Nee dat niet maar je kan ze er wel van afleiden. Gok dat ze met deze cijfers rond de 1,2 liggen
Lijkt er op dat de mondkapjes toch ingevoerd gaan worden:
Het OMT komt morgen bijeen om opnieuw advies uit te brengen over het dragen van mondkapjes. Dit laat een woordvoerder van het RIVM zojuist weten. Of het advies deze week al openbaar zal worden, is nog onduidelijk. Dit vanwege reces in Den Haag.
— Servaas Hilgers (@ServaasHilgers) 27 juli 2020
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Als je de percentages van 2 weken op elkaar deelt krijg je de effectieve R waarde van die afgelopen week.mesa57 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:20:
Die percentages zijn niet de R waardes.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik zou zeker voor een advies zijn maar ik denk dat een verplichting dus de verkeerde effecten gaat hebben.gws24 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:22:
[Twitter]
Ook niet. Zegt alleen iets over hoe snel bij vermeende klachten mensen zich laten testen.TrailBlazer schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:22:
Nee dat niet maar je kan ze er wel van afleiden. Gok dat ze met deze cijfers rond de 1,2 liggen
alles kan off-topic
In België zijn de aanscherpingen inmiddels bekend gemaakt:
Strengere coronaregels in België wegens opleving virus https://www.nu.nl/coronav...egens-opleving-virus.html (via @NUnl)
In short:
- kleinere bubbel, nu naar 5 per maand
- alleen winkelen
- kleinere evenementen
- mondkapjes bij evenementen
Zal hier zomaar ook eens die kant op kunnen gaan.
Strengere coronaregels in België wegens opleving virus https://www.nu.nl/coronav...egens-opleving-virus.html (via @NUnl)
In short:
- alleen winkelen
- kleinere evenementen
gws24 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:22:
[Twitter]
(bron: https://www.rtlnieuws.nl/...men-gezond-leven-een-must )Mensen met overgewicht zouden een grotere kans hebben om ernstig ziek te worden van het virus. Minder overgewicht zou veel opnames op de intensive care kunnen voorkomen.
Stelling: in plaats dat de good-guys weer moeten leiden onder de bad-guys i.p.v. een mondkapjesplicht voor iedereen: moeten de mensen met overgewicht maar verplicht op dieet. Waarom moet iedereen zo'n ding gaan dragen i.p.v. de mensen die veel risico lopen vrijwel niets hoeven te doen aan het voorkomen van overmatige IC opnames? Ik vind dat die Boris Johnson daar wel een punt heeft. Kijk niet alleen naar wat het land voor jou kan doen maar kijk ook wat jij kan doen.
Ik vind dat het van twee kanten moeten komen: als wij allemaal zo'n ding dragen, dan mogen zij ook best iets terug doen bij het indammen van deze pandemie.
[ Voor 29% gewijzigd door CyberMania op 27-07-2020 17:46 ]
Sterker nog, het politieke wijzen gaat straks weer plaatsvinden. Die belgen gaan ons laksheid verwijten en dus komen hier ook symboolmaatregelen.MikeyMan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:39:
In short:
- alleen winkelen
- kleinere evenementen
alles kan off-topic
Het rivm gebruikt anders sinds begin juni deze getallen voor de berekening. Aantal ziekenhuis opnames is te laag namelijk.Ankona schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:27:
[...]
Ook niet. Zegt alleen iets over hoe snel bij vermeende klachten mensen zich laten testen.
En tegelijkertijd komen ze wel over de grens heen om te winkelen en een terrasje te pakken.Ankona schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:44:
[...]
Sterker nog, het politieke wijzen gaat straks weer plaatsvinden. Die belgen gaan ons laksheid verwijten en dus komen hier ook symboolmaatregelen.
Gaan hier ook steeds meer partijen roepen om meer actie. Net een interview met directeur van tweesteden ziekenhuis gelezen die zegt dat ze nog aan het bijkomen zijn van 1e golf.
Vind de regering ook dramatisch stil.. Doe dan iig een persconferentie met Rutte die weer ff streng is.
Vind de regering ook dramatisch stil.. Doe dan iig een persconferentie met Rutte die weer ff streng is.
Ja duh, de vorige keer hebben we er in Nederland ook helemaal niks aan gedaan.Ankona schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:44:
[...]
Sterker nog, het politieke wijzen gaat straks weer plaatsvinden. Die belgen gaan ons laksheid verwijten en dus komen hier ook symboolmaatregelen.
Persconferentie van Grapperhaus gemist woensdag? (YouTube: TERUGKIJKEN: Minister Grapperhaus over toegenomen coronabesmettingen)Basekid schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:55:
[...]
Was wel slecht dat het niet live werd uitgezonden op tv, bereik zal daardoor een stuk kleiner geweest zijn of in ieder geval minder effectief.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Wel gezien idd, maar zoals je al zegt was het niet live op tv. Dat geeft al aan hoe belangrijk het was toch?gws24 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:06:
[...]
Persconferentie van Grapperhaus gemist woensdag? (YouTube: TERUGKIJKEN: Minister Grapperhaus over toegenomen coronabesmettingen)
Was wel slecht dat het niet live werd uitgezonden op tv, bereik zal daardoor een stuk kleiner geweest zijn of in ieder geval minder effectief.
Maar is dat de fout van de regering of de omroepen, zowel publiek als commercieel? Geen idee hoe dat normaal werkt en of de regering wat af kan dwingen maar ik denk dat de media hier ook een steek hebben laten vallen.Basekid schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:16:
[...]
Wel gezien idd, maar zoals je al zegt was het niet live op tv. Dat geeft al aan hoe belangrijk het was toch?
Je verwoordt het misschien iets botter dan ik zou doen, maar ergens hebben we nu 3 maanden de tijd gehad waarin, op een brandbrief oid na, er geen enkele aandacht aan een gezond gewicht is gegeven, terwijl de grootste gedeelte van de IC bezoekers te zwaar was....CyberMania schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:40:
[...]
[...]
(bron: https://www.rtlnieuws.nl/...men-gezond-leven-een-must )
Stelling: in plaats dat de good-guys weer moeten leiden onder de bad-guys i.p.v. een mondkapjesplicht voor iedereen: moeten de mensen met overgewicht maar verplicht op dieet. Waarom moet iedereen zo'n ding gaan dragen i.p.v. de mensen die veel risico lopen vrijwel niets hoeven te doen aan het voorkomen van overmatige IC opnames? Ik vind dat die Boris Johnson daar wel een punt heeft. Kijk niet alleen naar wat het land voor jou kan doen maar kijk ook wat jij kan doen.
Ik vind dat het van twee kanten moeten komen: als wij allemaal zo'n ding dragen, dan mogen zij ook best iets terug doen bij het indammen van deze pandemie.
Dat weet ik niet, maar ik ben wel heel benieuwd naar het advies en of dat, net als alle andere keren, uitlekt, zodat de politiek nog een nuance kan aanbrengen obv de opinie in Nederland. We zullen zien.gws24 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:22:
[Twitter]
Dit aankondigen van het overleg van morgen is imo gewoon de eerste stap in het lekken en het masseren van de publieke opinieZieMaar! schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:26:
[...]
Dat weet ik niet, maar ik ben wel heel benieuwd naar het advies en of dat, net als alle andere keren, uitlekt, zodat de politiek nog een nuance kan aanbrengen obv de opinie in Nederland. We zullen zien.
Dat denk ik ook, daarom zal het vast ook lekken naar de pers.gws24 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:44:
[...]
Dit aankondigen van het overleg van morgen is imo gewoon de eerste stap in het lekken en het masseren van de publieke opinie. Dit 'spel' hebben we bij de meeste genomen maatregelen gezien, het is alleen nog de vraag hoever de maatregel gaat zijn denk ik.
En ook bij een advies in lijn met het laatste advies lijkt me de publieke druk dermate hoog, dat het kabinet misschien net als met de scholen het advies weer aan zijn laars lapt.
En dan vervolgens gaan lopen mopperen dat mensen geen mondkapjes dragen wanneer ze dat wel "aangeraden" of verplicht wordt zeker?ZieMaar! schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:51:
[...]
Dat denk ik ook, daarom zal het vast ook lekken naar de pers.
En ook bij een advies in lijn met het laatste advies lijkt me de publieke druk dermate hoog, dat het kabinet misschien net als met de scholen het advies weer aan zijn laars lapt.
Dat deden ze bij het duitse tankstation ook toen mijn schoonbroer daar per ongeluk zonder mondkapje naar binnen liep. Lijkt wel of ze de oorlog nog steeds niet vergeten zijn zei hij, zo werd hij uitgescholden.
Ik vind het best logisch (en prima) dat overheden nu ook mondkapjes uitproberen als (gerichte) maatregel, zelfs al is de precieze effectiviteit daarvan onzeker. Er is nu toch een paar weken de tijd om het uit te proberen, vóórdat de sowieso effectieve maar drastischere maatregelen weer nodig zijn.
De verspreiding neemt toe en zonder maatregelen zal de zorg uiteindelijk wéér overbelast raken en de economie wéér grotendeels stilvallen. Je moet toch wat als overheid. Maar elke maatregel is problematisch en krijgt weerstand. Er zijn geen makkelijke oplossingen.
Ja, Nederland en andere landen kregen de verspreiding onder controle zonder mondkapjesplicht, dus ze zijn niet per se nodig. We hebben bewezen dat het platleggen van de horeca, scholen, gewone zorg, contactberoepen, sport, pretparken, enzovoorts, ook wel werkt! ………
Ik zie mondkapjes vooral als een poging om allerlei economische activiteiten in aangepaste vorm toch door te laten gaan. Aanpassen geeft minder weerstand dan verbieden. Als dan die mondkapjes niet genoeg helpen in een situatie, heb je tenminste alles geprobeerd om die activiteit niet te hoeven verbieden.
Hopelijk kan Nederland het een paar weken aankijken of we de verspreiding genoeg indammen met de andere maatregelen die we al uitproberen. Samen met onze hopelijk verhoogde waakzaamheid en betere gedrag nu.
De verspreiding neemt toe en zonder maatregelen zal de zorg uiteindelijk wéér overbelast raken en de economie wéér grotendeels stilvallen. Je moet toch wat als overheid. Maar elke maatregel is problematisch en krijgt weerstand. Er zijn geen makkelijke oplossingen.
Ja, Nederland en andere landen kregen de verspreiding onder controle zonder mondkapjesplicht, dus ze zijn niet per se nodig. We hebben bewezen dat het platleggen van de horeca, scholen, gewone zorg, contactberoepen, sport, pretparken, enzovoorts, ook wel werkt! ………

Ik zie mondkapjes vooral als een poging om allerlei economische activiteiten in aangepaste vorm toch door te laten gaan. Aanpassen geeft minder weerstand dan verbieden. Als dan die mondkapjes niet genoeg helpen in een situatie, heb je tenminste alles geprobeerd om die activiteit niet te hoeven verbieden.
Hopelijk kan Nederland het een paar weken aankijken of we de verspreiding genoeg indammen met de andere maatregelen die we al uitproberen. Samen met onze hopelijk verhoogde waakzaamheid en betere gedrag nu.
@Artjuh vervelende is alleen dat je deze maatregel, zelfs als het niet werkt, onmogelijk nog terug te draaien lijkt.
Net als alle andere maatregelen die genomen zijn?? Ik zie niet in waarom dit niet terug te draaien zou zijn. Puur een kwestie van kijken wat de impact is. Als die impact zeer klein is maak je van de plicht een aanbeveling en binnen de kortste keren zijn ze weer van het straatbeeld verdwenen.MikeyMan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:18:
@Artjuh vervelende is alleen dat je deze maatregel, zelfs als het niet werkt, onmogelijk nog terug te draaien lijkt.
Ik ben het dus met @Artjuh eens dat dit vooral een poging is om te voorkomen dat er strengere maatregelen nodig zijn. Het is ten slotte duidelijk dat we weer iets moeten doen om te voorkomen dat het virus zich weer teveel verspreid.
[removed]
Verplicht op dieet... oké, en wat gebeurt er als iemand zich niet aan dat verplichte dieet houdt? Als daar sancties aan verbonden zijn, zoals een hogere premie zorgverzekering of achteraan aansluiten in het ziekenhuis, is een principiële grens overschreden. Tot nu toe is het namelijk zo dat IEDERE Nederlander recht heeft op gezondheidszorg tegen dezelfde voorwaarden, ongeacht zijn gedrag (roken, alcohol, sporten, vraatzucht). Dat is het fundament van de Nederlandse gezondheidszorg, en dat zou dan onderuit geschoffeld worden. Je begrijpt dat ik mordicus tegen ben, gezien de niet te overziene consequenties wanneer de overheid gaat bepalen hoeveel zorg ik op basis van mijn al dan niet verantwoorde gedrag mag krijgen.CyberMania schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:40:
Ja dat is de theorie. Je hoort de geluiden over 'de overheid wil ons dood hebben' alweer ontstaanredwing schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:45:
[...]
Net als alle andere maatregelen die genomen zijn?? Ik zie niet in waarom dit niet terug te draaien zou zijn. Puur een kwestie van kijken wat de impact is. Als die impact zeer klein is maak je van de plicht een aanbeveling en binnen de kortste keren zijn ze weer van het straatbeeld verdwenen.

Misschien juist andersom draaien door een gezonde levensstijl te 'belonen' door een lagere premie, of andere voordelen (sportschool abo deels vergoeden oid). Het is niet zo dat die trend niet al is ingezet met het vergoeden van stoppen-met-roken trainingen enzo.prijk schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:53:
[...]
Verplicht op dieet... oké, en wat gebeurt er als iemand zich niet aan dat verplichte dieet houdt? Als daar sancties aan verbonden zijn, zoals een hogere premie zorgverzekering of achteraan aansluiten in het ziekenhuis, is een principiële grens overschreden. Tot nu toe is het namelijk zo dat IEDERE Nederlander recht heeft op gezondheidszorg tegen dezelfde voorwaarden, ongeacht zijn gedrag (roken, alcohol, sporten, vraatzucht). Dat is het fundament van de Nederlandse gezondheidszorg, en dat zou dan onderuit geschoffeld worden. Je begrijpt dat ik mordicus tegen ben, gezien de niet te overziene consequenties wanneer de overheid gaat bepalen hoeveel zorg ik op basis van mijn al dan niet verantwoorde gedrag mag krijgen.
Nee dat zeker niet (en dat is weer een hele andere discussie die off-topic gaat). Ik wil alleen maar zeggen: de maatregelen treffen nu vrijwel iedereen. Gerichte maatregelen zijn efficiënter. Vooralsnog blijken mensen overgewicht een verhoogd risico te lopen en extra IC opnames te veroorzaken ihkv Corona. Kijk ook naar maatregelen naar die doelgroep. Zij hebben ook een plicht te helpen bij het beheersbaar houden van de pandemie en de belasting op de zorg. Het kan niet zo zijn dat zij de dans ontlopen terwijl anderen allemaal wel moeten inleveren (bijv. geen horeca eerst). Iedereen moet z'n steentje bijdragen, dus als blijkt dat overgewicht een belangrijk risico vormt mag je ook van die groep verwachten dat ze hun gedrag aanpassen en gaan afvallen.prijk schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:53:
[...]
Verplicht op dieet... oké, en wat gebeurt er als iemand zich niet aan dat verplichte dieet houdt? Als daar sancties aan verbonden zijn, zoals een hogere premie zorgverzekering of achteraan aansluiten in het ziekenhuis, is een principiële grens overschreden. Tot nu toe is het namelijk zo dat IEDERE Nederlander recht heeft op gezondheidszorg tegen dezelfde voorwaarden, ongeacht zijn gedrag (roken, alcohol, sporten, vraatzucht). Dat is het fundament van de Nederlandse gezondheidszorg, en dat zou dan onderuit geschoffeld worden. Je begrijpt dat ik mordicus tegen ben, gezien de niet te overziene consequenties wanneer de overheid gaat bepalen hoeveel zorg ik op basis van mijn al dan niet verantwoorde gedrag mag krijgen.
bronUit recent onderzoek blijkt dat 77 procent van de coronapatiënten die in Nederland op de intensive care belandde, met overgewicht kampte.
Ongeveer de helft van de Nederlanders is te dik, zo’n 15 procent van de bevolking heeft obesitas. ,,Bij mensen met overgewicht werkt het immuunsysteem minder goed’’, zegt Van Rossum. ,,De hormoonbalans is verstoord, waardoor het coronavirus minder goed kan worden bestreden. Het is schrikbarend om te zien hoeveel mensen met overgewicht ernstig ziek worden door corona.’’
Het kan echt niet zo zijn dat heel Nederland hun gedrag moet aanpassen (ook al val je totaal niet in de risicogroepen) en mensen met een flink overgewicht niet ook wat extra's mag worden gevraagd in de strijd tegen dit virus en de belasting op de zorg. Maar natuurlijk heeft iedereen recht op zorg etc en premiedifferentiatie lijkt al snel tot discriminatie (bijv. mensen onderaan de samenleving hebben meer stress dus sneller ongezond leven etc) dus dat moeten we niet doen; maar je mag wel een moreel appel op ze doen meer te doen zonder direct sancties.
[ Voor 37% gewijzigd door CyberMania op 27-07-2020 23:58 ]
Maar sportschool is nu juist een extra risico op covid. Als je naar de sportschool gaat dan geen plekje in het ziekenhuis._Hades_ schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:39:
[...]
Misschien juist andersom draaien door een gezonde levensstijl te 'belonen' door een lagere premie, of andere voordelen (sportschool abo deels vergoeden oid). Het is niet zo dat die trend niet al is ingezet met het vergoeden van stoppen-met-roken trainingen enzo.
Het is niet zo makkelijk als het lijkt. Ik heb ook een sportschool abbo maar doe het voorlopig even met de gewichten thuis en fietsen
Kijk je echt naar de risico's, dan moet je 60 plussers ophokken en met name nog 80 plussers. Dat is de risicogroep. De rest loopt nauwelijks een risico, kilootje teveel of niet. De jonge uitzonderingen die we hebben gehad zijn eerder te wijten aan onderliggende ziektes en/of genetische defecten in het immuunsysteem. Afgelopen zaterdag was een tenenkrommende discussie bezig bij NPO2 waarbij factfree met statistieken strooien hoogtij vierde. Zo werden alle ongeteste overleden verzorgingshuisbewoners onder Corona geschaard, terwijl er eerder sprake was van wegkwijnen.CyberMania schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:48:
[...]
Nee dat zeker niet (en dat is weer een hele andere discussie die off-topic gaat). Ik wil alleen maar zeggen: de maatregelen treffen nu vrijwel iedereen. Gerichte maatregelen zijn efficiënter. Vooralsnog blijken mensen overgewicht een verhoogd risico te lopen en extra IC opnames te veroorzaken ihkv Corona. Kijk ook naar maatregelen naar die doelgroep. Zij hebben ook een plicht te helpen bij het beheersbaar houden van de pandemie en de belasting op de zorg. Het kan niet zo zijn dat zij de dans ontlopen terwijl anderen allemaal wel moeten inleveren (bijv. geen horeca eerst). Iedereen moet z'n steentje bijdragen, dus als blijkt dat overgewicht een belangrijk risico vormt mag je ook van die groep verwachten dat ze hun gedrag aanpassen en gaan afvallen.
[...]
bron
Het kan echt niet zo zijn dat heel Nederland hun gedrag moet aanpassen (ook al val je totaal niet in de risicogroepen) en mensen met een flink overgewicht niet ook wat extra's mag worden gevraagd in de strijd tegen dit virus en de belasting op de zorg. Maar natuurlijk heeft iedereen recht op zorg etc en premiedifferentiatie lijkt al snel tot discriminatie (bijv. mensen onderaan de samenleving hebben meer stress dus sneller ongezond leven etc) dus dat moeten we niet doen; maar je mag wel een moreel appel op ze doen meer te doen zonder direct sancties.
Maar goed, ik lees nu dat Antwerpen een avondklok(!) krijgt van 23.30 tot 6.00 behalve voor werk en ziekenhuis. Slaan we nu niet extreem door met alles? De verplichte muilkorf is wel het laatste waar ik op zit te wachten en zal mijn gedrag meer aanpassen. We doen alles maar na wat andere landen doen en net als met de scholen krijgen we de volgende zinloze maatregelen opgelegd.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Waarom zou dat niet zo kunnen zijn? Wat jij voorstelt is pure discriminatie, als mensen met overgewicht zich netjes aan de regels houden, dus exact zoveel/weinig doen als ieder ander is het toch prima?CyberMania schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:48:
.... dus als blijkt dat overgewicht een belangrijk risico vormt mag je ook van die groep verwachten dat ze hun gedrag aanpassen en gaan afvallen.
[...]
Wat niet wegneemt dat overgewicht een gigantisch maatschappeljk probleem is. En zeker niet alleen in relatie tot corona. Alleen is de oplossing "val af" echt een stuk makkelijker gezegd dan gedaan, helemaal op de "korte" termijn, als het al lukt zal dit voor velen een (meer)jaren plan zijn. Misschien komt er nu meer aandacht voor de overgewichts epidemi, wordt het probleem niet meer doodgezwegen onder maatschappelijke en commerciele druk en wordt het normaler om aandacht voor je gewicht te hebben, want het is imho dood en dood zonde dat potentieel gezonde mensen zichzelf letterlijk kapot eten. Maar daar zijn zoveel stappen voor nodig van opvoeding tot welke voeding het meest toegankelijk is tot toegang tot sportfaciliteiten tot bewustzijn dat overgewicht niet langer (het nieuwe) normaal is.
[ Voor 4% gewijzigd door Norjee op 28-07-2020 00:54 ]
Dat hangt van de precieze maatregel af, als dat al een probleem zou zijn. Welke probleemsituatie zie je dan voor je? Dat we uiteindelijk wéér in een slimme lockdown zitten, maar dan óók nog eens boodschappen moeten doen met mondkapjes op?MikeyMan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:18:
Ik zag het zo. Als je al mondkapjes verplicht, is dat voor te drukke situaties waar men niet genoeg afstand kan of wil bewaren via andere maatregelen. Werken de maatregelen niet genoeg? Dan is het terugdraaien van die gerichte mondkapjesplicht een non-issue omdat je die hele situatie toch moet beëindigen.
[ Voor 12% gewijzigd door Artjuh op 28-07-2020 01:26 ]
Overgewicht bestrijd je niet in de sportschool, maar in de keuken. Sporten is gezond en het kan zeker een bijdrage leveren, maar als er niets aan het eetpatroon wordt gedaan, gaat dat 3x uurtje steppen in de week ook geen potten breken.Indoubt schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:26:
Maar sportschool is nu juist een extra risico op covid. Als je naar de sportschool gaat dan geen plekje in het ziekenhuis.
Het is niet zo makkelijk als het lijkt. Ik heb ook een sportschool abbo maar doe het voorlopig even met de gewichten thuis en fietsen
Hef dan extra belasting op ongezonde voeding en subsidie op gezonde voeding. En geef voorlichting. Ik kijk niet veel reguliere tv, maar ik ben zover ik weet nog geen spotjes tegengekomen tegen ongezonde voeding. Belangrijk ook dat fabrikanten meer kwaliteitseisen opgelegd krijgen.
Dat komt omdat het veel lucratiever is om spotjes die pro ongezonde voeding zijn uit te zendenLA-384 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:01:
Ik kijk niet veel reguliere tv, maar ik ben zover ik weet nog geen spotjes tegengekomen tegen ongezonde voeding. Belangrijk ook dat fabrikanten meer kwaliteitseisen opgelegd krijgen.
Ja dat ook, maar eigenlijk vooral een veel verdere groeiend anti overheids sentiment. Heb het idee dat er nog veel spastischer wordt gedaan over die mondkapjes dan over de rest.Artjuh schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 01:26:
[...]
Dat hangt van de precieze maatregel af, als dat al een probleem zou zijn. Welke probleemsituatie zie je dan voor je? Dat we uiteindelijk wéér in een slimme lockdown zitten, maar dan óók nog eens boodschappen moeten doen met mondkapjes op?
Je bestrijdt overgewicht ook niet in de keuken en het is niet zo simpel als even een sportschool abonnementje kopen.LA-384 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:01:
[...]
Overgewicht bestrijd je niet in de sportschool, maar in de keuken. Sporten is gezond en het kan zeker een bijdrage leveren, maar als er niets aan het eetpatroon wordt gedaan, gaat dat 3x uurtje steppen in de week ook geen potten breken.
Hef dan extra belasting op ongezonde voeding en subsidie op gezonde voeding. En geef voorlichting. Ik kijk niet veel reguliere tv, maar ik ben zover ik weet nog geen spotjes tegengekomen tegen ongezonde voeding. Belangrijk ook dat fabrikanten meer kwaliteitseisen opgelegd krijgen.
Eten en sportschool zijn ondersteunend maar de verandering zit in de leefstijl. De auto vaker laten staan en waar het kan met de fiets boodschappen doen en naar het werk. Niet een keer in de week met een strak pakje wat oefeningen doen in een sportschool, zoek een sport die je motiveert en waarvoor je naast wedstrijden nog een of twee keer per week gaat trainen plus ter ondersteuning nog een paar keer gaat hardlopen/fietsen/zwemmen/krachttraining.
En wat betreft het eten. Eet gewoon goed en genoeg. Als je meer gaat bewegen heb je meer nodig. Afvallen begint ook meestal met zwaarder worden, spieren wegen meer dan vet en zonder spieren kun je geen vet verbranden.
Stimuleer dus vooral een gezonde leefstijl met veel bewegen. De hele week door. Een uurtje per week sportschool doet niets, dat ondersteunt alleen.
alles kan off-topic
Ik moet zeggen dat met name die bubbel me opvalt. Punten 2 is hier al (in B is met onbekend).MikeyMan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:39:
In short:
- alleen winkelen
- kleinere evenementen
Een bubbel van 15 mensen per week? Serieus, dan kan je toch net zo goed stoppen met maatregelen?
Hebben we inmiddels al een analyse gezien van de IC populatie? Obesitas lijkt een factor te zijn, maar zelfs destijds was niet geheel duidelijk welke mate ervan bedoeld werd.ZieMaar! schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:26:
[...]
Je verwoordt het misschien iets botter dan ik zou doen, maar ergens hebben we nu 3 maanden de tijd gehad waarin, op een brandbrief oid na, er geen enkele aandacht aan een gezond gewicht is gegeven, terwijl de grootste gedeelte van de IC bezoekers te zwaar was....
@Artjuh Mondkapjes zijn elders ook altijd geïntroduceerd bovenop verregaande maatregelen; dan wel in de afbouwfase van die maatregelen. Die link die je legt naar het al dan niet door kunnen zetten van economische activiteiten volgt daar niet uit.
Als iemand die veel is afgevallen, heb ik daar een uitgesproken mening over. Ik zou het echter vreemd vinden wel obesitas aan te spreken, maar andere open deuren zoals roken en drank dan niet mee te nemen.
[ Voor 6% gewijzigd door ijdod op 28-07-2020 08:37 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
@ijdod ik weet niet of ze in België ook voor thuiswerken gaan, maar in een normale werkweek op kantoor zie ik denk ik een veelvoud van die 15 per week. Dus in die zin is het wel een beperking.
Dat alleen winkelen is hier ook totaal los gelaten. Terwijl dat wel een sterke is denk ik. Bij de Hornbach kwam je nieteens de parkeerplaats op met meer dan 1.
Dat alleen winkelen is hier ook totaal los gelaten. Terwijl dat wel een sterke is denk ik. Bij de Hornbach kwam je nieteens de parkeerplaats op met meer dan 1.
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2020 08:39 ]
@MikeyMan Het zal van de definitie van die bubbel afhangen. Ik interpreteerde het als 'mensen met wie je niet de anderhalve meter hoeft te houden'. Ik geef toe het niet verder te hebben opgezocht Edit: opgezocht, ja dus.
Dat aantal was een grote verruiming destijds, dus dat zal ook niet gericht zijn op de werksituatie.
Dat aantal was een grote verruiming destijds, dus dat zal ook niet gericht zijn op de werksituatie.
[ Voor 26% gewijzigd door ijdod op 28-07-2020 08:54 ]
ik zou echter uitkijken met het wegzetten van zwaardere mensen en mensen met een wat slechtere levensstijl alleen vatbaar zijn voor een snellere kans op besmetting.
Heb genoeg interviews met (buitenlandse) medici voorbij zien komen als ook artikelen waar ook genoeg jonge fitte mensen tussen 20-45 besmet raakte.
Zelfs een keer een interview met Dr. Fauci (zo'n beetje DE expert op het gebied van dit virus) gezien dat hij sterk het idee had dat fitte jongere mensen denken/dachten soort van 'immortal' te zijn voor covid-19.
En wat ga je dan dus krijgen; ''mwaaa, ik ben jong..fit..gezonde levensstijl, wat kan mij nou overkomen!?'' en dus: ''nee, de regels (als 1,5 mtr afstand) gelden niet voor mij als , maar voor de wat zwaardere mensen met ongezonde levensstijl''.
Heb genoeg interviews met (buitenlandse) medici voorbij zien komen als ook artikelen waar ook genoeg jonge fitte mensen tussen 20-45 besmet raakte.
Zelfs een keer een interview met Dr. Fauci (zo'n beetje DE expert op het gebied van dit virus) gezien dat hij sterk het idee had dat fitte jongere mensen denken/dachten soort van 'immortal' te zijn voor covid-19.
En wat ga je dan dus krijgen; ''mwaaa, ik ben jong..fit..gezonde levensstijl, wat kan mij nou overkomen!?'' en dus: ''nee, de regels (als 1,5 mtr afstand) gelden niet voor mij als , maar voor de wat zwaardere mensen met ongezonde levensstijl''.
@Geert1976 Fauci is een gerenommeerd viroloog, dat vooropgesteld, maar is hij 'de expert'?
oke, wellicht niet DE enige, maar one of the few met een zeer indrukwekkende C.V.ijdod schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:54:
@Geert1976 Fauci is een gerenommeerd viroloog, dat vooropgesteld, maar is hij 'de expert'?
maar goed, de positie van Fauci was niet écht de kern van mijn bericht
Komt dat misschien doordat mondkapjes een direct zichtbare maatregel is die opgelegd wordt vanuit de overheid, en eentje die niet direct (aantoonbaar) effect heeft behalve een psychologisch effect?MikeyMan schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:31:
[...]
Ja dat ook, maar eigenlijk vooral een veel verdere groeiend anti overheids sentiment. Heb het idee dat er nog veel spastischer wordt gedaan over die mondkapjes dan over de rest.
De overheid had ons net zo goed kunnen verplichten een T-shirt te dragen met "HOUD 1,5 METER AFSTAND" er op gedrukt, daar was net zo goed weerstand tegen gekomen denk ik.
Het gaat er meer om dat zwaarlijvige personen eerder zware complicaties krijgen als gevolg van een besmetting (beademing, IC, dood), niet zozeer dat ze sneller besmet raken.Geert1976 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:52:
ik zou echter uitkijken met het wegzetten van zwaardere mensen en mensen met een wat slechtere levensstijl alleen vatbaar zijn voor een snellere kans op besmetting.
I'd wear it, zeker met een iets pakkender tekst.Stoney3K schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:57:
[...]
Komt dat misschien doordat mondkapjes een direct zichtbare maatregel is die opgelegd wordt vanuit de overheid, en eentje die niet direct (aantoonbaar) effect heeft behalve een psychologisch effect?
De overheid had ons net zo goed kunnen verplichten een T-shirt te dragen met "HOUD 1,5 METER AFSTAND" er op gedrukt, daar was net zo goed weerstand tegen gekomen denk ik.
Overgewicht is uiteraard goed om te bestrijden, niets mis met aandacht voor gezonde voeding en beweging.
Maar als alternatief voor andere maatregelen heeft het geen enkel nut natuurlijk. Als het al lastig is om mensen in openbare ruimtes afstand te laten houden, hoe ga je mensen dan zover krijgen achter hun voordeur meer te bewegen/minder te eten en dat ook op langere termijn vol te houden?
Bovendien verlaag je door tegen obesitas te strijden alleen de risico's voor obesitaspatienten. Voor mensen op leeftijd of bv met een longaandoening is het virus nog steeds even gevaarlijk.
Nogmaals, niets mis met strijden tegen overgewicht. Maar het kan nooit een hoofddoel of alternatief voor andere maatregelen zijn in de strijd tegen corona.
Maar als alternatief voor andere maatregelen heeft het geen enkel nut natuurlijk. Als het al lastig is om mensen in openbare ruimtes afstand te laten houden, hoe ga je mensen dan zover krijgen achter hun voordeur meer te bewegen/minder te eten en dat ook op langere termijn vol te houden?
Bovendien verlaag je door tegen obesitas te strijden alleen de risico's voor obesitaspatienten. Voor mensen op leeftijd of bv met een longaandoening is het virus nog steeds even gevaarlijk.
Nogmaals, niets mis met strijden tegen overgewicht. Maar het kan nooit een hoofddoel of alternatief voor andere maatregelen zijn in de strijd tegen corona.
Niet als alternatief, absoluut niet, maar gisteren zag ik weer cijfers voorbij komen dat 77% van de mensen op de IC overgewicht had. Natuurlijk betekent correlatie niet direct causaliteit, maar kijkend naar de algemene gezondheid van Nederlanders, dan zie je de trend dat we steeds zwaarder worden, minder bewegen etcetera.
Zou het nu niet het momentum zijn om volle aandacht op een gezondere levensstijl (inclusief roken, drinken, voeding en bewegen) te richten? Voor mensen die niet roken, gezond eten en veel bewegen en slechts af en toe drinken, lijkt dit heel simpel, maar volgens mij denkt die groep vaak wat simpel over stoppen met roken, gezond eten en meer sporten. Ik zit gelukkig in de goede groep, maar probeer me wel te beseffen dat de strijd tegen ongezond eten voor veel mensen lastig is.
Als we de trend rondom overgewicht kunnen keren, met Corona als aanleiding, dan is dat denk ik op de langere termijn een heel goed idee, zowel voor de gezondheid van mensen als voor de zorg (en de betaalbaarheid daarvan).
Maar dan moeten we zeker wel iets anders doen dan alleen maar zeggen:"eet gezond en beweeg".
Zou het nu niet het momentum zijn om volle aandacht op een gezondere levensstijl (inclusief roken, drinken, voeding en bewegen) te richten? Voor mensen die niet roken, gezond eten en veel bewegen en slechts af en toe drinken, lijkt dit heel simpel, maar volgens mij denkt die groep vaak wat simpel over stoppen met roken, gezond eten en meer sporten. Ik zit gelukkig in de goede groep, maar probeer me wel te beseffen dat de strijd tegen ongezond eten voor veel mensen lastig is.
Als we de trend rondom overgewicht kunnen keren, met Corona als aanleiding, dan is dat denk ik op de langere termijn een heel goed idee, zowel voor de gezondheid van mensen als voor de zorg (en de betaalbaarheid daarvan).
Maar dan moeten we zeker wel iets anders doen dan alleen maar zeggen:"eet gezond en beweeg".
Hartstikke met je eens. Ik zit ook in de goede groep ( lees, 24 jaar, 70 kg en 180 cm) beweeg elke dag blabla, niet relevantZieMaar! schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:55:
Niet als alternatief, absoluut niet, maar gisteren zag ik weer cijfers voorbij komen dat 77% van de mensen op de IC overgewicht had. Natuurlijk betekent correlatie niet direct causaliteit, maar kijkend naar de algemene gezondheid van Nederlanders, dan zie je de trend dat we steeds zwaarder worden, minder bewegen etcetera.
Realiseer wel dat mensen met minder inkomen vaak niet gezond kunnen leven doordat gezond eten vaak duurder is als ongezond eten. Wat me dan wel weer opvalt is dat er een pot shag op tafel staat van €15 maar er geen boterham gesmeerd kan worden, maar ja anders discussie..
Vaak zien mensen het te laat, overgewicht. Dan moet er al iets gebeurd zijn willen ze af gaan vallen. Ik ben het helemaal met je eens , alleen de mens moet het zelf doen.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Vind de 77% lastig te plaatsen zonder te weten wat het reguliere percentage was in pre-corona tijden. Het breken van de trend lijkt me, hoe geweldig dan ook, een illusie. We zitten al sinds 90 in de lift naar de 50% van bevolking met overgewicht.ZieMaar! schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:55:
Ik snap iets nog niet: 'bij klachten, blijf je thuis'. De kans dat je asymptomatisch bent en het virus overdraagt is volgens mij vele malen kleiner dan bij echte Coronazieken met dikke klachten. Dus zelfs hoe gaat een mondjeskapjesplicht daar precies tegen helpen? Als je niest, hoest, koorts etc hebt blijf je gewoon thuis. Daar moeten we op hameren. Dat de 1,5 meter dan niet altijd wordt gehandhaafd is helemaal niet zo erg als mensen weer gaan luisteren en met klachten thuis blijven. We gaan nu steeds meer het een door het ander vervangen en dan is het einde zoek: (a) bij klachten blijf je thuis, (b) voor het geval dat: 1,5 meter afstand houden en nu hoeven a+b eigenlijk al niet meer (geen nadruk kennelijk op) en moeten we allemaal (c) een mondkapje gaan dragen. Maar nee eigenlijk is minder dan 1,5 meter helemaal niet zo erg. Mensen met klachten horen gewoon thuis te zijn en dan kan je eigenlijk weinig gebeuren. Laten we vooral a en b harder handhaven ipv steeds verder afsukkelen. Want mensen met klachten raken ook nog steeds allerlei dingen aan.
Bron: World Health OrganizationAsymptomatic transmission refers to transmission of the virus from a person, who does not develop symptoms. There are few reports of laboratory-confirmed cases who are truly asymptomatic, and to date, there has been no documented asymptomatic transmission
[ Voor 57% gewijzigd door CyberMania op 28-07-2020 10:44 ]
Dat is de theorie. In de praktijk? Mwah...CyberMania schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:40:
Ik snap iets nog niet: 'bij klachten, blijf je thuis'.
Dat is natuurlijk ook een beetje een Nederlandse houding van 'stel je niet aan', en heel veel klachten van COVID-19 zijn van die enorm algemene kwaaltjes. Mensen moeten behoorlijk omdenken als ze al sinds jaar en dag geleerd zijn om niet thuis te blijven als ze een beetje keelpijn hebben en verder niets -- want daarmee kon je je op school ook niet ziek melden.CyberMania schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:40:
Dat de 1,5 meter niet altijd wordt gehandhaafd is dan helemaal niet zo erg als mensen weer gaan luisteren en met klachten thuis blijven.
Lekker simpel. Maar zijn symptomen als hoesten en niezen wel klachten? Wat denk je van hooikoorts patienten? Moeten die elke zonnige dag dan maar thuis blijven? Zelf heb ik dat ik me vrij vaak een beetje verslik, ik hoest dus regelmatig. Mag ik dan ook nooit meer mijn huis uit?CyberMania schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:40:
Ik snap iets nog niet: 'bij klachten, blijf je thuis'. De kans dat je asymptomatisch bent en het virus overdraagt is volgens mij vele malen kleiner dan bij echte Coronazieken met dikke klachten. Dus zelfs hoe gaat een mondjeskapjesplicht daar precies tegen helpen? Als je niest, hoest, koorts etc hebt blijf je gewoon thuis. Daar moeten we op hameren. Dat de 1,5 meter dan niet altijd wordt gehandhaafd is helemaal niet zo erg als mensen weer gaan luisteren en met klachten thuis blijven. We gaan nu steeds meer het een door het ander vervangen en dan is het einde zoek: (a) bij klachten blijf je thuis, (b) voor het geval dat: 1,5 meter afstand houden en nu hoeven a+b eigenlijk al niet meer (geen nadruk kennelijk op) en moeten we allemaal (c) een mondkapje gaan dragen. Maar nee eigenlijk is minder dan 1,5 meter helemaal niet zo erg. Mensen met klachten horen gewoon thuis te zijn en dan kan je eigenlijk weinig gebeuren. Laten we vooral a en b harder handhaven ipv steeds verder afsukkelen. Want mensen met klachten raken ook nog steeds allerlei dingen aan.
[...]
Bron: World Health Organization
Ik vind die regel dus juist heel slecht. Het zijn symptomen die amper iets zeggen over de kans dat iemand besmet is met corona maar maken wel dat mensen zich ongemakkelijk/bezwaard voelen of geweigerd gaan worden.
alles kan off-topic
Dan laat je je testen en als het met die klachten geen Corona is kan je dus na 24/48 uur al weer de straat op.Ankona schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:49:
[...]
Lekker simpel. Maar zijn symptomen als hoesten en niezen wel klachten? Wat denk je van hooikoorts patienten? Moeten die elke zonnige dag dan maar thuis blijven? Zelf heb ik dat ik me vrij vaak een beetje verslik, ik hoest dus regelmatig. Mag ik dan ook nooit meer mijn huis uit?
Ik vind die regel dus juist heel slecht. Het zijn symptomen die amper iets zeggen over de kans dat iemand besmet is met corona maar maken wel dat mensen zich ongemakkelijk/bezwaard voelen of geweigerd gaan worden.
En dan heb je onderweg naar buiten een niesbui van de hooikoorts en begint de hele cyclus weer van voren af aan. Je snapt hoop ik waarom dat niet helemaal werkt?CyberMania schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:52:
[...]
Dan laat je je testen en als het met die klachten geen Corona is kan je dus na 24/48 uur al weer de straat op.
Waarom? die "klachten" zijn niet nieuw en verdwijnen niet met testen. Voegt dus niets toe, alleen maar poppenkast. Kan ik dus elke dag me laten testen als ik het leuk zou vinden om mee te spelen.CyberMania schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:52:
[...]
Dan laat je je testen en als het met die klachten geen Corona is kan je dus na 24/48 uur al weer de straat op.
Ik laat die show wel aan me voorbij gaan.
alles kan off-topic
Mijn familie (met twee bevestigde cases enkele maanden geleden) is weer best laks aan het worden wat betreft social distancing.
Aankomend weekend zullen naar verwachting veel mensen vrienden en familie bezoeken in verband met offerfeest. Gaat leuk worden...
Aankomend weekend zullen naar verwachting veel mensen vrienden en familie bezoeken in verband met offerfeest. Gaat leuk worden...

Daar maak ik me eerlijk gezegd ook meer zorgen over dan dat hele theater rondom mondkapjes.sylvesterrr schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:55:
Geldt trouwens straks ook voor kerstmis en nieuwjaar...
Ik denk dat jij zelf wel kunt inschatten of jouw hoesten door het verslikken komt of iets anders. Als je ook hoest buiten het verslikken om, dan zou ik me laten testen.Ankona schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:49:
[...]
Lekker simpel. Maar zijn symptomen als hoesten en niezen wel klachten? Wat denk je van hooikoorts patienten? Moeten die elke zonnige dag dan maar thuis blijven? Zelf heb ik dat ik me vrij vaak een beetje verslik, ik hoest dus regelmatig. Mag ik dan ook nooit meer mijn huis uit?
Een hooikoorts patiënt is een ander verhaal, en dat is inderdaad lastig.
Roker? Astma-patiënt? Moeten die zich ook eindeloos laten testen, want het hoestje kan óók door corona komen?autje schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:57:
[...]
Als je ook hoest buiten het verslikken om, dan zou ik me laten testen.
https://m.hln.be/in-de-bu...en-vanaf-23-uur~a58b6c17/
Hele provincie Antwerpen een avondklok. Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is of het ook voor de snelwegen geldt. Mag je na een dagje uit in bijv. Zuid/Oost België of Luxemburg nog terug naar Nederland over de snelwegen van de provincie Antwerpen als het laat geworden is of moet je een andere route nemen na 23:30u? Als je er nog wel mag rijden, mag er langs de snelweg nog getankt worden?
Hele provincie Antwerpen een avondklok. Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is of het ook voor de snelwegen geldt. Mag je na een dagje uit in bijv. Zuid/Oost België of Luxemburg nog terug naar Nederland over de snelwegen van de provincie Antwerpen als het laat geworden is of moet je een andere route nemen na 23:30u? Als je er nog wel mag rijden, mag er langs de snelweg nog getankt worden?
Ook die kunnen over het algemeen goed inschatten of hun hoestje van het roken of de astma komt.Stoney3K schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:01:
[...]
Roker? Astma-patiënt? Moeten die zich ook eindeloos laten testen, want het hoestje kan óók door corona komen?
En als ze met COVID besmet zijn dan is het hoestje anders of wat? Je kan geen astma-hoestje hebben en daarmee toch anderen met corona besmetten? Want anders zou 'niezen' ook geen klacht zijn waarvoor testen noodzakelijk is, het is immers geen symptoom van corona.autje schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:04:
[...]
Ook die kunnen over het algemeen goed inschatten of hun hoestje van het roken of de astma komt.
Je doet die test immers om te kijken of je voor anderen besmettelijk bent.
Daar zit het punt nou net. Je ziet het ook aan de eerdere reactie op dit bericht. Je krijgt er sociale spanningen door doordat anderen menen het beter te weten en in te moeten grijpen.autje schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:57:
[...]
Ik denk dat jij zelf wel kunt inschatten of jouw hoesten door het verslikken komt of iets anders. Als je ook hoest buiten het verslikken om, dan zou ik me laten testen.
Een hooikoorts patiënt is een ander verhaal, en dat is inderdaad lastig.
Geld voor mij met zo af en toe een onschuldig hoestje (moet je eens in de winkel zien hoeveel mensen dan ineens opkijken) en heel veel andere mensen die onschuldig wat lopen te snotteren of kuchen.
alles kan off-topic
Ik heb zelf geen astma, maar volgens mij weten patiënten over het algemeen wel of het voor hen een atypisch hoestje is of niet. Natuurlijk is dit lastig en minder duidelijk dan voor mensen die dat niet hebben, maar dat is vooral aan de patiënten om in te schatten. Als ze zelf denken dat ze dat niet kunnen, dan inderdaad laten testen.Stoney3K schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:07:
[...]
En als ze met COVID besmet zijn dan is het hoestje anders of wat? Je kan geen astma-hoestje hebben en daarmee toch anderen met corona besmetten? Want anders zou 'niezen' ook geen klacht zijn waarvoor testen noodzakelijk is, het is immers geen symptoom van corona.
Je doet die test immers om te kijken of je voor anderen besmettelijk bent.
Laat ze. Ik zou me daar niet teveel van aantrekken. Het enige geweten wat belangrijk is is je eigen geweten.Ankona schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:09:
[...]
Daar zit het punt nou net. Je ziet het ook aan de eerdere reactie op dit bericht. Je krijgt er sociale spanningen door doordat anderen menen het beter te weten en in te moeten grijpen.
Geld voor mij met zo af en toe een onschuldig hoestje (moet je eens in de winkel zien hoeveel mensen dan ineens opkijken) en heel veel andere mensen die onschuldig wat lopen te snotteren of kuchen.
Dat maakt niet eens uit. Ook als je asymptomatisch bent dan kun je door je 'normale' hoesten en niezen het virus verspreiden.autje schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:10:
[...]
Ik heb zelf geen astma, maar volgens mij weten patiënten over het algemeen wel of het voor hen een atypisch hoestje is of niet.
Je test immers niet of je symptomen hebt maar of je besmettelijk bent. Dus als je dat heel strikt gaat nemen, dan zou iedereen die een hoestje of een niesje heeft, hoe onschuldig ook, zich moeten laten testen.
En sinds die test nu niet bepaald prettig is, samen met de onbereikbaarheid van de testlokaties voor mensen zonder auto, zorgt ervoor dat genoeg mensen dan denken 'laat maar zitten'.
Hmmm voor kerst wel ideaal. Mooi excuus om niet naar die verplichte familie poppenkasten te gaan. (ligt met name bij mijn snobistische schoonfamilie erg gevoelig)Stoney3K schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:56:
[...]
Geldt trouwens straks ook voor kerstmis en nieuwjaar...
alles kan off-topic
Ik heb zelf astma en ook last van allergiëen. Dus ben vaker verkouden, inmiddels ook al twee keer laten testen. Ik ben verder jong en gezond, dus geen idee hoe mijn lichaam reageert op covid19.autje schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:10:
[...]
Ik heb zelf geen astma, maar volgens mij weten patiënten over het algemeen wel of het voor hen een atypisch hoestje is of niet. Natuurlijk is dit lastig en minder duidelijk dan voor mensen die dat niet hebben, maar dat is vooral aan de patiënten om in te schatten. Als ze zelf denken dat ze dat niet kunnen, dan inderdaad laten testen.
Eerste keer kon ik na twee uur getest worden en na 24 uur had ik de uitslag. Geen corona, prima. Na een dag had ik verder ook geen klachten meer en kon ik weer mijn gang gaan.
Tweede keer kon ik pas na een dag getest worden en na drie dagen kreeg ik pas de uitslag. In totaal dus vier dagen thuisgeweest, terwijl mijn klachten op dag drie/vier zo goed als weg waren. Maarja, voor de zekerheid wel thuisblijven.
Als ik nu weer verkouden word heb ik toch de neiging om het zelf af te wachten. Maarja, stel dat het tóch covid19 is dan zijn die drie dagen die ik langer gewacht heb funest voor het bron- en contactonderzoek. Ga na zes dagen nog maar eens na wie er wel/niet in een kroeg was. Dat is na twee dagen een stuk makkelijker.
Kortom: belangrijk om die testcapaciteit omhoog te schroeven. Dan vind ik het als astma-patiënt niet vervelend om me te laten testen. Heb dan ook wel het geluk dat de teststraat dichtbij is.
Ja, ik vraag me af of deze opzet (test-straten per auto) er niet voor zorgt dat je veel gevallen mist. Waarschijnlijk is het idee dat men potentieel besmette mensen uit het OV wil houden, maar de drempel is zo wel heel hoog.Stoney3K schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:12:
[...]
En sinds die test nu niet bepaald prettig is, samen met de onbereikbaarheid van de testlokaties voor mensen zonder auto, zorgt ervoor dat genoeg mensen dan denken 'laat maar zitten'.
Das natuurlijk geen goed advies. Bij klachten blijf je thuis ook al was de test toevallig negatief.CyberMania schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:52:
[...]
Enige wat de test zegt is dat je op dat moment met een grote waarschijnlijkheid geen corona had / dan wel dat corona niet waarneembaar was in het afgenomen monster.
Dat wil nog niet zeggen dat je het dus echt niet hebt. Pas als je geen klachten meer hebt kan je er weer op uit.
De teststraat waar ik heen zou moeten (RAI Amsterdam zuid) is zowel met auto, fiets als lopend te bereiken en te gebruiken. Wel is er de oproep om er niet met het OV naar toe te komen. Ik neem aan dat er inmiddels ook op andere plekken in het land meer mogelijkheden zijn dan alleen vanuit de auto getest te kunnen worden?
Dus je gaat je continu laten testen? Dan is het geen wonder dat de testcapaciteit volgens zovelen moet worden opgeschroefd.Jovatov schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:14:
[...]
Ik heb zelf astma en ook last van allergiëen. Dus ben vaker verkouden, inmiddels ook al twee keer laten testen. Ik ben verder jong en gezond, dus geen idee hoe mijn lichaam reageert op covid19.
Eerste keer kon ik na twee uur getest worden en na 24 uur had ik de uitslag. Geen corona, prima. Na een dag had ik verder ook geen klachten meer en kon ik weer mijn gang gaan.
Tweede keer kon ik pas na een dag getest worden en na drie dagen kreeg ik pas de uitslag. In totaal dus vier dagen thuisgeweest, terwijl mijn klachten op dag drie/vier zo goed als weg waren. Maarja, voor de zekerheid wel thuisblijven.
Als ik nu weer verkouden word heb ik toch de neiging om het zelf af te wachten. Maarja, stel dat het tóch covid19 is dan zijn die drie dagen die ik langer gewacht heb funest voor het bron- en contactonderzoek. Ga na zes dagen nog maar eens na wie er wel/niet in een kroeg was. Dat is na twee dagen een stuk makkelijker.
Kortom: belangrijk om die testcapaciteit omhoog te schroeven. Dan vind ik het als astma-patiënt niet vervelend om me te laten testen. Heb dan ook wel het geluk dat de teststraat dichtbij is.
Je moet je toch laten testen als je klachten hebt? Elke keer als hij verkouden wordt, laat hij zich testen. Dat is toch niet gek?Navuri schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:09:
[...]
Dus je gaat je continu laten testen? Dan is het geen wonder dat de testcapaciteit volgens zovelen moet worden opgeschroefd.
Ik ben (vrijwel) chronisch verkouden, om nog een beetje met verantwoord gevoel rond te kunnen lopen laat ik mij testen. Of moet ik omdat ik hier last van heb mijzelf opsluiten tot er een vaccin is?Navuri schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:09:
[...]
Dus je gaat je continu laten testen? Dan is het geen wonder dat de testcapaciteit volgens zovelen moet worden opgeschroefd.
Het is natuurlijk wel een beetje lullig als je doorlopend verkouden bent of een hoest hebt.Tk55 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:12:
[...]
Je moet je toch laten testen als je klachten hebt? Elke keer als hij verkouden wordt, laat hij zich testen. Dat is toch niet gek?
Dan zou je niet de deur uit mogen, en mag je jezelf aan de lopende band laten testen. Als je negatief test dan verdwijnen je klachten nou eenmaal niet op een magische manier.
[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 28-07-2020 12:14 ]
Tja wat is continu, af en toe ben ik maanden niet/nauwelijks verkouden en af en toe is t om de week raak. Ik heb bij mezelf daarbij ook geen seizoensinvloeden kunnen ontdekken, dus ja als ik flink verkouden ben laat ik me testen.Navuri schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:09:
[...]
Lekker doen wat je zelf wil.Suicyder schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:13:
[...]
Ik ben (vrijwel) chronisch verkouden, om nog een beetje met verantwoord gevoel rond te kunnen lopen laat ik mij testen. Of moet ik omdat ik hier last van heb mijzelf opsluiten tot er een vaccin is?
Dat testen moet je zelf weten. Het probleem is meer dat er mensen zijn die, met het riedeltje van de premier in het achterhoofd, niet accepteren dat anderen zich op straat begeven als ze een beetje kuchen of snotteren.
Maakt het niet altijd gezelliger, een middelvinger opsteken en het commentaar verder negeren verbetert de sfeer ook niet.
Maakt het niet altijd gezelliger, een middelvinger opsteken en het commentaar verder negeren verbetert de sfeer ook niet.
alles kan off-topic
Is wel onderzoek naar gedaan, maar ik weet de uitkomsten niet exact meer. Maar was ook een aanzienlijk percentage, maar bij Corona was het wel echt hoger. Ik kijk ff of ik het terug kan vinden.BoB_HenK schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:29:
[...]
Vind de 77% lastig te plaatsen zonder te weten wat het reguliere percentage was in pre-corona tijden. Het breken van de trend lijkt me, hoe geweldig dan ook, een illusie. We zitten al sinds 90 in de lift naar de 50% van bevolking met overgewicht.
Ik denk juist dat er veel meer hulp moet komen. Voorlichting, uitleg, hulp bij gezond inkopen en koken, wellicht moet ongezond eten duurder worden. Daarnaast is het iets van de lange adem, als het al lukt...Agent47 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:23:
[...]
Hartstikke met je eens. Ik zit ook in de goede groep ( lees, 24 jaar, 70 kg en 180 cm) beweeg elke dag blabla, niet relevant![]()
Realiseer wel dat mensen met minder inkomen vaak niet gezond kunnen leven doordat gezond eten vaak duurder is als ongezond eten. Wat me dan wel weer opvalt is dat er een pot shag op tafel staat van €15 maar er geen boterham gesmeerd kan worden, maar ja anders discussie..
Vaak zien mensen het te laat, overgewicht. Dan moet er al iets gebeurd zijn willen ze af gaan vallen. Ik ben het helemaal met je eens , alleen de mens moet het zelf doen.
Misschien dat ze, ik hoop niet dat ik mensen nu boos maakZieMaar! schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:42:
[...]
Is wel onderzoek naar gedaan, maar ik weet de uitkomsten niet exact meer. Maar was ook een aanzienlijk percentage, maar bij Corona was het wel echt hoger. Ik kijk ff of ik het terug kan vinden.
[...]
Ik denk juist dat er veel meer hulp moet komen. Voorlichting, uitleg, hulp bij gezond inkopen en koken, wellicht moet ongezond eten duurder worden. Daarnaast is het iets van de lange adem, als het al lukt...
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Begin dan maar eens met een simpele kookles...Agent47 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:44:
[...]
Misschien dat ze, ik hoop niet dat ik mensen nu boos maak, gezond leren eten misschien in de basis verzekering moeten stoppen?
Laat de middelvinger dan gewoon achterwege.Ankona schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:27:
Dat testen moet je zelf weten. Het probleem is meer dat er mensen zijn die, met het riedeltje van de premier in het achterhoofd, niet accepteren dat anderen zich op straat begeven als ze een beetje kuchen of snotteren.
Tjah, ik heb vanaf dag 1 van deze hele situatie al een vraag die voor altijd onbeantwoord zal blijven omdat mensen niet graag geconfronteerd willen worden met een eventuele waarheid. Wat voor invloed heeft dieet op deze situatie? Wat is het dieet van mensen?Agent47 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:44:
[...]
Misschien dat ze, ik hoop niet dat ik mensen nu boos maak, gezond leren eten misschien in de basis verzekering moeten stoppen? Dat je een x aantal cursussen kunt krijgen en er een voedingsschema gemaakt wordt? Maarja, hoe lang houdt iemand dat vol
Geslacht, leeftijd, eventueel overgewicht en/of andere aandoeningen worden allemaal geregistreerd, maar de vraag die ik wel eens wil zien is: hoeveel procent van de besmette mensen is vegetarier, veganist (of doet een keto-dieet of wat dan ook) Zal je nooit achterkomen. Gaan ze ook niet naar vragen. Stel je voor dat we met z'n allen gezonder gaan leven en dat de farmaceutische industrie geen winst meer kan maken op HET vaccin.
*start dramatisch klinkend muziekjeNavuri schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:54:
[...]
Tjah, ik heb vanaf dag 1 van deze hele situatie al een vraag die voor altijd onbeantwoord zal blijven omdat mensen niet graag geconfronteerd willen worden met een eventuele waarheid. Wat voor invloed heeft dieet op deze situatie? Wat is het dieet van mensen?
Geslacht, leeftijd, eventueel overgewicht en/of andere aandoeningen worden allemaal geregistreerd, maar de vraag die ik wel eens wil zien is: hoeveel procent van de besmette mensen is vegetarier, veganist (of doet een keto-dieet of wat dan ook) Zal je nooit achterkomen. Gaan ze ook niet naar vragen. Stel je voor dat we met z'n allen gezonder gaan leven en dat de farmaceutische industrie geen winst meer kan maken op HET vaccin.
Pom Pom Pooom...
@Navuri Ik moet eerlijk bekennen dat ik je impliciete uitgangspunten wel vermakelijk vind...
?Holk schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:59:
[...]
*start dramatisch klinkend muziekje
Pom Pom Pooom...
Dus iedereen heeft, ongeacht dieet, evenveel kans op corona? Deel het onderzoek alsjeblieft, want ik ben er erg benieuwd naar. Mijn dank is groot.ijdod schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:00:
@Navuri Ik moet eerlijk bekennen dat ik je implicite uitgangspunten wel vermakelijk vind...
Wist je al dat Philips zijn gloeilampen expres eerder kapot laat gaan omdat ze anders geen winst meer maken?Navuri schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:54:
[...]
Tjah, ik heb vanaf dag 1 van deze hele situatie al een vraag die voor altijd onbeantwoord zal blijven omdat mensen niet graag geconfronteerd willen worden met een eventuele waarheid. Wat voor invloed heeft dieet op deze situatie? Wat is het dieet van mensen?
Dat je dat punt aanhaalt is niet zo zeer het probleem, wel dat je dat gelijk koppelt aan een hebberige Big Pharma die niet wil dat het besmettingsrisico kleiner wordt.Navuri schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:02:
[...]
Dus iedereen heeft, ongeacht dieet, evenveel kans op corona? Deel het onderzoek alsjeblieft, want ik ben er erg benieuwd naar. Mijn dank is groot.
Verwijderd
De vraag is overigens: iedereen die zich laat testen, hoeveel daarvan gaan in quarantaine totdat ze de uitslag hebben? En hoeveel positieve gevallen gaan toch de straat op onder het mom 'de symptomen vallen wel mee'.
Ik denk namelijk dat er heel wat mensen zijn die niet 2 weken opgesloten willen zitten, dus zich of niet laten testen, of gewoon positief alsnog de deur uitgaan.
Ik denk namelijk dat er heel wat mensen zijn die niet 2 weken opgesloten willen zitten, dus zich of niet laten testen, of gewoon positief alsnog de deur uitgaan.
@Navuri en aanvullend op @Stoney3K dat je impliceert dat een vegatarisch/veganistisch/whatever dieet beter zou zijn. Dat is niet per se het geval, en niet hetzelfde als stellen dat een gezonde(re) levensstijl voor veel mensen beter zou zijn.
@Verwijderd Ik ben beide keren volgens de voorschriften in quarantaine gebleven, maar ik moet daarbij zeggen dat ik op het werk getest kan worden. Dat is doorgaans binnen 24h getest, binnen 12u daarna de uitslag.
Zelfs positieve geteste mensen blijven niet altijd binnen; zie de anecdote van Aboutaleb, waar de GGD iemand belt en de vraag terugkrijgt of ze zo terug kunnen bellen wat hij/zij staat bij de kassa...
@Verwijderd Ik ben beide keren volgens de voorschriften in quarantaine gebleven, maar ik moet daarbij zeggen dat ik op het werk getest kan worden. Dat is doorgaans binnen 24h getest, binnen 12u daarna de uitslag.
Zelfs positieve geteste mensen blijven niet altijd binnen; zie de anecdote van Aboutaleb, waar de GGD iemand belt en de vraag terugkrijgt of ze zo terug kunnen bellen wat hij/zij staat bij de kassa...
[ Voor 46% gewijzigd door ijdod op 28-07-2020 13:09 ]
Dat impliceer ik niet, dat is juist mijn vraag. En daar zouden we onderzoek naar moeten doen.ijdod schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:06:
@Navuri en aanvullend op @Stoney3K dat je impliceert dat een vegatarisch/veganistisch/whatever dieet beter zou zijn. Dat is niet per se het geval, en niet hetzelfde als stellen dat een gezonde(re) levensstijl voor veel mensen beter zou zijn.
Er zijn honderdduizenden onderzoeken gedaan naar de gezondheidseffecten van de gekste diëten. Een hele beroepsgroep houdt zich daarmee bezig: de diëtetiek.Navuri schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:08:
[...]
Dat impliceer ik niet, dat is juist mijn vraag. En daar zouden we onderzoek naar moeten doen.
Volgens mij begrijp je mijn vraag niet.prijk schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:13:
[...]
Er zijn honderdduizenden onderzoeken gedaan naar de gezondheidseffecten van de gekste diëten. Een hele beroepsgroep houdt zich daarmee bezig: de diëtetiek.
Goed eten is belangrijk, echter is het heel lastig om dat in statistieken meetbaar te maken.Navuri schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:54:
[...]
Een vegetariër kan ook gezond eten, als hij voldoende vervangende producten eet. Zelfde voor een veganist die daar dan weer iets meer moeite voor moet doen.
Keerzijde is dan weer dat met name die veganisten vaak weer bewuster met eten omgaan en zo inclusief de nodige compensaties mogelijk toch weer gezonder eten dan de gemiddelde niet gecategoriseerde medemens. Zo krijg je dus een veel dimensionale matrix waar geen causaliteiten uit te herleiden zijn. (Mode diëten daargelaten, die zijn vaak te eenzijdig met aanwijsbare schadelijke bijwerkingen)
Kortom, ja goed eten is belangrijk. Maar goed is goed genoeg, daarboven ga je geen winst meer pakken. Daarvoor heeft de evolutie organismes als de mens robuust genoeg gemaakt.
Ik denk dat de grootste algemene gezondheidswinst in de 21e eeuw valt te halen uit meer bewegen. Daarom is het ook zo paradoxaal dat de overheid bij de bestrijding van Corona meteen alle georganiseerde sport stil gelegd heeft.
alles kan off-topic
Voor algemene gezondheid (uithoudingsvermogen, spierkracht etc.) ben ik het met je eens. Om overgewicht tegen te gaan: minder.Ankona schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:15:
[...]
Ik denk dat de grootste algemene gezondheidswinst in de 21e eeuw valt te halen uit meer bewegen. Daarom is het ook zo paradoxaal dat de overheid bij de bestrijding van Corona meteen alle georganiseerde sport stil gelegd heeft.
Als je stug elke dag 500 calorieën minder eet dan wat je normaal doet val je een halve kilo per week af (er vanuit gaande dat je nu op gewicht blijft). Probeer eens een sportsessie te doen waarbij je 500 calorieën verbrandt: dat is zo makkelijk nog niet. Dat is al gauw 90 minuten intensief sporten (met de nadruk op intensief). Dus ja, dat helpt wel een beetje, maar verstandiger en gezonder eten is beter. Haal om te beginnen al het pre-processed voer eens uit je dieet. Gewoon weer zelf groenten koken en aardappels (niet te veel). Niet te veel pasta en rijst.
@autje of, nog beter, doe het allebei. Meer bewegen, minder/beter eten.
Maargoed, feit blijft dat we nog steeds niet weten wat overgewicht is in corona-termen.
En de gemiddelde Obese persoon heeft misschien wel jaren nodig om gezond gewicht te bereiken. En in de tussentijd wordt iedereen alleen maar dikker sinds we binnen zitten.
Maargoed, feit blijft dat we nog steeds niet weten wat overgewicht is in corona-termen.
En de gemiddelde Obese persoon heeft misschien wel jaren nodig om gezond gewicht te bereiken. En in de tussentijd wordt iedereen alleen maar dikker sinds we binnen zitten.
[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2020 13:29 ]
Als COVID een ziekte die alleen in Nederland zou heersen zou je er een punt van kunnen maken. Aangezien de hele wereld ermee te maken heeft en daarmee wel alle eetculturen hebben, kunnen we wel concluderen dat het dieet niet heel erg veel uit maakt. 1 miljard Indiërs zijn vegetariërs en daar loopt het ook aardig op..
Maar is er dan ook helemaal geen verschil in het percentage ziekenhuisopnames of sterfgevallen?Holk schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:27:
Als COVID een ziekte die alleen in Nederland zou heersen zou je er een punt van kunnen maken. Aangezien de hele wereld ermee te maken heeft en daarmee wel alle eetculturen hebben, kunnen we wel concluderen dat het dieet niet heel erg veel uit maakt. 1 miljard Indiërs zijn vegetariërs en daar loopt het ook aardig op..
Beetje offtopc, maar toch een korte opmerking.autje schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:23:
[...]
Voor algemene gezondheid (uithoudingsvermogen, spierkracht etc.) ben ik het met je eens. Om overgewicht tegen te gaan: minder.
Als je stug elke dag 500 calorieën minder eet dan wat je normaal doet val je een halve kilo per week af (er vanuit gaande dat je nu op gewicht blijft). Probeer eens een sportsessie te doen waarbij je 500 calorieën verbrandt: dat is zo makkelijk nog niet. Dat is al gauw 90 minuten intensief sporten (met de nadruk op intensief). Dus ja, dat helpt wel een beetje, maar verstandiger en gezonder eten is beter. Haal om te beginnen al het pre-processed voer eens uit je dieet. Gewoon weer zelf groenten koken en aardappels (niet te veel). Niet te veel pasta en rijst.
bij afvallen zou de focus niet zozeer op de weegschaal moeten liggen. Spieren zijn zwaarder dan vet, spieren zijn geen probleem, teveel vet wil je kwijt. Met sporten kweek je spieren dus wordt je zwaarder. (en heb je ook meer eten nodig)
Heb je eenmaal spieren en ga je die gebruiken (hoeft niet eens intensief te zijn, gewoon wandelen of fietsen is genoeg) dan verbrand je vet. De calorieën die je in een sportsessie verbrandt zijn dus eigenlijk niet zo interessant.
alles kan off-topic
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic