Dat is ook zo, maar dat was vóór corona al een enorm probleem, dus nu heb je vooral dat die eenzame mensen nu ook nog eens kans maken op een dodelijke ziekte.Erapaz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:13:
[...]
Eenzaamheid is een groot probleem bij ouderen, het is zelfs onder ouderen een bekende doodsoorzaak (https://www.trouw.nl/nieu...lijk-als-alcohol~bb9c513a). Aan de (n=niet zo groot) ouderen om mij heen zie ik dit ook, voordat je weg bent willen ze dat je alweer langskomt. De dagen zijn erg lang alleen achter de geraniums. Dus voor velen zal gelden, liever bezoek en een paar jaartjes eerder de pijp uit dan tot in lengte van dagen geïsoleerd vanwege Covid19/griep/verkoudheid/Covid2134.
Daarnaast is het altijd makkelijker praten als het over anderen gaat. Als jouw ouders sterven doordat jij ze hebt besmet of doordat onnodig het hele verzorgingshuis besmet is geraakt, dan sta je er denk ik anders in. De keuze is ook niet zo zwart-wit: het is niet of eenzaam zijn of doodgaan, maar hoe kan je die mensen zoveel mogelijk beschermen en ondertussen zorgen dat ze nog steeds sociaal contact hebben.
Waar zijn trouwens al die zingende mensen voor bejaardentehuizen gebleven?
Kritiek op de moderatie mag per DM of in het feedback topictweakduke schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:03:
[modbreak]En het topic gaat weer open. Er wordt meer ruimte gegeven om het beleid van het RIVM / kabinet en het OMT te bespreken, maar:Als er behoefte is om verder te discussiëren over de zorgkosten, de loonsverhoging en de beloningen in de zorg. Maak aub een nieuw topic aan, hier is het off-topic.[/]
- We gaan niet het corona virus ontkennen
- We gaan niet de huidige situatie vergelijken met de tweede wereld oorlog / godwins
- Complottheorieën gaan we hier niet bespreken of als bron gebruiken
[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 19-08-2020 18:11 ]
Dat gaat dan een stukje rijden worden voor de Brabo's, helemaal naar Noord Holland waar kermissen (nog) wel gewoon doorgaan. Nederland is volgens mij echt te klein voor dit soort lokale restricties,MikeyMan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:54:
uit de nos live blog:
- Alle kermissen in Midden- en West Brabant afgelast tot zeker 1 november. Dit zal best navolging gaan krijgen. Ben benieuwd wanneer de kermis exploitanten weer op het malieveld staan.
- FNV eist handhaving op anderhalve meter in supermarkten en winkels.
Dus omdat twintiger Jantje na zijn feestweek in Spanje pa Freek maar als taxi inzette van Schiphol naar huis, moet oma Magriet binnen blijven...DennusB schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:41:
[...]
Als die kwetsbare binnen blijft na het ontvangen van bezoek is er toch niets aan de hand?
Ondertussen kan Jantje verder naar de kroeg, wel met loopneus "maar dat is van de pollen".

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Tenzij ze een gemeente gaan omsingelen zal dit niet werken. Sluit je de horeca? Gaan we wel een gemeente verderop wat eten en drinken.PalingDrone schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:25:
Dat gaat dan een stukje rijden worden voor de Brabo's, helemaal naar Noord Holland waar kermissen (nog) wel gewoon doorgaan. Nederland is volgens mij echt te klein voor dit soort lokale restricties,
Bij onze oosterburen moet je ook niet aan hun carnaval komen, zoals hun minister van volksgezondheid nu aan het ervaren is.
Juist, daarom vererger/verspreid je het probleem met dit soort lokaal beleid alleen maar, nogal een onzalig plan.CMD-Snake schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:33:
[...]
Tenzij ze een gemeente gaan omsingelen zal dit niet werken. Sluit je de horeca? Gaan we wel een gemeente verderop wat eten en drinken.
Bij onze oosterburen moet je ook niet aan hun carnaval komen, zoals hun minister van volksgezondheid nu aan het ervaren is.
Eerst loopt men in Nederland keihard te blamen en shamen naar Belgen die hier op een terrasje komen zitten en gaan winkelen terwijl ze daar een wel serieuze lockdown hebben en vervolgens is er niks geleerd van die volksverhuizing en gaan we het hier intern nog ff dunnetjes overdoen.
Die zitten ongetwijfeld alweer in de volgende Facebookhype om duimpjes en deugpunten te scoren met hun filmpjes.BarôZZa schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:06:
[...]
...
Waar zijn trouwens al die zingende mensen voor bejaardentehuizen gebleven?
Ben er niet rouwig om, die terreur van draaiorgels, amateur"zangers", valsspelende c-garnituur muzikanten, Faceboekmoekes die na teveel rosé kroeggelal op die toch al zwaar getroffen bejaarden loslaten...
Hier in huis hebben we alles keihard meegekregen omdat we vlak naast zo'n bejaardencentrum wonen, heb helaas niet de luxe dat ik doof ben of een gehoorapparaat heb wat ik uit kan zetten, gelukkig heeft het bejaardencentrum al in een vroeg stadium restricties gesteld aan de duur van de geluidsoverlast. Maximaal een uurtje en niet voor 10 uur op zaterdag. Het zal ongetwijfeld goedbedoeld zijn en hopelijk hebben wat eenzame ouderen er toch van genoten maar ik had persoonlijk een pantomime speler als afwisseling ook wel prettig gevonden i.p.v. die eeuwige "Amsterdamse grachten" en "Tulpen uit Amsterdam".
Er is blijkbaar nogal wat verschil in de muzikanten die zich aanbieden, het varieert van (zelden) conservatorium kwaliteit tot (vaak)"muziek" die je prima kan gebruiken om gevangenen te martelen.
[ Voor 42% gewijzigd door PalingDrone op 19-08-2020 19:10 ]
Gaat ook best lastig om een gemeente te omsingelen.CMD-Snake schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:33:
[...]
Tenzij ze een gemeente gaan omsingelen zal dit niet werken. Sluit je de horeca? Gaan we wel een gemeente verderop wat eten en drinken.
Zijn ook best wel mensen die op de grens van gemeentes wonen, en soms vraag ik mij ook af of het duidelijk is waar de grenzen van gemeentes lopen?
En ook de mensen die wonen in de ene gemeente en werken in de anderen.
Nederland is te klein voor zulke restricties denk ik!
[ Voor 15% gewijzigd door Ryur op 19-08-2020 19:06 ]
Dit zijn de cijfers uit de grafiek:Señor Sjon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:05:
[...]
[Afbeelding]
Dat is niet de helft volgens mij. En de groep 0-65 is ook wel iets groter dan 65+, ondanks een overschot aan babyboomers.
<20: 1 + 7 = 8
20-24: 0 + 9 = 9
25-29: 2 + 17 = 19
30-34: 3 + 33 = 36
35-39: 6 + 33 = 39
40-44: 5 + 55 = 60
45-49: 18 + 140 = 158
50-54: 22 + 222 = 244
55-59: 74 + 296 = 370
60-64: 102 + 333 = 335
65-69: 188 + 317 = 505
70-74: 231 + 310 = 541
75-79: 165 + 146 = 311
80-84: 48 + 20 = 68
85-89: 10 + 4 = 14
90+: 0
En dan opgeteld de categorieën 20-64 (beroepsbevolking) is totaal 1270.
Categorie 65+ is opgeteld 1439.
Toegegeven licht in het voordeel van de 65+-er. Maar als je de categorie 65-69 door de helft deelt (tegenwoordig is beroepsbevolking toch op 67) zit hij precies door de helft.
In elk geval is duidelijk dat de IC's niet vol hebben gelegen met alleen 70+-ers. Meer dan de helft was dus jonger dan dat.
Omdat we in Nederland alleen de kansrijken op de IC laten komen.Jovatov schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:08:
[...]
Dit zijn de cijfers uit de grafiek:
<20: 1 + 7 = 8
20-24: 0 + 9 = 9
25-29: 2 + 17 = 19
30-34: 3 + 33 = 36
35-39: 6 + 33 = 39
40-44: 5 + 55 = 60
45-49: 18 + 140 = 158
50-54: 22 + 222 = 244
55-59: 74 + 296 = 370
60-64: 102 + 333 = 335
65-69: 188 + 317 = 505
70-74: 231 + 310 = 541
75-79: 165 + 146 = 311
80-84: 48 + 20 = 68
85-89: 10 + 4 = 14
90+: 0
En dan opgeteld de categorieën 20-64 (beroepsbevolking) is totaal 1270.
Categorie 65+ is opgeteld 1439.
Toegegeven licht in het voordeel van de 65+-er. Maar als je de categorie 65-69 door de helft deelt (tegenwoordig is beroepsbevolking toch op 67) zit hij precies door de helft.
In elk geval is duidelijk dat de IC's niet vol hebben gelegen met alleen 70+-ers. Meer dan de helft was dus jonger dan dat.
In de plannen van de veiligheidsregio Amsterdam-Amstel staat dat in het zwartste scenario Amsterdam afgesloten gaat worden. Vraag mij af hoe ze dat willen doen op die schaal. Of wie weet offeren ze die lui buiten de ring op?Ryur schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:01:
En ook de mensen die wonen in de ene gemeente en werken in de anderen.
Nederland is te klein voor zulke restricties denk ik!
Hoe verder je boven de 70 komt hoe minder mensen er zullen zijn in zijn algemeen. Vanaf 50-55 lijkt het meer heikel te worden. Toch zullen vrijwel alle mensen op de ic al onderliggend lijden gehad hebben waardoor ze er nog slechter aan toe waren. Je ziet toch nu dat ondanks de meerdere besmettingen bij mensen onder de 40 het aantal ziekenhuis opnames, ic opnames en doden relatief laag blijft.Jovatov schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:08:
Hebben ze in Amsterdam echt die term "zwartste scenario" gebruikt?CMD-Snake schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:17:
[...]
In de plannen van de veiligheidsregio Amsterdam-Amstel staat dat in het zwartste scenario Amsterdam afgesloten gaat worden. Vraag mij af hoe ze dat willen doen op die schaal. Of wie weet offeren ze die lui buiten de ring op?![]()
[...]
Ze zullen ongetwijfeld maatregelen willen nemen om de toestroom van vers virus tegen te gaan maar of de huidige BM die erom bekend staat landelijk beleid te negeren en niet zo van het handhaven is zo'n knieval wil maken betwijfel ik. Leuke plannetjes, stoere praat, maar hoe in vredesnaam wil je die stad op slot zetten?
De huidige maatregelen handhaven gebeurt ook al niet, waarom zou dreigen met meer restricties dan wel wat oplossen?
[ Voor 33% gewijzigd door PalingDrone op 19-08-2020 19:32 ]
Scenario met een niet-Westerse migratie achtergrond.PalingDrone schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:22:
Hebben ze in Amsterdam echt die term "zwartste scenario" gebruikt?
Wellicht dat dreigen al voldoende is? Na de aankondiging van gisteren hebben twee nachtclubs al besloten om de deuren voorlopig te sluiten. De eigenaren zeggen dat het handhaven van de maatregelen al lastig in en nu worden ze bij de eerste overtreding al gesloten. Daar hebben ze geen zin in. Dit laat dan wel zien dat dreigen op beperkte schaal een effect heeft.Ze zullen ongetwijfeld maatregelen willen nemen om de toestroom van vers virus tegen te gaan maar of de huidige BM die erom bekend staat landelijk beleid te negeren en niet zo van het handhaven is zo'n knieval wil maken betwijfel ik. Leuke plannetjes, stoere praat, maar hoe in vredesnaam wil je die stad op slot zetten?
De huidige maatregelen handhaven gebeurt ook al niet, waarom zou dreigen met meer restricties dan wel wat oplossen?
Ik ben dan wel benieuwd op welke waarden er nu gestuurd dan gaat worden lokaal. De landelijke overheid lijkt nu ook niet veel met hun coronadashboard te doen. Althans ik heb het idee dat ze sturen op meer informatie dan dat daar staat.
Toch lijk ik in elke media het idee te krijgen dat dit “moet”. Ligt dat aan mij? Proberen ze er extra tintje drama aan te geven ofzo?Stoney3K schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:27:
Ik vind een maximum van 6 personen voor thuisbezoek helemaal geen gekke regel trouwens. Blijft natuurlijk wel bij een 'dringend advies' want ze hebben geen mogelijkheden om het te handhaven.
[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 19-08-2020 19:41 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dat is het vooral, want er zijn gewoon juridisch gezien geen mogelijkheden tot handhaven achter de voordeur. Kunnen ze hoog en laag om springen maar meer dan 'dringend adviseren' kunnen ze voorlopig niet.Gunner schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:41:
[...]
Toch lijk ik in elke media het idee te krijgen dat dit “moet”. Ligt dat aan mij? Proberen ze er extra tintje drama aan te geven ofzo?
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
M’n reactie komt vanwege een item op het nieuws van RTL4 van een moeder die geen verjaardagsfeestje kon geven voor haar 18 jarige dochter. Geen enkele nuance maar vooral een “boehoe het mag niet”Stoney3K schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:45:
[...]
Dat is het vooral, want er zijn gewoon juridisch gezien geen mogelijkheden tot handhaven achter de voordeur. Kunnen ze hoog en laag om springen maar meer dan 'dringend adviseren' kunnen ze voorlopig niet.
Maar ook op andere plekken proef ik het gebrek aan het complete verhaal.
[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 19-08-2020 19:49 ]
Met de mondkapjesuitspraak van vandaag zou ik daar niet al te zeker van zijn.Stoney3K schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:45:
[...]
Dat is het vooral, want er zijn gewoon juridisch gezien geen mogelijkheden tot handhaven achter de voordeur. Kunnen ze hoog en laag om springen maar meer dan 'dringend adviseren' kunnen ze voorlopig niet.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Welke uitspraak bedoel je precies?Señor Sjon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:48:
[...]
Met de mondkapjesuitspraak van vandaag zou ik daar niet al te zeker van zijn.
Ik kan alleen iets over delen van Amsterdam vinden in het recente nieuws.
[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 19-08-2020 19:52 ]
Mondkapjes handhaven in het openbaar is nog altijd iets anders dan BOA's die bevoegd worden om te pas en te onpas huisvredebreuk te mogen plegen natuurlijk.Señor Sjon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:48:
[...]
Met de mondkapjesuitspraak van vandaag zou ik daar niet al te zeker van zijn.
Ik mis ook de relevantie op een feestje in iemands achtertuin. Waar dus niet gehandhaafd kan worden tenzij er eerst iets anders heeft voorgedaan zoals geluidsoverlast ofzoStoney3K schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:53:
[...]
Mondkapjes handhaven in het openbaar is nog altijd iets anders dan BOA's die bevoegd worden om te pas en te onpas huisvredebreuk te mogen plegen natuurlijk.
[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 19-08-2020 19:55 ]
Met de mondkapjes dacht ik ook dat ze de deksel op hun neus zouden krijgen, gezien ook dat zoveel staatsrechtgeleerden hadden uiteengezet waarom het niet kon. De rechter gaf ze daar ongelijk, want een beetje inbreuk maken mag. Na vandaag ben ik dan ook er bang voor dat die boa ook een beetje huisvredebreuk mag plegen. Alles in de naam van de bestrijding van het virus.Stoney3K schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:53:
Mondkapjes handhaven in het openbaar is nog altijd iets anders dan BOA's die bevoegd worden om te pas en te onpas huisvredebreuk te mogen plegen natuurlijk.
En laten we wel wezen, de uitkomst van het mondkapjesexperiment staat al vast. Dat wordt een blijvertje. Noem het cynisch, maar dat is wel mijn vermoeden.
https://www.omroepbrabant...en-het-regent-afmeldingen
Vergeet ook niet dat dat om een plaatselijke noodverordening gaat. Goed kans dat de rechter dat ook heeft laten doorgaan omdat het tijdelijk is -- dat 'experiment' loopt tot eind deze week.CMD-Snake schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:00:
[...]
Met de mondkapjes dacht ik ook dat ze de deksel op hun neus zouden krijgen, gezien ook dat zoveel staatsrechtgeleerden hadden uiteengezet waarom het niet kon. De rechter gaf ze daar ongelijk, want een beetje inbreuk maken mag. Na vandaag ben ik dan ook er bang voor dat die boa ook een beetje huisvredebreuk mag plegen. Alles in de naam van de bestrijding van het virus.
Een landelijke bevoegdheid voor BOA's om binnenshuis te handhaven is toch echt even iets anders. Ook omdat het over handhaving in de privésfeer gaat, en niet over handhaving in de openbare ruimte.
Ik heb de uitspraak gelezen, maar ik geloof geen snars van de tijdelijkheid van dit experiment.Stoney3K schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:03:
Vergeet ook niet dat dat om een plaatselijke noodverordening gaat. Goed kans dat de rechter dat ook heeft laten doorgaan omdat het tijdelijk is -- dat 'experiment' loopt tot eind deze week.
Je zou hetzelfde trucje kunnen doen, in een plaatselijke noodverordening dat ook mogelijk maken. Dat willen ze nu toch om meer lokaal beleid toe te staan?Een landelijke bevoegdheid voor BOA's om binnenshuis te handhaven is toch echt even iets anders. Ook omdat het over handhaving in de privésfeer gaat, en niet over handhaving in de openbare ruimte.
Simpel weg nee.CMD-Snake schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:00:
[...]
Na vandaag ben ik dan ook er bang voor dat die boa ook een beetje huisvredebreuk mag plegen. Alles in de naam van de bestrijding van het virus.
Binnentreden is daarvoor een véél te zwaar middel, alleen als er reden toe is zal men over gaan tot binnentreden. Dat zit er vooral in hoe men het mandaat regelt van de persoon die de machtiging moet afgeven.De rechter gaf ze daar ongelijk, want een beetje inbreuk maken mag.
In het geval van de Boa is dat de Burgemeester, geloof mij die gaat zijn baas dus niet bellen voor 7 personen in je huis om 1 uur 's nachts en die baas gaat de Burgemeester ook niet bellen.
In het geval van een agent kan een hovj de machtiging afgeven (gewoon een agent met neventaken, vaak vanaf rang inspecteur en is ook vaak chef van dienst, uitzonderingen daar gelaten) of de hovj de machtiging afgeeft? Dat is vooral aan hoe de agent die de overtreding ziet verkoopt aan de hovj.
Vragen om een machtiging bij 7 personen daar gaat de gemiddelde hovj niet in mee maar 8 hossende luidzingende mensen (met de bewoner erbij) met een hoop drank geen afstand in een besloten ruimte? Als de agent dat goed weet te verkopen staan ze gewoon binnen met machtiging.
Maar simpelweg achter voordeur handhaven gaat niet gebeuren, tenzij het mandaat gaat voorzien in laagdrempelige afgifte van de machtiging. Ook dat zie ik niet gebeuren, vanwege de hoge drempel waar de Algemene Wet Bestuursrecht in voorziet. (Het specifiek uitsluiten van het zonder toestemming betreden van woningen door toezichthouders zonder machtiging tot binnentreden.)
[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 19-08-2020 20:12 ]
En dan nog weten ze van te voren niet hoe veel personen er in dat huis rond lopen tenzij ze overlast veroorzaken.TIGER1125 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:11:
In het geval van de Boa is dat de Burgemeester, geloof mij die gaat zijn baas dus niet bellen voor 7 personen in je huis om 1 uur 's nachts en die baas gaat de Burgemeester ook niet bellen.
Dus dan zou je moeten handhaven met preventief binnen treden en controles (noem het maar gelijk razzia's), of met een uitgebreid netwerk van kliklijnen.
Gaat echt niks van komen.
Beetje door de wijk segwayen, en goed luisteren naar lachende/luidruchtige mensen heb je geen overlast melding of kliklijn voor nodig hoor.Stoney3K schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:13:
[...]
En dan nog weten ze van te voren niet hoe veel personen er in dat huis rond lopen tenzij ze overlast veroorzaken.
Dus dan zou je moeten handhaven met preventief binnen treden en controles (noem het maar gelijk razzia's), of met een uitgebreid netwerk van kliklijnen.
Gaat echt niks van komen.

Preventief binnentreden en controleren gaat nooit gebeuren, veel te ingrijpend, zal ook nooit stand houden bij de rechtbank. Tenzij er een goede achterliggende reden was om preventief ergens binnen te gaan kijken, maar dan zijn er gewoon aanwijzingen/meldingen/voorvallen die daar aan vooraf zijn gegaan.
Ze zouden hoogstens inderdaad op meldingen of eigen waarnemingen binnen gaan treden en zelfs dan is de drempel eigenlijk te hoog. Tenzij je het aannemelijk kan maken dat binnentreden echt noodzakelijk is.
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het soms al genoeg moeite kost om een machtiging te krijgen op een 100% binnentreed waardige situatie.
Tsja, N=2, geen info, geen vorm van checken mogelijk. Zijn ze actief bezig aan herstel en hebben ze het instructiefilmpje van het Erasmus MC bekeken? Ken je bijvoorbeeld ook bekende sporters die ook erg getroffen zijn? Ik kan er uit mijn hoofd zo al 3 noemen: Sergio Perez, Stan Godrie, Ilona Lucassen. Het valt maar te hopen dat er snel een vaccin is, al kijk je hoe ze geleden hebben..Jeroenneman schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:44:
In mijn omgeving ken ik al twee gevallen van normale gezonde 30'ers die opeens de fiets niet meer pakken, of voor wie een rondje hardlopen een onmogelijkheid is geworden.
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ilona lucassen heeft zelfmoord gepleegd die had geen lichamelijke klachten.pedorus schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:25:
[...]
Tsja, N=2, geen info, geen vorm van checken mogelijk. Zijn ze actief bezig aan herstel en hebben ze het instructiefilmpje van het Erasmus MC bekeken? Ken je bijvoorbeeld ook bekende sporters die ook erg getroffen zijn? Ik kan er uit mijn hoofd zo al 3 noemen: Sergio Perez, Stan Godrie, Ilona Lucassen. Het valt maar te hopen dat er snel een vaccin is, al kijk je hoe ze geleden hebben..
Veel succes om dat te doen in een dichtbevolkte wijk met flats van 12 hoog. Als ik op vloer 9 woon en ik met 8 man een filmmarathon aan het houden ben, gaat geen BOA daar achter komen hoor.TIGER1125 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:21:
[...]
Beetje door de wijk segwayen, en goed luisteren naar lachende/luidruchtige mensen heb je geen overlast melding of kliklijn voor nodig hoor.Gemiddeld tuin/huis feestje maakt zonder melding ook nog genoeg geluid.
Nee, of een land getroffen kan worden met veel coronadoden hangt van veel meer factoren af natuurlijk. Oa luchtvervuiling, vitamine D, BCG-vaccin, bevolkingsopbouw/griepdoden in eerdere jaren en hydroxychloroquine-toepassing lijken correlaties te vertonen met het aantal coronadoden. Is het niet logischer om NL te vergelijken met België en Luxemburg? Dan zie je in België een vergelijkbaar patroon ondanks andere maatregelen: 2018 veel griepdoden, 2019 niet maar oversterfte door hitte in week 30, 2020 geen griepperiode maar doden na corona. In Luxemburg hebben ze een andere bevolkingsopbouw, dus daar zie je nergens oversterfte over die jaren.Jovatov schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:05:
[...]
Je stelt hier (versimpeld) de hypothese dat landen met dit jaar en vorig jaar milde griepseizoenen nu hard getroffen worden door corona.
Zweden heeft een ander beleid gevoerd en vergelijkt zichzelf eerder met landen als België vanwege bevolkingsopbouw/migratie. Daarnaast zie je in Finland en Noorwegen weinig potentie bij de bevolking, hebben ook minder ouderen in bejaardentehuizen.Volgens mij kan je die hypothese prima controleren door te kijken naar de euromomosite die je zelf al linkt. Laten we dan naar de landen Noorwegen/Finland/Denemarken/Zweden kijken. Die liggen geografisch dicht bij elkaar en hebben vergelijkbare klimaat etc.
De hypothese was dus anders. Ik hoop dat je geen bewijs nodig hebt voor de hypothese dat mensen die sterven met corona niet reeds eerder gestorven zijn met griep.. De hypothese is simpel: mensen sterven exact 1 keer. Hoe verklaar je anders de constante lage Z-waardes in Nederland van de afgelopen weken trouwens? En wat is de voorspelling, gaan we zo oversterfte zien in week 32 en 33 door hitte? Of blijven die toch achterwege vanwege corona? (Ik zal toegeven: ik weet het zelf ook nog niet zeker, over ~3.5 weken meer duidelijkheid ivm onhandige rapportagevertraging)Maar ik zie daar als we naar andere landen kijken geen enkel bewijs voor...
Interessant, ik stel voor dat ze zeer actief gaan handhaven in supermarkten met gangpaden van 1,2 meter, en vervolgens gaan kijken naar het resultaat.MikeyMan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:54:
- FNV eist handhaving op anderhalve meter in supermarkten en winkels.
Stan Godrie ook niet, dat was zeer waarschijnlijk zelfs een false positive van de pcr test. Alle 3 hadden ze gewoon hun ding kunnen doen, ware het niet dat coronamaatregelen in de weg stonden.TrailBlazer schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:31:
[...]
Ilona lucassen heeft zelfmoord gepleegd die had geen lichamelijke klachten.
Nu ben ik op zoek naar voorbeelden van in Nederland bekende personen die wellicht blijvende klachten aan corona hebben overgehouden, als methode om dat iets beter in beeld te krijgen, want het is steeds een argument zonder data. Wat je ziet is dat alle jonge voorbeelden die in de media komen vooral getroffen worden door het angstvirus. Dat doet denken dat het met die mogelijk blijvende klachten relatief mee valt, het zullen er waarschijnlijk enkele duizenden zijn op 17 miljoen Nederlanders. En dat is geen goede reden om voor massale werkloosheid te kiezen of kinderen van school te houden.
In België werd er al gerapporteerd dat de doden die zijn gevallen tijdens de hittegolf, en die positief hadden getest of tekenen toonden van COVID, bij in de statistieken van COVID komen. Of COVID de doodsoorzaak was, of dat de hitte het laatste zetje gaf, kon niet worden vastgesteld. En op zich maakt dat ook niets uit, net omdat je zelf al aangaf dat je maar 1 keer kan sterven. Het is enkel belangrijk voor de statistieken. En ja, met deze opstelling blijven wij hoog scoren qua doden per aantal inwoners.pedorus schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:47:
En wat is de voorspelling, gaan we zo oversterfte zien in week 32 en 33 door hitte? Of blijven die toch achterwege vanwege corona? (Ik zal toegeven: ik weet het zelf ook nog niet zeker, over ~3.5 weken meer duidelijkheid ivm onhandige rapportagevertraging)
Bwoa, de meeste van die reality-tv-sterren komen al in aanmerking denk ikstylezzz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:24:
daaruit de bn'ers halen (enkele honderden?) om daarbij te kijken of er nog iemand wat mankeert?
[ Voor 14% gewijzigd door Arator op 19-08-2020 21:28 ]
Haha, ja dave roelvink mankeerde al wat voor corona natuurlijkArator schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:25:
[...]
Bwoa, de meeste van die reality-tv-sterren komen al in aanmerking denk ik
Nee, de rechter heeft zich onthouden van een uitspraak daarover:CMD-Snake schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:23:
De vraag hier was of de burgemeester inbreuk kon maken op grondwettelijke rechten. Iets wat exclusief voorbehouden is aan de Tweede Kamer. De rechter heeft hierop met "Ja" geantwoord.
4.16.
Daar tegenover heeft Viruswaarheid cs gemotiveerd gesteld dat diverse staatsrechtgeleerden in de media hebben uitgesproken dat het hier gaat om een inperking van een grondrecht die niet slechts bij noodverordening kan.
4.17.
Het klopt dat hier verschillend over wordt gedacht. In het licht van de terughoudende toetsing die op dit punt in kort geding plaatsvindt is dat echter niet voldoende om te concluderen dat de regeling, die in tijd en plaats beperkt is, onbevoegd gegeven en daarom onmiskenbaar onverbindend is.
Hangt wel een beetje van de omgeving af ookTIGER1125 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:21:
[...]
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het soms al genoeg moeite kost om een machtiging te krijgen op een 100% binnentreed waardige situatie.
Ik kan mij zo hard aan dit soort reacties ergeren. Zo onwetend over hoe een virus werkt. Zelf van de griep (vaak verward met een normale verkoudheid) kun je blijvende klachten hebben.pedorus schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:00:
[...]
Nu ben ik op zoek naar voorbeelden van in Nederland bekende personen die wellicht blijvende klachten aan corona hebben overgehouden, als methode om dat iets beter in beeld te krijgen, want het is steeds een argument zonder data. Wat je ziet is dat alle jonge voorbeelden die in de media komen vooral getroffen worden door het angstvirus. Dat doet denken dat het met die mogelijk blijvende klachten relatief mee valt, het zullen er waarschijnlijk enkele duizenden zijn op 17 miljoen Nederlanders.
En nu wil je data van lange termijn klachten over een een nog vrijwel onbekend virus wat sinds kort een globale pandemie heeft veroorzaakt.
Ja, sorry maar
Dat ik hier nog op in ga met bronnen is eigenlijk nog teveel gevraagd.
BronElke dag worden er ic-opnames en doden genoemd, waardoor we vergeten dat er ook jonge, gezonde mensen corona krijgen. Hun herstel gaat niet altijd even voorspoedig.
BronVermoeidheid, kortademigheid, druk op de borst, hoofdpijn, spierpijn: bijna drie maanden na de eerste symptomen van het virus heeft een groot deel van de coronapatiënten nog ernstige klachten. Ruim 9 op de 10 mensen geeft zelfs aan problemen te hebben met simpele dagelijkse activiteiten. Dat blijkt uit een peiling van het Longfonds en kenniscentrum CIRO onder 1622 mensen met klachten na corona. “We zijn hier echt van geschrokken”, zegt directeur Michael Rutgers van het Longfonds. “Het is voor het eerst dat deze grote patiëntengroep in beeld wordt gebracht. Deze mensen moeten echt gezien, gehoord en geholpen worden.”
BronEen groot aantal patiënten met ‘milde’ corona klachten hebben daar langdurig last van. Dat blijkt uit vele duizenden reacties op Zorgwijzer. Sommigen zijn al meer dan twee maanden ziek, terwijl iemand normaal gesproken binnen 2 weken is hersteld van het coronavirus.
Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) zegt dat deze langdurige klachten echt een probleem vormen. Ook bij het RIVM staat het probleem op de agenda.
Er zijn nog genoeg andere bronnen op te noemen maar ik heb geen trek om mijn tijd te verdoen met mensen die zeggen dat het allemaal wel meevalt.
Of ik moet de context verkeerd begrepen hebben. In dat geval excuse moi. Als het zo is geef dit even aan dan edit ik mijn post.
Je stelt dat de sterkte van voorgaande griepseizoenen van invloed zijn in Nederland en België. Maar als andere landen met andere griepseizoenen die hypothese niet staven dan ligt dat aan andere bevolkingsopbouw, Vitamine D en allerlei andere factoren?pedorus schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:47:
[...]
Nee, of een land getroffen kan worden met veel coronadoden hangt van veel meer factoren af natuurlijk. Oa luchtvervuiling, vitamine D, BCG-vaccin, bevolkingsopbouw/griepdoden in eerdere jaren en hydroxychloroquine-toepassing lijken correlaties te vertonen met het aantal coronadoden. Is het niet logischer om NL te vergelijken met België en Luxemburg? Dan zie je in België een vergelijkbaar patroon ondanks andere maatregelen: 2018 veel griepdoden, 2019 niet maar oversterfte door hitte in week 30, 2020 geen griepperiode maar doden na corona. In Luxemburg hebben ze een andere bevolkingsopbouw, dus daar zie je nergens oversterfte over die jaren.
[...]
Zweden heeft een ander beleid gevoerd en vergelijkt zichzelf eerder met landen als België vanwege bevolkingsopbouw/migratie. Daarnaast zie je in Finland en Noorwegen weinig potentie bij de bevolking, hebben ook minder ouderen in bejaardentehuizen.
[...]
De hypothese was dus anders. Ik hoop dat je geen bewijs nodig hebt voor de hypothese dat mensen die sterven met corona niet reeds eerder gestorven zijn met griep.. De hypothese is simpel: mensen sterven exact 1 keer. Hoe verklaar je anders de constante lage Z-waardes in Nederland van de afgelopen weken trouwens? En wat is de voorspelling, gaan we zo oversterfte zien in week 32 en 33 door hitte? Of blijven die toch achterwege vanwege corona? (Ik zal toegeven: ik weet het zelf ook nog niet zeker, over ~3.5 weken meer duidelijkheid ivm onhandige rapportagevertraging)
Hoe kan je dat dan precies uitsluiten? Voor Nederland past het, voor Zweden niet, maar dat ligt niet aan de hypothese, maar aan andere factoren?
Ik snap niet hoe je zo zeker stelt dat griepseizoenen significant zijn als die kennelijk alleen in Nederland en België significant zijn...
Misschien dat griepseizoenen alleen een voorspellende waarde hebben voor een land als de inwoners Nederlands spreken? Die stelling heeft naar mijn idee net zoveel waarde als dat griepseizoenen uberhaupt zo'n voorspellende waarde hebben. Immers: in landen waar men geen Nederlands spreekt is zo'n verband niet te zien...
En eigenlijk is dat dus onbegrijpelijk laf.pedorus schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:52:
[...]
Nee, de rechter heeft zich onthouden van een uitspraak daarover:
[...]
Je hebt als rechter maar een taak. Je krijgt een zaak voorgelegd en toetst die aan de wetgeving. Onbegrijpelijk dat een rechter ermee weg komt door dan te weigeren zijn werk te doen. Net of na toetsing aan de wet de logische uitspraak niet gewenst is.
alles kan off-topic
Nou, je blaast het wel een beetje op. Het enige wat de rechtbank stelt is dat je in een kort geding slechts beperkt kunt toetsen, wat logisch is gezien het korte tijdsbestek. Als je een grondiger gemotiveerde uitspraak wil op dat punt, moet je een bodemprocedure starten.Ankona schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:46:
[...]
En eigenlijk is dat dus onbegrijpelijk laf.
Je hebt als rechter maar een taak. Je krijgt een zaak voorgelegd en toetst die aan de wetgeving. Onbegrijpelijk dat een rechter ermee weg komt door dan te weigeren zijn werk te doen. Net of na toetsing aan de wet de logische uitspraak niet gewenst is.
Sergio Perez heeft 14 dagen quarantaine gedaan, had geen/nauwelijks klachten, was alleen de laatste race die hij reed voor corona geconstateerd werd wat duizelig. Vervolgens heeft hij zijn tijd uitgezeten en kon afgelopen weekend alweer een F1 race rijden en eindigde op de 5e plek. Kan niet zeggen dat hij erg getroffen is behalve dat hij dus 2 races over moest slaan.pedorus schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:25:
[...]
Tsja, N=2, geen info, geen vorm van checken mogelijk. Zijn ze actief bezig aan herstel en hebben ze het instructiefilmpje van het Erasmus MC bekeken? Ken je bijvoorbeeld ook bekende sporters die ook erg getroffen zijn? Ik kan er uit mijn hoofd zo al 3 noemen: Sergio Perez, Stan Godrie, Ilona Lucassen. Het valt maar te hopen dat er snel een vaccin is, al kijk je hoe ze geleden hebben..
Dus dat bewijst ook dat ie in de tussentijd niemand had kunnen infecteren die er veel slechter aan toe was geweest?PalingDrone schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:15:
[...]
Sergio Perez heeft 14 dagen quarantaine gedaan, had geen/nauwelijks klachten was alleen de laatste race die hij reed voor corona geconstateerd werd wat duizelig. Vervolgens heeft hij zijn tijd uitgezeten en kon afgelopen weekend alweer een F1 race rijden en eindigde op de 5e plek. Kan niet zeggen dat hij erg getroffen is behalve dat hij dus 2 races over moest slaan.
Nope, ik reageerde op @pedorus die beweerde dat 3 sporters ernstig getroffen waren door corona.MikeyMan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:21:
[...]
Dus dat bewijst ook dat ie in de tussentijd niemand had kunnen infecteren die er veel slechter aan toe was geweest?
Wanneer je in die bloedhitte een complete F1 race kan rijden na zo'n infectie met dit resultaat, net geen podium, heb ik niet het idee dat hij nou zo zwaar getroffen is, meer niet.
Geen idee of hij een (super)spreader geworden zou zijn, gelukkig is hij getest en werd het ontdekt wat de noodzaak van het testen maar weer eens aantoont.
* Mfpower meldt zich als bron.MoldyInko schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:04:
[...]
Ik kan mij zo hard aan dit soort reacties ergeren. Zo onwetend over hoe een virus werkt. Zelf van de griep (vaak verward met een normale verkoudheid) kun je blijvende klachten hebben.
En nu wil je data van lange termijn klachten over een een nog vrijwel onbekend virus wat sinds kort een globale pandemie heeft veroorzaakt.
Ja, sorry maar![]()
Dat ik hier nog op in ga met bronnen is eigenlijk nog teveel gevraagd.
[...]
Bron
[...]
Bron
[...]
Bron
Er zijn nog genoeg andere bronnen op te noemen maar ik heb geen trek om mijn tijd te verdoen met mensen die zeggen dat het allemaal wel meevalt.
offtopic:
Of ik moet de context verkeerd begrepen hebben. In dat geval excuse moi. Als het zo is geef dit even aan dan edit ik mijn post.
Nu al vijf maanden aan het klooien na Corona in maart. En hier op het forum zijn er ook meer. Ik kan even de bron niet vinden maar mensen met milde klachten (zoals ik) blijken moeilijker te herstellen. Er zijn hele support groepen te vinden van mensen online die maar langzaam of niet beter worden. Dat loopt al in de duizenden in nederland alleen. En dan heeft nog maar een paar procent de ziekte gehad. Positief is wel dat er nu meer onderzoek wordt gedaan naar post infectieuze klachten en het chronisch vermoeidheidssyndroom syndroom.
Er zijn meer ziektes die dit vaker tot gevolg hebben dan anderen. Denk Pfeiffer als je geen kind meer bent, q koorts, Lyme en ook sars schijnt een grote kans op post infectieuze klachten te hebben.
Ik prijs me gelukkig dat ik in tegenstelling tot sommige anderen in de groepen langzaam maar zeker herstel.
Maar als veel mensen Corona krijgen dan zullen dus ook veel jongeren potentieel langdurig klachten houden met alle (arbeids) gevolgen van dien. De focus is me dan ook teveel op doden en ic-opnames waardoor er denk ik door veel mensen die buiten de risico groepen vallen te laconiek over wordt gedacht.
Edit: Amerikaanse cdc rapporteert dat 1 op de 3 Corona geïnfecteerden langdurige symptomen houdt: https://bgr.com/2020/07/2...recovery-cdc-fatigue/amp/
Dat is nogal wat.
Daarom maak ik me zorgen over de middelbare scholen die als enige van veel landen zonder additionele maatregelen open gaan. Dan zadel je niet risico groepen (tieners en hun ouders) toch op met een potentiële heftige infectie die niet leidt tot ic-opnames maar mogelijk wel langdurige klachten (van matig tot heftig en chronisch wellicht)
Net als eerder bij q koorts lijkt dit door het rivm niet heel serieus genomen te worden. Buitenlandse media staan hier vol van. Zoek maar eens op “long covid”. Ik hoop niet dat we over jaren terugkijken en dat er dan weer hetzelfde moet gaan gebeuren om erkenning te krijgen voor patiënten. En dat er achteraf toch te weinig werd gedaan. Het is nu tijd om te handelen.
[ Voor 15% gewijzigd door Mfpower op 20-08-2020 00:52 ]
Als eerste begon de Internationale school, zij hebben leerlingen uit tientallen landen en zitten er uiteraard niet op te wachten om een corona kookpotje te worden.Liever wat voorzichtig dan een piek in de grafiek.
Verwijderd
Dan heb je het wel over iemand die een topsporter is, die elke dag 4 uur lang workouts doet onder supervisie van professionele trainers, waardoor hij een fysieke gesteldheid heeft die 10x sterker is dan de gemiddelde persoon zoals jij en ik...PalingDrone schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:15:
[...]
Sergio Perez heeft 14 dagen quarantaine gedaan, had geen/nauwelijks klachten, was alleen de laatste race die hij reed voor corona geconstateerd werd wat duizelig. Vervolgens heeft hij zijn tijd uitgezeten en kon afgelopen weekend alweer een F1 race rijden en eindigde op de 5e plek. Kan niet zeggen dat hij erg getroffen is behalve dat hij dus 2 races over moest slaan.
Vergelijk geen appels met peren a.u.b.

Pff, lees eens goed waar ik op reageer.... Je hoort mij niet zeggen dat een superfitte topsporter maatgevend is voor de rest van de bevolking. Alleen dat hij er (fysiek) geen last van gehad heeft i.t.t. wat beweerd werd in een eerdere post.Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 02:30:
[...]
Dan heb je het wel over iemand die een topsporter is, die elke dag 4 uur lang workouts doet onder supervisie van professionele trainers, waardoor hij een fysieke gesteldheid heeft die 10x sterker is dan de gemiddelde persoon zoals jij en ik...
Vergelijk geen appels met peren a.u.b.
Als je goed ziek bent, duurt herstel soms lang. Dat lijkt bij Corona niet anders te zijn, voor een aantal mensen althans. Of het blijvende schade is, is volgens mij vaak lastig te zeggen als de ziekte er pas een half jaar (Max) is.
Tegelijk zie je ook heel, heel veel voorbeelden van een heel mild ziekteverloop. In die zin verschilt het dan misschien weer niet zo van de normale griep, volgens mij. Het grote verschil is in mijn ogen de ic bezetting, die gewoon heel lang duurt en natuurlijk de groepsimmuniteit die er bij griep al is.
Maar er zijn mensen die amper merken dat ze ziek zijn geweest, en er zijn mensen die langdurige klachten hebben, ook onder jonge en gezonde mensen. Hoe dat precies verdeeld is, weten we nog niet, maar Facebook groepen ed lijken me nou niet een reden om aan te nemen dat het een grote groep is.
Perez is jong, is in optimale conditie en krijgt de beste verzorging. Daarnaast reageert iedereen anders op het coronavirus.PalingDrone schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:26:
[...]
Nope, ik reageerde op @pedorus die beweerde dat 3 sporters ernstig getroffen waren door corona.
Wanneer je in die bloedhitte een complete F1 race kan rijden na zo'n infectie met dit resultaat, net geen podium, heb ik niet het idee dat hij nou zo zwaar getroffen is, meer niet.
Geen idee of hij een (super)spreader geworden zou zijn, gelukkig is hij getest en werd het ontdekt wat de noodzaak van het testen maar weer eens aantoont.
Uit zo'n n=1 geval (en ook nog eens een geval dat dus op veel gebieden afwijkt van het gemiddelde) kun je helemaal niets concluderen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Zou willen zeggen dat mensen juist hun gezonde verstand zijn verloren als je na een persco paniekerig afbelt. Al die ondernemers voeren hun activiteiten in de buitenlucht (patatbakker, luchtkastelen, bbq) uit. Ik dacht dat we er wel uit waren dat de buitenlucht geen superspreader events zijn. Anders wil ik nog wel even over de demonstraties van begin mei beginnen in Amsterdam en Rotterdam.stylezzz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:02:
Het lijkt erop dat gezond verstand toch weer de overhand krijgt. Natuurlijk veel teleurgestelde mensen en fors omzetverlies voor wat bedrijven.... hopelijk weten die op tijd via andere manieren hun geld te verdienen.
https://www.omroepbrabant...en-het-regent-afmeldingen
Tevens heeft Rutte nooit gezegd dat je geen feestjes mag vieren.
De frustratie van de ondernemers begrijp ik wel. Als je je aan de afstandsregels houdt kan je die feestjes prima vieren. zeker die vooral op kinderen zijn gericht (bv de luchtkastelen)
Toch is de boodschap duidelijk: omdat de meeste besmettingen in huiselijke kring plaatsvinden, is het dringende advies van het kabinet om maximaal zes gasten uit te nodigen en ook dan altijd anderhalve meter afstand te houden. Maar volgens Wim Voerman, hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de universiteit Leiden, heeft het kabinet helemaal geen bevoegdheid om dit te bepalen. „We hebben allemaal het grondrecht ’huisrecht’”, legt de rechtsgeleerde uit. „Daarom kan het kabinet ook niet veel meer doen dan ze nu doen: oproepen om niet met meer dan zes mensen uit te nodigen. Verplichten kunnen ze het zonder een aparte wet niet, en dus kunnen ze het ook niet handhaven.”
[ Voor 39% gewijzigd door RodeStabilo op 20-08-2020 08:22 ]
De uitkomst is dat Nederland steeds scherper verdeeld raakt. 42% van de ondervraagden zeggen geen vertrouwen meer te hebben in de maatregelen. 29% van de ondervraagden vinden dat de maatregelen te veel inbreuk maken op hun vrijheid. Aan de andere kant is ook een verharding te zien, voorstanders van de maatregelen willen juist dat deze nog strenger worden.
Of de geplande feestjes waren sowieso al op/over het randje maar men had zichzelf een uitzonderingspositie aangepraat en krijgt nu een schopje in de goede richting. Ik had dit weekend ook een feestje waar ik halverwege de dag toch wat spijt begon te krijgen over mijn aanwezigheid.RodeStabilo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:07:
[...]
Zou willen zeggen dat mensen juist hun gezonde verstand zijn verloren als je na een persco paniekerig afbelt. Al die ondernemers voeren hun activiteiten in de buitenlucht (patatbakker, luchtkastelen, bbq) uit. Ik dacht dat we er wel uit waren dat de buitenlucht geen superspreader events zijn. Anders wil ik nog wel even over de demonstraties van begin mei beginnen in Amsterdam en Rotterdam.
Dit is wel apart om te lezen:CMD-Snake schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:00:
Het AD heeft onderzoek laten doen naar het draagvlak voor de corona maatregelen en ook onder welke groepen dit leeft.
De uitkomst is dat Nederland steeds scherper verdeeld raakt. 42% van de ondervraagden zeggen geen vertrouwen meer te hebben in de maatregelen. 29% van de ondervraagden vinden dat de maatregelen te veel inbreuk maken op hun vrijheid. Aan de andere kant is ook een verharding te zien, voorstanders van de maatregelen willen juist dat deze nog strenger worden.
Mensen die er veel financiële last van hebben zijn geen voorstander, voor zover logisch. Maar in de provincies waar iedereen wel een opa of oma heeft verloren zijn ze minder enthousiast dan een Friesland waar Corona enkel nog geassocieerd wordt met bier?Over het algemeen is de steun voor het beleid bovengemiddeld groot onder mensen die in loondienst werken. Arbeidsongeschikten en werklozen zijn minder enthousiast. Mensen in het noorden van het land, waar relatief weinig coronabesmettingen zijn, hebben tenslotte meer vertrouwen in het beleid dan mensen in het westen en zuiden van het land.
Alle respect, maar Facebook groepen vind ik niet echt een goede bron. Tevens wordt er ook veel paniek gezaaid op Facebook met al die complot theorien. Ze zouden eigenlijk een filter op Facebook moeten maken voor Corona, dat alleen het RIVM hier wat over mag posten en de rest geblokkeerd.ZieMaar! schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:44:
Hierboven werd Pfeiffer al genoemd. Ik heb dat op mijn zestiende gehad en het heeft bijna een jaar geduurd voor ik weer helemaal de oude was. Vorig jaar heb ik een heftige griepinfectie gehad, toen duurde het ook 2 maanden voor ik weer helemaal de oude was. En ik ben fit, gezond en heb verder niets.
Als je goed ziek bent, duurt herstel soms lang. Dat lijkt bij Corona niet anders te zijn, voor een aantal mensen althans. Of het blijvende schade is, is volgens mij vaak lastig te zeggen als de ziekte er pas een half jaar (Max) is.
Tegelijk zie je ook heel, heel veel voorbeelden van een heel mild ziekteverloop. In die zin verschilt het dan misschien weer niet zo van de normale griep, volgens mij. Het grote verschil is in mijn ogen de ic bezetting, die gewoon heel lang duurt en natuurlijk de groepsimmuniteit die er bij griep al is.
Maar er zijn mensen die amper merken dat ze ziek zijn geweest, en er zijn mensen die langdurige klachten hebben, ook onder jonge en gezonde mensen. Hoe dat precies verdeeld is, weten we nog niet, maar Facebook groepen ed lijken me nou niet een reden om aan te nemen dat het een grote groep is.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Tussen de arbeidsongeschikten en werklozen zitten natuurlijk ook heel wat mensen die dat ook al waren voor de pandemie. Ik kan me voorstellen dat je er niet zoveel zin meer in hebt als je geen werk hebt om je bezig te houden.jadjong schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:08:
[...]
Dit is wel apart om te lezen:
[...]
Mensen die er veel financiële last van hebben zijn geen voorstander, voor zover logisch. Maar in de provincies waar iedereen wel een opa of oma heeft verloren zijn ze minder enthousiast dan een Friesland waar Corona enkel nog geassocieerd wordt met bier?
Denk ook dat men in het noorden misschien wel onder de impressie is (terecht of onterecht, geen idee) dat de maatregelen daar wél werken (want weinig besmettingen), zou kunnen verklaren dat er daar ook meer steun is voor de maatregelen.
Of je hebt er minder last van in algemene zin. Er zijn wellicht minder banen verloren gegaan dan in het zuiden. Er is ook meer uitgestrekte ruimte, de kans dat je last hebt van handhaving is kleiner. Zeker in de randstad zag je een tijd nog overijverige boa's op patrouille. Gecombineerd met posters voor "samen tegen corona" maakte dat het heel aanwezig. Dat heb je niet zo als het gebied veel groter en dunner bevolkt is.Thomas schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:13:
Denk ook dat men in het noorden misschien wel onder de impressie is (terecht of onterecht, geen idee) dat de maatregelen daar wél werken (want weinig besmettingen), zou kunnen verklaren dat er daar ook meer steun is voor de maatregelen.
Goh, zijn we hier op Tweakers representatiever dan ik dachtCMD-Snake schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:00:
Het AD heeft onderzoek laten doen naar het draagvlak voor de corona maatregelen en ook onder welke groepen dit leeft.
[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 20-08-2020 09:50 ]
Erm, dit gaat over thuisfeestjes die (als het wettelijk mocht) gestopt zouden worden bij meer dan 6 vreemde 12+ ers in/om je perceel. Nu is het een dwingend verzoek, een beetje pseudoniem voor aangewezen vrijwilliger. En als je maar met 6 mensen een feestje gaat vieren, dan trekt de airfryer dat ook nog wel, heb je geen frietkot voor nodig.RodeStabilo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:07:
[...]
Zou willen zeggen dat mensen juist hun gezonde verstand zijn verloren als je na een persco paniekerig afbelt. Al die ondernemers voeren hun activiteiten in de buitenlucht (patatbakker, luchtkastelen, bbq) uit. Ik dacht dat we er wel uit waren dat de buitenlucht geen superspreader events zijn. Anders wil ik nog wel even over de demonstraties van begin mei beginnen in Amsterdam en Rotterdam.
De frustratie van de ondernemers begrijp ik wel. Als je je aan de afstandsregels houdt kan je die feestjes prima vieren. zeker die vooral op kinderen zijn gericht (bv de luchtkastelen)
[...]
Ik denk dat het misschien ook wel grotendeels te verklaren is door de cultuurverschillen. In het noorden moet je gewoon normaal doen, in de randstad bepaal je zelf wel wat het beste voor je is (even lekker zwart wit).CMD-Snake schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:20:
[...]
Of je hebt er minder last van in algemene zin. Er zijn wellicht minder banen verloren gegaan dan in het zuiden. Er is ook meer uitgestrekte ruimte, de kans dat je last hebt van handhaving is kleiner. Zeker in de randstad zag je een tijd nog overijverige boa's op patrouille. Gecombineerd met posters voor "samen tegen corona" maakte dat het heel aanwezig. Dat heb je niet zo als het gebied veel groter en dunner bevolkt is.
Ook diverse geleerden zijn niet te spreken over de huidige situatie.
Hebben toch een unicum te pakken.Basekid schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:28:
Goh, zijn we hier op Tweakers representatiever dan ik dacht
Zeker, maar dat is m'n punt dan ook niet.Señor Sjon schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:49:
En als je maar met 6 mensen een feestje gaat vieren, dan trekt de airfryer dat ook nog wel, heb je geen frietkot voor nodig.
ps: je hebt het over dwingend. Bedoelde je niet dringend? nogal een verschil aangezien er geen mandaat is om iets af te dwingen.
Vind je? er zijn maar weinig in deze discussie die een tegengeluid (durven) te laten horen.Basekid schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:28:
[...]
Goh, zijn we hier op Tweakers representatiever dan ik dacht
[ Voor 25% gewijzigd door RodeStabilo op 20-08-2020 10:00 ]
En als het allemaal landelijk zou worden geregeld was de kop "Voorzitter veiligheidsregio's uit stevige kritiek" met een aantal geleerden die het met hem eens zijn.CMD-Snake schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:54:
Hans Polman, voorzitter van Raad voor Openbaar Bestuur, uit stevige kritiek op hoe het land nu gestuurd wordt. We worden nu geregeerd door de veiligheidsregio's welke geen democratische controle kennen en ook geen verantwoordelijkheid hoeven af te leggen behalve aan de minister wie nu juist de veiligheidsregio's loslaat. Het totale verslag is 75 pagina's lang.
Ook diverse geleerden zijn niet te spreken over de huidige situatie.
Er is geen enkele oplossing denkbaar waarbij je niet bestuurskundige en staatsrechtelijke problemen tegenkomt. Als er in stad/regio X opeens veel gevallen per dag bij komen moet je daartegen iets kunnen doen zonder eerst de Tweede Kamer om een motie te vragen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Heb wel het idee dat er een aantal (geef toe dat ik niet weet of het 29% is) hier vinden dat we te veel vrijheden afnemen. Heb een aantal keren gediscussieerd met zeRodeStabilo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:59:
[...]
Zeker, maar dat is m'n punt dan ook niet.
ps: je hebt het over dwingend. Bedoelde je niet dringend? nogal een verschil aangezien er geen mandaat is om iets af te dwingen.
[...]
Vind je? er zijn maar weinig in deze discussie die een tegengeluid (durven) te laten horen.
Een groter aantal betwijfelt of alles nog wel helpt met deze suggesties, en een ander klein deel (waaronder ik), vind dat het weer een stuk strenger mag.
Wie zegt dat er paniek is? Hier hebben we de jaarlijkse bedrijfs/afdelings BBQ ook maar gecanceld, volgend jaar gaan we er weer gewoon voor. Hopelijk allemaal in goede gezondheid! Maar paniek? nee hoor.RodeStabilo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:07:
[...]
[...]
Het probleem zie je nu al op een kleine niveau gebeuren. ‘We krijgen klein Amerika’.IJzerlijm schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:05:
[...]
En als het allemaal landelijk zou worden geregeld was de kop "Voorzitter veiligheidsregio's uit stevige kritiek" met een aantal geleerden die het met hem eens zijn.
Er is geen enkele oplossing denkbaar waarbij je niet bestuurskundige en staatsrechtelijke problemen tegenkomt. Als er in stad/regio X opeens veel gevallen per dag bij komen moet je daartegen iets kunnen doen zonder eerst de Tweede Kamer om een motie te vragen.
Waarom zeg ik dit?
Omdat in de Verenigde Staten een puinhoop met de plan van aanpak en het nemen van leiding. Elke staat heeft een eigen aanpak.
Nu Nederland ook naar regionale aanpakken gaat betwijfel ik of dit wel de juiste manier is. Je ziet het al in Amsterdam met de mondkapjes plicht. Andere steden hebben dit weer niet. Je ziet het al in Assen met een school die de mondkapjes plicht invoeren, andere scholen hebben dit weer niet.
Dus wat krijg je straks dan?
Regionale besmettingen waarvan elke aanpak in elke regio weer anders is. In regio X pakken zij het beter aan dan in regio Y. En je krijg onderling dan meer verschuiving in vervoer en dagjesmensen. Mensen gaan dan lekker in regio Y shoppen omdat regio X te streng is. Dat zie je nu ook al met Amsterdam. Mensen gaan de stad vermijden en shoppen dan in Rotterdam.
Gevolg is dat je in de officiële data allemaal extra variabelen krijgt. “Maar hier was toch een mondkapjes plicht. Hoe kan dan het aantal besmettingen toegenomen zijn?” Of “Maar hier was toch alleen maar zones waar mensen eenrichtingsverkeer was. Hoe kan dan het aantal besmettingen toegenomen zijn?”
De hele aanpak en regionale verschillen zullen straks groter zijn. Ik vind het allemaal te onduidelijk worden en ik ben van mening of alles goed regelen en dus ook op regionaal niveau. Dus aanwezen officiële borden voor eenrichtingsverkeer, in elke stad bepaalde zones met mondkapjes plicht (Discussie van nut terzijde). En duidelijke informatievoorziening die elke gemeente strikt dient op te volgen. Regelmatige gemeentelijke controles over de bebordingen, looproutes, zones etc.
Nu heeft elke regio en gemeente hun eigen aanpak en dat kan goed of verkeerd uitpakken. Ik hoop natuurlijk op het beste...
Gelukkig maken wij de beslissingen niet.
[ Voor 3% gewijzigd door MoldyInko op 20-08-2020 10:30 ]
Dat is nu eenmaal de prijs die we betalen voor een democratische rechtsstaat. Ja, dat zou je anders kunnen doen, maar dat betekent dat je de facto van het land (tijdelijk) een dictatuur maakt.IJzerlijm schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:05:
[...]
Goed punt, vorige keer (in April etc), zeiden ze nog dat NL te klein was voor locale aanpakken...MoldyInko schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:14:
[...]
Het probleem zie je nu al op een kleine niveau gebeuren. ‘We krijgen klein Amerika’.
Waarom zeg ik dit?
Omdat in de Verenigde Staten een puinhoop met de plan van aanpak en het nemen van leiding. Elke staat heeft een eigen aanpak.
Nu Nederland ook naar regionale aanpakken gaat betwijfel ik of dit wel de juiste manier is. Je ziet het al in Amsterdam met de mondkapjes plicht. Andere steden hebben dit weer niet. Je ziet het al in Assen met een school die de mondkapjes plicht invoeren, andere scholen hebben dit weer niet.
Dus wat krijg je straks dan?
Regionale besmettingen waarvan elke aanpak in elke regio weer anders is. In regio X pakken zij het beter aan dan in regio Y. En je krijg onderling dan meer verschuiving in vervoer en mensenstroom. Mensen gaan dan lekker in regio Y shoppen omdat regio X te streng is. Dat zie je nu ook al met Amsterdam. Mensen gaan de stad vermijden en shoppen dan in Rotterdam.
Gevolg is dat je in de officiële data allemaal extra variabelen krijgt. “Maar hier was toch een mondkapjes plicht. Hoe kan dan het aantal besmettingen toegenomen zijn?” Of “Maar hier was toch alleen maar zones waar mensen eenrichtingsverkeer was. Hoe kan dan het aantal besmettingen toegenomen zijn?”
De hele aanpak en regionale verschillen zullen straks groter zijn. Ik vind het allemaal te onduidelijk worden en ik ben van mening of alles goed regelen en dus ook op regionaal niveau. Dus aanwezen officiële borden voor eenrichtingsverkeer, in elke stad bepaalde zones met mondkapjes plicht (Discussie van nut terzijde). En duidelijke informatievoorziening die elke gemeente strikt dient op te volgen. Regelmatige gemeentelijke controles over de bebordingen, looproutes, zones etc.
Nu heeft elke regio en gemeente hun eigen aanpak en dat kan goed of verkeerd uitpakken.
Misschien dan maar per provincie doen? Zo leg je meteen een buffer rond uitbraken aan met verscherpte maatregelen.
Mwah, hier ben ik het niet helemaal mee eens met het woordje dictatuur. Al snap ik denk ik wel wat je bedoeld.Stoney3K schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:17:
[...]
Dat is nu eenmaal de prijs die we betalen voor een democratische rechtsstaat. Ja, dat zou je anders kunnen doen, maar dat betekent dat je de facto van het land (tijdelijk) een dictatuur maakt.
Ik denk persoonlijk dat je beter kunt zeggen dat de informatievoorziening dus met name officiële bebordingen, looproutes, gebruik van kleuren, posters, controles etc. dus echt de informatie richting de mensen toe op regionaal niveau beter kan.
Je ziet nu ook al verschillen bij kapperssalon en supermarkten. Wie gaat dat A4 formaat poster nu lezen? Maar (Bijna) iedereen heeft het wel netjes opgehangen. Ik zeg het formaat moet factor 2 groter zodat het voor iedereen duidelijk is. Het is allemaal zo minimaal. Elke bar heeft een eigen geprint A4 formaat met hun regels. Totaal geen eenheid.
[ Voor 24% gewijzigd door MoldyInko op 20-08-2020 10:22 ]
Ja voor een (heel klein) deel is er verantwoordelijkheid naar de veiligheidsregio's verplaatst. Alternatief is alles landelijk gelijk trekken. Dacht dat er ook hier wel consensus over was dat dat niet de bedoeling is.
Vaak wordt 'Den Haag' verweten dat ze te ver van de problematiek af staan. Beleggen ze het dichter op de bal is het ook niet goed.
Overigens is er voor zover ik kan beoordelen voor het overgrote deel van de 'toolbox' een prima wettelijke basis. Ook voor de veiligheidsregio's.
@Basekid verschilt natuurlijk ook wel enorm per maatregel wat je regionaal kunt differentiëren.
Kroegen in het ene dorp sluiten en in het andere niet zorgt misschien voor wat verkeer. Eenrichtingsverkeer instellen kan prima lokaal. Evenals evenementen beperken.
@MoldyInko op zich helemaal eens met je betoog, informatievoorziening kan beter en regionaler. Maar men doet er ook wel echt alles aan om de beschikbare info niet te willen begrijpen lijkt het wel.
[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 20-08-2020 10:27 ]
Het gaat ook niet zo zeer over het verschuiven van macht naar die veiligheidsregio's, maar vooral over het gebrek aan parlementaire controle (ook niet op lokaal niveau). Het is ook niet zo dat de provinciebesturen of de gemeenteraden veel over de veiligheidsregio's te zeggen hebben.MikeyMan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:21:
Overigens is er voor zover ik kan beoordelen voor het overgrote deel van de 'toolbox' een prima wettelijke basis. Ook voor de veiligheidsregio's.
@MoldyInko op zich helemaal eens met je betoog, informatievoorziening kan beter en regionaler. Maar men doet er ook wel echt alles aan om de beschikbare info niet te willen begrijpen lijkt het wel.
Dat zou toch pas een probleem zijn op het moment dat ze zaken doen die niet op voorhand al getoetst zijn?Stoney3K schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:27:
[...]
Het gaat ook niet zo zeer over het verschuiven van macht naar die veiligheidsregio's, maar vooral over het gebrek aan parlementaire controle (ook niet op lokaal niveau). Het is ook niet zo dat de provinciebesturen of de gemeenteraden veel over de veiligheidsregio's te zeggen hebben.
Dus dan zou je nationale maatregelen hebben, dus bijvoorbeeld verplicht om een mondkapje bij te hebben, en te dragen wanneer er meerdere personen aanwezig zijn. Maatregelen hoe bijvoorbeeld cultuur kan doorgaan, maatregelen rond horeca.
Lokaal kan er bij een uitbraak dan eventueel even steviger worden ingegrepen.
Zo was er veel kritiek op de maatregelen die provincie Antwerpen uitrolde, maar de cijfers liegen niet. Voor de provincie is er een terugval van +30% in het aantal besmettingen per dag. Dit komt enkel niet naar voor in de dagelijkse cijfers omdat Brussel een stijging kent van +20%. De R-waarde voor de ganse provincie zit momenteel rond de 0,73
bron pagina 3 en 5
Dit los je niet zo eenvoudig op vrees ik (lees: voordat de Corona-crisis is afgelopen).
Je zal nu toch echt moeten gaan denken aan een lange-termijn strategie inderdaad. Ook voor de sectoren die nu al meer dan een half jaar helemaal niet kunnen werken, die kun je niet botweg in de kou laten zitten met een 'jammer dan'. Discotheken en poppodia bijvoorbeeld.eric.1 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:37:
Op zich snap ik de kritiek op de veiligheidsregio's wel, alleen dit is wel simpelweg hoe ze ontworpen zijn. Dus deze kritiek had je 10 jaar geleden ook al kunnen geven. Er is gewoon nooit rekening gehouden met een langdurige crisis, dat is toch wel slordig.
Eindeloos blind staren op een vaccin wat nu nog makkelijk een jaar weg is gaat natuurlijk niet werken.
Het valt lastig te ontkennen dat er wat zaken aan het licht komen die beter kunnen. Wat dat betreft krijgen we in ieder geval wat inzicht door deze crisis.eric.1 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:37:
Op zich snap ik de kritiek op de veiligheidsregio's wel, alleen dit is wel simpelweg hoe ze ontworpen zijn. Dus deze kritiek had je 10 jaar geleden ook al kunnen geven. Er is gewoon nooit rekening gehouden met een langdurige crisis, dat is toch wel slordig.
Dit los je niet zo eenvoudig op vrees ik (lees: voordat de Corona-crisis is afgelopen).
Ik denk dan niet alleen aan de veiligheidsregio's, maar ook sommige wetten (quarantaine plicht), de opzet van zorg en politie en noem maar op.
Had op zich geen nieuws hoeven zijn, maar geeft wel opening voor structurele verbeteringen.
Maar dat doen ze nu al. De mondkapjes in Amsterdam en Rotterdam zijn een mooi voorbeeld. In de Amsterdamse gemeenteraad waren ook ontevreden geluiden hoe nu Halsema in haar eentje de stad maatregelen oplegt zonder langs de gemeenteraad te hoeven.MikeyMan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:28:
Dat zou toch pas een probleem zijn op het moment dat ze zaken doen die niet op voorhand al getoetst zijn?
Raadsleden hoorden via persbericht over mondkapjesplicht: 'Wat is dan nog de rol van de gemeenteraad?' - EenVandaag https://t.co/p4d7Fhi7jw
— @RoelienAkse (@RoelienAkse) 31 juli 2020
Ik zeg het nog maar een keer: die veiligheidsregio’s zijn democratische gedrochten. Net als al die andere honderden gekke samenwerkingsverbanden. Weg ermee. https://t.co/g1g2pcjos8
— Nicole Temmink (@NicoleTemmink) 31 juli 2020
Tegen veiligheidsregio besluiten ingaan is ook zeer moeilijk. Gemeenteraden kunnen alleen indirect protesteren en de enige snelle manier is om naar de rechter te stappen.
Technisch gezien wel juist. Door gebrek aan een landelijke noodverordening heeft men het plan uit den Haag 26x uitgeprint en naar iedere veiligheidsregio verstuurd. Dat ze dit integraal uitvoeren ligt aan hun eigen braafheid.MikeyMan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:21:
Nederland wordt geregeerd door de veiligheidsregio's? Toe maar... Nogal vrije interpretatie van de situatie.
Ging me er vooral om dat 'het land regeren' wat verder gaat dan wat corona maatregelen. Nogal een forse overdrijving van de situatie.jadjong schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:51:
[...]
Technisch gezien wel juist. Door gebrek aan een landelijke noodverordening heeft men het plan uit den Haag 26x uitgeprint en naar iedere veiligheidsregio verstuurd. Dat ze dit integraal uitvoeren ligt aan hun eigen braafheid.
NOS Artikel over veiligheidsregio's.
Het lijkt er op dat we op dit moment overgeleverd zijn aan de willekeur van de dichtsbijzijnde "Grote stad burgemeester". Die kan, blijkbaar, redelijkerwijs doen en laten wat hij wil omwille van veiligheid.
Fixed that for you. Had meteen alle vluchten van en naar China stopgezet wereldwijd en we hadden een klein kansje gehad.Mfpower schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 00:27:
[...]
Het is nu was in februari en maart tijd om te handelen.
Het virus is hier en het blijft hier. Ik word er ook niet vrolijk van, maar wat wil je er nu nog aan doen? Iedereen opsluiten? Maskers, spatschermen en handschoenen aan? (totdat deze op zijn, is nu al bijna zo) Ook het massaal testen van iedereen gaat op den duur niet meer, omdat daar de spulletjes voor opraken.
Ik ben best wel sceptisch richting vaccins, maar dat is nog 1 van de weinige opties die we hebben (mits goed getest en veilig natuurlijk, en zal op zijn vroegst volgend jaar zijn)
Voor de rest kom je toch op zo'n punt van "leren leven met het virus". Je zal een balans moeten vinden tussen de risico's die we acceptabel vinden en welke niet. Ik vind het ook niet tof dat mijn dochter straks weer naar school gaat, maar het is wel belangrijk voor haar ontwikkeling. En we kunnen ons nog gelukkig prijzen dat het een Corona virus is en geen Influenza pandemie, want dan gaan er vaak ook meer jongere mensen aan dood.
Bij de Mexicaanse griep overleden er in Nederland meerdere schoolgaande kinderen. Toen was het land ook niet op slot. Verschrikkelijk dat dit gebeurt natuurlijk, maar ergens is dat het leven nou eenmaal. Nu hebben we "het geluk" dat het vooral ouderen betreft en is de hele wereld ineens in paniek. Eigenlijk best gek.
Misschien dat mijn insteek "jongere mensen zijn belangrijker dan ouderen" niet door velen wordt gedeeld, maar ik heb echt zoiets van "die ouderen hebben al een heel leven achter de rug". Verpest het dan niet voor de jeugd.
Daarnaast lijkt het ook nog vooral dikke mensen te raken met bijbehorende leefstijlziektes (diabetes, hartproblemen, etc). Tsja. Tijd om gezonder te gaan eten en meer te bewegen zou ik zeggen, stelletje lamzakken.
Ook als ik zo'n Hubert Bruls zie, man o man. Ja logisch dat die bang is voor Corona.
[/rant]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
T is gewoon wachten op een vaccin en idd leren leven met het virus. Ik ga ook meer stoken dan normaal aankomende maanden omdat ik thuis werk, tsja het zij zo. Inderdaad, het is ook gezond leven. Nu is de kans. Als iedereen gewoon al begint met water drinken en 's avonds een rondje te lopen en vitamine D pakt in de pauze, scheelt al een hoop.Lethalis schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:43:
[...]
Fixed that for you. Had meteen alle vluchten van en naar China stopgezet wereldwijd en we hadden een klein kansje gehad.
Het virus is hier en het blijft hier. Ik word er ook niet vrolijk van, maar wat wil je er nu nog aan doen? Iedereen opsluiten? Maskers, spatschermen en handschoenen aan? (totdat deze op zijn, is nu al bijna zo) Ook het massaal testen van iedereen gaat op den duur niet meer, omdat daar de spulletjes voor opraken.
Ik ben best wel sceptisch richting vaccins, maar dat is nog 1 van de weinige opties die we hebben (mits goed getest en veilig natuurlijk, en zal op zijn vroegst volgend jaar zijn)
Voor de rest kom je toch op zo'n punt van "leren leven met het virus". Je zal een balans moeten vinden tussen de risico's die we acceptabel vinden en welke niet. Ik vind het ook niet tof dat mijn dochter straks weer naar school gaat, maar het is wel belangrijk voor haar ontwikkeling. En we kunnen ons nog gelukkig prijzen dat het een Corona virus is en geen Influenza pandemie, want dan gaan er vaak ook meer jongere mensen aan dood.
Bij de Mexicaanse griep overleden er in Nederland meerdere schoolgaande kinderen. Toen was het land ook niet op slot. Verschrikkelijk dat dit gebeurt natuurlijk, maar ergens is dat het leven nou eenmaal. Nu hebben we "het geluk" dat het vooral ouderen betreft en is de hele wereld ineens in paniek. Eigenlijk best gek.
Misschien dat mijn insteek "jongere mensen zijn belangrijker dan ouderen" niet door velen wordt gedeeld, maar ik heb echt zoiets van "die ouderen hebben al een heel leven achter de rug". Verpest het dan niet voor de jeugd.
Daarnaast lijkt het ook nog vooral dikke mensen te raken met bijbehorende leefstijlziektes (diabetes, hartproblemen, etc). Tsja. Tijd om gezonder te gaan eten en meer te bewegen zou ik zeggen, stelletje lamzakken.
Ook als ik zo'n Hubert Bruls zie, man o man. Ja logisch dat die bang is voor Corona.
[/rant]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
En waarom ga je dan uit van verkeerde bedoelingen? welk motief heeft deze voorzitter om niet goed zijn werk te doen? Denk je dat bij slechte prestaties/beslissingen dit geen gevolgen zal hebben voor deze persoon zijn carrière en dat dit niet breed uitgemeten zou worden in de pers?link_mario schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:27:
Ben ik de enige die me over onderstaand artikel ernstig zorgen maakt, eigenlijk al vanaf het begin van de crisis maar de laatste weken steeds meer?
NOS Artikel over veiligheidsregio's.
Het lijkt er op dat we op dit moment overgeleverd zijn aan de willekeur van de dichtsbijzijnde "Grote stad burgemeester". Die kan, blijkbaar, redelijkerwijs doen en laten wat hij wil omwille van veiligheid.
Hoewel ik vind dat het beter geregeld moet worden maak ik mij daar zeker geen ernstige zorgen over. Ik heb meer ernstige zorgen over de mate waarin Nederlanders steeds meer tegenover elkaar komen te staan als het gaat om de maatregelen die nodig zijn om corona onder de duim te houden.link_mario schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:27:
Ben ik de enige die me over onderstaand artikel ernstig zorgen maakt,
En (maar dat is hier eigenlijk off-topic) ik maak mij grote zorgen over de mate waarin de ambtelijke top van de belastingdienst er nog steeds in slaagt om een fatsoenlijke compensatie voor ouders in de toeslagenaffaire te frustreren. De directe parlementaire controle die op dit onderwerp wel bestaat blijkt gewoon niet in staat die top tot de orde te roepen. Moet er nu weer een staatssecretaris weggestuurd worden door de kamer? En gaat dat dan weer niet helpen?
Ze zullen ongetwijfeld doen wat ze zelf denken dat goed is. Maar sommige komen wel wereldvreemd of doof (voor kritiek) over. Neem nu de uitspraak van Aboutaleb toen hij de mondkapjes invoerde. Hij gaf aan dat het hem weinig uitmaakte dat hij eventueel tegen de Grondwet inging en als burgers het er niet mee eens waren dan moesten ze maar naar de rechter gaan. Zelf vind ik dit een bestuurder onwaardige uitspraak. Als burgemeester moet hij ook voor de Grondwet staan en deze respecteren. Er is ook niemand die kan zeggen "Is dat nu wel zo'n goed idee?". Ze hebben het bedacht, denken dat het goed is en voeren het in.Mirved schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:48:
welk motief heeft deze voorzitter om niet goed zijn werk te doen?
De corona-moeheid groeit met de dag. Je kan nergens kijken zonder bestookt te worden met nieuws erover. Elke dag weer cijfertjes en nog meer geneuzel. Persconferenties die gehyped worden en maximaal gerekt worden. En die moeheid vertaald zich naar steeds meer weerstand.Philpend schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:49:
Hoewel ik vind dat het beter geregeld moet worden maak ik mij daar zeker geen ernstige zorgen over. Ik heb meer ernstige zorgen over de mate waarin Nederlanders steeds meer tegenover elkaar komen te staan als het gaat om de maatregelen die nodig zijn om corona onder de duim te houden.
Dan heb je mensen voor wie het niet hard genoeg kan. Graag opgesloten zitten in huis met een mondkapje op. De nu.nl reacties zijn wel heel bijzonder. Mensen die vinden dat iedereen die tegen de coronamaatregelen zijn opgesloten moeten worden in psychiatrische ziekenhuizen of die met liefde hun grondrechten inleveren en niet zien dat dit ook een precedent schept. Want als het nu mag, waarom niet een volgende keer?
Vaccins zullen helpen, maar dit virus gaat nooit helemaal weg. De geest is uit de fles nu eenmaal. Ook bij een goed werkend vaccin zullen er toch nog mensen ziek worden en mogelijk doodgaan.Lethalis schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:43:
Ik ben best wel sceptisch richting vaccins
Van de NOS:
'Omzetkeldering door mondkapjesplicht winkelgebieden Rotterdam en Amsterdam'
Rotterdamse en Amsterdamse winkeliers in gebieden waar een mondkapjesplicht geldt, kampen met omzetdalingen tot 40 procent. Dat zegt brancheorganisatie INretail op basis van meldingen van winkeliers bij die organisatie.
Ondernemers met vestigingen in verschillende steden zien grote verschillen tussen de vestigingen. "Waar retailers in andere steden langzaam uit het omzetdal lijken te klimmen, vaak dankzij goed gezamenlijk beleid van retail, centrummanagement en gemeente, is de situatie in Rotterdam en Amsterdam weer terug op het dramatische niveau van drie maanden geleden", staat in een persbericht van de branchevereniging.
INretail wil extra overleg tussen bedrijven en gemeenten als lokaal het aantal coronabesmettingen toeneemt. Het "plotseling" invoeren van confronterende maatregelen zoals in Amsterdam en Rotterdam mag niet meer gebeuren. "Invoering van een mondkapjesplicht is een makkelijk besluit, maar alternatieven moeten meer in de discussie meegenomen worden", aldus de organisatie.
INretail zet ook vraagtekens bij de effectiviteit van de maatregel. "Het spatscherm is een alternatief dat veel beter werkt in het klantcontact en ook comfortabeler is", zo klinkt het.
[ Voor 22% gewijzigd door CMD-Snake op 20-08-2020 12:14 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
35 clusters
10x familiebijeenkomst
9x horeca
8x bruiloft
https://twitter.com/mcouzy/status/1296395500804087809?s=20
A'dam PVOutput
Dat afschuiven begint echt dramatische vormen aan te nemen.
@ericplan en voorzichtig vragen of afkomst nog een factor is bij die bruiloften of familiebijeenkomsten mag denk ik niet?
[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 20-08-2020 12:43 ]
En over 3 maanden weer zeuren dat er bezuinigd moet worden omdat de BTW-inkomsten zo enorm zijn terug gelopen zeker.IJzerlijm schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:38:
Minder mensen die gaan winkelen was een van de doelen van de maskerplicht en als de winkel omzetten dalen dan is dat doel bereikt. Het is klote voor de winkels maar zo is wel een van de grootste verspreidingsroutes verkleind.

Het was doel een gedragsverandering om meer bewustzijn te kweken voor het virus en de andere regels.IJzerlijm schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:38:
Minder mensen die gaan winkelen was een van de doelen van de maskerplicht en als de winkel omzetten dalen dan is dat doel bereikt. Het is klote voor de winkels maar zo is wel een van de grootste verspreidingsroutes verkleind.
Die maskers zijn schadelijker voor de middenstand dan voor het virus.
Nee, stel je voor, als we daadwerkelijk nuttige statistieken bij gaan houden dan is het racistisch.MikeyMan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:42:
@ericplan en voorzichtig vragen of afkomst nog een factor is bij die bruiloften of familiebijeenkomsten mag denk ik niet?
Het Offerfeest heeft ook niet plaatsgevonden, dat waren gewoon "thuisfeestjes".
Grootste verspreiding tijdens winkelen? Bron?IJzerlijm schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:38:
Gisteren al in het slowchat topic gepost dat mijn kapster een collega omhelst die net terug is van vakantie. Kom op probeer je minimaal aan dit soort basisdingen te houden.
En daarmee heb je ook gelijk het incidentele karakter weggenomen en kan Nederland mooi in zijn geheel blijvend streng aangesproken worden.Stoney3K schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:48:
[...]
Nee, stel je voor, als we daadwerkelijk nuttige statistieken bij gaan houden dan is het racistisch.
Het Offerfeest heeft ook niet plaatsgevonden, dat waren gewoon "thuisfeestjes".
alles kan off-topic
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Weet niet of dat relevant is. Paar weken terug, tijdens pride, was hier, hartje centrum, een huis/straatfeest met veel te veel mensen en veel te weinig afstand. En dat was beslist niet het enige feest, maar wel een waar ik tot 4 uur 's nachts last van had.MikeyMan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:42:
[...]
A'dam PVOutput
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic