Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.593 views

Onderwerpen

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:06

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Toch begrijp ik iets niet.. ik moet een afspraak maken om een test te laten doen, prima, krijg ik een testafspraak met een barcode.

In de teststraat laat ik de code zien en de jongen die mij deed testen keek er nog geen halve seconde naar en zei 'is prima'. Vervolgens de vrij vervelende staaf in je neus en klaar is Kuusj..

Hoe weet men wie ik ben? Misschien een domme vraag maar ik kan niet op het antwoord komen. Kan het zo snel ook nergens vinden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:07
Kuusj schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:37:
Toch begrijp ik iets niet.. ik moet een afspraak maken om een test te laten doen, prima, krijg ik een testafspraak met een barcode.

In de teststraat laat ik de code zien en de jongen die mij deed testen keek er nog geen halve seconde naar en zei 'is prima'. Vervolgens de vrij vervelende staaf in je neus en klaar is Kuusj..

Hoe weet men wie ik ben? Misschien een domme vraag maar ik kan niet op het antwoord komen. Kan het zo snel ook nergens vinden.
Normaal gesproken laat je je ID zien...

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:54

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
MoldyInko schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:09:
Ik denk dat ik niet veel aan hoef toe te voegen. Ik had zó gehoopt dat ik het mis had maar toont wel aan hoe snel dit allemaal kan gaan.

Waar ik nog steeds van schrik is als je de laatste versie Epidemiologische situatie COVID-19 in Nederland in Nederland pakt dat op pagina 53, 12.4, T20 dat wat naar mijn mening meer aandacht mag komen is geen vermelding bij onderliggende aandoeningen (20%). Een percentage had zelfs helemaal geen bekende onderliggende aandoeningen. (Ca. 10%). Het aantal gemelde cijfers kun je via RIVM website op zoeken.

Dat is iets waar ik mij zorgen over kan maken. Bij een echte griep, niet te verwarren met een normale verkoudheid kun je ook flink ziek van worden. Maar hier praten wij over het aantal overleden patiënten ten gevolge van het nieuwe virus jonger dan 70 jaar. En 70 jaar (of jonger) is niet bepaald oud...

Kijken wij naar het gemelde in maart en april dit jaar dan hoop ik dat er geen toename is geweest. Op 1 september jongstleden zijn hier nog kamervragen over gesteld. Het antwoord vind je ook hier. Waarbij vraag 42 en 44 relevant is.

Volgens mij is men ook o.a. bezig met onderzoek of dit met een gen defect te maken heeft. Ik wacht nog op goede bronnen of wanneer hier meer informatie over is dan zie ik het wel verschijnen.

Kijken we naar de verspreiding corona, per provincie. Dan kleuren Zuid en Noord-Holland diep rood. Hoe het verder gaat horen we dan vrijdag. En wat voor maatregelen er gaan komen.
Ik lees het anders. Van de ruim 700 doden onder de 70 (waarvan het grootste gedeelte overigens boven de 65 is), zijn er zo’n 200 zonder onderliggende aandoening. Het is een beetje schatten hoeveel mensen van onder de 70 echt Corona hebben gehad, maar als je uitgaat van de huidige verdeling dan zou het me verbazen als je op een sterfte uitkomt in de groep onder de 70, zonder aandoening van meer dan 0,1% (en dat is zelfs hoog denk ik).

Dat betekent niet dat het niet ontzettend kut is als je het meemaakt in je omgeving of bij je zelf, maar het geeft wel aan dat de kans heel, heel klein is....

• Kuusj

Kuusj

TimDJ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:55:
[...]

Normaal gesproken laat je je ID zien...
Euh nee daar is niet naar gevraagd, dat dacht ik zelf ook al.
Vind het best wel een vreemde gewaarwording.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:13

Laguna

Connaisseur

@Kuusj zorgelijk ja, maar je hebt zelf ook niet verder doorgevraagd? Want hoe wordt die afgenomen test nu aan jou gekoppeld? Puur op basis van de tijd van de afspraak?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Kuusj

Kuusj

Laguna schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:09:
@Kuusj zorgelijk ja, maar je hebt zelf ook niet verder doorgevraagd? Want hoe wordt die afgenomen test nu aan jou gekoppeld? Puur op basis van de tijd van de afspraak?
Ja eerlijk gezegd heb ik daar echt even niet bij stilgestaan na dat ding in m'n neus gehad te hebben. Ik was sowieso wel zenuwachtig. Pas toen ik de straat uit reed bedacht ik me dit..

Puur op basis van de tijd zou ik knap vinden, er stonden 2 rijen auto's van ongeveer 12 auto's lang. Ik was 10 minuten te vroeg maar alsnog 5 minuten te laat er doorheen.

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Een logische verklaring is dat de twee barcodes aan gekoppeld worden. Dus hetzelfde barcode komt/wordt op het sample glaasje geplakt. En dat degene die bijvoorbeeld het afneemt de laatste 3 cijfers van de door jouw getoonde barcode heeft onthouden. De rest van de gegevens staat gewoon in het systeem.

Tenminste dat is wat ik denk.

[ Voor 3% gewijzigd door MoldyInko op 16-09-2020 20:15 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

CMD-Snake schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:35:
[...]

Het vaccin is zeker nog niet in zicht en zonder zicht op de finish moeten ze zuinig blijven met wat ze hebben.
Meah, is dat zo? Trump heeft vandaag beloofd dat er vooe de verkiezingen, dus op 3 november, een vaccin op de markt zal zijn: https://www.nu.nl/coronav...ump-ligt-op-ramkoers.html

Nou gaat dat natuurlijk wel over de VS, maar de EU zal dit vaccin dan ook voor 3 november ontvangen lijkt me?

Virussen? Scan ze hier!

• Kuusj

Kuusj

MoldyInko schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:15:
Een logische verklaring is dat de twee barcodes aan gekoppeld worden. Dus hetzelfde barcode komt/wordt op het sample glaasje geplakt. En dat degene die bijvoorbeeld het afneemt de laatste 3 cijfers van de door jouw getoonde barcode heeft onthouden. De rest van de gegevens staat gewoon in het systeem.

Tenminste dat is wat ik denk.
Hmm dat is wel een verklaring... Vind het wel een geruststelling zo, hoe gek dat ook mag klinken. Maar helemaal waterdicht kan die test dus ook niet zijn, als ze scanners gebruikten was er veel minder kans op human error. Krijg ik dadelijk bij wijze van spreken het resultaat van iemand anders of omgekeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wildhagen schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:17:
[...]

Meah, is dat zo? Trump heeft vandaag beloofd dat er vooe de verkiezingen, dus op 3 november, een vaccin op de markt zal zijn: https://www.nu.nl/coronav...ump-ligt-op-ramkoers.html

Nou gaat dat natuurlijk wel over de VS, maar de EU zal dit vaccin dan ook voor 3 november ontvangen lijkt me?
Not sure if serious???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:26

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Pure grootspraak voor de verkiezingen zodat hij als grote held er uit kan komen, maar voorlopig geloof ik er niks van.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57

Rannasha

Does not compute.

[...]

Het ontvangen van het vaccin is niet per se de bottleneck. De belangrijkste kandidaat-vaccins worden al een tijdje geproduceerd, dus die kunnen in principe geleverd worden.

Op dit moment is het wachten nog op de resultaten van de phase 3 trials. Er moeten genoeg mensen in de placebo-groep besmet raken dat er een duidelijk verschil in besmettingsgraad te zien is tussen vaccin-groep en placebo-groep. Nadat dat punt bereikt is, moeten de autoriteiten goedkeuring verlenen om het vaccin te gebruiken.

Pfizer is tot nu toe de enige organisatie die een concrete verwachting heeft uitgesproken over wanneer ze de verwachten voldoende data te hebben verzameld: Eind oktober. In theorie, kan het dus zijn dat als die resultaten gunstig zijn en de FDA de goedkeuring er snel doorheen jaagt, er voor 3 november vaccins worden gedistribueerd. De CDC heeft de opdracht gekregen om staten klaar te maken voor distributie om zo binnen 24 uur na de goedkeuring de eerste vaccins toe te kunnen dienen.

Dan blijft de vraag hoe grondig het goedkeuringsproces van de FDA zal zijn. Zit daar politieke druk op of niet? Europa heeft uiteraard z'n eigen autoriteit die medicijnen keurt. Als de FDA z'n werk goed doet, dan zal de EMA waarschijnlijk niet veel later goedkeuring geven. Maar als de FDA de kantjes ervan af loopt, dan duurt het wellicht langer.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Rannasha schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:24:
[...]

Op dit moment is het wachten nog op de resultaten van de phase 3 trials. Er moeten genoeg mensen in de placebo-groep besmet raken dat er een duidelijk verschil in besmettingsgraad te zien is tussen vaccin-groep en placebo-groep. Nadat dat punt bereikt is, moeten de autoriteiten goedkeuring verlenen om het vaccin te gebruiken.
Wat natuurlijk niet erg hard gaat als ieder land corona-maatregelen heeft getroffen juist om besmettingen te voorkomen.

De andere optie is om proefpersonen doelbewust te gaan besmetten in een gecontroleerde omgeving, maar dat gebeurt om ethische redenen niet.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022

Ik had het gelezen, maar ik neem wat Trump zegt toch met een korreltje zout. AstraZeneca, het bedrijf welke het dichtste bij de eindstreep is, verwacht begin volgend jaar hun vaccin op de markt te brengen. Daar hecht ik dan wat meer waarde aan.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:50

ericplan

5180 Wp PV

Die kan er ook nog wel bij:

De Duitse overheid vraagt reizigers die uit de Nederlandse provincies Noord-Holland en Zuid-Holland komen, zich bij aankomst in Duitsland preventief te laten testen. Ook wordt gevraagd om daarna 14 dagen in Duitsland in zelfquarantaine te gaan. Het test- en quarantaineadvies van de Duitse overheid geldt niet voor reizigers die uit de andere Nederlandse provincies komen. Informatie over tests, quarantaine en uitzonderingen vindt u in de rubriek ‘Coronavirus’. In het algemeen geldt: volg altijd de Nederlandse en de lokale coronaregels op.

Bron:
https://www.nederlandwere...itsland/reizen/reisadvies

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:13

Laguna

Connaisseur

Ja nogal overdreven wat mij betreft. We hebben het hier over 2 provincies met samen zo'n 6,5 miljoen inwoners waarvan ongeveer 0,6% besmet is.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Stoney3K schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:50:
Wat natuurlijk niet erg hard gaat als ieder land corona-maatregelen heeft getroffen juist om besmettingen te voorkomen.

De andere optie is om proefpersonen doelbewust te gaan besmetten in een gecontroleerde omgeving, maar dat gebeurt om ethische redenen niet.
Veel proeven zijn gedaan in Brazilië, waar ze corona nauwelijks onder controle hebben en de maatregelen nihil zijn.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:01

gws24

Thinking is hard!

CMD-Snake schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:20:
[...]

Ik had het gelezen, maar ik neem wat Trump zegt toch met een korreltje zout. AstraZeneca, het bedrijf welke het dichtste bij de eindstreep is, verwacht begin volgend jaar hun vaccin op de markt te brengen. Daar hecht ik dan wat meer waarde aan.
Korreltje? Eerder een hele zak :+ . Die man is een pure populist die van alles aan het roepen is om maar herkozen te worden en het maakt hem niks uit of wat hij zegt waar is of niet want tot nu toe komt hij weg met al zijn leugens.

/end rant

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

ericplan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:53:
Persalarm: België geeft Noord- en Zuid-Holland vanaf vrijdag code rood; test en quarantaine verplicht
Bron:
https://twitter.com/_Mike.../1306253036168384512?s=20
Maar hoe werkt dit andersom dan :? We zitten nog steeds in vakantieseizoen, wie gaat er vanuit NL allemaal naar België?

Mijn boefje is liev!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

JB schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:55:
[...]

Maar hoe werkt dit andersom dan :? We zitten nog steeds in vakantieseizoen, wie gaat er vanuit NL allemaal naar België?
Dat is natuurlijk een kwestie voor het Nederlandse ministerie, niet voor het Belgische.

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Stoney3K schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:57:
[...]

Dat is natuurlijk een kwestie voor het Nederlandse ministerie, niet voor het Belgische.
Dat snap ik maar dat trekt toch op niets? Wat als je nu een weekendje weg hebt staan in een Belgische Center Parcs oid. Ga je dan gewoon, want NL ministerie zegt "geel" behalve Brussel?

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 16-09-2020 22:59 ]

Mijn boefje is liev!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tot nu toe is het toch zo dat die adviezen snel wederzijds worden gemaakt?

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

MikeyMan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:00:
Tot nu toe is het toch zo dat die adviezen snel wederzijds worden gemaakt?
Belgische ministerie heeft bijna alle provincies in NL als oranje gemarkeerd. Andersom is heel België geel. Hoe valt hier iets logisch van te maken als Belgen niet naar NL komen maar Nederlanders wel naar België afreizen alsmede de grensstreken...

Mijn boefje is liev!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:01:
[...]

Belgische ministerie heeft bijna alle provincies in NL als oranje gemarkeerd. Andersom is heel België geel. Hoe valt hier iets logisch van te maken als Belgen niet naar NL komen maar Nederlanders wel naar België afreizen alsmede de grensstreken...
Dat zit hem volgens mij meer in het feit dat ons oranje vergelijkbaar is met hun rood en ons geel met hun oranje?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

JB schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:58:
[...]

Dat snap ik maar dat trekt toch op niets? Wat als je nu een weekendje weg hebt staan in een Belgische Center Parcs oid. Ga je dan gewoon, want NL ministerie zegt "geel" behalve Brussel?
Dan kun je altijd zelf annuleren, maar je kan waarschijnlijk geen claim leggen bij een annuleringsverzekering. Die kleurcodes gaan uiteindelijk vooral over wie er aansprakelijk is: Geel ben misschien je zelf aansprakelijk, oranje je werkgever/vakantiebestemming, rood het ministerie.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 15:26

Ligone

Moeha!

JB schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:01:
[...]

Ik zal het nog beter maken: Als Belgisch grensbewoner bezoek ik noord of zuid Nederland. Ik keer terug naar huis maar omdat ik in Nederland woon moet ik niks. De volgende dag ga ik weer werken in België en kom over het ganse land en kom in contact met diverse personen werkende bij busmaatschappijen, transportfirma's etc.

En wettelijk doe ik niks verkeerd. 8)7

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:06
Het is natuurlijk niet zo dat de Belgische regels enkel voor inwoners van België gelden. Nederlanders, Portugezen, Vietnamezen en wie dan ook die vanuit Noord- en Zuid-Holland naar België komen moeten zich aan de regels houden.

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

MikeyMan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:03:
[...]

Dat zit hem volgens mij meer in het feit dat ons oranje vergelijkbaar is met hun rood en ons geel met hun oranje?
Is dat zo? Dacht dat hun oranje "alleen noodzakelijk" betekent?

Mijn boefje is liev!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Stoney3K schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:03:
[...]

Dan kun je altijd zelf annuleren, maar je kan waarschijnlijk geen claim leggen bij een annuleringsverzekering. Die kleurcodes gaan uiteindelijk vooral over wie er aansprakelijk is: Geel ben misschien je zelf aansprakelijk, oranje je werkgever/vakantiebestemming, rood het ministerie.
Dat begrijp ik maar je zou ook verwachten dat vakantieparken dit zelf dienen te doen? Want nu ga je geheid mensen over de grens krijgen uit provincies waarvan het vanuit België niet "toegestaan" is om er naar af te reizen..

Mijn boefje is liev!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

DutchCommando schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:06:
Het is natuurlijk niet zo dat de Belgische regels enkel voor inwoners van België gelden. Nederlanders, Portugezen, Vietnamezen en wie dan ook die vanuit Noord- en Zuid-Holland naar België komen moeten zich aan de regels houden.
Ja snap ik maar daar zeg je mee dat die mensen wel naar Belgie mogen maar andersom niet 8)7 Dat staat toch compleet haaks op elkaar? België zegt niet gaan, maar Nederlanders komen geheid wel die kant op.

Mijn boefje is liev!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:06:
[...]

Is dat zo? Dacht dat hun oranje "alleen noodzakelijk" betekent?
Dacht dat ik dat langs zag komen vanmiddag. Maar lijkt idd toch redelijk gelijk te zijn.
Zal morgen wel gelijk getrokken worden.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 16-09-2020 23:15 ]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:22
Ondertussen is op Twitter de hashtag #legeteststraten trending inclusief foto's.
Nu is voor mij de dichtstbijzijnde sowieso 25min rijden, maar toen ik eind juli ging was het serieus druk in Venlo.

Ik geloof dat de foto's best echt kunnen zijn, maar genomen op bv een pauze moment.
Of zijn de testmiddelen op? En dat daarom niet meer volledig getest wordt en ook niemand ingepland lijkt te kunnen worden?

@Kuusj hoe druk was het bij jou? Urmond wordt iig als 'lege' locatie genoemd

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 17-09-2020 00:53 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
GAIAjohan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 00:52:
Ondertussen is op Twitter de hashtag #legeteststraten trending inclusief foto's.
Nu is voor mij de dichtstbijzijnde sowieso 25min rijden, maar toen ik eind juli ging was het serieus druk in Venlo.

Ik geloof dat de foto's best echt kunnen zijn, maar genomen op bv een pauze moment.
Of zijn de testmiddelen op? En dat daarom niet meer volledig getest wordt en ook niemand ingepland lijkt te kunnen worden?

Er is genoeg capaciteit bij de GGD, echter niet bij de labaratoria.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:22
Mr.Joker schreef op donderdag 17 september 2020 @ 01:46:
[...]

Alleen met 30.000 tests per dag zijn die lege foto's wel erg vreemd hoor.
Met 80 testlocaties die ~ 10uur per dag werken zou je wel drukte verwachten ;).
Dan moeten er per locatie nml meer dan 30 per uur doorheen.

Echter de foto's laten wat anders zien. Nu is het zo dat de meeste door ontkenners worden geplaatst, en die wil ik eigenlijk geen podium geven..

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 17-09-2020 04:00 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Mr.Joker schreef op donderdag 17 september 2020 @ 01:46:
[...]

Zat ruimte bij de robotlab locaties!
Maar dat wil het OMT niet!

Nederlandse corruptie...

Ik heb de afspraak voor mijn zoon eruit laten halen. Vanaf het moment dat je een test hebt gedaan moet je thuisblijven.

Nu is hij eruit onder de noemer klachtenvrij.
Weer naar school, zijn klachten (snotneus) zijn nagenoeg weg.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:40
GAIAjohan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 03:59:
[...]

Alleen met 30.000 tests per dag zijn die lege foto's wel erg vreemd hoor.
Met 80 testlocaties die ~ 10uur per dag werken zou je wel drukte verwachten ;).
Dan moeten er per locatie nml meer dan 30 per uur doorheen.

Echter de foto's laten wat anders zien. Nu is het zo dat de meeste door ontkenners worden geplaatst, en die wil ik eigenlijk geen podium geven..
In Helmond hebben ze een teststraat waar er 800 getest kunnen worden per dag.
Nog 37 van dit soort teststraten en je zit al over de 30.000 testen per dag heen. Waar er dus meer dan 100 testlocaties zijn.
Maar de GGD kan dus niet eens gebruik maken van die volle 30.000 omdat dat de labcapaciteit is waar ook ziekenhuizen (en nog andere plekken) gebruik van moeten maken.

Blijft overigens wel een flinke blamage dat die labcapaciteit nu al zo'n tijd de bottleneck is.
Wat dat betreft is er echt wel wat om kritisch op te zijn. Jammer dat het geframed wordt als een evil plan van de overheid om ons te misleiden. Maar er zit weinig slechte wil achter, gewoon onkunde/slechte keuzes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:18
@BlakHawk Sure, dat is corruptie. Er zal helemaal geen nuance zijn.

Flikker toch op man.

(Wat niet wil zeggen dat daar geen fouten zijn gemaakt, om wellicht vreemde gronden. Maar besef ook dat de grote labs dit verhaal ook pushen(!). Die hebben ook een belang).

[ Voor 49% gewijzigd door ijdod op 17-09-2020 09:13 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah daar zijn ze alvast:

Horeca voelt zich de gebeten hond bij dreiging lokale maatregelen https://www.nu.nl/economi...g-lokale-maatregelen.html (via @NUnl)

Als je oorzaak 1 en 2 niet kunt handhaven zul je moeten kijken naar de oorzaken die wel te handhaven zijn. Heel vervelend, maar het is wat het is.

Nog los van de vraag hoeveel secundaire besmettingen uit de horeca ontstaan zijn. Vooral in steden als Delft waar ik begreep dat men weer als vanouds hossend door de kroegen gaat tot in de late uurtjes.

Dit staat voor mij overigens wel los van de vraag of en hoeveel er gecompenseerd dient te worden.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 17-09-2020 09:13 ]

• BlakHawk
ijdod schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:24:
@BlakHawk Sure, dat is corruptie. Er zal helemaal geen nuance zijn.

Flikker toch op man.

(Wat niet wil zeggen dat daar geen fouten zijn gemaakt, om wellicht vreemde gronden. Maar besef ook dat de grote labs dit verhaal ook pushen(!). Die hebben ook een belang).
OMT heeft andere belangen...

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/04-09-2020/VPWON_1310903

Zie op 6 minuten voorzitster microbiologen en onderdeel van het OMT.
Totaal geen steekhoudende argumenten als het op coronatests neerkomt.

Als je kijkt naar patientenzorg aan bedden uiteraard wel.

Kijk ook de aflevering van de dag ervoor terug:
https://www.npostart.nl/nieuwsuur/03-09-2020/VPWON_1310902

Uitermate stuitend om te zien overigens!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:50

vectormatic

Warlock of the doorlock

@MikeyMan Inderdaad, ik snap ook niet zo dat "men" in het algemeen secundaire effecten niet ziet. Leuk dat 50% van de besmettingen binnenshuis plaats vindt, maar het is natuurlijk niet zo dat al die mensen ook alleen maar binnenshuis besmet zijn. Als je de besmettingen in de horeca halveert gaan ook binnenshuis het totaal aantal besmettingen omlaag, ook al blijft het percentage gelijk (of gaat omhoog)

Ik snap ook niet dat het RIVM nog vrolijk roept dat de situatie onder controle is, in twee weken zijn we van 500 naar 1500 per dag gegaan, de R ligt op ~1.4 (gestegen vanaf 1.17, wat destijds al reden was voor een oproep om je aan de regels te houden en niet meer dan 6 mensen op bezoek) en de testcapaciteit bezwijkt onder de druk.

Wat mij betreft tijd voor nieuwe maatregelen, en snel, als er niet meer snel getest kan worden wordt elke vorm van snel reageren bij een besmetting kansloos en stijgt de R nog verder.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BlakHawk schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:43:
[...]

OMT heeft andere belangen...

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/04-09-2020/VPWON_1310903

Zie op 6 minuten voorzitster microbiologen en onderdeel van het OMT.
Totaal geen steekhoudende argumenten als het op coronatests neerkomt.

Als je kijkt naar patientenzorg aan bedden uiteraard wel.

Kijk ook de aflevering van de dag ervoor terug:
https://www.npostart.nl/nieuwsuur/03-09-2020/VPWON_1310902

Uitermate stuitend om te zien overigens!
Hoewel daar ongetwijfeld mensen tussen zitten die niet zuiver op de graad zijn, of andere belangen hebben, is dat iets anders dan het hele OMT corrupt noemen. Het zijn net mensen zeg maar.

Zelfs nu nog blijkt het erg lastig om zomaar even een lab aan te haken. Het gaat niet alleen om doen van de tests, maar ook logistiek van en naar dat lab, ontsluiten van gegevens, privacy en what not.

Maar uiteraard is het op bepaalde kringen erg makkelijk om dit zwaar te onderschatten, en het dan op een complot te gooien.
Daarmee zeg ik overigens niet dat het lekker gaat momenteel, maar er zit wel wat meer achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
vectormatic schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:45:
@MikeyMan Inderdaad, ik snap ook niet zo dat "men" in het algemeen secundaire effecten niet ziet. Leuk dat 50% van de besmettingen binnenshuis plaats vindt, maar het is natuurlijk niet zo dat al die mensen ook alleen maar binnenshuis besmet zijn. Als je de besmettingen in de horeca halveert gaan ook binnenshuis het totaal aantal besmettingen omlaag, ook al blijft het percentage gelijk (of gaat omhoog)

Ik snap ook niet dat het RIVM nog vrolijk roept dat de situatie onder controle is, in twee weken zijn we van 500 naar 1500 per dag gegaan, de R ligt op ~1.4 (gestegen vanaf 1.17, wat destijds al reden was voor een oproep om je aan de regels te houden en niet meer dan 6 mensen op bezoek) en de testcapaciteit bezwijkt onder de druk.

Wat mij betreft tijd voor nieuwe maatregelen, en snel, als er niet meer snel getest kan worden wordt elke vorm van snel reageren bij een besmetting kansloos en stijgt de R nog verder.
Nee dank je, ik ben absoluut geen voorstander van forsere maatregelen alsin lock-down.

Misschien moet Nederland net als de rest van de wereld eens aan de mondkapjes?
Toch apart dat Landen als Italie met 60 miljoen inwoners en 60.000 testen per dag bijna eenzelfde besmettingsgraad laat zien als Nederland....

Heel de wereld werkt met mondkapjes, behalve het eigenwijze Nederland. Met eigenwijze "specialisten" die een andere mening heben dan andere "specialisten" uit anderre landen en zelfs het WHO....

• BlakHawk
MikeyMan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:47:
[...]

Hoewel daar ongetwijfeld mensen tussen zitten die niet zuiver op de graad zijn, of andere belangen hebben, is dat iets anders dan het hele OMT corrupt noemen. Het zijn net mensen zeg maar.

Zelfs nu nog blijkt het erg lastig om zomaar even een lab aan te haken. Het gaat niet alleen om doen van de tests, maar ook logistiek van en naar dat lab, ontsluiten van gegevens, privacy en what not.

Maar uiteraard is het op bepaalde kringen erg makkelijk om dit zwaar te onderschatten, en het dan op een complot te gooien.
Daarmee zeg ik overigens niet dat het lekker gaat momenteel, maar er zit wel wat meer achter.
Ik noem het geen complot, en corruptie in de zin van eigen belangen boven landsbelang plaatsen.
Ze krijgen mondjesmaat tests binnen, maar de GGD levert op advies OMT liever tests naar 65 kleinere labs, dan 4 grote labs.

Over logistiek gesproken...
Als privacy niet goed was, zouden ze nets moeten krijgen.

Maar nu impliceer je dat partijen als Sanquin geen privacy kunnen waarborgen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@BlakHawk Ik noem verschillende redenen waarom het lastig kan zijn om een testlab toe te voegen aan de poule. Jij legt de link tussen Sanquin en privacy. Dat heb ik niet gezegd.

De hele keten moet dichtgetimmerd worden, en das niet iets van een paar dagen.

Ik dacht overigens dat Sanquin al in de poule zit?

Dit geeft wellicht een beetje een beeld van de uitdaging:
https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/aanvullend

Sanquin staat hier wel bij.

[ Voor 40% gewijzigd door MikeyMan op 17-09-2020 09:58 ]

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@BlakHawk een mondkapjesplicht is toch ook een maatregel? Volgens mij riep ik nergens "lockdown"

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• BlakHawk
MikeyMan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:54:
@BlakHawk Ik noem verschillende redenen waarom het lastig kan zijn om een testlab toe te voegen aan de poule. Jij legt de link tussen Sanquin en privacy. Dat heb ik niet gezegd.

Kijk die uitzendingen eerst maar eens, dan begrijp je wat ik bedoel aan "corruptie".
Mevrouw Vossen wil eigen inkomsten veiligstellen want werkt zelf (zelfstandig) bij een ziekenhuislab.

Sanquin klaagt dat ze op wilden schalen, maar dat GGD in o[pdracht van OMT niet wil meewerken aan meer tests naar hen. Ze kunnen het aan, draaien al mee, maar toch krijgen ze niets extra's...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 16:24
BlakHawk schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:49:
[...]

Nee dank je, ik ben absoluut geen voorstander van forsere maatregelen alsin lock-down.

Toch apart dat Landen als Italie met 60 miljoen inwoners en 60.000 testen per dag bijna eenzelfde besmettingsgraad laat zien als Nederland....
Als je naar de besmettingsplekken kijkt en het aantal inwoners in die gebeiden zie je dat het daar ongeveer hetzelfde gaat als in Nederland. Erg apart is het dus niet. Het is wel apart als je gehele landen gaat vergelijken omdat je dan veel demografische verschillen hebt waardoor het appels met peren vergelijken is.
Heel de wereld werkt met mondkapjes, behalve het eigenwijze Nederland. Met eigenwijze "specialisten" die een andere mening heben dan andere "specialisten" uit anderre landen en zelfs het WHO....
Over heel de wereld zie je amper verschil tussen plekken waar met mondkapjes gewerkt wordt en waar niet. Dan mag je Nederland best eigenwijs noemen (want dat zijn we ook gewoon), maar het geeft ook aan dat we nadenken over de maatregelen. En dan zijn de bewijzen dat mondkapjes op deze manier iets toevoegen heel erg klein. Zeker omdat de meeste besmettingen nog steeds thuis en bij familie gebeuren waar mondkapjes toch niet gebruikt gaan worden.

Daarnaast vind ik het heel erg apart dat je zo bekritiserend bent maar wel je kind met een snotneus naar school laat gaan..... Dat is nl. precies de reden waarom de huidige maatregelen niet genoeg werken.....
MikeyMan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:54:

Dit vind ik eerlijk gezegd een nogal kul-argument van de regering. We hebben ruim een half jaar de tijd gehad waarin we wisten dat de huidige capaciteit zeer waarschijnlijk niet voldoende zou zijn. Dit had dus al lang opgezet kunnen worden. De regering is wat dit betreft gewoon slecht bezig.

[removed]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

redwing schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:15:

[...]

Dit vind ik eerlijk gezegd een nogal kul-argument van de regering. We hebben ruim een half jaar de tijd gehad waarin we wisten dat de huidige capaciteit zeer waarschijnlijk niet voldoende zou zijn. Dit had dus al lang opgezet kunnen worden. De regering is wat dit betreft gewoon slecht bezig.
Dat het beter moet, maakt het nog geen kulargument.
Ik bedoel ook niet te zeggen dat het allemaal hosanna is. Dit had beter gemoeten, zonder twijfel.

En ik denk dat dit zomaar de hele keten te verwijten is. Regering, GGD's, Ziekenhuizen, Labs. Als die allemaal voor twee maanden vertraging zorgen ben je al erg aan de late kant zeg maar.

Ik wil alleen maar aangeven dat er wat meer achter zit dan labs die roepen 'we kunnen morgen beginnen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:47:
[...]

Wat mij opvalt zijn de cijfers. Dat er verzachtende omstandigheden zijn waarom NL een constant probleem met testen heeft, geloof ik meteen. Maar waarom NL er in negatieve zin uitspringt ten opzichte van de buren is mij nog niet helemaal duidelijk. Hebben ze in België de VOC-mentaliteit overgenomen? Feit is dat als er naar testen per miljoen inwoners wordt gekeken er in BE meer dan 2x zoveel getest is. Dit betekent dus dat in absolute aantalen ze daar ook veel meer testen/getest hebben. Als je naar testen/1 miljoen inwoners kijkt staat NL op plek 61, tussen Roemenie en Servie. Qua totaal aantal testen doen we het beter, op plek 35.Tussen Irak en Roemenie.
Ik vind dat we zwaar underperformen op testgebied ten opzichte van de ons omringende landen. Dat een journalist ditzelfde vindt en vervolgens gaat kijken hoe dit zou kunnen komen, prima. Ik denk trouwens niet dat de conclusie moet zijn dat het OMT corrupt is.

Voor de test-statistieken kijk ik trouwens op worldometers.info.

Dat betekent, stam + t .

• Kuusj

Kuusj

GAIAjohan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 00:52:

Maastricht. Maar daar was het echt niet rustig, stonden op ieder moment dat ik daar was wel een auto of 20-25 te wachten.

Urmond zou nog drukker zijn als ik de dame aan de telefoon mocht geloven.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Apache4u schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:21:
[...]

Wat mij opvalt zijn de cijfers. Dat er verzachtende omstandigheden zijn waarom NL een constant probleem met testen heeft, geloof ik meteen. Maar waarom NL er in negatieve zin uitspringt ten opzichte van de buren is mij nog niet helemaal duidelijk. Hebben ze in België de VOC-mentaliteit overgenomen? Feit is dat als er naar testen per miljoen inwoners wordt gekeken er in BE meer dan 2x zoveel getest is. Dit betekent dus dat in absolute aantalen ze daar ook veel meer testen/getest hebben. Als je naar testen/1 miljoen inwoners kijkt staat NL op plek 61, tussen Roemenie en Servie. Qua totaal aantal testen doen we het beter, op plek 35.Tussen Irak en Roemenie.
Ik vind dat we zwaar underperformen op testgebied ten opzichte van de ons omringende landen. Dat een journalist ditzelfde vindt en vervolgens gaat kijken hoe dit zou kunnen komen, prima. Ik denk trouwens niet dat de conclusie moet zijn dat het OMT corrupt is.

Volgens mij zit dat er dan weer in dat we ooit de keuze hebben gemaakt om dicht bij de patient (en dus in het ziekenhuis) te testen. Daarmee is de bulkcapaciteit in feite afgeschreven. Dit zal normaal gesproken ongetwijfeld voordelen hebben, maar in een pandemie mis je dan de infrastructuur om die bulk weg te draaien.

Zag daar gisteren een artikel over langs komen, zal hem eens opzoeken.

edit: deze is iets ouder:
https://www.volkskrant.nl...n-reconstructie~be66626e/

deze iets recenter; vanuit het oogpunt van een commercieel lab:
https://www.nporadio1.nl/...test-capaciteit-vergroten

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 17-09-2020 10:27 ]

• BlakHawk
redwing schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:15:
Daarnaast vind ik het heel erg apart dat je zo bekritiserend bent maar wel je kind met een snotneus naar school laat gaan..... Dat is nl. precies de reden waarom de huidige maatregelen niet genoeg werken.....
Zeker!
En een tweede keer denk ik nog wel een keer na, want er is geen capaciteit. Ik ben 1,5 week verder voor afspraak+uitslag.

Verder nauw contact met de leerkracht, die het helemaal niet als problematisch ziet en zelf aangeeft, "Laat hem zoals hij nu is aub gewoon komen, want dit is zo mild".

Toen mijn vrouw getest werd was het zaterdag bellen, zondag test en maandag uitslag. Dat was een maand geleden. Dat is werkbaar...

Via de telefoon kon ik niet eens een afspraak maken, omdat de komende 72 uur vol zat en ik geen afspraak kon plannen daarbuiten.

Zorg eerst maar dat de testcapaciteit op orde is, dan praten we verder. Voor nu is hij "klachten vrij".
Als ik op school rondloop hoor ik andere kinderen zelfs hoesten etc. die gaan ook naar school. Gaan we dan echt ieder kind iedere maand opnieuw testen? Nee, ik doe er niet aan mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BlakHawk schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:26:
[...]

Verder nauw contact met de leerkracht, die het helemaal niet als problematisch ziet en zelf aangeeft, "Laat hem zoals hij nu is aub gewoon komen, want dit is zo mild".
Ah, kleuterleraar Teun is de nieuwe Corona expert :+

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• BlakHawk
Apache4u schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:21:
[...]

Corrupt heb ik iets verder genuanceerd: ze willen eigen inkomsten veilig stellen boven het gebruik van robotlabs.

Blijkt duidelijk uit alle uitspraken, ook van het OMT zelf.

Heb je de twee uitzendingen van nieuwsuur gezien?
fsfikke schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:28:
[...]

Ah, kleuterleraar Teun is de nieuwe Corona expert :+
Zeker niet, maar ik weet dat hij niets heeft, omdat dit past bij zijn reguliere klachten ieder ajaar en voorjaar.
De enige reden dat ik zou testen is dat hij officieel weer naar voetbal en school mag.

[ Voor 12% gewijzigd door BlakHawk op 17-09-2020 10:30 ]

• redwing
MikeyMan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:20:
[...]

Dat het beter moet, maakt het nog geen kulargument.
Ik bedoel ook niet te zeggen dat het allemaal hosanna is. Dit had beter gemoeten, zonder twijfel.
Ik noem het een kulargument omdat de enige reden dat het nu niet geregeld is, is omdat de regering er niet aan begonnen is. Als ze een paar maanden geleden hiermee waren begonnen was de capaciteit nu makkelijk op orde geweest.
En ik denk dat dit zomaar de hele keten te verwijten is. Regering, GGD's, Ziekenhuizen, Labs. Als die allemaal voor twee maanden vertraging zorgen ben je al erg aan de late kant zeg maar.

Ik wil alleen maar aangeven dat er wat meer achter zit dan labs die roepen 'we kunnen morgen beginnen'.
Ik denk juist niet dat het aan de hele keten ligt. De labs geven al sinds maart aan dat ze makkelijk op kunnen schalen mits dat gevraagd wordt. De GGD's kunnen wel opschalen maar dat is zinloos omdat er geen lab-ruimte is. Blijft er maar 1 partij over die eerder stappen had moeten zetten en dat is de opdrachtgever oftewel de regering. Die is simpelweg nog steeds reactief bezig ipv proaktief te werken.
Dat zie je terug in de test-tekorten, ventilatie bij b.v. scholen wat nog steeds niet duidelijk is omdat er pas na de vakantie iets begonnen is (ipv 3 maanden eerder toen het al bekend was), maatregelen tegen corona (er zijn wel signaal-levels, maar wat er bij die levels moet gebeuren is nog niet bedacht) e.d.

In dit geval vind ik dat de regering het de eerste maanden prima heeft gedaan, maar daarna achter de feiten aan is blijven lopen ipv de sprong te maken om ervoor te komen.

[removed]

• redwing
BlakHawk schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:26:
[...]
Zeker!
En een tweede keer denk ik nog wel een keer na, want er is geen capaciteit. Ik ben 1,5 week verder voor afspraak+uitslag.
Even voor de duidelijkheid, ik snap het wel, ik vind het alleen raar om zo hard te klagen als je zelf meewerkt met het probleem ;)
En dit is totaal tegen de regels. Maar wederom ben ik het ermee eens dat dit ook komt omdat de regels nog steeds heel onduidelijk zijn en dagelijks veranderen (houd de RIVM site maar eens goed in de gaten)
Toen mijn vrouw getest werd was het zaterdag bellen, zondag test en maandag uitslag. Dat was een maand geleden. Dat is werkbaar...

Via de telefoon kon ik niet eens een afspraak maken, omdat de komende 72 uur vol zat en ik geen afspraak kon plannen daarbuiten.

Zorg eerst maar dat de testcapaciteit op orde is, dan praten we verder. Voor nu is hij "klachten vrij".
Als ik op school rondloop hoor ik andere kinderen zelfs hoesten etc. die gaan ook naar school. Gaan we dan echt ieder kind iedere maand opnieuw testen? Nee, ik doe er niet aan mee...
En dus zal de 2e golf er wel komen. Wederom snap ik het best, maar juist door zo te werken gaat dit weer fout. En zoals ik hierboven al aangeef is dit naar mijn idee puur te wijten aan een regering die reaktief ipv pro-aktief bezig is.

[removed]

• stylezzz
  • Laatst online: 19:32
Het is de schuld van Rutte!!111!!! 8)7

We hebben er in nederland natuurlijk wel een handje van om dingen op het randje 'genoeg' in te schalen. Meer is verspilling, en minder is ook niet wenselijk. Kijk maar naar de hoeveelheid IC bedden, in de omringende landen verzuipen ze in de plaatsen.... In nederland grote paniek hoe z.s.m. extra plek te creeren etc etc.

• BlakHawk
redwing schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:32:
En dus zal de 2e golf er weer komen. Wederom snap ik het best, maar juist door zo te werken gaat dit weer fout. En zoals ik hierboven al aangeef is dit naar mijn idee puur te wijten aan een regering die reaktief ipv pro-aktief bezig is.
En ik denk steeds vaker: "Laat het maar lekker rondrazen".
Ja dan hebben we "iets" meer doden. Dat is jammer... En als ik daarbij hoor, shit happens.

Dat risico neem ik dan wel.

Al begrijp ik dat anderen dat risico niet willen nemen.

Maar dan moet je ook geen AH meer binnenlopen naar mijn mening. Loop ik daar rond met een hoestend persoon, denk ik toch: had hij nu maar een mondkapje op!

Het is dubbel en ik zit er dus ook tweeledig in. Maar ik merk dat ik de laatste tijd wat omsla naar één kant.

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 17-09-2020 10:36 ]

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@BlakHawk leuk, jij vindt het dus prima om iedereen met zorgen een soort van normaal leven (zo normaal als dat nu kan), te ontzeggen omdat de rest van het land zich niet aan de afspraken houdt? Zo komen we er wel als land.

• redwing
BlakHawk schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:35:
[...]
Ja dan hebben we "iets" meer doden. Dat is jammer... En als ik daarbij hoor, shit happens.

Maar dan moet je ook geen AH meer binnenlopen naar mijn mening. Loop ik daar rond met een hoestend persoon, denk ik toch: had hij nu maar een mondkapje op!

Het is dubbel en ik zit er dus ook tweeledig in. Maar ik merk dat ik de laatste tijd wat omsla naar één kant.
Het grote probleem hiermee is dat je dan de samenleving in groepen gaat verdelen. Jij kunt vrolijk rondlopen met een zeer klein risico, oma/opa/mensen met luchtklachten/overgewicht en andere risico-groepen verplicht je thuis te blijven.

En dat 'iets meer doden' hebben we gezien in maart. Hadden we toen geen lockdown gehad, had je het echt niet over 'iets meer doden' gehad. Maar vandaar dat het wel goed is dat mensen minder lang in het ziekenhuis blijven omdat we beter weten hoe het behandeld moet worden. Dat betekend dat je een grotere piek aan besmettingen aan kunt. Aan de andere kant is dat echt niet voldoende om een piek zoals in maart ongestoord door te laten stijgen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BlakHawk schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:35:
[...]

Heb het vaker gezegd; die doden interesseren me op zich ook niet zo heel erg.
Maar zeker met corona hebben ze vaak niet het fatsoen hebben om thuis een beetje vlot dood te gaan, maar eerst een paar weken in een ziekenhuis/op de IC gaan liggen. En dus geld kosten, de zorg om zeep helpt etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:01

gws24

Thinking is hard!

stylezzz schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:34:
Het is de schuld van Rutte!!111!!! 8)7

We hebben er in nederland natuurlijk wel een handje van om dingen op het randje 'genoeg' in te schalen. Meer is verspilling, en minder is ook niet wenselijk. Kijk maar naar de hoeveelheid IC bedden, in de omringende landen verzuipen ze in de plaatsen.... In nederland grote paniek hoe z.s.m. extra plek te creeren etc etc.
Dit is inderdaad vooral het probleem. Als je de Jonge hoorde, ik dacht vorige week, dan gingen ze uit van 30k tests per dag in september en 50k in oktober*. Probleem is dat er dan ook precies op die aantallen gestuurd wordt in plaats van dat men voor de zekerheid overcapaciteit realiseert van bijvoorbeeld 80k per dag voor het geval dat de ramingen een onderschatting blijken te zijn. Nou is dat niet haalbaar in alle gevallen want te duur en onnodig maar voor een pandemie die zo ingrijpend is voor zoveel mensen op zoveel gebieden is het verkeerde zuinigheid dat helaas heel erg in het dna van NL zit.

* (getallen en precieze maanden kunnen niet helemaal kloppen want ik doe dit even uit herrinnering en het is puur als voorbeeld bedoeld)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:34
Kan iemand mij uitleggen waarom wij niet gewoon de risico groepen (Obesitas, oud, rokende) isoleren van de rest? Waarom moeten wij de economie nog verder om zeep helpen om een select aantal te beschermen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Omdat die groep enorm groot is en 'ze isoleren' een loze kreet is die onmogelijk uit te voeren is. Wie gaat bijvoorbeeld voor hun eten zorgen ? Noodrantsoenen uit vliegtuigen droppen ?

rokers: 21% van Nederland
diabetici: 14% van Nederland
obesitas (afhankelijk van waar je de grens trekt) 17% van Nederland

[ Voor 25% gewijzigd door IJzerlijm op 17-09-2020 11:06 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:39

Standeman

Prutser 1e klasse

DiscoNootje schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:02:
Kan iemand mij uitleggen waarom wij niet gewoon de risico groepen (Obesitas, oud, rokende) isoleren van de rest? Waarom moeten wij de economie nog verder om zeep helpen om een select aantal te beschermen?
Omdat je dan half Nederland in isolatie moet zetten en dan defacto alsnog de economie omzeep helpt. Zo zjin er al 1,2 miljoen mensen die diabetes hebben en dus in die risicogroep valt.

Maar goed, het is altijd makkelijk praten wanneer je niet in een risicogroep valt en er dus geen last van dergelijke maatregelen zal hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Standeman op 17-09-2020 11:07 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:56
Die groep is enorm.
En zou leuk zijn: je wordt een jaartje ouder en "ineens" wordt je "opgesloten".

Wij leven gelukkig in een SAMENleving.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Volgens mij zijn er nog wel wat plekken in de gevangenis vrij idd. ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Als je die gedachte volgt kun je ook gewoon iedereen die positief is getest even een paar weekjes opsluiten, dat zal ook een behoorlijk effect hebben op de hoeveelheid besmettingen.

En ik zou best vóór extreem drastische maatregelen zijn als ze echt tijdelijk zouden zijn (dus een paar weken) en een definitieve oplossing zouden bieden. Maar de enige definitieve oplossing die we nu hebben is een vaccin, de rest is uitstel.

[ Voor 19% gewijzigd door Stoney3K op 17-09-2020 11:10 ]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Op de lange termijn is het isoleren van mensen die zich niet laten vaccineren ook een optie.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
BlakHawk schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:49:
[...]

Dat bewijst dan weer dat mondkapjes geen zin hebben, aangezien dat dezelfde besmettingsgraad oplevert. Hoe verklaar je dat het Europa-breed overal weer oplaait?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• DiscoNootje
IJzerlijm schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:04:
Omdat die groep enorm groot is en 'ze isoleren' een loze kreet is die onmogelijk uit te voeren is. Wie gaat bijvoorbeeld voor hun eten zorgen ? Noodrantsoenen uit vliegtuigen droppen ?

rokers: 21% van Nederland
diabetici: 14% van Nederland
obesitas (afhankelijk van waar je de grens trekt) 17% van Nederland
Dat is natuurlijk geen optelsom. Hoewel ik geen cijfers heb, vermoed ik dat de groepen obesitas en diabetici vrijwel overlappen en een significant deel van de rokers ook. Bovendien zijn dit over het algemeen niet bepaald de categorie mensen die het hart van de economie vormen, met uitzondering van een deel rokers wellicht.

Isoleren is dan misschien een verkeerd woord. Waarom kunnen wij de regels voor deze risico groepen niet aanscherpen? Bijvoorbeeld een mondkapjes plicht. Contact verbod met meer dan 2 personen etc.

De vorige lockdown heeft flinke schade aangericht. Ik hoop dat we niet weer die kant op gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanW
  • Laatst online: 17:43
DiscoNootje schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:15:
[...]

Dat is natuurlijk geen optelsom. Hoewel ik geen cijfers heb, vermoed ik dat de groepen obesitas en diabetici vrijwel overlappen en een significant deel van de rokers ook. Bovendien zijn dit over het algemeen niet bepaald de categorie mensen die het hart van de economie vormen, met uitzondering van een deel rokers wellicht.

Isoleren is dan misschien een verkeerd woord. Waarom kunnen wij de regels voor deze risico groepen niet aanscherpen? Bijvoorbeeld een mondkapjes plicht. Contact verbod met meer dan 2 personen etc.

De vorige lockdown heeft flinke schade aangericht. Ik hoop dat we niet weer die kant op gaan.
Sorry, maar wat een onzin, aannames en nog meer onzin :X

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk dat je op lange termijn inderdaad naar maatregelen moet om risicogroepen meer te beschermen terwijl 'de rest' wat meer kan, ook om de economie niet om te laten vallen.

Maar wat het vervelende hieraan is, is dat er eigenlijk geen maatregelen zijn die mensen kunnen nemen om zichzelf te beschermen, eigenlijk alle maatregelen zijn er op gericht dat anderen beschermd worden. Behalve jezelf zo veel mogelijk isoleren, maar dat is voor zo'n grote groep op lange termijn ook niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

DiscoNootje schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:15:
[...]

*knip* Een godwin vergelijking maken is ongewenst. Maak je punt op een andere manier aub

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 18-09-2020 09:52 ]

Default blanke hetero

• DiscoNootje
Waar slaat dit op? Ik stel een concrete vraag. Wel ja, laten we het hele land maar weer dicht gooien. Dat heeft wel zin, is gebleken. Feit blijft dat de effectiviteit van dit virus en daarmee de gevolgen zich vooral richt op een bepaalde bevolkingsgroep (oudere, zwakkere), en zo moeten we het dus ook bestrijden. Leuk dat er gelijk weer vergelijkingen worden gemaakt met de 2e wereld oorlog, maar dat heeft nergens ook maar iets mee te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 18-09-2020 09:52 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 13:54

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ah, de mondkapjes zijn weer terug :). Ik denk eigenlijk niet dat je een relatie kan leggen tussen mondkapjes en besmettingsgraad, maar kijk toch eens naar het volgende kaartje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOCkmU4rzDosq2DkTgBXZKzcYwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZjYbvuUnFDzdLHFjQc5XnRX.jpg?f=fotoalbum_large

Op Nederland en Scandinavië na is overal een uitgebreidere mondkapjesplicht dan in het OV. Je kan een hele hoop conclusies trekken, maar dat het in mondkapjeslanden beter gaat is er daar volgens mij op geen enkele manier één van. Niet dat die andere conclusies wel waarde hebben obv dit plaatje, maar toch...

Als je in landen bent geweest waar ze die dingen dragen, dan is het toch bijna onmogelijk om een andere conclusie te trekken dan die dingen het excuus zijn om andere maatregelen te laten varen?

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 17-09-2020 11:32 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Stoney3K schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:18:
Ik denk dat je op lange termijn inderdaad naar maatregelen moet om risicogroepen meer te beschermen terwijl 'de rest' wat meer kan, ook om de economie niet om te laten vallen.

Maar wat het vervelende hieraan is, is dat er eigenlijk geen maatregelen zijn die mensen kunnen nemen om zichzelf te beschermen, eigenlijk alle maatregelen zijn er op gericht dat anderen beschermd worden. Behalve jezelf zo veel mogelijk isoleren, maar dat is voor zo'n grote groep op lange termijn ook niet te doen.
Ik was van het weekend in de Efteling en de hoeveelheid opas en omas vond ik echt hoog daar. Nu vond ik het bij de efteling we verbazingwekkend goed gaan over het algemeen. In de rij keurig aangegeven waar je mocht staan en iedereen hield zich daar ook aan. Tuurlijk liep je wel eens buiten te dicht langs iemand maar dat gebeurt overal tegenwoordig en het risico daarvan lijkt sowieso erg beperkt.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:21
Señor Sjon schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:13:
[...]

Dat bewijst dan weer dat mondkapjes geen zin hebben, aangezien dat dezelfde besmettingsgraad oplevert. Hoe verklaar je dat het Europa-breed overal weer oplaait?
Bewijst niks. Mondkapjes helpen net zoals elke andere maatregel in een bepaalde mate. Dus je vermindert de verspreiding. Hoe meer maatregelen, hoe effectiever.

Het is hetzelfde als roepen: afstand houden heeft geen zin, hoe verklaar je anders dat het weer oplaait.

Ja, mensen die niet voldoende afstand houden etc. Zelfde met mondkapjes natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 19:26
Zoals gezegd, de helft van de samenleving.

We kunnen het ook omdraaien dus. Alle gezonde mensen in isolatie. De risicogroepen hebben al genoeg ongemakken. En gaan waarschijnlijk eerder dood. Dus laat de rest maar een jaartje opofferen.

Het is ook voornamelijk jeugd die elkaar besmet. Die kunnen blijkbaar zich niet aan de regels houden. Dus allemaal in isolement.

Maar in alle seriousness. Deze discussie is al 100x langs gekomen ondertussen.
  • Te grote groep
  • Helpt de economie zeker niet. De risicogroepen zijn vaak ouder, en hebben véél meer besteedbaar inkomen. De enige die er baat bij hebben zijb discotheken. Maar veel kroegen zullen minder omzet draaien.
  • SAMENleving.
  • Sociaal isolement. Ouders en grootouders (en grootouders is tussen de 40 en 100, een best grote groep) die hun (klein)kinderen een jaar of langer niet kunnen zien en in sociaal isolement kunnen raken.
Het grappige is: dit soort ideeën worden altijd geopperd door mensen die niet in de groep vallen die in isolement moet......

Een beter wereld begint bij jezelf toch? })

Doe zelf trouwens niet mee aan de betere wereld. Zit momenteel in Griekenland (vaste land) nadat de vorige vakantie (Grieks eiland) werd geannuleerd. Zeer rustig, en men is hier veel strenger met mondkapjes.

In NL zeuren alle ondernemers: " Ik ga geen politieagentje spelen". In Griekenland (en veel andere landen) doen ze dat gewoon wel.

Het toont enkel aan dat veel NL ondernemers vinden dat het rijk het maar voor ze moet oplossen en garant moeten staan. Getuigt van weinig ondernemerschap. Geld niet voor allemaal (ik zie genoeg wel goede initiatieven) maar het gros is makkelijk.

Maar wel klagen dat ze belasting moeten afdragen.

[ Voor 20% gewijzigd door Waah op 17-09-2020 11:37 ]

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:33:
[...]

We kunnen het ook omdraaien dus. Alle gezonde mensen in isolatie. De risicogroepen hebben al genoeg ongemakken. En gaan waarschijnlijk eerder dood. Dus laat de rest maar een jaartje opofferen.

[...]
Los van of ik het ermee eens ben, omdraaien is niet hetzelfde qua resultaat natuurlijk. Als we "gezonde" mensen gaan isoleren, dan betekend dat dat alle risicogroep-mensen wel in grote groepen gaan samenkomen, mogen uitgaan, contactmomenten hebben etc.? Dan hoeft er maar een iemand besmet te raken en er is gelijk serieus kans op complicaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
gws24 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:49:
[...]

Dit is inderdaad vooral het probleem. Als je de Jonge hoorde, ik dacht vorige week, dan gingen ze uit van 30k tests per dag in september en 50k in oktober*. Probleem is dat er dan ook precies op die aantallen gestuurd wordt in plaats van dat men voor de zekerheid overcapaciteit realiseert van bijvoorbeeld 80k per dag voor het geval dat de ramingen een onderschatting blijken te zijn. Nou is dat niet haalbaar in alle gevallen want te duur en onnodig maar voor een pandemie die zo ingrijpend is voor zoveel mensen op zoveel gebieden is het verkeerde zuinigheid dat helaas heel erg in het dna van NL zit.

* (getallen en precieze maanden kunnen niet helemaal kloppen want ik doe dit even uit herrinnering en het is puur als voorbeeld bedoeld)
Yep.... zou handig zijn. Totdat die 50K toch genoeg bleek en er op de voorkant van de telegraaf staat dat er elke maand 30K testen a xxx euro in de vuilnisbak verdwijnen. Dan kunnen we weer heel feesboek en fora vol kwatsen hoe er geld weggegooid word....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Interessant artikeltje trouwens voor de mensen die denken dat het een keuze is tussen maatregelen en de economie:

Taiwan proves protecting public against coronavirus actually ensures stronger economy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrKUEiwWb_ec0OnVX0_CHMfaPUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yChMl3ZcWLHLIbBeGdguUqXJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vz8mg2QZyizj3bEuWGAbEfQWC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xWE7nUUivJhBS35aaXJKGpQZ.png?f=fotoalbum_large

Slimme maatregelen voorkomen een zwaarder middel zoals een lockdown.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Waah schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:33:
[...]

Er zijn toch vast wel meer maatregelen te bedenken dan (fysieke) isolatie en daarmee een hele maatschappij gewoon in tweeën knippen?

Nog los van het feit dat dat compleet onuitvoerbaar is, is het absoluut onwenselijk: Dan geef je oma misschien wel een jaar extra om te leven, maar een jaar waarin ze haar pasgeboren kleinkind niet mag zien.

Onder de streep koop je daar dus heel weinig voor behalve een dip in je statistieken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Op dit moment gaan we al grotendeels voor het "Zweedse" model. Zwakkere en oudere schermen zichzelf meer af. Het verspreid zich vooral onder de gezonde populatie en bouwen toch een soort van immuniteit op die de verspreiding vertraagd. In combinatie met "lichte"maatrgelen kunnen we de maatschappij aan de gang houden tot er een vaccin is. Veel andere opties zijn er ook niet.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:48:
In combinatie met "lichte"maatrgelen kunnen we de maatschappij aan de gang houden tot er een vaccin is. Veel andere opties zijn er ook niet.
Ik ben nog altijd benieuwd wat dan de strategie is voor het geval dat dat vaccin er niet binnen afzienbare tijd komt, het te duur is, niet praktisch inzetbaar, of gewoon niet goed genoeg werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Stoney3K schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:51:
[...]

Ik ben nog altijd benieuwd wat dan de strategie is voor het geval dat dat vaccin er niet binnen afzienbare tijd komt, het te duur is, niet praktisch inzetbaar, of gewoon niet goed genoeg werkt.
Die is er niet.

Althans, dat is ofwel complete lockdown. Niet mogelijk met alle risico's die daarna zijn. Ofwel alles open gooien, en daarmee laat je de zorg ontploffen (en economie daarna) ploffen.

[ Voor 21% gewijzigd door Jovatov op 17-09-2020 11:54 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dat is dus wel een behoorlijke 'all in' gok die we met zijn allen aan het maken zijn. Lockdown = economie stuk = zorg stuk, open gooien = zorg stuk = economie stuk, game over. In allebei de situaties zie ik hier WO3 zo ongeveer uitbarsten.

Damned if you do, damned if you don't.

[ Voor 30% gewijzigd door Stoney3K op 17-09-2020 11:57 ]

• Jovatov
Stoney3K schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:55:
[...]

Dat is dus wel een behoorlijke 'all in' gok die we met zijn allen aan het maken zijn.
Alternatieven zijn gewoon onwenselijk.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Jovatov schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:56:
[...]

Alternatieven zijn gewoon onwenselijk.
Tja, de wetenschap kan nu eenmaal ook niet toveren. Als blijkt dat een vaccin niet haalbaar is of niet genoeg is om het virus een halt toe te roepen, hebben we gewoon pech.

Kijken naar alternatieven is misschien onwenselijk maar het is ook onvermijdelijk.

• stylezzz
[...]

Dat is dus wel een behoorlijke 'all in' gok die we met zijn allen aan het maken zijn. Lockdown = economie stuk = zorg stuk, open gooien = zorg stuk = economie stuk, game over. In allebei de situaties zie ik hier WO3 zo ongeveer uitbarsten.

Gelukkig komt zo'n pandemie ook maar eens in de 100 jaar voor ofzo..... En dan is dit nog een relatief lichte heb ik het idee.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Dat is het punt; je kunt strategiën maken totdat je een ons weegt; maar dat lost het probleem niet op.,.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:00:
[...]

Dat is het punt; je kunt strategiën maken totdat je een ons weegt; maar dat lost het probleem niet op.,.
Daarom gaat zo'n plan B niet over het oplossen van het probleem maar puur over damage control.

Mocht zo'n vaccin straks echt niet werken, dan zie ik het gebeuren dat ze het óf geheim houden en mensen 'voor de nep' gaan vaccineren, of dat er gewoon niks wordt gezegd en we jarenlang in de situatie blijven waar we nu in zitten.

Als ze publiekelijk bekend maken dat het vaccin er niet gaat komen, dan gaan mensen massaal de straat op om rotzooi te trappen en te feesten alsof ze morgen om kunnen vallen.

[ Voor 38% gewijzigd door Stoney3K op 17-09-2020 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:58

codex

Geen OpenAI agent :)

[...]

Ik vraag mij af wat er gaat gebeuren. Om eerlijk te zijn, ik denk dat, als de cijfers deze trend blijven volgen, we op het gegeven moment gaan accepteren dat Corona er is. Een iets betere behandeling en je zit op het niveau van influenza, op het gegeven moment zal het draagvlak steeds verder afnemen.

Het niet vinden van een werkend vaccin zal wel een draconische vertrouwensissue opleveren tussen de bevolking en de overheid. Stel, je vind niks en eigenlijk valt de schade die Corona oplevert op een bepaald moment mee, hoe ga je als overheid dan terug? "Per vandaag worden de maatregelen opgeheven.", hoe verkoop je dat?

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:01:
[...]

Daarom gaat zo'n plan B niet over het oplossen van het probleem maar puur over damage control.
Ik hoop inderdaad dat Rutte en co een Plan B hebben waar wij niets van weten voor wanneer het vaccin niet blijkt wat ze hopen en ons voorgehouden hebben.

• stylezzz
RodeStabilo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:02:
[...]

Ik hoop inderdaad dat Rutte en co een Plan B hebben waar wij niets voor weten voor wanneer het vaccin niet blijkt wat ze hopen en ons voorgehouden hebben.
Ik denk dat er inmiddels al flink wat draaiboeken klaar liggen om diverse situaties aan te kunnen vliegen, en inderdaad.... Die liggen niet zoals het koffertje van prinsjesdag al op straat voordat er iemand wat over kan zeggen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

reemprive schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:02:
[...]Stel, je vind niks en eigenlijk valt de schade die Corona oplevert op een bepaald moment mee, hoe ga je als overheid dan terug? "Per vandaag worden de maatregelen opgeheven.", hoe verkoop je dat?
Ik denk dat Rutte dan met pek en veren op Dumpert te vinden gaat zijn. :+

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Nou hier in Leiden heeft schijt echt de ventilator geraakt hoor ik her en der. Studentenverenigingen zijn bijna allemaal 'besmet'. Minerva is voorlopig dicht omdat ook twee bestuursleden besmet zijn.

Zal overal in huiselijke sfeer zijn gebeurd omdat er zeer strenge controle is bij de verenigingen zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
ZieMaar! schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:30:
Ah, de mondkapjes zijn weer terug :). Ik denk eigenlijk niet dat je een relatie kan leggen tussen mondkapjes en besmettingsgraad, maar kijk toch eens naar het volgende kaartje:

[Afbeelding]

Op Nederland en Scandinavië na is overal een uitgebreidere mondkapjesplicht dan in het OV. Je kan een hele hoop conclusies trekken, maar dat het in mondkapjeslanden beter gaat is er daar volgens mij op geen enkele manier één van. Niet dat die andere conclusies wel waarde hebben obv dit plaatje, maar toch...

Als je in landen bent geweest waar ze die dingen dragen, dan is het toch bijna onmogelijk om een andere conclusie te trekken dan die dingen het excuus zijn om andere maatregelen te laten varen?
Je ziet wel dat vakantielanden en gebieden donker zijn gekleurd, bv onze kustlijn, Spanje etc. Italië minder, maar als 'bron' in maart zullen daar sowieso ook minder mensen naar toegeweest zijn.
[...]

Ermee leren leven zoals de andere griepvarianten die er zijn? Voor het gros zijn de symptomen mild tot niet aanwezig. Een jaar na de opleving van de Spaanse Griep ging men ook weer verder met leven. Als mens kunnen we dit mentaal niet vol blijven houden. Dan heb ik het nog niet eens over economische aspect.

Als de huidige testseries een doorsnede van de samenleving zijn, is dan terug te rekenen hoeveel besmettingen we hadden toen veel ouderen het kregen? Want in die heatmap die gisteren of eergisteren gepost werd, kon je duidelijk zien dat daar toen veel getest werd en de rest nauwelijks. Als de verspreiding gelijkgezet zou worden aan nu, kan je dan herleiden hoeveel mensen besmet zouden zijn geweest?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
stylezzz schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:58:
[...]

Gelukkig komt zo'n pandemie ook maar eens in de 100 jaar voor ofzo..... En dan is dit nog een relatief lichte heb ik het idee.
Er zijn natuurlijk veel meer plaatselijke uitbraken geweest van enge ziektes en met de globalisering vormen deze een steeds groter gevaar. 100 jaar geleden vlogen mensen niet de hele wereld over.

Zo'n draaiboek als Taiwan heeft voor als er een onbekend nieuw virus uitbreekt is een must gebleken. Alle maatregelen die in het begin fors leken bleken op de langere termijn peanuts te zijn.

• stylezzz
BarôZZa schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:11:
[...]

Er zijn natuurlijk veel meer plaatselijke uitbraken geweest van enge ziektes en met de globalisering vormen deze een steeds groter gevaar. 100 jaar geleden vlogen mensen niet de hele wereld over.

Zo'n draaiboek als Taiwan heeft voor als er een onbekend nieuw virus uitbreekt is een must gebleken. Alle maatregelen die in het begin fors leken bleken op de langere termijn peanuts te zijn.
Uiteraard.... Eens in de zoveel tijd breekt er ook weer ebola uit in bepaalde gedeeltes van afrika, zoiets moet ook een keer verkeerd gaan. Maar dan is het geen pandemie, aangezien het niet op elk werelddeel toeslaat.... Sowieso moeten we niet teveel vergelijkingen maken met de spaanse griep destijds..... NL was toen een compleet ander land. TV was er nog niet, internet ook niet.... Geen idee hoe toen de nieuwsvoorziening ging eigenlijk? Kreeg je dan een week later een krant in de bus dat er een of andere ziekte was uitgebroken en wist je daarna waarom dat het halve dorp ziek op bed lag? ;)
Pagina: 1 ... 68 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic