Dat is het punt niet, ik geloof ook dat het met grote besmettingen best wel mee zal vallen. Maar datzelfde geldt voor het theater en heel veel andere culturele zaken. Het punt is, waarom wel vliegen, maar heel veel andere dingen die met kleine aanpassingen hetzelfde risico hebben niet? Waar is die keuze op gebaseerd? Zeker aangezien de staat in veel dingen die nu grootschalig open zijn gegaan een groot belang heeft is het belangrijk om te weten waarop de keuze gebaseerd is.
De persoon uit China die vele mensen in Italië heeft besmet, heeft volgens mij niet veel mensen in het vliegtuig besmet bleek later. Niet heel vreemd ook: Veel supermassive spreads gebeuren in sociale omgevingen. Want dan heb je veel langer contact met veel mensen. Terwijl in een vliegtuig je enkel contact hebt met je directe buren. En ook dat probeer je vaak te voorkomen.
Daarom is vliegen "veilig". Veilig betekend overigens nooit dat je gegarandeerd niet ziek word. Alles heeft risico, van je bed uitstappen tot het vliegtuig pakken. Alleen als het risico heel beperkt is, is het veilig.
Als ik naar het theater ga, ga ik op mijn stoel zitten en heb ik geen enkel contact buiten mijn directe buren. Wat is daar dan anders aan dat het risico daar groter is? De meeste besmettingen onstaan nog steeds door direct contact. Maar wederom, volgens het OMT, was vliegen veilig en het theater niet (en ik gebruik hier het theater als makkelijk voorbeeld, er zijn veel meer voorbeelden te bedenken)
[...]
Hoezo? Hebben theaters geavanceerde HEPA filters dan? De inhoud van een vliegtuig (in m3) is vééél kleiner dan van een vliegtuig. Dus afzuiging lijkt me véél simpeler. De volledige inhoud van een vliegtuig verversen doe je waarschijnlijk in enkele minuten. In een theater duurt dat eerder uren....
Ook met HEPA filters (er zijn verschillende theaters die met dit soort oplossingen kwamen) mochten theaters niet open.
Nog even los van dat je vaak naar een theater gaat om te lachen, of waarbij je toch wat nauwer contact hebt met je buurman regelmatig... Nee het is écht niet vergelijkbaar met Openbaar vervoer.
Tja, dan laat je er 1 stoel tussen open? Maar ook dat was niet voldoende. Daarnaast gaat het me niet zozeer om de keuzes zelf en of die logisch zijn of niet, als wel waarop de keuzes zijn gebaseerd en wat er gecommuniceerd wordt. Gezien de redenen die gegeven zijn waarom vliegen wel zou kunnen, zou je theaters met wat eisen ook open kunnen laten gaan. Dat laatste kon echter pertinent niet, dus ergens mist er iets.
[...]
Das niet zo vreemd toch? De eerste maanden was er nauwelijks iets bekend. En hadden we een enorme influx van patienten. Dan is het niet vreemd dat je méér naar de experts luistert, en dat de economie even minder van belang is. Overvolle ziekenhuizen en mensen die géén zorg kunnen krijgen zijn financieel namelijk een véél groter probleem voor de economie.
Dat is wel heel vreemd. Het OMT zou een risico-inschatting moeten maken en de regering zou de keuze moeten maken. Wat er nu is gebeurt is dat het OMT zowel de risico-inschating deed als de keuze maken. En dat klopt gewoon niet (is trouwens ook al toegegeven door Rutte dat dit niet zo zou moeten gaan)
[...]
10 dagen quarantaine (en evt geen inkomsten) versus even een watje in je neus.... Das reden genoeg toch?
Genoeg mensen die naar Griekenland vlogen en de verplichte PCR test voor lief namen.
1 minuut ongemak is niet zo'n groot offer vergeleken met veel andere gevolgen.
Dan heb je toch ook een reden? Precies wat ik aangaf. Mensen gaan zich niet zomaar laten testen, de meesten zullen een prima reden hebben. Of dat nu reizen of een zieke huisgenoot is.