Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 07:59:
Nu reizen naar Antwerpen worden afgeraden, hoe zit het met Antwerpenaren die zaterdag en zondag met de hele familie naar Nederland komen om te winkelen?
In Antwerpen moet je alleen naar de winkel, dus een goed excuus om naar Nederland te komen, zodat je met de hele familie kan winkelen.
Plus dat hier de winkels op zondag open zijn.
Daarnaast is het een Nederlands reisadvies voor Nederlanders, dus in principe niet van toepassing op Belgen.
Die zijn de reden van de besmettingen in Antwerpen, omdat wij ons in Nederland geen mondkapjes dragen, aldus de gemiddelde Belgische burgemeester

.
Jovatov schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 07:24:
[...]
Deze grafiek (nu dus iets upgedatet) uit het
onderzoek vind ik verreweg de duidelijkste om het gevaar van corona te duiden:
[Afbeelding]
De donkerblauwe lijn dus de oversterfte dit jaar, vergeleken met die van eerdere jaren. Eén blauwe lijn komt dan nog enigszins in de buurt, die van het griepseizoen '17/'18, maar let wel: Toen geen restaurants dicht, geen bezoekverbod in de verpleeghuizen en dus geen lockdown.
Maar wel een bevolking waarvan iedereen meerdere soorten griep gehad heeft (en dus een bepaalde mate van immuniteit heeft opgebouwd) en we de volledige risico groep gevaccineerd hebben. En dan toch nog zo veel griepdoden....
Je kan dat denk ik niet goed vergelijken.Ook qua timing van onze semilockdown niet, het hoogtepunt qua sterfte lag in de eerste week van April, pas vanaf 15 maart (dus 2,5 week eerder) is onze semi lockdown begonnen en volgens mij is de doorlooptijd tussen besmetting en ziek worden al sowieso een week, waar je dan nog het zieker worden en tijd tot doodgaan bij op moet tellen. Zonder maatregelen was de piek hoger geweest (door de exponentiële groei), maar ik denk niet dat je kan zeggen dat deze mensen zijn gestorven, ondanks de maatregelen. Voor een groot deel van de doden zijn die maatregelen te laat gekomen (of het 'zetje' te vroeg).
redwing schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:37:
[...]
Wij hadden een rondreis geboekt en al een paar maanden geleden gecancelled en het grootste gedeelte van het geld weer terug gekregen omdat het vroeg opgezegd was. En dit werkt zo voor heel veel reizen. Wacht je tot het laatste moment wordt het inderdaad wat lastiger maar dan heb je al eerder een domme keuze gemaakt. In april was het allang duidelijk dat dit niet voor het eind van het jaar voorbij zou zijn.
[..]
Ik had alles, op de ferry's na, makkelijk kunnen annuleren voor mijn vakantie eind augustus. Sterker nog, ik kan dat nog steeds. Ik doe het waarschijnlijk niet.
Ik ga naar een bestemming waar Corona praktisch niet aanwezig is, kom in de praktijk vrijwel geen mensen tegen en al helemaal niet binnen, op natuurlijk supermarkten en tankstations na (maar die zijn daar rustiger en door de veel lagere besmettingsgraad ook veiliger dan in Nederland).
Het grootste risico dat ik loop, is dat tijdens mijn vakantie de besmettingen in Nederland dermate groeien dat Noorwegen besluit dat Nederlanders weer in quarantaine moeten (wat voor toeristen overigens betekent dat je 10 dagen eigen sanitair moet hebben en mensen moet vermijden, of meer afstand moet houden). Het gevolg daarvan is dat Noorwegen weer een oranje reisadvies krijgt (terwijl daar dus niets veranderd). Dat risico durf ik wel aan en ik accepteer dat het geld kan kosten of dat we toch eerder terug moeten naar besmet gebied.
Ik heb een drukke, verantwoordelijke baan. Ik werk nu 4 maanden aaneengesloten thuis, net als mijn vriendin. Wij houden ons behoorlijk goed aan de regels, dus ons sociale leven staat op een lager pitje (terwijl wij graag mensen om ons heen hebben). Onze wintersport ging last minute niet door, ons weekje bergwandelen in juni hebben we ook overgeslagen. Wij zijn toe aan vakantie en ik denk dat er qua bestemming niet veel 'veiligere' keuzes zijn.
Wat vind je hier precies dom aan?