ZieMaar! schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:16:
[...]
Het punt is dat de kans vrij groot is dat die hoester door zijn mondkapje dichterbij komt, terwijl hij zonder wellicht afstand hield en thuis bleef. Plus dat je in je elleboog moet hoesten.
Beetje flauw wellicht, maar ik denk dat je mijn punt wel begrijpt.
Vooropgesteld dat ik tegen mondkapjes ben en voor de 1,5 meter afstand snap ik zeker wat je bedoelt
Nu hebben wij een nieuwe, ruimte supermarkt, waar je onmogelijk 1,5 meter afstand kunt houden. Zelfs terwijl we erg vriendelijke buurtbewoners hebben die veelal afstand blijven houden, kan het niet. Dus als we die afstand niet kunnen bewaren, zou dan een mondkapje nuttig zijn? Geen idee - wat ik wel weet is dat ik nu mensen hun adem kan ruiken helaas en ik verwacht dat dit effect minder tot niet zo is als beiden zo'n ding voordoen.
Als mensen het gaan zien als vervanging voor afstand houden dan zal het effect wellicht onder aan de streep alsnog nihil zijn.
D-e-n schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:11:
[...]
@
NiGeLaToR
Jouw redenering gaat alleen op voor de grote druppels. Dan heb je het over situaties waar je het kapje ophoudt en niet te lang bent. Maar op moment dat zo'n ding op en af gaat of je in kleine ruimtes bent houdt dat verhaal op.
Is dat omdat Maurice de Hond dat vindt, of omdat het zo is? Ik weet dat mijn emperische bewijs alleen maar aantoont dat je gewoon niet merkbaar in iemand gezicht kan hoesten - ik beweer niet dat er niets door een mondkapje komt. Dat is dan ook in het geheel niet het punt en daarom is het ook nooit geschikt als op zichzelf staande maatregelen.
Dus terug naar de logica erachter: die ontbreekt in je stelling, een mondkapje kan dan dus nog steeds een nuttig risico mitigerend hulpmiddel zijn als onderdeel van een heel systeem. Ook niet per se om afstand houden te vervangen. Als mensen dat wel zo doen zal het wellicht alsnog weinig opschieten.
Jovatov schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:26:
Vorige week zijn 111.764 testen afgenomen. Dat is een stijging van 25% met de week ervoor. Behalve de sprong in aantal testen tussen de laatste week van mei en eerste week van juni (toen iedereen zich kon laten testen) is het de grootste toename van afgenomen testen.
Aangezien dit het aantal testen is wat is afgenomen en we van afgelopen week alleen het aantal besmettingen weten wat is doorgegeven (waar dus ook correcties van eerdere dagen tussen zitten) kan je nog geen positiviteitsratio vaststellen.
Vorige week ging die van 0.6% naar 1.0%. De groei lijkt (iets) minder groot te zijn, maar morgenmiddag weten wij dat pas precies.
Is die groei in testen ergens toe te leiden? Hebben mensen meer corona-achtige klachten in ene?
[
Voor 17% gewijzigd door
NiGeLaToR op 27-07-2020 13:27
]