Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.564 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
mesa57 schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:23:
Bah, krijgen we weer die door angst gedreven |mondkapjes (volks)manie. :(
De NPO zet vol in op mondkapjes. Heel selectief wordt de kans op eventuele voordelen afgewogen tegen niet keihard bewezen onweerlegbare nadelen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
D-e-n schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:07:
[...]

Het zijn in eerste instantie de maatregelen voor Amsterdam. En ze is burgemeester van Amsterdam.

Ik neem aan dat Aboutaleb ook nog wel iets bekend zal maken?
Volgens mij sprak ze namens Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven? Of begreep ik dat verkeerd?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
blissard schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:59:
Ik vind het een heel bijzondere keuze om Femke Halsema, nu niet bepaald de populairste politica/burgemeester in grote delen van het land, de mededeling te laten doen om mondkapjes semi-verplicht te maken in een aantal grote steden. Wat zou daar nu de gedachte achter geweest zijn?
De mondkapjes zijn niet verplicht. Het is een advies en de winkelier mag kiezen of die de klant eraan gaat houden. Ik betwijfel ten zeerste of de winkeliers dat gaan doen.
gekkie schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:07:
Blijft wel frapant dat ik die burgermeesters die zo voor mondkapjes zijn, er zelf eigenlijk zelden of nooit mee heb gezien.
Do as I say and not as I do. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BarôZZa schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:52:
[...]

Na de eerste wedstrijd kon Rutte al vragen beantwoorden over juichende supporters en daarna kwamen die Tilburgers(kan je helaas niet los zien). Het is heel logisch dat het dan einde verhaal is, want dat kunnen ze nooit uitleggen aan het volk. Al hadden ze beter gewoon alles dicht kunnen houden, nu maak je mensen blij met een dooie mus en hebben ze het gevoel dat ze iets ontnomen wordt. Was waarschijnlijk ook bedacht toen de besmettingen een stuk lager waren. Op dit moment is het nergens een goed idee om met veel mensen samen te komen, zelfs al doen de meeste hun best om zich aan de maatregelen te houden. Verspilde energie, die lui moeten op dit moment helemaal niet bezig zijn met voetbal.
Enige wat misschien handiger had gekund was om gelijk drie weken geen stadionbezoek toe te staan. Dan had het wat logischer op elkaar gevolgd.

Maar daar zal best wat gesteggel tussen regios en landelijke politiek over geweest zijn. Als in; wie trekt de streep?

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 28-09-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:32

vhal

ಠ_ಠ

Wat verstaat men onder gezelschappen?

Er zijn maximaal 4 personen benoemd onder deze noemer (buiten en binnen) maar buiten mag je wel met maximaal 40 personen samenscholen? Valt bijvoorbeeld een hardloopclubje van random personen onder een gezelschap?

[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 28-09-2020 21:14 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
1 ding moet je niet doen na zo'n persconferentie, reacties lezen op willekeurige locaties.

Oh mijn hemel.
Ik ken 25 geteste mensen en geen van allen zijn positief getest, dus wat een onzin maatregelen.
Ze houden zich er zelf niet aan, dan hoef ik dat toch ook niet.
Kijk de schapen weer achter Rutte en Co aanrennen, gaat ze alleen maar om macht
Ik doe niet meer mee! dictatuur, vrijheidsberoving! einz!!!
Wat een toeval hè, dat je voor de "moeilijkere" vragen op internet moet kijken en dat ze dat niet op TV uitzenden
Dan reageren mensen nog redelijk normaal, maar dan krijgen die weer de:
Je bent een schaap, je slaapt
reacties.... zucht.

Maar goed, laten wij hopen dat het weer wat helpt, linksom of rechtsom... als het niet helpt gaan ze de lockdown toch wel doen (hoe hard/hoog je ook springt en schreeuwt en dat zou pas slecht zijn voor je stamcafé of restaurant....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 21:43

Barrycade

Through the...

blissard schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:59:
Ik vind het een heel bijzondere keuze om Femke Halsema, nu niet bepaald de populairste politica/burgemeester in grote delen van het land, de mededeling te laten doen om mondkapjes semi-verplicht te maken in een aantal grote steden. Wat zou daar nu de gedachte achter geweest zijn?
Like it or not, maar ze is wel de burgemeester van de hoofdstad van Nederland.

En bij haar heeft een doventolk ook nog zin, met dat geknauw met haar kiezen opelkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Hoe moet je dit nu lezen?
Per 29 september 2020 18:00 is het bij contactberoepen verplicht bezoekers te vragen zich te registreren ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting.

Gasten registreren zich op vrijwillige basis. Als een gast zich niet wil registreren is dat geen reden om toegang te weigeren.

Gegevens mogen uitsluitend worden gebruikt voor bron- en contactonderzoek.
Komt van de Rijksoverheid. Er is dus een registratieplicht, maar ik hoef niets in te vullen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
CMD-Snake schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:14:

[...]

Komt van de Rijksoverheid. Er is dus een registratieplicht, maar ik hoef niets in te vullen?
Nee, het vragen is verplicht, maar je mag dus weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:16

[...]

Verplicht om te vragen. Niet verplicht om je vervolgens te registreren.

(Overigens is het register in het bedrijfsrestaurant al weken leeg, niemand heeft meer zin om dat in te vullen. Ik denk dat bij besmetting de dame bij de kassa een betere lijst op levert dan het papier wat ernaast ligt).

[ Voor 25% gewijzigd door __fred__ op 28-09-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online

[...]

Er komt dus gewoon een verplichting vanuit de overheid om een deurprotocol te hebben, als jij het niet invult kan de uitbater van die locatie jou dus weigeren als ze dit in hun eigen protocol hebben staan. De zo genoemde huisregels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

En de zaak mag vervolgens weigeren als je je niet wilt registeren begrijp ik.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
__fred__ schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:16:
Verplicht om te vragen. Niet verplicht om je vervolgens te registreren.
Erapaz schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:16:
Nee, het vragen is verplicht, maar je mag dus weigeren.
Duidelijk.

Daar is dus weinig aan veranderd eigenlijk dit was al van toepassing op horeca, het blijft dus even zinloos verder.
Tjebakka schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:17:
En de zaak mag vervolgens weigeren als je je niet wilt registeren begrijp ik.
Ze mogen je niet weigeren als je niet wil registreren. Enkel als ze om een mondkapje vragen en jij dat niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:26

gws24

Thinking is hard!

vhal schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:12:
[...]

Wat verstaat men onder gezelschappen?

Er zijn maximaal 4 personen benoemd onder deze noemer (buiten en binnen) maar buiten mag je wel met maximaal 40 personen samenscholen? Valt bijvoorbeeld een hardloopclubje van random personen onder een gezelschap?
Ik denk dat het vooral bedoeld is voor situaties als restaurant/bios/terras etc. Dan mag je met maximaal 4 personen komen en de locatie mag totaal 40 gasten (oftewel 10 gezelschappen die onderling geen contact hebben) ontvangen. De hardloopclub valt onder sporten dus dan mag het wel ;)

[...]

De kapper moet het verplicht vragen maar jij als klant hoeft er niet aan mee te werken.

edit: lol, dat laatste was al een paar keer beantwoord.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Eerst even controleren of er geen citroenzuur in zit. Wordt best veel gebruikt in afwasmiddel en vinden coatings meestal niet zo leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:08
Mjah .. wordt verwarrend, zijn dat dan weer Grapperhausjes, of is zoiets dan nu toch weer een Halsemaatje, of blijft dat gereserveerd voor hannesen met demonstraties. Misschien maar een "Jorritsmaatje" van maken, die krakeelde de afgelopen weken (zonder mondkapje) nog wel het hardste dat hij er zooo'n enorme voorstander van is.
Want zo te zien kwamen ze allemaal gezellig voor een niet digitaal overleg bij elkaar en arriveerden zonder mondkapje, ik dacht dat ze allemaal vol onder de mediatraining hadden gezeten.

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 28-09-2020 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vorkie schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:13:
1 ding moet je niet doen na zo'n persconferentie, reacties lezen op willekeurige locaties.

Oh mijn hemel.

[...]
[...]

reacties.... zucht.

Maar goed, laten wij hopen dat het weer wat helpt, linksom of rechtsom... als het niet helpt gaan ze de lockdown toch wel doen (hoe hard/hoog je ook springt en schreeuwt en dat zou pas slecht zijn voor je stamcafé of restaurant....)
Heb je dit topic al doorgenomen ?
Het zijn vrijwel dezelfde reacties, alleen dan iets meer 'intellectueel' ingepakt.

Er wordt een afkeer uitgesproken over personen die geen afstand houden, terwijl je willens en wetens ergens naartoe zou gegaan zijn, waar je beter niet had kunnen zijn.

Op elke (semi) openbare reactiegelegenheid worden meningen geuit die je soms hoofdschuddend zit te lezen, en denkt "zijn ze nu écht zo lomp" :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
ijdod schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:56:
@LA-384

@Andyk125 'Men' reageerde in context van de gezichtsmaskers tbv corona. Daar is de voornaamste functionele richting uitgaand; dus het voorkomen dat een (asymptomatische) drager het verspreid, niet zelfbescherming tegen inhaleren. Voor algemeen gebruik in die context schieten maskers met een uitblaasventiel dus hun doel inderdaad voorbij, ook al maakt het voor de beschreven werking van het masker niet uit.
Dat is niet de directe context waar het om ging, men had problemen met het dragen van een mondmasker in combinatie met een bril. De persoon had last van beslaande glazen en dit is enkel en alleen te voorkomen als de warme uitgeblazen lucht zich niet achter of voor de bril bevind. Dus vandaar dat ik de persoon had aangeraden om een masker te nemen met uitblaas ventiel.

De voornaamste richting is uitgaand omdat men praat over ffp1 maskers, deze hebben geen uitblaasventiel. De maskers die wel een uitblaasventiel hebben zijn vaak ffp2 of zelfs ffp3. Deze hebben ook invloed bij inademing van virusdeeltjes. En dan kunnen we lang gaan discussiëren over het nut van de uiteindelijke mondkapjes, maar het lijkt me belangrijker dat de persoon die er mee loopt ook gewoon kan kijken waar die loopt of wat die doet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Heeft Amsterdam eigenlijk een oranje reisadvies? Of geldt dat alleen voor (andere) landen?

[ Voor 5% gewijzigd door PalingDrone op 28-09-2020 21:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
FreshMaker schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:25:
[...]

Heb je dit topic al doorgenomen ?
Het zijn vrijwel dezelfde reacties, alleen dan iets meer 'intellectueel' ingepakt.

Er wordt een afkeer uitgesproken over personen die geen afstand houden, terwijl je willens en wetens ergens naartoe zou gegaan zijn, waar je beter niet had kunnen zijn.

Op elke (semi) openbare reactiegelegenheid worden meningen geuit die je soms hoofdschuddend zit te lezen, en denkt "zijn ze nu écht zo lomp" :?
Ik had mijn leesbereik ook wat groter gemaakt dan hier alleen :)

Niemand is een heilige, iedereen heeft echt wel in penibele situaties gezeten waar ze liever niet in hadden gezeten, meestal door even dat moment niet nagedacht en dan ineens daar in staan. Can happen, maar je zou daar iets van moeten leren, een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen zeggen ze dan.

Dan komen de regels, dan zie je de vragen voorbij komen met;
Maar als ik dan buiten in de tuin kan zitten, mag ik dan wel met 30 personen in mijn 5x4 tuintje? Dat is toch buiten?
Dit gewoon om express te "overvragen" en opzettelijk te narren dat de regels niet als een Jip en Janneke verhaaltje zijn vertelt. Dit pakken de gevoelige / makkelijk te sturen personen weer op als waarheid en zo wordt eenoog koning in het land der blinden.

Zo jammer, je weet dat je linksom of rechtsom iets moet doen, hou je aan die regels, ook al ben je het er niet mee eens, jezelf niet aan de regels houden = jezelf buiten de discussie zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Osxy schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:45:
[...]

Gemist dat detailhandel ook weer verantwoordelijk wordt gehouden voor afstand houden en een deurbeleid moeten gaan voeren?
Je bedoelt, waar ze sinds maart al toe verplicht waren maar niemand de moeite voor nam?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:48

codex

Geen OpenAI agent :)

mesa57 schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:23:
Bah, krijgen we weer die door angst gedreven |mondkapjes (volks)manie. :(
Ja, dat is ook echt zo vreselijk. Mensen met hun gejank hierover, wat is de moeite?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
gekkie schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:25:
Mjah .. wordt verwarrend, zijn dat dan weer Grapperhausjes, of is zoiets dan nu toch weer een Halsemaatje, of blijft dat gereserveerd voor hannesen met demonstraties. Misschien maar een "Jorritsmaatje" van maken, die krakeelde de afgelopen weken (zonder mondkapje) nog wel het hardste dat hij er zooo'n enorme voorstander van is.
Want zo te zien kwamen ze allemaal gezellig voor een niet digitaal overleg bij elkaar en arriveerden zonder mondkapje, ik dacht dat ze allemaal vol onder de mediatraining hadden gezeten.
Ach, het winkelend publiek zal denk ik ook weinig doen met mondkapjes. Winkeliers gaan er geen punt van maken, die willen geen omzet kwijt raken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:39:
[...]

Ach, het winkelend publiek zal denk ik ook weinig doen met mondkapjes. Winkeliers gaan er geen punt van maken, die willen geen omzet kwijt raken.
En dan is de toko over vier weken helemaal dicht. Iets over kind met het badwater weggooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:15
ninjazx9r98 schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:21:
[...]

Eerst even controleren of er geen citroenzuur in zit. Wordt best veel gebruikt in afwasmiddel en vinden coatings meestal niet zo leuk.
@goosche Heeft mijn vader vorige week ook met zijn bril gedaan... coating beschadigd... Dus gewoon even spul halen bij je opticien hiervoor.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:19
Andyk125 schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:42:
[...]

Afhankelijk van het mondkapje werkt dit ook voor virussen.

Bij ffp1 bied nauwelijks bescherming tegen virussen, daar kan zo'n 22% ongehinderd passeren, ffp2 al beter al kan dan nog steeds 8% ongehinderd passeren en bij ffp3 is dit maar 2%.

Daarbij was mijn antwoord helemaal niet daarop gericht, maar men had het idee dat een masker met ventiel minder goed zal werken.
Je hebt de verkeerde waarden gepakt qua maximale doorlating van deeltjes en lucht langs het masker:

Wikipedia: FFP standards

De 'inwards' leakage die je aanhaalt is niet hetzelfde als x-procent kan ongehinderd passeren.

Maar verder klopt uiteraard dat een hoger FFP-standaard masker een betere bescherming biedt.

Ook interessant dat er getest is welk materiaal nog meer goed filtert:

https://www.huffpost.com/...Jd-hMfWgVx-GXYqkrEpQ5QN1Z

Afbeeldingslocatie: https://img.huffingtonpost.com/asset/5e99b87e220000fc028272ef.jpeg?ops=scalefit_720_noupscale&format=webp

Een koffiefilter werkt geweldig, alleen kun je nauwelijks doorheen ademen. Beetje net als dat een plastic zak over je hoofd goed werkt. Maar simpele theedoek of katoenen bedlaken kan ook prima functioneren. Die zelfgemaakte maskers die goed sluiten en twee lagen katoen hebben zijn niet eens zulke slechte filters. Je zit alleen met hygiene als je zo'n ding te lang draagt, maar dat is met elk masker een probleem.

Tenzij je hem opdoet om een ander tegen jouw lucht te beschermen. En dat is het hele idee.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
MikeyMan schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:40:
[...]

En dan is de toko over vier weken helemaal dicht. Iets over kind met het badwater weggooien...
Dat is nu niet aan de orde, die dreiging is er niet. Klanten weigeren is omzet mislopen.
Er is een experiment met mondkapjes geweest, dat is aan alle kanten faliekant mislukt.

[ Voor 12% gewijzigd door Ankona op 28-09-2020 21:46 ]

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:44:
[...]

Je hebt de verkeerde waarden gepakt qua maximale doorlating van deeltjes en lucht langs het masker:

Wikipedia: FFP standards

De 'inwards' leakage die je aanhaalt is niet hetzelfde als x-procent kan ongehinderd passeren.

Maar verder klopt uiteraard dat een hoger FFP-standaard masker een betere bescherming biedt.

Ook interessant dat er getest is welk materiaal nog meer goed filtert:

https://www.huffpost.com/...Jd-hMfWgVx-GXYqkrEpQ5QN1Z

[Afbeelding]

Een koffiefilter werkt geweldig, alleen kun je nauwelijks doorheen ademen. Beetje net als dat een plastic zak over je hoofd goed werkt. Maar simpele theedoek of katoenen bedlaken kan ook prima functioneren. Die zelfgemaakte maskers die goed sluiten en twee lagen katoen hebben zijn niet eens zulke slechte filters. Je zit alleen met hygiene als je zo'n ding te lang draagt, maar dat is met elk masker een probleem.

Tenzij je hem opdoet om een ander tegen jouw lucht te beschermen. En dat is het hele idee.
Ik zou er inderdaad niet op tegen zijn als er wat meer mensen een plastic zak over hun hoofd gaan dragen :+
Maargoed, als het enige realistische doel van die mondkapjes het beschermen van anderen is, lijkt een uitblaasventiel me ook niet de bedoeling :?

@Ankona Dreiging is er niet? Wat denk je dan dat er gebeurt als de besmettingen niet terug lopen? :?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 28-09-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 28-09 20:32
@Andyk125 En men vraagt om de combinatie van masker en bril omdat? Juist.

Overigens hebben FFP1 maskers, net als de betere FFP2 en 3 maskers soms een uitblaasventiel. Ik denk dat je overiogens FFP1 en chirurgische maskers door elkaar haalt, dat zijn niet dezelfde maskers. De 'betere' chirurgische maskers zoals in zorg worden gebruikt zijn zgn type IIR, wat weer een stap onder FFP1 zit.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
MikeyMan schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:45:
[...]

@Ankona Dreiging is er niet? Wat denk je dan dat er gebeurt als de besmettingen niet terug lopen? :?
Dan gaan ze dan weer nieuwe dingen verzinnen. Maar het heeft voor geen enkele ondernemer zin om daarop vooruit te lopen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:40:
Ik voorspel slechts wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:35
gekkie schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:07:
Blijft wel frapant dat ik die burgermeesters die zo voor mondkapjes zijn, er zelf eigenlijk zelden of nooit mee heb gezien. Als het dan toch zo goed zou zijn om de "ugrentie" van de rest van de maatregelen hoog te houden, zou je toch wel mogen verwachten dat ze al weken het goede voorbeeld zouden geven en al helemaal in hun media optredens.
Denk je ook dat Halsema in een zelfvoorzienende tinyhouse woont :+ ?

Maar er waren natuurlijk veel tegenstrijdige verhalen en adviezen. Het is laat, maar alsnog goed daar daar een duidelijker standpunt over is ingenomen.
CMD-Snake schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:39:
[...]

Ik denk dat er wat grote winkelketens moeten aanhaken, voor de rest is alles wat een eventuele lockdown voorkomt de moeite waard om te overwegen.

Maar ik denk vooral dat het nu tijd is om een ander verhaal te vertellen. De afkeer was volgens mij grotendeels doordat er werd geroepen dat het niet werkte en daarna dat er boetes voor werden uitgeschreven. Daar haal je niemand mee over.

Het verhaal moet volgens mij gewoon zijn dat je zo'n ding opzet om de oudjes een beetje te beschermen. Als het niet alleen om jezelf draait, dan is het maar een kleine moeite. En voor de oudjes hoop ik dat ze wat meer in het straatbeeld komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Andyk125 schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:27:
[...]

Dat is niet de directe context waar het om ging, men had problemen met het dragen van een mondmasker in combinatie met een bril. De persoon had last van beslaande glazen en dit is enkel en alleen te voorkomen als de warme uitgeblazen lucht zich niet achter of voor de bril bevind. Dus vandaar dat ik de persoon had aangeraden om een masker te nemen met uitblaas ventiel.

De voornaamste richting is uitgaand omdat men praat over ffp1 maskers, deze hebben geen uitblaasventiel. De maskers die wel een uitblaasventiel hebben zijn vaak ffp2 of zelfs ffp3. Deze hebben ook invloed bij inademing van virusdeeltjes. En dan kunnen we lang gaan discussiëren over het nut van de uiteindelijke mondkapjes, maar het lijkt me belangrijker dat de persoon die er mee loopt ook gewoon kan kijken waar die loopt of wat die doet. ;)
Maskers met zo’n ventiel beschermen alleen de persoon die het masker draagt. Eventuele virusdeeltjes die je uitademt gaan door dat ventiel heen.

Daarmee breng je dus anderen in gevaar.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Glashelder schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:52:
[...]

Maskers met zo’n ventiel beschermen alleen de persoon die het masker draagt. Eventuele virusdeeltjes die je uitademt gaan door dat ventiel heen.

Hangt er helemaal vanaf. Ik heb een masker met uitblaasvetiel maar de uitgeademde lucht gaat door een koolstoffilter. Die wordt dus beter gezuiverd als met een gewoon standaard wegwerp masker.

Nadeel is wel dat ik er verschillende malen op aangesproken ben dat het niet de bedoeling is om een masker met uitblaasventiel te dragen. Van het uitleggen dat er een koolstoffilter voor zit wordt je op een gegeven moment ook moe.

Overigens niet in NL, hier draag ik (tot nu toe) zelden een masker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Foutje.

[ Voor 199% gewijzigd door hexta op 28-09-2020 22:16 . Reden: Sorry lezen is lastig. ]

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
BarôZZa schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:50:
Ik denk dat er wat grote winkelketens moeten aanhaken, voor de rest is alles wat een eventuele lockdown voorkomt de moeite waard om te overwegen.
Ik betwijfel het. Amsterdam en Rotterdam lieten al zien dat mensen die gebieden vermijden. Ondernemers zullen wel gek zijn om klanten weg te jagen.
Maar ik denk vooral dat het nu tijd is om een ander verhaal te vertellen. De afkeer was volgens mij grotendeels doordat er werd geroepen dat het niet werkte en daarna dat er boetes voor werden uitgeschreven. Daar haal je niemand mee over.
Het blijft iets waar het nut niet van bewezen is. De "baat het niet dan schaad het niet" argumentatie is op hetzelfde niveau als "je hebt toch niets te verbergen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
BarôZZa schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:50:
[...]
Denk je ook dat Halsema in een zelfvoorzienende tinyhouse woont :+ ?
Die heeft al een aardig track-record in relatie met zelf het goede voorbeeld geven van wat je voorstaat.
Maar er waren natuurlijk veel tegenstrijdige verhalen en adviezen. Het is laat, maar alsnog goed daar daar een duidelijker standpunt over is ingenomen.
Nouja Jorritsma z'n motivatie is nog steeds dat het hem om de beeldvorming gaat. Kun je net zo goed een T-shirt aan met "corona is er nog". En het is semi-vrijwillig want anders hebben we juridisch een probleem, dus laten we het afdwingen over aan de detailhandel met hun "huisregels". Tom Poes heeft een list verzonnen, maar een duidelijk standpunt zie ik er nog niet echt in.
Gok dat we van een lockdown toch nog wel een hoop van mee gaan krijgen, duurt al een week of 3, 4 a 5 voordat je kansen hebt weer op een piek te zitten (/enig resultaat van je huidige maatregelen te zien), dan duurt het nog een paar weken voor dat je daar een beetje zeker van zou kunnen zijn. Kan me moeilijk voorstellen dat er in die tijd niet nog meer opgeschaald gaat worden qua maatregelen.
Ik verwacht zelf ook nog zoveel van die semi zelf gemaakte prut, zie een interview met iemand met zo'n ding,
meestal zie je iemand die nog nooit zoveel aan dat ding en z'n gezicht heeft lopen plukken.
Ik denk dat het nagenoeg niet helpt, of je hebt iets wat wel helpt en dan is vervelend om te dragen en gebruiken. Omdat je goed filteren wel merkt en zeer regelmatig vervangen ook geen sinecure is.
Dus ik ben zelf nog niet echt overtuigd van een groot gewicht in de hele kansrekeningsmix.
Het verhaal moet volgens mij gewoon zijn dat je zo'n ding opzet om de oudjes een beetje te beschermen. Als het niet alleen om jezelf draait, dan is het maar een kleine moeite. En voor de oudjes hoop ik dat ze wat meer in het straatbeeld komen.
Zolang mensen met die matige mondkapjes maar niet gaan denken dat het nu wel echt veel helpt en daar door domme dingen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Advies om mondkapjes in winkels te dragen is toch alleen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag? Of wel landelijk? Lekker duidelijk weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Drardollan schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:44:
[...]

Het zal wellicht lekker slapen als je in sprookjes gelooft. Maar dit lost niets op en zal er niet voor zorgen dat we een beetje normaal de winter ingaan. Als je serieus denkt dat een paar weken voldoende is voor iets wat de hele wereld al 7 maanden niet lukt, dan ben je een gelukkig man.

Je obsessie met voetbal is wel ernstige vormen aan het aannemen. Doen bioscopen, musea en theaters er niet toe?
Zeg ik ergens dat de huidige maatregelen de totaaloplossing is en ervoor zal zorgen dat corona verdwijnt als sneeuw voor de zon? Neen.... overigens ben ik niet de persoon die hier al de hele dag zwaar geëmotioneerd is dat hij een paar weken niet naar het stadion mag. Grow up man.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
Deezers schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:22:
Advies om mondkapjes in winkels te dragen is toch alleen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag? Of wel landelijk? Lekker duidelijk weer.
Mevrouw Halsema lijdt aan de Amsterdamse ziekte en denkt doordat ze daar de baas is dat ze daarmee gelijk het lichtend voorbeeld en de grote leider voor heel achtergesteld Nederland is.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Deezers schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:22:
Brabant Zuid-Oost ook, dit was dan weer een dingetje van de veiligsheidsregio's.

Waarom die niet eerst vergaderd hebben en dit gewoon waar mogelijk in de landelijke persconferentie wordt meegenomen ontgaat me ook een beetje. Vast om te benadrukken dat het een zelfstandige bestuurslaag is, maar goed misschien is het niet het momenteel op het publiek een cursus bestuurskunde en inrichting van ons bestel te gaan geven op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 28-09 20:32
@Ankona Daar er niets van nut is buiten de ring is dat bewezen onwaar :D

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
CMD-Snake schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:16:

Het blijft iets waar het nut niet van bewezen is. De "baat het niet dan schaad het niet" argumentatie is op hetzelfde niveau als "je hebt toch niets te verbergen".
De WHO denkt daar ondertussen anders over. Het RIVM blijft stug vasthouden aan de eerdere informatie van de WHO.

Oud (april)

https://apps.who.int/iris/handle/10665/331693

Herzien (juni)

https://apps.who.int/iris/handle/10665/332293

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 16:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

Dr. Fauci heeft ook een persoonlijk advies voor Jaap van Dissel:

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Glashelder schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:52:
[...]

Nog maal lees eerst mijn reacties eens terug, dat geld ook voor de andere personen. De persoon vraagt voor een oplossing omdat de maskers die hij gebruikt heeft de bril altijd beslaan.

Linksom of rechtsom het zou mij worst wezen wat die nu wel of niet beschermd, ik gaf aan dat de enige oplossing zal zijn een masker met ventiel te gebruiken om ervoor te zorgen dat de bril bij het uitademen niet beslaat. Als de persoon er voor kiest liever zelf beschermt te worden, omdat hij anders niets kan zien dan is dat prima.

Mensen die ziekteverschijnselen vertonen dienen in quarantaine te gaan en dienen ook niet met een mondkapjes de straat op te gaan! Daarbij is het niet verplicht om een mondkapjes te dragen dus dit hele geneuzel wat of wie het masker nu precies beschermt is helemaal niet relevant. Ik weet dat mensen graag honderd keer willen herhalen wat de persoon daarvoor al te melden heeft en dat is prima maar verwacht verder geen reactie meer..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Andyk125 schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:54:
[...]

Mensen die ziekteverschijnselen vertonen dienen in quarantaine te gaan en dienen ook niet met een mondkapjes de straat op te gaan!
Het probleem daarmee is dat de ziekteverschijnselen van COVID enorm generiek zijn. Als iedereen met (vermoedelijke) ziekteverschijnselen altijd in quarantaine zou gaan, dan is er binnen 3 weken geen beroepsbevolking meer over en gaan een hoop bedrijven failliet. Want in feite bereik je dan hetzelfde als een lockdown.

Vooral nu het verkoudheidsseizoen er weer aan komt wordt het heel lastig om de 'blijf thuis bij klachten' heel strikt te nemen zonder dat de economie in elkaar klapt. Tenzij je een manier kan vinden om COVID te onderscheiden van een griep of normale verkoudheid.

Miljoenen mensen wekelijks testen hebben we ook geprobeerd en dat is ook gewoon niet haalbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 28-09-2020 22:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
__fred__ schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:46:
De WHO denkt daar ondertussen anders over. Het RIVM blijft stug vasthouden aan de eerdere informatie van de WHO.
Het WHO heeft nog steeds geen overtuigend bewijs. Hun bewijs zegt "misschien, maar niet zeker", wat vertaald wordt in "doe nu maar".

Het blijft bij metastudies en als je daar aandachtig naar kijkt zie je dat telkens dezelfde bronnen gerecycled worden. Een Chinese studie tijdens de SARS uitbraak blijft populair, die beweert namelijk dat zelfgemaakte mondkapjes functioneren op het niveau van FFP2/FFP3 maskers. Pak je die studie erbij dan hebben ze geen bewijs voor die claim bijgevoegd. Het is een stevige uitspraak om te doen als je geen bewijs ervoor kan leveren. "Extraordinary claims require extraordinary evidence", om Carl Sagan er maar even bij te pakken.

Je ziet dat landen met mondkapjesplichten het nu niet bepaald beter doen dan Nederland. Spanje, België en Frankrijk gaan net zo hard fout ondanks de mondkapjes.
Tourniquet schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:52:
Kennelijk heeft hij het corona probleem opgelost in zijn eigen land dat hij tijd over heeft om zich tegen ons kikkerlandje aan te bemoeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:58:
[...]

Kennelijk heeft hij het corona probleem opgelost in zijn eigen land dat hij tijd over heeft om zich tegen ons kikkerlandje aan te bemoeien.
En in een land waarin, niet te vergeten, 'mondkapjes' gezien worden als een politiek statement. Heb je een mondkapje op, dan ben je democraat, links, communist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:14
Tourniquet schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:52:

[Twitter]
"Kijk naar alle data over het goed zijn van een modderbad. Spring in de sloot zeg ik u!"

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andyk125
Stoney3K schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:57:
[...]

Het probleem daarmee is dat de ziekteverschijnselen van COVID enorm generiek zijn. Als iedereen met (vermoedelijke) ziekteverschijnselen altijd in quarantaine zou gaan, dan is er binnen 3 weken geen beroepsbevolking meer over en gaan een hoop bedrijven failliet. Want in feite bereik je dan hetzelfde als een lockdown.

Vooral nu het verkoudheidsseizoen er weer aan komt wordt het heel lastig om de 'blijf thuis bij klachten' heel strikt te nemen zonder dat de economie in elkaar klapt. Tenzij je een manier kan vinden om COVID te onderscheiden van een griep of normale verkoudheid.

Miljoenen mensen wekelijks testen hebben we ook geprobeerd en dat is ook gewoon niet haalbaar.
Dus mensen weten het weer beter dan de regels, vandaar dat we weer in de problemen zitten.

Of dat nu generiek is of niet, juist die mensen die denken dat ze het niet hebben besmetten anderen op deze manier. Je dient thuis te blijven en je te laten testen, dat zijn de regels. De bedrijven gaan nu juist failliet omdat iedereen het beter denkt te weten en vindt dat de regels niet op hen gelden.

Niets voor niets werd er in het begin gewaarschuwd dat er in de herfst een tweede golf zou komen, en dat dit nog ingewikkelder zal worden omdat mensen ook een gewone verkoudheid kunnen hebben. Maar daarom dient men zich te testen, en of die tests nu helemaal betrouwbaar zijn of niet dit zijn de regels en als men zich er aan houd dan hebben we net als in maart de boel aardig snel in controle. Het probleem zijn de mensen die het allemaal beter weten en zich er niet aan houden. Had men dat wel gedaan dan zaten we helemaal niet in de huidige problemen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
CMD-Snake schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:16:
[...]

Ik betwijfel het. Amsterdam en Rotterdam lieten al zien dat mensen die gebieden vermijden. Ondernemers zullen wel gek zijn om klanten weg te jagen.
Daarom is het goed als het breder wordt ingevoerd. Daarnaast moeten mensen eraan wennen. En als we heel realistisch zijn, dan is het niet eens zo ongewenst als de straten in Amsterdam minder stampvol zijn. Als dat het effect is, dan kan het niet anders zijn dan dat het werkt.
Wetenschappelijk onderzoek is erg lastig (je kan niet even wat proefpersonen blootstellen en real world scenario's zijn complex), maar daar de laatste maanden is dat ook aardig aan het ombuigen. Bij real-world data is het in mijn ogen nog een stuk duidelijker. De Europese landen die vroeg mondkapjes introduceerden en deze later weer afschaften hebben ze ook allemaal weer opnieuw ingevoerd toen de besmettingen weer stegen. Bij de Oost-Aziatische landen is het altijd een van de belangrijkste pijlers geweest en op basis van de statistieken en hun ervaringen met SARS heb ik weinig redenen om aan hun expertise te twijfelen. Dat is hier anders geweest met de grote schaarste die er was. En die schaarste was uiteraard niet omdat mondkapjes niet werken. Zelfs het trage WHO is om.

Het is absoluut geen 'baat het niet dan schaadt het niet' en 'je hebt niets te verbergen' heeft meer overeen met het verbod op gezichtsbedekking, dus die vlieger gaat helemaal niet op.

Zo lang het virus niet teleporteert, maar zich via je mond en neus verspreidt zal elke vorm van bedekking in meer of mindere mate nut hebben. Maarja, er zijn vast ook nog wel landen waar ze beweren dat condooms niet werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Andyk125 schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:02:
[...]

Niets voor niets werd er in het begin gewaarschuwd dat er in de herfst een tweede golf zou komen, en dat dit nog ingewikkelder zal worden omdat mensen ook een gewone verkoudheid kunnen hebben. Maar daarom dient men zich te testen, en of die tests nu helemaal betrouwbaar zijn of niet dit zijn de regels en als men zich er aan houd dan hebben we net als in maart de boel aardig snel in controle. Het probleem zijn de mensen die het allemaal beter weten en zich er niet aan houden. Had men dat wel gedaan dan zaten we helemaal niet in de huidige problemen!
Nee, het probleem is dat de testcapaciteit niet onbeperkt is en dat je, ook als je negatief getest bent, je dan nog altijd in quarantaine moet blijven als je nog steeds klachten hebt. En als je pech hebt, moet je de rest van je gezin ook thuis houden.

Melden zich er bij ons 3 werknemers met verkoudheidsklachten in de werkplaats, dan staat de rest van de week de hele werkplaats stil. Zelfde wanneer je op de bouw werkt, of wanneer iemand chauffeur is in de logistiek.

Leuk dat je als IT'er misschien van thuis uit kan werken, maar genoeg mensen die dat niet kunnen omdat hun werk fysiek van aard is en niet achter elk willekeurig toetsenbord gedaan kan worden.

Ik was er ook voor geweest om het hele land gewoon 4 weken stil te leggen als dat de coronagolf op zou lossen. Maar dan heb je de coronagolf opgelost, en dan zit je met een faillisements- en ontslag-golf waar je nooit meer uit gaat komen.

Operatie geslaagd, patiënt overleden.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 28-09-2020 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
BarôZZa schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:03:
Wetenschappelijk onderzoek is erg lastig (je kan niet even wat proefpersonen blootstellen en real world scenario's zijn complex), maar daar de laatste maanden is dat ook aardig aan het ombuigen.
Ik schreef het al eerder. Ze blijven doorgaan op bronnen waarvan een aantal niet betrouwbaar geacht kunnen worden omdat die geen bewijs bijvoegen. Hun bewijsvoering is en blijft wankel. Idem voor de pagina die je linkt. Alles stoelt weer op dezelfde onderliggende bronnen.
De Europese landen die vroeg mondkapjes introduceerden en deze later weer afschaften hebben ze ook allemaal weer opnieuw ingevoerd toen de besmettingen weer stegen.
Spanje is bijvoorbeeld vroeg erbij geweest met mondkapjes en heeft die eis nooit laten varen. Toch gaat het daar niet zo denderend momenteel.
Bij de Oost-Aziatische landen is het altijd een van de belangrijkste pijlers geweest en op basis van de statistieken en hun ervaringen met SARS heb ik weinig redenen om aan hun expertise te twijfelen.
In Azië dragen mensen mondkapjes vooral vanwege luchtvervuiling. En ook dat is selectief. Chinezen kunnen alle kanten op gaan en Japanners zijn heel strikt. Japan en Zuid-Korea profiteren ook van een cultuur van volgzaamheid, waar conformeren zeer belangrijk is. Zo'n cultuur is niet aanwezig in Nederland.
Het is absoluut geen 'baat het niet dan schaadt het niet' en 'je hebt niets te verbergen' heeft meer overeen met het verbod op gezichtsbedekking, dus die vlieger gaat helemaal niet op.
Het argument van "Je hebt niets te verbergen" wordt vooral benut om te zeggen dat het prima is dat opsporingsdiensten preventief iets mogen doorzoeken. Denk aan aftappen van internetverkeer of als iemand weer pleit tegen encryptie. Het is een drogreden.

De redenatie "baat het niet dan schaadt het niet" is eentje van hetzelfde niveau. Misschien ook preventief op straat en binnen een helm dragen voordat er iets op je hoofd valt? Ik kan dezelfde redenatie dan toepassen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:32

Laguna

Connaisseur

Helaas weer veelal maatregelen die ondernemers onnodig hard raken en ook geen enkele garantie geven dat de verspreiding van het virus minder wordt. Het is in de eerste plaats een mentaliteitsprobleem, zolang mensen hun gedrag niet aanpassen verandert er niks.

Die hoogleraar gezondheidspsychologie (die zich als gedragswetenschapper profileert) bij Jinek heeft ook niet op zitten letten met haar uitspraken over mondkapjes, dat het zou zorgen dat mensen bewuster van het virus worden en meer afstand gaan houden. De praktijktest in Amsterdam en Rotterdam heeft reeds het tegendeel bewezen.

[ Voor 49% gewijzigd door Laguna op 29-09-2020 00:15 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
Stoney3K schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:05:
[...]

Melden zich er bij ons 3 werknemers met verkoudheidsklachten in de werkplaats, dan staat de rest van de week de hele werkplaats stil. Zelfde wanneer je op de bouw werkt, of wanneer iemand chauffeur is in de logistiek.
Deze "logica" werkt alleen als je uitgangspunt is dat ze hoe dan ook corona vrij zijn. Op het moment dat ze klachten hebben, (moeten)komen werken en toch positief blijken te zijn staat ook je werkplaats stil omdat iedereen in quarantaine moet, ziek is of wordt.
Hoe draait jullie werkplaats als drie man nog enkele of een aantal andere medewerkers besmetten met corona omdat het nu net die ene keer geen gewone verkoudheid of hooikoorts was?
Dit soort korte termijn denken is gewoon niet zo handig en heeft ons ook gebracht waar we nu zijn.
Wat dat betreft zijn er gewoon teveel met slappe excuses waarom het voor hun allemaal net even anders is.

In het algemeen voor dit topic:
Voor de opmerking die waarschijnlijk gaat komen dat je je wel kunt blijven laten testen bij iedere klacht, vraag je dan eens serieus af waarom je zo vaak nauwe contacten hebt dat je je steeds weer moet afvragen of het toevallig corona is. Met een beetje gezond verstand kunnen de meeste echt wel inschatten of er een serieus corona risico is voor ze proberen om een test afspraak te maken. Dat zal ongetwijfeld ook her en der mis gaan maar het zou de druk op de test capaciteit ook flink kunnen verminderen. En aan de andere kant, als iedereen die nu en afspraak wil maken serieus denkt dat het corona kan zijn dan is het nog veel triester gesteld met naleving van de regels dan ik dacht/hoopte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
CMD-Snake schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:21:
[...]

Spanje is bijvoorbeeld vroeg erbij geweest met mondkapjes en heeft die eis nooit laten varen. Toch gaat het daar niet zo denderend momenteel.
Drogargument. Niemand beweert dat mondkapjes de enige factor zijn. Goed gebruik in combinatie met andere nuttige maatregelen is uiteraard essentieel.
In Azië dragen mensen mondkapjes vooral vanwege luchtvervuiling. En ook dat is selectief. Chinezen kunnen alle kanten op gaan en Japanners zijn heel strikt. Japan en Zuid-Korea profiteren ook van een cultuur van volgzaamheid, waar conformeren zeer belangrijk is. Zo'n cultuur is niet aanwezig in Nederland.
Ook vanwege luchtvervuiling, voorwerpen kunnen meerdere doeleinden hebben. In Japan is het gewoon goed gebruik om een mondkapje te dragen als je verkouden bent, zeker in bijvoorbeeld de drukke metro's van Tokyo. Ook bij eettentjes in Azië is het heel gebruikelijk voor de hygiëne:

Afbeeldingslocatie: https://noodlesonmymind.nl/wp-content/uploads/2018/04/4481477269_25efb651b1_b-e1525085516557.jpg

In andere landen speelde SARS juist een grote rol, zoals in Taiwan en Zuid-Korea. Een van de eerste dingen die Taiwan deed was de nieuwe productielijnen maken voor mondkapjes om de poductie te verhogen naar tientallen miljoenen per dag en verdelen onder het volk. Overigens wel chirurgische maskers, want ze snappen daar dat die beter zijn en zijn voorbereid.

Er vanuit gaande dat ze daar ook wetenschappers hebben en hun beleid niet freestylen, dan moet je toch zien dat ze daar het een factortje duizend beter doen en we hier meer besmettingen en doden hebben dan al die genoemde landen bij elkaar opgeteld. En hier hadden we nog maanden extra om ons voor te bereiden met al onze superieure wetenschappers. Daar hebben ze nog steeds geen lockdown. Iets zegt me dat ze er toch wat meer wisten. Hoe zou dat toch komen?
Het argument van "Je hebt niets te verbergen" wordt vooral benut om te zeggen dat het prima is dat opsporingsdiensten preventief iets mogen doorzoeken. Denk aan aftappen van internetverkeer of als iemand weer pleit tegen encryptie. Het is een drogreden.

De redenatie "baat het niet dan schaadt het niet" is eentje van hetzelfde niveau. Misschien ook preventief op straat en binnen een helm dragen voordat er iets op je hoofd valt? Ik kan dezelfde redenatie dan toepassen hier.
Zijn twee totaal verschillende zaken. Bij de eerste is er daadwerkelijk schade aan je privacy, bij de tweede draag je een lapje zodat je niet in de nek van een omaatje hoest. Je voorkomt schade bij een ander. De redenering gaat totaal mank. Niemand gaat in je spullen neuzen. Sterker nog, je mag onherkenbaar rondlopen, iets wat we normaal gesproken dus absoluut niet wilden, want anders kunnen ze je niet volgen op alle beveiligingscamera's.

Je kan nog een helmopmerking erbij fantaseren, maar de realiteit is natuurlijk dat die ook z'n toepassingen hebben bij risicovolle beroepen en scooters/motors/fietsen. Daar is helemaal niks raars aan. En dan doe je dat nog vooral om jezelf te beschermen. Maar wat jij doet is natuurlijk een reductio ad absurdum, een klasssieke drogreden.

Ik snap dat je me bij een groepje 'privacyschenders' probeert te scharen, maar daar klopt wederom niks van. Als je m'n reacties zou doorspitten dan zie je dat ik jaren voordat de WiV ophef ontstond die wet al aan het fileren was, net als dat ik vanaf het begin van de uitbraak vraagtekens zette bij het beleid terwijl iedereen nog vol goede moed was. En als je het beleid volgt, dan zie je dat we steeds meer tot dezelfde conclusies en maatregelen komen als de landen die bijna twintig jaar geleden SARS hadden. Een half jaar geleden had ik een protocol opgezet voor het bedrijf waar ik werk met een aantal zaken die ze konden implementeren. Was allemaal lastig, want onze klanten(andere grote bedrijven) etc. Half jaar later stellen diezelfde klanten het als harde eis en zijn ze hier aan het rennen om het te implementeren. We doen allemaal lekker alsof het allemaal zulke complexe materie is en schuilen ons achter wetenschappers die het niet weten, maar het grootste deel is gewoon common sense.

Van mij mogen winkeliers helemaal ham gaan met hun ducttape pijlen op de grond, maar een simpel maskertje lijkt me toch echt vele malen effectiever.

Geen van jouw uitspraken komt overigens van mij. Al klopt het denk ik wel dat je beter het zekere voor het onzekere kan nemen als er een onbekend virus is. Dat lijkt me vrij logisch, onzekerheid kan je gewoon managen. Er zijn zelfs hele ISO protocollen die aangeven dat je ze zelfs móet managen als de mogelijke schade te groot is. Dat heeft niks met 'baat het niet dan schaadt het niet te maken', het doodeenvoudig risk management.

Als je het in procenten moet uitdrukken: hoe zeker ben je ervan dat ze totaal niet werken? En wat bedoel je met niet werken? 0% effect? Negatief? Een paar procent positief effect, maar te weinig?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:07

Yucon

*broem*

De discussie met de mondkapjes blijft nogal hangen op de mensen die het echt niet willen. Ik heb sterk de indruk dat er ook een redelijke groep is die het niet zo'n punt vindt maar die het ook niet als enige in de supermarkt met zo'n ding wil lopen. En die ze daarom niet nu op dit moment al draagt.

Misschien moet het vrijwillig dragen gewoon eens wat meer actief gestimuleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:07
@Yucon lijkt me een prima oplossing. Als iedereen die graag voor zichzelf of anderen een mondkapje draagt, dat ook doet, dan heb je toch iets gedaan tegen het virus. Al dan niet op spiritueel niveau.
We zijn ook gelijk van de discussie af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:17

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Yucon schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 06:57:
De discussie met de mondkapjes blijft nogal hangen op de mensen die het echt niet willen. Ik heb sterk de indruk dat er ook een redelijke groep is die het niet zo'n punt vindt maar die het ook niet als enige in de supermarkt met zo'n ding wil lopen. En die ze daarom niet nu op dit moment al draagt.

Misschien moet het vrijwillig dragen gewoon eens wat meer actief gestimuleerd worden.
Hij blijft hangen op de mensen die het niet willen, maar natuurlijk net zo goed op de mensen die het wel willen. Voor beiden is geen bewijs en hierboven wordt al weer selectief naar andere landen gekeken. Dat heeft echt geen zin, sowieso niet buiten Europa, maar ook binnen Europa zijn er landen met mondkapjes die het goed doen (of deden, Tsjechië werd vaak aangehaald) of landen die het heel slecht doen (Spanje). Intussen zijn de landen waar het het best gaat vrij van mondkapjes (Noorwegen, Finland, inmiddels Zweden misschien), maar door je oog haren kijkend naar de kaart van Europa zie je misschien vooral dat de cultuur bepalend is (en dan met name hoe je met elkaar omgaat).

Maar de grote groep zal vast in het midden hangen, dat geloof ik wel en dan helpt het voor het draagvlak als je ze veel ziet. Zoals elke vakantieganger zal beamen: de eerste minuut is raar, maar je beseft snel dat je je juist ongemakkelijk voelt als je hem niet zou dragen, terwijl iedereen hem wel draagt (op welke manier dan ook).

Ik ben geen voorstander, ik ben echt bang dat het juist ten koste gaat van andere maatregelen. Ik heb dit met eigen ogen in Oostenrijk (en ook wel Duitsland) gezien en ben bang dat het mogelijke effect daardoor te niet wordt gedaan, maar zal hem zeker dragen als dat in Nederland de bedoeling gaat zijn. Ik denk dat het op zijn best heel marginaal zou kunnen helpen, maar die winst kan makkelijk teniet gedaan worden door de risico’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Yucon schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 06:57:

Mondkapjes zijn ook gewoon asociaal. Er zijn best veel slechthorenden die (mede) afhankelijk zijn van spraakafzien om andere mensen te verstaan (of om zich te oriënteren op wie er praat) Met die smerige beklapjes overal zijn wij dus behoorlijk extra buitengesloten en dat allemaal voor een discutabel gevoel van schijnveiligheid.
We willen die dingen niet, het zijn smerige dingen, ze werken niet en je sluit mensen buiten. Hou toch op over die krengen. (en voor wie ze goed zou willen gebruiken, dat kunnen niet veel mensen betalen en het is maar de vraag of de voorraad groot genoeg is om iedereen dagelijks een stuk of 5 nieuwe lapjes weg te laten gooien)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:17
Ik gooi het maar in de ruimte. In Duitsland mag je ook een zo'n plastic kap/masker voor je gezicht houden of zelfs zo'n mini plastic kapje voor je mond is blijkbaar in orde...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 11:58
Ankona schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 07:39:
[...]

Mondkapjes zijn ook gewoon asociaal. Er zijn best veel slechthorenden die (mede) afhankelijk zijn van spraakafzien om andere mensen te verstaan (of om zich te oriënteren op wie er praat) Met die smerige beklapjes overal zijn wij dus behoorlijk extra buitengesloten en dat allemaal voor een discutabel gevoel van schijnveiligheid.
We willen die dingen niet, het zijn smerige dingen, ze werken niet en je sluit mensen buiten. Hou toch op over die krengen. (en voor wie ze goed zou willen gebruiken, dat kunnen niet veel mensen betalen en het is maar de vraag of de voorraad groot genoeg is om iedereen dagelijks een stuk of 5 nieuwe lapjes weg te laten gooien)
Wil je het a.u.b. bij je eigen mening houden? Je poogt hier voor de hele Nederlandse gemeenschap te praten, echter is dit nergens op gebaseerd. Volgens mij alleen opje eigen gevoel.
Wanneer uit allerlei onderzoeken blijkt dat er merendeel van Nederland tegen mondkapjes is, kun je dit soort opruiende opmerkingen plaatsen..

Nee ik zit er ook niet op te wachten, maar ik zit überhaupt niet op dit virus te wachten. Dus werkelijk alles dat dit probleem eerder oplost of indamt vind ik het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Prima als mensen zich genoodzaakt voelen om mondkapjes te dragen, ook al worden ze veelal verkeerd gebruikt. Zolang het maar op vrijwillige basis blijft en niet verplicht wordt gesteld.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:42

Amphiebietje

In de blubber

Laguna schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:36:

Die hoogleraar gezondheidspsychologie (die zich als gedragswetenschapper profileert) bij Jinek heeft ook niet op zitten letten met haar uitspraken over mondkapjes, dat het zou zorgen dat mensen bewuster van het virus worden en meer afstand gaan houden. De praktijktest in Amsterdam en Rotterdam heeft reeds het tegendeel bewezen.
Nee, de conclusie van dat onderzoek is gekleurd, zodanig dat het de achterhaalde mening van het RIVM over mondkapjes ondersteunt.

Als er inderdaad geen effect is op gedrag, maar men ook niet dichter op elkaar gaat zitten, dan is het eerder "baat het niet, schaadt het niet" dan "mondkapjes zijn nutteloos".

Nou ja, NL pleegt blijkbaar liever virus-zelfmoord. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Amphiebietje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 07:52:
[...]

Nee, de conclusie van dat onderzoek is gekleurd, zodanig dat het de achterhaalde mening van het RIVM over mondkapjes ondersteunt.

Als er inderdaad geen effect is op gedrag, maar men ook niet dichter op elkaar gaat zitten, dan is het eerder "baat het niet, schaadt het niet" dan "mondkapjes zijn nutteloos".

Nou ja, NL pleegt blijkbaar liever virus-zelfmoord. :X
Wat nee? Niks gekleurd, gewoon feiten. Tevens zegt zowel dat onderzoek als mijn bericht niet: "mondkapjes zijn nutteloos", dus graag je onthouden van eigen invulling en dit vervolgens hier neerplempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

BarôZZa schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:03:
[...]

Daarom is het goed als het breder wordt ingevoerd. Daarnaast moeten mensen eraan wennen. En als we heel realistisch zijn, dan is het niet eens zo ongewenst als de straten in Amsterdam minder stampvol zijn. Als dat het effect is, dan kan het niet anders zijn dan dat het werkt.
Nou ja, mensen blijven wel weg hoor. Dat hebben we in Belgie ook gezien, denk niet alleen aan supermarkten (daar moeten mensen toch wel heen), maar ook aan kledingwinkels. Als je daar in je eentje met mondmaskser moet winkelen kom je daar toch minder.

Toch ben ik wel overtuigd van het nut als iedereen ze draagt. Het is een stukje bescherming dat je geen druppels verspreid (kan ook bij praten) en een stukje herrinnering dat het niet normaal is en we afstand moeten houden. Ik kom veel in Nederland en Belgie en zie duidelijke verschillen in gedrag in winkels los van de mondmaskers.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:43
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:10:
[...]
In het algemeen voor dit topic:
Voor de opmerking die waarschijnlijk gaat komen dat je je wel kunt blijven laten testen bij iedere klacht, vraag je dan eens serieus af waarom je zo vaak nauwe contacten hebt dat je je steeds weer moet afvragen of het toevallig corona is.
Grapjas.

Het gros van de Nederlanders een partner en/of kinderen. En zelfs de kluizenaars zullen niet een moestuin op het balkon hebben.

Voorbeeld: ik zit al vanaf maart in een bubbel:

Ik werk thuis.
Vrouw werkt thuis.
AH komt langs met de boodschappen.

Dat is meer mazzel met WFH dan veel mensen hebben. Dus ik hoef niet getest te worden met een kuchje? Jammer de bammer:

De kinderen gaan weer naar school en moeten ze op het schoolplein worden opgehaald. Dus tsja... zeer zeker de risico's geminimaliseerd, maar het is nog steeds mogelijk dat we het oppikken.

Verder, ik ben kerngezond, op een aantal flinke allergien na.

- Ik kuch elke ochtend wel even.
- Ik kuch als ik buiten ben geweest.
- Ik kuch als ik lekker ga bewegen.
- Als er iemand loopt te snoeien of maaien ga ik zeker een tijdje hoesten.
- Loopneus/verstopte neus? I learned to live with it (veel bewegen gaat het weer open, maar dan ga ik wel weer kuchen).
- Niezen? Laten we het daar maar niet over hebben :+
- Ik heb regelmatig keelpijn bij het opstaan (zou gek zijn als ik dat niet zou hebben met al dat niezen/hoesten).

Ik kan me elke dag wel laten testen. Dat is natuurlijk onzin (en alleen maar een risico), bovendien zonde van de test capaciteit. Aangezien ik grotendeels in de bubbel zit testen we tot nu toe alleen als mijn vrouw symptomen heeft (tot nu toe allemaal negatief). Dus als mijn vrouw asymptomatisch zou zijn is de kans dat ik snel aan de bel trek dus heel klein.

Hoe je het ook wendt of keert, totdat we on the fly snel kunnen testen met een turn around van een uurtje, is voor een flink aantal mensen (iedereen met een allergie) het regime "laat je vroeg testen en blijf binnen" goedbedoeld, maar niet praktisch.

En natuurlijk is dit niet de doodsteek voor testen en natuurlijk is testen de hoeksteen van een goede aanpak. Zelfs met de grote hoeveelheid allergien is het geen probleem als er mensen onder de radar door gaan als je maar genoeg dragers er wel weet uit te pikken.

Maar dat een individue worstelt met de vraag "moet ik me laten testen of niet"? Ja, volkomen logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:39

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Stoney3K schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:05:
[...]

Nee, het probleem is dat de testcapaciteit niet onbeperkt is en dat je, ook als je negatief getest bent, je dan nog altijd in quarantaine moet blijven als je nog steeds klachten hebt. En als je pech hebt, moet je de rest van je gezin ook thuis houden.

Leuk dat je als IT'er misschien van thuis uit kan werken, maar genoeg mensen die dat niet kunnen omdat hun werk fysiek van aard is en niet achter elk willekeurig toetsenbord gedaan kan worden.

Ik was er ook voor geweest om het hele land gewoon 4 weken stil te leggen als dat de coronagolf op zou lossen. Maar dan heb je de coronagolf opgelost, en dan zit je met een faillisements- en ontslag-golf waar je nooit meer uit gaat komen.

Operatie geslaagd, patiënt overleden.
Helemaal mee eens!

Daarbij kun je wel 4 weken corona uitschakelen maar wanneer er ook maar 1 besmet persoon de grens oversteekt ga je weer een golf krijgen. We gaan echt nooit het virus de baas zijn met een lockdown

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10 02:30
volgens mij waren mondkapjes verplicht in Madrid en Frankrijk...heeft daar niet zoveel geholpen..de bedrage bij een grote uitbraak lijkt minimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Shadow_Agent schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:14:
[...]

Helemaal mee eens!

Daarbij kun je wel 4 weken corona uitschakelen maar wanneer er ook maar 1 besmet persoon de grens oversteekt ga je weer een golf krijgen. We gaan echt nooit het virus de baas zijn met een lockdown
Definities zijn wel van belang.

- Wat bedoel je met de baas zijn.
- Wat bedoel je met een lockdown?

Maatregelen helpen, dat is echt overduidelijk. De balans tussen leefbaar en effectief, daar zit hem de pijn. Dat er dan af en toe iemand onder de radar glipt is eigenlijk geen probleem zolang de algehele besmettingsgraad maar laag blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvbal79 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:18:
volgens mij waren mondkapjes verplicht in Madrid en Frankrijk...heeft daar niet zoveel geholpen..de bedrage bij een grote uitbraak lijkt minimaal
Fransen doen mondkapjes ook op hun eigen manier, dan hebben ze er wel een maar op crusiale momenten hangt het op hun kin (in Wallonie in Belgie bent dat al :) )

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Zoiets is natuurlijk wel in het kader van "alle kleine beetjes helpen" en in die zin zijn mondkapjes natuurlijk laaghangend fruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Goofyduck384 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 07:48:
[...]

Wil je het a.u.b. bij je eigen mening houden? Je poogt hier voor de hele Nederlandse gemeenschap te praten, echter is dit nergens op gebaseerd. Volgens mij alleen opje eigen gevoel.
Wanneer uit allerlei onderzoeken blijkt dat er merendeel van Nederland tegen mondkapjes is, kun je dit soort opruiende opmerkingen plaatsen..

Nee ik zit er ook niet op te wachten, maar ik zit überhaupt niet op dit virus te wachten. Dus werkelijk alles dat dit probleem eerder oplost of indamt vind ik het proberen waard.
Zo he, jij voelt je even op je tenen getrapt zeg!

Waar stoor je je aan? Dat ik zeg dat "we" die dingen niet willen en dat ik daarmee ongeoorloofd voor een te grote groep praat?
Kijk eens om je heen op straat. De mensen die zo'n ding dragen zijn echt grote uitzondering en vaak bezig met de uitoefening van een beroep van waaruit druk / verplichting is om er een te dragen. Duidelijk dus dat maar heel weinig mensen uit vrije wil zo'n ding dragen. Ok, geen wetenschappelijk bewijs maar ook geen vreemde of aanvechtbare conclusie.
Of refereer je aan mijn stelling dat die dingen vies zijn? Je hebt gelijk, je kunt ze heel steriel gebruiken. Kijk maar in het ziekenhuis. Maar hoeveel mensen ken jij die dat op straat doen met hun eigen lapjes? Die dingen gaan in de broekzak om daarna weer gebruikt te worden. Men zit er met de handen aan. En weggooien na gebruik? Nee, pas als ze stuk zijn. En al die tijd maar bacteriën, virussen en andere ongein uit je neus en mond vasthouden.
Of ben je het niet met me eens dat die dingen niet werken? Dat kan. Is misschien ook wel een beetje stellig. Echter, landen waar die kapjes verplicht zijn doen het in de statistieken niet zichtbaar beter dan landen waar ze niet verplicht zijn. Het experiment in Amsterdam en Rotterdam was ook niet echt een succes voor de mondkapjes. Dat er voor elk standpunt wel een paar professors te vinden zijn die ervoor pleiten zegt niet zo heel veel, dat geldt immers voor het tegendeel ook.

Maar mijn belangrijkste punt is gewoon dat een grote groep doven en slechthorenden flink wordt buitengesloten. Dit is niet aan jou om als persoonlijke mening te classificeren. Dit is gewoon een groot probleem voor een behoorlijk grote groep mensen. Dit weet ik uit eigen ervaring en omdat ik mede door mijn slechthorendheid meer lotgenoten ken. Prijs je gelukkig dat jij hier geen weet van hebt maar ontken het niet.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

roffeltjes schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:21:
[...]

Zoiets is natuurlijk wel in het kader van "alle kleine beetjes helpen" en in die zin zijn mondkapjes natuurlijk laaghangend fruit.
Het zal ook wel helpen, Spanje is wel helemaal rood maar ik heb nog geen beelden gezien dat mensen op handdoeken in de gang van de ziekenhuizen liggen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
roffeltjes schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:21:
[...]

Dan moet je dat doen aan het begin of aan het eind, in de zorg weten we dat die mondkapjes niet het risico verminderen en je echt ffp2 maskers moet hebben.

Daarnaast zijn mondkapjes wat mij betreft prima om in te voeren, desnoods bij elke persoon die zelf een bovenste luchtweginfectie heeft...als aziaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Marzman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:23:
[...]

Het zal ook wel helpen, Spanje is wel helemaal rood maar ik heb nog geen beelden gezien dat mensen op handdoeken in de gang van de ziekenhuizen liggen.
Waarom verwacht je dat dat weer gaat gebeuren? Er staat zelfs een COVID19 ziekenhuis nu in Madrid, "we" zijn veel beter voorbereid op een 2de golf.

Je legt een causaal verband die niet geld, in Madrid liggen de IC weer vol, Spanje heeft gem meer IC plek dan NLl

[ Voor 12% gewijzigd door bvbal79 op 29-09-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist 400 mondkapjes bestelt op aliexpress. Die mondkapjesplicht komt er toch wel. Zeker nu alld adviesgroepen erop wijzen en enkel Rutte en Hugo tegen zijn ivm hun achterban. Dus ze hebben het nu voor de bühne ff uit te stellen, om het later als 'echt noodzakelijk' in te voeren. Dus dan zal hier in Nederland waarschijnlijk de prijs omhoog schieten met onze voc mentaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Laatst online: 19:20
Bij ons mocht iedereen weer terug naar kantoor (op vrijwillige basis), met uiteraard een maximaal aantal mensen per gebouw/verdieping. Men dient zich vooraf aan te melden zodat de capaciteit bewaakt kan worden. Het ziet ernaar uit dat dit teruggedraaid wordt naar aanleiding van de persconferentie gisteravond.

Wij vonden het wel fijn om elkaar zo nu en dan weer te kunnen zien. Bij klachten bleef men braaf thuis en/of liet zich testen. Toegegeven, tijdens de lunch en koffiepauzes werd nauwelijks afstand gehouden. Maar goed, het weer min of meer verplicht thuiswerken is een goede reminder voor het feit dat de besmettingen oplopen in Nederland.

Mondkapjes in binnenruimtes valt nog wat voor te zeggen (net als in Duitsland). Op straat daarentegen, ik hoop niet dat ze daaraan willen beginnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mawlana op 29-09-2020 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvbal79 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:24:
[...]

Waarom verwacht je dat dat weer gaat gebeuren? Er staat zelfs een COVID19 ziekenhuis nu in Madrid, "we" zijn veel beter voorbereid op een 2de golf
Ik zeg toch niet dat ik dat verwacht? In Nederland zijn de IC's schijnbaar even zwaar belast als in maart. In Spanje lagen toen de mensen op handdoeken op de grond in de gang. Dus er is iets dat daar beter gaat in vergelijking met vorige keer.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
Marzman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:26:
[...]

Ik zeg toch niet dat ik dat verwacht? In Nederland zijn de IC's schijnbaar even zwaar belast als in maart. In Spanje lagen toen de mensen op handdoeken op de grond in de gang. Dus er is iets dat daar beter gaat in vergelijking met vorige keer.
Ja en dat geef ik aan, de zorg heeft het nu beter geregeld. Maar goed we krijgen daar vast weer applaus voor terwijl mensen bij de belastingdienst een thuiswerkvergoeding van 363 euro krijgen

[ Voor 13% gewijzigd door bvbal79 op 29-09-2020 08:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 13:04
Oh, hoe weet je precies dat het niet erger was geweest zonder mondkapjes? Je kunt niet uit zo'n simplistische observatie zulke grote conclusie trekken. "Chemo heeft geen zin, Jan bij de buren had kanker en chemo maar ging toch dood". Er zijn zoveel meer factoren die die uitbraak in Spanje kunnen verklaren. Het mediterrane klimaat daar, wat te denken van de gigantische hoeveelheid toeristen die er evengoed naar toe gaat, wellicht laksheid van individuen, noem maar op. Ik pretendeer niet dat ik het weet, hè, mijn punt is alleen dat je conclusie wat voorbarig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Nieknikey schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:30:
[...]

Oh, hoe weet je precies dat het niet erger was geweest zonder mondkapjes? Je kunt niet uit zo'n simplistische observatie zulke grote conclusie trekken. "Chemo heeft geen zin, Jan bij de buren had kanker en chemo maar ging toch dood". Er zijn zoveel meer factoren die die uitbraak in Spanje kunnen verklaren. Het mediterrane klimaat daar, wat te denken van de gigantische hoeveelheid toeristen die er evengoed naar toe gaat, wellicht laksheid van individuen, noem maar op. Ik pretendeer niet dat ik het weet, hè, mijn punt is alleen dat je conclusie wat voorbarig is.
ik pretendeer ook niet dat ik het weet, maar dat mondkapjes de oplossing is om een virus in te dammen tijdens de piek (lees hoge viral load in een ruimte). Nee

Het probleem van discussieren is er op een normale manier er over praten, echter hier wordt soms best op de man bewoord. Je eerste zin kon prima weggelaten worden bv

[ Voor 9% gewijzigd door bvbal79 op 29-09-2020 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

bvbal79 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:27:
[...]

Ja en dat geef ik aan, de zorg heeft het nu beter geregeld.
Ja wel iets. Maar toch zien we nu weer berichten over regulier zorg die gecancelled wordt. Dat is natuurlijk ook de enige reden voor de verscherpte maatregelen.

Het wordt nergens (meer) hardop gezegd maar het boeit de overheid natuurlijk geen reet dat er mensen ziek worden of doodgaan, de economie is veel belangrijker. Maar als de zorg overbelast raakt en alle IC bedden vol liggen wordt het probleem COVID te groot en raakt het alsnog de economie.

Als we met goed fatsoen 15000 IC bedden met personeel zouden kunnen optuigen (ik chargeer even) waren er ook geen maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bvbal79 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:27:
[...]

Ja en dat geef ik aan, de zorg heeft het nu beter geregeld. Maar goed we krijgen daar vast weer applaus voor terwijl mensen bij de belastingdienst een thuiswerkvergoeding van 363 euro krijgen
'De zorg' heeft in NL daarentegen weer het probleem dat de capaciteit om verschillende redenen waarschijnlijk lager is dan in april. Het is maar wat je beter wilt noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
FreakNL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:32:
[...]

Ja wel iets. Maar toch zien we nu weer berichten over regulier zorg die gecancelled wordt. Dat is natuurlijk ook de enige reden voor de verscherpte maatregelen.

Het wordt nergens (meer) hardop gezegd maar het boeit de overheid natuurlijk geen reet dat er mensen ziek worden of doodgaan, de economie is veel belangrijker. Maar als de zorg overbelast raakt en alle IC bedden vol liggen wordt het probleem COVID te groot en raakt het alsnog de economie.

Als we met goed fatsoen 15000 IC bedden met personeel zouden kunnen optuigen (ik chargeer even) waren er ook geen maatregelen.
Ja de zorg in NL nu is het gevolg van jaren beleid die de boel heeft neergeschaald en blijk van waardering is weg. Maar goed we hebben het niet zo slecht...en mensen op de SEH in gangen van Ziekenhuis Bernho en gaan we echt niet meer zien..(hoop ik, want anders hebben we het als maatschappij verknalt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
MikeyMan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:35:
[...]

'De zorg' heeft in NL daarentegen weer het probleem dat de capaciteit om verschillende redenen waarschijnlijk lager is dan in april. Het is maar wat je beter wilt noemen.
Nee we hebben geleerd, lager zullen we niet uitkomen. De draaiknoppen zijn anders geregeld nu, het enige wat een probleem zal zijn is de reguliere zorg op de been houden

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Al met al gaat het hier alweer tientallen pagina's over die mondkapjes. Of het nou wel of niet werkt, het blijft gerommel in de marge. Als de rest van het gedrag niet aangepast wordt, hebben we over twee weken weer een persco, en gaat er weer van alles dicht. En stiekem denk ik dat er een aanzienlijke groep is die denkt 'ik neem het ervan nu het nog kan'. Lijkt haast een zelf fulfilling prophecy te worden zo.

Het lijkt af en toe wel alsof we in NL vooral een stukje dommer zijn dan de landen om ons heen :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
sylvesterrr schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:26:
Wij vonden het wel fijn om elkaar zo nu en dan weer te kunnen zien. Bij klachten bleef men braaf thuis en/of liet zich testen. Toegegeven, tijdens de lunch en koffiepauzes werd nauwelijks afstand gehouden. Maar goed, het weer min of meer verplicht thuiswerken is een goede reminder voor het feit dat de besmettingen oplopen in Nederland.
Zie hier het coronabeleid in een notendop. Overal krampachtig afstand in bouwen maar op de momenten dat het er echt toe doet (bij langdurige sociale interactie) mislukt het faliekant. Geen verwijt hoor, ben er zelf waarschijnlijk net zo schuldig aan. De lunch begint goed met iedereen op afstand, maar langzaam komen er nog enkele mensen bij en iedereen schikt in. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
MikeyMan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:41:
Al met al gaat het hier alweer tientallen pagina's over die mondkapjes. Of het nou wel of niet werkt, het blijft gerommel in de marge. Als de rest van het gedrag niet aangepast wordt, hebben we over twee weken weer een persco, en gaat er weer van alles dicht. En stiekem denk ik dat er een aanzienlijke groep is die denkt 'ik neem het ervan nu het nog kan'. Lijkt haast een zelf fulfilling prophecy te worden zo.

Het lijkt af en toe wel alsof we in NL vooral een stukje dommer zijn dan de landen om ons heen :X
Dat lijkt niet alleen.... Kijk eens naar onze oosterburen, het zal ook daar allemaal wel niet zonder slag of stoot gaan maar ze flikken het wel. Hier gaan we om het hardst lopen janken bij jinek hoe onterecht het is dat <insert beroepsgroep waar spreker in werkzaam is> wederom getroffen word door de maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:09
stylezzz schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:26:
[...]

Zeg ik ergens dat de huidige maatregelen de totaaloplossing is en ervoor zal zorgen dat corona verdwijnt als sneeuw voor de zon? Neen.... overigens ben ik niet de persoon die hier al de hele dag zwaar geëmotioneerd is dat hij een paar weken niet naar het stadion mag. Grow up man.
Je zei dat we in de winter weer een beetje normaal kunnen leven door deze 3 weken. Dat trek ik in twijfel.

Ook moet je beter lezen, ik heb het over bios/theater/musea/voetbalstadions. Dat je bezig blijft met de voetbal, dat begrijp ik niet. Ook je persoonlijke aanval met "Grow up man" mag je voor je houden wat mij betreft, nergens voor nodig.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
bvbal79 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:23:
[...]

Dan moet je dat doen aan het begin of aan het eind, in de zorg weten we dat die mondkapjes niet het risico verminderen en je echt ffp2 maskers moet hebben.
De zorg is natuurlijk wel een iets ander verhaal.

- Een mondkapje in de zorg is bescherming. Voor de burger is het het verlagen van spray (het beschermt dus een beetje de ander).
- Virus-load is als ik het goed begrijp bijna bij elke virus ziekte een belangrijke factor (aldus een bevriende arts en een bevriende bioloog, nee geen epidemie experts). Als je dus veel met zieken omgaat heb je veel meer bescherming nodig.
Daarnaast zijn mondkapjes wat mij betreft prima om in te voeren, desnoods bij elke persoon die zelf een bovenste luchtweginfectie heeft...als aziaten
Dat is vooral een cultuur ding, niet een regel. Ik (en de meerderheid van de Nederlanders) heeft geen probleem met een tijdelijke regel, maar ik denk niet dat er draagvlak is voor lange termijn maskerdracht.

Maar goed, wie ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Laatst online: 19:20
jadjong schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:58:
[...]

Zie hier het coronabeleid in een notendop. Overal krampachtig afstand in bouwen maar op de momenten dat het er echt toe doet (bij langdurige sociale interactie) mislukt het faliekant. Geen verwijt hoor, ben er zelf waarschijnlijk net zo schuldig aan. De lunch begint goed met iedereen op afstand, maar langzaam komen er nog enkele mensen bij en iedereen schikt in. :'(
Eens. Afstand houden is lastiger dan het lijkt. Lastiger, niet onmogelijk. Het laten vallen van de afstand gaat heel onbewust.

Ik ben rond oud en nieuw getrouwd, we zijn rond die tijd ook verhuisd. Wegens corona heeft een deel van mijn directe familie (met directe familie bedoel ik broers en zussen) ons huis nog niet eens gezien. _O- We hadden voor dit weekend een etentje op de planning staan, ik ga maar weer eens afbellen (voor de zoveelste keer). :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
Drardollan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:04:
[...]

Je zei dat we in de winter weer een beetje normaal kunnen leven door deze 3 weken. Dat trek ik in twijfel.

Ook moet je beter lezen, ik heb het over bios/theater/musea/voetbalstadions. Dat je bezig blijft met de voetbal, dat begrijp ik niet. Ook je persoonlijke aanval met "Grow up man" mag je voor je houden wat mij betreft, nergens voor nodig.
Nogmaals, de enige die hier bezig is met voetbal ben je echt zelf. Zelf ga ik graag naar de bios, ga ik meerdere keren per maand lekker uit eten en ben ik niet vies van een pilsje in het cafe. Ga ik hier als een klein kind lopen ranten dat het allemaal onterecht en onbewezen is? Neen....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:00

Agent47

I always close my contracts.

Maar even he. Los van het feit dat mondkapjes niet fijn zitten bla bla bla. Wat is het exacte probleem? Dat mensen zelf een tientje moeten uitgeven voor mondkapjes die ze zelf kunnen wassen in de wasmachine? Dat het niet lekker zit? Stinkt het?

Ik vind ze ook niet fijn en alles, maar als de regering verwacht van iedereen dat deze worden opgezet, dan doe je dat toch gewoon en anders blijf je lekker thuis, laat je je vrouw, vriendin of buren maar je meuk doen.

Ben ik de enige die er misschien weer te makkelijk over denkt? Als ik boodschappen ga halen en moet een mondkapje op, dan doe ik dat. Anders bestel ik wel indien mogelijk. Mooi voorbeeld: Ik ga graag naar een voetbal stadion. Stel ze gaan verplichten een mondkapje op te doen dan kan ik gaan met mondkapje, of ik blijf thuis zonder mondkapje en met Fox Sports, het is gewoon niet zo moeilijk.

Als laatste moet ik alleen nog ff kwijt: Het lijkt ook wel of mensen het er om doen hoor, het muggenziften. Oh mondkapjes worden alleen verplicht in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, dus niet in Delft, Egbert-Jan, die uitbraken bij ons studentenclubje maakt niet uit :X

[ Voor 14% gewijzigd door Agent47 op 29-09-2020 09:23 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:17

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Agent47 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:19:
Maar even he. Los van het feit dat mondkapjes niet fijn zitten bla bla bla. Wat is het exacte probleem? Dat mensen zelf een tientje moeten uitgeven voor mondkapjes die ze zelf kunnen wassen in de wasmachine? Dat het niet lekker zit? Stinkt het?

Ik vind ze ook niet fijn en alles, maar als de regering verwacht van iedereen dat deze worden opgezet, dan doe je dat toch gewoon en anders blijf je lekker thuis, laat je je vrouw, vriendin of buren maar je meuk doen.

Ben ik de enige die er misschien weer te makkelijk over denkt? Als ik boodschappen ga halen en moet een mondkapje op, dan doe ik dat. Anders bestel ik wel indien mogelijk. Mooi voorbeeld: Ik ga graag naar een voetbal stadion. Stel ze gaan verplichten een mondkapje op te doen dan kan ik gaan met mondkapje, of ik blijf thuis zonder mondkapje en met Fox Sports, het is gewoon niet zo moeilijk.

Als laatste moet ik alleen nog ff kwijt: Het lijkt ook wel of mensen het er om doen hoor, het muggenziften. Oh mondkapjes worden alleen verplicht in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, dus niet in Delft, Egbert-Jan, die uitbraken bij ons studentenclubje maakt niet uit :X
Ok, nog maar een keer: ik (en met mij een aantal anderen) denken dat mondkapjes op zijn best een heel klein beetje helpen. Dat minimale effect wordt teniet gedaan als Henkie al snotterend toch naar buiten gaat (want hij heeft toch een mondkapje op). Er zal misschien een positief effect zijn, maar dat is dan heel minimaal en valt, in mijn mening, weg bij de mogelijke negatieve gedragsaanpassing die er bij komt.

Ik ben op vakantie geweest in een mondkapjesland en het idee dat mensen ze daar dragen omdat ze denken dat het helpt is nogal naïef (maar goed, dat is natuurlijk anekdotisch ;)).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Agent47 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:19:

Voor mezelf maakt het ook geen reet uit. Ik heb er geen last van, als ik een mondkapje op moet, doe ik een mondkapje op. Kom sowieso buiten m'n wekelijkse bezoek aan de bakker en de slager, en af en toe een terrasje of restaurantje nergens.

Dus moet het, dan doe ik het. Maar dan wel enigzins conform richtlijnen, dus vaak vervangen.
Enige waar ik me dan een beetje druk over maak is de verkrijgbaarheid, maar dat zal ook wel los lopen.

Waar ik vooral een probleem mee heb is dat ik én ervan overtuigd ben dat de toegevoegde waarde nihil is op het grote geheel én dat het een vrijbrief is om toch maar snotterend op elkaars lip te gaan zitten. Maargoed, van mij zal het niet afhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:00

Agent47

I always close my contracts.

ZieMaar! schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:27:
[...]

Ok, nog maar een keer: ik (en met mij een aantal anderen) denken dat mondkapjes op zijn best een heel klein beetje helpen. Dat minimale effect wordt teniet gedaan als Henkie al snotterend toch naar buiten gaat (want hij heeft toch een mondkapje op). Er zal misschien een positief effect zijn, maar dat is dan heel minimaal en valt, in mijn mening, weg bij de mogelijke negatieve gedragsaanpassing die er bij komt.

Ik ben op vakantie geweest in een mondkapjesland en het idee dat mensen ze daar dragen omdat ze denken dat het helpt is nogal naïef (maar goed, dat is natuurlijk anekdotisch ;)).
Akkoord. Ik twijfel ook of ze werken , maar toch. Het geeft (denk ik) een groot deel van het volk ook weer wat meer rust. Het is denk ik puur om paniek te voorkomen. Ongeacht of het helpt. Ze willen puur paniek voorkomen + plunderingen van winkels zoals bij de eerste golf.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:52
Het probleem van het laconieke gedrag van en groot deel van de mensen wordt niet opgelost door het dragen van een mondneusmasker (ik heb een hekel gekregen aan de term mondkapje). Het is wellicht een reminder afstand te houden (zoals men hier al zei, op kantoor krampachtig afstand houden, maar bij de lunch gaat het direct mis).

Maar ook ik vrees dat veel mensen dat ding als een excuus gebruiken om ziek buiten de deur te stappen (Ik heb toch een mondkapje op jonguhhh).

Zoals al eerder benoemd. Deze gezondheidscrisis is meer een maatschappelijke gedragscrisis aan het worden dan dat het virus daadwerkelijk het grote probleem is. Als mensen zich aan de regels konden houden zaten we nu niet in semi lockdown nr 2

Mijn tip aan de overheid, delete facebook per direct :P

[ Voor 24% gewijzigd door LZ86 op 29-09-2020 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:00

ultimateharry

Team Slayer:-)

[...]

Het blijft gissen, het is balen dat er niet meer sluitend onderzoek is.
Maar om je voorbeeld aan te halen: ik denk dat menig Henkie ook zonder mondkapje naar buiten gaat.
Als ik in dit topic bijvoorbeeld lees dat zorgpersoneel (@Leon Zwiers ) besmet wordt door mensen die positief getest zijn, en het maar gedoe vinden om dat te melden en daar naar te handelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__

Ik ben in Lombardije (Italië) geweest en onderweg in Duitsland gestopt en overal namen ze de mondkapjes en hygiene bijzonder serieus. Ik hoef de statistieken er maar bij te pakken om te laten zien dat dat werkt:

https://news.google.com/c...F0bzty&gl=US&ceid=US%3Aen

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/germany/
Pagina: 1 ... 93 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic