vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Ik heb het niet over de lokale capaciteit... maar landelijk. Aangezien het in de persconferenties enkel over landelijke cijfers ging, hou ik dat ook aan. Lokaal kan het wel erg zijn geweest, maar landelijk is het aantal enorm overschat.-AzErTy- schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:11:
[...]
Te veel plek op intensieve is bullshit, dat is een landelijk cijfer, fijn dat er ergens in Wallonië nog een paar plaatsen vrij zijn maar in Limburg was er op een bepaald moment geen bed meer vrij en zijn er >100plus naar andere centra vervoerd geworden.
En de echt ernstige gevallen zijn gewoon dood gegaan want patiënten die zo erg er aan toe zijn dat ze ECMO nodig hebben transporteer je niet zo maar even met een ambulance het land door.
Dus nee je weet echt niet waarover je spreekt.
Etuuuuuh!
Uitgaande dat je cijfers kloppen (which i doubt)CRpt3r55 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:31:
[...]
Verschillen zijn wel degelijk te bepalen;
Er worden elk jaar verschillende virussen gevonden in het bloed van mensen die griepverschijnselen hebben... Namelijk het Rhino virus (vroeg in het seizoen) alsmede Influenza A + B en ook verschillende corona-virussen.
Het jaarlijkse sterftecijfer is ook gerapporteerd;
- Corona: +/- 400.000 doden per jaar (nu dus 661.000 tot op heden)
- Influenza: +/- 600.000 doden per jaar
- Aids/HIV: +/- 1.000.000 doden per jaar
- Diabetes: +/- 1.400.000 doden per jaar
- Kanker: +/- 9.800.000 doden per jaar
- Hart- en vaatziekten: +/- 19.000.000 doden per jaar
Werkelijk waar... zoveel beperkingen opleggen aan mensen voor een relatief onnozel virus snap ik niet. Laat dan de mensen met diabetes gedwongen afvallen, en laat ook de mensen met AIDS / HIV verplicht thuisblijven.
Je zegt het goed. 661.000 tot op heden. Laten we heel simpel rekenen, en het aantal verdubbelen om op een jaaraantal te komen (wat je zegt 400.000 per jaar, maar na iets meer dan een half jaar echte uitbraak zitten we al op 661.000 en het aantal besmettingen wereldwijd stijgt).
Dan zit het dus tussen HIV en diabetes in.... Mits alle doden gerapporteerd zijn, en dat is niet zo.
En onthoud: Dit is mét een lap maatregelen waardoor de ziekenhuizen niet overbelast werden.
Als het gewoon zijn beloop was gelaten, zou het aantal niet 1.2 miljoen zijn, maar waarschijnlijk richting het aantal doden van hart- en vaatziekten gaan. En zouden het niet "enkel mensen met onderliggende problemen" zijn.
Nog even los van dat het er steeds meer op lijkt dat je longschade overhoud, wat nogal een financiele wissel trekt op de economie.
Zijn mensen opeens deze vergeten?
https://www.grutjes.nl/wo.../03/0dyDAQi_j_H7dgupy.gif
Met nu ~5% (dacht ik) besmet, en we zaten al tegen onze limiet aan.... hoe denk je dat het was gegaan als we niets hadden gedaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 29-07-2020 13:18 ]
Er is geen reden om het persoonlijk te maken, ik zal mijn vorige post anders formulerenn. Ik begrijp uit je reactie dat je mijn reactie niet helemaal begreep.Navuri schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:11:
[...]
Ik hoop van harte dat jij geen arts of wetenschapper bent. Als je de materie niet begrijpt, waarom reageer je dan?
Ik begrijp dat je zegt dat het dodental van 600000 geen waarde heeft, omdat 99% van die sterfgevallen onderliggende aandoeningen had.
Voor mijn gevoel zeg je daarmee dat de griep geen factor is, terwijl de statistieken nou eenmaal zeggen: Toen krijg die persoon griep, daarna ging hij/zij dood. Dus ik snap je gewoon nog niet goed genoeg denk ik dan.
Over onnozel gesproken. Mensen met diabetes type 2 hebben in 90% van de gevallen overgewicht, 10% heeft dat dus niet. Diabetes type 1 heeft niets te maken met overgewicht. Wat voor zin heeft het om dan in het wilde weg te roepen dat mensen met diabetes gedwongen moeten afvallen? En wat doen we met mensen die overgewicht maar geen diabetes hebben?CRpt3r55 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:31:
[...]
Werkelijk waar... zoveel beperkingen opleggen aan mensen voor een relatief onnozel virus snap ik niet. Laat dan de mensen met diabetes gedwongen afvallen, en laat ook de mensen met AIDS / HIV verplicht thuisblijven.
Dit is gewoon roepen om het roepen.
Ik neem aan dat je mijn punt in ieder geval gewoon snapte?ninjazx9r98 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:19:
[...]
Over onnozel gesproken. Mensen met diabetes type 2 hebben in 90% van de gevallen overgewicht, 10% heeft dat dus niet. Diabetes type 1 heeft niets te maken met overgewicht. Wat voor zin heeft het om dan in het wilde weg te roepen dat mensen met diabetes gedwongen moeten afvallen? En wat doen we met mensen die overgewicht maar geen diabetes hebben?
Dit is gewoon roepen om het roepen.
Etuuuuuh!
Was er een punt dan? Ik heb het er niet uit kunnen halen.CRpt3r55 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:20:
[...]
Ik neem aan dat je mijn punt in ieder geval gewoon snapte?
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2405-7St@m schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:14:
[...]
Heb je hier een bron voor? Of moeten we jouw cijfers maar gewoon aannemen?
Zelfde voor @CRpt3r55 Als je gaat discussiëren over cijfers neem dan op z'n minst de moeite om een bron erbij te plaatsen.
Je ziet op de grafieken mooi dat we in W-Europa gewoon met een R- waarde van ~4 zaten en na maatregelen dit al vrij snel hebben kunnen terugdringen naar ~1 of lager.
Moet je een rocket scientist zijn om te weten wat er zou gebeuren als je die R van 4 een maandje of twee had laten volhouden?
[ Voor 26% gewijzigd door -AzErTy- op 29-07-2020 13:34 ]
God does not play dice
Nee, ik durf jouw stelling te betwijfelen.-AzErTy- schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:32:
[...]
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2405-7
Durf je nu echt het effect van lockdown maatregelen betwijfelen? vergelijk gewoon de cijfers USA met W-Europa en je weet genoeg.
Top toch dat je met een bron kunt komen?
[ Voor 5% gewijzigd door St@m op 29-07-2020 13:37 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Er wordt in de media alleen maar gepusht op de cijfers. Hoe erg het allemaal wel niet is en hoeveel doden er zijn gevallen. Stel dat iemand met covid-19 een dodelijk auto-ongeluk krijgt, dan is die persoon door het auto-ongeluk overleden, niet door covid-19. Stel dat iemand met covid-19 een longontsteking krijgt en vervolgens dood gaat. Is dan de covid-19 zo dodelijk of de combinatie van covid-19 en de longontsteking? Het gaat mij erom dat de cijfers weliswaar treurig zijn, maar dat het overgrote deel van de covid-19 doden andere aandoeningen had. Misschien moet daar eens naar gekeken worden. Nu doet men net alsof covid-19 al die mensen heeft omgelegd, terwijl alle statistieken uitwijzen dat de combinaties dodelijk zijn, en niet zozeer covid-19. Als je de statistieken erbij pakt is de kans dat je dood gaat aan alleen covid-19 (dus zonder aantoonbare andere onderliggende aandoeningen) heel erg klein. Dat zeggen de statistieken. Moet je dan de andere doden negeren of bagatelliseren? helemaal niet, maar we moeten wel scherp naar de feiten blijven kijken in dit geval.Grannd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:18:
[...]
Er is geen reden om het persoonlijk te maken, ik zal mijn vorige post anders formulerenn. Ik begrijp uit je reactie dat je mijn reactie niet helemaal begreep.
Ik begrijp dat je zegt dat het dodental van 600000 geen waarde heeft, omdat 99% van die sterfgevallen onderliggende aandoeningen had.
Voor mijn gevoel zeg je daarmee dat de griep geen factor is, terwijl de statistieken nou eenmaal zeggen: Toen krijg die persoon griep, daarna ging hij/zij dood. Dus ik snap je gewoon nog niet goed genoeg denk ik dan.
En daarom dus mijn vraag: hoeveel 70+ers zonder onderliggende aandoeningen zijn er?Navuri schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:35:
[...]
Er wordt in de media alleen maar gepusht op de cijfers. Hoe erg het allemaal wel niet is en hoeveel doden er zijn gevallen. Stel dat iemand met covid-19 een dodelijk auto-ongeluk krijgt, dan is die persoon door het auto-ongeluk overleden, niet door covid-19. Stel dat iemand met covid-19 een longontsteking krijgt en vervolgens dood gaat. Is dan de covid-19 zo dodelijk of de combinatie van covid-19 en de longontsteking? Het gaat mij erom dat de cijfers weliswaar treurig zijn, maar dat het overgrote deel van de covid-19 doden andere aandoeningen had. Misschien moet daar eens naar gekeken worden. Nu doet men net alsof covid-19 al die mensen heeft omgelegd, terwijl alle statistieken uitwijzen dat de combinaties dodelijk zijn, en niet zozeer covid-19. Als je de statistieken erbij pakt is de kans dat je dood gaat aan alleen covid-19 (dus zonder aantoonbare andere onderliggende aandoeningen) heel erg klein. Dat zeggen de statistieken. Moet je dan de andere doden negeren of bagatelliseren? helemaal niet, maar we moeten wel scherp naar de feiten blijven kijken in dit geval.
Je probeert bewijs te zoeken voor het argument dat er niet zoveel aan de hand zou zijn.
En in je zoektocht daarnaar doe je nu alsof de verklaring voor deze hoge cijfers moet zijn, dat we allemaal niet op zitten te letten dat die mensen helemaal niet aan corona sterven maar aan de combinatie van corona en iets anders. Een longontsteking wordt trouwens veroorzaakt door corona en iemand die overlijdt aan een auto-ongeluk wordt niet als coronadode gerapporteerd, geen idee waar die mythe vandaan komt.
Daarom mijn opmerking van daarnet, hoeveel 70+ers bestaan er die niet ook iets anders hebben? Ik weet niet of je weleens in een verpleeghuis bent geweest maar letterlijk iedereen zit vanaf een bepaalde leeftijd aan de medicijnen vanwege het één of ander.
Dus als we nu een oversterfte hebben, die gelijkloopt met de coronabesmettingen. Is jouw argument dan dat dat komt doordat al die onderliggende aandoeningen ineens voor véél meer sterfte zorgen? Of is de gemene deler: corona, het probleem.
En als corona het probleem is, dan moeten we toch iets tegen corona doen?
[ Voor 3% gewijzigd door Grannd op 29-07-2020 13:47 ]
Kijk dan ben ik toch vooral blij dat er naar de mening van collega artsen geluisterd is en dat we hier nu niet moeten discussiëren waar het zo is kunnen mislopen.St@m schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:35:
[...]
Nee, ik durf jouw stelling te betwijfelen.
Top toch dat je met een bron kunt komen?
Fijn dat je het betwijfeld, maar als zowat iedere biostatisticus en ieder model en alle "flatten the curve" volkse uitleg het niet kunnen duidelijk maken dat er met de genomen maatregelen een ramp vermeden is dan weet ik het ook niet meer.
God does not play dice
Als jij lukraak dingen gaat roeptoeteteren zonder onderbouwing dan betwijfel ik dat ja.-AzErTy- schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:46:
[...]
Kijk dan ben ik toch vooral blij dat er naar de mening van collega artsen geluisterd is en dat we hier nu niet moeten discussiëren waar het zo is kunnen mislopen.
Fijn dat je het betwijfeld, maar als zowat iedere biostatisticus en ieder model en alle "flatten the curve" volkse uitleg het niet kunnen duidelijk maken dat er met de genomen maatregelen een ramp vermeden is dan weet ik het ook niet meer.
Je hebt nu een bron erbij gepost, prima. Kan iedereen die doornemen en een eigen mening vormen. Zonder bronvermelding hier cijfers neerplempen is niet gewenst.
Kijk ik ga er bij de uitspraak als diegene die ik deed wel vanuit dat "we" al zover waren dat dit als een gemeengoed geaccepteerd werd. Blijkbaar dus nog niet.St@m schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:53:
[...]
Als jij lukraak dingen gaat roeptoeteteren zonder onderbouwing dan betwijfel ik dat ja.
Je hebt nu een bron erbij gepost, prima. Kan iedereen die doornemen en een eigen mening vormen. Zonder bronvermelding hier cijfers neerplempen is niet gewenst.
God does not play dice
Tja, dat is wat er gebeurt als het vaccin een jaartje niet zo goed werkt en het virus erger is dan andere jaren.ZieMaar! schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:18:
[...]
Maar wel een bevolking waarvan iedereen meerdere soorten griep gehad heeft (en dus een bepaalde mate van immuniteit heeft opgebouwd) en we de volledige risico groep gevaccineerd hebben. En dan toch nog zo veel griepdoden....
Tuurlijk kun je dat prima vergelijken. Het laat simpelweg zien dat het corona-virus veel gevaarlijker is dan de griep. Bij de griep zijn er weinig extra maatregelen genomen, terwijl we voor corona een lockdown nodig hadden om uberhaupt die grafiek omlaag te laten gaan. Verder is het inderdaad niet zo dat deze mensen dood zijn gegaan ondanks de maatregelen. Je moet het veel meer zien als dat door de maatregelen die piek nog enigszins beperkt is gebleven. Zonder maatregelen was die opgaande lijn nog wel wat extra weken/maanden doorgegaan. De timing van het naar beneden gaan van de grafiek ligt ten slotte precies gelijk met de genomen maatregelen + de gemiddelde tijd tussen de ziekte oplopen en overlijden (2 a 3 weken)Je kan dat denk ik niet goed vergelijken.Ook qua timing van onze semilockdown niet, het hoogtepunt qua sterfte lag in de eerste week van April, pas vanaf 15 maart (dus 2,5 week eerder) is onze semi lockdown begonnen en volgens mij is de doorlooptijd tussen besmetting en ziek worden al sowieso een week, waar je dan nog het zieker worden en tijd tot doodgaan bij op moet tellen. Zonder maatregelen was de piek hoger geweest (door de exponentiële groei), maar ik denk niet dat je kan zeggen dat deze mensen zijn gestorven, ondanks de maatregelen. Voor een groot deel van de doden zijn die maatregelen te laat gekomen (of het 'zetje' te vroeg).
Ik vind het dom als je naar een gebied gaat waarvan je weet dat het een groot risico is. Vooral als je dan geen rekening houdt met de gevolgen en b.v. gaat klagen dat je kinderen verplicht naar school moeten en je reis als een vermijdbaar risico wordt gezien (en je dus een boete krijgt als ze in quarantaine moeten). Er is een enorm verschil tussen naar een drukke stad of regio gaan waar al veel besmettingen zijn en naar een afgelegen gebied gaan. Waarbij je ook bij dat laatste niet moet gaan klagen als blijkt dat het gebied oranje wordt en je dus in quarantaine moet of je reis niet kunt maken.
[removed]
Naar mijn idee is de focus ook veel teveel gericht op doden en IC-opnames. Het virus richt ook (mogelijk blijvende) schade aan bij jonge mensen met milde klachten. Lees dit maar eens: https://www.volkskrant.nl...ens-op-hun-hart~b62d1c45/Navuri schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:35:
[...]
Er wordt in de media alleen maar gepusht op de cijfers. Hoe erg het allemaal wel niet is en hoeveel doden er zijn gevallen. Stel dat iemand met covid-19 een dodelijk auto-ongeluk krijgt, dan is die persoon door het auto-ongeluk overleden, niet door covid-19. Stel dat iemand met covid-19 een longontsteking krijgt en vervolgens dood gaat. Is dan de covid-19 zo dodelijk of de combinatie van covid-19 en de longontsteking? Het gaat mij erom dat de cijfers weliswaar treurig zijn, maar dat het overgrote deel van de covid-19 doden andere aandoeningen had. Misschien moet daar eens naar gekeken worden. Nu doet men net alsof covid-19 al die mensen heeft omgelegd, terwijl alle statistieken uitwijzen dat de combinaties dodelijk zijn, en niet zozeer covid-19. Als je de statistieken erbij pakt is de kans dat je dood gaat aan alleen covid-19 (dus zonder aantoonbare andere onderliggende aandoeningen) heel erg klein. Dat zeggen de statistieken. Moet je dan de andere doden negeren of bagatelliseren? helemaal niet, maar we moeten wel scherp naar de feiten blijven kijken in dit geval.
En dan heb ik het nog niet eens over de vergeten groep waar ik ook deel van uitmaak die 5 maanden na ziekte nog steeds met symptomen rondloopt. Naar schatting in Nederland al 10.000 mensen (kan even de bron niet meer vinden, sorry) maar er zijn in elk geval grote supportgroepen op facebook en zorgwijzer.
In het buitenland is er al veel aandacht voor, daar wordt het al "long covid" genoemd. Sommige mensen zijn al maanden arbeidsongeschikt. Net als ik dachten velen dat ze de gelukkigen waren, 1-2 weken mild ziek en that's it. In de UK is er al veel meer aandacht voor: https://www.theguardian.c...h-pain-fatigue-and-misery met name omdat een bekende arts, Paul Garner, het heeft gekregen en al 5 maanden loopt te emmeren.
Hoe groot het percentage is is nog onbekend, maar zelfs een klein percentage kan in absolute zin hoog zijn bij veel besmettingen. Ik denk dat de voorlichting over de risico's van het virus nog ver te wensen over laat.
Nog een interessant artikel: https://www.volkskrant.nl...gdurig-klachten~b5318ca9/ :
Dat gezegd hebbende, denk ik dat de 1,5-meter samenleving ook niet goed is voor de mens.Veel coronapatiënten die niet in het ziekenhuis hebben gelegen lijken langzamer te herstellen dan patiënten die wel werden opgenomen. ‘Mensen zitten thuis met slepende klachten.’
Helaas is niets 100% zeker. Toen al niet, en nu ook niet. Bijna alles is gebaseerd op aannames, zelfs de corona-tests zijn nog met een te grote fout-marge.-AzErTy- schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:57:
[...]
Kijk ik ga er bij de uitspraak als diegene die ik deed wel vanuit dat "we" al zover waren dat dit als een gemeengoed geaccepteerd werd. Blijkbaar dus nog niet.
Door die grote onzekerheid krijg je grote verdeeldheid onder de mensen. Niemand kan 100% de waarheid zeggen heb ik al ondervonden. Alles is gebaseerd op aannames vanaf het net. Zelfs in de media hoor je niets anders dan 'waarschijnlijk' of 'mogelijk'. Niets wordt bevestigd. Ondertussen moet je je wel aan de maatregelen houden die 'mogelijk' werken. Zelfs die zijn niet 100% bewezen (bijv mondkapjes of afstand houden in de buitenlucht).
Er zal wel ergens iets helpen, maar zorg dan dat duidelijk is wat! Er zijn talloze wetenschappers en virologen die langs elkaar heen lullen... welke kant moet je kiezen?
Heel erg veel mensen zitten in onzekerheid, en kiezen vaak hun eigen waarheid.
Ik zal er ook hier en daar wel naast zitten... maar ik kan je zeggen; In dat schuitje zitten een heel hoop mensen!
Etuuuuuh!
Tja, de mens en onduidelijkheid, dat gaat maar moeilijk samen.CRpt3r55 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:08:
[...]
Helaas is niets 100% zeker. Toen al niet, en nu ook niet. Bijna alles is gebaseerd op aannames, zelfs de corona-tests zijn nog met een te grote fout-marge.
Door die grote onzekerheid krijg je grote verdeeldheid onder de mensen. Niemand kan 100% de waarheid zeggen heb ik al ondervonden. Alles is gebaseerd op aannames vanaf het net. Zelfs in de media hoor je niets anders dan 'waarschijnlijk' of 'mogelijk'. Niets wordt bevestigd. Ondertussen moet je je wel aan de maatregelen houden die 'mogelijk' werken. Zelfs die zijn niet 100% bewezen (bijv mondkapjes of afstand houden in de buitenlucht).
Er zal wel ergens iets helpen, maar zorg dan dat duidelijk is wat! Er zijn talloze wetenschappers en virologen die langs elkaar heen lullen... welke kant moet je kiezen?
Heel erg veel mensen zitten in onzekerheid, en kiezen vaak hun eigen waarheid.
Ik zal er ook hier en daar wel naast zitten... maar ik kan je zeggen; In dat schuitje zitten een heel hoop mensen!
Ga er maar vanuit dat deskundigen en leken en alles daar tussenin elkaar de komende maanden nog wel tegen zal spreken. Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen. We weten gewoon nog vrij weinig.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Maar hoe wil je daar iets tegen doen, behalve heel krampachtig proberen alle besmettingen terug te dringen naar nul tot er een vaccin is gevonden wat de ziekte 100% kan uitroeien?Mfpower schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:03:
[...]
Naar mijn idee is de focus ook veel teveel gericht op doden en IC-opnames. Het virus richt ook (mogelijk blijvende) schade aan bij jonge mensen met milde klachten.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Hangt er toch helemaal vanaf. Als je nu naar Barcelona gaat om lekker los te gaan in de nachtclubs aldaar dan wel ja.autje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:04:
Ik geloof dat iedereen hier het er wel over eens is dat reizen naar een gebied dat nu al oranje is niet slim is. Daar gaat het niet om.
Een kennis van mij gaat binnenkort naar Zweden. Dat is ook Oranje (heel zweden is Oranje). Hij heeft daar een huis met 6 hectare grond. Het behoort tot een dorp waar 12 bewoonde huizen zijn. Vanaf zijn huis is het een flink stuk lopen naar het volgende huis in het "dorp" . Dat is dan toch wat anders en een stuk minder risico vol.
Ook al is het daar oranje, in heel de provincie waar die heen gaat heb je een bevolkingsdichtheid van o, nog wat, heel weinig coronagevallen etc.
Dat NL het op oranje heeft gezet betekend niet dat het risico groot is voor alle delen en alle omstandigheden. Gedrag is dan het meest bepalend, hoe verstandig gedraag je jezelf
Bron en meer info: 'Brussels Airport weigert passagiers met lichaamstemperatuur boven 38 graden'Brussels Airport gaat de lichaamstemperatuur van mensen controleren en passagiers met een temperatuur van boven de 38 graden toegang tot de terminal en vluchten weigeren, zo bevestigt de luchthaven woensdag in gesprek met de Belgische krant Het Laatste Nieuws.
De temperatuur van alle passagiers wordt gecontroleerd met een warmtecamera. Passagiers met verhoging worden daarna nogmaals gecontroleerd.
Als de temperatuur dan nog te hoog is, wordt diegene doorgestuurd naar het medische team van de luchthaven voor een handmatige controle. De reiziger wordt dan ook gevraagd een vragenlijst in te vullen.
Pas na drie controles kan een lichaamstemperatuur van boven de 38 graden met zekerheid worden vastgesteld. Eerder kan iemand ook niet de toegang tot een vlucht of delen van het vliegveld worden ontzegd op basis van de lichaamstemperatuur.
Virussen? Scan ze hier!
Het is nog maar de vraag of zo'n super vaccin er überhaupt ooit komt.Stoney3K schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:30:
[...]
Maar hoe wil je daar iets tegen doen, behalve heel krampachtig proberen alle besmettingen terug te dringen naar nul tot er een vaccin is gevonden wat de ziekte 100% kan uitroeien?
Veel realistischer is dat het mensen beschermt tegen de ergste klachten (net zoals de griepprik). Het virus "uitroeien" kan je denk ik wel vergeten.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Dat vind ik niet zo slim omdat je dan, mocht er iets gebeuren (niet eens per se corona-gerelateerd), je niet verzekerd bent.Indoubt schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:31:
[...]
Hangt er toch helemaal vanaf. Als je nu naar Barcelona gaat om lekker los te gaan in de nachtclubs aldaar dan wel ja.
Een kennis van mij gaat binnenkort naar Zweden. Dat is ook Oranje (heel zweden is Oranje). Hij heeft daar een huis met 6 hectare grond. Het behoort tot een dorp waar 12 bewoonde huizen zijn. Vanaf zijn huis is het een flink stuk lopen naar het volgende huis in het "dorp" . Dat is dan toch wat anders en een stuk minder risico vol.
Ook al is het daar oranje, in heel de provincie waar die heen gaat heb je een bevolkingsdichtheid van o, nog wat, heel weinig coronagevallen etc.
Dat NL het op oranje heeft gezet betekend niet dat het risico groot is voor alle delen en alle omstandigheden. Gedrag is dan het meest bepalend, hoe verstandig gedraag je jezelf
Welkom tot de wetenschap, waar iedereen elkaar tegenspreekt en wetenschappers elke keer tot andere conclusies komenCRpt3r55 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:08:
[...]
Enige waar ik chagrijnig van word, is als mijn persoonlijke vrijheid wordt beperkt door sociologen die vinden dat mondmaskers een "signaalfunctie" hebben.
Als iets medisch gezien nut heeft, prima, maar kom niet aan met dit soort geneuzel bij mij.
Ik wil best een mondkapje op in de supermarkt als dat helpt, maar als ik buiten met de hond ga wandelen - en in anderhalf uur misschien 3 mensen tegenkom - is het compleet zinloos (en heeft het meer nadelen dan voordelen). Wat er in België gebeurt momenteel vind ik dan ook compleet bezopen.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
- Positief getest: 53.621, toename: 247
- Ziekenhuisopnames: 11.922 (22,2% van positief getest), toename: 3
- IC-opnames: 2.941 (5,5% van positief getest)
- Overleden: 6.147 (11,5% van positief getest), toename: 2
[ Voor 3% gewijzigd door vickypollard op 29-07-2020 15:08 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Goede vraag. Ik bezit de antwoorden niet. Ik weet alleen dat ik zowel mijn restsymptomen als alle maatregelen zat ben. Maar ook de eenzijdige berichtgeving en de focus op getallen ipv onderliggend leed.Stoney3K schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:30:
[...]
Maar hoe wil je daar iets tegen doen, behalve heel krampachtig proberen alle besmettingen terug te dringen naar nul tot er een vaccin is gevonden wat de ziekte 100% kan uitroeien?
En ook de wig die het op verschillende vlakken door de samenleving drijft ben ik zat trouwens.
[ Voor 8% gewijzigd door Mfpower op 29-07-2020 15:11 ]
Verzekerd waarvoor? Ziektekostenverzekering dekt gewoonautje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:45:
[...]
Dat vind ik niet zo slim omdat je dan, mocht er iets gebeuren (niet eens per se corona-gerelateerd), je niet verzekerd bent.
Auto stuk? Hij heeft daar lokaal een Toyota hilux staan.
Als hij onverhoopt terug zou moeten komen (bijv. overlijden in de familie).Indoubt schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:09:
[...]
Verzekerd waarvoor? Ziektekostenverzekering dekt gewoon
Auto stuk? Hij heeft daar lokaal een Toyota hilux staan.
Rotterdam en Amsterdam blijven onverminderd de ranglijst aanvoeren. Den Haag weer een beetje minder, Utrecht wel ineens 11 erbij. Haardje of een aantal besmettingen later doorgegeven? Ook Breda blijft in de lift.vickypollard schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:08:
Cijfers van vandaag:Via: https://www.bddataplan.nl/corona/
Dan stapt ie toch gewoon in de auto, daar heeft ie geen separate verzekering voor nodigautje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:14:
[...]
Als hij onverhoopt terug zou moeten komen (bijv. overlijden in de familie).
Ha! Ik had even gemist dat hij met de auto ging. Zelf niet gewend met de auto op reis te gaan, mea culpaIndoubt schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:20:
[...]
Dan stapt ie toch gewoon in de auto, daar heeft ie geen separate verzekering voor nodig
Het zou me niet verbazen als er een hoop asociale clowns gewoon met koorts het vliegtuig in stappen, want ja, ze moeten toch op vakantie. Dat ze dan een ander besmetten, who cares lijkt af en toe de trend te zijn.ijdod schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:08:
@wildhagen Los van de discussie over het effect van die specifieke maatregel (die in Azie overigens ook veel is ingezet nav de ervaringen met SARS1), ben ik ergens wel benieuwd naar de vangst van deze maatregel. Hoeveel mensen er dus alsnog met koorts in het vliegtuig gaan zitten.
Code oranje voor het vakantieland? Who cares, we moeten en zullen er gewoon naartoe gaan.
Ik weet bijvoorbeeld dat mijn buren aankomende zaterdag "gewoon" vertrekken voor een stedentrip naar Barcelona (en daarna naar Valencia geloof ik, ze zijn een week weg).. Ondanks code oranje voor Barcelona...
Sommige denken alleen aan zichzelf en hun vakantie, niet aan de corona die ze op die manier mogelijk gaan verspreiden. Ikke, ikke, ikke en de rest ken stikkuh. Dat idee.
Virussen? Scan ze hier!
Met een beetje geluk komen ze in Barcelona in een verplichte lockdown terecht...wildhagen schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:28:
[...]
Het zou me niet verbazen als er een hoop asociale clowns gewoon met koorts het vliegtuig in stappen, want ja, ze moeten toch op vakantie. Dat ze dan een ander besmetten, who cares lijkt af en toe de trend te zijn.
Code oranje voor het vakantieland? Who cares, we moeten en zullen er gewoon naartoe gaan.
Ik weet bijvoorbeeld dat mijn buren aankomende zaterdag "gewoon" vertrekken voor een stedentrip naar Barcelona (en daarna naar Valencia geloof ik, ze zijn een week weg).. Ondanks code oranje voor Barcelona...
Sommige denken alleen aan zichzelf en hun vakantie, niet aan de corona die ze op die manier mogelijk gaan verspreiden. Ikke, ikke, ikke en de rest ken stikkuh. Dat idee.
De burgemeester van Barcelona heeft al aangegeven dat ze geen lockdown willen: https://www.hln.be/nieuws...huis-te-blijven~a1523bd5/autje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:33:
[...]
Met een beetje geluk komen ze in Barcelona in een verplichte lockdown terecht...
Daarnaast is het de vraag wat zo'n lockdown voorstelt. Op het hoogtepunt van de coronacrisis was er in Frankrijk ook een lockdown, maar je kon gewoon zelf een formulier invullen dat je toch gewoon de straat op mocht...
Leuke papieren tijger zo'n lockdown, maar als je jezelf een ontheffing kan geven door simpelweg een formuliertje in te vullen, verwacht ik daar niet teveel van.
Virussen? Scan ze hier!
+ hoeveel van die mensen dan Corona blijken te hebben, gezien bij de huidige testen ook maar 1% van de mensen met een test het blijkt te hebben.ijdod schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:08:
@wildhagen Los van de discussie over het effect van die specifieke maatregel (die in Azie overigens ook veel is ingezet nav de ervaringen met SARS1), ben ik ergens wel benieuwd naar de vangst van deze maatregel. Hoeveel mensen er dus alsnog met koorts in het vliegtuig gaan zitten.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Horeca en toeristische attracties dicht... Zijn de toeristen zo weg.wildhagen schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:37:
[...]
De burgemeester van Barcelona heeft al aangegeven dat ze geen lockdown willen: https://www.hln.be/nieuws...huis-te-blijven~a1523bd5/
Daarnaast is het de vraag wat zo'n lockdown voorstelt. Op het hoogtepunt van de coronacrisis was er in Frankrijk ook een lockdown, maar je kon gewoon zelf een formulier invullen dat je toch gewoon de straat op mocht...
Leuke papieren tijger zo'n lockdown, maar als je jezelf een ontheffing kan geven door simpelweg een formuliertje in te vullen, verwacht ik daar niet teveel van.
Even wat nuance inbrengen:vickypollard schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:08:
Het aantal coronapatiënten in het ziekenhuis is gezakt naar het laagste niveau sinds begin maart. In totaal behandelen ziekenhuizen nu nog 80 mensen vanwege het virus. Van hen liggen 17 op de intensive care (ic) en 63 op een verpleegafdeling, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).
https://www.nu.nl/opmerke...dzame-tijgers-gespot.html
Er mogen weer fans in het PSV stadion de wedstrijd bijwonen. Slechts 6500 per wedstrijd, dat dan weer wel.
Het is in de buitenlucht maar ik snap hem toch nog niet zo goed
Zo moet er 1,5 meter afstand worden gehouden en mag er niet worden gejuicht of gezongen.Indoubt schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:08:
Hoera!, goed nieuws bij de nu
Er mogen weer fans in het PSV stadion de wedstrijd bijwonen. Slechts 6500 per wedstrijd, dat dan weer wel.
Dat wordt dus hoogstwaarschijnlijk een pilot die 1 wedstrijd gaat duren?
Wat snap je niet zo goed dan? Ik vind het persoonlijk nogal weinig. Had toch zeker 10k verwacht. Ben benieuwd hoeveel wedstrijden ik straks kan zien bij mijn lokale club.Indoubt schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:08:
Da's logisch gezien drie weken geleden er sprake was van het laagste aantal besmettingen in Nederland.Kraanwater schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:04:
[...]
Even wat nuance inbrengen:
Het aantal coronapatiënten in het ziekenhuis is gezakt naar het laagste niveau sinds begin maart. In totaal behandelen ziekenhuizen nu nog 80 mensen vanwege het virus. Van hen liggen 17 op de intensive care (ic) en 63 op een verpleegafdeling, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).
Als we over drie weken nog steeds, ook na de stijging in besmettingen afgelopen weken, op dit niveau zitten is het pas echt goed nieuws
In een eerdere fase werd nog gedacht dat zulke evenementen superspreaders zouden zijn. Maar ja, dat was voegâhSt@m schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:12:
[...]
Wat snap je niet zo goed dan? Ik vind het persoonlijk nogal weinig. Had toch zeker 10k verwacht. Ben benieuwd hoeveel wedstrijden ik straks kan zien bij mijn lokale club.
Tsjah... Dat kan het natuurlijk vanzelf worden als er genoeg mensen dicht genoeg bij elkaar zitten te schreeuwen en er genoeg mensen besmettelijk zijn. Ben vooral benieuwd hoe dit in de praktijk uit gaat werkenIndoubt schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:18:
[...]
In een eerdere fase werd nog gedacht dat zulke evenementen superspreaders zouden zijn. Maar ja, dat was voegâh
Overigens wel apart dat ze gelijk 4 wedstrijden mogen doen. Blijkt de eerste een drama loop je achter de feiten aan.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 29-07-2020 18:19 ]
Ik heb met een aantal vrienden een seizoneskaart hier, maar we slaan toch even over. Sowieso het niet juichen en zingen lijkt me lastig en daarnaast wil ik wel eens zien hoe het gaat met stadion-in/stadion-uit...Ik zou me zeker niet op m'n gemak voelen in ieder geval.Indoubt schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:08:
Dat betekent, stam + t .
3 weken geleden werd er nog niet zoveel getest als nu. Nog steeds lopen de ziekenhuis opnames af ondanks alle versoepelingen, dus kan je bijna ervan uit dat dat over 3 weken dit nog steeds zo is.Jovatov schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:16:
[...]
Da's logisch gezien drie weken geleden er sprake was van het laagste aantal besmettingen in Nederland.
Als we over drie weken nog steeds, ook na de stijging in besmettingen afgelopen weken, op dit niveau zitten is het pas echt goed nieuws
Ik hoop t met je mee, maar verwacht het niet.Kraanwater schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:13:
[...]
3 weken geleden werd er nog niet zoveel getest als nu. Nog steeds lopen de ziekenhuis opnames af ondanks alle versoepelingen, dus kan je bijna ervan uit dat dat over 3 weken dit nog steeds zo is.
Het aantal nieuwe opnames is afgelopen week al gestegen.
23 juli en 25 juli waren er 5 nieuwe ziekenhuisopnames. Het hoogste aantal sinds 12 juni(!). Van 26 juni tot en met 12 juli lag het tussen de 0 en de 2. Afgelopen week was het 5-3-5-3.
Maar laten we het afwachten. Bovendien: Als het bij deze cijfers blijft is er ook nog weinig aan de hand.
Het lijkt me nog iets te vroeg voor die conclusie. Als de besmetting nu overslaat van jongeren naar ouderen, dan kom je in een negatiever scenario.Kraanwater schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:13:
[...]
3 weken geleden werd er nog niet zoveel getest als nu. Nog steeds lopen de ziekenhuis opnames af ondanks alle versoepelingen, dus kan je bijna ervan uit dat dat over 3 weken dit nog steeds zo is.
Valt enorm mee, positief getest = door toename van het aantal mensen dat zich laat testen.vickypollard schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:08:
Ondanks aantal geregistreerde besmettingen nauwelijks toenames ziekenhuis/ic-opnames.
Precies kijk maar naar Amerika.-AzErTy- schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:46:
Ik ben eerlijk gezegd ook heel benieuwd hoe ze dat "niet juichen" willen gaan handhaven met 6500 man in het stadion. Lijkt me onbegonnen werk.Apache4u schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:56:
[...]
Ik heb met een aantal vrienden een seizoneskaart hier, maar we slaan toch even over. Sowieso het niet juichen en zingen lijkt me lastig en daarnaast wil ik wel eens zien hoe het gaat met stadion-in/stadion-uit...Ik zou me zeker niet op m'n gemak voelen in ieder geval.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Overigens ligt de R in Nederland nu hoger dan in de VS:
https://rt.live
[ Voor 34% gewijzigd door CyberMania op 29-07-2020 18:47 ]
Daarbij wel aangemerkt dat het percentage positief daar richting de 10% aan het kruipen is. Nu boven de 8 als ik het goed zie. Grafiek is wat grof:CyberMania schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:40:
Iedereen die denkt dat we ons geen zorgen hoeven te maken/het allemaal wel mee valt kijk even naar Amerika hoe het daar is gegaan.
https://covidtracking.com/
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 29-07-2020 18:52 ]
Ben benieuwd of er nu geen enkele Belg in Nederland meer verzekerd is.
En ik ben eigenlijk wel benieuwd of de mensen hier die de Nederlanders dom vinden die naar een oranje gebied vertrekken de Belgen nu ook dom vinden als ze de grens over gaan.
En wat te denken van de mensen in bijvoorbeeld Baarle-Nassau. Moeten die nu 2 weken in quarantaine als ze door de Zeeman zijn gelopen?
[ Voor 104% gewijzigd door St@m op 29-07-2020 19:23 ]
Ligt aan je databron. De data wordt helaas wat gemasseerd (imo vanwege een bias op datakwaliteit) bij RIVM/LCPS.CyberMania schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:33:
[...]
Valt enorm mee, positief getest = door toename van het aantal mensen dat zich laat testen.
Ondanks aantal geregistreerde besmettingen nauwelijks toenames ziekenhuis/ic-opnames.
Kijk je naar de brondata (https://www.stichting-nice.nl/) dan zie je een ander beeld. Merk wel op dat daar nog veel correcties plaatsvinden: Ga er vanuit dat bij opnames in de laatste vijf dagen best case ongeveer de helft zonder bevestigde besmetting uiteindelijk geen besmetting blijkt te hebben.
Ik ga je voor mezelf in ieder geval uitzoeken, stel dat ik straks op vakantie ben en het wordt weer slechter in
Nederland, dan kan het zijn dat mijn bestemming ook quarantaine verplicht voor Nederlanders die dan het land in willen. Als reactie daarop zal Nederland het reisadvies aanpassen, terwijl er voor mij letterlijk niets veranderd.
De Anwb hierover (maar het kan per verzekeraar natuurlijk verschillen):
Wat wordt vergoed als tijdens mijn vakantie het reisadvies verandert naar oranje of rood?
Dan ben je gewoon verzekerd met de ANWB Reisverzekering. Je bent standaard verzekerd voor o.a. hulpverlening en onvoorziene kosten zoals extra overnachtingskosten.
Wanneer het Ministerie van Buitenlandse Zaken of de plaatselijke overheid een dringend beroep op je doet om binnen een bepaald tijdstip het land te verlaten dan verwachten we ook van je dat je daar gehoor aan geeft. Doe je dit niet dan ben je vanaf dat moment niet meer verzekerd voor corona-gerelateerde gebeurtenissen.
Volgens mij zeggen de experts dat we ons geen zorgen hoeven te maken, maar ons wel aan de maatregelen moeten houden, toch? Welke parallel met de VS zie jij precies? Gaat Rutte ook zelf de cijfers herschrijvenCyberMania schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:40:
Iedereen die denkt dat we ons geen zorgen hoeven te maken/het allemaal wel mee valt kijk even naar Amerika hoe het daar is gegaan.
[ Voor 23% gewijzigd door ZieMaar! op 29-07-2020 20:12 ]
In maart waren mijn vrouw en ik namelijk ruim een twee weken erg benauwd. Toen kregen we nergens gehoor en moesten we maar uitzieken. Volgens mij behoort die benauwdheid nu onder de 'ernstige gevallen'.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Dit heb ik ook al een paar keer gehoord. Je kan er nu wel vanuit gaan dat je veel sneller word opgenomen in het ziekenhuis omdat het zo goed als leeg is kwa covid patienten. Maar dan nog, we begonnen met flatten de curve, dit hebben we nu overduidelijk gedaan maar wat is de volgende stap 0 corona besmettingen meer? Waar is de lange termijn visie want het gokken op een vaccin wat nog jaren kan duren lijkt mij niet uit te leggen naar de bevolking.Cobb schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:03:
Wordt je nu ook sneller in het ziekenhuis opgenomen dan in het begin van de crisis?
In maart waren mijn vrouw en ik namelijk ruim een twee weken erg benauwd. Toen kregen we nergens gehoor en moesten we maar uitzieken. Volgens mij behoort die benauwdheid nu onder de 'ernstige gevallen'.
Dat mag ik toch wel hopen jaCobb schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:03:
Wordt je nu ook sneller in het ziekenhuis opgenomen dan in het begin van de crisis?
1. Geen symptomen
2. Luchtweg / benauwdheid / wel/geen koorts (mogelijk door aerosol geïnhaleerde besmetting?)
3. Koorts/verhoging , diarree (besmetting via slijmvliezen of inslikking van virus materiaal ?)
Ik hoorde in maart/april ook hypotheses van meer geïnhaleerde virusdeeltjes door het meereizen op pollen?
Voor de volgende keer, probeer je aannames beter te onderbouwen en vermeld een bron als het kan. Op deze manier is het een hoop speculeren. Bovendien kan niemand checken waar je dit van hebt.
[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 30-07-2020 10:56 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Verwijderd
Wie heeft de stelling gedeponeerd dat het zieketverloop afhankelijk van het type besmetting? Volgens mij is daar echt 0 wetenschappelijk bewijs voor.Cobb schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:14:
@St@m @Kraanwater als dat zo is dan is dat voor mij een fijne gedachte. Want dan kunnen de ziekenhuis opnames ook nog wel 'meevallen' en goedkomen. Volgens mij zie / hoor ik ruwweg 3 ziekteverlopen van de aandoeningen.
1. Geen symptomen
2. Luchtweg / benauwdheid / wel/geen koorts (mogelijk door aerosol geïnhaleerde besmetting?)
3. Koorts/verhoging , diarree (besmetting via slijmvliezen of inslikking van virus materiaal ?)
Ik hoorde in maart/april ook hypotheses van meer geïnhaleerde virusdeeltjes door het meereizen op pollen?
Ik zeg toch duidelijk dat IK (zeer) verschillende ziekteverlopen zie/hoor/lees . Ik zet er zelf achter hoe dat mogelijk zou kunnen komen tussen haakjes. Zijn die gedachten te ver gezocht?Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:51:
[...]
Wie heeft de stelling gedeponeerd dat het zieketverloop afhankelijk van het type besmetting? Volgens mij is daar echt 0 wetenschappelijk bewijs voor.
Zolang ze geen toegevoegde waarde in het ziekenhuis kunnen geven zullen ze je ook niet opnemen. Als je dus benauwd bent maar verder geen klachten hebt zullen ze je nog steeds niet snel opnemen. Aan die benauwdheid kunnen ze toch niet veel doen. Pas als het te erg wordt en je b.v. zuurstof nodig hebt wordt het een ander verhaal.St@m schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:07:
[...]
Dat mag ik toch wel hopen jaer is nu vrij weinig te doen, geef dan maar zorg aan de patiënten met 'mildere' klachten.
[removed]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Niet helemaal waar. Er zijn ook pieken door griep, en als er dan griep is geweest tijdens de eerste uitbraak dan heeft dat ook een aandeel. Los van zelfmoord en onbehandelde beroertes en hartinfarcten.autje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:47:
Zo moeilijk lijkt het me toch niet: er is een oversterfte X. De enige variabele t.o.v. andere jaren die erbij is gekomen is corona. Dan is de oversterfte een gevolg van corona. Daar heeft onderliggend lijden niets mee te maken. Het is niet alsof er ineens t.o.v. voorgaande jaren ook hele hordes bijgekomen zijn met onderliggend lijden.
Het grootste deel is waarschijnlijk covid, maar andere oorzaken zijn op dit moment niet uit te sluiten. Los van een eventueel dal dat kan volgen omdat de zwakkere eerder overleden zijn dan "stond gepland".
Prettige bijkomstigheid. Alleen moeten die Belgen dan 14 dagen in Nederland in Quarantaine. Ik weet niet of daar zo goed over is nagedacht. Beter na een dagje Nederland 14 dagen quarantaine in Belgie. Dan houden we het probleem in Belgie.alexbl69 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:05:
Vind het wel fideel van de Belgen dat ze Nederland voor Antwerpenaren oranje hebben gemaakt. Zo 'beschermen' ze Nederland in zekere zin tegen de Antwerpenaren.
Toch vreemd, de kleurcodes lijken steeds meer voor andere toepassingen gebruikt te worden. Het begint inmiddels wel knap chaotisch te worden. Het toekennen van kleurcodes is nog ondoorzichtiger geworden als de punten op het eurovisie songfestival

WHO
Bron: NOS.nlDe Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waarschuwt voor een stijging van besmettingen onder jongeren. Jongeren zouden zelfs de oorzaak kunnen zijn van de recente stijgingen in het aantal besmettingen, zegt Hans Kluge van de WHO tegen de BBC.
RIVM
Bron: RIVMDe meeste verspreiding vindt plaats onder volwassenen en van volwassen familieleden naar kinderen. Verspreiding van COVID-19 onder kinderen of van kinderen naar volwassenen komt minder vaak voor. Daarom gelden voor kinderen andere adviezen dan voor volwassen.
Betekent dit straks ook na de zomer dat als één leerling Corona krijgt in de klas (bijv. opgelopen op een feestje van iemand van 16), dat de hele klas dan twee weken niet naar school mag? Dat gaat dan nog interessant worden na de zomer als de cijfers blijven stijgen.
[ Voor 17% gewijzigd door CyberMania op 29-07-2020 22:42 ]
Toch niet zo heel moeilijk? Jongeren zijn ook volwassen. Bij het verhaal van het WHO gaat hem om 18-25 jarigen (dus degenen die naar feesten/kroegen gaan). Het RIVM verhaal gaat over volwassenen (>18jaar) naar kinderen (<12jaar)CyberMania schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:37:
Dit snap ik niet:
WHO
[...]
Bron: NOS.nl
RIVM
[...]
Bron: RIVM
Oftewel het enige wat het RIVM zegt is dat kinderen onder de 12 jaar zelden volwassenen besmetten, maar dat het vooral andersom gebeurt. Het WHO zegt dat jongeren (jonge volwassenen dus) momenteel vooral besmet worden (wat weer logisch is aangezien dat degenen zijn die zich het minst aan de regels houden en liever naar kroegen/feestjes gaan of iig elkaar in grotere groepen opzoeken)
[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 29-07-2020 22:44 ]
[removed]
Dat laatste is volgens mij héél belangrijk, check het echt bij je eigen reisverzekeraar. Vermoed dat er ook genoeg zijn die alles uitsluiten als er een negatief reisadvies is.ZieMaar! schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:02:
Ik vraag me af of je echt ‘helemaal niet meer verzekerd’ bent als je als Belg nu in Nederland bent. Dat je reisverzekering repatriëring niet vergoedt, dat lijkt me logisch, maar als je spul gejat wordt, dan ben ik benieuwd.
Ik ga je voor mezelf in ieder geval uitzoeken, stel dat ik straks op vakantie ben en het wordt weer slechter in
Nederland, dan kan het zijn dat mijn bestemming ook quarantaine verplicht voor Nederlanders die dan het land in willen. Als reactie daarop zal Nederland het reisadvies aanpassen, terwijl er voor mij letterlijk niets veranderd.
De Anwb hierover (maar het kan per verzekeraar natuurlijk verschillen):
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
De ANWB heeft vrij ruime dekking. Idd goed uitzoeken ik geloof bijv. dat de OHRA reisverzekering veel minder dekking biedt w.b.t. Corona terugkeer.vuurtjih schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:58:
[...]
Dat laatste is volgens mij héél belangrijk, check het echt bij je eigen reisverzekeraar. Vermoed dat er ook genoeg zijn die alles uitsluiten als er een negatief reisadvies is.
https://www.ohra.nl/zorgverzekering/vragen-coronavirus.jspIk ben in het buitenland, maar kan door alle maatregelen niet terug naar huis. Vergoedt OHRA mijn extra reis- en/of verblijfkosten?
We begrijpen dat dit een vervelende situatie is. Je kunt hierover het beste contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie. Heb je daarna nog vragen? Onze medewerkers helpen je graag
Vergeleken met ANWB:
Dus OHRA zegt zoek het maar uit met je vliegtuigmaatschappij, hotel etc. Dus afschuiven.Wat wordt vergoed als tijdens mijn vakantie het reisadvies verandert naar oranje of rood?
Dan ben je gewoon verzekerd met de ANWB Reisverzekering. Je bent standaard verzekerd voor o.a. hulpverlening en onvoorziene kosten zoals extra overnachtingskosten
ANWB zegt maak je geen zorgen als je niet weg kunt betalen wij je extra verblijfskosten.
Maar het grootste probleem is niet dat je besmet raakt op vakantie maar in de buurt van een besmet persoon bent geweest (en die kans is reeel) bijv. tijdens je vliegreis, in hetzelfde hotel of in een restaurant. Dan mag je gelijk 14 dagen doorbrengen in je hotel in quarantaine alleen omdat je in toevallig in hetzelfde vliegtuig of restaurant zat. 14 dagen 24 uur per dag in een kleine hotelkamer de dagen moeten doorbrengen lijkt me geen pretje. Dus als het even kan kan je het beste maar je vakantie uitstellen.
[ Voor 68% gewijzigd door CyberMania op 29-07-2020 23:24 ]
Omdat het een Belgische kleurcode is. Wij hebben er 3, groen, oranje, rood.Indoubt schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:30:
[...]
Toch vreemd, de kleurcodes lijken steeds meer voor andere toepassingen gebruikt te worden. Het begint inmiddels wel knap chaotisch te worden. Het toekennen van kleurcodes is nog ondoorzichtiger geworden als de punten op het eurovisie songfestival
Groen, niets aan de hand.
Oranje, reizen toegestaan maar met beperkingen. Dit kan zijn omdat het land van bestemming bijvoorbeeld een bewijs van negatieve test vraagt, of omdat bij aankomst een verplichte quarantaine is.
Rood, afreizen verboden behalve voor bepaalde zaken.
Aangezien mensen uit de provincie Antwerpen momenteel niet mogen afreizen naar Nederland, of men moet in quarantaine (in Nederland!), is er een oranje advies.
Vooral dat men in Nederland in quarantaine moet, is blijkbaar nog niet duidelijk. Mijn broer woont aan de Nederlandse grens, en mijn schoonzus zei al dat mijn broer nu maar in Nederland moest gaan winkelen, dan was die terug 14 dagen thuis. Heb ik haar toch even moeten teleurstellen (of ze wou voor 14 dagen van mijn broer af, zou ook kunnen
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Nederland kan de grenzen sluiten als ze willen. Dat hebben meer landen gedaan (Belgie).Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 07:59:
Nu reizen naar Antwerpen worden afgeraden, hoe zit het met Antwerpenaren die zaterdag en zondag met de hele familie naar Nederland komen om te winkelen?
In Antwerpen moet je alleen naar de winkel, dus een goed excuus om naar Nederland te komen, zodat je met de hele familie kan winkelen.
Plus dat hier de winkels op zondag open zijn.
Daarnaast is het een Nederlands reisadvies voor Nederlanders, dus in principe niet van toepassing op Belgen.
[edit]Er is al een quarantaine ingevoerd voor mensen uit de provincie Antwerpen leest ik net.
[ Voor 25% gewijzigd door Marzman op 30-07-2020 06:38 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Er zijn hier een paar tweakers die in toeristische gebieden vol Belgen wonen, toch? Zien die de Belgen nu massaal naar huis gaan?
Een dringend advies? Dat is andersom ook zo. Nederlanders wordt dat nu ook gevraagd in Belgie.ZieMaar! schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 07:35:
Maar ook hier is het wel een dringend advies tot quarantaine, toch? Ik lees me nogal in over Noorwegen momenteel, en daar is familie bezoek, mits enigszins noodzakelijk, uitgezonderd van veel maatregelen. Dat zal hier toch ook zo zijn?
Er zijn hier een paar tweakers die in toeristische gebieden vol Belgen wonen, toch? Zien die de Belgen nu massaal naar huis gaan?
Even kijken wat de voorwaarden van Nederland zijn, Belgie geeft aan bij 48 uur, zolang ben ik niet weg voor een familiebezoek maar als Nederland hetzelfde doet ben ik natuurlijk wel 48+ uur in Belgie geweest aangezien ik daar woon. Het is ook niet dat ik een dringend advies naast me neer wil leggen.
[ Voor 28% gewijzigd door Marzman op 30-07-2020 07:51 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Het was meer als reactie op de 'grenzen sluiten'. Dat gebeurt niet, volgens mij, het is puur een dringend advies, waarvan ik ook hoop dat niemand het naast zich neerlegt.Marzman schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 07:47:
[...]
Een dringend advies? Dat is andersom ook zo. Nederlanders wordt dat nu ook gevraagd in Belgie.
Even kijken wat de voorwaarden van Nederland zijn, Belgie geeft aan bij 48 uur, zolang ben ik niet weg voor een familiebezoek maar als Nederland hetzelfde doet ben ik natuurlijk wel 48+ uur in Belgie geweest aangezien ik daar woon. Het is ook niet dat ik een dringend advies naast me neer wil leggen.
Misschien als het volkomen uit de hand loopt dat er een ander besluit komt maar voorlopig was het zo afgesproken
Ziekenhuisopnames 11.927 (22,1% van positief getest), toename: 5
IC-opnames 2.942 (5,5% van positief getest)
Overleden 6.147 (11,4% van positief getest), toename: 0
Bron
Dat betekent, stam + t .
Goede verdubbeling in een week. Niks aan de hand mensen.... Corona is een hoax.Apache4u schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:31:
Als ik het RIVM csv-bestand even vluchtig bekijk en optel gaan er vandaag 342 postieve uitslagen gerapporteerd worden en 0 overledenen. Een week geleden waren het er 163.

Dat is bij vergelijk één dag. Als je per week vergelijkt is de stijging iets meer dan 30% (correcties op de laatste dagen daargelaten).stylezzz schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:38:
[...]
Goede verdubbeling in een week. Niks aan de hand mensen.... Corona is een hoax.
Als ik even in de gauwigheid goed geteld heb in ieder geval
Begin maart hadden we elke 2 dagen te maken met een verdubbeling. Dus in dat opzicht is het allemaal nog wel te overzien.stylezzz schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:38:
[...]
Goede verdubbeling in een week. Niks aan de hand mensen.... Corona is een hoax.
Het is zeker wel zorgwekkend, een hoax is het natuurlijk niet. Ik vind echter wel dat je wat kanttekeningen mag plaatsen bij de berichtgeving vanuit de media.
De vraag is nu of deze getallen komen door achterlopende GGD's of dat het virus echt een opleving heeft. Of komt het omdat we simpelweg meer testen en dus meer vinden. Ik vind dat heel lastig om dat te bepalen.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Beiden een beetje, denk ik: opleving + meer testen.Drardollan schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:51:
[...]
Begin maart hadden we elke 2 dagen te maken met een verdubbeling. Dus in dat opzicht is het allemaal nog wel te overzien.
Het is zeker wel zorgwekkend, een hoax is het natuurlijk niet. Ik vind echter wel dat je wat kanttekeningen mag plaatsen bij de berichtgeving vanuit de media.
De vraag is nu of deze getallen komen door achterlopende GGD's of dat het virus echt een opleving heeft. Of komt het omdat we simpelweg meer testen en dus meer vinden. Ik vind dat heel lastig om dat te bepalen.
Als we heel Rotterdam en Amsterdam in quarantaine gooien komen we al een heel eind
Daar durf ik zonder corona ook wel een petitie voor te starten.autje schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:54:
[...]
Beiden een beetje, denk ik: opleving + meer testen.
Als we heel Rotterdam en Amsterdam in quarantaine gooien komen we al een heel eind![]()
![]()
.
[ Voor 45% gewijzigd door jadjong op 30-07-2020 14:58 ]
Dat vroeg ik me ook direct af inderdaad.Drardollan schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:51:
[...]
Daarom is bij dagelijkse cijfers zonder enige context ook een beetje lastig te bepalen of het nou zo erg is ineens.
Als het morgen weer 200-250 is dan weet je dat er iets in rapportage anders is gegaan vandaag (of morgen).
Gemiddelde over 3-7 dagen is al een stuk nuttiger.
En de wekelijkse cijfers met daarbij álle context is nog nuttiger...
Als ik dan toch een coffee break neem, kijk ik evenautje schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:45:
[...]
Dat is bij vergelijk één dag. Als je per week vergelijkt is de stijging iets meer dan 30% (correcties op de laatste dagen daargelaten).
Als ik even in de gauwigheid goed geteld heb in ieder geval.
17-Jul 103 24-Jul 191
18-Jul 127 25-Jul 137
19-Jul 144 26-Jul 214
20-Jul 185 27-Jul 205
21-Jul 163 28-Jul 223
22-Jul 168 29-Jul 247
23-Jul 163 30-Jul 342
1053 1559
Dat betekent, stam + t .
Stijging is stijging.... Over de interpretatie van de cijfers kun je discusseren, maar doen alsof er niks aan de hand is lijkt me dom.autje schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:45:
[...]
Dat is bij vergelijk één dag. Als je per week vergelijkt is de stijging iets meer dan 30% (correcties op de laatste dagen daargelaten).
Als ik even in de gauwigheid goed geteld heb in ieder geval.
Ik kijk volgens dezelfde telling als men hier doet, nl. 17-07 t/m 23-07 vs.24-07 t/m 30-07. Dan kom ik op 1135 vs. 1500.Apache4u schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:57:
[...]
Als ik dan toch een coffee break neem, kijk ik even:
17-Jul 103 24-Jul 191
18-Jul 127 25-Jul 137
19-Jul 144 26-Jul 214
20-Jul 185 27-Jul 205
21-Jul 163 28-Jul 223
22-Jul 168 29-Jul 247
23-Jul 163 30-Jul 342
1053 1559
[ Voor 4% gewijzigd door autje op 30-07-2020 15:03 ]
Oh, er is uiteraard iets aan de hand. Met name in de twee grootste steden.stylezzz schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:02:
[...]
Stijging is stijging.... Over de interpretatie van de cijfers kun je discusseren, maar doen alsof er niks aan de hand is lijkt me dom.
Overigens moeten we zeker op blijven letten, maar ergens is het wellicht ook ontzettend naïef om te denken dat het het niveau van eind juni en begin juli zou blijven, gezien alle versoepelingen.
[ Voor 26% gewijzigd door ZieMaar! op 30-07-2020 15:05 ]
Wat ook heel nuttige cijfers zijn, zijn het aantal ziekenhuisopnames (blijft laag) en aantal positieve testen (1% de laatste weken). Dat zegt veel meer dan het kale aantal nieuwe besmettingen. Als dat 2e cijfer ineens naar 10% gaat, dan moet je je echt zorgen maken. In het begin van Corona was het 29,2%, met de kanttekening dat we toen enkel bij de poorten van de ziekenhuizen een test deden.Plenkske schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:57:
[...]
Dat vroeg ik me ook direct af inderdaad.
Daarom is bij dagelijkse cijfers zonder enige context ook een beetje lastig te bepalen of het nou zo erg is ineens.
Als het morgen weer 200-250 is dan weet je dat er iets in rapportage anders is gegaan vandaag (of morgen).
Gemiddelde over 3-7 dagen is al een stuk nuttiger.
En de wekelijkse cijfers met daarbij álle context is nog nuttiger...
En vergeet niet, wat er nu gebeurd is uitgedacht beleid. Het doel is nooit naar 0 gaan geweest en wellicht waren we met 50 nieuwe besmettingen per dag al te ver doorgeschoten naar beneden. Zolang er geen medicijn of vaccin is zal het virus gecontroleerd rond moeten gaan, precies wat er nu gebeurd. Zolang de overheid geen extra maatregelen neemt is er mijn inziens geen reden tot paniek in welke vorm dan ook. De overheid heeft nu maar 2 doelen: gecontroleerd rond laten gaan en ziekenhuisopnames laag houden. Beiden lukken prima.
In de regio Rotterdam blijven er in ieder geval 13 moskeeën dicht.ZieMaar! schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:03:
En dan begint vanavond ook weer een spannend iets, het offerfeest. Gelukkig is het mooi weer, maar het lijkt me deels een doelgroep die je toch moeilijk bereikt...Maar misschien vergis ik me. Heeft iemand enig idee of en hoe er in die gemeenschappen gecommuniceerd wordt?
Overigens moeten we zeker op blijven letten, maar ergens is het wellicht ook ontzettend naïef om te denken dat het het niveau van eind juni en begin juli zou blijven, gezien alle versoepelingen.
Daar kan je best gelijk in hebben. De vraag is in hoelang de opleving duurt, misschien zakken we begin volgende week alweer richting de 200. Wie het weet mag het zeggen.autje schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:54:
[...]
Beiden een beetje, denk ik: opleving + meer testen.
Dat is wel wat er gaat gebeuren als de controle er niet meer is. Maar vooralsnog, helaas nietAls we heel Rotterdam en Amsterdam in quarantaine gooien komen we al een heel eind![]()
![]()
.
De vraag is of het direct aan het aantal versoepelingen ligt. Ik zie geen oplevingen rond sportscholen, kappers, scholen (ok, al een paar weken dicht) of toiletgebouwen op de campings.ZieMaar! schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:03:
Mijn gevoel zegt dat het eerder een algemeen ding is, mensen houden minder afstand en komen wat meer samen. Studenten hebben lak aan de regels, met name in en rond Rotterdam. En daar zie je dan ook een hoger aantal besmettingen. In Drenthe, Groningen of Friesland niet. En daar zijn dezelfde versoepelingen geweest.
Inderdaad. En vooralsnog is dat al weken rond de 1%. Het is heel beroerd dat dit nog maar 1x per week bekend wordt gemaakt.TrailBlazer schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:08:
Uiteindelijk is op dit moment het enige betrouwbare het percentage positieve testen. Zolang dat niet schrikbarend toeneemt is dat nog wel positief te noemen.
Waarom is dat eigenlijk? De GGD-en geven elke dag het aantal positief getesten door, maar ze weten toch ook hoeveel tests ze per dag hebben gedaan? Laat ze dat dan ook even vermelden.Drardollan schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:09:
[...]
Inderdaad. En vooralsnog is dat al weken rond de 1%. Het is heel beroerd dat dit nog maar 1x per week bekend wordt gemaakt.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic