ZieMaar! schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:05:
Toch nog ff over die lockdown, wat valt er nou exact nog down te locked?
- contactberoepen? Komt volgens weinig naar voren als cluster, zijn ook plekken die goed triage kunnen doen (en dat in mijn n=1 ervaring ook wel doen) en waar contact onderzoek makkelijk is
- scholen? In ieder geval het basisonderwijs lijkt echt voor niets dicht geweest te zijn
- sportscholen? Lijken ook weinig clusters te zijn, plus de clusters die er zijn, zijn meer kantine gerelateerd lijkt het
Blijft over de horeca, waarbij ik best geloof dat zeker cafés een grote bijdrage hebben aan de verspreiding. En natuurlijk evenement , bruiloften ed...
Misschien moet er gewoon een limiet op samenkomsten komen, van bijvoorbeeld max 10 man in een ruimte, uitgezonderd restaurants en schoollokalen?
Ik vind het lastig, in the end (of juist in het begin) draait om afstand houden, drukte vermijden en thuis blijven bij klachten. Als dat naar de achtergrond gaat is de rest snel water naar de zee dragen...
Ik heb de cijfers even niet paraat van waar (in welke situaties) de meeste clusters optreden, maar wat veel de ronde doet is jongeren/studenten en feestjes. Volgens mij geldt al langer dat je niet meer dan 6 mensen thuis mag ontvangen tegelijkertijd, daar gaan die feestjes gegarandeerd overheen.
Persoonlijk zou ik dan niet inzetten op strafrechtelijke vervolging of wat dan ook, maar zou ik eerder ingaan op dingen die dichterbij staan. Bijvoorbeeld bij studenten, worden ze betrapt op zo'n feestje van studentenvereniging X, harde maatregelen tegen die vereniging (subsidies stopzetten, vereniging opheffen etc.).
Universiteiten en hogescholen zouden ook een statement kunnen maken: wordt je betrapt op zo'n feestje dan kom je dit semester de lessen niet meer in en mag je de tentamens niet maken.
En ja, dit zijn maar voorbeelden en er zijn gegarandeerd regels/dingen waardoor het wellicht niet mogelijk is. Ik vind echter dat boetes en met name het krijgen van een strafblad (zoals eerst was) te ingrijpend voor de toekomst, maar het heeft weinig direct merkbaar effect nu op de persoon. Wanneer een student een half jaar geen lessen en tentamens meer mag volgen, dan bedenk je je denk ik nog wel een tweede keer voordat je naar een groot feest gaat. Hetzelfde voor verenigingen, als zij grote hoeveelheden inkomsten aan subsidies mislopen gaan ze ook niet zo maar meer de gok nemen om een groot feest te organiseren.
Eenzelfde iets zouden voetbalclubs kunnen doen richting fans die zich niet aan de regels houden, dreig ze maar een stadionverbod voor 3 of 6 maanden. Leuk dat een club voor het eerst in tich jaren weer Europees voetbal mag spelen, maar zorg er als club dan ook voor dat wanneer er zoveel mensen komen, dat het mogelijk is om op een veilige manier het te vieren; organiseer iets op een grote, open locatie (op de trainingsvelden of iets dergelijks).
Ik kijk wel met een wat gekleurde bril naar de hele situatie. Tijdens mn studententijd ben ik niet zo'n party animal geweest, niet bij een vereniging gezeten. Wel wat feestjes bezocht, meeste weekenden toch wel naar de kroeg enzovoorts. Maar ik snap niet dat men zich niet realiseert dat deze situatie (hopelijk) een eens in je leven situatie is. Het is zwaar balen wanneer je niet gezellig kunt feesten ieder weekend, maar kom op zeg, het is zwaar asosociaal richting de ouderen, zwakkeren, al het personeel in de zorg en ook tegenover iedereen die zich wel zo goed en kwaad als het kan aan de regels houdt.
Mijn vriendin en ik waren dit jaar van plan een grote rondreis vakantie te maken rond de Alpen, dat kon allemaal niet doorgaan (sterker nog: we zijn helemaal niet weg geweest). Ook flink balen, maar goed, komt volgend jaar hopelijk wel weer. Wij zaten ook wekelijks in de bios, in een restaurant of op een terrasje.. doen we nu ook zo goed als niet. Een overlijden in de familie gehad waar we niet bij de begrafenis konden zijn, vanwege het maximaal aantal mensen.
We hebben het echter van de positieve kant bekeken, niet van "wat kan/mag nu allemaal niet", maar "wat kan dan nu wel". En daardoor heb ik heel wat projectjes in en om het huis deze zomer al kunnen doen, die ik eigenlijk pas op zn vroegst volgend jaar zou kunnen doen. Geld wat daaraan gespendeerd is zorgt voor waardestijging van het huis of zorgt ervoor dat we de jaren erna meer besparen. Geld wat ik uitgespaard heb van de vakantie spaar ik op voor volgend jaar, of beter nog investeer ik nu zodat elke euro van dit jaar volgend jaar 1.10 euro is geworden.
En ik hoop eerlijk gezegd dat aankomende strengere regels nog altijd enigszins regio gebonden blijven. Ik weet niet waar het aan ligt, of het de algehele gemiddelde instelling van de mensen hier in (Zuid) Limburg is, of dat het komt omdat in Brabant en Limburg in het begin van de Corona de zwaarste klappen zijn gevallen, maar hier lijkt men zich wel nog een beetje te kunnen gedragen; hier stijgen de aantallen bijna niet. En ik bedoel dan aantallen per 100.000 inwoners, want ja in absolute aantallen is het zeker hoger omdat er in de Randstad veel meer mensen wonen. Maar zelfs dan is het verschil enorm; waar hier de laatste weken gemiddeld per dag 2 per 100.000 besmettingen geconstateerd worden (minder dan een handje vol mensen per dag, soms dagen op rij met 0, soms uitschieters naar 5 of 7), is het in Amsterdam over de 40 per 100.000, oftewel 20 keer zo erg. Ik begin toch te denken dat dit te maken heeft met een verschil van mentaliteit tussen Limburgers en mensen uit de Randstad, maar goed dit is maar een onderbuikgevoel.
GekkePrutser in "Het Coronavirus in Nederland en België -..."