Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.347 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:21

St@m

@ Your Service

MikeyMan schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:05:
[...]

Op zich staat hier nog niet zo heel veel nieuws. Niets anders dan 'er komt geen landelijke plicht'. Let wel; de key words zijn dan ook landelijk en plicht.

Binnen dit kader past prima:
- Bij evenementen
- In voetbalstadions
- In winkels

etc.
Dat is prima, zoals je (waarschijnlijk) al had begrepen woon ik in een regio waar niets aan de hand is (ook niet geweest). Dus doe lekker mondkapjes waar het nodig is, maar geen landelijke verplichting. Onze burgermeester is ook niet zo'n paniekees, dus dat zal wel loslopen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
(jarig!)
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:58:
[...]

90% neemt geen verzekering (op bv een camping). Zolang het geel is, "moet" je zelfs ook gaan mocht je een verzekering hebben.
Dat is dan een eigen keuze. Naar een geel gebied kun je trouwens ook en is quarantaine niet nodig. Maar je loopt wel een bewust risico.
Eigenlijk zegt ie... Je mag de laatste 2 weken nietmeer op vakantie gaan.. Dat is gewoon absurd, mensen hebben niet de keus wanneer ze vakantie nemen. Ik ga zelf niet, maar ons halve kabinet hangt op de camping in zuid spanje, en dan wil je tegen een pollitieagent/zorg of timmerman zeggen dat ze niet mogen gaan. 8)7
Het is pas absurd dat iedereen per se ver weg op vakantie moet gedurende een pandemie. En dan ook nog naar landen waarvan je al weet dat het risico groot is. Er is ruim vantevoren al aangegeven dat je niet naar het buitenland moet gaan en dat het anders op eigen risico is.

Dit zijn toch gewoon risico's die te vermijden zijn. In veel gevallen zijn het ook reizen waarvan je je geld grotendeels terug kunt krijgen (mits je tijdig annuleert). Ik vind het dan ook vooral absurd dat er zoveel mensen zijn die een plaat voor hun kop hebben en vinden dat ze 'gewoon' naar risico-gebieden op vakantie kunnen. We zitten in een pandemie die voorlopig nog niet over is en we hebben begin dit jaar al gezien wat de gevolgen kunnen zijn als het niet onder controle wordt gehouden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

Stoney3K schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:09:
[...]

In dat soort specifieke situaties vind ik dat ook helemaal niet gek.

En ze laten het nu aan lokale overheden over, wat op zich ook geen verkeerd idee is, want waarom zou je in Leeuwarden een mondkapjesplicht invoeren als er in Rotterdam een brandhaard is?
Omdat als mondkapjes niet werken (volgens omt) dan werken ze natuurlijk ook niet lokaal in Rotterdam. Hypocriet beleid. Eigenlijk zeggen ze: het is niet nodig, maar als je als burgemeester een onzin plicht wilt opleggen dan is dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mfpower schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:50:
[...]

Omdat als mondkapjes niet werken (volgens omt) dan werken ze natuurlijk ook niet lokaal in Rotterdam. Hypocriet beleid. Eigenlijk zeggen ze: het is niet nodig, maar als je als burgemeester een onzin plicht wilt opleggen dan is dat prima.
Nee, ze zeggen letterlijk: Houd anderhalve meter, vermijd drukte, blijf thuis met klachten.
En als dat echt niet kan -wat in de meeste gevallen een slecht argument is- dan maar een mondkapje op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:36:
[...]

Is niet te verzekeren.. Als je gewoon zelf je camping in zuid spanje hebt geboekt... Heb je gewoon dikke pech. Werkend nl kan in tegenstelling tot 80% van de ambtenaren en tweakers niet 3 weken van tevoren besluiten vakantie op te nemen. Bij bv de poltie krijg je 1e of 2e helft van schoolvakantie, heb je zelf niet te kiezen.
Politie is ook ambtenarij, dus wat is het nu? Overigens is de vakantiediscussie ook bij ambtenaren gewoon een ding, ook buiten de politie... net als bij 'werkend NL'.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
MikeyMan schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:05:
[...]

Op zich staat hier nog niet zo heel veel nieuws. Niets anders dan 'er komt geen landelijke plicht'. Let wel; de key words zijn dan ook landelijk en plicht.

Binnen dit kader past prima:
- Bij evenementen
- In voetbalstadions
- In winkels

etc.
Zou de communicatie bij oplopende besmettingen niet moeten zijn: niemand wil de hele tijd een mondkapje moeten dragen, dús houd afstand.

De simplificatie van de discussie is al stupide genoeg en nu wordt het in Nederland straks ook een politiek statement als je ze ooit wel ergens op zou moeten.

Maargoed, aan de andere kant - het maakt wellicht ook geen bal uit - ontkenners gonna ontken etc :+

En verder scherp opgemerkt: ik denk dat het geen onwerkelijk, onredelijk of onrealistisch idee is om weer meer te mogen en kunnen maar met even zo'n dingetje op je toet.
MikeyMan schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:57:
[...]

Nee, ze zeggen letterlijk: Houd anderhalve meter, vermijd drukte, blijf thuis met klachten.
En als dat echt niet kan -wat in de meeste gevallen een slecht argument is- dan maar een mondkapje op.
Ah dat dus: impliciet kun je lezen - als we geen afstand meer wensen te houden, dan is de consequentie in potentie alsnog een gezichtsmaskerplicht. Als. Eventueel.

[ Voor 20% gewijzigd door NiGeLaToR op 28-07-2020 21:59 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:47:
Het is pas absurd dat iedereen per se ver weg op vakantie moet gedurende een pandemie. En dan ook nog naar landen waarvan je al weet dat het risico groot is. Er is ruim vantevoren al aangegeven dat je niet naar het buitenland moet gaan en dat het anders op eigen risico is.

Dit zijn toch gewoon risico's die te vermijden zijn. In veel gevallen zijn het ook reizen waarvan je je geld grotendeels terug kunt krijgen (mits je tijdig annuleert). Ik vind het dan ook vooral absurd dat er zoveel mensen zijn die een plaat voor hun kop hebben en vinden dat ze 'gewoon' naar risico-gebieden op vakantie kunnen. We zitten in een pandemie die voorlopig nog niet over is en we hebben begin dit jaar al gezien wat de gevolgen kunnen zijn als het niet onder controle wordt gehouden.
Ik sta nogal liberaal in die hele pandemie vind ik zelf, maar ik ben het zeker met je eens dat je een groot risico neemt als je nu binnen Europa een eind gaat reizen, al helemaal met kinderen. Daar is de afgelopen maanden al vaak genoeg tegen gewaarschuwd. De situatie is gewoon uiterst volatiel. Dat mensen dan proberen het genomen risico af te wentelen op anderen of de regels saboteren is echt niet oké.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dit vind ik toch wel vrij absurdistisch. Lekker de internationale toerist gaan uithangen tijdens een pandemie en dan gaan klagen dat de mensen die netjes thuisblijven geen masker dragen 8)7

https://nos.nl/video/2342...en-mondkapjes-dragen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
eamelink schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:00:
Dit vind ik toch wel vrij absurdistisch. Lekker de internationale toerist gaan uithangen tijdens een pandemie en dan gaan klagen dat de mensen die netjes thuisblijven geen masker dragen 8)7

https://nos.nl/video/2342...en-mondkapjes-dragen.html
'Nederlanders verbaasd dat toeristen de grenzen over reizen ondanks pandemie.'

Haha, jaja, verbaast u niet, verwonder u slechts :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:02:
[...]

'Nederlanders verbaasd dat toeristen de grenzen over reizen ondanks pandemie.'

Haha, jaja, verbaast u niet, verwonder u slechts :+
Ja dat valt dus in hetzelfde straatje als dat 1 vandaag onderzoek...

'Nederlanders willen meer regels, want ze houden zich niet meer aan de huidige'. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Eh, dit gaat over buitenlanders in Nederland die het raar vinden dat Nederlanders geen mondkapje dragen hoor.
MikeyMan schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:03:
[...]

Ja dat valt dus in hetzelfde straatje als dat 1 vandaag onderzoek...

'Nederlanders willen meer regels, want ze houden zich niet meer aan de huidige'. |:(
Dat is wat jij er van hebt gemaakt.

[ Voor 59% gewijzigd door St@m op 28-07-2020 22:12 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

St@m schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:11:
Eh, dit gaat over buitenlanders in Nederland die het raar vinden dat Nederlanders geen mondkapje dragen hoor.
[...]

Wat scherper geformuleerd, maar dat was in principe de conclusie. Er werd in de toelichting bij de resultaten van het opiniepanel letterlijk gezegd: we verwachten meer actie van de overheid maar we houden ons zelf niet aan de regels.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

MikeyMan schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:16:
[...]

Wat scherper geformuleerd, maar dat was in principe de conclusie. Er werd in de toelichting bij de resultaten van het opiniepanel letterlijk gezegd: we verwachten meer actie van de overheid maar we houden ons zelf niet aan de regels.
Door wie werd dat gezegd? Wellicht moet je even de uitzending posten en daar de belangrijke stukken highlighten. Je bent nu allemaal statements aan het maken (en dan ook nog scherper geformuleerd dan blijkbaar gezegd) zonder bron. De link die je hebt gepost bevat niets van jou conclusie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Foamy schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:07:
[...]

Tsja. Het is een wettelijk recht om je vrije dagen op te mogen nemen. Dat je deze in het buitenland (of waar dan ook) door mag brengen is een privilege. Dat mensen daar voor 1 jaar niet van af kunnen of willen zien tijdens een pandemie...
Sommige mensen hebben al in januari of februari hun vakantie geboekt voor de zomer, toen er nog geen sprake was een pandemie. Zolang de code niet naar oranje gaat voor een land betaalt een verzekering niets uit als je besluit toch niet op vakantie te gaan. Daar gaat je 1000 euro en dat is voor een hoop mensen heel veel geld.. Dus zo simpel is het allemaal niet.

[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 28-07-2020 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
St@m schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:11:
[...]

En die buitenlanders zijn vooral veel doorsnee toeristen die helemaal geen experts op het gebied van virologie zijn. En ondertussen roepen ze A maar zijn ze wel lekker in het buitenland op vakantie gegaan waar massa's mensen samenkomen op toeristische plekken en hangen diezelfde mensen 's avonds rond in restaurants en kroegen voor eten en drinken. En waarschijnlijk doen ze de hele dag (dus niet na 4 uur vervangen) met hetzelfde mondkapje of langer. Dus lekker hypocriet. Ja laten we vooral naar toeristen luisteren hoe het bestrijden van een pandemie moet.

[ Voor 37% gewijzigd door CyberMania op 28-07-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

St@m schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:26:
[...]

Door wie werd dat gezegd? Wellicht moet je even de uitzending posten en daar de belangrijke stukken highlighten. Je bent nu allemaal statements aan het maken (en dan ook nog scherper geformuleerd dan blijkbaar gezegd) zonder bron. De link die je hebt gepost bevat niets van jou conclusie.
Ja helaas staat die uitzending en de onderdelen zo te zien niet online. Het werd zoals altijd door iemand van het opiniepanel toegelicht. En die gaf het betreffende commentaar. Ik zit het niet uit mijn duim te zuigen.

Overigens snap ik ook niet wat je nu wilt bereiken. We zien dat geen hond zich meer ene klote van de regels aantrekt. En intussen loopt jan en alleman te klagen over de overheid. Op zich een aardige open deur dus.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

MikeyMan schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:29:
[...]

Ja helaas staat die uitzending en de onderdelen zo te zien niet online. Het werd zoals altijd door iemand van het opiniepanel toegelicht. En die gaf het betreffende commentaar. Ik zit het niet uit mijn duim te zuigen.
Ja dat zal, wellicht heb je het verkeerd begrepen, wellicht werd er een grapje gemaakt. Laten we het gewoon bij de feiten houden. Als je dan al boude uitspraken wilt doen, die iets scherper geformuleerd zijn, zorg dan ook dat je een passende bron hebt. En dat is volgens mij niet 'iemand van een opinipanel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

St@m schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:32:
[...]

Ja dat zal, wellicht heb je het verkeerd begrepen, wellicht werd er een grapje gemaakt. Laten we het gewoon bij de feiten houden. Als je dan al boude uitspraken wilt doen, die iets scherper geformuleerd zijn, zorg dan ook dat je een passende bron hebt. En dat is volgens mij niet 'iemand van een opinipanel'.
Bron heb ik gegeven, 1 vandaag uitzending van vanavond. En niet 'iemand van het opiniepanel'. Het was de presentator van dienst van een item op een m.i. gerenommeerd platform. Dat er in het artikel geen transcript van de uitzending staat kan ik niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
CyberMania schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:27:
[...]

Sommige mensen hebben al in januari of februari hun vakantie geboekt voor de zomer, toen er nog geen sprake was een pandemie. Zolang de code niet naar oranje gaat voor een land betaalt een verzekering niets uit als je besluit toch niet op vakantie te gaan. Daar gaat je 1000 euro en dat is voor een hoop mensen heel veel geld.. Dus zo simpel is het allemaal niet.
Wij hadden een rondreis geboekt en al een paar maanden geleden gecancelled en het grootste gedeelte van het geld weer terug gekregen omdat het vroeg opgezegd was. En dit werkt zo voor heel veel reizen. Wacht je tot het laatste moment wordt het inderdaad wat lastiger maar dan heb je al eerder een domme keuze gemaakt. In april was het allang duidelijk dat dit niet voor het eind van het jaar voorbij zou zijn.

Ik vind het dan ook wel erg makkelijk om het er op te gooien dat je al geboekt had en niet beter wist. Zo ken ik verschillende mensen die onderweg naar Kroatië zijn gestrand. Kom op, dat zag je al weken aankomen. Dan kun je toch niet zeggen dat je niet beter wist (al doen ze dat wel..... 8)7 )

Je zult natuurlijk voor sommige mensen best gelijk hebben maar ik weet zeker dat de meesten makkelijk hadden kunnen annuleren en dat er zelfs genoeg zijn die nog een vakantie geboekt hebben nadat de pandemie ontstond.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
redwing schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:37:
[...]

Wij hadden een rondreis geboekt en al een paar maanden geleden gecancelled en het grootste gedeelte van het geld weer terug gekregen omdat het vroeg opgezegd was. En dit werkt zo voor heel veel reizen. Wacht je tot het laatste moment wordt het inderdaad wat lastiger maar dan heb je al eerder een domme keuze gemaakt. In april was het allang duidelijk dat dit niet voor het eind van het jaar voorbij zou zijn.
Ok, das mooi en inderdaad elke situatie zal weer apart zijn. Onze reis konden we niet meer omboeken of annuleren. Vliegtickets wel omboeken maar hotel niet. Die blijven voet bij stuk houden dat ze gewoon open zijn en gasten ontvangen en dus niet tot teruggave bij annulering wilden overgaan. Maar het zal er ook vanaf hangen of je via een reisorganisatie je reis hebt geboekt of zelf losse tickets + hotel hebt geregeld.

[ Voor 13% gewijzigd door CyberMania op 28-07-2020 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

MikeyMan schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:37:
[...]

Bron heb ik gegeven, 1 vandaag uitzending van vanavond. En niet 'iemand van het opiniepanel'. Het was de presentator van dienst van een item op een m.i. gerenommeerd platform. Dat er in het artikel geen transcript van de uitzending staat kan ik niet helpen.
Top, laten we dan maar aannemen dat die persoon dan maar de waarheid spreekt.
Toch raar, ik hoorde laatst iemand zeggen dat Nederlanders dus minder regels willen.

Haha, moet je je voorstellen wat een onzin dat dan is als de presentator van item van een tv-programma wat anders zegt.

Nou, ik ben om, ik wil zelf ook ineens meer regels.
Het werd zoals altijd door iemand van het opiniepanel toegelicht.
MikeyMan schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:37:
En niet 'iemand van het opiniepanel'.
Nee ok..
[...

Overigens snap ik ook niet wat je nu wilt bereiken. We zien dat geen hond zich meer ene klote van de regels aantrekt. En intussen loopt jan en alleman te klagen over de overheid. Op zich een aardige open deur dus.
Wat ik wil bereiken? Dat je zelf ook even nadenkt voordat je hier dingen neerplempt als de waarheid en vervolgens het ook nog wat scherper gaat parafraseren zodat 'De gemiddelde Nederlander' weer lekker overkomt.

Want een uitspraak als:
MikeyMan schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:03:
Doen, en dat verkondigen als de waarheid is gewoon onzin zonder goed onderzoek. Dat weet je zelf ook wel.

[ Voor 9% gewijzigd door St@m op 28-07-2020 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
CyberMania schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:40:
[...]

Ok, das mooi en inderdaad elke situatie zal weer apart zijn. Onze reis konden we niet meer omboeken of annuleren. Vliegtickets wel omboeken maar hotel niet. Die blijven voet bij stuk houden dat ze gewoon open zijn en gasten ontvangen en dus niet tot teruggave bij annulering wilden overgaan. Maar het zal er ook vanaf hangen of je via een reisorganisatie je reis hebt geboekt of zelf losse tickets + hotel hebt geregeld.
Wij hadden het meeste zelf geboekt. En zoals ik al zei zal dat natuurlijk voor iedereen anders zijn. Maar wat ik om me heen zie is dat de meesten er puur op hebben gegokt dat ze wel konden gaan en hebben ze niet eens geprobeerd te annuleren. Waarbij 1 van de families die nu in Duitsland is gestrand zelfs pas een paar weken geleden had geboekt .......

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

prijk schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:58:
[...]

Ik sta nogal liberaal in die hele pandemie vind ik zelf, maar ik ben het zeker met je eens dat je een groot risico neemt als je nu binnen Europa een eind gaat reizen, al helemaal met kinderen. Daar is de afgelopen maanden al vaak genoeg tegen gewaarschuwd. De situatie is gewoon uiterst volatiel. Dat mensen dan proberen het genomen risico af te wentelen op anderen of de regels saboteren is echt niet oké.
Ik snap dat niet zo goed. Ik ben de eerste die riep om strenge regels (aan het begin van de crisis) maar de risico’s waar jij het over hebt zie ik niet in alle gevallen. Wij zijn net terug van een vakantie in een (Last minute) geboekt huisje in noord Frankrijk in the middle of nowhere. Heen en terug in de auto met de kinderen en vooral met onszelf en de natuur geweest. Uitgezonderd de supermarkt maar daar kom ik in Nederland ook. Echt heel blij dat we dit gedaan hebben na maanden thuiswerken. Mocht de code zijn veranderd in oranje dan waren we gewoon teruggegaan. Maar twee weken in quarantaine na alleen met ons gezin in een huisje te zitten zou ik ook niet doen.

Die volatielheid waar je het over hebt geldt net zo goed in Nederland. Ik vind het op een bepaalde manier gek dat er dan zo een onderscheid wordt gemaakt tussen binnen en buitenland, zeker omdat NL qua maatregelen m.i. Nog een van de minder strenge is. Zit je nou echt in een duidelijke Brandhaard dan snap ik de quarantaine wel. Maar of dit nu bij wijze van spreke Hillegom of Barcelona is... het onderscheid van de leerplichtambtenaar is dan ook willekeurig vind ik; het is nou eenmaal een globale pandemie en Nederland doet het nou niet bepaald beter of slechter dan veel andere landen. Nederland is ook gewoon code geel welke zo naar oranje kan veranderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
Mfpower schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:20:
[...]

Ik snap dat niet zo goed. Ik ben de eerste die riep om strenge regels (aan het begin van de crisis) maar de risico’s waar jij het over hebt zie ik niet in alle gevallen. Wij zijn net terug van een vakantie in een (Last minute) geboekt huisje in noord Frankrijk in the middle of nowhere. Heen en terug in de auto met de kinderen en vooral met onszelf en de natuur geweest. Uitgezonderd de supermarkt maar daar kom ik in Nederland ook. Echt heel blij dat we dit gedaan hebben na maanden thuiswerken. Mocht de code zijn veranderd in oranje dan waren we gewoon teruggegaan. Maar twee weken in quarantaine na alleen met ons gezin in een huisje te zitten zou ik ook niet doen.
Je moet jouw situatie niet vergelijken met de situatie waar de meeste in zitten. Jongeren gaan vaak feesten en veel mensen gaan juist naar drukke campings en steden. En dan kom je wel degelijk in veel contact met allerlei mensen.
Die volatielheid waar je het over hebt geldt net zo goed in Nederland. Ik vind het op een bepaalde manier gek dat er dan zo een onderscheid wordt gemaakt tussen binnen en buitenland, zeker omdat NL qua maatregelen m.i. Nog een van de minder strenge is.
Dat is heel simpel. De verspreiding van het virus is aan het begin ook heel snel gegaan omdat veel mensen de wereld over reizen. Een uitbraak in een wijk is redelijk makkelijk in de hand te houden. Een uitbraak naar een ander land wordt al een stuk lastiger. Het gaat er uiteindelijk vooral om dat het virus onder controle te houden is. En dat gaat veel makkelijker als mensen in hun eigen gebied blijven. Vandaar dat na reizen de regels veel strenger zijn.
Zit je nou echt in een duidelijke Brandhaard dan snap ik de quarantaine wel. Maar of dit nu bij wijze van spreke Hillegom of Barcelona is... het onderscheid van de leerplichtambtenaar is dan ook willekeurig vind ik; het is nou eenmaal een globale pandemie en Nederland doet het nou niet bepaald beter of slechter dan veel andere landen. Nederland is ook gewoon code geel welke zo naar oranje kan veranderen.
Het is helemaal niet willekeurig. De quarantaine is om verspreiding tegen te gaan. En precies daarom is er wel een quarantaine als je vanuit een oranje gebied in het buitenland naar Nederland reist, maar niet als je toevallig zelf in een oranje gebied woont. Oftewel reis je naar risico-gebieden is dat dus op eigen risico. Iets wat al eerder heel duidelijk gezegd is door het kabinet.

Oftewel iemand kiest er zelf voor om af te reizen naar een land waarbij de kans groot is dat ie in quarantaine moet. Als die er dan dan geen rekening mee houdt met wat er gebeurt als ie daadwerkelijk in quarantaine moet, moet je niet die leerplichtambtenaar de schuld geven. Je weet ten slotte dan je kind gewoon naar school moet. Net zoals je werk moeilijk kan en mag gaan doen als je in quarantaine moet omdat je naar het verkeerde land bent gegaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Het is helemaal niet willekeurig. De quarantaine is om verspreiding tegen te gaan. En precies daarom is er wel een quarantaine als je vanuit een oranje gebied in het buitenland naar Nederland reist, maar niet als je toevallig zelf in een oranje gebied woont. Oftewel reis je naar risico-gebieden is dat dus op eigen risico. Iets wat al eerder heel duidelijk gezegd is door het kabinet.
Dus verspreiding binnen het eigen gebied kan niet of zo? Dat is natuurlijk zo krom als het maar zijn kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het aantal mensen dat in de eerste elf weken van de corona-epidemie is overleden aan de gevolgen van het virus ligt waarschijnlijk 50 tot 100 procent hoger dan het RIVM heeft geregistreerd. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag op basis van nieuwe berekeningen.

Om de zogeheten oversterfte te berekenen, heeft het CBS een nieuwe methode ontwikkeld. Daarmee schat het instituut in dat in de periode van 9 maart tot en met 24 mei de oversterfte tussen de 8.593 en 11.691 personen ligt. Het RIVM registreerde in die periode 5900 sterfgevallen als gevolg van het coronavirus.

"Dit betekent dat naast elke 10 geregistreerde doden als gevolg van corona er tussen de 5 en 10 mensen overleden aan corona die niet geregistreerd werden", aldus het CBS.

Daarmee ligt het werkelijke aantal coronadoden tot twee keer hoger dan het RIVM meldt. Deze conclusie kan volgens het instituut met 95 procent zekerheid worden getrokken.

Het RIVM neemt alleen mensen die positief zijn getest op het virus mee in de statistieken. Mensen die wel het virus hadden, maar hier niet op zijn getest, zijn dus niet meegenomen in deze statistieken. Daardoor wordt de totale impact van het coronavirus onderschat, stelt het CBS.

Het berekenen van de oversterfte in een periode geeft volgens het onderzoeksinstituut een beter beeld weer van de totale sterfte als gevolg van het coronavirus. Om oversterfte te berekenen, wordt data van gemeentes gebundeld en worden deze sterfgevallen vergeleken met die in een vergelijkbare periode.
Bron: CBS: Aantal coronadoden tot twee keer zo hoog als RIVM meldt

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:54
Deze grafiek (nu dus iets upgedatet) uit het onderzoek vind ik verreweg de duidelijkste om het gevaar van corona te duiden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHmC2zXwT-D0Uj-7Aj3ZIh3e3-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P01Ks6AZSqxJDD44Qj7hjMEO.jpg?f=fotoalbum_large

De donkerblauwe lijn dus de oversterfte dit jaar, vergeleken met die van eerdere jaren. Eén blauwe lijn komt dan nog enigszins in de buurt, die van het griepseizoen '17/'18, maar let wel: Toen geen restaurants dicht, geen bezoekverbod in de verpleeghuizen en dus geen lockdown.

[ Voor 4% gewijzigd door Jovatov op 29-07-2020 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu reizen naar Antwerpen worden afgeraden, hoe zit het met Antwerpenaren die zaterdag en zondag met de hele familie naar Nederland komen om te winkelen?

In Antwerpen moet je alleen naar de winkel, dus een goed excuus om naar Nederland te komen, zodat je met de hele familie kan winkelen.

Plus dat hier de winkels op zondag open zijn.

Daarnaast is het een Nederlands reisadvies voor Nederlanders, dus in principe niet van toepassing op Belgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ijdod schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:36:
[...]

Ik moet zeggen dat met name die bubbel me opvalt. Punten 2 is hier al (in B is met onbekend).

Een bubbel van 15 mensen per week? Serieus, dan kan je toch net zo goed stoppen met maatregelen?
Dat snapte ik ook niet, ook in de horeca en voor feestjes (bruiloften), tafels van 15 personen.

Maak daar 5 of 3 van ofzo (per week, nu is het opeens tot eind augustus voor het gezin en dan is het wel weer heel weinig)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 07:59:
Nu reizen naar Antwerpen worden afgeraden, hoe zit het met Antwerpenaren die zaterdag en zondag met de hele familie naar Nederland komen om te winkelen?

In Antwerpen moet je alleen naar de winkel, dus een goed excuus om naar Nederland te komen, zodat je met de hele familie kan winkelen.

Daarnaast is het een Nederlands reisadvies voor Nederlanders, dus in principe niet van toepassing op Belgen.
De Belgen losten een paar maanden geleden een dergelijk situatie heel simpel op door de grenzen te blokkeren. Geen idee of Nederland nu dat voorbeeld gaat volgen. Ik denk het niet, maar het kan.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 07:59:

Die zijn de reden van de besmettingen in Antwerpen, omdat wij ons in Nederland geen mondkapjes dragen, aldus de gemiddelde Belgische burgemeester |:( .
Jovatov schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 07:24:
[...]

Deze grafiek (nu dus iets upgedatet) uit het onderzoek vind ik verreweg de duidelijkste om het gevaar van corona te duiden:

[Afbeelding]

De donkerblauwe lijn dus de oversterfte dit jaar, vergeleken met die van eerdere jaren. Eén blauwe lijn komt dan nog enigszins in de buurt, die van het griepseizoen '17/'18, maar let wel: Toen geen restaurants dicht, geen bezoekverbod in de verpleeghuizen en dus geen lockdown.
Maar wel een bevolking waarvan iedereen meerdere soorten griep gehad heeft (en dus een bepaalde mate van immuniteit heeft opgebouwd) en we de volledige risico groep gevaccineerd hebben. En dan toch nog zo veel griepdoden.... ;)

Je kan dat denk ik niet goed vergelijken.Ook qua timing van onze semilockdown niet, het hoogtepunt qua sterfte lag in de eerste week van April, pas vanaf 15 maart (dus 2,5 week eerder) is onze semi lockdown begonnen en volgens mij is de doorlooptijd tussen besmetting en ziek worden al sowieso een week, waar je dan nog het zieker worden en tijd tot doodgaan bij op moet tellen. Zonder maatregelen was de piek hoger geweest (door de exponentiële groei), maar ik denk niet dat je kan zeggen dat deze mensen zijn gestorven, ondanks de maatregelen. Voor een groot deel van de doden zijn die maatregelen te laat gekomen (of het 'zetje' te vroeg).
redwing schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:37:
[...]

[..]
Ik had alles, op de ferry's na, makkelijk kunnen annuleren voor mijn vakantie eind augustus. Sterker nog, ik kan dat nog steeds. Ik doe het waarschijnlijk niet.

Ik ga naar een bestemming waar Corona praktisch niet aanwezig is, kom in de praktijk vrijwel geen mensen tegen en al helemaal niet binnen, op natuurlijk supermarkten en tankstations na (maar die zijn daar rustiger en door de veel lagere besmettingsgraad ook veiliger dan in Nederland).

Het grootste risico dat ik loop, is dat tijdens mijn vakantie de besmettingen in Nederland dermate groeien dat Noorwegen besluit dat Nederlanders weer in quarantaine moeten (wat voor toeristen overigens betekent dat je 10 dagen eigen sanitair moet hebben en mensen moet vermijden, of meer afstand moet houden). Het gevolg daarvan is dat Noorwegen weer een oranje reisadvies krijgt (terwijl daar dus niets veranderd). Dat risico durf ik wel aan en ik accepteer dat het geld kan kosten of dat we toch eerder terug moeten naar besmet gebied.

Ik heb een drukke, verantwoordelijke baan. Ik werk nu 4 maanden aaneengesloten thuis, net als mijn vriendin. Wij houden ons behoorlijk goed aan de regels, dus ons sociale leven staat op een lager pitje (terwijl wij graag mensen om ons heen hebben). Onze wintersport ging last minute niet door, ons weekje bergwandelen in juni hebben we ook overgeslagen. Wij zijn toe aan vakantie en ik denk dat er qua bestemming niet veel 'veiligere' keuzes zijn.

Wat vind je hier precies dom aan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 08:22
ZieMaar! schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:18:
Wij zijn toe aan vakantie .

Wat vind je hier precies dom aan?
Onveilig gedrag is dom, op vakantie gaan is niet direct dom... Wel dat ik foto's voorbij zie komen van toeristen die hutje mutje op elkaar staan te dansen.

Overigens, als je toe bent aan vakantie dan neem je toch gewoon 2-3 weken vrij? Toe zijn aan vakantie staat toch niet gelijk aan naar het buitenland moeten gaan? Je kan toch ook gewoon die drie weken thuis doorbrengen en af en toe naar een bos, strand, terras, etc? Dat staat overigens wel los van 'dom' hoor, meer dat ik niet begrijp waarom mensen het maar zo normaal vinden om ver weg op vakantie te gaan... Mensen die de toerist in het buitenland gaan uithangen, maar nog nooit hunebedden hebben gezien, naar Westerbork zijn geweest of bijvoorbeeld de Domtoren hebben gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08-2020
[...]

[Afbeelding]

Laat het cbs dan ook vermelden hoeveel mensen er daadwerkelijk alleen door covid-19 en niet door een combinatie van covid-19 en andere aandoeningen is overleden. Of doet het RIVM dat alleen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Navuri schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:52:
[...]

Laat het cbs dan ook vermelden hoeveel mensen er daadwerkelijk alleen door covid-19 en niet door een combinatie van covid-19 en andere aandoeningen is overleden. Of doet het RIVM dat alleen?
Deze grafiek geeft simpelweg álle sterfte aan. CBS maakt dus geen enkel onderscheid tussen covid/niet-covid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
Jovatov schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:56:
[...]

Deze grafiek geeft simpelweg álle sterfte aan. CBS maakt dus geen enkel onderscheid tussen covid/niet-covid.
Vanaf februari zijn er dus 70 mensen onder de 70 jaar overleden aan de gevolgen van ALLEEN covid-19.

https://www.rivm.nl/docum...tie-covid-19-in-nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:02
Voor de kibbelaars over wat er gisteren tijdens EenVandaag in het opiniepanel werd gezegd: de uitzending staat nu online: https://www.npostart.nl/eenvandaag/28-07-2020/AT_2143614

Discussie over het panel begint na ongeveer 9 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

Waarom zou dat moeten? Misschien waren die mensen inderdaad sowieso overleden alleen die zouden dan gewoon bij de reguliere sterfte horen. Het is ook niet normaal als er in een periode 20% extra mensen aan hartfalen zouden sterven. Die piek wordt gewoon veroorzaakt door corona met of zonder onderliggende aandoeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Navuri schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:06:
[...]

Vanaf februari zijn er dus 70 mensen onder de 70 jaar overleden aan de gevolgen van ALLEEN covid-19.

https://www.rivm.nl/docum...tie-covid-19-in-nederland
Wat is nu precies je punt? Dat is wel 10% van de overlijdens onder de 70.

Verreweg het grootste deel dat overleden is, volgens de cijfers van het RIVM 88,8%, is ouder dan 70.

[ Voor 4% gewijzigd door Jovatov op 29-07-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:47
President schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:33:
[...]

Onveilig gedrag is dom, op vakantie gaan is niet direct dom... Wel dat ik foto's voorbij zie komen van toeristen die hutje mutje op elkaar staan te dansen.

Overigens, als je toe bent aan vakantie dan neem je toch gewoon 2-3 weken vrij? Toe zijn aan vakantie staat toch niet gelijk aan naar het buitenland moeten gaan? Je kan toch ook gewoon die drie weken thuis doorbrengen en af en toe naar een bos, strand, terras, etc? Dat staat overigens wel los van 'dom' hoor, meer dat ik niet begrijp waarom mensen het maar zo normaal vinden om ver weg op vakantie te gaan... Mensen die de toerist in het buitenland gaan uithangen, maar nog nooit hunebedden hebben gezien, naar Westerbork zijn geweest of bijvoorbeeld de Domtoren hebben gezien..
Ik denk dat je veiliger naar een rustig dorpje in Griekenland kan momenteel, dan naar de Hunebedden, Westerbork en de Domtoren. Allen tourist traps met veel mensen bij elkaar.

Dan is dat vliegtuig, met mondkapje, waarschijnlijk een veel lager risico.

En de enige mensen die thuis vakantie vieren hetzelfde ervaren als buitenshuis, zijn pubers. Die hoeven namelijk niet de was te draaien, het huis schoon te houden, de tuin bij te houden etc. Dat stopt allemaal als je weg gaat. Thuis gaat dat gewoon door.....

Zelf overigens nog geen plannen. September 3 weken vrij, we zien het wel. Waar het veilig is O-) en dat is niet per defintie Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:09
[...]

[Afbeelding]

Kunnen we deze 100.000 keer uitprinten, oprollen en elke keer als er iemand zegt “ja maar aan griep gaan ook veel mensen dood” ermee slaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Holk schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:33:
[...]

Kunnen we deze 100.000 keer uitprinten, oprollen en elke keer als er iemand zegt “ja maar aan griep gaan ook veel mensen dood” ermee slaan?
Niet te hard slaan want dan moet je de grafiek weer aanpassen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Naar een vakantieplek met geen corona besmettingen gaan heeft wel de grootste kans dat jij, komend uit een land met wel veel besmettingen, iemand daar gaat besmetten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
Jovatov schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:14:
[...]

Wat is nu precies je punt? Dat is wel 10% van de overlijdens onder de 70.

Verreweg het grootste deel dat overleden is, volgens de cijfers van het RIVM 88,8%, is ouder dan 70.
Dus als er 2 mensen in totaal zouden zijn overleden waarvan 1 boven de 70 zou je zeggen dat het wel 50% is?

Wat is jouw punt dan? Je kunt toch zien aan de statistieken van het RIVM dat het onder de 70 en zonder onderliggende aandoeningen veel minder dodelijk is als dat men van tevoren had aangegeven?

[ Voor 9% gewijzigd door Navuri op 29-07-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
Holk schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:33:
[...]

Aan griep gaan ook veel mensen dood. Ga je nu agressief worden? Aan diarree in Afrika gaan dagelijks nog meer mensen dood dan aan covid-19. Wat is je punt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
Navuri schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:43:
[...]

Dus als er 2 mensen in totaal zouden zijn overleden waarvan 1 boven de 70 zou je zeggen dat het wel 50% is?

Wat is jouw punt dan? Je kunt toch zien aan de statistieken van het RIVM dat het onder de 70 en zonder onderliggende aandoeningen nagenoeg niet dodelijk is?
Mijn punt was dat corona (veel) dodelijker is geweest dan de laatste heftige giepepidemie van '17/'18.

Verder is een groot deel (zo'n 40%) van de mensen die in het ziekenhuis lagen met covid-19 'gewoon' onderdeel van de beroepsbevolking. Op de IC's ligt die verhouding zelfs nog meer 50/50.
Dan kan het wel niet direct dodelijk zijn voor mensen onder de 70. Maar als de ziekenhuizen/IC's overvol liggen dan gaan die cijfers wel ook stijgen natuurlijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 15:31
IJzerlijm schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:41:
Naar een vakantieplek met geen corona besmettingen gaan heeft wel de grootste kans dat jij, komend uit een land met wel veel besmettingen, iemand daar gaat besmetten.
Precies.

Ga lekker op vakantie in het buitenland als je zo nodig moet, maar erken gewoon dat je een verantwoordelijkheid hebt die twee kanten op werkt: dat je het virus niet meeneemt en op de plaats van bestemming verspreidt en dat je op je vakantieadres het niet oploopt en mee terug neemt.

En mocht je toch besmet raken of de situatie in het vakantieland verandert, neem dan ook gewoon verantwoordelijkheid en ga in quarantaine als dat gevraagd wordt. Verplaatsingen en wisselende contacten houden de pandemie in stand, zo simpel is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Jean-Bob schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:13:
[...]

Verplaatsingen en wisselende contacten houden de pandemie in stand, zo simpel is het.
De enige reden waarom we vakanties in het buitenland nog toegelaten hebben is toch economisch, zodat alle touroperators en stewardessen niet een jaar lang zonder werk komen te zitten? Houden we daardoor niet heel erg de pandemie in stand?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 08:22
[...]

Jij zou een goede zijn voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dan kan je na je eerste jaar bekend maken dat er in het afgelopen jaar 0 doden zijn gevallen in het verkeer, immers had iedereen wel iets (te jong, te oud, ziek, etc) en is de aanrijding dus geen doodsoorzaak.

En iemand die in het ziekenhuis ligt en nog maar een paar weken te leven heeft mag ik gewoon ongestraft doodschieten omdat hij toch wel zou overlijden? Ik zie mezelf al bij de rechter uitleggen dat De slachtoffers door een combinatie zijn gestorven en niet mijn kogel.

Ik snap dit soort uitspraken niet. Laten we gewoon aannemen dat dit soort zaken goed worden vastgesteld. Al snap ik wel de twijfel overigens, daar onze minister van veiligheid vorig jaar nog de meest verschrikkelijke zaken door asielzoekers onder 'overig' schoof
Stoney3K schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:16:
[...]

De enige reden waarom we vakanties in het buitenland nog toegelaten hebben is toch economisch, zodat alle touroperators en stewardessen niet een jaar lang zonder werk komen te zitten? Houden we daardoor niet heel erg de pandemie in stand?
Ook om opstanden te voorkomen, volgens sommige mensen is op vakantie gaan naar het buitenland een eerste levensbehoefte

[ Voor 17% gewijzigd door President op 29-07-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Nu ja, men is wel halverwege ziekenhuis opnames anders gaan registreren; omdat de tests daar afgenomen werden. In het begin was iedereen met een positieve test een C19 opname, ook als C19 niet de reden van opname was (maar bv een bevalling). Voor de oversterfte heeft men echter wel een bepaalde verwachting van wat men normaal zou verwachten. Gezien de context is de kans zeer groot dat wat daar bovenuit komt dus C19 zal zijn geweest. (en zo niet: dan mag er eerst een goed verhaal worden bedacht waarom dit niet voor C19 zou zijn gekomen).

De voornaamste vraag is wat de impact van C19 is op de jongere doelgroepen. Sterferisico is weliswaar laag, maar er zijn de nodige berichten over o.a. ernstige longschade. Dan kan je wel naar de sterftecijfers kijken, maar dat vertelt dan niet het hele verhaal.

[ Voor 22% gewijzigd door ijdod op 29-07-2020 10:32 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
Jean-Bob schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:13:
[...]

Precies.

Ga lekker op vakantie in het buitenland als je zo nodig moet, maar erken gewoon dat je een verantwoordelijkheid hebt die twee kanten op werkt: dat je het virus niet meeneemt en op de plaats van bestemming verspreidt en dat je op je vakantieadres het niet oploopt en mee terug neemt.

En mocht je toch besmet raken of de situatie in het vakantieland verandert, neem dan ook gewoon verantwoordelijkheid en ga in quarantaine als dat gevraagd wordt. Verplaatsingen en wisselende contacten houden de pandemie in stand, zo simpel is het.
Dit geldt in principe natuurlijk net zo goed voor al die mensen uit, zeg, Rotterdam die dit jaar dan maar een huisje in Drenthe hebben geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
President schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:18:
[...]

Jij zou een goede zijn voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dan kan je na je eerste jaar bekend maken dat er in het afgelopen jaar 0 doden zijn gevallen in het verkeer, immers had iedereen wel iets (te jong, te oud, ziek, etc) en is de aanrijding dus geen doodsoorzaak.

En iemand die in het ziekenhuis ligt en nog maar een paar weken te leven heeft mag ik gewoon ongestraft doodschieten omdat hij toch wel zou overlijden? Ik zie mezelf al bij de rechter uitleggen dat De slachtoffers door een combinatie zijn gestorven en niet mijn kogel.

Ik snap dit soort uitspraken niet. Laten we gewoon aannemen dat dit soort zaken goed worden vastgesteld. Al snap ik wel de twijfel overigens, daar onze minister van veiligheid vorig jaar nog de meest verschrikkelijke zaken door asielzoekers onder 'overig' schoof

[...]

Ook om opstanden te voorkomen, volgens sommige mensen is op vakantie gaan naar het buitenland een eerste levensbehoefte
Assumptions are the mother of all fuck ups.

Dat je de cijfers niet wilt (of kunt) interpreteren is niet mijn probleem. Als je het niet begrijpt moet je het gewoon zeggen. Dan kun je de flauw insinuaties voor mijn eventuele volgende baan ook wel achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even iets heel anders, hoe zit het met de doorbetaling van werkgevers van werknemers die in quarantaine zitten zónder het virus te hebben?
Van mijn gezinsleden hebben de werkgevers al aangekondigd dat wanneer zij in quarantaine moeten, doordat ze naar een oranje-gebied zijn gereisd, deze quarantaine niet betaald gaat worden en je dus (onbetaald)verlof kost.

Maar hoe zit het nu als ik corona heb en mijn gezinsleden moeten daardoor 2 weken thuis blijven? Zij hebben beroepen die écht niet thuis kunnen (zorg en kinderopvang, waarvan diegene die in de kinderopvang ZZP'er is).

Ik wil mij niet laten testen als dit betekend dat iedereen in mijn gezin opeens twee weken zonder inkomen zit. Is hier iets voor geregeld? Zodat werknemers (die niet ziek zijn) en ZZP'ers toch doorbetaald krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:47:
Even iets heel anders, hoe zit het met de doorbetaling van werkgevers van werknemers die in quarantaine zitten zónder het virus te hebben?
Van mijn gezinsleden hebben de werkgevers al aangekondigd dat wanneer zij in quarantaine moeten, doordat ze naar een oranje-gebied zijn gereisd, deze quarantaine niet betaald gaat worden en je dus (onbetaald)verlof kost.

Maar hoe zit het nu als ik corona heb en mijn gezinsleden moeten daardoor 2 weken thuis blijven? Zij hebben beroepen die écht niet thuis kunnen (zorg en kinderopvang, waarvan diegene die in de kinderopvang ZZP'er is).

Ik wil mij niet laten testen als dit betekend dat iedereen in mijn gezin opeens twee weken zonder inkomen zit. Is hier iets voor geregeld? Zodat werknemers (die niet ziek zijn) en ZZP'ers toch doorbetaald krijgen?
Heb je dit al aan de werkgevers van je gezinsleden gevraagd?

Verder is hier nog geen jurisprudentie over, dus niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:05

Grvy

Bot

@Verwijderd volgens mij (maar ik weet het niet zeker) is wat die werkgevers doen niet toegestaan.. leuk dat ze dat verzinnen? Ik zou daar even op googlen qua wetgeving ipv de andere kant op gaan dat de regering maar weer moet bijspringen..

Het eerste wat ik vond (via telefoon dus.. niet supergoed gezocht ofzo) is dit: https://eenvandaag.avrotr...en-dit-zijn-jouw-rechten/

[ Voor 28% gewijzigd door Grvy op 29-07-2020 10:53 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
President schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:33:
[...]

Daar ben ik het natuurlijk wél mee eens, maar niet iedereen bekijkt of benoemt het zo.
Overigens, als je toe bent aan vakantie dan neem je toch gewoon 2-3 weken vrij? Toe zijn aan vakantie staat toch niet gelijk aan naar het buitenland moeten gaan? Je kan toch ook gewoon die drie weken thuis doorbrengen en af en toe naar een bos, strand, terras, etc?
Tuurlijk. Dat heb ik ook gedaan toen mijn wintersport niet door kon gaan. Tegelijk heb ik hobbies (zoals bergwandelen, via feratta) die niet goed in Nederland kunnen. Ik ben, na 4 maanden thuis werken, er ook aan toe om even niet thuis te zijn.
Dat staat overigens wel los van 'dom' hoor, meer dat ik niet begrijp waarom mensen het maar zo normaal vinden om ver weg op vakantie te gaan... Mensen die de toerist in het buitenland gaan uithangen, maar nog nooit hunebedden hebben gezien, naar Westerbork zijn geweest of bijvoorbeeld de Domtoren hebben gezien..
Ook mee eens. Ik hou niet van (grote) steden, maar weet Nederland verder zeker te waarderen en vind het ook echt geen straf om op Nederland in vakantie te gaan, maar mijn afweging is nu dat het buitenland kan én het past beter bij mijn vakantiebehoeften voor nu.

In de nuance zijn we het allemaal wel eens. Zolang we daarnaast ook begrip hebben voor het feit dat mensen verschillende behoeften hebben en dat verschillen met je eigen behoeftes niet per se luxe oid is, dan kan je een hoop zeggen. Ik ageerde in 1e instantie weer tegen iemand die 'alle vakanties dom' noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 19:59
Grvy schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:50:
@Verwijderd volgens mij (maar ik weet het niet zeker) is wat die werkgevers doen niet toegestaan.. leuk dat ze dat verzinnen? Ik zou daar even op googlen qua wetgeving ipv de andere kant op gaan dat de regering maar weer moet bijspringen..

Het eerste wat ik vond (via telefoon dus.. niet supergoed gezocht ofzo) is dit: https://eenvandaag.avrotr...en-dit-zijn-jouw-rechten/
Een werkgever kan je niet verbieden om niet te gaan. Tevens kan een werkgever je niet op voorhand verplichten zelf de dagen te betalen die nodig zijn voor quarantaine indien je naar een groen of geel land gaat. Echter, indien je afreist naar een oranje of rood gebied (bekend voor vertrek) neem je wel degelijk een risico - een risico dat van te voren bekend is. FNV zegt hier het volgende over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:47:

Voor een ZZP'er is ziekte en verzuim toch eigen risico? Anders ben je geen ZZP'er maar in loondienst.
Google zoeken levert veel antwoorden op, in het algemeen is de teneur dat quarantaine moet worden doorbetaald, tenzij naar een oranje gebied is gereisd. Ben je zelf niet ziek maar toch in quarantaine, dan mag de werkgever je vragen thuis door te werken indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
prijk schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:08:
[...]

Voor een ZZP'er is ziekte en verzuim toch eigen risico? Anders ben je geen ZZP'er maar in loondienst.
Google zoeken levert veel antwoorden op, in het algemeen is de teneur dat quarantaine moet worden doorbetaald, tenzij naar een oranje gebied is gereisd. Ben je zelf niet ziek maar toch in quarantaine, dan mag de werkgever je vragen thuis door te werken indien mogelijk.
Ik denk dat het heikele punt natuurlijk is: wat als een land tijdens de vakantie van geel naar oranje gaat? En wat doe je dan? Als je zo snel mogelijk terugkeert, wordt er dan anders door werkgevers gereageerd dan wanneer je je vakantie dan alsnog afmaakt (bijvoorbeeld als je nog 4 dagen te gaan hebt of zo)?

Ga je nu naar oranje, dan lijkt het me redelijk duidelijk (en dat moet je ook gewoon niet doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Die stelling is natuurlijk waar. Het land in kwestie heeft dus die afweging ook gemaakt en vind het een aanvaardbaar risico. Dat is overigens geen land dat ons als toerist nou echt hard nodig heeft, dus dat is (waarschijnlijk) maar beperkt economisch ingegeven.

En let wel, buiten Zuid Holland en andere veel te drukke toeristische hotspots aan met name de kust, gaat het in Drenthe, Friesland, Overijssel, Groningen, Gelderland en wellicht nog wat meer provincies nog steeds heel, heel goed. Regiogrenzen zijn in die zin net zo arbitrair als landsgrenzen.

Wellicht dat een Rotterdammer op vakantie in Drenthe nog een veel groter kansverschil (tussen besmet worden en besmetten) heeft met zijn reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 17:09
Jovatov schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:50:
[...]

Mijn punt was dat corona (veel) dodelijker is geweest dan de laatste heftige giepepidemie van '17/'18.
Op welke gegevens baseer je dat?

Tijdens de griepgolf van 2018/2019 lag het hoogtepunt in de tweede week van maart: tussen 5 en 11 maart 2018 stierven er 4092 mensen.
Tijdens deze Covid-19 golf, zijn het er in totaal nog geen 6200. Misschien was de piek wat hoger, en kan je de maatregelen aangrijpen om de melden dat het daardoor minder is, maar die maatregelen werden pas ver na de hoogste piek ingezet. De trend was dus al aan het dalen.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Wat een onzin. De kans dat jij zonder klachten iemand besmet is uitermate klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CyberMania schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:26:
[...]

Wat een onzin. De kans dat jij zonder klachten iemand besmet is uitermate klein.
Als dat zo is dan zou die 1,5 meter voor iedereen totale onzin zijn, want dan kun je veel beter erop toezien dat mensen met klachten ook werkelijk thuis blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Stoney3K schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:27:
[...]

Als dat zo is dan zou die 1,5 meter voor iedereen totale onzin zijn, want dan kun je veel beter erop toezien dat mensen met klachten ook werkelijk thuis blijven.
Als jij geen klachten vertoont, 1,5 meter afstand houdt en regelmatig je handen steeds wast is de kans uitermate klein. Zo klein dat het absoluut niet opweegt tegen de schade die opgesloten blijft zitten veroorzaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door CyberMania op 29-07-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Dat is niet te zeggen. We weten maanden na dato niet eens hoeveel mensen aan dit virus zijn overleden, laat staan hoe besmettelijk mensen zonder klachten zijn.

En wat die kans ook is, het is oneindig hoger dan de kans iemand duizend kilometer weg te besmetten.

edit: er zijn gradaties tussen "opgesloten zitten" en "naar een ver land op vakantie gaan"

[ Voor 9% gewijzigd door IJzerlijm op 29-07-2020 11:33 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CyberMania schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:28:
[...]

Als jij geen klachten vertoont, 1,5 meter afstand houdt en regelmatig je handen steeds wast is de kans uitermate klein. Zo klein dat het absoluut niet opweegt tegen de schade die opgesloten blijft zitten veroorzaakt.
Dat is dus het idee: Als ik niet besmettelijk ben zonder klachten, dan hoef ik zonder klachten ook geen 1,5 meter afstand te houden.

Mits de mensen die wél klachten hebben zichzelf in quarantaine houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
prijk schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:08:
[...]

Normaal wel, maar sinds maart mag je als bedrijfseigenaar een verzoek doen tot uitkering als de inkomsten onder het vriespunt dalen. 1000 per maand als alleenstaande of 1500 voor iemand met gezin/partner. Op zich aardig van de overheid voor hen die de afgelopen maanden geen inkomsten hadden, maar ik denk niet dat het bedoeld is voor iemand die is wezen zuipen in Albufeira en daarna twee weken niet mag metselen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Ik vind het overigens heel raar dat Rutte niks van zich laat horen. Het reproductiecijfer staat inmiddels op een flinke 1,4. We horen overal dat de cijfers stijgen in het buitenland ook. Het enige wat kwam was minister Opstelten vertellen dat we ons aan de regeltjes moeten houden, maar verder niks over de nieuwe ontwikkelingen. Ik vind dat wel een gebrek en wat sturing waarbij veel mensen zich afvragen waar gaat dit straks naar toe van uit de regering zou wel fijn wezen.

Op televisie dan. Op Facebook heeft hij 14 uur geleden wel iet gezegd:

https://www.facebook.com/...nt/posts/3271490172912672

[ Voor 20% gewijzigd door CyberMania op 29-07-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 11:49

Grannd

da Granndest

CRpt3r55 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:23:
[...]

Op welke gegevens baseer je dat?

Tijdens de griepgolf van 2018/2019 lag het hoogtepunt in de tweede week van maart: tussen 5 en 11 maart 2018 stierven er 4092 mensen.
Tijdens deze Covid-19 golf, zijn het er in totaal nog geen 6200. Misschien was de piek wat hoger, en kan je de maatregelen aangrijpen om de melden dat het daardoor minder is, maar die maatregelen werden pas ver na de hoogste piek ingezet. De trend was dus al aan het dalen.
Dat is gebaseerd op dezelfde cijfers die jij nu noemt :+
Grafisch weergegeven in het plaatje in deze post.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63231718

Jij noemt een hoogtepunt van 4000 doden, bij die griepgolf duurde die piek één week.
Bij Corona hebben we 2 weken gehad met een sterfte van 5000 doden (oversterfte van +/- 2.000 per week).

Als we kijken naar de totale oversterfte van de griepepidemie van 2017/2018 en de totale oversterfte die door het CBS wordt gerapporteerd is het wel genuanceerder: Beide blijven rond de 9.000 doden steken.
Enige kanttekening die je kan maken is dat er toen geen vergaande maatregelen werden getroffen, mogelijk zou het aantal doden in Nederland veel hoger zijn geweest als we die maatregelen niet hadden genomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Grannd op 29-07-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:31:
[...]

Dat is dus het idee: Als ik niet besmettelijk ben zonder klachten, dan hoef ik zonder klachten ook geen 1,5 meter afstand te houden.

Mits de mensen die wél klachten hebben zichzelf in quarantaine houden.
Je kan er beter van uit gaan dat iedereen radioactief is dan dat je medemens zo eerlijk is om dat biertje te laten staan en alleen thuis te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CyberMania schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:34:
Ik vind het overigens heel raar dat Rutte niks van zich laat horen. Het reproductiecijfer staat inmiddels op een flinke 1,4.
Hou er even rekening mee dat dat cijfer een schatting is en de meest betrouwbare informatie voor die schatting 2 weken oud is.

De trend voor het aandeel positief geteste personen komt veel meer in de richting van een R van 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jadjong schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:36:
[...]

Je kan er beter van uit gaan dat iedereen radioactief is dan dat je medemens zo eerlijk is om dat biertje te laten staan en alleen thuis te blijven.
Daarom moet je ook niet van de 'eerlijkheid' uit gaan maar dat gewoon wat meer handhaven en faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik vind het overigens heel raar dat Rutte niks van zich laat horen. Het reproductiecijfer staat inmiddels op een flinke 1,4. We horen overal dat de cijfers stijgen in het buitenland ook. Het enige wat kwam was minister Opstelten vertellen dat we ons aan de regeltjes moeten houden, maar verder niks over de nieuwe ontwikkelingen. Ik vind dat wel een gebrek en wat sturing waarbij veel mensen zich afvragen waar gaat dit straks naar toe van uit de regering zou wel fijn wezen.

Je moet middelen niet te vaak inzetten, dan verliezen ze de kracht van bijzonderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Grannd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:35:
[...]

Jij noemt een hoogtepunt van 4000 doden, bij die griepgolf duurde die piek één week.
Bij Corona hebben we 2 weken gehad met een sterfte van 5000 doden (oversterfte van +/- 2.000 per week).

Als we kijken naar de totale oversterfte van de griepepidemie van 2017/2018 en de totale oversterfte die door het CBS wordt gerapporteerd is het wel genuanceerder: Beide blijven rond de 9.000 doden steken.
Enige kanttekening die je kan maken is dat er toen geen vergaande maatregelen werden getroffen.
Met dat verschil dat het nieuws van vandaag dus is dat de oversterfte waarschijnlijk ligt rond de 10.164. Verder dus in (veel) minder weken tijd en dus inderdaad met maatregelen.

Over de maatregelen. 15 maart is de intelligente lockdown gestart. Tot en met twee weken daarna lopen de opgenomen patiënten in ziekenhuizen nog op. Vanaf 30 maart, dus twee weken na lockdown, nemen deze af. Het aantal doden bereikt dan pas een piek, twee weken lang. Vanaf week 16, dus 13 april, nemen de doden pas af in aantal.
Van een dalende trend vóór 15 maart is dus geen enkele sprake.

[ Voor 15% gewijzigd door Jovatov op 29-07-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
Grannd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:35:
[...]

Enige kanttekening die je kan maken is dat er toen geen vergaande maatregelen werden getroffen, mogelijk zou het aantal doden in Nederland veel hoger zijn geweest als we die maatregelen niet hadden genomen.
Ok... mooie cijfers allemaal, maar waarom wordt er dan vanaf week 12 al geen Influenza meer gerapporteerd? We gingen in week 13 in een intelligente lockdown.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V78vHZzXMYaMkczlQW9feq2rfl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wS1sw0QBMbSwqG7qzN9AlGWN.jpg?f=fotoalbum_large

Was Influenza plots verdwenen? Naar mijn idee werden die 'gewoon' bij Corona opgeteld, aangezien de symptomen bijna 1 op 1 zijn.

Etuuuuuh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

We komen er steeds meer achter dat asymptomatische en zeker presymtomatische verspreiding wel degelijk plaats vind. Niet voor niets kijken ze bij contactonderzoek nu ook 2-3 dagen voordat de symptomen openbaarde. Het rivm is al teruggekomen op het standpunt dat je alleen besmettelijk bent bij symptomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
CRpt3r55 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:47:
[...]

Ok... mooie cijfers allemaal, maar waarom wordt er dan vanaf week 12 al geen Influenza meer gerapporteerd? We gingen in week 13 in een intelligente lockdown.

[Afbeelding]

Was Influenza plots verdwenen? Naar mijn idee werden die 'gewoon' bij Corona opgeteld, aangezien de symptomen bijna 1 op 1 zijn.
En daar voor, misschien wel vanaf week 50, werd Covid bij influenza opgeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jadjong schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:49:
[...]

Dat is ook logisch als er nog geen tests voor COVID zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43

Ik denk dat Rutte die z’n gezicht laat zien in een live toespraak oprecht al genoeg had kunnen helpen. Of Hugo de Jonge die vanaf zijn vakantieadresje voor de webcam wat inspreekt of iets dergelijks. Rutte was tussen eind januari en eind februari ook in geen velden of wegen te bekennen omtrent Corona.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

[Afbeelding]

Deze getallen worden niet gebaseerd op symptomen maar op testen lijkt me. Je kan toch ook nooit aan symptomen zien welke variant van influenza het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CRpt3r55
jadjong schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:49:
[...]

Ja, dus die cijfers kun je net zo goed in de prullenbak gooien.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
TrailBlazer schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:55:
[...]

Deze getallen worden niet gebaseerd op symptomen maar op testen lijkt me. Je kan toch ook nooit aan symptomen zien welke variant van influenza het is.
Nee, maar hoe kun je er dan een conclusie aan geven? Uiteindelijk wordt dat wel gedaan... beetje natte vinger werk dan.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd

Grannd

da Granndest

[...]

[Afbeelding]

Dat onderzoek bewijst juist dat influenza verdwenen is, en dat mensen met luchtwegklachten die zich bij de huisarts melden het nieuwe coronavirus hadden en niet influenza.

In die nivel-onderzoeken nemen ze monsters af van mensen met een luchtweginfectie.
Vervolgens testen ze die monsters op alle verschillende soorten virussen.

Van de mensen die luchtwegklachten hadden, zijn er op het hoogtepunt van de coronacrisis dus géén mensen gevonden die het influenzavirus hadden. Áls er mensen luchtwegklachten hadden dan hadden ze ofwel iets ongerelateerds (bacteriele infectie bv.) óf ze hadden het nieuwe coronavirus waar specifiek op wordt getest.
Influenza werd niet aangetroffen, corona wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

CRpt3r55 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:56:
[...]

Nee, maar hoe kun je er dan een conclusie aan geven? Uiteindelijk wordt dat wel gedaan... beetje natte vinger werk dan.
Ik bedoel dus dit is geen natte vingerwerk maar gewoon data ahv labtesten. Ik denk niet dat de symptomen van Influenza zo veel verschillen dat je het verschil kan bepalen. Alleen een labtest kan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CRpt3r55
TrailBlazer schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:59:
[...]

Ik bedoel dus dit is geen natte vingerwerk maar gewoon data ahv labtesten. Ik denk niet dat de symptomen van Influenza zo veel verschillen dat je het verschil kan bepalen. Alleen een labtest kan dat.
Verschillen zijn wel degelijk te bepalen;

Er worden elk jaar verschillende virussen gevonden in het bloed van mensen die griepverschijnselen hebben... Namelijk het Rhino virus (vroeg in het seizoen) alsmede Influenza A + B en ook verschillende corona-virussen.

Het jaarlijkse sterftecijfer is ook gerapporteerd;

- Corona: +/- 400.000 doden per jaar (nu dus 661.000 tot op heden)
- Influenza: +/- 600.000 doden per jaar
- Aids/HIV: +/- 1.000.000 doden per jaar
- Diabetes: +/- 1.400.000 doden per jaar
- Kanker: +/- 9.800.000 doden per jaar
- Hart- en vaatziekten: +/- 19.000.000 doden per jaar

Werkelijk waar... zoveel beperkingen opleggen aan mensen voor een relatief onnozel virus snap ik niet. Laat dan de mensen met diabetes gedwongen afvallen, en laat ook de mensen met AIDS / HIV verplicht thuisblijven.

Etuuuuuh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@CRpt3r55 dat is dus mét bizarre maatregelen. En voor een deel van een jaar. Geëxtrapoleerd kom je natuurlijk een stuk hoger uit.

En als iedereen plotsklaps om zou vallen bij dat doodgaan zou dat ook best een afweging zijn. Maar het is nogal een vervelend/langdurig traject tot aan de kist.

Mensen met aids besmetten geen anderen door ernaast te gaan zitten hoesten. Dus die zijn gemiddeld al wat minder besmettelijk zonder het te weten.

[ Voor 47% gewijzigd door MikeyMan op 29-07-2020 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:49
CRpt3r55 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:31:
[...]

Er worden elk jaar verschillende virussen gevonden in het bloed van mensen die griepverschijnselen hebben... Namelijk het Rhino virus (vroeg in het seizoen) alsmede Influenza A + B en ook verschillende corona-virussen.

Werkelijk waar... zoveel beperkingen opleggen aan mensen voor een relatief onnozel virus snap ik niet. Laat dan de mensen met diabetes gedwongen afvallen, en laat ook de mensen met AIDS / HIV verplicht thuisblijven.
Eh? Diabetes is niet overdraagbaar, net zoals kanker etc.
Verder zou het me niet verbazen als Corona aantallen stijgen want er vallen nog steeds doden. De periode is nog lang niet voorbij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ieder jaar worden 20% van de kinderen en 10% van de volwassen besmet met Influenza Wikipedia: Influenza
We hebben het dan over 900 miljoen mensen (grove schatting) Hiervan overijden er maar 600000.
Er zijn slechts 16 miljoen coronna besmettingen bekend en ook al 600000 doden. Valt verder wel mee dat corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
TrailBlazer schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:48:
Ieder jaar worden 20% van de kinderen en 10% van de volwassen besmet met Influenza Wikipedia: Influenza
We hebben het dan over 900 miljoen mensen (grove schatting) Hiervan overijden er maar 600000.
Er zijn slechts 16 miljoen besmette coronna besmettingen bekend en ook al 600000 doden. Valt verder wel mee dat corona.
Het aantal besmettingen is bij corona wel zwaar ondergerapporteerd door een groot gebrek aan testen.
Aan de andere kant ligt het aantal doden wereldwijd ook een stuk hoger dan gerapporteerd. De New York Times schat in elk geval dat aantal nu op 187.000 niet-gerapporteerde covid-doden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
Er zijn slechts 16 miljoen coronna besmettingen bekend en ook al 600000 doden. Valt verder wel mee dat corona.
Ja en van die 600000 doden had 99% onderliggende aandoeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
Het is ook een tabelletje om het enigzins in perspectief te tonen.
Basekid schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:44:
[...]

Eh? Diabetes is niet overdraagbaar, net zoals kanker etc.
Verder zou het me niet verbazen als Corona aantallen stijgen want er vallen nog steeds doden....
Het zal mij ook niet verbazen... het stopt ook nooit. Corona is er nou eenmaal. Zelfs al sinds de jaren 60.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Als je het zo opschrijft, zou dat op een corona-mortaliteit van 600.000 gedeeld door 16 miljoen = 3,75% duiden. Geen deskundige zal dat beamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
CRpt3r55 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:31:
[...]

Meen je dit nu serieus?
Zelfs met deze maatregelen zijn hier bij ons in Limburg (België) ganse ziekenhuizen ontruimd en enkel maar ingericht om Covid patiënten te behandelen met intensieve zorgen afdelingen die het niet aankonden!
Zonder deze maatregelen kon je de Belgische overlijdens cijfers gemakkelijk nog eens x5 doen.

Echt ongelofelijk, kruip vooral terug onder je steen zou ik zeggen.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55

Je zegt het zelf al... bekende besmettingen + degenen die zich niet laten testen + degenen die zonder symptomen rondlopen en ga zo maar door. die aantallen kom je nooit achter.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd

Grannd

da Granndest

Navuri schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:52:
[...]

Ja en van die 600000 doden had 99% onderliggende aandoeningen.
Ja en al die mensen zouden vroeg of laat toch wel doodgaan, net zoals de rest van Nederland :+

Hoeveel 70+ ers zijn er eigenlijk die geen aandoeningen hebben? Laten we al die 70+ers met aandoeningen dan maar nu alvast aan hun lot over laten, één griepje en ze zijn toch al verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
-AzErTy- schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:55:
[...]

Meen je dit nu serieus?
Zelfs met deze maatregelen zijn hier bij ons in Limburg (België) ganse ziekenhuizen ontruimd en enkel maar ingericht om Covid patiënten te behandelen met intensieve zorgen afdelingen die het niet aankonden!
Zonder deze maatregelen kon je de Belgische overlijdens cijfers gemakkelijk nog eens x5 doen.

Echt ongelofelijk, kruip vooral terug onder je steen zou ik zeggen.
Voor zover ik heb meegekregen, hebben de afdelingen het prima gered. er was zelfs te veel plek. Miljoenen zijn uitgegeven voor plekken die nooit werden gebruikt. bijv 14 miljoen aan het in gebruik stellen van een grote hal. (was dat de rai? of Ahoy?)

En door het stoppen van de reguliere zorg, zijn ook een hoop doden te melden. Misschien nog wel meer dan corona-doden.

- Ouderen slecht of zelfs niet verzorgd, sterven door stress / eenzaamheid.
- Kanker patienten op de lange baan gezet (wachtrij is nog steeds erg groot)
- Operaties die niet doorgingen

En dat zijn maar een paar voorbeelden. Daarnaast waren de IC-cijfers en sterftecijfers al op hun retour voor het inzetten van de lockdown, dus die x5 kun je ook weglaten.

Etuuuuuh!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
CRpt3r55 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:01:
[...]

Voor zover ik heb meegekregen, hebben de afdelingen het prima gered. er was zelfs te veel plek. Miljoenen zijn uitgegeven voor plekken die nooit werden gebruikt. bijv 14 miljoen aan het in gebruik stellen van een grote hal. (was dat de rai? of Ahoy?)

En door het stoppen van de reguliere zorg, zijn ook een hoop doden te melden. Misschien nog wel meer dan corona-doden.

En dat zijn maar een paar voorbeelden. Daarnaast waren de IC-cijfers en sterftecijfers al op hun retour voor het inzetten van de lockdown, dus die x5 kun je ook weglaten.
Plaatselijk heeft men het misschien prima gered. Maar oa Noord-Brabant heeft gewoon flink wat patiënten moeten overplaatsen. Op het hoogtepunt lagen er 50 IC-patiënten in Duitsland. En dat is dus inderdaad met reguliere zorg die gestopt. Had de reguliere zorg doorgegaan, dan had men nog krapper gezeten.
Over het hoogtepunt gesproken, het aantal ziekenhuisopnames en doden steeg na 15 maart (start lockdown) nog twee weken door. Ook het aantal doden is het hoogste in de eerste week van april, weken ná de lockdown.
Check je bronnen.

Hoe kom je erbij te beweren dat sterftecijfers op hun retour waren vóór de lockdown?

[ Voor 4% gewijzigd door Jovatov op 29-07-2020 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grannd

Grannd

da Granndest

[...]

De daling in de sterftecijfers was er in week 16, half april. De 'intelligente lockdown' gold al sinds half maart.
De piek in de IC was ook begin april, een aantal weken ná het ingaan van de 'intelligente lockdown'.

Of het nu het thuiswerken was, het dichtgooien van de verpleeghuizen, sluiten van de horeca, etc. was. Het is wél zo dat al die maatregelen zijn genomen vóórdat de sterfte en IC-cijfers gingen zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
Grannd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:56:
[...]

Ja en al die mensen zouden vroeg of laat toch wel doodgaan, net zoals de rest van Nederland :+

Hoeveel 70+ ers zijn er eigenlijk die geen aandoeningen hebben? Laten we al die 70+ers met aandoeningen dan maar nu alvast aan hun lot over laten, één griepje en ze zijn toch al verloren.
Ik hoop van harte dat jij geen arts of wetenschapper bent. Als je de materie niet begrijpt, waarom reageer je dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
[...]

Man ga wandelen van hetgeen je zegt klopt niets.
Bij ons in de groepspraktijk alleen al zijn van de 5 huisartsen er 2 fulltime gaan werken in het SFZ in Heusden om de pneumologen het alleen niet meer aankonden met 3 extra zalen Covid patiënten.
Om van het feit dat de Huisartsen in opleiding (HAIO's) in duo's full time ingezet zijn in de rust en verzorgingshuizen om aan triage te doen wie zuurstof kon krijgen, wie nog goed genoeg was om naar intensieve te sturen etc. te zwijgen.

Te veel plek op intensieve is bullshit, dat is een landelijk cijfer, fijn dat er ergens in Wallonië nog een paar plaatsen vrij zijn maar in Limburg was er op een bepaald moment geen bed meer vrij en zijn er >100plus naar andere centra vervoerd geworden.

En de echt ernstige gevallen zijn gewoon dood gegaan want patiënten die zo erg er aan toe zijn dat ze ECMO nodig hebben transporteer je niet zo maar even met een ambulance het land door.

Dus nee je weet echt niet waarover je spreekt.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
Jovatov schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:07:
[...]

Plaatselijk heeft men het misschien prima gered. Maar oa Noord-Brabant heeft gewoon flink wat patiënten moeten overplaatsen. Op het hoogtepunt lagen er 50 IC-patiënten in Duitsland. En dat is dus inderdaad met reguliere zorg die gestopt. Had de reguliere zorg doorgegaan, dan had men nog krapper gezeten.
Over het hoogtepunt gesproken, het aantal ziekenhuisopnames en doden steeg na 15 maart (start lockdown) nog twee weken door. Ook het aantal doden is het hoogste in de eerste week van april, weken ná de lockdown.
Check je bronnen.

Hoe kom je erbij te beweren dat sterftecijfers op hun retour waren vóór de lockdown?
Sorry, geen sterftecijfers... maar bedoelde dus de Infectiegolf... oftewel de R-waarde. Die was al over zijn piek heen.

Etuuuuuh!

Pagina: 1 ... 7 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic