Stoney3K schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:33:
[...]
De reden waarom ik geen mondkapje draag is omdat ik de indruk heb dat het samen met 1,5 meter afstand houden, geen handen schudden en in je elleboog hoesten/niezen, heel weinig toevoegt. Want als een mondkapje bedoeld is om anderen te beschermen tegen je hoestdruppels, dan hou je daarmee alleen maar je elleboog droog.
Dat is natuurlijk wel op de voorwaarde dat iedereen zich zo veel mogelijk aan die regels houdt. Dat dat niet het geval is, betekent dat je eigenlijk alleen maar een lapmiddel (letterlijk) aan het verzinnen bent omdat je andere regels niet kan handhaven.
Ik ageer ook niet tegen mondkapjes, ik ageer tegen een blanket-verplichting die centraal opgelegd wordt. Een landelijke mondkapjesverplichting zou ik daarom ook fel tegen zijn, maar een lokale verplichting, zoals nu in Rotterdam en Amsterdam, vind ik alleen maar logisch, want dat zijn situaties waarin afstand houden niet altijd mogelijk is.
Zodra de verantwoordelijkheid weer volledig terug bij de mensen zelf wordt neergelegd krijg je altijd de situatie dat mensen zich niet aan de regels houden en daarmee uiteindelijk ook anderen in gevaar brengen, dat is gewoon een feit. Dus je weet dat die voorwaarde dat iedereen zich aan de regels dient te houden gewoon niet gaat gebeuren. Alles valt of staat daarbij idd ook met handhaving.
Dus ergens snap ik het principe wel dat een overheid zijn burgers wilt beschermen (beetje tegen zichzelf) door alle verwarring op te lossen en het gewoon voor iedereen te verplichten. Ik zou het zelf ook wel fijn vinden, want ik ben zelf erg alert erop dat ikzelf ook zoveel mogelijk doe om me aan de regels te houden, en ik vind het erg onprettig dat er zoveel mensen "lak" lijken te hebben en mij dan in gevaar brengen omdat ze continue achter me staan te hijgen in de rij bij de kassa. Als ik dan vraag of ze even de 1,5m afstand willen houden, krijg ik een grote mond terug dat ik een aansteller ben, want ik hoef toch nergens bang voor te zijn met dat mondkapje.
Ik wil gewoon graag gerespecteerd worden voor het feit dat ik wél de regels wil naleven, niet alleen omdat de overheid dat zegt, maar omdat ik dat zelf ook zo voel en anderen hebben daar niks over te zeggen.
Ik zeg overigens hiermee ook niet dat mensen die geen mondkapje dragen allemaal anti-maatregelen zijn. Supergoed natuurlijk als je je zonder mondkapje aan de regels houdt, maar wat ik wilde zeggen is dat er weinig bescherming is tegen de anti-maatregelen-schreeuwers voor mensen die het wél allemaal goed willen doen. Zo'n mondkapje zou volgens mijn commonsense dan wel IETS helpen, mits het goed gedragen wordt.
Allemaal mitsen en maren...het zou goed zijn als er een eenduidige richting gekozen werd en daarbij ook het liefst een duidelijk statement of het wél beschermt of niet. Maar ja, zoals met alles in de wetenschap zal er altijd wel een studie/onderzoek zijn die het ene verwerpt. Dus zijn we aangewezen op onze eigen common sense.
Ik ben ook geen brildrager, maar mijn vriendin wel, en zij heeft nergens last van. Again, dat betekent niet dat andere brildragers dan ook geen last ervan hebben.
In ieder geval voor mij is het echt een hele kleine moeite om zo'n ding te dragen, en ondanks alle nog-niet-bewezen-onderzoeken valt het bij mij onder de noemer baadt het niet, dan schaadt het niet. Better safe than sorry (again, mits ik er niet de hele tijd met mijn handen aanzit, maar daar let ik erg goed op).
Wat ik dan wél weer wat minder nut vind hebben is de manier hoe boodschappenkarretjes ontsmet worden; vaak wordt er spul gebruikt met minder dan 70% alcohol, plus, mensen vegen het met papier na 3 seconde weer af, waardoor er dus geen ontsmettend effect optreedt. Ergo: je kar zit nog steeds vol eng spul

Ook de desinfectiegelletjes waar bijvoorbeeld geen percentage op staat hebben vaak <70% alcohol. Dus je moet ook nog een goeie desinfectiespray/gel hebben én dan ook nog goed toepassen (in je handen wrijven langer dan 10 seconde, het liefst totdat alles opgedroogd is), maar ik vraag me sterk af of mensen dit uberhaupt doen.
Ik geloof toch nog steeds in de combinatie van de maatregelen: 1,5m én juist ontsmetten én juist mondkapjes dragen, en daarmee houden we het onder controle. Maar goed, mijn partner en ik hebben in ieder geval in maart besloten dat wij een jaar lang even rustig aan doen en wat pas op de plaats maken. Daarbij is het soms gewoon frustrerend om te merken dat anderen zo laks zijn en het perse voor elkaar zullen en moeten krijgen om tóch op vakantie te gaan en daarbij dan laconiek zijn over de regels. En dat zijn dan ook vaak de mensen die het nog steeds afdoen als slechts een griepje terwijl ze niet beseffen dat ze zelf ook wel eens slachtoffer zouden kunnen worden.
Ik prijs mezelf dan wel gelukkig dat ik hier in Zuid-Limburg aan de weilanden woon, ik kan elke dag een mooi ommetje maken, maar door de versoepeling is het hier zo stervensdruk geworden dat ook dat niet meer altijd fijn is om te doen; door al het lawaai van motoren en mensen die ineens besluiten dat ze moeten gaan racen hier wordt de boel behoorlijk verstoord. Ik zie een flinke stijging van aso gedrag sinds de coronacrisis...alsof iedereen ineens alle remmen los laat