Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.300 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:00

St@m

@ Your Service

ninjazx9r98 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:47:
@St@m
Er zijn ook nog mensen, in de samenleving en op dit forum, die daar ook allemaal behoefte aan hebben maar er niet zo'n probleem mee hebben of van maken om dat tijdelijk allemaal even niet te doen tot aangegeven wordt dat het weer allemaal veilig kan.
Ja, die zijn er ook. Heel goed van die mensen.
Ik val daar niet onder. Tijdelijk is ook een ruim begrip. Dat kan 2 weken zijn, 2 maanden, maar ook 2 jaar.

En veilig.. volgens mij zijn er hier al weken geen nieuwe besmettingen, is er niemand ziek.. dus veilig zat.

[ Voor 19% gewijzigd door St@m op 26-07-2020 23:54 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik vind ook dat je gewoon een bubbel moet kunnen uitkiezen met mensen met wie je wel gewoon contact hebt. Veel vrienden zie ik bijvoorbeeld nu niet of wel met inachtneming van de afstand, maar schoonfamilie en eigen familie hou ik (nu in ieder geval) geen afstand van, zou ik ook gillend gek van worden.

Maar goed, denk dat een goede balans hierin wel belangrijk is. Er is een verschil tussen de regels negeren met een klein groepje met wie je veel contact hebt en met je hele vriendengroep naar de Spaanse costa gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MikeyMan schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:12:
Vraag is natuurlijk ook hoe het meegeteld wordt allemaal. Als er eentje naar de aprés ski gaat, daar besmet raakt, en de volgende dag de rest van het gezin van vier besmet is inderdaad 75% in de thuissituatie besmet geraakt.
Lijkt me logisch dat dat gewoon meeteld, waarom zou je dat niet meetellen? (dit is precies hoe het virus verspreidt, snel binnen een gezin, of op een feest op een bruiloft, of in een apres ski).
Thomas schreef op maandag 27 juli 2020 @ 01:25:
Ik vind ook dat je gewoon een bubbel moet kunnen uitkiezen met mensen met wie je wel gewoon contact hebt. Veel vrienden zie ik bijvoorbeeld nu niet of wel met inachtneming van de afstand, maar schoonfamilie en eigen familie hou ik (nu in ieder geval) geen afstand van, zou ik ook gillend gek van worden.

Maar goed, denk dat een goede balans hierin wel belangrijk is. Er is een verschil tussen de regels negeren met een klein groepje met wie je veel contact hebt en met je hele vriendengroep naar de Spaanse costa gaan.
Zo was het in Belgie, dat is veranderd naar 15 mensen per week per persoon, maar waren 10 vaste mensen voor het hele gezin.

[ Voor 41% gewijzigd door Marzman op 27-07-2020 06:35 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zo'n bubbel is alleen werkbaar als je met al deze mensen in een afgesloten omgeving blijft. Zodra iedereen binnen jouw bubbel ook weer zijn eigen bubbel er op na houdt is het een papieren oplossing die in de praktijk geen hout snijdt.
Juist (schoon)familie zou ik mijden. >:) Buiten broer/zus en een verdwaalde neef zijn die allemaal aan de oudere kant en reeds met pensioen, vrienden en collega's zijn bij mij nog niet code oranje. :P

[ Voor 30% gewijzigd door jadjong op 27-07-2020 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
jadjong schreef op maandag 27 juli 2020 @ 06:40:
Zo'n bubbel is alleen werkbaar als je met al deze mensen in een afgesloten omgeving blijft. Zodra iedereen binnen jouw bubbel ook weer zijn eigen bubbel er op na houdt is het een papieren oplossing die in de praktijk geen hout snijdt.
Juist (schoon)familie zou ik mijden. >:) Buiten broer/zus en een verdwaalde neef zijn die allemaal aan de oudere kant en reeds met pensioen, vrienden en collega's zijn bij mij nog niet code oranje. :P
Dit! Die hele bubbel is een onzinnig idee uit België. Je ziet ze nu al weer terug schalen naar slechts 10 personen. Maar bubbels zijn onderling weer verbonden met de bubbels van de ander en die weer met de ander etc. Dus dat gaat echt wel hard als R boven 1 ligt. 😷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:21

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Die bubbel lijkt me inderdaad een van de redenen waarom België het nu weer wat minder doet, het idee is dermate complex dat iedereen het op zijn eigen manier toepast en feitelijk alleen nog van vreemden afstand houdt.

Tegelijk is dat in Nederland overigens nu eigenlijk ook gewoon de praktijk, al denk ik dat we hier wel veel minder mensen aanraken ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
St@m schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:39:
Het gaat nu alleen maar over het fysieke, maar anderhalve meter afstand is wel iets meer dan alleen maar fysiek. Dat is niet meer met je maten relaxt een biertje drinken (al dan niet op het terras), niet meer met een groepje een gesprek voeren, niet samen kunnen wielrennen (of mocht sporten nou weer wel) en zo zijn er nog wel meer situaties te vinden.

Ik hoef ook niet met iedereen te kussen of te knuffelen, deed ik ook al niet. Ik heb wel een actief sociaal leven, wel de behoefte om op vakantie te gaan, wel de behoefte om dingen te delen met anderen (op een normale manier).

Ik begrijp dat er (zeker op een forum als deze) mensen zijn die daar geen behoefte aan hebben, of de regels zelfs een geschenk zijn. En het is m.i. ook wel logisch dat diezelfde mensen zich niet kunnen verplaatsen in een ander.

Kunnen we hier niet zo'n soort bubbel doen als in België?

In het 'openbaar' hou ik me prima aan afstand houden (of dat altijd anderhalve meter is weet ik niet, maar dat deed ik altijd al). Als ik koffie/bier ga drinken/ ga bbq'en bij maten van me, dan zitten we gewoon op de tuinset/ bank/ aan tafel. Ga ik echt geen meetlint tussen leggen. Zelfde met familie.

Is het erg om dat soort dingen niet meer te kunnen doen? Ja. Zeker voor een onbepaalde tijd.
Ik moet zeggen dat ik de afgelopen maanden er ook niet vrolijker op geworden ben. Je mist de mensen om je heen en de sociale uitlaatkleppen. Het even lekker met elkaar ontspannen. (in welke vorm dan ook)

Ik ben er wel van overtuigd geraakt dat het goed is om verspreiding van dit virus zoveel mogelijk tegen te gaan (maar niet met het doel het helemaal tegen te gaan, dat is niet realistisch en richt teveel schade aan op andere sociale en economische vlakken)

Ik heb ook niet echt meegemaakt dat mensen zich onderling erg druk maken om de regels. Ja, in winkels en op straat is de sfeer wat gespannen. Maar thuis is iedereen net zo close als voorheen. Je nodigt iets minder mensen uit, maar familie en buren komen niet minder langs en houden absoluut niet meer afstand. Ook met collega's, door het vele thuiswerken zie je elkaar minder maar als je elkaar ziet is men eerder closer dan dat men de regeltjes volgt. Met die mentaliteit hebben we het virus wel onder controle gekregen, daar zit het probleem dus duidelijk niet.

Wat mij tegenstaat aan het gevoerde beleid zijn de tegenstrijdigheden en het blijven hameren op vooral de maatregelen die handhaafbaar zijn ipv op die die effectief zijn. In de buitenlucht zijn niet of nauwelijks mensen besmet geraakt. Ook bij spontane tests (zoals BLM demonstratie in Amsterdam, de viruswaanzin provocatie demonstraties) zijn geen besmettingen geconstateerd. Neem die kennis mee in het beleid. (dus ga niet lopen hameren op mondlapjes op straat - alles wijst erop dat dat zinloos is )

Van mij mag vandaag het bericht komen dat per direct de horeca 's avonds weer dicht moet en de oproep om het ov en vliegtuig te mijden. (heb je gevlogen, dan 2 weken in quarantaine - dan kun je wel mensen terug halen uit vakantielanden)
Sportscholen vind ik ook dubieus. Die hebben (vanuit hun belang erg begrijpelijk) een flinke lobby gevoerd. Maar in een beperkte ruimte met relatief veel mensen je vol hijgend in het zweet werken komt bij mij niet gezond over. Zaalsporten zou ik graag wat meer onderzoek naar zien. Een sporthal is over het algemeen erg groot in verhouding tot het aantal sporters dat daar actief is. (sporten is in mijn ogen wel belangrijk voor de fysieke en mentale gezondheid en voor de sociale contacten. Als het niet kan erg jammer, als het wel kan vooral doen)

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@Ankona ik denk dat je nu een heleboel generaliseert. Het is echt niet zo dat contact met familie en vrienden hetzelfde is gebleven sinds corona. Verjaardagen ben ik al tijden niet meer geweest. Collegas heb ik sinds Maart? niet meer fysiek gezien sportschool mijd ik nog steeds. Winkels zijn we niet meer met zijn tweeën geweest sinds tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ankona schreef op maandag 27 juli 2020 @ 07:56:
[...]
. In de buitenlucht zijn niet of nauwelijks mensen besmet geraakt. Ook bij spontane tests (zoals BLM demonstratie in Amsterdam, de viruswaanzin provocatie demonstraties) zijn geen besmettingen geconstateerd. Neem die kennis mee in het beleid. (dus ga niet lopen hameren op mondlapjes op straat - alles wijst erop dat dat zinloos is )
Welke kennis? Voor een besmetting heb je mensen nodig die besmettelijk zijn. Gezien die protesten op het laagse punt van het aantal besmettingen lag valt hier geen enkele conclusie aan te verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Is wel makkelijk praten zo, geen contact fysiek dan maar 1,5 meter een jaar lang.

En hoe zit het dan met kleinkinderen en opa’s en oma’s. Leg die maar eens uit dat ze oma of opa niet een knuffel ofzo mogen geven.

Ja het is een risico mee eens maar het is bijna onmogelijk. En trouwens niet alleen voor kleinkinderen. Mensen hebben soms behoefte aan een knuffel oid van hun ouders. Maar goed het is een lastige situatie en iedereen moet doen wat die goed vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CyberMania schreef op maandag 27 juli 2020 @ 07:04:
[...]

Dit! Die hele bubbel is een onzinnig idee uit België. Je ziet ze nu al weer terug schalen naar slechts 10 personen. Maar bubbels zijn onderling weer verbonden met de bubbels van de ander en die weer met de ander etc. Dus dat gaat echt wel hard als R boven 1 ligt. 😷
De bubbels zijn een leuk theoretisch idee, maar er is niet op te handhaven en mensen hebben ook geen idee op hoe veel mensen ze zitten omdat het een vrij hoog getal is (15 per week is voor de meeste mensen best veel volgens mij, 10 lijkt me nog steeds veel).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
TrailBlazer schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:21:
@Ankona ik denk dat je nu een heleboel generaliseert. Het is echt niet zo dat contact met familie en vrienden hetzelfde is gebleven sinds corona. Verjaardagen ben ik al tijden niet meer geweest. Collegas heb ik sinds Maart? niet meer fysiek gezien sportschool mijd ik nog steeds. Winkels zijn we niet meer met zijn tweeën geweest sinds tijden.
Ik beschrijf het vooral hoe ik het ervaar hier in ons dorp en in mijn omgeving. Verjaardagen zijn idd wat kleinschaliger, collega's zoek je wat bewuster op ipv dat je elke dag iedereen toch wel tegenkwam. Maar in het contact met familie en buren is bij ons weinig verandert en naar de winkels gaan we ook nog net zo vaak als voorheen.
MikeyMan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:22:
[...]

Welke kennis? Voor een besmetting heb je mensen nodig die besmettelijk zijn. Gezien die protesten op het laagse punt van het aantal besmettingen lag valt hier geen enkele conclusie aan te verbinden.
Maar toch, vanuit dat dieptepunt kon de boel wel weer oplaaien toen jongeren naar de kroeg gingen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ankona schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:38:
[...]

Ik beschrijf het vooral hoe ik het ervaar hier in ons dorp en in mijn omgeving. Verjaardagen zijn idd wat kleinschaliger, collega's zoek je wat bewuster op ipv dat je elke dag iedereen toch wel tegenkwam. Maar in het contact met familie en buren is bij ons weinig verandert en naar de winkels gaan we ook nog net zo vaak als voorheen.
Bij mij in Belgie is het contact met de buren superveel veranderd. We praten nauwelijks meer sinds maart (buren 2, 3 keer gesproken met 3 meter ertussen). Mijn buren zijn wel oude mensjes.

Met andere mensen ook wel, handen, handen geven is er niet meer bij, beetje afstand houden. Zelfs van mijn ouders. Soms kan het niet anders, ik help een oudere man (vrijwiligerswerk) en die moet ik aan het handje meenemen anders valt hij over elke stoeptegel die niet recht ligt. En het is Belgie, dus dan valt hij over elke tegel ;)

Overal mondkapjes nu, in de stad waar ik woon zelfs alle straten binnen de ring. Ook als je fietst of loopt in je eentje om 23 uur s'avonds. Supermarkten is wel weer minder streng geworden, mag weer met twee. Op cafe bubbels van 15 personen vond ik vanaf dat dit open ging al belachelijk, in Nederland is dit 3 geloof ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 27-07-2020 08:44 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Maar toch, vanuit dat dieptepunt kon de boel wel weer oplaaien toen jongeren naar de kroeg gingen.
Dat is te makkelijk.
Ik vrees ook een opleving vanuit de kroegen, maar vorige week vond bijna 80% van de getraceerde bespettingen plaats in de thuissituatie.

De oorzaak ligt m.i. vooral een een dalende compliance dan iets anders. Dus niet meer een beetje afstand houden, gezellig weer met z'n allen naar het winkelcentrum, toch maar die bbq of verjaardag vieren etc.

De kroegen zullen we ongetwijfeld de komende weken weer langs zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Dat is wel binnen, en in kroegen is het gedrag van menigtes anders (zeker na wat drank)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Marzman schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:46:
[...]

Dat is wel binnen, en in kroegen is het gedrag van menigtes anders (zeker na wat drank)
Dat is precies het risico verhogende aspect wat ik bedoel. Veel mensen van buiten je normale sociale bubble binnen langdurig dicht op elkaar. Dat moet je niet willen en dat is de normale groepsdynamiek in kroegen 's avonds.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
@MikeyMan Van de getraceerde besmettingen. Ik heb geen idee hoe gedetailleerd dat contactonderzoek is, en op welk moment men iets als bron waarschijnlijk acht.

Die 15 man in Belgie... dat is voor nabije contacten dus eigenlijk business as usual. Da's best bizar veel als je er over nadenkt, en bedenkt waarom die regels er waren.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook verkouden (hoesten / loopneus / etc.).
Toch maar gekeken om te laten testen, maar uiteindelijk geen afspraak gemaakt.
Dichtstbijzijnde testlocatie is langs de snelweg, 9km hier vandaan (1.5 uur flink doorlopen).
Met het openbaar vervoer mag niet. Taxi ook niet.
En aangezien ik geen auto heb, kan ik mij dus niet laten testen.
Dus ik ga er maar vanuit dat het een gewone verkoudheid is, aangezien symptomen ook meevallen.
Je wilt zoveel mogelijk testen, maar je maakt het zo ontoegankelijk mogelijk. Dat snap ik dus niet...
Het lijkt wel of we niet willen dat we het onder controle krijgen.
Iedere gemeente of huisarts zou toch een wattenstaafje in iemands keel kunnen steken en verwerken?
Desnoods via post een thuistest sturen...

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2020 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ijdod schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:55:
@MikeyMan Van de getraceerde besmettingen. Ik heb geen idee hoe gedetailleerd dat contactonderzoek is, en op welk moment men iets als bron waarschijnlijk acht.
Volgens mij was iets minder dan 50% van de besmettingen getraceerd.
Als hier een grote groep aan kroegtijgers tussen zat was dat wel opgemerkt neem ik aan?

Maar het zou kunnen zijn dat "ik ben naar tien kroegen" gelijk staat aan "we kunnen de besmetting niet herleiden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 07:53
Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:01:
Dichtstbijzijnde testlocatie is langs de snelweg, 9km hier vandaan (1.5 uur flink doorlopen).
Dus ik ga er maar vanuit dat het een gewone verkoudheid is, aangezien symptomen ook meevallen.
Je wilt zoveel mogelijk testen, maar je maakt het zo ontoegankelijk mogelijk. Dat snap ik dus niet...
Iedere gemeente of huisarts zou toch een wattenstaafje in iemands keel kunnen steken en verwerken?
Werd je niet gevraagd of dat je koorts had? Mijn zwager wilde zich ook laten testen met verkoudheidsklachten, maar toen hij zei dat hij geen koorts had was testen niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
"iets" dat begint met een "F"?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

stylezzz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:20:
[...]

Werd je niet gevraagd of dat je koorts had? Mijn zwager wilde zich ook laten testen met verkoudheidsklachten, maar toen hij zei dat hij geen koorts had was testen niet nodig.
Echt? Dacht dat iedereen zich kon laten testen. Blijkbaar is dat sinds maart dus ook niet veranderd. I know n=1.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Volgens de site wordt samen naar een oplossing gezocht...je kan natuurlijk overal een probleem van maken :>
Bij ons is de dichtstbijzijnde locatie 50km.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:47
Mwah ik heb met puur de klacht "3 dagen keelpijn" me kunnen laten testen. Dat was genoeg.

Verder vind ik het zeer storend dat mensen allemaal excuses verzinnen zoals "ja maar ik wil knuffelen, ja maar ik ben sociaal, ja maar ik wil toch op vakantie" en dan de 1.5m maar gewoon negeren. Is toch onzettend hypocriet en asociaal als je bedenkt dat we een paar weken geleden nog allemaal stonden te klappen voor de zorgmedewerkers omdat die zich het laplasurus werkte??

Maarja, blijkbaar zijn sociale interacties belangrijker dan noodziekenhuizen, platgelegde zorg, oversterfte, etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Gemeentes, veiligheidsregio en GGD in de regio Rotterdam-Rijnmond overleggen vandaag over maatregelen om de toename van het aantal coronabesmettingen de kop in te drukken. Zondag kwamen er 64 nieuwe gevallen in de regio bij. Met 4,8 positief geteste mensen per 100.000 inwoners vormt de regio Rotterdam-Rijnmond de grootste besmettingshaard.

Daar blijft het niet bij, zegt de woordvoerder van de Veiligheidsregio: "Mogelijk gaan we ook weer extra locaties afsluiten."

Rotterdam op weg naar een Reservaat? :+

bron: NOS livefeed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:06

Grvy

Bot

Basekid schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:29:
Mwah ik heb met puur de klacht "3 dagen keelpijn" me kunnen laten testen. Dat was genoeg.

Verder vind ik het zeer storend dat mensen allemaal excuses verzinnen zoals "ja maar ik wil knuffelen, ja maar ik ben sociaal, ja maar ik wil toch op vakantie" en dan de 1.5m maar gewoon negeren. Is toch onzettend hypocriet en asociaal als je bedenkt dat we een paar weken geleden nog allemaal stonden te klappen voor de zorgmedewerkers omdat die zich het laplasurus werkte??

Maarja, blijkbaar zijn sociale interacties belangrijker dan noodziekenhuizen, platgelegde zorg, oversterfte, etc....
Dit! Al die excuusjes die ik hier voorbij zie komen.. wat the.. zelfs iemand die zegt dat het onmogelijk aan kleinkinderen/kinderen uit te leggen is.. |:(

Hoe dan? Hoe is dat onmogelijk? er wordt alleen maar geroepen dat dingen niet kunnen want 1.5m afstand maar als je dan vraagt "Hoezo dan?" "Waarom dan?" dan komen er dingen zoals "ja joh, ik ben toch geen robot?!" of "ja, het zijn kinderen er is gewoon behoefte aan knuffels" of meer in die trant..

Nee. Het kan allemaal wel.. maar jij wilt het gewoon niet. Zeg dat dan gewoon. ;) Ja, en misschien word je er wat minder vrolijk van in de korte termijn.. tjah.. so be it? dan heb je maar een keertje een wat minder jaar of jaren. That's life. :)

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Grvy schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:54:
[...]

Hoe dan? Hoe is dat onmogelijk? er wordt alleen maar geroepen dat dingen niet kunnen want 1.5m afstand maar als je dan vraagt "Hoezo dan?" "Waarom dan?" dan komen er dingen zoals "ja joh, ik ben toch geen robot?!" of "ja, het zijn kinderen er is gewoon behoefte aan knuffels" of meer in die trant..

Nee. Het kan allemaal wel.. maar jij wilt het gewoon niet. Zeg dat dan gewoon.
Ik hoor hier een behoorlijk gebrek aan empathie. Tuurlijk, als je het volledig rationeel gaat bekijken, dan kun je prima zeggen, doe het gewoon niet. En mensen die zeggen dat ze het niet 'kunnen', ontbreekt het gewoon aan wilskracht.

Als mensen volledig rationele wezens zouden zijn dan zou je daar helemaal gelijk in hebben. Maar er komt ook nog een emotioneel onderdeel bij kijken.Gewoon maar even een jaartje doorploeteren, dan komt het allemaal goed... en dan blijkt dat het vaccin niet werkt, of er problemen zijn met de productie, mogen we nog een jaartje...

Hoe lang denk jij dat je 1,5 meter afstand van iedereen volhoudt? Mensen zijn sociale wezens en het zit in ons instinct om contact te leggen met andere mensen. En 'mind over matter' heeft dan vroeg of laat echt bij iedereen zijn beperkingen.

Nee, ik hoef echt niet bij iedereen op schoot te kruipen of in volle kroegen te gaan zitten (laat staan te gaan zuipen op de Spaanse Costa). Ik gebruik ook mijn gezond verstand, maar ga niet krampachtig een meetlintje pakken als één van mijn vrienden over de vloer komt.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 27-07-2020 10:01 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@Stoney3K persoonlijk? denk ik dat dat jaren.. misschien wel mijn hele leven vol kan houden.

Je blijft steeds maar terugkomen op empathie.. maar ik zou het willen omkeren.. ben jij niet teveel aan jezelf aan het denken.. omdat jij je behoefte aan knuffels voor de mensheid zet?

Met iedereen moeten wij dit virus indammen. Dat betekent een beperking op wat we doen, inclusief de geliefde knuffels en fysiek contact voor sommige. Als je denkt aan iedereen.. dan doe je dat gewoon.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:59:
[...]

Ik hoor hier een behoorlijk gebrek aan empathie. Tuurlijk, als je het volledig rationeel gaat bekijken, dan kun je prima zeggen, doe het gewoon niet. En mensen die zeggen dat ze het niet 'kunnen', ontbreekt het gewoon aan wilskracht.

Als mensen volledig rationele wezens zouden zijn dan zou je daar helemaal gelijk in hebben. Maar er komt ook nog een emotioneel onderdeel bij kijken.Gewoon maar even een jaartje doorploeteren, dan komt het allemaal goed... en dan blijkt dat het vaccin niet werkt, of er problemen zijn met de productie, mogen we nog een jaartje...

Hoe lang denk jij dat je 1,5 meter afstand van iedereen volhoudt? Mensen zijn sociale wezens en het zit in ons instinct om contact te leggen met andere mensen. En 'mind over matter' heeft dan vroeg of laat echt bij iedereen zijn beperkingen.

Nee, ik hoef echt niet bij iedereen op schoot te kruipen of in volle kroegen te gaan zitten (laat staan te gaan zuipen op de Spaanse Costa). Ik gebruik ook mijn gezond verstand, maar ga niet krampachtig een meetlintje pakken als één van mijn vrienden over de vloer komt.
Ga jij ook empathie tonen op het moment dat we met zijn allen in een 2e lockdown gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:03:
[...]

Ga jij ook empathie tonen op het moment dat we met zijn allen in een 2e lockdown gaan?
Dan doe ik daar graag aan mee. Want zo'n 2de lockdown is tijdelijk. De 1,5 meter regel is voorlopig nog voor onbepaalde tijd, want een vaccin blijft koffiedik kijken.

Als je mij de keuze gaf dan had ik liever 2 weken lang een situatie als in Wuhan gehad en dat we er daarna compleet vanaf zijn, dan 1 tot 2 jaar op deze manier aanmodderen.

[ Voor 18% gewijzigd door Stoney3K op 27-07-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
MikeyMan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:22:
[...]Welke kennis? Voor een besmetting heb je mensen nodig die besmettelijk zijn. Gezien die protesten op het laagse punt van het aantal besmettingen lag valt hier geen enkele conclusie aan te verbinden.
Check deze studie van de Universiteit van Hongkong: https://www.medrxiv.org/c...101/2020.04.04.20053058v1

Van de 7342 onderzochte besmette personen, liep één iemand het op in de buitenlucht. Die liep een minuut of tien te praten met een ander iemand die COVID 19 had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Stoney3K schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:04:
[...]

Dan doe ik daar graag aan mee. Want zo'n 2de lockdown is tijdelijk. De 1,5 meter regel is voorlopig nog voor onbepaalde tijd, want een vaccin blijft koffiedik kijken.

Als je mij de keuze gaf dan had ik liever 2 weken lang een situatie als in Wuhan gehad en dat we er daarna compleet vanaf zijn, dan 1 tot 2 jaar op deze manier aanmodderen.
Wat een onzin. Na een tweede lockdown kan een derde ook en een vierde.. het is dan steeds tijdelijk maar toch weer niet? Nee, dan gaan we lekker.. :?

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
Dracula schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:28:
Is wel makkelijk praten zo, geen contact fysiek dan maar 1,5 meter een jaar lang.

En hoe zit het dan met kleinkinderen en opa’s en oma’s. Leg die maar eens uit dat ze oma of opa niet een knuffel ofzo mogen geven.

Ja het is een risico mee eens maar het is bijna onmogelijk. En trouwens niet alleen voor kleinkinderen. Mensen hebben soms behoefte aan een knuffel oid van hun ouders. Maar goed het is een lastige situatie en iedereen moet doen wat die goed vind.
Het is vooral vervelend dat er, begrijpelijk, geen eindmoment in het zicht is. Stel een vaccin laat lang op zich wachten. Gaan we dan tot 2022 afstand van onze naasten en vrienden nemen? Ik begrijp goed dat men dat niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Grvy schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:05:
[...]

Wat een onzin. Na een tweede lockdown kan een derde ook en een vierde.. het is dan steeds tijdelijk maar toch weer niet? Nee, dan gaan we lekker.. :?
Dat ligt er maar net aan hoe je je beleid inricht ná een lockdown.

Met een keiharde lockdown (en dan ook echt een keiharde) voor meer dan 2 weken en daarna een sluiting van de landsgrenzen zou je voor 100% van alle besmettingen af zijn.

Maar de enige reden waarom we dat niet doen, is de economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het geen afstand houden is een gebrek aan empathie.
Maar het verwachten dat iedereen afstand moet houden ook...
Juist dat laatste niet kunnen inzien, geeft aan dat beide kanten te weinig empathie hebben.
Dat we andere mensen belangrijker vinden dan onszelf is volkomen onnatuurlijk.
Mensen zijn egoïstisch, zo zit het dier nu eenmaal in elkaar.
Alle maatregelen gaan volledig tegen de natuur in, dus waarom is er dan zo weinig empathie voor mensen die moeite hebben met de regels?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Stoney3K schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:07:
[...]

Met een keiharde lockdown (en dan ook echt een keiharde) voor meer dan 2 weken en daarna een sluiting van de landsgrenzen zou je voor 100% van alle besmettingen af zijn.

Dus.. 1.5m afstand houden van elkaar is onmogelijk.. maar de landsgrenzen dichtgooien.. hoe? grote muur bouwen? dat is okeydokey? Je pleit hier gewoon voor keiharde armoede.. en dat vind je beter dan 1.5m afstand houden van elkaar? :?

Niemand die over die grenzen al dan niet stiekem heen gaat? Wachters neerzetten bij Belgie en Duitsland?

[ Voor 7% gewijzigd door Grvy op 27-07-2020 10:10 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:07:
[...]

Rot als op dag 3 oma doodgaat en je 11 dagen met een lijk in je huis zit. Want dat is een 100% keiharde lockdown: ook geen ambulances, politie of brandweer.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
Soccer98 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:06:
[...]

Het is vooral vervelend dat er, begrijpelijk, geen eindmoment in het zicht is. Stel een vaccin laat lang op zich wachten. Gaan we dan tot 2022 afstand van onze naasten en vrienden nemen? Ik begrijp goed dat men dat niet wil.
Tja denk het wel. Wat het voor mij het verschil maakt, zijn de redenen. Als je me puur vraagt "wil je afstand houden" dan zeg ik natuurlijk nee (net zoals 95% van Nederland gok ik zo).

Als je me vraagt of ik afstand wil houden van vrienden en familie, om te zorgen dat:
- Het zorgsysteem niet overstelpt wordt (incl de zorgmedewerkers die ook maar mensen zijn)
- We geen lockdown hoeven (waar we nog minder mogen)
- Duizenden (?) extra doden krijgen.

Dan vind ik de balans niet moeilijk op te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:11:
[...]

Rot als op dag 3 oma doodgaat en je 11 dagen met een lijk in je huis zit. Want dat is een 100% keiharde lockdown: ook geen ambulances, politie of brandweer.
Grote onzin.
Spanje en Italië waren in een volledige lockdown.
Politie, ambulance, brandweer, zorg, ging gewoon door.
Zelfs supermarketen en telecomproviders behoorde tot de essentiële diensten.
Maar als jij als burger op straat was, zonder geldige reden, dan kreeg je gewoon een flinke prent, wat soms gelijk stond aan een maand huur...
Een volledige lockdown is een knop waarop geduwd wordt, waarna opeens alles gepauzeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 09:47

Agent47

I always close my contracts.

Basekid schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:29:

En wat kwam er uit je onderzoek? Positief of negatief getest?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Grvy schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:05:
[...]

Ik begreep dat er vooral veel meer lokale lockdowns gaan plaatsvinden en niet meer een landelijke lockdown. Als je kijkt naar de cijfers, dan is dat ook niet zo heel gek vind ik zelf. Waar Corona oplaait in de randstad, is het in het noorden praktisch verdwenen bij wijze van spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Agent47 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:18:
[...]

En wat kwam er uit je onderzoek? Positief of negatief getest?
Negatief :)

Wel heel snel alles gegaan trouwens: 1430 gebeld, volgende ochtend om 0915 getest, en om 1300 (zelfde dag) al de uitslag. Dit was trouwens wel 4 weken geleden toen het heel rustig was bij de teststraten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
Blijf realistisch, het gaat niet om de maatregelen zo extreem mogelijk doorvoeren, het gaat om het effect.

De maatregelen die we in Nederland hadden hebben bijna perfect gewerkt ondanks dat ze niet allemaal naar de letter gevolgd werden door veel mensen en nog redelijk wat ruimte voor een sociaal leven lieten. Met de kennis van nu zou het beleid iets versoepeld kunnen worden om nog meer ruimte te bieden zonder veel aan effectiviteit te verliezen.
Op dit moment zijn de teugels iets te ver gevierd, maar ons verder beperken dan voor 1 juni is totaal niet nodig. Daarom wil ik het wel eens zien wat er gebeurt als we nu de buitenruimte laten voor wat het is en de horeca 's avonds dicht gooien.

Grootste probleem is niet het virus zelf of het feit dat we door regels beperkt worden. Veel regels missen echter logica waardoor draagvlak verdwijnt en er draagvlak komt voor alternatieve theorieën.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Basekid schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:22:
[...]

Negatief :)

Wel heel snel alles gegaan trouwens: 1430 gebeld, volgende ochtend om 0915 getest, en om 1300 (zelfde dag) al de uitslag. Dit was trouwens wel 4 weken geleden toen het heel rustig was bij de teststraten.
Ik heb tot heden geen klachten. Af en toe alleen een irritante steek even in m'n keel maar geen kuch, benauwdheid, hoesten of koorts. Ik hoefde niet langs te komen.

Nu ben ik sowieso al voorzichtig en werk ik alleen maar thuis, toch gek dat ik niet hoefde langs te komen. Dat steekje is ook net niet irritant genoeg voor mij om de huisarts te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Ankona schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:25:
Blijf realistisch, het gaat niet om de maatregelen zo extreem mogelijk doorvoeren, het gaat om het effect.

De maatregelen die we in Nederland hadden hebben bijna perfect gewerkt ondanks dat ze niet allemaal naar de letter gevolgd werden door veel mensen en nog redelijk wat ruimte voor een sociaal leven lieten. Met de kennis van nu zou het beleid iets versoepeld kunnen worden om nog meer ruimte te bieden zonder veel aan effectiviteit te verliezen.
Op dit moment zijn de teugels iets te ver gevierd, maar ons verder beperken dan voor 1 juni is totaal niet nodig. Daarom wil ik het wel eens zien wat er gebeurt als we nu de buitenruimte laten voor wat het is en de horeca 's avonds dicht gooien.

Grootste probleem is niet het virus zelf of het feit dat we door regels beperkt worden. Veel regels missen echter logica waardoor draagvlak verdwijnt en er draagvlak komt voor alternatieve theorieën.
Met je eens. Mijn vraag is dan wel hoe het komt dat er nu een stuk minder doden zijn dan bijvoorbeeld in maart? Is het virus vanuit zichzelf dan wat meer gaan liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Soccer98 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:18:
[...]

Ik begreep dat er vooral veel meer lokale lockdowns gaan plaatsvinden en niet meer een landelijke lockdown. Als je kijkt naar de cijfers, dan is dat ook niet zo heel gek vind ik zelf. Waar Corona oplaait in de randstad, is het in het noorden praktisch verdwenen bij wijze van spreken.
Locale lockdowns vind ik eng. Dan krijg je meer toerisme omdat feestjes die in de eigen stad niet mogelijk zijn dan maar 50 km verderop gevierd worden.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ankona schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:28:
[...]

Locale lockdowns vind ik eng. Dan krijg je meer toerisme omdat feestjes die in de eigen stad niet mogelijk zijn dan maar 50 km verderop gevierd worden.
Lockdown betekent dat je niet naar 50 km verderop kunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
Ik had een inieminie beetje vestopte neus en wat zeurende keelpijn en kon me gewoon laten testen (letterlijk zo gezegd als hierboven beschreven).

Dat is ook het beleid bij klachten, hoe mild ook, kan je je laten testen.

Soms twijfel ik wel eens als mensen zeggen nee ik hoefde niet getest te worden of ze dat zeggen zo van dan ben ik er vanaf en doe jk net alsof ik netjes de regels volg. Zal vast niet maar soms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Dracula schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:31:
Ik had een inieminie beetje vestopte neus en wat zeurende keelpijn en kon me gewoon laten testen (letterlijk zo gezegd als hierboven beschreven).

Soms twijfel ik wel eens als mensen zeggen nee ik hoefde niet getest te worden of ze dat zeggen zo van dan ben ik er vanaf en doe jk net alsof ik netjes de regels volg. Zal vast niet maar soms...
En wat was de uitkomst?

Overigens denk ik dat veel mensen denken: als ik positief getest word moet ik 14 dagen in quarantaine en daar zit ik niet op te wachten ivm werk/vakantie e.d. Dus zolang ik geen ernstige klachten heb, ga ik niet langs en let gewoon een beetje verstandig op buiten de deur ipv 14 dagen thuis te moeten zitten straks.

[ Voor 21% gewijzigd door CyberMania op 27-07-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

prijk schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:30:
[...]

Lockdown betekent dat je niet naar 50 km verderop kunt.
En dat is dus heel moeilijk uit te voeren (net zoals landelijk de grenzen dicht gooien eigenlijk niet te doen is). Heel praktisch gezien kun je niet zomaar even een hek om Rotterdam heen zetten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:27
Ben benieuwd of de mensen die graag de sociale contacten en fysiek contact willen houden daar over denken als één van je contacten door Covid overlijd, of door COVID een maandenlange revalidatie mag doorgaan vol met benauwdheid....

Dat is het verschil met maart en nu. In Maart was het nog veelvoorkomend en werd je met je neus op de feiten en gevolgen gedrukt. Nu is het even gaan liggen en is men dat allemaal vergeten....

"Ja maar ik!" "ja maar ik".... Het gaat even niet om jezelf. Maar men is verwend tot op het bot....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Helemaal eens... Maar de lastigheid zit in de component mens...

Als we ons 100% houden aan de minimaal noodzakelijke maatregelen, kunnen we echt wel een fatsoenlijk leven leiden voor zo lang het duurt.

Probleem is dat we ons er misschien 50% aan houden, en dan moet je dus vanzelf zwaardere maatregelen gaan treffen dan nodig zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Agent47 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Met je eens. Mijn vraag is dan wel hoe het komt dat er nu een stuk minder doden zijn dan bijvoorbeeld in maart? Is het virus vanuit zichzelf dan wat meer gaan liggen?
Sterfte is niet het grootste probleem van het virus. Dat betreft vooral een groep die al aan het einde van de rit zitten en versneld een laatste zetje hebben gekregen.
Jammer dat de media zo gefocust zijn op de sterfte statistieken. Het echte probleem is de extra zorg vraag van de vele patienten die een ziekenhuis opname nodig hadden en de rest verschijnselen bij patienten die wat zwaarder getroffen zijn.
Voor velen is het amper een griepje, maar er is een groep die er serieus ziek van wordt en langzaam (en mogelijk slechts beperkt) herstelt. Die groep krijgt amper aandacht in de statistieken maar is m.i. juist de belangrijkste.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Waah schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:32:
Ben benieuwd of de mensen die graag de sociale contacten en fysiek contact willen houden daar over denken als één van je contacten door Covid overlijd, of door COVID een maandenlange revalidatie mag doorgaan vol met benauwdheid....
Dat gevoelsargument heb ik al echt tientallen keren gehoord hier, maar ik heb zelf nou eenmaal de houding: Als het je tijd is dan gebeurt het sowieso. Of iemand nu morgen omvalt door COVID of doordat ie onder een bus komt.

Dan ga ik me niet schuldig voelen omdat ik geen afstand heb gehouden, want de weinige sociale contacten die ik heb vind ik eerlijk gezegd belangrijker dan een stukje kansberekening. Daarvan ga je me ook echt niet weerhouden door te zeggen dat ik bloed aan mijn handen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
stylezzz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:20:
[...]

Eigenlijk zou iedereen met de lichtste verkoudheidsklachten getest moeten worden. Vooral na 5 maanden zou het testen voor iedereen beschikbaar moeten zijn. Het is nu toch wel duidelijk dat er asymptomatische besmettingen zijn..? Sommige mensen hebben het niet eens door dat ze besmet zijn (wat ook laat zien dat het minder erg is dan verwacht maar goed.) In de VS kan je zelfs als je geen symptomen hebt testen. We zijn we veel meer gefocust om het aantal laag te houden dan de daadwerkelijke besmettingen te traceren.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Stoney3K schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:34:
[...]

Dat gevoelsargument heb ik al echt tientallen keren gehoord hier, maar ik heb zelf nou eenmaal de houding: Als het je tijd is dan gebeurt het sowieso. Of iemand nu morgen omvalt door COVID of doordat ie onder een bus komt.

Dan ga ik me niet schuldig voelen
Maar je veroorzaakt wel een hoop ziekenopnames en kosten op deze manier plus dat de reguliere zorg weer in gedrang komt waardoor mensen maanden lang op een knie-operatie langer moeten wachten bijv. Plus dat de zorg al op volle toeren heeft gedraaid wat ontzettend zwaar was voor de mensen en die nu de volgende keer al die extra shifts niet nog een keer willen/aankunnen.

[ Voor 25% gewijzigd door CyberMania op 27-07-2020 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98

Ja, dit dus. Rutte zei altijd, ook bij het uitstippelen van die roadmap, dat alles onder voorbehoud is en er een set versoepelingen teruggedraaid kan worden als blijkt dat er een stijging is.

Er wordt nu volop gefocust op die anderhalve meter, begrijpelijk. Punt is dat elke besmetting volgt uit het niet aanhouden van die anderhalve meter, al kan er soms ook een pech geval bij zitten. Goed dat Grapperhaus men er even op attendeert, maar denk ik te makkelijk als ik zeg dat het misschien ook geen kwaad kan om de 1 juli-versoepelingen onder de loep te nemen?

Nu mogen er bijvoorbeeld 100 man in café’s komen. Hier in de stad heeft 90% van de café’s niet eens plek voor 100 mensen. Dan kan er wel als disclaimer bijgezegd worden dat er ten alle tijden aan de anderhalve meter gehouden moet worden en dat daardoor die capaciteit daalt, maar dat vind ik zelf behoorlijk naïef om te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 22:42

ScSi

Belg.

CyberMania schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:36:
[...]

Maar je veroorzaakt wel een hoop ziekenopnames en kosten op deze manier plus dat de reguliere zorg weer in gedrang komt waardoor mensen maanden lang op een knie-operatie langer moeten wachten bijv.
Om nog maar te zwijgen van de symptomen NA covid die we nog niet kennen (vlekjes op de longen, transplantaties, .. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Dan ga ik me niet schuldig voelen omdat ik geen afstand heb gehouden, want de weinige sociale contacten die ik heb vind ik eerlijk gezegd belangrijker dan een stukje kansberekening. Daarvan ga je me ook echt niet weerhouden door te zeggen dat ik bloed aan mijn handen heb.
Dat werkt twee kanten op natuurlijk. Ver familielid heeft aan het begin van de corona crisis haar broertje besmet met Corona, na een bezoek aan wat carnavalsfeesten. Jonge gozer. Maar hij heeft wel Duchenne.

Hij heeft het overleefd, maar ze voelt zich wel vreselijk schuldig.
En ik zou me denk ik hetzelfde voelen als ik één van mijn ouders of schoonouders zou besmetten.

En normaal ben ik ook heel erg van het motto live and let die. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Waah schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:32:

Dat is het verschil met maart en nu. In Maart was het nog veelvoorkomend en werd je met je neus op de feiten en gevolgen gedrukt. Nu is het even gaan liggen en is men dat allemaal vergeten....

"Ja maar ik!" "ja maar ik".... Het gaat even niet om jezelf. Maar men is verwend tot op het bot....
Het klinkt heel stom, maar dat is gewoon de mens eigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:32:
[...]

En dat is dus heel moeilijk uit te voeren (net zoals landelijk de grenzen dicht gooien eigenlijk niet te doen is). Heel praktisch gezien kun je niet zomaar even een hek om Rotterdam heen zetten. ;)
In Frankrijk, Spanje en Italië is dat de afgelopen maanden uitstekend gelukt als ik de krantenberichten mag geloven. Maar je hebt er wel een tamelijk fascistoïde politieapparaat en draconische boetes voor nodig. Dat is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Dracula schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:31:

Bij mij werd oprecht gezegd door deze callcenter persoon : " Je kunt ook beginnende keelpijn hebben. Zo lang je niet benauwd bent en je geen koorts hebt vind ik dit geen goede reden om je te laten testen, er zijn mensen met zwaardere klachten" . Waarschijnlijk heeft die naar mijn geboortedatum gekeken ( ben 24) maar alsnog beetje fage reactie van hem. Volgens mij moet je ook maar beetje geluk hebben wie je aan de lijn hebt.

Ik blijf gewoon 2 weken thuis voor aller zekerheid, tot nu toe nergens last van, los van klein steekje in de keel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:10
[...]

Mensen die zich bewust niet aan de regels houden zijn echt asociale mensen. Want hebben die echt niet door dat deze hele ellende juist langer gaat duren hierdoor?

Ze hebben gewoon indirect bloed aan je handen als anderen besmet door je roekeloze gedrag. Ze nemen willens en wetens een risico, en niet alleen om zichzelf te besmetten, maar ook anderen.

Echt, dat aanstelgedrag om een jaar op een mensenleven een kleine pas op de plaats te maken....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
[...]

Dat zeg ik: verwend.
Je eigen wil voor het leven van anderen stellen. Enkel omdat je aan je eigen trekken moet komen.

Ik zal je inderdaad niet weerhouden door wat ik ook zeg. Want dat werkt niet als je zo egoïstisch in het leven staat.

Zelf sta ik er trouwens ook zo in: als het mijn tijd, so be it. Maar dat kan ik niet voor een ander bepalen. Ik gun die andere oudere nog wel die 10 jaar die ze hadden gehad zodat ze hun kleinkinderen kunnen leren kennen om maar een voorbeeld te noemen.

Daarom ben ik ook voor wél handhaven. En wel boetes en eventueel een aantekening op je strafblad. Als de pakkans aanwezig is zal een groot deel zich opeens wel gedragen. Mensen hebben dat nodig...

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 27-07-2020 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Soccer98 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:38:
[...]

Het klinkt heel stom, maar dat is gewoon de mens eigen.
Dat is ook mens eigen. Maar voor mensen die er iets langer over nadenken en het hier bespreken verwacht ik dat ze voorbij die automatismes kunnen denken ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
Waah schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:42:
[...]

Dat zeg ik: verwend.
Je eigen wil voor het leven van anderen stellen. Enkel omdat je aan je eigen trekken moet komen.

Ik zal je inderdaad niet weerhouden door wat ik ook zeg. Want dat werkt niet als je zo egoïstisch in het leven staat.

Zelf sta ik er trouwens ook zo in: als het mijn tijd, so be it. Maar dat kan ik niet voor een ander bepalen. Ik gun die andere oudere nog wel die 10 jaar die ze hadden gehad zodat ze hun kleinkinderen kunnen leren kennen om maar een voorbeeld te noemen.

Daarom ben ik ook voor wél handhaven. En wel boetes en eventueel een aantekening op je strafblad. Als de pakkans aanwezig is zal een groot deel zich opeens wel gedragen. Mensen hebben dat nodig...
Exact.... Het halve land mag op de IC belanden of zijn baan kwijtraken, als ik maar met mijn maten een pilsje kan drinken want anders voel ik mezelf klote. Ik kan er echt niet bij hoor..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Adlermann schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:42:
[...]

Mensen die zich bewust niet aan de regels houden zijn echt asociale mensen. Want hebben die echt niet door dat deze hele ellende juist langer gaat duren hierdoor?
Ah, tuurlijk, dan hou ik braaf als enige van mijn hele vriendengroep iedereen 1,5 meter op afstand. Terwijl de rest van mijn vriendengroep op hetzelfde moment elkaar plat knuffelt.

Dan kun je natuurlijk wel roepen dat ze allemaal moordenaars zijn en een andere vriendengroep zoeken voor je eigen gemoedsrust, maar als ik zo met mensen om moet gaan dan zou ik daar heel ongelukkig van worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Agent47 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:41:
[...]

Bij mij werd oprecht gezegd door deze callcenter persoon : " Je kunt ook beginnende keelpijn hebben. Zo lang je niet benauwd bent en je geen koorts hebt vind ik dit geen goede reden om je te laten testen, er zijn mensen met zwaardere klachten" . Waarschijnlijk heeft die naar mijn geboortedatum gekeken ( ben 24) maar alsnog beetje fage reactie van hem. Volgens mij moet je ook maar beetje geluk hebben wie je aan de lijn hebt.

Ik blijf gewoon 2 weken thuis voor aller zekerheid, tot nu toe nergens last van, los van klein steekje in de keel.
Juist bij een 24 jarige moet er dan getest worden...de kans dat jij corona hebt met alleen keelpijn is een stuk groter dan een 75 jarige. Daarom willen ze ook sat iedereen getest wordt.. rare reactie van die callcenter medewerker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Stoney3K schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:50:
[...]

Ah, tuurlijk, dan hou ik braaf als enige van mijn hele vriendengroep iedereen 1,5 meter op afstand. Terwijl de rest van mijn vriendengroep op hetzelfde moment elkaar plat knuffelt.

Dan kun je natuurlijk wel roepen dat ze allemaal moordenaars zijn en een andere vriendengroep zoeken voor je eigen gemoedsrust, maar als ik zo met mensen om moet gaan dan zou ik daar heel ongelukkig van worden.
"Ja als zij het doen, kan ik het ook wel doen". Excuses excuses ...

Mijn zus volgt nogal alle alternatieve media over covid. En komt ook regelmatig met onzin aanzetten. En nam het ook niet zo nauw met covid. Maar dan kan je het er gewoon samen over hebben en onderling afspreken hoe je er mee omgaat.

Ik neem aan dat je dat met je vrienden ook kan bespreken? Of zijn dit soort dingen onbespreekbaar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:10
[...]

Bij een virus dat zich worst case via een exponentiele curve verspreidt zal dat al veel uit kunnen maken. De keten onderbreken.

Het is een individuele verantwoordelijkheid, dat iedereen fout is, wil niet zeggen dat jij dan ook fout mag zijn.

Dit is gewoon verschuilen achter een groep, straks roep je nog, wir haben es nicht gewusst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Als je hele vriendengroep in de sloot springt, doe jij het ook? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Waah schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:03:
[...]

Ik neem aan dat je dat met je vrienden ook kan bespreken? Of zijn dit soort dingen onbespreekbaar....
Daar gaat het niet om, ik denk dat je wel kan begrijpen dat als je bewust besluit om dat soort dingen niet te doen, en je ziet de rest van de vriendengroep wel bij elkaar op schoot kruipen "maar jij niet" dan ga je toch wel twijfelen aan hoeveel nut het nog heeft om afstand te houden. Vooral als je al weken lang het gevoel hebt om op een eilandje rond te lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 27-07-2020 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
MikeyMan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:06:
[...]

Als je hele vriendengroep in de sloot springt, doe jij het ook? ;)
waarschijnlijk wel, empathie weet je nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57
stylezzz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:08:
[...]

waarschijnlijk wel, empathie weet je nog ;)
Ik lees de laatste pagina's aan reacties, maar die empathie leest wel erg selectief idd :)

Vanochtend sprak ik wat Vietnamese collega's en daar evacueren ze 80.000 mensen om een handvol bevestigde besmettingen. Die zijn waarschijnlijk vanuit China (arbeiders) illegaal het land in gekomen inclusief een covid-19 besmetting.

Om maar een beetje aan te geven hoe het verschil in perceptie is: men voorkomt daar verspreiding al een half jaar succesvol en het leven draait daar gewoon door. Het enige wat niet kan is naar het buitenland reizen, maar binnenlands toerisme lijkt buitenlands toerisme redelijk te compenseren.

En men kijkt vanuit daar dus met redelijke verbazing naar hoe wij nu vooral niets doen terwijl zij zeggen: straks is het probleem weer te groot om te hanteren en zitten jullie weer maanden thuis.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Stoney3K schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:08:
[...]

Daar gaat het niet om, ik denk dat je wel kan begrijpen dat als je bewust besluit om dat soort dingen niet te doen, en je ziet de rest van de vriendengroep wel bij elkaar op schoot kruipen "maar jij niet" dan ga je toch wel twijfelen aan hoeveel nut het nog heeft om afstand te houden. Vooral als je al weken lang het gevoel hebt om op een eilandje rond te lopen.
Het nut is dat jíj het niet verder verspreid... je hoeft niet alleen op een eiland te lopen, je kan je vrienden nog gewoon zien. genoeg alternatieven te bedenken.

Zelf ben ik van bespreken en bespreekbaar maken. En bij twijfel vragen. als mijn vriendengroep opeens bij elkaar op schoot kruipt ten tijde van COVID zou ik gewoon vragen waarom men dat doet. Maar daar verschillen onze groepen in blijkbaar.

Ik viel vooral over het excuus: "Mijn vrienden doen het ook, dus doe ik het ook maar". Dat klinkt als een smoesje om toch gewoon dat te doen wat je zelf wilt. Want als de hele groep besluit hun telefoon voor altijd weg te doen, verwacht ik dat je opeens níét mee doet :+

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 27-07-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Waah schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:15:
[...]

Het nut is dat jíj het niet verder verspreid... je hoeft niet alleen op een eiland te lopen, je kan je vrienden nog gewoon zien. genoeg alternatieven te bedenken.
Ik ben nou eenmaal gebouwd als een enorm aanrakerig persoon, en iemand 'spreken' op 1,5 meter afstand is voor mijn gevoel hetzelfde als iemand die ik op zou bellen of in een videogesprek heb. En mijn hele vriendengroep is op dezelfde manier ingesteld.

Dat het aantal mensen waar ik dichterbij mag komen 'heel klein' is, dat kan ik prima begrijpen, maar als dat aantal meer dan een jaar lang 0 is dan wordt het toch echt een ander verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 27-07-2020 11:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij is dit nog steeds veelzeggend:

Afbeeldingslocatie: https://static.dezeen.com/uploads/2020/03/the-spinoff-toby-morris-siouxsie-wiles-design-graphics-illustration-coronavirus_dezeen_1704_col_1.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 16:41
stylezzz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:49:
[...]

Exact.... Het halve land mag op de IC belanden of zijn baan kwijtraken, als ik maar met mijn maten een pilsje kan drinken want anders voel ik mezelf klote. Ik kan er echt niet bij hoor..... 8)7
Feit is nu echt wel dat de mensen er gewoon minder rekening mee houden... dit is niet raar, omdat het nou eenmaal mensen zijn. Dat kun je accepteren of niet, maar het zit niet in de aard van de mens om zo lang met die maatregelen te leven. Bij een groot deel wel, maar een groot deel ook niet.

Ik houd mij wel aan de regels. Ik hou mij aan de 1,5M, en hoest en nies gewoon in mijn elleboog. Ook was ik mijn handen vaak genoeg.

Mijn mening over dit virus valt niet bij iedereen even goed... maar ik ben dan ook een mannetje van de cijfers, en niet van de wetenschap.

Je hoort gewoon allerlei berichten in de media: "weer meer besmettingen" e.d. en tegelijkertijd hoor je in hetzelfde blok: "laagste aantal mensen op het IC ooit"... Ja wat is het nou?

Er wordt meer getest en dus meer gevonden... dat is toch goed? die mensen hou je van de straat en kunnen verder in quarantaine niemand anders meer besmetten (voor zover ze zich eraan houden). De test zelf 'lijkt' niet al te betrouwbaar te zijn... mensen met griepverschijnselen lijken ook positief te testen op Covid-19. Niet gek, als je in alle grafieken van het RIVM de influenza niet terug ziet komen vanaf week 12.

Er is in mijn ogen een massahysterie gaande, waarbij veel mensen lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Wat vervolgens voor meer ongezonde stress zorgt.

Mijn punt is dat het voor zoveel mensen erg onduidelijk is omdat er heel veel verhalen de wereld in geslingerd worden, met of zonder onderbouwing... maar de meesten zonder bevestiging, waardoor iedereen zo'n beetje zijn eigen gedachtegang krijgt wat weer voor grote verdeeldheid zorgt.

Het gaat gewoon niet de goede kant op. Als we nou allemaal met de neus dezelfde kant op stonden, was het allemaal een stuk makkelijker geweest.

Mijn conclusie; Het probleem zit hem niet meer in het virus, maar meer in de grote verdeeldheid tussen de mensen. We krijgen niet schijt aan het virus, maar meer schijt aan elkaar zo lijkt het.

Etuuuuuh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
meer besmettingen en laagste aantal IC kan prima tegelijk optreden. De IC opnames komen later dan de besmettingen. Zeker nu we actief zoeken naar besmetting, waar men voorheen pas bij ernstige klachten (7 dagen later) aanklopte.

Maar dat laagste aantal IC opnames zal dus, als de besmettingen doorzetten, niet zo blijven. En dat willen we nu net voorkomen. Juist door de besmettingen laag te houden, houd je het IC "schoon".

Mensen focussen vooral op wat niet kan. Ipv wat nog wél kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:34
Waah schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:27:
meer besmettingen en laagste aantal IC kan prima tegelijk optreden. De IC opnames komen later dan de besmettingen. Zeker nu we actief zoeken naar besmetting, waar men voorheen pas bij ernstige klachten (7 dagen later) aanklopte.
Daarnaast is de gemiddelde leeftijd van de huidige besmettingen lager dan in het begin van de crisis, en jongere mensen belanden minder snel in het ziekenhuis en op de IC. Maar inderdaad, het is nog wel een weekje afwachten om te zien of we ook daar echte effecten van dit oplaaien gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
autje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:29:
[...]

Daarnaast is de gemiddelde leeftijd van de huidige besmettingen lager dan in het begin van de crisis, en jongere mensen belanden minder snel in het ziekenhuis en op de IC. Maar inderdaad, het is nog wel een weekje afwachten om te zien of we ook daar echte effecten van dit oplaaien gaan zien.
Mijn voorspelling... Niet. Aangezien er al vanaf 13 juli 'veel' nieuwe besmettingen gevonden zijn.

Etuuuuuh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Stoney3K schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:18:
[...]

Ik ben nou eenmaal gebouwd als een enorm aanrakerig persoon, en iemand 'spreken' op 1,5 meter afstand is voor mijn gevoel hetzelfde als iemand die ik op zou bellen of in een videogesprek heb. En mijn hele vriendengroep is op dezelfde manier ingesteld.

Dat het aantal mensen waar ik dichterbij mag komen 'heel klein' is, dat kan ik prima begrijpen, maar als dat aantal meer dan een jaar lang 0 is dan wordt het toch echt een ander verhaal.
Als het een heel klein gezelschap is, zou je dus afspraken kunnen maken. Zo hebben wij dat ook gedaan. De opa's en oma's wilden heel graag de kleinkinderen blijven zien. Dus afgesproken:

- Thuis werken
- Geen andere visite behalve gezinsleden
- Niet naar drukke plaatsen
- zelfstandig boodschappen doen en op rustige tijden

Op die manier konden wij prima onze eigen bubble creeëren. Daarmee is het risico nooit 0 (vanwege boodschappen) maar houd je je aan alle verdere regelgeving en heb je nauwelijks contact buiten die groep mensen. Waardoor je het dus niet doorgeeft aan mensen die niet kiezen voor het zien van kleinkinderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Misschien moeten de campagnes om mensen het besef bij te brengen wat worden aangescherpt/verhard... Beetje in de stijl van de 'Tip tip TOT' borden langs de Duitse snelweg.

Afbeeldingslocatie: https://www.abendzeitung-muenchen.de/media.media.700119d1-17a9-4434-b49f-b3db0920dcc3.original1024.jpg

Een voorzetje voor een tekst:

Ik ben sociaal en wil mijn vrienden en familie weer zien! Binnenkort krijg je de kans op de begrafenis van je opa/beste vriend...

Ik merk in eigen kringen dat er nog veel mensen zijn die nog niet direct met Corona te maken hebben gehad. Ze kennen niemand die er aan is overleden of er heel ziek van is. Vooral die groep denkt dat het allemaal nog steeds meevalt en dat er niets kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
CRpt3r55 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:31:
[...]

Mijn voorspelling... Niet. Aangezien er al vanaf 13 juli 'veel' nieuwe besmettingen gevonden zijn.
Het duurt even voordat al die 'jongeren' ook 'ouderen' besmetten, hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

wolly_a schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:32:
Misschien moeten de campagnes om mensen het besef bij te brengen wat worden aangescherpt/verhard... Beetje in de stijl van de 'Tip tip TOT' borden langs de Duitse snelweg.

[Afbeelding]

Een voorzetje voor een tekst:

Ik ben sociaal en wil mijn vrienden en familie weer zien! Binnenkort krijg je de kans op de begrafenis van je opa/beste vriend...

Ik merk in eigen kringen dat er nog veel mensen zijn die nog niet direct met Corona te maken hebben gehad. Ze kennen niemand die er aan is overleden of er heel ziek van is. Vooral die groep denkt dat het allemaal nog steeds meevalt en dat er niets kan gebeuren.
Nog niet echt pakkend. Ik zou er verder aan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
autje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:34:
[...]

OK, maar dat zou niet mogen/kunnen gebeuren omdat de gevonden besmettingen al in quarantaine zitten.. toch?

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:50
D-e-n schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:14:
[...]

Dat bedoel ik dus: het mondkapje wordt een excuus om dingen te doen die met mondkapje op ook al geen goed idee zijn. Op een technofeestje waarbij iedereen zweet en drinkt of spul slikt: no way dat dat kapje dan constant netjes op blijft.
Nope, ze hebben daar ruim 1000 keer minder doden per inwoner dan hier en al maanden geen enkele interne besmetting meer. Mondkapjes waren ter preventie, waardoor ze nooit alles dicht hebben hoeven gooien. Ook geen technoclubs, waar je geen mondkapje op hoeft overigens. Wel even je temperatuur checken.
stylezzz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:49:
[...]

Dat is gewoon het gevolg van het beleid wat hier gevoerd wordt. Weken lang alleen maar positief nieuws, horeca/winkels open, bezoek toegestaan, versoepeling op versoepeling, cijfers nog maar wekelijks doen in plaats van dagelijks etc etc. Als alle communicatie draait om hoe goed het gaat en min of meer suggereert dat we er al vanaf waren, dan is het niet raar dat het volk zich zo gaat gedragen.

Als de horeca weer open gaat en de terrassen vollopen bij mooi weer, dan is dat het zonnige beeld dat je schept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
CRpt3r55 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:36:
[...]

OK, maar dat zou niet mogen/kunnen gebeuren omdat de gevonden besmettingen al in quarantaine zitten.. toch?
In theorie niet, maar je kunt er vanuit gaan dat a) niet iedereen zich aan die quarantaine houdt, en b) niet alle besmettingen worden gevonden. Het werkelijke aantal nieuwe besmettingen ligt een factor hoger. Dat zagen we ook eind mei toen de aanwezigheid van antistoffen in het bloed van donoren werd getest. Dat wees erop dat al een kleine miljoen mensen besmet zouden zijn (5,5% van de bevolking). Nu werd er toen minder getest, dus de factor zal niet meer zo hoog zijn, maar er lopen genoeg mensen rond die besmet zijn en het of niet door hebben, of zich om allerlei redenen niet willen laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

wolly_a schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:32:
Misschien moeten de campagnes om mensen het besef bij te brengen wat worden aangescherpt/verhard...

(...)

Door dat soort propaganda ga ik me echt niet anders gedragen. De cringe-worthy marketing van "Postbus 51" zorgt er juist voor dat ik me tegen de overheid ga verzetten omdat ik er continu mee dood word gegooid.

Blijkbaar is het gevoel van urgentie nog niet groot genoeg om om te schakelen van "voorlichten" naar "afdwingen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 14:21
Ten eerste: ja, natuurlijk moeten de besmettingen niet verder oplopen. Ik denk dat iedereen dit graag ziet.

Echter ben ik ook van mening dat de media altijd zo makkelijk "scoort" door te kunnen melden dat cijfer X aan het stijgen is. En vooral ook daardoor is er nu weer veel aandacht. Wat opzich goed is, want mensen worden hopelijk weer alerter.
Maar opvallend vind ik het ook want er is nu vooral aandacht omdat het weer een beetje stijgt. Terwijl dit ongeveer dezelfde cijfers zijn als half mei, eind mei en begin juni. En toen was het nog een geleidelijke daling en was het "goed nieuws". Die daling zette ook door in de ziekenhuizen.
Deels is deze stijging ook te wijten aan dat er veel meer getest wordt. Het percentage positief is nog steeds heel erg laag. Hopelijk blijft dit zo.

Dan nog even een vraag van mij over de R waarde zoals die nu in het coronadashboard staat. Media spreekt over dat de R waarde "nu" op 1,29 ligt. Maar in het dashboard staat duidelijk dat dit deze geschatte waarde op 3 juli was. Ruim 3 weken geleden dus. Waarom dan melden dat "nu" de R waarde boven de 1 ligt ?
Ook begin juni was de R wat boven de 1 gekomen.
Ik denk dat deze nu(sinds eind juni) erg schommelt door de lagere aantallen. Dit is in Duitsland ook een tijdje zo (geweest) en zo kan iedere dag de R wat anders zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 21:25
Ik denk dat mensen hier onderschatten hoe belangrijk sociaal contact is voor mensen. 'Een biertje drinken' IS heel belangrijk voor mensen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

xzaz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:48:
Ik denk dat mensen hier onderschatten hoe belangrijk sociaal contact is voor mensen. 'Een biertje drinken' IS heel belangrijk voor mensen.
Dat is toch ook waarom het betaald voetbal weer wordt opgestart? "Brood en spelen" is niet voor niets een heel bekende uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:46:
Ten eerste: ja, natuurlijk moeten de besmettingen niet verder oplopen. Ik denk dat iedereen dit graag ziet.

Maar opvallend vind ik het ook want er is nu vooral aandacht omdat het weer een beetje stijgt. Terwijl dit ongeveer dezelfde cijfers zijn als half mei, eind mei en begin juni. En toen was het nog een geleidelijke daling en was het "goed nieuws". Die daling zette ook door in de ziekenhuizen.
Deels is deze stijging ook te wijten aan dat er veel meer getest wordt. Het percentage positief is nog steeds heel erg laag.
alleen in mei en juni had je niet zoals nu in juli en augustus honderdduizenden (paar miljoen?) Nederlanders die verspreid in Europa vakantie aan het vieren zijn....

Dit helpt natuurlijk in geen enkele vorm om het virus verder in te dammen.
Kans is gewoonweg enorm groot dat je het virus gaat importeren naar Nederland.

[ Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 27-07-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

autje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:34:
[...]

Dan hebben die ouderen zich blijkbaar niet aan de 1.5 meter afstand gehouden.
Beetje simpel om het dan meteen bij de jongeren te leggen.
Als alleen jongeren het probleem zouden zijn, dan zouden de besmettingen ook bij jongeren moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:57:
[...]

Als alleen jongeren het probleem zouden zijn, dan zouden de besmettingen ook bij jongeren moeten blijven.
Wow... je wilt ook echt niet weten hoeveel ouderen overal schijt aan hebben... ik denk in verhouding HEEL veel! Loop maar eens de supermarkt in zonder een oudere op 30 cm langs je heen te krijgen.

Etuuuuuh!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soccer98
Plenkske schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:46:

Echter ben ik ook van mening dat de media altijd zo makkelijk "scoort" door te kunnen melden dat cijfer X aan het stijgen is. En vooral ook daardoor is er nu weer veel aandacht. Wat opzich goed is, want mensen worden hopelijk weer alerter.
Deels is deze stijging ook te wijten aan dat er veel meer getest wordt. Het percentage positief is nog steeds heel erg laag. Hopelijk blijft dit zo.

Dan nog even een vraag van mij over de R waarde zoals die nu in het coronadashboard staat. Media spreekt over dat de R waarde "nu" op 1,29 ligt. Maar in het dashboard staat duidelijk dat dit deze geschatte waarde op 3 juli was. Ruim 3 weken geleden dus. Waarom dan melden dat "nu" de R waarde boven de 1 ligt ?
Ook begin juni was de R wat boven de 1 gekomen.
Ik denk dat deze nu(sinds eind juni) erg schommelt door de lagere aantallen. Dit is in Duitsland ook een tijdje zo (geweest) en zo kan iedere dag de R wat anders zijn.
Precies dit dus. De rol van de media, die in mijn ogen compleet tekort schiet, is al vaker voorbijgekomen in de verscheidene coronatopics. In mei haalde ik het zelf al aan: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62558346

De coronacrisis legt voor mij de teloorgang van de onderzoeksjournalistiek bloot. Op elke site staat op de hoofdpagina dat het aantal besmettingen op zijn hoogste punt in anderhalve maand tijd is. Het aantal mensen in de ziekenhuizen lag gisteren echter ook op haar laagst sinds het begin van de crisis, maar daar moet je de hele nieuwswebsite voor uitpluizen om dat bericht ergens in een blog tegen te komen.

Dit is veelzeggend: https://www.telegraaf.nl/...door-toename-besmettingen De Telegraaf concludeert hier doodleuk dat het aantal ziekenhuisopnames is gestegen en dat dat verband houdt met de gestegen besmettingen. Dat is gewoon concrete onzin en Ernst Kuipers zegt nota bene in hetzelfde artikel ook dat de stijging van de laatste weken niet per se tot meer opnames lijkt.

Dat omdat het vooral jongeren zijn die besmet raken en dat is gewoon een belangrijk detail die veel media weghalen. Of ze komen er pas dagen later mee. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:57:
[...]

Maar de zuipende, vakantie vierende jeugd van tegenwoordig is veel makkelijker de schuld te geven dan de ouderen die voor het huidige kabinet hebben gestemd. Van mijn gazon af, schorem! :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 14:21
Soccer98 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:01:
[...]
De coronacrisis legt voor mij de teloorgang van de onderzoeksjournalistiek bloot. Op elke site staat op de hoofdpagina dat het aantal besmettingen op zijn hoogste punt in anderhalve maand tijd is. Het aantal mensen in de ziekenhuizen lag gisteren echter ook op haar laagst sinds het begin van de crisis, maar daar moet je de hele nieuwswebsite voor uitpluizen om dat bericht ergens in een blog tegen te komen.
Inderdaad !
En ze zullen ook geen moeite doen om na te gaan waar de cijfers nou precies vandaan komen en hoe het bv. mogelijk is dat er in één dag ineens 17 ziekenhuisopnames bij kwamen (terwijl RIVM maar beperkt aantal rapporteerde) en de dag erna ineens 24 minder. Dat moet dan door bv. meneer Kuipers zelf verteld worden. En dan blijkt ineens dat ziekenhuizen verkeerde cijfers doorgaven en/of dat er nog wat correcties waren.

Dit soort dagelijkse cijfers zijn gewoon bijna nooit 100% correct. Het is nuttiger om eens in de paar dagen (of week) de juiste aantallen te rapporteren, die ook goed gecontroleerd zijn, dan elke dag maar een cijfer noemen zonder context.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basekid
xzaz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:48:
Dit is dus waar het wringt. Ik vind sociaal contact ook heel belangrijk (speel het liefst elk week bordspellen met 6 mensen). Echter kan ik mijn eigen wensen een paar maanden opzijzetten voor "the greater good".

Helaas is dat voor te veel mensen te moeilijk: die vinden hun eigen belangen belangrijker dan de samenleving als geheel (iig in dit aspect). Ik denk dat dit laatste komt omdat we de gevolgen niet direct zien en ons geheugen maar heel kort is ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Stoney3K schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:45:
[...]

Door dat soort propaganda ga ik me echt niet anders gedragen. De cringe-worthy marketing van "Postbus 51" zorgt er juist voor dat ik me tegen de overheid ga verzetten omdat ik er continu mee dood word gegooid.

Blijkbaar is het gevoel van urgentie nog niet groot genoeg om om te schakelen van "voorlichten" naar "afdwingen".
Toch werken die postbus 51 spotjes wel degelijk :9 hoe cringe je ze ook mag vinden.
Drank achter het stuur was vroeger een enorm probleem. Maar dankzij de postbus 51 spotjes, BOB-sleutelhangers etc zie je dat het hier abnormaal is om met drank op achter het stuur te kruipen.

Als je dat vergelijkt met andere landen, is het probleem nog hetzelfde als voorheen. Want geen voorlichting, geen verandering in gedrag en perceptie. Ik kan het even niet vinden, maar er is later onderzoek gedaan naar die bob-campagnes en die bleken grotendeels verantwoordelijk te zijn voor de ommezwaai in gedrag.
Pagina: 1 ... 3 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic