Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.624 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:20
Dit soort tenten krijgen hopelijk niet eens meer 1 waarschuwing, maar meteen dicht en boetes:

Steeds meer danscafés nemen het niet zo nauw met de coronaregels. Met kunst- en vliegwerk worden heimelijk clubnachten georganiseerd, bijvoorbeeld in de Amsterdamse Disco Dolly. ‘Zodra wij het licht aanknippen, moet je direct gaan zitten.’ Burgemeester Femke Halsema gaf dinsdag aan nog niet meteen in te grijpen.

https://www.volkskrant.nl...s-aan-hun-laars~beecd8ce/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Leon Zwiers schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:02:
[...]

6,5%? Hahahahah was het maar waar.....
Klopt. Het is 8 procent over twee jaar,

Eindelijk akkoord: 8 procent loonsverhoging ziekenhuispersoneel

1200 euro bruto, meer onregelmatigheidstoeslag. dat klopt niet zeg je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
[...]

Dat is ook waar, maar als iedereen maar via de onderbuik blijft reageren en niet middels de feiten!!!!

https://www.fnv.nl/nieuws...ieuwe-cao-vvt-is-een-feit

"Een loonsverhoging van 3,5% per 1 juni 2020 en 3% per 1 juli 2021.

De verhoging van de eindejaarsuitkering met 0,93% is een jaar vervroegd. Je ontvangt over 2019 een volledige dertiende maand.

90% van de werknemers in de zorg moeten een vast contract voor onbepaalde tijd hebben.

Het stimuleren van ‘duurzame inzetbaarheid’ zodat je op een gezonde wijze je pensioen haalt. Zo kun je met een ‘BalansBudget’ tijd sparen om tijdelijk niet of minder te werken. En met de ‘LandingsBaan’ kun je in aanloop naar je pensioen minder werken.

Als je 45 jaar of meer in de VVT hebt gewerkt, mag je stoppen met werken.."

Dus per afgelopen juni is er 3,5% bijgekomen en volgend jaar nog een keer 3%. Maakt samen 6,5%.

Daarnaast denk ik dat een vast contract in de zorg zeer waardevol wordt de komende crisis! Een stukje zekerheid is ook beloning, niet in geld, maar in zekerheid. Juist in een crisus kiezen mensen voor minder beloning en meer zekerheid.

Hetzelfde voor leerkrachten, je kunt altijd maar vergelijken met het bedrijfsleven en dezelfde beloning eisen. MAar mogen we jullie er dan ook net zo makkelijk uitknikkeren als het iets minder gaat economisch gezien?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
RodeStabilo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:07:
[...]

Klopt. Het is 8 procent over twee jaar,

Eindelijk akkoord: 8 procent loonsverhoging ziekenhuispersoneel

1200 euro bruto, meer onregelmatigheidstoeslag. dat klopt niet zeg je?
Wel als er beweert wordt dat wel volgend jaar 6.5% loonsverhoging krijgen. Dat is 3% De 8% uit de CAO gaat over meerdere jaren.

[ Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 19-08-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:56

Barrycade

Through the...

[...]

[...]

Ontzettende stemmingmakerij van het kabinet. Vertellen ze dan ook even wat het PP kost om KLM te redden, Booking.com en dergelijke reuzen te steunen en wat het vorig jaar kostte om die leraren de zoveelste loonsverhoging te geven?

Ronkende teksten op de FNV site, *knip*
Op de man spelen gaan we niet doen

[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 19-08-2020 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Leon Zwiers schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:08:
[...]

Wel als er beweert wordt dat wel volgend jaar 6.5% loonsverhoging krijgen. Dat is 3%
Nou goed dan. (beetje flauw hoor je had het ook gewoon zelf kunnen corrigeren i.p.v het lacherig te ontkennen). Feit is dat 8% over twee jaar inclusief een eenmalige bonus en extra toeslagen gewoon niet verkeerd zijn als je dat vergelijkt met andere sectoren.

Het continu geklaag over de zorgsalarissen beginnen me aardig de keel uit te hangen overigens. Uiteindelijk heb je voor dit vak gekozen en toen je er instapte was het toen ook al geen top dus daar waren andere beweegredenen die toen voor jou en anderen blijkbaar belangrijker waren dan geld.

[ Voor 22% gewijzigd door RodeStabilo op 19-08-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Barrycade schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:08:
[...]

Ronkende teksten op de FNV site, of is het niet genoeg voor rupsje?
Dat is de thuiszorg CAO een andere CAO dan die van de ziekenhuizen........... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Leon Zwiers schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:08:
[...]

Wel als er beweert wordt dat wel volgend jaar 6.5% loonsverhoging krijgen. Dat is 3% De 8% uit de CAO gaat over meerdere jaren.
Woorden verdraaien kan ook.
BlakHawk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:01:
[...]

De kosten van €1000 euro eenmalige bonus ging al richting de 1 miljard euro.
Daarbij denk ik niet dat de vliegbranche het nu erg makkelijk heeft, denk je wel?

De zorg krijgt er dit en volgend jaar al 6,5% loonsverhoging bij, dt is in het nieuwe CAO akkoord reeds afgesproken.

Toch een aardige loonsverhoging, denk je niet?
Dit jaar en volgend jaar samen een loonsverhoging van 6,5%, niets aan gelogen.
Voor ziekenhuispersoneel zelfs 8%

Edit, meerdere jaren?
Over 10 maanden heb je gegarandeerd die 6,5% (totaal) erbij. Dit is allemaal in kannen en kruiken en goedgekeurd.

In het ziekenhuis zelfs 8%...

Wanneer is het wél genoeg?

Misschien moeten "wij" ICT'ers ook de bres op. Door ons kan half Nederland thuiswerken!

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 19-08-2020 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
BlakHawk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:11:
[...]

Woorden verdraaien kan ook.

[...]

Dit jaar en volgend jaar samen een loonsverhoging van 6,5%, niets aan gelogen.
Voor ziekenhuispersoneel zelfs 8%
Vertel mij, hoe vertaalt de volgende zin:

Een loonsverhoging van 3,5% per 1 juni 2020 en 3% per 1 juli 2021.

Zich naar dit jaar en volgend jaar 6,5% Ah je hebt het woord samen toegevoegd.

Kijk, het is hartstikke leuk dat we loonsverhogingen krijgen, maar 8% op een salaris dat al flink achterliep is alsnog geen vetpot. Nu door die crisis is gebleken hoe belangrijk de zorg als geheel is, en hoeveel risico men daar liep. En we het ondanks dikke personeelsgebreken hebben weten te klaren verdient gewoon meer dan alleen applaus en achterlopende arbeidsvoorwaarden en salaris.

Als het kabinet dat nu nog niet doorheeft is de zorg gewoon de lul, mensen verlaten het vak harder dan dat de nieuwen erbij komen, de jonge generatie kiest niet meer voor het vak en de generatie die het nog vanuit roeping deed zijn aan pensioen toe. Een 2e golf deze krachttoer nogmaals kan je iig vergeten.

[ Voor 46% gewijzigd door LZ86 op 19-08-2020 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:45
Nogmaals, verlaging van de werkdruk zou ook helpen. Maar ik geloof dat die discussie hier al gevoerd is (meerdere keren zelfs?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Drardollan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:43:
[...]

Je hebt werkelijk geen idee waar je over praat.
Prima kerel... Droom jij lekker verder dat het rond de jaarwisseling al verspreid was in nl. Blijft dan lastig verklaren hoe het kan dat met een reproductiefactor van 2-3 met een cyclus van 4 dagen... Je pas half februari de eerste patient aantreft 8)7.
99.99999999999% kans dat iemand die rond de jaarwisseling ziek was, een ander virus heeft gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Leon Zwiers schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:10:
[...]

Dat is de thuiszorg CAO een andere CAO dan die van de ziekenhuizen........... 8)7
Oh natuurlijk, diegene die oma haar steunkouzen aantrekt is weer anders dan iemand die dat in het ziekenhuis doet...

Maar zie hier het probleem, de wortel van gratis geld door de heer Wilder heel handig voorgehouden laat de ezels lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Leon Zwiers schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:12:
[...]

Vertel mij, hoe vertaalt de volgende zin:

Een loonsverhoging van 3,5% per 1 juni 2020 en 3% per 1 juli 2021.

Zich naar dit jaar en volgend jaar 6,5%
In 2020 en 2021 een totale loonsverhoging van 6,5%.

13% loonverhoging leek mij een absurd bedrag, waarvan iedereen begrijpt dat dit niet kan kloppen.

Je kunt mijn zin eventueel anders intrpeteren, toch is er niets aan gelogen.

We kunnen blijven dooretteren over de letters in de zin, maar we kunnen ook als volwassenen terug naar de feiten: 6,5% loonsverhoging voor de complete zorg. 8% loonverhoging voor ziekenhuispersoneel!

Dat is reeds goedgekeurd en gaan ze sowieso krijgen.

Blijf ik bij mijn punt: Wat is baanzekerheid waard? Vooral in een naderende crisis.
Gelijke beloning is prima, als je net zo makkelijk eruit kan worden geknikkerd als in het bedrijfsleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:24
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:13:
[...]

Prima kerel... Droom jij lekker verder dat het rond de jaarwisseling al verspreid was in nl. Blijft dan lastig verklaren hoe het kan dat met een reproductiefactor van 2-3 met een cyclus van 4 dagen... Je pas half februari de eerste patient aantreft 8)7.
99.99999999999% kans dat iemand die rond de jaarwisseling ziek was, een ander virus heeft gehad.
Het virus was toen zeker al in NL. In mijn directe kennissenkring zijn al mensen die in januari ziek zijn geweest (dachten de griep te hebben) en in Juni getest zijn op antistoffen. Corona.... En als ze dan gaan nadenken wanneer of waar ze het opgelopen hebben dan zit je al snel voor de jaarwisseling. Toen de IC's in maart volliepen waren er gewoon 100.000én besmettelijke personen gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Barrycade schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:13:
[...]

Oh natuurlijk, diegene die oma haar steunkouzen aantrekt is weer anders dan iemand die dat in het ziekenhuis doet...

Maar zie hier het probleem, de wortel van gratis geld door de heer Wilder heel handig voorgehouden laat de ezels lopen.
Tuurlijk kerel. Het is niet dat wij ons onderling anders vinden hoor, dat doet de overheid dus. Er zijn veel CAO's voor hetzelfde vak in zorgland. CAO ziekenhuizen, CAO Universaire ziekenhuizen, CAO Thuiszorg, CAO verpleeghuizen, CAO psychiatrische ziekenhuizen en ga zo maar verder. En ja, er zitten grote verschillen tussen die CAO's.

En dit meer geld speelde al veel langer, ook zonder bemoeienis van Wilders die inderdaad alleen stemmen probeert te trekken over de rug van zorgpersoneel en COVID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stylezzz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:18:
[...]

Het virus was toen zeker al in NL. In mijn directe kennissenkring zijn al mensen die in januari ziek zijn geweest (dachten de griep te hebben) en in Juni getest zijn op antistoffen. Corona.... En als ze dan gaan nadenken wanneer of waar ze het opgelopen hebben dan zit je al snel voor de jaarwisseling. Toen de IC's in maart volliepen waren er gewoon 100.000én besmettelijke personen gok ik.
Lijkt me een weinig wetenschappelijk onderbouwd verhaal. Kan net zo goed eerst een griepje en daarna een Coronaatje 0.0 geweest zijn natuurlijk.

en nu 3,5% en daarna 3,0% komt neer op 6,6% totaal O-)

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 19-08-2020 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
stylezzz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:18:
[...]

Uit bloedbank analyses kwam naarvoren dat pas 3% (?) van de bevolking Corona-antistoffen had.

De meeste hebben het dus niet gehad (of hebben na korte tijd al geen antistoffen meer, en of je het dan opnieuw kan krijgen...?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
eric.1 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:23:
[...]

Als je een loonsverhoging van 3 tot 5% lachwekkend vind, ja dan vraag ik me toch wel af waar de drempel ligt.

Het nieuws weet heel goed te herhalen dat de lonen achter lopen, het werk zwaar is, dat ze "ons" op de been hielden tijdens de Corona-piek en een significante en structurele beloning nodig is om een toekomstig tekort van 80.000 medewerkers te voorkomen. Hier is denk ik niemand het mee oneens. Maar daar houdt het dan eigenlijk ook wel op.

De oppositie hoef je het niet te vragen, die willen wel stemmen over dat de zorg meer beloond moet worden maar willen niet aangeven hoe het er dan precies uit moet komen te zien.

Dit onderwerp is gewoon een vroege verkiezingscampagne geworden. Niets meer en niets minder. Terwijl het oplossen van het daadwerkelijke probleem veel te complex is om zo 1,2,3 over te stemmen.

En als ik dan hier iets lees van "terwijl we geld sturen naar Italië en Spanje", ja, want die twee economisch ten onder laten gaan kost ons geen geld? Het is allemaal niet zo simpel...
Je zegt het zelf al, waar ligt de grens? Ik begrijp je insteek wel hoor.

De grenzen van een medewerker in de zorg vervaagt steeds meer. Hoge werkdruk, onregelmatig werken en veel administratieve taken tegen een karig loon.

Iedere werknemer heeft zijn of haar grenzen. De motivering om in de zorg te gaan werken gaat dan ontbreken. De motivering om door te gaan met een vak wat je leuk vind wordt ook steeds minder als hier tegenover staat dat je meer voor minder moet gaan werken. Dat wil toch niemand. En vergeet niet dat de zorg een van de steunpilaren is voor de algemene volksgezondheid. Dat moet gewoon op orde zijn en dat is het op dit moment van schrijven niet. De zorgsector piep en kraakte al voor de pandemie en hier is jarenlang niet naar gekeken. Maar nu ten midden van de grootste pandemie ooit is er voor algemene volksgezondheid nog steeds geen (genoeg) oog voor. De zorgsector is zo ontzettend belangrijk.

En ja, dan vind ik de voorgeschotelde percentages lachwekkend. Elke keer komt het er op neer dat de zorg moet ontploffen voordat hij of zij dingen gedaan krijgt. Zoals de heer Gommers het ook doeltreffend zegt: Het gebeurt keer op keer.

Ik heb nooit gezegd dat het allemaal zo simpel is. Maar elke keer dat bijzondere weerwoord ‘Maar waar moet het geld van vandaan gehaald worden’ is gewoon dikke gezwever omdat iedereen wel weet dan het kan. De manier waarop maakt niks uit. Het is ook mogelijk om niet zo lang geleden 1 tot 5 miljard aan mislukte ICT projecten te verspillen en dan is een uitwerking van structurele loonsverhogingen voor mensen in de zorg een stap te ver. Vorig jaar is het ook geen probleem geweest om meer geld te geven aan ontwikkelingslanden ten opzichte van rest van Europa.

Het gaat overigens niet alleen om de zorg maar ook de politie en bijvoorbeeld de brandweer hebben er last van. Maar we hebben het nu over de zorg.

Als de zorg als een kaartenhuis in elkaar valt omdat men er genoeg van heeft, steeds hun eigen gezondheid in gevaar moeten brengen waar weinig motivatie tegenover staat, een standaard schouderklopje krijgt van de manager en moet werken met een demotiverend beleid dan ben je straks nog verder van huis. Want niemand heeft zin om in een omgeving te belanden waar het dikke spaghetti is en werknemers weg lopen.

Wel iets om over na te denken. Niet aan ons maar het zit er wel aan te komen als dit zo door gaat.

[ Voor 1% gewijzigd door MoldyInko op 19-08-2020 12:33 . Reden: Kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:12

Stoney3K

Flatsehats!

Basekid schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:20:
[...]

Uit bloedbank analyses kwam naarvoren dat pas 3% (?) van de bevolking Corona-antistoffen had.
3% van de mensen die bloed doneren.

En sinds daar echt niet iedereen voor in aanmerking komt weet ik niet of je dat zo maar kan extrapoleren naar de rest van de bevolking.

Bovendien zijn antistoffen weer redelijk vlot weg en zeggen ze dus alleen of iemand recent een corona-besmetting gehad heeft of niet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
BlakHawk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:18:
[...]

In 2020 en 2021 een totale loonsverhoging van 6,5%.

13% loonverhoging leek mij een absurd bedrag, waarvan iedereen begrijpt dat dit niet kan kloppen.

Je kunt mijn zin eventueel anders intrpeteren, toch is er niets aan gelogen.

We kunnen blijven dooretteren over de letters in de zin, maar we kunnen ook als volwassenen terug naar de feiten: 6,5% loonsverhoging voor de complete zorg. 8% loonverhoging voor ziekenhuispersoneel!

Dat is reeds goedgekeurd en gaan ze sowieso krijgen.

Blijf ik bij mijn punt: Wat is baanzekerheid waard? Vooral in een naderende crisis.
Gelijke beloning is prima, als je net zo makkelijk eruit kan worden geknikkerd als in het bedrijfsleven.
Die loonsverhoging die (na veel protesten en acties pas) tot stand was gekomen, was ook een heel stuk achterlopende loonsverhoging inhalen na jaren minieme verhogingen die amper de inflatie dekte. Nu na (ongeveer) de grootste gezondheidscrisis sinds de 2e wereldoorlog staan de vlaggen er natuurlijk anders bij.

Baanzekerheid? Ken je de zorg? We gaan op korte termijn 80.000 mensen nodig hebben, mensen worden ouder, toenemende vergrijzing dus meer zieken. Ik kan overal werken waar ik wil, zeker als IC pleeg. Waarom denk je dat er zoveel mensen ZZP worden. Niet de verantwoordelijkheid voor werkgroepen, vergadering etc etc, maar wel 5 x zoveel verdienen dan de rest in dienstverband. En dan geeft de overheid daar de schuld aan.

Meer geld naar het onderwijs, wie betaalt dat? De miljarden steun aan het MKB, wie betaalt dat? De miljarden steun aan de KLM, wie betaalt dat? Het verlagen van de winstbelasting, wie betaalt dat? Dat multinationals hier de belasting ontduiken, wie betaalt dat? Wees dan eerlijk en zet hier ook bij wat het de belastingbetaler PP kost....

Het geld is er gewoon.

[ Voor 12% gewijzigd door LZ86 op 19-08-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Stoney3K schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

3% van de mensen die bloed doneren.

En sinds daar echt niet iedereen voor in aanmerking komt weet ik niet of je dat zo maar kan extrapoleren naar de rest van de bevolking.

Bovendien zijn antistoffen weer redelijk vlot weg en zeggen ze dus alleen of iemand recent een corona-besmetting gehad heeft of niet.
Volgens de bloedbank was het een representatief sample van de bevolking.

Als de antistoffen weer weg zijn, dan is het maar de vraag of het boeit dat we in januari al 100k'en infecties hadden, als ze het toch weer opnieuw kunnen krijgen (want geen antistoffen meer).

Ik geloof trouwens dat dit laatste nog niet beantwoord kan worden door de wetenschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:49
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:13:
[...]

Corona heeft niet standaard een R-factor van 2-3 en een cyclus van 4 dagen. Dat was wellicht in februari en in maart het geval, dat is nu niet het geval en was voor die tijd ook niet het geval. Corona heeft bepaalde omstandigheden nodig om los te gaan, blijkbaar waren die omstandigheden in februari en maart beter voor de verspreiding.

Ben blij dat jij niet in het OMT zit, met je aannames en "99.99999999999%". Overigens ga je daar ook al compleet mis, in Nederland gebruiken we een komma in plaats van een punt bij decimalen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlakHawk
Leon Zwiers schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

Die loonsverhoging die (na veel protesten en acties pas) tot stand was gekomen, was ook een heel stuk achterlopende loonsverhoging inhalen na jaren minieme verhogingen die amper de inflatie dekte. Nu na (ongeveer) de grootste gezondheidscrisis sinds de 2e wereldoorlog staan de vlaggen er natuurlijk anders bij.

Baanzekerheid? Ken je de zorg? We gaan op korte termijn 80.000 mensen nodig hebben. Ik kan overal werken waar ik wil, zeker als IC pleeg. Waarom denk je dat er zoveel mensen ZZP worden. Niet de verantwoordelijkheid voor werkgroepen, vergadering etc etc, maar wel 5 x zoveel verdienen dan de rest in dienstverband. En dan geeft de overheid daar de schuld aan.
En als ZZP'er moet je zelf pensioen, arbeidsongeschiktheid, vakanies, vrije dagen, administratie, vervoer, opdrachten zoeken, bankzitten bekostigen.

Al die risico's hoort een hoger salaris bij...

Zo werkt het, meer zekerheid = lager salaris.
Meer risico = hoger salaris...

Het is net als beleggen of sparen...

Wees toch eens blij met wat je hebt, of zooek een andere baan als het écht allemaal zo slecht is!

Ik ben overigens net zo "klaar" met de leerkrachting die maar blijven klagen in het basisonderwijs. Die hebben hele riante vehogingen gehad, maar omdat ze part time werken merken ze er allemaal minder van.
Dan ga je full time werken en niet om nog meer geld bedelen!

[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 19-08-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:24
MikeyMan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:20:
[...]

Lijkt me een weinig wetenschappelijk onderbouwd verhaal. Kan net zo goed eerst een griepje en daarna een Coronaatje 0.0 geweest zijn natuurlijk.

en nu 3,5% en daarna 3,0% komt neer op 6,6% totaal O-)
Zeker niet, maar gezond verstand werkt net zo goed ;) Of geloof jij echt dat de eerste patient eind feb met een briefje werd aangekondigd bij minister bruins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BlakHawk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:28:
[...]

En als ZZP'er moet je zelf pensioen, arbeidsongeschiktheid, vakanies, vrije dagen, administratie, vervoer, opdrachten zoeken, bankzitten bekostigen.

Al die risico's hoort een hoger salaris bij...

Zo werkt het, meer zekerheid = lager salaris.
Meer risico = hoger salaris...

Het is net als beleggen of sparen...

Wees toch eens blij met wat je hebt, of zooek een andere baan als het écht allemaal zo slecht is!
Ja maar dan kun je er dus beter op aansturen om minder zzp'ers in te huren en vaste medewerkers wat beter te belonen. Zal onder de streep goedkoper zijn.

Echter; volgends mij heeft de politiek daar dan weer niet zo veel mee te maken. Kunnen zorginstellingen volgend mij prima zelf beslissen?

@stylezzz nee ik geloof niet dat dat het eerste geval was. Maar ik geloof ook niet dat er in december al honderden of duizenden coronalijers in NL rond liepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Basekid schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:26:
[...]

Volgens de bloedbank was het een representatief sample van de bevolking.

Als de antistoffen weer weg zijn, dan is het maar de vraag of het boeit dat we in januari al 100k'en infecties hadden, als ze het toch weer opnieuw kunnen krijgen (want geen antistoffen meer).
"Antistoffen" staat niet gelijk aan "immuniteit". Anders zou het zoeken naar een vaccin ook helemaal geen zin hebben.

Voor die immuniteit hebben we T-cellen die een template van de antistoffen bewaren zodat ze bij een volgende besmetting sneller aangemaakt kunnen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
BlakHawk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:28:
[...]
Kijk, en die instelling maakt dus waarom zoveel mensen weglopen uit de zorg. Die denigrerende houding jegens zorgpersoneel. ;w

Als jij of je geliefde straks in het ziekenhuis ligt, hulp nodig hebt en belt, vervolgens 20+ minuten mag wachten omdat de verpleegkundige het zo teringdruk heeft dat ze geen tijd voor je had hoor ik jou en de rest van NL wel weer janken bij de overheid dat het zo echt niet kan. Of dat je belangrijke operatie een dag of 2 van tevoren wordt afgezegd (voor de 2e keer al) omdat de verpleegafdeling personeelsproblemen heeft en je gewoon geen bed kan aanbieden (en dit komt nu al vrij vaak voor...)
MikeyMan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:31:
[...]

Ja maar dan kun je er dus beter op aansturen om minder zzp'ers in te huren en vaste medewerkers wat beter te belonen. Zal onder de streep goedkoper zijn.

Echter; volgends mij heeft de politiek daar dan weer niet zo veel mee te maken. Kunnen zorginstellingen volgend mij prima zelf beslissen?

@stylezzz nee ik geloof niet dat dat het eerste geval was. Maar ik geloof ook niet dat er in december al honderden of duizenden coronalijers in NL rond liepen.
Yup, alleen zijn er dusdanige tekorten dat de werkgevers ook geen keuze hebben dan de ZZPers en masse binnen te halen, want anders zijn ze alweer ergens anders onder de pannen en moet je (meer) bedden gaan sluiten

[ Voor 46% gewijzigd door LZ86 op 19-08-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
MikeyMan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:31:
[...]

Ik ben ook bij ziekenhuizen ingehuurd geweest (ICT) en soms heb je gewoon externen nodig om iets van de grond te krijgen, of voor tijdelijke opvulling waar je zeer snel weer afscheid van kunt nemen.

Je kunt het veel verder doortrekken. Ziekenhuizen besteden ook steeds meer werk uit. Niet omdat het goedkoper is, het is vaak duurder, maar inzicht in de kosten is dan een belangrijke factor.

Hoe zonde het ook is van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Leon Zwiers schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:32:
[...]

Kijk, en die instelling maakt dus waarom zoveel mensen weglopen uit de zorg. Die denigrerende houding jegens zorgpersoneel. ;w
Heeft niets met zorgpersoneel te maken. In de 20 jaar dat ik werkende ben heb ik zat collega's horen klagen over salaris of voorwaarden. Tegen hen zeg ik altijd hetzelfde. Als het je niet bevalt zoek je toch wat anders.

Nu werk ik in het onderwijs en vind ik vrije tijd belangrijker dan geld. Terwijl ik best een dure leaseauto of meer salaris had kunnen hebben. Vind ik niet meer zo belangrijk.

[ Voor 15% gewijzigd door RodeStabilo op 19-08-2020 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RodeStabilo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:43:
[...]

Heeft niets met zorgpersoneel te maken. In de 20 jaar dat ik werkende ben heb ik zat collega's horen klagen over salaris of voorwaarden. Tegen hen zeg ik altijd hetzelfde. Als het je niet bevalt zoek je toch wat anders.
Wordt alleen wel een probleem als iedereen in de zorg/bij de politie/ in het onderwijs dat ook daadwerkelijk zou doen natuurlijk.

Op microniveau heel prima advies.
Op macroniveau zul je toch iets moeten verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Leon Zwiers schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:32:

Als jij of je geliefde straks in het ziekenhuis ligt, hulp nodig hebt en belt, vervolgens 20+ minuten mag wachten omdat de verpleegkundige het zo teringdruk heeft dat ze geen tijd voor je had hoor ik jou en de rest van NL wel weer janken bij de overheid dat het zo echt niet kan. Of dat je belangrijke operatie een dag of 2 van tevoren wordt afgezegd (voor de 2e keer al) omdat de verpleegafdeling personeelsproblemen heeft en je gewoon geen bed kan aanbieden (en dit komt nu al vrij vaak voor...)
Niet denigerends aan.

Het werkt hetzelfde in het onderwijs...

Je hebt beloning en werkdruk.
Werkdruk los je niet op met een hogere beloning.

Ik heb deze discussie vaak met een schooldirecteur. Als ze willen zijn er legio aan mogelijkheden om mensen van buiten aan te trekken tegen leuke vergoedingen. Sararissen voor leerkrachten varieren in functiegroepen. De functiemix biedt veel meer mogelijkheden, waarbij de school de keuze heeft om mensen hoger in te schalen. Deze vriendin van ons als schooldirectrice vindt echter dat iedereen aan het begin begint en langzaam opwerkt, net zoals iedereen...

Ja dan ga je er niet komen, loonsverhogingen zijn dan alleen leuk voor zittend personeel, maar nieuwe aanwas moet je met andere regelingen binnenhalen! Niet bij 0 beginnen.

In het ziekenhuis is dat hetzelfde. Een functiemix biedt veel meer mogelijkheden voor nieuwe aanwas.
In de IT heb ik dit in het ziekenhuis vaak meegemaakt. Voor bepaalde functies werd schaal 40-45 geboden. Echter daar kreeg men niemand voor binnen, vacatures stonden 2 jaar open. Maar de functiemix bood al lang de mogelijkheid om ook schaal 50 of zelfs 55 toe te kennen aan de functie.

Daarmee had je een stuk meer kans om iemand te werven. Maar zo koppig als veel managers zijn bij de (semi) overheid... Liever 6 jaar mij inhuren dan iets meer bieden bij werving.

Daar hoeven salarissen niet direct voor te stijgen. Veel internen zaten reeds in schaal 50, dus ook daar geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
RodeStabilo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:43:
[...]

Voor de meeste commerciele bedrijven niet vreemd. Maar wel voor cruciale beroepen voor de samenleving.

Zeg dat tegen de brandweer, politie, verpleegkundige en leerkracht en de samenleving stort in zodra die dat inderdaad gaan doen. Zie je het al voor je? Brand in de schuur... KUT snel 112 bellen. Shit, in gesprek, want er zitten nog maar 5 man op een afdeling waar er 25 horen te zitten. :P
BlakHawk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:45:
[...]

Niet denigerends aan.

Het werkt hetzelfde in het onderwijs...

Je hebt beloning en werkdruk.
Werkdruk los je niet op met een hogere beloning.

Ik heb deze discussie vaak met een schooldirecteur. Als ze willen zijn er legio aan mogelijkheden om mensen van buiten aan te trekken tegen leuke vergoedingen. Sararissen voor leerkrachten varieren in functiegroepen. De functiemix biedt veel meer mogelijkheden, waarbij de school de keuze heeft om mensen hoger in te schalen. Deze vriendin van ons als schooldirectrice vindt echter dat iedereen aan het begin begint en langzaam opwerkt, net zoals iedereen...

Ja dan ga je er niet komen, loonsverhogingen zijn dan alleen leuk voor zittend personeel, maar nieuwe aanwas moet je met andere regelingen binnenhalen! Niet bij 0 beginnen.

In het ziekenhuis is dat hetzelfde. Een functiemix biedt veel meer mogelijkheden voor nieuwe aanwas.
In de IT heb ik dit in het ziekenhuis vaak meegemaakt. Voor bepaalde functies werd schaal 40-45 geboden. Echter daar kreeg men niemand voor binnen, vacatures stonden 2 jaar open. Maar de functiemix bood al lang de mogelijkheid om ook schaal 50 of zelfs 55 toe te kennen aan de functie.

Daarmee had je een stuk meer kans om iemand te werven. Maar zo koppig als veel managers zijn bij de (semi) overheid... Liever 6 jaar mij inhuren dan iets meer bieden bij werving.

Daar hoeven salarissen niet direct voor te stijgen. Veel internen zaten reeds in schaal 50, dus ook daar geen enkel probleem.
Hier kan ik het redelijk mee eens zijn. Het gaat mij er ook niet om dat elke salarisschaal 10% hoger moet zijn. Maar wel dat bepaalde beroepen binnen de zorg een schaal hoger ingeschaald dienen te worden. (verpleging, schoonmaak)

[ Voor 55% gewijzigd door LZ86 op 19-08-2020 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Leon Zwiers schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:46:
[...]

Voor de meeste commerciele bedrijven niet vreemd. Maar wel voor cruciale beroepen voor de samenleving.

Zeg dat tegen de brandweer, politie, verpleegkundige en leerkracht en de samenleving stort in zodra die dat inderdaad gaan doen. Zie je het al voor je? Brand in de schuur... KUT snel 112 bellen. Shit, in gesprek, want er zitten nog maar 5 man op een afdeling waar er 25 horen te zitten. :P
Houdt toch op...
Het gras is bij de buren niet groener!

Weet je hoeveel leerkrachten het geprobeerd hebben? Een andere baan zoeken... Uiteindelijk toch tot de conclusie komen dat het niet zo slecht was in het onderwijs.

Ja de werkdruk is hoog, maar de beloning is ook hoger dan ander werk waar ze voor in aanmerking zouden komen.

Ik gok een dergelijke uitkomst ook bij zorgpersoneel. Je bent opgeleid voor de zorg, daar verdien je meer dan een andere baan waar je voor in aanmerking zou komen!

Maar ook al zou iedereen weglopen, dan is het wel een statement naar de overheid en verandert er sneller iets. Dus ik adviseer iedereen binnen ziekenhuizen, politie en brandweer en onderwijs: stap vooral over als het bij de buren zo veel groener is! Probeer het eens.

Overigens heb ik hetzelfde tegen mijn vrouw gezegd (leerkracht). Na een jaar WW, zit ze nu weer in: Het onderwijs! :X

[ Voor 15% gewijzigd door BlakHawk op 19-08-2020 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
BlakHawk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:49:
[...]

Houdt toch op...
Het gras is bij de buren niet groener!

Weet je hoeveel leerkrachten het geprobeerd hebben? Een andere baan zoeken... Uiteindelijk toch tot de conclusie komen dat het niet zo slecht was in het onderwijs.

Ja de werkdruk is hoog, maar de beloning is ook hoger dan ander werk waar ze voor in aanmerking zouden komen.

Ik gok een dergelijke uitkomst ook bij zorgpersoneel. Je bent opgeleid voor de zorg, daar verdien je meer dan een andere baan waar je voor in aanmerking zou komen!

Maar ook al zou iedereen weglopen, dan is het wel een statement naar de overheid en verandert er sneller iets. Dus ik adviseer iedereen binnen ziekenhuizen, politie en brandweer en onderwijs: stap vooral over als het bij de buren zo veel groener is! Probeer het eens.
Tja, ik heb de laatste 2 jaar ongeveer 10 collega's verloren aan het onderwijs en 5 zijn ZZP geworden, dus blijkbaar is het daar inderaad zo slecht niet :P.

Zoals ik al zei, het gaat niet puur om salaris, maar ook om arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden.
MikeyMan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

Wordt alleen wel een probleem als iedereen in de zorg/bij de politie/ in het onderwijs dat ook daadwerkelijk zou doen natuurlijk.

Op microniveau heel prima advies.
Op macroniveau zul je toch iets moeten verzinnen.
Dit dus ;)

[ Voor 13% gewijzigd door LZ86 op 19-08-2020 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Hier kan ik het redelijk mee eens zijn. Het gaat mij er ook niet om dat elke salarisschaal 10% hoger moet zijn. Maar wel dat bepaalde beroepen binnen de zorg een schaal hoger ingeschaald dienen te worden. (verpleging, schoonmaak)
Ik weet alleen hoe het met IT binnen een bepaald ziekenhuis was geregeld, maar sla de functiemix er eens op na!

Het lastige is ook dat dit per ziekenhuis kan verschillen! De inschaling van functiemixen gebeurt per ziekenhuis.

Geen idee of dat in de verpleging ook zo werkt, maar bij IT wel.

Schoonmaak is een leuk voorbeeld, werd bij "mijn" ziekenhuis uitbesteed. Kwaliteit holde achteruit, maar minder geregel. Niet per se goedkoper, maar vaste kosten per maand is een stuk makkelijker rekening mee te houden dan een afdeling maar actief op gemanaged moet worden.

Stel je voor dat je als manager moet werken voor je geld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
BlakHawk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:54:
[...]

Ik weet alleen hoe het met IT binnen een bepaald ziekenhuis was geregeld, maar sla de functiemix er eens op na!

Het lastige is ook dat dit per ziekenhuis kan verschillen! De inschaling van functiemixen gebeurt per ziekenhuis.

Geen idee of dat in de verpleging ook zo werkt, maar bij IT wel.

Schoonmaak is een leuk voorbeeld, werd bij "mijn" ziekenhuis uitbesteed. Kwaliteit holde achteruit, maar minder geregel. Niet per se goedkoper, maar vaste kosten per maand is een stuk makkelijker rekening mee te houden dan een afdeling maar actief op gemanaged moet worden.

Stel je voor dat je als manager moet werken voor je geld :+
In de ziekenhuizen die ik ken is het matig geregeld.

Voorbeeld: Ziekenhuis A heeft een enorm tekort aan SEH verpleegkundigen. Opleiden is lastig omdat er te weinig gediplomeerde collegas zijn om de leerlingen goed te begeleiden. 2 leerlingen lukt het om de opleiding positief af te ronden.

Beide stappen naar de teamleider. Ik wil 6 treden omhoog binnen mijn functieschaal, ik heb een aanbod liggen van zorgbureau X die me 10 treden bieden en een auto van de zaak. Teamleider vindt het best, die houdt heel graag zijn vers gediplomeerde personeel. Vervolgens mag het niet van de manager. Beide zijn inmiddels in dienst van dat zorgbureau en de tekorten zijn op die SEH nog steeds gigantisch. Bij mijn huidige werkgever spelen dit soort zaken ook. En dat maakt het zo zuur allemaal. Er is gewoon geen maatwerk op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat gebeurd al jaren. Als ik 's nachts dood ga kan ik dat maar beter in de buurt van een AMC/UMC doen want ons oude vertrouwde lokale ziekenhuis heeft buiten kantoortijden een arts op oproepbasis. Dan maar door rijden naar Utrecht met de enige ambulance die er is. Als die ambulance al bij een verkeersongeval staat heb ik helemaal pech en kan je in plaats van 112 beter Uber bellen. Politie? Vier agenten in een dorp van ruim 100.000 inwoners. Twee staan er al bij het eerder genoemde verkeersongeval, die andere twee begeleiden mijn Uber. :P Succes inbrekers. :X Brandweer? Het grootste deel van Nederland is vrijwillig en komt tijdens kantoortijden niet opdagen omdat ze buiten bereik van hun kazerne werken. Als oplossing sturen we dan twee beroepskrachten in een bestelbusje met emmers naar de brand, als die daadwerkelijk brand zien alarmeer je alsnog alle vrijwilligers met fatsoenlijk materiaal maar was het eerste voertuig in ieder geval op tijd. :D

Als je er van uit gaat dat personeelstekort op de werkvloer er voor gaat zorgen dat er meer personeel komt dan moet ik je helaas teleurstellen. :'( Het enige wat werkt is de handel in elkaar laten storten, maar daar zijn de mensen in deze dienstverlenende sectoren te aardig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Leon Zwiers schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:00:
[...]

In de ziekenhuizen die ik ken is het matig geregeld.

Voorbeeld: Ziekenhuis A heeft een enorm tekort aan SEH verpleegkundigen. Opleiden is lastig omdat er te weinig gediplomeerde collegas zijn om de leerlingen goed te begeleiden. 2 leerlingen lukt het om de opleiding positief af te ronden.

Beide stappen naar de teamleider. Ik wil 6 treden omhoog binnen mijn functieschaal, ik heb een aanbod liggen van zorgbureau X die me 10 treden bieden en een auto van de zaak. Teamleider vindt het best, die houdt heel graag zijn vers gediplomeerde personeel. Vervolgens mag het niet van de manager. Beide zijn inmiddels in dienst van dat zorgbureau en de tekorten zijn op die SEH nog steeds gigantisch. Bij mijn huidige werkgever spelen dit soort zaken ook. En dat maakt het zo zuur allemaal. Er is gewoon geen maatwerk op het moment.
Dit soort opleidingen is een investering in personeel.

Helaas ga je dit met 6% verhoging niet oplossen.

Die manager is een pannekoek, laat dat voorop staan.

Vooraf duidelijke afspraken:
Waardering naar vermogen. Dus na opleiding ben je meer waard en moet je meer verdienen!
Aan de andere kant mag je daar als werkgever een kostenpost aan hangen. Vertrek je binnen 3 jaar na de opleiding dan mag je een deel terug betalen...

Geen verhoging of CAO wijziging gaat dit verbeteren, dit is slecht management.

Manager vervangen lijkt mij de beste optie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
BlakHawk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:06:
[...]

Dit soort opleidingen is een investering in personeel.

Helaas ga je dit met 6% verhoging niet oplossen.

Die manager is een pannekoek, laat dat voorop staan.

Vooraf duidelijke afspraken:
Waardering naar vermogen. Dus na opleiding ben je meer waard en moet je meer verdienen!
Aan de andere kant mag je daar als werkgever een kostenpost aan hangen. Vertrek je binnen 3 jaar na de opleiding dan mag je een deel terug betalen...

Geen verhoging of CAO wijziging gaat dit verbeteren, dit is slecht management.

Manager vervangen lijkt mij de beste optie :+
Tja, die manager krijgt ook maar opdracht van bovenaf. Ik snap het wel. Dat wij m allemaal een pannekoek vinden boeit dan niet. De raad van bestuur bepaalt de kaders waarbinnen hij mag opereren (RVE budgetten). Die hebben liever dan personeel dat niet voor SEH is opgeleid dan maar gaat helpen (goedkoper) dan dat ze het probleem daadwerkelijk oplossen. Dat de kwaliteit daardoor enorm omlaag gaat boeit dan niet zoveel. Tot ze gesnapt worden door een of andere top 100, dan moet er plots wat veranderen wat weer ten koste gaat van een andere afdeling. Het is denk ik toch echt aan de politiek om die cirkel te doorbreken.
BlakHawk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:06:
[...]
Vertrek je binnen 3 jaar na de opleiding dan mag je een deel terug betalen...
Het is voor ziekenhuizen goedkoop mensen op te leiden, hangt een regeling aan dat de opleidingskosten meestal leerlingsalaris incluis wordt vergoedt bij een CZO erkende opleiding zoals SEH en IC.

Die vertrekregeling is er ook wel, alleen betalen die zorgbureaus die huilend van het lachen die boete, en ben je alsnog je gediplomeerd personeel kwijt en kan je weer opnieuw beginnen met opleiden ( = aanslag op vaste personeel)

[ Voor 19% gewijzigd door LZ86 op 19-08-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

Ja maar dat is het dus. Bijna niemand doet het, want ze klagen liever erover. Op een forum ofzo :+
@Leon Zwiers zegt dat ZZP'ers in de zorg veel meer verdienen. maar toch zet hij die stap niet.

[ Voor 12% gewijzigd door RodeStabilo op 19-08-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:53
MoldyInko schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:22:
[...]

En ja, dan vind ik de voorgeschotelde percentages lachwekkend. Elke keer komt het er op neer dat de zorg moet ontploffen voordat hij of zij dingen gedaan krijgt. Zoals de heer Gommers het ook doeltreffend zegt: Het gebeurt keer op keer.
Hij zegt het inderdaad goed, we hebben structureel betere plannen nodig. Een loonsverhoging is nou niet echt een plan te noemen, eerder een quick-skip naar een bondige samenvatting. En daar zit het mij in, eigenlijk wordt nu het plan overgeslagen.

Prima om bijvoorbeeld structureel 3 miljard/j extra in de zorg te pompen (grove schatting van een structurele 5% loonsverhoging), maar dat zal op de lange termijn niet het gat van 80.000 opvullen. Daar is simpelweg veel meer voor nodig. Dus deze loonsverhoging is eigenlijk symbolisch ipv dat het daadwerkelijk iets oplost. En daarvoor is het wel wat prijzig, niet?

Tuurlijk hadden we dit veel eerder op moeten pakken en er moet iets (behoorlijk wat) veranderen. Alleen vind ik de verontwaardiging zo vreemd omtrent deze hoofdelijke stemming. Stem dan over het herstructureren van de zorg en het zorgsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
RodeStabilo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

Ja maar dat is het dus. Bijna niemand doet het, want ze klagen liever erover. Op een forum ofzo :+
@Leon Zwiers zegt dat ZZP'ers in de zorg veel meer verdienen. maar toch zet hij die stap niet.
Ben toevallig met een bureau aan het praten ja. Als COVID er niet geweest was had ik het waarschijnlijk al gedaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Leon Zwiers schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:14:
[...]

Ben toevallig met een bureau aan het praten ja. Als COVID er niet geweest was had ik het waarschijnlijk al gedaan :+
Ah toch wel fijn hè veiligheid en stabiliteit van een vast dienstverband ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Drardollan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:27:
[...]

Corona heeft niet standaard een R-factor van 2-3 en een cyclus van 4 dagen. Dat was wellicht in februari en in maart het geval, dat is nu niet het geval en was voor die tijd ook niet het geval. Corona heeft bepaalde omstandigheden nodig om los te gaan, blijkbaar waren die omstandigheden in februari en maart beter voor de verspreiding.

Ben blij dat jij niet in het OMT zit, met je aannames en "99.99999999999%". Overigens ga je daar ook al compleet mis, in Nederland gebruiken we een komma in plaats van een punt bij decimalen.
Dat de R nu lager ligt is 100% te danken (of inmiddels wijten) aan ons gedrag. Laat die nu juist na half maart flink veranderd zijn. Heb jij je zo heel anders gedragen in december tov februari? Aangezien uit onderzoek blijkt dat corona weinig aantrekt van seizoensinvloeden... is het wel heel vreemd te nomen dat de verspreiding in december-mid februari zoveel langzamer is geweest dat het opeens was in februari-maart.. Juist tijdens de feestdagen, oud-en-nieuw zou je gigantische uitbraken verwacht hebben als het echt zo wijd verspreid geweest was als sommige hier beweren te geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Barrycade schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:15:
[...]

Ah toch wel fijn hè veiligheid en stabiliteit van een vast dienstverband ;)
Meer mijn eigen geweten. Werk genoeg tenslotte. Kon het niet over mijn hart verkrijgen om midden in een crisis van ongekende proporties in het NL zorgwezen te zeggen: Jongens, krijg de klere, ik ga elders meer verdienen met hetzelfde werk! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:16:
[...]

Dat de R nu lager ligt is 100% te danken (of inmiddels wijten) aan ons gedrag. Laat die nu juist na half maart flink veranderd zijn. Heb jij je zo heel anders gedragen in december tov februari? Aangezien uit onderzoek blijkt dat corona weinig aantrekt van seizoensinvloeden... is het wel heel vreemd te nomen dat de verspreiding in december-mid februari zoveel langzamer is geweest dat het opeens was in februari-maart.. Juist tijdens de feestdagen, oud-en-nieuw zou je gigantische uitbraken verwacht hebben als het echt zo wijd verspreid geweest was als sommige hier beweren te geloven.
Misschien waren die er ook maar werden mensen met luchtwegklachten gewoon op een andere manier behandeld. We konden toen nog niet effectief op COVID testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Leon Zwiers schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:10:
[...]

Tja, die manager krijgt ook maar opdracht van bovenaf. Ik snap het wel. Dat wij m allemaal een pannekoek vinden boeit dan niet. De raad van bestuur bepaalt de kaders waarbinnen hij mag opereren (RVE budgetten). Die hebben liever dan personeel dat niet voor SEH is opgeleid dan maar gaat helpen (goedkoper) dan dat ze het probleem daadwerkelijk oplossen. Dat de kwaliteit daardoor enorm omlaag gaat boeit dan niet zoveel. Tot ze gesnapt worden door een of andere top 100, dan moet er plots wat veranderen wat weer ten koste gaat van een andere afdeling. Het is denk ik toch echt aan de politiek om die cirkel te doorbreken.

[...]

Het is voor ziekenhuizen goedkoop mensen op te leiden, hangt een regeling aan dat de opleidingskosten meestal leerlingsalaris incluis wordt vergoedt bij een CZO erkende opleiding zoals SEH en IC.

Die vertrekregeling is er ook wel, alleen betalen die zorgbureaus die huilend van het lachen die boete, en ben je alsnog je gediplomeerd personeel kwijt en kan je weer opnieuw beginnen met opleiden ( = aanslag op vaste personeel)
Dus van tevoren duidelijk afspraken maken over 6 treden erbij na behalen opleiding.
Nogmaals, met 10% loonsverhoging, zijn deze personeelsleden alsnog weg. Ze willen gewoon 6 treden erbij om te blijven.

Dat lijkt mij bij een andere functie, op het eerste gezicht niet heel vreemd, al ken ik persoonlijkl de daadwerkelijke situatie ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
BlakHawk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:23:
[...]

Dus van tevoren duidelijk afspraken maken over 6 treden erbij na behalen opleiding.
Nogmaals, met 10% loonsverhoging, zijn deze personeelsleden alsnog weg. Ze willen gewoon 6 treden erbij om te blijven.

Dat lijkt mij bij een andere functie, op het eerste gezicht niet heel vreemd, al ken ik persoonlijkl de daadwerkelijke situatie ook niet.
Nouja, je gaat van schaal 45 naar 55, steekt rechtdoor over. Dus gaat in eerste instantie niet echt meer verdienen, na een jaar groei begint dat pas. Die 2 vroegen dus dat te versnellen. Niet een heel gek verzoek gezien de enorme tekorten en andere aanbiedingen.

Van tevoren dat proberen, en vervolgens niet eens zijn en de opleiding niet in mogen is ook niet echt een optie dan. Er is in de ziekenhuizen weinig flexibiliteit om goed te onderhandelen. Vandaar dat de uitstroom naar de zorgbureaus of naar de industrie hoog is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

pedorus schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:38:
[...]

En om de 9K in perspectief te plaatsen: dat is vergelijkbaar met griep in 2018. In 1918 vielen er met veel minder Nederlanders al 38K doden bij de eerste griepgolf. In sommige dorpen stierf 10% (!!!) van de bevolking en in sommige landen ging maarliefst 3% dood aan griep. Daarnaast waren het vooral jongeren met nog vele jaren te gaan die stierven.
En als er in 1918 een Tweakers forum was had je kunnen wijzen naar dat de zuigelingensterfte een generatie eerder rond de 20% lag en dat dit griepje dus niks voorstelt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:32
IJzerlijm schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:45:
[...]

En als er in 1918 een Tweakers forum was had je kunnen wijzen naar dat de zuigelingensterfte een generatie eerder rond de 20% lag en dat dit griepje dus niks voorstelt.
De jonge mensen van 20-40 gingen veelal dood door de Spaanse griep, vermoedelijk door overreactie van het immuunsysteem. De combinatie met loopgraven, oorlog en daarna feesten en weer teruggaan de wereld over zal ook wel niet geholpen hebben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

De +15 hierop is echt lol, en toont volgens mij maar weer aan dat corona het verstand wegvaagt. Een vraag wordt voor een statement aangezien, en vervolgens wordt een soort cancel culture toegepast. Gek toch he, dat je zelden critici hoort, maar op straat het beeld heel anders is, terwijl je zelf zo in de discussie staat als iemand vragen stelt bij het coronabeleid?
Vragen stellen bij het beleid, vooral doen. Graag zelfs. Kritiek is nodig.

En dit hoeft nieteens altijd onderbouwd te worden.

Maar ga niet breed geaccepteerde wetenschap zitten afserveren op een onderbuik gevoel of paranoia.

Dat je op basis van die wetenschap nog wat keuzes te maken hebt tussen zwart (iedereen laten creperen) en wit (we moeten iedereen koste wat kost redden lijkt me ook helder. Maar laten we daarbij alsjeblieft weg blijven van allerlei alu hoedjes onzin en ontkenning van feiten.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 19-08-2020 14:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Doden zijn maar een deel van het probleem natuurlijk. Dat er veel gevallen zijn in de verpleeghuizen onderschrijft de stelling dat ze toch wel binnen aanzienlijke tijd overleden zouden zijn.

Maar op basis van dit punt de boel maar los te laten en te zien waar we eindigen, dan sluit je even voor het gemak je ogen voor het feit dat de ziekenhuizen en IC's vol lagen in voorjaar 2020.

Als je het nu zou loslaten zitten we daar weer op en zal je niet alleen doden zien onder Opa en Oma Piet en Sjaan van 95 maar ook de mensen vanaf 50. Puur en alleen omdat er niet voldoende capaciteit zal zijn om ze minimaal aan de zuurstof te leggen.

Pencilline werd pas in 1928 ontdekt, voor die tijd was een ingegroeide nagel al potentieel dodelijk, dus ga nu ajb geen vergelijkingen trekken met zaken uit de medische prehistorie en nu.
Of zullen we ook maar bij gebrek aan ziekenhuisbedden de kappers vragen om aderlatingen uit te gaan voeren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• autje
Tijd om weer wat naar getalletjes te kijken:

Positief getest 64.525, toename: 552
Ziekenhuisopnames 12.060 (18,7% van positief getest), toename: 18
IC-opnames 3.006 (4,7% van positief getest)
Overleden 6.181 (9,6% van positief getest), toename: 6

Bron

Amsterdam +93
Rotterdam +61
Den Haag +37
Utrecht +16
Tilburg +13
Gouda +11
Haarlem +11

Aantal gemeentes met vier of meer nieuwe gevallen is vandaag 34, fors hoger dan gisteren.

[ Voor 23% gewijzigd door autje op 19-08-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:52
autje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:26:

Bron
Oei, plus 18 ziekenhuisopnames is niet zo mooi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
autje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:26:

Bron
Dat zijn er minder dan een week geleden, toen waren het er 654.
Ik ben nog steeds voorzichtig positief.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
virofi schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

Oei, plus 18 ziekenhuisopnames is niet zo mooi...
Opnames lopen altijd achter op besmettingen. Ik denk dat er de komende dagen nog wel meer bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
autje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:30:
[...]

Opnames lopen altijd achter op besmettingen. Ik denk dat er de komende dagen nog wel meer bij komen.
Ja weet ik. Maar het leek al even een tijdje alsof de ziekenhuisopnames niet meestegen met de oplopende besmettingen. Dat werd her en der verklaard doordat het veelal jongeren waren die werden besmet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
virofi schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:31:
[...]

Ja weet ik. Maar het leek al even een tijdje alsof de ziekenhuisopnames niet meestegen met de oplopende besmettingen. Dat werd her en der verklaard doordat het veelal jongeren waren die werden besmet.
Ja, hopen dat "de jongeren" het dan nu niet opeens aan de "ouderen" hebben gegeven weer, want dan kan dit wel heel snel stijgen ..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

virofi schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:31:
[...]

En ondertussen zijn ze bij hun ouders en grootouders op de koffie geweest waar ze (oepsie) ook geen afstand hielden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virofi
Barrycade schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:32:
[...]

En ondertussen zijn ze bij hun ouders en grootouders op de koffie geweest waar ze (oepsie) ook geen afstand hielden.
Ja ik snap hoe het werkt. Daarom begon ik in mijn eerste bericht ook met "Oei..." Laten we hopen dat dit niet het begin is van een nieuwe golf van ziekenhuisopnames...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:47

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
autje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:30:
[...]

En als er een besmettinggolf komt van iedereen die tijdens de hittegolf op het strand lag of op een terras zat, gaan we dat pas uiterlijk over 2 weken zien.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
Als je de Besmet gem. afgelopen 3 dagen afzet tegen Besmet gem. afgelopen 5 dagen, dan zie je dat in de meeste gevallen het redelijk stabiliseert, zeker in de probleemgebieden Amsterdam en Rotterdam:

GGD 7,4 7,8 GGDAmsterdam
GGD 4,0 5,2 GGDRotterdam-Rijnmond
GGD 3,9 3,7 GGDHaaglanden
GGD 2,5 2,0 GGDZaanstreek/Waterland
GGD 2,3 2,3 GGDGooienVechtstreek
GGD 2,3 2,3 GGDKennemerland
GGD 1,9 1,7 GGDFlevoland
GGD 1,9 1,8 GGDHartvoorBrabant
GGD 1,9 2,3 GGDWest-Brabant
GGD 1,8 1,8 DienstGezondheid&JeugdZHZ

Eerste kolom < tweede kolom = goed
Andersom = niet goed

Wel een teken dat het zich naar andere gebieden aan het verspreiden is.

Ook opvallend: de afgelopen dagen veel sportverenigingen onder de erkende clusters.

ETA:
En ook opvallend: als je kijkt naar de leeftijdsverdeling, en dan twee weken terug t.o.v. vorige week, dan zie je alle 'middengroepen' (30 t/m 69 jaar) dalen. Jonger en ouder zijn licht gestegen (behalve de hele kleintjes). Huidige week kun je nog niet naar kijken, want daar volgen nog te veel correcties op.

[ Voor 23% gewijzigd door autje op 19-08-2020 14:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:37
[...]

[...]

Er zijn dus vele duizenden mensen niet gestorven aan griep in 2019 en 2020 wat wel normaal zou zijn geweest (6K in 2020). Vervolgens komt corona, en gaan er 9K mensen dood. Echter, gelijk daarna zie je nu op euromomo dat we een ongekend lange periode hebben van lage Z-waardes. De meest logische conclusie is gewoon dat corona veel mensen die anders relatief snel waren gestorven het laatste zetje heeft gegeven, iets wat griep normaal ook doet. Zelfs de hittegolf van week 32 en 33 (nog geen data over 33), lijkt niets te hebben gedaan. Als die ook uitblijft, geeft dat zeer sterke aanwijzingen dat doden met corona veelal precies die mensen zijn die binnen een jaar ook gestorven waren vanwege bijvoorbeeld een hartstilstand.
Je stelt hier (versimpeld) de hypothese dat landen met dit jaar en vorig jaar milde griepseizoenen nu hard getroffen worden door corona.

Volgens mij kan je die hypothese prima controleren door te kijken naar de euromomosite die je zelf al linkt. Laten we dan naar de landen Noorwegen/Finland/Denemarken/Zweden kijken. Die liggen geografisch dicht bij elkaar en hebben vergelijkbare klimaat etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeVMi0NkfLuJwDcoKE5WYVxChBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2arTCcMYGvlhPe6BTH49wEms.png?f=fotoalbum_large

Denemarken had de hoogste oversterfte in 2018. In Noorwegen en Finland was er afgelopen jaren überhaupt geen sprake van oversterfte.
Kan je dan op basis van deze cijfers zeggen dat een hoog aantal doden van corona veroorzaakt wordt door voorafgaande milde griepseizoenen? Nog vier landen, dit keer vier landen aan de middelandse zee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JmJ7_TGNRAQrpYW-aOQesr5-J8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GgOKzslaRm3Hcc7nj8ZZuC6r.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij zie je hier in Griekenland voor het laatste een milde oversterfte in 2017. Dan zou je (als je hypothese klopt) juist de hoogste oversterfte zien door corona nu. Nee, juist Spanje, waar nota bene in januari 2020 al sprake was van oversterfte kent de grootste piek corona.

Dus: leuke hypothese 'aantal doden corona in Nederland komt door midle griepseizoenen afgelopen jaren'. Maar ik zie daar als we naar andere landen kijken geen enkel bewijs voor...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Barrycade schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:32:
[...]

En ondertussen hebben deze grootouders kwaliteit van leven gehad in plaats van kwantiteit. Misschien worden ze nu wel 95 in plaats van 96. Maar dan hebben ze wel hun (klein)kinderen nog eens kunnen zien en vasthouden. Maar wat boeit kwaliteit wanneer er enkel naar kwantiteit gekeken wordt in een maatschappij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

J2S

Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:13:
Misschien worden ze nu wel 95 in plaats van 96.
En misschien worden ze 60 ipv 120. Ik kan ook getallen verzinnen om mijn zaak te bekrachtigen. Je moet even wat realistischer zijn hierin. Er zijn veel zwakke mensen die hieraan kunnen overlijden die anders nog prima decennia mee kunnen gaan.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J2S schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

En misschien worden ze 60 ipv 120. Ik kan ook getallen verzinnen om mijn zaak te bekrachtigen. Je moet even wat realistischer zijn hierin. Er zijn veel zwakke mensen die hieraan kunnen overlijden die anders nog prima decennia mee kunnen gaan.
Ook voor zwakke mensen lijkt mij dat kwaliteit boven kwantiteit gaat.
Zeker wanneer je zwak bent dan kan iedere dag de laatste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
[...]

Maar de vraag is wat ze zelf willen : Wil je wel 120 worden en jaaaaaaren niemand meer mogen zien? Of liever een jaar iedereen zien en dan eerder gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-10 17:22
DennusB schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:29:
[...]

Maar de vraag is wat ze zelf willen : Wil je wel 120 worden en jaaaaaaren niemand meer mogen zien? Of liever een jaar iedereen zien en dan eerder gaan?
Dat bepalen wij natuurlijk wel voor ze. En eigenlijk niet echt voor hun, meer om ons eigen geweten te sussen omdat we geen zin hebben in maatregelen.

Laat mij later maar ouder worden en nog een paar jaar extra zien hoe de wereld het doet in plaats van dat een smerig kind in m'n gezicht komt hoesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J2S
  • Nu online

J2S

DennusB schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:29:
[...]

Je maakt die keus niet alleen voor jezelf. Door jezelf onverantwoordelijk te gedragen breng je ook anderen in gevaar.

En ja, ik doe liever een tijd heel rustig zodat ik daarna weer gewoon met anderen om kan gaan. En er is nu nog goede hoop dat het geen jaaaaaaren duurt.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:28:
[...]

Ook voor zwakke mensen lijkt mij dat kwaliteit boven kwantiteit gaat.
Zeker wanneer je zwak bent dan kan iedere dag de laatste zijn.
Waarom zijn er maar twee keuzes? Je bent of voor kwaliteit, of voor kwantiteit?

Als we allemaal een beetje normaal doen, dan kun je prima je oma of opa zien, en kunnen ze ook nog eens langer leven. Er is helemaal geen tegenstelling. Zolang we maar zorgen dat het aantal mogelijk besmettelijke mensen laag blijft, is er ook een laag risico om ouderen te besmetten.

Maar als je als een malloot feesten gaat organiseren, tig vrienden uitnodigt in je achtertuin, of denkt toch op vakantie te moeten naar een oranje gebied, tja, dan leg je jezelf die tegenstelling inderdaad wel op.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
J2S schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:33:
[...]

Je maakt die keus niet alleen voor jezelf. Door jezelf onverantwoordelijk te gedragen breng je ook anderen in gevaar.

En ja, ik doe liever een tijd heel rustig zodat ik daarna weer gewoon met anderen om kan gaan. En er is nu nog goede hoop dat het geen jaaaaaaren duurt.
Ik snap wat je zegt, maar die "kwetsbare groep" mag toch prima zelf bepalen wat ze willen?

En is die hoop er ja? Ik hoor overal alleen maar geluiden over vaccins die er nog LANGGGG niet zijn, en zonder vaccin duurt dit nog wel even hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

BarôZZa schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:33:
[...]

Laat mij later maar ouder worden en nog een paar jaar extra zien hoe de wereld het doet in plaats van dat een smerig kind in m'n gezicht komt hoesten.
Maar het hele probleem met het leven is: je weet niet of je ouder wordt ;)
Vandaag kan je laatste dag zijn. Maar waarom met de dag leven als je ook alles kunt uitstellen om er achteraf op terug te kijken en spijt te hebben van de dingen die we niet gedaan hebben? Iets waar Nederlanders en andere Noord Europese landen heel goed in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

De sterftecijfers ondersteunen dit anders niet. Pas vanaf 70 jaar neemt het risico enigszins toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1f-hTFLKNBizjyEXnKSXvqYjqk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TnSNOAwiB66L5imuiCETg60z.png?f=user_large

Wat ik wel bijzonder vind is dat we ons helemaal suf testen, alleen zijn er ca. 64k gevallen gemeld via de GGD? Dat moet toch veel hoger zijn met al dat getest nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:47

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J2S
  • Nu online

J2S

DennusB schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:35:
Ik snap wat je zegt, maar die "kwetsbare groep" mag toch prima zelf bepalen wat ze willen?
Ik vind het prima als iemand euthenasie wil. Maar met een besmettelijke, dodelijke ziekte KÁN je niet voor jezelf kiezen, je brengt anderen in gevaar en ik zie niet hoe je dat goed wilt praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-10 17:22
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:37:
[...]

Vandaag kan je laatste dag zijn. Maar waarom met de dag leven als je ook alles kunt uitstellen om er achteraf op terug te kijken en spijt te hebben van de dingen die we niet gedaan hebben? Iets waar Nederlanders en andere Noord Europese landen heel goed in zijn.
Dat klopt, maar er zijn wel aardig wat zaken die je kan doen om de kans te vergroten dat je niet oud wordt.

Ben het eens veel mensen meer in het moment mogen leven, maar een dodelijk virus ontwijken staat daar niet echt haaks op. Als ik in een bejaardentehuis zit: houd die troep maar lekker buiten de deur. Ik blijf wel doorgamen op m'n Playstation 14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
J2S schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:40:
[...]

Ik vind het prima als iemand euthenasie wil. Maar met een besmettelijke, dodelijke ziekte KÁN je niet voor jezelf kiezen, je brengt anderen in gevaar en ik zie niet hoe je dat goed wilt praten.
Als die kwetsbare binnen blijft na het ontvangen van bezoek is er toch niets aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:37:
[...]

Omdat je anders zoals Italië of Griekenland opeens geen geld meer hebt in tijdens van crisis ;)

Met de dag leven is iets heel anders dan nodeloos andermans leven in gevaar brengen. Als je geen geluk meer kunt halen uit dingen, alleen omdat je terrasje eerder sluit, of omdat je even niet naar een club kunt gaan, dan leef je behoorlijk oppervlakkig imho.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
J2S schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:40:
[...]

Je doet net alsof het ebola is met een hoge killrate? Covid verspreidt zich juist doordat het gros nergens last van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2S
  • Nu online

J2S

DennusB schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:41:
Als die kwetsbare binnen blijft na het ontvangen van bezoek is er toch niets aan de hand?
Sure, als je eens in de 2 weken bezoek hebt. Anders heb je de kans om het onwetend over te dragen. Plus met onvoorzichtig gedrag neemt de druk op gezondheidszorg toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Leon Zwiers schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:26:
[...]

Nouja, je gaat van schaal 45 naar 55, steekt rechtdoor over. Dus gaat in eerste instantie niet echt meer verdienen, na een jaar groei begint dat pas. Die 2 vroegen dus dat te versnellen. Niet een heel gek verzoek gezien de enorme tekorten en andere aanbiedingen.

Van tevoren dat proberen, en vervolgens niet eens zijn en de opleiding niet in mogen is ook niet echt een optie dan. Er is in de ziekenhuizen weinig flexibiliteit om goed te onderhandelen. Vandaar dat de uitstroom naar de zorgbureaus of naar de industrie hoog is.
Helemaal mee eens, maar dit zijn zaken die je met een loonsverhoging van 10% niet tegenhoudt.
Dit is een cultuuraanpassing van stugge amtenaren managers naar een flexibele pragmatische bedrijfsleven manager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is hier eigenlijk al eens gemeld dat het er primair niet om gaat om het aantal overledenen te beperken maar om uitputting van de zorgcapaciteit te voorkomen? ;-)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:37
Señor Sjon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:39:
[...]

De sterftecijfers ondersteunen dit anders niet. Pas vanaf 70 jaar neemt het risico enigszins toe.

[Afbeelding]

Wat ik wel bijzonder vind is dat we ons helemaal suf testen, alleen zijn er ca. 64k gevallen gemeld via de GGD? Dat moet toch veel hoger zijn met al dat getest nu?
Als je naar de leeftijdsverdeling op de IC kijkt (hier) dan valt de helft van de IC-opnames binnen de beroepsbevolking (ónder de 65)...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Rechtbank: Mondkapjesplicht in Amsterdam blijft in stand
De rechtbank in Amsterdam heeft woensdag geoordeeld dat de mondkapjesplicht in delen van Amsterdam mocht worden opgelegd op basis van een noodverordening. Een lokale ondernemer gesteund door stichting Viruswaarheid had een kort geding aangespannen tegen de mondkapjesplicht.

De mondkapjesplicht werd op 5 augustus ingevoerd in delen van Amsterdam, maar ook in Rotterdam. De gemeenten besloten daartoe omdat het in de betreffende gebieden zeer lastig is om 1,5 meter afstand te bewaren vanwege de drukte.

Daarnaast willen beide gemeenten kijken of de mondkapjesplicht zorgt voor gedragsverandering bij mensen. Resultaten van dit experiment worden eind augustus verwacht.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jovatov schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:56:
[...]

Als je naar de leeftijdsverdeling op de IC kijkt (hier) dan valt de helft van de IC-opnames binnen de beroepsbevolking (ónder de 65)...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s89NJywRQtNQcHZqV-OZiV_5XqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1mmepw2Et3Xl3EuIhL19udez.png?f=fotoalbum_large
Dat is niet de helft volgens mij. En de groep 0-65 is ook wel iets groter dan 65+, ondanks een overschot aan babyboomers.
Nul verrassing hier. We krijgen er de laatste tijd allemaal regelopleggende clubjes bij die niks met het democratische proces te maken hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
EDIT: nevermind.

[ Voor 89% gewijzigd door autje op 19-08-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:44
DennusB schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:41:
[...]

Ligt er aan wie die kwetsbare is en waar hij/zij woont. In een verpleeghuis zijn er (veel) meer van die kwetsbaren en als die binnen blijven zijn ze nog steeds onder elkaar, indirect met het bezoek van een ander in contact en in contact met het personeel.
Daarnaast heb je ook nog uitzendkrachten die op meerdere locaties werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Erg jammer. Het Parool schrijft een wat uitgebreider artikel.

De rechter kiest dus ook voor de baat het niet dan schaad het niet oplossing. Tijd om de Grondwet maar naar het oud papier te brengen denk ik zo. Een klein beetje inbreuk blijft een inbreuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 15:58
Die piek van ziekenhuisopnames vandaag is puur een late registratie. Zoals zo vaak gebeurt met die dagelijkse cijfers.
Dit zijn namelijk de actuele cijfers:

Woensdag 19 augustus 2020
41 COVID-patiënten op IC
Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 41. Dat is er 1 minder dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 608 non-COVID-patiënten op de IC, 4 meer dan de voorgaande dag. De totale IC-bezetting bedraagt 649, 3 meer dan de dag ervoor. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 125, 4 minder dan gisteren.

Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het aantal COVID-patiënten in de Nederlandse ziekenhuizen is in de afgelopen 24 uur licht gedaald. Dit past binnen de bandbreedte van de dagelijkse schommelingen. De totale bezetting van de IC’s en ziekenhuizen is op het huidige niveau ook in de vakantieperiode goed op te vangen.’

bron https://lcps.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

CMD-Snake schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:12:
[...]

Erg jammer. Het Parool schrijft een wat uitgebreider artikel.

De rechter kiest dus ook voor de baat het niet dan schaad het niet oplossing. Tijd om de Grondwet maar naar het oud papier te brengen denk ik zo. Een klein beetje inbreuk blijft een inbreuk.
De rechter mag in Nederland helemaal niet aan de grondwet toetsen, die bevoegdheid heeft hij helemaal niet. De grondwet is hier dus niet echt relevant.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
BarôZZa schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:33:
[...]

Dat bepalen wij natuurlijk wel voor ze. En eigenlijk niet echt voor hun, meer om ons eigen geweten te sussen omdat we geen zin hebben in maatregelen.

Eenzaamheid is een groot probleem bij ouderen, het is zelfs onder ouderen een bekende doodsoorzaak (https://www.trouw.nl/nieu...lijk-als-alcohol~bb9c513a). Aan de (n=niet zo groot) ouderen om mij heen zie ik dit ook, voordat je weg bent willen ze dat je alweer langskomt. De dagen zijn erg lang alleen achter de geraniums. Dus voor velen zal gelden, liever bezoek en een paar jaartjes eerder de pijp uit dan tot in lengte van dagen geïsoleerd vanwege Covid19/griep/verkoudheid/Covid2134.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:01

St@m

@ Your Service

wildhagen schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:13:
[...]

De rechter mag in Nederland helemaal niet aan de grondwet toetsen, die bevoegdheid heeft hij helemaal niet. De grondwet is hier dus niet echt relevant.
Even opgezocht, je hebt gelijk. Redelijk kansloos dan om het zo te laten toetsen door de rechtbank. Dat hadden die advocaten dan toch ook wel moeten weten :P

https://www.denederlandse...ijn%20met%20de%20Grondwet.
De constitutionele toetsing wordt in Nederland overgelaten aan de wetgever: de wetgever, dus Tweede en Eerste Kamer en de regering, moeten er op letten dat de wetten die zij maken niet in strijd zijn met de Grondwet.
Heel apart dit. Wij van WC-eend vinden dat dit wel een beetje voldoet aan de grondwet, dus zoek het maar uit :D

Afstraffen in maart, dit gebroddel.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

St@m schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:19:
[...]

Even opgezocht, je hebt gelijk. Redelijk kansloos dan om het zo te laten toetsen door de rechtbank. Dat hadden die advocaten dan toch ook wel moeten weten :P

https://www.denederlandse...ijn%20met%20de%20Grondwet.

[...]

Heel apart dit. Wij van WC-eend vinden dat dit wel een beetje voldoet aan de grondwet, dus zoek het maar uit :D

Alleen heeft in deze zaak de wetgever er niet eens wat mee te maken, want de verplichting is via een noodverordening tot stand gekomen.

En dat de wetgever zelf verantwoordelijk is voor constitutionele toetsing (en er dus geen onafhankelijke controle op is) is één van de meest bezopen stukken staatsinrichting in ons land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
De vraag hier was of de burgemeester inbreuk kon maken op grondwettelijke rechten. Iets wat exclusief voorbehouden is aan de Tweede Kamer. De rechter heeft hierop met "Ja" geantwoord. Dan is nu het hek van de dam gegaan. Met deze uitspraak kunnen burgemeesters een eigen corona koers gaan varen.

Zelf had ik toch gehoopt dat er nu eens paal en perk gesteld ging worden. De rechtvaardiging, "het is maar een beetje inbreuk" is denk ik nog het ergste deel. Wanneer gaan ze dan een beetje te ver? Zal deze moeten onthouden: "Nee agent, ik reed maar een beetje te hard."

Ergens vermoed ik ook dat de uitkomst van het experiment vanaf dag een al vast stond en uit zou draaien op verplichte mondkapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
St@m schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:19:

Helaas zijn burgmeesters benoemd. Dus die krijg je niet weg. En CDA stemde ik toch al nooit, dus Hugo was nooit al mijn keuze geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-10 16:41
[...]
Euh, jawel hoor. Alleen wetten in formele zin kan de rechter niet aan de grondwet toetsen. Lagere wetgeving zeker wel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Señor Sjon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:43:
[...]

Je doet net alsof het ebola is met een hoge killrate? Covid verspreidt zich juist doordat het gros nergens last van heeft.
Laten we nu niet doen alsof het zwart-wit dood of nergens last van is. In mijn omgeving ken ik al twee gevallen van normale gezonde 30'ers die opeens de fiets niet meer pakken, of voor wie een rondje hardlopen een onmogelijkheid is geworden.

Doodgaan is natuurlijk het uiterste, maar continu vermoeid rondlopen lijkt me ook echt geen fijn vooruitzicht. En mooi dat het gros nergens last van heeft, maar volgens mij kwamen er enkele maanden geleden toch aardig wat noodsignalen uit de ziekenhuiswereld.

Sommigen hebben blijkbaar een héél kort geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 20:01

St@m

@ Your Service

CMD-Snake schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:29:
[...]

Helaas zijn burgmeesters benoemd. Dus die krijg je niet weg. En CDA stemde ik toch al nooit, dus Hugo was nooit al mijn keuze geweest.
Mwah, het is wel het kabinet dat de verantwoordelijkheid bij de burgermeesters neerlegd.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

uit de nos live blog:

- Alle kermissen in Midden- en West Brabant afgelast tot zeker 1 november. Dit zal best navolging gaan krijgen. Ben benieuwd wanneer de kermis exploitanten weer op het malieveld staan.
- FNV eist handhaving op anderhalve meter in supermarkten en winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 21:14

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Even dicht voor onderhoud

Tweakers Discord

Pagina: 1 ... 39 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic