Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.624 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27

Stoney3K

Flatsehats!

Adlermann schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:29:
[...]
Blijkbaar kunnen Nederlanders de verantwoordelijkheid niet aan die bij onze vrijheden horen. Dus wmb repressie nu!
Je bent óf sarcastisch, of je bent vast erg gezellig op verjaardagsfeestjes.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:16

St@m

@ Your Service

Nou, ik ben blij dat je mijn buurman niet bent in ieder geval. Doe vooral waar je je goed bij voelt, doe ik ook :)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:49
Stoney3K schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:32:
[...]

Je bent óf sarcastisch, of je bent vast erg gezellig op verjaardagsfeestjes.
Nee hoor, op dit moment heel serieus. En normaal, zonder een dodelijke pandemie, ben ik heel gezellig. Vooral met duitstalige Karaoke!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:00
Señor Sjon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

De meeste van die regels hebben nog geen wettelijke basis... ;) We zijn niet bezet, maar we gaan wel steeds meer naar een 'bezetter'. Dit maal onzichtbaar en waar imo een soort blinde paniek aan het ontstaan is waar men over elkaar heen buitelt om maar steeds zwaardere maatregelen in te willen voeren.

Echt, ik heb een tuin van 600m2 daar mag ik dan 4 gasten ontvangen met mijn gezin...? Ze zijn niet helemaal lekker.

Je kan niet alles maar op slot blijven zetten om een verkoudheidsvirus te weerstaan. Het aantal opnames en IC opnames blijven ver achter bij de besmettingen, vooral doordat nu de generatie 15-50 veelal geraakt wordt en bij hen het ziekteverloop heel mild is, als men er al wat van merkt.
Ik lees dit soort reacties wel meer. Dus volgens jou moeten de maatregelen pas aangescherpt worden als de ic's weer op topcapaciteit zitten en de crematoria overuren draaien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:12

marapuru

db.

Señor Sjon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

De meeste van die regels hebben nog geen wettelijke basis... ;) We zijn niet bezet, maar we gaan wel steeds meer naar een 'bezetter'. Dit maal onzichtbaar en waar imo een soort blinde paniek aan het ontstaan is waar men over elkaar heen buitelt om maar steeds zwaardere maatregelen in te willen voeren.

Echt, ik heb een tuin van 600m2 daar mag ik dan 4 gasten ontvangen met mijn gezin...? Ze zijn niet helemaal lekker.

Je kan niet alles maar op slot blijven zetten om een verkoudheidsvirus te weerstaan. Het aantal opnames en IC opnames blijven ver achter bij de besmettingen, vooral doordat nu de generatie 15-50 veelal geraakt wordt en bij hen het ziekteverloop heel mild is, als men er al wat van merkt.
Ze kunnen toch lastig voor elke situatie een uitzondering maken. Regels zijn regels, hoe lastig is het om die op te volgen? Hoe kun je nou verwachten dat er voor elke afzonderlijke persoon afzonderlijke regels gaan gelden? Gebruik je gezonde verstand. De regels zijn er om een lijn te trekken.

En daarbij, hoeveel feesten en partijen verwacht jij te gaan geven de komende periode waar meer dan 6 personen bij uitgenodigd gaan worden? Kan toch wel een jaartje wachten? Kun je lekker met je grasmaaier over je grasmat van 600m2 scheuren ;)

Klinkt trouwens ook als: Ik heb een Audi Q8 dus ik mag lekker harder rijden want mijn auto kan sneller.

[ Voor 14% gewijzigd door marapuru op 18-08-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:35:
[...]

Ik lees dit soort reacties wel meer. Dus volgens jou moeten de maatregelen pas aangescherpt worden als de ic's weer op topcapaciteit zitten en de crematoria overuren draaien?
Eerder de maatregelen meer aangepast aan de situatie. Het is net zo idioot dat een grand café even veel gasten zou mogen ontvangen als een dorpskroeg (allebei maximum 30).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

[...]

Nou, iets er tussenin is ook mogelijk toch?
En dat gebeurt volgens mij ook wel, behalve een advies is er niets veranderd.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Adlermann schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:34:
[...]

Nee hoor, op dit moment heel serieus. En normaal, zonder een dodelijke pandemie, ben ik heel gezellig. Vooral met duitstalige Karaoke!
Dan raak ik liever besmet door jouw ongehoorzame kapper. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jadjong schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:37:
[...]

Dan raak ik liever besmet door jouw ongehoorzame kapper. :P
Ja, hoesten is tot daar aan toe, maar hoesten in het Duits, daar trek ik ook de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Basekid schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:59:
Denk dat het een weekje rustiger gaat en dan weer op deze snelheid verder qua besmettingen.

Dan over 2 weken weer terugdraaien van meer vrijheden.
Deze zie ik graag onderbouwd. Of is het meer een gevoel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Nee, maar door het gebrek aan massale bijeenkomsten is de explosie zoals we die in maart hadden ook niet meer aan de orde. Je kan dus later op de rem trappen dan in een volledig vrije samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Adlermann schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:29:
Blijkbaar kunnen Nederlanders de verantwoordelijkheid niet aan die bij onze vrijheden horen. Dus wmb repressie nu!
Nee hoor. En hoe harder de repressie hoe recalcitranter het gedrag wordt. Merk het ook bij mijzelf. Ik had al een zekere irritatiefactor bij die regeltjes, maar nu elke keer een schepje er bovenop of een foei erbij? Die irritatiefactor groeit enkel. Ik denk ook niet de enige te zijn.

Het is niet reëel dat besmettingen naar nul gaan. Zelfs met een vaccin zullen mensen dit virus nog wel eens oplopen en er zullen mensen aan dood blijven gaan. Nu de geest uit de fles is krijg je die er niet meer in. Je trekt hooguit de angel eruit.

Morgen doet de rechter uitspraak over de mondkapjes in Amsterdam. Er is een gerede kans dat morgen de eerste maatregel sneuvelt op de Grondwet.
Amsterdam ontmoedigt dagjesmensen en toeristen: kom alleen voor noodzakelijk bezoek
Amsterdam roept mensen van buiten de stad of regio per direct op alleen nog naar de stad te komen voor noodzakelijke bezoeken. Dat staat in een brief van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland aan de gemeenteraad met daarin nieuwe coronamaatregelen. Het terugdringen van toerisme en dagjesmensen zou nodig zijn om het aantal toegenomen besmettingen te beteugelen.

Op de website van de gemeente staat de maatregel overigens niet vermeld. Daar staat slechts dat de veiligheidsregio dagjesmensen oproept om drukke plekken te vermijden. Ook burgemeester Halsema zei in haar persconferentie niets over het advies in de brief van de veiligheidsregio, waar ze voorzitter van is. Een woordvoerder van Halsema bevestigt dat het wel degelijk van kracht is.
In de abri's van de bushokjes bij mij in de woonplaats hangen momenteel allemaal posters die mij moeten verleiden de toerist uit te hangen in Amsterdam. :+ Zou ze maar snel weghalen.

[ Voor 36% gewijzigd door CMD-Snake op 18-08-2020 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jadjong schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:40:
[...]

Nee, maar door het gebrek aan massale bijeenkomsten is de explosie zoals we die in maart hadden ook niet meer aan de orde. Je kan dus later op de rem trappen dan in een volledig vrije samenleving.
Dat zou zo zijn als we niet collectief alsnog zoveel mogelijk mensen bij elkaar proberen te brengen. Overigens niet alleen een Nederlands probleem. Gebeurt elders ook.

Als je 100 nauwe contacten per week hebt, gaat dat niet lekker.

Ergens wel te waarderen dat er geen knee jerk reactie is geweest van extra maatregelen.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 18-08-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Dat zegt hij nergens.

Het kabinet mag zoveel regels verzinnen als ze willen, maar als de Raad van State dan weer oordeelt dat bepaalde regels onwettig zijn, veegt de rechter ze vervolgens van tafel. Het kabinet heeft niet de absolute macht in handen en dient zich nog steeds aan de grondwet te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 18-08-2020 21:46 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
XWB schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:45:
[...]

Dat zegt hij nergens.

Het kabinet mag zoveel regels verzinnen als ze willen, maar als de Raad van State dan weer oordeelt dat bepaalde regels onwettig zijn, veegt de rechter ze vervolgens van tafel. Het kabinet heeft niet de absolute macht in handen en dient zich nog steeds aan de grondwet te houden.
Kan hij niet zelf antwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:29
XWB schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:45:
[...]

Dat zegt hij nergens.

Toch zag ik De Jonge weer draaien en draaien en draaien toen hem werd gevraagd om een quarantaineplicht ook voor mensen die met een besmet persoon in nauw contact zijn geweest. Hij legt zich nergens zonder slag of stoot bij neer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
jadjong schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:40:
[...]

Klopt. Het virus heeft natuurlijk van de winter maandenlang vrij spel gehad tot ergens in maart de boel uit de klauwen liep. Die eerste besmetting eind februari was een wassen neus.... in mijn directe kennissenkring kan ik al gevallen terug traceren tot voor de jaarwisseling waarschijnlijk. (En ja, die personen zijn getest op antistoffen)

Ik denk dat de maatregelen van vanavond ook als zeer mild te bestempelen zijn. Laten we hopen dat dit voldoende effect heeft, en we over 2 weken een daling kunnen zien in de ziekenhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:32
[...]

Je gaat mij niet vertellen dat we dit jaar nauwelijks een ander griepvirus hebben gehad (Influenza A, slechts week 5-7) en dat alles onder de noemer Covid komt. De test is hier niet eens nauwkeurig genoeg voor.

Maar we krijgen straks weer een stukje statistiek.

De sterftecijfers zullen stijgen, want we hebben net een hittegolf gehad, dan gaan ouderen ook bij bosjes. Voor het geld wat Covid kost, hadden we overal A/C op kunnen hangen om deze doden te voorkomen.

OF

Er is nauwelijks effect van de hitte, omdat er al meer dan normaal ouderen zijn overleden in het voorjaar en elke extra dode krijgt het Covid-label.

Je ziet het gesputter bij scholen ook weer beginnen, terwijl die al sinds mei/juni weer open zijn zonder invloed op de besmettingen. Hell, er zijn genoeg leraren die wel naar het buitenland op vakantie gaan en nu het nieuwe schooljaar 'vrezen'. :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:23
stylezzz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:54:
[...]

Klopt. Het virus heeft natuurlijk van de winter maandenlang vrij spel gehad tot ergens in maart de boel uit de klauwen liep. Die eerste besmetting eind februari was een wassen neus.... in mijn directe kennissenkring kan ik al gevallen terug traceren tot voor de jaarwisseling waarschijnlijk. (En ja, die personen zijn getest op antistoffen)

Ik denk dat de maatregelen van vanavond ook als zeer mild te bestempelen zijn. Laten we hopen dat dit voldoende effect heeft, en we over 2 weken een daling kunnen zien in de ziekenhuizen.
En al is het stabiel, of stijgt het licht. Zolang de zorg het prima kan behappen is er m.i. geen enkele basis om de maatregelen (of repressie waarom zelfs gevraagd wordt hier) ernstig te verscherpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Señor Sjon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:01:
[...]

Je gaat mij niet vertellen dat we dit jaar nauwelijks een ander griepvirus hebben gehad (Influenza A, slechts week 5-7) en dat alles onder de noemer Covid komt. De test is hier niet eens nauwkeurig genoeg voor.

Maar we krijgen straks weer een stukje statistiek.

De sterftecijfers zullen stijgen, want we hebben net een hittegolf gehad, dan gaan ouderen ook bij bosjes. Voor het geld wat Covid kost, hadden we overal A/C op kunnen hangen om deze doden te voorkomen.

OF

Er is nauwelijks effect van de hitte, omdat er al meer dan normaal ouderen zijn overleden in het voorjaar en elke extra dode krijgt het Covid-label.

Je ziet het gesputter bij scholen ook weer beginnen, terwijl die al sinds mei/juni weer open zijn zonder invloed op de besmettingen. Hell, er zijn er genoeg die wel naar het buitenland op vakantie gaan en nu het nieuwe schooljaar 'vrezen'. :X
Leuk, maar geen antwoord op mijn vraag. :)
PrinsPils schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:01:
[...]

En al is het stabiel, of stijgt het licht. Zolang de zorg het prima kan behappen is er m.i. geen enkele basis om de maatregelen (of repressie waarom zelfs gevraagd wordt hier) ernstig te verscherpen.
Dit bedoel ik. Dus het ic personeel moet zich eerst richting een burnout rennen voor zover ze die nog niet hebben, en dan pas gaan we overwegen om maatregelen te nemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

stylezzz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:04:
[...]

[...]

Dit bedoel ik. Dus het ic personeel moet zich eerst richting een burnout rennen voor zover ze die nog niet hebben, en dan pas gaan we overwegen om maatregelen te nemen?
Hoezo? Er is een coronadashboard met signaalwaardes, die worden bij lange na niet gehaald. Jij wilt naar 0 besmettingen/opnames en doden :? Gaat niet gebeuren. Wat is dan wel acceptabel? De signaalwaardes blijkbaar. Moet er dan nu geacteerd worden? Nee.

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
marapuru schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:36:
[...]

Ze kunnen toch lastig voor elke situatie een uitzondering maken. Regels zijn regels, hoe lastig is het om die op te volgen? Hoe kun je nou verwachten dat er voor elke afzonderlijke persoon afzonderlijke regels gaan gelden? Gebruik je gezonde verstand. De regels zijn er om een lijn te trekken.

En daarbij, hoeveel feesten en partijen verwacht jij te gaan geven de komende periode waar meer dan 6 personen bij uitgenodigd gaan worden? Kan toch wel een jaartje wachten? Kun je lekker met je grasmaaier over je grasmat van 600m2 scheuren ;)

Klinkt trouwens ook als: Ik heb een Audi Q8 dus ik mag lekker harder rijden want mijn auto kan sneller.
Het toeval wil dat we gisteren net de uitnodigingen voor de verjaardag van mijn dochtertje verstuurd hebben. ;)

Maar goed, dan heb je het over 15-20 man tops inclusief ons gezin en andere kinderen. Als 2 buren in een volkswijk 2x6 mensen naast elkaar in de tuinen hebben, dan zitten er meer mensen bij elkaar in de buurt. :+

Maar goed, het staat mij erg tegen dat men nu ook achter de voordeur wil regeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:23
[...]

[...]

Dit zeg ik helemaal niet. Zodra het dreigt dat dit gaat gebeuren, prima om aan te scherpen. Zolang het daar onder controle is, is het niet nodig om het land nog verder in economische malaise te storten.

Tijdig bijsturen indien nodig. En nu is dat (ook volgens het OMT en kabinet blijkbaar) niet dermate nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

St@m schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:07:
[...]

Hoezo? Er is een coronadashboard met signaalwaardes, die worden bij lange na niet gehaald. Jij wilt naar 0 besmettingen/opnames en doden :? Gaat niet gebeuren. Wat is dan wel acceptabel? De signaalwaardes blijkbaar. Moet er dan nu geacteerd worden? Nee.

Dat dus, of geef als overheid aan dat je naar andere signaalwaardes toe wil sturen.

Tenzij iedereen zich blind gaat staren op die R natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

[...]

We zijn nog lang niet in de buurt van die waarden. Heb het niet direct paraat, maar het ging in maart veel sneller dan nu en ook in een andere doelgroep. Waarom stijgen de besmettingen iets (nu weer stabiel), maar komen er nauwelijks mensen bij op IC of in het ziekenhuis?

Ondertussen hebben we ook nog iets van een economie die de zorg ook moet kunnen blijven betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 18-08-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Señor Sjon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:09:
[...]

Maar goed, dan heb je het over 15-20 man tops inclusief ons gezin en andere kinderen. Als 2 buren in een volkswijk 2x6 mensen naast elkaar in de tuinen hebben, dan zitten er meer mensen bij elkaar in de buurt. :+
Dan staat er natuurlijk een hek tussen, dat is voor een virus een ondoordringbare barrière, net zoals een mondkapje!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:01:
[...]

Je bedoelt toch hopelijk niet dat de pcr test niet het onderscheid zou kunnen maken tussen sars-cov2 en influenza mag ik hopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
En zo komt Halsema weer terug op haar eerdere oproep aan mensen om weg te blijven:
Amsterdam: toch geen oproep om weg te blijven
Amsterdam komt toch niet met een dringend advies aan toeristen en dagjesmensen om weg te blijven. Dat staat wel een in brief van burgemeester Halsema, die ze namens de veiligheidsregio schreef. Ook werd het nieuws door een woordvoerder van de stad aan de NOS bevestigd.

In de brief staat dat bezoekers buiten de regio "per onmiddellijke ingang" worden ontmoedigd om te komen. Bezoekers zouden alleen moeten komen als dat noodzakelijk is.

"We doen die oproep nu niet, we houden die mogelijkheid achter de hand", zei burgemeester Halsema later op de avond in het tv-programma Nieuwsuur. Volgens haar wordt de oproep zelfs "liever niet" gedaan, omdat die volgens haar "desastreus" zou zijn voor de hotelbranche. Wel wil Halsema dat mensen drukke plekken te mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
MikeyMan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:12:
[...]

Je bedoelt toch hopelijk niet dat de pcr test niet het onderscheid zou kunnen maken tussen sars-cov2 en influenza mag ik hopen?
Waarom is Influenza A dan opeens praktisch verdwenen rond februari terwijl die afgelopen jaren toch flink huis hield?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:19:
[...]

Waarom is Influenza A dan opeens praktisch verdwenen rond februari terwijl die afgelopen jaren toch flink huis hield?
Serieus? :X

Misschien omdat we wat maatregelen genomen hebben? Of dat er een ander virus mensen geveld heeft voordat influenza de kans kreeg?

Er is nul en generlei onderbouwing voor dit statement. Pertinente onzin en zelfs gevaarlijk dit. En ook nog eens mod onwaardig. Zeker al omdat dit niet een slowchat of complotwappies topic is.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 18-08-2020 23:15 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Dezelfde maatregelen die we nu tegen COVID nemen zijn natuurlijk ook behoorlijk effectief tegen influenza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 14:11
Soccer98 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:39:
[...]

Deze zie ik graag onderbouwd. Of is het meer een gevoel?
Puur gevoel. We lijken als bevolking ff goed op te letten op kort termijn uit vrije wil, en daarna doen we weer meer en meer tenzij er echt weer regels en verboden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
St@m schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:07:
[...]

Wat acceptabel is word bepaald door de regering gok ik, niet door jou of mij. :) maar dat geld voor zoveel dingen natuurlijk. Maximumsnelheden op de snelwegen, de hoeveelheid belasting die we met zijn allen mogen ophoesten etc etc etc. Kun je doen of dat je overal verstand van hebt en dat ze in den haag er maar met de pet naar gooien maar dan moet je dadelijk wel acteren in het stemhokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@MikeyMan
Ik ga uit van deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-07/iazari_wk30_19_20_website.jpg

Overigens wel bijzonder dat er toch een soort ondergrens aan klachten zit nu mensen toch minder met elkaar omgaan.

Afbeeldingslocatie: https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-07/iaz-incidentie_wk30_19_20.jpg

Plaatjes van: https://www.rivm.nl/griep-griepprik/feiten-en-cijfers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:55
Stoney3K schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:22:
[...]

Dezelfde maatregelen die we nu tegen COVID nemen zijn natuurlijk ook behoorlijk effectief tegen influenza.
Eigenlijk ben ik benieuwd of gewone influenza dan ook meer zieken gaat brengen als het opeens weer terugkomt. Dit door de huidige maatregelen ook onderdrukt. Krijgen we dan van winter ook een extra influenza golf naast corona

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Señor Sjon dat plaatje vertelt ook nieteens een deel van de waarheid. Dat zijn de cijfers van de peilststions bij huisartsen. Diezelfde huisartsen laten geen mensen met luchtwegklachten (want die subset is het) langs komen zonder ze eerst langs de test straat te sturen.

Een huisarts wil geen corona patiënt in de praktijk.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 18-08-2020 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

stylezzz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:27:
[...]

Wat acceptabel is word bepaald door de regering gok ik, niet door jou of mij. :) maar dat geld voor zoveel dingen natuurlijk. Maximumsnelheden op de snelwegen, de hoeveelheid belasting die we met zijn allen mogen ophoesten etc etc etc. Kun je doen of dat je overal verstand van hebt en dat ze in den haag er maar met de pet naar gooien maar dan moet je dadelijk wel acteren in het stemhokje.
:? Ja.. wat acceptabel is zijn de signaalwaarden. Die zijn er dus zodat verplegend personeel zich niet naar een burn-out hoeft te rennen. Dus daarom wachten we met het nemen van maatregelen, het is namelijk niet nodig. De signaalwaardes worden bij lange na niet gehaald.

Duidelijker wordt het echt niet hoor. Als de overheid dus maatregelen wil gaan aanscherpen zullen ze m.i. dus met hele goede redenen moeten komen, of ze moeten zeggen dat de signaalwaardes er voor niets zijn en dat er weer een paar ton is verkwanselt voor een corona-dashboard.

[ Voor 15% gewijzigd door St@m op 18-08-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:13
St@m schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:29:
[...]

:? Ja.. wat acceptabel is zijn de signaalwaarden. Die zijn er dus zodat verplegend personeel zich niet naar een burn-out hoeft te rennen. Dus daarom wachten we met het nemen van maatregelen, het is namelijk niet nodig. De signaalwaardes worden bij lange na niet gehaald.

Duidelijker wordt het echt niet hoor. Als de overheid dus maatregelen wil gaan aanscherpen zullen ze m.i. dus met hele goede redenen moeten komen, of ze moeten zeggen dat de signaalwaardes er voor niets zijn en dat er weer een paar ton is verkwanselt voor een corona-dashboard.
Zelf de Reff nadert de 1 zoals blijkt uit het stabiliseren van het aantal besmettingen. Alle metertjes staan aan de goede kant van de signaalwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
MikeyMan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:29:
@Señor Sjon dat plaatje vertelt ook nieteens een deel van de waarheid. Dat zijn de cijfers van de peilststions bij huisartsen. Diezelfde huisartsen laten geen mensen met luchtwegklachten (want die subset is het) langs komen zonder ze eerst langs de test straat te sturen.

Ging mij om week 10-12, dat is rond de invoering van de intelligente lockdown. Bij mijn weten werd er toen nog getest en waren er nog geen teststraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32

Ik mocht gewoon langskomen hoor bij de HA toen ik zie dat ik last had van benauwdheid en vage irritatie op de borst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
St@m schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:29:
[...]

Ik val in herhaling. Vanavond zijn zeer milde maatregelen aangekondigd die naar mijn mening goed bij de huidige situatie passen. Alleen de r zit al een tijdje boven de 1, maar inderdaad is de situatie in de ziekenhuizen nog niet erg stressvol. Zie het als een goede waarschuwing.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:45:
[...]

Ik val in herhaling. Vanavond zijn zeer milde maatregelen aangekondigd die naar mijn mening goed bij de huidige situatie passen.
Zo lang er geen enkele mogelijkheid is tot controle of handhaving durf ik het niet eens een "maatregel" te noemen. Hooguit een alsje-alsje-alsje-alsjeblieft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

stylezzz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:45:
[...]

Ik val in herhaling. Vanavond zijn zeer milde maatregelen aangekondigd die naar mijn mening goed bij de huidige situatie passen. Alleen de r zit al een tijdje boven de 1, maar inderdaad is de situatie in de ziekenhuizen nog niet erg stressvol. Zie het als een goede waarschuwing.....
Voor zover ik weet zijn er helemaal geen (landelijke) maatregelen aangekondigd. Grachtengordel is voor mij zo ongeveer hetzelfde als Belgie, dus dat interesseert me niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]

Een mogelijkheid is dat mensen bij klachten nu eerst op Corona worden getest, terwijl het ook prima mogelijk is dat je beide virussen tegelijkertijd hebt.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
St@m schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:50:
[...]

Voor zover ik weet zijn er helemaal geen (landelijke) maatregelen aangekondigd. Grachtengordel is voor mij zo ongeveer hetzelfde als Belgie, dus dat interesseert me niet.
Dat het je niet interesseert wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
MikeyMan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:01:
[...]

Toch is het weer de grenzen op zoeken.
Als je als host van dat feestje 10x6 man over de vloer krijgt, verdeeld over de dag, en je bent toevallig zelf besmet... Er is zoiets als de letter van de wet en de geest van de wet...

Als dit mag; dan mag dat ook, en dan kan waarschijnlijk dat ook nog wel. Misschien hadden ze er inderdaad naar Belgisch model een bubbel van moeten maken. Maximaal 10 nauwe contacten per maand.
In april het eerste kinderfeestje al niet gevierd en dan nu zeker weer niet?

Nee hoor, ik denk toch dat we de komende jaren met Corona zullen moeten leren leven zonder alles maar op slot te gooien.

We gaan het lekker met partytenten in de tuin vieren en mocht iemand klachten hebben dan zeggen we uiteraard af...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Arjantje72 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 23:09:
[...]

Dat het je niet interesseert wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
Tja, het ging natuurlijk over het kabinet die maatregelen aankondigd (en dat hebben ze niet gedaan). Maar vooruit, in Amsterdam is er iets aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Wat ik van een bekende apotheker hoor, die met zijn nering de ingang van de huisartsenmaatschap deelt hebben de huisartsen iig hier "geen zak te doen" om het maar ff plastisch uit te drukken.
Spreekuren zijn afgeschaft, patiënten komen niet naar de praktijk, patiënten met kleine pijntjes die een kusje van de dokter en een pleister zouden krijgen in normale tijden worden nu telefonisch afgewimpeld als ze al bellen en een groot gedeelte van de patiënten mijdt de huisarts(enpraktijk) als de pest. Er worden wel wat rondes gereden langs patiënten die immobiel zijn of waar even naar gekeken moet worden maar verder is het hier rustig met de grote R. Ze zullen ongetwijfeld telefonisch, per mail of via video de nodige patiënten spreken/contacten/zien maar vrijwel het enige wat nog naar binnenloopt zijn mensen die medicijnen komen afhalen in de recent compleet coronaproof verbouwde apotheek. Daar mogen nog max 3 personen tegelijk naar binnen met als gevolg dat er voor de voordeur regelmatig wat mensen gezellig staan te keuvelen.
Misschien is het beeld hier wat vertekend omdat de GGD teststraat 2km verderop is waardoor het voor veel patiënten totaal geen probleem is om zich daar te laten testen met corona achtige klachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:35:
[...]

Ging mij om week 10-12, dat is rond de invoering van de intelligente lockdown. Bij mijn weten werd er toen nog getest en waren er nog geen teststraten.
De cijfers zijn netjes terug te vinden met onderbouwing op de site van Nivel. O.a.:
https://www.nivel.nl/nl/p...2-2-maart-9-augustus-2020

De uitspraak begon met een ondermijning van de PCR test. Rookgordijnen als indirecte cijfers die hierop zouden wijzen zijn nergens op gebaseerd.

Van mij mag iedereen alle kritiek hebben op regering, beleid, GGD, De Jonge, maar pertinente onjuistheden verspreiden gaat mij persoonlijk te ver.

@Erapaz N=1. Huisarts hier weigert je te ontvangen met hoest klachten als je niet eerst langs de test straat bent geweest... Zal wellicht wat variatie in zitten, maar een huisarts die je zonder pardon langs laat komen terwijl je corona gerelateerde klachten hebt is niet goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
Stoney3K schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:09:
[...]

Dat dus, of geef als overheid aan dat je naar andere signaalwaardes toe wil sturen.

Tenzij iedereen zich blind gaat staren op die R natuurlijk...
De R waarde op het dashboard was gisteren nog van 31 juli. Bijna drie weken oud. Daar heb je dan helemaal niks aan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
tlpeter schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:08:
[...]

De R waarde op het dashboard was gisteren nog van 31 juli. Bijna drie weken oud. Daar heb je dan helemaal niks aan natuurlijk.
Enig idee waarom dat zo achter loopt? Je zou denken dat je juist op zo'n site actuele data wil zien anders lijkt het me niet veel nut te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

RodeStabilo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:11:
[...]

Enig idee waarom dat zo achter loopt? Je zou denken dat je juist op zo'n site actuele data wil zien anders lijkt het me niet veel nut te hebben.
Misschien de incubatietijd? Je kan het voor 'nu' niet uitrekenen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Marzman schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:14:
[...]

Misschien de incubatietijd? Je kan het voor 'nu' niet uitrekenen.
Met het aantal besmette personen nu lopen we al achter. Immers duurt het even voordat een besmet persoon een test doet en die uitslag uiteindelijk doorgegeven wordt aan het RIVM.
De 'R' is het getal wat zegt hoeveel mensen die besmette persoon (waarvan de data al dagen achter loopt) vervolgens besmet.

Dat kan je dus pas achteraf met zekerheid stellen. Overigens stelt het RIVM wel een bandbreedte op om één en ander toch inzichtelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Het kabinet gaat geen structurele loonsverhoging regelen voor werknemers in de zorg. Door de onzekere economie is daar geen ruimte voor, schrijven ministers De Jonge en Van Ark en staatssecretaris Blokhuis in een brief aan de Tweede Kamer.

Het Centraal Planbureau heeft berekend dat de Nederlandse economie dit jaar met 5,1 procent zal krimpen. Door de inzet van noodpakketten worden weliswaar bedrijven in verschillende sectoren overeind gehouden, maar ontstaat er een fors begrotingstekort. Het kabinet heeft eerder wel een eenmalige bonus van 1000 euro netto beloofd aan zorgpersoneel. Die regeling wordt nog uitgewerkt.

Grote waardering

De bewindslieden betogen bovendien dat de lonen in de zorg op peil liggen. Zo zijn ze de afgelopen jaren meegegroeid met de markt en zijn er afspraken gemaakt voor "serieuze" loonstijgingen tussen de 3 en 5 procent.

Wel respecteert het kabinet de inzet van medewerkers in de afgelopen periode. "Er is grote waardering voor de enorme en onmisbare inspanning van zorgprofessionals in deze coronaperiode. Deze periode is ook vaak psychisch belastend. Daarom bieden we mentale ondersteuning en is er de komende periode bij zowel het opstarten van de reguliere zorg als covidzorg extra aandacht voor draagkracht van medewerkers."

Debat en motie

De Tweede Kamer debatteert vanmiddag over de beloning van zorgmedewerkers. De oppositie brengt dan een motie in stemming over extra beloning.

Vorige week veroorzaakten de coalitiepartijen commotie door de Kamer te verlaten voordat er een hoofdelijke stemming kon worden gehouden over een structureel betere beloning voor zorgmedewerkers. Voorzitter Arib noemde de gang van zaken niet goed voor het aanzien van de Kamer.
Bron: NOS

- Schamele bonus van 1000,-
- Dan weglopen als er gestemd moet worden.
- De regeling voor de bonus is nog niet eens uitgewerkt. Laat staan het bedrag al is ontvangen.
- Meegegroeid met de markt en afspraken gemaakt voor serieuze loonstijgingen van een wopping 3% en 5%. Laat mij niet lachen...

Ik weet alweer hoe het zit. Ik vind het ontzettend jammer om te lezen dat de zorg keer op keer weer in de steek wordt gelaten.

Ik zie serieus mensen zo van hun baan weg lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:53
MoldyInko schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:26:
[...]

- Schamele bonus van 1000,-
- Dan weglopen als er gestemd moet worden.
- De regeling voor de bonus is nog niet eens uitgewerkt. Laat staan het bedrag al is ontvangen.
- Meegegroeid met de markt en afspraken gemaakt voor serieuze loonstijgingen van een wopping 3% en 5%. Laat mij niet lachen...
1000,- eenmalig is schamel en 3 tot 5% loonsverhoging is lachwekkend?

Ok, wat zou dan wel genoeg zijn en waar halen we dat geld vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
eric.1 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:35:
[...]

Ok, waarom zou ik dit nog voor je moeten onderbouwen als dit vaak genoeg met redenen en uitleg in het nieuws is geweest?

offtopic:
Obviously you are missing the point. Zo kan ik ook met one liners gooien.

[ Voor 11% gewijzigd door MoldyInko op 19-08-2020 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]

Misschien moeten we het niet overmaken aan Spanje en Italië. Of minder investeren in peperdure asielzoekerscentra. Of wazige kunstwerken op rotondes (schroot imho). Of een groene revolutie (green deal) terwijl we op de korte termijn grotere problemen hebben.

Verder is het heel simpel: als andere sectoren betere voorwaarden bieden dan hebben we straks geen zorgpersoneel meer.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 18:08
[...]

In Frankrijk hebben ze vorige maand besloten dat zorgpersoneel er €183 per maand bij krijgt. Niet eenmalig, niet een jaar, maar structureel.

Ken de huidige lonen daar niet, maar dit zal een loonsverhoging van zo'n 7 à 8 % zijn. Zonder gemopper, gaan ze direct doen.

Die €1000 van ons (waarvan nog onbekend is wanneer het komt) hebben zij dus binnen een half jaar al binnen. En het halve jaar daarna weer. En daarna weer.

En waar halen we het geld vandaan? Misschien het begrotingstekort op laten lopen? Op dit moment moeten we het buitenland betalen omdat wij zogenaamd minder schulden zouden hebben. En waarom zijn de tekorten in het buitenland hoger en moeten wij betalen? Inderdaad, onder andere omdat zij wel structureel meer aan de zorg besteden. In Italië speelt precies hetzelfde.

Wij zijn zo krenterig als maar wat naar onze eigen burgers toe, en mogen als dank het aldus 'bespaarde' geld overmaken naar de rest van de EU omdat zij ruimhartiger zijn naar hun burgers.

De werkdruk in de zorg was al veel te hoog. In coronatijd is men (bijna letterlijk) in de 'oorlogstand' gegaan. Door deze klap zullen velen de zorg verlaten (maak het van dichtbij mee). De vraag naar zorg stijgt echter ook zonder Corona alleen maar.

De zorg zal dus heel snel veel aantrekkelijker gemaakt moeten worden. Geld is daarbij zeker niet alles (op het vlak van overbodige regelgeving en procedures is in de praktijk minstens net zoveel te winnen), maar de beloning is wel iets dat mede het aanzien van het vak bepaald en de kans dat jongeren voor deze beroepsgroep kiezen.

Je moet tegenwoordig wel een hele sterke roeping hebben om nog voor de zorg te kiezen, want objectief gezien verwordt het momenteel tot het afvoerputje van de arbeidsmarkt.

[ Voor 3% gewijzigd door alexbl69 op 19-08-2020 08:52 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Dat is net als de mensen die roeptoeteren dat docenten twee keer zoveel zouden moeten verdienen, zonder een flauw idee te hebben wat het salaris nu is.

En dan eerlijk is eerlijk, ik heb eens een keer het vergeleken, en ik vind dat verpleegkundigen belabberd verdienen tov docenten. Maar dat vind ik ook van bijvoorbeeld politieagenten.

Maar dit is natuurlijk gewoon extreem makkelijk scoren voor de oppositie: Roepen dat een groep meer geld verdient, waar op zichzelf waarschijnlijk weinig het mee oneens zullen zijn, behalve dat je dan iemand anders maar laat uitzoeken waar dat geld vandaan moet komen. Oftewel, laat ze dan ook maar in datzelfde voorstel vertellen waar het geld vandaan moet komen. En dan niet vaag gedoe van de "zorgmanagers", van iedereen "die geen handen aan het bed zijn" (want ziekenhuizen hebben niet al problemen goede IT'ers te vinden gezien die te laag ingeschaald zijn), of van "grote bedrijven". Nee, laat gewoon direct duidelijk zien welke maatregelen je wil om het kosten neutraal in te voeren, inclusief bijbehorende berekeningen. Of moet het geld maar weer bij de volgende generaties gehaald worden door het te lenen? Weet je, laten we dit gewoon bij zorgpremies optellen, dan is het iig duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
MoldyInko schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:38:
Ok, waarom zou ik dit nog voor je moeten onderbouwen als dit vaak genoeg met redenen en uitleg in het nieuws is geweest?
3 tot 5 procent loonstijging is behoorlijk voor Nederlandse begrippen. Ik weet eigenlijk niet zo snel een moment te noemen dat een sector richting de 10 procent of meer erbij kreeg structureel. Dus om daar nu zo minachtend over te doen.

Ik vermoed dat we die loonsverhoging dan moeten betalen uit onze zorgpremie, kan die ook nog wat omhoog weer. De vraag is ook nog maar hoe die volgend jaar gaat worden. Er waren al voorspellingen dat als zo de kosten van de corona gezondheidszorg betaald moesten worden een basisverzekering al snel rond de 200 euro per maand ging zitten. Dat zal toch bij velen een vervelend gat in de maand slaan.
alexbl69 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:51:
En waar halen we het geld vandaan? Misschien het begrotingstekort op laten lopen?
De zorg wordt door ons betaald via onze premies. Heb dan ook de moed om gelijk te zeggen dat die omhoog moet zodat we loonsverhogingen kunnen uitdelen. Gratis geld bestaat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 18:08
CMD-Snake schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:54:
De zorg wordt door ons betaald via onze premies. Heb dan ook de moed om gelijk te zeggen dat die omhoog moet zodat we loonsverhogingen kunnen uitdelen. Gratis geld bestaat niet.
Dat is een (politieke) keuze.

Er kan ook structureel een bijdrage uit de algemene middelen bij. Moeten we ergens anders op bezuinigen, dat inderdaad wel.

Let wel; ik stond er net zo in als jij. Maar sinds wij als Nederland gedwongen zijn ons gespaarde geld te delen met landen die meer uitgeven dan wij is er bij mij iets geknakt. Of je kunt ook zeggen dat ik anders naar bepaalde zaken ben gaan kijken.

Het is volkomen zinloos om te besparen ten koste van je eigen bevolking als je de vruchten van die besparing (deels) moet afstaan.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
alexbl69 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:59:

Er kan ook structureel een bijdrage uit de algemene middelen bij. Moeten we ergens anders op bezuinigen, dat inderdaad wel.
Mijn probleem is dat het zo makkelijk roepen is. Docenten moeten hun salaris verdubbeld zien worden. Zorgpersoneel meer geld erbij. Maar wij pakken de rekening niet op. Dan is het makkelijk punten scoren voor een publiek met dat soort kreten.

Zo kan ik ook voor van alles zijn want ik hoef niet met de consequenties te leven. Ook de algemene middelen brengen wij met zijn allen op via de belastingen. Dan maar je wegenbelasting iets omhoog? Zoiets is nodig om het extra geld op te halen. Structureel geld lenen is ook geen oplossing, je moet het uiteindelijk terugbetalen plus rente.

Ik denk dat de komende paar jaar heel Nederland te maken zal krijgen met een nullijn voor salarisverhogingen, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:24
[...]

Let wel; ik stond er net zo in als jij. Maar sinds wij als Nederland gedwongen zijn ons gespaarde geld te delen met landen die meer uitgeven dan wij is er bij mij iets geknakt. Of je kunt ook zeggen dat ik anders naar bepaalde zaken ben gaan kijken.

Het is volkomen zinloos om te besparen ten koste van je eigen bevolking als je de vruchten van die besparing (deels) moet afstaan.
Nu is het de zorg, morgen de politieagenten, brandweer, leraren. Allemaal belangrijke beroepen die te weinig betaald krijgen. Zoals @alexbl69 ook schrijft, prima als je meer salaris wil geven maar vermeld dan ook direct waar je het weg haalt anders is het gewoon scoren voor de buhne.

We kunnen uiteraard nu problemen zoals het klimaat negeren en daar geen geld in investeren, zodat we over 10 jaar daar een nog veel groter budgetair probleem hebben. Regeren is vooruitzien
CMD-Snake schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:12:
[...]

Mijn probleem is dat het zo makkelijk roepen is. Docenten moeten hun salaris verdubbeld zien worden. Zorgpersoneel meer geld erbij. Maar wij pakken de rekening niet op. Dan is het makkelijk punten scoren voor een publiek met dat soort kreten.

Zo kan ik ook voor van alles zijn want ik hoef niet met de consequenties te leven. Ook de algemene middelen brengen wij met zijn allen op via de belastingen. Dan maar je wegenbelasting iets omhoog? Zoiets is nodig om het extra geld op te halen. Structureel geld lenen is ook geen oplossing, je moet het uiteindelijk terugbetalen plus rente.

Ik denk dat de komende paar jaar heel Nederland te maken zal krijgen met een nullijn voor salarisverhogingen, helaas.
Precies. Geen gezeik iedereen rijk!
(voor de jonkies hier Wikipedia: Tegenpartij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Dat schuiven naar andere landen was zeg maar niet heel erg vrijwillig. En daarenboven ook investering in toekomstige verdiensten uit diezelfde landen. Gevoelsmatig ben ik het er ook helemaal niet mee eens, maar een goed alternatief heb ik niet kunnen bedenken.

Mbt de loonsverhoging; ik vind het een hele lastige. Het is om te beginnen inderdaad goedkoop scoren van de oppositie... Mijn overwegingen:
- Volgens mij is er meer baat bij het verlagen van de werkdruk en meer handjes in totaal dan aan een paar centen erbij. 5% is niet genoeg, 8% ook niet? 10% wel? 20%? Gaan we daar het gat mee dichten?
- De totale zorgkosten zullen toch echt omlaag moeten, of in ieder geval moeten stabiliseren. Dus prima geld erbij, maar dan dure behandelingen schrappen.
- Zorgpremie zal ook omhoog moeten
- En inderdaad; als je ziet wat agenten voor hun kiezen krijgen, zeker in de grote steden, moeten we daar ook iets mee..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eric.1
MoldyInko schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:38:
[...]

offtopic:
Obviously you are missing the point. Zo kan ik ook met one liners gooien.
Als je een loonsverhoging van 3 tot 5% lachwekkend vind, ja dan vraag ik me toch wel af waar de drempel ligt.

Het nieuws weet heel goed te herhalen dat de lonen achter lopen, het werk zwaar is, dat ze "ons" op de been hielden tijdens de Corona-piek en een significante en structurele beloning nodig is om een toekomstig tekort van 80.000 medewerkers te voorkomen. Hier is denk ik niemand het mee oneens. Maar daar houdt het dan eigenlijk ook wel op.

De oppositie hoef je het niet te vragen, die willen wel stemmen over dat de zorg meer beloond moet worden maar willen niet aangeven hoe het er dan precies uit moet komen te zien.

Dit onderwerp is gewoon een vroege verkiezingscampagne geworden. Niets meer en niets minder. Terwijl het oplossen van het daadwerkelijke probleem veel te complex is om zo 1,2,3 over te stemmen.

En als ik dan hier iets lees van "terwijl we geld sturen naar Italië en Spanje", ja, want die twee economisch ten onder laten gaan kost ons geen geld? Het is allemaal niet zo simpel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik denk dat de eerste stap voor zowel klimaat als extra inkomsten zou zijn Belast het vliegverkeer meer. Schiphol heeft 70 miljoen passagiers. Als je per passagier 20 euro belasting heft heb je al een 1,4 miljard winst. Voor zakelijk verkeer boeit dat beetje geld niet en wat minder cheap vliegen naar Barcelona kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Jovatov schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:22:
[...]

Met het aantal besmette personen nu lopen we al achter. Immers duurt het even voordat een besmet persoon een test doet en die uitslag uiteindelijk doorgegeven wordt aan het RIVM.
De 'R' is het getal wat zegt hoeveel mensen die besmette persoon (waarvan de data al dagen achter loopt) vervolgens besmet.

Dat kan je dus pas achteraf met zekerheid stellen. Overigens stelt het RIVM wel een bandbreedte op om één en ander toch inzichtelijk te maken.
Het heeft dan ook weinig zin om daar een signaalwaarde voor te stellen waar je maatregelen op baseert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:21
TrailBlazer schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:30:
Ik denk dat de eerste stap voor zowel klimaat als extra inkomsten zou zijn Belast het vliegverkeer meer. Schiphol heeft 70 miljoen passagiers. Als je per passagier 20 euro belasting heft heb je al een 1,4 miljard winst. Voor zakelijk verkeer boeit dat beetje geld niet en wat minder cheap vliegen naar Barcelona kan geen kwaad.
Dit is het precies. Er zijn best wel oplossingen te verzinnen om aan het geld te komen, alleen is daar iedere keer de wil niet voor. Het is onzin om te zeggen dat dat geld niet te vinden is.

Maar inderdaad moet de oppositie wel aangeven waar ze dat geld daadwerkelijk vandaan willen halen. De bedrijvenbelasting die ze nu gebruiken is echt niet genoeg om structureel te zorgen voor extra inkomen zorg/politie e.d. Daarvoor zul je echt nieuwe belastingen moeten heffen of ergens anders op bezuinigen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
[...]

In Frankrijk hebben ze vorige maand besloten dat zorgpersoneel er €183 per maand bij krijgt. Niet eenmalig, niet een jaar, maar structureel.

Ken de huidige lonen daar niet, maar dit zal een loonsverhoging van zo'n 7 à 8 % zijn. Zonder gemopper, gaan ze direct doen.

Die €1000 van ons (waarvan nog onbekend is wanneer het komt) hebben zij dus binnen een half jaar al binnen. En het halve jaar daarna weer. En daarna weer.

En waar halen we het geld vandaan? Misschien het begrotingstekort op laten lopen? Op dit moment moeten we het buitenland betalen omdat wij zogenaamd minder schulden zouden hebben. En waarom zijn de tekorten in het buitenland hoger en moeten wij betalen? Inderdaad, onder andere omdat zij wel structureel meer aan de zorg besteden. In Italië speelt precies hetzelfde.

Wij zijn zo krenterig als maar wat naar onze eigen burgers toe, en mogen als dank het aldus 'bespaarde' geld overmaken naar de rest van de EU omdat zij ruimhartiger zijn naar hun burgers.

De werkdruk in de zorg was al veel te hoog. In coronatijd is men (bijna letterlijk) in de 'oorlogstand' gegaan. Door deze klap zullen velen de zorg verlaten (maak het van dichtbij mee). De vraag naar zorg stijgt echter ook zonder Corona alleen maar.

De zorg zal dus heel snel veel aantrekkelijker gemaakt moeten worden. Geld is daarbij zeker niet alles (op het vlak van overbodige regelgeving en procedures is in de praktijk minstens net zoveel te winnen), maar de beloning is wel iets dat mede het aanzien van het vak bepaald en de kans dat jongeren voor deze beroepsgroep kiezen.

Je moet tegenwoordig wel een hele sterke roeping hebben om nog voor de zorg te kiezen, want objectief gezien verwordt het momenteel tot het afvoerputje van de arbeidsmarkt.
Je kent de lonen niet maar denkt wel te weten wat je de loonsverhoging is?
Dat is best wel knap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10 19:02
Mogelijk nog interessant in deze discussie over waar het geld vandaan moet komen. Ik heb een tijd terug een grafiekje gemaakt over de verdeling van belastinginkomsten en constateerde daarbij dat rondom de crisis de last is verschoven naar de burger. Ik heb hem even geüpdatet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vyPPzUSdylM7DoRV8CYctHigKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yQWCaz69ASMVdMBAkaiIjs3I.png?f=user_large

Dit is het aandeel voor specifiek he totaal aan belastingen, niet van premies. Accijns zijn hier ook uitgesloten. Als iemand zin heeft hier een genuanceerdere versie van te maken: dit zijn de gegevens.

Note: inkomstenbelasting is een naheffing op loonbelasting, dus die varieert rondom 0%

[ Voor 6% gewijzigd door vickypollard op 19-08-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
MikeyMan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 07:48:
[...]

De cijfers zijn netjes terug te vinden met onderbouwing op de site van Nivel. O.a.:
https://www.nivel.nl/nl/p...2-2-maart-9-augustus-2020

De uitspraak begon met een ondermijning van de PCR test. Rookgordijnen als indirecte cijfers die hierop zouden wijzen zijn nergens op gebaseerd.

Van mij mag iedereen alle kritiek hebben op regering, beleid, GGD, De Jonge, maar pertinente onjuistheden verspreiden gaat mij persoonlijk te ver.

@Erapaz N=1. Huisarts hier weigert je te ontvangen met hoest klachten als je niet eerst langs de test straat bent geweest... Zal wellicht wat variatie in zitten, maar een huisarts die je zonder pardon langs laat komen terwijl je corona gerelateerde klachten hebt is niet goed bezig.
Dat komt omdat ik het raar vind dat van de één op andere week vrijwel alle andere virussen opeens verdwenen waren en vol de focus op Covid lag. De site in je link kende ik niet, dank ervoor. Wel opvallend vind ik de grafieken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JADZIAZsDmUnI7S6XlgWybn77no=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b6ZZxOMECL63AMc6RdVQoYXU.png?f=user_large

Als ik vergelijk met nu, dan is de 2e rimpel (golf is het nog niet echt) de groep jongeren veel meer vertegenwoordigd dan in het voorjaar.
Gaat niet gebeuren, de staat heeft een te groot belang in vliegverkeer met Schiphol en KLM. Dat zie je eigenlijk met allerhande maatregelen in de loop der jaren.

Het OMT had overigens 10 mensen als max groepsgrootte thuis aangegeven en thuisbruiloften/uitvaarten op 30. Die zijn dus ook gereduceerd naar 6 mensen buiten het huishouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:55:
[...]

Dat komt omdat ik het raar vind dat van de één op andere week vrijwel alle andere virussen opeens verdwenen waren en vol de focus op Covid lag. De site in je link kende ik niet, dank ervoor. Wel opvallend vind ik de grafieken
Los van de timing; de focus op handen wassen, geen handen schudden, beetje afstand houden etc. is er al vanaf begin maart. En dat heeft niet alleen zijn effect op luchtwegklachten gehad, maar bijvoorbeeld ook op dirarreeklachten. Blijkbaar zijn we toch best viespeuken met zijn allen. Maarja, goed voor de weerstand he ;)

edit: even teruggezocht.
Eerste persconferentie met maatregelen in Brabant was 6 maar, algemene persco 9 maart.
Ofwel respectievelijk week 10 en week 11.
Als ik vergelijk met nu, dan is de 2e rimpel (golf is het nog niet echt) de groep jongeren veel meer vertegenwoordigd dan in het voorjaar.
Dat is niet gek. Tot ver in de eerste golf werden alleen mensen die op sterven na dood in het ziekenhuis terecht kwamen getest bij gods gratie. Dat zijn dus per definitie veel minder jongeren. Die zijn dus in de besmettingen van de hele piek zwaar ondervertegenwoordigd geweest. Maar hebben uiteraard ook toen een bijdrage gehad in de verspreiding.

Nu gebeurt precies het tegenovergestelde. Jongeren raken relatief vaker besmet, en worden deze keer wel getest. Deze komen ofwel niet ofwel later in het ziekenhuis terecht. Ook hier dragen ze evengoed bij aan de verspreiding, dus zodra dit doorsijpelt naar de hogere leeftijdscategoriën zullen die opnames vanzelf weer stijgen. Hoeveel; geen idee, maar als je niet op tijd bijstuurt heb je binnen drie weken een probleem. Overigens; sommigen stemmen beweren dat het virus al véél langer onder ons was, en dat nu dus eigenlijk precies hetzelfde gebeurt als in februari/maart. Alleen zichtbaarder door het meer testen.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 19-08-2020 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:42

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik denk dat je ook een andere discussie kan voeren over de zorgkosten. Je zou ook kunnen stellen dat de totale zorgkosten niet stijgen, maar dat we het personeel iets beter willen belonen. Maw: iets minder personeel voor dezelfde kosten.

Dat betekent dat we dus minder zorg kunnen leveren. Dat is vast een discussie die politiek gezien heel moeilijk is, maar met de vergrijzing is dat een relevante discussie volgens mij.

Het alternatief, de lonen meer omhoog, blijf ik lastig vinden. Dat moet uit de lengte of uit de breedte komen en als je heel Nederland dat vitale banen heeft meer wil belonen, verandert er juist helemaal niets. Ook gaat het om zoveel geld dat we er niet met een kunstwerkje minder zijn.

Qua bijdrage aan Europa, dit ligt echt veel gecompliceerder dan hier nu geschetst wordt. Ik zal kijken of ik die uitleg nog kan vinden, maar het komt er op neer dat de vorming van de (volgens mij) monetaire unie de noordelijke landen veel opgeleverd heeft, maar de zuidelijke landen vooral heel veel gekost heeft. Het is echt niet alleen verkeerd beleid geweest, het zit veel en veel dieper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 09:30
[...]

Heb je harde cijfers over hoe slecht de salarissen wel niet zijn? Volgens mij verdiend een HBO zorgwerker met 5 jaar ervaring echt niet minder dan HBO's in andere takken en afgelopen jaar heeft hun CAO er al een flinke verhoging doorheen gekregen. Na alle signalen dat zorgwerkers weinig verdienen ben ik wel erg nieuwsgierig naar echte cijfers van mbo's ern hbo'ers met diverse jaren werkervaring

Volgens mij mis jij een van de allergrootste voordelen van het werken in de zorg en dat is absolute baangarantie. Er is altijd werk in te vinden en altijd zonder grote reisafstanden want zorg is overal nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@MikeyMan Er werden in den beginne mensen met aan zekerheid grenzend corona niet getest in mijn omgeving. Die zijn nu getest in de afgelopen maanden. De één heeft het gehad zonder ook maar iets gemerkt te hebben, de ander is er goed ziek van geweest. Dat het veel langer onder ons is geloof ik gelijk. Mijn vrouw had eind december een virus die haar er goed onder had, terwijl ze eigenlijk nooit echt ziek is. Ik ben 2 dagen ziek geweest een paar weken later. Las overigens in de onderzoeken naar de tests dat mensen die nauwelijks symptomen hebben gehad ook nauwelijks anti-lichamen hebben aangemaakt en dus wat slechter te meten is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Señor Sjon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:37:
Las overigens in de onderzoeken naar de tests dat mensen die nauwelijks symptomen hebben gehad ook nauwelijks anti-lichamen hebben aangemaakt en dus wat slechter te meten is..
Dat is ergens ook wel logisch, want die anti-lichamen hebben op dat moment hun werk al gedaan (anders had de persoon wel symptomen) en die zijn niet meer nodig.

De hoeveelheid T-cellen die zijn aangemaakt zijn dan veel interessanter want daar kun je informatie over immuniteit uit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:37:
@MikeyMan Er werden in den beginne mensen met aan zekerheid grenzend corona niet getest in mijn omgeving. Die zijn nu getest in de afgelopen maanden. De één heeft het gehad zonder ook maar iets gemerkt te hebben, de ander is er goed ziek van geweest. Dat het veel langer onder ons is geloof ik gelijk. Mijn vrouw had eind december een virus die haar er goed onder had, terwijl ze eigenlijk nooit echt ziek is. Ik ben 2 dagen ziek geweest een paar weken later. Las overigens in de onderzoeken naar de tests dat mensen die nauwelijks symptomen hebben gehad ook nauwelijks anti-lichamen hebben aangemaakt en dus wat slechter te meten is..
Vergeet het maar dat eind december het coronavirus al in Nederland was (zonder dat we het wisten). Dan hadden midden januari de IC's al volgegelopen... en niet half maart pas. Als je niet 1-1 met een Wuhan-ganger in aanraking bent geweest is dat volledig uitgesloten. 100 en 1 virussen waarvan jullie ziek kunnen zijn geweest... maar voor 99.9999999999% niet van covid-19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:45:
[...]

Vergeet het maar dat eind december het coronavirus al in Nederland was (zonder dat we het wisten). Dan hadden midden januari de IC's al volgegelopen... en niet half maart pas. Als je niet 1-1 met een Wuhan-ganger in aanraking bent geweest is dat volledig uitgesloten. 100 en 1 virussen waarvan jullie ziek kunnen zijn geweest... maar voor 99.9999999999% niet van covid-19
Het eerste land dat bekend is na China was Vietnam in februari dacht ik (net een halve dag nadat ik daar weg was :p)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Vergeet het maar dat eind december het coronavirus al in Nederland was (zonder dat we het wisten).
Want er kan in het begin van het jaar totaal geen uitbraak geweest zijn onder jongeren, die er weinig klachten van ondervinden, en wat dan versneld werd door carnavallende feestgangers, waarna het pas bij de ouderen terecht is gekomen die de IC's haalden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
[...]

Er is allang aangetoond dat het virus al in december in Europa (Frankrijk) was: https://www.scientias.nl/...r-al-in-europa-te-vinden/

Het zou wel heel naïef zijn om te denken dat het virus enkel in Frankrijk was op dat moment, en pas op 27 december daar aankwam. De man waar het om gaat was niet in het buitenland geweest en had geen link met China.

De IC en verpleegafdelingen liepen pas vol toen het aantal besmettingen door het dak ging, aangejaagd door onder andere de apres-ski en carnaval en de blijkbaar ideale omstandigheden voor het virus om zich te activeren.

Er zijn ook testen gedaan op rioolwater, zie bijvoorbeeld:
https://www.nu.nl/coronav...italiaans-rioolwater.html
en:
https://www.ad.nl/buitenl...-china-ontstond~a193ec6c/

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:47:
[...]

Want er kan in het begin van het jaar totaal geen uitbraak geweest zijn onder jongeren, die er weinig klachten van ondervinden, en wat dan versneld werd door carnavallende feestgangers, waarna het pas bij de ouderen terecht is gekomen die de IC's haalden?
Nee... Compleet uitgesloten. Jongeren komen in contact met ouderen. Als het echt in Nl al was geweest voor nieuwjaar (feestdagen), hadden de IC's echt al lang en lang volgelegen eind januari. Er was simpelweg 0 awarness. Gezien de megaverspreidingen in bepaalde kroegen (Ski-dorpen), kan je echt wel uitsluiten dat het hier al echt was. We hebben gewoon grote evenementen gehada tot eind februari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:54:
[...]

Dat is net als de mensen die roeptoeteren dat docenten twee keer zoveel zouden moeten verdienen, zonder een flauw idee te hebben wat het salaris nu is.

En dan eerlijk is eerlijk, ik heb eens een keer het vergeleken, en ik vind dat verpleegkundigen belabberd verdienen tov docenten. Maar dat vind ik ook van bijvoorbeeld politieagenten.
Het is natuurlijk wel zo dat het makkelijk 'nee' zeggen is wanneer je zelf niet in die sector werkt.
Om diezelfde redenen hebben politici wachtgeld i.p.v. een uitkering. Zo kun je makkelijk de uitkeringen versoberen zonder er zelf last van te hebben.

Als je de CAO van zorgverzekeraars erbij pakt, is de laagste schaal 1.949 euro per maand.
Een beginnende verpleegkundige verdient zo'n 1.790 euro per maand.

Blijkbaar vinden we het geen probleem om de zorgkosten ieder jaar te laten stijgen zodat zelfs de simpelste medewerker bij een zorgverzekering een beter salaris kan hebben dan diegene die de zorg daadwerkelijk uitvoert.

Want een zorgverzekering moet natuurlijk winst maken ten koste van het Nederlandse zorgstelsel en daarbij indirect ook de salarissen van zorgpersoneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:04:
[...]

Nee... Compleet uitgesloten. Jongeren komen in contact met ouderen. Als het echt in Nl al was geweest voor nieuwjaar (feestdagen), hadden de IC's echt al lang en lang volgelegen eind januari. Er was simpelweg 0 awarness. Gezien de megaverspreidingen in bepaalde kroegen (Ski-dorpen), kan je echt wel uitsluiten dat het hier al echt was. We hebben gewoon grote evenementen gehada tot eind februari.
Compleet uitgesloten? Dat zijn toch van die woorden die in de wetenschap nauwelijks gebruikt worden.

Zoals de RIVM het zegt "het valt niet uit te sluiten". Maar goed, testen, dat deden we toen nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:44
Drardollan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:00:
[...]

Het zou wel heel naïef zijn om te denken dat het virus enkel in Frankrijk was op dat moment, en pas op 27 december daar aankwam. De man waar het om gaat was niet in het buitenland geweest en had geen link met China.
Via zijn vrouw kan die link er wel degelijk zijn en dat wordt ook gewoon benoemd in de media. Zijn vrouw werkt in een grote supermarkt vlakbij Charles de Gaulle en daar krijgt men veel klanten die net uit het vliegtuig gekomen zijn. Dat zijn dus ook Fransen die terugkomen uit China maar ook Chinezen.
Het zou dus kunnen dat zijn vrouw als eerste besmet is geweest, die is ook ziek geweest maar niet noemenswaardig en daar zijn ook geen monsters en dergelijke van beschikbaar.
https://www.bbc.com/news/world-europe-52526554
https://www.volkskrant.nl...het-coronavirus~b95b6563/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:41
PainkillA schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:33:
[...]

Heb je harde cijfers over hoe slecht de salarissen wel niet zijn? Volgens mij verdiend een HBO zorgwerker met 5 jaar ervaring echt niet minder dan HBO's in andere takken en afgelopen jaar heeft hun CAO er al een flinke verhoging doorheen gekregen. Na alle signalen dat zorgwerkers weinig verdienen ben ik wel erg nieuwsgierig naar echte cijfers van mbo's ern hbo'ers met diverse jaren werkervaring

Volgens mij mis jij een van de allergrootste voordelen van het werken in de zorg en dat is absolute baangarantie. Er is altijd werk in te vinden en altijd zonder grote reisafstanden want zorg is overal nodig.
https://cao-ziekenhuizen....alen-premies-vergoedingen

alstublieft. Verpleegkundigen op verpleegafdelingen zitten in schaal 45.Dat is 2661 euro bruto per maand na 5 jaar werkervaring. voor een fulltime dienstverband (succes met dat volhouden, lukt de meesten niet) Als je het geluk hebt dat je baas daadwerkelijk de HBOer meer betaald dan de MBOer (gebeurt bijna niet, doen namelijk precies hetzelfde werk als de MBOer) dan zit je in schaal 50. DUs dan verdien je na die 5 jaar 3007 euro bruto.

Na 12 jaar ben je klaar met groeien (dat is voor veel mensen achter in de 20 begin 30 al) En dan zie je iedereen uit andere sectoren je links en rechts inhalen qua salaris. Lekker motiverend om te blijven ;)

[ Voor 7% gewijzigd door LZ86 op 19-08-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Want een zorgverzekering moet natuurlijk winst maken ten koste van het Nederlandse zorgstelsel en daarbij indirect ook de salarissen van zorgpersoneel.
oh ja?
dat lijkt me wel sterk.
Zorgverzekeraars mogen op grond van de Nederlandse wet geen winst behouden. Winst moet direct terugvloeien naar de verzekerden via een lagere premie.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
ninjazx9r98 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:18:
[...]

Via zijn vrouw kan die link er wel degelijk zijn en dat wordt ook gewoon benoemd in de media. Zijn vrouw werkt in een grote supermarkt vlakbij Charles de Gaulle en daar krijgt men veel klanten die net uit het vliegtuig gekomen zijn. Dat zijn dus ook Fransen die terugkomen uit China maar ook Chinezen.
Het zou dus kunnen dat zijn vrouw als eerste besmet is geweest, die is ook ziek geweest maar niet noemenswaardig en daar zijn ook geen monsters en dergelijke van beschikbaar.
https://www.bbc.com/news/world-europe-52526554
https://www.volkskrant.nl...het-coronavirus~b95b6563/
Dat klopt, bedankt voor de informatie. Feit is en blijft echter wel dat de man zelf geen enkele link met China had. Zijn vrouw had die wel, maar wellicht zijn buurman die een wijntje kwam doen een paar dagen eerder ook.

Maar het geeft aan dat het virus in december dus al lang en breed in Europa was. En niet pas in februari/maart zoals @Verwijderd ons probeert wijs te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:37:
[...]

oh ja?
dat lijkt me wel sterk.

[...]
Hoe kan het dan dat de premie afgelopen jaren steeg, maar ze wel winst maakte? En een hoog salaris gaat natuurlijk van de winst af ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:04:
[...]

Je hebt werkelijk geen idee waar je over praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:37:
[...]

oh ja?
dat lijkt me wel sterk.

[...]
Als je jezelf en je aandeelhouders gewoon meer uitkeert dan komt je 'winst' op papier natuurlijk nog altijd op nul uit. Is ook gunstig voor de belastingen, vraag maar aan Hollywood.

Wil niet zeggen dat er geen zakken worden gevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Het is natuurlijk wel zo dat het makkelijk 'nee' zeggen is wanneer je zelf niet in die sector werkt.
Om diezelfde redenen hebben politici wachtgeld i.p.v. een uitkering. Zo kun je makkelijk de uitkeringen versoberen zonder er zelf last van te hebben.

Als je de CAO van zorgverzekeraars erbij pakt, is de laagste schaal 1.949 euro per maand.
Een beginnende verpleegkundige verdient zo'n 1.790 euro per maand.

Blijkbaar vinden we het geen probleem om de zorgkosten ieder jaar te laten stijgen zodat zelfs de simpelste medewerker bij een zorgverzekering een beter salaris kan hebben dan diegene die de zorg daadwerkelijk uitvoert.

Dus je punt is dat de telefonistes bij de zorgverzekeraars teveel verdienen? En om de berekening compleet te maken, kan je vertellen hoeveel je vindt dat verpleegkundig personeel erop vooruit moet ten koste van de telefonistes bij de zorgverzekeraars? Dan kunnen we even uitrekenen wat hun nieuwe loon moet worden.
Stoney3K schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:45:
[...]

Als je jezelf en je aandeelhouders gewoon meer uitkeert dan komt je 'winst' op papier natuurlijk nog altijd op nul uit. Is ook gunstig voor de belastingen, vraag maar aan Hollywood.

Welke zorgverzekeraar betaald dividend uit?

En natuurlijk, de CEO een goed salaris geven kan altijd gebeuren. En dat je daar problemen mee hebt, prima. Maar dat gaat onder de streep echt geen verschil opleveren voor het salaris van verpleegkundigen.

Die winst wordt gebruikt om reserves aan te leggen. En misschien worden sommige daarvan ook wel te hoog. Tegelijk moet een verzekeraar ook reserves hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Sissors op 19-08-2020 11:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Jup, weer allemaal leuk onderbuik geschreeuw:
Geen enkele verzekeraar

Het vreemde is dat er op dit moment geen enkele zorgverzekeraar is die winst uitkeert aan aandeelhouders. Sterker nog, de branche telt maar één verzekeringsconcern met aandeelhouders: Achmea. Die geeft in een reactie aan bij zorgverzekeringen te werken zonder winstoogmerk en bovendien helemaal geen plannen heeft om winst uit te keren.
:)

Er worden vast wel zakken gevuld, dat zal ik niet in twijfel trekken.

/edit: om alvast de volgende onderbuik voor te zijn:
Bestuursvoorzitters van zorgverzekeraars zagen hun salarissen de afgelopen jaren steeds verder dalen. De daling loopt in lijn met de Wet Normering Topinkomens (WNT) die er voor moet zorgen dat bestuurders niet meer dan een bepaalde grens mogen verdienen.

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 19-08-2020 11:51 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:43:
[...]

Hoe kan het dan dat de premie afgelopen jaren steeg, maar ze wel winst maakte? En een hoog salaris gaat natuurlijk van de winst af ;)
Het is natuurlijk heel makkelijk om zorgverzekeraars te bashen, maar als je dan hun winst daarvoor uitkiest, dan moet je je wat beter informeren.

Die winst is laag (zie mijn eerdere post) en wordt grotendeels ook aangewend om premiestijgingen te dempen of te voorkomen. Precies dat zorgt ervoor dat we volgend jaar niet een enorm stijgende zorgpremie gaan zien.

Een een hoog salaris is natuurlijk altijd makkelijk, maar punt blijft dat van de ruim € 3300,- premie en algemene middelen die binnenkomt, er zo'n € 3200,- direct de zorg ingaat. In dat verschil zitten alle kosten (dus ook voor wachtlijstbemiddeling, online declaratiemogelijkheden, helpdesk, een stukje reservering voor slechte tijden, fraude opsporing maar ook vooral het verwerken van al die declaraties die erbij horen). Dat gaat op zo'n efficiënte manier, ik geloof nooit dat dat door de overheid goedkoper kan.

Zorgverzekeraars hebben heus niet alleen goede punten, maar het verwijt dat onnodig geld blijft hangen dat ten koste gaat van de handen aan het bed, dat is echt niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:29
In die hele situatie zijn natuurlijk wel nuances aan te brengen en geitenpaadjes te vinden.
Op dit moment zijn er verschillende situaties waarin winstuitkering zuiver juridisch beschouwd gewoon is toegestaan. De wettelijke blokkade van artikel 5 van de Wet toelating zorginstellingen (Wtzi) geldt wel voor toegelaten instellingen die medisch specialistische zorg of intramurale zorg leveren, maar niet voor een reeks instellingen die van rechtswege zijn toegelaten (zoals bijvoorbeeld apotheken), instellingen die extramurale zorg bieden en ook niet voor onderaannemers die werken in opdracht van toegelaten instellingen (voor de regeling klik hier). Bij zelfstandige behandelcentra is een courante constructie dat de instelling met de toelating de zorg tegen kostprijs uitbesteed aan een B.V. zonder toelating, waarvoor dan het winstuitkeringsverbod in beginsel niet geldt. Voor hulp en ondersteuning in het sociaal domein gelden de beperkingen van de Wtzi overigens helemaal niet.
Overigens gaat dat stuk natuurlijk wel over wetsvoorstellen die dit nog meer aan banden moeten leggen, zodat bovenstaande constructies niet meer mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:48:
[...]

Jup, weer allemaal leuk onderbuik geschreeuw:

[...]

:)

Er worden vast wel zakken gevuld, dat zal ik niet in twijfel trekken.
Lees je eens in over het verschil tussen 'omzet' en 'winst'.

Als je een hoop dingen opgeeft als fictieve kosten, of bijvoorbeeld 'uitbesteedt' aan een BV die ook aandeelhouder is, dan kun je een hoop omzet maken maar geen cent winst (of zelfs verlies). En toch dat geld in je eigen zak steken via die BV.

Klassieke manier van belastingontwijking. Wordt in Hollywood-producties ook vaak toegepast, het heet niet voor niets "Hollywood-boekhouden".

Dus de kreet dat een verzekeraar "geen winstoogmerk" heeft betekent heel weinig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

Wil je nou zeggen dat de Nederlandse zorgverzekeraars allerlei geld uitkeren aan aandeelhouders en hun eigen directies, terwijl je daar in hun jaarverslagen niets van terugziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Stoney3K schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:51:
[...]
Lees je eens in over het verschil tussen 'omzet' en 'winst'.
Ben wel benieuwd naar al je bewijs dat de nederlandse zorgverzekeraars heel nederland tillen en het geld wegsluizen.
Deflecties zoals 'hollywood doet het ook zo' slaan natuurlijk nergens op.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
De kosten van €1000 euro eenmalige bonus ging al richting de 1 miljard euro.
Daarbij denk ik niet dat de vliegbranche het nu erg makkelijk heeft, denk je wel?

De zorg krijgt er dit en volgend jaar al 6,5% loonsverhoging bij, dt is in het nieuwe CAO akkoord reeds afgesproken.

Toch een aardige loonsverhoging, denk je niet?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:56

Barrycade

Through the...

Sissors schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:47:
[...]

Dus je punt is dat de telefonistes bij de zorgverzekeraars teveel verdienen? En om de berekening compleet te maken, kan je vertellen hoeveel je vindt dat verpleegkundig personeel erop vooruit moet ten koste van de telefonistes bij de zorgverzekeraars? Dan kunnen we even uitrekenen wat hun nieuwe loon moet worden.

[...]

Welke zorgverzekeraar betaald dividend uit?

En natuurlijk, de CEO een goed salaris geven kan altijd gebeuren. En dat je daar problemen mee hebt, prima. Maar dat gaat onder de streep echt geen verschil opleveren voor het salaris van verpleegkundigen.

Die winst wordt gebruikt om reserves aan te leggen. En misschien worden sommige daarvan ook wel te hoog. Tegelijk moet een verzekeraar ook reserves hebben.
De 1000 euro netto kost ons allemaal blijkbaar 50 euro pp (niet nagerekend maar zag ik in het nieuws). Dus laten we de zorg er allemaal even 500 per maand bij doen, trekken we het meteen even recht. Dus laten we even aannemen voor de berekening wel zo handig netto. Kost maar 25 euro x2 = 50 euro per gezin per maand extra.

Koopje toch? 600 euro per jaar "maar".

Kan je er wel op wachten dan komen de politie, leraren, pontwachters en weet ik niet wie meer met een vitaal onderbetaalde job ook even langs, want hé gratis geld en de bevolking speelt Sinterklaas.

Waar moet dat geld dan vandaan komen? Kunnen we 2 zaken doen, of de zorg toeslag minderen met 25 euro pp of wellicht is het wel een idee om de BTW te verhogen. Of we lappen het gewoon even met zn allen, want we stonden allemaal te klappen om 20 uur toch?

Iemand anders geld uitgeven is altijd leuk, maar uiteindelijk is het een sigaar uit eigen doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:41
BlakHawk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:01:
[...]

De kosten van €1000 euro eenmalige bonus ging al richting de 1 miljard euro.
Daarbij denk ik niet dat de vliegbranche het nu erg makkelijk heeft, denk je wel?

De zorg krijgt er dit en volgend jaar al 6,5% loonsverhoging bij, dt is in het nieuwe CAO akkoord reeds afgesproken.

Toch een aardige loonsverhoging, denk je niet?
6,5%? Hahahahah was het maar waar.....
Barrycade schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:02:
[...]

De 1000 euro netto kost ons allemaal blijkbaar 50 euro pp (niet nagerekend maar zag ik in het nieuws). Dus laten we de zorg er allemaal even 500 per maand bij doen, trekken we het meteen even recht. Dus laten we even aannemen voor de berekening wel zo handig netto. Kost maar 25 euro x2 = 50 euro per gezin per maand extra.

Koopje toch? 600 euro per jaar "maar".

Kan je er wel op wachten dan komen de politie, leraren, pontwachters en weet ik niet wie meer met een vitaal onderbetaalde job ook even langs, want hé gratis geld en de bevolking speelt Sinterklaas.

Waar moet dat geld dan vandaan komen? Kunnen we 2 zaken doen, of de zorg toeslag minderen met 25 euro pp of wellicht is het wel een idee om de BTW te verhogen. Of we lappen het gewoon even met zn allen, want we stonden allemaal te klappen om 20 uur toch?

Iemand anders geld uitgeven is altijd leuk, maar uiteindelijk is het een sigaar uit eigen doos.
Ontzettende stemmingmakerij van het kabinet. Vertellen ze dan ook even wat het PP kost om KLM te redden, Booking.com en dergelijke reuzen te steunen en wat het vorig jaar kostte om die leraren de zoveelste loonsverhoging te geven?

[ Voor 56% gewijzigd door LZ86 op 19-08-2020 12:05 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic