Dit is wel een interessante API, dan zie je wanneer de eerste bestemming was en hoe het aantal opliep:
https://api.covid19api.co...herlands/status/confirmed
https://api.covid19api.co...herlands/status/confirmed
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
Tilburg heeft studenten, maar niet direct een studentenstad waar studenten de overhand hebben. (ratio studenten/ totaal inwoners). Bovendien lijkt me dat de hoeveelheid uitstoot deeltjes ook wel een relatie heeft met de heftigheid van de ziekte. Je zou op basis van de meting veel meer gevallen verwachten. Daarom vraag ik me af hoe makkelijk het te gebruiken is als "voor"-tracker.YakuzA schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:34:
[...]
Je zegt het antwoord zelf al, meer mensen zijn ziek.
Tilburg als studentenstad, mogelijk dus veel mensen zonder symptomen, die het niet weten en de pot vol pissen.
Is het dan ook niet zo dat het heel makkelijk is om thuis te testen met een urinetest? Of valt het alleen te meten in de ontlasting? Want dat lijkt me voor een thuistest wat minder hygiënisch.Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:00:
[...]
Tilburg heeft studenten, maar niet direct een studentenstad waar studenten de overhand hebben. (ratio studenten/ totaal inwoners). Bovendien lijkt me dat de hoeveelheid uitstoot deeltjes ook wel een relatie heeft met de heftigheid van de ziekte. Je zou op basis van de meting veel meer gevallen verwachten. Daarom vraag ik me af hoe makkelijk het te gebruiken is als "voor"-tracker.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Of Tilburg heeft een geavanceerd rioolsysteem met gescheiden hemelwater waar Amsterdam de helft nog in de gracht laat stromen.Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:06:
Vraag me sterk af wat de relatie is van rioolwater met het aantal gevallen. Bv Tilburg heeft met 1400 deeltjes/mm bijna het dubbele van Amsterdam en meer dan 5x zo hoog als rotterdam. Dat vertaalt zich niet met het aantal gevallen. Het kan natuurlijk nog komen... en dan is het echt een vroegtijdige detectie, maar de data is toch ook al een bijna een week oud.
Verwijderd
Even mijzelf quotengws24 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:09:
[...]
Zou kunnen. Mijn stad, Delft, staat op het moment op de 2e plaats bij bddataplan voor 5-daags gemiddelde per 100k dus nog hoger dan Amsterdam en de stijging in aantal gevallen is de laatste week goed te zien. De TU is een week bezig maar de meeste studenten komen al iets eerder terug (meestal een week of zo en een tweetal weken daarvoor had je sowieso al een hertentamen week) en gezien de incubatietijd van een 5 a 6 dagen...
[Afbeelding]
Wat je ook goed terugziet is de stijging eind juli. In mijn herrinnering was het in de stad de eerste 2 weken na versoepeling van de maatregelen van 1 juli nog niet superdruk maar eind van die maand was het bijna business as usual.
Ook opvallend is dat sinds eind april/begin mei er geen nieuwe ZH opnames zijn en geen doden (gelukkig)
bron: https://nos.nl/artikel/23...uarantaine-is-lastig.htmlOpnieuw zijn deze week veel studenten besmet geraakt met het coronavirus. Vooral in grote studentensteden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Delft is het aantal besmettingen onder jongeren hoog.
In Delft luidden de studentenverenigingen vandaag de noodklok. "Het is 5 voor 12", zeggen ze. Het aantal besmettingen in de studentenstad is de laatste weken fors gestegen en studenten maken 80 procent uit van de positief geteste mensen. De meeste van die besmettingen vinden plaats in studentenhuizen.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Ik denk dat dat nog tegen valt. En nauwkeurig wordt het al helemaal niet. In langdurig droge periodes kun je wellicht nog iets van informatie uit de data halen. In de herfst is dat denk ik onmogelijk.Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:08:
De industrie zonder eigen waterzuivering zullen ook flink bijdragen (in verdunning). Maar daar kan je toch eenvoudig voor corrigeren. De waterzuivering zal toch ruwweg wel weten wat er wordt aangeleverd. kuubs*concentratie/inwoners en je hebt het genormaliseerd.
Verwijderd
Een waterzuivering weet toch wel hoeveel ze ruwweg verwerken. (met flowmeters dan wel het aantal bassins). Dat maal de concentratie van een mengmonster geeft je gewoon het totaal aantal "kg" virus. Dat zou een maat kunnen zijn. Uitzetten van concentratie is veel minder relevant.blissard schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:48:
[...]
Ik denk dat dat nog tegen valt. En nauwkeurig wordt het al helemaal niet. In langdurig droge periodes kun je wellicht nog iets van informatie uit de data halen. In de herfst is dat denk ik onmogelijk.
Wat moet hij zeggen? Weer eens foei roepen in de ruimte? Denk dat de meeste zich daar weinig meer van aan trekken.Jovatov schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:57:
is het toch opvallend dat er nu geen persconferentie is, aangezien de situatie er slechter voorstaat dan 3 augustus toen Rutte vervroegd van reces terugkwam voor de persconferentie...
Wat kunnen ze doen? Nog harder optreden tegen de horeca (boetes, avondklokken)? De mondkapjes in Rotterdam en Amsterdam waren geen succes. Niemand hield zich eraan, handhaving was waardeloos. Een hernieuwde mondkapjesplicht brengt ook risico's met zich mee. Mogelijk stappen ondernemers weer naar de rechter. Het gevaar is dat mocht iemand winnen dan lopen die gemeentes ook risico dat ze voor schadevergoedingen opdraaien. Halsema had zelfs voor nood een plan om de stad af te sluiten. Ben benieuwd of die lui buiten de ring dan opgeofferd worden.stylezzz schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:46:
Zeker mevr. Halsema in onze hoofdstad zie ik al in paniek rondrennen hoe ze dit in godsnaam gaat klaarspelen. Aboutaleb in rotterdam staat al een stuk zekerder in zijn schoenen en van Zanen in den haag ken ik eigenlijk niet.... Persoon met ruggegraat?
Dus mogen we voorzichtig de conclusie trekken dat er behoorlijk veel mensen met klachten lekker naar de Efteling gaan!?stylezzz schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:32:
Grote kans. De zuivering staat net ten noorden van tilburg richting loon op zand, het is dan nog maar een steenworp naar de efteling.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
[ Voor 18% gewijzigd door ijdod op 16-09-2020 07:19 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Geen idee, ik ben niet de bedenker van het rioolwater testen. Geef alleen maar aan dat de kans groot is dat als iemand op de pot zit in de efteling de kans groot is dat zijn drol daarbij gestort word.Snowhite0901 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 06:54:
[...]
Dus mogen we voorzichtig de conclusie trekken dat er behoorlijk veel mensen met klachten lekker naar de Efteling gaan!?
Daarbij is de Efteling natuurlijk grotendeels buiten dus dat zal ook meespelen in de beslissing om misschien toch maar wel te gaan. Je wil de kinderen natuurlijk niet teleurstellen!ijdod schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:16:
@Snowhite0901 Zonder voorzichtig te zijn kan je concluderen dat we steeds lakser met de persoonlijke regels omgaan. Waaronder inderdaad het toch de deur uit gaan met klachten; en ook (of wellicht juist?*) bij iets als De Efteling. Naar ook afstand houden, handen wassen, niet samen boodschappen doen, enzovoorts.
* In de zin dat het kaartje niet goedkoop is, men er naar uitgekeken heeft, enz. En het zal wel een verkoudheidje zijn.
alles kan off-topic
De website werkt zeer waarschijnlijk wel goed; er is alleen (in de komende 72 uur) geen testplaats te vinden.Zspirit schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:11:
Ervaart iemand hier problemen met het aanmelden voor een corona test?
Na he invullen van de vragenlijst en inloggen met digid lijkt de website geen testlocaties te vinden.
Heb verschillende postcodes geprobeerd en krijg iedere keer "Geen testplaats gevonden".
Telefoon centrale ook overbelast met de melding later terug te bellen.
Dank voor je reactie.Jovatov schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:13:
[...]
De website werkt zeer waarschijnlijk wel goed; er is alleen (in de komende 72 uur) geen testplaats te vinden.
Zou volgens de Jonge binnen een paar weken weer beter moeten zijn, maar voor nu is dit helaas de situatie...
Weer een mooie voor het lijstje Wikipedia: Tragedy of the commonsMaar de praktijk is dat je de meeste complexe logistiek en testmodaliteit die we hebben inzet om heel Nederland te screenen. Vaak gewoon om de burger gewoon gerust te stellen: nee, u heeft geen corona. We zien mensen die zich meerdere keren per week komen laten screenen, die kennen ze bij de teststraat al bij voornaam.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Pff ja precies dit is dus de reden dat ik eerst een paar dagen thuis ben gebleven voor ik me wilde laten testen. Naja dan maar thuis blijven voorlopig.IJzerlijm schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:25:
https://www.volkskrant.nl...-wordt-een-ramp~b8e2e23d/
Een interview met een testlab directeur die bevestigd wat hier al vaker is langsgekomen. Dat de PCR test niet bedoeld is voor massale inzet en er een simpelere pre-test nodig is om te filteren. Ook wat over de strategie en FTM beschuldigingen.
Dit viel me ook wel op:
[...]
Weer een mooie voor het lijstje Wikipedia: Tragedy of the commons
Ja, dat klopt natuurlijk. Ik was op het verkeerde been gezet door de weergave in ppm.Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:42:
[...]
Een waterzuivering weet toch wel hoeveel ze ruwweg verwerken. (met flowmeters dan wel het aantal bassins). Dat maal de concentratie van een mengmonster geeft je gewoon het totaal aantal "kg" virus. Dat zou een maat kunnen zijn. Uitzetten van concentratie is veel minder relevant.
Dat, of een nertsenkwekerij. Daar zitten er ook ook een heel aantal van in Brabant.ninjazx9r98 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:06:
In maart sprak men nog over het coronavirus in rioolwater uit Tilburg en Kaatsheuvel.
https://www.rivm.nl/coron...d-19/onderzoek/rioolwater
Dan zou de Efteling er mogelijk bij zitten?
[ Voor 32% gewijzigd door blissard op 16-09-2020 08:31 ]
Aso’s die zich vaak laten testen zonder klachten en zorgen dat de rest van de mensen niet getest kan worden dus?IJzerlijm schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:25:
https://www.volkskrant.nl...-wordt-een-ramp~b8e2e23d/
Een interview met een testlab directeur die bevestigd wat hier al vaker is langsgekomen. Dat de PCR test niet bedoeld is voor massale inzet en er een simpelere pre-test nodig is om te filteren. Ook wat over de strategie en FTM beschuldigingen.
Dit viel me ook wel op:
[...]
Weer een mooie voor het lijstje Wikipedia: Tragedy of the commons
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik zou ze geen aso's willen noemen, de minister heeft tenslotte verklaard dat iedereen die zich wil laten testen zich kan laten testen. En een simpele claim dat je niks meer ruikt (onmogelijk te checken) is genoeg om het proces te starten.YakuzA schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:31:
[...]
Aso’s die zich vaak laten testen zonder klachten en zorgen dat de rest van de mensen niet getest kan worden dus?
Als iemand bijvoorbeeld 10 weken lang 5x per week langs gaat om zich even te laten testen vind ik dat wel aso eigenlijk?IJzerlijm schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:41:
[...]
Ik zou ze geen aso's willen noemen, de minister heeft tenslotte verklaard dat iedereen die zich wil laten testen zich kan laten testen. En een simpele claim dat je niks meer ruikt (onmogelijk te checken) is genoeg om het proces te starten.
In principe is dit een goede zaak. Je zal een handjevol rare types hebben die daadwerkelijk voor de lol zich gaat laten testen maar de meesten zullen de zekerheid zoeken niet ziek te zijn voor hun eigen gemoedsrust of om te weten dat ze geen anderen zullen besmetten. Ik heb zelf ook even gekeken of een test mogelijk was toen ik van een besmetting in mijn omgeving hoorde. Verder geen enkele klacht maar dat zegt niet alles.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Hoe weten we dan dat een deel asymptomisch is? Schattingen die tussen de 35 en 50 procent liggen, ik mag aannemen dat het geen natte vingerwerk is?TrailBlazer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:45:
Testen zonder symptomen heeft gewoon vrijwel nooit zin. Niks met zekerheid te maken
Die zullen via contactonderzoek naar boven komen en dan getest worden. Dan is er gewoon al een grote verdenking. Heb je geen contact gehad en geen symptomen dan is de kans gewoon heel klein dat je het hebt.reemprive schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:18:
[...]
Hoe weten we dan dat een deel asymptomisch is? Schattingen die tussen de 35 en 50 procent liggen, ik mag aannemen dat het geen natte vingerwerk is?
Dus jonger dan 25 : niet meer testen ?hoogleraar medische microbiologie Marc Bonten. ‘Er ontstaat zoiets als: meer testen is altijd beter. Dat is niet zo. Plat gezegd: als het virus rondgaat onder 20-jarigen, is er eigenlijk niet veel aan de hand.’
Het is al maanden bekend dat geen hond dat doet.TrailBlazer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:08:
Zolang iedereen zich aan de regel houdt bij klachten blijf je thuis kan dat prima.
Een quote die mij opviel:
Ik heb altijd begrepen dat die testen over de hele linie slechter presteren; zeker niet dat die sneltesten een beter negatief resultaat hebben dan RT-PCR.Om te beginnen moeten we toe naar sneltests. Die zijn niet zo goed in het voorspellen van wie positief is, maar wel wie negatief is.
Dit is gewoon niet waar. Het is puur een afweging op capaciteit; het is niet efficient qua inzet van (schaarse) middelen, maar dat is verre van hetzelfde als zinloos. Een positief resultaat is nog steeds even betrouwbaar, alleen de negatieve test zegt minder (grotere kans op false negative door bv nog onvoldoende virusopbouw bij een zeer recente besmetting; of afwezigheid in de keel). Dat we het niet willen is logistiek.TrailBlazer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:45:
Testen zonder symptomen heeft gewoon vrijwel nooit zin. Niks met zekerheid te maken
Ik dacht dat die neusswabs ook 2x worden gedaan om de betrouwbaarheid omhoog te krijgen.ijdod schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:52:
[...]
[...]
Ik heb altijd begrepen dat die testen over de hele linie slechter presteren; zeker niet dat die sneltesten een beter negatief resultaat hebben dan RT-PCR.
Dat hoeft verder geen probleem te zijn, als je daarmee snel en massaal (en desnoods herhaaldelijk) kan testen.
[...]
Dit is gewoon niet waar. Het is puur een afweging op capaciteit; het is niet efficient qua inzet van (schaarse) middelen, maar dat is verre van hetzelfde als zinloos. Een positief resultaat is nog steeds even betrouwbaar, alleen de negatieve test zegt minder (grotere kans op false negative door bv nog onvoldoende virusopbouw bij een zeer recente besmetting; of afwezigheid in de keel). Dat we het niet willen is logistiek.
Als dit praktisch haalbaar zou zijn zouden ze iedereen gewoon 2x in de week een stokje in de keel kunnen duwen. Dan heb je het virus zo in kaart, de missers worden door de massale testen vanzelf uitgedund.
[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Joker op 16-09-2020 14:05 ]
Daar heb je nog steeds niets aan als een negatief testresultaat niet betrouwbaar is en een hoop organisaties zo'n negatieve testuitslag gaan eisen als 'toegangskaart' voor bepaalde zaken.ijdod schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:52:
[...]
[...]
Dit is gewoon niet waar. Het is puur een afweging op capaciteit; het is niet efficient qua inzet van (schaarse) middelen, maar dat is verre van hetzelfde als zinloos. Een positief resultaat is nog steeds even betrouwbaar, alleen de negatieve test zegt minder (grotere kans op false negative door bv nog onvoldoende virusopbouw bij een zeer recente besmetting; of afwezigheid in de keel). Dat we het niet willen is logistiek.
Als dit praktisch haalbaar zou zijn zouden ze iedereen gewoon 2x in de week een stokje in de keel kunnen duwen. Dan heb je het virus zo in kaart, de missers worden door de massale testen vanzelf uitgedund.
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 16 september 2020
Positief getest: 1560
Totaal: 86320 (+1542 ivm -18 corr.)
Opgenomen: 15
Totaal: 12330
Opgenomen op IC*: 6
Huidig: 72
Totaal: 3105
* bewezen of verdacht
(https://t.co/CSg3RREYsl)
Overleden: 2
Totaal: 6260 pic.twitter.com/ZoAThpBybt
[ Voor 64% gewijzigd door MikeyMan op 16-09-2020 14:21 ]
Zal mij benieuwen hoelang het nog duurt tot we regionale lockdowns krijgen. Lijkt mij trouwens wel erg lastig te handhaven maar goed.
[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 16-09-2020 14:24 ]
Een hele zwik minder ziekenhuis opnames en IC opnames dan gisteren.MikeyMan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:17:
[Twitter]
Alle cijfers blijven door stjigen.
Nee dus; de aantallen tests zijn al vier weken stabiel, bij een stjigend positief percentage.Ernemmer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:24:
Dat het aantal besmettingen stijgt klopt, maar dat komt omdat er elke dag meer getest wordt.
Er is ook geen test capaciteit bij gekomen dus inderdaad stijging in positieve tests met ongeveer zelfde hoeveelheid tests.MikeyMan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:25:
[...]
Nee dus; de aantallen tests zijn al vier weken stabiel, bij een stjigend positief percentage.
Als het nu onder jongeren rond blijft zingen, dan betekent dat wel dat er in die leeftijdsgroep nu een aardige groepsimmuniteit aan het ontstaan is. Dat betekent ook dat 'indirecte' besmettingen van jongeren naar ouderen toe straks een heel stuk minder gaan worden.Bloodclot schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:25:
[...]
Een hele zwik minder ziekenhuis opnames en IC opnames dan gisteren.
Aantal doden blijft minimaal. voor het laatst dat er meer dan 10 doden (gecorrigeerd) op een dag is geregistreerd was op 20 mei (13 doden).
Voor het laatst dat er meer dan 20 ziekenhuisopnames (gecorrigeerd) waren was op 13 mei, (23 opnames). Maar kan zijn dat we de komende weken 20 ziekenhuis opnames op een dag weer aan tikken. Vooralsnog niet zorgwekkend.
[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 16-09-2020 14:28 ]
De stijging t.o.v. 7 dagen geleden van 35% is wel weer minder dan die van 7 dagen geleden t.o.v. 14 toen het 55% was. Een exponentiele groei lijkt vooralsnog geen sprake van te zijn.
Ehh ja...? Zijn er nu meer mensen positief doordat er meer getest wordt? Of stijgt het positief percentage omdat er meer mensen besmet zijn... Can't have it both ways.Dracula schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:26:
[...]
Er is ook geen test capaciteit bij gekomen dus inderdaad stijging in positieve tests met ongeveer zelfde hoeveelheid tests.
Heb je daar een linkje van?MikeyMan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:25:
[...]
Nee dus; de aantallen tests zijn al vier weken stabiel, bij een stjigend positief percentage.
Zie de weekrapportage van het RIVM van gisteren.
Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar als er meer jongeren (onbewust) besmet raken, dan wordt de springplank naar anderen toch des te groter? Of bedoel je dat er tussen jongeren en ouderen weinig contact onderling is?Stoney3K schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:27:
[...]
Als het nu onder jongeren rond blijft zingen, dan betekent dat wel dat er in die leeftijdsgroep nu een aardige groepsimmuniteit aan het ontstaan is. Dat betekent ook dat 'indirecte' besmettingen van jongeren naar ouderen toe straks een heel stuk minder gaan worden.
En dat is precies wat je wil bereiken, want jongeren zijn geen kwetsbare groep maar kunnen wel een effectieve verdedigingslinie vormen voordat het vaccin beschikbaar is.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Correct, excusesMikeyMan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:17:
[Twitter]
Meeste cijfers stijgen door
@Mr.Joker De swab wordt niet twee keer gedaan; de PCR wordt twee keer uitgevoerd voor zover ik begrijp.
[ Voor 84% gewijzigd door Ernemmer op 16-09-2020 14:39 ]
Als er groepsimmuniteit onder jongeren is, dan kunnen jongeren geen anderen meer besmetten. Dan heb je dus alleen nog maatregelen nodig om de besmetting van andere groepen onderling te voorkomen.Maarten_E schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:33:
[...]
Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar als er meer jongeren (onbewust) besmet raken, dan wordt de springplank naar anderen toch des te groter?
[ Voor 24% gewijzigd door Stoney3K op 16-09-2020 14:39 ]
Klopt helemaal, het stijgt niet hard. Maar het stijgt wel.Ernemmer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:36:
Het percentage positief stijgt niet heel hard imo.
Het aantal tests is wel met 200% gestegen.
[Afbeelding]
We gaan de afgelopen drie weken met 20% stijging in het aantal tests naar een 117% stijging in de aantallen besmettingen... Ik zie met de beste wil van de wereld niet hoe je hier een andere conclusie uit kunt trekken...Ernemmer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:36:
@MikeyMan Het percentage positief stijgt niet heel hard imo.
Het aantal tests is wel met 180% gestegen, waardoor het in de cijfer qua besmettingen niet heel raar is dat die ook x2 gegaan zijn.
Dat wilt dus niet zeggen dat de ziekte zich sneller uitbreid, maar dat er gewoon meer mensen zich laten testen.
[Afbeelding]
[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 16-09-2020 14:45 ]
Ik ben meer benieuwd naar de hoeveelheid besmettingen die we met de volgende piek gaan zien en de hoeveelheid ziekenhuisopnames die daarmee corresponderen. Dan gaan we ook een beter idee krijgen van hoeveel mensen er in het voorjaar nou besmet zijn geraakt..MikeyMan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:42:
[...]
We gaan de afgelopen drie weken met 20% stijging in het aantal tests naar een 117% stijging in de aantallen besmettingen...
Het is maar net hoe je je cijfers kiest, ik kijk graag iets verder dan 2 weken.stylezzz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:44:
En in 2 weken tijd bijna een verdubbeling in percentage. Het is maar net hoe je de cijfertjes leest....
[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 16-09-2020 14:46 ]
Daar zaten toen wel twee persconferenties bij met onder andere advies van max 6 man op bezoek thuis.Ernemmer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:45:
[...]
Ja en 2 weken daarvoor gingen we met 2% naar beneden met dezelfde maatregelen, het is maar net hoe je je cijfers kiest. Ik kijk graag iets verder dan 2 weken.
Dan kijken we 10 weken terug.... 6x zoveel! omg.....Ernemmer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:45:
[...]
Het is maar net hoe je je cijfers kiest, ik kijk graag iets verder dan 2 weken.
Kleine aanvulling nog. Dit betreft de GGD tests.Ernemmer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:36:
@MikeyMan Het percentage positief stijgt niet heel hard imo.
Het aantal tests is wel met 180% gestegen, waardoor het in de cijfer qua besmettingen niet heel raar is dat die ook x2 gegaan zijn.
Dat wilt dus niet zeggen dat de ziekte zich sneller uitbreid, maar dat er gewoon meer mensen zich laten testen.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 16-09-2020 15:18 ]
Er wordt nu veel meer getest, dus mensen met milde klachten worden meegeteld terwijl die mensen in maart / april mogelijk niet door hadden dat het corona kon zijn.Marzman schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:19:
[...]
Zelfs als leek kan ik zien dat het virus milder geworden is. Er zijn minder ziekenhuisopnames, minder overlijdens terwijl we toch in een piek zitten en dat is bijna overal in Europa zo. Er wordt wel heel voorzichtig conclusies getrokken hierover lijkt het (of ik zie als leek iets over het hoofd wat misschien logischer is)
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 16-09-2020 15:21 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
5 weken geleden was het ook 3,3%, ik zie niet echt een stijging.MikeyMan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:17:
[...]
Kleine aanvulling nog. Dit betreft de GGD tests.
De tests uit alle bronnen zijn al wat langer stabiel. Had ook al in mn hoofd dat het al een tijdje rond de 180k zat.
[Afbeelding]
Noot; let vooral op het verschil tussen aantal tests en aantal personen
[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 16-09-2020 15:23 ]
Klopt, het stijgt na de eerste golf nu wel heel langzaam, maar imo valt het best nog wel mee, het aantal opnames en doden valt reuze mee.stylezzz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:11:
[...]
Dan kijken we 10 weken terug.... 6x zoveel! omg.....
[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 16-09-2020 15:26 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Het gaat wat op en neer inderdaad, iedereen mag zijn eigen conclusies trekken, maar ik zie nu niet echt een stijging.MikeyMan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:28:
@Ernemmer Dus die daling in de tussenliggende weken heeft ook geen waarde? Dat is wel heel erg cherry picking.
@Laguna Ook daar staat een mooie grafiek over in de weekrapportage. Percentage daalt helaas.
Op deze site kun je de clusters zien. Niet heel vreemd dat de laastste x meldingen allemaal studentenverenigingen en scholen zijn.....Laguna schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:26:
Het aantal besmettingen stijgt langzaamaan de afgelopen weken, maar hoeveel onderzoek wordt er nog gedaan naar hoe deze mensen besmet zijn geraakt?
Let wel op: de clusters op die site worden ingevoerd aan de hand van nieuwsberichten.stylezzz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:32:
[...]
Op deze site kun je de clusters zien. Niet heel vreemd dat de laastste x meldingen allemaal studentenverenigingen en scholen zijn.....
https://www.bddataplan.nl/corona/
[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 16-09-2020 15:51 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Laguna op 16-09-2020 17:38 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Ja, die leeftijd gaat een beetje omhoog maar is nog wel onder de 40. Hopelijk blijft dat ook, en blijft het in hogere leeftijden beperkt.TrailBlazer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:00:
Je kan hopen dat de grootste clusters idd bij leerlingen en studenten zitten en dat het daar blijft. Het feit dat de opnames stijgen en de gemiddelde leeftijd ook omhoog gaat geeft daar geen aanleiding toe helaas. Je kan ouderen niet oneindig isoleren zeker niet de hulpbehoevenden.
Met deze grote verschillen (met een halvering en een verdubbeling in 4 weken tijd) vraag ik me wel af of de positieve testen zich nog realistisch verhouden tot de hoeveelheid besmette personen. Ik kan me niet voorstellen dat we de ene week 400 besmette mensen per 100.000 hebben, 2 weken later 200 en nog 2 weken later weer 400.MikeyMan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:17:
[...]
Kleine aanvulling nog. Dit betreft de GGD tests.
De tests uit alle bronnen zijn al wat langer stabiel. Had ook al in mn hoofd dat het al een tijdje rond de 180k zat.
[Afbeelding]
Noot; let vooral op het verschil tussen aantal tests en aantal personen
Toch laten de ziekenhuisopnames eenzelfde beeld zien.blissard schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:33:
[...]
Met deze grote verschillen (met een halvering en een verdubbeling in 4 weken tijd) vraag ik me wel af of de positieve testen zich nog realistisch verhouden tot de hoeveelheid besmette personen. Ik kan me niet voorstellen dat we de ene week 400 besmette mensen per 100.000 hebben, 2 weken later 200 en nog 2 weken later weer 400.
De afgelopen weken is er weinig verandering te zien in de leeftijdsgroepen die besmet zijn. Zie deze tabel:blissard schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:51:
@Jovatov klopt. Maar zijn ziekenhuis opnames te relateren aan het totaal aan besmettingen, of aan besmette 70+ ers? In die laatste zit de piek volgens mij niet.
Inderdaad. Ik was door nieuwsberichten op het verkeerde been gezet. Ik dacht dat het percentage 70+ ers de afgelopen weken toegenomen was.Jovatov schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:06:
[...]
De afgelopen weken is er weinig verandering te zien in de leeftijdsgroepen die besmet zijn. Zie deze tabel:
[ Voor 39% gewijzigd door blissard op 16-09-2020 17:14 ]
Vind die heatmaps ook wel aardig altijd:Jovatov schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:06:
[...]
De afgelopen weken is er weinig verandering te zien in de leeftijdsgroepen die besmet zijn. Zie deze tabel:
[Afbeelding]
Bron
Als de oorzaak van meer/minder ziekenhuisopnames ligt in het aantal besmette 70+-ers dan zou je verwachten dat die groep die gevonden wordt net zo goed groter en kleiner wordt.
Dat is niet zo, en dus zie ik geen reden om de positiviteitsratio te wantrouwen als het gaat om de indicatie of er daadwerkelijk meer/minder besmette personen zijn.
Als ze het niet een beetje verder door trekken:Jovatov schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:14:
Ennnn de persconferentie staat gepland voor aanstaande vrijdag met mogelijk maatregelen voor Amsterdam/Rotterdam/Den Haag.
Bron
[ Voor 37% gewijzigd door blissard op 16-09-2020 17:33 ]
A'dam PVOutput
Dat niet alleen, ook als ze maatregelen voor de bühne aan zouden kondigen zoals mondkapjes verplichten of avondklokken, hoeveel mensen zich er consequent aan gaan houden.Laguna schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:49:
@blissard inderdaad zoals ik eerder al aangaf, zonder een duidelijk beeld te hebben hoe mensen besmet raken kan je ook niet goed bepalen wat voor extra maatregelen er nodig zijn. Ik ben dus benieuwd waar ze vrijdag mee gaan komen..
Hier de hele lijst:ericplan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:53:
Persalarm: België geeft Noord- en Zuid-Holland vanaf vrijdag code rood; test en quarantaine verplicht
Bron:
https://twitter.com/_Mike.../1306253036168384512?s=20
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Hou er wel rekening mee dat hun 'rood' vergelijkbaar is met onze 'oranje' (alleen essentiële reizen). Als het bij ons een code rood is, dan zijn alle reizen verboden op last van BuZa en wordt iedereen per direct gerepatriëerd.Señor Sjon schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:59:
[...]
Hier de hele lijst:
https://diplomatie.belgium.be/nl
Ongelooflijk. Ik dacht dat Schengen zo'n groot goed was. Dat had wel vaker overboord gegooid kunnen worden bij eerdere dilemma's.
Verwijderd
Volgens mij is de huidige crisis toch wel de grootste waar we ooit mee te maken hebben gehad... Ik heb weinig andere dilemma's vergelijken. Vind het eigenlijk niet meer dan logisch. Bij verschillende dierziekten gaat het ook op slot voor bepaalde transporten.Señor Sjon schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:59:
[...]
Hier de hele lijst:
https://diplomatie.belgium.be/nl
Ongelooflijk. Ik dacht dat Schengen zo'n groot goed was. Dat had wel vaker overboord gegooid kunnen worden bij eerdere dilemma's.
het gedrag is misschien toch veranderd. Een paar uiterst koppige babyboomers uit m'n omgeving die zich in het begin nergens wat van aantrokken zijn nu toch echt duidelijk voorzichtiger geworden. Tot m'n verbazing, dat wel.blissard schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:09:
[...]
Inderdaad. Ik was door nieuwsberichten op het verkeerde been gezet. Ik dacht dat het percentage 70+ ers de afgelopen weken toegenomen was.
Ik wantrouw de gegevens overigens niet. Ik vraag me alleen wel af wat het betekent. Als we er vanuit gaan dat het gedrag van bijvoorbeeld 70+ ers niet wezenlijk is verandert de afgelopen weken, wat veroorzaakt dan deze gigantische schommeling?
Als de schommeling werkelijk heeft plaatsgevonden, dan zijn er dus weken dat het virus bijna uitdooft en vervolgens weer fors oplaait. De Reff moet dan van (geschat) 0,8 naar 1,2 gaan zonder dat ik veel verandering in gedrag zie.
Maar volgens insiders gaan maatregelen zich vermoedelijk richten op de horeca. Ben benieuwd hoe dat aansluit op wat De Jonge zegt. De besmettingen vinden vooral plaats op plekken waar regels en handhaving op zijn best dubieus zijn.Volgens De Jonge vinden de besmettingen vooral plaats onder jongeren en studenten in de thuissituatie. Hij noemt ook specifiek studentenhuizen als bron van besmettingen.
Mondkapjes op straat of in de winkel gaan geen deuk slaan in besmettingen thuis. En we weten hoe goed de handhaving was de laatste ronde. Eens kijken hoe enthousiast de boa's nog worden na het debacle Grapperhaus.Stoney3K schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:58:
Dat niet alleen, ook als ze maatregelen voor de bühne aan zouden kondigen zoals mondkapjes verplichten of avondklokken, hoeveel mensen zich er consequent aan gaan houden.
Het is voor Belgen verboden om naar Amsterdam (onder andere) te reizen. Hoe willen ze dat handhaven? Je kan prima van Antwerpen naar Amsterdam rijden en terug, zolang je niets zegt kan niemand het weten. Het is nogal flauwekul op zo.ericplan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:53:
Persalarm: België geeft Noord- en Zuid-Holland vanaf vrijdag code rood; test en quarantaine verplicht
Bron:
https://twitter.com/_Mike.../1306253036168384512?s=20
Er is geen enkele maatregel waarmee je gegarandeerd iets kan doen aan de besmettingen thuis, want elke maatregel die je neemt, blijft tot op zekere hoogte vrijwillig.CMD-Snake schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:55:
Mondkapjes op straat of in de winkel gaan geen deuk slaan in besmettingen thuis. En we weten hoe goed de handhaving was de laatste ronde.
Kijken wat je (zorg, auto of reis-) verzekering zegt als je iets wilt claimen en je blijkt in een rood gebied te zitten..CMD-Snake schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:55:
Het is voor Belgen verboden om naar Amsterdam (onder andere) te reizen. Hoe willen ze dat handhaven? Je kan prima van Antwerpen naar Amsterdam rijden en terug, zolang je niets zegt kan niemand het weten. Het is nogal flauwekul op zo.
...dus geen ijsverkopers meer?Code rood voor Belgen
[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 16-09-2020 19:14 ]
De horeca in Leeuwarden gaat het nog druk krijgen met al die studenten uit Groningen.MikeyMan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:13:
Vooral benieuwd hoe regionaal ze het gaan maken. Alleen stadscentra? Hele stad? GGD regio?
Ik gok dat er inderdaad weer naar de horeca gekeken gaat worden. Vroegere sluiting, alcohol verbod, max aantal weer omlaag.
En naar studenten, wat deels samenhangt met bovenstaand.
Het is per veiligheidregio regionaal geregeld.MikeyMan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:13:
Vooral benieuwd hoe regionaal ze het gaan maken. Alleen stadscentra? Hele stad? GGD regio?
Ik gok dat er inderdaad weer naar de horeca gekeken gaat worden. Vroegere sluiting, alcohol verbod, max aantal weer omlaag.
En naar studenten, wat deels samenhangt met bovenstaand.
Die gaan gewoon op hun kamer zuipen.ed1703 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:16:
[...]
De horeca in Leeuwarden gaat het nog druk krijgen met al die studenten uit Groningen.
Verwijderd
Handhaving is altijd lastig bij dit soort dingen. Maar aangezien het verplicht is ben je wel strafbaar. In de uk staan er bv hoge boetes op als je gepakt wordt.CMD-Snake schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:55:
Het is voor Belgen verboden om naar Amsterdam (onder andere) te reizen. Hoe willen ze dat handhaven? Je kan prima van Antwerpen naar Amsterdam rijden en terug, zolang je niets zegt kan niemand het weten. Het is nogal flauwekul op zo.
Die gaan er niet komen. Ze lopen inmiddels op eierschalen gezien het draagvlak. Dat beetje draagvlak wat ze nog hebben zal nog voor onbepaalde tijd opgerekt moeten worden, dat zal al een behoorlijke klus zijn. Het vaccin is zeker nog niet in zicht en zonder zicht op de finish moeten ze zuinig blijven met wat ze hebben.MoldyInko schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:17:
Dus het is de vraag wat dan de harde maatregelen zullen zijn. En of die er wel gaan komen is een tweede.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq