Soccer98 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:56:
Maar wat moet die (semi) mondkapjesplicht nou precies klaarspelen? In de horeca is er letterlijk geen enkele zin om een mondkapje te dragen, want die gaat toch weer af als je aan het eten en drinken bent. In winkels valt er nog wel wat voor te zeggen, maar er zijn amper clusters in winkelgebieden.
Als je zit dan verspreid je aanzienlijk minder druppels dan als je loopt (hijgen/zwaarder ademen bijvoorbeeld). Ook verspreid je slechts zeg 1 meter om je heen die druppels (ik weet dat 1 meter geen vaste waarde is, ik neem het even als voorbeeld). De tafelschikking is als het goed is ook zo dat je niet te dicht op andere mensen zit.
Juist in bijvoorbeeld de horeca zijn de momenten waarop je dichtbij anderen moet komen de momenten dat je niet aan tafel zit. Denk aan elkaar passeren bij het lopen of samen voor het urinoir staan.
Winkelgebieden zullen nooit een cluster zijn, daaraan een besmetting relateren is bijna onmogelijk. Maar ook in winkels kom je veel bij/naast mensen te staan.
Wat ik denk is dat deze (semi) mondkapjesplicht juist er weer voor zorgt dat mensen elkaar thuis gaan opzoeken. En daar vinden de meeste bekende besmettingen plaats.
Tsjah, ik weet niet hoe jij met je vrienden omgaat. Maar ik spreek niet veel met mensen in de Wibra af. Die mensen zou ik sowieso dan thuis uitnodigen als ik gezellig wat wil kletsen en drinken. Daar doet een mondkapje niets aan af.
Als je het over de horeca hebt, de maatregelen zijn nu al zodanig dat mensen dat gaan doen. Daar doet een mondkapje ook niets aan af.
Daarbij heb ik zelf als bezwaar dat ik liever niet met een mondkapje op mijn mond rondloop. Ik vind dat niet fijn zitten, ik krijg er juist 'verkoudheidsklachten' van en ik vind het een surrealistisch gevoel. Maar goed, dat ligt natuurlijk vooral aan mezelf, is dus ook niet relevant en ik houd me er gewoon aan als het moet, dat wel natuurlijk.
Tsjah, ik vind het niet leuk als iemand voor mij bij de kassa geen deo gebruikt.
Niemand vind het prettig en staat ervoor op de banken. Ik denk dat dat toch wel duidelijk is ondertussen. Maar wat moet, dat moet.
En als het dan moet, dan maar graag eenduidig voor heel Nederland. Dan is er geen discussie waar wel en waar niet. Dat scheelt een hoop gezeik.