Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.598 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
jip_86 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:17:
[...]

Misschien is dat inmiddels zo, maar ook deze zegt 10:
[Twitter]
en dan nog is 2-3 niet echt duidelijk omhoog. Er waren dagen dat het bijna 20 was afgelopen maand ;)
Ik hanteer het schema wat ik in deze eerdere post van mezelf heb gebruikt. Deze is met gecorrigeerde cijfers van alles:
Soccer98 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:14:
Het heeft totaal geen enkele zin om de cijfers die vers van de pers komen te vergelijken. Dat is eigenlijk pas nuttig nadat ze gecorrigeerd zijn. Als je kijkt naar de cijfers op de Corona Locater,dan zie je dat die pieken van de dagelijkse rapporteringen achteraf meevallen als deze gecorrigeerd zijn. Enkel op 30 juli en op 10 augustus zijn er bijvoorbeeld 12 en 13 ziekenhuisopnames binnengekomen.

De correcties gaan wel terug tot een week voor nu. De trend die je van de voorbije weken kunt zien, is dat in feite bijna elke dagelijkse rapportage over in ieder geval de ziekenhuisopnames naar beneden gecorrigeerd worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:15:
We hebben nu ook niet meer de mogelijkheid veel te testen. Zeker in bepaalde steden is de controle volledig weg. BCO heeft ook weinig zin meer in. We komen langzaam in de fase waarin beslissingen genomen mioeten gaan worden:. Danwel weer nieuwe hardere maatregelen... danwel de het virus toch volledig loslaten (waarbij zwakkere zichzelf meer afschermen.)
In dat laatste geval zijn we in ieder geval tot het vaccin er is persona non grada in veel landen.
Ja of De Jonge/Ministerie van Volksgezondheid gaat alles op alles zetten om de capacitieit te verhogen. Daar hebben ze maanden de tijd voor gehad en het is ook prima mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07
Heb het idee dat er vorige keer strenge maatregelen kwamen omdat het niet meer "contained" was; ze konden de bronnen te vaak niet herleiden.

Nu zitten we in dezelfde situatie (qua brononderzoek en containment), en is de regering zo stil als maar kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarôZZa schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:17:
[...]

Je vergeet de optie: lekker lang wachten en dan uiteindelijk toch maar zware maatregelen moeten neme en dan met z'n allen doen alsof niemand het zag aankomen :P
Tja.. we gaan eerst nog even uittesten of we voetbalstadions toch niet volledig kunnen vullen.

Dit gaat nog een hele lange herfst en winter worden. Kijken hoeveel docenten er over een maandje nog over zijn die les willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:06

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:49:
[...]

Tja.. we gaan eerst nog even uittesten of we voetbalstadions toch niet volledig kunnen vullen.
Ik denk wel dat je echt een alternatief voor zal moeten verzinnen voor voetbalfans die met zijn allen het hele herfstseizoen binnen moeten zitten, en er dus huisfeestjes georganiseerd worden waar iedereen met zijn tienen op één bank gepropt zit.

Lijkt me een groter risico dan een stadion wat voor 25% of 50% gevuld zit in de buitenlucht, desnoods met verplichte mondkapjes.

Waar je ook nog aan kan denken is om de theaters en concertzalen daarvoor in te zetten, en die de voetbalwedstrijden op groot scherm kunnen draaien met een beperkte bezetting.

Maar de voetbalstadions het hele seizoen zonder publiek draaien en daar geen alternatief voor bedenken lijkt me geen optie.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:13

Barrycade

Through the...

Basekid schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:20:
Heb het idee dat er vorige keer strenge maatregelen kwamen omdat het niet meer "contained" was; ze konden de bronnen te vaak niet herleiden.

Nu zitten we in dezelfde situatie (qua brononderzoek en containment), en is de regering zo stil als maar kan....
Klein verschilletje: Op dat moment lagen de gangen bijna vol van de ziekenhuizen en stonden er koelcontainers bij de uitvaartcentra. Doordat oud en jong zich even flink uitleefde tijdens carnaval terwijl ze met een snotneus rondliepen en smiddags nog even bij opa en oma langs in het verzorgingshuis om een carnavals borrel te drinken.

Nu zijn de YOLO's flink bezig, maar blijft het vooralsnog beperkt omdat de zwakkeren zich bewust zijn van de risico's en hun neefjes en nichtjes van 18-30 maar niet uitnodigen op de verjaardag.
Tot op heden lijkt het allemaal veel erger, maar ik denk dat als we toen dezelfde test capaciteit hadden we richting de 60% van de gevallen positief hadden getest. Zeker in Carnavalsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Barrycade schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:01:
[...]

Klein verschilletje: Op dat moment lagen de gangen bijna vol van de ziekenhuizen en stonden er koelcontainers bij de uitvaartcentra. Doordat oud en jong zich even flink uitleefde tijdens carnaval terwijl ze met een snotneus rondliepen en smiddags nog even bij opa en oma langs in het verzorgingshuis om een carnavals borrel te drinken.
Kunnen we dit soort retoriek dat de losbandige carnavalsvierders bloed aan hun handen hebben even achterwege laten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:47

De situatie qua maatregelen is wel heel anders. 1,5 meter, vaak handen wassen, thuis werken als dat kan en thuis blijven bij (verkoudheids) klachten zijn maatregelen die de verspreiding als het goed is een stuk minder hard laat gaan dan in maart.

In augustus was er in Rotterdam/Amsterdam ook sprake van dat het BCO niet meer gedaan kon worden, en toch zijn de cijfers daar enigszins stabiel gebleven.

Blijft staan dat het belangrijk is dat de testcapaciteit omhoog gaat. En als de cijfers niet weer stabiliseren (zoals in augustus gebeurde) zullen er nieuwe (regionale) maatregelen volgen.

Dus het klopt dat in maart ook geen grip meer was qua bco/containment. Maar daar houdt de vergelijking op, situatie is nu wel heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Stoney3K schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:03:
[...]

Kunnen we dit soort retoriek dat de losbandige carnavalsvierders bloed aan hun handen hebben even achterwege laten?
Tja het is niet anders toch? Carnaval heeft niet geholpen en de eerste golf flink omhoog geduwd.
Als we toen hadden geweten wat we nu weten hadden we het anders gedaan waarschijnlijk.
Toen leefden we nog in de periode dat naar school / kroeg / werk met een snotneus nog heel normaal was.

Nu had ik een dochter 5 dagen thuis (op vrijdag met hoofdpijn en keelpijn ziek naar huis), zondag gebeld, dinsdagmiddag getest donderdag de negatieve uitslag) met een verkoudheidje die vroeger niemand naar om keek.

[ Voor 17% gewijzigd door Barrycade op 11-09-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Barrycade schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:12:
[...]

Tja het is niet anders toch? Carnaval heeft niet geholpen en de eerste golf flink omhoog geduwd.
Dat is iets anders dan de carnavalsgangers direct verantwoordelijk houden voor het overlijden van hun oma natuurlijk, en argumenteren dat oma nog geleefd had als ze niet zo losbandig waren geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Stoney3K schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:15:
[...]

Dat is iets anders dan de carnavalsgangers direct verantwoordelijk houden voor het overlijden van hun oma natuurlijk, en argumenteren dat oma nog geleefd had als ze niet zo losbandig waren geweest.
Ik hou niemand verantwoordelijk, dat moet ieder voor zich weten. Er zijn nu ook mensen die er geen rekening mee houden. Aan hun om zich verantwoordelijk te voelen (of niet).

Ik meld alleen dat carnaval de bron was van de donkergekleurde gebieden in Brabant en Limburg tijdens de eerste golf.

Ik denk wel dat er wellicht mensen rondlopen die achteraf denken, was ik nu de reden dat...maar ja, wederom met de kennis van nu zal dat moeilijk te verteren zijn. Maar op dat moment zal bijna niemand zich bewust zijn geweest dat het virus al zo veel onder hun was en dat de "verkoudheid" toch Corona was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Volgens mij is het grote verschil gewoon dat die cijfers totaal onvergelijkbaar zijn.

We hebben nu 1500 besmettingen op tienduizenden tests, waar iedereen die zich een beetje ziek voelt zich laat testen.

In april hadden we 1500 besmettingen op enkele duizenden tests, waarbij alleen mensen die echt ziek waren zich lieten testen.

Het aantal besmettingen in April lag nog steeds gigantisch veel hoger dan vandaag. Dat hele containen zelf is een idee wat alleen op papier werkt in een land als het onze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik snap er nu toch ook niks meer van hoor.

Mijn vrouw is echt heel angstig. Hebben alles vermeden zover dat kon. kinderen zijn nu dan weer naar school.

zoontje was maandag ziek. thuis gehouden en zn zusje ook. volgens mij zoals het hoort. woensdag weer naar school. was beter. maar is opgehaald door mijn vrouw. Die hoorde nl. dat een vriendje van mijn zoontje positief getest was. Zoontje was eerder ook ziek. en paar andere vriendjes ook. toevallig precies het groepje dat week ervoor samen gespeeld had.

Broertje van positief geteste kind zat nog gewoon op school terwijl de uitslag niet bekend was (school wist vd test). heeft de dag nog afgemaakt en is daarna naar huis gegaan. gezin zit nu in quarantaine.

Wij worden niet meegenomen in contactonderzoek terwijl hun moeder met de 2 kids 6 dagen ervoor nog hele middag bij ons binnen zat. mn vrouw is nu ook echt niet lekker (koorts, hoofdpijn, snot etc). afspraak maken kan pas 2 dagen later en 25km verderop.

De moeder van de jongen moet zelf ouders van kinderen waarschuwen waar hij mee gespeeld heeft. De school waarschuwt bijvoorbeeld niet de ouders van kinderen bij wie het kind in de klas zit en waar hij bijv. opdrachten of gym mee heeft gedaan.

Ik voorspelde het haar al eerder. Ondanks haar angst en voorzichtigheid kan je dit virus niet ontlopen. Niet als je gewoon werkt en/of schoolgaande kinderen hebt.

Maar de richtlijnen worden, nu het dichterbij komt, voor mij ook wel steeds vager. bij een positief getest kind moet niet de hele klas naar huis. als het in een cafe is, dan wordt het gesloten (zeg ik ff gechargeerd).
testcapaciteit is ver onder de maat. en contactonderzoek beperkt zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 12:31

Agent47

I always close my contracts.

readytoflow schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:29:
Ik snap er nu toch ook niks meer van hoor.

Mijn vrouw is echt heel angstig. Hebben alles vermeden zover dat kon. kinderen zijn nu dan weer naar school.

zoontje was maandag ziek. thuis gehouden en zn zusje ook. volgens mij zoals het hoort. woensdag weer naar school. was beter. maar is opgehaald door mijn vrouw. Die hoorde nl. dat een vriendje van mijn zoontje positief getest was. Zoontje was eerder ook ziek. en paar andere vriendjes ook. toevallig precies het groepje dat week ervoor samen gespeeld had.

Broertje van positief geteste kind zat nog gewoon op school terwijl de uitslag niet bekend was (school wist vd test). heeft de dag nog afgemaakt en is daarna naar huis gegaan. gezin zit nu in quarantaine.

Wij worden niet meegenomen in contactonderzoek terwijl hun moeder met de 2 kids 6 dagen ervoor nog hele middag bij ons binnen zat. mn vrouw is nu ook echt niet lekker (koorts, hoofdpijn, snot etc). afspraak maken kan pas 2 dagen later en 25km verderop.

De moeder van de jongen moet zelf ouders van kinderen waarschuwen waar hij mee gespeeld heeft. De school waarschuwt bijvoorbeeld niet de ouders van kinderen bij wie het kind in de klas zit en waar hij bijv. opdrachten of gym mee heeft gedaan.

Ik voorspelde het haar al eerder. Ondanks haar angst en voorzichtigheid kan je dit virus niet ontlopen. Niet als je gewoon werkt en/of schoolgaande kinderen hebt.

Maar de richtlijnen worden, nu het dichterbij komt, voor mij ook wel steeds vager. bij een positief getest kind moet niet de hele klas naar huis. als het in een cafe is, dan wordt het gesloten (zeg ik ff gechargeerd).
testcapaciteit is ver onder de maat. en contactonderzoek beperkt zich.
Je kunt het simpelweg niet ontlopen. Misschien alleen als je heel kort door de bocht gezegd; Vanaf maart, geen familie of vrienden bezocht hebt. Alleen maar thuis werkend en je boodschappen thuis laat bezorgen. Alleen dan kan je het niet krijgen lijkt me?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Agent47 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:37:
[...]

Je kunt het simpelweg niet ontlopen. Misschien alleen als je heel kort door de bocht gezegd; Vanaf maart, geen familie of vrienden bezocht hebt. Alleen maar thuis werkend en je boodschappen thuis laat bezorgen. Alleen dan kan je het niet krijgen lijkt me?
Dan heb je misschien de corona-dans ontsprongen maar dat is natuurlijk een heel erg mooi recept om in een depressie te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Stoney3K schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:40:
[...]

Dan heb je misschien de corona-dans ontsprongen maar dat is natuurlijk een heel erg mooi recept om in een depressie te raken.
Geloof het of niet. Ik ken mensen die niet anders doen dan achter hun scherm zitten. Die kopen ook amper tot geen kleding etc.

Die gaan na werk over op gamen / 9GAG. Sparen veel geld om steeds vervolgens nieuwe componenten te kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:28

Bloodclot

Jawier!

TrailBlazer schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:33:
Getallen fluctueren als een gek op het moment
Positief getest 79.781, toename: 1.270
Ziekenhuisopnames 12.260 (15,4% van positief getest), toename: 10
IC-opnames 3.066 (3,8% van positief getest)
Overleden 6.252 (7,8% van positief getest), toename: 3

Trend is we duidelijk omhoog. Ook het aantal opnames gaat nu duidelijk omhoog.
Ik vind het nog steeds meevallen. Tja, besmettingen, kun je eigenlijk niet meten. Misschien om clusters op te sporen en aan te pakken.

Ziekenhuisopnames ook vrij stabiel (zie paarse lijn):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njopkaAvSkL22eDZnbUd2cxbToc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2IC9gnxLJKjsIoS3YDwosFY4.png?f=fotoalbum_large

Overledenen... tja, gaan gewoon af en toe een paar dood, zou wel willen weten wat leeftijdscategorie is van de overledenen afgelopen twee maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeE9FomLyWh7X_dFNt69fy4Acg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QpogAfFdj8MJghAta3g1p1jA.png?f=fotoalbum_large

Zo lang we we niet constant boven de 50 opnames (gecorrigeerd) per dag zitten en IC (bezetting 30) (zakt ook nog steeds) onder de 300 zit, is het prima te doen. Hoeven echt geen nieuwe maatregelingen te komen. Eerder versoepelen.

Dit is niet eens een tweede golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Bloodclot schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:52:
[...]

Ik vind het nog steeds meevallen. Tja, besmettingen, kun je eigenlijk niet meten. Misschien om clusters op te sporen en aan te pakken.

Ziekenhuisopnames ook vrij stabiel (zie paarse lijn):
[Afbeelding]

Overledenen... tja, gaan gewoon af en toe een paar dood, zou wel willen weten wat leeftijdscategorie is van de overledenen afgelopen twee maand.
[Afbeelding]

Zo lang we we niet constant boven de 50 opnames (gecorrigeerd) per dag zitten en IC (bezetting 30) (zakt ook nog steeds) onder de 300 zit, is het prima te doen. Hoeven echt geen nieuwe maatregelingen te komen. Eerder versoepelen.

Dit is niet eens een tweede golf.
Ben het deels met je eens maar tweede golf kan nog komen. Als veel studenten het hebben en die gaan vervolgens in het weekend weer naar opa en oma...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Bloodclot schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:52:
[...]

Dat vraag ik me dus ook af, als iemand van 86 die positief is getest, gewoon een natuurlijke dood sterft, wordt die dan in de cijfers meegenomen?

Want een dood als direct gevolg van COVID lijkt me in zo'n geval nog best moeilijk vast te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Stoney3K schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:54:
[...]

Dat vraag ik me dus ook af, als iemand van 86 die positief is getest, gewoon een natuurlijke dood sterft, wordt die dan in de cijfers meegenomen?

Want een dood als direct gevolg van COVID lijkt me in zo'n geval nog best moeilijk vast te stellen.
Wat is een natuurlijke dood? Volgens mij heeft bijna iedereen 'een laatste zetje' nodig, dat kan een griepje zijn, Corona, een val, een hartaanval etcetera, maar zonder 'zetje' overlijdt bijna niemand volgens mij.
Agent47 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:53:
[...]

Ben het deels met je eens maar tweede golf kan nog komen. Als veel studenten het hebben en die gaan vervolgens in het weekend weer naar opa en oma...
In het begin van mijn studententijd kwam ik niet zo heel veel bij mijn opa's en oma's en ik was daar volgens mij niet alleen in ;). Zeker in het begin kwam ik natuurlijk wel veel bij mijn ouders (en die zagen mijn opa's en oma's wel meer), maar dat is al weer een extra schakeltje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Net alsof dat echt iets uit maakt behalve voor de mensen die graag grafieken maken? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
- Laat maar zitten. Dan lok ik het misschien uit. -

Laten we maar weer on-topic gaan.

[ Voor 116% gewijzigd door MoldyInko op 11-09-2020 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:21
Volgens mij word er juist gezegd dat er op basis van die signaalwaardes geen reden is tot zorg. Daar ben ik het volledig mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MoldyInko schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:04:
[...]

[...]
Het is mensonterend om als oudere alleen te moeten sterven omdat de familie of naasten niet bij jou op bezoek kan komen vanwege de besmettelijkheid. Of dat je de hele dag ingepakte mensen ziet lopen zonder enige vorm van het sociale aspect die je normaal ziet bij het proces.
Het vervelende is alleen dat we niets kunnen doen om dat te veranderen. Wat we ook doen, dat vaccin waar we met de maatregelen op wachten komt er niet sneller door, dus in principe wil je de impact van die maatregelen zo minimaal proberen te houden.

Zouden we het virus binnen 3 weken uit kunnen bannen met extreme maatregelen dan hadden we dat echt al lang gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
jip_86 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:11:
Volgens mij word er juist gezegd dat er op basis van die signaalwaardes geen reden is tot zorg. Daar ben ik het volledig mee eens.
Helemaal met je eens. Heb je ook gezien dat op het dashboard nu een signaalwaarde voor aantal aangetoonde besmettingen per 100.000 is opgenomen? Daar gebruiken ze het absolute aantal aangetoonde besmettingen voor.
Iemand een idee hoe dit getal (7) significant is? Neem dan 42, dan doe je tenminste recht aan de bijzonderheid van de situatie waar we in zitten.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Dus....
Mijn zoon heeft al een paar dagen af en toe hoesten. Maar niets spannends.

Dus ik denk, toch maar even bellen met het test nummer.

Die zitten tot woensdag/donderdag vol en een nieuwe afspraak maken is niet mogelijk zei hij.

Uhmmm dus ik zit met een kind thuis dat niet ziek is maar af en toe hoest en ik kan hem niet laten testen...

Hij heeft dit wel vaker en het hoesten houdt normaliter vrij lang aan.

Maar ik raak hier wel geirriteerd van, thuishouden ivm klachten vind ik prima, maar dan wil ik wel een afspraak kunnen maken voor een test. Al is het over een week.

Maar ze doen het gewoon niet...

Gezien zijn leeftijd heeft hij nog geen DigiD.

Waar is de onderwijsinspectie als je ze nodig hebt? Een kind een dagje voor vakantie thuishouden is een groot probleem, maar in zo’n geval weken thuiszitten niet?!

Laten we hopen dat het snel weggaat, maar normaliter houdt dit zo 3-4 weken aan bij hem.

Edit:
Nog maar een keer gebeld omdat ik het niet kon geloven.
Dit keer kon een afspraak maken wel, maar nog niet voor woensdag.

Ik wil het even aankijken en morgen terugbellen voor de woensdag.

Het hangt dus van de medewerker af of je een afspraak kunt maken :+

[ Voor 12% gewijzigd door BlakHawk op 12-09-2020 12:13 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoldyInko
Stoney3K schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:15:
[...]

Het vervelende is alleen dat we niets kunnen doen om dat te veranderen. Wat we ook doen, dat vaccin waar we met de maatregelen op wachten komt er niet sneller door, dus in principe wil je de impact van die maatregelen zo minimaal proberen te houden.

Zouden we het virus binnen 3 weken uit kunnen bannen met extreme maatregelen dan hadden we dat echt al lang gedaan.
Het is gewoon ergerlijk om te lezen wanneer iemand letterlijk zegt dat er hier en paar doden vallen en dan vervolgens te willen versoepelen. Op basis van moment opnames. Dus vandaar dat ik het maar voor wat het is er bij hebt gelaten en mijn reactie hebt aangepast. Dit soort mensen neem ik gewoon niet serieus. Tevens mogen mensen minder lullen en meer bronnen geven. Doen er nog te weinig.

Ik ben het wel met je eens dat we er alles aan zouden doen om dit te voorkomen.

Enfin. Op WNL een interessante discussie (video) dat een combinatie van een mogelijke tweede golf en de griep kan leiden tot maximum capaciteit ziekenhuizen. Je bent het er mee eens of niet het punt is dat er wel een kern van waarheid in zit. Van in hoeverre spreken wij vanaf een tweede golf en vanaf welke aantallen wanneer er sprake is van een combinatie van de griep en het virus?

De vraag is aangezien een hoop mensen alweer corona-moe zijn hoe snel dit gaat gebeuren. Ik denk dat we eerst binnenkort nieuwe maatregelen gaan zien als het aantal besmettingen van de afgelopen weken blijft stijgen. En welke hulpmiddelen we kunnen verwachten om men aan te herinneren om de basis (afstand)regels te blijven volgen. Er is nog niet zo lang geleden een concept versie online verschenen wat interessante inzichten geeft.
Naleving van richtlijnen rond social distancing en afstand houden: inzichten vanuit de gedragswetenschappelijke literatuur gedateerd van 1 september 2020.

Het is te verwachten dat de herfst en winter een grotere kans op besmetting zal geven. En meer druk op de test locaties. Als er nu al niet genoeg capaciteit voor testen is dan hoop ik dat voor het komende winter seizoen meer capaciteit vrij is.

[ Voor 8% gewijzigd door MoldyInko op 12-09-2020 15:14 . Reden: Gefixt. ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 01:00
MoldyInko schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:13:
[...]

Het is gewoon ergerlijk om te lezen wanneer iemand letterlijk zegt dat er hier en paar doden vallen en dan vervolgens te willen versoepelen. Op basis van moment opnames. Dus vandaar dat ik het maar voor wat het is er bij hebt gelaten en mijn reactie hebt aangepast. Dit soort mensen neem ik gewoon niet serieus. Tevens mogen mensen minder lullen en meer bronnen geven. Doen er nog te weinig.

Enfin. Op WNL een interessante discussie (video) dat een combinatie van een mogelijke tweede golf en de griep kan leiden tot maximum capaciteit ziekenhuizen. Je bent het er mee eens of niet het punt is dat er wel een kern van waarheid in zit. Van in hoeverre spreken wij vanaf een tweede golf en vanaf welke aantallen wanneer er sprake is van een combinatie van de griep en het virus?

De vraag is aangezien een hoop mensen alweer corona-moe zijn hoe snel dit gaat gebeuren. Ik denk dat we eerst binnenkort nieuwe maatregelen gaan zien als het aantal besmettingen van de afgelopen weken blijft stijgen. En welke hulpmiddelen we kunnen verwachten om men aan te herinneren om de basis (afstand)regels te blijven volgen. Er is nog niet zo lang geleden een concept versie online verschenen wat interessante inzichten geeft.
Naleving van richtlijnen rond social distancing en afstand houden: inzichten vanuit de gedragswetenschappelijke literatuur gedateerd van 1 september 2020.

Het is te verwachten dat de herfst en winter een grotere kans op besmetting zal geven. En meer druk op de test locaties. Aar als er nu al niet genoeg capaciteit voor testen is dan hoop ik dat voor het komende winter seizoen meer capaciteit vrij is.
Doden vallen er altijd, ook met andere (besmettelijke) ziekten. DOOD GAAN HOORT BIJ HET LEVEN. Het verbaast mij soms dat mensen dat blijken te vergeten.

Ik denk dat we snel genoeg naar de 2000 besmettingen gaan per dag, ben dan benieuwd naar de ziekenhuis opnames. Ik denk dat we niet meer een golf gaan krijgen zoals in het afgelopen jaar.

Iemand die er geld op wilt zetten? :P

Rapport van stichting NICE is geüpdatet op 7 sept. Ic ligduur is nu 9 dagen gemiddeld. (21 in het voorjaar.) Tel daar bij op dat door betere behandelingen ook minder mensen doorstromen naar de IC denk ik dat we het ergste al gehad hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mr.Joker schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:12:
[...]
Rapport van stichting NICE is geüpdatet op 7 sept. Ic ligduur is nu 9 dagen gemiddeld. (21 in het voorjaar.) Tel daar bij op dat door betere behandelingen ook minder mensen doorstromen naar de IC denk ik dat we het ergste al gehad hebben ;)
Merk op dat er nog (minimaal) twee aspecten meespelen.

Ten eerste kan je een ziekenhuis nu laagdrempelig aansturen op opname op IC. Er is capaciteit zat. Dan kan je dit inzetten zodra het waarde voor de patiënte heeft, niet pas zo laat mogelijk. Daardoor zullen er patiënten in betere conditie op IC opgenomen worden.

Daarnaast is de verdeling van de gemiddelde leeftijd nu veel meer links-skewed ipv right-skewed zoals eerder. Nu worden er meer jongere patiënten én een aantal erg oude patiënten opgenomen. Dat verbeterd deze indicator ook.

• Rockvee2
  • Niet online
[...]

Doden vallen er altijd, ook met andere (besmettelijke) ziekten. DOOD GAAN HOORT BIJ HET LEVEN. Het verbaast mij soms dat mensen dat blijken te vergeten.

Ik denk dat we snel genoeg naar de 2000 besmettingen gaan per dag, ben dan benieuwd naar de ziekenhuis opnames. Ik denk dat we niet meer een golf gaan krijgen zoals in het afgelopen jaar.

Jongeren zitten nu nog vooral buiten. Als het straks echt koud wordt ga je niet meer rondhangen buiten maar ga je samen met je vrienden thuis zitten met een biertje / colaatje .

Niemand kan zeggen hoe het verloopt deze maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Positief getest 81.012, toename: 1.231
Ziekenhuisopnames 12.266 (15,1% van positief getest), toename: 6
IC-opnames 3.070 (3,8% van positief getest)
Overleden 6.253 (7,7% van positief getest), toename: 1

• Mr.Joker
ANdrode schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:34:
[...]

Ten eerste kan je een ziekenhuis nu laagdrempelig aansturen op opname op IC. Er is capaciteit zat. Dan kan je dit inzetten zodra het waarde voor de patiënte heeft, niet pas zo laat mogelijk. Daardoor zullen er patiënten in betere conditie op IC opgenomen worden.

Daarnaast is de verdeling van de gemiddelde leeftijd nu veel meer links-skewed ipv right-skewed zoals eerder. Nu worden er meer jongere patiënten én een aantal erg oude patiënten opgenomen. Dat verbeterd deze indicator ook.
De behandeling is ook heel anders.

In het voorjaar was die kennis er nog niet en werd iedereen onder hoge druk beademd en op zijn buik gelegd. Dat gebeurt nu nauwelijks meer... (ik dacht ergens 10% te hebben gelezen)

De verhouding jong/oud onder de besmettingen is hetzelfde volgens het RIVM. We hebben nu wel minder besmettingen dan in het voorjaar, maar zelfs als we het aantal 'positief geteste' evenaren van het voorjaar, zullen de ziekenhuizen minder gevuld zijn. met een 50% minder lange IC ligduur en veel minder op de IC door betere voorbehandeling op de verpleegafdeling zullen we niet meer hetzelfde meemaken.

https://swab.nl/nl/covid-19

https://www.parool.nl/ned...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

''Maar als het toch oploopt: zijn jullie als artsen veel wijzer over de beste behandeling van Covid-patiënten?
“We weten nu meer van het virus en de uitwerking. We zien eigenlijk drie soorten coronapatiënten: de patiënt met laten we zeggen de klassieke longontsteking, dan heb je de patiënt die last krijgt van bloedstolsels en weer een ander heeft te maken met die overreactie van het immuunsysteem. Voor al deze categorieën weten we nu veel beter wat we kunnen doen om de klachten te verminderen. In maart wisten we dat niet, die maand hebben we echt nodig gehad om te leren. Ja, dat heeft levens gekost, kan je achteraf zeggen. Er zijn mensen gestorven aan bloedstolsels in de hersenen en de longen die we niet op tijd herkend hebben, we gaven toen geen bloedverdunners nog.”

Vanwaar uw optimisme over de huidige staat van de epidemie eigenlijk? Een vaccin is er nog niet, een medicijn evenmin.
“Nee, maar we hebben wel geleerd wat het effect is van bestaande medicijnen. Ontstekingsremmer Dexamethason werkt bijvoorbeeld goed voor erg zieke coronapatiënten. De sterfte neemt met dertig procent af, bleek uit een Britse studie. Als mensen dat nemen, belanden ze minder snel op de ic, en hebben ze minder zuurstof nodig op de gewone afdeling in het ziekenhuis. Bij ons zit het middel nu al standaard in het behandelprotocol. Je zou er zelfs mee kunnen beginnen als mensen nog thuis zijn, als uit de bloedprik blijkt dat ze er baat bij kunnen hebben. Met alles wat we nu weten en hebben zal de druk op de ic’s moeten afnemen, gaan we mensen minder snel op de intensive care zien.”

Is alweer van bijna 2 maanden oud.. Ik weet niet of er nog ontwikkelingen zijn geweest die positief bijdragen aan de behandeling.

In ander nieuws, meer mensen op de IC vanwege Legionelle vergeleken met covid19 in de maand juli

https://www.rtlnieuws.nl/...ename-ziekenhuis-bacterie

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Joker op 12-09-2020 18:09 ]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
ANdrode schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:34:
[...]

En als het glas halfvol zou zijn: er waren geruchten in maart en april dat er al een soort triage plaats vond, waarmee oude en zwakkere mensen al niet meer op de IC kwamen. Daar is nu plek voor, dus wellicht dat er juist zwakkere mensen op de IC komen. De waarheid zal wel in het midden liggen, waarmee de ligduur gewoon echt korter wordt of is.

De verdeling van de leeftijd lijkt volgens het RIVM niet heel anders te zijn, overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
ZieMaar! schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:40:
[...]

En als het glas halfvol zou zijn: er waren geruchten in maart en april dat er al een soort triage plaats vond, waarmee oude en zwakkere mensen al niet meer op de IC kwamen. Daar is nu plek voor, dus wellicht dat er juist zwakkere mensen op de IC komen. De waarheid zal wel in het midden liggen, waarmee de ligduur gewoon echt korter wordt of is.
Ik zeg niet dat het glas half vol is. Ik zie een aantal vermoedelijke confounders die leuk vond om te benoemen.
Speculeren over IC capaciteit en opnames etc valt buiten mijn vakgebied dus daar kan ik niet echt over oordelen.

Ik denk dat men in ieder geval veel meer kennis heeft om het beleid wbt insturen op IC opname op te baseren (en voor behandeling in het algemeen, men behandeld alsof het ARDS is, die vergelijking zie ik ook niet meer terug wbt mortaliteit).
De verdeling van de leeftijd lijkt volgens het RIVM niet heel anders te zijn, overigens.
Op basis van wat ik bij NICE zie zou ik zeggen dat het nu left-skewed is, dat was eerder omgedraaid. Geen extreem verschil overigens.

Nog een opmerkelijke detail uit die data: Uit de eerste golf zijn een aantal patiënten over met een zeer lange IC opname duur. 800 opname-dage op vijf patiënten. Als je in een klein sample zo'n outlier hebt maakt dat veel uit voor je mean, bij zo'n grote populatie als in het voorjaar heeft dit amper effect (~1.47% van aantal opname-dagen).
offtopic:
Wel een mooie voorbeeld situatie van median is een betere summary statistic dan mean.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
[...]

Die triage is er altijd al geweest. Deze hangt af van een aantal factoren. Stel dat je zware COPD hebt en een dubbele longsteking, dan beademen ze je al niet meer in coma, omdat de kans zeer groot is dat je niet meer zelfstandig kan ademen. (Zelf meegemaakt binnen familie)

Iemand die 82 jaar is, een dubbele longontsteking heeft en beademd moet worden gaat niet snel naar de IC... Afhankelijk van meerdere factoren natuurlijk, maar vaak als je boven de levensverwachting zit, zijn er vaak nog extra kwalen die de kans op herstel bemoeilijken.

[ Voor 15% gewijzigd door Mr.Joker op 12-09-2020 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoldyInko
[...]

Het gaat om de levensverwachting wat een grote rol speelt vergeleken met de griep waar ook doden bij vallen. Het is altijd zo lekker roepen dat er doden vallen bij elk besmettelijke ziekte zonder na te denken wat er op de achtergrond is zoals het herstel ervan en levensverwachting.

Demographic perspectives on the mortality of COVID-19 and other epidemics in de U.S. Gedateerd van augustus 2020.
Significance

What would a hypothetical 1 million US deaths in the COVID-19 epidemic mean for mortality of individuals at the population level? Life expectancy for 2020 would drop by 2.9 y.
When we apply the observed average age pattern of COVID-19 mortality from Fig. 3, we find that 1 million COVID-19 deaths would produce a life expectancy decline of 2.94 y. Such a decline would temporarily take us back to the mortality conditions of 1995 when life expectancy was 75.88 y, 2.98 y less than 78.86 in 2017. The same calculation with 250,000 COVID-19 deaths would produce a decline of 0.84 y in life expectancy.
Voor oudere mensen is het een compleet ander verhaal als je in vergelijking stelt wat als het er niet was.
The Centers for Disease Control (CDC) ensemble forecast of total COVID-19 deaths, based on 33 forecasts by different groups as of August 3, is for 175,000 to 190,000 deaths by August 29 (1). The prospect of subsequent waves in the fall and afterward is uncertain. Earlier projections of epidemic mortality suggested that deaths could total more than 2 million if nothing were done to slow the spread of the novel coronavirus (2). For illustrative purposes we use an intermediate scenario of 1 million deaths in 2020 due directly to COVID-19 across all waves, at times comparing it to a lower scenario of 250,000 and a higher one of 2 million. The metrics we produce scale approximately proportionately with the number of deaths, so readers can translate our results under different mortality scenarios.
Afbeeldingslocatie: https://www.pnas.org/content/pnas/117/36/22035/F1.large.jpg?width=800&height=600&carousel=1
It is evident from Fig. 1 that COVID-19 mortality risk is many times higher for the old than for the young, and indeed the vast majority of COVID-19 deaths are of older people. But the same is true for all-cause mortality—the vast majority of deaths are of the elderly. About 70% of all US COVID-19 deaths are to age 70 y or above, somewhat above the 64% for normal mortality. In fact, the age distribution of deaths attributed to COVID-19 is quite similar to that of all-cause mortality, which tends to increase by about 10% every year of age after age 30 y.
Using this metric, we estimated the average age of death and computed the comparative loss of life from COVID-19 relative to the Spanish flu, the HIV epidemic, and the recent opioid epidemic according to three different measurements. For COVID-19 we show scenarios for 1 million and 250,000 deaths. In Fig. 4, Top showing the counts of deaths, with 1 million deaths COVID-19 would be the largest threat we have faced. In Fig. 4, Middle, which takes population size into account, Spanish flu emerges as having produced the largest increase in per capita mortality rates. Taking the age of those who die into account and their remaining life expectancy, Fig. 4, Bottom shows that in terms of lost remaining life expectancy, our scenario for COVID-19 is much smaller than that for the Spanish flu. The dashed lines on the COVID-19 bars show the same calculations based on 250,000 deaths.
Bron: PNAS.

Het onderzoek staat er ook eerlijk in over het maatschappelijke gedeelte.

Als we het nieuws van 8 september erbij pakken dan zie je dat het aantal besmettingen in de leeftijdscategorie 20-24 jaar in een snel tempo toeneemt. Moeten wij dan maar gaan aan nemen aangezien mensen toch zo goed weten lekker alles maar gaan versoepelen ten koste van andere mensen die anders een prima levensverwachting hadden? En dan praat je niet over een kleine groep. Overal moet er een balans in gevonden worden en hier helpen de afstand maatregelen bij.

Afbeeldingslocatie: https://www.rivm.nl/sites/default/files/styles/content_no_crop/public/2020-09/Corona%20meldingen%20per%20100.000%20inwoners%2010%20aug%20%206%20sep.PNG?itok=_oKrX7sV
Bron: RIVM

En over het roepen van 2000 besmettingen per dag. Uit het rapport Epidemiologische situatie COVID-19 in Nederland gedateerd van 8 september. Pagina 20 - tabel 9/10.

Hoe denk je dat de GGDs dit moet bijhouden als uit eerder recent onderzoek is gebleken dat bij steeds meer besmettingen de bron onduidelijk of zelfs onbekend is. Dus m.a.w. de pandemie mag van jou dan groter worden?

Dus sorry, ik zet ik mijn vraagtekens bij jouw bijzondere uitspraken zoals een “paar doden” zonder naar de verstrekkende gevolgen te kijken van een globale pandemie op de hoogste wereldniveau’s. Het gaat om de algemene levensverwachting en niet dat mensen zomaar dood mogen vallen. En dat gezegd hebbende: We hebben niet eens voldoende data over mogelijk tienduizenden (jonge) mensen die langdurige klachten hebben. Er is nog zoveel onbekend over dit virus. Ook hier kan het kwaliteit van leven nadelig beïnvloed worden. Of een verkorte levensverwachting tot gevolg hebben.

Het is prima om een discussie te voeren maar om dan maar vervolgens dingen te gaan speculeren en te gaan roepen hebben we niet zoveel aan. Een ziekenhuisopname zegt namelijk meer dan mensen denken.

offtopic:
Het mag je wel sieren om met meer (zoals gezegd) bronvermeldingen te gaan komen en minder bot uit te gaan hangen.

[ Voor 0% gewijzigd door MoldyInko op 12-09-2020 18:02 . Reden: Werken de plaatjes wel? ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:40
Mr.Joker schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:09:
[...]

In ander nieuws, meer mensen op de IC vanwege salmonella vergeleken met covid19 in de maand juli

https://www.rtlnieuws.nl/...ename-ziekenhuis-bacterie
Ehm salmonella? legionella bedoel je neem ik aan... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
https://www.nu.nl/tech/60...van-coronamelder-app.html

Dan heeft heel die app niet veel nut meer lijkt mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr.Joker
MoldyInko schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:52:
[...]

Het gaat om de levensverwachting wat een grote rol speelt vergeleken met de griep waar ook doden bij vallen. Het is altijd zo lekker roepen dat er doden vallen bij elk besmettelijke ziekte zonder na te denken wat er op de achtergrond is zoals het herstel ervan en levensverwachting.

Demographic perspectives on the mortality of COVID-19 and other epidemics in de U.S. Gedateerd van augustus 2020.

[...]

[...]

Voor oudere mensen is het een compleet ander verhaal als je in vergelijking stelt wat als het er niet was.

[...]

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

[...]

Bron: PNAS.

Het onderzoek staat er ook eerlijk in over het maatschappelijke gedeelte.

Als we het nieuws van 8 september erbij pakken dan zie je dat het aantal besmettingen in de leeftijdscategorie 20-24 jaar in een snel tempo toeneemt. Moeten wij dan maar gaan aan nemen aangezien mensen toch zo goed weten lekker alles maar gaan versoepelen ten koste van andere mensen die anders een prima levensverwachting hadden? En dan praat je niet over een kleine groep. Overal moet er een balans in gevonden worden en hier helpen de afstand maatregelen bij.

[Afbeelding]
Bron: RIVM

En over het roepen van 2000 besmettingen per dag. Uit het rapport Epidemiologische situatie COVID-19 in Nederland gedateerd van 8 september. Pagina 20 - tabel 9/10.

Hoe denk je dat de GGDs dit moet bijhouden als uit eerder recent onderzoek is gebleken dat bij steeds meer besmettingen de bron onduidelijk of zelfs onbekend is. Dus m.a.w. de pandemie mag van jou dan groter worden?

Dus sorry, ik zet ik mijn vraagtekens bij jouw bijzondere uitspraken zoals een “paar doden” zonder naar de verstrekkende gevolgen te kijken van een globale pandemie op de hoogste wereldniveau’s. Het gaat om de algemene levensverwachting en niet dat mensen zomaar dood mogen vallen. En dat gezegd hebbende: We hebben niet eens voldoende data over mogelijk tienduizenden (jonge) mensen die langdurige klachten hebben. Er is nog zoveel onbekend over dit virus. Ook hier kan het kwaliteit nadelig beïnvloed worden. Of een verkorte levensverwachting tot gevolg hebben.

Het is prima om een discussie te voeren maar om dan maar vervolgens dingen te gaan speculeren en te gaan roepen hebben we niet zoveel aan. Een ziekenhuisopname zegt namelijk meer dan mensen denken.

offtopic:
Het mag je wel sieren om met meer (zoals gezegd) bronvermeldingen te gaan komen en minder bot uit te gaan hangen.
Dit zijn de gemiddelde leeftijden van m/v die overlijden aan covid19:

https://www.cbs.nl/nl-nl/...ld-in-maart-en-april-2020

''De gemiddelde leeftijd van overleden mannen bij wie COVID-19 was vastgesteld was 79,6 jaar, bij vrouwen 83,4 jaar. Bij vermoedelijke COVID-19-slachtoffers lag de gemiddelde leeftijd van de overledenen iets hoger: 81,9 jaar bij mannen en 84,6 jaar bij vrouwen.''

Gemiddelde levensverwachting in Nederland:

M 80,4 jaar. V 83,6

https://www.volksgezondhe...derwerp/levensverwachting

Laten we niet vergeten dat in het begin de ouderen niet tot slecht werden beschermd. Ook waren er nauwelijks behandelmethoden die ook baat konden hebben bij ouderen. (Dit zou de gemiddelde leeftijd van de overlijdens van COVID19 ook omhoog trekken.)

Lange termijn gevolgen? Daar weten we nog niet zoveel over, maar om nou gelijk lange termijn gevolgen als zekerheid te bestempelen, dat iedereen met bijvoorbeeld littekenweefsel op de longen er zijn of haar hele leven lang last hebben.. we kunnen namelijk ook van het positieve uit gaan..

https://www.marketwatch.c...0-09-07?mod=mw_latestnews

Ik zeg niet dat we alles maar open moeten gooien, maar ik denk wel dat des te meer data we krijgen, des te meer besmettingen, des te betere behandelmethoden, de cijfers steeds beter worden (als in IFR), lange termijn gevolgen etc.

Een behoorlijk aantal van de overlijdens in verzorgingstehuizen is gevallen. Zorg dat het daar goed geregeld is.

Je kan de besmettingen toch niet tegenhouden... Die kon je in het voorjaar alleen maar tegenhouden met angst. Mensen zijn niet meer angstig. Mensen gaan nu toch bij mekaar over de vloer komen. Café gesloten? Dan maar besloten feestjes in iemand zijn studentenwoning etc. etc.

De mensen die schreeuwen dat er veel strengere maatregelen genomen moeten worden leven in een utopie.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:21
MoldyInko schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:52:
[...]

