Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.582 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:52
Agent47 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:59:
En toch blijf ik van mening dat ze Carnaval moeten verbieden. Ik las laatst ergens dat ze het naar de zomer willen verplaatsen. Lekker in je pakje tegen elkaar geplakt buiten met 35 graden en lauwe pils in je handen. Dat hele carnaval is volgens MIJ de grootste aanval geweest richting de zorg / IC. Maar ik ben natuurlijk geen viroloog. Ik snap dan ook niet dat mensen zo'n inteelt feest persé moeten en zullen geven, ook al is het in de zomer.
Heel veel plaatsen en gemeentes verbieden carnaval in principe al. Geen optochten en geen feesten. Verenigingen hebben geen feesten (dat begint normaal al in het najaar ergens, en zeker na 11-11) en de meeste roepen ook geen prins uit. Sommige verenigingen gaan misschien besloten feestjes houden, maar dat is allemaal nog onzeker en wordt pas later bepaald.

En dit jaar was het gewoon pech en een samenloop. Als corona pas bv. in juni naar Europa was gekomen dan had je wellicht superspreading events tijdens zomer festivals. Veel weekenden in de zomer hebben meerdere festivals met ook vele bezoekers.
Of wellicht zomer vakanties.
Nu was het toevallig carnaval, nadat sommige op wintersport zijn geweest en in een tijd dat corona nog een onbekend probleem was hier.

PS. ik heb zelf ook een hekel aan carnaval maar ik woon in oost brabant en weet dat veel mensen er voor leven. Maar in dezelfde groep zitten ook veel mensen die ziek zijn geworden, of veel mensen kennen die (ernstig) ziek zijn geworden. Die snappen het dus helemaal dat carnaval een keer niet door gaat. Voor de verenigingen is het nu al een verloren jaar omdat ze al weten dat alle feesten vanaf het najaar niet door gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:06:
@Stoney3K check, check en check inderdaad :D
Het is een feest met religieuze oorsprong wat daardoor vast ligt aan een bepaalde periode.
In Rio wordt het natuurlijk ook op een zomerse manier gehouden (en in Rotterdam is er al lang een zomercarnaval geweest), dus voor de super-katholieken die vast houden aan de datum is het misschien een probleem, maar voor de lokale optochtbouwers en bloaskapellen die gewoon zin hebben om een leuk feestje neer te zetten, zal de zomer ook prima zijn.

Bovendien zullen de brouwerijen ook heel blij zijn met de omzet van zo'n zomercarnaval, die zal iets hoger liggen dan een carnaval waarbij het min 2 is en plenst van de regen. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ijdod schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:06:
@Stoney3K check, check en check inderdaad :D

Maar zonder dollen, een voetbalwedstrijd of event kan je inderdaad reschedulen, Carnaval ligt complexer. Dat is in de zelfde hoek als stellen dat kerst wel even naar de zomer verplaatst kan worden. Het is een feest met religieuze oorsprong wat daardoor vast ligt aan een bepaalde periode.
Religieuze oorsprong, check. Religieuze invulling vandaag de dag? Nope. Misschien voor een fractie van een procent, waarschijnlijk allemaal 70+. Maar aangezien bezoek aan gebedshuizen aan regels gebonden kan worden, is een religieuze oorsprong dus geen argument te noemen.

Het is een volksfeest, ongetwijfeld het hoogtepunt van het jaar voor veel mensen, maar het is niet meer dan een feest. En die kunnen prima verboden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Bundin schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:10:
[...]
Het is een volksfeest, ongetwijfeld het hoogtepunt van het jaar voor veel mensen, maar het is niet meer dan een feest. En die kunnen prima verboden worden.
Je kan dus alleen de centrale feesten verbieden (zoals optochten en feesttenten in de stad) en dat is in principe al gebeurd. De Snollebollekes zul je komend jaar niet zien optreden.

Als mensen achter gesloten deuren gaan feesten kun je daar weinig tegen doen behalve zeggen dat ze hun gezond verstand moeten blijven gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Agent47 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:05:
[...]

Ik wil niet teveel van het topic afgaan, ik heb meerdere redenen waarom ik vind dat carnaval gewoon op moet bokken. Maar om on-topic te gaan. Over het algemeen is het bekend dat half Brabant / Limburg elkaar afgaat. Zo verspreid je natuurlijk (nog) makkelijker dan op een lowlands of WK. Daarentegen zie ik het niet gebeuren dat er pleinen open gaan om een WK-Finale te kijken of dat een lowlands doorgaat, waarom een carnaval dan wel in de zomer ?
Helemaal mee eens. Dit is ook te zien 9 maanden later wanneer de bevolking van Limburg en Brabant verdubbeld.
Wat een kletspraat.
Ik weet niet welk jeugdtrauma je hebt, maar je kan ook gewoon geen carnaval vieren. Net als sommige mensen ervoor kiezen om geen koningsdag te vieren, geen kerst te vieren of geen bevrijdingsdag te vieren. Een keuze die je helemaal zelf kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
@Bundin Bedoelde dat puur vanuit de datumbepaling, niet vanuit enige bescherming of speciale behandeling.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Voor mensen die hier gisteren dat verhaal hebben gevolgd over Mud Masters, er staat toevallig nu een stuk over online : https://www.destentor.nl/...co%2FaufSxnc2Ik%3Famp%3D1

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ik zal het niet erg vinden als carnaval helemaal verdwijnt, maar het is onrealistisch om dat te denken.
Dat het in 2021 niet door gaat is al vrijwel zeker. Althans op heel veel plekken en op de oorspronkelijke datum.
Het zal dan in toekomst weer doorgaan. Veel plaatselijke horeca zijn ook afhankelijk van carnaval. Daar halen ze de meeste omzet/winst.

Een zomercarnaval zie ik niet gebeuren. Er is te veel voorbereiding voor nodig om dat even een paar maanden vooraf te bepalen. Wat ik wel zie gebeuren is veel lokale festivals, mits het in de zomer 2021 weer kan. Dan zijn in ieder geval de lokale bedrijven weer geholpen en kan iedereen uit zijn dak gaan (die dat wil).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:13:
[...]

Helemaal mee eens. Dit is ook te zien 9 maanden later wanneer de bevolking van Limburg en Brabant verdubbeld.
Dus voordat je ook de bevolking van Limburg en Brabant de schuld geeft: Ik ben zelf Lampegatter en ik zie steeds meer dat het volk van boven de rivieren bij ons komt 'carnavallen' terwijl het carnaval steeds meer verandert in een Ibiza aan de Dommel, het carnavaleske karakter is er meer en meer van af aan het gaan en het is alleen maar een feestje geworden van jongeren die zuipen op skihutmuziek.

Kun je niet leuk vinden natuurlijk, maar daarvoor hoef je het nog niet te verbieden. Dan zijn de randgemeenten en dorpen een betere plek waar je nog op de ouderwetse manier kan carnavallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 21:37

ericplan

5180 Wp PV

ZieMaar! schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:57:
[...]

1000 man op een groot plein is niet per se grootschalig. Wat ik zo lees is dat er op voorhand goede afspraken waren gemaakt over aantallen en afstand houden.

[...]
Jammer dat ze dit soort bijeenkomsten niet aangrijpen om onderzoek te doen. Bij binnenkomst iedereen testen en kijken wat er gebeurt. En na een week dezelfde groep nog een keer testen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
DennusB schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:19:
Voor mensen die hier gisteren dat verhaal hebben gevolgd over Mud Masters, er staat toevallig nu een stuk over online : https://www.destentor.nl/...co%2FaufSxnc2Ik%3Famp%3D1
Mud Masters mans noemt het sport, lijkt me niet van toepassing hier. Anderhalve meter moet dus worden gewaarborgd, dat gaat niet lukken. Ik schat in dat ook deze burgemeester een dag later aan zal geven dat hij/zij een andere afweging zou maken als het nog eens voor zou komen, nadat (sociale) media foto's en filmpjes van het evenement breed uit hebben gelicht.

All animals are equal, but some animals are more equal than others. Coronaregels zijn voor anderen.

https://nos.nl/artikel/23...st-tilburg-zorgelijk.html
De minister (en partijgenoot van Weterings) zegt foei en that's it. Ik ben normaalgesproken erg tegen het bespreken van de waan van de dag in de Tweede Kamer, maar in dit geval hoop ik dat de burgemeester van Tilburg en de verantwoordelijke minister dusdanig worden gefileerd, dat alle lokale bestuurders in het land het uit hun hoofd laten om dat soort events goed te keuren. Ook die van Biddinghuizen.

[ Voor 25% gewijzigd door Bundin op 25-09-2020 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bundin schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:35:
[...]

Mud Masters mans noemt het sport, lijkt me niet van toepassing hier. Anderhalve meter moet dus worden gewaarborgd, dat gaat niet lukken. Ik schat in dat ook deze burgemeester een dag later aan zal geven dat hij/zij een andere afweging zou maken als het nog eens voor zou komen, nadat (sociale) media foto's en filmpjes van het evenement breed uit hebben gelicht.

All animals are equal, but some animals are more equal than others. Coronaregels zijn voor anderen.
De echte survivalruns kun je inderdaad nog volhouden dat het niet druk is. Man of 200-500, zelden wachttijden etc. Maar bij Mud Masters staat iedereen elkaar op te houden en dus bij elke hindernis grote groepen opstoppingen. En daar staat begeleiding de hele dag bij in de hijgende mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:37:
[...]

De echte survivalruns kun je inderdaad nog volhouden dat het niet druk is. Man of 200-500, zelden wachttijden etc. Maar bij Mud Masters staat iedereen elkaar op te houden en dus bij elke hindernis grote groepen opstoppingen. En daar staat begeleiding de hele dag bij in de hijgende mensen.
Ik hoop dat politie/handhaving morgen aanwezig is en gewoon ingrijpt als t echt onverantwoord begint te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DennusB schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:38:
[...]

Ik hoop dat politie/handhaving morgen aanwezig is en gewoon ingrijpt als t echt onverantwoord begint te worden.
Naar goed voorbeeld van Tilburg ligt dat inderdaad in de lijn der verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:38:
[...]

Naar goed voorbeeld van Tilburg ligt dat inderdaad in de lijn der verwachting.
Ze deden toevallig net een live-stream over het parcours : https://www.facebook.com/.../videos/2708995316008449/

Ik heb echt m'n bedenkingen bij die hokjes waar je je tickets moet halen enz. Daar gaat iedereen bovenop elkaar staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Is er een relatie vastgesteld tussen inspanning (en intensiever ademen) en grotere kans op besmettingen ? Praten, juichen en zingen zijn bewezen grotere risico's maar dat is heel iets anders.

[ Voor 4% gewijzigd door IJzerlijm op 25-09-2020 11:50 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:50:
Is er een relatie vastgesteld tussen inspanning (en intensiever ademen) en besmettingen ? Praten, juichen en zingen zijn bewezen grotere risico's maar dat is heel iets anders.
Jij denkt dat de toeschouwers bij Mud Masters niet gaan schreeuwen en juichen? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is er een relatie vastgesteld tussen inspanning (en intensiever ademen) en grotere kans op besmettingen ? Praten, juichen en zingen zijn bewezen grotere risico's maar dat is heel iets anders.
Vastgesteld? Geen idee...

Maar inspanning gaat bij mij gepaard met gehijg, af en toe een kuch, een grom en wat gepraat, dus ik kan niet beredeneren hoe dat anders zou zijn dan praten juichen en zingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:28

Barrycade

Through the...

Gezien je posts denk ik dat je naar een escape zoekt om zelf niet te gaan, maar als je je niet senang voelt ga je toch niet?

Blijkbaar hebben ze in Dronten ook minimaal 40 voetbalteams die komend weekend tegen net zo veel teams gewoon gaan voetballen.

In hoeverre is dit anders dan 300 man aan de start van Mudmasters.

Als dit soort dingen niet kunnen ondanks blijkbaar maatregelen, kunnen we net zo goed de wc rollen maar gaan inslaan voor de 2e lockdown (en de vele die gaan volgen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:19
Stoney3K schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:09:
Bovendien zullen de brouwerijen ook heel blij zijn met de omzet van zo'n zomercarnaval, die zal iets hoger liggen dan een carnaval waarbij het min 2 is en plenst van de regen. ;)
Goed punt. Eén van de grote problemen die brouwerijen hebben met carnaval is dat er zo weinig bier gezopen wordt. Dat zal inderdaad wel aan het weer liggen. 8)7

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

DennusB schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:50:
[...]

Jij denkt dat de toeschouwers bij Mud Masters niet gaan schreeuwen en juichen? 8)7
Ze laten toeschouwers toe ? Dan is het inderdaad een enorm stom idee, ik zat te denken aan de deelnemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 11:49
Het is niets bewezen met dubbelblind gerandomiseerd onderzoek, maar je kunt inderdaad verwachten dat intensief ademen een groter risico is om anderen te besmetten. Met name de grotere particles (met virus) worden geforceerd uitgestoten. Aan de andere kant is het een evenement in de buitenlucht, dus optimale ventilatie.

Ik denk dat de organisatie samen met de GHOR en deskundigen van de GGD gekeken hebben hoe het risico zo laag mogelijk kan zijn. Dat bepaalde elementen waarbij je samen moet werken aangepast zijn en dat er rekening is gehouden met het starten. Er is geen reden om dit soort evenementen te verbieden, maar dat er aanpassingen nodig zijn is wel duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 11:49
IJzerlijm schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:01:
[...]

Ze laten toeschouwers toe ? Dan is het inderdaad een enorm stom idee, ik zat te denken aan de deelnemers.
Ik neem aan dat er minder toeschouwers worden toegelaten. Verder is het niet zo mooi weer, dat scheelt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
Barrycade schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:53:

Als dit soort dingen niet kunnen ondanks blijkbaar maatregelen, kunnen we net zo goed de wc rollen maar gaan inslaan voor de 2e lockdown (en de vele die gaan volgen).
Een beetje hamsteraar heeft ze nog liggen van afgelopen maart, maar die lockdown gaat er toch wel komen.

Als je dit weekend stevige maatregelen neemt die écht voor een gedragsverandering zorgen kan je de situatie maart tot mei denk ik nog voorkomen.
Maar als de overheid het geheel nog een weekje laat doorsudderen met alleen kroegen om twaalf uur dicht dan heb je half oktober gewoon weer de situatie maart qua maatregelen te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Bundin schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:00:
[...]

Het is heel makkelijk veroordelen omdat het een idioot besluit is. Dat dit niet ging werken was op voorhand al duidelijk, dat wordt nu zelfs toegegeven door Weterings.

Alle cursieve tekst is copy/paste van nos.nl.

"We wilden, met de huidige coronacijfers, een illegaal feestje voorkomen"
Het probleem zit niet in "illegaal", het probleem zit in "veel mensen bij elkaar". Dat is met dit event op grotere schaal gebeurd dan wanneer er meerdere kleinere illegale feesten zouden zijn geweest.

En als de inschatting was dat er niet gehandhaafd zou kunnen worden wanneer er geen georganiseerd event was, dus rellende supporters in het centrum oid, dan had de wedstrijd simpelweg verboden moeten worden. Een fucking spelletje moet minder relevant zijn dan de corona-crisis. Zeker in een van de steden die met Carnaval al aan de basis stond van de eerste golf.

"We hadden goede afspraken gemaakt over de 1,5 meter. De organisatie heeft wel ingegrepen, maar het is jammer dat het niet gelukt is. We weten wie erbij waren dus we kunnen de komende dagen nog boetes uitdelen."
Nee dat is niet jammer. Jammer impliceert dat er alles aan gedaan is en op voorhand de kans van slagen dusdaanig hoog was dat deze uitkomst een nare verrassing zou zijn. Dit is verwijtbare nalatigheid vanuit de gemeente als je 't mij vraagt.
Weterings erkent dat hij van tevoren al inschatte dat de fans zich niet aan de coronaregels zouden houden, maar gaf toch de voorkeur aan één plek van samenkomst in plaats van allerlei kleinere feesten.
Hee kijk, hij wist dat zelf dus ook al.

"Bij binnenkomst moet iedereen zich registreren en dat is handig voor het bron- en contactonderzoek."
Dat is dus blijkbaar niet gelukt. BCO op z'n best onvolledig. Daarnaast: kan de lokale GGD het aan om het hele plein + organisatie te testen? Volgens de berichtgeving van de afgelopen week niet.

"Voor het eerst in vijftien jaar spelen we Europees voetbal. En daar zijn we trots op", zei de woordvoerder. "We zijn niet gek en we weten ook wel dat er gefeest wordt."
Irrelevant, zeker gezien bovenstaande. We zitten net na het begin van de tweede golf, aan alle kanten wordt gewaarschuwd, maar nog belangrijker: vanuit veel richtingen wordt aangegeven dat men klaar is met maatregelen en beperkingen. Dit event werkt dan als een rode lap op een stier: "maar Willem II, dus fuck de maatregelen". Leg dat maar uit als boa of agent. Laat de burgemeester dit maar persoonlijk komen toelichten bij de GGD en de zorgverleners in de regio.

En het meest kwalijk: geen verantwoordelijkheid nemen voor deze clusterfuck.
NOS: Weterings legt de schuld in de eerste plaats bij de supporters, die volgens hem onverantwoorde risico's hebben genomen. "Ze hebben hun eigen gezondheid in gevaar gebracht en die van de mensen om hen heen en dat is zeer verwerpelijk."

Ontslaan dus. Maar VVD-burgemeester + VVD kabinet = job security.
De volgende keer maakt hij een andere afweging. "Dit gaan we niet weer doen."
Ja, lekker makkelijk, ze zijn uitgeschakeld |:( Dus die volgende keer zal nog wel ff duren.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-10 18:57
Jovatov schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:11:
[...]

Een beetje hamsteraar heeft ze nog liggen van afgelopen maart, maar die lockdown gaat er toch wel komen.
Ik heb de irritante eigenschap van WC rollen dat als ze (bij de Lidl, waar ik eig altijd mijn boodschappen doe) in de aanbieding zijn ze meeneem.
En dan kom ik thuis "oh ik had nog" :D

Denk dat ik het wel tot februari nu kan uithouden met alle WC papier dat ik in huis heb!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:04
Neeeeee, niet weer die WC rollen waanzin ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-10 11:28
Jovatov schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:11:
[...]

Als je dit weekend stevige maatregelen neemt die écht voor een gedragsverandering zorgen kan je de situatie maart tot mei denk ik nog voorkomen.
Maar als de overheid het geheel nog een weekje laat doorsudderen met alleen kroegen om twaalf uur dicht dan heb je half oktober gewoon weer de situatie maart qua maatregelen te pakken.
Ik verwacht dat men zo lang mogelijk gaat vasthouden aan het open houden van winkels en (basis)scholen (evt. in aangepaste vorm), maar de rest gaat wel weer plat denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
autje schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:39:
[...]

Ik verwacht dat men zo lang mogelijk gaat vasthouden aan het open houden van winkels en scholen (evt. in aangepaste vorm), maar de rest gaat wel weer plat denk ik.
Winkels zijn nooit dichtgeweest, basisscholen zullen inderdaad nu wel open blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Heel veel winkels ware gesloten omdat er geen hond meer langskwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:12

Agent47

I always close my contracts.

En ook daardoor ontstaat (mentale) gekte. Mensen gaan plunderen DUS gaan nog meer mensen plunderen want anders er niks. Het is grotendeels reactie op reactie.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
mesa57 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:47:
Heel veel winkels ware gesloten omdat er geen hond meer langskwam.
Klopt, maar da's dus keus geweest van de winkel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Jovatov schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:45:
[...]

Winkels zijn nooit dichtgeweest, basisscholen zullen inderdaad nu wel open blijven.
Vreemd dat het toch gevoelsmatig leek alsof die dicht waren :). In ieder geval kwam er geen hond meer, en dat kwam ook door een sterk ontmoedigingsbeleid.

Ik heb inderdaad mijn post even aangepast op basisscholen. Die open houden en zorgend at winkels een beetje blijven draaien is key voor de economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

[...]

Ik verwacht dat men zo lang mogelijk gaat vasthouden aan het open houden van winkels en scholen (evt. in aangepaste vorm), maar de rest gaat wel weer plat denk ik.
Horeca zie ik niet snel sluiten. Althans, restaurants en dergelijken. Onderwijs ook niet. Bijv. de Uni hier in Leiden heeft het echt prima op orde, niemand komt daar bij elkaar in de buurt, en fysiek les (deels) is echt een verademing.

Het is gewoon zo ongelofelijk jammer dat er blijkbaar zoveel mensen zijn die zich niet gewoon aan de fucking basisregels kunnen houden.

Zie het ook wel in mijn omgeving. Een paar dagen terug in mijn functie als lid van de raad van advies van mijn studentenvereniging de knoop maar doorgehakt om een activiteit te cancellen i.v.m. mogelijk verspreidingsrisico. Helaas zijn er onder de leden besmettingen, dus dat risico was echt te groot. Veel verenigingen hier zijn ook tijdelijk op slot gegaan, zie dat hier ook wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Vandaag gaat de veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland nog strengere regels verzinnen. Volgens ingewijden zal het bestaan uit het volgende:

- Sluiting van horeca zoals trouw- en feestzalen, in het uiterste geval bioscopen
- Nog minder publiek bij (sport)evenementen
- Maximaal toegestane groepsgrootte 30 of minder

Men wil zich nog verre houden van maatregelen waarmee bewegingsvrijheid wordt ingeperkt of meer economische schade wordt geleden, volgens diezelfde ingewijden.

Veel ondernemingen zijn technisch al failliet, dus een tweede lockdown zal de genadeklap zijn voor die bedrijven. Daar zullen veel politici niet kien op zijn om dat te doen. Draagvlak is ook wankel en een tweede lockdown kan ook zorgen voor een grimmiger sociaal klimaat.

Volgens het Parool worden we dinsdag aanstaande ook weer getrakteerd op een nieuwe persconferentie.
Jovatov schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:47:
Klopt, maar da's dus keus geweest van de winkel zelf.
Dat is erg kort door de bocht. De ondernemer moet al kosten maken simpelweg om de zaak te openen die dag. De keuze om dat niet te doen in dergelijke gevallen is omdat het verlies in geld kleiner is op die manier. De zaak openen zal tot een groter verlies leiden omdat die paar klanten die komen niet rendabel zijn in verhouding met de kosten om open te zijn.

Dit is dan vaak ook een keuze die uit bittere noodzaak gemaakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:43
autje schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:47:
[...]

Vreemd dat het toch gevoelsmatig leek alsof die dicht waren :). In ieder geval kwam er geen hond meer, en dat kwam ook door een sterk ontmoedigingsbeleid.

Ik heb inderdaad mijn post even aangepast op basisscholen. Die open houden en zorgend at winkels een beetje blijven draaien is key voor de economie.
Was niet gevoelsmatig, hele binnensteden waren dicht. Grote ketens(de Ikea's, H&M's etc) waren allemaal tijden lang dicht.

Er gaat heel veel weer dicht. Ik geef het max 2-4 weken. Zou zeggen dat het eigenlijk nu al had gemoeten, maar we gaan nog lekker polderen.

[ Voor 11% gewijzigd door BarôZZa op 25-09-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zou er vanavond ook niet al een persco zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:07:
Zou er vanavond ook niet al een persco zijn?
Dinsdag volgens het Parool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
Kan iedereen in het weekend nog even groots feesten ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lijken vanavond vanuit de veiligheidsregio's nieuwe maatregelen te komen.

Blijf het schitterend vinden... Veiligheidsregio's willen meer regionaal maatwerk, doen er geen reet mee, en dan willen ze ineens weer landelijke maatregelen... Man man man...

[ Voor 55% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:10:
Lijken vanavond vanuit de veiligheidsregio's nieuwe maatregelen te komen.

Blijf het schitterend vinden... Veiligheidsregio's willen meer regionaal maatwerk, doen er geen reet mee, en dan willen ze ineens weer landelijke maatregelen... Man man man...
Bron?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Betreft winkels (ook supermarkten) heb ik nooit begrepen waarom ze het maximum aantal mensen binnen hebben losgelaten. Buiten kan je bijna nooit zien of het in een winkel te druk is en of je 1,5 meter afstand kan houden. Als je eenmaal binnen bent, ben je (zeker bij een supermarkt) er ook niet altijd snel en makkelijk uit.

Dus waarom niet terug naar een gecontroleerd beleid voor álle winkels. Max aantal, aan de deur controle, desinfectie weer fatsoenlijk en niets vrijblijvend.

In juli waren we 1 dag in Maastricht. Het begon vrij rustig. Alleen écht kleine zaken hadden het goed op orde door middel van een papier aan de deur: max 2 klanten in de zaak (bijvoorbeeld). Er ontstaat dan een kleine rij voor de deur maar dat is goed te doen en de wachttijd is even lang als dat je normaal bij een kassa wacht. Voor de rest van de winkels was alles gewoon als vanouds. Toen het steeds drukker werd in de stad zijn wij maar zelf vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:15:
Overal en nergens... Ook dit lekker gefragmenteerd:
Ze lijken allemaal de grotere beslissingen liever aan het kabinet te geven om die op landelijk niveau te regelen. Als je de horeca in Amsterdam sluit gaan mensen vermoedelijk allemaal naar Zaandam of andere buurgemeentes. Nog los van het klagen en mogelijke rechtszaken van getroffen branches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Plenkske schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:17:
Betreft winkels (ook supermarkten) heb ik nooit begrepen waarom ze het maximum aantal mensen binnen hebben losgelaten.
In mijn ervaring was er nooit handhaving op. Ook begin dit jaar tijdens de lockdown was het nog even druk in de lokale supermarkten. Het personeel zal ook weinig zin hebben om politieagentje te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
CMD-Snake schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:20:
[...]

In mijn ervaring was er nooit handhaving op. Ook begin dit jaar tijdens de lockdown was het nog even druk in de lokale supermarkten. Het personeel zal ook weinig zin hebben om politieagentje te spelen.
Hier wel. Ze hadden simpelweg minder winkelwagens beschikbaar (het max aantal wat binnen mag zijn) en die werden schoongemaakt door personeel.

Trouwens, over horeca sluiten. Er zijn dus wel ondernemers die het snappen:
https://www.ed.nl/boxtel/...-een-dolle-rond~a1ea93a7/
https://www.ed.nl/boxtel/...n-het-is-menens~ae9f5835/

(incognito openen als je niet alles kan zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:39
Is er trouwens ook al bekend wat het aandeel qua besmettingen is van al die mensen die echt niet 1 jaartje zonder buitenlandse vakantie konden en naar Frankrijk e.d. zijn geweest? Kan daar ook nog steeds niet over uit. In Frankrijk liepen de gevallen alweer op en sprong de ene en de andere regio op oranje, en maar klagen dat het hartstikke meeviel daar toen ze terugmoesten en dat het belachelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Plenkske schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:17:
In juli waren we 1 dag in Maastricht. Het begon vrij rustig. Alleen écht kleine zaken hadden het goed op orde door middel van een papier aan de deur: max 2 klanten in de zaak (bijvoorbeeld). Er ontstaat dan een kleine rij voor de deur maar dat is goed te doen en de wachttijd is even lang als dat je normaal bij een kassa wacht. Voor de rest van de winkels was alles gewoon als vanouds. Toen het steeds drukker werd in de stad zijn wij maar zelf vertrokken.
Probleem wat hierbij komt kijken is dat het in juli prima weer was, dus dan is even buiten in de rij staan niet zo'n probleem. Nu komt de herfst eraan, kijken wat winkeliers dan gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Leon Zwiers schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:23:
Is er trouwens ook al bekend wat het aandeel qua besmettingen is van al die mensen die echt niet 1 jaartje zonder buitenlandse vakantie konden en naar Frankrijk e.d. zijn geweest? Kan daar ook nog steeds niet over uit. In Frankrijk liepen de gevallen alweer op en sprong de ene en de andere regio op oranje, en maar klagen dat het hartstikke meeviel daar toen ze terugmoesten en dat het belachelijk was.
De aantallen besmettingen met een reisverleden zijn terug te vinden in de wekelijkse RIVM update. Was max 16% van de bekende gevallen dacht ik. Daarna ook weer gedaald.

@CMD-Snake die snap ik ook wel, maar vooral het eerst vragen om lokale maatregelen en er vervolgens niks mee doen is een beetje vreemd. Dat sommige maatregelen voor reisbewegingen zorgen lijkt me redelijk in te schatten.

@autje Inderdaad, enige winkels waar ik kom zijn de plaatselijke bakker en slager. Rest online. Maar het is me nu al een paar keer gebeurd dat ik in een rij terecht kwam. Op zich prima, maar ik ga niet in de zeikregen in de rij staan. Dus dan wordt het rechtsomkeert en online bestellen.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Leon Zwiers schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:23:
Ja, viel enorm mee.

Ik snap niet dat mensen zo hysterisch blijven doen over reizigers. De realiteit is dat we tot nu toe hier vaak een hogere besmettingsgraad hadden dan in andere landen. Alleen in het begin met de wintersporten was dat een aanzienlijke rol. Je kan beter met je familie afgezonderd op een camping in Zuid-Frankrijk staan dan dat je hier tussen de smeerpijpen in de stad loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:29:
@CMD-Snake die snap ik ook wel, maar vooral het eerst vragen om lokale maatregelen en er vervolgens niks mee doen is een beetje vreemd. Dat sommige maatregelen voor reisbewegingen zorgen lijkt me redelijk in te schatten.
Wellicht valt het toch tegen om regionaal te werken. De eerste voorbeelden als de mondkapjes in delen van Amsterdam en Rotterdam waren niet bepaald een succes. Nu evenmin, je ziet dat mensen uitwijken als iets gesloten wordt.

Wellicht dat lokale bestuurders ook bang zijn om de grote besluiten te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Regionale maatregelen worden nutteloos als mensen hun activiteiten verplaatsen. Als in Amsterdam je feest met 100 mensen niet mag is de gedachte niet "dat feest dan maar niet doen" maar "google zaal huren Overijssel"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
CMD-Snake schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:39:
[...]

Wellicht valt het toch tegen om regionaal te werken. De eerste voorbeelden als de mondkapjes in delen van Amsterdam en Rotterdam waren niet bepaald een succes. Nu evenmin, je ziet dat mensen uitwijken als iets gesloten wordt.

Yup, of wellicht zijn we weer eens in Nederland massaal de verantwoordelijkheid op een ander aan het afschuiven. We roepen allemaal dat iedereen verantwoordelijk is, maar we bedoelen vooral een ander.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:39
CMD-Snake schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:39:
[...]

Inderdaad. Makkelijk scoren als de landelijke politiek de winkels/horeca dicht gooit. Failliet, tja dat kwam door de gedwongen sluiting van de overheid. Klaag daar maar. Verder denk ik dat Nederland gewoon te klein is voor regionale maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-10 23:28

Shiro

Serenity

MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:29:
[...]

De aantallen besmettingen met een reisverleden zijn terug te vinden in de wekelijkse RIVM update. Was max 16% van de bekende gevallen dacht ik. Daarna ook weer gedaald.

@autje Inderdaad, enige winkels waar ik kom zijn de plaatselijke bakker en slager. Rest online. Maar het is me nu al een paar keer gebeurd dat ik in een rij terecht kwam. Op zich prima, maar ik ga niet in de zeikregen in de rij staan. Dus dan wordt het rechtsomkeert en online bestellen.
Hoe moet ik de 16% interpreteren? Want ze weten van 25% maar waar men besmet is toch? Als het 16% is van waar ze ze wel weten wat de bron van besmetting is, dan kan je er nog steeds niet heel concreet zeggen dat vakanties een kleine bijdrage leveren. Sowieso als je van 75% het niet weet, kan je nauwelijks een goeie uitspraak over doen.

Correct me if i'm wrong trouwens, ik meen ergens gelezen te hebben dat ze maar van 25% de besmettingsbron weten.

Juniper RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:19

Alfisti

So macht Reisen Spaß

Plenkske schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:23:
[...]

Hier wel. Ze hadden simpelweg minder winkelwagens beschikbaar (het max aantal wat binnen mag zijn) en die werden schoongemaakt door personeel.
Vanmorgen werden hier bij de Jumbo ineens weer de wagentjes schoongemaakt door een personeelslid en moest iedereen ook verplicht een wagentje meenemen, mandjes waren helemaal niet meer beschikbaar. Geen idee of dit een eenmalige opleving is maar ik vond het wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:07
Alfisti schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:16:
[...]

Vanmorgen werden hier bij de Jumbo ineens weer de wagentjes schoongemaakt door een personeelslid en moest iedereen ook verplicht een wagentje meenemen, mandjes waren helemaal niet meer beschikbaar. Geen idee of dit een eenmalige opleving is maar ik vond het wel fijn.
Wordt dat schoonmaken nog een beetje zorgvuldig gedaan? Ik waardeer het gebaar wel, maar zoals het hier gebeurde hadden ze het net zo goed niet kunnen doen. Een enkel spraytje en een vluchtig papieren doekje doet het hem niet volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:41

basvn

Breezand - NHN

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Shiro schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:12:
[...]

Hoe moet ik de 16% interpreteren? Want ze weten van 25% maar waar men besmet is toch? Als het 16% is van waar ze ze wel weten wat de bron van besmetting is, dan kan je er nog steeds niet heel concreet zeggen dat vakanties een kleine bijdrage leveren. Sowieso als je van 75% het niet weet, kan je nauwelijks een goeie uitspraak over doen.

Correct me if i'm wrong trouwens, ik meen ergens gelezen te hebben dat ze maar van 25% de besmettingsbron weten.
Dat zeg ik; van de bekende gevallen. Maar dat staat allemal prima toegelicht in de RIVM rapportage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:48

Rannasha

Does not compute.

Shiro schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:12:
[...]

Iemand heeft een "reishistorie" voor deze statistieken als de persoon in de 14 dagen voor aanvang van de ziekteverschijnselen in het buitenland is geweest. Dat iemand een reishistorie heeft, wil dus niet zeggen dat deze persoon ook in het buitenland besmet is geraakt. Het is mogelijk dat iemand op D-13 terug komt van een buitenlandvakantie, op D-5 besmet raakt in de lokale buurtsuper en op D ziek wordt.

De 16% met reishistorie en de 25% met herleidbare besmettingsbron zijn dan ook niet met elkaar te vergelijken.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyPh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 09:27
Plenkske schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:23:
[...]

Trouwens, over horeca sluiten. Er zijn dus wel ondernemers die het snappen:
https://www.ed.nl/boxtel/...-een-dolle-rond~a1ea93a7/
https://www.ed.nl/boxtel/...n-het-is-menens~ae9f5835/

(incognito openen als je niet alles kan zien)
Ze moeten wel, staan gruwelijk onder druk. De Sok was ook het café waar het eerste weekend een stagedive werd gedaan 8)7
https://www.omroepbrabant...se-kroeg-doen-ze-t-gewoon

[ Voor 6% gewijzigd door CyPh op 25-09-2020 14:29 ]

Uw advertentie hier?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Het lijkt al een hele tijd ongeveer +200 met de dagelijkse besmettingen, tov stijging dag ervoor. Dus van 23xx naar 25xx en nu 27xx.
Als je echter kijkt naar https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken
Dan was het vorige week ongeveer 2000 een aantal dagen achter elkaar.
Ik ben benieuwd of we dan dinsdag zien dat het deze week ongeveer 2500 is een aantal dagen achter elkaar.
Moeilijk te zeggen met die dagelijkse cijfers.

edit:
En vooral, wanneer stijgt het nou eens niet meer en gaat het weer langzaam zakken....
Ben bang dat we weer een paar weken verder zijn voor dat gaat gebeuren.

[ Voor 16% gewijzigd door Plenkske op 25-09-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mEUGiQl.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:31:
Het lijkt al een hele tijd ongeveer +200 met de dagelijkse besmettingen, tov stijging dag ervoor. Dus van 23xx naar 25xx en nu 27xx.
Ik ben benieuwd of we dan dinsdag zien dat het deze week ongeveer 2500 is een aantal dagen achter elkaar.

edit:
En vooral, wanneer stijgt het nou eens niet meer en gaat het weer langzaam zakken....
Waarom zou het gaan zakken zonder maatregelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Benieuwd of ze die persco toch niet naar voren gaan halen. Je ziet het aan alle kanten fout gaan. Horeca zal weer dicht gaan lijkt me (vooral kroegen en zalen?) Restaurants weer extreem streng gaan doen of ook weer over op bezorgen.

Sport weer zonder publiek en thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edit:
Ik gok zomaar dat er niet veel meer getest wordt dan vorige week, en dus eerder de oorzaak ligt in te weinig testen. Dat zal volgen uit stijgend % positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 21:02

edit:
En dat met te weinig testcapaciteit. Zat mensen die gewoon thuis blijven (of niet) met klachten en het allemaal wel geloven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
shoombak schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:34:
[...]

Waarom zou het gaan zakken zonder maatregelen?
Ten eerste: dat zeg ik nergens.
Om serieus antwoord te geven: de hoop is er altijd dat men zich beter aan alle regels houdt die er nu zijn.
Maar zelf denk ik ook dat er meer maatregelen nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard

edit:
Als we een paar weken verder zijn zitten we met dit tempo op zo'n 100.000 besmettingen per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Thuis werken is altijd het advies geweest. Zoveel mogelijk.
Echter hebben ze op een gegeven moment gezegd "zonder klachten kan je overal heen"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov

edit:
Het probleem van de data nu is dat de dagelijkse cijfers (qua besmettingen) alleen het totale aantal wat gemeld is bevat. Elke dinsdag wordt dan duidelijk op welke datum die besmetting daadwerkelijk is gevonden.
Met stijgende aantal besmettingen wordt de kans groter dat de besmettingen steeds meer achter lopen ook. Best kans dat de 2000 van vorige week komende dinsdag nog verder omhoog zullen worden bijgesteld.

Wat mij betreft gaat het RIVM weer terug over naar het dagelijks melden van de besmettingen/ziekenhuisopnames/overlijdens met daarbij dus ook de gecorrigeerde datum.
Dan wordt namelijk ook duidelijker hoe groot die vertraging precies is en hoe ernstig de situatie nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jovatov schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:40:
[...]

Het probleem van de data nu is dat de dagelijkse cijfers (qua besmettingen) alleen het totale aantal wat gemeld is bevat. Elke dinsdag wordt dan duidelijk op welke datum die besmetting daadwerkelijk is gevonden.
Met stijgende aantal besmettingen wordt de kans groter dat de besmettingen steeds meer achter lopen ook. Best kans dat de 2000 van vorige week komende dinsdag nog verder omhoog zullen worden bijgesteld.

Wat mij betreft gaat het RIVM weer terug over naar het dagelijks melden van de besmettingen/ziekenhuisopnames/overlijdens met daarbij dus ook de gecorrigeerde datum.
Dan wordt namelijk ook duidelijker hoe groot die vertraging precies is en hoe ernstig de situatie nu is.
Ja denk ik ook. Waarschijnlijk komende twee dagen een afvlakking(of zelfs iets minder), maandag weer stijging. En in de wekelijkse zie je dan dat eigenlijk het weekend net zo hoog was als vrijdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Ik snap niet waarom de regering tot dinsdag wacht met de persconferentie. Juist op dit soort kritischere momenten moet je er bovenop zitten en dan is een halve week wachten absoluut te laat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
Plenkske schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:39:
[...]

Thuis werken is altijd het advies geweest. Zoveel mogelijk.
Echter hebben ze op een gegeven moment gezegd "zonder klachten kan je overal heen"...
Ja, alleen zijn er veel bazen die er schijt aan hebben (getuige ook reacties van Tweakers die wel willen thuiswerken, maar niet mogen). Daar valt winst te behalen door de overheid. Beboet die kantoren maar die personeel dat prima thuis kan werken alsnog laat komen.

Maar goed, het is wel duidelijk dat de jeugd nu het grootste probleem is, dus denk dat de horeca aanpakken en wellicht het VO weer dicht wel op plek 1 en 2 mag/moet staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:36:
[...]
Maar dat niet alleen: KLM en Transavia vliegen ook gewoon naar oranje gebieden. Sterker nog: ze hebben aangegeven geen vluchten meer te annuleren of vouchers uit te geven. Reizigers hebben nu dus de keuze tussen: geld kwijt óf naar oranje gebied reizen.

Maar waarom dat gepik op budget vliegtickets terwijl de oer Nederlandse maatschappijen hun reizigers min of meer dwingen om op reis te gaan i.p.v. vouchers uit te delen? Terwijl we daar via staatssteun zelf aan mee betaald hebben.

Maak de oranje gebieden dan rood als je niet wil dat er gevlogen wordt. Maar niet zo hypocriet doen. De locatie veranderd echt niet wanneer een ticket 5 euro in plaats van 50 euro kost. De drempel wordt lager, maar het gaat hier om de oranje locatie, niet de vlucht zelf.
Precies, die prijzen zijn zo laag omdat er anders helemaal niemand mee gaat. Ik heb zelf 2 vluchten achter de rug en 1 voor de boeg in de laatste maanden: 2x gevlogen met RyanAir. De ene (Barcelona -> Dublin) was 50 euro en daar zat hooguit 20 man in die 737 (33 rijen van 6!). De dichtstbijzijnde persoon was 2 rijen ver. De tweede vlucht (Dublin -> Amsterdam) was 8 euro en die was een stuk voller. Ongeveer 1 persoon per rijtje van 3 stoelen. Die had ik wel een week van tevoren geboekt.

Maar dit waren beide geen pleziervluchtjes. De ene was om een vriendin te helpen die echt dringend hulp nodig had. De tweede om mijn moeder te zien, bovendien had die hulp nodig na een verhuizing. Bovendien kwam ik uit Ierland vanwaar geen thuisquarantaine verplicht is. (Ierland is wel 'oranje' maar dat is omdat Nederlanders daar in quarantaine moeten). Na de eerste vlucht moest ik wel in quarantaine, maar de reis was super veilig.

Over een week ga ik dan weer terug naar Barcelona met Transavia. Die was een stuk duurder (110 euro incl baggage) maar ik had wel een gratis wijziging die ik dan ook gebruikt heb.

Mijn punt is dat de maatschappijen zo een waardevolle dienst in de lucht houden die gewoon noodzakelijk is voor mensen. Met een bezetting van 20 man die 50 euro hebben gedokt is het natuurlijk nooit rendabel om een 737 1500km te laten vliegen. Daarom verdienen ze hulde dat ze toch gaan en het niet gewoon annuleren om het verlies te beperken. Want sommige mensen hebben die dienst gewoon keihard nodig. En de prijsvechters krijgen geen staatssteun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
...

Dat niet iedereen met klachten zich laat testen stuit het RIVM tegen de borst. In gesprek met NU.nl lieten woordvoerders en RIVM-topvrouw Aura Timen meermaals weten dat personen met klachten die niet de teststraat opzoeken, ouderen besmetten.
Bron: https://www.nu.nl/coronav...estien-sterfgevallen.html

Dat vind ik nogal een uitspraak van het RIVM. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die te koppig zijn om zich te laten testen, maar het RIVM zou er toch ook van op de hoogte moeten zijn dat de zaakjes niet op orde zijn en dat het testen te lang duurt? Een kennis van ons heeft sinds gisteren klachten en verwacht pas dinsdag een uitslag te hebben. Bijna een week!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
Leon Zwiers schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:44:
[...]

Ja, alleen zijn er veel bazen die er schijt aan hebben (getuige ook reacties van Tweakers die wel willen thuiswerken, maar niet mogen). Daar valt winst te behalen door de overheid. Beboet die kantoren maar die personeel dat prima thuis kan werken alsnog laat komen.

Maar goed, het is wel duidelijk dat de jeugd nu het grootste probleem is, dus denk dat de horeca aanpakken en wellicht het VO weer dicht wel op plek 1 en 2 mag/moet staan
Mwah, ik vind niet dat het VO gelijk maar dicht moet. Thuis onderwijs moet echt zo veel mogelijk worden voorkomen, daar waar dat kwalitatief echt gewoon veel slechter is dan normaal. Je kan dan niet gelijk hele scholen sluiten naar mijn mening. Ik zit op het hbo en ben bijna alleen maar thuis, terwijl het onderwijs wat ik krijg van een ronduit waardeloos niveau is, wat overigens niet aan de docenten ligt.

Wellicht wat extra maatregelen op de scholen, dat zie ik liever. Het is merkwaardig dat op middelbare scholen de anderhalve meter niet geldt, terwijl veel mensen daar 16+ zijn, maar op een hbo of mbo wel. Dat terwijl daar ook mensen van die leeftijd rondlopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Soccer98 op 25-09-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:19

Alfisti

So macht Reisen Spaß

vickypollard schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:18:
[...]

Wordt dat schoonmaken nog een beetje zorgvuldig gedaan?
Redelijk wel, blijft natuurlijk een scholier die ze er voor inzetten ;) De Hornbach spuit er gewoon wat spul uit een spuitfles op en het wagentje gaat terug de voorraad in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:24
Soccer98 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:42:
Ik snap niet waarom de regering tot dinsdag wacht met de persconferentie. Juist op dit soort kritischere momenten moet je er bovenop zitten en dan is een halve week wachten absoluut te laat.
Gaan ze me zo'n persco nou het verschil maken? Dat is toch alleen voor het publiek.
Je kan best de kroegen nog iets eerder dicht doen, strenger zijn met boetes (die net verlaagd zijn), groepsgrote nog verder verkleinen... Maar dan houdt het wel op.
Economie gaan ze niet dicht zetten, door in een volledige lock down te gaan.
Mondkapjes zijn al een gepasseerd station en niet meer geloofwaardig (dan wel het dragen, dan wel eerst zeggen dat je ze niet moet dragen en nu wel als RIVM/Overheid).
Inmiddels is het al niet meer duidelijk waar je het virus oploopt. Eerst was het nog de jongere doelgroep en allochtone gemeenschap, nu is het wijdverbreid en hoor je dat mensen het op het werk, gezin, straat oplopen.

Om in oplossingen te denken: Strenge taal, flink uithalen naar incidenten zoals in Tilburg of Grapperhaus. Het volk moet zich aan de corona regels houden, en meer hygiene toepassen (hoe vaak zie je iemand zijn handen schoon maken in de supermarkt voordat en nadat die een kar pakt?).

Hek is een beetje van de dam. Vraag is nu " Hoe houden we de gezondheidszorg/IC op voldoende niveau om iedereen zorg te bieden". Daarna is het wachten op het vaccin.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Soccer98 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:42:
Ik vermoed dat Rutte en De Jonge ook graag een weekend willen gaan vieren, en daar nu geen tijd meer voor hebben. Vandaar dinsdag dus.

En er kan nu toch niet echt iets meer gedaan worden. Als je nu iets aankondigt kan je dat niet al meteen om 18:00 laten ingaan. Dan heb je helemaal een burgeroorlog zowat, van clubs als Viruswaanzin, en meer van dat soort gekkie-clubs.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Soccer98 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:50:
[...]

Mwah, ik vind niet dat het VO gelijk maar dicht moet. Thuis onderwijs moet echt zo veel mogelijk worden voorkomen, daar waar dat kwalitatief echt gewoon veel slechter is dan normaal. Je kan dan niet gelijk hele scholen sluiten naar mijn mening. Ik zit op het hbo en ben bijna alleen maar thuis, terwijl het onderwijs wat ik krijg van een ronduit waardeloos niveau is, wat overigens niet aan de docenten ligt.

Wellicht wat extra maatregelen op de scholen, dat zie ik liever. Het is merkwaardig dat op middelbare scholen de anderhalve meter niet geldt, terwijl veel mensen daar 16+ zijn, maar op een hbo of mbo wel. Dat terwijl daar ook mensen van die leeftijd rondlopen.
Tja, de VO scholieren en studenten zijn op dit moment gewoon het grote probleem. Ik heb niet de illusie dat die binnenblijven als de scholen sluiten, maar om ze nu allemaal op te hokken waar ze zich ook niet aan de richtlijnen houden in 1 gebouw. Denk dat de contacten van die groep beter te beperken is als ze niet naar school gaan.

Maar je moet wel voorkomen dat ze en masse door de stad gaan lopen zwerven zoals dat op dit moment veel gebeurt. Dan kan de horeca wel janken, maar het is niet te handhaven blijkbaar. Dan maar dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het kabinet zit denk ik in heftige discussies over een tweede lockdown. Economisch is het catastrofaal, het is qua handhaving niet te doen als er geen gevolg aan wordt gegeven en het geld is op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 21:02
wildhagen schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:55:
[...]

Ik vermoed dat Rutte en De Jonge ook graag een weekend willen gaan vieren, en daar nu geen tijd meer voor hebben. Vandaar dinsdag dus.

En er kan nu toch niet echt iets meer gedaan worden. Als je nu iets aankondigt kan je dat niet al meteen om 18:00 laten ingaan. Dan heb je helemaal een burgeroorlog zowat, van clubs als Viruswaanzin, en meer van dat soort gekkie-clubs.
Hmmmm, volgens mij was er ergens in maart een persco om half 6, waarin afgekondigd werd dat om 18:00 de horeca dicht zou gaan (en ging). Dat maakte wel indruk bij veel mensen geloof ik.....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LZ86
Vond Aboutaleb wel helder:

Het is geen gezondheidscrisis meer, maar een gedragscrisis.

Dat dit nu allemaal weer misgaat is te danken aan de mensen die zich niet aan een aantal simpele gedragsregels willen houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

stylezzz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:57:
[...]

Hmmmm, volgens mij was er ergens in maart een persco om half 6, waarin afgekondigd werd dat om 18:00 de horeca dicht zou gaan (en ging). Dat maakte wel indruk bij veel mensen geloof ik.....
Alleen was dat eerder op die dag al naar de horeca-ondernemers zelf gecommuniceerd (ook al ontkennen sommigen dat, omdat dat beter in hun straatje pastte).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Leon Zwiers schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:55:
[...]

Tja, de VO scholieren en studenten zijn op dit moment gewoon het grote probleem. Ik heb niet de illusie dat die binnenblijven als de scholen sluiten, maar om ze nu allemaal op te hokken waar ze zich ook niet aan de richtlijnen houden in 1 gebouw. Denk dat de contacten van die groep beter te beperken is als ze niet naar school gaan.

Maar je moet wel voorkomen dat ze en masse door de stad gaan lopen zwerven zoals dat op dit moment veel gebeurt. Dan kan de horeca wel janken, maar het is niet te handhaven blijkbaar. Dan maar dicht.
Je kan ook binnen school strenger handhaven op de anderhalvemeter. Een behoorlijke klus, maar je moet wat. Tieners hoeven zich binnen scholen niet aan bepaalde maatregelen te houden, maar in de snackbar ernaast wel. Dat rijmt niet en daar valt denk ik wel wat te winnen.

Thuisonderwijs wens ik niemand toe. Dat schaadt ook, zij het op een andere manier natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 21:14
Leon Zwiers schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:58:

Dat dit nu allemaal weer misgaat is te danken aan de mensen die zich niet aan een aantal simpele gedragsregels willen houden
Kortom, als enige oplossing hebben we de straffen en pakkans enorm verhogen. Groot deel van het politieapparaat inzetten op controle en de boetes voor overtredingen ver drievoudigen en vertienvoudigen als je positief getest bent. Enige manier die werkt is kei maar dan ook keihard optreden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, gelukkig staat Willem II achter de burgemeester:

https://www.nu.nl/voetbal...-ophef-over-fanplein.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Soccer98 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:59:
[...]

Je kan ook binnen school strenger handhaven op de anderhalvemeter. Een behoorlijke klus, maar je moet wat. Tieners hoeven zich binnen scholen niet aan bepaalde maatregelen te houden, maar in de snackbar ernaast wel. Dat rijmt niet en daar valt denk ik wel wat te winnen.

Thuisonderwijs wens ik niemand toe. Dat schaadt ook, zij het op een andere manier natuurlijk.
Tja, van een aantal maanden thuisonderwijs gaat niemand dood. 2 maanden dicht zodat de cijfers weer flink omlaag gaan en dan weer open met beperkingen is beter dan het nu helemaal uit de klauwen laten lopen. (wat eigenlijk al gebeurt is) Het heeft 4+ maanden geduurd voordat we weer op maart achtige omstandigheden zitten. Nu dicht tot begin december geeft wellicht weer 4 maanden daarna respijt, wat ons weer een stuk dichter bij dat vaccin heeft gebracht. Er zijn in 2 dagen tijd alweer zowat 40 doden gemeld he.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Laatst online: 00:32

NMH

Moderator General Chat
Algemeen directeur Martin van Geel van Willem II vindt dat de gemeente de juiste afweging heeft gemaakt door de supporters op een plek samen te laten komen om naar de wedstrijd tegen Rangers FC te kijken. Hij denkt dat daarmee voorkomen is dat supporters van de club zich "ongecontroleerd door de binnenstad en daarbuiten" hebben begeven.

"Dat al onze supporters na 15 jaar weer een Europese thuiswedstrijd voor de buis zouden gaan bekijken, is een utopie. Zo'n wedstrijd willen ze samen beleven en dat vinden wij heel logisch", aldus Van Geel.
Als de fans niet de in deze tijd noodzakelijke terughoudendheid kunnen betrachten, dan hadden ze misschien de hele wedstrijd maar moeten schrappen. Fijn dat je het samen wil beleven, maar dat kan dus nu even niet. Ik was afgelopen zomer ook graag op vakantie gegaan, maar niet alles wat we willen kan momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98

Het is ook niet gek dat na een half jaar de klad erin komt. De huidige regels gaan zo tegen de nature van de mens in, dat het niet gek is dat na zes maanden de boel verslapt. Je richtte je hierboven vooral naar de jongeren, maar ik zie mensen van allerlei leeftijden de regels niet in acht nemen. Of je nou bij een viskraam staat, op de roltrap op Utrecht Centraal, in de supermarkt of op de plaatselijke markt; ik zie mensen van allerlei leeftijden vaak regels niet naleven.

Ik vind dat geen verwijt per se, al lijkt het me helder dat je niet twee traptredes achter iemand gaat staan als er staat dat je vier tredes afstand moet nemen. Feestjes geven vind ik natuurlijk wel verwijtbaar. Maar veel mensen gaan, nocht bewust noch onbewust, toch wat meer teruggrijpen naar het natuurlijke gedrag. Onverstandig wellicht. Aan de regering om mensen er weer op te attenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

De groepen jongeren (20+) die ik tegenkom in de sportschool hebben zo hun eigen ideeen of ze zich wel of niet aan de regels willen houden. Feestjes op Vrijdag en Zaterdagavond zijn belangrijker.
Zingo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:00:
[...]

Kortom, als enige oplossing hebben we de straffen en pakkans enorm verhogen. Groot deel van het politieapparaat inzetten op controle en de boetes voor overtredingen ver drievoudigen en vertienvoudigen als je positief getest bent. Enige manier die werkt is kei maar dan ook keihard optreden. :X
Welk politieapparaat? Door het ziekteverzuim stort dat al bijna in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Leon Zwiers schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:02:
[...]

Tja, van een aantal maanden thuisonderwijs gaat niemand dood. 2 maanden dicht zodat de cijfers weer flink omlaag gaan en dan weer open met beperkingen is beter dan het nu helemaal uit de klauwen laten lopen. (wat eigenlijk al gebeurt is) Het heeft 4+ maanden geduurd voordat we weer op maart achtige omstandigheden zitten. Nu dicht tot begin december geeft wellicht weer 4 maanden daarna respijt, wat ons weer een stuk dichter bij dat vaccin heeft gebracht. Er zijn in 2 dagen tijd alweer zowat 40 doden gemeld he.....
Ik zie liever andere oplossingen, ook in het onderwijs. Ik heb ze zeker niet paraat, dat weet ik ook, maar vind de scholen sluiten écht een laatste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Toch nog ff over die lockdown, wat valt er nou exact nog down te locked?
- contactberoepen? Komt volgens weinig naar voren als cluster, zijn ook plekken die goed triage kunnen doen (en dat in mijn n=1 ervaring ook wel doen) en waar contact onderzoek makkelijk is
- scholen? In ieder geval het basisonderwijs lijkt echt voor niets dicht geweest te zijn
- sportscholen? Lijken ook weinig clusters te zijn, plus de clusters die er zijn, zijn meer kantine gerelateerd lijkt het

Blijft over de horeca, waarbij ik best geloof dat zeker cafés een grote bijdrage hebben aan de verspreiding. En natuurlijk evenement , bruiloften ed...

Misschien moet er gewoon een limiet op samenkomsten komen, van bijvoorbeeld max 10 man in een ruimte, uitgezonderd restaurants en schoollokalen?

Ik vind het lastig, in the end (of juist in het begin) draait om afstand houden, drukte vermijden en thuis blijven bij klachten. Als dat naar de achtergrond gaat is de rest snel water naar de zee dragen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Zingo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:00:
[...]

Jammer alleen dat de politiebond dan direct loopt te janken dat het hun taak niet is en naar de BOA's wijzen en de BOA's lopen te janken dat ze pepperspray en een wapenstok willen en dat ze anders gaan staken.
En de politie is natuurlijk ook onderbezet ( goh, nog een sector die oh zo belangrijk blijkt, maar dik onderbetaald is, toch een bijzonder veel terugkomend dingetje in deze crisis. Belangrijk voor de volksgezondheid en veiligheid? --> onderbetaald, ondergewaardeerd en dus dikke tekorten) )

Dus hoe wil je dit faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ik zou daar toch wel wat bewijs voor willen zien. Hoe zeker weten we dat de gedragsregels die er zijn uberhaupt voldoende zijn?

Het is al bekend dat 1,5m op straat voldoende is maar binnenshuis/gebouwen zeker niet.

Het is makkelijk om alles neer te leggen bij nonconformiteit. Natuurlijk is die niet 100% en gaat dat ook nooit worden, dat bestaat niet. Het is makkelijk voor de politiek om met de vinger te wijzen, echter lost dat niks op. Niettemin is het de vraag of de situatie zelfs met 100% compliance veel beter zal zijn.

Maar ik zie de meeste mensen zich toch netjes houden aan alles nu ik in Nederland ben (en zelf doe ik dat ook, het is hier een stuk makkelijker dan met de megazware maatregelen in Barcelona en de medium maatregelen in Ierland). Er mag ook wel eens stilgestaan worden bij de vraag OF de regels wel voldoende zijn. Bovendien gaan maatregelen nooit 100% opgevolgd worden, je kan wel met het vingertje wijzen maar dat verandert niet veel. Ik zie in Barcelona veel meer aandacht voor de maatregelen die ook nog eens superzwaar zijn (overal en altijd mondkapjes bijvoorbeeld). Ja, het volk daar is wat lakser maar de schrik zit er goed in. En toch is dat de ergste Corona stad van Europa momenteel.

Er gebeuren bovendien dingen op regelgevinggebied waarvan ik denk dat die averechts werken. Bijvoorbeeld het OV dat wil dat weer zoveel mogelijk mensen gaan reizen. En Aboutaleb zelf die helemaal op zijn tenen getrapt was toen het RIVM zei dat het wellicht niet zo verstandig was om naar Rotterdam te komen als daar meer gevallen waren dan in de rest van het land. En het testbeleid is 1 grote puinhoop.

En voor die testen vind ik de hoge besmettingsgraad geen excuus. Ik sprak van de week een collega uit India, haar vader was besmet bij een begrafenis (waarbij het na de begrafenis pas duidelijk werd dat die persoon aan Corona was overleden). Vader begon te hoesten, en meteen diezelfde dag konden ze terecht voor een test, vlak in de buurt. De volgende ochtend (binnen 24 uur!) meteen al de uitslag: Positief (gelukkig gaat het goed). Zo kan het dus ook, en India heeft nog veel zwaardere besmettingsgraden dan Nederland en heeft minder geld te besteden.

[ Voor 38% gewijzigd door GekkePrutser op 25-09-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ZieMaar! schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:05:
- contactberoepen? Komt volgens weinig naar voren als cluster, zijn ook plekken die goed triage kunnen doen (en dat in mijn n=1 ervaring ook wel doen) en waar contact onderzoek makkelijk is
- scholen? In ieder geval het basisonderwijs lijkt echt voor niets dicht geweest te zijn
- sportscholen? Lijken ook weinig clusters te zijn, plus de clusters die er zijn, zijn meer kantine gerelateerd lijkt het

Blijft over de horeca, waarbij ik best geloof dat zeker cafés een grote bijdrage hebben aan de verspreiding. En natuurlijk evenement , bruiloften ed...

Misschien moet er gewoon een limiet op samenkomsten komen, van bijvoorbeeld max 10 man in een ruimte, uitgezonderd restaurants en schoollokalen?

Ik vind het lastig, in the end (of juist in het begin) draait om afstand houden, drukte vermijden en thuis blijven bij klachten. Als dat naar de achtergrond gaat is de rest snel water naar de zee dragen...
Maximaal aantal mensen in winkels
Maximaal 1 tegelijk naar binnen
Verplicht thuiswerken
Voetbalstadions weer dicht

Maargoed, feit blijft dat het dan nog achter de voordeur mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
ZieMaar! schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:05:

Ik denk dat de limiet op samenkomsten inderdaad de slimste zet is. Denk dat als je hem morgen inzet je nog toe kan met max 30 man.
Hoe vervelend ik het ook vind, maar de beste manier om verspreiding te stoppen is het minimaliseren van contactmomenten.

De maatregelen zijn nu niet anders dan in juli of augustus, het verschil zit hem erin dat het kantoor/school en verenigingsleven nu weer compleet is opgestart. Daar zitten nu veel meer (directe) contactmomenten en die moet je stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:10:
[...]

Maximaal aantal mensen in winkels
Maximaal 1 tegelijk naar binnen
Verplicht thuiswerken
Voetbalstadions weer dicht

Maargoed, feit blijft dat het dan nog achter de voordeur mis gaat.
Maar dan is het beter te behappen dat honderden mensen in een schoolgebouw, of 12 k mensen in een stadion. Zoveel passen er niet in een gemiddeld huis :P
Pagina: 1 ... 84 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic