Al deze commentaren over versoepelingen... Er is duidelijk niet sprake van heel sterk wiskundig inzicht. We moeten juist een aantal maatregelen verzwaren om het aantal besmettingen weer naar een zo klein mogelijk aantal te brengen. Lijkt mij echt een heel slecht plan om de winter in te gaan met bijvoorbeeld 5.000 gevallen per dag.
Het moet ook wel weer stabiliseren maar stabiliseren op 1500 is niet dramatisch Voor de ziekenhuizen. Ik hoop echt dat we daardoor zeker onder jongeren een begin zien van immuniteit.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:49:
[...]
De groei gaat exponentieel he![]()
5 per dag kan in 2 dagen naar 10... dan naar 20... 40...80...160 etc.
Door de maatregelen hebben we een lineaire groei. niets mis mee. Maar met meer maatregelen loslaten kom je wel veel dichter bij die exponentionele groei. En dat is wat we niet willen volgens mij.
@Ernemmer Welke maatregelen zou je trouwens willen loslaten? Zoveel hebben we niet.
stabiliseren op 1500 is misschien niet dramatisch, maar je loopt wel heel dicht op het randje. 1 superspreader event en je zit wel in de shit.TrailBlazer schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:51:
[...]
Het moet ook wel weer stabiliseren maar stabiliseren op 1500 is niet dramatisch Voor de ziekenhuizen. Ik hoop echt dat we daardoor zeker onder jongeren een begin zien van immuniteit.
Immuniteit? Dat is nog helemaal niet bewezen. Sterker: het lijkt er eerder op dat je het juist vaker dan 1x kan krijgen.
Een vaccin, OF goede behandeling van zware gevallen is de enige momenteel logische oplossing.
Volgens mij hebben we in NL heel veel vrijheid. je kunt bijna alles wel doen. Behalve feestjes (zowel in de kroeg als thuis). Maar van feestjes is ook bekend dat daar áltijd de problemen wegkomen.
[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 07-09-2020 10:54 ]
@Waah de volkskrant heeft daar zaterdag nog over geschreven
https://www.volkskrant.nl...ijks-vat-krijgt~b29222e7/
Een aantal van de gevallen van herbesmetting lijkt dus al opgeruimd te zijn door immuunsysteem.
https://www.volkskrant.nl...ijks-vat-krijgt~b29222e7/
Een aantal van de gevallen van herbesmetting lijkt dus al opgeruimd te zijn door immuunsysteem.
Gaat niet gebeuren, in ieder geval niet landelijk. hoogstens regionaal. Dat heeft Rutte al gezegd.DutchCommando schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:51:
We moeten juist een aantal maatregelen verzwaren om het aantal besmettingen weer naar een zo klein mogelijk aantal te brengen.
(verder snap ik niet dat we ons zo blindstaren op het aantal besmettingen. dat is logisch als je meer test. ken genoeg gevallen van mensen die positief zijn getest, even thuisblijven en daarna gewoon vrolijk weer aan het werk gaan)
Zolang de zorg het aankan (dat is een doelstelling toch?) zijn verzwaringen niet nodig. We moeten meer gaan kijken wat er wel weer kan.
maximaal aantal mensen thuis afschaffenWaah schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:49:
[...]
De groei gaat exponentieel he![]()
5 per dag kan in 2 dagen naar 10... dan naar 20... 40...80...160 etc.
Door de maatregelen hebben we een lineaire groei. niets mis mee. Maar met meer maatregelen loslaten kom je wel veel dichter bij die exponentionele groei. En dat is wat we niet willen volgens mij.
@Ernemmer Welke maatregelen zou je trouwens willen loslaten? Zoveel hebben we niet.
dancings open zodat er weer iets te doen is voor de jongeren
Juist alle grote verspreidingen komt door "dancings". Zo'n beetje elk land dat probeerde de discotheken weer te openen, heeft deze binnen een week weer gesloten door superspreader-events.Ernemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:03:
[...]
maximaal aantal mensen thuis afschaffen
dancings open zodat er weer iets te doen is voor de jongeren
Sorry jeugd, maar zoek maar een andere hobby dan jezelf vol laten lopen met harddrugs (alcohol) zodat je je stoer genoeg voelt om iemand aan te spreken
Meer mensen thuis zou ik niet op tegen zijn overigens. Er is een verschil tussen met 10/20 man in een huis, of 500 man in een discotheek.
[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 07-09-2020 11:06 ]
Ach, zolang het aantal opnames in het ziekenhuis niet stijgt maakt het niet veel uit toch?Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:05:
[...]
Juist alle grote verspreidingen komt door "dancings". Zo'n beetje elk land dat probeerde de discotheken weer te openen, heeft deze binnen een week weer gesloten door superspreader-events.
Sorry jeugd, maar zoek maar een andere hobby dan jezelf vol laten lopen met harddrugs (alcohol) zodat je je stoer genoeg voelt om iemand aan te spreken
Meer mensen thuis zou ik niet op tegen zijn overigens. Er is een verschil tussen met 10/20 man in een huis, of 500 man in een discotheek.
Het aantal opnames onder jongeren is extreem klein.
[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 07-09-2020 11:08 ]
De " ellende" is alleen, je kan niet handhaven op hoeveelheid mensen bij iemand thuis.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:05:
[...]
Juist alle grote verspreidingen komt door "dancings". Zo'n beetje elk land dat probeerde de discotheken weer te openen, heeft deze binnen een week weer gesloten door superspreader-events.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Zaterdagavond dansen, zondag naar oma... Het blijft niet bij de jongeren...Ernemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:08:
[...]
Ach, zolang het aantal opnames in het ziekenhuis niet stijgt maakt het niet veel uit toch?
Het aantal opnames onder jongeren is extreem klein.
Dan moet je dus zondag niet naar oma gaan, of genoeg afstand houden.MikeyMan schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:10:
[...]
Zaterdagavond dansen, zondag naar oma... Het blijft niet bij de jongeren...
[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 07-09-2020 11:13 ]
Ja, iedereen moet van alles. En zou men zich daar ook aan houden, zouden we niet weer op 1000 besmettingen per dag zitten.Ernemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:12:
[...]
Dan moet je dus zondag niet naar oma gaan.
Punt is dat als iedereen zich netjes aan de regels houdt er inderdaad versoepeld kan worden. Dat blijkt alleen te moeilijk voor de meesten, en dan houdt het dus op. Sterker nog; het is wachten totdat er strengere maatregelen worden opgelegd. Eigen schuld dikke bult.
En oma is één ding... De ouders van een 23 jarige thuis wonende student zijn waarschijnlijk ook al richting de 60.
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 07-09-2020 11:14 ]
1000 besmettingen zonder doden maakt toch niks uit?MikeyMan schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:13:
[...]
Ja, iedereen moet van alles. En zou men zich daar ook aan houden, zouden we niet weer op 1000 besmettingen per dag zitten.
Punt is dat als iedereen zich netjes aan de regels houdt er inderdaad versoepeld kan worden. Dat blijkt alleen te moeilijk voor de meesten, en dan houdt het dus op. Sterker nog; het is wachten totdat er strengere maatregelen worden opgelegd. Eigen schuld dikke bult.
Lekkker brak bij oma zitten. Ik ben het wel met je eens alleen doet iedereen dit. Hoe zit dit dan met de cassiere van 22 die aan de lampen heeft gehangen die samen met Truus van 65 bij de Hema op de gebakafdeling werkt.Ernemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:12:
[...]
Dan moet je dus zondag niet naar oma gaan.
Je kan dus nooit meer naar oma. Want 1x per 2 weken stappen betekend dus dat je niet naar oma kan.Ernemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:12:
[...]
Dan moet je dus zondag niet naar oma gaan, of genoeg afstand houden.
Ohja, oma kan dan ook niet meer naar de supermarkt waar die jongeren werken. De ouders van de jongeren kunnen óók niet naar de opa's en oma's.
Als het nu 1 dag ziek was had je gelijk. Maar het is íéts gecompliceerder.
Nog los van de lastig in te schatten restschade maakt dat dus wel uit, zodra dit zich gaat verspreiden naar andere leeftijdscategorieën... Waarom denk je dat dat niet gaat gebeuren?Ernemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:14:
[...]
1000 besmettingen zonder doden maakt toch niks uit?
Dat maakt niet uit. Maar is een utopie. Ook jongeren kunnen op de IC komen. En dat is geen pretje. Gezien het aantal mensen dat PTSS overhouden aan het inbrengen van de luchtslang en het in slaap gehouden worden....Ernemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:14:
[...]
1000 besmettingen zonder doden maakt toch niks uit?
Klopt, oma kan lekker online bestellen, of laten bestellen door 1 van de kinderen.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:15:
[...]
Je kan dus nooit meer naar oma. Want 1x per 2 weken stappen betekend dus dat je niet naar oma kan.
Ohja, oma kan dan ook niet meer naar de supermarkt waar die jongeren werken. De ouders van de jongeren kunnen óók niet naar de opa's en oma's.
Als het nu 1 dag ziek was had je gelijk. Maar het is íéts gecompliceerder.
Ik vind het nog steeds onzin dat 100% van de bevolking moeilijk moet leven voor een klein deel van de bevolking. Deze mensen kunnen zichzelf heel goed beschermen met de divers middelen.
Maar die verhouding is wel heel erg klein toch?Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:16:
[...]
Dat maakt niet uit. Maar is een utopie. Ook jongeren kunnen op de IC komen. En dat is geen pretje. Gezien het aantal mensen dat PTSS overhouden aan het inbrengen van de luchtslang en het in slaap gehouden worden....
Beetje onzin om daar de economie en sociaal leven voor naar de knoppen te helpen.
[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 07-09-2020 11:19 ]
Die jongeren kunnen zich inderdaad even prima redden zonder discotheekErnemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:18:
Ik vind het nog steeds onzin dat 100% van de bevolking moeilijk moet leven voor een klein deel van de bevolking. Deze mensen kunnen zichzelf heel goed beschermen met de divers middelen.
Want omdat de jongeren de discotheken open willen hebben, moet de rest van de bevolking bij alle oudere mensen wegblijven (en ouder is 50+ FYI)
Dat argument kan je ook heel simpel omdraaien zoals je ziet.
[ Voor 32% gewijzigd door Waah op 07-09-2020 11:21 ]
Juist voor jongeren is een sociaal leven erg belangrijk. Ze zitten al veel te veel op de telefoon op social media zonder face to face communicatie.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:20:
[...]
Die jongeren kunnen zich inderdaad even prima redden zonder discotheek
En voor ouderen is sociaal contact niet belangrijk? Come off it ...Ernemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:21:
[...]
Juist voor jongeren is een sociaal leven erg belangrijk. Ze zitten al veel te veel op de telefoon op social media zonder face to face communicatie.
genoeg alternatieven. Ze kunnen naar pretparken, naar zwembaden, naar het terras. Er zijn zoveel alternatieven.
Maar met jouw plan moet iedereen zich aanpassen aan de jeugd.
Ik snap dat de jeugd vooral aan zichzelf denkt, dus het is wel een passende vraag
[ Voor 28% gewijzigd door Waah op 07-09-2020 11:23 ]
Het is natuurlijk niet alleen die discotheek he. De evenementen, toeschouwers in sportstadia (waar je ook al niet mag juichen als je al in het stadion mag), de horeca die minder mensen mag ontvangen. en zo zijn er vast wel tientallen andere voorbeelden.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:20:
[...]
Die jongeren kunnen zich inderdaad even prima redden zonder discotheek
Nee, dat is een samenleving die ik ook liever zo kort mogelijk voor me zie. Nu ga ik niet naar discotheken, voetbalwedstrijden of festivals maar ik kan me wel voorstellen dat het voor veel mensen wel belangrijk is (en zeker diegene die er geld aan willen verdienen).
Ik denk juist dat @Ernemmer wel het grotere plaatje ziet en juist niet vanuit egoisme de vraag stelt.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:22:
Ik snap dat de jeugd vooral aan zichzelf denkt, dus het is wel een passende vraag
[ Voor 17% gewijzigd door RodeStabilo op 07-09-2020 11:24 ]
Ouderen moeten inderdaad ook sociaal contact hebben, maar dat hoeft toch niet met jongeren?Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:22:
[...]
En voor ouderen is sociaal contact niet belangrijk? Come off it ...
Ouderen hebben ook vaak al wat betere communicatieskills kunnen leren en vaak ook al een relatie.
Jongeren moeten een netwerk opbouwen en dat doe je niet op je studentenkamertje.
[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 07-09-2020 11:24 ]
Aangezien jongeren dus op plaatsen werken waar veel mensen komen, moet je dus iedereen afschermen die met jeugd in contact komt.Ernemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:23:
[...]
Ouderen moeten inderdaad ook sociaal contact hebben, maar dat hoeft toch niet met jongeren?
Ouderen hebben ook vaak al wat betere communicatieskills kunnen leren en vaak ook al een relatie.
OF we gaan gewoon door zoals nu, en er hoeft niks aangepast te worden. want de groei is nu niet te groot.
Maar ik moet dus maar mijn pasgeboren kind het komende jaar bij mijn ouders weghouden, zodat de jeugd kan feesten? Terwijl diezelfde jeugd ook gewoon een terrasje kan pakken?
[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 07-09-2020 11:25 ]
Inderdaad, alle 40+ verplicht een mondkapje op en alle 40- niet zou voor de economie en voor de sociale ontwikkeling van jongeren een stuk beter zijn.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:24:
[...]
Aangezien jongeren dus op plaatsen werken waar veel mensen komen, moet je dus iedereen afschermen die met jeugd in contact komt.
OF we gaan gewoon door zoals nu, en er hoeft niks aangepast te worden. want de groei is nu niet te groot.
Ook kan winkelpersoneel altijd een mondkapje dragen.
Evenementen gaan al deels door, toeschouwers in sportstadia gebeurd weer. Horeca is gewoon open. Met minder mensen ja, maar wel open.RodeStabilo schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:23:
[...]
Het is natuurlijk niet alleen die discotheek he. De evenementen, toeschouwers in sportstadia (waar je ook al niet mag juichen als je al in het stadion mag), de horeca die minder mensen mag ontvangen. en zo zijn er vast wel tientallen andere voorbeelden.
Nee, dat is een samenleving die ik ook liever zo kort mogelijk voor me zie. Nu ga ik niet naar discotheken, voetbalwedstrijden of festivals maar ik kan me wel voorstellen dat het voor veel mensen wel belangrijk is (en zeker diegene die er geld aan willen verdienen).
[...]
Ik denk juist dat @Ernemmer wel het grotere plaatje ziet en juist niet vanuit egoisme de vraag stelt.
het zijn allemaal kleine offers, veel kan gewoon weer. Behalve naar de discotheek wat écht niet kan.
Mijn zwager heeft een discotheek. Dus ik snap echt de ernst wel. Maar als ik moet kiezen tussen geen discotheek, of het volledig afsluiten van alles wat 50+ is van de maatschappij... Nee dan wacht de jeugd maar even.
Die paar maanden gaan het verschil niet maken.Ernemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:23:
[...]
Ouderen moeten inderdaad ook sociaal contact hebben, maar dat hoeft toch niet met jongeren?
Jongeren moeten een netwerk opbouwen en dat doe je niet op je studentenkamertje.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Andersom dan he. Mondkapje zorgt dat je het minder snel verspreid.Ernemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:26:
[...]
Inderdaad, alle 40+ verplicht een mondkapje op en alle 40- niet zou voor de economie en voor de sociale ontwikkeling van jongeren een stuk beter zijn.
En hoezo is een mondkapje opeens een belemmering in wat je kunt doen? Mondkapje is alleen verplicht in het OV toch? Waarom moet die restrictie weg?
Inderdaad, die ouderen kunnen ook over een paar maanden weer sociaal doen. Nu eerst de economie en banen redden, anders zitten we over een aantal jaar nog in een recessie.Osxy schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:27:
[...]
Die paar maanden gaan het verschil niet maken.
Ik heb nergens gezegd dat de restrictie weg moet.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:28:
[...]
Andersom dan he. Mondkapje zorgt dat je het minder snel verspreid.niet dat je het minder snel krijgt.
En hoezo is een mondkapje opeens een belemmering in wat je kunt doen? Mondkapje is alleen verplicht in het OV toch? Waarom moet die restrictie weg?
Mondkapjes moeten veel meer gebruikt worden imo.
Beter idee, IEDEREEN houd zich aan de regels.Ernemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:28:
[...]
Inderdaad, die ouderen kunnen ook over een paar maanden weer sociaal doen. Nu eerst de economie en banen redden, anders zitten we over een aantal jaar nog in een recessie.
Er zijn genoeg aanwijzingen dat ook jongeren die ziek worden hier flinke blijvende schade aan overhouden, doe nou niet alsof alleen de ouderen risico lopen.
Hoeveel dan? want ik zie allen de N=1 verhaaltjes op de NOS en facebook langskomen.Osxy schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:31:
[...]
Beter idee, IEDEREEN houd zich aan de regels.
Er zijn genoeg aanwijzingen dat ook jongeren die ziek worden hier flinke blijvende schade aan overhouden, doe nou niet alsof alleen de ouderen risico lopen.
Wel zie ik de werkloosheid super snel stijgen en met de afnemende steun van de overheid zie ik het nog niet dalen.
Van maart 273k naar juni 404k, dat is een stijging van bijna 50%.
Er zijn al meer mensen hun baan kwijt dan dat er besmettingen zijn in NL.
/f/image/vLFhUFpVo0MozfbF78vXBE21.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door Ernemmer op 07-09-2020 11:50 ]
Dit zie ik graag onderbouwd worden met bronnen.Osxy schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:31:
[...]
Beter idee, IEDEREEN houd zich aan de regels.
Ik denk niet dat er veel ondernemens zijn die nu op dit moment in de horeca rendabel kunnen draaien. Ook voetbalclubs gaan het nog wel merken die zijn ook gewoon hard afhankelijk van toeschouwers en de bijbehorende omzet. Vooral bijvoorbeeld amateurclubs. Die draaien volledig op wat ze in 'de derde helft' verdienen. En dan laat ik de factor 'gezelligheid' bewust niet eens meewegen.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:27:
[...]
Evenementen gaan al deels door, toeschouwers in sportstadia gebeurd weer. Horeca is gewoon open. Met minder mensen ja, maar wel open.
het zijn allemaal kleine offers, veel kan gewoon weer. Behalve naar de discotheek wat écht niet kan.
Dus die brengen wel iets meer dan de door jou genoemde 'kleine offers'. nee sorry zo simpel als jij het stelt is het helaas niet. was het maar zo. nogmaals nu neem ik het op voor o.a de horeca en dat zijn echt niet m'n grootste vrienden ofzo. ik probeer alleen het grotere plaatje te zien.
[ Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 07-09-2020 11:46 ]
Hier 1 maar als je even zoekt zijn er veel meer te vinden.Soccer98 schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:33:
[...]
Dit zie ik graag onderbouwd worden met bronnen.
https://health.clevelandc...eart-not-just-your-lungs/Some of the COVID-19 patients had previously existing heart conditions, but even more mystifying was the fact that some patients with heart damage were relatively young, healthy and had no history of underlying risk factors.
En de bron study: https://jamanetwork.com/j...ology/fullarticle/2768916
Interessante studie, maar ik kan niks vinden over de BMI van de patiënten en ik zie ook geen controle studie die de vergelijking maakt met mensen die geen Covid hebben gehad.Osxy schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:37:
[...]
Hier 1 maar als je even zoekt zijn er veel meer te vinden.
[...]
https://health.clevelandc...eart-not-just-your-lungs/
En de bron study: https://jamanetwork.com/j...ology/fullarticle/2768916
Misschien beetje offtopic, maar iedereen met diabetes heeft in bepaalde mate ontstekingen in het hart en bloedvaten.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31125612/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24879844/
[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 07-09-2020 11:47 ]
Verwijderd
Het omt is er sowieso van overtuigd dat mondkapjes niet tot nauwelijks werken. (Kijkend naar landen met een plicht zie ik ook weinig verschil). Als mondkapjes de boel op zouden lossen dan liep iedereen wel met zo'n ding.Ernemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:26:
[...]
Inderdaad, alle 40+ verplicht een mondkapje op en alle 40- niet zou voor de economie en voor de sociale ontwikkeling van jongeren een stuk beter zijn.
We gaan de economie echt niet redden door die paar discotheken open te gooien... Wat de jeugd uitgeeft per maand is peanuts vergeleken met wat de groep 50+ te besteden heeft en uitgeeft.Ernemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:28:
[...]
Inderdaad, die ouderen kunnen ook over een paar maanden weer sociaal doen. Nu eerst de economie en banen redden, anders zitten we over een aantal jaar nog in een recessie.
Juist door de 50+ op te sluiten, zul je véél meer economische schade hebben verwacht ik. Ook omdat dat veruit de grootste groep van de bevolking is ;-)
De banen die je red? in de horeca? Dat is vaak van diezelfde studenten. met schimmige 0 uren contractjes.
Kwa voetbal: Ja die gaan een moeilijke tijd tegemoet. Maar die markt is sowieso ziek. Die moeten we niet gaan redden omdat ze zelf belachelijke salarissen uitdelen en een slechte begroting er op nahouden....
Daarnaast, persoonlijke mening dus geen enkele reden om als argument te gebruiken... maar als je ziet dat er nu alweer rellen zijn bij Groningen vanwege voetbal... Dat kunnen we ook príma missen...
Mee eens, maar er zijn meer afhankelijk van het voetbal dan alleen de duurbetaalde spelers. Denk aan personeel van die clubs, diegene die de horeca van de club verzorgen. Om die mensen gaat het mij dus juist.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:47:
Kwa voetbal: Ja die gaan een moeilijke tijd tegemoet. Maar die markt is sowieso ziek. Die moeten we niet gaan redden omdat ze zelf belachelijke salarissen uitdelen en een slechte begroting er op nahouden....
Verwijderd
Jammer genoeg wordt de grote hoofdmoot van de economie tot stand gebracht door de 40+. Die hebben vele malen meer kapitaal, tijd en gelegenheid om economisch actief te zijn dan 40-, want kinderen de deur uit, hypotheek afbetaald etc. etc.Ernemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:26:
[...]
Dus die gedachte is niet alleen egoïstisch en asociaal, maar ook nog eens uiterst dom.
Ik zeg niet dat 40+ niet aan de economie moet meedoen, ik zeg die die groep (de risicogroep) meer voorzorgsmaatregelen moet nemen dan de groep 40-.Verwijderd schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:04:
[...]
Jammer genoeg wordt de grote hoofdmoot van de economie tot stand gebracht door de 40+. Die hebben vele malen meer kapitaal, tijd en gelegenheid om economisch actief te zijn dan 40-, want kinderen de deur uit, hypotheek afbetaald etc. etc.
Dus die gedachte is niet alleen egoïstisch en asociaal, maar ook nog eens uiterst dom.
En geen idee hoe je op egoïstisch komt, ik ben zelf ook 40+.
Dom en asociaal is jouw mening, gelukkig weet ik zelf beter.
[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 07-09-2020 12:14 ]
Maar dat.blijft, in verhouding, een kleine groep. Dat is IMHO een betere oplossing (om die dan financieel te steunen) dan om de discotheken te openen en alle ouderen op te sluiten, zoals werd voorgesteld.RodeStabilo schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:01:
[...]
Mee eens, maar er zijn meer afhankelijk van het voetbal dan alleen de duurbetaalde spelers. Denk aan personeel van die clubs, diegene die de horeca van de club verzorgen. Om die mensen gaat het mij dus juist.
Dan moet oma maar mooi wachten op dat vaccin en gaan we niet alle jongeren verplichten om afstand te houden omwille van oma.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:15:
[...]
Je kan dus nooit meer naar oma. Want 1x per 2 weken stappen betekend dus dat je niet naar oma kan.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
De economie niet, maar je houdt er de verveelde jeugd wel mee van de straat. En ze organiseren geen illegale feestjes in zuipketen.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:47:
[...]
We gaan de economie echt niet redden door die paar discotheken open te gooien.
Of denk je dat handhavers tijd hebben om de coronaregels te controleren als ze hun handen vol hebben met op straat hangende jongeren?
[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 07-09-2020 12:25 ]
Ja, en aan de andere kant staat de groep die vind dat we al deze maatregelen nemen om juist een andere kleine groep te beschermen. De ouderen en zwakkeren. Vaak gecombineerd.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:12:
[...]
Maar dat.blijft, in verhouding, een kleine groep.
Maar de "ouderen" is meer dan 50% van de bevolkingRodeStabilo schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:26:
[...]
Ja, en aan de andere kant staat de groep die vind dat we al deze maatregelen nemen om juist een andere kleine groep te beschermen. De ouderen en zwakkeren. Vaak gecombineerd.
Ik denk dat het heel moeilijk wordt de bevolking in risico categorieen te verdelen zo niet onmogelijk,
Wat mij wel bevreemd is dat momenteel er ondanks het aantal toegenomen besmetting er weinig critische gevallen of doden vallen onder ouderen. En niet alleen hier, maar ook in andere europese landen.
Wat mij wel bevreemd is dat momenteel er ondanks het aantal toegenomen besmetting er weinig critische gevallen of doden vallen onder ouderen. En niet alleen hier, maar ook in andere europese landen.
En wat nu als die jongeren onderling elkaar besmetten en toch langs gaan bij oma? En waarom moeten we rekening houden met op straat hangende jongeren? Is dat niet juist het onvermogen van de nieuwe generatie om zich op een fatsoenlijke manier te amuseren?Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:23:
[...]
Dan moet oma maar mooi wachten op dat vaccin en gaan we niet alle jongeren verplichten om afstand te houden omwille van oma.
Echt, als ik sommige posts hier lees, dan lijkt het wel alsof we in een apocalypse belandt zijn. Terwijl ik:
- gewoon een terras kan pakken, en gewoon een biertje geserveerd kan krijgen
- naar de film kan gaan om Tenet te kijken
- geen last heb van een avondklok, en (met enkele beperkingen in het OV) mag gaan en staan waar ik wil
Ik vraag me echt af hoe de zeurders van nu zich voelen als ze op vakantie zijn in iets minder "polderende" landen. In Nederland kan en mag echt héél veel.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Solidariteit werkt zo toch ook of niet dan?!RodeStabilo schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:26:
[...]
Ja, en aan de andere kant staat de groep die vind dat we al deze maatregelen nemen om juist een andere kleine groep te beschermen. De ouderen en zwakkeren. Vaak gecombineerd.
Ik ben solidair met de laagste inkomsten (hoge belastingdruk voor zorgtoeslag/huurtoeslag). Is voor mij persoonlijk ook niet nodig. Al dat geld wat ik hiermee kan besparen, kan ik nog meer leuke dingen doen
Klimaatbeleid voeren: voor mijn generatie boeit dat ook wat minder. Gaat me ook meer kosten dan opleveren.
Aanpassingen pensioenen, ga ik ook op achteruit zodat de jongeren straks ook pensioen kunnen hebben.
Het is een samenleving. Je kan wat draaien aan de solidariteitsissues, meer/minder. Maar dat loopt dwars door de amenleving heen.
[ Voor 4% gewijzigd door Adlermann op 07-09-2020 12:49 ]
Dat is misschien de oorzaak van het probleem maar dat krijg je niet van vandaag op morgen opgelost.Jeroenneman schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:47:
[...]
Is dat niet juist het onvermogen van de nieuwe generatie om zich op een fatsoenlijke manier te amuseren?
En ik hoef ook niet naar een discotheek, maar ik wil wel graag weer op een normale manier op stap en naar een jamsessie kunnen kijken in mijn vaste muziekcafé, waar niet meer dan 100 man in passen. Dat is het soort situaties waar ik voor pleit om die 1,5 meter te versoepelen, niet voor een vol gepakte Ziggo Dome.
Leg mij eens uit hoe solidair de politiek zelf is dan? Die zijn immers een afspiegeling van de maatschappij, als de politiek individualistisch wil doen, dan moeten ze niet verwachten dat we ineens solidair gaan wezen als het een beetje moeilijk wordt.Adlermann schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:48:
[...]
Solidariteit werkt zo toch ook of niet dan?!
Voor wat hoort wat. Begin maar eens met nivelleren van de inkomens en dan ga ik me als dertiger zorgen maken om 'de ouderen' die deze individualistische puinhoop zelf hebben veroorzaakt.
Maar "niet meer dan 100 man" is ook al fors. Waarom organiseert het café niet lekker een jamsessie in de buitenlucht?Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:49:
[...]
Dat is misschien de oorzaak van het probleem maar dat krijg je niet van vandaag op morgen opgelost.
En ik hoef ook niet naar een discotheek, maar ik wil wel graag weer op een normale manier op stap en naar een jamsessie kunnen kijken in mijn vaste muziekcafé, waar niet meer dan 100 man in passen. Dat is het soort situaties waar ik voor pleit om die 1,5 meter te versoepelen, niet voor een vol gepakte Ziggo Dome.
Als dit de puntjes zijn, dan heb ik daar nog niet één dode voor over, als we die kunnen voorkomen door het stappen wat aan te passen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Omdat daar nog altijd 1,5 meter afstand gehouden moet worden en de gemeente het dus ook niet ziet zitten om er vergunningen voor af te geven.Jeroenneman schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:51:
[...]
Maar "niet meer dan 100 man" is ook al fors. Waarom organiseert het café niet lekker een jamsessie in de buitenlucht?
Nee, wat mij betreft mogen we nu best wel eens wat gaan proberen. Als ik daardoor op de IC terecht zou komen dan hoef ik ook geen pijp in mijn keel, dan is het voor mij goed geweest.
Voor mij is 'stappen' op 1,5 meter geen stappen. Op die momenten zoek ik juist het fysieke contact heel erg op.
[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 07-09-2020 12:58 ]
Top dat jij die afweging maakt. Maar door naar zo'n jamsessie (proef) te gaan, maak je die keuze óók voor anderen. Jij bepaald namelijk niet wie je besmet...Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:52:
[...]
Omdat daar nog altijd 1,5 meter afstand gehouden moet worden en de gemeente het dus ook niet ziet zitten om er vergunningen voor af te geven.
Nee, wat mij betreft mogen we nu best wel eens wat gaan proberen. Als ik daardoor op de IC terecht zou komen dan hoef ik ook geen pijp in mijn keel, dan is het voor mij goed geweest.
Voor mij is 'stappen' op 1,5 meter geen stappen.
Of ga je akkoord dat je naar die jamsessie gaat, en blijf je dan braaf 10 dagen in quarantaine? inclusief verlies van je inkomsten?
Das het probleem met jeugd (en ben zelf nog aardig jong). Ze denken vooral aan zichzelf. "Ik wil dit, ik wil dat". Maar vergeten dat er ook consequenties aan hangen die groter dan henzelf zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 07-09-2020 13:00 ]
Vind ik prima. Ik heb toch genoeg vakantiedagen over.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:59:
[...]
Of ga je akkoord dat je naar die jamsessie gaat, en blijf je dan braaf 10 dagen in quarantaine? inclusief verlies van je inkomsten?
En waar het mij om gaat is dus, dat we best wel kunnen versoepelen omdat het tijd wordt om te accepteren dat we nooit naar nul slachtoffers gaan. Dat de cijfers die we nu hebben zelfs nog aan de goeie kant van de lijn zitten en het prima is als die omhoog gaan.
Want ik heb niet de illusie dat dat vaccin er binnen korte termijn gaat komen en dat er binnen korte termijn voldoende gevaccineerd gaat worden om het verlossende bericht te geven. En een plan B voor die situatie heeft de overheid ook niet.
[ Voor 45% gewijzigd door Stoney3K op 07-09-2020 13:04 ]
En dat geld ook voor die andere 99 mensen die naar die jam-sessie gaan? En die gaan zich er allemaal aan houden?Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:59:
[...]
Vind ik prima. Ik heb toch genoeg vakantiedagen over.

Ik ben overigens niet tegen het (iets) verhogen van het aantal mensen. Allemaal prima. Maar direct naar 100+ personen, dicht op elkaar te schreeuwen. We hebben genoeg voorbeelden hoe dat afloopt... Nooit goed.
Op anderhalve meter stappen, is geen stappen voor jouw. Dat is je goed recht. En dat is even een klein offer dat je nu moet maken. Net als dat iedereen offers moet maken. Van jong tot oud.
[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 07-09-2020 13:04 ]
Het gaat dus niet eens om het aantal mensen maar om die algemene afstandsregel. Laten we daar eens mee experimenteren. Een huisfeestje met zijn twintigen vind ik ook best, zolang er maar geen verplichting is tot afstand houden.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:04:
[...]
Ik ben overigens niet tegen het (iets) verhogen van het aantal mensen. Allemaal prima. Maar direct naar 100+ personen, dicht op elkaar te schreeuwen. We hebben genoeg voorbeelden hoe dat afloopt... Nooit goed.
Ik weet ook hoe een 'juichverbod' in voetbalstadions af gaat lopen. Tenzij je de ME op standby hebt staan om het hele stadion te ruimen, gaat dat niks uithalen.
En waar wil je precies de grens leggen van wat acceptabel is? Ik vind dat die grens nu echt véél te laag ligt, en we het virus als veel te gevaarlijk zien. Laat mensen elkaar maar besmetten want dat is de snelste weg naar groepsimmuniteit.
Een groepsimmuniteit die niet bewezen is en jaren gaat duren. Dat met een vaccin dat aan de (verre, maar dichterbije) horizon. Daarbij ligt mutatie van het virus altijd op de loer (zeker als je méér mensen gaat besmetten) waardoor je terug bij af bent.Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:08:
[...]
Het gaat dus niet eens om het aantal mensen maar om die algemene afstandsregel. Laten we daar eens mee experimenteren. Een huisfeestje met zijn twintigen vind ik ook best, zolang er maar geen verplichting is tot afstand houden.
Ik weet ook hoe een 'juichverbod' in voetbalstadions af gaat lopen. Tenzij je de ME op standby hebt staan om het hele stadion te ruimen, gaat dat niks uithalen.
En waar wil je precies de grens leggen van wat acceptabel is? Ik vind dat die grens nu echt véél te laag ligt, en we het virus als veel te gevaarlijk zien. Laat mensen elkaar maar besmetten want dat is de snelste weg naar groepsimmuniteit.
Allerlei risico's zodat jij naar je Jam-sessie kan? neuh.... Daar pas ik voor. En vele met mij verwacht ik

Kwa ernst:
75.000 besmettingen,
12.000 ziekenhuisopnames (dat is 16,3 procent)
3.000 IC opnames (4%)
Volgens mij is het serieus genoeg om voorzichtig te zijn.

De grens is vrij duidelijk. Er zijn waarden waarbij men ingrijpt. Reproductie boven de 1 bijvoorbeeld. Dat zit nu steeds rond de 0,99. Exact waar je het wil hebben als je voor een vaccin gaat. Tenzij het héél erg op de economie drukt. En dat doet het niet voldoende acht men.
[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 07-09-2020 13:18 ]
We weten exact hoe dat gaat lopen. In de VS hebben ze dat geprobeerd, en de VS heeft als voordeel dat er redelijk informatie nog steeds naar buiten komt:Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:08:
Het gaat dus niet eens om het aantal mensen maar om die algemene afstandsregel. Laten we daar eens mee experimenteren. Een huisfeestje met zijn twintigen vind ik ook best, zolang er maar geen verplichting is tot afstand houden.
https://www.yelpeconomicaverage.com/yea-q2-2020
Idem voor Europa. Het grote verschil tussen Italie en Spanje is dat Spanje al zijn 25.000 discotheken heeft opengegooid voor het zomerseizoen om toeristen binnen te halen....
https://www.bloomberg.com...-links-to-covid-outbreaks
Er is gewoon correlatie tussen uitgaan en het stijgen van besmettingen. Drank, geen afstand houden, slecht reinigen van glazen, slechte ventilatie, etc. We hebben op dit moment een geschatte R van 0.99. Geen moment om te gaan experimenteren dus.
Of je moet de politieke keuze maken dat we de boel de boel laten en dat we de slachtoffers voor lief nemen omdat de schade voor de samenleving met de huidige beperkingen te groot is. Maar rationeel is er op dit moment geen enkele reden voor een experiment in horeca en uitgaansleven.
Als je geen groepsimmuniteit hebt dan kun je met een vaccin ook alleen maar dweilen met de kraan open.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:17:
[...]
Een groepsimmuniteit die niet bewezen is en jaren gaat duren. Dat met een vaccin dat aan de (verre, maar dichterbije) horizon.
Ik ben er al lang en breed uit dat we daar niet op moeten inzetten maar naar een ander punt moeten gaan en dat is acceptatie. En dat we dat eigenlijk al een half jaar geleden hadden moeten doen. Sorry jongens, het is kut, maar that's life.
En deze situatie aanhouden omwille van 'solidariteit' zou ik het mee eens zijn als de personen die we nu beschermen, niet dezelfde personen zijn die over een paar maanden weer schreeuwen dat er bezuinigd moet worden op de (al vleugellam gemaakte) GGZ... want reken maar dat je nu aan het begin zit van een golf van depressies en andere psychische problemen. Die schade wordt groter dan de economische schade.
Dat is dus precies het standpunt waar ik voor ben. Geen populaire keuze, maar hoe dan ook een keuze.__fred__ schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:19:
[...]
Of je moet de politieke keuze maken dat we de boel de boel laten en dat we de slachtoffers voor lief nemen omdat de schade voor de samenleving met de huidige beperkingen te groot is.
Jawel hoor. Op de Dam (1 juni) en in Rotterdam een dag later ging het prima. Het heeft geen of bijna geen effect gehad.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:04:
[...]
Wat gek, met amper besmettelijke personen in NL.RodeStabilo schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:23:
[...]
Jawel hoor. Op de Dam (1 juni) en in Rotterdam een dag later ging het prima. Het heeft geen of bijna geen effect gehad.
Zonder vonk geen vuur.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 07-09-2020 13:30 ]
Groepsimmuniteit op natuurlijke wijze is in de historie van de mensheid nauwelijks (i.i.g nooit gedocumenteerd) voorgekomen omdat er altijd een evenwicht komt tussen de tijdelijke onderdrukkende kracht van de immuniteit en het evolutionaire voordeel dat een mutatie vervolgens heeft als deze ontstaat en vervolgens de hele groep weer kan herinfecteren.Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:22:
[...]
Als je geen groepsimmuniteit hebt dan kun je met een vaccin ook alleen maar dweilen met de kraan open.
Alleen groepsimmuniteit in combinatie met c.q. als gevolg van vaccinatie heeft ervoor gezorgd dat we bepaalde ziektes nu als uitgeroeid beschouwen.
Die lees ik wel vaker. Maar onthoud:RodeStabilo schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:23:
[...]
Jawel hoor. Op de Dam (1 juni) en in Rotterdam een dag later ging het prima. Het heeft geen of bijna geen effect gehad.
Rond 1 juni was zo'n beetje het laagste punt van het aantal gevallen. Dankzij een harde lockdown. De kans dat er dus op die "paar duizend" (ga maar uit van 1000 overigens, if that) iemand ziek was en heel veel mensen heeft besmet is klein.
En zelfs daar droeg een deel gewoon mondkapjes. En een éénmalig iets is wat anders als 3 dagen per week de discotheken open hebben.
Een protest buiten is totaal niet te vergelijken met een kroeg binnen. Dat is al meermaals aangetoont. Buiten lijkt het best goed te gaan. Maar binnen gaat het altijd volledig mis met discotheken.
Je weet hoe een vaccin werkt toch? dat ís groepimmuniteit maar dan in snelle vorm tegen een variant die er op dat moment rondgaat.Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:22:
[...]
Als je geen groepsimmuniteit hebt dan kun je met een vaccin ook alleen maar dweilen met de kraan open.
Dat is wat anders dan 60% van de bevolking ziek hebben (waar ongetwijfeld dus een heel groot deel risicogroep bij zit, want er zijn niet genoeg jongeren

Acceptatie was geweest om niets te doen toen de ziekenhuizen overvol waren? De zorg aan hun lot over te laten? En alle mensen die wel ziekenhuisopname nodig hadden, maar op de stoep laten sterven?
[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 07-09-2020 13:30 ]
Daarom schreef ik ook er zijn aanwijzingen. Helaas duurt het even voordat dit echt bewezen kan zijn, maar dit zijn best ernstige langdurige (potentieel levenslange) gevolgen die wel meegewogen moeten worden.Ernemmer schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:43:
[...]
Interessante studie, maar ik kan niks vinden over de BMI van de patiënten en ik zie ook geen controle studie die de vergelijking maakt met mensen die geen Covid hebben gehad.
Misschien beetje offtopic, maar iedereen met diabetes heeft in bepaalde mate ontstekingen in het hart en bloedvaten.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31125612/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24879844/
Of het muteert naar een zwakkere, minder dodelijke variant (die evolutionair gezien gunstiger is) waardoor het geen drol meer uitmaakt dat er meer mensen worden besmet, want die hebben er een paar weken wat last van, maar daarna is er niks meer aan de hand.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:28:
[...]Dat is wat anders dan 60% van de bevolking ziek hebben (waar ongetwijfeld dus een heel groot deel risicogroep bij zit, want er zijn niet genoeg jongeren), en dan hopen dat in die (vrij lange) tijd het niet muteert.
Je weet wel, de situatie die nu in de huidige cijfers te zien is. Als dat nog 2 maanden zo aanhoudt, dan zou ik echt serieus vragen gaan stellen bij het draagvlak voor de maatregelen. Want dan kun je echt niet meer argumenteren dat de besmettingen alléén bij de jongeren zijn gebleven.
Er zijn 2 tot 3 miljoen mensen minimaal al besmet. Dan worden de percentages opeens heel veel kleiner.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:17:
[...]
Een groepsimmuniteit die niet bewezen is en jaren gaat duren. Dat met een vaccin dat aan de (verre, maar dichterbije) horizon. Daarbij ligt mutatie van het virus altijd op de loer (zeker als je méér mensen gaat besmetten) waardoor je terug bij af bent.
Allerlei risico's zodat jij naar je Jam-sessie kan? neuh.... Daar pas ik voor. En vele met mij verwacht ik![]()
Kwa ernst:
75.000 besmettingen,
12.000 ziekenhuisopnames (dat is 16,3 procent)
3.000 IC opnames (4%)
Volgens mij is het serieus genoeg om voorzichtig te zijn.
De grens is vrij duidelijk. Er zijn waarden waarbij men ingrijpt. Reproductie boven de 1 bijvoorbeeld. Dat zit nu steeds rond de 0,99. Exact waar je het wil hebben als je voor een vaccin gaat. Tenzij het héél erg op de economie drukt. En dat doet het niet voldoende acht men.
Waar in de cijfers zie jij dan dat er significant minder mensen ernstig ziek worden? (hint: niet, want er zijn te weinig nieuwe gevallen momenteel om significant te kunnen zijn).Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:31:
[...]
Of het muteert naar een zwakkere, minder dodelijke variant (die evolutionair gezien gunstiger is) waardoor het geen drol meer uitmaakt dat er meer mensen worden besmet, want die hebben er een paar weken wat last van, maar daarna is er niks meer aan de hand.
Je weet wel, de situatie die nu in de huidige cijfers te zien is. Als dat nog 2 maanden zo aanhoudt, dan zou ik echt serieus vragen gaan stellen bij het draagvlak voor de maatregelen. Want dan kun je echt niet meer argumenteren dat de besmettingen alléén bij de jongeren zijn gebleven.
Maar jij wil dus gokken met het lot van 17 miljoen mensen (of 6 miljard, het is maar hoe je er naar kijkt) dat het hopelijk niet naar iets zwaarders muteert? of: naar meerdere varianten, waardoor jouw gewenste groepsimmuniteit sowieso kansloos is?
Says who?Mr.Joker schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:34:
[...]
Er zijn 2 tot 3 miljoen mensen minimaal al besmet. Dan worden de percentages opeens heel veel kleiner.
En zelfs als het klopt moeten we nog een keer of twee dat aantal door om op 60% te komen.
Willen we dat in een paar weken/maanden?
Want een vaccin is iets wat dat op de 1 of andere magische manier voorkomt?Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:35:
[...]
Maar jij wil dus gokken met het lot van 17 miljoen mensen (of 6 miljard, het is maar hoe je er naar kijkt) dat het hopelijk niet naar iets zwaarders muteert? of: naar meerdere varianten, waardoor jouw gewenste groepsimmuniteit sowieso kansloos is?
Een vaccin zorgt er niet voor dat je niet besmet kan raken of dat je geen anderen kán besmetten, maar alleen dat het immuunsysteem er snel genoeg bij is om te zorgen dat je niet ziek wordt.
Als asymptomatische mensen anderen kunnen besmetten dan kunnen gevaccineerde mensen dat ook. Ben je dus even ver van huis als de 'bij klachten blijf je thuis' maatregel.
En zolang er nog mensen anderen besmetten, kan het virus muteren naar óf iets milders óf iets dodelijkers. Dat laatste zal eerder uitdoven dan het eerste omdat een virus wat zijn gastheer sneller dood maakt, minder tijd heeft om verder te verspreiden.
Hoe kom je aan 2 tot 3 miljoen? Zou betekenen dat ongeveer 15% al corona heeft gehad, lijkt me sterk.Mr.Joker schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:34:
[...]
Er zijn 2 tot 3 miljoen mensen minimaal al besmet. Dan worden de percentages opeens heel veel kleiner.
Als Sanquin elke 3 maanden antistoffen heeft gemeten en elke 3 maanden kom je op ongeveer 5% uit dan zitten we daar niet ver vanaf.BoB_HenK schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:40:
[...]
Hoe kom je aan 2 tot 3 miljoen? Zou betekenen dat ongeveer 15% al corona heeft gehad, lijkt me sterk.
Dat 10-15% het al heeft gehad (maar er maar een heel klein aandeel echt symptomen van heeft gehad) lijkt me best een realistisch cijfer.
Lijkt mij geen realistisch cijfer. Je kan niet 3 metingen van 5% bij elkaar kan optellen. In tegendeel, indien er elke keer 5% met corona uitrolt, betekent dat simpelweg dat er door de tijd heen een stabiele 5% antistoffen laat zien. Als 15% van Nederland antistoffen had gehad, had Sanquin bij de meest recente meting 15% moeten zien.Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:42:
[...]
Als Sanquin elke 3 maanden antistoffen heeft gemeten en elke 3 maanden kom je op ongeveer 5% uit dan zitten we daar niet ver vanaf.
Dat 10-15% het al heeft gehad (maar er maar een heel klein aandeel echt symptomen van heeft gehad) lijkt me best een realistisch cijfer.
Kunnen we nog twisten of 'heeft gehad' gelijk is aan 'heeft antistoffen'. Het eerste is totaal irrelevant, het tweede is het enige dat er toe doet in discussies over bijv. groepsimmuniteit.
Nouja, gezien antistoffen snel uit het systeem lijken te verdwijnen en t-cel respons niet wordt gemeten is dat niet logisch.BoB_HenK schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:44:
[...]
Lijkt me niet dat je 3 metingen van 5% bij elkaar kan optellen. In tegendeel, indien er elke keer 5% met corona uitrolt, betekent dat simpelweg dat er door de tijd heen een stabiele 5% antistoffen laat zien. Als 15% van Nederland antistoffen had gehad, had Sanquin bij de meest recente meting 15% moeten zien.
Kunnen we nog twisten of 'heeft gehad' gelijk is aan 'heeft antistoffen'. Het eerste is totaal irrelevant, het tweede is het enige dat er toe doet in discussies over bijv. groepsimmuniteit.
Maar dan nog, los laten houdt in dat we nog een verdriedubbeling van aantal zieken en doden kunnen verwachten. Op zich prima als dit wordt uitgespreid over een jaar of wat, maar niet in twee/drie maanden.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 07-09-2020 13:47 ]
Relatief snel, maar niet als je het afzet tegen de Sanquin tijdlijn van iedere 3 maanden testen. Het eerlijke antwoord is echter dat er nog te weinig tijd gepasseerd is om uitsluitsel te geven. Wel weten we dat bij vergelijkbare Corona virussen de antistoffen na 6-12 maanden daalden. Ergo, vooralsnog is er geen enkele reden om aan te nemen dat je drie metingen van Sanquin met 5% met antistoffen bij elkaar kan optellen, integendeel.MikeyMan schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:45:
[...]
Nouja, gezien antistoffen snel uit het systeem lijken te verdwijnen en t-cel respons niet wordt gemeten is dat niet logisch.
De feiten die ik presenteer zijn niet bedoeld om te pleiten voor/tegen een bepaalde maatregel, louter om desinformatie die hier voorbij komt tegen te gaan.MikeyMan schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:45:
Maar dan nog, los laten houdt in dat we nog een verdriedubbeling van aantal zieken en doden kunnen verwachten. Op zich prima als dit wordt uitgespreid over een jaar of wat, maar niet in twee/drie maanden.
[ Voor 73% gewijzigd door BoB_HenK op 07-09-2020 13:51 ]
Een vaccin zal inderdaad waarschijnlijk niet voorkomen dat besmettingen zich verder verspreiden. Maar je kunt er wel kwetsbare groepen mee beschermen zodat de rest zijn gang kan gaan (en besmet raken),Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:39:
[...]
Een vaccin zorgt er niet voor dat je niet besmet kan raken of dat je geen anderen kán besmetten, maar alleen dat het immuunsysteem er snel genoeg bij is om te zorgen dat je niet ziek wordt.
Als asymptomatische mensen anderen kunnen besmetten dan kunnen gevaccineerde mensen dat ook. Ben je dus even ver van huis als de 'bij klachten blijf je thuis' maatregel.
In mei hadden over de miljoen mensen het al gehad volgens Sanquin.BoB_HenK schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:40:
[...]
Hoe kom je aan 2 tot 3 miljoen? Zou betekenen dat ongeveer 15% al corona heeft gehad, lijkt me sterk.
1: dit is alleen bij de donoren die antistoffen blijken te hebben. (Bij veel mensen met een mild ziekteverloop verdwijnen die snel)
2: Bloeddonoren zijn niet representatief voor de bevolking. Ze sluiten namelijk een grote groep uit om donor te zijn. (Lees paar pagina's terug)
3. Deze metingen zijn in mei gedaan, we zijn nu 4 maanden verder.
Dan hebben we het nog niet eens over welk gedeelte vatbaar is voor het virus door gewoon een sterk immuunsysteem te hebben of cross immunity van andere corona virussen etc.
[ Voor 11% gewijzigd door Mr.Joker op 07-09-2020 13:52 ]
Klopt. De miljoen is gelijk aan de 5,5% van de doneren met antistoffen. We zeggen dus hetelfdeMr.Joker schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:51:
[...]
In mei hadden over de miljoen mensen het al gehad volgens Sanquin.
1: dit is alleen bij de donoren die antistoffen blijken te hebben. (Bij veel mensen met een mild ziekteverloop verdwijnen die snel)
2: Bloeddonoren zijn niet representatief voor de bevolking. Ze sluiten namelijk een grote groep uit om donor te zijn. (Lees paar pagina's terug)
3. Deze metingen zijn in mei gedaan, we zijn nu 4 maanden verder.
Zoals ik hierboven al schreef is het de vraag of we het moeten hebben over 'al gehad hebben' of 'nu antistoffen hebben'. Dat laatste is in veel gevallen relevanter, zonder antistoffen (en zo lang onduidelijk is wat t-cellen precies doen) is het niet onwaarschijnlijk dat je herbesmet kan worden.
Laten we rekenen!
we willen er snel vanaf. In 3 maanden groepimmuniteit.
3 miljoen mensen zijn ziek geweest, nog 6 miljoen te gaan! dus:
2 miljoen zieken per maand.
Volgens google heeft 1 op de 5 mensen een ziekenhuis nodig. Maar laten we uitgaan van 10%.
Dat zijn dus 200.000 ziekenhuisopnames per maand
4% heeft moet opgenomen op de IC (gemiddelde tot nu toe).
Dus dat is: 80.000 mensen.
Hoeveel capaciteit hebben we ook alweer? Was de zorg niet onderbezet en overwerkt? Moeten we de mensen in de zorg maar extra risico laten lopen, zodat de jeugd weer op stap kan?
Ik zeg: DOEN! We naaien de zorg toch al door ze voor alle moeite en risico's ze geen loonsverhoging te geven. Laten we ze dan meteen extra hard naaien
Volgens google heeft 1 op de 5 mensen een ziekenhuis nodig. Maar laten we uitgaan van 10%.
Hoeveel capaciteit hebben we ook alweer? Was de zorg niet onderbezet en overwerkt? Moeten we de mensen in de zorg maar extra risico laten lopen, zodat de jeugd weer op stap kan?
Ik zeg: DOEN! We naaien de zorg toch al door ze voor alle moeite en risico's ze geen loonsverhoging te geven. Laten we ze dan meteen extra hard naaien

[ Voor 23% gewijzigd door Waah op 07-09-2020 14:01 ]
Alleen kloppen die cijfers momenteel niet meer. Het gaat ook niet om het aantal zieken maar het aantal besmettingen.
[ Voor 42% gewijzigd door mesa57 op 07-09-2020 14:02 ]
Los daarvan komt ongeveer de helft weer levend van de IC af, dus reken op 40.000 doden.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:59:
Laten we rekenen!
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Om heel eerlijk te zijn? Als dat een worst-case scenario is, op 17 miljoen mensen? Vind ik eigenlijk nog best een acceptabele score. Vooral als je bedenkt dat het grootste aandeel daarvan mensen zijn die de samenleving geld kósten. En als je het vergelijkt met andere door de mens veroorzaakte rampen of oorlogen, is dat zelfs nog maar kleingeld.Chiron schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:03:
[...]
Los daarvan komt ongeveer de helft weer levend van de IC af, dus reken op 40.000 doden.
Laat maar komen dus.
[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 07-09-2020 14:05 ]
De reden dat Den haag die salarisverhoging niet geeft; die hebben ze eind 2019 al gehad met hun nieuwe CAO, en in twee fases krijgen ze er 8% en ook nog een aantal bonussen bij. Maar ja dat vergeten we voor het gemak even om die paar doodoeners wat extra kracht te geven.
Jammer dat corona er tussendoor kwam maar het houdt een keer op natuurlijk. Denk niet dat veel nederlanders dat willen gaan betalen in de vorm van extra zorgpremie. zo solidair ben ik in ieder geval niet zal ik gewoon eerlijk in zijn
Jammer dat corona er tussendoor kwam maar het houdt een keer op natuurlijk. Denk niet dat veel nederlanders dat willen gaan betalen in de vorm van extra zorgpremie. zo solidair ben ik in ieder geval niet zal ik gewoon eerlijk in zijn
[ Voor 18% gewijzigd door RodeStabilo op 07-09-2020 14:06 ]
dat is per maand he... jij vind 120.000 doden niet erg dus?Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:04:
[...]
Om heel eerlijk te zijn? Als dat een worst-case scenario is, op 17 miljoen mensen? Vind ik eigenlijk nog best een acceptabele score. Vooral als je bedenkt dat het grootste aandeel daarvan mensen zijn die de samenleving geld kósten. En als je het vergelijkt met andere door de mens veroorzaakte rampen of oorlogen, is dat zelfs nog maar kleingeld.
Laat maar komen dus.
Talk about selfish....
Rivm gaf aan in de voorgaande presentaties in de kamerWaah schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:59:
Laten we rekenen!
1.5% heeft ziekenhuisopnames nodig en 0,3% IC opnames, dat was gebaseerd op de cijfers vanaf maart tot augustus. Als we nu vele malen meer besmettingen krijgen en nagenoeg geen ziekenhuis opnames gaan die getallen omlaag
Het aantal doden op de IC ligt trouwens tussen de 20-30%.
Ook moet je kijken naar de leeftijdverdeling van de mensen die dood gaan. Een dode is erg, maar iemand die 86 is heeft al reeds de levensverwachting overschreden. We moeten kijken naar oversterfte in leeftijdscategorieën.
[ Voor 11% gewijzigd door Mr.Joker op 07-09-2020 14:11 ]
Tja ieder z'n mening.Stoney3K schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:04:
[...]
Om heel eerlijk te zijn? Als dat een worst-case scenario is, op 17 miljoen mensen? Vind ik eigenlijk nog best een acceptabele score. Vooral als je bedenkt dat het grootste aandeel daarvan mensen zijn die de samenleving geld kósten. En als je het vergelijkt met andere door de mens veroorzaakte rampen of oorlogen, is dat zelfs nog maar kleingeld.
Laat maar komen dus.
Het is nog veel erger trouwens;
Het gaat om cijfers per maand, en de huidige IC capaciteit in NL is met veel hangen en wurgen 1500 bedden. Dus van de 80.000 overleven er ongeveer 750 en de rest gaat gewoon dood omdat er geen IC capaciteit is.

Ik ben benieuwd naar de capaciteit van de uitvaartbedrijven.
[ Voor 3% gewijzigd door Chiron op 07-09-2020 14:10 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ah, dat zijn andere cijfers dan ik voor handen had. Dan zijn het 30.000 ziekenhuisopnames 6000 IC-opnames.Mr.Joker schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:07:
[...]
Rivm gaf aan in de voorgaande presentaties in de kamer
1.5% heeft ziekenhuisopnames nodig en 0,3% IC opnames, dat was gebaseerd op de cijfers vanaf maart tot augustus. Als we nu vele malen meer besmettingen krijgen en nagenoeg geen ziekenhuis opnames gaan die getallen omlaag
Dat is dus nog 4500 teveel.
Als je dus op 1500 per maand wil zitten, heb je een jaar nodig. 3x raden wat ook een jaar duurt en veel minder slachtoffers eist..
[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 07-09-2020 14:10 ]
Dat; en waar laat je ze?Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:06:
[...]
dat is per maand he... jij vind 120.000 doden niet erg dus?
Talk about selfish....
Het is gewoon niet te behappen.
- Ziekenhuizen puilen uit
- Zorgmedewerkers vallen uit door stress of door corona
- Er is geen plek voor mensen die wel gered zouden kunnen worden door opname
Het is een utopie om te denken dat we 1200 IC bedden of zelfs meer Kunnen faciliteren, dus de uitval zal nog hoger worden.
heb je nog een bron trouwens?Mr.Joker schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:07:
[...]
Rivm gaf aan in de voorgaande presentaties in de kamer
Je kan op de website van de overheid de presentaties downloaden die van dissel om de zoveel tijd geeft.
https://www.tweedekamer.n...tatie_jaap_van_dissel.pdf
Gewoon ziek dit soort stellingen.Waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:06:
[...]
dat is per maand he... jij vind 120.000 doden niet erg dus?
Talk about selfish....
797 meldingen vandaag
Update status #covid19 for the Netherlandshttps://t.co/2pd5WlSoJr
— Datagraver (@Datagraver) 7 september 2020
797 cases, 0 fatalities and 9 hospitalizations reported today. pic.twitter.com/EJWELXuoDI
[ Voor 66% gewijzigd door MikeyMan op 07-09-2020 14:23 ]
Top thnx!Mr.Joker schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:17:
[...]
Je kan op de website van de overheid de presentaties downloaden die van dissel om de zoveel tijd geeft.
https://www.tweedekamer.n...tatie_jaap_van_dissel.pdf
haha. Wat een reactie.
Kosten als argument.. Ok , here we go:
<sarcasme>
Ik stel voor dat we hier wat pro-actiever op inzetten. Dus zodra mensen de pensioengerechtigde leeftijd halen, we ze nog een jaartje of wat (arbitrair) laten genieten van het pensioen, maar we ze daarna langs de huisarts sturen voor een spuitje. Kans is namelijk groot dat ze veel geld gaan kosten (denk vooral aan ziekte- en verzorgingskosten).
Ook mensen die na x-periode in de uitkering nog geen uitzicht hebben op een eigen inkomen kunnen langs de huisarts voor een spuitje. Die kosten alleen maar geld en hoe langer in de uitkering, hoe kleiner de kans dat de baten de kosten nog ooit zullen overstijgen. Mensen met het syndroom van Down idem dito. Die moet je eigenlijk meteen afmaken, want die gaan echt nooit geld opleveren, alleen maar een kostenpost.
Wat te denken van gedetineerden? Die mogen als werkstraf hun eigen kist in elkaar timmeren, maar als de gevangenisstraf meer dan x-jaar bedraagt, kunnen ze na het uitzitten van die straf meteen, hop, de kist in en een spuitje krijgen. Want x-jaar in het gevang kost een berg geld, die gaan dat nooit meer terugverdienen.
Voordeel van dit alles is ook dat we voor een volgende pandemie er veel beter voor staan. Een samenleving met alleen sterke, geldverdienende mensen die dat virus wel kunnen hebben.
</sarcasme>
<sarcasme>
Ik stel voor dat we hier wat pro-actiever op inzetten. Dus zodra mensen de pensioengerechtigde leeftijd halen, we ze nog een jaartje of wat (arbitrair) laten genieten van het pensioen, maar we ze daarna langs de huisarts sturen voor een spuitje. Kans is namelijk groot dat ze veel geld gaan kosten (denk vooral aan ziekte- en verzorgingskosten).
Ook mensen die na x-periode in de uitkering nog geen uitzicht hebben op een eigen inkomen kunnen langs de huisarts voor een spuitje. Die kosten alleen maar geld en hoe langer in de uitkering, hoe kleiner de kans dat de baten de kosten nog ooit zullen overstijgen. Mensen met het syndroom van Down idem dito. Die moet je eigenlijk meteen afmaken, want die gaan echt nooit geld opleveren, alleen maar een kostenpost.
Wat te denken van gedetineerden? Die mogen als werkstraf hun eigen kist in elkaar timmeren, maar als de gevangenisstraf meer dan x-jaar bedraagt, kunnen ze na het uitzitten van die straf meteen, hop, de kist in en een spuitje krijgen. Want x-jaar in het gevang kost een berg geld, die gaan dat nooit meer terugverdienen.
Voordeel van dit alles is ook dat we voor een volgende pandemie er veel beter voor staan. Een samenleving met alleen sterke, geldverdienende mensen die dat virus wel kunnen hebben.
</sarcasme>
Dat betekent, stam + t .
Maar als de benzinepomp droog loopt gaan we wel over zo veel lijken om te zorgen dat we weer even een nieuw oliebronnetje aan kunnen boren.
120.000 man dood doordat hun halve stad kapot is gebombardeerd voor ons belang of ze verhongeren van de armoede, maakt niet uit, ver van ons bed show, maar als het bij ons in de achtertuin gebeurt dan is de wereld te klein.
Sorry, maar ik vind echt dat de Westerse wereld nu gewoon geconfronteerd wordt met zijn eigen gedrag en het deksel op de neus krijgt.
7 daags gemiddelde stijgt nog steeds, strengere maatregelen!
Niet echt natuurlijk, maar dag cijfers zeggen natuurlijk pas iets als je een trend kunt zien.
[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 07-09-2020 14:31 ]
Ik ben niet voor pro-actief inzetten op dat soort dingen maar wel voor Darwinisme en de natuur zijn werk laten doen.Apache4u schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:28:
haha. Wat een reactie.
<verhaal>
Kun je niet zwanger worden? Geen vruchtbaarheidsbehandeling of IVF, maar blijkbaar heeft de natuur besloten dat het niet zo slim is om jou voort te laten planten, dat is geen 'recht'. Op lange termijn wordt de soort er beter door.
Ik ben er zelf ook zo in, als ik een ongeluk krijg en een been breek mogen ze dat van mij best in het gips zetten want daarna lost mijn lijf het zelf weer op. Maar als ik kanker krijg, no way dat ik dan een jarenlang traject in ga om nog een decennium te leven, dan ga ik zuipen en feesten alsof ik elke dag onder een trein kan komen.
Heeft iemand gegevens kunnen vinden hoeveel van de opnames door gaan naar de IC op dit moment lijkt de instroom en uitstroom redelijk constant daar.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic