet ik bij iedere update ook de littlefs flashen? Of is alleen de ino afdoende?number3 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:42:
Ik was vorige week op zoek naar de oorzaak met een andere gebruiker van mijn firmware.
Zouden jullie een log willen maken van jullie situatie met dit script: https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware/blob/dev/scripts/capture-mqtt-debug.bat
Mag via Discord of hier gedeeld worden.
Ja. Some update the html / js en daarom altijd ook het filesystem updaten.
@number3 ik ben wat aan het rommelen met de verschillende firmware versies. Het disconnect probleem lijkt gekomen in 1.6.0. De log staat hier.
Ik denk dat het niet echt bruikbare informatie bevat. Apparaat valt continue van de WiFi. Na eindeloos proberen heb ik 'm terug kunnen flashen naar 1.5.0. Nu is het WiFi signaal niet super sterk op de plek waar mijn OTGW staat, maar met 1.5.0 heb ik dus geen disconnects...
Ik denk dat het niet echt bruikbare informatie bevat. Apparaat valt continue van de WiFi. Na eindeloos proberen heb ik 'm terug kunnen flashen naar 1.5.0. Nu is het WiFi signaal niet super sterk op de plek waar mijn OTGW staat, maar met 1.5.0 heb ik dus geen disconnects...
Dank je wel. Dit is behulpzaam. Intussen heb een reeks testen en het lijkt er sterk op dat het verwijderen van een delay(1) in de mainloop de root cause is. Snap nog niet goed wat de reden is dat dat zoveel impact heeft.
Er draait bij mij nu een regressie test om te checken of dat echt zo is.
Ik zal je log meenemen in de verdere analyse.
Er draait bij mij nu een regressie test om te checken of dat echt zo is.
Ik zal je log meenemen in de verdere analyse.
Graag gedaan! Ik hoor het wel als je een eventuele fix wilt testen. Ik kom er nu thuis wel mee weg als de thermostaat een tijdje offline is...number3 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:10:
Dank je wel. Dit is behulpzaam. Intussen heb een reeks testen en het lijkt er sterk op dat het verwijderen van een delay(1) in de mainloop de root cause is. Snap nog niet goed wat de reden is dat dat zoveel impact heeft.
Er draait bij mij nu een regressie test om te checken of dat echt zo is.
Ik zal je log meenemen in de verdere analyse.
edit:
Wellicht ten overvloede, maar ik maak gebruik van de legacy otmonitor op TCP port 25238
Wellicht ten overvloede, maar ik maak gebruik van de legacy otmonitor op TCP port 25238
[ Voor 8% gewijzigd door tjanssen op 22-06-2026 07:54 ]
@tjanssen de test hebben een fix opgeleverd. Er is een beta build die getest moet worden. Als je die wilt testen, heel graag.
Handigste is dan in de discord community melden, dan voeg ik je toe aan het beta test kanaal.
Handigste is dan in de discord community melden, dan voeg ik je toe aan het beta test kanaal.
Thanks! Heb me zojuist aangemeld op je kanaal.number3 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:29:
@tjanssen de test hebben een fix opgeleverd. Er is een beta build die getest moet worden. Als je die wilt testen, heel graag.
Handigste is dan in de discord community melden, dan voeg ik je toe aan het beta test kanaal.
@jaronbor er is een nieuwe beta 1.7.0-beta.34 die lijkt het gemelde issue op te lossen. Zoek nog mensen die dat probleem hadden met 1.6.x en deze beta willen valideren, zodat ik een release kan doen.
@number3 ook ik heb er regelmatig last van. Het rare is dat af en toe na een reboot van de AP het weg is. Dus ik kan/wil die beta ook wel testen. GitHub?
Inderdaad kan je de beta op GitHub downloaden: https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware/releases/tag/v1.7.0-beta.34
Als je het beta kanaal op Discord wilt joinen kan je daar ook rechtstreeks feedback geven.
Als je het beta kanaal op Discord wilt joinen kan je daar ook rechtstreeks feedback geven.
Na diverse validaties van 1.7.0 beta is de nieuwe release een feit, de belangrijkste issues die opgelost zijn:
Installeren van de firmware en filesysteem zoals gewoonlijk over de air mogelijk, maar via USB is er nu ook een script meegeleverd voor de windows gebruikers in de release bestanden:
https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware/releases/tag/v1.7.0
Problemen, verbetervoorstellen, bugs, patches, of gewoon vragen, dat kan hier op Tweakers, op github issues of op mijn Discord server.
Veel plezier met deze release,
Groet,
Robert
- Crashproofing van de firmware, de releases sinds 1.6.x bevatten een bug, waardoor HEAP framentatie optrad, met random reboots tot gevolg.
- Flink meer HEAP ruimte door refactoring van aantal geheugen vretende constructies.
- Active gateway overrides nu zichtbaar in UI en MQTT, duidelijkheid voor gebruiker (werkt mijn override of niet kan je nu zien in het interface of op MQTT)
- Wifi kwaliteit toegevoegd aan telnet banner, handig voor debug op afstand.
- Capture script sterk verbeterd voor debug en testing, als gebruikers problemen melden is met dit script eenvoudig een log transcriptie van de situatie te maken, waardoor beter zicht gekregen / gegeven kan worden op de issues die de gebruiker ervaart.
- Reeks bug fixes, van int16 naar uint16, handig als je poortnummers boven de 32677 wilt gebruiken.
Installeren van de firmware en filesysteem zoals gewoonlijk over de air mogelijk, maar via USB is er nu ook een script meegeleverd voor de windows gebruikers in de release bestanden:
https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware/releases/tag/v1.7.0
Problemen, verbetervoorstellen, bugs, patches, of gewoon vragen, dat kan hier op Tweakers, op github issues of op mijn Discord server.
Veel plezier met deze release,
Groet,
Robert
Ik heb al een paar jaar een TripleSolar PVT systeem dat kan koelen en verwarmen op basis van OpenTherm. Ik heb daarvoor een HoneyWell Round Modulation Heat Cool aangesloten met een OTGW (van nodoshop) ertussen. In de winter stuur ik via HA een programma naar de OTGW en dat werkt prima.
Wat niet goed werkt, is het aansturen/schakelen van koeling en dan het switchen tussen verwarmen en koelen. Ik gebruikte het koelen niet zo vaak, maar het is nu toch wel handig om te hebben... Je kunt de HeatCool instellen op verwarmen, op koelen of op automatisch zetten. Bij automatisch kan je dan een ondertemperatuur (voor verwarmen) en boventemperatuur (voor koelen) instellen, maar HA herkent dat niet. Via de HA integratie is de thermostaat sinds ik deze modus heb geactiveerd, op magische wijze veranderd in een koelthermostaat, maar schakelen naar verwarmen kan nu niet. Bij Mode kan je niet kiezen, de enige optie is nu koelen.
In een poging dit op te lossen, heb ik de OTGW nu aan mijn MQTT gehangen, omdat ik las dat MQTT beter werkt, maar hoewel ook daar "cooling" op aan staat, is die thermostaat een verwarmingsthermostaat die uit zou staan. Het setpoint is overigens weer wél het cooling setpoint. Bij Mode kan je kiezen tussen Verwarmen of Uit.
Ik zie een sensor "Heat Cool Mode Control" die op Uit staat, maar ik kan daar verder niets over vinden. Iemand een idee wat ik zou kunnen doen?
Wat niet goed werkt, is het aansturen/schakelen van koeling en dan het switchen tussen verwarmen en koelen. Ik gebruikte het koelen niet zo vaak, maar het is nu toch wel handig om te hebben... Je kunt de HeatCool instellen op verwarmen, op koelen of op automatisch zetten. Bij automatisch kan je dan een ondertemperatuur (voor verwarmen) en boventemperatuur (voor koelen) instellen, maar HA herkent dat niet. Via de HA integratie is de thermostaat sinds ik deze modus heb geactiveerd, op magische wijze veranderd in een koelthermostaat, maar schakelen naar verwarmen kan nu niet. Bij Mode kan je niet kiezen, de enige optie is nu koelen.
In een poging dit op te lossen, heb ik de OTGW nu aan mijn MQTT gehangen, omdat ik las dat MQTT beter werkt, maar hoewel ook daar "cooling" op aan staat, is die thermostaat een verwarmingsthermostaat die uit zou staan. Het setpoint is overigens weer wél het cooling setpoint. Bij Mode kan je kiezen tussen Verwarmen of Uit.
Ik zie een sensor "Heat Cool Mode Control" die op Uit staat, maar ik kan daar verder niets over vinden. Iemand een idee wat ik zou kunnen doen?
Zou je een log met OTmonitor kunnen maken van hoe die HeatCool de zaak aanstuurt in koel mode? Dan kan ik kijken of ik nog iets aan de PIC code moet toevoegen om dat op de juiste manier met de OTGW te doen.
En ik ben ook geïnteresseerd in je logging. Want dan kan ik eventueel een update doen van de firmware als daar nog iets schort.
Als je dit capture script gebruikt op de nieuwste firmware 1.7.0 dan krijgen we gedetailleerde logs:
https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware/blob/main/scripts/capture-mqtt-debug.bat#L9
Als je dit capture script gebruikt op de nieuwste firmware 1.7.0 dan krijgen we gedetailleerde logs:
https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware/blob/main/scripts/capture-mqtt-debug.bat#L9