Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.576 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:19
Stoney3K schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:23:
[...]

Er is natuurlijk een verschil tussen een 'sociaal wezen' en elke minuut van de dag bij iemand op schoot willen kruipen.

Zelfs in Zweden en met name Finland, waarbij iedereen veel afstandelijker is, ga je het niet vol houden om mensen een jaar lang of langer allemaal, altijd 1,5 meter afstand te laten houden. Maar 100% compliance met die regel is ook niet nodig, zo lang het maar 'genoeg' is.
Exact maar het is nu net die nuance die over het algemeen volledig mist als er weer eens op gewezen wordt dat de mens een sociaal wezen is. Zal er meteen bij zeggen dat ik er geen enkele moeite mee heb om op 1,5 meter afstand te blijven van mensen die ik lief heb (met uitzondering van mijn vrouw uiteraard) en ook niet helemaal snap wat daar nu zo moeilijk aan is maar dat dat niet voor iedereen op zal gaan kan en wil ik dan nog wel accepteren. Het gaat echter op dusdanige schaal mis dat dit imho geen kwestie meer is van ik heb het nodig want ik ben nu eenmaal een mens en dus een sociaal wezen.

Zal er meteen maar even bij zeggen dat mijn schoonfamilie Spaans is, één van mijn schoonzusters Australisch en één zwager een Engelsman. Afstand houden gaat prima over en weer, niemand heeft daar echt problemen mee en er is zelfs meer contact maar dan elektronisch. Zelfs Spaanse mensen kunnen dus afstand houden, als ze het maar willen, en die zijn normaal gesproken inderdaad veel hechter maar nu even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

ninjazx9r98 schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:33:
[...]

Exact maar het is nu net die nuance die over het algemeen volledig mist als er weer eens op gewezen wordt dat de mens een sociaal wezen is. Zal er meteen bij zeggen dat ik er geen enkele moeite mee heb om op 1,5 meter afstand te blijven van mensen die ik lief heb (met uitzondering van mijn vrouw uiteraard) en ook niet helemaal snap wat daar nu zo moeilijk aan is maar dat dat niet voor iedereen op zal gaan kan en wil ik dan nog wel accepteren. Het gaat echter op dusdanige schaal mis dat dit imho geen kwestie meer is van ik heb het nodig want ik ben nu eenmaal een mens en dus een sociaal wezen.
Waar ik om die reden dan weer wel tegen ben is om heel kinderachtig boetes uit te gaan delen, vooral als het om kleine groepjes van 3 of 4 mensen gaat. Als je als handhaver ziet dat iedereen de moeite neemt om zijn gezond verstand te gebruiken en er overal bijvoorbeeld van die kleine eilandjes vormen, dan ben je alleen maar bezig om je boete tot doel te verheffen als je dan gaat handhaven.

Zelfde met een verplichting tot mondkapjes: Als je dat tot een wettelijke verplichting maakt, dan nodig je aan de ene kant heel erg uit tot misbruik van die verplichting door handhavers, en aan de andere kant vraag je er om dat mensen de randjes van de regels op gaan zoeken, in plaats van zich te realiseren waar de regel voor dient. Dat zie je bijvoorbeeld ook in Frankrijk.

Laat de sterke arm zich maar vooral bezig houden met situaties zoals op de Dam.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:38:
[...]

Waar ik om die reden dan weer wel tegen ben is om heel kinderachtig boetes uit te gaan delen, vooral als het om kleine groepjes van 3 of 4 mensen gaat. Als je als handhaver ziet dat iedereen de moeite neemt om zijn gezond verstand te gebruiken en er overal bijvoorbeeld van die kleine eilandjes vormen, dan ben je alleen maar bezig om je boete tot doel te verheffen als je dan gaat handhaven.

Zelfde met een verplichting tot mondkapjes: Als je dat tot een wettelijke verplichting maakt, dan nodig je aan de ene kant heel erg uit tot misbruik van die verplichting door handhavers, en aan de andere kant vraag je er om dat mensen de randjes van de regels op gaan zoeken, in plaats van zich te realiseren waar de regel voor dient. Dat zie je bijvoorbeeld ook in Frankrijk.

Laat de sterke arm zich maar vooral bezig houden met situaties zoals op de Dam.
Ook die groepjes van 3 tot 4 mensen kunnen elkaar heel goed besmetten. En vervolgens anderen weer besmetten. Op zondag met 4 teamgenoten in de auto naar een uitwedstrijd. Op dinsdag met 3 tot 4 collega’s lunchen. Zo gaat het snel.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:49
Vorkie schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:37:
@xzaz Genoeg kennissen / vrienden van mij die in de evenementen-branche zitten, deze werken nu, tot zolang de crisis duurt, veelal bij PostNL / Bol.com of bij andere grote bedrijven in het magazijn (veel Polen zijn in eigen land nu bij de familie). Ook bij bijvoorbeeld stellingbouw bedrijven.
Oh dus er is helemaal geen probleem jho, kennisen van @Vorkie hebben nergens last van. :D
Denk je dat IT niet geraakt is / wordt? Veel bedrijven moesten de externe eruit, investeringen in hardware staat op een laag pitje. Alles wat nu nog draait zijn projecten die al "betaald' zijn en de overhead op bijvoorbeeld servicedesk on-site zal ook al worden afgebouwd (niet meer nodig, zoveel voetjes op locatie)
Ik weet niet in welke sector je zit maar het aantal vacatures is niet afgenomen in de IT. Wij, en om mij heen (bv op LinkedIn) is er nog steeds veel vraag naar IT personeel.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als de vrienden van KRGT bij de bekende webwinkels aan de slag zijn voorzie ik geen leuke toekomst voor ze. Meer dan de helft van je inkomen is verdwenen en in ruil daarvoor wordt je als slaaf behandeld. :X Dat is toch wat anders dan feestjes met confetti en blije mensen. Misschien kan je nog beter in de zorg gaan werken. :P

Op deze manier is je post erg aanvallend en stigmatiserend. Laat dat aub.

[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 27-09-2020 17:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
xzaz schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:02:
[...]

Oh dus er is helemaal geen probleem jho, kennisen van @Vorkie hebben nergens last van. :D

[...]
Ik weet niet in welke sector je zit maar het aantal vacatures is niet afgenomen in de IT. Wij, en om mij heen (bv op LinkedIn) is er nog steeds veel vraag naar IT personeel.
=
Als je misschien wat afstand neemt begrijp je wel er iets van i.p.v. te gaan tja, [mbr*knip*[/], ik ontken namelijk het probleem niet, ik geef aan dat er dus op andere plekken nu ruimte komt. Als je wilt werken is er werk, waar nu namelijk gaten zijn zijn juist bij de bezorgers en distributiecentra's, maar ook bij vrachtwagenvervoer. Het was ook in het nieuws, bedrijf X had zijn personeel bij bedrijf Y onder gebracht, want die had mensen nodig etc... (hier hoe het werkt: https://www.salarisvanmor...rknemers-en-recht-op-now/)

Je begrijpt ook mijn punt in de IT sector niet.
Jantje en zijn 4 koppige team zitten op kantoor, Jantje en zijn team helpen mensen met computer problemen, Jantje en zijn team kunnen langs de gebruikers lopen en de gebruikers langs Jantje en zijn team.
Nu Corona thuiswerken heeft "geforceerd" heeft, hoeft Jantje niet meer zoveel teamleden te hebben, dus zijn ze, naast een kleiner kantoor, ook aan het kijken welke jaarcontracten aflopen, kostenbesparingen zijn ook nodig met de mogelijke aankomende crisis.

Dat er nu in team Johan 10 developers en engineers nodig zijn om nieuwe manieren van klanten en personeel helpen , ja, logisch.
Dat er nu blikken IT'ers open getrokken om een "remote" werkplek te fixen. Lokale hardware verdwijnt, cloud-diensten zijn hot (lekker "makkelijk" migreren, helaas is het als een sneltrein naar binnen gefietst en weet niemand hoe het werkt, dus extra IT nodig...) en zo wordt uiteindelijk de IT footprint weer een stukje kleiner en met minder man te beheren.

Ik maak mij zelf niet zo heel erg druk, maar ik zie wel veel posities verdwijnen, niet alleen bij horeca en evenementen, maar ook in de IT. (deze discussie hoort hier verder niet)

*knip*
Zelf niet gaan terugslaan aub

[ Voor 2% gewijzigd door tweakduke op 27-09-2020 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Vorkie schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:28:

@jadjong laag van je, je zet een niveautje neer, chapeau!
Het is oprechte bezorgdheid. Ze gaan van een werksituatie waar bijna alles geoorloofd is naar eentje waar loon ingehouden wordt als je net iets te lang op de wc zit.
Als ik het nieuws moet geloven is de zorg ook geen pretje, maar dan is het salaris in ieder geval nog voldoende voor levensonderhoud.

[ Voor 16% gewijzigd door jadjong op 27-09-2020 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:41:
[...]

Het is oprechte bezorgdheid. Ze gaan van een werksituatie waar bijna alles geoorloofd is naar eentje waar loon ingehouden wordt als je net iets te lang op de wc zit.
*knip*
Maak aub een TR daarover, maar ga dat niet in het topic de discussiestijl bespreken

Misschien moet je eens niet naar het negatieve kijken / alles als een probleem zien, dat is het niveau wat je kiest, maar naar het positieve / oplossingen of wil je soms dat ze in de bijstand / ww komen, hun huis moeten verkopen, etc etc ?
Waarschijnlijk roep je dan wel weer, "waarom gaan ze niet werken! ik betaal voor hun!", maar dat was al niet goed, want slechte arbeidsvoorwaarden.... los jij het op voor ze? Ze waren in ieder geval blij werk te hebben en de rekeningen te kunnen blijven te betalen.

Op deze manier is trouwens bedrijf Y geholpen, bedrijf Z weet dat zijn personeel terug komt als ie weer verder kan/mag, maar in ieder geval zijn personeel werk heeft, goeie ondernemers geven namelijk om hun personeel.

Je weet hopelijk wel, geven en nemen, samen 1, elkaar helpen, samen kom je er wel, niet alleen personeel, maar ook sommige werkgevers denken zo, gelukkig. Nu de rest van NL nog i.p.v. op die ikke-ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikken-stoel blijven zitten. (in sommige gevallen zelfs letterlijk met deze ellende)

En bij Bol.com gaat het ondertussen wel stukken beter, want dat was waarschijnlijk het trigger woordje vanwege een aflevering op tv/internet die je eens gezien hebt.

/edit
Vrouw werkt in de zorg, ook geen pretje of vetpot, daar doe je het omdat je mensen wilt helpen, helaas doen *knip* NLers diezelfde zorgmedewerkers in hun gezicht spugen.

Je brengt het erg generaliserend, dat is nu ook weer niet nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 27-09-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Joris748 schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:51:
[...]

Ook die groepjes van 3 tot 4 mensen kunnen elkaar heel goed besmetten. En vervolgens anderen weer besmetten. Op zondag met 4 teamgenoten in de auto naar een uitwedstrijd. Op dinsdag met 3 tot 4 collega’s lunchen. Zo gaat het snel.
Dat kan met 2 personen net zo goed. Uit hetzelfde huishouden of niet, dat maakt voor het virus niet uit. Dus waarom dat onderscheid maken?

Maar kleine groepjes gaan handhaven terwijl je grotere groepen ongemoeid laat gaat op veel weerstand stuiten en komt vooral over als treiteren.

Ik vind dat kleine groepjes moeten kunnen als ze wel duidelijk laten zien dat iedereen afstand probeert te houden en niet elkaar gaat lopen groepsknuffelen. Handhavers hoeven niet met een meetlint rond te gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:07:
[...]

Dat kan met 2 personen net zo goed. Uit hetzelfde huishouden of niet, dat maakt voor het virus niet uit. Dus waarom dat onderscheid maken?
Omdat bij 2 personen het aantal besmettingen veel minder snel toeneemt, dan met 3 of 4.
Maar kleine groepjes gaan handhaven terwijl je grotere groepen ongemoeid laat gaat op veel weerstand stuiten en komt vooral over als treiteren.
Dat is geen treiteren, maar hoognodig met de huidige besmettingsgraad.
Ik vind dat kleine groepjes moeten kunnen als ze wel duidelijk laten zien dat iedereen afstand probeert te houden en niet elkaar gaat lopen groepsknuffelen. Handhavers hoeven niet met een meetlint rond te gaan lopen.
Daar ben ik het wel mee eens. Kleine groepjes onder voorwaarden, grote groep (helaas) even niet.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Vorkie schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:53:
[...]
Vrouw werkt in de zorg, ook geen pretje of vetpot, daar doe je het omdat je mensen wilt helpen, helaas doen vele NLers diezelfde zorgmedewerkers in hun gezicht spugen.
Echt waar ... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ja, heel veel Nederlanders lijken dat normaal te vinden.

Zie bijvoorbeeld https://www.parool.nl/ned...-neemt-snel-toe~b7a22fc6/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Joris748 schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:15:
[...]

Omdat bij 2 personen het aantal besmettingen veel minder snel toeneemt, dan met 3 of 4.

[...]

Dat is geen treiteren, maar hoognodig met de huidige besmettingsgraad.
Het is hoognodig dat dingen zoals op de Dam gebeurt worden aangepakt. In ieder geval met meer prioriteit dan de 4 studenten die op het balkon zitten terwijl ze uit hetzelfde studentenhuis komen, of het gezin wat een keertje gaat picknicken in het park en broer/zus/tante mee heeft.

Begin eerst met de grote vissen en concentreer je daarna pas op het laaghangende fruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:30
Ik denk eerder dat de handhavende partijen daar geen zin in hebben. Ingrijpen op een black lives matter bijeenkomst haalt direct het 6 uur journaal wegens politiegeweld. Henk/ingrid die met de kids en oma in het park aan het bbqen zijn kun je wat makkelijker aanpakken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Loopt het aantal testen nog op of is het twee weken Dezelfde max?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:46:
Ingrijpen op een black lives matter bijeenkomst haalt direct het 6 uur journaal wegens politiegeweld. Henk/ingrid die met de kids en oma in het park aan het bbqen zijn kun je wat makkelijker aanpakken.....
Als handhavers te bang zijn om terecht politiegeweld in te gaan zetten, dan is de 'sterke arm' gewoon een slapjanus geworden en kunnen we inpakken. Ik heb slecht nieuws voor ze, maar dat is nu eenmaal hun werk.

Henk en Ingrid beboeten terwijl die BLM demonstratie of de supportersbijeenkomst van Willem II gewoon door kan gaan levert alleen maar irritatie bij mensen op, terwijl het voor het netto aantal besmettingen heel weinig verschil maakt. Vooral niet als ook de boetes worden gedownplayed uit angst voor een Grapperhausje.

Laat ze maar eens in zo'n situatie als Tilburg ingrijpen of met veel machtsvertoon een kroeg in Amsterdam dicht spijkeren, dan zien mensen tenminste dat het ook menens is.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 27-09-2020 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:46:
Ik denk eerder dat de handhavende partijen daar geen zin in hebben. Ingrijpen op een black lives matter bijeenkomst haalt direct het 6 uur journaal wegens politiegeweld. Henk/ingrid die met de kids en oma in het park aan het bbqen zijn kun je wat makkelijker aanpakken.....
Daarentegen, sommige generaliseerde gedachtes worden vaak keer op keer bevestigd, in dit geval de stamkroeg met personen die “alles maar onzin vinden ik heb recht op mijn peukie en een biertje wanneer ik dat wil en niet omdat 1 of andere Pipo uit Den Haag dat wil”

Zoals dit nieuwsbericht:
https://www.nu.nl/binnenl...uitbater-aangehouden.html

Je ziet deze berichten steeds vaker, logisch, de samenleving lijkt steeds verder opgefokt en in tweedeling geduwd te worden. De ene kant die “vecht” om de regels volgen en proberen om op lange termijn de schade te beperken aan de economie en zorg en aan de andere kant het kamp van dat alles onzin is, bewijzen niet juist zijn, doe er niet aan mee en zich hard maken voor een korte termijn oplossing voor de economie (ten goede van (sommige) hun inkomsten en genot).

Die tweestrijd zitten ze in Den Haag ook mee, te streng en iedereen trapt op de rem, maar te los en niemand gelooft het meer, maar er tussen in zitten weer de streng ongelovigen, die zowel links als rechts ontkennen, met social media een groot probleem (iemand zoekt een groep gelijkgestemden, in die groep zijn de eigen gedachte waar en worden ondersteund, buitenstaanders zijn “schapen”)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Stoney3K schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:58:
Vooral niet als ook de boetes worden gedownplayed uit angst voor een Grapperhausje.
Volgens RTL nieuws maakt het nogal uit in welke veiligheidsregio je bent hoe streng men met boetes omgaat. Gedrag waarmee je in Amsterdam vrijuit gaat kan je in Nijmegen dus wel een prent opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
Stoney3K schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:58:
[...]

Als handhavers te bang zijn om terecht politiegeweld in te gaan zetten, dan is de 'sterke arm' gewoon een slapjanus geworden en kunnen we inpakken. Ik heb slecht nieuws voor ze, maar dat is nu eenmaal hun werk.

Henk en Ingrid beboeten terwijl die BLM demonstratie of de supportersbijeenkomst van Willem II gewoon door kan gaan levert alleen maar irritatie bij mensen op, terwijl het voor het netto aantal besmettingen heel weinig verschil maakt. Vooral niet als ook de boetes worden gedownplayed uit angst voor een Grapperhausje.

Laat ze maar eens in zo'n situatie als Tilburg ingrijpen of met veel machtsvertoon een kroeg in Amsterdam dicht spijkeren, dan zien mensen tenminste dat het ook menens is.
Mijn idee.... Mijn buurman is politieagent, en de verhalen die ik van die kerel hoor. :( Je word er echt niet vrolijk van als er hordes mensen met mobieltjes staan te filmen hoe jij je werk doet. Een verkeerde beweging en handige harrie weet er wel een filmpje van te knippen wat binnen no time viral gaat.... De meeste agenten willen echt wel, met veel liefde voor het vak. Maar het namen en shamen wat hedendaags als normaal word beschouwd begint echt wel een dingetje te worden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Vorkie schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:53:
[...]

Je niveau is direct aanvallen, aannames maken, gewoon onzin verkondigen die verre van de waarheid zijn.
Dat was niet de insteek. Eigen ervaring en die van twee oud-collega's vertellen mij dat het verloop bij de 24/7 distributie rond de anderhalve maand zit. Ik ben na drie weken afgehaakt en zij de vierde week. Toen ik aan een Poolse veteraan :P vroeg hoe hij het er al twee maanden uit hield kwam er een flesje met doorzichtige vloeistof naar voren. :9
Misschien moet je eens niet naar het negatieve kijken / alles als een probleem zien, dat is het niveau wat je kiest, maar naar het positieve / oplossingen of wil je soms dat ze in de bijstand / ww komen, hun huis moeten verkopen, etc etc ?
Waarschijnlijk roep je dan wel weer, "waarom gaan ze niet werken! ik betaal voor hun!", maar dat was al niet goed, want slechte arbeidsvoorwaarden.... los jij het op voor ze? Ze waren in ieder geval blij werk te hebben en de rekeningen te kunnen blijven te betalen.
Alles op de grote hoop gooien en delen door 17 miljoen, ik betaal graag voor jouw vrienden als dat onze gezondheid bevordert. Bij jouw vrienden halveert het inkomen en als straks alles weer op de rit is mogen ze ook mee betalen aan de miljarden die er dit jaar begroot zijn om alles op de rails te houden terwijl een ander zelfs wat meer vrije tijd heeft gekregen door gebrek aan reistijd en gewoon zijn oude salaris gestort krijgt:
xzaz schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:13:
[...]

Ja; lekker makkelijk ook. Als IT'er heb ik het maar goed deze crisis totaal geen last van; sta elke ochtend om 1 voor half 9 klaar om naar m'n werk te gaan en ben om half 9 op m'n werk.
Behalve twee buren die voor de NS werken en (betaald) thuis zitten ken ik weinig weinig mensen buiten reizen/feestjes etc. die geen werk meer hebben. Merendeel zit er warmpjes bij zoals xzaz hier boven of gaat nog wel fysiek naar het werk zonder terugval in werkzaamheden en salaris. Zelf mis ik een maandje inkomsten (ZZP'er) doordat in maart iedereen even thuis moest blijven en that's it. Heb het te doen met ieder die langer hinder ondervindt. Het (vervroegd) sluiten van kroegen omdat men met alcohol de regels niet meer naleeft ben ik helemaal mee eens, maar dan wel met compensatie voor de uitbater. Hij is dicht voor onze volksgezondheid, niet voor zijn fouten.
Op deze manier is trouwens bedrijf Y geholpen, bedrijf Z weet dat zijn personeel terug komt als ie weer verder kan/mag, maar in ieder geval zijn personeel werk heeft, goeie ondernemers geven namelijk om hun personeel.

Je weet hopelijk wel, geven en nemen, samen 1, elkaar helpen, samen kom je er wel, niet alleen personeel, maar ook sommige werkgevers denken zo, gelukkig. Nu de rest van NL nog i.p.v. op die ikke-ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikken-stoel blijven zitten. (in sommige gevallen zelfs letterlijk met deze ellende)
Was het maar zo'n feest. Stelde in dit topic ooit eens voor om iedereen zijn 13 maand/vakantie geld in laten leveren als 'corona-belasting' en dat werd niet zo positief ontvangen. Ik snap dat niet iedereen in staat is om zijn 13e maand in te leveren, maar de mensen die nu hun werk zien verdwijnen zitten voor een groot deel al in de categorie die aan het einde van de maand geen geld meer over houden.
Het huidige beleid zorgt er voor dat een groot deel van het financiële ongemak terecht komt bij een relatief klein deel van de bevolking en ik snap dat je zo het meeste draagvlak krijgt/behoud voor dat beleid, maar eerlijk is het niet. Samen tegen corona is het wat mij betreft niet.
En bij Bol.com gaat het ondertussen wel stukken beter, want dat was waarschijnlijk het trigger woordje vanwege een aflevering op tv/internet die je eens gezien hebt.
Zie helemaal bovenaan, het was een webwinkel zonder blauw logo.
/edit
Vrouw werkt in de zorg, ook geen pretje of vetpot, daar doe je het omdat je mensen wilt helpen, helaas doen vele NLers diezelfde zorgmedewerkers in hun gezicht spugen.
Al jaren. Helaas zijn die mensen te lief om voor zichzelf op te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:27:
[...]

Mijn idee.... Mijn buurman is politieagent, en de verhalen die ik van die kerel hoor. :( Je word er echt niet vrolijk van als er hordes mensen met mobieltjes staan te filmen hoe jij je werk doet. Een verkeerde beweging en handige harrie weet er wel een filmpje van te knippen wat binnen no time viral gaat.... De meeste agenten willen echt wel, met veel liefde voor het vak. Maar het namen en shamen wat hedendaags als normaal word beschouwd begint echt wel een dingetje te worden....
Vanaf 8:20 voor een praktijkvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
wildhagen schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:28:
[...]

Ja, heel veel Nederlanders lijken dat normaal te vinden.

Zie bijvoorbeeld https://www.parool.nl/ned...-neemt-snel-toe~b7a22fc6/
Dat dit nieuws is geeft dus aan dat het niet normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Vorkie schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:59:
Daarentegen, sommige generaliseerde gedachtes worden vaak keer op keer bevestigd, in dit geval de stamkroeg met personen die “alles maar onzin vinden ik heb recht op mijn peukie en een biertje wanneer ik dat wil en niet omdat 1 of andere Pipo uit Den Haag dat wil”

Zoals dit nieuwsbericht:
https://www.nu.nl/binnenl...uitbater-aangehouden.html
Jammer dat zo'n nieuwsbericht weer niet alles neerzet waardoor er andere verhalen ontstaan. Er is namelijk wat meer aan de hand geweest daar, maar dat was waarschijnlijk niet interessant genoeg om in dat artikel te vermelden.
Het betreffende café is overigens nu wel 2 weken dicht. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Zanger en presentator Gordon is besmet met het coronavirus, meldt een woordvoerder van SBS6. De 52-jarige artiest heeft geen klachten en zit thuis in quarantaine.
https://www.telegraaf.nl/...positief-getest-op-corona

Ik snap niet dat de media nog steeds zo onzorgvuldig is (niet alleen de Telegraaf).

Als je zelf besmet bent --> ga je in isolatie.
Als je in nauw contact bent geweest met een Covid-19 patiënt/vakantieland --> ga je uit voorzorg in quarantaine.

Of snap ik het nou verkeerd? En het is niet een dom woordspelletje, want juridisch heeft het ook consequenties op grond van die ene gezondheidswet en welke maatregelen mogelijk zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door CyberMania op 27-09-2020 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga niks inleveren. Laat de werkgevers maar wat inleveren na 2 decennia de lonen kunstmatig te hebben onderdrukt.

En anders hebben we nog wat Oranjes die wat leuke dingen hebben om te nationaliseren. Kunnen ze daarna lekker in de bijstand net als de andere mensen die niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10 23:17

Barrycade

Through the...

CyberMania schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:54:
[...]

https://www.telegraaf.nl/...positief-getest-op-corona

Ik snap niet dat de media nog steeds zo onzorgvuldig is (niet alleen de Telegraaf).

Als je zelf besmet bent --> ga je in isolatie.
Als je in nauw contact bent geweest met een Covid-19 patiënt/vakantieland --> ga je uit voorzorg in quarantaine.

Of snap ik het nou verkeerd? En het is niet een dom woordspelletje, want juridisch heeft het ook consequenties op grond van die ene gezondheidswet en welke maatregelen mogelijk zijn.
Volgens Van Dale is Quarantaine ook als je ziek bent:
qua·ran·tai·ne (de; v(m))
1
gedwongen afzondering bij een besmettelijke ziekte: in quarantaine gaan; een schip in quarantaine plaatsen

Past in ieder al beter dan;
iso·la·tie (de; v; meervoud: isolaties)
1
afzondering
2
afsluiting, m.n. voor geleiding van geluiden, warmte enz.

Wellicht zorglingo / wettelijk een andere definitie maar taaltechnisch is quarantaine wel het betere woord (volgens van Dale)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Barrycade schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:23:
[...]

Volgens Van Dale is Quarantaine ook als je ziek bent:
qua·ran·tai·ne (de; v(m))
1
gedwongen afzondering bij een besmettelijke ziekte: in quarantaine gaan; een schip in quarantaine plaatsen

Past in ieder al beter dan;
iso·la·tie (de; v; meervoud: isolaties)
1
afzondering
2
afsluiting, m.n. voor geleiding van geluiden, warmte enz.

Wellicht zorglingo / wettelijk een andere definitie maar taaltechnisch is quarantaine wel het betere woord (volgens van Dale)
In context van Corona / en RIVM maatregelen niet:
Quarantaine of isolatie?
Als je klachten hebt die bij COVID-19 passen, of je bent getest en de uitslag is positief dan ga je in isolatie. Je blijft dan thuis, zodat je het virus niet verder verspreidt. Lees meer over wat je moet doen als je in isolatie gaat omdat je COVID-19 hebt.
Quarantaine is een voorzorgsmaatregel: je bent niet ziek, maar in contact geweest met iemand die (mogelijk) besmet is en blijft daarom 10 dagen thuis.
In dit geval gaat bijzonder zeker voor algemene woordenboekdefinities.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/quarantaine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:43
Zo te lezen gaat hij er komen, de mondkapjesplicht. Welke draai gaat het kabinet maken om hun gezichtsverlies te redden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:56

Nox

Noxiuz

Isolatie is om wat voor reden dan ook afzonderen/afsluiten (zoals in een gevangenis). Quarantaine is isolatie vanwege een besmettelijke ziekte?

Beetje het bierverhaal, pils is bier maar niet ieder bier is pils. Imho past quarantaine beter al is isolatie misschien een iets toegankelijker woord. Maar denk dat quarantaine ook een vrij bekend begrip is momenteel. (maar vergeet de jeugdige 15-jarige laaggeletterde niet, voor degenen die gisteren zondag met lubach hebben gekeken).

Overigens; wat meer ontopic, hier zijn de medewerkers van verzorgings/bejaardenhuizen nu verplicht op met mondkapjes aan het werk. Wat het exacte nut er van is ontgaat mij even, we kunnen juist nu goed testen en hebben zelfs voorrang voor de zorgmedewerkers. De kans dat ze ziek aan het werk gaan is dus al fors afgenomen.

Gisteren was ik zelf 'verplicht' een mondkapje te dragen, terwijl we buiten op meestal een meter of 6 stonden in windkracht 5-6. Ik heb mijn colletje over mijn mond gedaan want die was lekker warm en dat vond men schijnbaar prima. Als brildrager is het namelijk mega-irritant en gezien die niet-ffp2/3 kapjes niet eens het virus tegenhouden snap ik het nut ervan niet helemaal. In een trein zit je letterlijk tegen elkaar aan als sardientjes ingeblikt (ik ben na maart niet met de trein geweest, mijn ervaring is van daarvoor) en daar snap ik het nut van de verminderde reach nog wel. Maar zolang je mobiel bent verspreid je het virus gewoon door de enorme gaten aan de zijkant van de kapjes. Vanaf de zijkant kijk je gewoon tegen iemands neus/mond aan. Ik snap die hype niet helemaal.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
ShininNL schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:24:
Zo te lezen gaat hij er komen, de mondkapjesplicht. Welke draai gaat het kabinet maken om hun gezichtsverlies te redden?
De test die ze ermee gedaan hebben was ook een daverend succes.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Waar vinden ook alweer de meeste besmettingen plaats?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:09
Ankona schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:28:
[...]

De test die ze ermee gedaan hebben was ook een daverend succes.
Regionale aanpak werkt ook niet, als NL ongeveer de grootte heeft van een Duitse deelstaat als NRW. Ik geef ze 4 weken daarvoor. Kabinet schijnt er aan vast te houden.

Verder werkt een NLse halfbakken aanpak ook niet, dus over 2 maanden doen we hetzelfde als in Duitsland en Frankrijk (mondkapjes in supers, kappers, musea etc).

Ik was vorige week in Duitsland. Ja winkelen in een kledingwinkel met mondkapje op is k*t, maar iedereen doet het braaf. Nederlanders zijn zeikers, zullen we maar zeggen.

Billen knijpen dat bepaalde groepen zich gaan gedragen en we dan niet tegen de 5000 gevallen/per dag zitten.
(10000/dag kunnen we zowiezo niet testen).

[ Voor 11% gewijzigd door loekf2 op 28-09-2020 09:36 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toch blijf ik het apart vinden. We hebben maatregelen. Daarvan is empirisch aangetoond dat ze werken. Vervolgens houdt niemand zich er meer aan, en dan gaan we maar andere maatregelen verzinnen om de druk op te voeren ofzo...

Om met Marc Bonten te spreken; logica van een dronken aardbei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:38:
Toch blijf ik het apart vinden. We hebben maatregelen. Daarvan is empirisch aangetoond dat ze werken. Vervolgens houdt niemand zich er meer aan, en dan gaan we maar andere maatregelen verzinnen om de druk op te voeren ofzo...

Rapportage: Mondkapjesplicht zorgt er niet voor dat mensen meer afstand houden.
Nu op Radio1: We moeten mondkapjes dragen, want dan zorgt dat voor een waarschuwingssignaal.

8)7 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ed1703 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:33:
[...]

Waar vinden ook alweer de meeste besmettingen plaats?
In 'onbekend'.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:22
MikeyMan schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:38:

Omdat er in Nederland al jaren het sentiment hangt van : overheid zijn boeven en niet te vertrouwen.

Politie is een eenheid zonder gezag etc, en zo ken ik er nog wel veel.
Ik snap wel waarom het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ed1703 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:41:
[...]

Nu op Radio1: We moeten mondkapjes dragen, want dan zorgt dat voor een waarschuwingssignaal.

8)7 8)7
En tegelijkertijd lopen de ziekenhuis opnamen en aantal doden weer op, dus mensen banger en gaan ze meer afstand houden. Dus mondkapjes hebben het allemaal opgelost!

Geluk bij een ongeluk; ben zelf beter voorbereid dan bij de vorige maatregelen. Vaste bezorgslot bij AH is gebleven. En het wc papier was een paar weken terug in de aanbieding. Red me wel even met 40 rollen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

loekf2 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:34:
[...]

Nederlanders zijn zeikers, zullen we maar zeggen.
Dat klopt, en meer dan dat we zeikers zijn (ik zelf ook in zekere mate :P ) houden we ons niet aan gezag en denken we het zelf allemaal zo goed te weten. Dat begint al met "ja die tyfusagent gaf me een boete want m'n licht deed het niet" Nee lul, helemaal geen "tyfusagent" maar gewoon een overtreding. Zorg evoor dat je licht het doet of accepteer de consequentie. Bij Blik op de weg ook vaak een groep)je) die gewoon zegt "ja sorry ik reed te hard, boete is terecht" en een groep die zegt "Godverdetering flikker op ga boeven vangen".

En ja, als vervolgens iedereen zegt dat de boetes te hoog zijn en dat "ze" boeven moeten vangen krijg je vanzelf een afglijdende schaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:47:
[...]

En tegelijkertijd lopen de ziekenhuis opnamen en aantal doden weer op, dus mensen banger en gaan ze meer afstand houden. Dus mondkapjes hebben het allemaal opgelost!
Maandenlang maar blijven beweren dat ze niet helpen en nu gaan we WEER draaien.
Wie verbaast zich eigenlijk nog dat een deel van samenleving er totaal niets meer van begrijpt en de regels negeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:42
ed1703 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:51:
[...]

Maandenlang maar blijven beweren dat ze niet helpen en nu gaan we WEER draaien.
Wie verbaast zich eigenlijk nog dat een deel van samenleving er totaal niets meer van begrijpt en de regels negeren?
Beweren dat ze niet werken? Of beweren dat ze niet nodig zijn, omdat je met de andere maatregelen al genoeg risico verlaagt? (wegblijven bij drukte, thuisblijven bij symptomen, 1,5meter etc?!)

Het is niet zo zwart wit gesteld als je nu doet overkomen! Volgens mij is nergens gezegd dat het niet werkt (want in het ziekenhuis moest het ook gewoon gebruikt worden) alleen hebben mensen nogal moeite om zich aan de eerst gestelde richtlijnen te houden
:X

[ Voor 15% gewijzigd door N3oC op 28-09-2020 09:57 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

N3oC schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:55:
[...]

Beweren dat ze niet werken? Of beweren dat ze niet nodig zijn, omdat je met de andere maatregelen al genoeg risico verlaagt? (wegblijven bij drukte, thuisblijven bij symptomen, 1,5meter etc?!) Het is niet zo zwart wit gesteld als je nu doet overkomen!
Al deze maatregelen zijn lastig te controleren. Wat is drukte ? Hoe herken je iemand met symptomen tegenover gewone normale kuchjes ? Anderhalve meter is iets dat in een straat talloze keren onbewust en bewust wordt overteden en twee seconden later is men weer wel ver genoeg.

Een mondkapje over je mond en neus en een simpel, binair ding. Je draagt het of je draagt het niet. Eenvoudig te constateren en op te handhaven. Of dat ook haalbaar is te handhaven hangt van allerlei andere zaken maar de basis is er, in tegenstelling tot die andere maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
[...]

Beweren dat ze niet werken? Of beweren dat ze niet nodig zijn, omdat je met de andere maatregelen al genoeg risico verlaagt? (wegblijven bij drukte, thuisblijven bij symptomen, 1,5meter etc?!)

Het is niet zo zwart wit gesteld als je nu doet overkomen! Volgens mij is nergens gezegd dat het niet werkt (want in het ziekenhuis moest het ook gewoon gebruikt worden)
Beweren dat ze niet of nauwelijks werken. Vaak genoeg hier en in de diverse media langsgekomen. Dat is wat mensen oppikken uit het zoveelste artikel van de NOS over Jaap v. Dissel en nemen dat voor waarheid aan ja.

"Van Dissel wijst er vandaag op dat er in de wetenschappelijke literatuur weinig bewijs is over de bijdrage van niet-medische mondmaskers tegen de verspreiding van een virus. Van twaalf bestudeerde onderzoeken naar verspreiding van het influenzavirus, blijken er maar drie een licht positief effect te zien van het dragen van een mondmasker op de verspreiding van virussen."

Dat wij hier verder lezen in diverse artikelen waar andere experts een hele andere mening er op nahouden, wil niet zeggen dat iedereen dat doet.

[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 28-09-2020 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Het is niet zo zwart wit gesteld als je nu doet overkomen! Volgens mij is nergens gezegd dat het niet werkt (want in het ziekenhuis moest het ook gewoon gebruikt worden) alleen hebben mensen nogal moeite om zich aan de eerst gestelde richtlijnen te houden
:X
Er is ook nergens vastgesteld dat het wel werkt. Wel wordt overal vastgesteld dat iedereen die dingen verkeerd gebruikt en dat die dingen bij verkeerd gebruik een extra besmettingsrisico met zich meebrengen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ankona schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:03:
[...]

Er is ook nergens vastgesteld dat het wel werkt. Wel wordt overal vastgesteld dat iedereen die dingen verkeerd gebruikt en dat die dingen bij verkeerd gebruik een extra besmettingsrisico met zich meebrengen.
Iedereen gebruikt ze verkeerd, en dat is 'vastgesteld' met welk bewijs ? Ik zie zeker mensen die hun mondkapjes verkeerd gebruiken maar dat is maar een klein deel. Waar ze het 100% fout doen ben ik wel benieuwd naar. Net als het wetenschappelijk bewijs dat ze dan meer risico lopen als zonder mondkapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:59:
[...]
Een mondkapje over je mond en neus en een simpel, binair ding. Je draagt het of je draagt het niet. Eenvoudig te constateren en op te handhaven. Of dat ook haalbaar is te handhaven hangt van allerlei andere zaken maar de basis is er, in tegenstelling tot die andere maatregelen.
Totdat iedereen het ding op zijn kin draagt en dan wel vindt dat het een excuus is om in je nek te gaan staan hijgen. Zie: Frankrijk. Mag je dat weer gaan handhaven, waardoor je dus alleen maar het probleem van gebrek aan handhaving verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
ed1703 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:41:
[...]

8)7 8)7
Laten die nay-sayers het maar uitleggen tegen de rest van Europa. Het maakt mensen in ieder geval bewust dat er iets in de lucht hangt zeg maar.

Op het werk bij ons zijn maskers ook gewoon verplicht binnen, tenzij je op je plek zit.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

Waarschijnlijk word vanavond mondkapjes plicht dus gemeld

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
basvn schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:26:
[Twitter]

Waarschijnlijk word vanavond mondkapjes plicht dus gemeld
Oh spannend, kabinet pakt door ? Ik had nog een regionale aankondiging verwacht, maar pas morgen, omdat we nog een dagje moeten polderen. Dus bv. mondkapjes/schermen bij de kapper, horeca in bv. Amsterdam en (nog) niet voor de kapper in Appelscha.

Maar zou me nog steeds verbazen als we iets landelijks meteen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ed1703 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:59:
[...]

Beweren dat ze niet of nauwelijks werken.
Volgens mij is de uitspraak altijd geweest dat mondkapjesplicht geen bijdrage levert aan het indammen van het virus, mits de andere regels worden nageleefd. Al dan niet specifiek gericht op medische/niet-medische mondkapjes.

Daar zal in de media wel een 'mondkapjes werken niet' van gemaakt zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 28-09-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
Eind deze week gaan de scholen (MBO/HBO/uni) denk ik ook weer op slot, 100% online les.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:17

Standeman

Prutser 1e klasse

MikeyMan schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:29:
[...]

Volgens mij is de uitspraak altijd geweest dat mondkapjesplicht geen bijdrage levert aan het indammen van het virus, mits de andere regels worden nageleefd. Al dan niet specifiek gericht op medische/niet-medische mondkapjes.
En dat zie je ook wel in het aantal besmettingen tussen Duitsland en België, waar ze een vergelijkbare mondkapjesplicht hebben. Het aantal besmettingen in Duitsland ligt veel lager als in Belgie.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:17:
[...]

Totdat iedereen het ding op zijn kin draagt en dan wel vindt dat het een excuus is om in je nek te gaan staan hijgen. Zie: Frankrijk. Mag je dat weer gaan handhaven, waardoor je dus alleen maar het probleem van gebrek aan handhaving verplaatst.
Daar gaan we weer met een 'iedereen' uitspraak.

Wil je dat iedereen dood gaat aan corona of zo ? Want als we niks doen gaat iedereen dood aan corona.

[ Voor 5% gewijzigd door IJzerlijm op 28-09-2020 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Standeman schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:33:
[...]

En dat zie je ook wel in het aantal besmettingen tussen Duitsland en België, waar ze een vergelijkbare mondkapjesplicht hebben. Het aantal besmettingen in Duitsland ligt veel lager als in NL/BE/FR.
Is dat een causaal verband dan?

Nogmaals, je zult hier de komende weken zien dat de cijfers oplopen, en men dus sowieso beter de regels gaat volgen. Als er dan een mondkapjesplicht komt, lijkt het net of het daardoor komt.

@IJzerlijm als iedereen zich gewoon aan de geldende regels houdt, komen we er ook.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 28-09-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
Standeman schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:33:
[...]

En dat zie je ook wel in het aantal besmettingen tussen Duitsland en België, waar ze een vergelijkbare mondkapjesplicht hebben. Het aantal besmettingen in Duitsland ligt veel lager als in Belgie.
Mijn indruk van Duitsland, is dat op straat het drama is. Alles hutje mutje door elkaar, maar daar loop je ook minder kans op besmetting. Binnen is het allemaal prima. Duitsers zijn wat volgzamer denk ik. Nederlanders zijn zoals gewoonlijk eigenwijs en ego's.... tenzij de mensen echt bang zijn, zoals in maart/april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:34:
[...]

Daar gaan we weer met een 'iedereen' uitspraak.

Wil je dat iedereen dood gaat aan corona of zo ? Want als we niks doen gaat iedereen dood aan corona.
Ik heb er weinig vertrouwen in dat mensen die mondkapjes juist gaan gebruiken als ze overal verplicht worden. Precies omdat het een verplichting is en mensen het minimale gaan doen om geen boete te krijgen.

Zoals ik al aanhaalde, dat zie je in Frankrijk. Bij de deur van de supermarkt staat een beveiliger en doet iedereen zijn kapje netjes op, maar zo gauw ze uit het zicht zijn gaat dat mondkapje op de kin. Mensen kijken je daar zelfs raar aan als je hem 'normaal' draagt. |:(

Iedereen die vindt dat zo'n mondkapje in bepaalde situaties een goed idee is draagt hem nu al netjes waar het hoort. Dan is een verplichting niet nodig, voorlichting om mensen aan te moedigen wel.

Ik ben niet anti-mondkapjes maar ben vooral bang dat zo'n verplichting juist averechts gaat werken. Vooral als het een algemene verplichting wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-10 17:46

boesOne

meuh

Stoney3K schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:41:
[...]

Ik heb er weinig vertrouwen in dat mensen die mondkapjes juist gaan gebruiken als ze overal verplicht worden. Precies omdat het een verplichting is en mensen het minimale gaan doen om geen boete te krijgen.

Zoals ik al aanhaalde, dat zie je in Frankrijk. Bij de deur van de supermarkt staat een beveiliger en doet iedereen zijn kapje netjes op, maar zo gauw ze uit het zicht zijn gaat dat mondkapje op de kin. Mensen kijken je daar zelfs raar aan als je hem 'normaal' draagt. ¦:(

Iedereen die vindt dat zo'n mondkapje in bepaalde situaties een goed idee is draagt hem nu al netjes waar het hoort. Dan is een verplichting niet nodig, voorlichting om mensen aan te moedigen wel.

Ik ben niet anti-mondkapjes maar ben vooral bang dat zo'n verplichting juist averechts gaat werken. Vooral als het een algemene verplichting wordt.
Oneens. Deze zomer op vakantie in Bretagne had iedereen zijn kapje netjes op en het werkt op een heel simpele manier bewustzijnsverhogend.
Het gros droeg zijn kapje gewoon netjes en niemand keek raar.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

boesOne schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:48:
[...]

Oneens. Deze zomer op vakantie in Bretagne had iedereen zijn kapje netjes op en het werkt op een heel simpele manier bewustzijnsverhogend.
Het gros droeg zijn kapje gewoon netjes en niemand keek raar.
Ik ben de afgelopen zomer in de omgeving van Parijs aan het werk geweest en daar merkte ik toch een heel andere houding.

Wat mij betreft moet de overheid zich inzetten op een bewustwordingscampagne zodat iedereen het nut van die dingen in gaat zien. Want anders krijg je hetzelfde als met een rookverbod in de openbare gebouwen, dat is voor de 'volksgezondheid', waar de roker zelf geen directe gevolgen van ondervindt dus hij hoeft zich er niet aan te houden. Maar als je een rookverbod-bord neerzet op een benzinestation dan weet elke dwaas waarom het ervoor staat, en zullen ze zich er meer aan houden.

Ik vraag me in een leeg treinrijtuig ook af waarom ik het ding nog op moet houden. Op het moment dat er iemand in de buurt komt zitten, kan ik altijd nog een mondkapje op doen.

De crux is dat zo'n mondkapjesplicht uitsluitend bedoeld is voor 'je beschermt anderen', en in een maatschappij waarin de houding een beetje is dat we schijt hebben aan de gevolgen voor anderen, gaat dat echt niet werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 28-09-2020 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:46
Stoney3K schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:41:
[...]

Zoals ik al aanhaalde, dat zie je in Frankrijk. Bij de deur van de supermarkt staat een beveiliger en doet iedereen zijn kapje netjes op, maar zo gauw ze uit het zicht zijn gaat dat mondkapje op de kin. Mensen kijken je daar zelfs raar aan als je hem 'normaal' draagt. |:(

Ik kom net terug uit Frankrijk en ben niet het compleet eens met het beeld dat je nu schetst. Overal waar ik geweest ben doet iedereen netjes het mondkapje op waar het moet (restaurants, supermarkt etc) en houdt hem vervolgens ook op. Je wordt ook zeker niet "raar" aangekeken als je hem normaal draagt. Waar haal je dat vandaan ook? (Zie net je reactie dat je in Parijs was ;))

Ik denk dat de issues in Frankrijk vooral voortkomen over wat er gebeurd als dat mondkapje afgaat. Het hele afstand houden is er op straat nauwelijks, maar ook de terassen zijn vaak vol gezet met de tafels (en ook zeker niet voortbestemd voor mensen uit 1 huishouden).

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In Duitsland hetzelfde, gewoon iedereen heeft het kapje correct op in de winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Nog los daarvan, hoe denken ze het te gaan handhaven als er nu al geen handhaving kan zijn op grote groepen (laat staan kleine groepjes op 1,5 meter)? Krijg je volgende week weer in het nieuws dat handhavers geen zin hebben in een grote bek of in een dreigement met een mes omdat ze iemand hebben aangesproken op het niet dragen van een mondkapje.

Papieren tijger wordt het dan, dus. Vooral als het om onzinnige situaties gaat zoals 'overal en altijd' verplichten. Dan wordt het gewoon een maatregel om de facto een lockdown af te dwingen, want niemand gaat meer voor zijn plezier naar buiten als je ook een mondkapje moet dragen wanneer je door het bos heen wandelt of gaat fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:47
Als je niets toe te voegen hebt, kan je ook niks posten

[ Voor 85% gewijzigd door Standeman op 28-09-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:54:
[...]
Ik ben de afgelopen zomer in de omgeving van Parijs aan het werk geweest en daar merkte ik toch een heel andere houding.
En nu heeft Parijs de meeste besmettingen van heel Europa per 100k en staan de Bretonse districten veel verder onderaan.

Regels zijn alleen effectief (of het gebrek aan effect te constateren) als ze opgevolgd worden. Het verbaast me dat je nu vindt dat de overheid het publiek moet gaan uitleggen dat mondkapjes werken terwijl je hier maanden verkondigt dat ze schadelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
MikeyMan schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:47:
[...]

Geluk bij een ongeluk; ben zelf beter voorbereid dan bij de vorige maatregelen. Vaste bezorgslot bij AH is gebleven. En het wc papier was een paar weken terug in de aanbieding. Red me wel even met 40 rollen :P
40 rollen ? Ik zit als single op 1+ rol/week ;-)

Niettemin, ik heb zelf ook 40+ rollen WC papier en veel keukenpapier op voorraad. Moet wel naar de Appie.

Echter, zie zelf geen lockdown a la maart/april terugkomen. Als ze nu de horeca dichtgooien gaat de hele sector failliet. Je schiet er ook niets mee op. Versoepel je weer na paar maanden zitten we binnen paar maanden weer terug op duizenden besmettingen/dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Met alle respect maar als ze nu mondkapjes verplicht gaan stellen, dan wordt er een hele dikke plank heel erg misgeslagen. Aan het begin van de crisis werd gesmeekt om mondkapjes maar bleef Rutte c.s./ OMT stelsmatig beweren dat het GEEN toevoeging was en enkel meer gevaar zou opleveren. Onze verzorgingshuizen gingen de mensen dood en werd verpleegpersoneel ziek omdat ze geen mondkapjes kregen en mochten gebruiken. Ik kan mij nog een lading mondkapjes herinneren die niet volledig veilig waren en niet gebruikt mochten worden want ze zouden wel eens niet 100% veilig zijn! Zelfs tot een week geleden, terwijl half Europa aan het mondkapje is, wordt beweerd dat het allemaal niets toevoegt en onnodig is. Stilzwijgend past het RIVM richtlijnen aan voor verzorgingshuizen om maar geen opschudding en verontwaardiging te veroorzaken. In het ZKH wordt je gevraagd om je eigen mondkapje af te zetten notabene!

En nu ineens gaan "we" het verplichten? Sorry hoor, maar dan gaat er toch iets heel er mis daar? Snap wel dat mensen ook denken, "jaja het zal wel"

Open en eerlijke communicatie zijn ze niet erg sterk in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:04:
[...]
Het verbaast me dat je nu vindt dat de overheid het publiek moet gaan uitleggen dat mondkapjes werken terwijl je hier maanden verkondigt dat ze schadelijk zijn.
Ik beweer nergens dat mondkapjes op zichzelf schadelijk zijn (dat heb ik ook nooit beweerd).

Ik ben van mening dat hagelschot verplichte mondkapjes schadelijk zijn omdat het tot ander gedrag leidt.

Dit is gewoon een klassiek gevalletje 'beleid aanpassen omdat de implementatie van bestaand beleid niet te doen is'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loekf2
Shadow_Agent schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:05:
Met alle respect maar als ze nu mondkapjes verplicht gaan stellen, dan wordt er een hele dikke plank heel erg misgeslagen. Aan het begin van de crisis werd gesmeekt om mondkapjes maar bleef Rutte c.s./ OMT stelsmatig beweren dat het GEEN toevoeging was en enkel meer gevaar zou opleveren. Onze verzorgingshuizen gingen de mensen dood en werd verpleegpersoneel ziek omdat ze geen mondkapjes kregen en mochten gebruiken. Ik kan mij nog een lading mondkapjes herinneren die niet volledig veilig waren en niet gebruikt mochten worden want ze zouden wel eens niet 100% veilig zijn! Zelfs tot een week geleden, terwijl half Europa aan het mondkapje is, wordt beweerd dat het allemaal niets toevoegt en onnodig is. Stilzwijgend past het RIVM richtlijnen aan voor verzorgingshuizen om maar geen opschudding en verontwaardiging te veroorzaken. In het ZKH wordt je gevraagd om je eigen mondkapje af te zetten notabene!

En nu ineens gaan "we" het verplichten? Sorry hoor, maar dan gaat er toch iets heel er mis daar? Snap wel dat mensen ook denken, "jaja het zal wel"

Open en eerlijke communicatie zijn ze niet erg sterk in
Dochter van een kennis loopt stage in een bejaardentehuis. Policy is dus geen mondkapjes op totdat er een besmetting opduikt. Want dat maakt de mensen onrustig. Tja... iets met kalf en put. Dan heb ik het niet over de wegwerp dingen bij de Appie, maar professioneel spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

loekf2 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:05:
[...]

Niettemin, ik heb zelf ook 40+ rollen WC papier en veel keukenpapier op voorraad. Moet wel naar de Appie.

Echter, zie zelf geen lockdown a la maart/april terugkomen. Als ze nu de horeca dichtgooien gaat de hele sector failliet. Je schiet er ook niets mee op. Versoepel je weer na paar maanden zitten we binnen paar maanden weer terug op duizenden besmettingen/dag.
Voor de volledigheid; het was puur omdat het een aanbieding was. NIet omdat ik zo nodig een voorraad wil aanleggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dat gestuntel met die mondkapjes en ook het Grapperhaus incident (laat die vent vooral de eer aan zichzelf houden) geeft ook niet echt een gevoel van een kabinet dat weet hoe ze het aan kunnen pakken.

Mensen hebben in dit soort tijden behoefte aan duidelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loekf2
Stoney3K schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:07:
[...]

Ik beweer nergens dat mondkapjes op zichzelf schadelijk zijn (dat heb ik ook nooit beweerd).

Ik ben van mening dat hagelschot verplichte mondkapjes schadelijk zijn omdat het tot ander gedrag leidt.

Dit is gewoon een klassiek gevalletje 'beleid aanpassen omdat de implementatie van bestaand beleid niet te doen is'.
Ik vind gewoon dat er in heel Europa zelfde beleid moet gelden. Virus is echt niet anders hier dan in Frankrijk of Duitsland. Dus ja.. dan maar mondkapjes in "publieke binnenruimten" ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
MikeyMan schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:08:
[...]

Voor de volledigheid; het was puur omdat het een aanbieding was. NIet omdat ik zo nodig een voorraad wil aanleggen ;)
Ik was al bang dat je bezig wat met opruiing :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

loekf2 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:09:
[...]

Ik vind gewoon dat er in heel Europa zelfde beleid moet gelden. Virus is echt niet anders hier dan in Frankrijk of Duitsland. Dus ja.. dan maar mondkapjes in "publieke binnenruimten" ook.
In tijden van crisis blijkt wel dat van één Europa geen sprake is. In goede tijden is het gemakkelijk natuurlijk om vriendjes te zijn, maar wanneer er stront aan de knikker is, gaat ieder land z'n eigen weg om eigenen belangen zoveel mogelijk te behartigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:23
Ik denk dat ze voor groepsformaten en eerdere sluiting van cafes/restaurants gaan. Heeft vorige keer ook geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als we één ding zeker weten is het toch dat we gedurende de dag al de maatregelen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Shadow_Agent schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:11:
[...]

In tijden van crisis blijkt wel dat van één Europa geen sprake is. In goede tijden is het gemakkelijk natuurlijk om vriendjes te zijn, maar wanneer er stront aan de knikker is, gaat ieder land z'n eigen weg om eigenen belangen zoveel mogelijk te behartigen.
Op Europees niveau ligt in wezen ook nauwelijks macht, het tegengestelde wordt echter vaak gepretendeerd. Dat is in goede en slechte tijden zo. Wellicht dat hier pas in hele slechte tijden verandering in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mondkapjesplicht in het OV lijkt goed te werken toch?
Als ze dat gewoon doortrekken naar alle gelegenheden (winkels, supermarkt etc) zou niet zo raar zijn.

Vind eerder dat we hier in NL wat laks zijn op dat front, overal waar ik in het buitenland was, was het normaal dat in alle gelegenheden binnen (behalve eigen huis) je een mondkapje droeg.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

loekf2 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:05:
[...]
Sinds al het thuiswerken gaat het idd wel harder.
Schijten in de baas zijn tijd is nu minder profitabel :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Basekid schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:13:
Ik denk dat ze voor groepsformaten en eerdere sluiting van cafes/restaurants gaan. Heeft vorige keer ook geholpen.
"de vorige keer" werden cafe's/restaurants helemaal gesloten. Ik verwacht eerder dat horeca op sportclubs helemaal dichtgaat, aangezien daar in de regio al op voorgesorteerd wordt door openingstijden te beperken. Daarnaast verwacht ik tijdsloten in de winkelstraten + mondkapjesplicht in openbare ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:21:
[...]

Mondkapjesplicht in het OV lijkt goed te werken toch?
Heeft er iemand een bron dat de mondkapjesplicht in het OV ervoor gezorgd heeft dat de besmettingen minder zijn geworden? Volgens mij is dat totaal niet objectief onderzocht.

Er is hooguit een ander effect ontstaan, dat is dat mensen het OV gingen mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Stoney3K schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:28:
[...]

Heeft er iemand een bron dat de mondkapjesplicht in het OV ervoor gezorgd heeft dat de besmettingen minder zijn geworden? Volgens mij is dat totaal niet objectief onderzocht.

Er is hooguit een ander effect ontstaan, dat is dat mensen het OV gingen mijden.
Ik zie iig OV niet in de lijst voorkomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bywSY589gNfwevgBZSWhtFHkicY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xMIw71SMNbV1R6cLVPOTHSKF.png?f=fotoalbum_large

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:31:
[...]

[Afbeelding]
Misschien in de 80% waarvan we niet weten waar de besmetting is opgelopen.

Zie overigens de kapper en winkels er ook niet bij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

[Afbeelding]
Was dat in het begin wel zo dan?

Anders krijg je een beetje het verhaaltje van de anti-roze-olifant-detector van de buurman: "Maar er zijn toch helemaal geen roze olifanten?" -- "Zie je wel dat het werkt!"

Ik zou persoonlijk in het OV zijn voor een mondkapjesplicht in de spits omdat het dan nut heeft want je zit dichter op elkaar, maar ik snap ook waarom ze het op deze manier hebben geregeld. Of het heel veel heeft uitgehaald weten we alleen nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
[...]

[Afbeelding]
Wat zegt dat plaatje? Het suggereert een hoop maar ik kan er weinig mee.

Waar staan die cijfers voor? Hoe is het gemeten? (Simpel bij ov, hoeveel mensen weten bij wie ze in de coupe gezeten hebben dus hoe zou daar een bron en contact onderzoek plaats moeten vinden? )

Begin nou maar eens gewoon met de horeca te sluiten. Vervelend voor de ondernemers maar het is en blijft een luxe bedrijfstak die gewoon in deze tijd even niet kan. (En als jongeren dan hun toevlucht nemen naar een prive keet prima, dan blijven ze wel in hun eigen bubbel. )

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ankona schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:37:
[...]

Waar staan die cijfers voor? Hoe is het gemeten? (Simpel bij ov, hoeveel mensen weten bij wie ze in de coupe gezeten hebben dus hoe zou daar een bron en contact onderzoek plaats moeten vinden? )

Begin nou maar eens gewoon met de horeca te sluiten. Vervelend voor de ondernemers maar het is en blijft een luxe bedrijfstak die gewoon in deze tijd even niet kan. (En als jongeren dan hun toevlucht nemen naar een prive keet prima, dan blijven ze wel in hun eigen bubbel. )
Bij sportclubs s zie ik het nog veel meer mis gaan. Vrijwilligers hebben nog meer moeite om mensen ergens op aan te spreken. (het is al bespottelijk genoeg dat je elkaar tijdens het sporten gewoon in je nek mag hijgen). Bovendien is het ook een plaats waar alle groepen van de samenleving samenkomen. Daar verspreid het virus zich ook van regio naar regio.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Een van de problemen van veel informatie verstrekken is dat je onvermijdelijk je eigen informatie moet herroepen. En een hoop mensen kunnen niet bevatten dat je op maandag A kan zeggen en op dinsdag B zonder dat dat ook automatisch betekent dat je er niks van snapt of je de zaak opzettelijk voorliegt. Inzichten veranderen nou eenmaal.

Dat een organisatie als de WHO massa's materiaal online zet is prachtig maar nu zit je met allerlei twitteraars die met hun '2019 Influenze Pandemic Guidelines' aan komen zetten (die qua tekst ook suggereert te gelden voor andere, vergelijkbare virussen) die de volgende zaken in het vakje 'nooit doen' zetten:
-UV licht
-Vochtigheid aanpassen
-Contact Tracing
-Quarantaine van contacten van zieken
-Screenen bij binnenkomst/verlaten van een land
-Grenzen sluiten
-Interne reisbeperkingen

Ik zou het pdf document willen linken maar de link die het vorige week nog deed werkt niet meer. Dat helpt natuurlijk helemaal niks en zal alleen maar koren op de molen van de zaaiers van twijfel zijn.

edit: hier is ie: https://apps.who.int/iris...789241516839-eng.pdf?ua=1

Dit soort zaken zijn moeilijk te weerleggen. Hier is de World Health Organization, het hoogste orgaan op gezondheidshebied die keihard zeggen dat contact tracing nutteloos is. Wat kan je hier tegenin brengen ?

[ Voor 3% gewijzigd door IJzerlijm op 28-09-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ankona schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:37:
[...]

Horeca? Of bedoel je alleen de ca? ;)

Overigens toch weer een beetje extra getest vorige week:
Vorige week recordaantal mensen getest bij GGD
Afgelopen week zijn bij de GGD 207.670 mensen getest op het coronavirus. Dat is een recordaantal.
Een week eerder waren het nog 192.255 mensen. En in de eerste week van juni, toen de GGD met testen begon, waren het er 49.228.
In totaal zijn nu 1.957.247 testen uitgevoerd bij de GGD.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 28-09-2020 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:43:
[...]

Bij sportclubs s zie ik het nog veel meer mis gaan. Vrijwilligers hebben nog meer moeite om mensen ergens op aan te spreken. (het is al bespottelijk genoeg dat je elkaar tijdens het sporten gewoon in je nek mag hijgen). Bovendien is het ook een plaats waar alle groepen van de samenleving samenkomen. Daar verspreid het virus zich ook van regio naar regio.
Je laat een paar verhaallijnen door elkaar lopen.

Het argument dat vrijwilligers niet getraind zijn om mensen aan te spreken komt uit het nieuws waar de sport kantine tegen de horeca afgezet wordt. Ik denk niet dat die vrijwilligers daarin het verschil maken. Wat ik zie is dat men in een sport kantine nog redelijk met de regels bezig is maar dat het onbegrijpelijk is dat wanneer je eerst 1,5 constant fysiek contact hebt je daarna met een biertje in de hand afstand moet houden.
Al met al zou ik het niet gek vinden om de kantines te sluiten.
Het sporten zelf kun je opsplitsen in training en wedstrijden. Juist bij wedstrijden krijg je vermenging van regio's. Bij trainingen blijf je binnen een kleine, lokale bubbel.

Zelf sport ik veel en moet dan ook oppassen met mijn persoonlijke afwegingen. Echter ik denk wel dat sporten veel doet voor de geestelijke en fysieke gezondheid en daarmee een besmettingsrisico rechtvaardigt. Hoe groot het risico daadwerkelijk is, geen idee. Een sporthal is groot en in zekere zin bijna te vergelijken met buiten zijn. Een krachthok van een sportschool is weer kleiner en iedereen zit aan dezelfde spullen. Maar ja, hoeveel maatwerk kun je begrijpelijk houden en landelijk communiceren? Ik vind het lastig, gelukkig is het niet aan mij hierover te beslissen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:57
Ik zou 't jammer, maar wel begrijpelijk vinden, als er meer regulering op sport komt;

Kantines dicht, kleedkamergebruik beperken, publiek beperken; Wel door laten gaan, omdat je anders weer andere effecten op de volksgezondheid krijgt. Dat is altijd een lastige afweging. Maar sport mengt wel veel individuele 'bubbels' door elkaar;

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
MikeyMan schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:54:
[...]

Horeca? Of bedoel je alleen de ca? ;)
De branche lijkt het zelf niet te kunnen scheiden dus ga ik er maar in mee ;)

Maar enkel de cafe's en clubs na 22:00 dicht doen zal waarschijnlijk het probleem al voor 90% opgelost hebben terwijl de rest gewoon omzet kan blijven draaien.

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:20

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Er is tot nu toe toch alleen een Telegraaf journalist die geopperd heeft dat het over mondkapjes zou gaan (en dat neemt de rest van de media over)? Of zijn er al meer 'directe' bronnen.

Als we kiezen voor mondkapjes kiezen we er, in mijn ogen, voor om niet het echte probleem aan te pakken en zullen we dus het tij nu niet keren. Het enige voordeel is, dat mensen die nogal vergeetachtig zijn, er wat meer aan herinnerd worden dat er iets aan de hand is.

Kappers en andere contactberoepen zijn de aller, allermakkelijkste clusters om op te sporen en staan niet genoemd als bekende bronnen, dus daar helpt het niet. Misschien in de supermarkten (die zijn moeilijker als cluster te ontdekken), maar dat staat nogal haaks op het feit dat het lijkt alsof besmettingen 'in het voorbijgaan' amper voor komen.

Mijn voorspelling:
- Cafés landelijk vroeger dicht en veel strengere handhaving (misschien een bezoekerslimiet)
- Sportkantines misschien wel dicht
- Misschien restaurants niet meer mogelijk voor andere gezelschappen dan je eigen huishouden
- Groepsvorming landelijk naar max 30 mensen (misschien uitgezonder begrafenissen)
- Strikte oproep om veel meer thuis te werken

Wat ik niet verwacht, maar wel hoop:
- Regie over maatregelen terug naar landelijk niveau. De veiligheidsregio's durven niet door te pakken
- Geen verdere symboolpolitiek rondom voetbalstadions (of theaters etc)

Ik hoop echt dat we niet iets met mondkapjes gaan doen. Hét grote probleem zit in mensen die zich niet aan de basismaatregelen houden en bij knuffelen ed helpt een mondkapje ook niet (alsof mensen het dan al ophouden). In mijn ogen neem je dan een voor de buhne zware maatregel, maar doen we het straks nog slechter, omdat de grondoorzaak niet aangepakt wordt (maar hoe je die exact wel moet aanpakken, dat weet ik ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ZieMaar! schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:03:
Er is tot nu toe toch alleen een Telegraaf journalist die geopperd heeft dat het over mondkapjes zou gaan (en dat neemt de rest van de media over)? Of zijn er al meer 'directe' bronnen.

Als we kiezen voor mondkapjes kiezen we er, in mijn ogen, voor om niet het echte probleem aan te pakken en zullen we dus het tij nu niet keren. Het enige voordeel is, dat mensen die nogal vergeetachtig zijn, er wat meer aan herinnerd worden dat er iets aan de hand is.

Kappers en andere contactberoepen zijn de aller, allermakkelijkste clusters om op te sporen en staan niet genoemd als bekende bronnen, dus daar helpt het niet. Misschien in de supermarkten (die zijn moeilijker als cluster te ontdekken), maar dat staat nogal haaks op het feit dat het lijkt alsof besmettingen 'in het voorbijgaan' amper voor komen.

Mijn voorspelling:
- Cafés landelijk vroeger dicht en veel strengere handhaving (misschien een bezoekerslimiet)
- Misschien restaurants niet meer mogelijk voor andere gezelschappen dan je eigen huishouden
- Groepsvorming landelijk naar max 30 mensen (misschien uitgezonder begrafenissen)

- Regie over maatregelen terug naar landelijk niveau. De veiligheidsregio's durven niet door te pakken

Ik hoop echt dat we niet iets met mondkapjes gaan doen. Hét grote probleem zit in mensen die zich niet aan de basismaatregelen houden en bij knuffelen ed helpt een mondkapje ook niet (alsof mensen het dan al ophouden). In mijn ogen neem je dan een voor de buhne zware maatregel, maar doen we het straks nog slechter, omdat de grondoorzaak niet aangepakt wordt (maar hoe je die exact wel moet aanpakken, dat weet ik ook niet).
Klinkt plausibel. Wat ik vanaf het begin al een beetje mis: "BLIJF IN JE EIGEN REGIO". Restaurantje; prima, in de buurt, zelfde voor andere activiteiten. Ondersteun je lokale winkelier. Al dat gereis schiet sowieso niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Ik hoop dat we stoppen met hardnekkig ontkennen dat het virus zich kan verspreiden via aerosolen en eindelijk iets aan ventilatie gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Cruise Control schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:10:
Ik hoop dat we stoppen met hardnekkig ontkennen dat het virus zich kan verspreiden via aerosolen en eindelijk iets aan ventilatie gaan doen...
Ik denk niet dat ze dat publiekelijk gaan erkennen in een persconferentie want dan krijg je weer een Maurice die heel hard "ZIE JE WEL!" gaat lopen schreeuwen aan tafel bij Lubach.

Als er maatregelen komen voor ventilatie dan worden die 'onder de radar' bekend gemaakt naar de mensen voor wie het van toepassing is. Mijn oom is docent op het voortgezet onderwijs en die zegt al dat er behoorlijk wat aan de ventilatie wordt gewerkt om die reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-10 21:46

ultimateharry

Team Slayer:-)

ZieMaar! schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:03:

Mijn voorspelling:

Eens, ik denk dat de crux zit in het limiteren van bijeenkomsten van grote groepen mensen binnen, zowel in de horeca, op het werk, sportkantines etc.
Gewoon op landelijk niveau, is misschien niet fijnmazig, maar wel duidelijk, geen waterbed-effecten zoals we zagen met de bruiloften in Amsterdam.
Ook wil je niet te veel maatwerk, met allemaal uitzonderingen en beslisbomen per situatie die je op een A3 moet afbeelden. Te ingewikkeld, lastig te communiceren, en lokt ook weer "ja maar wij dan" uitzonderings-eisen uit van anderen.

En belangrijk: leg uit dat we dit niet alleen doen voor het niet overbelasten van de zorg, maar ook om de economie niet weer een lockdown-klap te hoeven geven.

[ Voor 4% gewijzigd door ultimateharry op 28-09-2020 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Cruise Control schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:10:
https://lci.rivm.nl/aerog...atiesystemen-onderbouwing

Ik weet niet of dit een hardnekkige ontkenning is (wat sowieso een erg stigmatiserende omschrijving is), maar als je dit zo leest dan lijky er geen reden te zijn in om op dat gebied nu een andere koers te gaan varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:55
Stoney3K schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:28:
[...]

Ik denk ook dat dat de hoofdreden is waardoor de besmettingen in OV zijn afgenomen, dus indirect helpen mondkapjes wel. ;-)

Dat zou ook gebeuren als mondkapjes verplicht wordt in winkelcentrums, heel veel mensen blijven dan weg en gaan dan alleen nog als het echt niet anders kan dus indirect wordt het gewenste effect wel bereikt. :+
ZieMaar! schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:17:
[...]

https://lci.rivm.nl/aerog...atiesystemen-onderbouwing

Ik weet niet of dit een hardnekkige ontkenning is (wat sowieso een erg stigmatiserende omschrijving is), maar als je dit zo leest dan lijky er geen reden te zijn in om op dat gebied nu een andere koers te gaan varen.
Dat heeft te maken met het financieel plaatje waardoor men het ook hardnekkig blijft ontkennen, je zadelt gebouweigenaren op gigantische kosten om UV filters etc te plaatsen.

Waarom denk je dat mondkapjes in NL nog niet overal verplicht zijn? puur omdat er in verleden een tekort was, dat lijkt inmiddels opgelost te zijn en nu beginnen ze opeens wel weer over mondkapjes te "zeuren".

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 28-09-2020 12:20 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
MikeyMan schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:08:
[...]

Klinkt plausibel. Wat ik vanaf het begin al een beetje mis: "BLIJF IN JE EIGEN REGIO". Restaurantje; prima, in de buurt, zelfde voor andere activiteiten. Ondersteun je lokale winkelier. Al dat gereis schiet sowieso niet op.
Eerste maatregel is in dat kader heel eenvoudig:
Stop met mondkapjes in de trein!

Sterker nog, stop helemaal met personen vervoeren in de trein.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:57

ericplan

5180 Wp PV

[...]

[Afbeelding]
Dit plaatje was toch vorige week al afgeserveerd? Bron was waar er een krantenartikel over is verschenen.
Bron van het plaatje:
https://www.bddataplan.nl/corona/

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 28-09-2020 12:23 . Reden: link ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@mr_evil08 je zegt het met een smiley maar het toont wel aan waarom het een lastige kwestie is, en ook deels symboolpolitiek of duikpolitiek is. Je wil niet als politicus zeggen: blijf weg uit mijn stad als je ook door middel van ‘pesten’ kan, waarmee je ook nog toegeeft aan de onderbuik.

Voor je tweede stelling, waarin je stelt dat de hoge kosten voor aanpassing van ventilatie het advies van het rivm beïnvloedt, lijkt me het wel beter om bewijs te leveren. Het is nogal een beschuldiging.
mr_evil08 schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:17:
[...]

[...]

Dat heeft te maken met het financieel plaatje waardoor men het ook hardnekkig blijft ontkennen, je zadelt gebouweigenaren op gigantische kosten om UV filters etc te plaatsen.

[ Voor 47% gewijzigd door ZieMaar! op 28-09-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ultimateharry schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:12:
[...]

Eens, ik denk dat de crux zit in het limiteren van bijeenkomsten van grote groepen mensen binnen, zowel in de horeca, op het werk, sportkantines etc.
Gewoon op landelijk niveau, is misschien niet fijnmazig, maar wel duidelijk.
Genoeg werkgevers die hun personeel gewoon weer verplicht 100% naar kantoor willen komen (op m'n woonwerkverkeer zie ik het ook wel vanouds drukker worden) , zelfs binnen de (semi)overheid dus ik ben wat cynisch als ik al die stijgende cijfers zie maar m'n werkgever op dat vlak doet alsof er niets aan de hand is. :|

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ericplan schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:19:
[...]

Dit plaatje was toch vorige week al afgeserveerd? Bron was waar er een krantenartikel over is verschenen.
Ah, k, niet meegekregen.

Zou de GGD GHOR dit soort statistieken publiceren vanuit hun contactonderzoek?

PSN

Pagina: 1 ... 88 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic