Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.560 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:13
MikeyMan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:02:
[...]

Prima, en dan kun je twee keuzes maken:
- Ik vind niet alles logisch, dus ik hou me helemaal nergens meer aan, alles is kut
- Ik vind niet alles logisch, maar doe mijn best met wat ik wel snap
Hoho, ik zeg nergens dat ik me niet aan de maatregelen houd. Want hoe stom ik sommige maatregelen ook vind, ik heb geen keus dan mij eraan te houden. Ik heb sinds de uitbraak van Corona nog never te nimmer ergens een discussie gevoerd ter plekke. Wil een bedrijf dat ik mijn handen ontsmet? Prima, ook al geloof ik er niet in. Ik doe het gewoon. Wil de Duitse overheid dat ik in een winkel een mondkapje gebruik? Prima, ook al geloof ik er niet in.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Vorkie schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:10:
[...]

Nou schijnbaar niet de laatste paar maanden, gezien alle voorzorgsmaatregelen die getroffen zijn.
Wat begrijp je niet aan deze post:
Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:09:
[...]

Zeker. Want ik ben een fervent pretpark bezoeker. Ik ben in de afgelopen maanden in diverse pretparken geweest.
Ik ben er geweest en heb alle maatregelen gezien. En mij kapot geërgerd, want in elke wachtrij komen de mensen op je lip staan en in geen enkel pretpark werden de beugels of trapleuningen consequent gereinigd. Het is maar goed dat veel pretparken de wachtrijen naar buiten hebben verplaatst want anders was het leed niet te overzien geweest.
Maar goed, ik hoor je toon, succes met je hetze tegen de overheid, misschien verhuizen naar Rusland ofzo.
Ik spreek geen Russisch, dus wat deze opmerking toevoegt weet ik niet.

Ik voer geen hetze, ik ben kritisch op een aantal maatregelen. Als burger die elke 4 jaar braaf naar de stembus gaat en naar de overheid luistert vind ik ook dat ik het recht heb om mijn mening te laten horen als er in mijn ogen foute beslissingen worden genomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Drardollan op 29-09-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dat is absoluut positief en zie je mijn inziens ook terug in de cijfers van oa. NICE. We lijken al een beetje op een plateau te komen waar de instroom en uitstroom nagenoeg gelijk is. De grote stijgingen van eerder deze maand lijken er wat uit te zijn, ondanks dat het aantal besmettingen al langere tijd oploopt.

Maar dit 'onderzoek' van mij zegt natuurlijk niet alles. Er kan morgen een golf patiënten komen dankzij de nieuwe besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 12:38
gws24 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:09:
[...]
Dat valt dan weer onder de uitzondering van religieuze bijeenkomsten (helaas vind ik). In een kerk kan je denk ik vrij makkelijk 1,5m waarborgen waar dat bij het feest er na meestal een stuk moeilijker is al dan niet door de alcohol ;) .
Ik heb het niet over de kerkelijke inzegening maar over het feit dat daar staat dat het feest niet mag doorgaan.
[...]
Ligt er natuurlijk aan hoe je gezelschap definieert. Meeste mensen denken dan niet alleen aan een gezin maar ook aan een vriendengroep of een hele familie en bij een bruiloft kennen de meeste mensen elkaar wel redelijk dus dan is het een gezelschap van 40 en dat mag niet :P
Sorry ik begrijp er echt geen zak van, het kan aan mij liggen 8)7 en dat doet het waarschijnlijk ook maar de overheid, zo begrijp ik maakt definieert twee zaken:

- Een maximale groep mensen
- Een gezelschap

Maar een gezelschap is toch altijd een groep mensen waarop die maximale groep mensen van toepassing is.

Stel ik organiseer een trouwfeest; dan mogen daar maximaal 30 mensen aanwezig zijn waarbij een gezelschap (gezin in dit geval) uit maximaal 4 > 14j mag bestaat en in het totaal tot 30 personen waarbij de het dan weer < 13j van toepassing is? Wanneer het buiten wordt gehouden mag het tot 40? :F

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
MikeyMan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:41:
Al met al gaat het hier alweer tientallen pagina's over die mondkapjes. Of het nou wel of niet werkt, het blijft gerommel in de marge. Als de rest van het gedrag niet aangepast wordt, hebben we over twee weken weer een persco, en gaat er weer van alles dicht. En stiekem denk ik dat er een aanzienlijke groep is die denkt 'ik neem het ervan nu het nog kan'. Lijkt haast een zelf fulfilling prophecy te worden zo.

Het lijkt af en toe wel alsof we in NL vooral een stukje dommer zijn dan de landen om ons heen :X
Gewoon een stuk dichter bevolkt, we zijn praktisch een stadsstaat. Je kan wel alles willen reduceren naar nul, maar je ziet aan het vakantieseizoen dat dat de boel weer overal verspreid heeft. Daarom heeft een lockdown ook geen zin.

Zodra het mondkapje verplicht wordt in winkels, dan kom ik er gewoon niet meer. Simpel. Dan bestel ik wel afbakcroissants ipv ze vers te halen in het weekend. Net ook een mail van de zwemschool met een totaal ander ritueel dan tijdens de vorige periode. Ze willen mondkapjes, overschoenen (1 euro per keer) etc verplichten. Dat komt op mij op het niveau van, dan stop ik er helemaal wel mee. Dochterlief wil op hockey, maar wat voor een seizoen gaan we overhouden voor dezelfde contributie? Met mondkapjes in mijn eigen auto zitten bij uitwedstrijden? Not gonna happen. Uiteindelijk ga ik keuzes maken en niet ten koste van alles dingen doorzetten, dan kap ik het af. Volgend jaar weer een kans.
__fred__ schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:04:
[...]

Ik kan niet oordelen over Spanje en noorwegen, want daar ben ik niet geweest. Wat mij opviel op deze plekken is dat men heel strikt is met hygiëne en mondkapjes. Overal plastic handschoentjes in supermarkten bijvoorbeeld om je boodschappen te pakken. Reiniging van winkelwagentjes. Mondkapjes verplicht. Registratie in restaurants verplicht i.v.m. contactonderzoek. Dat soort zaken. Daar is in NL allemaal allang geen sprake meer van.
Ik denk dat die andere zaken veel meer doen dan een mondkapje. Daar zijn winkels hier al tijden geleden mee gestopt namelijk.
Goh, in mijn tuin van ~600 m2 mag ik met evenveel personen zitten als iemand met een balkon van 6 m2. That's gonna work. Gelukkig heb ik twee perceelnummers. :P Mag ik er dan 6?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:14:

Ik voer geen hetze, ik ben kritisch op een aantal maatregelen. Als burger die elke 4 jaar braaf naar de stembus gaat en naar de overheid luistert vind ik ook dat ik het recht heb om mijn mening te laten horen als er in mijn ogen foute beslissingen worden genomen.
Maar wat jij als een foute beslissing ziet zullen veel anderen weer als een goede zien en omgekeerd. Voor elke denkbare maatregel zullen er duizenden mensen het oneens ermee zijn en als die zich laten horen voor duizenden anderen een reden zijn om ook zich er tegen te keren. Want massa's mensen zijn er tegen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Uit diezelfde URL:
Klik hier
“Door dit relatief minder ernstige ziektebeloop zien we dat op dit moment de klinische afdelingen in het ziekenhuis sneller vollopen dan de IC’s. De belasting op de ziekenhuizen blijft daarmee groot, omdat de druk immers wordt verschoven naar andere plek in het ziekenhuis dan bij de eerste golf”, aldus Robin Peeters, internist en voorzitter van de NIV. Hierdoor bestaat onverminderd de kans dat de reguliere zorg alsnog in het gedrang komt. Maatregelen moeten worden genomen om de capaciteit op de verpleegafdelingen voor zowel de Covid-19- als de reguliere zorg te kunnen borgen. Dit vergt onder andere een aangepaste planning en werving van personeel bij een mogelijk capaciteitsprobleem op de IC.
Veranderd dus nog steeds niets, anders dan dat de IC niet overbelast raakt, maar andere afdelingen. Het geeft dus verre van een vrijbrief om te gaan voetbal kijken in een stadion, of feesten met 50-100 man.

Wat wel positief is dat mensen wat betere kansen hebben, want elke dag / uur op die IC sloopt je behoorlijk qua revalidatie. (1 dag is 1 week revalidatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 12:38
Señor Sjon schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:26:
Ik denk dat die andere zaken veel meer doen dan een mondkapje. Daar zijn winkels hier al tijden geleden mee gestopt namelijk.
Ik denk; dat we het demografisch ook niet mee hebben:
Wikipedia: Lijst van landen naar bevolkingsdichtheid

Juist in stedelijk gebied gaat het slecht, hier in het oosten hoor je af en toe iemand die het heeft gehad maar dan is het via via.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
xzaz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:29:
[...]

Juist in stedelijk gebied gaat het slecht, hier in het oosten hoor je af en toe iemand die het heeft gehad maar dan is het via via.
Vandaar ook:
Gewoon een stuk dichter bevolkt, we zijn praktisch een stadsstaat
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
IJzerlijm schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:26:
[...]

Maar wat jij als een foute beslissing ziet zullen veel anderen weer als een goede zien en omgekeerd. Voor elke denkbare maatregel zullen er duizenden mensen het oneens ermee zijn en als die zich laten horen voor duizenden anderen een reden zijn om ook zich er tegen te keren. Want massa's mensen zijn er tegen.
Ik baseer mijn mening op basis van feiten. In stadions, theater, musea, restaurants en bioscopen vinden geen noemenswaardige besmettingen plaats volgens de informatie die ik heb.

Zo is het ook een feit dat er een hoop mis gaat bij (zuipende) jeugd, gebaseerd op het aantal besmettingen in die leeftijd. Ik denk dat er niemand tegen maatregelen is die dat probeert in te dammen.

Eenzelfde discussie had ik eerder dit jaar hier. Kappers, fysiotherapeuten en basisscholen dicht. Wat ook maatregelen waren die niet op feiten gebaseerd was. Natuurlijk, in maart moest de overheid heel snel schakelen en was het logisch dat er maatregelen genomen werden die praktisch iedereen raakte. Waar het toen mis ging is dat er maandenlang gewacht werd met het serieus nemen van de 3 genoemde sectoren.
Ik heb het gevoel dat er nu weer een aantal maatregelen (zeker niet alle!) genomen worden op basis van onderbuik gevoelens die elke feitelijke onderbouwing missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 20:50
[...]

Net ook een mail van de zwemschool met een totaal ander ritueel dan tijdens de vorige periode. Ze willen mondkapjes, overschoenen (1 euro per keer) etc verplichten.

[...]
Dat stoort mij ook ontzettend. Dat lokale clubs eigen regels gaan zitten verzinnen met de wetenschappelijke achtergrond van een dronken aardbei.
Dat ze de hoekvlaggen na de wedstrijd gaan desinfecteren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
xzaz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:29:
[...]

Dat is toch al vanaf de eerste week duidelijk? Niet alleen wereldwijd, maar ook in Nederland (en bijvoorbeeld landen als Zweden) zie je dat direct terug.

Maar om het te duiden, ik woon in de Randstad en ken niemand die bewezen Corona heeft gehad (wel wat vermoedens uit maart/april, maar die werden niet getest omdat er geen capaciteit was). Maar ook via iemand ken ik niemand. Als we dan bij via-via uitkomen (dus zeg de neef van een vriend van mijn partner), dan kan ik er 2 opnoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 21:03
Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:35:

Ik heb het gevoel dat er nu weer een aantal maatregelen (zeker niet alle!) genomen worden op basis van onderbuik gevoelens die elke feitelijke onderbouwing missen.
Zie: https://www.rivm.nl/sites...lijks_20200922_1141_0.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrNOY5Gfix0F7uATnPAycL_T5ro=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IBE2eEmvRfmokNiiQcCKrMxn.png?f=user_large

Volgens mij wordt er een redelijke afweging gemaakt tussen de hoeveelheden besmettingen per situatie en de maatschappelijke schade van de maatregelen.

[ Voor 0% gewijzigd door __fred__ op 29-09-2020 12:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:13

Flo

Hoe moeilijk of tijdrovend is het om een app in elkaar te flansen die per supermarkt, bakker, slager, kapper, etc. laat zien of:
  • Personeel een mondkapje draagt
  • Personeel handschoenen draaft
  • Winkelwagens verplicht zijn
  • Winkelwagens worden ontsmet of dat je dat zelf moet doen
  • Goede controle is op hoeveel mensen er binnen mogen zijn
  • Personeel mensen aanspreekt op gedrag qua afstand houden
  • Of er een speciale tijd is voor ouderen om te winkelen
Mensen kunnen dit zelf invullen per winkel, of eventueel zelfs de winkel zelf. En dan niet dat iets rood geel of groen is, maar lekker neutraal dat iedereen zijn lokale winkel kan inzien en ook kan filteren op wat er wel/niet wordt gedaan.

In NL kent men adviezen, dat is opzich heerlijk want het laat onze vrijheid intact. Maar er is misschien ook weinig druk van een grote groep van wie het best wat strakker mag bij de winkels, maar die niet de moeite nemen om een manager/vestigingsleider op te zoeken en feedback te delen. Via een app kunnen mensen die er waarde aan hechten, of nu beperkt zijn omdat ze kwetsbaarder zijn qua gezondeheid, specifiek kiezen voor die winkels waar wel met hun (en de samenleving) rekening wordt gehouden. Ik merk aan mijzelf (niet omdat ik in een risicogroep zit) dat ik enkele supermarkten ben gaan mijden, en wordt ook een beetje moedeloos van het gewijs naar "de overheid" door commerciele partijen die zelf ook veel meer kunnen doen maar dat blijkbaar niet aandurven of er de moeite niet in willen stoppen.

Ben hier oprecht in geinteresseerd, bereidt om er tijd en moeite in te stoppen als er medestanders zijn, maar heb nul ervaring met alle code/databases/api/appstores/etc.

(Als zoeits er al is: waar kan ik het vinden?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Maar je hebt niet de zelfkritiek op je eigen gevoelens, die op basis van onderbuik gevoelens die elke feitelijke onderbouwing missen?

Wat je heel erg ziet is mensen die dermate anti zijn dat alles fout gaat zijn, wat er ook gedaan wordt. In dit topic zijn er mensen die dat al maanden as nausaem doen. De felste mensen zijn degenen die de minste onderbouwing en de meeste onderbuik gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 29-09-2020 12:49 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
__fred__ schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:40:
[...]

Zie: https://www.rivm.nl/sites...lijks_20200922_1141_0.pdf

[Afbeelding]

Volgens mij wordt er een redelijke afweging gemaakt tussen de hoeveelheden besmettingen per situatie en de maatschappelijke schade van de maatregelen.
Bijvoorbeeld de maatregel van 3 gasten thuis. Die zou dan gebaseerd zijn op Feest/verjaardag/borrel met een bijdrage van 1,2%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

Ik baseer mijn mening op basis van feiten. In stadions, theater, musea, restaurants en bioscopen vinden geen noemenswaardige besmettingen plaats volgens de informatie die ik heb.

Zo is het ook een feit dat er een hoop mis gaat bij (zuipende) jeugd, gebaseerd op het aantal besmettingen in die leeftijd. Ik denk dat er niemand tegen maatregelen is die dat probeert in te dammen.

Eenzelfde discussie had ik eerder dit jaar hier. Kappers, fysiotherapeuten en basisscholen dicht. Wat ook maatregelen waren die niet op feiten gebaseerd was. Natuurlijk, in maart moest de overheid heel snel schakelen en was het logisch dat er maatregelen genomen werden die praktisch iedereen raakte. Waar het toen mis ging is dat er maandenlang gewacht werd met het serieus nemen van de 3 genoemde sectoren.
Ik heb het gevoel dat een aantal maatregelen genomen worden om het gevoel van urgentie te communiceren. Met name rond de sport. Ze doen nu of het een gunst is dat we mogen blijven sporten, maar ondertussen nemen ze de verenigingen juist veel af en verbieden ze publiek zeer nadrukkelijk.
Als communicatie duidelijk, geen noodzakelijke activiteit dus stoppen. Toch doorgaan maar onder zeer stricte voorwaarden. Publiek bij amateursport is bijna nergens een issue, zeker niet bij de jeugd en bier teams. Puur symbool politiek. Enige reden om dit zo prominent als maatregel te brengen is dus urgentie communiceren. (Topsport zonder publiek is wel logisch, daar gaat het om grotere massa's en regionale verplaatsingen)

De werkelijke urgentie zit bij een moeilijk te bereiken doelgroep, de mensen die denken zelf wel in te kunnen schatten of ze risico lopen. Dat zijn niet alleen jongeren, ik ken ook genoeg mensen van middelbare leeftijd die graag een feestje geven. Prima mensen, daar niet van. Maar die mogen nu wel iets rustiger aandoen en erkennen dat de regels er ook voor hun zijn.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
[...]

Wie heeft er dan wel gezegd dat die besmettingen daar plaats vinden?
Het waarom is gisteravond letterlijk toegelicht in de persconferentie en dat is dus niet dat daar besmettingen plaats vinden waarover jij maar in herhaling blijft vallen.

https://www.rijksoverheid...nister-de-jonge-28-9-2020
30 personen in het Rijksmuseum of 40 in de Efteling is natuurlijk redelijk absurd. Voor alle doorstroomlocaties behalve de detailhandel bepalen de veiligheidsregio’s in overleg hoeveel bezoekers maximaal kunnen worden toegelaten binnen de anderhalvemetermaatregel.

Voor de sportsector geldt een soortgelijke redenering. Er zijn extra maatregelen nodig, niet omdat de sector het slecht doet, maar omdat we in het grote geheel zonder aanscherpingen ook in de sport het virus niet ver genoeg kunnen terugdringen. Dat heeft met de schaal te maken. Sport , - amateursport, professionele sport, spelers en toeschouwers- , dat alles samen leidt tot veel reisbewegingen en veel sociale contacten. De komende drie weken is daarom alle sport zonder publiek, zowel de amateursport als de professionele sport. We kunnen dus blijven sporten, ook in teamverband, maar het moet even zonder aanmoedigingen vanaf de kant of de tribune. En zonder biertje of chocomel na afloop, want de sportkantines gaan dicht.
Overigens hoor ik vandaag "op" het werk of beter gezegd in meetings en persoonlijke gesprekken via Teams voornamelijk zeer positieve geluiden.
Dat "het volk" het er allemaal niet mee eens is en er niets mee zal doen zal (hopelijk) dan ook wel meevallen en het is ook niet dat je iedereen nodig hebt om het een succes te maken.
Je heb een bepaalde kritische massa nodig om de trend te doorbreken en dat niet iedereen daar aan mee gaat doen wordt ook meegenomen in de berekeningen.

[ Voor 7% gewijzigd door ninjazx9r98 op 29-09-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:50:
[...]

Bijvoorbeeld de maatregel van 3 gasten thuis. Die zou dan gebaseerd zijn op Feest/verjaardag/borrel met een bijdrage van 1,2%?
Plus overige familie van 9,1%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:24

Mfpower

In dubio

[...]

Ik hou ook van feiten dus ik wil je graag corrigeren op 1 punt, de rest deel ik wel aardig. Scholen en ook basisscholen lijken wel degelijk aanjagers te zijn van de pandemie. Als onderbouwing heb ik dit rapport uit de UK waar itt Nederland wel clusters gerapporteerd worden:
https://assets.publishing..._Report_week_39_FINAL.pdf

Kijkt u op p19 dan zie je dat scholen bijna de helft van de clusters zijn. Op p21 wordt het nog eens gespecificeerd naar type school en je ziet dat het overgrote deel door po en vo samen wordt gevormd. Waarbij beide clusters ongeveer even groot zijn.

Ik had al eens eerder een bron uit nl erbij gehaald maar die baseerden zich op nieuwsberichten dus iets minder betrouwbaar. Toch komt daar hetzelfde beeld in naar voren.

Op mondkapjes aerosols en scholen zit inmiddels zo een politieke lading dat het gewoon plat genegeerd wordt. En idd veelal lijken grote buiten events niet tot grote clusters te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
gambieter schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:48:
[...]

Maar je hebt niet de zelfkritiek op je eigen gevoelens, die op basis van onderbuik gevoelens die elke feitelijke onderbouwing missen?
Hoezo zou ik geen zelfkritiek hebben? Ik ageer met name tegen de extra maatregelen die ingesteld zijn voor stadions/musea/theater/bioscoop. In geen enkele statistiek zie ik dat deze sectoren de afgelopen maanden een probleem gevormd hebben. Dat is een feit en geen onderbuik gevoel. Op basis van die informatie zou je zelfs kunnen stellen dat ze het bijzonder goed voor elkaar hebben.

Je zal mij bijvoorbeeld niet horen over het oproepen tot thuiswerken, 11,1% van de besmettingen afgelopen week (op basis van de cijfers van @__fred__ hierboven) is gewoon veel te hoog en daar is een maatregel zinnig.
Wat je heel erg ziet is mensen die dermate anti zijn dat alles fout gaat zijn, wat er ook gedaan wordt. In dit topic zijn er mensen die dat al maanden as nausaem doen. De felste mensen zijn degenen die de minste onderbouwing en de meeste onderbuik gebruiken.
Tot op heden heb ik alles onderbouwd met cijfers. Dat is nu zo, maar ook in maart/april toen ik ageerde tegen de sluiting van de basisscholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

__fred__ schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:50:
[...]

Plus overige familie van 9,1%.
En de 80% gevallen waarvan de bron niet te herleiden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ankona schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:50:
[...]

Ik heb het gevoel dat een aantal maatregelen genomen worden om het gevoel van urgentie te communiceren. Met name rond de sport. Ze doen nu of het een gunst is dat we mogen blijven sporten, maar ondertussen nemen ze de verenigingen juist veel af en verbieden ze publiek zeer nadrukkelijk.
Als communicatie duidelijk, geen noodzakelijke activiteit dus stoppen. Toch doorgaan maar onder zeer stricte voorwaarden. Publiek bij amateursport is bijna nergens een issue, zeker niet bij de jeugd en bier teams. Puur symbool politiek. Enige reden om dit zo prominent als maatregel te brengen is dus urgentie communiceren. (Topsport zonder publiek is wel logisch, daar gaat het om grotere massa's en regionale verplaatsingen)

De werkelijke urgentie zit bij een moeilijk te bereiken doelgroep, de mensen die denken zelf wel in te kunnen schatten of ze risico lopen. Dat zijn niet alleen jongeren, ik ken ook genoeg mensen van middelbare leeftijd die graag een feestje geven. Prima mensen, daar niet van. Maar die mogen nu wel iets rustiger aandoen en erkennen dat de regels er ook voor hun zijn.
Vandaar dat ik het een aantal keer symboolpolitiek genoemd heb. Sinds 1 juli heeft de overheid eigenlijk niets gedaan, zelfs het aantal testen opschroeven bleek niet mogelijk. Nu zijn ze te laat, getuige de 3000 besmettingen per dag, en gaan ze als een olifant door de porseleinkast en slaan wild om zich heen.

Ik ben heel bang dat het resultaat is dat mensen er met de pet naar gaan gooien, waar doen ze het tenslotte voor? Als ze zich niet gedragen krijgen ze straf en als ze zich wel gedragen ook. Bedrijven die het goed doen krijgen straf en bedrijven die het niet goed doen krijgen dezelfde straf.

Ik ben het volledig met je eens waar het probleem zit, en ik vind het bijzonder jammer dat juist die problemen niet opgelost worden. Het wordt wellicht nog meer gestimuleerd, want nu er buiten niets meer mag dan gaan we toch fijn achter de voordeur ons plezier halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ondertussen is het VO nog steeds onveranderd hard open.

https://www.telegraaf.nl/...men-nemen-met-de-week-toe

Ja ik weet het, Telegraaf. Maar hun bron is het scholenmeldpunt van het corona data center. Dat ze het VO niet aanpakken is compleet debiel. De grootste clusters atm zijn scholieren en studenten. Mogen ze geen feesten geven en gaan we eindelijk handhaven op die kroegen, maar ondertussen komen ze nog steeds als haringen in een ton die school binnenstormen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Binnenkort misschien een avondklok, als mensen zich niet aan de nieuwe regels houden:
Het kabinet sluit niet uit dat er een avond- en nachtklok wordt ingesteld, als het oplopende aantal coronabesmettingen met de nieuwe maatregelen niet genoeg wordt teruggedrongen. Dat schrijft minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) aan de Tweede Kamer.

De maatregelen die premier Mark Rutte en De Jonge gisteren aankondigden, komen grotendeels overeen met het advies van het Outbreak Management Team (OMT). De experts uit die groep adviseerden echter ook nog enkele maatregelen, die vooralsnog niet worden doorgevoerd. Een avond- en nachtklok is er één van. Een andere is sluiting van de douche- en kleedgelegenheden bij sportfaciliteiten.

Het kabinet houdt deze ‘achter de hand om eventueel in een latere fase zo nodig toe te passen’, schrijft De Jonge.

‘We zitten onmiskenbaar in een tweede golf. De maatregelen die nu worden getroffen zullen in ieder geval drie weken gelden’, sluit De Jonge zijn brief af. ‘Welke maatregelen de komende tijd nog moeten worden genomen, hangt in sterke mate af van wat het effect is van de genomen maatregelen en van ons eigen gedrag. Hoe beter wij de basisregels naleven, hoe minder ingrijpende maatregelen we verder nog moeten treffen.’
Zie https://www.ad.nl/politie...ap-coronacrisis~a8d5214a/

En dit soort asocialen zorgen ervoor dat het binnenkort wel zover zal komen:
Bij Golfclub Driene in Hengelo is bij een aantal leden corona vastgesteld. Daarom is het clubhuis gesloten en wordt al het horecapersoneel op de ziekte getest. Bron van de besmetting zijn mensen die wisten dat ze mogelijk besmet waren, maar toch zijn gaan golfen.

Volgens voorzitter Roderick Bredero is de bedrijvencompetitie van vrijdag de bron. „Er hebben daar mensen gespeeld die wisten dat ze in contact waren geweest met mensen bij wie corona was vastgesteld. Ze hebben zichzelf ook laten testen, maar zijn in de tussentijd wel gewoon gaan golfen omdat ze zich niet ziek voelden. Maar inmiddels is uit de testen gebleken dat ze zelf wel besmet zijn. Daar blijkt maar weer uit dat je geen enkel risico kunt nemen. Daarom bellen wij uit voorzorg alle mensen die vrijdag bij ons in het clubhuis zijn geweest. Zij moeten ook hun contacten weer informeren.”

Jacqueline Bijkerk, die samen met haar man het clubhuis van Driene beheert, is verontwaardigd over de laksheid van leden: „Ik snap niet dat als je weet dat je partner of jezelf, mogelijk besmet is met corona, dat je dan toch gezellig naar het clubhuis komt. Ik vind het te erg voor woorden.”
(AD Liveblog)

Echt, hoe haal je in het je hoofd,. Dan ben je toch geestelijk niet helemaal in orde? :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:55:
[...]

En de 7,2% vrienden en kennissen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Dat heeft de overheid voor 100% aan zichzelf te wijten. We hebben 7 maanden de tijd gehad om het aantal testen op te schroeven of goed BCO te doen. In andere landen gaat dat prima (ik noem Duitsland en ik noem Luxemburg). Enkel in Nederland lijkt dat allemaal bijzonder lastig te zijn, verdorie een ontwikkeld en rijk land en we kunnen niet opschalen naar 500.000 testen per dag en voldoende mensen om de telefoon te bedienen?

In maart hadden ze een punt, met 50% van de kennis moesten ze 100% van de crisis aanpakken. Ook toen kon je daar al kanttekeningen bij zetten overigens, want het ging al sinds januari mis in China en later in Italië en Spanje ook. Maar goed, ik geef de overheid in deze het voordeel van de twijfel, het was toen een onbekende crisissituatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ankona
Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:58:
[...]

Vandaar dat ik het een aantal keer symboolpolitiek genoemd heb. Sinds 1 juli heeft de overheid eigenlijk niets gedaan, zelfs het aantal testen opschroeven bleek niet mogelijk. Nu zijn ze te laat, getuige de 3000 besmettingen per dag, en gaan ze als een olifant door de porseleinkast en slaan wild om zich heen.

Ik ben heel bang dat het resultaat is dat mensen er met de pet naar gaan gooien, waar doen ze het tenslotte voor? Als ze zich niet gedragen krijgen ze straf en als ze zich wel gedragen ook. Bedrijven die het goed doen krijgen straf en bedrijven die het niet goed doen krijgen dezelfde straf.

Ik ben het volledig met je eens waar het probleem zit, en ik vind het bijzonder jammer dat juist die problemen niet opgelost worden. Het wordt wellicht nog meer gestimuleerd, want nu er buiten niets meer mag dan gaan we toch fijn achter de voordeur ons plezier halen?
De grote fout was dat in juni te hard van stapel gelopen werd en nadrukkelijk het corona project afgesloten werd met een laatste persconferentie. We moesten perse weer op vakantie kunnen en daarna zou het allemaal vanzelf wel goed komen.
Gefeliciteerd Nederland, jullie hebben het goed gedaan. Neem het er lekker van deze zomer.
En nu zijn we weer terug bij af.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:50:
[...]

Wie heeft er dan wel gezegd dat die besmettingen daar plaats vinden?
Het waarom is gisteravond letterlijk toegelicht in de persconferentie en dat is dus niet dat daar besmettingen plaats vinden waarover jij maar in herhaling blijft vallen.
Waarom een maatregelen nemen op een plek waar geen besmettingen plaatsvinden? De uitleg eromheen is kolder, er lopen meer mensen op straat naar de IKEA dan naar het stadion van Sparta om maar wat te noemen. De IKEA is gezellig druk met 2500 man binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Viruswaarheid gaat kennelijk vanmiddag de barricades op. In een Whatsapp groep worden deelnemers ook voorbereid op vechtpartijen met de politie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

CMD-Snake schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:05:
Viruswaarheid gaat kennelijk vanmiddag de barricades op. In een Whatsapp groep worden deelnemers ook voorbereid op vechtpartijen met de politie.
Tekenend voor die club. Je kan het bijna een sekte en/of criminele organisatie noemen, met die Engel en zijn rare fratsen.

Zou het OM eens iets strafrechterlijks mee moeten doen met die lui.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:06

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Kansloos volk, geen aandacht aan schenken en keihard optreden tegen dit soort figuren die constant de rechtstaat ondermijnen.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:00

Standeman

Prutser 1e klasse

Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:02:
[...]

Dat heeft de overheid voor 100% aan zichzelf te wijten. We hebben 7 maanden de tijd gehad om het aantal testen op te schroeven of goed BCO te doen. In andere landen gaat dat prima (ik noem Duitsland en ik noem Luxemburg). Enkel in Nederland lijkt dat allemaal bijzonder lastig te zijn, verdorie een ontwikkeld en rijk land en we kunnen niet opschalen naar 500.000 testen per dag en voldoende mensen om de telefoon te bedienen?

...
Herleidbaarheid heeft imo bijzonder weinig te maken met testcapaciteit. Waarom denk jij dat herleidbaarheid dan beter wordt? 80% is gewoon niet te herleiden. Dan maakt het niet uit of je 100 of 100.000 mensen test.

Overigens voert DE helemaal niet veel meer testen uit per 100.000 inwoners.
Afbeeldingslocatie: https://assets.nos.nl/data/image/2020/09/26/678490/1920x1080a.jpg

Leuk dat je afgeeft op de overheid in NL, maar je redenaties zijn krom.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Mfpower schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:54:
[...]

Ik hou ook van feiten dus ik wil je graag corrigeren op 1 punt, de rest deel ik wel aardig. Scholen en ook basisscholen lijken wel degelijk aanjagers te zijn van de pandemie. Als onderbouwing heb ik dit rapport uit de UK waar itt Nederland wel clusters gerapporteerd worden:
https://assets.publishing..._Report_week_39_FINAL.pdf

Kijkt u op p19 dan zie je dat scholen bijna de helft van de clusters zijn. Op p21 wordt het nog eens gespecificeerd naar type school en je ziet dat het overgrote deel door po en vo samen wordt gevormd. Waarbij beide clusters ongeveer even groot zijn.
Middelbaar en voortgezet onderwijs zijn een probleem, helemaal mee eens. Als je kijkt naar de besmettingen in de leeftijd 0-12 is het nog steeds amper noemenswaardig. Het is ook goed dat basisscholen openblijven en acteren als er ergens een besmetting is, de sluiting van de basisscholen heeft een groot deel van de economie platgelegd in maart/april/mei.
Op mondkapjes aerosols en scholen zit inmiddels zo een politieke lading dat het gewoon plat genegeerd wordt. En idd veelal lijken grote buiten events niet tot grote clusters te leiden.
Die beide constateringen zie ik dus, jammer genoeg, niet terug bij de overheid. Wat je zegt, ze negeren het volkomen omdat ze bang zijn lijkt het wel, geen idee waarom. Het is toch geen schande om je visie bij te stellen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
[...]

In maart hadden ze een punt, met 50% van de kennis moesten ze 100% van de crisis aanpakken. Ook toen kon je daar al kanttekeningen bij zetten overigens, want het ging al sinds januari mis in China en later in Italië en Spanje ook. Maar goed, ik geef de overheid in deze het voordeel van de twijfel, het was toen een onbekende crisissituatie.
De overheid de schuldige? Wellicht een beetje. Maar vooral de bevolking die compleet schijt had aan de basisregels die nooit zijn afgeschaald is hier de schuldige. De overheid maakte de fout te denken dat mensen na het terugkrijgen van vrijheden deze basisregels met geringe bijsturing wel in acht gingen houden.

Compleet de jeugd en de anticorona gekkies op feesjboek onderschat. Men hield rekening met een bepaald aantal toenamen in besmettingen en dus testbenodigdheden, dit bleek een ernstige misrekening omdat de NL als een achterlijke losging. Lekker op vakantie naar zwaar door corona getroffen landen, massaal weer feesten vieren en de start van de scholen waar geen enkele regel in acht wordt gehouden plus de jeugd die lekker egoistisch alleen aan zichzelf en hun schnabbels denken.

Had de overheid dit aan kunnen zien komen? Wellicht voor een groot deel wel, hoop dat ze er hierna niet nog een keer instinken en eerder ingrijpen nadat deze beperkingen voorbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Een gevolg waar ik bang voor was en ben. Die enge club wordt groter en groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
[...]

Ik zou nog een keer een hoofdstukje statistiek doen want met 16000 personen sample size en 115K cases, zit je met 99% betrouwbaarheid op afwijkingen van < 1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:08:
Ze hebben een niche kunnen vullen. Had er nou een respectabelere club bestaan die tegen de coronamaatregelen was dan had je ook tegenstanders een serieuzer platform kunnen bieden om gehoord te worden zonder 5G wappies en anti-vaxxers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Dat heeft de overheid voor 100% aan zichzelf te wijten.
Daar ga je weer, hou toch op man.

Ja er had meer opgeschaald kunnen en misschien moeten worden. Maar het is een utopie om te denken dat we met zijn allen kunnen doen alsof er niks aan de hand is en dat het vervolgens nog te traceren blijkt.

De redenen dat 80% niet te herleiden is:
- teveel contacten
- te dicht contact
- te lang contact
- niet willen meewerken

Als iedereen zich een beetje netjes aan de regels had gehouden, was het echt geen 80% geweest. Dan was het vele, vele malen lager geweest.

We hebben er letterlijk alles aan gedaan om de BCO pootje te lichten.

Om het op mezelf te betrekken; ik kan je precies vertellen bij wie ik het afgelopen half jaar langer dan een kwartier op minder dan anderhalve meter ben geweest. Mijn vrouw en een vriend die ik een lift heb moeten geven. Punt.

En dan ben ik op vakantie geweest, uit eten geweest, terrasjes gepakt en wezen sporten.

@__fred__ ik begrijp niet waar je heen wilt, maar GGD geeft zelf aan bij het grootste deel geen bron te kunnen herleiden :?
Het RIVM overzicht neemt alleen de herleidbare gevallen mee. Enigszins verwarrend dat daar ook nog een categorie onbekend naar voren komt.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 29-09-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:08:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8xnswJ_XZuK-X-4aAx1Ci1Hrp8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HTbk1pbdGARxqNYhSqydWS8Q.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:06:
[...]

Kansloos volk, geen aandacht aan schenken en keihard optreden tegen dit soort figuren die constant de rechtstaat ondermijnen.
Dat publiciteitsgeile talkshows als Jinek dit soort figuren hebben uitgenodigd om hun verhaal te doen heeft daarbij dus niet geholpen. Alsof je een terrorist uitnodigt die mag uitleggen waarom we allemaal dood moeten en hoe hij dat voor elkaar gaat krijgen. Die gasten moet je dus ook gewoon als terroristische organisatie aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:14
Volgens de Volkskrant wilde het OMT wilde blijkbaar een stuk verder gaan dan de afgekondigde maatregelen, maar de politieke wil was er niet. Denk bijv aan avondklok en overal mondkapjes.

Jammer dat het red team (zonder experts) net zoveel waarde heeft als experts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:10:
[...]

Ja er had meer opgeschaald kunnen en misschien moeten worden. Maar het is een utopie om te denken dat we met zijn allen kunnen doen alsof er niks aan de hand is en dat het vervolgens nog te traceren blijkt.

- teveel contacten
- te dicht contact
- te lang contact
- niet willen meewerken

Als iedereen zich een beetje netjes aan de regels had gehouden, was het echt geen 80% geweest. Dan was het vele, vele malen lager geweest.

Om het op mezelf te betrekken; ik kan je precies vertellen bij wie ik het afgelopen half jaar langer dan een kwartier op minder dan anderhalve meter ben geweest. Mijn vrouw en een vriend die ik een lift heb moeten geven. Punt.

En dan ben ik op vakantie geweest, uit eten geweest, terrasjes gepakt en wezen sporten.
Vooral dat niet willen meewerken. Mogen ze best iets strafrechtelijks mee doen van mij. Volksgezondheid staat op het spel en dan wenst een gastje zijn foute vriendjes niet te verlinken........ Bah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 23:32
__fred__ schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:09:
[...]

Ik zou nog een keer een hoofdstukje statistiek doen want met 16000 personen sample size en 115K cases, zit je met 99% betrouwbaarheid op afwijkingen van < 1%.
Dat is natuurlijk op voorwaarde dat wat je ziet overeenkomt met dat wat je niet ziet; maar zo werkt het natuurlijk niet.

Als ik corona heb gekregen via mijn vrouw, dan weet ik dat en is de bron dus de thuissituatie en wordt dat netjes vastgelegd door de GGD. Als ik corona heb gekregen vanuit een onbekende plek, bv OV, horeca, supermarktwagentje of ergens anders dan kom je in de bak onbekend.

Dat de thuissituatie verreweg de grootste bekende plek van besmetting is, betekent niet direct dat dat dus voor alle situaties geldt, afhankelijk van hoe makkelijk iets te meten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Standeman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:07:
[...]

Herleidbaarheid heeft imo bijzonder weinig te maken met testcapaciteit. Waarom denk jij dat herleidbaarheid dan beter wordt? 80% is gewoon niet te herleiden. Dan maakt het niet uit of je 100 of 100.000 mensen test.

Overigens voert DE helemaal niet veel meer testen uit per 100.000 inwoners.
[Afbeelding]

Leuk dat je afgeeft op de overheid in NL, maar je redenaties zijn krom.
Testen is slechts 1 deel, het BCO het andere deel. Beide delen zijn in Duitsland veel beter op orde.

De testcapaciteit heeft daar zeker mee te maken. In de meeste landen werkt het zo: je belt voor een test, je wordt dezelfde dag getest en de volgende dag heb je uitslag. Deze mensen gaan zonder problemen in thuisisolatie na de test, want ze weten dat ze binnen 24 uur uitslag hebben.

In Nederland gaat het zo: je belt voor een test, je wordt een dag of 4 later getest en 3 dagen later heb je de uitslag. Deze mensen gaan niet in isolatie, want ze moeten 7 dagen in isolatie en dat vind men te lang.

Conclusie: zorg voor voldoende testen en testcapaciteit. Je kan dan de mensen snel testen en snel uitslag geven. Dit zorgt voor draagvlak en thuisisolatie kort en overzichtelijk (tenzij je besmet bent, want dan moet je in beide gevallen in isolatie voor 10 dagen). Tevens weet je na al die dagen wachten niet meer met wie je in contact bent geweest, iets wat na 1 dag een stuk verser in het geheugen ligt.

En daarna komt het BCO. In Nederland zegt de GGD:
Bijna alle GGD’en kleden bron- en contactonderzoek uit: ‘Verontrustende ontwikkeling’

Van de 25 gemeentelijke gezondheidsdiensten in Nederland, geven er 21 een deel van het bron- en contactonderzoek uit handen. Met corona besmette mensen moeten dan zélf hun contacten laten weten dat ze corona hebben en in quarantaine moeten. Experts vrezen dat hierdoor het zicht op besmettingen kwijtraakt.
https://www.ad.nl/binnenl...de-ontwikkeling~a08aed0c/

Denk je serieus dat iedereen zelf zijn contacten af gaat bellen? Hierin heeft overheid en de GGD gewoon gefaald, er is geen capaciteit. En dat terwijl er 7 maanden verstreken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
[...]

@__fred__ ik begrijp niet waar je heen wilt, maar GGD geeft zelf aan bij het grootste deel geen bron te kunnen herleiden :?
Het RIVM overzicht neemt alleen de herleidbare gevallen mee. Enigszins verwarrend dat daar ook nog een categorie onbekend naar voren komt.
Waar ik heen wil is dat op basis van 20% (16K) "achterhaald" wat de besmettingssituatie is, je ook een uitspraak kunt doen over de 80% niet achterhaalde besmettingen bij 115K totale gevallen. Statistisch is dat gewoon heel betrouwbaar. Je kunt dus gewoon beleid maken en maatregelen nemen op basis van die verdeling.

Wat niet goed is, is dat 80% niet achterhaald is. Daarmee blijft het middels contactonderzoek proberen in te dammen dweilen met de kraan openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Basekid schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:12:
Volgens de Volkskrant wilde het OMT wilde blijkbaar een stuk verder gaan dan de afgekondigde maatregelen, maar de politieke wil was er niet. Denk bijv aan avondklok en overal mondkapjes.
Avondklok wordt wel achter de hand gehouden: wildhagen in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2"

En die mondkapjes-plicht zie ik ook nog wel komen als we zo doorgaan (lees: lekker alle regels aan de laars blijven lappen).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Basekid schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:12:

Jammer dat het red team (zonder experts) net zoveel waarde heeft als experts.
Zijn er al mensen bijgekomen die ook wat over economie en de geestelijke toestand van de bevolking kunnen oordelen? Want de jeugd die nul last van Corona zelf heeft, maar des te meer van de maatregelen ga je alleen maar verder tegen je keren.

Red Team zie ik weer als tegenhanger van Engel met maatregelen die het liefst de hele maatschappij lamleggen. Welke schade dat veroorzaakt is dan voor later. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:07:
[...]

Middelbaar en voortgezet onderwijs zijn een probleem, helemaal mee eens. Als je kijkt naar de besmettingen in de leeftijd 0-12 is het nog steeds amper noemenswaardig. Het is ook goed dat basisscholen openblijven en acteren als er ergens een besmetting is, de sluiting van de basisscholen heeft een groot deel van de economie platgelegd in maart/april/mei.
Ik ben ook niet voor sluiten, ik ben voor maatregelen. Ik zal het plaatje uit de link Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNeVl7zY4EyV5v6ty3AHIRYHbAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Naqgqo890fGRddEneHhNPwF.png?f=fotoalbum_large eens bijvoegen en dan zie je dat het niet amper noemenswaardig is voor het PO (in Engeland althans, maar die kinderen zijn niet zo heel anders dan in NL). Sluiten is geen goed idee, maatregelen wel, en al helemaal in het voortgezet onderwijs.
Die beide constateringen zie ik dus, jammer genoeg, niet terug bij de overheid. Wat je zegt, ze negeren het volkomen omdat ze bang zijn lijkt het wel, geen idee waarom. Het is toch geen schande om je visie bij te stellen?
Politics! In Duitsland trekken ze heel andere conclusies dan hier en kijk eens hoe de besmettingen daar gaan. Een stuk beter! Naast de normale distancing maatregelen worden aerosolen, ventilatie en mondkapjes in de mix meegenomen, evenals de scholen. Zij baseren zich veel meer op voortschrijdend inzicht. Het lijkt er op dat van Dissel / OMT / RIVM een bepaalde tunnelvisie heeft en bang zijn voor gezichtsverlies. Dat is niet voor het eerst, zoek maar eens naar de q-koorts affaire. Jarenlang hebben ze ontkend terwijl het bewijs gewoon voor hun voeten lag m.b.t. die nationale epidemie.

Het RIVM is géén onafhankelijk instituut maar een adviesorgaan van VWS (correct me if I'm wrong here). Dat is dan nog 1 ding, maar ook Rutte en Jonge willen zich niet politiek branden en baseren zich continu op de experts, waarvan ik het idee heb dat ze vooral vriendjes zijn. Het RED team heeft ook andere aanbevelingen maar daar wordt ook niets mee gedaan.

Ik snap het ook niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:16:
[...]

Testen is slechts 1 deel, het BCO het andere deel. Beide delen zijn in Duitsland veel beter op orde.
En ze hebben een (vies woord alert !) tracing app.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

- teveel contacten
- te dicht contact
- te lang contact
- niet willen meewerken

Als je testcapaciteit en BCO op orde was geweest dan had je veel sneller gevallen kunnen herleiden en isoleren. Het bewijs hiervoor is onder andere in Luxemburg geleverd: https://www.parool.nl/wer...zonder-klachten~b46849f2/

Door het niet fatsoenlijk opschalen en het allemaal op zijn beloop laten is de huidige situatie ontstaan. Op 1 juli mocht zo'n beetje alles weer, leve de lol en we zien wel wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
IJzerlijm schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:18:
[...]

Dat ding dat op 1 juni live zou gaan is dat toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:47
[...]

Gewoon een stuk dichter bevolkt, we zijn praktisch een stadsstaat. Je kan wel alles willen reduceren naar nul, maar je ziet aan het vakantieseizoen dat dat de boel weer overal verspreid heeft. Daarom heeft een lockdown ook geen zin.

Zodra het mondkapje verplicht wordt in winkels, dan kom ik er gewoon niet meer. Simpel. Dan bestel ik wel afbakcroissants ipv ze vers te halen in het weekend. Net ook een mail van de zwemschool met een totaal ander ritueel dan tijdens de vorige periode. Ze willen mondkapjes, overschoenen (1 euro per keer) etc verplichten. Dat komt op mij op het niveau van, dan stop ik er helemaal wel mee. Dochterlief wil op hockey, maar wat voor een seizoen gaan we overhouden voor dezelfde contributie? Met mondkapjes in mijn eigen auto zitten bij uitwedstrijden? Not gonna happen. Uiteindelijk ga ik keuzes maken en niet ten koste van alles dingen doorzetten, dan kap ik het af. Volgend jaar weer een kans.
Maar wel ten koste van alles geen mondkapje willen dragen, bijzondere denkwijze. Wie gaat er nou weer afbakcroissants eten :r ? Danerolles zijn nog wel prima, maar die smaken niet naar croissants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:17:
[...]
Want de jeugd die nul last van Corona zelf heeft, maar des te meer van de maatregelen ga je alleen maar verder tegen je keren.
Probleem is dat je de jeugd niet simpel kunt scheiden van de rest van Nederland. Ten eerste is de groep "kwetsbaren" echt niet zo klein en makkelijk te duiden. Valt iemand van 50 die rookt als een ketter daar bijvoorbeeld wel of niet onder? Of iemand die suiker heeft?
Ten tweede is het praktisch niet uitvoerbaar. Want een student kan besluiten niet naar oma te gaan maar die student gaat wel naar zijn ouders die wél naar oma gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:54
Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:21:
[...]

Dat ding dat op 1 juni live zou gaan is dat toch?
't wetgevingsproces is voor dit soort situaties veel te traag; Voer een spoedwet in die de regering de mogelijkheid geeft per decreet te regeren, een looptijd van 3 maanden heeft en alleen verlengd kan worden met 2/3e meerderheid; Leg direct vast dat er na afloop een parlementaire enquête uitgevoerd wordt en dat misbruik van de bevoegdheden, namelijk niet crisis-gerelateerde-maatregelen doorvoeren buiten het normale proces, strafbaar is i.c.m. de plicht open en transparant te communiceren over de maatregelen & onderbouwing daarvan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:20:
[...]

Als je testcapaciteit en BCO op orde was geweest dan had je veel sneller gevallen kunnen herleiden en isoleren. Het bewijs hiervoor is onder andere in Luxemburg geleverd: https://www.parool.nl/wer...zonder-klachten~b46849f2/

Door het niet fatsoenlijk opschalen en het allemaal op zijn beloop laten is de huidige situatie ontstaan. Op 1 juli mocht zo'n beetje alles weer, leve de lol en we zien wel wat er gebeurd.
Met de mate waarin wij met z'n allen de maatregelen negeren ligt het echt ook wel heel sterk aan onszelf; Dat op z'n beloop laten heeft niet alleen de overheid gedaan, dat hebben we met z'n allen gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
@BarôZZa Liever dat dan een muilkorf. Ik vind die dingen compleet zinloos, als je ziet hoe ze gedragen worden is het compleet zinloos en als je ziet hoe men ze bewaart is het ook compleet zinloos. De landen die ze hebben verplicht staan ook rood op de kaart, net als wij. België met strenger beleid? Veel besmettingen. FrankrijK? Bovenaan in Europa.

We zullen er gewoon doorheen moeten net als andere griepvirussen uit het verleden. Las ergens dat er dan 30k doden zouden kunnen vallen. Zijn dat er nu zoveel minder? Of zijn er 20k voorkomen en 25k overleden aan andere kwalen waarvoor zorg nu te laat komt? Die som is niet te maken/voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Mfpower schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:18:
[...]

Ik ben ook niet voor sluiten, ik ben voor maatregelen. Ik zal het plaatje uit de link [Afbeelding] eens bijvoegen en dan zie je dat het niet amper noemenswaardig is voor het PO (in Engeland althans, maar die kinderen zijn niet zo heel anders dan in NL). Sluiten is geen goed idee, maatregelen wel, en al helemaal in het voortgezet onderwijs.
Dank je wel voor de duiding. Zoiets mis ik helaas in Nederland in de onderzoeken, dat zou een boel duidelijkheid kunnen geven.
[...]

Politics! In Duitsland trekken ze heel andere conclusies dan hier en kijk eens hoe de besmettingen daar gaan. Een stuk beter! Naast de normale distancing maatregelen worden aerosolen, ventilatie en mondkapjes in de mix meegenomen, evenals de scholen. Zij baseren zich veel meer op voortschrijdend inzicht. Het lijkt er op dat van Dissel / OMT / RIVM een bepaalde tunnelvisie heeft en bang zijn voor gezichtsverlies. Dat is niet voor het eerst, zoek maar eens naar de q-koorts affaire. Jarenlang hebben ze ontkend terwijl het bewijs gewoon voor hun voeten lag m.b.t. die nationale epidemie.

Het RIVM is géén onafhankelijk instituut maar een adviesorgaan van VWS (correct me if I'm wrong here). Dat is dan nog 1 ding, maar ook Rutte en Jonge willen zich niet politiek branden en baseren zich continu op de experts, waarvan ik het idee heb dat ze vooral vriendjes zijn. Het RED team heeft ook andere aanbevelingen maar daar wordt ook niets mee gedaan.

Ik snap het ook niet zo goed.
Duitsland doet het vanaf dag 1 al beter. Natuurlijk hebben ze daar ook hun besmettingen en problemen, maar het is allemaal erg helder en gestructureerd. Je ziet dat ze daar de vruchten van plukken, net als bijvoorbeeld Luxemburg en Zweden.

Wij rommelen wat aan en vinden sommige ego's zoals je zegt blijkbaar belangrijk. Terwijl als je er nuchter naar kijkt en advies van oa. het RED team ter harte zou nemen je veel effectievere maatregelen zou kunnen nemen.

Om bijvoorbeeld iets te noemen, stel dat je in stadions/musea/restaurants/theater/bioscoop een mondkapje zou verplichten als je van je stoel/tafel bent. Dan zou je wellicht een middenweg hebben gehad waarbij de maatregelen vele malen acceptabeler en misschien wel effectiever zouden zijn. Maar zoiets wordt blijkbaar niet eens overwogen, terwijl het in andere landen doodnormaal is. In Duitsland heeft iedereen mondkapje op in de winkel, dat is volkomen normaal geworden. Hier is dat maar een heikel punt aan het zijn, terwijl er steeds meer signalen komen dat het effectief is.

En daarin heb ik dus kritiek op mijzelf. In het begin dacht ik dat mondkapjes niets hielpen, daar ben ik ondertussen wel van teruggekomen. Ze kunnen zeker een nuttige bijdrage leveren. Het is nog steeds niet de heilige graal, maar je ziet in andere landen duidelijk dat het wel effect heeft. En elk effect draagt bij aan het totale pakket waarmee we het virus onder de duim willen houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
@Señor Sjon
Ik heb het idee dat je je kop in het zand steekt. Je kunt het laten gaan maar wat doe jij dan met de zorgcapaciteit? De mensen in de zorg lopen nu al op hun tenen. Ga jij bij de poort van het ziekenhuis staan wie wel of niet naar binnen mag?

@Drardollan
Dat er zaken fout zijn gegaan klopt. Maar besef dat deze maatregelen ook met dit beleid niet genomen hadden behoeven te worden als iedereen zich deze zomer meer aan de basisregels had gehouden.

Het is hetzelfde als kritiek op de politiek. Veel van die kritiek klopt maar diezelfde mensen hebben toch echt op die politici gestemd.

[ Voor 40% gewijzigd door D-e-n op 29-09-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Jovatov schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:14:
[...]

Als ik corona heb gekregen via mijn vrouw, dan weet ik dat en is de bron dus de thuissituatie en wordt dat netjes vastgelegd door de GGD. Als ik corona heb gekregen vanuit een onbekende plek, bv OV, horeca, supermarktwagentje of ergens anders dan kom je in de bak onbekend.
Evengoed kan je vrouw asymptomatisch zijn en het jou hebben gegeven en dan kom je er ook nooit achter. Ik weet dat er meer criteria zijn behalve steekproefgrootte voor representatief onderzoek, maar bij dit soort aantallen wordt die kans wel rap kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
D-e-n schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:29:
@Señor Sjon
Ik heb het idee dat je je kop in het zand steekt. Je kunt het laten gaan maar wat doe jij dan met de zorgcapaciteit? De mensen in de zorg lopen nu al op hun tenen. Ga jij bij de poort van het ziekenhuis staan wie wel of niet naar binnen mag?
Ik denk aan de ~100-200 miljard die dit allemaal bij elkaar kost en hoeveel arbeidsjaren het kost om dat weer terug te moeten verdienen om op 1 januari 2020 uit te komen.

Overigens gebeurt dit nu al met reguliere zorg. Die poort wordt daarvoor al gesloten. Geen Corona? Je mag niet naar binnen voor je behandeling. Een kleine ingreep wordt dan vanzelf een grote...

Wellicht anekdotisch, maar er zit ook veel verpleging vast in maatschappen. Heb van een aantal al gehoord dat deze (met IC-ervaring in het verleden!) aangeboden zijn om te helpen, maar dat ziekenhuizen dit afwezen. Dus de druk op de kleinere poule mensen is dan groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
rik86 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:27:
[...]

Met de mate waarin wij met z'n allen de maatregelen negeren ligt het echt ook wel heel sterk aan onszelf; Dat op z'n beloop laten heeft niet alleen de overheid gedaan, dat hebben we met z'n allen gedaan.
Natuurlijk, daar heb je zeker een punt.

Maar zeg eens eerlijk, als jij nu lichte klachten hebt. En je kan hieruit kiezen:
1. Nietsdoen, het zal wel loslopen
2. Testen en max 7 dagen in onzekerheid in thuisisolatie

De gemiddelde Nederlander zal optie 1 kiezen. Dat is niet goed, maar wel een verklaarbare keuze. Zeker als je kinderen op school hebt of een eigen bedrijf hebt. Elke dag thuis kost direct geld.

Als je als optie 2 zou hebben: 2. Testen en binnen max 24 uur uitslag.

Dan weet ik zeker dat een groot deel van de mensen optie 2 kiest.

En als dan blijkt dat ze besmet zijn, dan gaat het overgrote merendeel zonder moeite 10 tot 14 dagen in thuisisolatie en heb je een brandhaard effectief geblust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:29:
[...]

Dank je wel voor de duiding. Zoiets mis ik helaas in Nederland in de onderzoeken, dat zou een boel duidelijkheid kunnen geven.
Ik ben er hier op forum vaak voor weggeketterd, maar ik mis vooral duiding in de (OMT) adviezen en op welke cijfers/onderzoeken/inzichten ze gebaseerd zouden zijn. Ik heb wel gemerkt dat dergelijke kritiek vaak weggewuifd wordt met "ben jij dan een van de 17miljoen virologen". Echter voor mijn werk moet ik vaak dergelijke stukken goedkeuren, en als de onderbouwing dan mist gaat het mooi niet door. Ook vind ik het een taak van de oppositie (en daarmee dus het volk) om te kunnen controleren. En eerlijk gezegd vind ik de oppositie ook niet erg sterk, dat zou veel beter moeten kunnen. Dergelijke publieke cijfers die in Engeland gewoon gepubliceerd worden die mis je hier.
Duitsland doet het vanaf dag 1 al beter. Natuurlijk hebben ze daar ook hun besmettingen en problemen, maar het is allemaal erg helder en gestructureerd. Je ziet dat ze daar de vruchten van plukken, net als bijvoorbeeld Luxemburg en Zweden.

Wij rommelen wat aan en vinden sommige ego's zoals je zegt blijkbaar belangrijk. Terwijl als je er nuchter naar kijkt en advies van oa. het RED team ter harte zou nemen je veel effectievere maatregelen zou kunnen nemen.

Om bijvoorbeeld iets te noemen, stel dat je in stadions/musea/restaurants/theater/bioscoop een mondkapje zou verplichten als je van je stoel/tafel bent. Dan zou je wellicht een middenweg hebben gehad waarbij de maatregelen vele malen acceptabeler en misschien wel effectiever zouden zijn. Maar zoiets wordt blijkbaar niet eens overwogen, terwijl het in andere landen doodnormaal is. In Duitsland heeft iedereen mondkapje op in de winkel, dat is volkomen normaal geworden. Hier is dat maar een heikel punt aan het zijn, terwijl er steeds meer signalen komen dat het effectief is.

En daarin heb ik dus kritiek op mijzelf. In het begin dacht ik dat mondkapjes niets hielpen, daar ben ik ondertussen wel van teruggekomen. Ze kunnen zeker een nuttige bijdrage leveren. Het is nog steeds niet de heilige graal, maar je ziet in andere landen duidelijk dat het wel effect heeft. En elk effect draagt bij aan het totale pakket waarmee we het virus onder de duim willen houden.
Ik ben het daar helemaal mee eens. Vergeet ook het Not Invented Here syndroom niet.https://en.wikipedia.org/wiki/Not_invented_here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:33:
[...]

Ik denk aan de ~100-200 miljard die dit allemaal bij elkaar kost en hoeveel arbeidsjaren het kost om dat weer terug te moeten verdienen om op 1 januari 2020 uit te komen.

Overigens gebeurt dit nu al met reguliere zorg. Die poort wordt daarvoor al gesloten. Geen Corona? Je mag niet naar binnen voor je behandeling. Een kleine ingreep wordt dan vanzelf een grote...
Maar ik hoor geen oplossing voor het probleem wat ik schets.
Wellicht anekdotisch, maar er zit ook veel verpleging vast in maatschappen. Heb van een aantal al gehoord dat deze (met IC-ervaring in het verleden!) aangeboden zijn om te helpen, maar dat ziekenhuizen dit afwezen. Dus de druk op de kleinere poule mensen is dan groter.
Tja, marktwerking........

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
Señor Sjon schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:27:
@BarôZZa Liever dat dan een muilkorf. Ik vind die dingen compleet zinloos, als je ziet hoe ze gedragen worden is het compleet zinloos en als je ziet hoe men ze bewaart is het ook compleet zinloos. De landen die ze hebben verplicht staan ook rood op de kaart, net als wij. België met strenger beleid? Veel besmettingen. FrankrijK? Bovenaan in Europa.
Eigenlijk ben je met de term 'muilkorf' al af. Want dan heb je duidelijk niet begrepen wat een muilkorf is en wat het doel van een muilkorf is.

Gek dat je dan Duitsland en Italië niet noemt, daar waar mondkapjes verplicht zijn en ze het stukken beter doen dan wij hier.

Je doet nu net of mondkapjes dé heilige graal zijn. Ze zijn onderdeel van een grotere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
D-e-n schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:29:
@Drardollan
Dat er zaken fout zijn gegaan klopt. Maar besef dat deze maatregelen ook met dit beleid niet genomen hadden behoeven te worden als iedereen zich deze zomer meer aan de basisregels had gehouden.

Het is hetzelfde als kritiek op de politiek. Veel van die kritiek klopt maar diezelfde mensen hebben toch echt op die politici gestemd.
Wees gerust, ik heb ook kritiek op de bevolking ;). Je zegt helemaal terecht dat veel mensen er met de pet naar gegooid hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
@Señor Sjon Frankrijk staat nu op 4K/dag op 66 miljoen. België minder dan de helft van onze besmettingen. Allebei doen ze het dus momenteel beter en dan cherrypick je voor het gemak nog de donkerrode landen.

Muilkorf, tsja wat moet ik ervan zeggen. Beetje raar om te zeggen dat verplegers allemaal een muilkorf dragen. Klinkt allemaal alsof je het veel erger maakt dan het is. Als je liever demonstratief thuis zit dan wat met je dochter te gaan doen, dan lijkt me dat niet helemaal gezond.

[ Voor 7% gewijzigd door BarôZZa op 29-09-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

__fred__ schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:17:
[...]

Waar ik heen wil is dat op basis van 20% (16K) "achterhaald" wat de besmettingssituatie is, je ook een uitspraak kunt doen over de 80% niet achterhaalde besmettingen bij 115K totale gevallen. Statistisch is dat gewoon heel betrouwbaar. Je kunt dus gewoon beleid maken en maatregelen nemen op basis van die verdeling.

Wat niet goed is, is dat 80% niet achterhaald is. Daarmee blijft het middels contactonderzoek proberen in te dammen dweilen met de kraan openen.
Tijdens de statistiekles is ongetwijfeld ook iets gezegd over een representatieve steekproef.

Ik ben ervan overtuigd dat die 20% niet representatief is voor die 80%.
De makkelijke gevallen zullen ook eerder teruggevonden worden.

Gechargeerd voorbeeld:
BCO voor 100 man, waarvan 80 Vindicatters en 20 huismoeders en vaders.

Die 80 man hebben de afgelopen weken elke avond tot in de late uurtjes vijf feesten op de knieën afgestruind. De overige 20 zijn een keer naar een restaurant geweest.

Resultaat: 80 onbekende gevallen, en 20x restaurant de schuldige... En nu?

@Drardollan Je gaat er vanuit dat een groter deel van de huidige besmettingen überhaupt te achterhalen is. Nu zal dat grotendeels ook wel zo zijn, maar als je per geval 100 contacten af moet gaan omdat we er een bende van maken, houdt het heel snel op.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 29-09-2020 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:36:
[...]

Wees gerust, ik heb ook kritiek op de bevolking ;). Je zegt helemaal terecht dat veel mensen er met de pet naar gegooid hebben.
maar als we dat als bevolking niet hadden gedaan, was de testcapaciteit en BCO ook voldoende geweest;
De regering heeft de eigenwijsheid onderschat en communiceert te vaak van "het komt wel goed", daar zijn ook zeker fouten gemaakt. Maar ik denk niet dat naar deze aantallen op te schalen was geweest. Je kan niet zo snel voldoende mensen werven en opleiden en al helemaal niet voor iets wat waarschijnlijk max 1 á 2 jaar nodig is en voor een deel zelfs waarschijnlijk korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:39:
[...]

@Drardollan Je gaat er vanuit dat een groter deel van de huidige besmettingen überhaupt te achterhalen is. Nu zal dat grotendeels ook wel zo zijn, maar als je per geval 100 contacten af moet gaan omdat we er een bende van maken, houdt het heel snel op.
Het was in ieder geval mogelijk geweest om meer te achterhalen dan nu. 100% zal je nooit halen, dat hoeft ook niet. Net als je niet die 100 contacten allemaal af hoeft te gaan. Maar met voldoende mankracht zou je op zijn minst toe kunnen werken naar een stijgende lijn en zoveel mogelijk van die 100 contacten afbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:35:
[...]

Eigenlijk ben je met de term 'muilkorf' al af. Want dan heb je duidelijk niet begrepen wat een muilkorf is en wat het doel van een muilkorf is.

Gek dat je dan Duitsland en Italië niet noemt, daar waar mondkapjes verplicht zijn en ze het stukken beter doen dan wij hier.

Je doet nu net of mondkapjes dé heilige graal zijn. Ze zijn onderdeel van een grotere oplossing.
Ah, de beruchte 'af naar de zijlijn' als je niet conformistisch meehuilt met de media die nu vol op de mondkapjes zitten?

Duitsland heeft een enorm zorgapparaat waar nota bene kritiek op was omdat het bakken met geld kost voordat Corona uitbrak. Nu komt dat goed uit, maar niemand hier wil nog eens een verdubbeling van de zorgpremie krijgen om eenzelfde nvieau te hebben. In Italië is in het voorjaar veel oversterfte geweest onder zwakke doelgroepen. Ik denk dat dat mede de reden is dat het nu minder is.
BarôZZa schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:38:
@Señor Sjon Frankrijk staat nu op 4K/dag op 66 miljoen. België minder dan de helft van onze besmettingen. Allebei doen ze het dus momenteel beter en dan cherrypick je voor het gemak nog de donkerrode landen.
Erm. Dat is het maandaggetal. Je kent de werkmoraal daar? ;) Je gaat niet van 16k op vrijdag naar 4k op maandag. Uitgesloten. Over cherrypicking gekozen.
De gezondheidsautoriteiten in Frankrijk hebben fors minder nieuwe coronabesmettingen dan vorige week gemeld. Het waren er afgelopen etmaal 4.070. Vorige week waren er dagelijks meer dan 10.000 nieuwe infecties, tot bijna 16.000 vrijdag, aldus de krant Le Parisien. De forse daling is mogelijk toe te schrijven aan het feit dat er een weekeinde tussen beide cijfers zit.
Muilkorf, tsja wat moet ik ervan zeggen. Beetje raar om te zeggen dat verplegers allemaal een muilkorf dragen. Klinkt allemaal alsof je het veel erger maakt dan het is. Als je liever demonstratief thuis zit dan wat met je dochter te gaan doen, dan lijkt me dat niet helemaal gezond.
Verpleging, zorg, dat is allemaal logisch vanuit professie. Maar in een winkelstraat in de buitenlucht met een mondkapje lopen? Dat is echt volstrekt zinloos.
---
Alsof ik niks met dochterlief doe. :P Gaat mij ook om de kosten. Een nieuwe sport starten voor 3-400 euro waar je vervolgens tov vorig seizoen veel minder kan is het voor mij niet waard. Zeker als het sociale aspect op nul gezet wordt. Waar blijft dan het verenigingsleven als je alleen de wei in mag en dan direct weer weg.

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 29-09-2020 13:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:43:
[...]

Het was in ieder geval mogelijk geweest om meer te achterhalen dan nu. 100% zal je nooit halen, dat hoeft ook niet. Net als je niet die 100 contacten allemaal af hoeft te gaan. Maar met voldoende mankracht zou je op zijn minst toe kunnen werken naar een stijgende lijn en zoveel mogelijk van die 100 contacten afbellen.
Nee, die 100 contacten moeten er niet zijn. Punt.

Dat op het bordje van de overheid neerleggen is ridicuul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
rik86 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:39:
[...]

maar als we dat als bevolking niet hadden gedaan, was de testcapaciteit en BCO ook voldoende geweest;
De regering heeft de eigenwijsheid onderschat en communiceert te vaak van "het komt wel goed", daar zijn ook zeker fouten gemaakt. Maar ik denk niet dat naar deze aantallen op te schalen was geweest. Je kan niet zo snel voldoende mensen werven en opleiden en al helemaal niet voor iets wat waarschijnlijk max 1 á 2 jaar nodig is en voor een deel zelfs waarschijnlijk korter.
Het is toch geen verrassing dat er een tweede golf is? Daar werd in mei al voor gewaarschuwd door andere landen en vele experts.

Testcapaciteit heeft niets met de mankracht te maken in de teststraten. We kunnen de tests nergens kwijt, we gaan nu iets met Abu Dabhi doen. Terwijl er diverse grote testbedrijven hebben aangeboden te gaan testen. Daar is geen opleiding voor nodig verder toch?

Stel dat ze in mei waren begonnen met mensen aannemen voor BCO, dat hoeven helemaal geen hooggeleerden te zijn toch? Als je kan bellen en vragen kan stellen is het al voldoende. Als ze mis hadden gegokt dan hadden we een paar miljoen aan salaris betaald aan mensen die niets te doen hadden. Nu kost het vele malen meer geld en ook nog frustratie.

Wat ik misschien ook wel mis is een overheid die zijn fouten toegeeft. Neem verantwoordelijkheid. We snappen allemaal dat een virus als dit ons overkomt en we geen 100% goede beslissingen kunnen nemen met zijn allen. Maar het krampachtig vasthouden aan achterhaalde ideeën zoals @Mfpower aangeeft is gewoon killing voor het vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
rik86 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:39:
[...]
Je kan niet zo snel voldoende mensen werven en opleiden en al helemaal niet voor iets wat waarschijnlijk max 1 á 2 jaar nodig is en voor een deel zelfs waarschijnlijk korter.
50 minuten e-learning voor mensen uit de gezondheidszorg: https://www.nspoh.nl/e-le...ontactonderzoek-covid-19/

Je maakt mij niet wijs dat het zo ingewikkeld is dat we hier niet 100k WW-ers of NOW-ers in, laten we zeggen, één maand voor op kunnen leiden.

Waar een wil is, is een weg. Bijvoorbeeld: "Mijnheer booking.com. Fijn dat u NOW krijgt, maar als tegenprestatie lijkt het ons een goed idee als jullie werknemers het contactonderzoek gaan regelen. Gebruik het callcenter voor het contactonderzoek, social media voor voorlichting, techniek voor het opzetten van een goed regiooverschrijdend contactsysteem en jullie management om het te coordineren. Alvast bedankt."

[ Voor 26% gewijzigd door __fred__ op 29-09-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Mfpower schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:35:
[...]

Ik ben er hier op forum vaak voor weggeketterd, maar ik mis vooral duiding in de (OMT) adviezen en op welke cijfers/onderzoeken/inzichten ze gebaseerd zouden zijn. Ik heb wel gemerkt dat dergelijke kritiek vaak weggewuifd wordt met "ben jij dan een van de 17miljoen virologen". Echter voor mijn werk moet ik vaak dergelijke stukken goedkeuren, en als de onderbouwing dan mist gaat het mooi niet door. Ook vind ik het een taak van de oppositie (en daarmee dus het volk) om te kunnen controleren. En eerlijk gezegd vind ik de oppositie ook niet erg sterk, dat zou veel beter moeten kunnen. Dergelijke publieke cijfers die in Engeland gewoon gepubliceerd worden die mis je hier.
Je doet daarbij de aanname dat de beslissingen niet onderbouwd zijn, ik denk juist dat ze zeer goed onderbouwd zijn en dat daar zeer stringente wetenschappelijke eisen aan worden gesteld. Daar waar andere landen, Duitsland bijvoorbeeld, een lagere aannemelijkheidsgrens hanteren om bepaalde maatregelen in te voeren.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

FirePuma142 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:51:
[...]

Je doet daarbij de aanname dat de beslissingen niet onderbouwd zijn, ik denk juist dat ze zeer goed onderbouwd zijn en dat daar zeer stringente wetenschappelijke eisen aan worden gesteld. Daar waar andere landen, Duitsland bijvoorbeeld, een lagere aannemelijkheidsgrens hanteren om bepaalde maatregelen in te voeren.
Die aanname doe ik niet. Ik roep alleen om openheid. Het is wel beleid wat ons alleen in het extreme raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Señor Sjon schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:47:
[...]

Ah, de beruchte 'af naar de zijlijn' als je niet conformistisch meehuilt met de media die nu vol op de mondkapjes zitten?
Wat is dat nu voor antwoord? Ik zeg helemaal niet dat je ergens mee mee moet praten. Je moet alleen geen achterlijke Willem Engel termen als 'muilkorf' gebruiken. Want dan heb je duidelijk geen idee waar je over praat. Een mondkapje kan je gewoon een mondkapje noemen, en je mag prima aangeven waarom jij denkt dat het wel of niet werkt. Maar met een muilkorf bedoelen we heel iets anders in Nederland.

Net als de mensen die deze tijd met de 2e Wereldoorlog vergelijken en zeggen dat we toen zo lekker vrij waren. Dan heb je het echt niet helemaal op een rijtje in mijn ogen.

Het is prima als jij niet gelooft in de werking van mondkapjes. Zo zat ik er ook in een paar maanden geleden. Ondertussen heb ik mijn kennis verreikt en zie ik dat het in andere landen, mede door mondkapjes, beter gaat dan in Nederland. Mijn inziens is het dus heel legitiem om er hier ook serieuzer naar de kijken en adviezen van mensen met kennis van zaken ter harte te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
FirePuma142 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:51:
[...]Je doet daarbij de aanname dat de beslissingen niet onderbouwd zijn, ik denk juist dat ze zeer goed onderbouwd zijn en dat daar zeer stringente wetenschappelijke eisen aan worden gesteld. Daar waar andere landen, Duitsland bijvoorbeeld, een lagere aannemelijkheidsgrens hanteren om bepaalde maatregelen in te voeren.
De vraag is natuurlijk of je alleen zekere maatregelen moet nemen; Ik proef bij het OMT/ de regering teveel de neiging dat ze én absolute zekerheid willen én niet/ bijna niet hun mening bij willen stellen. Dat is niet handig in een crisis.

Of zoals Kuipers gisteren zei: "je gaat in zo'n situatie niet één groep met mondkapjes uitrusten, één groep zonder en dan kijken waar er meer Corona oplopen gaan" én "er is niet wetenschappelijk aangetoond dat een parachute gebruiken bij een sprong uit een vliegtuig je helpt te overleven, dat is gewoon logisch nadenken; Je gaat niet een groep zonder een parachute en met een parachute uit 't vliegtuig zetten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

rik86 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:55:
[...]

De vraag is natuurlijk of je alleen zekere maatregelen moet nemen; Ik proef bij het OMT/ de regering teveel de neiging dat ze én absolute zekerheid willen én niet/ bijna niet hun mening bij willen stellen. Dat is niet handig in een crisis.

Of zoals Kuipers gisteren zei: "je gaat in zo'n situatie niet één groep met mondkapjes uitrusten, één groep zonder en dan kijken waar er meer Corona oplopen gaan" én "er is niet wetenschappelijk aangetoond dat een parachute gebruiken bij een sprong uit een vliegtuig je helpt te overleven, dat is gewoon logisch nadenken; Je gaat niet een groep zonder een parachute en met een parachute uit 't vliegtuig zetten"
Volgens mij zitten we nu in de fase waarin die omschakeling naar niet alleen zekere maatregelen plaats vindt. Dat maakt het geheel wel wat rommelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:49:
[...]

Nee, die 100 contacten moeten er niet zijn. Punt.

Dat op het bordje van de overheid neerleggen is ridicuul.
We moeten denk ik stoppen met het door elkaar halen van de verantwoordelijkheden.

Dat die 100 contacten er niet zouden moeten zijn, daar zijn we het absoluut over eens namelijk. De gemiddelde Nederlander zou zich beter moeten en kunnen gedragen.

De overheid daarentegen mag je wel op zijn bordje leggen dat de Nederlander enerzijds die 100 contacten onderhoudt en anderzijds als het dan nodig is niet de juiste opschaling heeft gedaan om ons zo goed mogelijk te beschermen tegen het virus. Vanaf 1 juli is alles zo'n beetje weggewuifd door de overheid, en dat neem ik ze wel kwalijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:53:
[...]

Wat is dat nu voor antwoord? Ik zeg helemaal niet dat je ergens mee mee moet praten. Je moet alleen geen achterlijke Willem Engel termen als 'muilkorf' gebruiken. Want dan heb je duidelijk geen idee waar je over praat. Een mondkapje kan je gewoon een mondkapje noemen, en je mag prima aangeven waarom jij denkt dat het wel of niet werkt. Maar met een muilkorf bedoelen we heel iets anders in Nederland.

Net als de mensen die deze tijd met de 2e Wereldoorlog vergelijken en zeggen dat we toen zo lekker vrij waren. Dan heb je het echt niet helemaal op een rijtje in mijn ogen.

Het is prima als jij niet gelooft in de werking van mondkapjes. Zo zat ik er ook in een paar maanden geleden. Ondertussen heb ik mijn kennis verreikt en zie ik dat het in andere landen, mede door mondkapjes, beter gaat dan in Nederland. Mijn inziens is het dus heel legitiem om er hier ook serieuzer naar de kijken en adviezen van mensen met kennis van zaken ter harte te nemen.
Ik noem het een muilkorf omdat men het wil verplichten. Op vrijwillige basis hoor je mij niet. Tel daarbij op dat we vooral niet goed-werkende mondkapjes moeten gebruiken om de zorg vrij te houden en de zinloosheid druipt er wat mij betreft vanaf. Ik bemerk in veel commentaren namelijk dat het als een heilige graal wordt gezien, terwijl imo het ongebreideld vakantie vieren door heel Europa een veel grotere oorzaak is geweest en ook weer dat iedereen naar kantoor moet komen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:57:
[...]
Vanaf 1 juli is alles zo'n beetje weggewuifd door de overheid, en dat neem ik ze wel kwalijk.
Dit vind ik net zo'n misleidende grootheid als een mondkapje een muilkorf noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mfpower schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:18:
[...]

Ik ben ook niet voor sluiten, ik ben voor maatregelen. Ik zal het plaatje uit de link [Afbeelding] eens bijvoegen en dan zie je dat het niet amper noemenswaardig is voor het PO (in Engeland althans, maar die kinderen zijn niet zo heel anders dan in NL). Sluiten is geen goed idee, maatregelen wel, en al helemaal in het voortgezet onderwijs.
In de presentatie van Van Dissel net speelde dit een kleine rol in de grafieken die te zien waren.

De gafiek die je hier laat zien zegt natuurlijk niks als je niet weet hoeveel het in andere settings was.
Als de andere settings de 10.000 aantikken, is een 2 tot 400 via scholen niks bijvoorbeeld.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

YakuzA schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:59:
[...]

In de presentatie van Van Dissel net speelde dit een kleine rol in de grafieken die te zien waren.

De gafiek die je hier laat zien zegt natuurlijk niks als je niet weet hoeveel het in andere settings was.
Als de andere settings de 10.000 aantikken, is een 2 tot 400 via scholen niks bijvoorbeeld.
U vraagt, wij draaien. Het is natuurlijk veel moeite om mijn genoemde bron te lezen. Nogmaals de bron: https://assets.publishing..._Report_week_39_FINAL.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZeY7Q3_K4D5_h1O_RSjcrMnrw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/icmoCZhyfqZWnoLDBbPX48g4.png?f=fotoalbum_large

En als het in Nederland nu een kleine rol speelt, dan wil dat niet zeggen dat het in de toekomst niet zo is. Iets met het voorzorgsprincipe. Ook in NL zijn nu al 77 door de media gemelde clusters op basisscholen. Of dat alles is weet ik niet, en ook niet hoe significant het is. Het RIVM maakt dergelijke data helaas niet openbaar (of ik weet niet waar het staat).

[ Voor 24% gewijzigd door Mfpower op 29-09-2020 14:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:33
Señor Sjon schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:58:
[...]

Ik noem het een muilkorf omdat men het wil verplichten. Op vrijwillige basis hoor je mij niet. Tel daarbij op dat we vooral niet goed-werkende mondkapjes moeten gebruiken om de zorg vrij te houden en de zinloosheid druipt er wat mij betreft vanaf.
Maar je moet niet die beste maskers hebben. Er zit een hele wiskundige uitleg achter

edit: omdat niet iedereen de volledige video wil zien.
Men legt in de video op een makkelijke theoretische manier uit dat als 50% van de mensen een masker dragen dat 50% effectief is, je een totale effectiviteit haalt van 44% over de ganse groep. Ook kan men aan de hand van de cijfers aantonen dat als 60% van de bevolking een masker draagt dat 60% effectief is, de R-waarde van 2,5 naar onder 1 kan zakken.
De effectiviteit van een masker is niet alleen hoe goed het masker zelf filtert, maar ook of het goed gedragen wordt, hoe de uitgeademde lucht anders circuleert, ...
Op het einde verwijst men ook naar een interactieve website waar je zelf met de cijfers aan het klooien kan, bijvoorbeeld omdat je vindt dat een masker beter werkt bij het uitademen dan bij het inademen.
Ook geeft men aan dat het een theoretische oefening is. Men geeft aan dat men het gedrag van de mensen niet kan sturen, en in de theorie gaat men er vanuit dat iedereen mengt, terwijl men er van kan uitgaan dat mensen die wel maskers dragen eerder zullen omgaan met mensen die ook maskers dragen, en dat mensen die totaal tegen het dragen van maskers zijn, eerder zullen omgaan met soortgelijken (men verwacht niet dat er maskerdragers zullen zijn op een betoging tegen maskerplicht)

[ Voor 54% gewijzigd door Arator op 29-09-2020 15:45 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 20:50
Hoe interpreteren jullie de regels als het gaat om wandelen (buiten, voor de duidelijkheid).
Geldt dan de gezelschaps groepsgrootte (4) of de activiteiten groepsgrootte (40 of max pers/m2)?

Om heel specifiek te zijn. Mag ik met mijn gezin (4 pers) en een ander gezin (5 pers) een wandeling maken?

[ Voor 4% gewijzigd door blissard op 29-09-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 21:45

Barrycade

Through the...

BarôZZa schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:38:

Die 4K in Frankrijk (komt je toevallig wel heel goed uit) is wel heel opvallend aangezien ze de vorige dagen op 15k per dag zaten. Dus denk dat hier in die 4K een data foutje zit.

België zit op 2250

Dus welke roze bril heb jij dan op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 21:45

Barrycade

Through the...

blissard schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:02:
Hoe interpreteren jullie de regels als het gaat om wandelen (buiten, voor de duidelijkheid).
Geldt dan de gezelschaps groepsgrootte (4) of de activiteiten groepsgrootte (40 of max pers/m2)?

Om heel specifiek te zijn. Mag ik met mijn gezin (4 pers) en een ander gezin (5 pers) een wandeling maken?
Alleen als de kinderen onder de 13 zijn zou ik zeggen ja, anders is het een bijeenkomst van meer dan 4.
Mfpower schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:01:
[...]

U vraagt, wij draaien. Het is natuurlijk veel moeite om mijn genoemde bron te lezen. Nogmaals de bron: https://assets.publishing..._Report_week_39_FINAL.pdf

[Afbeelding]

En als het in Nederland nu een kleine rol speelt, dan wil dat niet zeggen dat het in de toekomst niet zo is. Iets met het voorzorgsprincipe. Ook in NL zijn nu al 77 door de media gemelde clusters op basisscholen. Of dat alles is weet ik niet, en ook niet hoe significant het is. Het RIVM maakt dergelijke data helaas niet openbaar (of ik weet niet waar het staat).
https://www.tweedekamer.n...g_vws_jaap_van_dissel.pdf

In de presentatie van Jaap staan de gegevens en die komen uit de wekelijke rapportage.
CLusters worden genoemd op pagina 18.

in Nederland liggen de cijfers gewoon wat anders en zijn scholen niet persé de bron met de meeste bekende besmettingen en ook niet qua grootte, dat zijn de dik gedrukte clusters.

[ Voor 57% gewijzigd door Barrycade op 29-09-2020 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
rik86 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:55:
[...]

Die Kuipers lijkt een beetje ster allures te krijgen. Waar hij in april nog vrij nuchter over kwam is hij nu zijn eigen agenda aan het pushen.
Wat betreft de parachute metafoor, de werking daarvan is wetenschappelijk wel bewezen.

Wat niet bewezen is is dat het dragen van een vergiet op je hoofd je niet zou beschermen tegen corona. Zullen we dat dan maar uit voorzorg gaan verplichten?

Dat vergiet is misschien een beetje extreem maar verschilt in feite niet zoveel van de argumenten om mondkapjes te willen dragen. De argumenten klinken bij mondkapjes misschien wat aannemelijker maar de werking is totaal niet aangetoond. (In elk geval niet in een niet professionele omgeving met niet medische mondkapjes) Als de effecten van die mondkapjes inderdaad substantieel zouden zijn dan zou het op de een of andere manier wel uit de praktijk data bewezen kunnen worden.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blissard schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:02:

Dat ligt er van of 4 personen met 5 mensen afspreken.
Of dat je 4 maal 1 persoon hebt die met 1.25 persoon uit het andere gezin afspreekt.
Dat jullie toevallig allemaal tegelijk in het zelfde gebied achter elkaar wandelen is toeval. :+ >:)
Zeker met wandelen, zal je al snel wat verder uit elkaar gaan, waardoor er geen verschil is tussen jullie óf 9 wildvreemden die ook daar wandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-10 21:33
ach mensen als je gezond bent heb je 1000 wensen als je ziek bent maar 1

dus mensen moeten uit mijn buurt blijven ga niet naar feesten en partijen ga niet winkelen en ga maar door

het mooie is dat deed ik voor de corona ook al niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Señor Sjon schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:47:

Erm. Dat is het maandaggetal. Je kent de werkmoraal daar? ;) Je gaat niet van 16k op vrijdag naar 4k op maandag. Uitgesloten. Over cherrypicking gekozen.
Nee kende ik niet, pakte de meest recente, niet enorm handig. Maar België en Frankrijk zijn alsnog niet echt de beste landen om je aan te spiegelen. We kunnen meer leren van landen die het structureel beter doen.
Verpleging, zorg, dat is allemaal logisch vanuit professie. Maar in een winkelstraat in de buitenlucht met een mondkapje lopen? Dat is echt volstrekt zinloos.
---
Alsof ik niks met dochterlief doe. :P Gaat mij ook om de kosten. Een nieuwe sport starten voor 3-400 euro waar je vervolgens tov vorig seizoen veel minder kan is het voor mij niet waard. Zeker als het sociale aspect op nul gezet wordt. Waar blijft dan het verenigingsleven als je alleen de wei in mag en dan direct weer weg.
Het is meer van, al zou ik er 100% van overtuigd zijn dat het 0% effect heeft, dan nog maakt het me eigenlijk niks uit om zo'n kapje te dragen. Het ongemak is minimaal. Helemaal vergeleken met afbakcroissants. Ik loop nog liever de hele dag met een motorhelm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Over motorhelmen gesproken. Kon weer tanken zonder hem af te doen zonder gekke blikken. :+ Normaal gesproken wordt je al bijna voor overvaller versleten als je met helm op binnen loopt. Nu is het 'Oh, Corona'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
IJzerlijm schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:18:
Ik schreef het al eerder in dit topic, maar die apps zetten geen zoden aan de dijk. In geen enkel Europees land zijn de respectievelijke apps genoeg gedownload om voldoende dekking te halen. In landen als Spanje, Italië en Duitsland heeft slechts een paar procent van de bevolking de app geïnstalleerd. En dat zegt niets of ze de app nog gebruiken dan wel verwijderd hebben.

Onze corona app zal net zo'n flop worden.
rik86 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:25:
Voer een spoedwet in die de regering de mogelijkheid geeft per decreet te regeren, een looptijd van 3 maanden heeft en alleen verlengd kan worden met 2/3e meerderheid;
Ik zie liever niet onze glorieuze leider Hugo als ik eerlijk ben. ;) Hij heeft al wat proefballonnetjes losgelaten die gelukkig door felle kritiek uit de kamer gestopt werden.

Nog even het het vaccin is er eerder dan de spoedwet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Señor Sjon schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:17:
Over motorhelmen gesproken. Kon weer tanken zonder hem af te doen zonder gekke blikken. :+ Normaal gesproken wordt je al bijna voor overvaller versleten als je met helm op binnen loopt. Nu is het 'Oh, Corona'.
Kost het toch meer tijd en moeite om duidelijk te maken dat je de inhoud van de kassa wil hebben. :+

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 14:59
Arator schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:02:
[...]
Maar je moet niet die beste maskers hebben. Er zit een hele wiskundige uitleg achter
[YouTube: Why Masks Work BETTER Than You'd Think]
Lijkt me dan weer wat optimistisch gerekend, de aanname dat een tweede masker wederom dezelfde mate van reductie zal geven op wat het eerste masker heeft doorgelaten lijkt me niet geheel aannemelijk.
Aangezien wat er door het eerste masker komt voornamelijk bestaat uit materiaal wat geen van beide maskers kan tegenhouden. Er zal vast wel iets in blijven hangen, maar wederom dezelfde reductie factor geloof ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Barrycade schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:08:
[...]

Alleen als de kinderen onder de 13 zijn zou ik zeggen ja, anders is het een bijeenkomst van meer dan 4.

[...]

https://www.tweedekamer.n...g_vws_jaap_van_dissel.pdf

In de presentatie van Jaap staan de gegevens en die komen uit de wekelijke rapportage.
CLusters worden genoemd op pagina 18.

in Nederland liggen de cijfers gewoon wat anders en zijn scholen niet persé de bron met de meeste bekende besmettingen en ook niet qua grootte, dat zijn de dik gedrukte clusters.
Fijn! Eindelijk Nederlandse cijfers. Dan is het natuurlijk wel interessant te bekijken waar het verschil door komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:59

RayNbow

Kirika <3

gekkie schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:27:
[...]

Lijkt me dan weer wat optimistisch gerekend, de aanname dat een tweede masker wederom dezelfde mate van reductie zal geven op wat het eerste masker heeft doorgelaten lijkt me niet geheel aannemelijk.
Heb je de gehele video gekeken?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:17:
En die mondkapjes-plicht zie ik ook nog wel komen als we zo doorgaan (lees: lekker alle regels aan de laars blijven lappen).
Wie is 'we' trouwens? Definieer dat eens? Ik hoor altijd dat er nog voldoende draagvlak is. Toch?

dat continue gegeneraliseer van je mag wel eens stoppen trouwens

[ Voor 7% gewijzigd door RodeStabilo op 29-09-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

RayNbow schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:30:
[...]

Heb je de gehele video gekeken?
Je kan ook tekst en uitleg geven in plaats van een video te linkdroppen en verwachten dat mensen een kwartier van hun tijd verspillen aan informatie waar ze niks aan hebben.

Dat is niet alleen goed fatsoen maar ook het beleid hier.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1 ... 95 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic