Merlijn_merlin schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:19:
[...]
Rustig maar ! Er zijn afgelopen 14 dagen in rotterdam volgens RIM: 1709 positieve gevallen, 23 opnames (1,3% van besmettingen) en 1 persoon (< 0,1% van de besmettingen) is overleden.
Natuurlijk lopen ziekenhuisopnamen en doden achter. Dat 13.000 rotterdammers opgenomen gaan worden de komende tijd is wel erg onwaarschijnlijk; dat betekent dat alle Rotterdammers de komende tijd 100% positieve test uitslag krijgen. Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik denk dat de fataliteit van Covid nu bijna dat van een griep benaderd. Al is Covid-19 wel een stuk geniepiger. In elk geval is het draagvlak weg om strenge lockdownachtige maatregelen te nemen.
Op zich denk ik dat je gelijk hebt, mits de zorg het aan kan; En daar zit 'm juist de crux. Want laten we er voor het gemak van uit gaan dat Covid & influenza verder hetzelfde zijn. Verglijkbare overlijdenskans; 't is allebei best wel besmettelijk, maar, én nu komen de belangrijkste verschillen, na een besmetting ben je niet volledig immuun, maar wel tijdelijk en 't lijkt erop dat de klachten ook minder heftig zijn als je toch een herbesmetting hebt én hetzelfde geldt voor een vaccin.
Bij influenza heeft een groot deel van de bevolking, en dan met name in de risicogroep, het virus/ of een vergelijkbare variant én al eerder gehad én je kan je in laten enten. Dus de groep die ernstige klachten zal krijgen van een influenza-besmetting zal, met name in de risicogroepen, veel lager zijn;
Bij een heftige griepvolg zitten de ziekenhuizen nog wel eens op/ richting de max van hun capaciteit.
Dus nu hebben we een virus, dat bij goede zorg, net zo dodelijk is; Maar de zorg kan het, gegeven bovenstaande niet aan. Dus de zorg raakt overbelast - ook omdat er meer zorgpersoneel uit zal vallen - en er vallen dus veel meer doden.
Maar ik denk niet dat we ooit van covid afkomen, het zal een seizoensziekte zijn die in golven komt, mede afhankelijk van de immuniteitsduur, de mutaties die op treden waardoor immuniteit minder opspeelt. De behandelingen worden beter en hopelijk binnenkort een vaccin; Tot dat moment, of we meerdere golven hebben gehad en er een soort van natuurlijke immuniteit is opgebouwd waardoor de pieken lager worden, zullen we ermee moeten dealen. En voor komend najaar/ winter betekent dat in mijn ogen de keuze uit 2 opties:
A. Strenge maatregelen om het virus enigszins onder controle te houden, waardoor de zorg niet overbelast raakt en de sterfte mee valt;
B. Geen/ niet ver genoeg gaande maatregelen, waardoor de zorg overbelast raakt en de sterfte duidelijk hoger zal zijn.
Als nu inderdaad 1 - 1,5 miljoen van de mensen het gehad heeft, zijn er nog zo'n 15 á 16 miljoen te gaan. Inschatting is dat bij ca. 60% er immuniteit optreedt, dus nog zo'n 50% te gaan.
Dat zijn dus 8 miljoen ziektegevallen waarvan ca. 2% ziekenhuiszorg (160k) en 0,5% IC-zorg (40k) nodig heeft. Verspreiden we dat over de komende 20 weken, met een ligtijd van een week, wat ongeveer de laatste cijfers zijn, dan hebben we dus 8k ziekenhuisbedden en 2k IC-bedden nodig die continue bezet zijn voor corona. Maar uiteraard heeft zoiets een curve, waardoor de piek aanmerkelijk hoger zal liggen voor 4-8 weken en de rest van de tijd lager. In de voorjaarspiek zaten we op 600 opnames per dag in 't ziekenhuis, dus 4k op weekbasis en op de IC kunnen we er max, met veel moeite, zo'n 1.500 kwijt;
Mijn vermoeden is dat een groot deel wat er boven komt overlijd. Dan spreek je zo over gemiddeld 4.5k extra doden per week voor 20 weken lang. Dat zijn bijna 100k doden.
Als we de huidige trend doorzetten, 60% stijging week op week (met beperkte testcapaciteit, dus mogelijk hoger), dan zitten we deze week op ca 20k zieken (dus 500 opnames een week later, want tussen ziek worden en ziekenhuisopname zit vertraging), de week erna 32k en die 500 opnames, de 2e week van oktober op 50k en 800 opnames en nog 3 weken later, de 1e week van november 200k opnames en 3k ziekenhuisopnames.
Bij ongewijzigd beleid crasht dus eind oktober/ begin november de zorg. En van de 2e/ 3e week van november de uitvaartzorg.
3 opties die dit voorkomen:
- m'n model is fout en te fatalistisch - en dit vraag ik me af, want volgens mij ben ik nog redelijk positief in m'n berekeningen
- er komt een vaccin
- er komen weer fors strengere maatregelen, maar bovenal we komen ze ook na.
korte edit:
Ik ben
niet voor een volledige lockdown, want de schade daarvan is in mijn ogen ook veel te groot; Ik ben voor duidelijke maatregelen die we
wel nakomen.