Zo'n mooi wat als verhaal. Voor die 1 miljoen doden in de U.S. moeten er nog 800.000 mensen overlijden. Dat zie ik nog niet direct gebeuren. Dat er dit jaar bij ons dan ten opzichte van andere jaren praktisch niemand (~400 ipv 6k) dood is gegaan aan de griep zou dan weer een positief effect moeten hebben op de levensverwachting.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

En als het glas halfvol zou zijn: er waren geruchten in maart en april dat er al een soort triage plaats vond, waarmee oude en zwakkere mensen al niet meer op de IC kwamen. Daar is nu plek voor, dus wellicht dat er juist zwakkere mensen op de IC komen.
Ik denk het niet. Die triage vindt in Nederland eigenlijk altijd plaats. De behandeling is in Nederland meer op kwaliteit van leven gericht dan op het rekken van dat leven tot elke prijs. Kwaliteit van leven is niet altijd gebaat bij behandelen tot de laatste snik.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
TrailBlazer schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:33:

Trend is we duidelijk omhoog. Ook het aantal opnames gaat nu duidelijk omhoog.
Ja omdat er meer getest wordt nu dan toen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:20

TrailBlazer

Karnemelk FTW

CyberMania schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:35:
[...]

Ja omdat er meer getest wordt nu dan toen.
Aantal testen van vorige week en vandaag is vrijwel hetzelfde namelijk de max van de capaciteit.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-10 11:18
Triage is normaal gesproken iets wat bij een ramp gebeurt, het betekent letterlijk dat er aan de voordeur geselecteerd wordt of je behandeld gaat worden. Zo nee, dan is het jammer maar helaas. Dit gebeurt volgens objectieve medische criteria; die vastgelegd zijn in een rampenplan wat klaarligt. Wat er in het hoogtepunt van de crisis speelde was het punt van overbelasting, waarbij die objectieve medische criteria er niet waren (leeftijd is daar niet een van!). Dat was ook de reden waarom die bal zo expliciet bij de overheid werd neergelegd. Er is geen selectie te maken volgens de gangbare procedures, dus zegt u het maar...

Wat er normaal qua IC behandeling gebeurt is geen triage, maar meer een goed gesprek aangaan met de patient over de (on)zin van de behandeling. Voor zover mij bekend is er in maart/april niet anders mee omgegaan dan normaal.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
MoldyInko schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:13:
Van in hoeverre spreken wij vanaf een tweede golf en vanaf welke aantallen wanneer er sprake is van een combinatie van de griep en het virus?
De impact van griep zou je kunnen indammen door de jaarlijkse griepprik flink uit te breiden. Zorg ervoor dat iedereen die wil dit jaar er eentje kan halen. Zo kan je op het normale griepseizoen een flinke rem zetten lijkt mij.
Ik denk dat we eerst binnenkort nieuwe maatregelen gaan zien als het aantal besmettingen van de afgelopen weken blijft stijgen. En welke hulpmiddelen we kunnen verwachten om men aan te herinneren om de basis (afstand)regels te blijven volgen.
Succes bij de persconferentie als ze weer maatregelen nemen. Grapperhaus is totaal niet meer geloofwaardig als die staat te briezen voor een camera. De mondkapjes sloegen ook niet echt aan.

Ik twijfel ook aan lokale maatregelen. Sluit je de horeca in een gemeente dan gaan we een gemeente verderop lekker naar de horeca.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 19:32
Is er iemand die een gepubliceerde grafiek heeft gezien waar een (grove) schatting is gemaakt van het daadwerkelijk aantal mensen die besmet waren rond februari/maart/april? Dus met de kennis van nu qua testen vs. besmettingen en mensen toentertijd pas mochten testen met grote klachten. Als het even kan met wetenschappelijke onderbouwing ;)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

OnTracK schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:02:
Is er iemand die een gepubliceerde grafiek heeft gezien waar een (grove) schatting is gemaakt van het daadwerkelijk aantal mensen die besmet waren rond februari/maart/april? Dus met de kennis van nu qua testen vs. besmettingen en mensen toentertijd pas mochten testen met grote klachten. Als het even kan met wetenschappelijke onderbouwing ;)
Het corona dashboard van de overheid: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/

De schatting was op z'n hoogst 273 duizend besmettelijke mensen eind maart.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
Voor zover ik lees is dat alleen de gepubliceerde waarde "van die datum". Ik ben op zoek naar hoe we nù denken over 6 maanden geleden, en of de conclusie daarvan is: we zaten redelijk goed in de schatting toen die gepubliceerd werd of we zaten er toen compleet naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
OnTracK schreef op zondag 13 september 2020 @ 03:15:
Voor zover ik lees is dat alleen de gepubliceerde waarde "van die datum". Ik ben op zoek naar hoe we nù denken over 6 maanden geleden, en of de conclusie daarvan is: we zaten redelijk goed in de schatting toen die gepubliceerd werd of we zaten er toen compleet naast.
Ik heb volgens mij geen schattingen van echte experts gezien (nog), maar je ziet dat er nu minder dan 1% wordt opgenomen. Doe de ziekenhuisopnames dus maar keer 100 (of meer) en je hebt een idee. Het is natuurlijk wat complexer (er zit tijd tussen de opname en de besmetting), maar het geeft toch een richting.

Wel was een arts die zei dat ze nu toch net iets makkelijker opnemen èn testen we natuurlijk nog steeds maar een deel van de besmettingen, dus het was wellicht nog veel hoger dan die factor 100. Er zijn nu ruim 12.000 mensen opgenomen geweest in het ziekenhuis. Dat zou dus 1.200.000 besmettingen betekenen, minimaal. Ik denk dat het dubbele ook nog wel zou kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:56:
Ik twijfel ook aan lokale maatregelen. Sluit je de horeca in een gemeente dan gaan we een gemeente verderop lekker naar de horeca.
Dat kan nog wel eens mee vallen als men geen zin meer heeft in de (dronken) terugreis. Daarmee haal je gelijk de meest risicovolle groep weg. Beetje hetzelfde effect als sluiten om 20.00 zodat je geen losgeslagen idioten creëert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Sanquin vond bij 5,5% van de donoren antistoffen tussen 10 en 20 mei. Dat is natuurlijk geen representatieve groep, maar goed voor een back-of-the-envelope berekening. Dat zijn dus ~850000 mensen met antistoffen.

Als die besmet zijn geraakt tussen begin februari en begin mei, dan zijn dat gemiddeld over die periode rond de tienduizend besmettingen per dag. Daar zat een forse groei in, dus rond de piek zal dat minstens twintig of dertigduizend besmettingen per dag zijn geweest.

Als je die 850000 even netjes verdeeld volgens eenzelfde (maar iets verschoven) grafiek als de ziekenhuisopnames in die periode zal je dat nog wat nauwkeuriger kunnen bepalen.

[ Voor 17% gewijzigd door eamelink op 13-09-2020 09:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:55

ericplan

5180 Wp PV

jadjong schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:47:
[...]

Dat kan nog wel eens mee vallen als men geen zin meer heeft in de (dronken) terugreis. Daarmee haal je gelijk de meest risicovolle groep weg. Beetje hetzelfde effect als sluiten om 20.00 zodat je geen losgeslagen idioten creëert.
Combineren met een avondklok. Dat is bovendien goed voor de nachtrust van de omgeving. Vannacht om 02:00 wakker van een schreeuwfeest in de buurt, in corona capital Amsterdam. Zijn dus nog steeds mensen die overal &€#%* aan hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MoldyInko
[...]

Als je nou gewoon je research doet dan staat het gewoon er duidelijk. Het heet namelijk excess deaths. Tenminste als je hier op doelt.

Zie ook dit artikel van begin maart. En berichtgeving vanuit CBS gedateerd van juli dit jaar.

Zie ook Euromono statistieken.

En wellicht beantwoord het bovenstaande ook deels de vraag van @OnTracK. Zie als extra bron ook de grafieken ontwikkeling van COVID-19.

[ Voor 10% gewijzigd door MoldyInko op 13-09-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:34
[...]

Juist. Zoals met alle maatregelen bereik je er geen 100% resultaat mee, maar je creëert bij veel mensen wel weer een bewustzijn van dat het even menens is. Het zal bij minder mensen het geval zijn als in de 1ste golf gezien de polarisatie, maar het zal zeker helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
MoldyInko schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:37:
[...]

Als je nou gewoon je research doet dan staat het gewoon er duidelijk. Het heet namelijk excess deaths. Tenminste als je hier op doelt.

Zie ook dit artikel van begin maart. En berichtgeving vanuit CBS gedateerd van juli dit jaar.

Zie ook Euromono statistieken.

En wellicht beantwoord het bovenstaande ook deels de vraag van @OnTracK. Zie als extra bron ook de grafieken ontwikkeling van COVID-19.
Kijk, hier hebben we wat aan, toch flinke oversterfte in een aantal landen en in een aantal andere juist helemaal niet (de EuroMOMO cijfers). Ben benieuwd of we dat in het najaar weer zien of dat de meeste kwetsbaren al overleden zijn / inmiddels genoeg anti stoffen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
ZieMaar! schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:07:
[...]

Ik heb volgens mij geen schattingen van echte experts gezien (nog), maar je ziet dat er nu minder dan 1% wordt opgenomen. Doe de ziekenhuisopnames dus maar keer 100 (of meer) en je hebt een idee. Het is natuurlijk wat complexer (er zit tijd tussen de opname en de besmetting), maar het geeft toch een richting.

Wel was een arts die zei dat ze nu toch net iets makkelijker opnemen èn testen we natuurlijk nog steeds maar een deel van de besmettingen, dus het was wellicht nog veel hoger dan die factor 100. Er zijn nu ruim 12.000 mensen opgenomen geweest in het ziekenhuis. Dat zou dus 1.200.000 besmettingen betekenen, minimaal. Ik denk dat het dubbele ook nog wel zou kunnen.
Precies, ik kom ook op deze back-of-the-envelope berekening. Misschien dat ik zelf nog eens naar de data ga kijken. Ik zou graag de ratio [positief getest vs. ziekenhuisopname] per leeftijd extrapoleren naar het de ziekenhuisopname van toen. Dan kom je iig tot een redelijke ondergrens van het aantal besmetting inclusief leeftijdsverdeling. Maar dat vereist helaas dat ik de leeftijd weet van de ziekenhuisopname van toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Of je loopt juist het risico van een kolonne dronken bestuurders op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dat is makkelijk te handhaven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59
Stoney3K schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:38:
[...]

Of je loopt juist het risico van een kolonne dronken bestuurders op de weg.
En dat van iemand die een paar dagen terug nog vraagt of bepaalde retoriek achterwege kan blijven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Ben nu wel benieuwd naar de gemiddelde leeftijd van overlijden aan Corona laatste half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
En al een stuk minder sociaal geaccepteerd.

Hoop overigens dat we niet tot sluiting over gaan, dan leggen we weer een stukje van de corona-rekening neer bij hen die er al meer dan gemiddeld aan mee betaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
jadjong schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:26:
[...]

En al een stuk minder sociaal geaccepteerd.

Hoop overigens dat we niet tot sluiting over gaan, dan leggen we weer een stukje van de corona-rekening neer bij hen die er al meer dan gemiddeld aan mee betaald hebben.
True.... horeca en alcohol hoeven natuurlijk niet samen te gaan. Hoe vaak ga ik niet ergens eten met de vrouw en dat ik de bob ben? Niks mis mee hoor.

Ik hoop ook echt niet dat we weer tot dergelijke rigoreuze maatregelen hoeven te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:59:
[...]

True.... horeca en alcohol hoeven natuurlijk niet samen te gaan. Hoe vaak ga ik niet ergens eten met de vrouw en dat ik de bob ben? Niks mis mee hoor.

Ik hoop ook echt niet dat we weer tot dergelijke rigoreuze maatregelen hoeven te komen.
En blijkbaar vinden er dan weer mensen het sluiten van de horeca niet genoeg en stellen ze zelfs een avondklok voor om te voorkomen dat gasten in een andere gemeente gaan zuipen.

Gaat je nog altijd niks helpen als er een feestje georganiseerd wordt met zijn tienen bij iemand thuis en het hele zootje blijft met zijn allen daar slapen. Wat me nog gevaarlijker lijkt omdat je dan de hele nacht bij elkaar in de buurt ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Was het gezellig vannacht stoney? Voor iemand die letterlijk in elke post prive feestjes tot de heilige graal benoemd verwacht ik wel dat je nu met een houten kop uit je bed komt gerold? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:06:
Was het gezellig vannacht stoney? Voor iemand die letterlijk in elke post prive feestjes tot de heilige graal benoemd verwacht ik wel dat je nu met een houten kop uit je bed komt gerold? ;)
Juist niet de heilige graal: Het is uiteindelijk waar je het probleem naartoe verplaatst, en dat is een plek waar je niet kan handhaven of toezicht kan houden.

Dat is waarom ik ervoor ben om zoveel mogelijk de horeca open te houden, want dat zijn openbare ruimtes waar je wel zicht op hebt. Op een illegale zuipkeet of op het kerstdiner met 12 man heb je dat totaal niet.

Het probleem is niet dat de maatregelen die we nú hebben niet voldoende zijn, het probleem is dat de bereidwilligheid om ons aan de maatregelen te houden steeds meer ontbreekt. En de capaciteit om een groot deel van de bevolking te forceren om zich aan de maatregelen te houden, is er ook niet.

Dan blijft er alleen nog over, iedereen maar vaak genoeg zijn speelgoed afpakken tot de brave burgers de mensen die zich niet aan de maatregelen houden er op aan gaan spreken.

[ Voor 26% gewijzigd door Stoney3K op 13-09-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:12:
[...]

Juist niet de heilige graal: Het is uiteindelijk waar je het probleem naartoe verplaatst, en dat is een plek waar je niet kan handhaven of toezicht kan houden.

Dat is waarom ik ervoor ben om zoveel mogelijk de horeca open te houden, want dat zijn openbare ruimtes waar je wel zicht op hebt. Op een illegale zuipkeet of op het kerstdiner met 12 man heb je dat totaal niet.
Maar zie je het nou als probleem? Of ben jij wekelijks in een achteraf schuurtje te vinden met een paar vaten bier? Dat is me niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:12:
[...]

Maar handhaving leidt bij grote gelegenheden (met andere horeca in de buurt) weer tot menigtes die zich tegen de politie keren. Of tegen die befaamde BOA die wel een rotdag zal hebben en zomaar een boete uitdeelt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:17:
[...]

Maar zie je het nou als probleem? Of ben jij wekelijks in een achteraf schuurtje te vinden met een paar vaten bier? Dat is me niet helemaal duidelijk.
Ik zie het wel als een probleem. Mensen willen feesten en stoom afblazen, en dat veroorzaakt gewoon meer besmettingen.

Maar ik vraag me af of je daar een oplossing voor gaat vinden, want je gaat niet voor elkaar krijgen dat 17 mijoen mensen braaf elk weekend thuis blijven zitten en nooit meer gaan feesten voor een periode van anderhalf jaar. Dat lukt je misschien een paar maanden, maar daarna ben je het draagvlak daarvoor snel kwijt en gaan mensen dingen verzinnen om onder de maatregelen uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:19:
[...]

Maar handhaving leidt bij grote gelegenheden (met andere horeca in de buurt) weer tot menigtes die zich tegen de politie keren. Of tegen die befaamde BOA die wel een rotdag zal hebben en zomaar een boete uitdeelt.
Daarom is er eigenlijk dus ook geen fatsoenlijke oplossing te bedenken, behalve echt grootschalige inzet van handhaving (een lockdown) en dat is een situatie waarin we niet terecht willen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:55

ericplan

5180 Wp PV

Je gaat wel naar een situatie toe dat de goeden gaan lijden onder de kwaden. Straks is de Nederlander niet meer welkom in het buitenland. Maar feest gewoon lekker verder.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 08:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ericplan schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:24:
Je gaat wel naar een situatie toe dat de goeden gaan lijden onder de kwaden. Straks is de Nederlander niet meer welkom in het buitenland. Maar feest gewoon lekker verder.
Hoezo gaan? Dat is al maanden aan de gang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-10 21:01
Waarom zouden we een oplossing moeten vinden ?
Zolang het aantal ziekenhuisopnames / IC en sterfgevallen zo laag blijft kan alle horeca gewoon open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ericplan schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:24:
Dat is nu al aan de gang, ik kom amper in een kroeg en de enige kroeg waar ik af en toe kom heeft hooguit 10 man binnen en een handjevol op het terras, waarbij iedereen zich redelijk goed aan de maatregelen houdt.

En dan zie ik bij de buren de bak vol zitten, terwijl het studentenhuis erboven staat te hossen en te springen op de muziek van de DJ. Politie staat op straat en kijkt ernaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:20:
[...]

Ik zie het wel als een probleem. Mensen willen feesten en stoom afblazen, en dat veroorzaakt gewoon meer besmettingen.

Maar ik vraag me af of je daar een oplossing voor gaat vinden, want je gaat niet voor elkaar krijgen dat 17 mijoen mensen braaf elk weekend thuis blijven zitten en nooit meer gaan feesten voor een periode van anderhalf jaar. Dat lukt je misschien een paar maanden, maar daarna ben je het draagvlak daarvoor snel kwijt en gaan mensen dingen verzinnen om onder de maatregelen uit te komen.
100% handhaving is niet mogelijk. De regering kan alleen hopen dat er voldoende draagvlak onder de bevolking blijft. Zelf denk ik dat het allemaal nog best gaat.... gisteravond heb ik eens bewust zitten kijken bij de lokale snackbar (wachtend op mijn bestelling) hoe dat het publiek zich gedraagt bij het aankomen voor horeca bezoek. Conclusie.... 100% gedraagt zich netjes, behalve dan 2 kinderen van 3 die het nodig vonden om door de zaak te gaan rennen. Swa... het valt allemaal wel mee. Ik denk ook niet dat er veel 'winst' te halen valt door weer een horeca sluiting in te zetten.... de mensen die moeten springen, zuipen, vozen en weet ik allemaal wel wel niet om hun ontspanning te vinden doen dat ook niet in de lokale snackbar of restaurant. Die kunnen nu al een tijdje niet meer naar hun favo locatie, een gedeelte zal verdwijnen in een achteraf schuurtje, een gedeelte zoekt een andere hobby.... nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk nog geen enkele uitbraak gelinkt zie worden aan dat fenomeen. Hooguit wat studentenverenigingen die toch introductiefeestjes wilden houden, maar dat vind ik wat anders als stoney die met 10 man en 3 vaten bier in 1 kamer de nacht hebben doorgebracht. (Ik neem aan dat je geen student meer bent?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mesa57
Dit plaatje zegt genoeg. Sinds 29 juni zijn in de UK de pubs weer geopend.
Kijk nu eens wat voor gevolgen dat heeft voor het aantal covid-19 sterfgevalllen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCFgwdMJs_lnqdSuFaYD1k2myds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Df3z6kwtV0IgmeWRPLfycmJX.png?f=fotoalbum_large

Het spijt me : niks dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:32:
[...]
maar dat vind ik wat anders als stoney die met 10 man en 3 vaten bier in 1 kamer de nacht hebben doorgebracht. (Ik neem aan dat je geen student meer bent?)
Ik snap dus totaal niet wat je probeert te bereiken door te doen alsof het om mijn eigen gedrag gaat. Probeer je daarmee een schuldgevoel op te wekken? Want ik ben niet het type wat met 10 man 3 vaten bier wegwerkt en dan met zijn allen zat op een bank in slaap dondert.

Maar ik weet wel dat dat is wat op andere plaatsen wel gebeurt. En als je de cafés, discotheken en voetbalstadions dicht houdt, dan gaat dat alleen nog maar meer gebeuren vooral nu het herfstseizoen begint, want mensen gaan elkaar in de binnenruimtes opzoeken.

Als je niet begrijpt waarom dat op die manier gebeurt als je alle vermaak gewoon dicht houdt dan ben je zelf behoorlijk naïef. En wat je er alleen maar mee bereikt is dat de brave burgers die ook in de thuissituatie niet meer dan 6 man over de vloer hebben, alleen maar meer beperkt worden, terwijl de lui die schijt hebben aan alle maatregelen gewoon door kunnen gaan met waar ze nu mee bezig zijn.

Het is net zo'n symboolmaatregel als het vraaggesprekje bij de deur. Als iemand klachten heeft en hij wil zich sowieso al aan maatregelen houdt, dan komt ie uit zichzelf niet bij een restaurant omdat ie verstandig is. En iemand die schijt heeft aan de maatregelen, die zal gewoon liegen als hij klachten heeft, anders wordt ie weg gestuurd. Netto effect van de maatregel is dan dus eigenlijk niets.

[ Voor 14% gewijzigd door Stoney3K op 13-09-2020 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:38:
[...]

Ik snap dus totaal niet wat je probeert te bereiken door te doen alsof het om mijn eigen gedrag gaat. Probeer je daarmee een schuldgevoel op te wekken? Want ik ben niet het type wat met 10 man 3 vaten bier wegwerkt en dan met zijn allen zat op een bank in slaap dondert.

Maar ik weet wel dat dat is wat op andere plaatsen wel gebeurt. En als je de cafés, discotheken en voetbalstadions dicht houdt, dan gaat dat alleen nog maar meer gebeuren vooral nu het herfstseizoen begint, want mensen gaan elkaar in de binnenruimtes opzoeken.
Door je postgedrag wek je inderdaad bij mij een beeld op dat je op het moment nogal zuur bent omdat je niet elk weekend feestend en zuipend door het leven kan. Daarbij lijk je bijna jaloers als je elders wel mensen het gezellig ziet hebben. Mijn excuses als ik er compleet naast zit.... geloof mij, ik ben ook niet zo ongezellig als dat je mij denk ik zult vinden. Ook ik drink graag een biertje, en in mijn (iets) jongere jaren heb ik er ook weekenden op zitten dat ik blij was dat ik het overleefd had. ;) ik begrijp best dat mensen behoeftes hebben en dat sommigen daarvoor de randjes zullen opzoeken van wat kan en wat niet kan. Maar dat geld niet alleen voor coronamaatregelen ;)
Als je niet begrijpt waarom dat op die manier gebeurt als je alle vermaak gewoon dicht houdt dan ben je zelf behoorlijk naïef. En wat je er alleen maar mee bereikt is dat de brave burgers die ook in de thuissituatie niet meer dan 6 man over de vloer hebben, alleen maar meer beperkt worden, terwijl de lui die schijt hebben aan alle maatregelen gewoon door kunnen gaan met waar ze nu mee bezig zijn.
By far het meeste vermaak is gewoon open, misschien met aanpassingen maar je kan echt vanalles doen als je de voordeur uitloopt.
Het is net zo'n symboolmaatregel als het vraaggesprekje bij de deur. Als iemand klachten heeft en hij wil zich sowieso al aan maatregelen houden, dan komt ie uit zichzelf niet bij een restaurant omdat ie verstandig is. En iemand die schijt heeft aan de maatregelen, die zal gewoon liegen als hij klachten heeft, anders wordt ie weg gestuurd. Netto effect van de maatregel is dan dus eigenlijk niets.
Beide situaties zullen voorkomen. Maar zo is de maatregel ook niet bedoeld.... zelfde als dat de kapper aan je vraagt of dat je klachten hebt. Lijkt nutteloos, maar het bewustzijn is er wel... meer hoeft ook niet. Ik heb nog geen uitbraak bij een macdonalds gelinkt zien worden btw, ondanks dat die van die briefjes uitdelen om je gegevens te registreren.... enkel bewustzijn, meer hoeft niet. Maatregelen zullen het meest draagvlak houden onder de bevolking als ze met weinig moeite of uitleg uit te voeren zijn. Het andere alternatief is dat je voor restaurantbezoek een negatieve coronatest moet overleggen en met digid op een portaal moet inloggen zodat ze je kunnen traceren op het moment dat de kok toch positief bleek.

[ Voor 48% gewijzigd door stylezzz op 13-09-2020 13:21 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Stoney3K schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:38:
[...]

Het is net zo'n symboolmaatregel als het vraaggesprekje bij de deur. Als iemand klachten heeft en hij wil zich sowieso al aan maatregelen houdt, dan komt ie uit zichzelf niet bij een restaurant omdat ie verstandig is. En iemand die schijt heeft aan de maatregelen, die zal gewoon liegen als hij klachten heeft, anders wordt ie weg gestuurd. Netto effect van de maatregel is dan dus eigenlijk niets.
Het probleem met deze manier van redeneren is dat je continue maar twee opties ziet, zwart of wit, en alles daar tussenin bestaat kennelijk niet. Dat komt keer op keer terug, maakt niet uit waar het over gaat met betrekking tot Corona.
Kroegen dicht dus iedereen feest thuis.
Kroegen lokaal dicht dus men stapt massaal dronken achter het stuur.
Geen festivals dus binnenkort worden er massaal illegale festivals georganiseerd.
Geen of weinig sociale contacten dus iedereen wordt depressief.
Iedereen wordt/is het zat dus we krijgen een volksopstand.
Vraaggesprek bij de deur heeft ook maar twee opties, zwart of wit.
Enz enz enz.

Ontkennen dat de zaken die jij benoemt in de praktijk plaats (gaan) vinden zou onzinnig en inderdaad naïef zijn maar het is minstens zo naïef om te doen alsof dat zo massaal gaat gebeuren als jij het doet voorkomen. Voor jouw standpunt is het echter wel van belang omdat dat beeld nu eenmaal nodig is om je punt te maken en door te pakken naar zoveel mogelijk vrij laten van datgene wat jij mist.

De mensen die tussen braaf de regels volgen en er volledig schijt aan hebben zitten zien velen liever niet maar dat zijn imho wel de mensen die het mogelijk maken dat we de vrijheden nog hebben zoals we die nu ervaren. Iemand die een jaar geleden naar de kroeg of een restaurant zou gaan met bepaalde klachten kan best de keuze maken om dat niet te doen omdat hij/zij weet dat er vragen gesteld worden bij de deur. Je kunt dan ook niet zomaar zeggen dat die maatregel geen effect heeft, het kan net dat ene duwtje zijn om toch maar thuis te blijven.
Dat gaat ook op voor de mensen van café's, discotheken en voetbalstadions. Uiteraard zullen er bij zitten die schijt hebben aan corona en elkaar toch op gaan zoeken maar zolang dat maar een deel van die mensen is en de rest het gezonde verstand gebruikt en dat niet doet kunnen we best wel wat hebben met z'n allen.

Voor wat betreft de brave burgers die beperkt worden vergeleken met de lui die schijt hebben aan alles, LEKKER BELANGRIJK.
Veel mensen die de regels braaf opvolgen of een dappere poging daartoe doen doen dat niet omdat Rutte en Co dat steeds roept maar omdat ze het belang er van zien en het risico op ziek worden en/of anderen te besmetten kleiner willen maken.
Het zal mij persoonlijk aan m'n achterste oxideren dat er mensen zijn die schijt hebben aan corona, mijn gedrag wordt er niet anders door en ik ben ook zeer zeker niet jaloers op dergelijke personen. (Als ik zeg dat mijn gedrag niet anders wordt dan bedoel ik daarmee dat ik zelf juist niet gemakzuchtiger/losser wordt, eerder het tegenovergestelde)
Ik heb geduld, mijn tijd komt wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ninjazx9r98 schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:59:
[...]

Het probleem met deze manier van redeneren is dat je continue maar twee opties ziet, zwart of wit, en alles daar tussenin bestaat kennelijk niet. Dat komt keer op keer terug, maakt niet uit waar het over gaat met betrekking tot Corona.
Wanneer het beleid en de handhaving óók zwart-wit is (omdat het om strafrecht gaat kun je weinig anders) moet je nou eenmaal de maatregelen en de impact daarvan als zwart-wit beschouwen. Je kan niet met twee maten meten en aan de ene kant de handhaving als zwart-wit zien terwijl het menselijk gedrag wat je probeert te veroorzaken ineens een grijs gebied is.

Ik heb niet de illusie dat mensen zo'n houding hebben van "mwa, dan maar niet" als ineens een stel kroegen lokaal gesloten wordt. Misschien de mensen die af en toe zin hebben om een biertje te doen wel, maar de lui die maar één ding in hun hoofd hebben en dat is zuipen en feesten, die gaan daarvoor gewoon een andere plek zoeken.

Net zoals het sluiten van voetbalstadions: Daar zijn de 35.000 man die normaal in het stadion zitten en nu op hun gemakje op de bank de wedstrijd kijken niet het probleem. Het probleem zit daar bij de 5.000 man die normaal in het stadion zich koest houden, maar nu geen uitlaatklep meer hebben voor hun oerdriften en in de stad gaan lopen rellen en de hooligan uithangen.

Wil je op beleidsniveau gaan sturen, dan móet je de gevolgen als een 'zwart of wit' zien en niet als een spectrum, tenzij je daar geen consequenties meer aan koppelt. Dat is nu eenmaal hoe een risico-analyse werkt, en anders is het gewoon kiezen of delen.

Misschien dat het heel erg cru klinkt, maar ik heb in Nederland gewoon niet het vertrouwen er in dat we dat "alleen samen" ooit voor elkaar gaan krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 13-09-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Nos bericht :
De politie heeft vannacht in Halfweg in de gemeente Haarlemmermeer een eind gemaakt aan een illegaal feest. Er waren naar schatting 400 tot 500 bezoekers.
Jongeren zoeken dus wel degelijk een uitlaatklep in de illegaliteti.
Volgens datzelfde bericht heeft de politie sinds het sluiten van club's e.d. al tientalllen feesten beeindigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Gebeurd dagelijks, niet alleen onder viaducten maar ook in leegstaande loodsen op afgelegen bedrijventerreinen of in de schuur van een boerderij. Wel even bij aankomst de telefoon inleveren om te voorkomen dat filmpjes van de ingehuurde zanger op dumpert terecht komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
mesa57 schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:19:
Nos bericht :

[...]

Jongeren zoeken dus wel degelijk een uitlaatklep in de illegaliteti.
Volgens datzelfde bericht heeft de politie sinds het sluiten van club's e.d. al tientalllen feesten beeindigd.
Lekker algemeen, jongeren...
Alle jongeren?
Alle jongeren die vroeger gingen stappen?
Een deel van de jongeren die vroeger gingen stappen?
Het zegt helemaal niks en je kunt er iedere conclusie aan verbinden die in je straatje past wat uiteraard ook voor mij geldt.
Vroeger had je in Hoofddorp discotheek The Challenge met een capaciteit van 2.000 bezoekers en zo is/was er meer in de Haarlemmermeer. Je moet heel wat illegale feesten met dergelijke aantallen bezoekers hebben (iig ieder weekend, vrijdag t/m zondag) om dat "weg te strepen" tegen elkaar.

Overigens is het fenomeen illegaal feest niet nieuw, dergelijke feesten bestaan al jaren en waren er ook pre corona.
Geen datum maar uit de inhoud blijkt dat dit pre corona is
https://www.npo3.nl/feest...wereld-van-illegale-raves

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Illegale feesten zijn iets van alle tijden. Zelf ben ik nog naar diverse geweest in de jaren na de sluiting van discotheek zillion in antwerpen destijds. Ook diverse malen door de poltie stilgelegd... allemaal geen heisa geweest hoor. En we kennen natuurlijk allemaal de zuipketen op het platteland waar al jarenlang jongeren zich vol laten lopen voor het uitgaan omdat de horeca te duur is geworden voor hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Die illegale feestjes waren er al toen ik nog student was (en dat is al wel ff geleden). Ik kan niet beoordelen of het er nu meer zijn, zeker niet door de media aandacht, maar het fenomeen an sich heeft niets met Corona te maken.

In ‘mijn tijd’ was het ook helemaal geen substituut voor discotheken of nachtclubs, maar was gewoon een ander smaakje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
En nog een dagje boven de 1000. Ook weer 17 man in het ziekenhuis....

Positief getest 82.099, toename: 1.087

Ziekenhuisopnames 12.283 (15,0% van positief getest), toename: 17

IC-opnames 3.072 (3,7% van positief getest)

Overleden 6.254 (7,6% van positief getest), toename: 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
*knip*
Ophouden met trollen

[ Voor 84% gewijzigd door tweakduke op 14-09-2020 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Zijn het ook niet, de trend is interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
De trend loopt gewoon mee met het aantal testen in deze *knip*
Complottheorieën gaan we niet promoten als argument

[ Voor 40% gewijzigd door tweakduke op 14-09-2020 21:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
mesa57 schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:39:
De trend loopt gewoon mee met het aantal testen in deze casedemic.
Prima, dan ga ik weer f1 kijken. Ohnee, daar is het code rood...... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
stylezzz schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:55:

Dit moet je over een week opnieuw raadplegen. De trend is dat na correcties de ziekenhuisopnames steevast lager uitvallen dan op de dag zelf gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:55:

Waarschijnlijk zal het ook wel tot er een vaccin is boven de 1000 blijven. Het lijkt erop dat de overheid toch heeft gekozen om voor het zweedse model te gaan en minder in te grijpen en het verder te laten gaan. Belgie/Duitsland pushen nog steeds op inperken. Of dit een verstandige keus was kunnen we volgend jaar beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Soccer98 schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:55:
[...]

Dit moet je over een week opnieuw raadplegen. De trend is dat na correcties de ziekenhuisopnames steevast lager uitvallen dan op de dag zelf gemeld.
Yep, maar met maar 1 tot 5 opnames in de voorgaande weken spreek je nogal van een forse correctie als er 1 of 2 ineens(?) gecorrigeerd worden. We zullen het dinsdag wel weer zien..... f1 rijd inmiddels weer.
Verwijderd schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:01:
[...]

Waarschijnlijk zal het ook wel tot er een vaccin is boven de 1000 blijven. Het lijkt erop dat de overheid toch heeft gekozen om voor het zweedse model te gaan en minder in te grijpen en het verder te laten gaan. Belgie/Duitsland pushen nog steeds op inperken. Of dit een verstandige keus was kunnen we volgend jaar beoordelen.
[...]

Ik denk niet dat er in belgie of duitsland veel anders word gehandeld als in nederland. Behalve wat waarschuwende woorden worden er weinig of geen nieuwe beperkingen ingevoerd. (Hoeft ook niet!) Dan nog kunnen we de situatie nu niet vergelijken met maart aangezien er vele 100.000'en minder besmettingen rondlopen.

[ Voor 56% gewijzigd door stylezzz op 13-09-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
stylezzz schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:03:
[...]

Yep, maar met maar 1 tot 5 opnames in de voorgaande weken spreek je nogal van een forse correctie als er 1 of 2 ineens(?) gecorrigeerd worden. We zullen het dinsdag wel weer zien..... f1 rijd inmiddels weer.
Beter is om LCPS te raadplegen. Die geven elke dag live updates over de netto in of uitstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
[...]

Afgelopen vrijdag is met de grote steden een afspraak gemaakt om strenger te handhaven en gerichter in te grijpen. Wanneer zou dan gekozen moeten zijn voor het Zweedse model?
https://www.ad.nl/binnenl...el-besmettingen~ae0525f5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ninjazx9r98 schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:57:
[...]

Afgelopen vrijdag is met de grote steden een afspraak gemaakt om strenger te handhaven en gerichter in te grijpen. Wanneer zou dan gekozen moeten zijn voor het Zweedse model?
Tja.. We gaan zien wat er van komt. Ik krijg het idee dat ze aan het sturen zijn op een omgekeerde lockdown zoals in zweden. Zwakkeren moet zich maar verder afschermen om zo min mogelijk risico te lopen. (doen ze al), en laat het maar gaan over de jeugd/studenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
ninjazx9r98 schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:57:
[...]

Ze sturen op ziekenhuis capaciteit, zolang dit goed te managen is vinden ze het niet erg dat de besmettingen oplopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Stoney3K schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:05:
[...]

Wanneer het beleid en de handhaving óók zwart-wit is (omdat het om strafrecht gaat kun je weinig anders) moet je nou eenmaal de maatregelen en de impact daarvan als zwart-wit beschouwen. Je kan niet met twee maten meten en aan de ene kant de handhaving als zwart-wit zien terwijl het menselijk gedrag wat je probeert te veroorzaken ineens een grijs gebied is.
Doe je dat met alles in het leven of alleen met corona? Het komt zo nep en ongeloofwaardig over om er zo zwart wit over te spreken of je bent de enige op de wereld die zich altijd en overal aan alle regels houdt.
Beleid en handhaving is zwart wit voor zo'n beetje alles in het leven maar in de praktijk is er heel veel grijs vanuit de burger gezien.
Diefstal, inbraak, oplichting, moord, brandstichting, verkrachting, te hard rijden, door rood, met drank achter het stuur enz enz enz.
Bij geen van deze opsomming hebben we een 100% handhaving en is deze ook niet mogelijk maar als het om corona gaat dan moeten de regels ineens allemaal weg als/omdat het niet lukt om 100% te handhaven.
Ik heb niet de illusie dat mensen zo'n houding hebben van "mwa, dan maar niet" als ineens een stel kroegen lokaal gesloten wordt. Misschien de mensen die af en toe zin hebben om een biertje te doen wel, maar de lui die maar één ding in hun hoofd hebben en dat is zuipen en feesten, die gaan daarvoor gewoon een andere plek zoeken.
Maar hoe groot is die groep van dat zuipen en feesten en hoe lang gaan/kunnen ze dat volhouden zonder tegen de lamp te lopen? Dat is waar het om gaat, niet dat die mensen bestaan maar hoeveel er het er nu echt zijn en hoe groot het probleem dan is. Sluit kroegen lokaal en doe flink wat alcohol controles als extra ontmoediging.
Ik zou liever zien dat iedereen zich in dit land of wereldwijd voor de volle 100% aan de corona regels houdt maar weet ook dat het onzinnig is om te verwachten dat dat ooit gaat gebeuren dus moeten we roeien met de riemen die we hebben en zorgen dat de groep die schijt heeft aan corona klein genoeg blijft zodat hun negatieve invloed op het totaalplaatje ook klein blijft.
Net zoals het sluiten van voetbalstadions: Daar zijn de 35.000 man die normaal in het stadion zitten en nu op hun gemakje op de bank de wedstrijd kijken niet het probleem. Het probleem zit daar bij de 5.000 man die normaal in het stadion zich koest houden, maar nu geen uitlaatklep meer hebben voor hun oerdriften en in de stad gaan lopen rellen en de hooligan uithangen.
Want voor corona hadden we geen rellen en hooligans? Desnoods kei en keihard optreden, dat is ook een optie maar wat jij doet is vooral FUD verspreiden en een soort van chantage.
Wil je op beleidsniveau gaan sturen, dan móet je de gevolgen als een 'zwart of wit' zien en niet als een spectrum, tenzij je daar geen consequenties meer aan koppelt. Dat is nu eenmaal hoe een risico-analyse werkt, en anders is het gewoon kiezen of delen.

Misschien dat het heel erg cru klinkt, maar ik heb in Nederland gewoon niet het vertrouwen er in dat we dat "alleen samen" ooit voor elkaar gaan krijgen.
Uiteindelijk is er altijd een spectrum en zijn er ook niet altijd consequenties. Ik zou willen zeggen het is me een raadsel waarom je dat bij corona wel verwacht maar aan de andere kant weet ik het antwoord al.
Dag in dag uit gebeuren er zaken die niet toegestaan zijn volgens onze regels/wetten die ook nog eens niet bestraft worden maar bij corona moet het ineens een 100% score zijn en anders moeten alle regels overboord.
Alcohol en snelheidscontroles worden gepland en zijn er niet 24x7, dat is ook een spectrum zonder consequenties als ze ergens net niet staan als je daar te hard of met je zatte kop voorbij komt.
Ben zelf ook wel eens aangehouden op de motor met een veels te hoge snelheid, kreeg een preek en mocht verder. Dat is toch ook grijs en niet zwart wit?

Als je geen vertrouwen hebt in alleen samen, in wat dan wel? Ieder voor zich en we zien wel waar het schip strandt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Laatst online: 08:47
mesa57 schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:39:
De trend loopt gewoon mee met het aantal testen in deze casedemic.
Morgen weten we hoeveel testen er zijn geweest, maar gezien vorige week net zo goed de testcapaciteit ongeveer vol zat zullen dat er niet veel meer zijn. Waar de besmettingen dus wel flink zijn opgelopen.

Qua ziekenhuis- en IC-opnames is dit nu het beeld volgens LCPS:
Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 36. Dat is 1 patiënt minder dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 572 non-COVID-patiënten op de IC, 24 minder dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt 608, 25 minder dan de dag ervoor. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 148, 10 meer dan gisteren. Het totaal aantal opgenomen COVID-patiënten bedraagt daarmee 184.

Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het aantal opgenomen COVID-patiënten blijft stijgen, het ligt nu op het hoogste niveau sinds 1 juli.’
Stijging van 10 ziekenhuisopnames tov gister, hoogste aantal ziekenhuisopnames sinds 1 juli.

Dus nee, de trend loopt niet mee 'met het aantal testen'. Er worden op dit moment meer mensen ziek en er belanden meer mensen in het ziekenhuis.

Is dat ernstig/zorgelijk/zelfde als in maart? Op het moment zeker nog niet.
Als de besmettingscijfers (net als in augustus) weer stabiliseren komt het ook wel goed. Maar wegrelativeren met een term als casedemic lijkt me onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ninjazx9r98 schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:44:
[...]Als je geen vertrouwen hebt in alleen samen, in wat dan wel? Ieder voor zich en we zien wel waar het schip strandt?
Dat 'alleen samen' werkt alleen als je sociale controle hebt. Wanneer ik in een grote stad geen flauw idee heb van wat de buren precies aan het doen zijn, en het me om heel eerlijk te zijn ook weinig interesseert, dan wordt die sociale controle toch best wel een uitdaging. Net zo goed als het wat lastig wordt wanneer je gelijk een grote bek terug krijgt als je iemand beleefd aanspreekt of ie in het ergste geval een mes trekt.

BOA's hebben al aangegeven om die reden niet meer te willen handhaven, waarom zou je dan ineens die verantwoordelijkheid af willen schuiven op burgers die nóg minder bevoegdheden hebben? Waar het dus op neer komt is dat de 'sterke arm' in de praktijk een slapjanusje is, misschien dat we daar eens mee moeten beginnen om te veranderen.

Ik ben echt niet tégen maatregelen, maar ik ben pas voor maatregelen als ze goed onderbouwd effectief zijn en ze het tijdelijke karakter blijven houden -- als we met een Wuhan-achtige lockdown (dus een échte lockdown) het virus definitief kwijt zouden zijn dan was ik de eerste die zich 4 weken in zijn woning zou willen opsluiten. Juist omdat het een tijdelijke maatregel is en omdat we zeker weten dat het effectief is.

Wat we nu doen is aanmodderen en de schuld van alle handhaving die de overheid niet zelf kan, afschuiven op de bevolking, en dat vol houden tot er een vaccin is (wat waarschijnlijk nog een jaar duurt). Echt consequent beleid is er niet, of de uitvoering is niet consequent. en dat is waar ik problemen mee heb. Daarom heb ik echt het gevoel dat de situatie waarin we nu zitten niet voor lange termijn houdbaar is, al helemaal niet als er voor het einde van dit jaar geen concrete einddatum gegeven wordt.

Dan krijg je geen opstanden, maar dan gaat het gewoon aan alle kanten nog verder versloffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
Jovatov schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:45:
[...]

Morgen weten we hoeveel testen er zijn geweest, maar gezien vorige week net zo goed de testcapaciteit ongeveer vol zat zullen dat er niet veel meer zijn. Waar de besmettingen dus wel flink zijn opgelopen.
Dus ca. 7000 aangetoonde besmettingen op 180.000 testen is 3,9%. Valt me eigenlijk nog wel mee.
Pagina: 1 ... 64 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic