Waar je het liefste wil zitten is evident. Alleen hier komt de "maar":
Zijn stelling is dat hardere coronabestrijding beter is voor de economie. Hoe meer doden er vallen hoe slechter het economisch gaat. Zweden is dan al vervelend, zij zitten in het "meer doden" kwadrant, maar doen het economisch niet slechter dan de buren. Zweden en Denemarken gaan in economisch aspect in zijn plaatje gelijk op. Dit is al bewijs tegen zijn stelling.
Finland dient veel als voorbeeld voor alle landen in zijn betoog, maar Finland is zeer dun bevolkt. De meeste mensen wonen in Helsinki en de bijbehorende buitengebieden daarvan. De Finnen hadden ook grote voorraad beschermingsmiddelen liggen en de populatie die gecontroleerd moest worden woonde in een kleiner gebied. De opgave was in dat opzicht makkelijker. Andere landen hadden grote tekorten aan beschermend materiaal. Overigens is de volksaard van de Finnen duidelijk anders dan die van Italianen en Spanjaarden. In Italië en Spanje is samenkomen met vrienden en familie zeer belangrijk, mensen zoeken elkaar op en zijn altijd dicht bij elkaar. Dat is veel minder sterk aanwezig in Finland.
Ginis probeert alles terug te brengen tot een wiskundig iets, maar hij gaat daarbij aan een hoop zaken voorbij. Ik denk ook dat hij de psychische effecten van een lockdown onderschat. Depressieve klachten namen in het voorjaar in Nederland bijvoorbeeld toe. Staatssteun voor bedrijven is niet oneindig en recessies hebben ook zo hun gevolgen voor de volksgezondheid.
Het gevaar zit niet bij types als Engel. Het ware risico is dat het kabinet de zwijgende meerderheid verliest. Genoeg mensen die het beu zijn, maar daar niet sterke uiting aan geven. Als die groep stilletjes voor zichzelf besluit om niet/halbakken mee te werken hebben ze een veel groter probleem.
En waar het naar mijn idee mis is gegaan met de maatregelen? Dat blijft toch de demonstratie op de Dam. Als die niet had plaatsgevonden zonder een al te grote stijging denk ik ook dat de maatregelen langer succesvol waren geweest met een verdere indamming van het virus.
De versoepelingen kwamen naast door dalende getallen ook door de maatschappelijke druk. Alle uitlaatkleppen waren gesloten en je merkte dat wel. De druk liep op en Rutten en De Jonge wisten ook wel dat ze het niet door konden laten sudderen die gevoelens.
Het protest op de Dam werd geen super spreader. Echter beschadigde het de regels en de handhaving ervan wel. De willekeur werd goed zichtbaar en je ziet ook in de getallen van het CJIB dat na dat protest de coronaboetes nog maar op een hand te tellen waren.
Ook de vakanties ben ik zelf geen voorstander van geweest, want daarmee haal je het gewoon weer binnen.
Verder denk ik dat je de Ryanairs op dit moment gewoon even moet verbieden die vluchten van 5 euro aan te bieden. Dat is gewoon onethisch gedrag.
Er is geen juridische manier om Ryanair aan te pakken. En genoeg landen wilden open gaan omdat hun economieën leunen op toerisme. Spanje, Italië en Griekenland bijvoorbeeld hebben toerisme nodig omdat een groot deel van hun nationale economie daarop stoelt.