Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.594 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:34

-tom-562

Oliesjeik

Agent47 schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:45:
Jup dit is de 2e golf neem ik aan nu?
Dezelfde 2e golf als met Hemelvaart, of die van Pasen, of die van het eerste mooie weekend, of die van de diverse demonstraties, of die van nadat de horeca weer deels open mocht?

[ Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 14-09-2020 16:04 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:26

Stoney3K

Flatsehats!

-tom-562 schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:03:
[...]

Dezelfde 2e golf als met Hemelvaart, of die van Pasen, of die van het eerste mooie weekend, of die van de diverse demonstraties, of die van nadat de horeca weer deels open mocht?
En straks dezelfde tweede golf als met kerst, oud en nieuw, carnaval en Pasen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ijdod schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:48:
[...]

Ik kan me ergens niet aan de indruk onttrekken dat als half NL zich aan de regels hield, niet half NL verkoudheidsklachten zou hebben :D
Kinderen blijven heel vatbaar voor verkoudheid en iedereen met kinderen krijgt gewoon veel mee van die biologische oorlogsvoering van die kinderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ijdod schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:48:
[...]

Ik kan me ergens niet aan de indruk onttrekken dat als half NL zich aan de regels hield, niet half NL verkoudheidsklachten zou hebben :D
Rhinovirussen zijn veel sterker dan Coronavirussen, in die zin dat ze langer op oppervlakten overleven, en je ze niet even met wat zeep van je handen wast. Daarnaast zijn ze ook nog eens kleiner dan Coronavirussen en vliegen ze nóg makkelijker door mondkapjes heen.

Je houdt een gewone verkoudheid nauwelijks tegen. Tel daarbij op dat de scholen alweer wat weekjes open zijn en kinderen t/m 4 jaar oud gewoon met verkoudheid naar school mogen (ergens vermoed ik ook dat mijn verkoudheid gewoon via mijn kind gegaan is, as usual... ik ben elk jaar wel een aantal keer aan de beurt sinds ik vader ben... vorig jaar ook behoorlijk ziek geweest, week lang bijna geen stem gehad, dat soort shit had ik vroeger zo goed als nooit).

We hebben ergens "geluk" dat je Corona zou kunnen beheersen, als we echt allemaal ons best zouden doen. Dat doen we verder niet, omdat het tegen onze menselijke natuur ingaat. Dus uiteindelijk gaat het toch gewoon gebeuren dat dit virus door Nederland raast.

Anyways... de Corona afspraak lijn deed het daarnet helemaal niet meer. Geen lijnen beschikbaar, kunnen mij niet te woord staan, bla bla. Doe dit toch al niet voor mijn lol, het is niet alsof ik heel graag die XXL wattenstaaf naar binnen krijg geduwd :/

Ik voel me vandaag alweer wat beter dan gisteren. Als die stijgende lijn aanhoudt, schrijf ik het af als een gewone verkoudheid. Ik zal wel thuisblijven totdat ik beter ben, zodat ik geen andere mensen besmet.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:50
Ik weet niet wanneer iets daadwerkelijk voldoet als 'golf', maar sec naar de ziekenhuisopnames gekeken (toch de meest betrouwbare bron van het aantal besmettingen. omdat je die altijd ziet) is dit de derde golf.

De tweede golf was eind juli/begin augustus, met een stijging van ziekenhuisopnames van begin juli 0-3 per dag naar in augustus 10(+) per dag. Op de IC lagen op het 'hoogtepunt' toen 54 patiënten (bevestigd + verdacht op 17 augustus). Vanaf half augustus zakt het aantal ziekenhuisopnames, IC-opnames en positiviteitsratio weer iets.

Nu de derde golf, die nu al hoger is dan de tweede golf in elk geval qua IC-opnames. Die zit bevestigd+verdacht namelijk op 63. Ziekenhuisopnames is afwachten tot morgen of er gecorrigeerd al boven de 14 van half augustus zitten. Maar anders verwacht ik, gezien de besmettingscijfers (en positiviteitsratio) nog oplopen volgende week daar een nieuwe piekdatum te hebben.
Zolang de besmettingscijfers en positiviteitsratio oplopen duurt de golf ook nog voort. Huidige (IC-)opnamecijfers zijn nog zodanig dat we zorgen moeten maken voor een tweede lockdown.
Of dat nog komt hangt er logischerwijs vanaf of de cijfers weer stabiliseren zoals half augustus, of dat de groei blijft.
De groei zal denk ik overigens nog wel weken moeten doorstijgen voordat je echt weer aan een lockdown moet denken, zover zijn we nu nog lang niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:01
We hebben wel een uitbraakje van het rhinovirus.
Geen wonder dat mensen als gekken naar de teststraten rennen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIH15PE3ifKidkI-iB_gxSSMIVI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G3wGL7qBEOxKkyDQoszRPlh3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kuusj schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:35:
[...]

Tijdens de coronatijd is er sprake van een vrij hoge omzetstijging, en daarmee is dus ook extra drukte aan de kassa. Er is echt geen ruimte om iemand van een kassa maar de hele tijd daar neer te zetten, mensen worden niet ingepland als er geen werk is.

Daarnaast spreek ik ook niet van extra mensen aannemen, het gaat om enkele personen in je bestaande personeelsbestand extra inplannen om dit taakje uit te voeren. Neem maar van mij aan dat er genoeg mensen zijn die de werkgever 12,- of meer per uur kosten (uurloon voor werknemer en kosten voor werkgever zijn 2 verschillende dingen), ik plan ze namelijk in. Ik weet dus ook wat voor kosten er gemoeid zijn, en dat valt echt niet mee. En ja goed, als je dat niet wil geloven, so be it :+ Ik heb daar zelf ook al eens een halve dag gestaan, het is ook echt geen licht werk. Na 3 uurtjes ben je wel bekaf. Die karren eisen (als je er 400 in je handen hebt) best een fysieke tol.

De laatste weken werd (tegen mijn zin in) telkens iemand van 15 jaar neergezet bij de deur. Ja dan heb je het over een euro of 5 per uur voor de werkgever. Maar wel iemand die zich niet kan verweren tegen agressieve klanten die geen kar willen (en die hebben we helaas een aantal keer gehad).
De hoeveelheid open kassa's blijft een keuze. (een luxe waar het gehaaste Nederlandse volkje nu eenmaal aan gewend zijn). Maar je merkt in Spanje en Italië gewoon dat de rijen iets langer worden, omdat er een kassa minder open is. Het is nu eenmaal waar de prioriteit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
mesa57 schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:19:

[Afbeelding]
Ik weet niet hoeveel dit zegt. In de weken 25-28 zie je net zoveel rhinovirussen, juist de weken waarin de positiviteitsratio/ziekenhuisopnames covid-19 het allerlaagst was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jovatov schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:15:
tabiliseren zoals half augustus, of dat de groei blijft.
De groei zal denk ik overigens nog wel weken moeten doorstijgen voordat je echt weer aan een lockdown moet denken, zover zijn we nu nog lang niet.
Ik verwacht toch echt op hele korte termijn extra maatregelen in bepaalde gebieden. In de grote steden licht het aantal besmettingen echt erg hoog... In de Uk gaan ze al terug naar max groepsgrootte van 6 terwijl het aantal besmettingen daar een veelvoud lager ligt dan hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:28:
[...]

Ik verwacht toch echt op hele korte termijn extra maatregelen in bepaalde gebieden. In de grote steden licht het aantal besmettingen echt erg hoog... In de Uk gaan ze al terug naar max groepsgrootte van 6 terwijl het aantal besmettingen daar een veelvoud lager ligt dan hier.
Besmettingen liggen hoog, maar ziekenhuisopnames liggen nog laag. In veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en Amsterdam-Amstelland liggen op dit moment de ziekenhuisopnames het hoogst met gemiddeld 2,7 opnames.
Ter vergelijk: Tijdens de piek in maart/april was dat respectievelijk 34 en 44.
In regio Brabant-Noord, waar de ziekenhuiscapaciteit daadwerkelijk te klein was en zieken verplaatst moesten worden werden er gemiddeld 91 opgenomen. Daar is de huidige 3 dus nog een schim van, en de groei naar 91 opnames kon gebeuren doordat er nog geen/weinig maatregelen waren.
Gezien dat met de huidige maatregelen de groei zeker niet zo snel zal verlopen als in maart/april mogen de ziekenhuisopnames best nog wat stijgen.

Als de ziekenhuisopnames nog gaan stijgen that is. Twee weken terug lag het aantal ziekenhuisopnames in regio Rotterdam-Rijnmond nog dubbel zo hoog op 6 ten opzichte van dus de 2.7 nu. Vanaf half augustus stabiliseerde de boel weer. Misschien gebeurt dat nu ook...

Ik zeg niet dat er geen maatregelen getroffen zullen worden. Als de cijfers doorstijgen zal je op gegeven moment wel moeten. Maar met de huidige cijfers is er naar mijn idee nog best ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:34
Ik ben wel benieuwd inderdaad..... Zeker mevr. Halsema in onze hoofdstad zie ik al in paniek rondrennen hoe ze dit in godsnaam gaat klaarspelen. Aboutaleb in rotterdam staat al een stuk zekerder in zijn schoenen en van Zanen in den haag ken ik eigenlijk niet.... Persoon met ruggegraat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:23:
[...]

De hoeveelheid open kassa's blijft een keuze. (een luxe waar het gehaaste Nederlandse volkje nu eenmaal aan gewend zijn). Maar je merkt in Spanje en Italië gewoon dat de rijen iets langer worden, omdat er een kassa minder open is. Het is nu eenmaal waar de prioriteit ligt.
In Spanje en Italië hebben ze mondkapjes waardoor het minder erg is om 15 minuten extra iemand in de nek te hijgen bij de kassa.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
YakuzA schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:55:
[...]

In Spanje en Italië hebben ze mondkapjes waardoor het minder erg is om 15 minuten extra iemand in de nek te hijgen bij de kassa.
Haha. In Spanje en Italië stijgt het aantal besmettingen onderhand harder dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

stylezzz schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:46:
Ik ben wel benieuwd inderdaad..... Zeker mevr. Halsema in onze hoofdstad zie ik al in paniek rondrennen hoe ze dit in godsnaam gaat klaarspelen. Aboutaleb in rotterdam staat al een stuk zekerder in zijn schoenen en van Zanen in den haag ken ik eigenlijk niet.... Persoon met ruggegraat?
Van zanen is we een goede was burgemeester van Utrecht tijdens de tram aanslag daar. Heeft dat volgens mij wel goed gedaan toen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 01:00
YakuzA schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:55:
[...]

Moet je eens kijken hoe die mondkapjes daar gebruikt worden.... (Italië)

Of onder de neus, of in groepsverband met mekaar praten en helemaal niet op. (stel ouderen mensen)

Receptionist bij het hotel die had zo'n wegwerpmasker die aan het pluizen was... Ik dacht dat je die elke 3 uur moest vervangen, maar die van haar zag eruit alsof die al een paar weken misbruikt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@geenstijl Marino van Zelst heeft er een draadje aan gewijd:

Geen idee hoe ik een hele draad kan posten overigens.

Vervelendste conclusie lijkt me dat er aan de toch al grote vertraging tussen besmettingen en opnamen nog extra vertraging ontstaat in de data collectie... :X

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 14-09-2020 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Standeman

Prutser 1e klasse

Een flink lichtpunt mocht de opnames in het ziekenhuis / de IC weer toenemen:

Gommers: coronapatiënten nu veel korter op IC
Dat komt doordat de ligduur van patiënten op de IC veel korter is geworden. In maart en april lag een patiënt gemiddeld 22 dagen op de IC, in juli en augustus was dat gedaald naar minder dan acht, blijkt uit cijfers van de Stichting Nationale Intensive Care Evaluatie (NICE).
en
De coronapatiënten verlaten niet alleen sneller de IC, de kans op overleving is ook beter geworden, zegt Gommers. Er zijn volgens hem geen aanwijzingen dat het virus milder is geworden.
imo een hoopvol bericht.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Standeman schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:11:

[...]

en

[...]

imo een hoopvol bericht.
Zag het ook, goed nieuws inderdaad.

Tussen neus en lippen door ook nog de opmerking dat het profiel van de patiënten nu gelijk is aan eerder dit jaar. FWIW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Standeman schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:11:

[...]

en

[...]

imo een hoopvol bericht.
Zelfs als leek kan ik zien dat het virus milder geworden is. Er zijn minder ziekenhuisopnames, minder overlijdens terwijl we toch in een piek zitten en dat is bijna overal in Europa zo. Er wordt wel heel voorzichtig conclusies getrokken hierover lijkt het (of ik zie als leek iets over het hoofd wat misschien logischer is :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

GGD-medewerkers die telefonisch coronatesten inplannen, zijn mikpunt van agressie en intimidatie. Een woordvoerder van de GGD GHOR bevestigde vandaag berichtgeving hierover door De Telegraaf. ,,Een op de vijf à een op de zes gesprekken is grimmig", aldus de woordvoerster.

Volgens haar zijn de oplopende wachttijden als gevolg van gebrek aan testcapaciteit de aanleiding voor de agressie. ,,De laatste weken overtreft de vraag het aanbod. Mensen moeten langer in de wacht zitten. Dat is natuurlijk vervelend voor de persoon in kwestie. Maar daar kan de GGD-medewerker natuurlijk niets aan doen."
Uit het liveblog van AD.

Nou, de Nederlandse bevolking laat weer zien dat een groot deel ervan een Tokkie is hoor.

Een telefoonmedewerker intimideren, dan ben je een echt stoere bink hoor. Voel je je wel trots en superstoer door zeker?

Alsof die telefonist er iets aan kan doen.

Eigenlijk zouden dit soort asociale hufters uitgesloten moeten worden voor testen, en dan verplicht een quarantaine opgelegd krijgen.

Blijft er meer testcapaciteur voor meer normale mensen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
Marzman schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:19:
[...]

Zelfs als leek kan ik zien dat het virus milder geworden is. Er zijn minder ziekenhuisopnames, minder overlijdens terwijl we toch in een piek zitten en dat is bijna overal in Europa zo. Er wordt wel heel voorzichtig conclusies getrokken hierover lijkt het (of ik zie als leek iets over het hoofd wat misschien logischer is :p )
Het profiel van besmettingen en het totaal aantal besmettingen is onvergelijkbaar met maart/april. Daarnaast is er wellicht bij sommigen al een zekere mate van immuniteit ontstaan. Wellicht zijn de omstandigheden met mooi weer ook ongunstig voor de verspreiding en capaciteit van het virus. En als laatste doen we elkaar een stuk minder in het gezicht schreeuwen als 6 maanden terug. Hierdoor zijn er misschien wel besmettingen, maar zijn die minder ernstig.

En er is nu qua besmettingen geen sprake van een piek. Een piek heb je pas als er aan weerszijde een dal is. :-)

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 15-09-2020 09:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Zelfs als leek kan ik zien dat het virus milder geworden is.
Nee, als leek denk jij te zien dat het virus milder geworden is. Dit wordt niet ondersteund door een causaal verband.
Dit komt vooral doordat de getroffen leeftijdsgroepen er heel anders uit zien, en we maar het topje van de ijsberg zagen in Maart en april, waardoor elk geconstateerd geval heftig leek.

Afbeeldingslocatie: https://datagraver.com/thumbs/1300x1300r/2020-09/nl-heatd-1209.png

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 15-09-2020 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Gommers geeft juist aan dat het virus niet milder is geworden
De coronapatiënten verlaten niet alleen sneller de IC, de kans op overleving is ook beter geworden, zegt Gommers. Er zijn volgens hem geen aanwijzingen dat het virus milder is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op nos.nl staat dat de ligduur op de ic is teruggelopen van 22 naar 8 dagen. Dat is echt een enorme verbetering. Staat helaas niet bij of het aantal opnames dat van de gewone verpleegafdeling naar de ic gaat ook is afgenomen. Ik verwacht van wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26
[...]

We vergelijken nu steeds de periode maart en de huidige periode en kijken dan naar ziekenhuisopnames, IC-opnames en doden t.o.v. het aantal besmettingen. Dat lijkt nu veel lager, maar volgens mij komt dat vooral door dat a) de gemiddelde leeftijd van geregistreerde besmettingen veel lager is (het aandeel 20-29 jarigen is nu véél groter bijvoorbeeld), maar vooral b) het aantal besmettingen lag in maart stiekem véél hoger dan we hebben kunnen vaststellen. Er werden simpelweg bijna alleen maar mensen getest die al heel slecht gingen. Dus nu lage aantallen bij >1000 besmettingen per dag, moet je misschien wel vergelijken met de getallen bij 50-100 (natte vinger) besmettingen/dag in maart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dat laatste wat @Jorizzz zegt wordt ook door de mannen van het rivm bevestigd. De verdeling van besmettingen ligt waarschijnlijk helemaal niet anders dan in maart en april.

De kans is, als je op een bierviltje rekent, dat we toen misschien wel 15x zoveel besmettingen hadden dan nu. En als je dan drie keer korter op de ic ligt dan toen, dan zijn we nog niet in de buurt van de ellende van toen (en zullen daar ook niet gaan komen, als we een beetje normaal doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Mooie grafiek. Ik ben wel benieuwd hoe ze aan het profiel van besmettingen in maart kwamen. Of is dit het profiel van gemeten besmettingen? Ik zie geen reden om aan te nemen dat de verhouding jongeren - ouderen in het besmettingsprofiel nu anders zou zijn dan in maart. Ook toen hadden jongeren een veel grotere sociale cirkel en ook toen zaten ze al veel dichter bij elkaar op de lip dan ouderen.

[ Voor 11% gewijzigd door blissard op 15-09-2020 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 12:31

Agent47

I always close my contracts.

TrailBlazer schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:33:
Op nos.nl staat dat de ligduur op de ic is teruggelopen van 22 naar 8 dagen. Dat is echt een enorme verbetering. Staat helaas niet bij of het aantal opnames dat van de gewone verpleegafdeling naar de ic gaat ook is afgenomen. Ik verwacht van wel.
Hier zit dan ook een en + en aan vast. Je wist toen minder van het virus dan nu + toen lagen echt de zwakkere volgens mij in het ziekenhuis. Nu kijken meer twintig jarigen het virus te hebben maar die komen minder snel op de IC..

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Agent47 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:00:
[...]

Hier zit dan ook een en + en aan vast. Je wist toen minder van het virus dan nu + toen lagen echt de zwakkere volgens mij in het ziekenhuis. Nu kijken meer twintig jarigen het virus te hebben maar die komen minder snel op de IC..
Het vermoeden is dat de verhoudingen in Maart echt niet heel anders lagen dan nu we waren alleen blind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blissard schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:57:
[...]

Mooie grafiek. Ik ben wel benieuwd hoe ze aan het profiel van besmettingen in maart kwamen. Of is dit het profiel van gemeten besmettingen? Ik zie geen reden om aan te nemen dat de verhouding jongeren - ouderen in het besmettingsprofiel nu anders zou zijn dan in maart. Ook toen hadden jongeren een veel grotere sociale cirkel en ook toen zaten ze al veel dichter bij elkaar op de lip dan ouderen.
Dat doet niks af aan de conclusie denk ik.
We zijn er nu alleen eerder in de cyclus bij, zeg de situatie van begin februari.
Verklaart wel waarom het nog rustig blijft op de IC, en het effect van het virus nog wat minder lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 06:58

codex

Geen OpenAI agent :)

ZieMaar! schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:57:
Dat laatste wat @Jorizzz zegt wordt ook door de mannen van het rivm bevestigd. De verdeling van besmettingen ligt waarschijnlijk helemaal niet anders dan in maart en april.

De kans is, als je op een bierviltje rekent, dat we toen misschien wel 15x zoveel besmettingen hadden dan nu. En als je dan drie keer korter op de ic ligt dan toen, dan zijn we nog niet in de buurt van de ellende van toen (en zullen daar ook niet gaan komen, als we een beetje normaal doen).
Veel meer, eerder tussen de 25 en 50 keer zoveel afhankelijk van hoe je rekent. Ga maar eens uit van de CFR in de periode april / mei, toen was het 14,62. Over de periode augustus/september tot heden is het 0,40.

Op een enkele dag in april werden er meer doden geteld dat er in de periode juli tm heden in totaal zijn gemeld.

We hadden gewoon te maken met een gigantische onderrapportage. Ik geloof er niks van dat Covid nu een andere leeftijdsgroep raakt, ik denk alleen dat de leeftijdsgroep die nu het meeste besmettingen telt toen simpelweg niet werd getest vanwege het milde ziektebeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:15
Agent47 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:00:
[...]

En we hebben nu in principe minder bedden beschikbaar, omdat we de normale zorg niet willen slopen.
Dus ipv1800 bedden voor voornamelijk covidpatienten hebben we er nu ook maar 700 voor covid.

Bron: Gomers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

TrailBlazer schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:09:
[...]

Het vermoeden is dat de verhoudingen in Maart echt niet heel anders lagen dan nu we waren alleen blind.
Dus komt er op neer dat het eigenlijk hetzelfde gaat als in Maart, alleen op de één of andere manier komen er minder mensen in het ziekenhuis? Hoe ligt dat voor de hand dan? Mutatie van het virus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
MikeyMan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:09:
[...]

Dat doet niks af aan de conclusie denk ik.
We zijn er nu alleen eerder in de cyclus bij, zeg de situatie van begin februari.
Verklaart wel waarom het nog rustig blifjt op de IC, en het effect van het virus nog wat minder lijkt.
Klopt, ben het met je eens dat het niets aan de conclusie verandert. Door de grafiek zou je wellicht kunnen denken dat de verspreiding over leeftijden nu heel erg anders is, terwijl daar volgens mij geen bewijs voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Agent47 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:27:
[...]

Dus komt er op neer dat het eigenlijk hetzelfde gaat als in Maart, alleen op de één of andere manier komen er minder mensen in het ziekenhuis? Hoe ligt dat voor de hand dan? Mutatie van het virus?
Omdat de meeste mensen met een slecht immuunrespons op dit virus zijn overleden of nu een betere immuniteit hebben? Een mutatie zal wel opgemerkt zijn, aangezien ze dit al in kaart brengen.

Het laaghangend fruit is al geplukt, om het cru te zeggen.

(geen idee eigenlijk, dit is wat mijn boerenverstand zegt)

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 15-09-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:27:
[...]

Wie zegt dat we in maart zitten? Misschien is dit wel februari.

https://nos.nl/artikel/23...nu-veel-korter-op-ic.html

Overigens is de IC duur natuurlijk wel van enorme invloed op het aantal dat er ligt.

[ Voor 18% gewijzigd door Lethalis op 15-09-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Standeman schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:34:
[...]

Omdat de meeste mensen met een slecht immuunrespons op dit virus zijn overleden of nu een betere immuniteit hebben?

Ja begrijpelijk hoor ;) Ik zit ook te bedenken wat het eventueel kan zijn. Allicht dat de slechtere gegaan zijn..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:15
Standeman schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:34:
[...]

Omdat de meeste mensen met een slecht immuunrespons op dit virus zijn overleden of nu een betere immuniteit hebben?

Daarvoor is de besmettingsgraad te laag geweest. Dat is her en der wel te vinden op de nieuwssites. Ik kan die nu niet opzoeken.
Zelfs in brabant niet. En het noorden en oosten heeft helemaal nog geen echte golf gehad. Dus daar ligt het nog lager.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het meest positieven blijft dat de ligduur op de IC lager ligt. Ik verwacht niet dat er nu een andere populatie op de IC belandt op dit moment behandeling is gewoon een stuk beter en vermoedelijk dus ook de kansen als je op de IC belandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:12
Lethalis schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:36:
[...]

Wie zegt dat we in maart zitten? Misschien is dit wel februari.

https://nos.nl/artikel/23...nu-veel-korter-op-ic.html

Overigens is de IC duur natuurlijk wel van enorme invloed op het aantal dat er ligt.
De R lag in februari/begin maart (misschien zelfs januari al) veel hoger dan nu. De R kwam pas na de "lockdown" onder de 1.
Uiteraard is dat wel geschat allemaal maar ik denk dat maanden vergelijken onmogelijk is gezien de wetenschappelijke ontwikkelingen, de hoeveelheid testen, kennis over verspreiding etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:22:
[...]

Uit het liveblog van AD.

Nou, de Nederlandse bevolking laat weer zien dat een groot deel ervan een Tokkie is hoor.

Een telefoonmedewerker intimideren, dan ben je een echt stoere bink hoor. Voel je je wel trots en superstoer door zeker?

Alsof die telefonist er iets aan kan doen.

Eigenlijk zouden dit soort asociale hufters uitgesloten moeten worden voor testen, en dan verplicht een quarantaine opgelegd krijgen.

Blijft er meer testcapaciteur voor meer normale mensen.
Zelf al eens geprobeerd te bellen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

42erik schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:55:
[...]

Ja en geen enkele reden om een telefoniste uit te schelden/bedreigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
TrailBlazer schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:56:
[...]

Ja en geen enkele reden om een telefoniste uit te schelden/bedreigen
Volledig mee eens, ik wil het ook niet goed praten. Maar om mensen nu meteen uit te maken voor tokkie, asociale hufter en niet normaal persoon... Daar ging het me even om

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

42erik schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:55:
[...]

Nee, waarom zou ik?

En er is ook geen enkele, maar dan ook letterlijk geen enkele, valide reden om een tefonis te gaan uitschelden of zelfs bedreigen.

Nou ok, tenzij je achternaam Tokkie is, en je een onopgevoede asociale botte egoïstische hork bent dan.

Die tefonist kan helemaal niks aan de capaciteitsproblemen doen. Niks. Nada. Noppes. Zilch.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
42erik schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:59:
[...]

Volledig mee eens, ik wil het ook niet goed praten. Maar om mensen nu meteen uit te maken voor tokkie, asociale hufter en niet normaal persoon... Daar ging het me even om
Mee eens. maar het is wel even makkelijk scoren om even neerbuigend over 'een groot deel' van nederland te spreken. valt me de laatste tijd wel meer op dit forum op dat sommige users zich beter voelen dan anderen.

Even subtiel afgeven op telegraaf-lezers, henk en ingrid, tokkies. doe even normaal.\
Dit is gewoon schromelijk overdreven neergezet en mag van mij wel wat minder neerbuigend.

[ Voor 20% gewijzigd door RodeStabilo op 15-09-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Doet de desbetreffende user wel vaker hoor :P

Mijn vriendin is zondagmiddag getest. Zondagochtend gebeld en ze kon om 13:00 terecht (in Goor). Niet de dichtstbijzijnde testlocatie, maar alsnog acceptabel (35 minuten rijden). Enige wat een beetje raar is, is dat in het foldertje staat dat je binnen 48 uur de uitslag krijgt, en telefonisch werd 72 uur gezegd...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:38:
Doet de desbetreffende user wel vaker hoor :P
Weet ik, daarvan zijn meerdere voorbeelden van te vinden in dit topic alleen al wel. Maar zover wilde ik niet gaan en we kunnen het ermee eens zijn dat het dan ineens wel okay is toch? :)
-tom-562 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:38:
Enige wat een beetje raar is, is dat in het foldertje staat dat je binnen 48 uur de uitslag krijgt, en telefonisch werd 72 uur gezegd...
De ervaring van mensen om me heen is dat het ook wel binnen 24H bekend is.

[ Voor 32% gewijzigd door RodeStabilo op 15-09-2020 11:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

wildhagen schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:00:
[...]

Nee, waarom zou ik?

En er is ook geen enkele, maar dan ook letterlijk geen enkele, valide reden om een tefonis te gaan uitschelden of zelfs bedreigen.
Die mensen doen gewoon hun werk, als je agressief gaat doen tegen telefonisten ben je wat mij betreft gelijk af.

Hetzelfde geldt voor mensen die agressief doen tegen hulpverleners.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

RodeStabilo schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:57:
[...]
Weet ik, daarvan zijn meerdere voorbeelden van te vinden in dit topic alleen al wel. Maar zover wilde ik niet gaan en we kunnen het ermee eens zijn dat het dan ineens wel okay is toch? :)

[...]

De ervaring van mensen om me heen is dat het ook wel binnen 24H bekend is.
Uiteindelijk ging 5 minuten geleden de telefoon :+ Test was negatief :D

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:01:
[...]

Die mensen doen gewoon hun werk, als je agressief gaat doen tegen telefonisten ben je wat mij betreft gelijk af.

Hetzelfde geldt voor mensen die agressief doen tegen hulpverleners.
100 punten. Dat pauper gedrag botvier je maar op je tuinset ofzo.... Er is gewoonweg geen reden om te gaan lopen schreeuwen aan de telefoon uit emotie, dan zit er echt een schroefje bij je los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Ik las dat er dan een schroefje los zit bij een op de 6 bellers.
Dat is wel veel ....
Ik denk ook dat een zekere paniek/angst heerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Al maanden leren we elkaar aan dat we met dit virus rekening moeten houden en dat er doden vallen en is het het enige gespreksonderwerp in het nieuws.... en nu nul begrip voor een emotie die waarschijnlijk uit angst voortkomt...?

Keur ik het goed en praat ik het goed, nee, maar een tikje begrip voor mensen die dit gewoon heel erg eng vinden en dan even primair reageren, ja, dat wel.

Iets met nuance, maar dat is voor sommigen lastig hier lijkt het.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

mesa57 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:57:
Ik las dat er dan een schroefje los zit bij een op de 6 bellers.
Dat is wel veel ....
Ik denk ook dat een zekere paniek/angst heerst.
En dan iemand (telefonist) die er zelf ook koks aan kan doen maar de huid bol schelden, of zfs bedreigen met geweld. Is dat dan allemaal een normale omhangsvorm?

Als je dan toch zo extreem angstig bent, daar zijn bij de GGZ toch therapieen en behandelingen tegen te volgen? Angststoornis is volgens mij een officiële erkende psychologische aandoening.

Er is geen enkel excuus om volledig onschuldige mensen te gaan bedreigen, hoeveel sommigen het ook proberen te verdedigen of goed te praten

Er bestaat nog zoiets als goed fatsoen of normale omgangsvormen. Ook al is dat voor sommigen blijkbaar erg lastig.

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 15-09-2020 13:11 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Ik wil het niet goedpraten hoor. Alleen een mogelijke oorzaak aangeven waarom mensen snel in de stress schieten en verwensingen beginnen te uit zoals 'je bent verantwoordelijk ervoor als er doden vallen'.
Iemand met angst kan snel onredelijk worden. En die angst is onderbewust dus naar de GGZ stappen vind ik een niet van toepassing zijnde oplossing.
Blijft staande dat dit gedrag 'not done' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:09:
[...]
Er bestaat nog zoiets als goed fatsoen of normale omgangsvormen. Ook al is dat voor sommigen blijkbaar erg lastig.
Daar valt ook een bepaalde mate aan inlevingsvermogen bij in de huidige maatschappij. Maar ik begrijp dat jij nooit in je leven even uit de figuurlijke bocht bent gevlogen? Wat knap van je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

42erik schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:27:
[...]

Daar valt ook een bepaalde mate aan inlevingsvermogen bij in de huidige maatschappij. Maar ik begrijp dat jij nooit in je leven even uit de figuurlijke bocht bent gevlogen? Wat knap van je.
Nee, ik heb nog nooit in mijn leven iemand met geweld bedreigd nee

Boos worden? Erg boos, zelfs? Jazeker, meer dan eens zelfs. Maar om die reden iemand die er niks mee te maken heeft met regelrecht geweld bedreigen? Nee.

Maar ik ben dan ook fatsoenlijk opgevoed, en kan tot tien (of als dat niet helpt, tot 100) tellen voor ik reageer. Of weglopen. Iets met zelfdiscipline en zelfcontrole etc.

Fijn als je dat niet gelooft, maar dat is dan niet mijn probleem. Maargoed, het zal de verhardende ikke ikke ikke maatschappij wel zijn waarin dit kennelijk allemaal maar moet kunnen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:09:
[...]
Als je dan toch zo extreem angstig bent, daar zijn bij de GGZ toch therapieen en behandelingen tegen te volgen? Angststoornis is volgens mij een officiële erkende psychologische aandoening.
Ik mag eind oktober *O*

Heb mij in februari aangemeld omdat ik helemaal in paniek was vanwege Corona. Leuk zo'n lock down.

Niet dat ik het gedrag goed wil praten (ik ben doorgaans heel beleefd), maar als je issues hebt, valt hulp zoeken dit jaar ook niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 22:28
wildhagen schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:37:
[...]

Boos worden? Erg boos, zelfs? Jazeker, meer dan eens zelfs. Maar om die reden iemand die er niks mee te maken heeft met regelrecht geweld bedreigen? Nee.

Maar ik ben dan ook fatsoenlijk opgevoed, en kan tot tien (of als dat niet helpt, tot 100) tellen voor ik reageer. Of weglopen. Iets met zelfdiscipline en zelfcontrole etc.

Fijn als je dat niet gelooft, maar dat is dan niet mijn probleem. Maargoed, het zal de verhardende ikke ikke ikke maatschappij wel zijn waarin dit kennelijk allemaal maar moet kunnen.
Hoezo is dat iemand die er niets mee te maken heeft? Het is de specifieke aanspreekpersoon die je krijgt voor je probleem. Degene die het echt voor het zeggen hebben worden volledig afgeschermd. Heb je een klacht kun je dat bij niemand kwijt behalve die telefonist(e), die je totaal niet verder kan/mag helpen (zie je ook bij bedrijven steeds meer gebeuren)
Het is nogal logisch dat er dan mensen zijn die daar boos worden. Dat heeft niets eens met de ikke ikke ikke maatschappij te maken, maar puur met dat overal de service door het putje gaat.

En dan ook vooral niet vergeten wat de kern van het probleem is. Een tekort aan capaciteit??? Elk lab geeft aan dat ze makkelijk op kunnen schalen als dat gevraagd zou worden. Iedereen ziet al maanden aankomen dat er een 2e piek aan zit te komen en dat die weer voor een goede belasting zal gaan zorgen. En dan zijn we (de regering) schijnbaar toch verbaasd dat dat daadwerkelijk gebeurt en blijkt dat er in al die maanden totaal niets aan voorbereiding is gedaan. Net als dat er nu nog steeds niet een standaard protocol is met maatregelen. Zorg simpelweg voor een protocol met daarin dat als er x aantal mensen in een bep. regio corona hebben dat dan y maatregelen gaan gelden.

Dus ik vind het niet echt gek dat mensen boos worden. Daarmee is het nog steeds niet goed te praten, maar als je de echte oorzaak wil hebben ligt dat meer bij de regering dan bij degene die (te) boos worden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 01:06
Zullen we weer on topic verder praten over het Corona virus ipv onze gedragseigenschappen verdedigen tegenover anderen?

Zojuist gesproken met GGD Kennemerland en de wachttijden van uitslagen lopen enorm op, het kan zomaar zijn dat je nu pas over 5 dagen uitslag krijgt. Bizar laat als je het mij vraagt, ik ben benieuwd wanneer en of het mogelijk is om op korte termijn te gaan opschalen. Gezien het aantal griep besmettingen oploopt gaat dit de komende maand echt een probleem worden.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Lethalis schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:49:
[...]

Ik mag eind oktober *O*

Heb mij in februari aangemeld omdat ik helemaal in paniek was vanwege Corona. Leuk zo'n lock down.

Niet dat ik het gedrag goed wil praten (ik ben doorgaans heel beleefd), maar als je issues hebt, valt hulp zoeken dit jaar ook niet mee.
Ik was het ook. Nu valt het wel mee. In het begin was ik vooral bang dat er geen plek zou zijn voor me in het ziekenhuis of dat ik er aan zou overlijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Kijkend naar de live data van NICE zie je nu wel meer stijging dan rond 20 augustus.
Logisch, meer besmettingen geweest afgelopen tijd en een deel komt ook nu in het ziekenhuis.
LCPS zal dus wel weer een stijging rapporteren vandaag.

bronnen:
https://www.stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jsp
https://www.stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:37:
[...]

Het gaat ook onder andere om die boosheid, niet alleen maar over bedreigen in die 1 op 6. Dus ook jij bent heel boos geweest... Nou, dat zijn deze mensen ook. Projecteren ze die op per se de beste persoon in de telefoniste, nee, maar soms gaat het nu eenmaal niet zoals het moet. Dat maakt dat niet per se goed, maar ook zeker niet gerechtvaardigt om ze maar meteen voor tokkie, onopgevoed, pauper uit te maken en zelfs te willen uitsluiten van een test.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar gelukkig gebeurt er niets in de ziekenhuizen! :X

Nieuw dagrecord in gemelde besmettingen, boven de signaalwaarde voor de ic opnamen. Maar er is niks aan de hand.

[ Voor 44% gewijzigd door MikeyMan op 15-09-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
MikeyMan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:20:
[Twitter]
[Twitter]

Maar gelukkig gebeurt er niets in de ziekenhuizen! :X

Nieuw dagrecord in gemelde besmettingen, boven de signaalwaarde voor de ic opnamen. Maar er is niks aan de hand.
IC opnames zag denk ik nog niet signaalwaarde bereiken omdat het nog niet 10 per dag gemiddeld is over 3 dagen ?
Aan de grafieken op de website van NICE te zien lijkt het wel een weekend effect te zijn. Gisteren/vandaag is er veel aangevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:41:
[...]

IC opnames zag denk ik nog niet signaalwaarde bereiken omdat het nog niet 10 per dag gemiddeld is over 3 dagen ?
Aan de grafieken op de website van NICE te zien lijkt het wel een weekend effect te zijn. Gisteren/vandaag is er veel aangevuld.
Ligt aan je cutoff moment, maar op basis van de daglijkse stand om 14:15 van de afgelopen drie dagen zit je gemiddeld boven de 11. Maargoed, we kunnen het natuurlijk bagetelliseren en wederom de signaalwaarde aanpassen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het zou mij niet verbazen als de signaalwaarde voor ic opnames wordt aangepast. De ligduur is sterk afgenomen naar 8 dagen dus zelfs met gemiddeld 20 opnames per dag heb je een ic bezetting van 160 corona patienten. Dit lijkt nog behapbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:51:
[...]

Ik was het ook. Nu valt het wel mee. In het begin was ik vooral bang dat er geen plek zou zijn voor me in het ziekenhuis of dat ik er aan zou overlijden..
Ja dat was bij mij precies hetzelfde. Nadat de besmettingsgolf voorbij leek te zijn, nam mijn angst ook af en ben ik weer van alles gaan doen. Ben zelfs op vakantie geweest.

Nu de besmettingen weer toenemen, vind ik het wel weer spannender. Dat ik de afgelopen dagen behoorlijk verkouden ben geweest, helpt ook niet mee. Met een beetje mazzel was dit alles en was het puur een verkoudheid en geen Corona. Ik was vooral heel erg neusverkouden, met een beetje verhoging in de avond (zoals ik dat bij verkoudheid wel vaker heb). Maar geen echte koorts of hoesten.

Een testafspraak maken is mij niet gelukt door de gebrekkige testcapaciteit en nu ik weer aan de beterende hand ben, laat ik het maar zo (ervan uitgaande dat er geen gekke dingen meer gebeuren en ik 1 of andere terugval krijg).

Ik blijf wel thuis totdat de klachten over zijn voor de zekerheid.

Wel schrik ik ervan hoe een verkoudheid mij kan vloeren. Wat zou Corona met mij doen? Dat soort doemgedachten krijg ik dan wel.

En anders ga ik over een week of 4 maar eens een antistoffen test proberen te regelen. Al geloof ik er eigenlijk niet in dat daar iets uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
MikeyMan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:47:
[...]

Ligt aan je cutoff moment, maar op basis van de daglijkse stand om 14:15 van de afgelopen drie dagen zit je gemiddeld boven de 11. Maargoed, we kunnen het natuurlijk bagetelliseren en wederom de signaalwaarde aanpassen...
Ik bagatelliseer zelf niks. Elke opname is er één te veel wat mij betreft.
Ik snap je punt van cutoff moment maar "weekend effect" is wel zichtbaar als je meerdere keren op de site kijkt (gister en vandaag).
Ze doen het echter bij NICE heel slim met het "grijze stuk" van de grafieken waar dan bij staat "wordt nog aangevuld". Maakt het in ieder geval duidelijk dat die cijfers nooit definitief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:51:
[...]

Ik bagatelliseer zelf niks. Elke opname is er één te veel wat mij betreft.
Ik snap je punt van cutoff moment maar "weekend effect" is wel zichtbaar als je meerdere keren op de site kijkt (gister en vandaag).
Ze doen het echter bij NICE heel slim met het "grijze stuk" van de grafieken waar dan bij staat "wordt nog aangevuld". Maakt het in ieder geval duidelijk dat die cijfers nooit definitief zijn.
True... Vervelende is wel dat het vaker oploopt dan terugloopt... Dat maakt de cutoff o.b.v. cumulatieven per dag op een bepaald moment ook stabiel (beter/slechter kun je over twisten).

Zal uiteraard een weekend effect in zitten, maar vraag me een beetje af waar dat dashboard voor is als er geen reet mee gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 14:41
Lethalis schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:49:
[...]

En anders ga ik over een week of 4 maar eens een antistoffen test proberen te regelen. Al geloof ik er eigenlijk niet in dat daar iets uitkomt.
Zie daar maar eens aan te komen, lijkt mij niet heel simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mesa57 schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:19:

[Afbeelding]
Denk dat de let op wel heel belangrijk is om te realiseren. Mensen die door de GGD getest worden (en dus alleen voor Sars-Cov-2 gestest worden) staan hier niet tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wktJSIfVWHp9a-jI4YwTz22yRyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eixByrpwtGLrq3qE7cCExTRM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-10 07:29

Grannd

da Granndest

Als ik die grafiek dus goed lees:

+/- 15 monsters per week getest in de afgelopen paar weken
20-40% daarvan positief op rhinovirus

Dus dan heb je het dus over 2-6 personen per week die positief getest worden met een rhinovirus, ik denk niet dat dat genoeg is om over de gehele populatie conclusies uit te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grannd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:07:
Als ik die grafiek dus goed lees:

+/- 15 monsters per week getest in de afgelopen paar weken
20-40% daarvan positief op rhinovirus

Dus dan heb je het dus over 2-6 personen per week die positief getest worden met een rhinovirus, ik denk niet dat dat genoeg is om over de gehele populatie conclusies uit te trekken.
Nouja, het blijft natuurlijk een steekproef.
Maar het gaat om een kleine 40 huisartsenposten die verdeeld zijn over het land.
Zegt wel iets over de algehele verspreiding van een virus.

https://www.nivel.nl/en/n...n/huisartsen-peilstations
Inclusief methedologische verantwoording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
TrailBlazer schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:47:
Het zou mij niet verbazen als de signaalwaarde voor ic opnames wordt aangepast. De ligduur is sterk afgenomen naar 8 dagen dus zelfs met gemiddeld 20 opnames per dag heb je een ic bezetting van 160 corona patienten. Dit lijkt nog behapbaar.
100%

Voorlopig hoeft de overige zorg nog lang niet te wijken voor covid. Met deze korte ligduur en minder patienten die naar de IC doorstromen zal dat voorlopig ook niet aan de orde zijn.

Zou me zorgen gaan maken als er 30 mensen per dag worden opgenomen op de IC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grannd

Grannd

da Granndest

MikeyMan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:12:
[...]

Nouja, het blijft natuurlijk een steekproef.
Maar het gaat om een kleine 40 huisartsenposten die verdeeld zijn over het land.
Zegt wel iets over de algehele verspreiding van een virus.

https://www.nivel.nl/en/n...n/huisartsen-peilstations
Inclusief methedologische verantwoording.
40 stations of niet, uiteindelijk worden er per week maar ongeveer 15 proefmonsters opgestuurd.
Natuurlijk zegt het iets, maar als we 190.000 tests doen bij mensen met verkoudheidsklachten en minder dan 10.000 daarvan hebben corona dan heb je die nivel stations niet nodig om te concluderen dat er ook andere virussen heersen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grannd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:00:
[...]

40 stations of niet, uiteindelijk worden er per week maar ongeveer 15 proefmonsters opgestuurd.
Natuurlijk zegt het iets, maar als we 190.000 tests doen bij mensen met verkoudheidsklachten en minder dan 10.000 daarvan hebben corona dan heb je die nivel stations niet nodig om te concluderen dat er ook andere virussen heersen op dit moment.
Ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt? Wie ontkent hier dat er andere virussen rond gaan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd

Grannd

da Granndest

MikeyMan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:03:
[...]

Ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt? Wie ontkent hier dat er andere virussen rond gaan? :?
Jij zegt: "[die peilstations zeggen] wel iets over de algehele verspreiding van een virus."

Ik zeg: Daar hebben we die peilstations niet voor nodig om te concluderen dat die virussen rondgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:42
Ik weet niet of ik mijn vraag hier mag stellen, zo niet, excuses.

Ik heb een afspraak gemaakt om mijn zoon te laten testen. Er is gezegd dat mijn zoon linksachter moet zitten in de auto.

Nadat ik had opgehangen dacht ik "sjips, ik rij een coupe waarvan de achterraam niet open kan".

Wat is slim om te doen in dit geval? Behalve hem laten rijden :P

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c-nan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:23:

Ik heb een afspraak gemaakt om mijn zoon te laten testen. Er is gezegd dat mijn zoon linksachter moet zitten in de auto.

Nadat ik had opgehangen dacht ik "sjips, ik rij een coupe waarvan de achterraam niet open kan".

Kofferbak geen optie? >:)
Ik denk dat de medewerker van de teststraat best wel even kunnen omlopen naar de passagierskant.
Je woont samen in een huis, dus die afstand is toch niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10 12:57
Achteruit de teststraat in rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:24:
[...]

Kofferbak geen optie? >:)
Ik denk dat de medewerker van de teststraat best wel even kunnen omlopen naar de passagierskant.
Je woont samen in een huis, dus die afstand is toch niet nodig.
Geen idee of de medewerker zijn plaats mag verlaten, misschien staan ze achter een scherm oid?
Holk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:25:
Achteruit de teststraat in rijden?
Heb ik aan gedacht maar dat is zo awkward :D

[ Voor 18% gewijzigd door c-nan op 15-09-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grannd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:19:
[...]

Jij zegt: "[die peilstations zeggen] wel iets over de algehele verspreiding van een virus."

Ik zeg: Daar hebben we die peilstations niet voor nodig om te concluderen dat die virussen rondgaan.
Ik probeerde het juist algemeen te houden door er "verspreiding van een virus" van te maken.
Doelde daarbij ook vooral op de geografische verspreiding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

c-nan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:23:

Na het eerste loket even op schoot zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10 12:57
TrailBlazer schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:34:
[...]

Na het eerste loket even op schoot zetten.
Ik weet niet wat meer awkward is, achteruit een teststraat inrijden of je 18 jarige zoon op schoot nemen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:21
Is hij geen 18 dan :P Anders kan hij wel zelf rijden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Holk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:37:
[...]

Ik weet niet wat meer awkward is, achteruit een teststraat inrijden of je 18 jarige zoon op schoot nemen O-)
Ik ging uit van een kind onder de 10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
Holk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:37:
[...]

Ik weet niet wat meer awkward is, achteruit een teststraat inrijden of je 18 8 jarige zoon op schoot nemen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Opvallende dingen uit RIVM wekelijkse PDF:
- stijging is in elke leeftijd aanwezig (voorgaande weken vooral nog 10-40)
- qua provincie is in Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht, Gelderland en Groningen de meeste stijging tov vorige weken, rest stabieler.
- ziekenhuisopnames volgen dezelfde provincie verdeling (behalve Groningen)
- meer in de verpleeghuizen tov vorige weken
- meer positieve na bron en contactonderzoek
- % positief getest vooral hoog in randstad en midden Nederland

Als je kijkt naar de leeftijd verdeling vanaf begin maart worden er nu meer positieve gemeld in categorie 20-29 dan ooit tevoren in een andere leeftijd categorie. De meest kwetsbare (70+) is nu gelukkig nog steeds erg laag tov begin maart.

Zuid-Holland en Noord-Holland gaan nu ook over de pieken van Brabant begin maart. Andere provincies liggen nog steeds (stukke) lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
De positiviteitsratio van 3.9% voorspelt in elk geval dat de ziekenhuisopnames komende week nog wel door zullen stijgen.
De voorgaande 'piek' in ziekenhuisopnames in augustus (10 augustus 14 opnames) viel in een week waarin de positiviteitsratio alweer aan het dalen was, overigens nadat er weer op 3 augustus weer een persconferentie was gepland.

Hoewel het kabinet met Pinsjesdag en de algemene beschouwingen dezer dagen hun hoofd bij andere zaken zullen hebben, is het toch opvallend dat er nu geen persconferentie is, aangezien de situatie er slechter voorstaat dan 3 augustus toen Rutte vervroegd van reces terugkwam voor de persconferentie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Jovatov schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:57:
De positiviteitsratio van 3.9% voorspelt in elk geval dat de ziekenhuisopnames komende week nog wel door zullen stijgen.
De voorgaande 'piek' in ziekenhuisopnames in augustus (10 augustus 14 opnames) viel in een week waarin de positiviteitsratio alweer aan het dalen was, overigens nadat er weer op 3 augustus weer een persconferentie was gepland.

Hoewel het kabinet met Pinsjesdag en de algemene beschouwingen dezer dagen hun hoofd bij andere zaken zullen hebben, is het toch opvallend dat er nu geen persconferentie is, aangezien de situatie er slechter voorstaat dan 3 augustus toen Rutte vervroegd van reces terugkwam voor de persconferentie...
Misschien was er toen niet breed publiekelijk bekend dat de ligduur van de IC's veel korter was. Je kan moeilijk een persconferentie houden en zeggen dat we moeten oppassen en benoemen dat de ligduur op de IC's veel korter is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
En de ic's zijn nu iets beter voorbereid mocht het weer redelijk uit de klauwen gaan lopen. Vorige maand was dat nog een argument voor de officiële waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:04
c-nan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:26:
[...]

Geen idee of de medewerker zijn plaats mag verlaten, misschien staan ze achter een scherm oid?

[...]

Vreemd. Toen ik door de teststraat reed werd rechts van de auto alles klaar gemaakt. (Er waren twee rijen, de andere rij gebeurde dus alles links van die rij, alles werd dus 'in het midden' klaar gemaakt)
Diegene die de stokken in mijn neus en keel stopte liep voor de auto langs.

Volgens mij had het geen zak uitgemaakt of ik links of rechts had gezeten

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 15-09-2020 17:59 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

c-nan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:26:
[...]

[...]

Gewoon rechts laten zitten. Komt heel vaak voor dat een passagier getest moet worden ipv de bestuurder. Niets bijzonders, dan komen ze gewoon naar dat raam.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Het coronadashboard is wat aangepast.
Er zijn ook weer veel meer rioolwater metingen toegevoegd.
Ik bekeek wat regio's en een opvallende is Hapert met een waarde van meer dan 2000. Komt in ieder geval overeen met de vele besmettingen rondom Bergeijk. Maar het is wel een erg hoge waarde vergeleken met andere plekken in Brabant/Limburg en ook in Amsterdam ligt het stukke lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag me sterk af wat de relatie is van rioolwater met het aantal gevallen. Bv Tilburg heeft met 1400 deeltjes/mm bijna het dubbele van Amsterdam en meer dan 5x zo hoog als rotterdam. Dat vertaalt zich niet met het aantal gevallen. Het kan natuurlijk nog komen... en dan is het echt een vroegtijdige detectie, maar de data is toch ook al een bijna een week oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien spoelen ze in Tilburg zuiniger :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Plenkske schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:20:
Het coronadashboard is wat aangepast.
Er zijn ook weer veel meer rioolwater metingen toegevoegd.
Ik bekeek wat regio's en een opvallende is Hapert met een waarde van meer dan 2000.
Dat verklaart in ieder geval wel waarom ik dat Dommelsch bier totaal niet kan pruimen. :+

Iets serieuzer: Daar ligt ook een groot vakantiepark (Vennenbos) waar misschien de afgelopen periode veel vakantiegangers te vinden waren.

[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 15-09-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Stoney3K schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:14:
[...]

Dat verklaart in ieder geval wel waarom ik dat Dommelsch bier totaal niet kan pruimen. :+

Iets serieuzer: Daar ligt ook een groot vakantiepark (Vennenbos) waar misschien de afgelopen periode veel vakantiegangers te vinden waren.
Dat zou de rioolmeting kunnen verklaren ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:06:
Vraag me sterk af wat de relatie is van rioolwater met het aantal gevallen. Bv Tilburg heeft met 1400 deeltjes/mm bijna het dubbele van Amsterdam en meer dan 5x zo hoog als rotterdam. Dat vertaalt zich niet met het aantal gevallen. Het kan natuurlijk nog komen... en dan is het echt een vroegtijdige detectie, maar de data is toch ook al een bijna een week oud.
Je zegt het antwoord zelf al, meer mensen zijn ziek.
Tilburg als studentenstad, mogelijk dus veel mensen zonder symptomen, die het niet weten en de pot vol pissen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:34:
[...]

Mogelijk dus veel mensen zonder symptomen, die het niet weten en de pot vol pissen.
Of geen klachten hebben (dus niet ziek zijn, wel besmet) en zich dus niet laten testen, of mensen die geen inwoner zijn van een gemeente en dus niet bij de testresultaten van die gemeente worden gerekend.

Alle toeristen zie je natuurlijk wel terug in de rioolwatermetingen maar die komen niet in de teststatistieken naar boven, vooral niet als ze geen Nederlander zijn.

Pagina: 1 ... 66 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic