Stoney3K schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:05:
[...]
Wanneer het beleid en de handhaving óók zwart-wit is (omdat het om strafrecht gaat kun je weinig anders) moet je nou eenmaal de maatregelen en de impact daarvan als zwart-wit beschouwen. Je kan niet met twee maten meten en aan de ene kant de handhaving als zwart-wit zien terwijl het menselijk gedrag wat je probeert te veroorzaken ineens een grijs gebied is.
Doe je dat met alles in het leven of alleen met corona? Het komt zo nep en ongeloofwaardig over om er zo zwart wit over te spreken of je bent de enige op de wereld die zich altijd en overal aan alle regels houdt.
Beleid en handhaving is zwart wit voor zo'n beetje alles in het leven maar in de praktijk is er heel veel grijs vanuit de burger gezien.
Diefstal, inbraak, oplichting, moord, brandstichting, verkrachting, te hard rijden, door rood, met drank achter het stuur enz enz enz.
Bij geen van deze opsomming hebben we een 100% handhaving en is deze ook niet mogelijk maar als het om corona gaat dan moeten de regels ineens allemaal weg als/omdat het niet lukt om 100% te handhaven.
Ik heb niet de illusie dat mensen zo'n houding hebben van "mwa, dan maar niet" als ineens een stel kroegen lokaal gesloten wordt. Misschien de mensen die af en toe zin hebben om een biertje te doen wel, maar de lui die maar één ding in hun hoofd hebben en dat is zuipen en feesten, die gaan daarvoor gewoon een andere plek zoeken.
Maar hoe groot is die groep van dat zuipen en feesten en hoe lang gaan/kunnen ze dat volhouden zonder tegen de lamp te lopen? Dat is waar het om gaat, niet dat die mensen bestaan maar hoeveel er het er nu echt zijn en hoe groot het probleem dan is. Sluit kroegen lokaal en doe flink wat alcohol controles als extra ontmoediging.
Ik zou liever zien dat iedereen zich in dit land of wereldwijd voor de volle 100% aan de corona regels houdt maar weet ook dat het onzinnig is om te verwachten dat dat ooit gaat gebeuren dus moeten we roeien met de riemen die we hebben en zorgen dat de groep die schijt heeft aan corona klein genoeg blijft zodat hun negatieve invloed op het totaalplaatje ook klein blijft.
Net zoals het sluiten van voetbalstadions: Daar zijn de 35.000 man die normaal in het stadion zitten en nu op hun gemakje op de bank de wedstrijd kijken niet het probleem. Het probleem zit daar bij de 5.000 man die normaal in het stadion zich koest houden, maar nu geen uitlaatklep meer hebben voor hun oerdriften en in de stad gaan lopen rellen en de hooligan uithangen.
Want voor corona hadden we geen rellen en hooligans? Desnoods kei en keihard optreden, dat is ook een optie maar wat jij doet is vooral FUD verspreiden en een soort van chantage.
Wil je op beleidsniveau gaan sturen, dan móet je de gevolgen als een 'zwart of wit' zien en niet als een spectrum, tenzij je daar geen consequenties meer aan koppelt. Dat is nu eenmaal hoe een risico-analyse werkt, en anders is het gewoon kiezen of delen.
Misschien dat het heel erg cru klinkt, maar ik heb in Nederland gewoon niet het vertrouwen er in dat we dat "alleen samen" ooit voor elkaar gaan krijgen.
Uiteindelijk is er altijd een spectrum en zijn er ook niet altijd consequenties. Ik zou willen zeggen het is me een raadsel waarom je dat bij corona wel verwacht maar aan de andere kant weet ik het antwoord al.
Dag in dag uit gebeuren er zaken die niet toegestaan zijn volgens onze regels/wetten die ook nog eens niet bestraft worden maar bij corona moet het ineens een 100% score zijn en anders moeten alle regels overboord.
Alcohol en snelheidscontroles worden gepland en zijn er niet 24x7, dat is ook een spectrum zonder consequenties als ze ergens net niet staan als je daar te hard of met je zatte kop voorbij komt.
Ben zelf ook wel eens aangehouden op de motor met een veels te hoge snelheid, kreeg een preek en mocht verder. Dat is toch ook grijs en niet zwart wit?
Als je geen vertrouwen hebt in alleen samen, in wat dan wel? Ieder voor zich en we zien wel waar het schip strandt?