Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.624 views

Onderwerpen

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mr.Joker schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:49:
[...]

Grootste verspreiding tijdens winkelen? Bron?
Het is de plek waar je met de meeste nieuwe mensen mee in contact komt. Er is geen bewijs, dat kan er ook niet zijn omdat BCO dit niet kan registreren zonder dat de corona app veel gebruikt wordt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ijdod schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:51:
@MikeyMan Volgens mij mag dat gewoon, en heb ik ook op meerdere plaatsen (waaronder hier) zien gebeuren. De vraag is welke conclusie je er aan wilt verbinden.
Nou het is in die zin relevant dat je communicatie en maatregelen kunt afstemmen op je publiek.

En misschien op de feestdagenkalender.

Maarja, tegenwoordig is het al discriminatie als je er over na durft te denken geloof ik :X

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 20-08-2020 13:11 ]

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:41
Nou, de zorgbonden zijn pissed off na gisteren. https://www.fnv.nl/nieuws...brief-beloning-zorgsector

Benieuwd hoe dit zich verhoudt bij de toenemende COVID cijfers. Wordt een spannende prinsjesdag denk ik zo

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:55:
[...]

Het is de plek waar je met de meeste nieuwe mensen mee in contact komt.
Alleen is de netto contact-tijd met afzonderlijke mensen in een winkel wel het kortste.

Dan zou het OV ook een enorme besmettingsbron moeten zijn.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Leon Zwiers schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:02:
Nou, de zorgbonden zijn pissed off na gisteren. https://www.fnv.nl/nieuws...brief-beloning-zorgsector

Benieuwd hoe dit zich verhoudt bij de toenemende COVID cijfers. Wordt een spannende prinsjesdag denk ik zo
Ik vind dat deze discussie nogal eendimensionaal gevoerd wordt eerlijk gezegd. Ook vanuit de FNV wat veel focus op het beloningsbeleid. Terwijl er m.i. veel meer kan worden verbeterd...

Overigens, stukje perspectief:
Verpleegkundige verdient meer dan agent, en even veel als basisschoolleraar - https://nos.nl/l/2344685

Maargoed, wellicht leent dit zich meer voor een algemeen beloningen in de publieke sector topic.

@Stoney3K dat is het wellicht ook, maar niet te traceren. Hoewel het wel interessant is om na te gaan hoeveel besmette mensen er de afgelopen week zijn wezen winkelen of met OV zijn geweest.
Maargoed, zelfs turven hoeveel contacten er per besmetting zijn is teveel gevraagd begreep ik. Het is maar goed dat we er HBOers op zetten! :X

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 20-08-2020 13:09 ]

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-10 14:02
Stoney3K schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:02:
[...]
Dan zou het OV ook een enorme besmettingsbron moeten zijn.
Een mondkapje is in dat opzicht niet voor niets verplicht in de trein, tram, bus en metro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

eric.1 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:08:
[...]

Een mondkapje is in dat opzicht niet voor niets verplicht in de trein, tram, bus en metro.
Tuurlijk, want dat is een ondoordringbare barrière waardoor besmetting spontaan onmogelijk wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
eric.1 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:08:
Dat zal grotendeels gedaan zijn voor het gevoel. We gooiden het OV weer helemaal open, dat is dan een merkwaardige boodschap dat je daar wel als sardientjes in een blikje weer mag zitten. Dus met een mondkapje erbij lijkt het een wat betere boodschap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-10 23:47

Grvy

Bot

@Stoney3K inderdaad tot wel 98%.

Het zou je trouwens sieren om eens wat minder 'gevoelsmatige' meningen te uiten..

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Bij iemand met klachten. En (heel belangrijk) bij juist gebruik én het houden van afstand.

Niet als het verkocht wordt als "Mondkapje op, dan mogen de treinen weer vol", en als mensen mondkapjes alleen maar 'om het verplicht' gaan dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
MikeyMan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:06:
[...]

Ik vind dat deze discussie nogal eendimensionaal gevoerd wordt eerlijk gezegd. Ook vanuit de FNV wat veel focus op het beloningsbeleid. Terwijl er m.i. veel meer kan worden verbeterd...

Overigens, stukje perspectief:
Verpleegkundige verdient meer dan agent, en even veel als basisschoolleraar - https://nos.nl/l/2344685

Maargoed, wellicht leent dit zich meer voor een algemeen beloningen in de publieke sector topic.

@Stoney3K dat is het wellicht ook, maar niet te traceren. Hoewel het wel interessant is om na te gaan hoeveel besmette mensen er de afgelopen week zijn wezen winkelen of met OV zijn geweest.
Maargoed, zelfs turven hoeveel contacten er per besmetting zijn is teveel gevraagd begreep ik. Het is maar goed dat we er HBOers op zetten! :X
Jammer alleen dat dit stukje van de NOS niet overeenkomt met de werkelijkheid :P . Verpleegkundigen regulier ziekenhuis verdienen minder, trede 12 schaal 50 (waar 30% van de plegen inzit is de bruto max 3774 euro vanaf volgend jaar januari na die 3% verhoging en schaal 45 (waar de rest reguliere plegen inzit 3322 bruto. Ja daar komt ongeveer 150-300 euro ORT per maand bij, afhankelijk van welke diensten. Maar hoe een regulier pleeg ooit aan 4200 euro moet komen, geen idee. Het IC salaris klopt wel ongeveer, maar dan ga je ervanuit dat je elke week wel een zondagsdienst werkt (gebeurt niet) aangezien je dan wel heel veel ORT moet binnenharken om aan het bedrag te komen.

Ik weet niet hoe ze het uitgezocht hebben, maar een blik op mijn jaaropgaaf en die van mijn vrouw laten een heel ander bedrag zien dan wat de NOS schetst. En ja, we werken full time (bijna niet meer, gaan allebei minder werken, en ik ga waarschijnlijk detacheren) of de politie en leraren salarissen kloppen, geen idee.

Beetje jammer van de NOS. Maar je punt klopt verder wel, de vakbonden staren zich nu wel blind op het salaris, omdat het in de kamer ook constant daarover gaat, dat wel, maar ze mogen ook wel eens de andere geluiden over werkdruk, regeldruk en werkplezier meer naar voren halen.

• eric.1
Stoney3K schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:16:
[...]

Tuurlijk, want dat is een ondoordringbare barrière waardoor besmetting spontaan onmogelijk wordt.
Lekkere constructieve houding.
Het mondkapje kan bij goed gebruik het risico verkleinen dat druppels uit mond en neus worden verspreid naar de omgeving. Het is geen vervanging van, maar een aanvulling op de geldende hygiënemaatregelen.
Niemand praat over een ondoordringbare barrière.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 11:37
TrailBlazer schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:50:
Ik ben helemaal niet voor meer regels, maar als ik gezinnen met twee kinderen in de supermarkt zie of een bejaard echtpaar. Dan denk ik wel kom op dit is zo’n beetje de minst erge regel om je aan te houden.

Gisteren al in het slowchat topic gepost dat mijn kapster een collega omhelst die net terug is van vakantie. Kom op probeer je minimaal aan dit soort basisdingen te houden.
Hoe moet een alleenstaande ouder het dan doen? Kinderen van een jaar of 5,6 maar thuis laten? Of in de auto waar het 50 graden wordt op een parkeerterrein? De duo's met twee karretjes stoor ik me veel meer aan, die blokkeren naast elkaar een gangpad voor 'overleg'.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Stoney3K schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:48:
[...]

Nee, stel je voor, als we daadwerkelijk nuttige statistieken bij gaan houden dan is het racistisch.

Het Offerfeest heeft ook niet plaatsgevonden, dat waren gewoon "thuisfeestjes".
Imho is er niks racistisch aan als je gewoon je beleid hiermee efficienter kan maken.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Señor Sjon schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:28:
[...]

Hoe moet een alleenstaande ouder het dan doen? Kinderen van een jaar of 5,6 maar thuis laten? Of in de auto waar het 50 graden wordt op een parkeerterrein? De duo's met twee karretjes stoor ik me veel meer aan, die blokkeren naast elkaar een gangpad voor 'overleg'.
Ik heb het hier over 2 ouders en 2 kinderen. Ik heb er ook twee thuislopen dus ik weet dat jer af en toe niet aan ontkomt. Dan nog snap ik niet van de ouders en de winkel dat ze die kleine k karretjes nog hebben staan.

[ Voor 17% gewijzigd door TrailBlazer op 20-08-2020 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Señor Sjon schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:28:
[...]

Ik vind sowieso dat een supermarkt geen speeltuin is voor kinderen. Maar ik snap ook dat je kinderen thuis laten heel vaak gewoon niet mogelijk is.

Als je alleen nu met je hele gezin gaat winkelen omdat je even 'een uitje' wil dan ben je IMO verkeerd bezig.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 20-08-2020 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:19

Agent47

I always close my contracts.

TrailBlazer schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:50:
Ik ben helemaal niet voor meer regels, maar als ik gezinnen met twee kinderen in de supermarkt zie of een bejaard echtpaar. Dan denk ik wel kom op dit is zo’n beetje de minst erge regel om je aan te houden.

Gisteren al in het slowchat topic gepost dat mijn kapster een collega omhelst die net terug is van vakantie. Kom op probeer je minimaal aan dit soort basisdingen te houden.
En daar zit nou precies het probleem. 90% ( natte vinger getal) van de mensen denkt zo. " Ach die ene knuffel" "Ach die ene keer dat ik samen naar de winkel ga" "Als ik alleen naar de winkel ga en geef m'n vrouw een kus heeft die het toch, kunnen we net zo goed samen gaan" etc :/

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10 10:35

Mfpower

In dubio

Lethalis schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:43:
[...]

Fixed that for you. Had meteen alle vluchten van en naar China stopgezet wereldwijd en we hadden een klein kansje gehad.
Ja, idd maar ik riep dat toen ook al.
Het virus is hier en het blijft hier. Ik word er ook niet vrolijk van, maar wat wil je er nu nog aan doen? Iedereen opsluiten? Maskers, spatschermen en handschoenen aan? (totdat deze op zijn, is nu al bijna zo) Ook het massaal testen van iedereen gaat op den duur niet meer, omdat daar de spulletjes voor opraken.
Ik verwacht eigenlijk alleen meer maatregelen binnen de scholen, met name distancing. Dat lukt in het buitenland ook. Verder heb je gelijk, het virus is hier.
Ik ben best wel sceptisch richting vaccins, maar dat is nog 1 van de weinige opties die we hebben (mits goed getest en veilig natuurlijk, en zal op zijn vroegst volgend jaar zijn)
Ja ik ben ook sceptisch, met name omdat de langetermijneffecten natuurlijk niet bekend zijn als het er snel is.
...
Misschien dat mijn insteek "jongere mensen zijn belangrijker dan ouderen" niet door velen wordt gedeeld, maar ik heb echt zoiets van "die ouderen hebben al een heel leven achter de rug". Verpest het dan niet voor de jeugd.
Ik deel dat helemaal niet. Is dat omdat jij een jongere bent en niet in de risicogroep zit? Ouderen hebben betekenis en toegevoegde waarde. Mijn schoonmoeder is de oma van mijn kinderen en belangrijk voor ons. Mijn ouders leven niet meer en dat is een dagelijks gemis. Onze maatschappij heeft bijzonder weinig respect voor ouderen vind ik. Kijk, het leven is eindig, dat besef ik me ook wel. Ook is er een verhoogd risico door het virus, maar een klein beetje meer effort kunnen we toch wel van elkaar verwachten? Daarom zie ik dat gedoe op die middelbare scholen zo somber in. Laaghangend fruit is het, en dat doen we gewoon niet!

En ik ben de eerste die zegt dat de maatregelen zelf ook niet goed zijn voor de mens, laat dat wel wezen. Het is gewoon een fuik waar we in zitten die we moeten optimaliseren. IMHO kan er nog meer geoptimaliseerd worden (dwz: mogelijkheden genereren zoals scholen open met passende maatregelen). Maar het lijkt er op dat het RIVM/OMT hetzelfde denkt over onze ouderen.
Daarnaast lijkt het ook nog vooral dikke mensen te raken met bijbehorende leefstijlziektes (diabetes, hartproblemen, etc). Tsja. Tijd om gezonder te gaan eten en meer te bewegen zou ik zeggen, stelletje lamzakken.
Mja.. voor sommige aandoeningen wel, maar nierpatienten, auto-immuunziekten, ik kan nog wel wat zaken noemen die niet leefstijl gerelateerd zijn waarbij je toch in de risico groep komt. Mijn vrouw zit helaas in een van die categorieën. Maar ik wil onze kids ook school niet onthouden - maatregelen op school zouden zo'n optimalisatie zijn, maar helaas.
Ook als ik zo'n Hubert Bruls zie, man o man. Ja logisch dat die bang is voor Corona.

[/rant] :P
Haha >:)

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Tsjah aan de andere kant... de supermarkten waar ik kom doen ook nu nog 0.0 moeite. In het begin stonden er medewerkers om alles schoon te maken. Nu staat er als je geluk hebt een tafeltje met een keukenrol en een spraytje.

Niet zo vreemd dat men dan denkt 'oh dan kan ik met mijn gezin ook wel samen boodschappen doen'

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 11:37
En de zelfscan werd nog schoongemaakt, dat gebeurt ook al even niet meer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of het ermee te maken heeft weet ik niet, maar bij de hoogvliet hier zijn ze sinds de persco weer netjes aan het schoonmaken. Mooie hygiëne zuil ook.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
België versoepelt maatregelen na afname van aantal nieuwe besmettingen
België gaat weer een aantal coronamaatregelen versoepelen. Volgens premier Sophie Wilmès is dit mogelijk nu het aantal nieuwe besmettingen is afgenomen. Het land voerde vorige maand extra maatregelen in na een heropleving van het coronavirus.

Inmiddels blijken de maatregelen het gewenste effect te hebben gehad, aldus de premier. Eerder deze week werden minder nieuwe besmettingen vastgesteld dan voorheen. Dit is nog steeds het geval. Het reproductiegetal is nu gedaald naar 0,9.

Belgen mogen daarom vanaf maandag weer met een andere persoon naar de winkel. De tijdslimiet van dertig minuten per zaak opgeheven. Daarnaast mogen bij sportwedstrijden, theatershows en andere culturele activiteiten vanaf 1 september buiten vierhonderd personen aanwezig zijn en binnen tweehonderd.

Daarnaast mogen inwoners met partner in het buitenland vanaf volgende maand de grens overgaan als ze kunnen aantonen dat er sprake is van een "duurzame liefdesrelatie". Wilmès heeft ook bekendgemaakt dat alle kinderen vanaf 1 september weer naar school kunnen, maar dat er wel een mondkapjesplicht gaat gelden voor iedereen boven de twaalf jaar.

Bron: nu.nl liveblog.

[ Voor 4% gewijzigd door autje op 20-08-2020 14:16 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:06
Leon Zwiers schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:22:
[...]

Jammer alleen dat dit stukje van de NOS niet overeenkomt met de werkelijkheid :P . Verpleegkundigen regulier ziekenhuis verdienen minder, trede 12 schaal 50 (waar 30% van de plegen inzit is de bruto max 3774 euro vanaf volgend jaar januari na die 3% verhoging en schaal 45 (waar de rest reguliere plegen inzit 3322 bruto. Ja daar komt ongeveer 150-300 euro ORT per maand bij, afhankelijk van welke diensten. Maar hoe een regulier pleeg ooit aan 4200 euro moet komen, geen idee. Het IC salaris klopt wel ongeveer, maar dan ga je ervanuit dat je elke week wel een zondagsdienst werkt (gebeurt niet) aangezien je dan wel heel veel ORT moet binnenharken om aan het bedrag te komen.
Hetzelfde geldt voor de salarissen die ze voor de basisschool-leraren pakken. In eerste instantie hadden ze zelfs schalen gebruikt die helemaal niet gebruikt worden. Maar zelfs de schaal die ze nu gebruiken is een schaal die de echte eindschaal is en waar veel leraren niet eens komen (moet je al extra taken voor doen)
Ik weet niet hoe ze het uitgezocht hebben, maar een blik op mijn jaaropgaaf en die van mijn vrouw laten een heel ander bedrag zien dan wat de NOS schetst. En ja, we werken full time (bijna niet meer, gaan allebei minder werken, en ik ga waarschijnlijk detacheren) of de politie en leraren salarissen kloppen, geen idee.
Helaas lijkt het er op dat ze puur een snelle vergelijking tussen de mogelijke (hoogste) schalen van de verschillende sectoren hebben gedaan, zonder te kijken naar in welke schalen mensen daadwerkelijk zitten. Een echt onderzoek is dit iig niet geweest aangezien ze binnen een half uur al het hele artikel overhoop hebben moeten gooien omdat zowel het verhaal over de leraren als het zorgpersoneel niet klopten.
Beetje jammer van de NOS. Maar je punt klopt verder wel, de vakbonden staren zich nu wel blind op het salaris, omdat het in de kamer ook constant daarover gaat, dat wel, maar ze mogen ook wel eens de andere geluiden over werkdruk, regeldruk en werkplezier meer naar voren halen.
Die andere punten zijn ook veel belangrijker. Meer salaris gaat maar een klein gedeelte van het probleem oplossen.
En daarnaast is het salaris een probleem van de hele publieke sector en niet alleen de zorg. Dus het is nogal logisch dat ze dat niet nu overhaast aan gaan pakken. Als je daarnaast naar de stijgingen van de laatste jaren kijkt zijn we al de goede kant op aan het gaan, mits ze de komende jaren er ook voor blijven zorgen dat de salaris-stijging boven de inflatie blijft. En bovenal niet vergeten dat het zorgpersoneel weliswaar heel hard gewerkt heeft, maar datzelfde geldt ook voor de andere publiekstaken (school+politie) waar ook veel extra werk is geweest.

[removed]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
IJzerlijm schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:55:
Het is de plek waar je met de meeste nieuwe mensen mee in contact komt. Er is geen bewijs, dat kan er ook niet zijn omdat BCO dit niet kan registreren zonder dat de corona app veel gebruikt wordt.
BCO komt weliswaar niet achter besmetting tussen klanten onderling, maar het personeel is daarbij wel een constante factor. Ik heb niet gehoord dat daar bijzonder veel besmettingen plaats hebben gevonden.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Positief getest 65.054, toename: 529
Ziekenhuisopnames 12.070 (18,6% van positief getest), toename: 10
IC-opnames 3.007 (4,6% van positief getest)
Overleden 6.191 (9,5% van positief getest), toename: 10

Bron

Amsterdam +104
Rotterdam +70
Den Haag +38
Utrecht +14
Almere, Amstelveen +11

30 gemeentes met 4 of meer nieuwe besmettingen, meer dan gisteren.

[ Voor 29% gewijzigd door autje op 20-08-2020 14:34 ]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:19

Agent47

I always close my contracts.

autje schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:25:

Bron
10 overleden is wel veel zeg :o

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:44

Bloodclot

Jawier!

Bron
gsiteren was het:
552 positief getest
18 ziekenhuisopnames
3006 ic opnames (? eentje van het totaal afgeboekt?)
6 mensen overleden

2e golf (hoe je het ook wilt noemen) lijkt niet echt door te zetten.

• autje
  • Nu online
Agent47 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:26:
[...]

Hoeft niet allemaal vandaag overleden te zijn hè. En bovendien, de flinke stijgingen die je eerder zag gaan op een gegeven moment ook doorwerken in het aantal doden.

• stylezzz
  • Laatst online: 12:02
Bloodclot schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

gsiteren was het:
552 positief getest
18 ziekenhuisopnames
3006 ic opnames (? eentje van het totaal afgeboekt?)
6 mensen overleden

2e golf (hoe je het ook wilt noemen) lijkt niet echt door te zetten.
Laten we het hopen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

Een uiterst relevante vraag is wanneer deze mensen zijn overleden. Dit soort dagstatistieken is zo overrated...

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:10
prijk schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:34:
[...]

Een uiterst relevante vraag is wanneer deze mensen zijn overleden. Dit soort dagstatistieken is zo overrated...
Over een kwartiertje kan je dat wel zien, de data wordt nu bijgewerkt.

Gisteren was het helemaal verwarrend. Volgens het RIVM 18 ziekenhuisopnames en vervolgens meldde LCPS een daling van 1 patiënt in het ziekenhuis...

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• autje
  • Nu online
Een kleine correctie op de getallen voor de grote steden en grote stijgers in mijn eerdere post. Normaliter zijn die meteen bijgewerkt, maar nu kennelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 15:58
Drardollan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:35:
[...]

Gisteren was het helemaal verwarrend. Volgens het RIVM 18 ziekenhuisopnames en vervolgens meldde LCPS een daling van 1 patiënt in het ziekenhuis...
Is dat niet pas te zien in de wekelijkse cijfers ?

Daarnaast lijkt het met de dagcijfers inderdaad vaak op vertraagde meldingen. Zowel ziekenhuis als overledenen.
Bij LCPS heb je actuele ziekenhuis data, maar je weet daarbij niet exact hoeveel mensen nou in/uit ziekenhuis zijn gegaan.
Het is te hopen dat er nu een betere "behandeling" is zodat men niet meer zo lang in het ziekenhuis hoeft te liggen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Eigenlijk zou je van elke overledene de achtergrond moeten weten om er een bepaalde conclusie uit te kunnen trekken. Iemand zou ook al twee maanden op de IC hebben kunnen liggen bijvoorbeeld of ergens achterin de 70 zijn. Uit privacyoverwegingen lijkt het me echter logisch dat dit niet bekend wordt. Iemand moet je ook niet willen decimeren tot een statistiekje.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

prijk schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:34:
[...]

Zolang de afwijking een beetje stabiel is maakt dat natuurlijk niet heel veel uit ;)

• autje
  • Nu online
Het lijkt zich iets meer te verspreiden in Gooi en Vechtstreek, maar de aantallen zijn nog zo laag daar dat er weinig van te zeggen valt.

Rotterdam leek te stabiliseren, maar toch lichte stijging de laatste dagen. Daar moeten we de gecorrigeerde data volgende week maar even voor afwachten.

• Drardollan
Plenkske schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:38:
[...]

Is dat niet pas te zien in de wekelijkse cijfers ?
Ik dacht dat ook op bdataplan stond, maar ben eigenlijk niet helemaal zeker meer nu.

• autje
  • Nu online
Drardollan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

Ik dacht dat ook op bdataplan stond, maar ben eigenlijk niet helemaal zeker meer nu.
Staat erin, maar wordt maar één keer per week bijgewerkt (dinsdag).

ETA: er staat nu bovenaan de pagina "De RIVM-cijfers zijn verwerkt. LCPS-cijfers worden na 16:00 uur verwerkt." Dat stond er voorheen niet, dus wellicht dat ze het nu wel dagelijks gaan doen.

Anyway, ik ben er om 16:00 toch niet, dus zoek het zelf maar uit :P.

[ Voor 32% gewijzigd door autje op 20-08-2020 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021

Bron

Amsterdam +104
Rotterdam +70
Den Haag +38
Utrecht +14
Almere, Amstelveen +11

30 gemeentes met 4 of meer nieuwe besmettingen, meer dan gisteren.
Ik vind vooral dat het Parool het goed voor elkaar heeft. Mooie kaart en grafieken.

Wordt overigens ook bijgewerkt. Wel wat later dan de officiële getallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Drardollan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:35:
[...]

Rivm noemt alleen mensen die opgenomen worden. Ontslagen uit het ziekenhuis nemen ze niet mee.

• Drardollan
TrailBlazer schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:51:
[...]

Rivm noemt alleen mensen die opgenomen worden. Ontslagen uit het ziekenhuis nemen ze niet mee.
Klopt. Dat zeik RIVM doet sowieso zijn werk niet naar behoren. Ze melden ook geen genezen patiënten zoals andere landen dat wel doen. We krijgen slechts halve informatie die verder niet meer geduid wordt. Tot 1 juli was dit nog redelijk zelf te doen op basis van de dagelijkse rapporten, maar nu is het compleet in het duister tasten.

Je ziet in de media nu enkel bangmakerij als "+18 opnames". Vervolgens lees je een toename van 1 van LCPS en wordt nog wel enigszins duidelijk dat het wel meevalt. Maar dat zou bij het RIVM ook duidelijk gemaakt moeten worden.

• autje
  • Nu online
MoldyInko schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

Ik vind vooral dat het Parool het goed voor elkaar heeft. Mooie kaart en grafieken.

Die met aantallen testen is wel leuk. Mannen testen veel vaker, zijn ook vaker positief, maar vrouwen zijn qua percentage veel hoger.

Oftewel: dames, laat je eerder testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:58
MoldyInko schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

Ah bedankt voor de tip, ik gebruikte nog altijd dit bericht van de NOS om dagelijks snel per gemeente te zien hoe de besmettingen verlopen. Bericht is al van 26 juni en wordt niet bijgewerkt, maar het kaartje onderaan wel (daar gaat het me om). Heb t linkje van het Parool nu bij mn bookmarks gezet in ieder geval :)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

https://eenvandaag.avrotr...r-daar-niet-voor-betalen/

Tekenend. Ook voor de oppositie.

Willen we een bonus voor de zorg? Uiteraard!
Willen we hoger salarissen voor de zorg? Ja goed idee!
Willen we hier ook voor betalen? Oeh... Euh... Ik ben ff weg...

Populisme ten top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Zojuist in het Parool. Naleving van de mondkapjesplicht op de Wallen is zeer laag:
Mondkapjesplicht wordt op de Wallen het slechtst nageleefd
De mondkapjesplicht die sinds begin deze maand geldt op een aantal drukke plekken in Amsterdam wordt op dit moment het slechtst nageleefd op de Wallen. Het beeld tot nu toe is dat hier 20 procent van de bezoekers uit zichzelf een mondkapje draagt, werd gemeld tijdens een technische sessie over de coronamaatregelen van de gemeenteraad. Nadat mensen hierover zijn aangesproken, doet uiteindelijk 80 procent er eentje op.

Volgens een woordvoerster van de gemeente gaat het om een voorlopig en wisselend beeld, aangezien de officiële evaluatie van het experiment met de mondkapjesplicht pas eind augustus plaatsvindt. De reden dat op de Wallen zo weinig mensen een mondkapje dragen, heeft te maken met het wisselende publiek van dagjesmensen en toeristen.
De kanttekening van de woordvoerder is interessant, ik denk simpelweg niet dat dit gaat veranderen.

Ik blijf benieuwd op welke criteria die experiment beoordeeld moet worden? Ze zitten al op de helft. Nog tien dagen te gaan. Misschien is het maar beter dat we de criteria niet weten, dat zal het makkelijker maken om het tot eclatant succes te verklaren.

[ Voor 11% gewijzigd door CMD-Snake op 20-08-2020 15:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:30
CMD-Snake schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:10:
Zojuist in het Parool. Naleving van de mondkapjesplicht op de Wallen is zeer laag:

[...]

De kanttekening van de woordvoerder is interessant, ik denk simpelweg niet dat dit gaat veranderen.
Die twintig procent doet hem alleen maar op om niet herkend te worden, denk ik ;)

• Drardollan
[...]

Dat zijn er heus geen 10 van de afgelopen 24 uur. Het RIVM kennende is dit data van minstens 8 weken oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
In Den Haag is de politie in actie gekomen bij een demonstratie tegen de coronamaatregelen. Bij het gebouw van de Tweede Kamer, rond het Binnenhof en op het Plein is veel politie op de been om de betogers tegen te houden.

Het gaat naar schatting om zo'n veertig demonstranten van de actiegroep Viruswaarheid.

bron: NOS livefeed

Krijg steeds grotere bloedhekel aan die actiegroep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-10 14:14
Geert1976 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:41:
In Den Haag is de politie in actie gekomen bij een demonstratie tegen de coronamaatregelen. Bij het gebouw van de Tweede Kamer, rond het Binnenhof en op het Plein is veel politie op de been om de betogers tegen te houden.

Het gaat naar schatting om zo'n veertig demonstranten van de actiegroep Viruswaarheid.

Mijn grootste ergernis is nog dat ze de agenten aanvallen blijkbaar, maar dat ze vervolgens aangehouden worden om gelijk weer vrij gelaten te worden nadat ze een "foei, niet meer doen" hebben gekregen. Zelfde zie je ook met de onrust in Kanaleneiland en de Schilderswijk. Iedereen die word aangehouden, is de volgende dag weer vrij en kan weer los gaan.

Ik kan me nog een uitspraak van Grappenhaus herinneren dat je altijd straf krijgt als je aan hulpverleners zit, maar helaas zie ik dat niet gebeuren.

Misschien als de mensen die de agenten hebben aangevallen nu ineens een maandje of 3 vast zetten, denken ze misschien wel 2x na voordat ze aan een hulpverlener zitten

Achter de tralies hoeven ze zich ook niet druk te maken om een mondkapje, aangezien er genoeg afstand tot andere is :+

iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

@Drardollan kan je iets minder ongefundeerd bashen op het RIVM?
Drardollan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:14:
[...]

Dat zijn er heus geen 10 van de afgelopen 24 uur. Het RIVM kennende is dit data van minstens 8 weken oud.
In dit geval is het niet het RIVM dat de fout in gaat als je al van een fout kan spreken. Het is de late aanlevering door ggd'en en/of ziekenhuizen. Het RIVM meld het zodra zij het binnen krijgen.
Drardollan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:55:
[...]

Klopt. Dat zeik RIVM doet sowieso zijn werk niet naar behoren. Ze melden ook geen genezen patiënten zoals andere landen dat wel doen. We krijgen slechts halve informatie die verder niet meer geduid wordt. Tot 1 juli was dit nog redelijk zelf te doen op basis van de dagelijkse rapporten, maar nu is het compleet in het duister tasten.
Dat RIVM doet zijn werk wel naar behoren maar één taak die ze niet hebben is alle zeikerige amateur virologen op fora precies de data geven die zij willen hebben.
Je ziet in de media nu enkel bangmakerij als "+18 opnames". Vervolgens lees je een toename van 1 van LCPS en wordt nog wel enigszins duidelijk dat het wel meevalt. Maar dat zou bij het RIVM ook duidelijk gemaakt moeten worden.
Dat mag je dan vooral de media aanwrijven want het RIVM duid op hun website gewoon de cijfers met grafieken van wanneer alle nieuwe gemelde gevallen zijn.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@MC_Sparkles dat komt van hogerhand. De agenten willen wel. Sterker nog, ze weten vaak wie het zijn en kunnen ze zelfs van hun bed lichten. Maar mag niet van de top.

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
MikeyMan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:10:
@MC_Sparkles dat komt van hogerhand. De agenten willen wel. Sterker nog, ze weten vaak wie het zijn en kunnen ze zelfs van hun bed lichten. Maar mag niet van de top.
Nee, weet ik. De agenten kunnen er niks aan doen helaas, maar dat stoort mij ontzettend. De agenten(en andere hulpverleners) zijn altijd de sjaak. Ze krijgen alles over hun heen en doen het vaak nooit goed in de ogen van velen, maar ze krijgen nooit de hulp die ze nodig hebben van bovenaf. Ik kan het gewoon niet begrijpen waarom ze zo slap zijn in de top. Zeker aangezien de minister zelf die uitspraak heeft gedaan, maar er geen navolging aan geeft.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:12
Geert1976 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:41:

Helaas hebben die gasten ook nog steeds de stempels "wetenschap" en "juridisch" op facebook, mijn poging omdat te corrigeren heeft nog niet geholpen helaas :X

Ik kan er werkelijk niet bij wat ze denken te bereiken, behalve een grote hetze tegen "de grote boze machtige mensen aan het roer"

https://nos.nl/artikel/23...j-tweede-kamergebouw.html

Quote van de NOS site: "Sommige demonstranten die niet luisterden kregen klappen", ferme taal, niet verwacht van de NOS :P

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Nevermind.
Al door de NOS gemeld.

[ Voor 95% gewijzigd door MoldyInko op 20-08-2020 16:44 . Reden: Link fix ]

• CMD-Snake
Het Parool publiceert een analyse van de rechterlijke uitspraak over de mondkapjes in Amsterdam. Hierin komen staatsrecht experts als Wim Voermans en zijn collega's aan het woord. Ze hebben in elk geval geen goed woord over voor de gang van zaken:
Het opmerkelijke in de uitspraak was dat dat de rechter wél erkende dat mondkapjes een inbreuk op die persoonlijke levenssfeer zijn: “Maar een beetje,” aldus Wim Voermans. “Dat kan dus niet. Dat is een uitspraak à la ‘je bent een beetje zwanger’. Het is een inbreuk of niet.
Het komt er op neer, vrij gezegd, dat ze de rechter ook laf vinden in deze zaak. Voermans suggereert zelfs dat er doorgeprocedeerd zou moeten worden.

[ Voor 4% gewijzigd door CMD-Snake op 20-08-2020 16:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-10 17:10
CMD-Snake schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:25:
Het Parool publiceert een analyse van de rechterlijke uitspraak over de mondkapjes in Amsterdam. Hierin komen staatsrecht experts als Wim Voermans en zijn collega's aan het woord. Ze hebben in elk geval geen goed woord over voor de gang van zaken:

[...]

Het komt er op neer, vrij gezegd, dat ze de rechter ook laf vinden in deze zaak. Voermans suggereert zelfs dat er doorgeprocedeerd zou moeten worden.
Zou aan de grond van de beslissing van de rechter ook niet het feit liggen dat men aan het verkeerde adres is? Civiele rechter i.p.v. bestuursrechter en het feit dat de partijen geen overleg met het bestuursorgaan hebben gepleegd maar direct een ultimatum hebben neergelegd.

Ik denk dat door procederen helemaal geen optie is, te meer omdat ze eigenlijk bij de bestuursrechter zouden moeten zijn zoals de veiligheidsregio ook al tijdens de zitting aangaf, en de maatregel vooralsnog maar tot 31-8 geldt. Hoewel verlenging natuurlijk in de lijn der verwachting ligt. Dan zouden ze overigens meer kans maken want de termijn dat de maatregelen geldt wordt ook specifiek genoemd door de rechter.

Los van de rechtmatigheid van de maatregel, zouden die gasten niet een klein beetje zelfreflectie kunnen tonen en misschien eens kijken naar het feit dat we bezig zijn met een pandemie? Of zullen we net als de 2e kamer eerst even weken over allerlei maatregelen debatteren en vragen of het virus anders even een weekje vrij neemt? Het is tenslotte vakantie...

Het is natuurlijk makkelijk kritiek geven als je de beslissingen niet hoeft te nemen als hoogleraar, je zou ook constructief kunnen meedenken met het ministerie en hoewel de maatregelen misschien wel veel eerder vanuit een wet hadden kunnen worden aangestuurd. Zie ik ook weinig paniek binnen de overheid omtrent juridische onderbouwing van de bevoegdheden. Op de bluf zware maatregelen nemen zoals het sluiten van bepaalde sectoren of invoeren van andere beperkte maatregelen is nogal een gok zowel financieel als politiek natuurlijk.

Ze doen echter in al die interviews net alsof Rutte en de Jonge volgende week nog een paragraaf aan de (corona nood)wet toevoegen dat er een nieuwe functie boven die van Minister-President komen en we een Russisch/Turks model krijgen waarbij ze samen aan het hoofd komen te staan boven het gekozen kabinet van het land. Daarna zullen ze dan de komende 30 jaar regeren om daarna te kunnen worden opgevolgd door een dikke zoon met een lelijk kapsel. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 20-08-2020 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
TIGER1125 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:37:
Zou aan de grond van de beslissing van de rechter ook niet het feit liggen dat men aan het verkeerde adres is? Civiele rechter i.p.v. bestuursrechter en het feit dat de partijen geen overleg met het bestuursorgaan hebben gepleegd maar direct een ultimatum hebben neergelegd.
Dan had de rechter mee kunnen gaan in het argument van de veiligheidsregio om de zaak niet ontvankelijk te verklaren. Dan was er geen uitspraak nodig behalve dat ze aan het verkeerde adres zijn. De rechter is wel op de zaak in gegaan, dus kennelijk zat men aan het goede adres. Alleen daarna had de rechter dan niet de moed om ook echt een uitspraak te doen. En dat is ook wat in de analyse verweten wordt.
Los van de rechtmatigheid van de maatregel, zouden die gasten niet een klein beetje zelfreflectie kunnen tonen en misschien eens kijken naar het feit dat we bezig zijn met een pandemie?
Nee. Daar ben ik het pertinent niet mee eens.

Als je die redenatie volgt dan mag in de volgende "noodsituatie" dit weer gebeuren. Er gaat immer een precedent van uit hier. De Grondwet is er niet alleen voor de mooie tijden, maar eigenlijk nog meer voor de niet zo mooie tijden. Anders kan je net zo goed het hele ding maar weggooien. De maatregelen hebben al sinds dag een wrijving met hetgeen wat de overheid eigenlijk kan doen. Tot nu toe werd het dan gebillijkt, maar er komt een moment dat een tik op de vingers gepast wordt.

De regering had in maart dit hele probleem kunnen ondervangen door de noodtoestand uit te roepen. Bijna elk ander Europees land deed dit ook namelijk vanwege corona. Dan was de Grondwet gelijk buiten spel komen te staan en hadden ze met vrije hand maatregelen kunnen nemen. Echter kozen ze voor een andere route welke staatsrechtelijk complexer lag en op een gegeven moment moet je dan tegen die grenzen aan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 14:11
Virus"waarheid" |:( :r :')

Het is dat ze protesteren op bekende plekken, anders hadden deze lui echt 0 media-aandacht moeten krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Basekid op 20-08-2020 16:50 ]

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:37
Drardollan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:14:
[...]
Wij zitten in België volgens het verslag van gisteren op een daggemiddelde van 9,9 overlijdens over 7 dagen (tot 15 augustus nagekeken). Dus ik zou zo maar niet durven zeggen dat bij jullie de cijfers 8 weken achterlopen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• prijk
  • Niet online
TIGER1125 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:37:
Los van de rechtmatigheid van de maatregel, zouden die gasten niet een klein beetje zelfreflectie kunnen tonen en misschien eens kijken naar het feit dat we bezig zijn met een pandemie? Of zullen we net als de 2e kamer eerst even weken over allerlei maatregelen debatteren en vragen of het virus anders even een weekje vrij neemt? Het is tenslotte vakantie...
Waarom zou de burger in een pandemie wél het slachtoffer van overheidswillekeur mogen worden en in tijden waarin de rechtsstaat minder bedreigd wordt niet? Dat is me niet duidelijk.
Bedenk dat in tal van wetten rekening is gehouden met scenario's als waarin we nu zitten; dat de overheid te gemakzuchtig of te dom of mogelijk zelfs te kwaadwillend is om zich daaraan te houden is buitengewoon kwalijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbJoFUvSxDDPCB8Ke6zOXfDbYM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XBGxPA0LrAsVN1C3l7mqYcZQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWgH3ql04YNT0slYu3r2h2itBqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b08fK8q1NUYsDrfErfY5zWeu.png?f=fotoalbum_large

Dit zegt toch alles?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mfpower schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:49:
[...]
1. Ik verwacht eigenlijk alleen meer maatregelen binnen de scholen, met name distancing. Dat lukt in het buitenland ook. Verder heb je gelijk, het virus is hier.

2. Ja ik ben ook sceptisch, met name omdat de langetermijneffecten natuurlijk niet bekend zijn als het er snel is.

3. Ik deel dat helemaal niet. Is dat omdat jij een jongere bent en niet in de risicogroep zit? Ouderen hebben betekenis en toegevoegde waarde. Mijn schoonmoeder is de oma van mijn kinderen en belangrijk voor ons. Mijn ouders leven niet meer en dat is een dagelijks gemis. Onze maatschappij heeft bijzonder weinig respect voor ouderen vind ik.
1. Voor welke leeftijdsgroep verwacht je distancing? Op de basisschool vind ik het namelijk verschrikkelijk voor de kinderen. Middelbare scholieren kun je het wellicht nog uitleggen.

2. Ik vind het best wel spannend dat we nieuwe technieken toepassen ervoor. Recent onderzoek heeft nog aangetoond dat het mogelijk is om een live attenuated vaccin te maken dat nauwelijks bijwerkingen geeft. Maar ja, is veel duurder om te maken en duurt langer dan een vector vaccin (Oxford) of mRNA / DNA technieken te gebruiken (Curevac, Moderna etc).

3. Haha, ik voel me eigenlijk best oud en gammel vaak :) Ik ben 39 jaar oud en heb een dochter van 4. Schoonouders van 67 spelen hier ook een rol.

Alleen wat is jouw definitie van een oudere? Mijn vriendin heeft inmiddels al 15 jaar in de ouderenzorg gewerkt, met mensen van 80+.

In Nederland bewegen wij juist hemel en aarde om die oudjes zo lang mogelijk in leven te houden. En daar ben ik het niet mee eens. Vooral dat rekken. Als een oud mager mens van 85 niet meer goed eet, gaan wij het bijvoeden. We gooien ze vol met medicijnen, we laten elk plekje nakijken, huisarts komt voor alles langs.

En als er dan iets niet helemaal lekker loopt, dan staat de familie meteen met 10 man te schelden tegen de zorgverlener. Tsja. Wat verwacht je dan? Ergens houdt het een keer op.

Het is ook maar goed dat ik dat werk niet doe haha. Ik zou er af en toe eentje uit zijn lijden verlossen. Die mensen hebben er vaak zelf al helemaal geen zin meer in.

Ook al een keer meegemaakt dat 1 van haar patiënten in het park met zijn elektrische rolstoel de sloot in wou rijden, maar rolstoel liep vast in de modder. En die familie maar weer rekken... Ja meer activiteiten! Betere medicijnen! Oh jee een virus, laten we hem opsluiten!!!

Ik wil het niet hoor. De dag dat ik zelf naar een verzorgingstehuis moet, maak ik mezelf van kant.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 14:11
En te bedenken dat deze mensen net zoveel stemrecht hebben als jij en ik :'(

Anyway, we hoeven voor succesvolle maatregelen/vaccinaties geen 100% meewerking, dus zijn we zijn gelukkig niet afhankelijk van ook deze mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Basekid schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:09:
[...]
Anyway, we hoeven voor succesvolle maatregelen/vaccinaties geen 100% meewerking, dus zijn we zijn gelukkig niet afhankelijk van ook deze mensen.
Anders hebben we vast nog wel ergens een luchtbuks waar injectiepijltjes in passen hoor. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Basekid schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:09:
[...]

En te bedenken dat deze mensen net zoveel stemrecht hebben als jij en ik :'(

Niveautje he? ik vind het wel amusant.... Net of je een tros bananen tussen een groep bavianen gooit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10 10:35

Mfpower

In dubio

Lethalis schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:06:
[...]

1. Voor welke leeftijdsgroep verwacht je distancing? Op de basisschool vind ik het namelijk verschrikkelijk voor de kinderen. Middelbare scholieren kun je het wellicht nog uitleggen.

2. Ik vind het best wel spannend dat we nieuwe technieken toepassen ervoor. Recent onderzoek heeft nog aangetoond dat het mogelijk is om een live attenuated vaccin te maken dat nauwelijks bijwerkingen geeft. Maar ja, is veel duurder om te maken en duurt langer dan een vector vaccin (Oxford) of mRNA / DNA technieken te gebruiken (Curevac, Moderna etc).

3. Haha, ik voel me eigenlijk best oud en gammel vaak :) Ik ben 39 jaar oud en heb een dochter van 4. Schoonouders van 67 spelen hier ook een rol.

Alleen wat is jouw definitie van een oudere? Mijn vriendin heeft inmiddels al 15 jaar in de ouderenzorg gewerkt, met mensen van 80+.

In Nederland bewegen wij juist hemel en aarde om die oudjes zo lang mogelijk in leven te houden. En daar ben ik het niet mee eens. Vooral dat rekken. Als een oud mager mens van 85 niet meer goed eet, gaan wij het bijvoeden. We gooien ze vol met medicijnen, we laten elk plekje nakijken, huisarts komt voor alles langs.

En als er dan iets niet helemaal lekker loopt, dan staat de familie meteen met 10 man te schelden tegen de zorgverlener. Tsja. Wat verwacht je dan? Ergens houdt het een keer op.

Het is ook maar goed dat ik dat werk niet doe haha. Ik zou er af en toe eentje uit zijn lijden verlossen. Die mensen hebben er vaak zelf al helemaal geen zin meer in.

Ook al een keer meegemaakt dat 1 van haar patiënten in het park met zijn elektrische rolstoel de sloot in wou rijden, maar rolstoel liep vast in de modder. En die familie maar weer rekken... Ja meer activiteiten! Betere medicijnen! Oh jee een virus, laten we hem opsluiten!!!

Ik wil het niet hoor. De dag dat ik zelf naar een verzorgingstehuis moet, maak ik mezelf van kant.
Handig die nummertjes ;)

1. Ik verwacht het minimaal voor de middelbare scholieren. Dat is goed uit te leggen inderdaad en zij snappen het zelf ook. Ook in andere landen lukt dat gewoon met doorgang van de lessen. Voor basisscholieren ligt de besmettings/verspreidingskans 50% lager (bron: studie zuid-korea) en daarvan kun je zelfs mogelijk zeggen dat het ook verstandig is, immers de groepen zijn groot. Maar ik verwacht niet dat dat gaat gebeuren, hoewel het in het buitenland ook gewoon kan. Overigens denk ik dat het voor VO hier gewoon gaat komen. Er is veel terechte onrust over: https://www.rtlnieuws.nl/...pjesplicht-tieners-corona

2. Couldn't agree more

3. Ja ik ben 40 en vooral de afgelopen 5 maanden gammel door dat stomme coronavirus. Met 3 kids komen de grijze haren ook wel door ;)

En ouderen? In de basis deel ik wat je zegt over het rekken van leven. Maar er zijn er genoeg vitaal die tóch zomaar kunnen sterven van het virus. Mijn schoonmoeder is er zo een. Onkruid vergaat niet zeg maar. Diabetes, hartklachten en nog wat rode vlaggetjes maar ondanks dat vitaal en belangrijk op praktisch en sociaal/emotioneel vlak voor ons gezin. Juist voor die mensen (maar ook voor het feit dat het virus ook jongere volwassenen flink kan raken) zou ik graag wat extra maatregelen zien, en willen dat mensen zich iets meer aan de regels hielden.

Maar ik moet toch eindigen met de dissonante opmerking dat ik het helemaal zat ben dit corona gedoe.

• stylezzz
https://www.ad.nl/binnenl...re-aanhoudingen~a633b38c/

Ik denk dat ze even achter facebook vandaan waren, en op straat zijn gaan spelen die gekkies :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 10:39
Het eerste wat in mij opkomt is niet fraai, vermoedelijk heb ik een ban te pakken als ik hier opschrijf wat met dit soort uilskuikens zou moeten gebeuren.

Maar het is tekenent dat hier Amerikaanse taferelen van anti-intellectualisme langzaamaan binnen sijpelen in onze samenleving. Het is belangrijk dat we zo breed mogelijk de bevolking blijven informeren en daar waar niet geluisterd wordt strenger ingrijpen/ handhaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10 19:02
Miki schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:20:
[...]
... en daar waar niet geluisterd wordt strenger ingrijpen/ handhaven.
Wat enkel bevestigend zal werken voor deze mensen. Ze mogen hun mening niet uiten, worden monddood gemaakt, er wordt iets verborgen, de overheid neemt je vrijheid af, Bill Gates heeft opdracht gegeven, het kabinet bestaat uit nazi's, Hitler is gereïncarneerd als Van Dissel, weet ik het wat allemaal.

[ Voor 5% gewijzigd door vickypollard op 20-08-2020 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
prijk schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:00:
[...]

Waarom zou de burger in een pandemie wél het slachtoffer van overheidswillekeur mogen worden en in tijden waarin de rechtsstaat minder bedreigd wordt niet? Dat is me niet duidelijk.
Bedenk dat in tal van wetten rekening is gehouden met scenario's als waarin we nu zitten; dat de overheid te gemakzuchtig of te dom of mogelijk zelfs te kwaadwillend is om zich daaraan te houden is buitengewoon kwalijk.
Peroonlijk zie ik de overheidswillekeur niet zo, want de regels gelden voor iedereen en worden niet achteraf gebruikt om je alsnog te straffen. Je weet wat niet mag, en daarvoor wordt gestraft. Het zou iets anders zijn als door rood rijden nog niet strafbaar is, en men daarna zou bedenken om je te straffen voor het een week eerder door rood rijden.

@CMD-Snake Hoewel ik het volledig met je eens ben dat de maatregelen veel eerder vastgelegd hadden kunnen worden en de grondwet niet zomaar buiten spel gezet kan/mag worden is een noodverordening al voldoende om de grondwet, hetzij voor een beperkte tijd, buiten spel te zetten. Met bijvoorbeeld het verbieden van demonstraties of het betreden van gebieden.

Ik ontken zeker niet dat een wet om alles te regelen er al lang en breed had moeten zijn, maar dat neemt niet weg dat de huidige wetten in Nederland voldoende ruimte laten om bepaalde maatregelen te nemen. Maar ik moet nog zien dat er een rechter is die de Overheid terugfluit op de gang van zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 10:39
vickypollard schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:31:
[...]

Wat enkel bevestigend zal werken voor deze mensen. Ze mogen hun mening niet uiten, worden monddood gemaakt, er wordt iets verborgen, de overheid neemt je vrijheid af, Bill Gates heeft opdracht gegeven, het kabinet bestaat uit nazi's, Hitler is gereïncarneerd als Van Dissel, weet ik het wat allemaal.
Mja het werkt net als met kleine kinderen, je kunt wel honderd keer waarschuwen en uitleggen maar er is ook een moment dat je de consequenties van je handelen moet accepteren.
De informatievoorziening uit de regering is prima waarbij voor alle lagen van de bevolking informatie beschikbaar is. Van info graphics, herschreven persconferenties naar begrijpelijke taal als ook referenties naar wetenschappelijke papers waaraan het RIVM haar beleidsmaatregelen op heeft gebaseerd.

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10 19:02
Miki schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:42:
[...]

Mja het werkt net als met kleine kinderen, je kunt wel honderd keer waarschuwen en uitleggen maar er is ook een moment dat je de consequenties van je handelen moet accepteren. De informatievoorziening uit de regering is prima waarbij voor alle lagen van de bevolking informatie beschikbaar is. Van info graphics, herschreven persconferenties naar begrijpelijke taal als ook referenties naar wetenschappelijke papers waaraan het RIVM haar beleidsmaatregelen op heeft gebaseerd.
Maar ja, daar hebben zij nou precies geen boodschap aan. Zij zijn ervan overtuigt dat de overheid ze probeert te naaien en komen daartegen in opstand. Dan kun je dus double-down gaan daarop als overheid, maar moet je ook weten dat de weerstand nog een paar keer zo groot gaat worden, omdat ze in hun ogen gelijk krijgen.

Ik zeg niet dat je dan maar niks moet doen, maar het is niet als met een klein kind.

• Lethalis
  • Niet online
Mfpower schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:19:
[...]

Handig die nummertjes ;)

1. Ik verwacht het minimaal voor de middelbare scholieren. Dat is goed uit te leggen inderdaad en zij snappen het zelf ook. Ook in andere landen lukt dat gewoon met doorgang van de lessen. Voor basisscholieren ligt de besmettings/verspreidingskans 50% lager (bron: studie zuid-korea) en daarvan kun je zelfs mogelijk zeggen dat het ook verstandig is, immers de groepen zijn groot. Maar ik verwacht niet dat dat gaat gebeuren, hoewel het in het buitenland ook gewoon kan. Overigens denk ik dat het voor VO hier gewoon gaat komen. Er is veel terechte onrust over: https://www.rtlnieuws.nl/...pjesplicht-tieners-corona

2. Couldn't agree more

3. Ja ik ben 40 en vooral de afgelopen 5 maanden gammel door dat stomme coronavirus. Met 3 kids komen de grijze haren ook wel door ;)

En ouderen? In de basis deel ik wat je zegt over het rekken van leven. Maar er zijn er genoeg vitaal die tóch zomaar kunnen sterven van het virus. Mijn schoonmoeder is er zo een. Onkruid vergaat niet zeg maar. Diabetes, hartklachten en nog wat rode vlaggetjes maar ondanks dat vitaal en belangrijk op praktisch en sociaal/emotioneel vlak voor ons gezin. Juist voor die mensen (maar ook voor het feit dat het virus ook jongere volwassenen flink kan raken) zou ik graag wat extra maatregelen zien, en willen dat mensen zich iets meer aan de regels hielden.

Maar ik moet toch eindigen met de dissonante opmerking dat ik het helemaal zat ben dit corona gedoe.
1. Dat iets kán betekent niet dat je het moet doen. Ik heb ook de foto's uit Frankrijk gezien waar kleine kinderen apart van elkaar in hun eigen cirkel werden geplaatst waar ze in mochten spelen. Nou dan hou ik mijn kind echt thuis hoor.

3. In de wijk / extramuraal is er verbazingwekkend weinig gebeurd met de ouderen op het werk van mijn vriendin. En die mensen waren ook echt niet allemaal super fit, ze hebben immers zorg nodig.

Het was vooral in het verpleeghuis waar het misging en ze meerdere Corona cohorten hadden. Daar zitten vooral de mensen die niet meer zelfstandig kunnen wonen.

Nu kunnen ze enorm veel mazzel gehad hebben, maar het kan bijna niet dat de ene groep helemaal besmet is en de andere het virus niet gezien heeft in dezelfde wijk.

Waar ik naartoe wil, is dat jouw schoonmoeder niet direct "dor hout" is. Ze loopt verhoogd risico, maar is niet meteen afgeschreven als ze het virus oploopt. Hangt er maar net vanaf hoeveel ze binnen krijgt, hoe ze op dat moment er aan toe is, enzovoorts.

Je weet het gewoon niet. De ene is top fit en jong en gaat hier hartstikke aan onderdoor, maar er zijn ook mensen van 70 die dit in een paar dagen uitzieken en klaar.

• CMD-Snake
TIGER1125 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:40:
@CMD-Snake Hoewel ik het volledig met je eens ben dat de maatregelen veel eerder vastgelegd hadden kunnen worden en de grondwet niet zomaar buiten spel gezet kan/mag worden is een noodverordening al voldoende om de grondwet, hetzij voor een beperkte tijd, buiten spel te zetten. Met bijvoorbeeld het verbieden van demonstraties of het betreden van gebieden.

Ik ontken zeker niet dat een wet om alles te regelen er al lang en breed had moeten zijn, maar dat neemt niet weg dat de huidige wetten in Nederland voldoende ruimte laten om bepaalde maatregelen te nemen. Maar ik moet nog zien dat er een rechter is die de Overheid terugfluit op de gang van zaken.
Een noodverordening is bedoeld voor zeer kortstondig gebruik. Bijvoorbeeld de middag en avond van een riskante voetbalwedstrijd met bijbehorende hooligans. Deze noodverordeningen zijn straks al een half jaar van kracht in het gehele land. En nu mogen burgemeesters dus naar eigen inzicht er ook toevoegingen aan doen. Het einde is ook nog niet bepaald in zicht.

Er lag hier meer als genoeg redenen voor de rechter om Halsema terug te fluiten, maar er werd gekozen voor de weg van de laagste weerstand. Dit ook nog met de opmerking van Aboutaleb in gedachte dat we maar naar de rechter moesten gaan als we het niet met hem eens waren. Klaarblijkelijk hoeven daar dus ook niets van te verwachten.

• Vorkie
  • Niet online
CMD-Snake schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:47:
[...]

Een noodverordening is bedoeld voor zeer kortstondig gebruik. Bijvoorbeeld de middag en avond van een riskante voetbalwedstrijd met bijbehorende hooligans. Deze noodverordeningen zijn straks al een half jaar van kracht in het gehele land. En nu mogen burgemeesters dus naar eigen inzicht er ook toevoegingen aan doen. Het einde is ook nog niet bepaald in zicht.

Er lag hier meer als genoeg redenen voor de rechter om Halsema terug te fluiten, maar er werd gekozen voor de weg van de laagste weerstand. Dit ook nog met de opmerking van Aboutaleb in gedachte dat we maar naar de rechter moesten gaan als we het niet met hem eens waren. Klaarblijkelijk hoeven daar dus ook niets van te verwachten.
Kan je eens aangeven waar het staat dat die noodverordening voor zeer kortstondig gebruik is?

Ik weet niet beter dan dat er geen eindtijd aan verbonden zit....
Noodverordening, artikel 176 Gemeentewet

Artikel 176 Gemeentewet

Wanneer een omstandigheid als bedoeld in artikel 175, eerste lid, zich voordoet, kan de burgemeester algemeen verbindende voorschriften geven die ter handhaving van de openbare orde of ter beperking van gevaar nodig zijn. Daarbij kan van andere dan bij de Grondwet gestelde voorschriften worden afgeweken. Hij maakt deze voorschriften bekend op een door hem te bepalen wijze.
De burgemeester brengt de voorschriften zo spoedig mogelijk ter kennis van de raad, van de commissaris van de Koning en van het hoofd van het arrondissementsparket.
De voorschriften vervallen, indien zij niet door de raad in zijn eerstvolgende vergadering die blijkens de presentielijst door meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is bezocht, worden bekrachtigd.
Indien de raad de voorschriften niet bekrachtigt, kan de burgemeester binnen vierentwintig uren administratief beroep instellen bij de commissaris van de Koning. Deze beslist binnen twee dagen. Gedurende de beroepstermijn en de behandeling van het administratief beroep blijven de voorschriften van kracht.
Hoofdstuk 6 en afdeling 7.3 van de Algemene wet bestuursrecht zijn niet van toepassing op het administratief beroep, bedoeld in het vierde lid.
De commissaris kan de werking van de voorschriften opschorten zolang zij niet bekrachtigd zijn. Het opschorten stuit onmiddellijk de werking van de voorschriften.
Zodra een omstandigheid als bedoeld in artikel 175, eerste lid, zich niet langer voordoet, trekt de burgemeester de voorschriften in. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Wat houdt deze bevoegdheid in?

In buitengewone omstandigheden kan de burgemeester een algemeen verbindend voorschrift uitbrengen. Daarbij kan de burgemeester afwijken van ‘normale’ wetgeving. Hij kan afwijken van wetten in formele zin en lagere regelgeving. Afwijking van de Grondwet is alleen mogelijk op grond van artikel 103 Grondwet en de daarop gebaseerde wetgeving.

Wanneer kan deze bevoegdheid ingezet worden?

Alleen in buitengewone omstandigheden mag de burgemeester gebruik maken van deze bevoegdheid. De kwalificatie van buitengewone omstandigheden bestaat uit twee onderdelen:

de bedreiging van een vitaal belang.
de ontoereikendheid van normale bevoegdheden.
Wanneer een noodbevel of een noodverordening gebruikt mag worden is niet strikt te scheiden. Vaak dient een noodbevel als overbrugging naar een noodverordening. Is een noodmaatregel nodig tegen een onbepaald aantal mensen dan is een noodverordening het geëigende middel. Deze maatregel moet voorts de handhaving van de openbare orde tot doel hebben.

Duur?

Het gebruik van een noodverordening is wettelijk niet aan begrenzingen in tijd en plaats gebonden. De burgemeester is niet gehouden bij het uitvaardigen van een noodverordening aan te geven voor welke periode de noodverordening geldt. Een noodverordening is uitgewerkt zodra deze is opgevolgd en moet dan worden ingetrokken.
https://maxius.nl/gemeentewet/artikel176
Artikel 175

1. In geval van oproerige beweging, van andere ernstige wanordelijkheden of van rampen, dan wel van ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, is de burgemeester bevoegd alle bevelen te geven die hij ter handhaving van de openbare orde of ter beperking van gevaar nodig acht. Daarbij kan van andere dan bij de Grondwet gestelde voorschriften worden afgeweken.

2. De burgemeester laat tot maatregelen van geweld niet overgaan dan na het doen van de nodige waarschuwing.

[ Voor 5% gewijzigd door Vorkie op 20-08-2020 17:56 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@CMD-Snake Je geeft hier precies het probleem aan. Normaal gesproken is een noodverordening ook voor kortere duur omdat de situatie waarop deze van toepassing is van korte duur is...
Echter; we hebben nu een situatie aan de hand waar het even langer duurt.

Hier had wellicht al iets voor op de plank moeten liggen, maar dat is de spreekwoordelijke koe in de kont kijken. Snel een wet erdoorheen laveren leverde een gedrocht van een wet op, en de huidige wet lijkt ook niet zomaar klaar en geaccepteerd te zijn.

Wat wil je dan? Twee dagen maatregelen en dan een tijdje niks totdat er een wet is?

Over die kansenparels op Social media... Kan het soms ook niet laten om te reageren. Dient geen enkel doel natuurlijk, maar valt geen normaal woord mee te wisselen ook :X

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 20-08-2020 18:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 10-10 07:40
vickypollard schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:31:
[...]

offtopic:
Ik bedoel WTF? Werkt hun mindcontrol chip niet of zo? Waarom vervangt de RIVM die niet gewoon via het 5G netwerk (weer een RIVM faal)? Gates heeft lifetime warranty op die chips gegeven, dus kom op, joe moeilijk is het

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• TIGER1125
Vorkie schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:53:
[...]

Kan je eens aangeven waar het staat dat die noodverordening voor zeer kortstondig gebruik is?

Ik weet niet beter dan dat er geen eindtijd aan verbonden zit....

[...]

https://maxius.nl/gemeentewet/artikel176

[...]
Volgens mij zit er normaal gesproken wel een termijn aan, dan hoef je niet te letten op het intrekken van. De meeste noodverordeningen in de veiligheidsregio's zijn schijnbaar ook al diverse keren, vervangen door een nieuwe versie. Hetzij met toevoegingen hetzij met verlenging van de termijn. Sommige veiligheidsregio's hebben er voor gekozen om hem dan nu (bij de 5e keer) voor onbepaalde tijd in te zetten.

Ter aanvulling:
Vanwege het instellen van GRIP4 in Maart door de veiligheidsregio's in de bovenstaande bevoegdheid ook een bevoegdheid van de voorzitters van de veiligheidsregio, zonder dat de lokale gemeenteraad de maatregelen zomaar kan ondermijnen.

Schijnbaar biedt de grondwet met artikel 103 zelf ruimte om zichzelf gedeeltelijk op te schorten in geval van noodsituaties.

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 20-08-2020 18:14 ]

• Vorkie
  • Niet online
TIGER1125 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:13:
[...]

Volgens mij zit er normaal gesproken wel een termijn aan, dan hoef je niet te letten op het intrekken van. De meeste noodverordeningen in de veiligheidsregio's zijn schijnbaar ook al diverse keren, vervangen door een nieuwe versie. Hetzij met toevoegingen hetzij met verlenging van de termijn. Sommige veiligheidsregio's hebben er voor gekozen om hem dan nu (bij de 5e keer) voor onbepaalde tijd in te zetten.

Ter aanvulling:
Vanwege het instellen van GRIP4 in Maart door de veiligheidsregio's in de bovenstaande bevoegdheid ook een bevoegdheid van de voorzitters van de veiligheidsregio, zonder dat de lokale gemeenteraad de maatregelen zomaar kan ondermijnen.

Schijnbaar biedt de grondwet met artikel 103 zelf ruimte om zichzelf gedeeltelijk op te schorten in geval van noodsituaties.
Maar het hoeft niet, een termijn op te geven.

Er zijn zoveel wetsartikelen en regelgeving, maar toch gaan mensen dingen geloven die ze lezen op Facebook, in de NU reacties, in de Telegraaf of horen op dat buurtfeestje.... en daarna weer herhalen op diezelfde plekken....

En als het dan van tafel wordt geveegd, is het ineens weer "onderdrukking", terwijl deze regels er al, nou in dit geval, al sinds 2016 in staat, alhoewel ik denk al sinds 1992, maar dat kan ik even niet zo snel terug halen. (Of is dat met voorbedachte rade al in de wetgeving gezet?...)

• CMD-Snake
Uit het liveblog van de Volkskrant:
Ondernemers eisen eind aan mondkapjesplicht op Albert Cuypmarkt
Amsterdamse ondernemers hebben burgemeester Femke Halsema van de gemeente Amsterdam gesommeerd de mondkapjesplicht op de Albert Cuypmarkt in te trekken. Als de burgemeester niet binnen 24 uur reageert, stappen de ondernemers naar de rechtbank Amsterdam om via juridische weg het intrekken van de mondkapjesplicht gedaan te krijgen.

De brief aan Halsema is verstuurd namens alle kooplieden van de Albert Cuypmarkt, de Ondernemersvereniging Albert Cuyp (OVAC) en Exploitatie Albert Cuyp BV.

De mondkapjesplicht op de Albert Cuypmarkt is op 5 augustus ingegaan als maatregel tegen het verspreiden van het coronavirus. Marktkooplieden en andere ondernemers zeggen dat de maatregel hun handenvol geld kost, omdat er veel minder mensen komen.

Onder meer protestgroep Viruswaarheid en de Amsterdamse cultureel ondernemer Ab Gietelink spanden eerder een kort geding aan naar aanleiding van de mondkapjesplicht die op drukke plekken in Amsterdam is ingevoerd. De veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland besloot tot de mondkapjesplicht omdat andere maatregelen niet voldoende bleken te zijn. De Amsterdamse rechter bepaalde woensdag dat de mondkapjes verplicht kunnen blijven.
De marktkooplui van de Albert Cuyp gaan een eigen poging doen om de mondkapjesplicht ongedaan gemaakt te krijgen.

Overigens nog een leuke van AT5 uit het debat van de Amsterdamse gemeenteraad:
Niet dragen mondkapje kan 395 euro kosten
Wie zich ook na een waarschuwing toch niet houdt aan de mondkapjesplicht, kan uiteindelijk 395 euro kwijt zijn. Dat zegt burgemeester Halsema. Het komt doordat er een boete wordt gegeven op grond van het niet houden van afstand en op grond van het niet opvolgen van het bevel van een ambtenaar in functie. Die boete is 395 euro.

Dat kwam doordat er nog geen zogenoemde feitcode was. Met zo'n code kan de boete vergelijkbaar zijn met het niet dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer, dat kost 95 euro.

Een paar minuten later blijkt de feitcode er inmiddels te zijn, maar wanneer het boetebedrag naar 95 euro gaat is niet duidelijk geworden.
Dus niets 95 euro. Gewoon 395 aftikken en een strafblad voor dat mondkapje.

[ Voor 23% gewijzigd door CMD-Snake op 20-08-2020 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
@MikeyMan

https://nos.nl/artikel/23...alarissen-in-de-zorg.html

Kijk, daar is de verduidelijking en de nuance al ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:56
Lethalis schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:06:
[...]

Dit vind ik bijzonder, nederland staat juist bekend om kwaliteit boven kwantiteit qua leven, ouderdom. Dat hebben we ook gezien met corona op de ic's. Italie bv, alles om de ouderen te redden en hier lieten we ze vroeg gaan, soms nieteens op de ic gebracht. Kan het verkeerd hebben maar dit beeld heb ik al jaren, vooral door reacties en ervaringen uit buitenland

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou... Veel duidelijker wordt het er niet op zo...

Neem toch ook aan dat die pensioenpartij inzicht heeft in de salarissen? :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Mutatie schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:25:
[...]

Dit vind ik bijzonder, nederland staat juist bekend om kwaliteit boven kwantiteit qua leven, ouderdom. Dat hebben we ook gezien met corona op de ic's. Italie bv, alles om de ouderen te redden en hier lieten we ze vroeg gaan, soms nieteens op de ic gebracht. Kan het verkeerd hebben maar dit beeld heb ik al jaren, vooral door reacties en ervaringen uit buitenland
Tsja het is wat ik zie en hoor in Nederland. Dat het in het buitenland misschien nog vele malen erger is, kan natuurlijk.

Maar mijn kijk er op is misschien ook wat harder dan gemiddeld. Wat ik geen leven meer vind, vindt een ander misschien nog heel wat, kwalitatief gezien.

Ik zie een hoop lijken een rollator voor zich uitschuiven of in een rolstoel zitten. De keren dat ik daar kwam, werd ik er alleen maar zeer verdrietig van. Kan mij niet voorstellen daar te zitten en te wachten dat iemand mijn incontinentieluier komt verschonen en alle diarree van mij afspoelt onder de douche.

En tsja, het is druk natuurlijk, dus kan zijn dat je wel ff moet wachten :/

Vervolgens zit je nog met het aspect dat bij ruim de helft de familie ook niet regelmatig meer langskomt. Je zit daar gewoon weg te kwijnen. En het zijn net kleuters die bejaarden, met elkaar opschieten kunnen ze ook niet.

Heb je trouwens weleens decubitus gezien? Dat wil je ook niet... mijn vriendin heeft een tijd lang wondzorg gedaan brrr.

Ik vind het kwalitatief uitermate teleurstellend ;) Zou er zo niet bij willen zitten / liggen. Fijn dat je dan nog jaren in leven wordt gehouden, maar van mij hoeft het niet.

• LZ86
MikeyMan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:54:
[...]

Nou... Veel duidelijker wordt het er niet op zo...

Neem toch ook aan dat die pensioenpartij inzicht heeft in de salarissen? :X
De verduidelijking is dus dat de partijen compleet geen idee hebben wat mensen in de zorg verdienen :) Dus die kamerbrief staat vol onjuistheden en daar wordt nu een ontzettend vervelend beeld over de zorg mee neergezet. Als ik 4500 euro bruto zou verdienen zou je mij niet horen klagen over t salaris :P

[ Voor 21% gewijzigd door LZ86 op 20-08-2020 21:30 ]

• RobbertC
  • Laatst online: 11:41
CMD-Snake schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:50:
Uit het liveblog van de Volkskrant:

[...]

De marktkooplui van de Albert Cuyp gaan een eigen poging doen om de mondkapjesplicht ongedaan gemaakt te krijgen.
Dus de mondkapjes zijn de oorzaak van de mindere omzet volgens hun? Zou het niet kunnen dat mensen -mondkapjes of niet- gewoon even helemaal geen zin hebben om te komen door de hele toestand in Amsterdam. Sterker nog, als ik zeker weet dat iedereen mondkapjes draagt zou ik eerder geneigd zijn om naar de Albert Cuyp te gaan dan zonder mondkapjes maar halfbakken pogingen om afstand te bewaren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
RobbertC schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:24:
Dus de mondkapjes zijn de oorzaak van de mindere omzet volgens hun?
Ik denk dat die marktkooplui wel een aardig idee hebben van hoe druk het zou moeten zijn op een gegeven dag.

Mensen hebben geen zin in zo'n mondkapje, nou dan zijn er genoeg markten elders. Alleen het centrum is wat anders, daar heeft iedereen er simpelweg lak aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
CMD-Snake schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

Ik denk dat die marktkooplui wel een aardig idee hebben van hoe druk het zou moeten zijn op een gegeven dag.

Mensen hebben geen zin in zo'n mondkapje, nou dan zijn er genoeg markten elders. Alleen het centrum is wat anders, daar heeft iedereen er simpelweg lak aan.
Ja, of mensen hebben door de steigende infectiegetallen in Sodom en Gomorra helemaal geen zin in die markt ;)

• RobbertC
  • Laatst online: 11:41
Leon Zwiers schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:31:
[...]

Ja, of mensen hebben door de steigende infectiegetallen in Sodom en Gomorra helemaal geen zin in die markt ;)
Dat bedoel ik inderdaad. Mondkapjesplicht kwam toen het aantal besmettingen flink omhoog ging, dus wie zegt dat de bezoekers anders wel gekomen waren. Dit voelt een beetje als de redenatie dat een hoger aantal kwallenbeten voor een hogere ijsomzet zorgen (correlatie), maar de reden is natuurlijk dat de zon schijnt en het druk op het strand is...

• eric.1
Leon Zwiers schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:23:
[...]

De verduidelijking is dus dat de partijen compleet geen idee hebben wat mensen in de zorg verdienen :) Dus die kamerbrief staat vol onjuistheden en daar wordt nu een ontzettend vervelend beeld over de zorg mee neergezet. Als ik 4500 euro bruto zou verdienen zou je mij niet horen klagen over t salaris :P
Maar goed, blijkbaar snappen velen ook niet dat je geen deeltijd loonstrook met een voltijd salaris kan vergelijken. Terwijl die groep ongetwijfelt wel roept dat er van alles niet klopt :+

Al blijft het wel bijzonder dat er zoveel onduidelijkheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

eric.1 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:35:
[...]

Maar goed, blijkbaar snappen velen ook niet dat je geen deeltijd loonstrook met een voltijd salaris kan vergelijken. Terwijl die groep ongetwijfelt wel roept dat er van alles niet klopt :+

Ja en als je er dan een bruto salaris inlusief 13e maand en vakantiegeld van maakt is het helemaal een bende.

Zet dan het jaarsalaris in het artikel ofzo... :X

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:56
Lethalis schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:12:
[...]

Tsja het is wat ik zie en hoor in Nederland. Dat het in het buitenland misschien nog vele malen erger is, kan natuurlijk.

Maar mijn kijk er op is misschien ook wat harder dan gemiddeld. Wat ik geen leven meer vind, vindt een ander misschien nog heel wat, kwalitatief gezien.

Ik zie een hoop lijken een rollator voor zich uitschuiven of in een rolstoel zitten. De keren dat ik daar kwam, werd ik er alleen maar zeer verdrietig van. Kan mij niet voorstellen daar te zitten en te wachten dat iemand mijn incontinentieluier komt verschonen en alle diarree van mij afspoelt onder de douche.

En tsja, het is druk natuurlijk, dus kan zijn dat je wel ff moet wachten :/

Vervolgens zit je nog met het aspect dat bij ruim de helft de familie ook niet regelmatig meer langskomt. Je zit daar gewoon weg te kwijnen. En het zijn net kleuters die bejaarden, met elkaar opschieten kunnen ze ook niet.

Heb je trouwens weleens decubitus gezien? Dat wil je ook niet... mijn vriendin heeft een tijd lang wondzorg gedaan brrr.

Ik vind het kwalitatief uitermate teleurstellend ;) Zou er zo niet bij willen zitten / liggen. Fijn dat je dan nog jaren in leven wordt gehouden, maar van mij hoeft het niet.
Het is wat offtopic, zal er niet teveel mee bezig gaan.
Maar ik begrijp je, ik vind het zelf ook een schrikbeeld. Maar dit is, NL, de wereld waarin we opgroeien. We hebben het hier zo goed, soms lijken we de realiteit, objectiviteit, hoe ons leven zich verhoud tot elders en andere tijden, de luxe van onze welvaart en wat we zelf zijn wat kwijt. Zo ook met de epidemie, viruswaarheid, antivax etc. We zien vaak door ons goede verwende leven niet meer hoe het echt is, welke ellendige dingen altijd wel gebeurden maar voor ons bizar is geworden. De samenzweringen vliegen om de oren, terwijl een ziekte een heel natuurlijk iets is.

Ja ik ken het, mn vriendin heeft ook in de zorg gewerkt, net als meerdere kennissen. Heb het nodige meegemaakt met mijn vader. Het is naar en als het zover is dat ik bv niet zelf meer kan schijten mag het ook over zijn voor me..

• prijk
  • Niet online
eric.1 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:35:
[...]

Ook nettosalarissen zeggen helemaal niets. Bij veel verpleegkundigen wordt de premie ziektekostenverzekering voor het hele gezin bijvoorbeeld op het maandelijkse brutosalaris ingehouden (verzekering bij GZ). Dat levert natuurlijk een aanzienlijk lager nettosalaris op (een paar honderd euro), maar mede doordat die loonstroken tamelijk onleesbaar zijn, ontstaan tal ven scheve vergelijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Leon Zwiers schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:31:
[...]

Het gaat die marktkooplui vooral om het belachelijke feit dat er op die markt in de buitenlucht mondkapjes verplicht zijn en je rustig iedere winkel in de stad binnen kan lopen zonder.
Die willekeur zou mij ook steken, zeker wanneer je merkt dat je klanten ook geen zin hebben in die selectieve maatregelen en gewoon hun boodschappen elders halen om een mogelijke boete te vermijden. Het is toch niet te verkopen dat je kan duwen en dringen in een supermarkt waar geen controleur komt maar dat er op de markt fanatiek gehandhaafd wordt.
Gelijke monniken gelijke kappen, of je verplicht die dingen overal, iig overal waar meerdere mensen dicht bij elkaar zijn en dan vooral indoor of je laat alles vrij. Zolang je selectief een mondkapjesplicht zo'n beetje op straatniveau gaat regelen ben je als gemeente m.i. behoorlijk de weg kwijt.
De Bijenkorf in Sodom is voorlopig 2 weken dicht na een behoorlijke uitbraak onder het personeel en daar is niemand verplicht om een kapje te dragen. Trek het dan maar gewoon gelijk, dan heb je ook dit soort rechtszaken niet en sta je als gemeente stukken sterker om op een drukke Albert Cuyp dezelfde regels te hanteren als in een druk warenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
MikeyMan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:40:
[...]

Ja en als je er dan een bruto salaris inlusief 13e maand en vakantiegeld van maakt is het helemaal een bende.

Zet dan het jaarsalaris in het artikel ofzo... :X
Idd een volledige 13e maand (8%) en vakantie geld er af (4%) en je houd hele andere bedragen over.

Voor een HBO verpleegkundige die fulltime werkt start je dan bij 2306 bruto met een top van 3626 voor een normale maand.

Voor een HBO opgeleide functie is met name die onderkant toch best laag.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Stoney3K schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:16:
[...]

Ehm, druppels blijven daar in hangen. Je beschermd vooral anderen in de bus, maar anderen beschermen jou door een mondkapje te dragen. Dus dan helpt het.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:08
pedorus schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:47:
[...]

Nee, of een land getroffen kan worden met veel coronadoden hangt van veel meer factoren af natuurlijk. Oa luchtvervuiling, vitamine D, BCG-vaccin, bevolkingsopbouw/griepdoden in eerdere jaren en hydroxychloroquine-toepassing lijken correlaties te vertonen met het aantal coronadoden. Is het niet logischer om NL te vergelijken met België en Luxemburg? Dan zie je in België een vergelijkbaar patroon ondanks andere maatregelen: 2018 veel griepdoden, 2019 niet maar oversterfte door hitte in week 30, 2020 geen griepperiode maar doden na corona. In Luxemburg hebben ze een andere bevolkingsopbouw, dus daar zie je nergens oversterfte over die jaren.

[...]

Zweden heeft een ander beleid gevoerd en vergelijkt zichzelf eerder met landen als België vanwege bevolkingsopbouw/migratie. Daarnaast zie je in Finland en Noorwegen weinig potentie bij de bevolking, hebben ook minder ouderen in bejaardentehuizen.

[...]

De hypothese was dus anders. Ik hoop dat je geen bewijs nodig hebt voor de hypothese dat mensen die sterven met corona niet reeds eerder gestorven zijn met griep.. De hypothese is simpel: mensen sterven exact 1 keer. Hoe verklaar je anders de constante lage Z-waardes in Nederland van de afgelopen weken trouwens? En wat is de voorspelling, gaan we zo oversterfte zien in week 32 en 33 door hitte? Of blijven die toch achterwege vanwege corona? (Ik zal toegeven: ik weet het zelf ook nog niet zeker, over ~3.5 weken meer duidelijkheid ivm onhandige rapportagevertraging)
Even nog een extra quote: de voorlopige cijfers wijzen erop dat de afgelopen hittegolf voor een vergelijkbare sterfte zorgt als vorig jaar. Ook al volgde de hittegolf toen op het milde griepseizoen 2018/2019...

Ik concludeer dan dat het er niet op lijkt dat coronadoden dezelfde groep zijn als de 'reguliere' griepdoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Marzman schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 07:36:
[...]

Ehm, druppels blijven daar in hangen. Je beschermd vooral anderen in de bus, maar anderen beschermen jou door een mondkapje te dragen. Dus dan helpt het.
Maar dat werkt dus alleen effectief als er ook afstand gehouden wordt én mondkapjes correct gebruikt worden.

Als de halve trein het ding op zijn kin heeft omdat ze hun ontbijt weg zitten te werken, dan voegen mondkapjes weinig toe. En dan had je dus ook een enorme toename aan besmettingen moeten zien als gevolg van het OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Jovatov schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 07:50:
[...]

Even nog een extra quote: de voorlopige cijfers wijzen erop dat de afgelopen hittegolf voor een vergelijkbare sterfte zorgt als vorig jaar. Ook al volgde de hittegolf toen op het milde griepseizoen 2018/2019...

Ik concludeer dan dat het er niet op lijkt dat coronadoden dezelfde groep zijn als de 'reguliere' griepdoden.
Of er zijn gewoon meer mensen kwetsbaar geworden door het coronavirus. Coronavirus overleefd over het randje geduwd door de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Stoney3K schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 07:58:
[...]

Maar dat werkt dus alleen effectief als er ook afstand gehouden wordt én mondkapjes correct gebruikt worden.

Als de halve trein het ding op zijn kin heeft omdat ze hun ontbijt weg zitten te werken, dan voegen mondkapjes weinig toe. En dan had je dus ook een enorme toename aan besmettingen moeten zien als gevolg van het OV.
Het is niet echt een alternatief voor de afstand, maar er zullen minder druppels doorheen komen en wat er toch doorheen komt zal afgeremd worden.

Ik woon zelf in België en moest gisteren mijn zus in Nederland helpen. Maar ik vond het echt bizar dat in liften in een drukke gallerijflat bijvoorbeeld niemand een masker op heeft. Ik ben zeven verdiepingen met de trap gegaan.

Overigens zie je dat op de kin hier ook. Ik zag iemand met masker een café binnen gaan. Hij en de café baas deden even het masker op de kin, gaven elkaar een zoen en deden het masker terug op :P Het was wel Wallonië, in Vlaanderen kussen mannen elkaar ook niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 21-08-2020 08:23 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1 ... 41 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic