Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.601 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 16:51
Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:32:
[...]

Ik ben niet voor pro-actief inzetten op dat soort dingen maar wel voor Darwinisme en de natuur zijn werk laten doen.

Kun je niet zwanger worden? Geen vruchtbaarheidsbehandeling of IVF, maar blijkbaar heeft de natuur besloten dat het niet zo slim is om jou voort te laten planten, dat is geen 'recht'. Op lange termijn wordt de soort er beter door.

Ik ben er zelf ook zo in, als ik een ongeluk krijg en een been breek mogen ze dat van mij best in het gips zetten want daarna lost mijn lijf het zelf weer op. Maar als ik kanker krijg, no way dat ik dan een jarenlang traject in ga om nog een decennium te leven, dan ga ik zuipen en feesten alsof ik elke dag onder een trein kan komen.
Prima dat jij zo denkt. Gelukkig dat jij niet in de politiek zit :+
Dit is exact wat ik al eerder zij: Egoistisch. Ik weet nu al dat je lichamelijk in orde bent en nog nooit zoiets hebt meegemaakt. Anders riep je dit niet zo snel.
Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:29:
[...]

Maar als de benzinepomp droog loopt gaan we wel over zo veel lijken om te zorgen dat we weer even een nieuw oliebronnetje aan kunnen boren.

120.000 man dood doordat hun halve stad kapot is gebombardeerd voor ons belang of ze verhongeren van de armoede, maakt niet uit, ver van ons bed show, maar als het bij ons in de achtertuin gebeurt dan is de wereld te klein.

Sorry, maar ik vind echt dat de Westerse wereld nu gewoon geconfronteerd wordt met zijn eigen gedrag en het deksel op de neus krijgt.
Ik leg de link niet helemaal tussen al deze losse "whataboutism's". De oorlog in andere landen heb ik, als burger, nauwelijks invloed op. Op de COVID verspreiding heb ik WEL direct invloed.

Laten wij, als westerse wereld, ons niet verlagen tot het niveau van andere landen. Maar gewoon menselijk met elkaar omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:39
MikeyMan schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:29:
[...]

7 daags gemiddelde stijgt nog steeds, strengere maatregelen!

Niet echt natuurlijk, maar dag cijfers zeggen natuurlijk pas iets als je een trend kunt zien.
Het is in ieder geval fijn dat de stijging even niet doorgezet heeft, laten we hopen dat het de daling tot richting de 400 betekent.

Gisteren niet gereageerd, was niet in de gelegenheid. Had niets met de cijfers te maken als iemand dat heeft gedacht ;) ("Ja die Drar komt alleen bij dalingen hier kijken!").

Gisteren wel geschrokken, een stijging naar 925 is gewoon veel. Nu kan ik er wel wat clichés ingooien dat het aantal testen stijgt, er achterstanden weggewerkt worden en dat de ziekenhuisopnames nog steeds laag blijven. Maar dat zou enkel verhullen dat ik mij echt wel zorgen maak om zulke getallen.

Daarom ben ik blij dat we in ieder geval vandaag weer wat lager zitten.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 15:55

Stoney3K

Flatsehats!

Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:36:
[...]
Ik weet nu al dat je lichamelijk in orde bent en nog nooit zoiets hebt meegemaakt. Anders riep je dit niet zo snel.
Dan ken je mij nog niet. Je zal me moeten vastbinden in een ambulance voordat ik de deur van een huisarts binnen ga komen.

Ik vind écht dat we als Westerse samenleving veel te veel aan het menselijk lichaam lopen te sleutelen alsof het een machine is die je met een stukje gereedschap wel weer kan repareren zodat ie een jaartje mee kan. Als ik doodziek uit een ziekenhuis wakker word, dan is het eerste wat ik doe naar buiten proberen te lopen, want ik hoef die doktoren niet aan mijn lijf.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:36:
[...]
Laten wij, als westerse wereld, ons niet verlagen tot het niveau van andere landen. Maar gewoon menselijk met elkaar omgaan.
Dat is dus precies het punt: 1,5 meter afstand houden is niet menselijk. Nu niet en nooit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:04:
[...]

Om heel eerlijk te zijn? Als dat een worst-case scenario is, op 17 miljoen mensen? Vind ik eigenlijk nog best een acceptabele score. Vooral als je bedenkt dat het grootste aandeel daarvan mensen zijn die de samenleving geld kósten. En als je het vergelijkt met andere door de mens veroorzaakte rampen of oorlogen, is dat zelfs nog maar kleingeld.

Laat maar komen dus.
Ik ben erg blij dat jij niet verantwoordelijk bent voor de gezondheidszorg in Nederland. Mijn hemel, ik snap dat je eigen baan op de tocht staat en je er emotioneel wellicht iets anders in staat dan de meesten in dit topic, maar even meer dan 100.000 doden accepteren omdat er een paar discotheekjes en clubjes dicht zijn vind ik wel echt heel egoïstisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-10 14:48
Aantal testen
31 augustus t/m 6 september 180.182
Dat is bijna 17.000 meer dan week ervoor.

LCPS rapporteert laatste dagen veel vroeger op de dag dan voorheen. IC weer licht gedaald (31), ziekenhuisopnames weer licht gestegen (109). Nog steeds minder dan toppunt in augustus.
https://lcps.nu/nieuws/

[ Voor 10% gewijzigd door Plenkske op 07-09-2020 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:41:
[...]

Dat is dus precies het punt: 1,5 meter afstand houden is niet menselijk. Nu niet en nooit.
Ik vind het anders prima die afstand, bevalt me goed. Tot nu toe bevalt de hele situatie na 1 juni mij wel, ik kan doen wat ik wil doen en als ik het doe is het heerlijk rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-10 15:31
TrailBlazer schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:36:
Heeft iemand gegevens kunnen vinden hoeveel van de opnames door gaan naar de IC op dit moment lijkt de instroom en uitstroom redelijk constant daar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdYHMooZgYD9o4LNId_Y5-7MAqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3AciabUkKUQH6wzE63CfhP53.png?f=fotoalbum_large

https://www.bddataplan.nl/corona/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:40:
[...]

Dan ken je mij nog niet. Je zal me moeten vastbinden in een ambulance voordat ik de deur van een huisarts binnen ga komen.

Ik vind écht dat we als Westerse samenleving veel te veel aan het menselijk lichaam lopen te sleutelen alsof het een machine is die je met een stukje gereedschap wel weer kan repareren zodat ie een jaartje mee kan. Als ik doodziek uit een ziekenhuis wakker word, dan is het eerste wat ik doe naar buiten proberen te lopen, want ik hoef die doktoren niet aan mijn lijf.
Weet je wat niet menselijk is? geen overlevingsdrang hebben. En dat is exact wat jij beschrijft. O-)

De discussie is voor mij wel gesloten trouwens. Prima dat je een andere kijkwijze op de wereld hebt. Dat is je goed recht. Maar dat geeft je niet het recht om voor de rest van de bevolking te beslissen dat jouw Jam-sessie belangrijker is dan de bewegingsvrijheid van iedereen boven de 50 jaar oud. :+

of dat jouw jam-sessie aan 120.000 mensen het leven mag kosten. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:24
MikeyMan schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:29:
[...]

7 daags gemiddelde stijgt nog steeds, strengere maatregelen!

Niet echt natuurlijk, maar dag cijfers zeggen natuurlijk pas iets als je een trend kunt zien.
offtopic:
;)
Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:32:
[...]

Ik ben niet voor pro-actief inzetten op dat soort dingen maar wel voor Darwinisme en de natuur zijn werk laten doen.

Kun je niet zwanger worden? Geen vruchtbaarheidsbehandeling of IVF, maar blijkbaar heeft de natuur besloten dat het niet zo slim is om jou voort te laten planten, dat is geen 'recht'. Op lange termijn wordt de soort er beter door.

Ik ben er zelf ook zo in, als ik een ongeluk krijg en een been breek mogen ze dat van mij best in het gips zetten want daarna lost mijn lijf het zelf weer op. Maar als ik kanker krijg, no way dat ik dan een jarenlang traject in ga om nog een decennium te leven, dan ga ik zuipen en feesten alsof ik elke dag onder een trein kan komen.
Wat een stompzinnige stoere en vooral wereldvreemde en onrealistische praat heel de tijd. Heel vermoeiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:41:
Aantal testen
31 augustus t/m 6 september 180.182
Dat is bijna 17.000 meer dan week ervoor.

LCPS rapporteert laatste dagen veel vroeger op de dag dan voorheen. IC weer licht gedaald (31), ziekenhuisopnames weer licht gestegen (109). Nog steeds minder dan toppunt in augustus.
https://lcps.nu/nieuws/
We zullen moeten wachten tot morgen voor de exacte getallen van het aantal testen en bijbehorende positieve testen. Dat getal is belangrijk, dat was na een forse daling weer wat gestegen en de laatste 2 weken weer wat omlaag.

Aantal ziekenhuisopnames en IC opnames is en blijft laag, gelukkig. Dat is, denk ik, ook de reden dat de overheid terughoudend is met het aanscherpen van de maatregelen. In maart hadden de huidige dagen qua stijging gegarandeerd tot extra ingrepen aangespoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:41:
[...]

Ik ben erg blij dat jij niet verantwoordelijk bent voor de gezondheidszorg in Nederland. Mijn hemel, ik snap dat je eigen baan op de tocht staat en je er emotioneel wellicht iets anders in staat dan de meesten in dit topic, maar even meer dan 100.000 doden accepteren omdat er een paar discotheekjes en clubjes dicht zijn vind ik wel echt heel egoïstisch.
Het gaat niet om de discotheekjes die dicht zijn. Als we die doden zouden accepteren dan waren we gisteren al van al die ellende af geweest. Dan doet het even goed pijn en daarna niet meer, en nooit meer.

Nu zit je als zachte heelmeester een stinkende wond te maken. Niet omdat er discotheekjes dicht zijn, maar omdat je volgend jaar de rotzooi op mag ruimen van grote groepen mensen die depresssief zijn, smetvrees hebben of een sociale angststoornis hebben ontwikkeld.

Als je je kinderen aanleert dat je oma niet mag knuffelen omdat oma dan dood gaat, dan is er écht iets verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TrailBlazer schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:36:
Heeft iemand gegevens kunnen vinden hoeveel van de opnames door gaan naar de IC op dit moment lijkt de instroom en uitstroom redelijk constant daar.
Dat staat toch dagelijks op https://bddataplan.nl/corona/ ??
Status 07-09

Positief getest 75.584, toename: 797
Ziekenhuisopnames 12.219 (16,2% van positief getest), toename: 9
IC-opnames 3.048 (4,0% van positief getest)

Overleden 6.243 (8,3% van positief getest), toename: 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:42:
[...]

Ik vind het anders prima die afstand, bevalt me goed. Tot nu toe bevalt de hele situatie na 1 juni mij wel, ik kan doen wat ik wil doen en als ik het doe is het heerlijk rustig.
Jij ja. De horeca-ondernemer, festival-organisator, etc etc zien dit toch anders. En de mensen die voor hem werken (of werkten) ook trouwens.

Wellicht kunnen we wat minder 'ik' redeneren en meer naar het grotere plaatje kijken. Of is dat ook collateral damage. En moeten we die 'kleine offers' maar blijven nemen
Drardollan schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:41:
[...]

Drardollan schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:42:
[...]

Ik ... ik... ik... net zo egoistisch. Toch? :z
Binnen één minuut zelf je hele verhaal onderuit gehaald.

[ Voor 41% gewijzigd door RodeStabilo op 07-09-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:26
Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:59:
Laten we rekenen!
we willen er snel vanaf. In 3 maanden groepimmuniteit.
3 miljoen mensen zijn ziek geweest, nog 6 miljoen te gaan! dus:

2 miljoen zieken per maand.
Volgens google heeft 1 op de 5 mensen een ziekenhuis nodig. Maar laten we uitgaan van 10%.

Dat zijn dus 200.000 ziekenhuisopnames per maand

4% heeft moet opgenomen op de IC (gemiddelde tot nu toe).
Dus dat is: 80.000 mensen.

Hoeveel capaciteit hebben we ook alweer? Was de zorg niet onderbezet en overwerkt? Moeten we de mensen in de zorg maar extra risico laten lopen, zodat de jeugd weer op stap kan?

Ik zeg: DOEN! We naaien de zorg toch al door ze voor alle moeite en risico's ze geen loonsverhoging te geven. Laten we ze dan meteen extra hard naaien :z
Die 1 op 5 in het ziekenhuis is denk ik al niet meer zo afgaande op de laatste weken.
Afgelopen week bijna 3600 cases en 57 opnames. De week ervoor ook bijna 3600 met 84. Stel je gaat hoog zitten is het 100 op 3600 -> 1 op 36. Dus zeker factor drie lager die aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Met 767 besmettingen en 9 ziekenhuisopnames is dat 1.17% (vandaag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Betreft IC houdt stichting nice en LCPS het wat beter(vooral actueler) bij dan RIVM (waar de dagelijkse cijfers vandaan komen).
Op bddataplan zijn wel weer grafieken van LCPS te zien.
Het RIVM krijgt ziekenhuis data van GGD en dat loopt altijd (ver) achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
jip_86 schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:45:
[...]

Die 1 op 5 in het ziekenhuis is denk ik al niet meer zo afgaande op de laatste weken.
Afgelopen week bijna 3600 cases en 57 opnames. De week ervoor ook bijna 3600 met 84. Stel je gaat hoog zitten is het 100 op 3600 -> 1 op 36. Dus zeker factor drie lager die aantallen.
Ik had al een nieuwe berekening gedaan met de nieuwste cijfers van het RIVM
Waah in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:45:
[...]

Het gaat niet om de discotheekjes die dicht zijn. Als we die doden zouden accepteren dan waren we gisteren al van al die ellende af geweest. Dan doet het even goed pijn en daarna niet meer, en nooit meer.

Nu zit je als zachte heelmeester een stinkende wond te maken. Niet omdat er discotheekjes dicht zijn, maar omdat je volgend jaar de rotzooi op mag ruimen van grote groepen mensen die depresssief zijn, smetvrees hebben of een sociale angststoornis hebben ontwikkeld.
Doe mij zo'n glazen bol, dan koop ik een staatslot. Onderbouw het eens met feiten voor je iets roept.
Als je je kinderen aanleert dat je oma niet mag knuffelen omdat oma dan dood gaat, dan is er écht iets verkeerd.
Ik heb helemaal geen zin in een flamewar hier, want dan weet ik wel weer waar het eindigt. Maar ik wil hier toch kort op reageren: ik weet uit je eerdere posts dat je geen kinderen hebt, wil je je aub niet uitlaten over hoe en wat ouders hun kinderen aanleren? En wil je ook aub stoppen met het denken dat kinderen domme wezens zijn die niets uitgelegd kunnen worden en te stom zijn om te snappen wat er speelt?

Nog even los van het feit dat sinds 1 juli het advies om opa en oma niet te knuffelen vervallen is en dit dus allang weer volop gebeurd, al maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:40
Het percentage besmettingen is dan dus nu op basis van 180.000 test en 5000 gevallen, 2,8%
Valt wel mee toch. Stuk lager dan een maandje terug volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:04:
[...]

Om heel eerlijk te zijn? Als dat een worst-case scenario is, op 17 miljoen mensen? Vind ik eigenlijk nog best een acceptabele score. Vooral als je bedenkt dat het grootste aandeel daarvan mensen zijn die de samenleving geld kósten. En als je het vergelijkt met andere door de mens veroorzaakte rampen of oorlogen, is dat zelfs nog maar kleingeld.

Laat maar komen dus.
Loop je nu te trollen of meen je dit nu echt? 8)7

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:48:
[...]

Betreft IC houdt stichting nice en LCPS het wat beter(vooral actueler) bij dan RIVM (waar de dagelijkse cijfers vandaan komen).
Op bddataplan zijn wel weer grafieken van LCPS te zien.
Het RIVM krijgt ziekenhuis data van GGD en dat loopt altijd (ver) achter.
Mee eens dat NICE en LCPS actueler zijn, maar het is ondoenlijk om van alle bronnen de informatie te combineren helaas. Je mist vaak een stukje duiding en context.

Maar over de lange termijn gesproken heeft bddata wel een goed overzicht met die simpele cijfers toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:51:
[...]

Mee eens dat NICE en LCPS actueler zijn, maar het is ondoenlijk om van alle bronnen de informatie te combineren helaas. Je mist vaak een stukje duiding en context.

Maar over de lange termijn gesproken heeft bddata wel een goed overzicht met die simpele cijfers toch?
Klopt, maar volgens mij werd er gevraagd naar instroom/uitstroom van IC en dat is dan weer bij NICE beter te zien in de grafieken daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blissard schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:49:
Het percentage besmettingen is dan dus nu op basis van 180.000 test en 5000 gevallen, 2,8%
Edoch ook alweer stijgend deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
blissard schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:49:
Volgens het RIVM rapport:
30 117914 1226 1.0
31 107107 2476 2.3
32 104018 3801 3.7
33 109436 3884 3.5
34 148805 3698 2.5
351 161948 3492 2.2
Eerste getal is weeknummer, dan tests, aantal positief en procentueel positief.

2.8 is dus een, lichte, stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
MikeyMan schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:54:
[...]

Edoch ook alweer stijgend deze week.
Bij mij is m'n glas altijd halfvol :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:53:
[...]

Klopt, maar volgens mij werd er gevraagd naar instroom/uitstroom van IC en dat is dan weer bij NICE beter te zien in de grafieken daar.
Oh, ik dacht dat de vraag was hoeveel mensen er naar de IC moesten.

Uitstroom van de IC is altijd 100% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drumatiko schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:50:
[...]

Loop je nu te trollen of meen je dit nu echt? 8)7
Ik ga er nog even op reageren en daarna vind ik het ook goed, maar ik ben gewoon écht van mening dat de planeet vol is en dat er vroeg of laat gewoon een groot filter gaat komen waardoor die 9 miljard een stuk minder wordt, of in ieder geval niet meer. En dat we daar ons niet tegen moeten (of kunnen) verzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 22:35
Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:10:
[...]
Ik ga er nog even op reageren en daarna vind ik het ook goed, maar ik ben gewoon écht van mening dat de planeet vol is en dat er vroeg of laat gewoon een groot filter gaat komen waardoor die 9 miljard een stuk minder wordt, of in ieder geval niet meer. En dat we daar ons niet tegen moeten (of kunnen) verzetten.
Ik wou reageren, maar toen dacht ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBtK0YcvsDYKAKtTQQVfaseQCkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zhou0u6TIAMPjjz5zV5PePl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Arator schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:16:
[...]

Ik wou reageren, maar toen dacht ik
[Afbeelding]
En dan toch reageren met een plaatje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:16

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:45:
[...]

Het probleem is niet dat er in jouw absurde voorstel een boel mensen dood gaan, het probleem is dat iedereen die dan bij de SEH komt met bijvoorbeeld een blindedarmontsteking, of zwaargewond is bij een verkeersongeluk, of iets anders levensbedreigends wat niet gerelateerd is aan het coronavirus ook meteen afgeschreven is. Het zullen je kinderen maar zijn. Maar ja dat is het leven zeker 8)7 |:( }:O

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

TrailBlazer schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:58:
[...]

Het gaat me om de instoom/uitstroom/ligduur
Of mensen horizontaal of verticaal er weer vanaf komen is ook wel handig dan }:O

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chiron schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:19:
[...]

Of mensen horizontaal of verticaal er weer vanaf komen is ook wel handig dan }:O
Gok zomaar dat het percentage dat verticaal de IC verlaat heel erg laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:19:
[...]

Anders verwoord, dus: Met of zonder een doos er omheen (of een laken er over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Chiron schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:17:
[...]

Het probleem is niet dat er in jouw absurde voorstel een boel mensen dood gaan, het probleem is dat iedereen die dan bij de SEH komt met bijvoorbeeld een blindedarmontsteking, of zwaargewond is bij een verkeersongeluk, of iets anders levensbedreigends wat niet gerelateerd is aan het coronavirus ook meteen afgeschreven is.
Die zouden wat mij betreft ook voorrang moeten krijgen op bijvoorbeeld corona.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

MikeyMan schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:19:
[...]

Mensen hebben vaak ook een verknipt idee bij de IC, 'oh er is altijd nog de IC, dan komt het goed'. Maar er komt maar een klein deel levend vanaf, en zit dan vaak vast aan jarenlange revalidatie, als ze er al 100% goed vanaf komen.

En voordat je uberhaupt wordt toegelaten tot de IC wordt er eerst gekeken of het zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Chiron schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:19:
[...]

100% komt van de IC. Over het algemeen verticaalhorizontaal (dank je @jip_86 ;) ).

Het is belangrijker om te weten of ze naar een verwarmde of gekoelde ruimte gaan :+

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 07-09-2020 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
Drardollan schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:23:
[...]

100% komt van de IC. Over het algemeen verticaal.

Het is belangrijker om te weten of ze naar een verwarmde of gekoelde ruimte gaan :+
Je bent in de war met horizontaal denk ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:21:
[...]

Die zouden wat mij betreft ook voorrang moeten krijgen op bijvoorbeeld corona.
Dat gaat niet, want je capaciteit is vol.

Zou je dan een x aantal bedden vrij willen gaan houden voor eventuele niet-corona patienten? Die eventueel ook niet zouden komen?

En wat doe je met iemand die van een verkeersongeluk af komt, maar wel positief is getest voor corona, "oh u bent positief getest, hier is de folder van de uitvaartmaatschappij" 8)7 }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 13:44
Chiron schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:22:
[...]

Mensen hebben vaak ook een verknipt idee bij de IC, 'oh er is altijd nog de IC, dan komt het goed'. Maar er komt maar een klein deel levend vanaf, en zit dan vaak vast aan jarenlange revalidatie, als ze er al 100% goed vanaf komen.

En voordat je uberhaupt wordt toegelaten tot de IC wordt er eerst gekeken of het zin heeft.
*grootste gedeelte komt er levend vanaf. Kan je ook een bron geven dat de mensen die op de IC hebben gelegen een jarenlange revalidatie nodig hebben? Best knap als de ziekte niet eens een jaar onder ons is.

Dat de IC zin heeft, daar wordt altijd naar gekeken, niet alleen bij covid. Als jij 90 bent en je hebt een auto ongeluk gehad of zwaar uitgezaaide kanker beland je ook niet meer op de IC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
Mr.Joker schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:33:
[...]

*grootste gedeelte komt er levend vanaf. Kan je ook een bron geven dat de mensen die op de IC hebben gelegen een jarenlange revalidatie nodig hebben? Best knap als de ziekte niet eens een jaar onder ons is.

Dat de IC zin heeft, daar wordt altijd naar gekeken, niet alleen bij covid. Als jij 90 bent en je hebt een auto ongeluk gehad of zwaar uitgezaaide kanker beland je ook niet meer op de IC
https://www.nu.nl/coronav...s-en-geheugenverlies.html

PTSS is iets waar je niet met een jaartje vanaf bent. Longschade komt ook veel voor. Onbekend is nog of die permanent is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

[...]

https://www.ad.nl/gezond/...ich-nog-melden~a6ef35a57/

**update: Oh en dat is nog alleen de revalidatie zonder de IC.

[ Voor 6% gewijzigd door Chiron op 07-09-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En dat is nog met de beperkte corona bril op. In algemene zin komt niemand lekker van de IC af. Zeker bij langere ligduur. Wat was het? Maand revalideren per dag gemiddeld oid?

Wellicht dat @Leon Zwiers hier iets nuttigs over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:35:
[...]

https://www.nu.nl/coronav...s-en-geheugenverlies.html

PTSS is iets waar je niet met een jaartje vanaf bent. Longschade komt ook veel voor. Onbekend is nog of die permanent is.....
Last van kunnen hebben....

Ga bepaalde aannames niet neerzetten als vaststaande feiten. Dit is niet een topic waaruit je dingen uit je onderbuik als feiten neer moet zetten. PTSS door IC opname is ook bij andere ziektebeelden, dit is niet COVID specifiek. Wat denk je van mensen die angststoornissen krijgen door deze paniek? Heb je nog een wetenschappelijke bron voor de jarenlange revalidatie van ALLE of het grootste gedeelte van de covid IC patienten?

Het aantal mensen wat hier vanuit onderbuik gevoel praat en zoveel paniek aan het zaaien zijn met niet gevalideerde cijfers of cijfers die nergens uit te herleiden zijn verbaast mij echt.... Enerzijds snap ik het ook wel... Als je al vanaf maart gelooft dat deze ziekte zo ernstig is voor de mensheid, dan is het heel moeilijk om er objectief naar te kijken en toe te geven dat je wel eens fout hebt gezeten de afgelopen 6 maanden.

[ Voor 20% gewijzigd door Mr.Joker op 07-09-2020 15:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Mr.Joker schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:42:
[...]

Last van kunnen hebben....

Ga bepaalde aannames niet neerzetten als vaststaande feiten. Dit is niet een topic waaruit je dingen uit je onderbuik als feiten neer moet zetten. PTSS door IC opname is ook bij andere ziektebeelden, dit is niet COVID specifiek. Wat denk je van mensen die angststoornissen krijgen door deze paniek? Heb je nog een wetenschappelijke bron voor de jarenlange revalidatie van ALLE of het grootste gedeelte van de covid IC patienten?

Het aantal mensen wat hier vanuit onderbuik gevoel praat en zoveel paniek aan het zaaien zijn met niet gevalideerde cijfers of cijfers die nergens uit te herleiden zijn verbaast mij echt.... Enerzijds snap ik het ook wel... Als je al vanaf maart gelooft dat deze ziekte zo ernstig is voor de mensheid, dan is het heel moeilijk om er objectief naar te kijken en toe te geven dat je wel eens fout hebt gezeten de afgelopen 6 maanden.
Ik spreek uit mijn eigen ervaringen met mensen die van een IC af komen, en dan nog niet eens vanwege corona. En als je een week (en dat is al erg lang) aan de beademing hebt gelegen en er herstellend af komt ben je daarna wel minimaal een paar weken zoet met het opnieuw leren lopen bijvoorbeeld.

Paniekzaaien is het andere uiterste. Bagatellisseren en doen alsof 'het maar een griepje' is, en de kop in het zand steken is ook een kunst.

Bedenk ook dat alle maatregelen die er zijn genomen niet "voor het redden van de mensheid" is, maar om de druk op de capaciteit van de zorg beheersbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
jip_86 schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:29:
[...]

Je bent in de war met horizontaal denk ik ;)
Haha en niet zo'n beetje ook :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Chiron schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:55:
[...]

Ik spreek uit mijn eigen ervaringen met mensen die van een IC af komen, en dan nog niet eens vanwege corona. En als je een week (en dat is al erg lang) aan de beademing hebt gelegen en er herstellend af komt ben je daarna wel minimaal een paar weken zoet met het opnieuw leren lopen bijvoorbeeld.
Vergelijk het maar met astronauten. Als ze het ISS bezocht hebben dan moeten ze ook zowat weer leren lopen, ondanks alle oefeningen en kennis die ze hebben.

Je spieren gaan zo hard achteruit, dat is echt schrikbarend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03:50
[...]

Gigantisch veel lidtekenweefsel in de longen dat niet gaat genezen en niet meer werkt. Was in februari al duidelijke zaak. Hier op tweakers ook al voorbeelden al langsgekomen. Mensen die niet eens een ic opname hadden kunnen al maanden niet meer naar het eind vd straat lopen zonder bijna in te storten. Die focus op leven of dood, zwart wit is te simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Chiron schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:55:
[...]

Paniekzaaien is het andere uiterste. Bagatellisseren en doen alsof 'het maar een griepje' is, en de kop in het zand steken is ook een kunst.

Bedenk ook dat alle maatregelen die er zijn genomen niet "voor het redden van de mensheid" is, maar om de druk op de capaciteit van de zorg beheersbaar te houden.
Kan je mij vertellen waar ik heb gezegd dat het een griepje is? De zorg is momenteel heel goed beheersbaar. Veel mensen die in paniek zijn schreeuwen nu om keiharde acties en strengere maatregelen. Die zijn nu nergens voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
Mutatie schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:13:
[...]

Gigantisch veel lidtekenweefsel in de longen dat niet gaat genezen en niet meer werkt. Was in februari al duidelijke zaak. Hier op tweakers ook al voorbeelden al langsgekomen. Mensen die niet eens een ic opname hadden kunnen al maanden niet meer naar het eind vd straat lopen zonder bijna in te storten. Die focus op leven of dood, zwart wit is te simpel.
Voor zover ik weet betekent littekenweefsel in de longen niet persee dat dit permanente gereduceerde longcapaciteit met zich mee brengt... (maar ok ben geen arts) er zullen inderdaad gevallen zijn die hier lange termijn schade aan over houden... net zoals er veel andere infectieziekten zijn waar mensen lange termijn schade aan overhouden. We kunnen ook kijken naar de mensen die er NIKS aan overhouden? Vergeet niet, een klein percentage van de mensen die op de IC of verpleegafdeling komen te liggen houden permanente schade. Ik denk dat dit door betere behandelingen ook een stuk beter is nu en gaat worden.

"Although COVID-19 patients can suffer long-term lung and heart damage, there is some good news for these long haulers. There’s more evidence that such aftereffects improve over time, according to a paper by a team of researchers presented at the European Respiratory Society International Congress, which studied patients in a COVID-19 “hot spot” in the Tyrolean region of Austria.

Some 86 patients out of a sample of 150 people were scheduled to return for evaluation 6, 12 and 24 weeks after their discharge from hospital. During these visits, clinical examinations, laboratory tests, arterial blood analysis of oxygen and carbon dioxide, lung function tests, computed tomography scans and echocardiograms (on the heart’s chambers and valves) were carried out.

At the time of their first visit, more than half of the patients had at least one persistent symptom, predominantly breathlessness and coughing, and computer tomography or CT scans showed lung damage in 88% of patients. However, by week 12 after discharge, symptoms improved and lung damage was reduced to 56%"

https://www.marketwatch.c...0-09-07?mod=mw_latestnews

Er zijn nog wel wat berichten hierover, maar deze is het meest recent.

[ Voor 38% gewijzigd door Mr.Joker op 07-09-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Vraag me wel af hoe veel van die schade komt door de behandeling met de inzichten van toen. Inmiddels is veel beter bekend hoe de behandeling moet verlopen dat zou ook minder schade op moeten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
jip_86 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:26:
Vraag me wel af hoe veel van die schade komt door de behandeling met de inzichten van toen. Inmiddels is veel beter bekend hoe de behandeling moet verlopen dat zou ook minder schade op moeten leveren.
Klopt, zo blijkt het onder hoge druk beademen op de buik niet de beste oplossing. We wisten toen niet beter en handelden naar beste kunnen, maar ondertussen hebben we wel een hoop geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
jip_86 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:26:
Dat bedoel ik ook. Er is al zoveel veranderd mbt de behandeling ten opzichte van maart en april. De lage aantallen op de IC komen niet alleen omdat er minder mensen besmet raken of meer jongeren. De behandeling op de verpleegafdeling (meer mensen hoeven niet naar de IC) en IC is gewoon vele malen beter, waardoor ligtijd en sterfe een stuk minder is dan in het voorjaar.

We moeten niet in de hectiek van het voorjaar blijven zitten toen we gewoon nog heel weinig wisten.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.Joker op 07-09-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Een beetje algemener getrokken: ik hoop wel dat de regering in haar beleid meeneemt dat behandelmethodes en bijvoorbeeld ook de ligduur op de IC's beter zijn dan in maart. Naar mijn idee wordt er erg gericht op het vaccin, terwijl het in theorie kan gebeuren dat dat niet per se meer nodig is, omdat de behandeling goed is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Goed besturen is niet "better safe then sorry" maar een afgewogen oordeel vormen over de kosten en baten, in alle aspecten, van de maatregelen die getroffen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 11:48
Mr.Joker schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:30:
[...]

Dat bedoel ik ook. Er is al zoveel veranderd mbt de behandeling ten opzichte van maart en april. De lage aantallen op de IC komen niet alleen omdat er minder mensen besmet raken of meer jongeren. De behandeling op de verpleegafdeling (meer mensen hoeven niet naar de IC) en IC is gewoon vele malen beter, waardoor ligtijd en sterfe een stuk minder is dan in het voorjaar.

We moeten niet in de hectiek van het voorjaar blijven zitten toen we gewoon nog heel weinig wisten.
Dan nog is ziekenhuiscapaciteit niet eindeloos. Normale zuurstof + toedienen bloedverdunner + corticosteroïden + monitoren is toch echt een ziekenhuisbed voor nodig plus het juiste personeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:27

Agent47

I always close my contracts.

Soccer98 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:31:
Een beetje algemener getrokken: ik hoop wel dat de regering in haar beleid meeneemt dat behandelmethodes en bijvoorbeeld ook de ligduur op de IC's beter zijn dan in maart. Naar mijn idee wordt er erg gericht op het vaccin, terwijl het in theorie kan gebeuren dat dat niet per se meer nodig is, omdat de behandeling goed is geworden.
Beide akkoord, deels. Dat vaccin moet er sowieso voor de " kwetsbare" mensen komen. Als de behandelmethodes nu ook beter zijn dan scheelt dat op de IC sowieso.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
__fred__ schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:40:
[...]

Dan nog is ziekenhuiscapaciteit niet eindeloos. Normale zuurstof + toedienen bloedverdunner + corticosteroïden + monitoren is toch echt een ziekenhuisbed voor nodig plus het juiste personeel.
Maar onderhand is denk ik wel duidelijk dat het aantal besmettingen wel heel drastisch moet toenemen om tegen ziekenhuiscapaciteit aan te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 11:48
Soccer98 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:42:
[...]

Maar onderhand is denk ik wel duidelijk dat het aantal besmettingen wel heel drastisch moet toenemen om tegen ziekenhuiscapaciteit aan te lopen.
Daarmee alle andere zorg weer verdringend? We hebben nog steeds een achterstand in de normale zorg van de piek van begin dit jaar. Er is in NL geen structureel overschot van ziekenhuisbedden en zorgpersoneel om het aantal opnames ff gecontroleerd op te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
__fred__ schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:40:
[...]

Hij is niet eindeloos inderdaad, maar momenteel is het natuurlijk nagenoeg niets vergeleken met het voorjaar. Echte test komt met het najaar en de winter imo.

Ook is de ligduur veel korter momenteel dus kan de zorg ook meer hebben. Als wij dezelfde hoeveelheid opnames zouden hebben als in het voorjaar, zouden we het nog kunnen hebben, aangezien de ligduur veel korter is. Is het wenselijk? Nee, maar de zorg kan dat wel aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Joker op 07-09-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
__fred__ schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:44:
[...]

Daarmee alle andere zorg weer verdringend? We hebben nog steeds een achterstand in de normale zorg van de piek van begin dit jaar. Er is in NL geen structureel overschot van ziekenhuisbedden en zorgpersoneel om het aantal opnames ff gecontroleerd op te laten lopen.
Ik denk dat de totale IC bezetting momenteel 50% is. De paniekvoetbal in het begin (begrijpelijk met weinig data) heeft er juist toe geleid dat mensen niet naar het ziekenhuis durven of dat de huisarts ze niet uitnodigt voor een bezoek aan de praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Mr.Joker schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:45:
[...]
Hij is niet eindeloos inderdaad, maar momenteel is het natuurlijk nagenoeg niets vergeleken met het voorjaar. Echte test komt met het najaar en de winter imo.
Ik zie niet zo waarom het najaar hierin een verschil gaat maken. Op dit moment hebben we ongeveer 1 opname per 100 besmettingen, waarom zou dat in het najaar ineens veranderen?

Of ga je er vanuit dat we in het najaar naar de 60.000 besmettingen en 600 opnames gaan (uitgaande van de huidige situatie)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Mr.Joker schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:47:
[...]

Ik denk dat de totale IC bezetting momenteel 50% is.
Minder nog zelfs.
7 september 2020

Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 31. Dat zijn 2 patiënten minder dan gisteren. Er liggen daarnaast 552 non-COVID-patiënten op de IC, 24 minder dan de voorgaande dag. De totale IC-bezetting bedraagt 583, 26 minder dan de dag ervoor. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 109, 4 meer dan gisteren.
583. We hebben op dit moment (volgens mijn laatste gegevens, https://nos.nl/artikel/23...-totaal-komt-op-1350.html ) zo'n 1350 bedden. Dat betekent dat we ruwweg een vulling hebben van 43%.

Zelf vind ik dat overigens best laag. Ik snap dat de zorg kei en keihard gewerkt heeft in maart/april/mei, maar normaal hebben ze een bezetting van rond de 860 (75% van normaal 1150 bedden). Ondertussen zou het personeel toch wel weer enigszins tot rust moeten zijn gekomen? Of zouden ze alles vrij laten voor een tweede golf?

[ Voor 24% gewijzigd door Drardollan op 07-09-2020 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Drardollan schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:49:
[...]

Ik zie niet zo waarom het najaar hierin een verschil gaat maken. Op dit moment hebben we ongeveer 1 opname per 100 besmettingen, waarom zou dat in het najaar ineens veranderen?

Of ga je er vanuit dat we in het najaar naar de 60.000 besmettingen en 600 opnames gaan (uitgaande van de huidige situatie)?
Omdat je met het najaar tocht altijd wat mee luchtweginfecties hebt... iedereen toch meer binnen dan buiten.

We gaan echter nooit meer zien wat we in het voorjaar hebben gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Mr.Joker schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:55:
[...]

Omdat je met het najaar tocht altijd wat mee luchtweginfecties hebt... iedereen toch meer binnen dan buiten.
Maar daarentegen houden we meer afstand, wassen we onze handen vaker en zijn grote evenementen niet mogelijk. Ik verwacht dat het aantal andere luchtweginfecties juist een stuk lager zal zijn dan normaal dankzij deze maatregelen.

Dit stond bijvoorbeeld vandaag in de Telegraaf:
De meeste mensen zijn nuchter, die realiseren zich dat dit een uitzonderlijke situatie is, dat corona geen griep is en dat ze zich aan basale regels moeten houden. Dat heeft niet alleen effect op de verspreiding van Covid-19 maar ook op allerlei andere besmettelijke aandoeningen.” Dat zegt ook Nina van Sorge, hoofd van het Nederlands Referentielaboratorium voor Bacteriële Meningitis. „Een opmerkelijke bijvangst van corona is dat de zeer ernstige ziekten hersenvliesontsteking en bloedvergiftiging enorm zijn afgenomen.” Dat geldt ook voor kinderziektes.
https://www.telegraaf.nl/...aan-artsen-ziekte-te-lijf
Dat denk ik ook niet, voor die tijd zijn er eventueel al zwaardere maatregelen. In het voorjaar namen we pas maatregelen toen de beer echt los was door oa. wintersport en carnaval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Mr.Joker schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:55:
[...]

Eens. Traditioneel zie je in het najaar ook geen pieken in de sterftecijfers van andere jaren.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vhys6Tt.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ben ik de enige die zich irriteert aan het nieuwe dashboard? https://experience.arcgis...7519040469acb8da05c0f100d

Is er toevallig iemand weet waar ik op mobiel de totale gevallen per gemeente kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04
Zoooo weer een smeuïge middag gemist hier zie ik al ;)

Gelukkig iets minder besmettingen als gisteren. Ben benieuwd naar de rest van de week!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:24
Drardollan schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:53:
[...]

583. We hebben op dit moment (volgens mijn laatste gegevens, https://nos.nl/artikel/23...-totaal-komt-op-1350.html ) zo'n 1350 bedden. Dat betekent dat we ruwweg een vulling hebben van 43%.

Zelf vind ik dat overigens best laag. Ik snap dat de zorg kei en keihard gewerkt heeft in maart/april/mei, maar normaal hebben ze een bezetting van rond de 860 (75% van normaal 1150 bedden). Ondertussen zou het personeel toch wel weer enigszins tot rust moeten zijn gekomen? Of zouden ze alles vrij laten voor een tweede golf?
Vriendin van me werkt op de IC en het heeft er zwaar ingehakt. Denk aan 6/7 dagen per week nachtdiensten onder zeer stressvolle omstandigheden. Niet alleen qua patiënten, maar ook de onzekerheid of ze zelf veilig was en dat ze niet met vrienden/familie kon/durfde af te spreken.

Ze is drie weken op vakantie geweest, maar de overige weken heeft ze juist weer overuren gemaakt vanwege de lage bezetting ivm vakanties en dergelijke. Daarnaast werd alweer het beeld geschetst dat ze vanaf oktober/november geen vrij kon nemen omdat ze dan weer rekening houden met drukte. Dus je hebt ook geen rooskleurig iets om naar uit te kijken.

Naast de stress woog het ook nog eens zwaar dat ze het gevoel had niet iedereen even veel zorg als normaal te kunnen bieden. De behandelmethoden zijn verbeterd, maar in het begin was er ook enorm een gevoel van machteloosheid.

Nu is zij nog begin 30, dus je kan je voorstellen dat het voor andere mensen nog zwaarder valt. Vergeet ook niet daar waar het voor andere mensen tijdens die periode misschien vooral saai was, was het daar volle bak met daarnaast weinig mogelijkheid om te ontspannen. Alle zaken die je dan niet kan doen wegen dan natuurlijk nog zwaarder.

[ Voor 6% gewijzigd door BarôZZa op 07-09-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
stylezzz schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:15:
Ben benieuwd naar de rest van de week!
Ik ook, maar ik merk aan mezelf wel dat ik steeds minder geïnteresseerd raak. Het enige dat kan gebeuren is dat er heel veel opnames komen waardoor de vrijheid wordt ingeperkt.
Hoe goed we het ook doen, opheffen van nog meer regels zit er tot begin 2021 toch niet in.
Omdat ik niet verwacht dat er plots extreem veel opnames volgen, is het nu gewoon uitzitten en hopen op een vaccin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 22:35
Drardollan schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:59:
[...]

Maar daarentegen houden we meer afstand, wassen we onze handen vaker en zijn grote evenementen niet mogelijk. Ik verwacht dat het aantal andere luchtweginfecties juist een stuk lager zal zijn dan normaal dankzij deze maatregelen.
Dat kan wel kloppen. Gisteren met mijn dienstplanner gesproken. Die stelt de dienstroosters op voor +/- 120 personen. In principe draaien wij een vast rooster van 6 weken, continudienst (dus 24/7), en in die reeks zitten een paar reservedagen (T genaamd). Op die reservedagen, ben je normaal thuis, tenzij er zieken zijn of er heeft iemand verlof. Dan neemt de persoon met T die dagen over diegene met (zieken-)verlof.
In het vast stramien van die 6 weken, en dit uitgerold over een jaar, houdt men dus rekening dat je toch x aantal T-dagen moet komen werken. Nu blijkt dat iedereen minder verlof heeft opgenomen (je kon toch nergens heen), en dat er véél minder zieken zijn geweest de laatste maanden.

offtopic onze dienstplanner zit dus met een groot probleem, want sommige mensen zijn al vrije dagen van de komende maanden aan het opgebruiken, maar hij kan moeilijk die mensen continu inplannen. Persoonlijk zit ik nog safe, ik loop nog 11 vrije dagen achter, nog 21 dagen verlof, en nog 37,5 dagen overuren. Dus zit die mij maar te pushen om thuis te blijven

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

blissard schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:28:
[...]
Omdat ik niet verwacht dat er plots extreem veel opnames volgen, is het nu gewoon uitzitten en hopen op een vaccin.
Wat ik dus vooral typisch vind is dat er niet eens gedacht wordt aan de situatie waarin er geen vaccin komt (of het vaccin te duur is, of niet praktisch inzetbaar). Toen minister De Jonge daar over gevraagd werd op de persconferentie, weigerde hij die vraag zelfs te beantwoorden.

Dat je geen discotheken open wil gooien is tot daar aan toe, maar ik vind het gewoon veel zorgwekkender dat er blind op een vaccin wordt ingezet en elke vraag naar versoepelingen wordt beantwoord met "Wanneer het vaccin er is".

Óf zij weten iets wat wij niet weten, of er wordt beleid gemaakt met oogkleppen op en geen reserveplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:36:
[...]
Óf zij weten iets wat wij niet weten, of er wordt beleid gemaakt met oogkleppen op en geen reserveplannen.
Zij weten meer dan wij weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:11:
[...]

Ik zeg niet dat 40+ niet aan de economie moet meedoen, ik zeg die die groep (de risicogroep) meer voorzorgsmaatregelen moet nemen dan de groep 40-.

En geen idee hoe je op egoïstisch komt, ik ben zelf ook 40+.
Dom en asociaal is jouw mening, gelukkig weet ik zelf beter.
Ongeveer dezelfde lijn die je zag dat masker verplicht werd in Amsterdam en Rotterdam. In die gebieden daalde de winkelbestedingen met 10-tallen procenten omdat mensen wegbleven.

Ik hoor tot die doelgroep en bleef ook meteen weg.

Mensen houden niet van de corona maatregelen.

Ik zeg iets andersom: We vinden het principe van de vervuiler betaalt een goede gedachte. In die lijn zou ik zeggen dat jongeren verplicht moeten worden om altijd en overal een mondmasker op te doen. Het is duidelijk dat zij de motor zijn vsn de verspreiding van het virus en dus moeten zij ook het meest afgezonderd worden van de rest van de maatschappij. I.e. de vervuiler betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:04
blissard schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:28:
[...]

Ik ook, maar ik merk aan mezelf wel dat ik steeds minder geïnteresseerd raak. Het enige dat kan gebeuren is dat er heel veel opnames komen waardoor de vrijheid wordt ingeperkt.
Hoe goed we het ook doen, opheffen van nog meer regels zit er tot begin 2021 toch niet in.
De afgelopen weken (maand?) Kabbelde het wat voort inderdaad, volgens mij heb ik ook een aantal weken niet of nauwelijks deze draad gevolgd.... nu begint het weer wat op te lopen en is de interesse er ook weer. Gezien het vuur en de vele reacties ben ik niet de enige.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Verwijderd schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:46:
[...]

Ongeveer dezelfde lijn die je zag dat masker verplicht werd in Amsterdam en Rotterdam. In die gebieden daalde de winkelbestedingen met 10-tallen procenten omdat mensen wegbleven.

Ik hoor tot die doelgroep en bleef ook meteen weg.

Mensen houden niet van de corona maatregelen.

Ik zeg iets andersom: We vinden het principe van de vervuiler betaalt een goede gedachte. In die lijn zou ik zeggen dat jongeren verplicht moeten worden om altijd en overal een mondmasker op te doen. Het is duidelijk dat zij de motor zijn vsn de verspreiding van het virus en dus moeten zij ook het meest afgezonderd worden van de rest van de maatschappij. I.e. de vervuiler betaalt.
Je wilt zelf geen masker op, maar stelt tegelijk wel voor dat anderen dat dan maar wel doen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Verwijderd schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:46:
[...]
Het is duidelijk dat zij de motor zijn vsn de verspreiding van het virus en dus moeten zij ook het meest afgezonderd worden van de rest van de maatschappij. I.e. de vervuiler betaalt.
Heb je daar een bron van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jip_86 schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:50:
[...]

Je wilt zelf geen masker op, maar stelt tegelijk wel voor dat anderen dat dan maar wel doen? :?
Precies. Anderen willen dat 40+ zichzelf meer beschermt of afzondert. Ik zeg dat jongeren dat moeten doen. Niets nieuws, alleen andere leeftijd categorie.

Niet onlogisch als je dit leest: https://www.google.com/se...tste+besmettingsbron+rivm

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2020 18:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Verwijderd schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:58:
[...]

Precies. Anderen willen dat 40+ zichzelf meer beschermt of afzondert. Ik zeg dat jongeren dat moeten doen. Niets nieuws, alleen andere leeftijd categorie.
Van bepaalde groepen staat vast dat ze een hoog risico lopen. Dat is niet 40+, die groep is voor zover mij bekend ook nooit zo benoemd. De grootste risicogroep is 70+. Zie voor meer details https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen

Voor de rest roep je ongefundeerd stellingen, onderbouw eens wat met feiten voor je iets roept.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 07-09-2020 18:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:36:
[...]

Wat ik dus vooral typisch vind is dat er niet eens gedacht wordt aan de situatie waarin er geen vaccin komt (of het vaccin te duur is, of niet praktisch inzetbaar). Toen minister De Jonge daar over gevraagd werd op de persconferentie, weigerde hij die vraag zelfs te beantwoorden.

Dat je geen discotheken open wil gooien is tot daar aan toe, maar ik vind het gewoon veel zorgwekkender dat er blind op een vaccin wordt ingezet en elke vraag naar versoepelingen wordt beantwoord met "Wanneer het vaccin er is".

Ik vind meer typisch dat jij dit allemaal denkt.

Natuurlijk zijn ze daar mee bezig, maar wat voor nut heeft dat om daar nu iets over te roepen? Totaal niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 19:42
Toen ik iets over Maurice de Hond zei en dat z'n analyse over microdruppels / aerosollen heel logisch en onderbouwd klonk werd ik door iedereen gek verklaard. Maar ook echt door iedereen, enkel omdat ik zei dat het logisch klonk en toch best goed onderbouwd was.

Was natuurlijk ook de geest van de tijd, iedereen tussen 4 muren, super gefrustreerd, maar zijn verhaal over microdruppels en aerosollen heeft de tand der tijds goed weerstaan. Hij heeft zelfs een peer-to-peer reviewed artikel geschreven in een medisch blad.

Vind ik toch wel knap eigenlijk.

https://www.ad.nl/binnenl...tici-maar-komen~a985afa5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
De nachtclubs hebben een protocol opgesteld waarmee zij denken weer te kunnen openen :

https://nachtbelang.nl/protocol/

Belangrijk onderdeel : doelgroep avonden 18 tot 35 jaar waarbij géén 1.5m in acht hoeft worden genomen,

[ Voor 30% gewijzigd door mesa57 op 07-09-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mesa57 schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:52:
De nachtclubs hebben een protocol opgesteld waarmee zij denken weer te kunnen openen :

https://nachtbelang.nl/protocol/

Belangrijk onderdeel : doelgroep avonden 18 tot 35 jaar waarbij géén 1.5m in acht hoeft worden genomen,
Op zich is daar over nagedacht maar waar je vooral mee zit is dat die 18 tot 35 jarigen uiteindelijk weer anderen besmetten. Als het alléén om het oplopen van besmetting zou gaan, was er ook weinig aan de hand.

Ik ben helemaal voor een goed doordacht protocol (zelfs als ik zelf buiten de doelgroep val) maar ik weet niet of dit veel gaat helpen. Nog afgezien van de uitvoerbaarheid, ik heb een uitbater van een club nog nooit iemands legitimatie zien vragen bij de deur of bij het kopen van alcohol...

Maar wat ik me wél afvraag, als het grote risico is dat de niet-risicogroepen de risicogroepen weer besmetten, als je braaf 1,5 meter afstand houdt tot oma en niet bij oma langs gaat als je klachten hebt, dan is er toch nog steeds weinig aan de hand?

[ Voor 12% gewijzigd door Stoney3K op 07-09-2020 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RedHat schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:09:
Toen ik iets over Maurice de Hond zei en dat z'n analyse over microdruppels / aerosollen heel logisch en onderbouwd klonk werd ik door iedereen gek verklaard. Maar ook echt door iedereen, enkel omdat ik zei dat het logisch klonk en toch best goed onderbouwd was.

Was natuurlijk ook de geest van de tijd, iedereen tussen 4 muren, super gefrustreerd, maar zijn verhaal over microdruppels en aerosollen heeft de tand der tijds goed weerstaan. Hij heeft zelfs een peer-to-peer reviewed artikel geschreven in een medisch blad.

Vind ik toch wel knap eigenlijk.

https://www.ad.nl/binnenl...tici-maar-komen~a985afa5/
Hij heeft ook een goed verhaal, mits je bepaalde (nog niet te controleren) aannames als feit behandeld. Waar hij een beetje in faalt is kritiek op zichzelf, de meeste onderzoekers hebben een theorie en gaan vervolgens bewijs zoeken om die theorie om zeep te helpen. Hij zocht alleen bewijs om zijn theorie te versterken. Dat laatste lijkt minder te worden.

[ Voor 12% gewijzigd door jadjong op 07-09-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:00:
[...]

Op zich is daar over nagedacht maar waar je vooral mee zit is dat die 18 tot 35 jarigen uiteindelijk weer anderen besmetten. Als het alléén om het oplopen van besmetting zou gaan, was er ook weinig aan de hand.

Ik ben helemaal voor een goed doordacht protocol (zelfs als ik zelf buiten de doelgroep val) maar ik weet niet of dit veel gaat helpen. Nog afgezien van de uitvoerbaarheid, ik heb een uitbater van een club nog nooit iemands legitimatie zien vragen bij de deur of bij het kopen van alcohol...

Maar wat ik me wél afvraag, als het grote risico is dat de niet-risicogroepen de risicogroepen weer besmetten, als je braaf 1,5 meter afstand houdt tot oma en niet bij oma langs gaat als je klachten hebt, dan is er toch nog steeds weinig aan de hand?
Die leeftijdsgrens is niet zo boeiend want die hebben we al op 18 jaar gezet, het is alleen de vraag of je de groep olifanten in een porseleinkast wil vergrootten van 0-18 naar 0-35. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 09-10 17:12
@RedHat als ik die publikatie zo snel lees is het al een aanzienlijk genuanceerder verhaal dan zijn oorpsonkelijke pitch. Het probleem was niet het idee van aerosolen, het probleem waren (en denkelijk zijn ) de conclusies die hij er over trok.

Overiges zie ik al direct was issues, wat issues met die restaurant-casus in China worden niet besproken, en mogelijk verkeerd geciteerd.

10 um als grens voor aerosolen is ook een keuze. Vaak wordt 5 um aangehouden.

De conclusie over maskers is erg dunnetjes, overigens. De geciteerde bronnen zijn niet heel sterk, er wordt weinig nieuws gemeld. Juist met aerosolen wordt de aard van het masker veel relevanter, iets waar ze wel heel makkelijk overheen stappen.

[ Voor 34% gewijzigd door ijdod op 07-09-2020 20:36 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ijdod schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:16:
@RedHat als ik die publikatie zo snel lees is het al een aanzienlijk genuanceerder verhaal dan zijn oorpsonkelijke pitch. Het probleem was niet het idee van aerosolen, het probleem waren (en denkelijk zijn ) de conclusies die hij er over trok.

Overiges zie ik al direct was issues, die restaurant-casus in China worden niet besproken, en zo te zien zelfs verkeerd geciteerd.
Precies dat...

We zijn, even vrij vertaald, inmiddels van ‘aerosolen zijn de belangrijkste verspreider, de maatregelen moeten de deur uit’ naar ‘aerosolen doen misschien ook een beetje verspreiden’ toe...

Dat werd ook niet direct ontkend, maar er werd vooral ontkend dat ze een grote bijdrage leveren aan de verspreiding van het virus.

Overigens; het artikel doorlezend; het is ook wel flinterdun hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 07-09-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 19:42
Nouja het ging ook niet om of de Hond in alles gelijk zou hebben maar meer over het feit of verspreiding via aerosollen mogelijk zou zijn. Het klonk mij gewoon als een logisch verhaal.

Knap vind ik dat hij zo veel wetenschappelijke onderzoeken is gaan lezen / bestuderen en met zijn toebedeelde naam (anti-wetenschapper en weet ik allemaal wat) dat het hem gelukt is om een peer-to-peer reviewed artikel te schrijven welke gepubliceerd is in een medisch blad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Mutatie schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:13:
[...]

Er zijn ook mensen die nauwelijks symptomen als koorts, keelpijn, hoesten e.d. hebben gehad, en ineens een zuurstofsaturatie van 80% of lager hebben en tot de nare verrassing komen dat simpelweg de trap oplopen in huis al een bijna onmogelijke opgave is. Ook jonge gezonde mensen die actief sportten.

Door de longschade daalt het zuurstofgehalte in het bloed. Op de korte termijn merk je dat bijvoorbeeld door flauwvallen, (zeer) slechte conditie. Op de lange termijn door schade aan organen, jarenlang met een te lage saturatie door blijven lopen is niet handig; want die organen zijn ook afhankelijk van de zuurstoftoevoer. Hart en hersenen vallen daar bijvoorbeeld ook onder. En iemand die al een aandoening heeft aan een of meerdere organen staat dan dus al met 1 - 0 achter. Ze zullen wellicht niet in 1x dood neervallen, maar de kwaliteit van leven gaat wel achteruit, en ze zullen ook minder oud worden.
Dat zal in de komende maanden/jaren ook nog veel slachtoffers gaan kosten, die op het eerste gezicht niet direct aan het coronavirus toe te wijzen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 14:22
RedHat schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:30:
Nouja het ging ook niet om of de Hond in alles gelijk zou hebben maar meer over het feit of verspreiding via aerosollen mogelijk zou zijn. Het klonk mij gewoon als een logisch verhaal.

Knap vind ik dat hij zo veel wetenschappelijke onderzoeken is gaan lezen / bestuderen en met zijn toebedeelde naam (anti-wetenschapper en weet ik allemaal wat) dat het hem gelukt is om een peer-to-peer reviewed artikel te schrijven welke gepubliceerd is in een medisch blad.
Dat is niet gelukt volgens mij, hij heeft een inzending op de opinie sectie gepubliceerd gekregen.

Wat wel is gelukt is om mensen te laten denken dat het peer reviewed is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
@Chiron over hoeveel van dit soort gevallen heb je het dan? Ik had het idee dat dit soort nare ziektebeelden zeer zeldzaam zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
blissard schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:13:
@Chiron over hoeveel van dit soort gevallen heb je het dan? Ik had het idee dat dit soort nare ziektebeelden zeer zeldzaam zijn.
Nee, zeker niet zeldzaam. Ik ken maar een handvol mensen die positief getest zijn en twee zijn maanden later nog niet hersteld. Eentje fitte vent van net over de 50, ander nog wat jonger.

En tevens komen dit soort berichten regelmatig naar buiten:
https://edition.cnn.com/2...covid-spt-trnd/index.html

Ik mis alleen een serieus onderzoek, al begrijp ik dat hier wel aan gewerkt wordt:
https://www.nu.nl/coronav...-toekomst-gezondheid.html

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-10 05:05

codex

Geen OpenAI agent :)

NiGeLaToR schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:42:
[...]

Nee, zeker niet zeldzaam. Ik ken maar een handvol mensen die positief getest zijn en twee zijn maanden later nog niet hersteld. Eentje fitte vent van net over de 50, ander nog wat jonger.

En tevens komen dit soort berichten regelmatig naar buiten:
https://edition.cnn.com/2...covid-spt-trnd/index.html

Ik mis alleen een serieus onderzoek, al begrijp ik dat hier wel aan gewerkt wordt:
https://www.nu.nl/coronav...-toekomst-gezondheid.html
Ik ken inmiddels best wat mensen die het doorlopen hebben, niemand heeft er nog last van. Je hoort inderdaad verhalen, maar zonder onderzoek valt er geen conclusie te trekken. Nu is er wel een Facebook groep, maar als het gaat om ombegrepen klachten dan trekt het ook allelei aandachttrekkers aan. Sommige verhalen die ik heb gelezen hebben bovendien veel weg van een paniekstoornis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@NiGeLaToR de link gaat alleen over een ontsteking in de hartspier en die van chiron over longschade. Het is allebei niet lekker, maar om dat op een hoop te gooien lijkt me ook niet goed.
Overigens zeker goed dat er onderzoek naar gedaan wordt.
Vooralsnog hoor ik met de miljoenen besmettingen in Nederland relatief weinig van dit soort gevallen.
Dat jij er 2 kent lijkt me eerder toeval dan een bewijs voor het regelmatig voorkomen er van. Dat zou immers zo’n 20% zijn. Of terwijl zo’n 5 a 600.000 Nederlanders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:44

Mfpower

In dubio

blissard schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:22:
@NiGeLaToR de link gaat alleen over een ontsteking in de hartspier en die van chiron over longschade. Het is allebei niet lekker, maar om dat op een hoop te gooien lijkt me ook niet goed.
Overigens zeker goed dat er onderzoek naar gedaan wordt.
Vooralsnog hoor ik met de miljoenen besmettingen in Nederland relatief weinig van dit soort gevallen.
Dat jij er 2 kent lijkt me eerder toeval dan een bewijs voor het regelmatig voorkomen er van. Dat zou immers zo’n 20% zijn. Of terwijl zo’n 5 a 600.000 Nederlanders.
Er zijn best veel mensen die vage langdurige klachten overhouden. Recent Belgisch artikel: https://www.knack.be/nieu...l?cookie_check=1599510402

Ook op het forum hier “lopen” er wat rond waaronder ik zelf. Na Corona heb ik regelmatig een verhoogde hartslag gehad in rust (130). Dat is nu sinds een maand over gelukkig maar ik ben nog vaak brakjes en moe en heb continu spierpijn. Naar blijkt herstellen veel mensen met milde acute klachten zoals ik maar moeilijk. En dat zijn vaak voorheen fitte mensen.

Maar net als andere ziekten waarna onbegrepen vage klachten ontstaan wordt dit vaak enigszins weggedaan als mentale klachten. In de UK en nu ook in de VS is er meer aandacht voor deze groep dankzij een infectioloog (Paul Garner) die nu al 5 maanden ziek is van covid en dit veel in de media brengt.

Hier in NL is het nog zwart wit (IC/dood vs mild) maar de realiteit ligt helaas anders. De nos had er nog wel een artikeltje aan gewijd in juli: https://nos.nl/collectie/...n-moeizamer-te-herstellen

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 07-09-2020 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@blissard wat ik dus al zei: onderzoek is nodig. Dat mensen er zonder symptomen doorheen rollen weten we, dat mensen ziek worden en volledig herstellen idem, maar alle varianten er tussenin blijkt nogal onduidelijk te zijn. En als je iets mist wat je niet gebruikte merk je dat ook niet. Wellicht dat ik daarom juist opvallend veel fitte mensen met restklachten ken. Time will tell.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

NiGeLaToR schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:55:
@blissard wat ik dus al zei: onderzoek is nodig. Dat mensen er zonder symptomen doorheen rollen weten we, dat mensen ziek worden en volledig herstellen idem, maar alle varianten er tussenin blijkt nogal onduidelijk te zijn. En als je iets mist wat je niet gebruikte merk je dat ook niet. Wellicht dat ik daarom juist opvallend veel fitte mensen met restklachten ken. Time will tell.
En 'klachten' is natuurlijk ook geen objectieve meting. Het kan net zo goed een omgekeerd placebo-effect zijn, dat iemand zich 'ineens zo moe' voelt nadat ie corona heeft gehad en toevallig op FB een keer gelezen heeft dat het permanente schade kan achterlaten.

Littekenweefsel op de longen is één ding en dat is op foto's te zien, maar hoe permanent dat is is ook maar de vraag en ook hoe veel impact dat heeft op iemands arbeidsgeschiktheid bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:44

Mfpower

In dubio

Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 23:05:
[...]

En 'klachten' is natuurlijk ook geen objectieve meting. Het kan net zo goed een omgekeerd placebo-effect zijn, dat iemand zich 'ineens zo moe' voelt nadat ie corona heeft gehad en toevallig op FB een keer gelezen heeft dat het permanente schade kan achterlaten.

Littekenweefsel op de longen is één ding en dat is op foto's te zien, maar hoe permanent dat is is ook maar de vraag en ook hoe veel impact dat heeft op iemands arbeidsgeschiktheid bijvoorbeeld.
Lees dat artikel op Knack.be wat ik hiervoor postte maar eens. Er is niets zo frustrerend wanneer mensen klachten relativeren omdat ze niet objectiveerbaar zouden zijn. Alsof je mentaal niet helemaal goed bent ofzo. Natuurlijk bestaan hypochonders en zitten die ook in deze groep. Maar ik kan je zeggen: als je in mijn schoenen zou staan zou je dat niet zeggen. Ik zie het meer dat het (nog) niet medisch verklaarbaar is en dat er ook weinig mee wordt gedaan (onderzoek).

En dan prijs ik me nog gelukkig. Ik kan/doe bijna alles ondanks de restklachten en nemen ze nog steeds af al is het langzaam. Dat lijkt voor veel mensen zo te zijn maar niet voor iedereen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 07-09-2020 23:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
Mfpower schreef op maandag 7 september 2020 @ 23:16:
[...]

Lees dat artikel op Knack.be wat ik hiervoor postte maar eens. Er is niets zo frustrerend wanneer mensen klachten relativeren omdat ze niet objectiveerbaar zouden zijn. Alsof je mentaal niet helemaal goed bent ofzo. Natuurlijk bestaan hypochonders en zitten die ook in deze groep. Maar ik kan je zeggen: als je in mijn schoenen zou staan zou je dat niet zeggen. Ik zie het meer dat het (nog) niet medisch verklaarbaar is en dat er ook weinig mee wordt gedaan (onderzoek).

En dan prijs ik me nog gelukkig. Ik kan/doe bijna alles ondanks de restklachten en nemen ze nog steeds af al is het langzaam. Dat lijkt voor veel mensen zo te zijn maar niet voor iedereen.
Elk lichaam is anders. Sommigen hebben een paar weken last van Pfeiffer, anderen weer jaren. Dat is bij meerdere virussen zo. Lichaam Y reageert anders op virus X.
Pagina: 1 ... 60 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic