Met de aantekening dat het aantal afgenomen tests wel stijgt de afgelopen weken.
nvm beter lezen

[ Voor 93% gewijzigd door jip_86 op 28-08-2020 15:02 ]
Ik zeg toch ook dat het stijgt?jip_86 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:01:
[...]
Nee hoor, laatste week weer 30k extra.
[Afbeelding]
Dat het aantal besmettingen daarbij stabiel blijft is dus een goed teken, vandaar dat ik het nog even noemde.
Ja, je hebt helemaal gelijkautje schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:03:
[...]
Ik zeg toch ook dat het stijgt?
Dat het aantal besmettingen daarbij stabiel blijft is dus een goed teken, vandaar dat ik het nog even noemde.
Betreft dat 'mondkapjes zorgen voor lagere viral load en mildere symptomen', er zijn zat gevallen waarin geen kapje gedragen hoeft te worden. Een besmet persoon met mildere klachten kan wel een zwak persoon besmetten met de motherload (huisgenoten bijv.). Ik denk niet dat dit een legit oplossing moet worden.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik vind wel dat er naar verschillende oplossingen voor lange termijn gezocht moet worden, ook oplossingen die een aantal sectoren (oa. evenementen, publiekssport) weer kunnen laten draaien want daar zitten toch economische belangen aan.Nox schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:05:
Betreft dat 'mondkapjes zorgen voor lagere viral load en mildere symptomen', er zijn zat gevallen waarin geen kapje gedragen hoeft te worden. Een besmet persoon met mildere klachten kan wel een zwak persoon besmetten met de motherload (huisgenoten bijv.). Ik denk niet dat dit een legit oplossing moet worden.
Heilig vertrouwen hebben in de "Op onze handen zitten tot het vaccin uit de lucht komt vallen" strategie lijkt me niet heel erg verstandig. Don't put all your eggs in one basket.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik betwijfel dat een beetje er lijken nu veel onzinnige testen te gebeuren dus dat vertekent misschien wel een beetje. Dat de echte gevallen verdrongen worden.autje schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:03:
[...]
Ik zeg toch ook dat het stijgt?
En jij weet precies welke dosis van het virus dat doet zodat een vaccin niet meer nodig is ? Dat is een gegarandeerde Nobelprijs !Stoney3K schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:55:
[...]
Het effect is hetzelfde: Je immuunsysteem wordt getriggerd en geprogrammeerd, maar je wordt niet of bijna niet ziek.
[ Voor 7% gewijzigd door IJzerlijm op 28-08-2020 15:18 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Zou kunnen, maar zou het aantal opnames dan niet veel hoger moeten liggen?TrailBlazer schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:15:
[...]
Ik betwijfel dat een beetje er lijken nu veel onzinnige testen te gebeuren dus dat vertekent misschien wel een beetje. Dat de echte gevallen verdrongen worden.
We zitten nog niet aan het maximum van wat we aankunnen qua testen, dus dit lijkt me onwaarschijnlijk.TrailBlazer schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:15:
[...]
Ik betwijfel dat een beetje er lijken nu veel onzinnige testen te gebeuren dus dat vertekent misschien wel een beetje. Dat de echte gevallen verdrongen worden.
En er zijn geen onzinnige tests. Als je symptomen vertoont is elke test zinnig. En zonder kun je je niet laten testen.
Ik hoop inderdaad ook dat er iemand ergens bezig is met een scenario als het vaccin tegenvalt. Want elke vraag over wanneer we afscheid nemen van 'het nieuwe normaal' werd beantwoord met 'als het vaccin er is'Stoney3K schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:08:
Heilig vertrouwen hebben in de "Op onze handen zitten tot het vaccin uit de lucht komt vallen" strategie lijkt me niet heel erg verstandig. Don't put all your eggs in one basket.
Ik ben zelf alleen bang dat ze dat scenario niet publiceren, want het valt óf gruwelijk tegen (het "nieuwe normaal" moet echt normaal worden bijvoorbeeld) óf het betekent dat dat vaccin echt niet zo urgent is.RodeStabilo schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:20:
[...]
Ik hoop inderdaad ook dat er iemand ergens bezig is met een scenario als het vaccin tegenvalt. Want elke vraag over wanneer we afscheid nemen van 'het nieuwe normaal' werd beantwoord met 'als het vaccin er is'
Op dit moment is het echt alleen maar uitzingen en ons blind staren op het vaccin, terwijl een plan B echt nodig is.
Lijkt me dus dat we qua maatregelen precies goed zitten nu? Ziekenhuizen houden het goed vol en het stijgt niet, terwijl we toch wel wat bewegingsvrijheid hebben.
Die indruk heb ik ook, de cijfers zijn nu aardig stabiel. Piek van de afgelopen weken is toch toe te schrijven aan het offerfeest.Basekid schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:24:
Lijkt me dus dat we qua maatregelen precies goed zitten nu? Ziekenhuizen houden het goed vol en het stijgt niet, terwijl we toch wel wat bewegingsvrijheid hebben.
Zelfs met vaccin blijven mondkapjes nog nodig zegt een vaccinontwikkelaar: https://www.businessinsid...mondkapje-afstand-houden/RodeStabilo schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:20:
[...]
Ik hoop inderdaad ook dat er iemand ergens bezig is met een scenario als het vaccin tegenvalt. Want elke vraag over wanneer we afscheid nemen van 'het nieuwe normaal' werd beantwoord met 'als het vaccin er is'
Nee, dat is niet wat hij zegt. Hij zegt dat de mondkapjes niet direct weg kunnen.jip_86 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:29:
[...]
Zelfs met vaccin blijven mondkapjes nog nodig zegt een vaccinontwikkelaar: https://www.businessinsid...mondkapje-afstand-houden/
Of de letterlijke tekst:” Ook met een coronavaccin blijven mondkapjes en afstand houden voorlopig nog nodig, waarschuwt een vaccinexpert“
[ Voor 17% gewijzigd door blissard op 28-08-2020 15:34 ]
Iedereen heeft er wel een mening over en zijn er zoveel experts die elkaar tegenspreken dat ik niet meer weet wat ik moet geloven.jip_86 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:29:
[...]
Zelfs met vaccin blijven mondkapjes nog nodig zegt een vaccinontwikkelaar: https://www.businessinsid...mondkapje-afstand-houden/
Ik neem aan dat het ieders intentie is om weer terug te gaan naar normaal? Dan maar de risico's accepteren wat we met andere ziektes ook doen toch?
Ik ben het met jullie eens, al wil ik het offerfeest hier niet de schuld van geven, klink wel aannemelijk omdat het vooral in de grotere steden gebeurd is.Stoney3K schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:27:
[...]
Die indruk heb ik ook, de cijfers zijn nu aardig stabiel. Piek van de afgelopen weken is toch toe te schrijven aan het offerfeest.
Nu maar afwachten omtrent de terugkerende mensen van vakantie's en de middelbare scholen die deze week begonnen zijn. Over twee weken kunnen we hier beter over oordelen lijkt me.
Ik zeg heeeeeeel voorzichtig dat de cijfers mee lijken te vallen.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Blijkbaar wel dus - als jij aan de GGD verteld dat je klachten heb mag je komen (ook al heb je ze dus niet). Ze riepen ook nadrukkelijk om op niet te komen als je geen klachten hebt.autje schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:19:
[...]
En er zijn geen onzinnige tests. Als je symptomen vertoont is elke test zinnig. En zonder kun je je niet laten testen.
(Zonder klachten is de test ook niet betrouwbaar)
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Dus mensen willen voor de grap een test doen? Lijkt me niet.vuurtjih schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:50:
[...]
Blijkbaar wel dus - als jij aan de GGD verteld dat je klachten heb mag je komen (ook al heb je ze dus niet). Ze riepen ook nadrukkelijk om op niet te komen als je geen klachten hebt.
(Zonder klachten is de test ook niet betrouwbaar)
Niet voor de grap, maar voor de zekerheid.Arjantje72 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:58:
[...]
Dus mensen willen voor de grap een test doen? Lijkt me niet.
Zie https://www.rijksoverheid...or-mensen-zonder-klachten of https://www.rtvoost.nl/ni...als-je-geen-klachten-hebt
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Ah zo ja, dat zou wel kunnen.vuurtjih schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:03:
[...]
Niet voor de grap, maar voor de zekerheid.
Zie https://www.rijksoverheid...or-mensen-zonder-klachten of https://www.rtvoost.nl/ni...als-je-geen-klachten-hebt
Grapperhaus gaat ermee wegkomen. Rutte heeft nog altijd vertrouwen in hem en De Jonge vindt dat we moeten ophouden met zeuren. Een boete wordt niet nodig geacht, als boetedoening hebben Grapperhaus en zijn vrouw ieder 390 euro overgemaakt aan het Rode Kruis.
Henk Krol gaat een motie indienen in de Tweede Kamer voor een pardon voor iedereen die tot september een coronaboete heeft gekregen.
We zullen eens zien in hoeverre dit de geloofwaardigheid van de boodschap van het kabinet aantast.
Henk Krol gaat een motie indienen in de Tweede Kamer voor een pardon voor iedereen die tot september een coronaboete heeft gekregen.
We zullen eens zien in hoeverre dit de geloofwaardigheid van de boodschap van het kabinet aantast.
Advocaten hebben al gezegd dat ze dit meenemen voor hun verweren. Denk dat ze het aardig druk gaan krijgen.CMD-Snake schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:19:
Grapperhaus gaat ermee wegkomen. Rutte heeft nog altijd vertrouwen in hem en De Jonge vindt dat we moeten ophouden met zeuren. Een boete wordt niet nodig geacht, als boetedoening hebben Grapperhaus en zijn vrouw ieder 390 euro overgemaakt aan het Rode Kruis.
link
[ Voor 6% gewijzigd door jip_86 op 28-08-2020 17:24 ]
Het zou De Jonge en Grapperhaus misschien sieren als ze nu wat milder gaan denken over dat strafblad. Zeker nu ook blijkt dat niets menselijks hun vreemd is.jip_86 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:21:
[...]
Advocaten hebben al gezegd dat ze dit meenemen voor hun verweren. Denk dat ze het aardig druk gaan krijgen.
link
Henk Krol....CMD-Snake schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:19:
Als ik een boete had gehad, dan had ik deze met plezier betaald. Alles liever dan Henk Krol die ook maar iets voor mij doet. Wat een laaienlichter is dat zeg

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Nieuws wat ik overigens consequent mis in dit topic is nieuws was positief is. Er wordt alleen maar moord en brand geschreeuwd als er een paar meer besmettingen zijn.
Daarom, dit nieuws:
En de NOS:
Daarom, dit nieuws:
Bron: https://www.nu.nl/coronav...n-507-blijft-stabiel.htmlAantal coronapatiënten in ziekenhuizen daalt gestaag
Vrijdag liggen 34 coronapatiënten op de Nederlandse intensive care (ic), twee minder dan gisteren. Het aantal COVID-19-opnames buiten de ic om bedraagt honderd, een daling van zeven ten opzichte van donderdag. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).
Volgens voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg daalt het aantal coronapatiënten in het ziekenhuis gestaag."De ziekenhuizen worden momenteel weinig belast met zorg voor COVID-19-patiënten. Deze daling volgt op de daling van zowel het aantal besmettingen als van andere parameters zoals het aantal meldingen bij de huisarts en metingen van het coronavirus in rioolwater. De ontwikkeling is gunstig en toont een geruststellend beeld."
En de NOS:
Feit is dus dat we het allemaal prima onder controle hebben. Ziekenhuizen zijn al tijden consequent zeer rustig.Er lagen gisteren 143 coronapatiënten in het ziekenhuis, van wie 36 op de IC. Begin april, op het hoogtepunt van de crisis, lagen er zo'n 4000 coronapatiënten in het ziekenhuis, van wie 1400 op de intensive care.
[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 28-08-2020 18:58 ]
Altijd fijn, een beetje goed nieuws.Drardollan schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:55:
Nieuws wat ik overigens consequent mis in dit topic is nieuws was positief is. Er wordt alleen maar moord en brand geschreeuwd als er een paar meer besmettingen zijn.
Feit is dus dat we het allemaal prima onder controle hebben. Ziekenhuizen zijn al tijden consequent zeer rustig.
Wat hier ook heel fijn aan is, is dat we redelijk stabiele baseline hebben om verandering door bijvoorbeeld het openen van de scholen, te kunnen meten.
Blijft wel opvallen dat door velen voorspelde groei van ziekenhuisopnames, maar niet komt. Dat is natuurlijk prachtig, maar ik ben ook vooral heel benieuwd welke maatregel daar nu voor zorgt. Dat is een van de meest effectieve maatregelen die nu nog werken.
[ Voor 18% gewijzigd door blissard op 28-08-2020 19:11 ]
Ik denk dat dat niet direct gerelateerd is aan een maatregel. Ik denk dat het komt omdat er een compleet andere doelgroep getroffen wordt door Corona.blissard schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:08:
[...]
Altijd fijn, een beetje goed nieuws.
Wat hier ook heel fijn aan is, is dat we redelijk stabiele baseline hebben om verandering door bijvoorbeeld het openen van de scholen, te kunnen meten.
Blijft wel opvallen dat door velen voorspelde groei van ziekenhuisopnames, maar niet komt. Dat is natuurlijk prachtig, maar ik ben ook vooral heel benieuwd welke maatregel daar nu voor zorgt. Dat is een van de meest effectieve maatregelen die nu nog werken.
Onder de ouderen is er een behoorlijke kaalslag geweest, eerst Corona en toen de warmte. De verzorgingshuizen werken ondertussen ook anders, dat zou je overigens als maatregel kunnen zien.
De mensen tot ongeveer 60 jaar zijn niet de mensen die in het ziekenhuis komen blijkt, dat zijn vooral ouderen. Met natuurlijk uitzonderingen.
Het is inderdaad een prima baseline. Ik denk niet dat we veel zullen merken van de scholen open. Ongetwijfeld zullen er scholen sluiten voor korte tijd omdat er een besmetting bij leraar of leerling geconstateerd wordt, maar dat zal niet zo zwaar op de getallen drukken verwacht ik.
Ik denk oprecht het verbieden van grootschalige evenementen waarbij mensen dicht op elkaar staan, zoals carnaval, dancefestivals, voetbalwedstrijden, ouderwets volle kroegen en dergelijke. Daarnaast helpt het natuurlijk ook mee dat men bewuster is van de eigen gezondheid. Bij een verkoudheid toch maar niet langs opa of je ouders gaan. Lang niet iedereen houdt zich daaraan, zoals we de voorbije weken gemerkt hebben, maar een aanzienlijk deel ook welblissard schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:08:
[...]
Hoezo in de buitenlucht minder besmet raken ?
https://www.welingelichte...toch-76-besmettingen.html
(bruiloft in Frankrijk : 76 mensen besmet)
[ Voor 1% gewijzigd door mesa57 op 28-08-2020 21:52 . Reden: correctie ]
@mesa57
Blijkbaar ook gewoon binnen gefeest
Van de site van Maurice (sorry)
Een echtpaar uit de streek van Le Mans had een accomodatie geboekt in La Milesse, op het platteland bij Le Mans. Een ideale plek voor dit soort evenementen: de locatie biedt een grote zaal van 1.110 m² die 350 personen kan plaatsen, normaliter tot 500 a 600 personen legt op 21 augustus de eigenaar van de accommodatie uit. Rondom de hal bieden de bungalows onderdak aan zeven slaapkamers met in totaal 52 bedden.
Voor het weekend van 7 tot 10 augustus werd die accomodatie gereserveerd. Met het feest op zaterdag. En 250 mensen worden verwacht, veel meer dan de gebruikelijke bruiloften met meestal tussen 90 en 110 mensen.
“Maar deze was speciaal. Toen de sleutels maandag werden teruggebracht, vertelden zij (de organisatoren van het evenement, noot van de redacteur) me dat sommige mensen op zaterdag een beetje ziek waren geweest, niet bleven en dezelfde dag de bruiloft verlieten”, zegt de eigenaar.
De eigenaar van zijn kant herinnert zich de getroffen maatregelen. “We hebben alle voorschriften vermeld, met een herinnering aan de instructies, hydro-alcoholische gel bij alle ingangen en de tafels die in de zaal op de juiste afstand staan en we hadden veel mondmaskers ter beschikking.
Op het stadhuis is die informatie pas sinds de 21e bekend. Er was geen ceremonie op het stadhuis, en dat heb ik pas onlangs vernomen, zegt burgemeester Claude Loriot.
https://www.ouest-france....ba-11ea-911e-5ebd0af57c56mesa57 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:40:
Hoezo in de buitenlucht niet besmet raken ?
Blijkbaar ook gewoon binnen gefeest
Van de site van Maurice (sorry)
Een echtpaar uit de streek van Le Mans had een accomodatie geboekt in La Milesse, op het platteland bij Le Mans. Een ideale plek voor dit soort evenementen: de locatie biedt een grote zaal van 1.110 m² die 350 personen kan plaatsen, normaliter tot 500 a 600 personen legt op 21 augustus de eigenaar van de accommodatie uit. Rondom de hal bieden de bungalows onderdak aan zeven slaapkamers met in totaal 52 bedden.
Voor het weekend van 7 tot 10 augustus werd die accomodatie gereserveerd. Met het feest op zaterdag. En 250 mensen worden verwacht, veel meer dan de gebruikelijke bruiloften met meestal tussen 90 en 110 mensen.
“Maar deze was speciaal. Toen de sleutels maandag werden teruggebracht, vertelden zij (de organisatoren van het evenement, noot van de redacteur) me dat sommige mensen op zaterdag een beetje ziek waren geweest, niet bleven en dezelfde dag de bruiloft verlieten”, zegt de eigenaar.
De eigenaar van zijn kant herinnert zich de getroffen maatregelen. “We hebben alle voorschriften vermeld, met een herinnering aan de instructies, hydro-alcoholische gel bij alle ingangen en de tafels die in de zaal op de juiste afstand staan en we hadden veel mondmaskers ter beschikking.
Op het stadhuis is die informatie pas sinds de 21e bekend. Er was geen ceremonie op het stadhuis, en dat heb ik pas onlangs vernomen, zegt burgemeester Claude Loriot.
[ Voor 149% gewijzigd door blissard op 28-08-2020 21:52 ]
Ik heb dat 'niet' even veranderd naar 'minder'
Het artikel wat je refereert zit achter een paywall helaas (en is in het frans).
Het artikel wat je refereert zit achter een paywall helaas (en is in het frans).
Ik ben ook niet bepaald fan van Henk Krol, maar het idee ben ik wel voorstander van. Ergens had ik gedacht dat een van de andere partijen in de kamer zo'n voorstel zou indienen.Drardollan schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:52:
[...]
Henk Krol....
Als ik een boete had gehad, dan had ik deze met plezier betaald. Alles liever dan Henk Krol die ook maar iets voor mij doet. Wat een laaienlichter is dat zeg
Komt dat per se door een maatregel?blissard schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:08:
[...]
Of is het seizoensgebonden? (we ontmoeten elkaar vaker buiten ipv binnen, of ventileren meer) We krijgen meer zonlicht en zitten beter in onze vitamine D? En last but not least, zou het virus al gemuteerd zijn?
1 ding is zeker, na de herfst en winter kunnen we de balans opmaken.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Bij Henk Krol weet ik zeker dat er een dubbele agenda achter zit waar enkel hij persoonlijk beter van wordt. Wat een enge man is dat.CMD-Snake schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:25:
[...]
Ik ben ook niet bepaald fan van Henk Krol, maar het idee ben ik wel voorstander van. Ergens had ik gedacht dat een van de andere partijen in de kamer zo'n voorstel zou indienen.
Maar Nederlandse labs pretenderen nog 140k capaciteit te hebben? Zijn dat onzin verhalen dan?
Ik schat dat 140K inhoud dat iedereen enorm op zijn tenen moet lopen en het theoretische maximum is. In principe draait mijn automotor tot de toerenbegrenzer maar het rode gebied zit er niet voor niets, de communicatie inmiddels een beetje doorhebbende vermoed ik dat die resterende 140K het moment is dat de toerenbegrenzer rigoureus ingrijpt. Mooie getallen om te roepen maar in de praktijk niet erg realistisch om lang vol te houden.MikeyMan schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:07:
[...]
Maar Nederlandse labs pretenderen nog 140k capaciteit te hebben? Zijn dat onzin verhalen dan?
Kan ook wel zijn dat ze dat wel kunnen draaien maar bijv geen testmateriaal voor is. Het is een hele keten die die capaciteit ook moet hebben.MikeyMan schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:07:
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door jip_86 op 29-08-2020 03:48 ]
Gelukkig heeft Nieuw-Zeeland al de herfst meegemaakt en is het daar nu al winter.Lethalis schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:38:
Of is het seizoensgebonden? [...] 1 ding is zeker, na de herfst en winter kunnen we de balans opmaken.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Eerst zeggen dat je goed voorbereid bent.
En dan blijkt het weer niet te zijn.
Dat was net zoals in in het begin van het jaar roepen dat je goed voorbereid was maar dit bleek ook niet waar te zijn. Ik begrijp heus wel dat het onvoorspelbaar is maar er zeg dit soort dingen dan niet.
Zo vervelend. Eerst de GGDs, nu de laboratoria. En dan is het vervolgens weer de leveranciers. Onacceptabel voor een land zoals Nederland.
Net alsof zij keer op keer de keutel terug moeten trekken.
Communicatie laat vaak ook te wensen over.
Dat was net zoals in in het begin van het jaar roepen dat je goed voorbereid was maar dit bleek ook niet waar te zijn. Ik begrijp heus wel dat het onvoorspelbaar is maar er zeg dit soort dingen dan niet.
Zo vervelend. Eerst de GGDs, nu de laboratoria. En dan is het vervolgens weer de leveranciers. Onacceptabel voor een land zoals Nederland.
[ Voor 10% gewijzigd door MoldyInko op 29-08-2020 08:18 ]
Nee, ik las (nrc?) dat die labs ready and willing zijn, maar niet gevraagd worden. Zal wel een politiek dingetje zijn.
Mijn vertrouwen neemt niet toe
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Geld en betrouwbaarheid is ook een probleem. Herinnert u zich het script van de laatste James Bond film nog?DiedX schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:15:
Nee, ik las (nrc?) dat die labs ready and willing zijn, maar niet gevraagd worden. Zal wel een politiek dingetje zijn.
Het is lastig om dat land met de situatie in Europa te vergelijken. Het is een eiland dat de grenzen potdicht heeft gegooid, super strenge lock downs doet en waar bij een paar besmettingen grote paniek is.RayNbow schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 07:41:
[...]
Gelukkig heeft Nieuw-Zeeland al de herfst meegemaakt en is het daar nu al winter.
In Europa zal het virus wat meer vrij spel krijgen.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
+Daar is het niet zo dichtbevolkt dat scheelt ook wel wat.Lethalis schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:08:
[...]
Het is lastig om dat land met de situatie in Europa te vergelijken. Het is een eiland dat de grenzen potdicht heeft gegooid, super strenge lock downs doet en waar bij een paar besmettingen grote paniek is.
In Europa zal het virus wat meer vrij spel krijgen.
Mwah Auckland heeft 1.5mil inwoners. Daar zou je verwachten dat er dezelfe patronen zijn als hier.
Vanuit de staat of bij de labs?jadjong schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:35:
[...]
Geld en betrouwbaarheid is ook een probleem. Herinnert u zich het script van de laatste James Bond film nog?
Lethalis schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:08:
Het is lastig om dat land met de situatie in Europa te vergelijken. Het is een eiland dat de grenzen potdicht heeft gegooid, super strenge lock downs doet en waar bij een paar besmettingen grote paniek is.
Nieuw-Zeeland heeft ook nog altijd te maken met hardnekkige clusters. Hun lockdown die recent weer inging is al verlengd en strenger gemaakt. Ondanks alle strenge maatregelen komen besmettingen nog steeds voor. Het is al gebleken dat bij een zeer grote groep mensen er geen symptomen zijn ondanks besmetting met corona. Die mensen kunnen het ongemerkt verspreiden. Zo zal je dus altijd nieuwe besmettingen houden.Basekid schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:20:
Mwah Auckland heeft 1.5mil inwoners. Daar zou je verwachten dat er dezelfe patronen zijn als hier.
Nog steeds heel stabiel!Status 29-08
Positief getest 69.632, toename: 501
Ziekenhuisopnames 12.163 (17,5% van positief getest), toename: 2
IC-opnames 3.030 (4,4% van positief getest)
Overleden 6.224 (8,9% van positief getest), toename: 4
Heel off-topic maar wel bijzonder. Overal waar die vent bezig is besodemietert hij de boel in zijn persoonlijke voordeel en toch weet hij overal weer voldoende steun achter zich te krijgen om de volgende zaak te flessen.Drardollan schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:38:
[...]
Bij Henk Krol weet ik zeker dat er een dubbele agenda achter zit waar enkel hij persoonlijk beter van wordt. Wat een enge man is dat.
alles kan off-topic
Ik begin er ook allemaal wat vertrouwen in te krijgen. Wel benieuwd hoeveel asymptomatische gevallen er tussendoor slippen.
In de Volkskrant stond een artikel dat ze daar vermoenden dat in stockholm de groepsimmuniteit toch al een merkbaar effect heeft op de verspreiding van het virus.
https://www.volkskrant.nl...k-in-de-praktijk~v395793/
[ Voor 11% gewijzigd door TrailBlazer op 29-08-2020 17:01 ]
Ik denk dat het vooral heel makkelijk is te onderschatten hoe variabel de logistiek kan zijn, daar nu de hele wereld met hetzelfde bezig is. Leveringsafspraken die niet nagekomen worden, dat soort zaken. Mooi voorbeeld is het testen in maart. Zelfs als we toen de GGD en labs op stoom hadden gehad zoals nu, is er een goede kans dat we geen materialen hadden, omdat Duitsland al massaal aan het testen was.MoldyInko schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 07:45:
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Volgens mij hadden de noordelijke provincies destijds rond maart materiaal genoeg om op eigen initiatief flink te gaan testen, kan mij nog prima herinneren hoe zij door de rest van het land nagefloten werden en besmukt omdat zij gezond verstand lieten prevaleren boven politieke spelletjes. Daar moet je blijkbaar lef voor hebben en in het noorden kozen ze hun eigen weg dwars tegen de toenmalige RIVM onwil in.ijdod schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:42:
[...]
Ik denk dat het vooral heel makkelijk is te onderschatten hoe variabel de logistiek kan zijn, daar nu de hele wereld met hetzelfde bezig is. Leveringsafspraken die niet nagekomen worden, dat soort zaken. Mooi voorbeeld is het testen in maart. Zelfs als we toen de GGD en labs op stoom hadden gehad zoals nu, is er een goede kans dat we geen materialen hadden, omdat Duitsland al massaal aan het testen was.
Ik ga er van uit dat iedereen die roept dat ze iets kunnen maar dat 'ze' (de overheid) er niet op in gaat zich groter en beter voor doet dan de werkelijkheid is. Inmiddels genoeg pannenkoeken bij TV-programma's gezien die dat beeld waar maken, voor en na 11 maart van dit jaar. De andere kant van het verhaal haalt TV niet en blijft dan hangen in een lokaal krantje.
[ Voor 9% gewijzigd door jadjong op 30-08-2020 07:24 ]
Captain hindsight to the rescue!!MoldyInko schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 07:45:
Achteraf is altijd makkelijk praten. We hebben al decennia geen epidemie gehad, we roepen al jaren dat de zorg te duur is en willen geen extra premie betalen. Je kunt niet alles hebben.
Voor wie denkt het beleid beter te kunnen doen:
YouTube: How to Think about Lockdowns [Q&A with Grey]
Vanaf ~50 seconden
TL;DW: nauwelijks informatie over een virus, honderden knoppen die allemaal aan elkaar zitten en waarvan de invloed onbekend is, en jij wordt niet beoordeeld op hoe je het deed met de informatie die je had.... Maar beoordeeld op wat je destijds deed met de informatie die we achteraf hebben.
Ik ben niet jaloers op de overheid momenteel.
Ben ik met je eens. Tegelijkertijd hebben we het niet over één of twee labs, maar over een stuk of honderd. Dan vind ik het vreemd dat Rutte aangeeft dat ze de capaciteit niet hebben, terwijl die er wel is.jadjong schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 07:02:
[...]
Ik ga er van uit dat iedereen die roept dat ze iets kunnen maar dat 'ze' (de overheid) er niet op in gaat zich groter en beter voor doet dan de werkelijkheid is. Inmiddels genoeg pannenkoeken bij TV-programma's gezien die dat beeld waar maken, voor en na 11 maart van dit jaar. De andere kant van het verhaal haalt TV niet en blijft dan hangen in een lokaal krantje.
Ik ben het met alle respect niet met jou eens.Waah schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 08:04:
[...]
Captain hindsight to the rescue!!
Achteraf is altijd makkelijk praten. We hebben al decennia geen epidemie gehad, we roepen al jaren dat de zorg te duur is en willen geen extra premie betalen. Je kunt niet alles hebben.
Voor wie denkt het beleid beter te kunnen doen:
YouTube: How to Think about Lockdowns [Q&A with Grey]
Vanaf ~50 seconden
TL;DW: nauwelijks informatie over een virus, honderden knoppen die allemaal aan elkaar zitten en waarvan de invloed onbekend is, en jij wordt niet beoordeeld op hoe je het deed met de informatie die je had.... Maar beoordeeld op wat je destijds deed met de informatie die we achteraf hebben.![]()
Ik ben niet jaloers op de overheid momenteel.
Nederland is een relatief klein land en het was ook een van de laatste landen die het virus binnen heeft gekregen. De afwachtende houding heeft ons gewoon de das omgedaan. Dat blijkt wel in maart waar iedereen verrast werd hoe snel het kon gaan.
De WHO en alle doch beperkte informatie heeft vaak genoeg aangegeven hoe besmettelijk en gevaarlijk dit virus kon zijn. Nederland dacht er goed op voorbereid te zijn. En ook hier namen wij weer een afwachtende houding aan.
Alles wat we hadden kunnen doen, hadden wel al veel eerder kunnen doen. Zoals mondkapjes, spullen voor laboratoria en extra voorraden inkopen. Duitsland is een mooi voorbeeld hoe het wel kan. Geen perfect voorbeeld want die is er niet. Italië kon in maart al het dubbele testen.
Dat jij dingen aanhaalt met mosterd na de maaltijd is leuk maar je neemt voor het gemak niet mee dat wij zelfs door Italië zijn gewaarschuwd het niet te onderschatten. En vrolijk nog internationale vluchten toelaten.. je kunt het gevolg al wel raden, ook hier was Nederland rijkelijk laat mee met het afsluiten van internationaal verkeer.
Dus waarom mensen gaan roeptoeteren dat achteraf makkelijk praten begrijp ik niet. Of je hebt het nieuws vanaf het begin niet gevolgd of je probeert gewoon wat krom is recht te praten. Nederland gaf zelf gemengde signalen af naar haar burgers toe.
Het gaat niet om het onbekende. Het gaat erom hoe je met de beperkte informatie toch maatregelen kunt treffen. Alle signalen wees er op hoe snel het kon gaan. En dat signaal is (meerdere malen) genegeerd.
Ik ben wel met jou eens dat wij blij mogen zijn dat we niet aan de knoppen hoeven te draaien en dat de situatie nu aan nemen zoals het is. En in dat opzicht doen wij het nu niet slecht.
Maar had had vooraf beter gekund?
Dat vind ik wel.
Ik heb verder niet veel toe te voegen aan jouw verhaal, maar deze reconstructie door RTL Nieuws over het begin van de Nederlandse coronacrisis is wel een aanrader: https://www.rtlnieuws.nl/...econstructie-kabinet-rivmMoldyInko schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:03:
[...]
Ik ben het met alle respect niet met jou eens.
Nederland is een relatief klein land en het was ook een van de laatste landen die het virus binnen heeft gekregen. De afwachtende houding heeft ons gewoon de das omgedaan. Dat blijkt wel in maart waar iedereen verrast werd hoe snel het kon gaan.
De WHO en alle doch beperkte informatie heeft vaak genoeg aangegeven hoe besmettelijk en gevaarlijk dit virus kon zijn. Nederland dacht er goed op voorbereid te zijn. En ook hier namen wij weer wen afwachtende houding aan.
Alles wat we hadden kunnen doen, hadden wel al veel eerder kunnen doen. Zoals mondkapjes, spullen voor laboratoria en extra voorraden inkopen. Duitsland is een mooi voorbeeld hoe het wel kan. Geen perfect voorbeeld want die is er niet. Italië kon in maart al het dubbele testen.
Dat jij dingen aanhaalt met mosterd na de maaltijd is leuk maar je neemt voor het gemak niet mee dat wij zelfs door Italië zijn gewaarschuwd het niet te onderschatten. En vrolijk nog internationale vluchten toelaten.. je kunt het gevolg al wel raden, ook hier was Nederland rijkelijk laat mee met het afsluiten van internationaal verkeer.
Dus waarom mensen gaan roeptoeteren dat achteraf makkelijk praten begrijp ik niet. Of je hebt het nieuws vanaf het begin niet gevolgd of je probeert gewoon wat krom is recht te praten. Nederland gaf zelf gemengde signalen af naar haar burgers toe.
Het gaat niet om het onbekende. Het gaat erom hoe je met de beperkte informatie toch maatregelen kunt treffen. Alle signalen wees er op hoe snel het kon gaan. En dat signaal is (meerdere malen) genegeerd.
Ik ben wel met jou eens dat wij blij mogen zijn dat we niet aan de knoppen hoeven te draaien en dat de situatie nu aan nemen zoals het is. En in dat opzicht doen wij het nu niet slecht.
Maar had had vooraf beter gekund?
Dat vind ik wel.
Voor de rest is het denk ik logisch dat het van tevoren niet makkelijk in te schatten is hoe de boel zich ontwikkeld en dat fouten dan onoverkomelijk zijn. Het allemaal wegzetten als 'achteraf is makkelijk praten' vind ik dan weer te makkelijk. Op die manier kan je wel alle kritiek makkelijk wegwuiven.
Ik ben het een keer met je eens.Soccer98 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:09:
[...]
Voor de rest is het denk ik logisch dat het van tevoren niet makkelijk in te schatten is hoe de boel zich ontwikkeld en dat fouten dan onoverkomelijk zijn.
Uiteraard en dat betwist ik ook niet.
Vooral de mondkapjes tekort in verpleegtehuizen en de verhalen die ik daar heb gehoord is vreselijk. Dit wens je echt niemand toe.
De afgelopen 7 dagen zijn de aantallen besmettingen met 2%-afgenomen t.o.v. een week eerder, met ongetwijfeld een hoger aantal testen, zal het positief-% waarschijnlijk wel weer zijn afgenomen.
Interessant is ook eens te kijken naar de IC-opnames:
in de periode maart/april was de gemiddelde ligduur 20.5 dagen, in mei/juni 16.3 dagen en in juli-augustus 9.5 dagen. (hoewel de personen die nu op de IC-liggen het cijfer van juli-augustus nog wat kunnen vertekenen)
Ook bijzonder is dat er nog 6 personen op de IC-liggen vanuit de periode maart/april (je zou bijna verwachten dat dat een registratie fout is).
Aangezien de IC-ligduur in begin factor 2 hoger lag en de IC-signaal-waarde op 10 per dag ligt (zoals vastgesteld in april), zou de IC-signaal waarde nu eigenlijk rond de 20 kunnen liggen.
Aangezien in heel augustus gemiddeld 3,1 nieuwe IC-opnames per dag zijn gemeld, zouden de aantallen besmettingen nog x7 kunnen voordat we ons ook maar enige zorgen hoeven te gaan maken.
Ik vind dan ook dat versoepelingen moeten komen op alle binnen/buiten-plekken waar je kortstondig bij iemand in de buurt komt (lees alle winkels en gewoon op straat), daar dus de 1.5-meter eraf.
En ook bizarre dingen als, wel samen sporten, maar daarna niet samen op de reservebank/kleedkamer eraf halen. Ook al die desinfectie-pompjes etc., de grootste clusters zijn nog steeds familie/feestjes etc., daar helpen die pompjes niets tegen.
Kortom, ga perspectief bieden, en haal de "weinig bijdragende" maatregelen eraf.
Ik merk in mijn omgeving dat zelfs de "trouwste" mensen klaar zijn met de "overbodige" regels en leidt dit tot een ongeremde groei? Nee.
note: bierviltje-berekeningen.
in de periode maart/april was de gemiddelde ligduur 20.5 dagen, in mei/juni 16.3 dagen en in juli-augustus 9.5 dagen. (hoewel de personen die nu op de IC-liggen het cijfer van juli-augustus nog wat kunnen vertekenen)
Ook bijzonder is dat er nog 6 personen op de IC-liggen vanuit de periode maart/april (je zou bijna verwachten dat dat een registratie fout is).
Aangezien de IC-ligduur in begin factor 2 hoger lag en de IC-signaal-waarde op 10 per dag ligt (zoals vastgesteld in april), zou de IC-signaal waarde nu eigenlijk rond de 20 kunnen liggen.
Aangezien in heel augustus gemiddeld 3,1 nieuwe IC-opnames per dag zijn gemeld, zouden de aantallen besmettingen nog x7 kunnen voordat we ons ook maar enige zorgen hoeven te gaan maken.
Ik vind dan ook dat versoepelingen moeten komen op alle binnen/buiten-plekken waar je kortstondig bij iemand in de buurt komt (lees alle winkels en gewoon op straat), daar dus de 1.5-meter eraf.
En ook bizarre dingen als, wel samen sporten, maar daarna niet samen op de reservebank/kleedkamer eraf halen. Ook al die desinfectie-pompjes etc., de grootste clusters zijn nog steeds familie/feestjes etc., daar helpen die pompjes niets tegen.
Kortom, ga perspectief bieden, en haal de "weinig bijdragende" maatregelen eraf.
Ik merk in mijn omgeving dat zelfs de "trouwste" mensen klaar zijn met de "overbodige" regels en leidt dit tot een ongeremde groei? Nee.
Hier ben ik het ook wel mee eens. Er mag wat mij betreft nu meer perspectief komen en de regering mag onderhand ook de kaarten op tafel leggen van wat de scenario's zijn. De Jonge heeft er al eentje: in de beginmaanden van 2021 komt het Oxford-vaccin, mits de tests een positief beeld geven.
En stel als dat niet zo is? Wat is dan het scenario volgens de regering? Doormodderen met de huidige regels tot het vaccin er wel is, wat in een wat pessimistischer scenario zomaar 2022 kan worden, is een optie, maar zeer ongewenst en eigenlijk onhaalbaar.
Je zal toch op een gegeven moment weer een samenleving moeten laten draaien. We hebben dit voorjaar zeer terecht hard op de rem getrapt, maar op een gegeven moment moet je de boel weer laten draaien. Economisch is het anders niet vol te houden. Elk doemscenario waar al een half jaar mee wordt geschermd, is ook afgewend zonder dat daar ingrijpende extra maatregelen voor genomen zijn (EDIT: hiermee doel ik dus op niet verder aangescherpte maatregelen na bijvoorbeeld de paasdrukte en Koningsdag). Wat betekent dat?
Ik vind het dan ook jammer om te zien dat er veel naar jongeren gewezen wordt, maar laten we wel wezen: zij betalen keihard de prijs van de coronacrisis. Niet op gezondheidsniveau, maar wel op bijvoorbeeld economisch niveau, net zoals bepaalde ondernemers. Jongeren zitten straks anderhalf jaar thuis, hebben gebrekkig online onderwijs, hebben een (studie)schuld van hier tot Tokio in recessietijd, zien hun kansen op een baan verminderd worden en als klap op de vuurpijl hebben ze dubbel zo veel moeite een woning te vinden, iets wat überhaupt al een flinke opgave was.
Ik ben daarnaast dan ook wel benieuwd hoe men (en dan bedoel ik andere landen) naar Zweden kijkt. Die hebben de boel nooit op slot gedaan, zo is het onderwijs grotendeels op de traditionele manier gebleven, en die doen het nu gewoon goed. In het begin hebben ze wel de prijs betaalt, maar ze doen het nu goed. Als je de gemiddelde coronacijfers van de afgelopen week tussen Zweden en Nederland pakt, dan zie je dat Zweden het in verhouding beter doet.
En stel als dat niet zo is? Wat is dan het scenario volgens de regering? Doormodderen met de huidige regels tot het vaccin er wel is, wat in een wat pessimistischer scenario zomaar 2022 kan worden, is een optie, maar zeer ongewenst en eigenlijk onhaalbaar.
Je zal toch op een gegeven moment weer een samenleving moeten laten draaien. We hebben dit voorjaar zeer terecht hard op de rem getrapt, maar op een gegeven moment moet je de boel weer laten draaien. Economisch is het anders niet vol te houden. Elk doemscenario waar al een half jaar mee wordt geschermd, is ook afgewend zonder dat daar ingrijpende extra maatregelen voor genomen zijn (EDIT: hiermee doel ik dus op niet verder aangescherpte maatregelen na bijvoorbeeld de paasdrukte en Koningsdag). Wat betekent dat?
Ik vind het dan ook jammer om te zien dat er veel naar jongeren gewezen wordt, maar laten we wel wezen: zij betalen keihard de prijs van de coronacrisis. Niet op gezondheidsniveau, maar wel op bijvoorbeeld economisch niveau, net zoals bepaalde ondernemers. Jongeren zitten straks anderhalf jaar thuis, hebben gebrekkig online onderwijs, hebben een (studie)schuld van hier tot Tokio in recessietijd, zien hun kansen op een baan verminderd worden en als klap op de vuurpijl hebben ze dubbel zo veel moeite een woning te vinden, iets wat überhaupt al een flinke opgave was.
Ik ben daarnaast dan ook wel benieuwd hoe men (en dan bedoel ik andere landen) naar Zweden kijkt. Die hebben de boel nooit op slot gedaan, zo is het onderwijs grotendeels op de traditionele manier gebleven, en die doen het nu gewoon goed. In het begin hebben ze wel de prijs betaalt, maar ze doen het nu goed. Als je de gemiddelde coronacijfers van de afgelopen week tussen Zweden en Nederland pakt, dan zie je dat Zweden het in verhouding beter doet.
[ Voor 11% gewijzigd door Soccer98 op 30-08-2020 10:41 ]
ik ben er een beetje klaar mee dat heel veel mensen op die plekken die jij wil versoepelen steeds maar weer te dicht in de buurt komen.geenstijl schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:13:
Het kan niet zo zijn dat anderen een onnodig risico gaan nemen voor mijn gezondheid door naast me te gaan staan.
Als we die redenatie doortrekken (en de kans een beetje meenemen dat je besmet wordt in de winkel/supermarkt/buiten door iemand met zo goed als geen klachten), wil jij dus ook niet dat anderen in een auto rijden als jij in de buurt bent, stap je nooit in een vliegtuig, zit je nooit op het terras als mensen in jouw buurt roken en sta je nooit op een huishoudtrapje in huis?aljooge schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:31:
[...]
ik ben er een beetje klaar mee dat heel veel mensen op die plekken die jij wil versoepelen steeds maar weer te dicht in de buurt komen.
Het kan niet zo zijn dat anderen een onnodig risico gaan nemen voor mijn gezondheid door naast me te gaan staan.
Mijn vraag is: wanneer kan volgens jou verder versoepeld worden in de volgende situaties:
1) Vaccin per 1 maart 2021
2) Vaccin per 1 juli 2021
3) Vaccin per 1 december 2021
4) Geen vaccin
Er gaat geen datum zijn dat HET vaccin er is en dat Corona in 1 klap de wereld uit is.geenstijl schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:46:
[...]
Als we die redenatie doortrekken (en de kans een beetje meenemen dat je besmet wordt in de winkel/supermarkt/buiten door iemand met zo goed als geen klachten), wil jij dus ook niet dat anderen in een auto rijden als jij in de buurt bent, stap je nooit in een vliegtuig, zit je nooit op het terras als mensen in jouw buurt roken en sta je nooit op een huishoudtrapje in huis?![]()
Mijn vraag is: wanneer kan volgens jou verder versoepeld worden in de volgende situaties:
1) Vaccin per 1 maart 2021
2) Vaccin per 1 juli 2021
3) Vaccin per 1 december 2021
4) Geen vaccin
Er komen verschillende vaccins, op verschillende momenten, met een verschillende beschermende werking.
Vervolgens heb je nog het vraagstuk van distributie: welke groepen eerst, welke vervolgens, 1 of 2 (of nog meer) shots nodig etc.
De effecten van deze uitrol zullen op termijn de verspreiding dempen, en leiden tot normalisatie van huidige maatregelen.
Laten we eerst maar eens even kijken hoe we de herfst / winter in gaan, test-capaciteit opschalen en dan kijken hoe de verspreidingsvlag er bij hangt.
Zijn er hier Belgen? Ik wil over een paar weken de Vennbahn affietsen, dus moet ik dat prachtige Passenger Locator Form invullen. Dat kan echter niet, want fietsen is geen optie. Ook veranderd de verblijfslocatie natuurlijk elke dag (en een aantal zitten in Duitsland). Ik bedenk me nu dat ik wegens de grenssituatie van de route op geen enkel moment meer dan 48u in Belgie zal zijn. Gewoon niet invullen dan?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Verwijderd
Hoe kom jij op die ligduurdagen? (welke data?) ik kreeg op basis van de Nice-data ook hrt idee dat mensen er minder lang liggen, maar dat kan ook deels door leeftijd komen.geenstijl schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:13:
De afgelopen 7 dagen zijn de aantallen besmettingen met 2%-afgenomen t.o.v. een week eerder, met ongetwijfeld een hoger aantal testen, zal het positief-% waarschijnlijk wel weer zijn afgenomen.
Nice brengt elke 2 3 weken rapportages uit.Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:16:
[...]
Hoe kom jij op die ligduurdagen? (welke data?) ik kreeg op basis van de Nice-data ook hrt idee dat mensen er minder lang liggen, maar dat kan ook deels door leeftijd komen.
Dat lag een stuk genuanceerder. In het Noorden had men een mix van apparatuur, waardoor de specifieke tekorten (ik meen van Roche) minder speelden. Wat vooral speelde was dat men in het zuiden mensen die getest *moesten* worden niet kon testen wegens tekorten, en men in Groningen doodleuk riep alles en iedereen te testen. De ‘politieke spelletjes en RIVm onwil’ bekruipt me (op basis van wat ik hier intern hoor) nogal het gevoel van dat dit meer framing is dan realiteit; wat niet hetzelfde is als stellen dat er geen fouten zijn gemaakt.PalingDrone schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 01:54:
[...]
Volgens mij hadden de noordelijke provincies destijds rond maart materiaal genoeg om op eigen initiatief flink te gaan testen, kan mij nog prima herinneren hoe zij door de rest van het land nagefloten werden en besmukt omdat zij gezond verstand lieten prevaleren boven politieke spelletjes. Daar moet je blijkbaar lef voor hebben en in het noorden kozen ze hun eigen weg dwars tegen de toenmalige RIVM onwil in.
https://stichting-nice.nl/COVID_rapport.pdfVerwijderd schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:16:
[...]Hoe kom jij op die ligduurdagen? (welke data?) ik kreeg op basis van de Nice-data ook hrt idee dat mensen er minder lang liggen, maar dat kan ook deels door leeftijd komen.
Gemiddelde leeftijd: (SD)
Maart-April 63.7 (11.7)
Mei-Juni 63.3 (13.5)
Juli-Augustus 63.7 (14.4)
Zo groot is Nederland niet, je maakt mij niet wijs dat wanneer ze patiënten over het land kunnen verspreiden dat ze dat met testsamples niet kunnen wanneer er in Groningen blijkbaar geen tekorten zijn.ijdod schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:23:
[...]
Dat lag een stuk genuanceerder. In het Noorden had men een mix van apparatuur, waardoor de specifieke tekorten (ik meen van Roche) minder speelden. Wat vooral speelde was dat men in het zuiden mensen die getest *moesten* worden niet kon testen wegens tekorten, en men in Groningen doodleuk riep alles en iedereen te testen. De ‘politieke spelletjes en RIVm onwil’ bekruipt me (op basis van wat ik hier intern hoor) nogal het gevoel van dat dit meer framing is dan realiteit; wat niet hetzelfde is als stellen dat er geen fouten zijn gemaakt.
Groningen ging duidelijk zijn eigen gang en tegen het landelijk beleid in.
@PalingDrone inderdaad, en dat is dus uiteindelijk ook gebeurt. Dat had beter gecoördineerd moeten worden, en dat had men bv ook aan kunnen bieden. Het was de toon die de muziek maakte. En die toon was mijns inziens meer ‘sucks to be you’ dan ‘we’re doing the right thing against the odds’, zeg maar.
Wat men uiteindelijk deed was daarbij niet eeens heel afwijkend van de rest van het land. De soep werd dus ook nogal heet opgediend. Iets waar een paar profs daar in de corona context wel meer last van hebben.
Wat men uiteindelijk deed was daarbij niet eeens heel afwijkend van de rest van het land. De soep werd dus ook nogal heet opgediend. Iets waar een paar profs daar in de corona context wel meer last van hebben.
Status 30-08
Positief getest 70.140, toename: 508
Ziekenhuisopnames 12.166 (17,3% van positief getest), toename: 3
IC-opnames 3.030 (4,3% van positief getest)
Overleden 6.224 (8,9% van positief getest), toename: 0
Ik ben wel benieuwd naar percentage positief cijfers. Met name ziekenhuiscijfers zijn wel heel positief omdat daar eigenlijk geen verborgen gevallen zijn.Bloodclot schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:28:
[...]
Status 30-08
Positief getest 70.140, toename: 508
Ziekenhuisopnames 12.166 (17,3% van positief getest), toename: 3
IC-opnames 3.030 (4,3% van positief getest)
Overleden 6.224 (8,9% van positief getest), toename: 0
Bron: nu.nl coronablog.Recordaantal van 160.000 coronatests in een week tijd
In de afgelopen week zijn wederom meer coronatesten uitgevoerd ten opzichte van de week ervoor. In de week van 24 tot en met 30 augustus hebben de GGD's in totaal 163.572 tests uitgevoerd. Dat is een stijging van ruim 16 procent ten opzichte van de week van 17 tot en met 23 augustus, toen dat aantal testen op 140.432 stond.
16% meer tests, aantal besmettingen gelijk gebleven. Prima.
Dus procentueel zitten we nog steeds in een dalende trend. Zouden we zo maar in september of begin oktober wat versoepelingen krijgen?autje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:24:
[...]
Bron: nu.nl coronablog.
16% meer tests, aantal besmettingen gelijk gebleven. Prima.
Ik weet dat er komende maand wel 1 of 2 evenementen alweer doorgaan, dus ik ben eens heel benieuwd hoe die invloed gaan hebben op de cijfers.
Je ziet sowieso dat er al steeds meer mogelijk is, ook met de huidige regels.Stoney3K schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:28:
[...]
Dus procentueel zitten we nog steeds in een dalende trend. Zouden we zo maar in september of begin oktober wat versoepelingen krijgen?
Ik weet dat er komende maand wel 1 of 2 evenementen alweer doorgaan, dus ik ben eens heel benieuwd hoe die invloed gaan hebben op de cijfers.
Bijvoorbeeld spelprogramma's op TV. Daar was sinds maart geen publiek meer te bespeuren. Nu zie je bij veel programma's weer publiek terugkeren.
Ook zag ik van het weekend een concert oid langskomen op TV. Ook daar was weer publiek bij.
In bijvoorbeeld de Ziggo Dome zijn nu zit concerten.
Voetbalstadions zijn ook deels gevuld met publiek.
De huidige regels zijn, in tegenstelling wat die wappies in Berlijn je wilden doen geloven, bij lange na geen lockdown. Met de huidige regels is er al best veel mogelijk.
Hopelijk wordt dat snel nog wat soepeler, zeker buitenevenementen als voetbalwedstrijden in open stadions of openluchtconcerten.
Ik zie ook in Eindhoven dat de cafés nog behoorlijk gevuld zijn, alleen de tenten die vooral op danspubliek draaien of waar normaal live muziek is, dat die leeg blijven omdat ze gewoon nog geen optredens mogen/kunnen organiseren. Ik vraag me ook af of je dat moet doen, maar de terrassen zitten elke vrijdag en zaterdag tot aan de rand vol.
Geeft mij toch echt de indruk dat het risico op besmetting buiten echt te verwaarlozen is.
Geeft mij toch echt de indruk dat het risico op besmetting buiten echt te verwaarlozen is.
[ Voor 12% gewijzigd door Stoney3K op 31-08-2020 13:39 ]
Dat wistten we toch al sinds 1 juni met die demonstratie op de Dam?Stoney3K schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:39:
Ik heb dat in Berlijn niet gevolgd, maar technisch gezien hebben we in Nederland nooit een 'echte' lockdown gehad. Naar je werk gaan bijvoorbeeld is nooit een probleem geweest.Drardollan schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:35:
De huidige regels zijn, in tegenstelling wat die wappies in Berlijn je wilden doen geloven, bij lange na geen lockdown.
[ Voor 42% gewijzigd door RodeStabilo op 31-08-2020 14:20 ]
Nieuwe week, zelfde cijfers.
Positief getest 70.667, toename: 527
Ziekenhuisopnames 12.177 (17,2% van positief getest), toename: 11
IC-opnames 3.035 (4,3% van positief getest)
Overleden 6.224 (8,8% van positief getest), toename: 0
Bron
Amsterdam +107
Den Haag +60
Rotterdam +31
Utrecht +18
Tilburg +15
28 gemeentes met +4 of meer.
Bron
Amsterdam +107
Den Haag +60
Rotterdam +31
Utrecht +18
Tilburg +15
[ Voor 17% gewijzigd door autje op 31-08-2020 14:40 ]
Is het doordat het buiten is, of omdat men op een terras toch op een stoeltje zit met wat afstand?Stoney3K schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:39:
Ik zie ook in Eindhoven dat de cafés nog behoorlijk gevuld zijn, alleen de tenten die vooral op danspubliek draaien of waar normaal live muziek is, dat die leeg blijven omdat ze gewoon nog geen optredens mogen/kunnen organiseren. Ik vraag me ook af of je dat moet doen, maar de terrassen zitten elke vrijdag en zaterdag tot aan de rand vol.
Lijkt me wel een essentieel onderscheid.
Hoewel de laatste keer dat ik in Eindhoven was het meer een staande receptie leek
Als je Willem Engel en Maurice de Hond moet geloven wel, maar het RIVM is daar natuurlijk een stuk voorzichtiger in.RodeStabilo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:18:
[...]
Dat wistten we toch al sinds 1 juni met die demonstratie op de Dam?![]()
Het lijkt er op dat we het hier mee moeten doen wat betreft besmettingen elke dag. Afname lijkt er niet in te zitten enorme toename ook niet.autje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:28:
Nieuwe week, zelfde cijfers.
Bron
Amsterdam +107
Den Haag +60
Rotterdam +31
Utrecht +18
Tilburg +17
Westland +10
Zolang het aantal test nog steeds stijgt (en dat doet het), op zich niks mis mee.TrailBlazer schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:53:
[...]
Het lijkt er op dat we het hier mee moeten doen wat betreft besmettingen elke dag. Afname lijkt er niet in te zitten enorme toename ook niet.
Wat ik wel slecht vind (en om te lachen) is dat de overheid graag zag dat er meer mensen zich zouden laten testen , in de weken dat het rond de 100k tests lag.
En dan gaan meer mensen zich laten testen, komen ze na een paar weken toename capaciteit te kort
Nu hoor je ze dus niet meer
En dan gaan meer mensen zich laten testen, komen ze na een paar weken toename capaciteit te kort

Nu hoor je ze dus niet meer

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 31-08-2020 14:59 ]
Lees inderdaad dat er weer zon 15% meer getest is afgelopen week. Toch gek dat dat zo toeneemt meer verkoudheid in het land?autje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:53:
[...]
Zolang het aantal test nog steeds stijgt (en dat doet het), op zich niks mis mee.
Mensen die terugkomen van vakantie? Wilde gok hoor.TrailBlazer schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:02:
[...]
Lees inderdaad dat er weer zon 15% meer getest is afgelopen week. Toch gek dat dat zo toeneemt meer verkoudheid in het land?
Dat zou best eens kunnen, ik moet eerlijk zeggen tot vorige week kan ik me eigenlijk niet voor de geest halen dat er een bewindspersoon was dat thuis zat met verkoudheidsklachten. Misschien waren ze er wel, en kwam het nu in beeld omdat Hoekstra bij de persco moest zijn. Maar nu is ook Vijlbrief thuis vanwege verkoudheid.TrailBlazer schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:02:
[...]
Lees inderdaad dat er weer zon 15% meer getest is afgelopen week. Toch gek dat dat zo toeneemt meer verkoudheid in het land?
Misschien dat het nu zo gespeeld wordt (in de openbaarheid) om de regels nog een beetje onder de aandacht te brengen. Maar het viel me tijdens de persco al op dat het zich zo in de openbaarheid afspeelde.
Aanvulling:
Als ik kijk naar de Nivel cijfers zie ik die stijging van 15% overigens nog niet echt tekenen maar die peiling loopt als ik het goed zie nog een week achter, dus misschien dat we die piek/toename dan volgende week in het overzicht gaan zien.
https://www.nivel.nl/nl/n...ronder-griep-surveillance
@autje zou overigens ook helemaal gelijk kunnen hebben dat de piek afkomstig is van vakantievierders die voor de zekerheid naar de teststraat gaan. (met of zonder daadwerkelijke klachten) In dat geval zal het aantal testen dan over uiterlijk 14 dagen een daling moeten laten zien.
[ Voor 30% gewijzigd door TIGER1125 op 31-08-2020 15:16 ]
Ik zou het niet te verwaarlozen noemen. Het is in ieder geval een stuk lager risico dan met 25k binnen in de Ziggo Dome mee schreeuwen met Metallica.Stoney3K schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:39:
Maar we lopen buiten wel echt een stuk minder risico, dat ben ik direct met je eens. Met de juiste maatregelen zou er veel meer mogelijk moeten zijn ondertussen.
Nee, al zou je wel vraagtekens kunnen stellen bij de groep die zich laat testen. Hoe minder symptomen die hebben, bijvoorbeeld omdat ze zich voor de zekerheid willen laten testen, hoe gunstiger dit is voor het % besmet. Het zegt alleen minder over het totaal aantal werkelijk besmette mensen.autje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:53:
[...]
Zolang het aantal test nog steeds stijgt (en dat doet het), op zich niks mis mee.
Zolang het totaal aantal aangetoonde besmettingen echter niet toeneemt, zal ook het aantal werkelijke besmette mensen waarschijnlijk niet toenemen. Dus geen reden tot zorg, maar ook niet tot juichen.
Ziekenhuis- en IC blijven de zuiverste graadmeter, maar helaas ook een trage.
[ Voor 5% gewijzigd door blissard op 31-08-2020 15:33 ]
In eerste instantie dacht ik nog "mooi, als we dan toch afstand houden hebben we gelijk een winter zonder veel verkoudheid en griep". Maar zo werkt het niet, want zo'n verkoudheid word wel prima overgebracht door kinderen. En die zitten samen zonder 1,5 meter afstand naast elkaar in de schoolbanken.TIGER1125 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:10:
[...]
Dat zou best eens kunnen, ik moet eerlijk zeggen tot vorige week kan ik me eigenlijk niet voor de geest halen dat er een bewindspersoon was dat thuis zat met verkoudheidsklachten. Misschien waren ze er wel, en kwam het nu in beeld omdat Hoekstra bij de persco moest zijn. Maar nu is ook Vijlbrief thuis vanwege verkoudheid.
Misschien dat het nu zo gespeeld wordt (in de openbaarheid) om de regels nog een beetje onder de aandacht te brengen. Maar het viel me tijdens de persco al op dat het zich zo in de openbaarheid afspeelde.
Volgens recent onderzoek (geen preprint, maar geaccepteerd) zijn kinderen blijkbaar mogelijk toch net zo besmettelijk met covid-19. Dat gaat nog interessant worden.....Yucon schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:32:
[...]
In eerste instantie dacht ik nog "mooi, als we dan toch afstand houden hebben we gelijk een winter zonder veel verkoudheid en griep". Maar zo werkt het niet, want zo'n verkoudheid word wel prima overgebracht door kinderen. En die zitten samen zonder 1,5 meter afstand naast elkaar in de schoolbanken.
Ze worden wel minder ziek, maar oh oh oh die arme docenten.
[edit]
Ik kan niet zoveel zeggen over hoe goed de impact factor in dat vakgebied is, maar in die van mij is een kleine 4 heel erg hoog
[ Voor 9% gewijzigd door Adlermann op 31-08-2020 15:50 ]
Verwijderd
De verspreiding van Rhinovirusjes gaat vrolijk door... waarschijnlijk ligt de R waarde daarvan nog wat hoger dan Corona. De griep zou wel eens flink minder kunnen zijn als we ons netjes aan de regeltjes houden.Yucon schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:32:
[...]
In eerste instantie dacht ik nog "mooi, als we dan toch afstand houden hebben we gelijk een winter zonder veel verkoudheid en griep". Maar zo werkt het niet, want zo'n verkoudheid word wel prima overgebracht door kinderen. En die zitten samen zonder 1,5 meter afstand naast elkaar in de schoolbanken.
We kunnen morgenavond gezellig weer voor de buis kruipen: er komt weer een persconferentie.
Mja dan had je de impact daarvan in mei en juni zichtbaar moeten zijn toen de basisscholen weer open gingen. Het effect was toen dat hele tendens was dat het aantal besmettingen ondanks opening basisscholen fors terugliep dus iets klopt er niet. Complete gezinnen hadden dan besmet moeten zijn geweest en dat is in zijn geheel niet gebeurd.Adlermann schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:47:
[...]
Volgens recent onderzoek (geen preprint, maar geaccepteerd) zijn kinderen blijkbaar mogelijk toch net zo besmettelijk met covid-19. Dat gaat nog interessant worden.....
Ze worden wel minder ziek, maar oh oh oh die arme docenten.
[edit]
Ik kan niet zoveel zeggen over hoe goed de impact factor in dat vakgebied is, maar in die van mij is een kleine 4 heel erg hoog
[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 31-08-2020 16:18 ]
Ware het niet dat het toen ongeveer het dal in het aantal besmettelijke personen in NL betrof. Dat wordt nog weleens vergeten in de impact van de versoepelingen.Miki schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:17:
[...]
Mja dan had je de impact daarvan in mei en juni zichtbaar moeten zijn toen de basisscholen weer open gingen. Het effect was toen dat hele tendens was dat het aantal besmettingen ondanks opening basisscholen fors terugliep dus iets klopt er niet. Complete gezinnen hadden dan besmet moeten zijn geweest en dat is in zijn geheel niet gebeurd.
Ik lees in de studie alleen:Adlermann schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:47:
[...]
Volgens recent onderzoek (geen preprint, maar geaccepteerd) zijn kinderen blijkbaar mogelijk toch net zo besmettelijk met covid-19. Dat gaat nog interessant worden.....
This study reveals that children may be a potential source of contagion in the SARS-CoV-2 pandemic in spite of milder disease or lack of symptoms, and immune dysregulation is implicated in severe post-infectious MIS-C.
En dus niet dat ze net zo besmettelijk zijn.
Eh... dan nog zijn ruim 8 weken de scholen open geweest. Ook werden in die periode de vele buitensporten voor jonge kinderen hervat. Het effect had meetbaar moeten zijn geweest hoe klein het aantal besmettingen ook is geweest in Nederland.MikeyMan schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:25:
[...]
Ware het niet dat het toen ongeveer het dal in het aantal besmettelijke personen in NL betrof. Dat wordt nog weleens vergeten in de impact van de versoepelingen.
JAMA is 45, The Lancet is 60, NEMJ is 75... als je cynisch bent, en ziet wat er zelfs bij de grotere namen momenteel doorheen glipt...Adlermann schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:47:
[...]
[edit]
[ Voor 21% gewijzigd door ijdod op 31-08-2020 19:05 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic