Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.580 views

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Leon Zwiers schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:11:
[...]

Maar dan is het beter te behappen dat honderden mensen in een schoolgebouw, of 12 k mensen in een stadion. Zoveel passen er niet in een gemiddeld huis :P
Ja, ik denk dat het hier in huis met 120 man al aardig aan de drukke kant is.

Maar gaat m.i. vooral mis door de combinatie van aantal mensen en aantal verschillende clusters waartussen contact is.

Ik blijf hem spammen hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7d6aNHPfURgAyOkKQ6-RhefbOc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/WmlaQEzPpnXvpuJ9RkhkQ0wH.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2020 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Leon Zwiers schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:11:
[...]

Maar dan is het beter te behappen dat honderden mensen in een schoolgebouw, of 12 k mensen in een stadion. Zoveel passen er niet in een gemiddeld huis :P
Gisteren op NOS gaat het vooral mis in Amsterdam door migranten / allochtonen, you name it. Ze zijn de taal niet machtig en kijken ook geen persconferenties. De GGD gaat nu wel de wijk in om te kijken of ze de voorlichting kunnen verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Het hele beleid valt of staat bij dat mensen met klachten gewoon thuis blijven. Dat wordt nu bemoeilijkt doordat het hele testen waardeloos is geworden. Word je wakker met een snotneus en koppijn, is de barrière om makkelijk een test aan te vragen vrij groot. Zie eerst maar eens een plekje te vinden en dan kan je met pech nog een halve week wachten op de uitslag.

En zo zit je een hele week thuis en krijg je een (te) oude testuitslag binnen. Ja, dan gaan mensen maling hebben aan de regels en naar buiten. Werk gaat gewoon door. Ik praat het niet goed, maar dit helpt natuurlijk niet.

Los van überhaupt anderhalve meter aanhouden natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Soccer98 op 25-09-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ed1703 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:16:
[...]

Gisteren op NOS gaat het vooral mis in Amsterdam door migranten / allochtonen, you name it. Ze zijn de taal niet machtig en kijken ook geen persconferenties. De GGD gaat nu wel de wijk in om te kijken of ze de voorlichting kunnen verbeteren.
Pas op wat je zegt, je hebt zo een rel aan je broek.

Maar dat is wel de ervaring van vrienden van me bij de politie in den haag. Duurde ook lang voordat er überhaupt iets vertaald (mocht) worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:39
ed1703 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:16:
[...]

Niet heel verbazingwekkend inderdaad. Bij ons in de rijnmond regio was er een klein 2e golfje door Marokkanen rondom het offerfeest. Die hadden massaal de regels aan de laars gelapt en waren grote bijeenkomsten gaan doen. 2 weken later lagen hun 65+ers massaal in het ziekenhuis. Die zijn inmiddels een stuk voorzichtiger, en ze zijn ook vanuit de eigen gemeenschap heel erg op het voorlichten en preventie gaan focussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Leon Zwiers schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:58:
Vond Aboutaleb wel helder:

Het is geen gezondheidscrisis meer, maar een gedragscrisis.

Dat dit nu allemaal weer misgaat is te danken aan de mensen die zich niet aan een aantal simpele gedragsregels willen houden
Vergeet niet de kracht van de willekeur:
- Black life matters
- Grapperhaus
- Voetbal wel, andere sporten niet.
- Individuen wel gestraft, groepen niet.
- Geen mondkapjes, wel mondkapjes.
- Afstand in het ov houden, in vliegtuig niet door HEPA filters, daarna in het ov ook weer niet zonder hepa filters.
Enzovoorts.
Heel leuk dat iedere burgemeester / adviesorgaan zijn eigen belang heeft.
Maar het helpt allemaal niet om één groot belang uit te brengen.
Er worden zo veel fouten en slordigheden gemaakt, dat het geen gedragscrisis maar een leiderschapscrisis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:52
ZieMaar! schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:05:
Toch nog ff over die lockdown, wat valt er nou exact nog down te locked?
- contactberoepen? Komt volgens weinig naar voren als cluster, zijn ook plekken die goed triage kunnen doen (en dat in mijn n=1 ervaring ook wel doen) en waar contact onderzoek makkelijk is
- scholen? In ieder geval het basisonderwijs lijkt echt voor niets dicht geweest te zijn
- sportscholen? Lijken ook weinig clusters te zijn, plus de clusters die er zijn, zijn meer kantine gerelateerd lijkt het

Blijft over de horeca, waarbij ik best geloof dat zeker cafés een grote bijdrage hebben aan de verspreiding. En natuurlijk evenement , bruiloften ed...

Misschien moet er gewoon een limiet op samenkomsten komen, van bijvoorbeeld max 10 man in een ruimte, uitgezonderd restaurants en schoollokalen?

Ik vind het lastig, in the end (of juist in het begin) draait om afstand houden, drukte vermijden en thuis blijven bij klachten. Als dat naar de achtergrond gaat is de rest snel water naar de zee dragen...
Meeste bekende clusters is toch scholen (ik denk middelbaar en hoger), sportverenigingen, verzorgingshuizen. En dan nog veel thuis/familie/vrienden en werk.
Dus ik zou zeggen:
- alle scholen dicht behalve basisscholen
- contactsporten volwassenen verbieden (tenzij ze regelmatig getest kunnen worden)
- limieten op winkels
- limieten op horeca, eerder dicht
- limieten op samenkomsten. max 30 , en thuis weer max 3 , altijd afstand houden
- thuis werken weer meer benadrukken, werkgevers mogen je niet verplichten naar kantoor te komen

Dit alles totdat besmettingen etc. weer van laag niveau zijn.
En zodra er écht meer en sneller getest kan worden weer het eea. opheffen.
Of bv. zodra sneltests goed betrouwbaar zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

Yucon

*broem*

Leon Zwiers schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:18:
[...]

Niet heel verbazingwekkend inderdaad. Bij ons in de rijnmond regio was er een klein 2e golfje door Marokkanen rondom het offerfeest. Die hadden massaal de regels aan de laars gelapt en waren grote bijeenkomsten gaan doen. 2 weken later lagen hun 65+ers massaal in het ziekenhuis. Die zijn inmiddels een stuk voorzichtiger, en ze zijn ook vanuit de eigen gemeenschap heel erg op het voorlichten en preventie gaan focussen.
Moslims zijn met de ramadan veel terughoudender geweest dan ik verwacht had. In die culturen is men normaal wat fysieker en ook vaak wat gelatener "want als god het wil..", en die twee factoren samen zijn een recept voor ellende. Maar de imams hebben toen echt collectief ingepeperd dat je dit jaar toch echt even thuis moest blijven. Ik denk dat we daar heel blij om mogen zijn. Zeker omdat diabetes ook nog een dingetje is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik denk dat alle feestlocaties voor trouwerijen en dergelijke dicht moeten. Dat zijn ook feestjes die je niet wil missen als je een beetje snottert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-10 11:18
Plenkske schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:19:
[...]

Meeste bekende clusters is toch scholen (ik denk middelbaar en hoger), sportverenigingen, verzorgingshuizen. En dan nog veel thuis/familie/vrienden en werk.
Dus ik zou zeggen:
- alle scholen dicht behalve basisscholen
- contactsporten volwassenen verbieden (tenzij ze regelmatig getest kunnen worden)
- limieten op winkels
- limieten op horeca, eerder dicht
- limieten op samenkomsten. max 30 , en thuis weer max 3 , altijd afstand houden
- thuis werken weer meer benadrukken, werkgevers mogen je niet verplichten naar kantoor te komen

Dit alles totdat besmettingen etc. weer van laag niveau zijn.
En zodra er écht meer en sneller getest kan worden weer het eea. opheffen.
Of bv. zodra sneltests goed betrouwbaar zijn.
De meeste bekende clusters zijn gewoon thuissituaties.....dus gewoon niemand meer bijlelkaar over de vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:47
Leon Zwiers schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:07:
[...]

Jammer alleen dat de politiebond dan direct loopt te janken dat het hun taak niet is en naar de BOA's wijzen en de BOA's lopen te janken dat ze pepperspray en een wapenstok willen en dat ze anders gaan staken.
En de politie is natuurlijk ook onderbezet ( goh, nog een sector die oh zo belangrijk blijkt, maar dik onderbetaald is, toch een bijzonder veel terugkomend dingetje in deze crisis. Belangrijk voor de volksgezondheid en veiligheid? --> onderbetaald, ondergewaardeerd en dus dikke tekorten) )

Dus hoe wil je dit faciliteren.
Tja, wie zijn er niet onderbetaald dan? Volgens mij is dus praktisch iedereen bij de overheid onderbetaald (Zorg, onderwijs en politie in ieder geval); Als ik zie wat mijn collega's verdienen (zakelijk dienstverlening) dan wordt je als HBO-er in zorg/onderwijs beter betaald, alleen wel prettigere werktijden vermoed ik.

Probleem is dat ze bij mensen thuis niet zoveel kunnen, omdat de corona-wet nog niet is aangenomen.

Een combi van bijeenkomsten buiten de horeca verbieden, de regels voor de horeca aanscherpen en er zelf verantwoordelijk voor maken (1e overtreding waarschuwing, 2e overtreding boeter, 3e boete dicht voor 2 maanden o.i.d.);

Zelfde bij supermarkten, als die niet ingrijpen omdat klanten zich niet aan de huisregels houden, dan sluiten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
bvbal79 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:30:
[...]

De meeste bekende clusters zijn gewoon thuissituaties.....dus gewoon niemand meer bijlelkaar over de vloer
Waarvan het RIVM de oorsprong weet is het meeste via thuis inderdaad. Daarom noemde ik die ook.
Maar clusters worden nog anders bijgehouden, en worden vaak ook in het nieuws gedeeld:

https://coronalocator.kna...2%3A%22field_563%22%7D%5D

Van de recente zie je de meeste bij school, sport en woonvoorziening/verzorging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik las overigens gisteren dit artikel: Hele Nijmeegse vriendengroep met corona besmet op bierfestival buiten: ‘Onderling let je niet zo op’

Ik vraag me dan ook altijd af waar zulk soort lui dan hun blijkbaar geringe verstand hebben zitten? In hun zojuist geamputeerde kleine teen ofzo? :X

Echt... doodleuk met elkaar lopen knuffelen, lekker hutje-mutje op elkaar zitten en dan achteraf hypocriet verbaasd zijn dat ze besmet zijn. Echt. Hoe krijg je dit voor elkaar, heb je de laatste 6 maanden dan écht onder een steen gelegen en geen enkel nieuwsartikel meegekregen? :?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
wildhagen schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:37:
Ik las overigens gisteren dit artikel: Hele Nijmeegse vriendengroep met corona besmet op bierfestival buiten: ‘Onderling let je niet zo op’

Ik vraag me dan ook altijd af waar zulk soort lui dan hun blijkbaar geringe verstand hebben zitten? In hun zojuist geamputeerde kleine teen ofzo? :X

Echt... doodleuk met elkaar lopen knuffelen, lekker hutje-mutje op elkaar zitten en dan achteraf hypocriet verbaasd zijn dat ze besmet zijn. Echt. Hoe krijg je dit voor elkaar, heb je de laatste 6 maanden dan écht onder een steen gelegen en geen enkel nieuwsartikel meegekregen? :?
Ja maar, het was toch buiten ! :+ 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:42
Tsja dat van dat thuiswerken is zo dubbel inderdaad.

Bij ons mag je thuiswerken maar eigenlijk willen ze ook graag mensen op kantoor zien.

Ik werk voornamelijk thuis en krijg steeds te horen dat ik vaker op kantoor moet komen om zichtbaar te zijn.

Werkzaamheden die ik thuis die zijn ze dan wel weer super tevreden over.

Beetje krom allemaal, aan de andere kant heb ik een kind op de middelbare met 1500 personen in een gebouw dus tsja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

Je kunt ze affakkelen, maar hun gedrag lijkt niet heel anders dan het gemiddelde te zijn. Ik zie zelf die 1,5 meter bij dit soort dingen ook niet echt terugkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Er staat gewoon weer 155km op (regenachtige) de vrijdagmiddagspits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:43

Ik vind het altijd wel mooi als ze de term 'coronaproof' gebruiken.

Vaak in de context van: ik heb tape op de grond geplakt, een plexiglaasje opgehangen en een zeeppompje neergezet, nu is het coronaproof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja maar Maurice de Hond en Ira Helsloot zei dat je buiten niet besmet kunt raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:37
ZieMaar! schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:05:
Toch nog ff over die lockdown, wat valt er nou exact nog down te locked?
- contactberoepen? Komt volgens weinig naar voren als cluster, zijn ook plekken die goed triage kunnen doen (en dat in mijn n=1 ervaring ook wel doen) en waar contact onderzoek makkelijk is
- scholen? In ieder geval het basisonderwijs lijkt echt voor niets dicht geweest te zijn
- sportscholen? Lijken ook weinig clusters te zijn, plus de clusters die er zijn, zijn meer kantine gerelateerd lijkt het

Blijft over de horeca, waarbij ik best geloof dat zeker cafés een grote bijdrage hebben aan de verspreiding. En natuurlijk evenement , bruiloften ed...

Misschien moet er gewoon een limiet op samenkomsten komen, van bijvoorbeeld max 10 man in een ruimte, uitgezonderd restaurants en schoollokalen?

Ik vind het lastig, in the end (of juist in het begin) draait om afstand houden, drukte vermijden en thuis blijven bij klachten. Als dat naar de achtergrond gaat is de rest snel water naar de zee dragen...
Ik heb de cijfers even niet paraat van waar (in welke situaties) de meeste clusters optreden, maar wat veel de ronde doet is jongeren/studenten en feestjes. Volgens mij geldt al langer dat je niet meer dan 6 mensen thuis mag ontvangen tegelijkertijd, daar gaan die feestjes gegarandeerd overheen.
Persoonlijk zou ik dan niet inzetten op strafrechtelijke vervolging of wat dan ook, maar zou ik eerder ingaan op dingen die dichterbij staan. Bijvoorbeeld bij studenten, worden ze betrapt op zo'n feestje van studentenvereniging X, harde maatregelen tegen die vereniging (subsidies stopzetten, vereniging opheffen etc.).
Universiteiten en hogescholen zouden ook een statement kunnen maken: wordt je betrapt op zo'n feestje dan kom je dit semester de lessen niet meer in en mag je de tentamens niet maken.

En ja, dit zijn maar voorbeelden en er zijn gegarandeerd regels/dingen waardoor het wellicht niet mogelijk is. Ik vind echter dat boetes en met name het krijgen van een strafblad (zoals eerst was) te ingrijpend voor de toekomst, maar het heeft weinig direct merkbaar effect nu op de persoon. Wanneer een student een half jaar geen lessen en tentamens meer mag volgen, dan bedenk je je denk ik nog wel een tweede keer voordat je naar een groot feest gaat. Hetzelfde voor verenigingen, als zij grote hoeveelheden inkomsten aan subsidies mislopen gaan ze ook niet zo maar meer de gok nemen om een groot feest te organiseren.

Eenzelfde iets zouden voetbalclubs kunnen doen richting fans die zich niet aan de regels houden, dreig ze maar een stadionverbod voor 3 of 6 maanden. Leuk dat een club voor het eerst in tich jaren weer Europees voetbal mag spelen, maar zorg er als club dan ook voor dat wanneer er zoveel mensen komen, dat het mogelijk is om op een veilige manier het te vieren; organiseer iets op een grote, open locatie (op de trainingsvelden of iets dergelijks).

Ik kijk wel met een wat gekleurde bril naar de hele situatie. Tijdens mn studententijd ben ik niet zo'n party animal geweest, niet bij een vereniging gezeten. Wel wat feestjes bezocht, meeste weekenden toch wel naar de kroeg enzovoorts. Maar ik snap niet dat men zich niet realiseert dat deze situatie (hopelijk) een eens in je leven situatie is. Het is zwaar balen wanneer je niet gezellig kunt feesten ieder weekend, maar kom op zeg, het is zwaar asosociaal richting de ouderen, zwakkeren, al het personeel in de zorg en ook tegenover iedereen die zich wel zo goed en kwaad als het kan aan de regels houdt.

Mijn vriendin en ik waren dit jaar van plan een grote rondreis vakantie te maken rond de Alpen, dat kon allemaal niet doorgaan (sterker nog: we zijn helemaal niet weg geweest). Ook flink balen, maar goed, komt volgend jaar hopelijk wel weer. Wij zaten ook wekelijks in de bios, in een restaurant of op een terrasje.. doen we nu ook zo goed als niet. Een overlijden in de familie gehad waar we niet bij de begrafenis konden zijn, vanwege het maximaal aantal mensen.
We hebben het echter van de positieve kant bekeken, niet van "wat kan/mag nu allemaal niet", maar "wat kan dan nu wel". En daardoor heb ik heel wat projectjes in en om het huis deze zomer al kunnen doen, die ik eigenlijk pas op zn vroegst volgend jaar zou kunnen doen. Geld wat daaraan gespendeerd is zorgt voor waardestijging van het huis of zorgt ervoor dat we de jaren erna meer besparen. Geld wat ik uitgespaard heb van de vakantie spaar ik op voor volgend jaar, of beter nog investeer ik nu zodat elke euro van dit jaar volgend jaar 1.10 euro is geworden.

En ik hoop eerlijk gezegd dat aankomende strengere regels nog altijd enigszins regio gebonden blijven. Ik weet niet waar het aan ligt, of het de algehele gemiddelde instelling van de mensen hier in (Zuid) Limburg is, of dat het komt omdat in Brabant en Limburg in het begin van de Corona de zwaarste klappen zijn gevallen, maar hier lijkt men zich wel nog een beetje te kunnen gedragen; hier stijgen de aantallen bijna niet. En ik bedoel dan aantallen per 100.000 inwoners, want ja in absolute aantallen is het zeker hoger omdat er in de Randstad veel meer mensen wonen. Maar zelfs dan is het verschil enorm; waar hier de laatste weken gemiddeld per dag 2 per 100.000 besmettingen geconstateerd worden (minder dan een handje vol mensen per dag, soms dagen op rij met 0, soms uitschieters naar 5 of 7), is het in Amsterdam over de 40 per 100.000, oftewel 20 keer zo erg. Ik begin toch te denken dat dit te maken heeft met een verschil van mentaliteit tussen Limburgers en mensen uit de Randstad, maar goed dit is maar een onderbuikgevoel.GekkePrutser in "Het Coronavirus in Nederland en België -..."

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06
Het moge duidelijk zijn dat de bewustwording bij de meeste mensen gewoon weer wat hoger mag. Op het werk van mijn vrouw alles 'corona proof' gemaakt. Dus overal schermen tussen etc etc. Mensen vragen zelfs of er corona maatregelen zijn getroffen. En dan als puntje bij paaltje komt zitten ze lekker allemaal hutje mutje bij elkaar aan de eettafel tijdens de lunch. En als je ze er op aanspreekt worden ze nog boos ook :?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:29

mvds

Totally awesome!

JeroenNietDoen schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:15:
Zoals het momenteel gaat, ik zou bijna wensen dat....bijna ;)
Tja, ik kan ook niet echt zeggen dat we (als in... de mensheid) het niet zouden verdienen... Is het niet het corona-gebeuren dan is het wel het systematisch naar de klote helpen van de aarde, en elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:37
MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:41:
[...]

Ja maar Maurice de Hond en Ira Helsloot zei dat je buiten niet besmet kunt raken.
Zelfs Maurice de Hond adviseert om buiten niet op minder dan een meter afstand met de gezichten naar elkaar toe te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-10 18:57
Moi_in_actie schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:42:
[...]

Persoonlijk zou ik dan niet inzetten op strafrechtelijke vervolging of wat dan ook, maar zou ik eerder ingaan op dingen die dichterbij staan. Bijvoorbeeld bij studenten, worden ze betrapt op zo'n feestje van studentenvereniging X, harde maatregelen tegen die vereniging (subsidies stopzetten, vereniging opheffen etc.).
Universiteiten en hogescholen zouden ook een statement kunnen maken: wordt je betrapt op zo'n feestje dan kom je dit semester de lessen niet meer in en mag je de tentamens niet maken.
Note, ik ben het wel eens met je statement.
Maar helaas kan met de huidige wetgeving het niet dat je studenten verbied om tentamens te laten maken (en dus niet de studiepunten te kunnen behalen).

In mijn studietijd (nu voel ik mij zo oud, terwijl ik sinds 'maar' 4 jaar geleden afgestudeerd ben) was er ook een docent die wilde je voor poging 1 (dus dat je alleen de her mocht toen) uitsluiten als je niet voldeed aan bepaalde voorwaarden, welke laat ik even in het midden.
Blijkbaar mocht je geen aanvullende voorwaarden stellen na de vaststelling van de Onderwijs en Examen Regelement (de OER in volksmond) die voor een heel studiejaar geldt.

En voor jouw statement geldt hetzelfde. Ik durf te wedden dat als die studenten die dan 'slachtoffer' worden, naar hogerop kunnen stappen en het zeer gemakkelijk kunnen winnen (wel worden ze dan wss met de nek aangekeken, maar studenten staan heel sterk eigenlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jovatov schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:46:
[...]

Zelfs Maurice de Hond adviseert om buiten niet op minder dan een meter afstand met de gezichten naar elkaar toe te staan.
Is dat zo? Hoor hem eigenlijk vooral bezigen dat je buiten niet besmet raakt. De nuance heb ik dan volledig gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Tja, meeste besmettingen thuis is niet zo gek en hoeft ook helemaal niet erg te zijn;

Als ik besmet raak is de kans best wel groot dat ik vrouw en kinderen aansteek; Maar zolang we allemaal braaf in quarantaine gaan bij klachten, is dat helemaal geen ramp/drama/versneller van het virus.

Gemiddelde huishoudgrootte is 2,1, dus iedereen heeft gemiddeld 1,1 huisgenoot;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:49:
[...]

Is dat zo? Hoor hem eigenlijk vooral bezigen dat je buiten niet besmet raakt. De nuance heb ik dan volledig gemist.
Als je een paar uur op een kluitje met elkaar zit, kan je overal besmet raken. De algemene tendens van dat standpunt is dat buitenbesmettingen vooral erg zeldzaam zijn, wat ook klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:49:
[...]

Voor zover ik weet heeft hij er nooit een blog aan gewijd waarom dit belangrijk is,. Maar hij noemt het wel in zijn advies.

Hoewel hij zelf wel graag in gesprek gaat met Viruswaarheid en co, zie je dat Maurice wel vaker net een ander standpunt inneemt.
Maurice waarschuwt juist voor een tweede golf als het zo doorgaat. Waarbij Viruswaarheid en co nog altijd over een 'casedemic' zonder gevaar wordt gesproken en in uiterste gevallen een verzonnen virus door de overheid om ons onder de duim te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Momenteel op o.a. facebook ook de persco na de ministerraad.

https://www.facebook.com/ministerpresident

De reacties zijn treffend :X

Ah, de pers is ook weer omgeslagen: "waarom dan deze milde maatregelen".

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2020 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Ryur schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:47:
[...]

Note, ik ben het wel eens met je statement.
Maar helaas kan met de huidige wetgeving het niet dat je studenten verbied om tentamens te laten maken (en dus niet de studiepunten te kunnen behalen).
Inderdaad zoals ik al zei, grote kans dat de exacte genoemde voorbeelden technisch of wettelijk niet mogelijk zijn. Het ging mij meer om het idee/de beeldvorming. Schijnbaar is het onder bepaalde groepen, zoals studenten, niet duidelijk dat de negatieve gevolgen van hun acties zwaarder wegen dan de positieve gevolgen van b.v. wel naar dat feestje gaan (en dan met name zwaarder in het overall plaatje van de zorg, de economie en de wereldwijde pandemie). Een gevolg presenteren wat zij direct voelen kan ervoor zorgen dat het besef doordringt en men toch voorzichtiger wordt.

Eenzelfde (niet haalbaar) voorbeeld zou kunnen zijn: deze Corona crisis kost de economie en ook de zorg bakken met geld (miljarden). De zorgpremie gaat hierdoor alweer stijgen. Ik zou bijna zeggen, mensen die doelbewust de regels aan hun laars lappen en dan betrokken raken bij een Corona uitbreek, die mensen mogen volgend jaar direct het eigen risico volledig aftikken ter compensatie. Nogmaals, totaal niet haalbaar, maar zou het haalbaar zijn, zou ik er prima in kunnen komen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:25
MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:53:
Momenteel op o.a. facebook ook de persco na de ministerraad.

https://www.facebook.com/ministerpresident

De reacties zijn treffend :X
Screenshotje? Ik heb geen facebook (social media is het instrument van het kwaad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat ik niet begrijp is dat de Belgische overheid is geen team communicatie-experten / marketeers inhuurt. De persconferenties en de manier van communiceren is zo bedroevend dat het zeker niet helpt om de bevolking gemotiveerd te houden om de maatregelen te volgen :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
Adlermann schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:56:
[...]

Screenshotje? Ik heb geen facebook (social media is het instrument van het kwaad).
Even snel een aantal reacties gekopieerd, het gaat zo hard met reageren dat het lastig was.
Note: natuurlijk de namen eruit gefilterd ;) geen heksenjacht.

Het virus kan klok kijken wat knap zeg. En ook grappig dat het op zondag pas in gaat terwijl het oh zo erg is. Klopt geen reet van

Gewoon je bek houden!!

Rutte je zegt heel veel maar niets zinnigs ga gewoon bij je vriendje uithuilen

Je ziet zn neus groeien 🤣🤣

Hij het zelf virus 😡😡

Bla bla bla pinokkio is weer bezig

[ Voor 18% gewijzigd door Ryur op 25-09-2020 16:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ryur schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:58:
[...]

Het virus kan klok kijken wat knap zeg. En ook grappig dat het op zondag pas in gaat terwijl het oh zo erg is. Klopt geen reet van

Gewoon je bek houden!!

Rutte je zegt heel veel maar niets zinnigs ga gewoon bij je vriendje uithuilen

Je ziet zn neus groeien 🤣🤣
Wat een niveau.. En dat heeft stemrecht |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Rutte vertrouwt er te veel op dat we in overgrote meerderheid gewoon naar 'm luisteren, dat vind ik eerlijk gezegd best wel naïef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 18:30
Jovatov schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:53:
[...]

Voor zover ik weet heeft hij er nooit een blog aan gewijd waarom dit belangrijk is,. Maar hij noemt het wel in zijn advies.

Hoewel hij zelf wel graag in gesprek gaat met Viruswaarheid en co, zie je dat Maurice wel vaker net een ander standpunt inneemt.
Maurice waarschuwt juist voor een tweede golf als het zo doorgaat. Waarbij Viruswaarheid en co nog altijd over een 'casedemic' zonder gevaar wordt gesproken en in uiterste gevallen een verzonnen virus door de overheid om ons onder de duim te houden.
Het blijft m.i. bizar dat een sociaal geograaf met een aantal mislukte ondernemingen zich presenteert als wandelend corona orakel en dat er nog altijd hordes mensen achter aan hobbelen.
Moi_in_actie schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:54:
[...]
Eenzelfde (niet haalbaar) voorbeeld zou kunnen zijn: deze Corona crisis kost de economie en ook de zorg bakken met geld (miljarden). De zorgpremie gaat hierdoor alweer stijgen. Ik zou bijna zeggen, mensen die doelbewust de regels aan hun laars lappen en dan betrokken raken bij een Corona uitbreek, die mensen mogen volgend jaar direct het eigen risico volledig aftikken ter compensatie. Nogmaals, totaal niet haalbaar, maar zou het haalbaar zijn, zou ik er prima in kunnen komen.
Los van de haalbaarheid is het ook totaal arbitrair. Gaan we dan ook mensen die roken, te veel alcohol drinken of te veel suiker/vet eten meer laten betalen? Dat gedrag kost ons al decennia miljarden, enige verschil met corona is dat het een acuut verschijnsel is in plaats van sluimerende welvaartsziekten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
BoB_HenK schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:00:
[...]

Het blijft m.i. bizar dat een sociaal geograaf met een aantal mislukte ondernemingen zich presenteert als wandelend corona orakel en dat er nog altijd hordes mensen achter aan hobbelen.

[...]

Los van de haalbaarheid is het ook totaal arbitrair. Gaan we dan ook mensen die roken, te veel alcohol drinken of te veel suiker/vet eten meer laten betalen? Dat gedrag kost ons al decennia miljarden, enige verschil met corona is dat het een acuut verschijnsel is in plaats van sluimerende welvaartsziekten.
Maar eigenlijk betalen die er al voor, én door de accijns, wat best wel om forse bedragen gaat én gemiddeld gaan ze eerder dood, waardoor ze bijv. minder AOW krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
rik86 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:00:
Rutte vertrouwt er te veel op dat we in overgrote meerderheid gewoon naar 'm luisteren, dat vind ik eerlijk gezegd best wel naïef.
Het grote probleem is tweeledig:
1) Er komen binnenkort verkiezingen. Als Rutte nu doorslaat, dan speelt hij de andere partijen in de kaart.
2) Wat Rutte ook doet, het is NOOIT goed. Er zijn genoeg mensen die precies het tegenovergestelde doen wat Rutte juist (onderbouwd?) ook zegt.

Als wij echt een China-situatie hier gaan krijgen dan hoor je die "anti-lockdown" mensen ook zeuren.
Terwijl wij juist echt geen lockdown hier hebben (gehad).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Adlermann schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:56:
[...]

Kun je dan niet op een openlijk beschikbare link klikken:
Maargoed, paar toppers:
Mensen die lockdown willen ga lekker in je schuilkelder zitten janken tot over 20jaar

Record besmettingen maar geen doden.

Week 32 van de laatste 4 jaar in 2020 de minste doden... wat lult hij nou?

Public Enemy No. 1. Heeft heel ons Nederland weggegeven.

Fabeltjes krant ook weer gehoord vraag me af wat de ziekenhuizen hier zelf op te zeggen hebben moeten doktoren mee liegen zo vertrouw je toch ook geen dokter meer

Duizenden journalisten in Nederland. Hopelijk is er één die Rutte vanavond vraagt naar of hij weet wat een ‘besmetting’ precies voorstelt, waarom zo-iemand geen patiënt is, waarom de IC- en sterftecijfers zo laag zijn, of hij erkent dat corona dit jaar
Maargoed, eerlijk is eerlijk; er lijken ook wat meer normale reacties dan anders te zijn.

ok... ik moest gniffelen... "overige operaties, kanker, hart moeten worden uitgesteld"

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2020 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
BoB_HenK schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:00:

[...]

Daar zit toch wel degelijk een groot verschil. De dingen die jij noemt betreffende bezondheid hebben (afgezien van kosten) alleen een direct negatief op jezelf. Wanneer jij Corona krijgt en dit verspreid naar anderen, beinvloed je ook direct anderen negatief. Voor beide kanten zijn natuurlijk wat nuances op te merken, maar ik zie toch wel dit duidelijke verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 18:30
rik86 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:02:
[...]

Maar eigenlijk betalen die er al voor, én door de accijns, wat best wel om forse bedragen gaat én gemiddeld gaan ze eerder dood, waardoor ze bijv. minder AOW krijgen
Voor roken geldt dat vol inzetten op stoppen met roken campagnes tot 2050 70 miljard oplevert. Onderzoek over 2013 liet zien dat alcohol gebruik ons onder de streep 2,3-2,9 miljard kostte. Staat tegenover dat naarmate iemand ouder wordt, zorgkosten per jaar oplopen. Echter, het is zeer aannemelijk dat (stevige) rokers en drinkers de kostbare gezondheidsproblemen op een vroegere leeftijd krijgen dan niet-rokers/drinkers.

Kortom: Ja we halen accijns binnen en mensen gaan vroeger dood, maar daarmee is het nog zeker geen 'kostenneutraal' verhaal.
Moi_in_actie schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:06:
[...]

Daar zit toch wel degelijk een groot verschil. De dingen die jij noemt betreffende bezondheid hebben (afgezien van kosten) alleen een direct negatief op jezelf. Wanneer jij Corona krijgt en dit verspreid naar anderen, beinvloed je ook direct anderen negatief. Voor beide kanten zijn natuurlijk wat nuances op te merken, maar ik zie toch wel dit duidelijke verschil.
Roken en drinken leidt tot meeroken, afgenomen arbeidsproductiviteit, meer ongelukken in het verkeer (voor drinken dan), verslavingsproblemen met impact op mentale gezondheid van de mensen om je heen. Nog los van het feit dat de zorgkosten afwentelen op anderen. Ik ben het met je eens dat gedrag rondom corona veel schadelijker is voor anderen, maar het is niet zo dat roken of drinken 0 impact op anderen hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door BoB_HenK op 25-09-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik ga niet iedereen quoten, maar volgens mij is de algemene tendens dus vooral limieten qua aantallen, zowel in de restaurants als bijeenkomsten, feestjes, bruiloften ed. Ook het weer strakker sturen op een maximum aantal bezoekers in winkels (al is dat denk ik vaak zo vluchtig)? Dat is allemaal niet leuk, maar wel (veel) minder heftig dan maart/april/mei.

En ik denk ook dat vol inzetten of afdwingen via bijvoorbeeld vereniging besturen, imams, supportersverenigingen etc echt heel erg zou kunnen helpen.

Maar goed, maandag zullen we horen wat de aanscherping voor Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gaat betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:25
MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:02:
[...]

Kun je dan niet op een openlijk beschikbare link klikken:
Ik krijg een inlogscherm, dus ik denk dat je ingelogd moet zijn dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Ryur schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:02:
[...]

Het grote probleem is tweeledig:
1) Er komen binnenkort verkiezingen. Als Rutte nu doorslaat, dan speelt hij de andere partijen in de kaart.
2) Wat Rutte ook doet, het is NOOIT goed. Er zijn genoeg mensen die precies het tegenovergestelde doen wat Rutte juist (onderbouwd?) ook zegt.

Als wij echt een China-situatie hier gaan krijgen dan hoor je die "anti-lockdown" mensen ook zeuren.
Terwijl wij juist echt geen lockdown hier hebben (gehad).
We hebben hier gewoon een lockdown gehad. Het overgrote deel van de winkels en dergelijke waren dicht en het overgrote deel van de mensen zat het overgrote deel van de tijd thuis.

Het is overigens altijd wat sneu om het meteen een China-situatie te noemen, want daarmee schep je een bepaald beeld. Heel veel open samenlevingen hebben voor strengere maatregelen gekozen.
Maar hier willen we geen verplichte quarantaines, geen boetes, geen mondkapjes, zoveel mogelijk zaken openhouden, geen bemoeienis, geen temperatuurchecks etc, dus willen we meer zieken, doden en lockdowns.

En dan is het nog eens kijken hoeveel economische schade er is bij een tweede lockdown, straks zijn er dus landen die er twee hebben weten te voorkomen. Het is wel duidelijk wat de beste aanpak was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@BarôZZa het is denk ik een semantische discussie. Er moest veel dicht (winkels overigens niet, die deden dat op eigen initiatief), maar we hadden geen echte thuisblijf regels zoals elders in Europa wel het geval was. Tegelijk is de trend overal gelijk, eind mei ging het goed, juni en juli stabiel laag en daarna stijgend. Ik denk dat je niet echt kan zeggen dat de mate van lockdown verschil maakte in het effect, maar elk land doet dat op zo’n manier die goed past bij zijn bevolking.

Hier in Nederland lukte dat dus prima, ook al mocht je nog gewoon naar buiten en was er slechts het verzoek om zoveel mogelijk thuis te blijven.

Nu gaat praktisch heel Europa richting de 2e golf. Maatregels zullen aangescherpt worden en op veel plekken worden mensen al fors beperkt. Of dat een tweede lockdown is, is wat mij betreft wederom semantisch maar ik verwacht ook dat de effecten heftiger gaan zijn, zeker economisch gezien. Maar wel voor heel Europa, Oostenrijk kan het echt niet hebben als het skiseizoen in het water valt, bijvoorbeeld.

Laten we dus hopen dat we, in ieder geval in Nederland, het tij kunnen keren door bijvoorbeeld limieten op allerlei bezoekersaantallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
ZieMaar! schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:51:
@BarôZZa het is denk ik een semantische discussie. Er moest veel dicht (winkels overigens niet, die deden dat op eigen initiatief), maar we hadden geen echte thuisblijf regels zoals elders in Europa wel het geval was. Tegelijk is de trend overal gelijk, eind mei ging het goed, juni en juli stabiel laag en daarna stijgend. Ik denk dat je niet echt kan zeggen dat de mate van lockdown verschil maakte in het effect, maar elk land doet dat op zo’n manier die goed past bij zijn bevolking.

Hier in Nederland lukte dat dus prima, ook al mocht je nog gewoon naar buiten en was er slechts het verzoek om zoveel mogelijk thuis te blijven.
Ze noemden het natuurlijk gewoon een intelligente lockdown. We hebben verder natuurlijk gewoon verzaakt om door te pakken en dat geldt ook veel voor andere Europese landen. Voor een tweede golf werd in mei overigens al gewaarschuwd vanuit oa de WHO.
Nu gaat praktisch heel Europa richting de 2e golf. Maatregels zullen aangescherpt worden en op veel plekken worden mensen al fors beperkt. Of dat een tweede lockdown is, is wat mij betreft wederom semantisch maar ik verwacht ook dat de effecten heftiger gaan zijn, zeker economisch gezien. Maar wel voor heel Europa, Oostenrijk kan het echt niet hebben als het skiseizoen in het water valt, bijvoorbeeld.

Laten we dus hopen dat we, in ieder geval in Nederland, het tij kunnen keren door bijvoorbeeld limieten op allerlei bezoekersaantallen...
Als het gros van de mensen binnen zit, OV voor noodzakelijke reizen is en er niet veel meer open is dan supermarkten, dan noem ik het een lockdown. Van mij mag iedereen er een andere naam aan geven als ze zich daar prettiger bij voelen.

Het lijkt soms wel alsof we hier iets te trots zijn om toe te geven dat we zaken niet onder controle hebben en moeten terugvallen op een rigoureus middel als een lockdown.

Spelen met bezoekersaantallen is volgens mij gewoon wat gedoe in de marge en de deur wagenwijd openzetten om het op te rekken naar eigen inzicht. Ondertussen loop je gewoon het risico dat je vertraging oploopt en de aantallen onnodig hard blijven oplopen. Samenkomsten verminderen van 50 naar 30, even een paar weken wachten om te kijken of het zoden aan de dijk zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
wildhagen schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:55:
En er kan nu toch niet echt iets meer gedaan worden. Als je nu iets aankondigt kan je dat niet al meteen om 18:00 laten ingaan. Dan heb je helemaal een burgeroorlog zowat, van clubs als Viruswaanzin, en meer van dat soort gekkie-clubs.
Het risico zit niet in de club van ome Engel. De zwijgende meerderheid hier is het risico, elke peiling laat zien dat draagvlak afbrokkelt en de tegenstellingen toenemen. Een nieuwe lockdown kan zomaar al dat draagvlak wegvagen en dan is het moeilijk. Rutte en De Jonge kunnen roepen wat ze willen, maar als mensen er niets meer van aan trekken hebben ze ook geen hulpmiddelen meer. Dat is vele malen erger dan dat Viruswaarheid op het Malieveld staat te dansen.

Een lockdown kan ook het land in een diepe economische recessie duwen. Met de verkiezingen in zicht is dat lastig, het kan je als partij zomaar straf opleveren.

Dat dit nu allemaal weer misgaat is te danken aan de mensen die zich niet aan een aantal simpele gedragsregels willen houden
Dezelfde Aboutaleb die een BLM protest toestand waar de regels met de voeten getreden werden? Hij had dan wel het idee om met de leiding van het protest er een einde aan te maken. Maar ik heb telkens het idee als ik Aboutaleb en Halsema op tv zie dat ze nog iets goed te maken hebben als ze weer stoere taal uitslaan.
Soccer98 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:03:
De huidige regels gaan zo tegen de nature van de mens in, dat het niet gek is dat na zes maanden de boel verslapt.
Onlangs las ik een interessant artikel van twee evolutionair biologen waarom de "anderhalvemetersamenleving" gedoemd was om te mislukken. Daar werd ook uitgelegd hoe de huidige gedragsregels lijnrecht tegenover miljoenen jaren aan evolutie stonden. Samen zijn is diep ingebakken bij mensen.
En hoe wil je dit hard gaan maken? Nagenoeg onmogelijk.

Van de meeste besmettingen is de bron niet te achterhalen. Mits genoeg mensen oprecht meewerken aan het BCO wil dat toch zeggen dat die besmettingen plaatsvinden op plekken waar grote groepen komen. Je kan denken aan plekken als de supermarkt, maar ook het OV. Het nut van de mondkapjes is dubieus en in het OV zal dat voornamelijk gedaan zijn om de boodschap te kunnen verkopen dat je weer in de bus of trein kan stappen. Wellicht gewoon weer het OV sluiten voor alle niet noodzakelijke reizen. Nemen mensen maar de auto, als je daar in je eentje in zit kan je ook niet besmet worden. Het is veiliger dan driekwartier in een trein zitten naast iemand die haast bij je op schoot komt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@BarôZZa Het is geen trots om geen lockdown af te kondigen. Maar enerzijds een onmogelijkheid in de handhaving, en anderzijds de wil om de economie niet helemaal om zeep te helpen.
CMD-Snake schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:17:

[...]

Onlangs las ik een interessant artikel van twee evolutionair biologen waarom de "anderhalvemetersamenleving" gedoemd was om te mislukken. Daar werd ook uitgelegd hoe de huidige gedragsregels lijnrecht tegenover miljoenen jaren aan evolutie stonden. Samen zijn is diep ingebakken bij mensen.
Prima, wat stelden ze voor als alternatief?

[ Voor 56% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2020 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49

gws24

Thinking is hard!

Admiral Freebee schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:57:
Wat ik niet begrijp is dat de Belgische overheid is geen team communicatie-experten / marketeers inhuurt. De persconferenties en de manier van communiceren is zo bedroevend dat het zeker niet helpt om de bevolking gemotiveerd te houden om de maatregelen te volgen :/
Denk niet dat het veel zal helpen. Ik dacht dat het aantal woordvoerders en persvoorlichters onder 10 jaar Rutte is verdubbeld of verdriedubbeld zelfs en ook in Nederland is de communicatie vaak bedroevend ;)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:18:
@BarôZZa Het is geen trots om geen lockdown af te kondigen. Maar enerzijds een onmogelijkheid in de handhaving, en anderzijds de wil om de economie niet helemaal om zeep te helpen.
Dat geldt toch ook voor alle andere landen met een lockdown.

Bovendien denk ik niet dat het in de praktijk veel gaat verschillen. Heel dat economieverhaal komt er volgens mij vooral op neer dat de economie hard geraakt omdat we verzaken het virus hard aan te pakken. We proberen vooral te balanceren, wat niet werkt. Dan ga je er bij beide op achteruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Dit plaatje van @stylezzz van gisteren zegt iets anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyQ8JcW_kPOe40FkAx5x-oL3EIo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gO5NRsp7gA4oxaAyxCo4cXLd.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 25-09-2020 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BarôZZa schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:35:
[...]

Dat geldt toch ook voor alle andere landen met een lockdown.

Bovendien denk ik niet dat het in de praktijk veel gaat verschillen. Heel dat economieverhaal komt er volgens mij vooral op neer dat de economie hard geraakt omdat we verzaken het virus hard aan te pakken. We proberen vooral te balanceren, wat niet werkt. Dan ga je er bij beide op achteruit.
Dat zou je zeggen, maar zomaar even alles dicht gooien ging in sommige landen wel erg makkelijk.

Ben het wel met je eens dat te veel balanceren voor verrassingen zorgt. Maar een full lockdown helpt ook niet. Denk dat een klein beetje strenger al een hoop verschil kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:37:
[...]
Ben het wel met je eens dat te veel balanceren voor verrassingen zorgt. Maar een full lockdown helpt ook niet. Denk dat een klein beetje strenger al een hoop verschil kan maken.
Nou naar Spanje kijkende zie ik eigenlijk het omgekeerde. De lockdown is het enige dat echt geholpen heeft de boel omlaag te brengen.

Daarna was het bijna 0 en ze zijn vanaf het begin heel streng geweest (en steeds strenger geworden) maar het is eindeloos blijven oplopen. Nu is het DE hotspot van Europa terwijl het al die tijd veel strenger was dan de meerderheid van europa, en er na de lockdown het aantal zeer laag was net zoals in alle landen.

Zie ook dat elk land ongeacht de maatregelen van de afgelopen tijd allemaal richting een tweede golf aan zitten te hikken, allemaal rond hetzelfde moment. Zelfs Ierland waar het lange tijd zo rustig was loopt nu richting een volledige lockdown aan, Dublin en Donegal (of all places) zijn al dicht. En de maatregelen tussen de landen die ik gezien heb, verschillen enorm. In Spanje vrijwel 24/7 mondkapjes, nachtclubs al maanden helemaal dicht, enz. Het enige dat alle landen gemeen hebben is dat we rond hetzelfde tijdstip uit de lockdowns zijn gekomen met een relatief Corona-vrije situatie.

Dus mijn inschatting is dat juist een lockdown wel helpt en de micro-maatregelen niet. Misschien kunnen we dan beter harde lockdowns hebben met daar tussenin een periode van grotere vrijheid dan we nu hebben om de schade te compenseren.

[ Voor 16% gewijzigd door GekkePrutser op 25-09-2020 17:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soccer98
GekkePrutser schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:48:
[...]

Nou naar Spanje kijkende zie ik eigenlijk het omgekeerde. De lockdown is het enige dat echt geholpen heeft de boel omlaag te brengen.

Daarna was het bijna 0 en ze zijn vanaf het begin heel streng geweest (en steeds strenger geworden) maar het is eindeloos blijven oplopen. Nu is het DE hotspot van Europa terwijl het al die tijd veel strenger was dan de meerderheid van europa, en er na de lockdown het aantal zeer laag was net zoals in alle landen.

Zie ook dat elk land ongeacht de maatregelen van de afgelopen tijd allemaal richting een tweede golf aan zitten te hikken, allemaal rond hetzelfde moment. En de maatregelen tussen de landen die ik gezien heb, verschillen enorm. Het enige dat we gemeen hebben is dat we rond hetzelfde tijdstip uit de lockdowns zijn gekomen.

Dus mijn inschatting is dat juist een lockdown wel helpt en de micro-maatregelen niet. Misschien kunnen we dan beter harde lockdowns hebben met daar tussenin een periode van grotere vrijheid dan we nu hebben om de schade te beperken.
Ben ik het totaal niet mee eens. Een lockdown, wat gewoon verregaande vrijheidsbeperkingen zijn voor mensen, moet je niet eens in de zoveel tijd willen inzetten alsof het een soort routine is. Ik vind dat een lockdown écht, maar ook écht een laatste optie moet zijn. Je sloopt gewoon keihard je economie, het maakt mensen ongelukkig en zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat het onderwijs op haar gat komt te liggen. Laten ze eerst maar eens andere concrete maatregelen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Soccer98 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:51:
[...]

Ben ik het totaal niet mee eens. Een lockdown, wat gewoon verregaande vrijheidsbeperkingen zijn voor mensen, moet je niet eens in de zoveel tijd willen inzetten alsof het een soort routine is. Ik vind dat een lockdown écht, maar ook écht een laatste optie moet zijn. Je sloopt gewoon keihard je economie, het maakt mensen ongelukkig en zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat het onderwijs op haar gat komt te liggen. Laten ze eerst maar eens andere concrete maatregelen nemen.
Nou qua economie kan ik er niet zoveel over zeggen, maar ik moet zeggen dat de uitzichtloze aankwakkel situatie me een stuk ongelukkiger maakt. En met name de mondkapjes, die er voor zorgen dat ik helemaal niet meer naar buiten ga in Spanje (behalve even snel boodschappen) dus ik ben toch de facto in lockdown. De situatie in Nederland is nog wel leefbaar maar in Spanje is het leven afschuwelijk. En het klinkt alsof Nederland ook die kant op aan het gaan is.

Dan heb ik liever "Een paar weken lockdown tot het weer weg is en dan weer een tijdje adem halen". Dan weet je dat er ook weer een goede tijd aan komt, nu heb ik het gevoel dat ons steeds meer de keel dichtgeknepen wordt zonder kans op verbetering.

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 25-09-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021

En hier ben ik het compleet mee eens.

Daarom ben ik ook een voorstander om het gedrag niet aan te pakken maar wat @Stoney3K eigenlijk wel sarcastisch maar juist zei: Een soort van schrik campagne. De informatie omtrent het virus moet gewoon beter. Mensen kijken niet verder dan hun eigen kring. Denken dat het allemaal wel mee valt. Laat mensen ook zien wat het doet. Laat mensen ook de gevolgen weten.

Ik ben ben mening dat de maatregelen eigenlijk ook gewoon te simpel en te zacht zijn, ik zeg niet dat er zware maatregelen moet komen want lockdowns helpen maar voor een bepaalde periode en als mensen hun gedrag niet veranderen dan heb je er nog steeds niks aan.

Het is ook moeilijk voor de overheid wat te doen. En het kan ook allemaal beter maar de manier waarop moet duidelijker kunnen. Waarvan communicatie er een van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-10 21:46

ultimateharry

Team Slayer:-)

Ernemmer schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:35:
[...]

Dit plaatje van @stylezzz van gisteren zegt iets anders.

[Afbeelding]
Interessant, dat is inderdaad een andere verdeling dan die vaak gesteld werd (grotendeels thuissituatie). Maar volgens mij is de bron slechts bij een beperkt deel van de besmettingen herleidbaar.
Tegelijkertijd zou je denken dat besmettingen in de thuissituatie juist wel goed herleidbaar zijn, en dus mogelijk oververtegenwoordigd in de herleidbare besmettingen.
Wat is de bron van dit overzicht?

[ Voor 4% gewijzigd door ultimateharry op 25-09-2020 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

MoldyInko schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:57:
[...]

En hier ben ik het compleet mee eens.

Daarom ben ik ook een voorstander om het gedrag niet aan te pakken maar wat @Stoney3K eigenlijk wel sarcastisch maar juist zei: Een soort van schrik campagne. De informatie omtrent het virus moet gewoon beter. Mensen kijken niet verder dan hun eigen kring. Denken dat het allemaal wel mee valt. Laat mensen ook zien wat het doet. Laat mensen ook de gevolgen weten.
Dat is ook door de Engelse overheid al voorgesteld maar het werd toen (terecht) afgeschoten omdat er ethische bezwaren aan zaten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:37:
[...]

Dat zou je zeggen, maar zomaar even alles dicht gooien ging in sommige landen wel erg makkelijk.

Dat denk ik zelf niet. Ik denk dat zo lang je niet heel dicht bij de nul komt, dat het virus als het zwaard van Damocles boven de samenleving blijft hangen. En de zachte maatregelen zullen dat niet snel voor elkaar krijgen. Ik denk dat we erachter gaan komen dat we simpelweg weinig keuze hebben. Als er een tweede komt. Wat dan? Zelfde aanpak als altijd en op weg naar een derde?

Het interview met de vrouwelijke minster van digitale zaken(over progressiviteit gesproken ;) ) van Taiwan een aantal maanden terug vond ik erg sterk: https://www.nrc.nl/nieuws...-aan-een-upgrade-a4001600

Over hoe ze de opinie van het volk meekrijgen met bijvoorbeeld een humoristische manier van informeren in plaats van een autoritaire, want een China vergelijking kan de overheid daar niet hebben. Over het debat dat ze hadden na de SARS uitbraak.

Het was een collectief trauma”, vertelt Tang. „Iedereen dacht: dat nooit meer. Daarna hebben we een heel lang publiek debat gevoerd over de vraag in hoeverre een inbreuk op de privacy acceptabel is om de volksgezondheid te waarborgen.” Dat debat leidde tot een uitspraak van het hooggerechtshof die de overheid nu voor duidelijke grenzen stelt: burgers mogen ten tijde van een gezondheidscrisis maximaal twee weken digitaal onder thuisquarantaine worden gesteld, waarna alle verzamelde data direct verwijderd moeten worden.

...

„Maar we proberen bovenal het idee te verspreiden dat het nú, tijdens de lockdown, tijd is voor een serieus maatschappelijk debat”, zo zegt Tang. Eigenlijk, zo meent ze, moeten landen in sneltreintempo het debat doorlopen waar Taiwan na de sarsepidemie jaren de tijd voor nam. „Wat zijn onze kernwaarden? Wat betekenen onze grondwetten? Straks na de lockdown verkeer je in dezelfde situatie als waar Taiwan zich in januari in bevond – een laag aantal besmettingen en de ervaring van een eerdere epidemie rijker.”

Wat minder hoopgevend is, is dat dat debat daar jaren heeft geduurd, maar waar de eerste golf nog redelijk gemoedelijk was, zie je nu precies de dilemma's uit dat interview naar voren komen.

De aanpak klinkt streng, maar in de praktijk is het zachter. Je krijgt daar geen boete als je geen afstand houdt of mondkapje draagt (hooguit wordt je de toegang ontzegd), wél als je je quarantaine verbreekt (en een hele forse). Moet je je voorstellen als we hier alleen daarvoor boetes hadden uitgedeeld in plaats van voor mensen die aan het picknicken waren met hun ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Stoney3K schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:00:
[...]

Dat is ook door de Engelse overheid al voorgesteld maar het werd toen (terecht) afgeschoten omdat er ethische bezwaren aan zaten.
Het blijft inderdaad een balans vinden tussen strengere maatregelen en gedragsverandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

ultimateharry schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:59:
[...]
Interessant, dat is inderdaad een andere verdeling dan die vaak gesteld werd (grotendeels thuissituatie). Maar volgens mij is de bron slechts bij een beperkt deel van de besmettingen herleidbaar.
Tegelijkertijd zou je denken dat besmettingen in de thuissituatie juist wel goed herleidbaar zijn, en dus mogelijk oververtegenwoordigd in de herleidbare besmettingen.
Wat is de bron van dit overzicht?
Inderdaad, ik was ook al aan het zoeken naar de bron. Maar @stylezzz vertelt het vast zo.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
https://www.nu.nl/coronav...meken-om-beter-gedrag.amp

https://www.nu.nl/politie...-ik-ga-doen-is-smeken.amp

Ligt het aan mij of is Rutte gewoon al weken aan het smeken of het volk zich aan de maatregelen wil houden :') ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-10 01:45
Niet om hier mijn vuur te spuwen, maar ik heb zelf al sinds dinsdag gezondheidsklachten die op corona lijken. Denk hierbij aan vermoeidheid, snotneus, hoesten etc. Natuurlijk kan dit ook gewoon een ordinaire verkoudheid zijn maar ja, hoe moet je dat nu in deze tijd weten? Zijn er genoeg die dit ook dachten en dan vervolgens positief testen op COVID-19.

Nu probeer ik al sinds dinsdag telefonisch iemand van de GGD te spreken om hier bij de plaatselijke tests straat een test af te laten nemen. Het is nu vrijdag en het is nog steeds niet gelukt. Iedere keer krijg je te horen dat er op dit moment geen werknemers zijn die je te woord kunnen staan dus moet je het op een ander tijdstip nog eens proberen waarna de verbinding wordt verbroken. Dit gaat nu al letterlijk sinds dinsdag zo.
Probeer je op coronatest.nl een afspraak te maken is het ook drama. Iedere keer na de hele vragenlijst + inloggen via DigiD moet je een postcode invoeren. Ik woon zelf in Eindhoven en er is hier gewoon een testcentrum/straat, maar volgens coronatest.nl niet want de site krijgt via mijn postcode niks gevonden.

Het is ronduit lachwekkend amateuristisch hoe de overheid dit heeft aangepakt. Ik heb er geen goed woord voor over. Mensen weten zo totaal niet waar ze aan toe zijn en mensen die inderdaad denken dat het maar de verkoudheid is en geen test afspraak kunnen maken gaan gewoon op deze manier naar buiten toe om vervolgens nog meer mensen aan te steken. De overheid kan continu naar de bevolking wijzen dat wij de regels niet naleven, maar het begint bij hen en zij hebben er een grote puinhoop van gemaakt qua capaciteiten rondom de coronatest.
Ik voel me op dit moment al goed ziek, maar deze situatie maakt me des te zieker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 22:06
mcgloud schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:54:
Niet om hier mijn vuur te spuwen, maar ik heb zelf al sinds dinsdag gezondheidsklachten die op corona lijken. Denk hierbij aan vermoeidheid, snotneus, hoesten etc. Natuurlijk kan dit ook gewoon een ordinaire verkoudheid zijn maar ja, hoe moet je dat nu in deze tijd weten? Zijn er genoeg die dit ook dachten en dan vervolgens positief testen op COVID-19.

Nu probeer ik al sinds dinsdag telefonisch iemand van de GGD te spreken om hier bij de plaatselijke tests straat een test af te laten nemen. Het is nu vrijdag en het is nog steeds niet gelukt. Iedere keer krijg je te horen dat er op dit moment geen werknemers zijn die je te woord kunnen staan dus moet je het op een ander tijdstip nog eens proberen waarna de verbinding wordt verbroken. Dit gaat nu al letterlijk sinds dinsdag zo.
Probeer je op coronatest.nl een afspraak te maken is het ook drama. Iedere keer na de hele vragenlijst + inloggen via DigiD moet je een postcode invoeren. Ik woon zelf in Eindhoven en er is hier gewoon een testcentrum/straat, maar volgens coronatest.nl niet want de site krijgt via mijn postcode niks gevonden.

Het is ronduit lachwekkend amateuristisch hoe de overheid dit heeft aangepakt. Ik heb er geen goed woord voor over. Mensen weten zo totaal niet waar ze aan toe zijn en mensen die inderdaad denken dat het maar de verkoudheid is en geen test afspraak kunnen maken gaan gewoon op deze manier naar buiten toe om vervolgens nog meer mensen aan te steken. De overheid kan continu naar de bevolking wijzen dat wij de regels niet naleven, maar het begint bij hen en zij hebben er een grote puinhoop van gemaakt qua capaciteiten rondom de coronatest.
Ik voel me op dit moment al goed ziek, maar deze situatie maakt me des te zieker!
Mijn eerste vraag hierop is. No offence maar heb je op zitten letten de afgelopen tijd? Overal is er topdrukte. Dus naar de testraat bij jou in de buurt gaan is een simpele no go. Probeer het in compleet andere steden nog eens. Het slaat nergens op en het hartstikke slecht maar je veranderd er op dit moment niets aan. Zoek of je in andere delen van het land terecht kan. Dat is het enige advies.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69

Dat is niet zo prettig inderdaad.

Wordt de postcode waarop gezocht wordt van je DigiD afgeleid of moet je die zelf invullen? Als het dat laatste is kun je een andere postcode proberen.

Beterschap.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-10 08:39
alexbl69 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:08:
[...]

Dat is niet zo prettig inderdaad.

Wordt de postcode waarop gezocht wordt van je DigiD afgeleid of moet je die zelf invullen? Als het dat laatste is kun je een andere postcode proberen.

Beterschap.
Die moet je zelf invullen, en daarbij wordt de dichtstbijzijnde locatie gezocht.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Webgnome schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:06:
[...]

Mijn eerste vraag hierop is. No offence maar heb je op zitten letten de afgelopen tijd? Overal is er topdrukte. Dus naar de testraat bij jou in de buurt gaan is een simpele no go. Probeer het in compleet andere steden nog eens. Het slaat nergens op en het hartstikke slecht maar je veranderd er op dit moment niets aan. Zoek of je in andere delen van het land terecht kan. Dat is het enige advies.
En hoe denk je naar de andere kant van het land te komen voor een teststraat als je geen eigen auto hebt? Want je mag in principe niet mee rijden met iemand buiten je eigen huishouden en je mag ook niet met het OV.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Lekker allemaal in problemen blijven denken en niet in oplossingen, kom je ver mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik moet elke keer 200 kilometer rijden omdat alleen de teststraat in Blaricum hoog genoeg is voor de Range Rover. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 08:26

Bloodclot

Jawier!

jadjong schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:36:
Ik moet elke keer 200 kilometer rijden omdat alleen de teststraat in Blaricum hoog genoeg is voor de Range Rover. :/
Misschien kun je een auto tijdelijk ruilen? (familie/vrienden/buren?)
Na de tijd eventueel ontsmetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emiel74
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:37
Vorkie schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:17:
Lekker allemaal in problemen blijven denken en niet in oplossingen, kom je ver mee.
Quote je iemand specifiek? Ik zou namelijk wel mee willen denken in oplossingen, maar het zou fijn zijn als je op een bepaalde reactie zou willen reageren. Dat komt ten goede aan de discussie imho

[ Voor 20% gewijzigd door emiel74 op 25-09-2020 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:36:
Elke keer? Dat klinkt alsof je inmiddels dagelijks vaste klant bent in de teststraat. Dar lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

wolly_a schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:54:
[...]

Elke keer? Dat klinkt alsof je inmiddels dagelijks vaste klant bent in de teststraat. Dar lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Dat is natuurlijk wel het gevolg van een advies om je bij elke snotneus te laten testen, of een werkgever die verwacht dat je een recente coronatest laat zien voordat je op de zaak mag komen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54
Of het was gewoon een sarcastische opmerking die niet door iedereen zo begrepen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:39

Weet ook niet waar vandaan je belt, maar ik heb me woensdag getest en had maandag gebeld en na 5 min had ik iemand aan de lijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:02
ericplan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:27:
[...]

Inderdaad, ik was ook al aan het zoeken naar de bron. Maar @stylezzz vertelt het vast zo.
Heel simpel. Hier even klikken op clusters en je bent er :) wel opletten wat je hier dan zegt, want ik kreeg al een waarschuwing om mijn oren wegens stemmingmakerij :)

https://www.bddataplan.nl/corona/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:18:
Prima, wat stelden ze voor als alternatief?
Waarom moet er meteen een oplossing ook gepresenteerd worden? De vraag die voorgelegd was ging over waarom mensen zoveel moeite hebben met anderhalve meter en ook het verzet er tegen.
BarôZZa schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:00:
Ligt het aan mij of is Rutte gewoon al weken aan het smeken of het volk zich aan de maatregelen wil houden
Zo'n gedachte kwam ook bij mij op dat ik het las. De meeste persconferenties zijn een mix van "foei!" en vragen of we alsjeblieft mee willen werken. Toch zie je ook dat de veiligheidsregio's de kat uit de boom kijken. Vanavond konden we Bruls natuurlijk op tv weer zien, maar er is toch besloten weinig extra's te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:56

Onbekend

...

De verspreiding en de "maatregelen" daartegen kan je helaas nu niet meer uitleggen aan mensen die het niet begrijpen.

1. Grapperhaus met een bruiloftsfeest die regelmatig niet aan de 1,5 meter afstandsregel houdt. Daaruit volgt dat de boete ineens omlaag kan en de uitgegeven strafbladen worden kwijtgescholden.
2. Bekende Nederlanders zoals Famke Louise geven aan dat ze zich niet meer aan de coronamaatregelen houden.
3. Een grote groep mensen (Willem II supporters) die geen 1,5 meter afstand houden, en terwijl de burgemeester zelfs aangeeft dat hij hier nog steeds achter staat en dit prima vond.

Ik kan nu ook niet meer uitleggen aan mensen waarom ze die 1,5 meter afstand nu moeten blijven houden, terwijl het overal wordt genegeerd. (En het idee dat ze ook ziek kunnen worden gaat er helaas niet in....)
Mochten er straks extra coronamaatregelen komen, verwacht ik dat mensen zich hier helaas weinig van aan zullen trekken. :(

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:47
Mektheb schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:53:
[...]

Weet ook niet waar vandaan je belt, maar ik heb me woensdag getest en had maandag gebeld en na 5 min had ik iemand aan de lijn.
Ik heb twee weken geleden een halve dag zitten bellen om er door te komen en kon 5 dagen later terecht. Helaas niet bij de locatie hier 5 minuten vandaan maar 30 km verderop. Vond ik verder niet zo'n ramp, thuiswerken, maar echt optimaal is het niet. Mijn vrouw heeft zich veel eerder al laten testen en toen was het op zondag bellen, dezelfde dag testen en de uitslag maandagmiddag. Het verschilt nogal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:47
Onbekend schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:50:
De verspreiding en de "maatregelen" daartegen kan je helaas nu niet meer uitleggen aan mensen die het niet begrijpen.

1. Grapperhaus met een bruiloftsfeest die regelmatig niet aan de 1,5 meter afstandsregel houdt. Daaruit volgt dat de boete ineens omlaag kan en de uitgegeven strafbladen worden kwijtgescholden.
2. Bekende Nederlanders zoals Famke Louise geven aan dat ze zich niet meer aan de coronamaatregelen houden.
3. Een grote groep mensen (Willem II supporters) die geen 1,5 meter afstand houden, en terwijl de burgemeester zelfs aangeeft dat hij hier nog steeds achter staat en dit prima vond.

Ik kan nu ook niet meer uitleggen aan mensen waarom ze die 1,5 meter afstand nu moeten blijven houden, terwijl het overal wordt genegeerd. (En het idee dat ze ook ziek kunnen worden gaat er helaas niet in....)
Mochten er straks extra coronamaatregelen komen, verwacht ik dat mensen zich hier helaas weinig van aan zullen trekken. :(
Ik vind zelf dat de anderhalve meter best goed wordt nageleefd maar goed, ik ga niet ergens heen waar veel mensen komen en mijn lokale buurtsuper is een toonbeeld van afstand houden. Uiteindelijk moet je het toch zelf doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:37:
[...]

Waarom moet er meteen een oplossing ook gepresenteerd worden? De vraag die voorgelegd was ging over waarom mensen zoveel moeite hebben met anderhalve meter en ook het verzet er tegen.
Omdat het lekker makkelijk is om altijd overal over te zeiken. Een eenzijdige zeurpartij is nogal gratuit als je de rest van de realiteit buiten beschouwing laat.

Ik kan ook zeuren als het regent, maar daar wordt het niet droog van.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:08

FreakNL

Well do ya punk?

Er komen weer verregaande maatregelen mbt sportwedstrijden. Voetbal ligt natuurlijk onder een vergrootglas, maar bij alle sporten, van hoogste niveau tm jeugd, overal gaat de deur op slot (lees: geen publiek).

Wordt maandag of dinsdag bekend gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 27-09-2020 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

waarom moet het in dit topic elke keer onvriendelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
42erik schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 00:08:
[...]

waarom moet het in dit topic elke keer onvriendelijk?
Snap ik wel, dat is toch gewoon dom in deze tijd.. daar krijgen we allemaal last van. Waarom niet even pas op de plaats maken voor de zwakkeren in onze SAMENLEVING?? die zijn ook onderdeel in deze maatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:08

FreakNL

Well do ya punk?

Ze waren buiten. En na een paar drankjes op wordt het soms wat amicaler. Misschien moeten we toch de horeca weer sluiten..

Ik knuffel niemand maar ik zit wel in een tak van werk waarbij ik het makkelijk van een collega kan krijgen als die het heeft...

Doe dus niet net of je overal die 1.5m kan waarborgen, niet iedereen kan zich opsluiten op zijn zolderkamer...

Maar er natuurlijk een verschil tussen werk (moet) en plezier (mag).. Het is alleen verdomd lastig om alle horeca dan maar weer te sluiten.. Het is echter de enige oplossing als we niet accepteren dat mensen de 1.5m niet waarborgen.. Meeste mensen blijven toch sociale dieren..

Let wel, ik praat nergens iets goed maar we zijn nu eenmaal geen robots...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Teknix1982 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 00:18:
[...]

Snap ik wel, dat is toch gewoon dom in deze tijd.. daar krijgen we allemaal last van. Waarom niet even pas op de plaats maken voor de zwakkeren in onze SAMENLEVING?? die zijn ook onderdeel in deze maatschappij.
Ik vind het ook niet slim en goed hoor, maar ik merk dat ik me begin te ergeren dat het hier keer op keer zo lomp en onvriendelijk moet, naar anderen in diezelfde samenleving.

Die toon mag best wat minder vind ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag weer uit een trein gekomen die bom vol zat door drukte / te weinig zitplek in de tweede klasse. En toen vroeg ik me af: wat is de reden waarom we met vliegen allemaal een formulier moeten invullen met daarop zitplaats, vluchtnummer, etc. En er bij de trein niets ingevuld hoeft te worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2020 01:57 ]

• BarôZZa
Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 01:55:
Vandaag weer uit een trein gekomen die bom vol zat door drukte / te weinig zitplek in de tweede klasse. En toen vroeg ik me af: wat is de reden waarom we met vliegen allemaal een formulier moeten invullen met daarop zitplaats, vluchtnummer, etc. En er bij de trein niets ingevuld hoeft te worden?
Omdat we sinds de OV-chipkaart sowieso onze privacy uit het raam hebben gegooid :+ . Het overgrote deel is prima herleidbaar, zowel persoonlijke kaart als 'anonieme' (waarbij je meestal bankgegevens zal hebben).

Zat net ook in de trein, nog een kerel gecorrigeerd die z'n mondkap op z'n kin had en luidkeels aan het bellen was met twee dames voor zich. *Ja maar ik ben bacardi aan het drinken*. Uiteindelijk heeft hij hem toch maar onder luid applaus opgezet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:56

SomerenV

It's something!

De laatste paar weken zie je dat het de slechte kant op gaat qua besmettingen en ziekenhuisopnames, maar van de andere kant ben ik de afgelopen paar maanden ook wat gaan twijfelen aan hoe schadelijk het virus nou echt is voor de gemiddelde persoon. Vooropgesteld: Covid19 is niet 'zomaar' een griepje en ja, het is gevaarlijker dan de reguliere influenza. Zoveel is wel duidelijk geworden. Ook geloof ik dat de eerste lockdown best veel leed heeft kunnen voorkomen, met name doordat de zorg (wel piepend en krakend) door heeft kunnen draaien.

Maar... de overgrote meerderheid van de mensen die (hoogstwaarschijnlijk) Covid19 heeft gehad is nooit heel ziek geworden. Het is gebleven bij een lichte tot milde verkoudheid en that's it. De meeste mensen die wél flink ziek zijn geworden waren óf al ouder óf hadden nog andere aandoeningen. Slechts een klein gedeelte was jong en/of gezond, afgaande op de diverse berichten die voorheen regelmatig voorbij kwamen. Toen begon de zomer, werden de regels wat soepeler en het leek goed te gaan. Ik zei op dat moment al dat áls er een tweede golf komt, die pas in de herfst gaat komen en zie hier :+

Je krijgt het nu alleen niet meer verkocht de regels opnieuw aan te scherpen. Mensen luisteren al voor geen meter meer, ongeacht wat de regels zijn. Ik zie het nog wel gebeuren dat er een tweede lockdown komt afgaande op de toon en frequentie van nieuwsberichten over 't virus, maar of men zich er iets van aan gaat trekken? Ik betwijfel 't. 'We' vervallen echt bizar snel in oude gewoontes en na een aantal fuckups van bijvoorbeeld ministers ga je het volk nooit meer in het gareel krijgen. Vervolgens heb je ook nog een aantal B-artiesten en influenzers met hun handige hashtag om 'kritische vragen te stellen' 8)7

Van de ene kant denk ik dan: het virus lijkt voor de meerderheid minder heftig dan initieel gedacht dus doe lekker je ding. Hou wel rekening met mensen in de risicogroepen maar buiten dat lekker zelf beslissen hoe of wat.

Van de andere kant: (veel) mensen kunnen niet zelf nadenken dus als je die lekker hun ding laat doen dan verneuken ze het ongetwijfeld alsnog. Zij worden zelf misschien niet heel ziek, maar ondertussen gaat er in hun dorp een half verzorgingstehuis dood omdat ze zo nodig op bezoek moesten gaan bij hun familielid. En dan heb je nog de zorg die met een bepaalde maximum capaciteit zit. Bij teveel opnames komt de kwaliteit van de zorg in het geding en dat moet je ook niet willen, ongeacht of je zelf nou vatbaar bent voor Covid19 of niet.

Er is geen juiste keuze. Als je mensen hun ding laat doen dan weet je zeker dat ieder persoon dat vatbaar is ziek gaat worden en dat de zorg een enorm lastige periode tegemoet gaat vanwege de max capaciteit. Als je aankondigt dat er weer strengere regels komen, of een lockdown, dan worden mensen boos omdat je wederom hun vrijheid afneemt en gaan mensen in grote groepen protesteren of anderen lastig vallen (zoals nu al gebeurt bij sommige teststraten).

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• BarôZZa
@SomerenV Het 'doe je ding' gedoe is wat we de afgelopen maanden doen en waardoor we in de huidige situatie zijn beland. Of mensen boos worden als er maatregelen zijn, tsje, denk je dat mensen minder boos worden als ze blijvend letsel oplopen of als hun dierbaren in levensgevaar verkeren? Als ze al boos worden om de sluitingstijden van de horeca, dan zullen ze daar helemaal woest om worden. Of dat hypocriet is boeit ze geen reet, dat woord kennen ze niet eens.

Er lijkt me wel degelijk een juiste keuze. Het einddoel is namelijk al tijden bekend: dat virus moet weg. Daarom zijn we bezig met vaccins en dergelijke. We moeten zo dicht mogelijk bij de nul komen. Dat is beter voor de gezondheid, economie en de samenleving. De juiste keuzes zijn dan de zaken die ons die kant op brengen, en de foute keuzes zijn dan de zaken die het tegenovergestelde bereiken, los van hoe aantrekkelijk het gepresenteerd wordt.

'Bioscopen dicht of meer geld verdienen?' zal een ander antwoord uitlokken dan 'Bioscopen dicht of meer Coronebesmettingen?'

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gisteren liep ik even over de markt hier. Kramen en degelijke is prima geregeld. Alleen je ziet altijd groepjes bejaarden te dicht op elkaar staan kletsen. Waarom ik kan er echt niet bij met mijn verstand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Onbekend schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:50:

Het wordt helemaal niet overal genegeerd, maar als de reflex van mensen is om vooral naar een ander te kijken en daarbij ook nog eens slecht zichzelf te informeren (met name bij punt 2 en 3), dan is het proberen uit te leggen inderdaad kansloos.

Ik vind het echt een vreemde reflex dat mensen vinden dat ze zichzelf niet aan regels hoeven te houden, omdat iemand anders dat ook niet doet.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:56

Onbekend

...

ZieMaar! schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 07:53:
Ik vind het echt een vreemde reflex dat mensen vinden dat ze zichzelf niet aan regels hoeven te houden, omdat iemand anders dat ook niet doet.
Het is niet helemaal een vreemde reflex. Mensen worden nu hinderlijke beperkingen opgelegd om besmetting en verspreiding te voorkomen. Maar als ze op tv zien dat grote groepen mensen die regels duidelijk negeren en ook niet besmet raken, is het helemaal niet vreemd dat ze die beperkingen zelf ook gaan negeren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Onbekend schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 08:16:
[...]

Het is niet helemaal een vreemde reflex. Mensen worden nu hinderlijke beperkingen opgelegd om besmetting en verspreiding te voorkomen. Maar als ze op tv zien dat grote groepen mensen die regels duidelijk negeren en ook niet besmet raken, is het helemaal niet vreemd dat ze die beperkingen zelf ook gaan negeren.
Als een ander iets fout doet, geeft jou dat niet meteen het recht om ook maar iets fout te doen (jou is hier algemeen bedoeld, niet specifiek naar jou).

Als de buurman in de sloot springt, doe jij dat dan ook meteen, "want hij doet het ook"?

Er is nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid nemen, en zelf nadenken ipv als een schaap zomaar de rest van de schaapskudde te volgen...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:18
[...]

Hoe weet je achteraf dat die mensen die je niet kent besmet zijn geraakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Arjantje72 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 08:27:
[...]

In deze tijd staat dat op Facebook, wist je dat niet?

/s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

wildhagen schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 08:24:
[...]

Als de buurman in de sloot springt, doe jij dat dan ook meteen, "want hij doet het ook"?
Van in een sloot springen word je koud en nat. Maar als je anderen maling aan de regels ziet hebben en plezier ziet maken, terwijl je zelf sinds maart nauwelijks plezier meer hebt gehad, dan kan ik me voorstellen dat er bij sommigen iets knapt. Als je dan ook nog een minister hebt die er maling aan heeft...tja....

Ik denk dat de geest uit de fles is en dat flink wat minder mensen de regels naleven.

Wat doe ik zelf? Simpel: ik leef het gewoon na, is voor ons een kleine moeite. Mijn vader en schoonouders zitten vol in de risicogroep en daar wil ik geen enkel risico mee nemen. Bovendien ging ik al niet naar de kroeg, dus die mis ik ook niet :P Sporten doe ik in mijn eentje op de racefiets of ik ga buiten airsoften. Qua werk hoef ik eigenlijk nauwelijks op kantoor te zijn, dus dat daar ga ik ook niet naartoe. Het feit dat anderen zich niet kunnen gedragen betekent inderdaad niet dat ik dan ook maar alles moet laten gaan...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54
Arjantje72 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 08:27:
[...]

Niet, maar dat hoef je ook helemaal niet te weten als je slechts een excuus nodig hebt om eigen (wan)gedrag goed te praten. Sterk nog, het is beter om het dan niet te (willen) weten.

Uiteindelijk gaat het er ook helemaal niet om dat er mensen zijn die het fout doen, het is onmogelijk om het altijd 100% goed te doen en we zijn nu eenmaal mensen. Waar het imho wel om gaat is dat veels te veel mensen geen enkele moeite meer doen om het ook maar een beetje goed te doen. Als we ons zoveel mogelijk aan de regels houden dan creëer je daarmee de ruimte om dat ook in een aantal gevallen wat minder goed te doen. Als we het aantal besmettingen weer flink omlaag krijgen dan kunnen ook de mensen die met drie kinderen, een hond en een kat vijf hoog achter wonen in een twee kamer flatje weer veiliger naar buiten want daar zijn er nogal wat van als je de verhalen hier mag geloven en die zijn zielig.
Zal er voor de zekerheid maar bij zeggen dat het laatste sarcastisch is voor het een eigen leven gaat leiden.

Werk zoveel mogelijk thuis, daardoor minder contact momenten, dat geeft minder besmettingen en dus ook wat meer ruimte om eens een biertje te doen in de kroeg of ergens te eten. Uiteraard komt dan de opmerking dat niet iedereen thuis kan werken en dat klopt ook maar als de mensen die dat wel kunnen het nu zoveel mogelijk wel doen dan komen die groepen elkaar ook weer minder tegen met minder contactmomenten tot gevolg en ook weer minder besmettingen.
Zolang we echter vooral blijven verwachten/verlangen/eisen dat het die ander is die zich aan de regels moet houden zal het nooit wat gaan worden en dat blijkt ook wel uit de cijfers.
Zet een ander land delen van ons land op rood, ga dan vooral niet uit zo'n rood gebied toch naar dat buurland omdat je hoogstwaarschijnlijk toch niet gecontroleerd wordt. Ook niet als het excuus is dat je daar juist veiliger bent omdat het thuis rood is en daar niet. Men wil daar nu eenmaal voorkomen dat ze daar ook rood worden en zitten dan niet te wachten op geïmporteerde besmettingen.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:14

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

[...]

en dat die grote groepen mensen die regels negeren ook nergens gecorrigeerd worden (boete op z'n minst) dan denkt de volgende "tsja, als hij het mag, dan ik ook!"

Kijk naar Grapperhaus en z'n bruiloft. Talloze mensen die ik nu hoor zeggen "ja maar Grapperhaus deed het ook, dus waarom zou ik het dan niet doen?" Oftewel, mensen zoeken een excuus om lekker te doen en hun gedrag afschuiven op, in dit voorbeeld, Grapperhaus.

Nu weer die voetbalans in Tilburg. En Henk Ingrid en de twee kinderen mogen niet naar het restaurant straks..... omgekeerde wereld!

Do { Ping } while ( LOL )

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:15

-tom-562

Oliesjeik

TrailBlazer schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 07:50:
Gisteren liep ik even over de markt hier. Kramen en degelijke is prima geregeld. Alleen je ziet altijd groepjes bejaarden te dicht op elkaar staan kletsen. Waarom ik kan er echt niet bij met mijn verstand.
Mwa, als ik 80+ ben en ik heb mijn leven geleefd, dan voel ik er weinig voor om de laatste periode van mijn leven als eenzame kluizenaar te gaan leven

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1 ... 85 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic