Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.591 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:45
Drardollan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:35:
[...]

Niet zo heel gek ook, met 50 besmettingen hadden we 1 ziekenhuisopname. We hebben nu 7x zoveel besmettingen en ook 7x zoveel opnames. Loopt redelijk in lijn en is ook niet zorgwekkend. Het aantal mensen op de IC is nog steeds ongekend laag (< 20).

338 is wel fijn, geen stijging vandaag. Ook geen daling. Afvlakking. Laten we hopen dat dit doorzet en we loop volgende week weer richting de 175-200 gaan.
Dat hebben vorige week ook al veel mensen geroepen toen we een paar dagen rond de 160-170 besmettingen per dag zaten. Volgende week gaan we door de 500 per dag denk ik. Iedereen trekt er massaal op uit gezien het goede weer, offerfeesten voor de moslims onder ons, en flink wat so-called advocaten die claimen dat je helemaal geen mondkapje op hoeft als je dat gevraagd word. Over een 2 weken gaan we richting de 1000 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:39
MikeyMan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:54:
[...]

Dat maakt dus ongeveer 25% van de opnames die naar de ic moet. Zo absurd was die gemiddelde 10% van me in reactie op dat stuk GGZ proza dus nieteens. Let wel; met voldoende (?) Bedden dus.
Behandelmethodes zijn inmiddels veranderd, waardoor Gommers verwacht dat er minder mensen naar de IC moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

autje schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:04:
[...]

Behandelmethodes zijn inmiddels veranderd, waardoor Gommers verwacht dat er minder mensen naar de IC moeten.
Iknow, ging me meer om die brief van die GGZ ervaringsdeskundigen die me nog steeds dwars zit ;)

Dacht overigens dat de ic opnamen gemiddeld vrij snel achter de ziekenhuis opnamen volgden toch? Misschien dat hier inderdaad wat winst te boeken is.

Inmiddels gaat het weer uit de kunst met de overvolle treinen richting kust ook! :X

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 31-07-2020 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:00:
Qua rioolmonsters kwam ik deze site tegen:
https://www.kwrwater.nl/a...uwste-rioolwatermonsters/

Als dit alles is dan vind ik het onderzoek niet goed genoeg: te weinig locaties, te traag monsters afnemen, te trage resultaten.
Een besmetting toont symptomen in gemiddeld 5-6 dagen volgens mij, als men dan snel test en het resultaat is er, dan zijn de besmettingscijfers dus actueler dan deze riool onderzoeken.
Daarom zegt het RIVM ook:
Wat betekent dit?
In rioolwater kun je ziekteverwekkers zoals het nieuwe coronavirus meten omdat die met uitwerpselen (ontlasting) in het rioolwater komen. Onderzoekers testen eens per week rioolwater dat over 24 uur verzameld is. Dit onderzoek laat vrij snel zien hoeveel virusdeeltjes in het rioolwater zitten afkomstig uit uitwerpselen van besmette personen. Uit het huidige onderzoek kunnen nog geen conclusies worden getrokken. Het is de bedoeling dat het aantal meetpunten wordt uitgebreid van 28 naar meer dan 300 voor 1 september 2020. Pas als het onderzoek volledig loopt, kunnen hier conclusies aan worden verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:06:
[...]

Inmiddels gaat het weer uit de kunst met de overvolle treinen richting kust ook! :X
Als het aantal besmettingen/ziekenhuisopnames nu over 2 weken niet dramatisch toeneemt dan mag die 1,5 meter wel definitief het raam uit.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:15:
[...]

Als het aantal besmettingen/ziekenhuisopnames nu over 2 weken niet dramatisch toeneemt dan mag die 1,5 meter wel definitief het raam uit.
Komt dat dan door die treinen of door de algemene stijging? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
Als het wel besmettingen oplevert is bron- en contactonderzoek natuurlijk ondoenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:07

codex

Geen OpenAI agent :)

stylezzz schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:04:
[...]

Dat hebben vorige week ook al veel mensen geroepen toen we een paar dagen rond de 160-170 besmettingen per dag zaten. Volgende week gaan we door de 500 per dag denk ik. Iedereen trekt er massaal op uit gezien het goede weer, offerfeesten voor de moslims onder ons, en flink wat so-called advocaten die claimen dat je helemaal geen mondkapje op hoeft als je dat gevraagd word. Over een 2 weken gaan we richting de 1000 per dag.
Ik denk dat het goede weer en de warmte, in tegenstelling tot het herfstweer van de afgelopen weken, ervoor zorgt dat mensen de buitenlucht gaan opzoeken. Even los van OV denk ik dat meer mensen in de buitenlucht resulteert in een lager aantal besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:19:
[...]

Komt dat dan door die treinen of door de algemene stijging? ;)
Ik bedoel meer, als volle treinen geen extreme piek veroorzaken dan is dat genoeg bewijs dat die 1,5 meter op zich onzin is. Dan kun je over mondkapjes nog behoorlijk bomen, maar niet meer over afstand houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:20:
Als het wel besmettingen oplevert is bron- en contactonderzoek natuurlijk ondoenlijk.
Dat blijft het sowieso zolang je mensen de mogelijkheid biedt om in anonieme groepen samen te komen.

Maar om dat helemaal tegen te gaan is niet te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
reemprive schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:20:
[...]

Ik denk dat het goede weer en de warmte, in tegenstelling tot het herfstweer van de afgelopen weken, ervoor zorgt dat mensen de buitenlucht gaan opzoeken. Even los van OV denk ik dat meer mensen in de buitenlucht resulteert in een lager aantal besmettingen.
Zeker, ik denk ook niet dat het strand als brandhaard bestempeld hoeft gaan worden dadelijk. De treinen, auto's, strandtenten en toiletgebouwen die massaal bevolkt worden echter wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Drardollan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:35:
[...]

Niet zo heel gek ook, met 50 besmettingen hadden we 1 ziekenhuisopname. We hebben nu 7x zoveel besmettingen en ook 7x zoveel opnames. Loopt redelijk in lijn en is ook niet zorgwekkend. Het aantal mensen op de IC is nog steeds ongekend laag (< 20).

338 is wel fijn, geen stijging vandaag. Ook geen daling. Afvlakking. Laten we hopen dat dit doorzet en we loop volgende week weer richting de 175-200 gaan.
Het is ondertussen wel duidelijk dat er in maart kwa testen en inschatting van aantal besmette mensen toch wel een aantal flinke missers zijn geweest.

Ben blij dat door het toegenomen testen het risico op een besmettingsexplosie een stuk kleiner is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 28-09 20:32
@YakuzA Hoe bedoel je dat precies? Het is toch altijd al bekend geweest dat het aantal werkelijke besmettingen fors hoger moest zijn geweest dan het aantal geteste gevallen (wat toen effectief alleen maar een de ziekenhuispoort gebeurde; dus met ernstige klachten en wat bijvangst bij mensen die opgenomen werden voor andere redenen). Er was ook toen al vrij vroeg bekend dat er al gevallen waren van voor de officiele eerste patient (o.a. tests onder ziekenhuispersoneel die dus al voor carnaval besmet moeten zijn geweest)

[ Voor 10% gewijzigd door ijdod op 31-07-2020 16:28 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:54:
[...]

Dat maakt dus ongeveer 25% van de opnames die naar de ic moet. Zo absurd was die gemiddelde 10% van me in reactie op dat stuk GGZ proza dus nieteens. Let wel; met voldoende (?) Bedden dus.
De definitie van ziekenhuisopnames van het RIVM is anders dan de NICE-IC opname. Als je de grafiek NICE uitzet tegen ziekenhuisopname RIVM dan zul je zien dat in mei-juni +80% op de IC is beland. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:37

Indoubt

Always be indoubt until sure

Zuid Holland en Zeeland zijn gemarkeerd als oranje door het ECDC op de map van Europa

https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

bewoners hoeven nog niet te worden geëvacueerd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Indoubt schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:10:
Zuid Holland en Zeeland zijn gemarkeerd als oranje door het ECDC op de map van Europa

https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

bewoners hoeven nog niet te worden geëvacueerd. :+
Oranje betekent meer dan 20 cases per 100k inwoners de afgelopen 14 dagen. Rood en nog donkerder is veel, veel erger, maar het toont goed aan waar het probleem in Nederland zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Burgemeesters lijken dus ook thuis te willen handhaven: https://www.bnr.nl/nieuws...illen-ook-thuis-handhaven

Ik hoop dat dat dus mooi niet gaat gebeuren. Wat ze op straat willen uitvoeren moeten ze zelf weten, maar achter de voordeur bepalen ze niet wat ik wel of niet mag doen, los van de obvious zaken. Hopelijk krijgt dit flinke kritiek. Ik vind dit ook bijzonder buitenproportioneel voor hoe de huidige coronasituatie is nu.

[ Voor 10% gewijzigd door Soccer98 op 31-07-2020 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:34
Soccer98 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:45:
Burgemeesters lijken dus ook thuis te willen handhaven: https://www.bnr.nl/nieuws...illen-ook-thuis-handhaven

Ik hoop dat dat dus mooi niet gaat gebeuren. Wat ze op straat willen uitvoeren moeten ze zelf weten, maar achter de voordeur bepalen ze niet wat ik wel of niet mag doen, los van de obvious zaken. Hopelijk krijgt dit flinke kritiek. Ik vind dit ook bijzonder buitenproportioneel voor hoe de huidige coronasituatie is nu.
De obvious zaken zijn in dit geval de regels mbt Corona overtreden lijkt me.

En tegen de tijd dat ze het mogen zitten we wel weer dik in een 2e golf, als we samenvatten hoe NL zich de laatste weken heeft gedragen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
Basekid schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:50:
[...]

De obvious zaken zijn in dit geval de regels mbt Corona overtreden lijkt me.

En tegen de tijd dat ze het mogen zitten we wel weer dik in een 2e golf, als we samenvatten hoe NL zich de laatste weken heeft gedragen...
Nee, met obvious zaken doel op dingen die normaal crimineel zijn. Voor de rest mogen ze niets bepalen achter de voordeur vind ik. Dan moeten ze maar van eigen verantwoordelijkheid uitgaan, ook al verzaakt een aantal mensen daarin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:46

Natuurlijk was dit te verwachten.
Godwin vergelijkingen en aluhoedje theorieën laten we dus achterwege. Ze zoeken het extreme op en dragen niet bij aan een constructieve discussie

[ Voor 23% gewijzigd door tweakduke op 01-08-2020 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:37

Indoubt

Always be indoubt until sure

Er staat toch gewoon in het artikel dat het niet kan volgens de wet. Dan kun je als burgemeester van alles willen maar juist die wordt geacht de wet te volgen. Een lokale verordening doet daar niets aan af.

Op het moment dat je een flinke rave party in je huis houd wat van verre al te horen is heeft een burgemeester misschien nog wel andere mogelijkheden.

Zomaar achter de voordeur handhaven kan met de huidige wet niet en als ik het goed heb gelezen ook niet met de corona spoedwet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Precies. Een feestje met veel mensen geeft meestal wel enige vorm van overlast en dus de mogelijkheid dat de politie even achter de voordeur komt kijken. Heeft niks met corona te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Indoubt schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:31:
Op het moment dat je een flinke rave party in je huis houd wat van verre al te horen is heeft een burgemeester misschien nog wel andere mogelijkheden.
En zelfs dan komt de ME niet direct ongevraagd met bruut geweld de boel plat bulldozeren. Er zullen eerst een paar agenten gewoon vriendelijk (doch dringend) aan de deur vragen of iedereen op wil hoepelen naar zijn eigen huis.

Ze gaan dan ook niet voor een feestje van 100 man ter waarde van 40.000 euro aan boetes uitkrabbelen. De organisator van het feestje zal waarschijnlijk wel even de portemonnee mogen trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
stylezzz schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:43:
Precies. Een feestje met veel mensen geeft meestal wel enige vorm van overlast en dus de mogelijkheid dat de politie even achter de voordeur komt kijken. Heeft niks met corona te maken.
Dan nog hoef je ze niet zomaar binnen te laten, dat vrijwel iedereen dat wel gewoon doet is wat anders.
Pas met een officieel papier wat een (vaak hulp) OvJ uitschrijft mogen ze naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Een lokale avondklok (of op zijn minst een vervroegde sluiting van de horeca) zie ik in de gebieden waar het nu uitbreekt nog wel gebeuren, maar dat zou ik ook niet onder 'politiestaat' rekenen.

In Nederland zal zo'n avondklok ook meer bestaan uit "Wilt U naar huis gaan alstublieft" dan een agent die iedereen die hij na zonsondergang buiten ziet, gewoon zonder enige aanleiding neer tasert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:33

St@m

@ Your Service

Stoney3K schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:52:
[...]

Een lokale avondklok (of op zijn minst een vervroegde sluiting van de horeca) zie ik in de gebieden waar het nu uitbreekt nog wel gebeuren, maar dat zou ik ook niet onder 'politiestaat' rekenen.
Ik wel, als de regering gaat bepalen hoe laat ik uit mijn huis mag op straffe van een boete, dan spreek ik van een politiestaat.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soccer98
Ik zie bijvoorbeeld wel dat er strengere coronamaatregelen zijn genomen in Noord-Engeland waarbij mensen van andere huishoudens niet meer bij je over de vloer mogen. Zo ver komt het waarschijnlijk niet in Nederland, maar het idee dat het kan en dus ook op gehandhaafd mag worden, vind ik belachelijk. Anderen hebben daar gewoon niets over te zeggen vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

St@m schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:00:
[...]

Ik wel, als de regering gaat bepalen hoe laat ik uit mijn huis mag op straffe van een boete, dan spreek ik van een politiestaat.
Ik verwacht eerljk gezegd ook niet dat zo'n avondklok snel zou gelden in woonwijken. Wel in uitgaans- en winkelgebieden.

De straten leeg vegen in woonwijken waar in verhouding weinig mensen buiten komen schiet je namelijk weinig mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:33

St@m

@ Your Service

Stoney3K schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:01:
[...]

Ik verwacht eerljk gezegd ook niet dat zo'n avondklok snel zou gelden in woonwijken. Wel in uitgaans- en winkelgebieden.

De straten leeg vegen in woonwijken waar in verhouding weinig mensen buiten komen schiet je namelijk weinig mee op.
Zeg maar wat onze zuiderburen wel hebben gedaan.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
Soccer98 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:01:
Ik zie bijvoorbeeld wel dat er strengere coronamaatregelen zijn genomen in Noord-Engeland waarbij mensen van andere huishoudens niet meer bij je over de vloer mogen. Zo ver komt het waarschijnlijk niet in Nederland, maar het idee dat het kan en dus ook op gehandhaafd mag worden, vind ik belachelijk. Anderen hebben daar gewoon niets over te zeggen vind ik.
Als het alleen maar om je eigen gezondheid zou gaan zou ik het met je eens zijn. Maar dat is het dus n iet.

Wat je dus hier zegt is dus; ik wil graag de regels aan mijn laars lappen, ik wil anderen mensen mogelijk doden door mijn roekeloze gedrag.

De personen die de regels overtreden zijn de asociale hufters hier he, niet de overheid. (in de context dat je daadwerkelijk feestjes wilt geven, etc etc etc)

[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 31-07-2020 21:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Basekid
Ik heb inderdaad het gevoel dat de serieusheid van Corona nog steeds onderschat wordt door sommige hier.

Joh regering moet vooral niet te streng worden, mensen mogen zelf beslissen wie er thuis komt, etc.

Als we niet genoeg doen qua regels opvolgen dan zitten we gewoon in de serieuze shit. En het nieuws en de cijfers laten zien dat we niet erg goed meer zijn in het opvolgen van de regels.

Als overheid heb je dan de plicht om in te grijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Basekid schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:52:
Ik heb inderdaad het gevoel dat de serieusheid van Corona nog steeds onderschat wordt door sommige hier.

Joh regering moet vooral niet te streng worden, mensen mogen zelf beslissen wie er thuis komt, etc.

Als we niet genoeg doen qua regels opvolgen dan zitten we gewoon in de serieuze shit. En het nieuws en de cijfers laten zien dat we niet erg goed meer zijn in het opvolgen van de regels.

Kijk vandaag op het strand.... mensen kunnen zich gewoon niet aan de regels houden.... en zo moeilijk is het nu ook weer niet als het mij vraagt 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:33
harrytasker schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:57:
[...]

Kijk vandaag op het strand.... mensen kunnen zich gewoon niet aan de regels houden.... en zo moeilijk is het nu ook weer niet als het mij vraagt 8)7
Nee zijn ze ook niet, maar het duurt mensen te lang.

En nee zo sta ik er niet in, maar het gross gaat liever gewoon door en verdient geld en drinkt bier en kan bakken op het strand en dat oma dan misschien er aan dood kan gaan is niet echt boeiend.

En dat de buren ziek worden want die zijn ook 60+ maakt ze ook niet uit, want ze kennen de buren niet eens.

#rant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.omroepbrabant...-bron-en-contactonderzoek

Tja.. Zo zie je maar dat bij veel jongeren er nog geen besef is. Misschien dringt het ook niet zo bij ze door dat ook zij de komende jaren nog flink gaan lijden (onder de financiele gevolgen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Waarom zijn die burgemeesters toch zo machtsgeil? Ze moeten op hun dorp passen en zorgen dat alles een beetje netjes verloopt. Ze hoeven het niet beter te weten dan de specialisten bij het RIVM en eigenhandig extra problemen op te lossen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:08
Ankona schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:25:
Waarom zijn die burgemeesters toch zo machtsgeil? Ze moeten op hun dorp passen en zorgen dat alles een beetje netjes verloopt. Ze hoeven het niet beter te weten dan de specialisten bij het RIVM en eigenhandig extra problemen op te lossen.
Dus ondernemen ze actie.
Zowel in Rotterdam als Amsterdam nemen de besmettingen rap toe:

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/regio?regio=VR13

En machtsgeil?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naja, er zit iig een heel herkenbaar fenomeen achter, namelijk het consistentie en comitment gedrag. Zoek maar op.

Aboutaleb en Halsema hebben zo hard van de toren geblazen, dat ze wel door moesten zetten. Als ze dat niet hadden gedaan, was hen onbetrouwbaarheid en gedraai verweten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Basekid schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:52:

In zijn algemeenheid verbaasd mij dan weer hoe makkelijk mensen wereldwijd het prima vinden dat hun (grond)rechten worden weggegooid tijdens zo'n pandemie. En daarmee wil ik niet zeggen dat het doel van zulk soort wetten en verordeningen verkeerd is, maar je zet wel een mooi precedent hoe makkelijker rechten aan de kant gezet kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tja... Om het heel hard te zeggen.. het RIVM heeft wel eerder gefaald met het advies (presymtomatische verspreiding zou niet mogelijk zijn, preventief mondmaskers in de thuiszorg was onnodig... Dit heeft bewezen mensen de dood in gejaagd). Ik kan me voorstellen dat je als burgemeester ook naar je omgeving (andere landen) kijkt, en ook die experts serieus neemt. Better safe than sorry...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
harrytasker schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:57:
[...]
Regels? De meeste maatregelen zijn slechts adviezen. Die kun je dus naast je neerleggen, zonder daar consequenties van te ondervinden. En daarmee bedoel ik niet het krijgen of verspreiden van het virus.

Je kan met deze maatregelen dus prima naar het strand, naar familie, vrienden of zelfs mensen over de vloer hebben. Je hoeft niet eens afstand te houden. Je kunt ze vrolijk knuffel bij aankomst of vertrek.
In woningen geldt geen maximum aantal personen, maar wel het dringende advies er altijd voor te zorgen dat mensen 1,5 meter afstand tot elkaar kunnen bewaren en ook de hygiënemaatregelen kunnen naleven.
https://www.rijksoverheid...enbaar-en-dagelijks-leven

De burgemeesters zien nu dat in hun steden het aantal besmettingen toeneemt. Ze proberen uit alle macht om dat in de kiem te smoren, ook al is dat wettelijk niet altijd mogelijk. En daar zit ook precies het probleem: Adviezen kunnen niet gehandhaafd worden, omdat er geen wettelijke basis voor is. Er geldt ook geen noodtoestand, zoals dat in andere landen het geval is.

De burgemeesters zitten dus vast, maar worden wel als verantwoordelijk gezien. Omdat er wettelijk gezien weinig mogelijk is voor het handhaven van maatregelen, lijkt het er op dat de huidige situatie nog lang stand zal houden. Landelijk geldende maatregelen. Plaatselijke besmettingshaarden met bijbehorende maatregelen. Langzaam toenemend aantal besmettingen. Tot op een bepaald punt, wanneer burgers het weer serieus gaan nemen. Dan daalt het aantal besmettingen en begint het riedeltje opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Plenkske schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:00:
Qua rioolmonsters kwam ik deze site tegen:
https://www.kwrwater.nl/a...uwste-rioolwatermonsters/

Als dit alles is dan vind ik het onderzoek niet goed genoeg: te weinig locaties, te traag monsters afnemen, te trage resultaten.
Een besmetting toont symptomen in gemiddeld 5-6 dagen volgens mij, als men dan snel test en het resultaat is er, dan zijn de besmettingscijfers dus actueler dan deze riool onderzoeken.
Het gaat niet zo zeer om de actualiteit van de gegevens, maar de aankondiging (als je het zo kan noemen) van een naderende stijging of daling van besmettingen

Wat juist interessant is in deze grafieken, is de tijdspanne tussen het begin van een stijging of daling bij de rioolwater gen-meting en de start van de stijging of daling van besmettingen.

Neem bijvoorbeeld Amsterdam: De grafiek laat een kentering van daling naar stijging zien, die begint in de laatste week van mei en de stijging laat zich weer zien als geregistreerde besmettingen 2 weken later (eerste helft van juni). Ook zie je een soortgelijke stijging in de laatste week van juni tot vorige week, die vanaf de tweede week van juli ook naar voren komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvD-XCPvTObPrpg3ujQt41lkNLs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QMTxuA4xfZGSzvbyocgQHJd3.png?f=user_large

Een zelfde beeld hebben ook de grafieken van de andere test-locaties.

Je zou op basis van de grafieken ook kunnen stellen dat er gemiddeld 2-3 weken over heen gaan, voordat mensen zich laten testen. Laten we hopen dat de daling van de gen-meting in de afgelopen week zich doorzet en vertaalt naar een daling van het aantal besmettingen over twee weken.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Deathchant schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:27:
Ik ga er vanuit dat hier ook mensen posten die tegen mondkapjes zijn...Als we even alle statements van de overheid wegdenken, en ook alle halfbakken statements of het wel/niet bewezen is, wat zijn de redenen om géén mondkapje te willen dragen, want ik begrijp het gewoon niet?
Ik ben niet zozeer tegen alle mondkapjes, familie werkt op de IC en daar zijn die dingen vast nuttig. Maar als ze zelf met de trein gaan, dan gebruiken ze zo'n kapje ook gewoon verkeerd, terwijl ze echt wel weten hoe het moet. Dus dat zal vrijwel iedereen doen. En dan is het maar de vraag of het zinnig is.

Het CEBM heeft recent weer een review gedaan en in India is er recent een review-artikel geschreven. En het is zoals ook het RIVM/OMT aangeven: er is simpelweg tekort bewijs dat het zin heeft. Ze werken in theorie, maar de praktijk is weerbarstig.

En er zijn wel nadelen mogelijk. Het kan zijn dat je juist vaker symptomen krijgt met mondkapje. Ze zijn ook niet gratis, en worden in de praktijk vaak zeg 1x in de 3 weken vervangen en zijn daarmee een duidelijke bron van vervelende zaken. Slechthorenden/liplezers worden effectief uitgesloten van de maatschappij. In sommige situaties kunnen ze lastig zijn (vooral als het warm is, je een bril draagt, enz). Daarnaast mag een verplichting kennelijk niet zomaar vanwege de grondwet.

Het doet mij zelf meer denken aan een soort ritueel, zoals de flesjes water niet het vliegtuig in mogen maar laptopbatterijen wel. Kijk ons eens goed doen, en vervolgens belanden de kapjes in de bosjes. Enkel dit ritueel is potentieel wel een stuk schadelijker.

Dus in plaats van dat we even 17 miljoen+ uitgeven aan mondkapjes, stel ik voor dat we 17 miljoen uitgeven aan een onderzoek naar broomhexine. De kans dat dat zinnig is acht ik een stuk groter.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
pedorus schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 00:37:
[...]

Ik ben niet zozeer tegen alle mondkapjes, familie werkt op de IC en daar zijn die dingen vast nuttig. Maar als ze zelf met de trein gaan, dan gebruiken ze zo'n kapje ook gewoon verkeerd, terwijl ze echt wel weten hoe het moet. Dus dat zal vrijwel iedereen doen. En dan is het maar de vraag of het zinnig is.

Het CEBM heeft recent weer een review gedaan en in India is er recent een review-artikel geschreven. En het is zoals ook het RIVM/OMT aangeven: er is simpelweg tekort bewijs dat het zin heeft. Ze werken in theorie, maar de praktijk is weerbarstig.

En er zijn wel nadelen mogelijk. Het kan zijn dat je juist vaker symptomen krijgt met mondkapje. Ze zijn ook niet gratis, en worden in de praktijk vaak zeg 1x in de 3 weken vervangen en zijn daarmee een duidelijke bron van vervelende zaken. Slechthorenden/liplezers worden effectief uitgesloten van de maatschappij. In sommige situaties kunnen ze lastig zijn (vooral als het warm is, je een bril draagt, enz). Daarnaast mag een verplichting kennelijk niet zomaar vanwege de grondwet.

Het doet mij zelf meer denken aan een soort ritueel, zoals de flesjes water niet het vliegtuig in mogen maar laptopbatterijen wel. Kijk ons eens goed doen, en vervolgens belanden de kapjes in de bosjes. Enkel dit ritueel is potentieel wel een stuk schadelijker.

Dus in plaats van dat we even 17 miljoen+ uitgeven aan mondkapjes, stel ik voor dat we 17 miljoen uitgeven aan een onderzoek naar broomhexine. De kans dat dat zinnig is acht ik een stuk groter.
Inderdaad en wat de burgemeesters van Amsterdam en Rotterdam nu dus willen is totale waanzin: juridisch én medisch houdt het dragen van mondkapjes in de buitenlucht geen stand. En ik maar denken dat we in een rechtsstaat leven waar de overheid altijd een mond vol van heeft. Als jij de regels in de gemeente niet naleeft heb je direct een probleem maar zij nemen er lekker een loopje mee als het even niet uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Tk55 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 23:00:
[...]

Regels? De meeste maatregelen zijn slechts adviezen. Die kun je dus naast je neerleggen, zonder daar consequenties van te ondervinden. En daarmee bedoel ik niet het krijgen of verspreiden van het virus.

Je kan met deze maatregelen dus prima naar het strand, naar familie, vrienden of zelfs mensen over de vloer hebben. Je hoeft niet eens afstand te houden. Je kunt ze vrolijk knuffel bij aankomst of vertrek.

[...]

https://www.rijksoverheid...enbaar-en-dagelijks-leven

De burgemeesters zien nu dat in hun steden het aantal besmettingen toeneemt. Ze proberen uit alle macht om dat in de kiem te smoren, ook al is dat wettelijk niet altijd mogelijk. En daar zit ook precies het probleem: Adviezen kunnen niet gehandhaafd worden, omdat er geen wettelijke basis voor is. Er geldt ook geen noodtoestand, zoals dat in andere landen het geval is.

De burgemeesters zitten dus vast, maar worden wel als verantwoordelijk gezien. Omdat er wettelijk gezien weinig mogelijk is voor het handhaven van maatregelen, lijkt het er op dat de huidige situatie nog lang stand zal houden. Landelijk geldende maatregelen. Plaatselijke besmettingshaarden met bijbehorende maatregelen. Langzaam toenemend aantal besmettingen. Tot op een bepaald punt, wanneer burgers het weer serieus gaan nemen. Dan daalt het aantal besmettingen en begint het riedeltje opnieuw.
Ze kunnen drukke plekken sluiten, horeca kan dicht als het te druk is, winkels kunnen weer actief de bezoekersaantallen handhaven, volgens mij is er heel veel mogelijk. Mondkapjes handhaven en ingrijpen bij thuisfeestjes niet (of beperkt), maar de experimenten met mondkapjes zijn ook om de bewustwording te verhogen, maar dat doet een bezoekersbeperking op binnensteden ed ook.

Ik heb helemaal niet het idee dat Aboutaleb en Halsema het in de kiem willen smoren, eerlijk gezegd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ZieMaar! schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 07:51:
[...]

Ik heb helemaal niet het idee dat Aboutaleb en Halsema het in de kiem willen smoren, eerlijk gezegd.
Wat dan wel ? Hebben ze aandelen in mondkapjesproducenten ? Vinden ze het gewoon cool om regels te stellen waarvan ze blijkbaar weten dat het geen zin heeft ?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soccer98
Adlermann schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:06:
[...]

Als het alleen maar om je eigen gezondheid zou gaan zou ik het met je eens zijn. Maar dat is het dus n iet.

Wat je dus hier zegt is dus; ik wil graag de regels aan mijn laars lappen, ik wil anderen mensen mogelijk doden door mijn roekeloze gedrag.

De personen die de regels overtreden zijn de asociale hufters hier he, niet de overheid. (in de context dat je daadwerkelijk feestjes wilt geven, etc etc etc)
Huh? Hoe maak je dat op uit mijn post? Ik houd me gewoon keurig aan de regels, maar ik ben gewoon principieel tegen regels waarbij de overheid bepaalt wat er achter jouw voordeur gebeurt.

Als ik een ander thuis over de vloer wil uitnodigen, dan moet dat kunnen (en dat kan natuurlijk gewoon in Nederland) en dan bepaalt een overheid niet of dat mag, ondanks Corona. Ik stoor me overigens heel erg aan het frame wat je trekt in je tweede alinea, omdat ik dat absoluut niet beaam. Het is ook een vrij overdreven conclusie vind ik zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Soccer98 op 01-08-2020 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
IJzerlijm schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 07:54:
[...]

Wat dan wel ? Hebben ze aandelen in mondkapjesproducenten ? Vinden ze het gewoon cool om regels te stellen waarvan ze blijkbaar weten dat het geen zin heeft ?
Ik denk dat misschien de horeca/toerisme/parkeergeld invloed te groot is. Of wellicht dat het voor je populariteit beter is om om mondkapjes te roepen dan offerfeest bijeenkomsten af te zeggen. Ik weet het echt niet, maar ik denk zeker dat ze meer kunnen doen als ze echt het virus in de kiem willen smoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Soccer98 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 07:55:
[...]

Huh? Hoe maak je dat op uit mijn post? Ik houd me gewoon keurig aan de regels, maar ik ben gewoon principieel tegen regels waarbij de overheid bepaalt wat er achter jouw voordeur gebeurt.

Als ik een ander thuis over de vloer wil uitnodigen, dan moet dat kunnen (en dat kan natuurlijk gewoon in Nederland) en dan bepaalt een overheid niet of dat mag, ondanks Corona. Ik stoor me overigens heel erg aan het frame wat je trekt in je tweede alinea, omdat ik dat absoluut niet beaam. Het is ook een vrij overdreven conclusie vind ik zelf.
Je ziet aan bijvoorbeeld de kroeg in Hillegom dat het gewoon vreselijk snel mis kan gaan. Het principieel door jou thuis gegeven feestje kan evengoed tot 20 besmettingen leiden die zo de straat op gaan en nog eens 80 man besmetten.

Het is dus niet 'ik hou me niet aan de regels, dus ik heb een probleem' maar 'ik hou me niet aan de regels en veroorzaak problemen voor anderen'. Dat kan m.i. niet zomaar gebeuren.

Overigens: aardig draadje:

Ook vrijheid heeft grenzen.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 01-08-2020 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...]
Ze kunnen drukke plekken sluiten, horeca kan dicht als het te druk is, winkels kunnen weer actief de bezoekersaantallen handhaven, volgens mij is er heel veel mogelijk. Mondkapjes handhaven en ingrijpen bij thuisfeestjes niet (of beperkt), maar de experimenten met mondkapjes zijn ook om de bewustwording te verhogen, maar dat doet een bezoekersbeperking op binnensteden ed ook.
Dat klopt, maar hoe reageren burgers hierop? Zijn we dan niet terug bij af? Gaan we dan elke twee maanden wisselen tussen lockdown en versoepeling? Uiteindelijk wil je naar een relatief normale situatie. Je weet echter ook dat de kans miniem is dat het virus volledig verdwijnt.

Stel dat je horeca en winkels sluit. Dan geven mensen meer privéfeestjes, want men wil toch die gezelligheid. Op deze feestjes vinden echter nu ook nu veel besmettingen plaats vinden. Wettelijk zijn ze enorm moeilijk te verbieden. Dus dan hebben je maatregelen ook niet voldoende effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
MikeyMan schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 08:59:
[...]

Je ziet aan bijvoorbeeld de kroeg in Hillegom dat het gewoon vreselijk snel mis kan gaan. Het principieel door jou thuis gegeven feestje kan evengoed tot 20 besmettingen leiden die zo de straat op gaan en nog eens 80 man besmetten.

Het is dus niet 'ik hou me niet aan de regels, dus ik heb een probleem' maar 'ik hou me niet aan de regels en veroorzaak problemen voor anderen'. Dat kan m.i. niet zomaar gebeuren.

Overigens: aardig draadje:

[Embed]

Ook vrijheid heeft grenzen.
Ik pleit er ook nergens voor om thuis feestjes te geven. Dat is ook behoorlijk onverstandig in tijden als deze. Het gaat me puur eigenlijk om dat burgemeesters blijkbaar oprecht nadenken over handhaven achter de voordeur en weten wij veel hoe ver dat kan gaan. We zien in Groot-Brittannië in ieder geval dat anderen niet meer over de vloer mogen komen en dat vind ik al te ver gaan. We hebben het hier wel over grondrechten en die moet je ten alle tijden respecteren, ook in deze tijden. Dat mag je echt niet zomaar laten vallen, vind ik dan.

Zoiets moet echt een laatste stap zijn als andere regels niet helpen. Dat daar nu al over nagedacht wordt, vind ik geen goede zaak.

[ Voor 5% gewijzigd door Soccer98 op 01-08-2020 09:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
zoals Ab Osterhaus het gister bij Op1 aangaf; hij heeft sterk het idee dat gros van Nederland zoiets heeft van
''de IC's zijn zo goed als leeg wat betreft covid19 patienten, we hebben het overleefd...en kunnen weer verder gaan met leven zoals pre-covid19''.

Als ik hier in Amsterdam de laatste 2 a 3 weken kijk (ik fiets graag door de stad) heb ik ook sterk het idee dat het dagelijkse leven gewoon weer verder gaat alsof er vrijwel niets aan de hand is. Er hangt zoals Osterhaus aangeeft echt een sfeer van ''We hebben covid19 overleefd en kunnen weer verder gaan met het ''normale'' leven...''

Alhoewel Halsema wel in de weekenden eenrichtingsverkeer in de Kalverstraat heeft ingesteld als ook het gebied in en rondom de Wallen heeft aangepakt qua alcohol en afzettingen van kleine zijstraatjes.

Het draagvlak om nog steeds SAMEN (!!) dit klote virus onder controle te houden is nagenoeg weg. En dan met name in de regio's Amsterdam en Rotterdam.
Vandaar ook de toename in besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:24
pedorus schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 00:37:
[...]

Als je de review van India goed leest, dan staat er deze conclusie:
Available evidence does not confirm a protective effect of face mask usage alone in a community setting against influenza-like illnesses (and potentially, the COVID-19). For maximum benefit, mask use should be combined with other essential non-pharmaceutical interventions like hand hygiene

En dan gaat dit nog nadrukkelijk over de bescherming van de drager, een onderzoek waarbij alleen de bron het droeg hebben ze dan ook uitgesloten.

Wetenschappelijk bewijs is gemixt en lastig vanwege de beperkte scope tov de complexere realiteit. Real world data van landen toont daarentegen weer positievere effecten
https://www.telegraph.co....work-coronavirus-science/

Alle doomscenario's en negatieve effecten ben ik in ieder geval nog niet tegengekomen. Landen zouden natuurlijk ook heel snel met mondkapjes stoppen als ze tot een stijging zouden leiden, maar je zag juist landen die daar meer op inzetten en op andere vlakken versoepelden, zoals Oostenrijk. Die hebben ze zelfs later weer opnieuw ingevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:05
Naar mijn idee is het toch juist net goed om relatief veel besmettingen te hebben. Het punt waar het vorige keer kritiek werd was de capaciteit van de ic's. Het gevaar loert dan dat mensen niet op de ic kunnen of er keuzes gemaakt moeten worden. Naast dat natuurlijk reguliere zorg ook on hold staat.

Maar heel zwart wit gezien is het gunstig om besmettingen te hebben en laten stijgen zonder dat vooralsnog daar de ic door vol loopt. Iets met groepsimmuniteit. Natuurlijk moet alles beheersbaar blijven, maar meer besmettingen op zich is niet verkeerd.

Als ik naar mezelf en vriendin kijk, doen we alles wat we willen. Uit eten, sauna, hotel, bioscoop, visite, buurt bbq, feestjes. We sporten in de gym vrijwel elke dag. Ik heb 0 mondkapjes of desinfect middel in huis. Maar bij alles wat we doen proberen we zo goed als mogelijk de afstand in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe ze eenrichtingsverkeer voor voetgangers organiseren. Volgens mij bestaat daar helemaal geen wetgeving voor dus wie geen zin heeft om mee te doen kan lekker de andere kant op blijven lopen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Skybullet schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:23:
Als ik naar mezelf en vriendin kijk, doen we alles wat we willen. Uit eten, sauna, hotel, bioscoop, visite, buurt bbq, feestjes. We sporten in de gym vrijwel elke dag. Ik heb 0 mondkapjes of desinfect middel in huis. Maar bij alles wat we doen proberen we zo goed als mogelijk de afstand in de gaten te houden.
Misschien toch eens tijd om wat zeep in huis te halen. Niets met covid-19, maar in general wel zo goed om regelmatig je handen te wassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:04
stylezzz schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:04:
[...]

Wat jij roept wordt er ook al vanaf begin maart geroepen, dus geen idee wat de waarde daarvan is.

Mondkapjes helpen niets, zoveel is ondertussen wel duidelijk. Of vind je dat België en Duitsland het lekker doen, met hun mondkapjes. Eigenlijk is er geen enkel land MET mondkapjes wat het wel goed doet.

Maar al gaan we naar 500 of 1000 besmettingen, of naar 2000. Who cares. Zolang het aantal ziekenhuisopnames maar onder de 40 zit wordt de zorg niet overbelast.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Drardollan schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:36:
[...]

Mondkapjes helpen niets, zoveel is ondertussen wel duidelijk. Of vind je dat België en Duitsland het lekker doen, met hun mondkapjes. Eigenlijk is er geen enkel land MET mondkapjes wat het wel goed doet.
Je weet alleen niet of die landen het slechter/zelfde/beter zouden doen zonder de mondkapjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:04
hjs schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:40:
[...]

Je weet alleen niet of die landen het slechter/zelfde/beter zouden doen zonder de mondkapjes.
Voor het invoeren van de mondkapjes deden ze het beter.

Mondkapjes zijn een garantie voor verkeerd gebruik en negeren van elke andere regel. Ze werken dus niet.

Mondkapjes kunnen zeker werken, bij juist gebruik. Maar dat is een te hoge lat voor velen. Kijk eens naar die Belgische minister die het mondkapje boven op zijn hoofd bond of al die geestelijk beperkten die hun neus vrij laten.....

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:34:
[...]

Misschien toch eens tijd om wat zeep in huis te halen. Niets met covid-19, maar in general wel zo goed om regelmatig je handen te wassen.
Hij schrijft desinfect middel, dat is wat anders dan zeep. Ik neem aan dat ze wel zeep in huis hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BarôZZa schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:14:
[...]

Landen zouden natuurlijk ook heel snel met mondkapjes stoppen als ze tot een stijging zouden leiden, maar je zag juist landen die daar meer op inzetten en op andere vlakken versoepelden, zoals Oostenrijk. Die hebben ze zelfs later weer opnieuw ingevoerd.
Das wel lastig significant te maken, aangezien de meeste landen waar mondkapjes ingevoerd worden al in een stijgende trend zaten.

@Soccer98 punt blijft; we weten nu al dat het aandeel besmettingen in de thuissituatie aanzienlijk is, en het lijkt mij aannemelijk dat dit nog gaat stijgen. Moeten we dan nog wachten met daar de nadruk op leggen tot het te laat is? Uitleggen dat het niet handig is zet blijkbaar geen zoden aan de dijk.
Ik vind het argument “boehoe vrijheid, want grondrecht” een beetje sneu als het grootste deel van de bevolking hier klaarblijkelijk niet mee om kan gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 01-08-2020 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
[...]
Ze kunnen drukke plekken sluiten, horeca kan dicht als het te druk is
Telkens weer de Horeca idd. In Amsterdam ook weer raak:
Bij drie horecagelegenheden in de stad zijn deze week coronabesmettingen geconstateerd. De GGD en de Veiligheidsregio maken zich 'grote zorgen' over deze recente besmettingen.
https://www.at5.nl/artike...besmettingen-grote-zorgen

Als het even kan zou ik voorlopig de (binnen) horeca nog maar ff vermijden.

Hier zeven redenen waarom kroegen zo gevaarlijk zijn:

https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

En dit betekent linke soep voor scholen straks.

De horeca hoort eigenlijk per direct weer dicht. Als de overheid echt serieus is wat betreft onze gezondheid dan wachten ze geen moment langer. Je zag het ook al in Hillegom etc.

https://www.nytimes.com/2...latedLinks&pgtype=Article

Bizar eigenlijk. Halsema maakt zich druk om de Kalverstraat, terwijl er tot op heden vrijwel nihil infecties in de buitenlucht optreden, maar laat ondertussen wel de kroegen open. Terwijl die juist een broeinest van besmettingen zijn. Hoe hypocriet.

[ Voor 44% gewijzigd door CyberMania op 01-08-2020 11:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-10 09:33
Soccer98 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 07:55:
[...]
maar ik ben gewoon principieel tegen regels waarbij de overheid bepaalt wat er achter jouw voordeur gebeurt.
En als er een feest plaatsvind waarbij kleine kinderen worden misbruikt? Of iemand verkoopt harddrugs vanuit zijn woning? Of iemand heeft als hobby spelen met explosieven?

Ik mag van harte hopen dat je wel vind dat in die gevallen ingegrepen mag worden achter de voordeur? Het is niet zo zwart-wit of absoluut die ‘vrijheid achter de voordeur’. Als iemand bijvoorbeeld 80 man in een tweekamerappartement uitnodigt voor een feestje kun je jezelf de vraag stellen of die geen superspreading event aan het organiseren is. In dat soort extreme gevallen mag van mij wel ingegrepen worden en moet daar ook een deugdelijke wettelijke basis voor zijn. Als mensen zich verantwoordt gedragen heeft de overheid inderdaad niks te zoeken achter welke voordeur dan ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Philpend op 01-08-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Vandaag in de Volkskrant een interessant achtergrondartikel over het buigen van het kabinet voor de gemeentes met hun mondkapjeswens:
Hoe het kabinet boog voor de burgemeesters: mondkapjesplicht mag ook in rest van het land

Amsterdam en Rotterdam maken zich op voor hun eigen mondkapjesplicht. Dat ook de rest van het land met mondkapjes mag experimenteren, gebeurt tegen de zin van het kabinet, blijkt uit een reconstructie door de Volkskrant. Tijdens het overleg in Utrecht lieten de burgemeesters zich gelden.
https://www.volkskrant.nl...st-van-het-land~bd20abe0/

[ Voor 43% gewijzigd door CyberMania op 01-08-2020 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Verwijderd schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:34:
[...]

Praktijk leert anders. Mensen die veel hun handen wassen blijken veel kwetsbaarder te zijn dan mensen die weinig hun handen wassen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
Drardollan schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:36:
[...]

Maar al gaan we naar 500 of 1000 besmettingen, of naar 2000. Who cares. Zolang het aantal ziekenhuisopnames maar onder de 40 zit wordt de zorg niet overbelast.
Maar er zit een vorm van causaliteit tussen die twee. Het verschilt per leeftijdscategorie, en onderliggende morbiditeiten.

Het is niet zo sterk als in de predicaatlogica (absolute causaliteit )wordt omschreven (x --> y), maar eerder een Contributory Causality. (een vorm van Wikipedia: Functie (wiskunde))

Bij absolute causaliteit zeggen we: x--> y. Bij contributory causality zeggen we: doordat x omhooggaat, zal y ook omhoog gaan. Een vorm van logica. Hier zou je zelfs een rule of inference voor kunnen gebruiken: Wikipedia: Rule of inference

En bij corona zien we verschillende varianten hiervan. Hoe jonger de besmettingen, hoe zwakker de causaliteit (maar niet 0!). Hoe zieker en ouder de besmette mensen, dan gaat y nog verder omhoog.

Tevens gecombineerd met de exponentiele groei van corona, de x kan zo hoog worden, dat zelfs bij een lage causaliteit de y te hoog wordt.

Dus eigenlijk zou je een x willen definieren per risicogroepklassificatie (x, x'. x'', etc). Dit zou je prima kunnen vangen in een causal loop diagram + formalisatie van de relaties. Ik vermoed dat het model van het RIVM dit principe hanteert. (Wikipedia: Causal loop diagram)

maar nu komt dus het probleem, deze losse variabelen staan weer niet los, want besmettingen uit de populatie van gezondere mensen kunnen ook mensen besmetten uit de populatie van minder gezonde mensen. Zodra eenmaal dit exponentiele balletje rol, met een flinke lag van twee weken, zitten we weer in de ellende.

Dus alleen kijken naar ziekenhuisopnames is ook niet genoeg; want dat loopt achter. En kan sneller stijgen dan we denken.

Hypothese: ik denk dat het nu nog meevalt met de opnames, omdat we nog vroeg in de curve zitten EN dat we alleen besmettingen zien in de gezonde populatie. Het is een kwestie van tijd dat dit gaat mengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
Philpend schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:12:
[...]

En als er een feest plaatsvind waarbij kleine kinderen worden misbruikt? Of iemand verkoopt harddrugs vanuit zijn woning? Of iemand heeft als hobby spelen met explosieven?

Ik mag van harte hopen dat je wel vind dat in die gevallen ingegrepen mag worden achter de voordeur? Het is niet zo zwart-wit of absoluut die ‘vrijheid achter de voordeur’. Als iemand bijvoorbeeld 80 man in een tweekamerappartement uitnodigt voor een feestje kun je jezelf de vraag stellen of die geen superspreading event aan het organiseren is. In dat soort extreme gevallen mag van mij wel ingegrepen worden en moet daar ook een deugdelijke wettelijke basis voor zijn. Als mensen zich verantwoordt gedragen heeft de overheid inderdaad niks te zoeken achter welke voordeur dan ook.
Ik quote mezelf even:

Je snapt zelf ook wel het verschil neem ik aan. Als men gaat verbieden dat normale zaken niet meer mogen thuis én dat daar op gehandhaafd gaat worden, vind ik te ver gaan. Ik laat een recht niet inperken, omdat er mensen zijn die er minder goed mee om kunnen gaan.

Daar lijken we het er ook over eens te zijn als ik je goed begrijp. Zat situaties bijvoorbeeld waarin een overlast gevend feetst stopgezet wordt bijvoorbeeld. Ik vind echter dat Noord-Britse praktijken, die ik een pagina terug poste, veel te ver gaan.

Al moet natuurlijk benoemd worden of het de vraag is of het überhaupt zo ver komt natuurlijl. Dat besef ik ook wel. Het gaat me ook meer om het idee dat er blijkbaar over nagedacht wordt.
MikeyMan schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:51:
[...]
@Soccer98 punt blijft; we weten nu al dat het aandeel besmettingen in de thuissituatie aanzienlijk is, en het lijkt mij aannemelijk dat dit nog gaat stijgen. Moeten we dan nog wachten met daar de nadruk op leggen tot het te laat is? Uitleggen dat het niet handig is zet blijkbaar geen zoden aan de dijk.
Ik vind het argument “boehoe vrijheid, want grondrecht” een beetje sneu als het grootste deel van de bevolking hier klaarblijkelijk niet mee om kan gaan.
Jij mag het sneu vinden, ik vind gewoon dat over zoiets niet zomaar overheen gelopen mag worden. Die rechten zijn er niet voor niets. Dat jij er minder problemen mee hebt, betekent niet dat het een beetje sneu is als anderen dat wel hebben. Dan zijn we het er gewoon niet over eens en kijken we er anders naar, niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Soccer98 op 01-08-2020 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:56
Ankona schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:24:
[...]

Praktijk leert anders. Mensen die veel hun handen wassen blijken veel kwetsbaarder te zijn dan mensen die weinig hun handen wassen.
Straatwijsheid of wetenschap?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
assje schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:40:
[...]

Straatwijsheid of wetenschap?
Feit van algemene bekendheid.

Ja, flauw. Net als jouw vraag. Zal vast wetenschappelijke onderbouwing voor te vinden zijn.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ankona schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:58:
[...]

Ja, flauw. Net als jouw vraag. Zal vast wetenschappelijke onderbouwing voor te vinden zijn.
Volgens mij beter voor de weerstand op langere termijn. Niet om een rondrazend virus de kop in te drukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Ankona schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:58:

Mijn vraag was niet flauw bedoeld, het is namelijk gewoon een fabeltje.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:08
MikeyMan schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:05:
[...]

Volgens mij beter voor de weerstand op langere termijn. Niet om een rondrazend virus de kop in te drukken.
Daarom is wassen met handzeep (dat is mild) beter dan ontsmetten met alcohol.

Maargoed, we zijn in het tijdperk van de wetenschappelijke analfabeten beland: iedereen kan z'n mening bevestigd vinden in een zoekmachine of (pseudo)onderzoek (of het liefst iemand die zegt iets gelezen te hebben in een (pseudo)onderzoek) en poneert dat als waarheid.

De bescheidenheid die vanuit de wetenschap voortkomt, wordt door een deel van de bevolking gezien als zwakte.

'Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought.'

En deze is ook toepasselijk:

'The greatest enemy of knowledge is not ignorance, but the illusion of knowledge.'

Bonuspunten voor wie weet van wie deze quotes zijn :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
NiGeLaToR schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:14:
.... in een zoekmachine ....

Bonuspunten voor wie weet van wie deze quotes zijn :)
Ik geef geen antwoord want is geen prestatie in dit tijdperk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

CyberMania schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:23:
Vandaag in de Volkskrant een interessant achtergrondartikel over het buigen van het kabinet voor de gemeentes met hun mondkapjeswens:

[...]

https://www.volkskrant.nl...st-van-het-land~bd20abe0/
Goed dat ze duidelijk maken dat het niet alleen het fysiek effect van mondkapjes is maar ook de signaalfunctie daarvan die gedrag van mensen aan moet passen. Op iedereen z'n gezonde verstand vertrouwen is wel een misser gebleken en handhaven van aantallen mensen is teveel gedoe.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
IJzerlijm schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

Goed dat ze duidelijk maken dat het niet alleen het fysiek effect van mondkapjes is maar ook de signaalfunctie daarvan die gedrag van mensen aan moet passen. Op iedereen z'n gezonde verstand vertrouwen is wel een misser gebleken en handhaven van aantallen mensen is teveel gedoe.
Maar het neveneffect is misschien nog veel erger. Het geeft ook het signaal af '[dat] bestuurders en politici trekken de ooit heilige corona-experts van het kabinet nu publiekelijk in twijfel.' . Als dat gebeurt is het einde zoek natuurlijk. De bestuurders en politici geen artsen of virologen.

https://www.volkskrant.nl...-corona-experts~bc7299d3/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:23:
[...]Op iedereen z'n gezonde verstand vertrouwen is wel een misser gebleken en handhaven van aantallen mensen is teveel gedoe.
Maar als mensen zien dat een mondkapjesplicht alleen maar is om een psychologisch signaal af te geven (we hadden net zo goed een roze-petjes-plicht kunnen doen) dan is dat toch vragen om burgerlijke ongehoorzaamheid?

Als 75% van je bevolking zich niet aan zo'n plicht houdt kun je het nooit handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Stoney3K schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:47:
[...]

Maar als mensen zien dat een mondkapjesplicht alleen maar is om een psychologisch signaal af te geven (we hadden net zo goed een roze-petjes-plicht kunnen doen) dan is dat toch vragen om burgerlijke ongehoorzaamheid?

Als 75% van je bevolking zich niet aan zo'n plicht houdt kun je het nooit handhaven.
Uit het Volkskrant stuk blijkt dat Amsterdam en Rotterdam ook niet van plan zijn het heel sterk te handhaven.
Het kabinet eist dat Amsterdam en Rotterdam genoeg handhavers vrijmaken om de anderhalve meter in de aan te wijzen gebieden actief af te dwingen. In de twee steden ontstaat de indruk dat het kabinet een klein leger aan agenten in de winkelstraten en uitgaansgebieden wil zien. Een onuitvoerbare eis, vinden zij.
De eis om de mondkapjesplicht actief te handhaven, pijnpunt van Amsterdam en Rotterdam, keert niet terug in een tweede brief, die later op de avond verschijnt. Daarin houdt De Jonge het erop dat een eventuele regionale plicht ‘goed moet worden gemotiveerd’ en de effectiviteit met hulp van het RIVM moet worden gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:24
*Knip*, Laat het ongefundeerd bashen van personen maar achterwegen

[ Voor 87% gewijzigd door Zeehond op 01-08-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
MikeyMan schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:05:
[...]

Precies. De reactie was ook op een stelling in zijn algemeenheid, los van de Corona besmettingen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
En weer een aantal plekken waar we ons niet aan de regels houden:

https://nos.nl/artikel/23...chenden-coronaregels.html

Als dit al gebeurt op alle plekken die ze gefilmd hebben, dan gebeurt dit zeker op tientallen andere plekken in Nederland.

Echt, we verdienen een nieuwe lockdown....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Basekid schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:26:
En weer een aantal plekken waar we ons niet aan de regels houden:

https://nos.nl/artikel/23...chenden-coronaregels.html

Als dit al gebeurt op alle plekken die ze gefilmd hebben, dan gebeurt dit zeker op tientallen andere plekken in Nederland.

Die komt ook vanzelf als het echt nodig wordt. Maar de mens laat zich in zijn algemeenheid weer niet van z'n beste kant zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Basekid schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:26:
Als mensen zich al niet 'vrijwillig' aan deze regels houden, denk je dat ze dan vrijwillig mee gaan werken aan een lockdown?

Die volgende lockdown zul je moeten gaan afdwingen met reservisten, geweren en pantserwagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 28-09 20:32
@BarôZZa Het is goed mogelijk dat de introductie van maskers belangrijker is qua effect dan het functionele nut. Even Shock and awe, zeg maar. Even weer met de neus op de feiten gedrukt worden. Het effect komt dan niet van de maskers zelf, maar van bewustzijn van het gevaar, en daar meer naar handelen. Totdat het ook weer orde van de dag geworden is.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:38:
[...]

Als mensen zich al niet 'vrijwillig' aan deze regels houden, denk je dat ze dan vrijwillig mee gaan werken aan een lockdown?

Die volgende lockdown zul je moeten gaan afdwingen met reservisten, geweren en pantserwagens.
Als de ziekenhuizen weer vol stromen en tante Truus ook het bokje is willen we vast wel weer een paar weken ons best doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

In Nederland hebben we geen echte lockdown gehad.
Verwacht ook niet dat die nu nog gaat komen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:16
Zocht.. waarom leren mensen het nooit.

https://www.dumpert.nl/item/7958587_ffa70412

Die mondkapjes geven me toch een schijnveiligheid als je dit zo ziet. Sta er echt van te kijken.

[ Voor 36% gewijzigd door Pukson op 01-08-2020 13:51 ]

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
ijdod schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:40:
@BarôZZa Het is goed mogelijk dat de introductie van maskers belangrijker is qua effect dan het functionele nut. Even Shock and awe, zeg maar. Even weer met de neus op de feiten gedrukt worden. Het effect komt dan niet van de maskers zelf, maar van bewustzijn van het gevaar, en daar meer naar handelen. Totdat het ook weer orde van de dag geworden is.
Als uitsluitend signaalfunctie kun je het volgens mij nooit juridisch verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:37
Soms moet je mensen eens duidelijk wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid.
Zoals in deze spaanse commercial :

YouTube: El duro anuncio del Gobierno de Canarias para prevenir los rebrotes ...

In spanje zijn veel uitbraak haardjes t.g.v. familiefeestjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:23
[...]

Het huidige coronavirus is geduid als een groep A virus. In het kader van de wet publieke gezondheid. In het kader van artikel 31 en artikel 35 kan een quarantine dan wel isolatie maatregel worden opgelegd, waarbij in het geval van overtreding er gestraft kan worden met een gevangenisstraf van ten hoogste vier jaar of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft.

Indien Nederlanders zelf de verantwoordelijkheid niet kunnen nemen om zich te gedragen, kan het dan ook prima zijn dat de overheid genoodzaakt zal gaan worden om harder op te treden en de reeds bestaande wetgeving in te gaan zetten.

Het is echt niet zo alsof onze regering hierin machteloos staat voor wat betreft de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

psychodude schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:56:
[...]
Het is echt niet zo alsof onze regering hierin machteloos staat voor wat betreft de mogelijkheden.
Dat is de theorie. Heel leuk natuurlijk, maar als je een 'lockdown' afkondigt en iedereen staat op straat, dan heb je nog wel de (fysieke) capaciteit nodig om dat te handhaven, en die is er eigenlijk niet.

En zelfs áls je die capaciteit wel had, dan is iedereen straffen met een hoge boete, of je hele beroepsbevolking in de gevangenis gooien, nu niet echt heel bevorderlijk voor de economie. Om over het vertrouwen in de overheid, met de verkiezingstijd in aantocht, nog maar te zwijgen.

Het is echt niet zo dat door het toverwoordje 'pandemie' ineens het doel de middelen gaat heiligen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:23
Stoney3K schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:59:
[...]

Dat is de theorie. Heel leuk natuurlijk, maar als je een 'lockdown' afkondigt en iedereen staat op straat, dan heb je nog wel de (fysieke) capaciteit nodig om dat te handhaven, en die is er eigenlijk niet.

En zelfs áls je die capaciteit wel had, dan is iedereen straffen met een hoge boete, of je hele beroepsbevolking in de gevangenis gooien, nu niet echt heel bevorderlijk voor de economie. Om over het vertrouwen in de overheid, met de verkiezingstijd in aantocht, nog maar te zwijgen.

Het is echt niet zo dat door het toverwoordje 'pandemie' ineens het doel de middelen gaat heiligen.
Zodra de eersten achter slot en grendel verdwijnen, dan zullen velen zich toch wel weer eens goed achter de oren gaan krabben om zich af te vragen of misdragingen het waard zijn. De gemiddelde Nederlander is doorgaans toch altijd zo mondig ja voor harder straffen, dan is nu juist in het kader van de nationale volksgezondheid het bij uitstek een gelegenheid om dit toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Ontwikkeling in Amsterdam. Not looking good.

Afbeeldingslocatie: https://media.at5.nl/images/461543.8962e96.jpg?width=1000&ratio=16:9&quality=80

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Norjee
  • Niet online
[...]

Hou toch eens op met die stemmingmakerij, de volgende "lockdown" (ik noem het liever maatregelen, lockdown is veel te zwaar voor wat wij in NL hebben gehad), als die er komt, wordt echt geen probleem. De regels worden nu ovetreden omdat de mogelijkheid gegeven wordt. Als cafe's weer sluiten of zalen weer maximaal 30 mensen binnen mogen, pretparken/dierentuinen en whatnot weer moeten sluiten, ov niet meer faciliteerd met extra treinen naar de kust, dan houdt het vanzelf op. Tuurlijk zal er een recalcitrante groep zijn die in de prive sfeer dan maar feesten gaat organizeren, maar dat is een minderheid, de grootste vangst zit hem in het simpelweg tegenhouden van mogelijkheden om in situaties te komen waar 1.5 meter nauwelijks mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Norjee schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:04:
[...]

Hou toch eens op met die stemmingmakerij, de volgende "lockdown" (ik noem het liever maatregelen, lockdown is veel te zwaar voor wat wij in NL hebben gehad), als die er komt, wordt echt geen probleem. De regels worden nu ovetreden omdat de mogelijkhed gegeven wordt. Als cafe's weer sluiten of zalen weer maximaal 30 mensen binnen mogen, pretparken/dierentuinen en whatnot weer moeten sluiten, ov niet meer faciliteerd met extra treinen naar de kust, dan houdt het vanzelf op.
Prima, en dat zijn dan ook redelijke maatregelen. Maar noem het dan geen 'lockdown' en ook geen 'intelligente lockdown'.

Het wordt pas een lockdown als mensen onder schot gehouden worden wanneer ze hun voordeur uit proberen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Positief getest 54.732, toename: 431
Ziekenhuisopnames 11.937 (21,8% van positief getest), toename: 3
IC-opnames 2.952 (5,4% van positief getest)
Overleden 6.148 (11,2% van positief getest), toename: 1

Vier grote steden:
Rotterdam 95
Amsterdam 61
Den Haag 39
Utrecht 6

Utrecht lijkt me een onderrapportage na gisteren, maar we zullen zien.

Gisteren 14 gemeenten met 4 besmettingen of meer, vandaag 22.

Bron

[ Voor 29% gewijzigd door autje op 01-08-2020 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artjuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:10:
- Een griepgolf geeft net zoveel doden per jaar.
Ik ben nieuwsgierig hoe je deze oversterfte statistieken gaat wegwuiven (klik voor groot):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFAb1sWAs61IlOZEILnQUxd7yio=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/yXZvV2aQyhbDOvTe5JFXiF4U.png?f=fotoalbum_medium
  • De oversterfte in Nederland was duidelijk hoger dan in eerdere jaren met zware griepseizoenen.
  • Na de piek is er normale sterfte, geen ondersterfte, die je wél ziet na de griepgolven in 2017+2018.
  • Engeland laat zien hoe de oversterfte nog hoger is bij meer verspreiding door tragere maatregelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js7KQv0zRYc-VGD4zwVsPbdq170=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/jkq4Pw99Urhk5ch2Y4ee7ViK.png?f=fotoalbum_medium
  • Dit is de totale cumulatieve oversterfte van alle EuroMOMO landen.
  • Wederom veel hogere oversterfte in 2020 dan in voorgaande jaren.
  • Ook hier zie je nog geen tijdelijke ondersterfte dip zoals je die wel ziet in 2017 en 2018.
  • Dit jaar maakt ook het verschil tussen 2018 en 2019 ruimschoots "goed".
  • Zonder maatregelen was het nog veel erger geweest, vele regios zijn nog nauwelijks geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:37
autje schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:20:
Positief getest 54.732, toename: 431
Ziekenhuisopnames 11.937 (21,8% van positief getest), toename: 3
IC-opnames 2.952 (5,4% van positief getest)
Overleden 6.148 (11,2% van positief getest), toename: 1

Vier grote steden:
Rotterdam 95
Amsterdam 61
Den Haag 39
Utrecht 6

Utrecht lijkt me een onderrapportage na gisteren, maar we zullen zien.

Bron
Oei, gaat toch rap.
Afwachten of het aantal testen en/of vandaag een 'administratiedag' voor de GGD een en ander kan nuanceren.
Maar ben bang van niet, en ben bang dat we in september niet 'gewoon' aan het werk gaan na de vakanties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Het moment om een aantal versoepelingen terug te draaien lijkt me nabij. Je bent nu weer op het niveau van begin mei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
autje schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:29:
Het moment om een aantal versoepelingen terug te draaien lijkt me nabij. Je bent nu weer op het niveau van begin mei.
Klopt. Laten we de geldmachine maar wat extra miljarden printen met een ziekte van 0.1-0.5 ifr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
autje schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:29:
Als je kijkt naar toename ziekenhuis/overleden, lijkt mij meest juist qua veranderd testbeleid, zit je om en nabij de situatie van midden juni.
Vergeet niet dat de signaalwaardes qua IC en ZH resp. 10 en 40 per dag zijn.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

geenstijl schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:37:
[...]
Als je kijkt naar toename ziekenhuis/overleden, lijkt mij meest juist qua veranderd testbeleid, zit je om en nabij de situatie van midden juni.
Vergeet niet dat de signaalwaardes qua IC en ZH resp. 10 en 40 per dag zijn.
.
Dat dus, ik denk dat mensen zich iets te snel blind staren op een R-waarde en aantal besmettingen.

Het aantal opnames of overleden personen is voorlopig nog niet dramatisch toegenomen.

Pagina: 1 ... 11 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic