Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 171 Laatste
Acties:
  • 532.107 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik denk dat zo'n algemene mondkapjesplicht op straat weinig kans van slagen heeft juridisch gezien. Prima we leven in een democratie waarin de meerderheid van het volk meestal doorslaggevend beslist, maar ik heb op geen enkele partij in de coalitie gestemd. Als je tot de minderheid behoort betekent het niet dat je helemaal geen rechten hebt en de meerderheid altijd maar kan doordrukken wat ie wil. We hebben namelijk gelukkig ook nog mensenrechten: en ik denk dat de rechter zal oordelen dat een algemene mondkapjesdraagplicht zonder voldoende wetenschappelijke onderbouwing en/of minder inbreukmakende alternatieven te ver gaat op de inbreuk op onze mensenrechten.

NB: Ik ben niet zo'n anti coronamaatregelenpersoon zodra er voldoende bewijs is dat het effectief werkt en er geen goede alternatieven zijn, dan draag ik graag bij met het terugdringen van het virus door het ook op straat te dragen.

[ Voor 15% gewijzigd door CyberMania op 26-07-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:00
St@m schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:13:
[...]

Welke smerige dingen stoppen mensen in de mond dan? Poep ofzo?
Ik weet wel dat je gewoon eten bedoelt
Zou het kunnen dat er vaker wordt schoongemaakt?
Smullers is natuurlijk wel de definitie van eten oprekken en het is logisch dat mensen dat niet in de trein naar binnen gaan werken als ze een mondkapje op moeten.
D-e-n schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:24:
Ik lees net een artikel van het AD over mensen die nu vrijwillig mondkapjes gaan dragen op straat. Maar die lijken dat te doen uit angst. Maar dan begrijpen ze dus de werking van zo'n niet medisch mondkapje niet. Het beschermt de drager namelijk niet tegen besmetting door anderen. Het beperkt enkel de kans dat jij anderen besmet.
Een groot deel van de mondkapjes zijn gewoon medische kapjes, hooguit dat ze niet getest zijn, dus de kwaliteit wisselt gewoon wat meer. Uiteraard beschermt het de gebruiker nog steeds, de vraag is in welke mate. Maar alles wat dat ding opvangt komt niet direct op je gezicht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Deze Belgische bakker was het kennelijk ook beu dat mensen geen mondkapje dragen (wat daar volgens mij verplicht is), en heeft daar een creatieve oplossing voor bedacht:

Afbeeldingslocatie: https://images2.persgroep.net/rcs/ShUvn9_uUZmGx2c_bFQuYhJINy0/diocontent/173848435/_fitwidth/763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.8

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:46
wildhagen schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:20:
Deze Belgische bakker was het kennelijk ook beu dat mensen geen mondkapje dragen (wat daar volgens mij verplicht is), en heeft daar een creatieve oplossing voor bedacht:

[Afbeelding]
Ik zou het nog mooier vinden als iemand z'n bluf callt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:47
Mochten we ergens in de nabije toekomst een mondkapjesplicht krijgen en ze worden gedragen zoals in dit filmpje dan gaat het heel erg weinig toevoegen.
https://www.telegraaf.nl/...es-zijn-hier-noodzakelijk
Zie ook weer een bericht van Maurice de Hond dat 55% van de mensen voorstander is van een plicht om ze binnen te dragen. Waarom zie ik dan niet veel meer mensen die dat ding nu al vrijwillig dragen? Zit een groot deel van die 55% nu thuis, denken ze dat het nu verboden is of willen ze perse verplicht worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:04
Nee, ofcourse not. Daar is iedereen de pineut door. Maar soms heb ik zoiets van, mensen worden schijnbaar pas wakker als de ernst heel dichtbij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
BarôZZa schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:19:
[...]

Een groot deel van de mondkapjes zijn gewoon medische kapjes, hooguit dat ze niet getest zijn, dus de kwaliteit wisselt gewoon wat meer. Uiteraard beschermt het de gebruiker nog steeds, de vraag is in welke mate. Maar alles wat dat ding opvangt komt niet direct op je gezicht.
Ik zie toch juist heel veel stoffen wasbare mondkapjes. En hoe meer je ze nodig hebt hoe meer die de overhand zullen krijgen vermoed ik. En ook die medische mondkapjes worden op en af gezet, weer in een jas gepropt, aan de kin gehangen, hergebruikt en mensen zit er dus steeds aan met hun vingers.

Ik snap dat het in OV gebeurt omdat de anderhalve meter niet haalbaar is maar laten we die anderhalve meter in godsnaam als basis gebruiken en niet trappen in de symboliek van kapjes. De lobby ervoor begint me ook mateloos te storen. In restaurants is het sowieso waanzin gezien het feit dat je tijdens het eten als je bacillen gewoon keurig kunt verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:19

St@m

@ Your Service

[...]

Smullers is natuurlijk wel de definitie van eten oprekken en het is logisch dat mensen dat niet in de trein naar binnen gaan werken als ze een mondkapje op moeten.
Tja, volgens mij is dat gewoon een soort snackbar. Maar goed. Een mondkapje is verplicht in het ov, maar die mag je gewoon afzetten als je iets wilt eten of wilt drinken (volgens mij). Nou maak ik geen gebruik van het ov, kan het verkeerd hebben.
Ik denk dat je het schoner ervaart doordat er:
1. Minder mensen met het ov reizen
2. Er vaker wordt schoongemaakt

Maar goed, verder ook een non-discussie :p

[ Voor 3% gewijzigd door St@m op 26-07-2020 12:47 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
@St@m het is gewoon hetzelfde als in landen waar je niet mag eten of drinken in het OV, een heel stuk schoner. Treinen zitten gewoon vol, afhankelijk van de bestemming.

Ik weet dat we allemaal vooral heel hysterisch moeten reageren op mondkapjes, maar ik heb er nul problemen mee. Het is een heel logisch verhaal en er is niks oncomfortabels aan, behalve als het heel warm is, maar dat is vrij zelden in Nederland. Ook geen probleem met hoe het eruit ziet, de meeste mensen zien er een stuk beter uit met een masker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 16:18

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:50:
Ik weet dat we allemaal vooral heel hysterisch moeten reageren op mondkapjes, maar ik heb er nul problemen mee. Het is een heel logisch verhaal en er is niks oncomfortabels aan, behalve als het heel warm is, maar dat is vrij zelden in Nederland. Ook geen probleem met hoe het eruit ziet, de meeste mensen zien er een stuk beter uit met een masker
Ik heb ook geen problemen met mondkapjes op zich, maar wel het idee dat het nu overal verplicht wordt om eigenlijk een onzin-reden: Niet omdat het direct extra besmettingen voorkomt, maar omdat het mensen een soort 'reminder' geeft dat het virus er nog is en we afstand moeten houden. Het is dus puur iets voor de bühne.

In winkels is het ook beter om te handhaven dan bijvoorbeeld op straat of in de horeca, waar verplichte mondkapjes eigenlijk helemaal niets toevoegen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:54:
[...]
In winkels is het ook beter om te handhaven dan bijvoorbeeld op straat of in de horeca, waar verplichte mondkapjes eigenlijk helemaal niets toevoegen.
Dat dus sowieso. Ik zie wel eens mensen in mijn wijk fietsen of lopen met een mondkapje, terwijl er binnen een straal van twintig meter helemaal niemand in de buurt is. Dan heb ik het gevoel in een soort van dystopische film terecht gekomen te zijn, waarin de mensheid niet kan overleven zonder masker op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
Stoney3K schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:54:
[...]

Ik heb ook geen problemen met mondkapjes op zich, maar wel het idee dat het nu overal verplicht wordt om eigenlijk een onzin-reden: Niet omdat het direct extra besmettingen voorkomt, maar omdat het mensen een soort 'reminder' geeft dat het virus er nog is en we afstand moeten houden. Het is dus puur iets voor de bühne.

Ik denk dat het wel degelijk besmettingen voorkomt, ik kan me zelfs niet voorstellen dat dat niet het geval is.

Dat hele verhaal over dat ze niet werken was juist een verhaal voor de buhne: we hadden als land te weinig middelen, zelfs voor de zorg alleen. Dus dan maar iedereen wijs maken dat het niet werkt. Nu blijkt steeds meer dat het wel degelijk werkt, maar in plaats van gewoon toe te geven dat ze het volk verkeerd hebben ingelicht komen ze straks met zo'n wazig verhaal dat het vooral ook als reminder is. Wat overigens ook deels zo is trouwen, het nodigt absoluut niet uit om dichtbij iemand te komen als diegene een masker opheeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:04:
[...]

Ik denk dat het wel degelijk besmettingen voorkomt, ik kan me zelfs niet voorstellen dat dat niet het geval is.
Dat doen ze ook, alleen als je ze op de juiste manier gebruikt en op de juiste plaatsen.

Wat ik dus niet verwacht dat gaat gebeuren als je ze gaat verplichten, want dan gaan mensen alleen maar mondkapjes (verkeerd) dragen om maar geen boete te krijgen, en lakser worden in het houden van afstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:39
CyberMania schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:18:
NB: Ik ben niet zo'n anti coronamaatregelenpersoon zodra er voldoende bewijs is dat het effectief werkt en er geen goede alternatieven zijn, dan draag ik graag bij met het terugdringen van het virus door het ook op straat te dragen.
Ik ansich ook niet, maar dan moet er naast voldoende bewijs wel een structureel beleid zijn.

In Frankrijk mondkapjes in elke winkel verbieden maar wel een show met 12000 toeschouwers op elkaar gepropt geven 8)7
Plaatjes zeggen denk ik voldoende, en anders even door de vertaalmachine halen als je moeite hebt met de taal.

De bereidheid om in winkels of zelfs op straat met een masker te gaan lopen terwijl dit soort massale bijeenkomsten mogen (want met een mondkapje zijn alle andere richtlijnen ineens niet meer belangrijk?) is bij mij in ieder geval erg laag.
Een groot deel van de mondkapjes zijn gewoon medische kapjes, hooguit dat ze niet getest zijn, dus de kwaliteit wisselt gewoon wat meer.
Medische mondkapjes mag in het OV officieel niet eens, alleen kan dat in de praktijk natuurlijk niet gehandhaafd worden.
Dat is dus heel persoonlijk, vind het zelf namelijk helemaal niks.
Als brildrager beslaat bij mij het glas continu bijvoorbeeld. In de trein is dat te overzien, op de fiets (mocht die verplichting er komen) is dat ronduit gevaarlijk.
Stoney3K schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:07:
want dan gaan mensen alleen maar mondkapjes (verkeerd) dragen om maar geen boete te krijgen
Denk ik dus ook, hoeveel mensen zullen in de praktijk wegwerpkapjes gaan recyclen als het overal verplicht wordt. Ik vermoed best veel.

@St@m
Water drinken mag, eten niet.
Je mag natuurlijk niet de hele reis met een flesje gaan zitten prullen en steeds een klein slokje nemen, maar gewoon eenmalig even wat water pakken wordt gedoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
D-e-n schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:33:
[...]

En ook die medische mondkapjes worden op en af gezet, weer in een jas gepropt, aan de kin gehangen, hergebruikt en mensen zit er dus steeds aan met hun vingers.
D-e-n schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:57:
[...]

Dat dus sowieso. Ik zie wel eens mensen in mijn wijk fietsen of lopen met een mondkapje, terwijl er binnen een straal van twintig meter helemaal niemand in de buurt is. Dan heb ik het gevoel in een soort van dystopische film terecht gekomen te zijn, waarin de mensheid niet kan overleven zonder masker op.
Deze twee quotes zijn natuurlijk een beetje lastig te combineren. Geen mondkapje op als er binnen een straal van twintig meter niemand is betekent dat dat ding opgedaan moet worden als er wel iemand binnen die straal komt en weer af als deze uit de straal verdwenen is. Dan krijg je dus precies dat op en afzetten, in de jas proppen enz.
Ik kan het ergens wel waarderen dat mensen vrijwillig een mondkapjes op doen en ook als ze dat ding de hele tijd ophouden. Die snappen het in ieder geval beter dan al die mensen waar dat ding weet ik veel waar bungelt en tig keren aangeraakt wordt per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Stoney3K schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:07:
[...]

Dat doen ze ook, alleen als je ze op de juiste manier gebruikt en op de juiste plaatsen.

Wat ik dus niet verwacht dat gaat gebeuren als je ze gaat verplichten, want dan gaan mensen alleen maar mondkapjes (verkeerd) dragen om maar geen boete te krijgen, en lakser worden in het houden van afstand.
Verplichten is logisch, omdat het pas vooral goed als veel mensen het dragen. Mensen worden ook niet lakser, dat zou heel onlogisch zijn. Zelfs gedragsonderzoekers van het RIVM onderstrepen dat nu. Blijkbaar was er soortgelijke vrees bij de invoering van autogordels en motorhelmen: mensen zouden roekelozer gaan rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:23:
[...]

Verplichten is logisch, omdat het pas vooral goed als veel mensen het dragen. Mensen worden ook niet lakser, dat zou heel onlogisch zijn. Zelfs gedragsonderzoekers van het RIVM onderstrepen dat nu.
Ik heb niet de indruk dat de gedragsonderzoekers van het RIVM nu de juiste conclusie hebben getrokken, want ze hebben ook een beetje confirmation bias. Er is alleen onderzocht wat de invloed is op het gedrag van mensen die mondkapjes vrijwillig dragen, en dan heb je het al over mensen die zelf zo veel mogelijk proberen afstand te houden.

Als je naar het gedrag wil kijken op plaatsen waar mondkapjes verplicht zijn, hoef je alleen maar voorbij de landsgrenzen te kijken, bijvoorbeeld in Frankrijk. Daar zie je dat mensen consequent de grenzen proberen op te zoeken van wat 'verplicht' is ook omdat de pakkans laag is. Van afstand houden is ook nog heel weinig sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
En waar zouden de voorstanders het dan willen verplichten? Winkels? Winkelstraten? Door de gemeente aan te wijzen drukke gebieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

D-e-n schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:30:
En waar zouden de voorstanders het dan willen verplichten? Winkels? Winkelstraten? Door de gemeente aan te wijzen drukke gebieden?
Voor zover ik het uit het pleidooi van de voorstanders op kan maken, alle openbare plaatsen, dus inclusief op straat en in de horeca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:31:
[...]

Voor zover ik het uit het pleidooi van de voorstanders op kan maken, alle openbare plaatsen, dus inclusief op straat en in de horeca.
In de media roept men van alles maar dat lijkt me nogal een gevalletje "schieten met een kanon op een mug". Als ik de hond ga uitlaten of ga joggen in de buurt is het zinloos, in een restaurant ook. Vandaar de vraag hoe de voorstanders dat hier zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:12
Nu we het hier over mondkapjes hebben: hebben jullie tips voor Mondkapje met bril?
Iedere keer als ik een mondkapje moet dragen (bij mijn rijles als wij met 3 man in 1 auto zitten) dan beslaat mijn bril.

Gelukkig hoef ik niet te rijden dan, maar straks heb ik mijn rijexamen waarbij ik ook mondkapje op moet hebben. En dan wil ik wel graag goed zicht hebben!
(Note bril kan ik helaas niet af doen, dan zie ik helemaal niets; heb -13/-14 qua sterkte)

[ Voor 11% gewijzigd door Ryur op 26-07-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ryur schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:49:
Nu we het hier over mondkapjes hebben: hebben jullie tips voor Mondkapje met bril?
Iedere keer als ik een mondkapje moet dragen (bij mijn rijles als wij met 3 man in 1 auto zitten) dan beslaat mijn bril.
Stukje tape (Leukoplast oid) over het ijzertje zodat er geen open ruimte zit tussen je neus en het mondkapje. Door de overdruk gaat de warme lucht langs die richting naar buiten en wordt het over je bril heen geblazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
@!mark ik ben zelf ook een brillendrager. Kan irritant zijn, maar heeft vooral te maken met hoe goed een masker aansluit. Af en toe je bril schoonmaken met een anti-fog spraytje doet trouwens wonderen, ook in de winter als je een warme omgeving binnenwandelt.

Edit: ook @Ryur dus

@Stoney3K afstand houden is in de stad (Utrecht in mijn geval) nu al niet meer aan de orde. In landen waar ik was waar ze massaal kapjes droegen hebben ze nooit zo panisch over de afstand gedaan. Je kan er zelfs nog gewoon naar een technofeestje.

Of hier meteen iedereen het goed draagt: neuh en mensen zullen er ook aan moeten wennen. Maar hoe meer mensen het wel goed dragen, hoe nuttiger het is. Las het laatst een onderzoek waarbij uit een simulatie bleek dat wanneer 80% een mondkapje droeg, dat effectiever was dan een volledige lockdown. Dat wijkt volgens mij niet veel af van hoe het nu in het OV gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:57:

@Stoney3K afstand houden is in de stad (Utrecht in mijn geval) nu al niet meer aan de orde. In landen waar ik was waar ze massaal kapjes droegen hebben ze nooit zo panisch over de afstand gedaan. Je kan er zelfs nog gewoon naar een technofeestje.
En hoe zit het met de ontwikkeling van besmettingen op de plaatsen waar ze dan géén afstand houden maar wel kapjes dragen? Want tot nu toe hebben we het nog altijd wel over een én-én, niet dat mondkapjes een vervanging zijn voor afstand houden.

Ik kan me best voorstellen dat de concertindustrie graag een mondkapjesplicht zou zien als dat betekent dat afstand houden niet meer nodig is, want dan kunnen de festivalterreinen weer open.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
BarôZZa schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:57:
Je kan er zelfs nog gewoon naar een technofeestje.
Dat bedoel ik dus: het mondkapje wordt een excuus om dingen te doen die met mondkapje op ook al geen goed idee zijn. Op een technofeestje waarbij iedereen zweet en drinkt of spul slikt: no way dat dat kapje dan constant netjes op blijft.
Stoney3K schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:07:
[...]

Ik kan me best voorstellen dat de concertindustrie graag een mondkapjesplicht zou zien als dat betekent dat afstand houden niet meer nodig is, want dan kunnen de festivalterreinen weer open.
Maar daar word ik dus wel opstandig van. Het kan niet zo zijn dat omdat anderen graag dingen doen die nu eigenlijk niet kunnen dat ik dan een mondkapje op moet als ik keurig op anderhalve meter over straat loop. Dat is een beetje de omgekeerde wereld.

Edit
Als ze het bijvoorbeeld in winkels willen verplichten prima maar dan winkel ik gewoon lekker niet, ja de supermarkt wellicht.

[ Voor 47% gewijzigd door D-e-n op 26-07-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

D-e-n schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:14:
[...]

Maar daar word ik dus wel opstandig van. Het kan niet zo zijn dat omdat anderen graag dingen doen die nu eigenlijk niet kunnen dat ik dan een mondkapje op moet als ik keurig op anderhalve meter over straat loop. Dat is een beetje de omgekeerde wereld.
Daar ben ik het trouwens wel mee eens hoor, je kan ook prima plaatselijk mondkapjes verplichten (zoals op festivals of discotheken) en op andere plaatsen gewoon 1,5 meter houden.

Een landelijke mondkapjesplicht vind ik zelf ook echt nergens voor nodig en ik denk dat het juist het verkeerde effect zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
D-e-n schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:14:

Als dat betekend dat de patatkraam en leverancier van mobiele toilet ook nog een beetje geld verdienen in 2020 dan kan het economisch best aantrekkelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
jadjong schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:23:
[...]

Als dat betekend dat de patatkraam en leverancier van mobiele toilet ook nog een beetje geld verdienen in 2020 dan kan het economisch best aantrekkelijk worden.
Maar dan heb je het over een selectieve plicht daar waar de anderhalve meter geen optie is, zoals op festivals? Vraag is of het RIVM er in meegaat dat daar met mondkapjes dan plots geen kans meer is op besmetting. Want nog steeds is het zo dat voor dat patatje het mondkapje af moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

D-e-n schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:27:
[...]
Vraag is of het RIVM er in meegaat dat daar met mondkapjes dan plots geen kans meer is op besmetting. Want nog steeds is het zo dat voor dat patatje het mondkapje af moet.
En dat is in andere situaties niet zo? In de horeca, in het OV, in het vliegtuig?

Dan blijft de enige situatie waarin een mondkapjesplicht nog een beetje nut heeft in winkels. En daar kun je prima de 1,5 meter afstand waarborgen, dus dan kun je net zo goed geen mondkapjes verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 22:32

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Getallen van vandaag weer een stuk slechter dan gisteren.

Positief getest 52.946, toename: 214
Ziekenhuisopnames 11.908 (22,5% van positief getest), toename: 2
IC-opnames 2.938 (5,5% van positief getest)
Overleden 6.140 (11,6% van positief getest), toename: 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

+214, waarvan bijna 50 in Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:29:
[...]

En dat is in andere situaties niet zo? In de horeca, in het OV, in het vliegtuig?
Horeca heb ik eerder al aangegeven: daar vind ik mondkapjes dus zinloos. In het OV (en een vliegtuig behoort daar ook toe eigenlijk) zou je in principe niet moeten eten. Ik zie mensen in de trein inderdaad chips eten maar dan heeft dat mondkapje dus ook geen zin meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

D-e-n schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:33:
[...]

In het OV (en een vliegtuig behoort daar ook toe eigenlijk) zou je in principe niet moeten eten.
Daar kun je inderdaad wat van zeggen voor een ritje tussen Amsterdam en Utrecht, maar niet als het om internationaal verkeer gaat, in de Thalys van Rotterdam naar Parijs wil ik toch echt wat kunnen drinken onderweg.

Net zoals die intercontinentale vlucht van Schiphol naar Tokio. Daar serveert de luchtvaartmaatschappij nota bene zelf de maaltijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:38:
[...]

Daar kun je inderdaad wat van zeggen voor een ritje tussen Amsterdam en Utrecht, maar niet als het om internationaal verkeer gaat, in de Thalys van Rotterdam naar Parijs wil ik toch echt wat kunnen drinken onderweg.

Net zoals die intercontinentale vlucht van Schiphol naar Tokio. Daar serveert de luchtvaartmaatschappij nota bene zelf de maaltijden.
Dat is dus inconsequent. Maar dat is wellicht ook de macht van het kapitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
D-e-n schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:27:
[...]

Maar dan heb je het over een selectieve plicht daar waar de anderhalve meter geen optie is, zoals op festivals? Vraag is of het RIVM er in meegaat dat daar met mondkapjes dan plots geen kans meer is op besmetting. Want nog steeds is het zo dat voor dat patatje het mondkapje af moet.
In het OV zijn mondkapjes verplicht terwijl het ook zonder kan, je moet alleen 13x zoveel treinen en bussen inzetten. :+ Dat is natuurlijk niet praktisch en ook niet rendabel(is het nu nog niet) dus doen we een mondkapje op. Festivals(of indoor vermaak) zijn met anderhalve meter ook niet rendabel dus dan kan daar ook een mondkapje op. Alleen dat voedsel en uiteindelijk alcoholgebruik is een storende factor.
OV heeft dan wel iets meer individueel nut omdat je er mee naar het werk kan, maar onderaan de streep zijn er net zo veel buschauffeurs en treinmachinisten als drummers of Stoney3ks geluidstechnici. Die laatste twee willen ook de hypotheek blijven betalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
TrailBlazer schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:32:
Getallen van vandaag weer een stuk slechter dan gisteren.

Positief getest 52.946, toename: 214
Ziekenhuisopnames 11.908 (22,5% van positief getest), toename: 2
IC-opnames 2.938 (5,5% van positief getest)
Overleden 6.140 (11,6% van positief getest), toename: 0
Er lijkt ook niet echt een trend in de dagen te vinden te zijn, al is zondag altijd meer dan zaterdag (wellicht zijn weekenddagen rustiger qua testen en wordt er dan meer administratie bijgewerkt?). Heeft iemand de definities gevonden van hoe geteld wordt? Ik heb het idee dat het moment van test terugkoppelen de datum bepaalt, niet de testdatum zelf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
Ryur schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:49:

Gelukkig hoef ik niet te rijden dan, maar straks heb ik mijn rijexamen waarbij ik ook mondkapje op moet hebben. En dan wil ik wel graag goed zicht hebben!
(Note bril kan ik helaas niet af doen, dan zie ik helemaal niets; heb -13/-14 qua sterkte)
Een goed mondkapje met metalen strip kun je vrij stevig rond je neus klemmen. Zorg verder dat het kapje aan de zijkant en onderkant wat ruimte heeft, zodat de lucht gemakkelijker via die weg kan ontsnappen en adem rustig door je neus. Eventueel geef je van tevoren aan de examinator aan dat je omwille van veiligheid niet teveel wilt praten, omdat het de kans op een beslagen bril vergroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:12
LA-384 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:44:
[...]

Een goed mondkapje met metalen strip kun je vrij stevig rond je neus klemmen. Zorg verder dat het kapje aan de zijkant en onderkant wat ruimte heeft, zodat de lucht gemakkelijker via die weg kan ontsnappen en adem rustig door je neus. Eventueel geef je van tevoren aan de examinator aan dat je omwille van veiligheid niet teveel wilt praten, omdat het de kans op een beslagen bril vergroot.
Klinkt goed. Heb je voor mij een tip welke mondkapje goed werkt? Heb momenteel die goedkope blauwe rotzooi!

Ik heb sowieso met rijexamen (poging nr 1 van mij, en dan tussentijdse toets) aangegeven dat ik geen zin heb in smalltalk; van mij hoeft dat niet dat 'geklets' met de examinator. Ik zit er niet voor mijn plezier maar omdat het moet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
Ryur schreef op zondag 26 juli 2020 @ 16:27:
Klinkt goed. Heb je voor mij een tip welke mondkapje goed werkt? Heb momenteel die goedkope blauwe rotzooi!
Ik heb zo geen idee van de kwaliteit van wat er nu op de particuliere markt te koop is, er zijn zoveel verschillende aanbieders. De kleur zegt iig niet zoveel ;)
Komende week verwacht ik een 50-tal mondkapjes van bol.com, dus ben benieuwd hoe die aansluiten. Ik las ergens dat er mondkapjes met plastic neusstrip te koop zijn, die lijken mij qua aansluiting waardeloos.

Op m'n werk (tandartspraktijk) hebben we mondkapjes van wisselende fabrikanten, maar nog geen noemenswaardige verschillen kunnen ontdekken. Deze hebben we nu:
https://www.henryschein.n...ir-blauw-50-stuks/9009061

Ze zien er vrijwel exact hetzelfde uit als elk ander mondkapje, dus kwaliteit is adhv plaatjes niet te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ryur schreef op zondag 26 juli 2020 @ 16:27:
[...]

Van deze mondkapjes wordt beweerd dat je bril er niet van beslaat.

Of het klopt, geen idee :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
MikeyMan schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:01:
Ik heb het vaker gezegd, maar het valt me op dat de rol van 'de media' redelijk treurig te noemen is. Nu weer een enorme push voor mondkapjes, omdat dat natuurlijk nieuws is. Enige aandacht voor het feit dat we het er zelf naar maken door ons nergens iets van aan te trekken is ver te zoeken. :X

Met de algemene strekking "ik wil geen anderhalve meter afstand houden maar wel een mondkapje op mn bakkes" gaan we deze strijd ook niet winnen.

Ik heb veel liever mensen zonder mondkapje op afstand dan met mondkapje dichtbij. Fijne ontwikkeling dit hoor!
Het is idd eng om te zien hoe de media (NOS Journaal voorop) vol inzet om draagvlak te creëren voor mondlapjes.
We hebben juist net gezien dat in de set maatregelen die in maart/april genomen zijn de maatregelen zitten die uitstekend werken en dat bij het versoepelen er juist aan de kant van de zeer effectieve maatregelen iets te veel vrij gegeven is.
Persoonlijk denk ik dan aan het uitgaansleven. Doe de horeca na 21:00 uur dicht. Lullig voor hun, maar ik denk dat dat veel gaat oplossen en amper de maatschappij ontwricht.
En de vakantie vluchten. Los nog van de import/internationale verspreiding van het virus zie ik een vliegtuig (en ook een trein) toch als een besmettingsrisico gebied. Geen idee wat mondlapjes doen tegen aerosolen, ik vermoed eigenlijk helemaal niets.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ankona schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:00:
[...]

Persoonlijk denk ik dan aan het uitgaansleven. Doe de horeca een na 21:00 uur dicht. Lullig voor hun, maar ik denk dat dat veel gaat oplossing en amper de maatschappij ontwricht.
En de vakantie vluchten. Los nog van de import/internationale verspreiding van het virus zie ik een vliegtuig (en ook een trein) toch als een besmettingsrisico gebied. Geen idee wat mondlapjes doen tegen aerosolen, ik vermoed eigenlijk helemaal niets.
Internationaal verkeer kun je natuurlijk niet helemaal afsluiten, er zijn ook mensen (waaronder politici :P) die moeten reizen voor hun werk. Dus dan zou het wel kúnnen, maar ten koste van een hoop werkzaamheden die ineens stilgelegd moeten worden. Daarom gingen de grenzen ook niet keihard dicht.

Uitgaansleven mogen ze van mij best aan banden leggen, het is idioot dat de stapstraat hier tot een uur of 3-4 open is, van die anderhalve meter blijft dan hooguit anderhalve centimeter over. Zelfs de karaoke-bars zijn open voor de mensen die levensmoe zijn :X. Doe de boel dan na 24:00 gewoon dicht, of na 22:00 geen alcohol meer schenken.

Ik bedoel, mijn stamkroeg is ook een muziekcafé, en ik vind het heel jammer dat we nu geen muziek kunnen maken daar, maar als die om 24:00 dicht gaat dan zou ik daar echt niet wakker van liggen. En dan kun je best wat verzinnen met muziekoptredens waar niet bij gezongen wordt of van instrumenten gewisseld (want dat is een risico).

[ Voor 12% gewijzigd door Stoney3K op 26-07-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Stoney3K schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:12:
[...]

Internationaal verkeer kun je natuurlijk niet helemaal afsluiten, er zijn ook mensen (waaronder politici :P) die moeten reizen voor hun werk. Dus dan zou het wel kúnnen, maar ten koste van een hoop werkzaamheden die ineens stilgelegd moeten worden. Daarom gingen de grenzen ook niet keihard dicht.

Uitgaansleven mogen ze van mij best aan banden leggen, het is idioot dat de stapstraat hier tot een uur of 3-4 open is, van die anderhalve meter blijft dan hooguit anderhalve centimeter over. Zelfs de karaoke-bars zijn open voor de mensen die levensmoe zijn :X. Doe de boel dan na 24:00 gewoon dicht, of na 22:00 geen alcohol meer schenken.
Internationaal verkeer hoeft ook niet helemaal verboden te worden, je wil vooral het niet noodzakelijke verkeer aan banden leggen. Dan maak je het probleem gewoon een stuk kleiner.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ankona schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:20:
[...]

Internationaal verkeer hoeft ook niet helemaal verboden te worden, je wil vooral het niet noodzakelijke verkeer aan banden leggen. Dan maak je het probleem gewoon een stuk kleiner.
Klopt, ik denk ook dat al het vakantieverkeer opstarten echt een verkeerde zet is geweest. Maar ja, de economie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag een dagje Blijdorp gepland, vooraf moeten reserven en bovendien waren er bepaalde tijdsloten. Dus mag ik ervan uitgaan dat drukte meevalt, niet? Tegendeel is waar, wat een drukte. Stonden op een gegeven moment bij aapjes te kijken toen iemand letterlijk met z'n schouders ons wegduwde om een foto te maken.

Zijn toen maar vertrokken na 45 minuten. Ik begrijp best dat zo'n park omzet moet draaien, maar deze drukte was onder de huidige omstandigheden echt onverantwoord.

Twijfel nog om het park aan te schrijven. (niet om t geld maar t principe).

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 26-07-2020 17:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:36
ZieMaar! schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:44:
[...]

Er lijkt ook niet echt een trend in de dagen te vinden te zijn, al is zondag altijd meer dan zaterdag (wellicht zijn weekenddagen rustiger qua testen en wordt er dan meer administratie bijgewerkt?). Heeft iemand de definities gevonden van hoe geteld wordt? Ik heb het idee dat het moment van test terugkoppelen de datum bepaalt, niet de testdatum zelf...
De aantallen die nu worden teruggekoppeld zijn het aantal besmettingen dat tot vandaag 10:00 sinds gisteren 10:00 is gemeld. De datum van besmetting (van de test) wordt dinsdag gecommuniceerd (als ook de pdf verschijnt).
Dan wordt dus ook de oranjelijn in de grafiek onder rapport, weer geüpdatet.

Een trend qua dagen is met dit soort fluctuaties lastig te bepalen. Beter afwachten en dan wekelijks beoordelen hoe het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-04 18:04
De vraag met reizen is natuurlijk: wat is noodzakelijk? Zakelijk is dat ook niet automatisch...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Foutje

[ Voor 77% gewijzigd door TvanW op 26-07-2020 17:51 ]

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ijdod schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:34:
De vraag met reizen is natuurlijk: wat is noodzakelijk? Zakelijk is dat ook niet automatisch...
Zakelijk reizen valt doorgaans niet onder noodzakelijk reizen nee.

Noodzakelijke reizen gaat over ernstige ziektes, sterfgevallen in de familie, dat soort dingen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
ijdod schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:34:
Afweging. Als je met een reisje 50 man aan het werk kunt houden lijkt het me een aardige rechtvaardiging voor wat besmettingsrisico. Een vakantie reisje heeft m.i. veel minder noodzaak/nut/prioriteit en zou het risico niet waard mogen zijn.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ankona schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:11:
[...]
Een vakantie reisje heeft m.i. veel minder noodzaak/nut/prioriteit en zou het risico niet waard mogen zijn.
Behalve natuurlijk voor de reisorganisaties waar ook mensen werken en belasting betalen, dus zo makkelijk is het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ankona schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:11:
[...]

Afweging. Als je met een reisje 50 man aan het werk kunt houden lijkt het me een aardige rechtvaardiging voor wat besmettingsrisico. Een vakantie reisje heeft m.i. veel minder noodzaak/nut/prioriteit en zou het risico niet waard mogen zijn.
Een vakantievlucht houdt ook 50 man aan het werk. Op het vliegveld, in het vliegtuig, in hotels en restaurants in het land van bestemming...
Iedereen doet steeds maar alsof vakantievluchten flauwekulvluchten zijn, maar in economisch opzicht zijn ze even belangrijk als vluchten voor "zakelijke" besognes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 16:13
[...]

Het is idd eng om te zien hoe de media (NOS Journaal voorop) vol inzet om draagvlak te creëren voor mondlapjes.
We hebben juist net gezien dat in de set maatregelen die in maart/april genomen zijn de maatregelen zitten die uitstekend werken en dat bij het versoepelen er juist aan de kant van de zeer effectieve maatregelen iets te veel vrij gegeven is.
Persoonlijk denk ik dan aan het uitgaansleven. Doe de horeca na 21:00 uur dicht. Lullig voor hun, maar ik denk dat dat veel gaat oplossen en amper de maatschappij ontwricht.
Het psychologisch effect is miaschien nog wel belangrijker als dat er daadwerkelijk virussen worden tegengehouden.

https://www.dvhn.nl/groni...aan-de-hand-25873516.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:14:
[...]

Het psychologisch effect is miaschien nog wel belangrijker als dat er daadwerkelijk virussen worden tegengehouden.
Dus we gaan ze alleen maar voor de flauwekul dragen omdat het een afschrikmiddel wordt? Dan kunnen we beter hoepels van 1,5 meter doorsnee voor iedereen verplichten.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 26-07-2020 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:14:
[...]

https://www.dvhn.nl/groni...aan-de-hand-25873516.html
Is dat geen amateurpsychologie van de koude grond van deze viroloog of heeft Friedrichs als bijvak "massapsychologie en crowdcontrol" gevolgd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 13:09
geenstijl schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:14:
[...]
Je weet dat de R boven de 1 zit doordat het RIVM sinds een maand de R bepaalt op basis van aantal positief geteste mensen ipv gebaseerd op aantal ziekenhuis opnames daarvoor?
Ja, waarbij zoveel mogelijk gecorrigeerd wordt om de cijfers vergelijkbaar te houden. En aangezien het aantal besmettingen harder omhoog gaat dan het aantal testen (oftewel het aantal besmettingen is daadwerkelijk hoger dan voorheen)
Daardoor zegt de R niet alles. Het belangrijkste is dat de zorg niet overbelast wordt.
Die 2 zijn rechtstreeks met elkaar verbonden. Hoe langer en hoe meer de R boven de 1 zit, hoe sneller de zrog overbelast zal raken.
Omdat wij nog lang niet op het grensniveau van 40 zh-opnames per dag zijn, is er nog vrij weinig aan de hand. Ja, de boel in de gaten houden is goed, maar panieken is nergens voor nodig.
Ik zeg ook niet panieken. Ik zie echter wel dat mensen zich niet aan de regels houden, het aantal besmettingen omhoog gaat en dus de huidige maatregelen en vooral hoe de mensen zich eraan houden niet voldoende is.
Van ontwikkeling klachten tot ziekenhuis is ca 16 dagen, regeneratietijd is gemiddeld vier dagen. Als we uitgaan van 200 besmettingen per dag, kan dit keer 13 voordat we de grenswaarde van zh-opnames aantikken (ca 1,5% beland in ziekenhuis, en dat was op basis van cijfers toen nog vooral ouderen besmet raakten, en niet jongeren zoals nu).
Bij een R van 1.5 (zitten nu op 1,29) zou je na circa 6 of 7 cycli van 4 dagen op de grenswaarde van zh opnames kunnen komen, dus over 24 dagen.
Dit is bijna slechtste scenario, omdat waarschijnlijk percentage zh-opnames tov getestten lager ligt doordat er meer jongeren besmet raken, de R nog geen 1.5 is en de regeneratie tijd ook 5 dagen kan zijn.
Kortom, als wij over week nogmaals bekijken hoe de stand dan is, is dat ruim op tijd.
Zoals ik al zeg hoef je ook niet gelijk te panieken. Mijn reaktie is vooral op dat veel mensen de maatregelen te streng vinden en willen versoepelen. Terwijl de cijfers duidelijk maken dat we met de huidige maatregelen al op het randje zitten van wat wel/niet kan. En als mensen zich zo slecht aan de regels houden zijn de huidige maatregelen zelfs ruim onvoldoende.
[/quote]
prijk schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:33:
[...]

Hoe bedoel je? Er zijn de afgelopen week 19 coronapatiënten in het ziekenhuis opgenomen of opgenomen geweest. Vergelijk dat eens met maart en april! Eerst maar eens kijken hoe dit cijfer zich ontwikkelt.
Veel mensen denken dat alle maatregelen opgeheven kunnen worden omdat het weer beter is en we beter zouden weten hoe we met het virus om moeten gaan. Maar als je het goed bekijkt is er t.o.v. maart niets over het virus verandert. Iig niet om de duur van de opname te verkorten. Ook moet nog steeds hetzelfde percentage van de besmette mensen naar het ziekenhuis/IC.
[...]

Dat mensen 's zomers meer weerstand hebben, is een feit van algemene bekendheid. Het griepseizoen is niet voor niets 's winters. Wie meer weerstand heeft, kan natuurlijk best besmet raken, maar wordt minder ernstig ziek.
Dit geldt voor het griepvirus, of dat ook voor Corona geldt is nog compleet onduidelijk. Wel lijkt het er op dat je buiten minder makkelijk besmet raakt. Maar uiteindelijk is dat de kern van mijn verhaal niet. De kern is dat je met de huidige maatregelen de R nu boven de 1 zit en langzaam verder omhoog gaat. En dat is dus met het huidige weer en alle andere dingen die nu beter zouden zijn.

Ik snap dan ook echt niet dat mensen nu denken dat we meer maatregelen kunnen versoepelen. Als we dat doen gaan we simpelweg weer naar de situatie terug zoals het begon in maart. Met een oplopende R moet je juist de maatregelen aanhouden en waar nodig weer strenger maken.

En de discussie hierboven over mondkapjes, op zich kan het natuurlijk een aanvulling zijn zodat je andere maatregelen kunt versoepelen. Maar om dat uit te testen moet er eerst grootschalig mondkapjes ingevoerd worden om het effect te bekijken. Hiervoor kun je natuurlijk naar het buitenland kijken om te zien of mondkapjes ook daadwerkelijk zorgen voor minder besmettingen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:17:
[...]

Dus we gaan ze alleen maar voor de flauwekul dragen omdat het een afschrikmiddel wordt? Dan kunnen we beter hoepels van 1,5 meter doorsnee voor iedereen verplichten.
Ik denk dat hoepels van 1.5m iets minder praktisch zijn ;)
prijk schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:17:
[...]

Is dat geen amateurpsychologie van de koude grond van deze viroloog of heeft Friedrichs als bijvak "massapsychologie en crowdcontrol" gevolgd?
Alle beetjes helpen. Het andere alternatief is met harde hand gaan handhaven.... daar word ook niemand vrolijk van.

[ Voor 35% gewijzigd door stylezzz op 26-07-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:25:
[...]

Ik denk dat hoepels van 1.5m iets minder praktisch zijn ;)
Tuurlijk, want 'virtuele' hoepels van 1,5m handhaven moet wel overal kunnen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:26:
[...]

Tuurlijk, want 'virtuele' hoepels van 1,5m handhaven moet wel overal kunnen. :?
Uiteraard. Als ik bijvoorbeeld een lift in moet, of mijn eigen voordeur hoef ik geen hoepel af te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
prijk schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:14:
[...]

Een vakantievlucht houdt ook 50 man aan het werk. Op het vliegveld, in het vliegtuig, in hotels en restaurants in het land van bestemming...
Iedereen doet steeds maar alsof vakantievluchten flauwekulvluchten zijn, maar in economisch opzicht zijn ze even belangrijk als vluchten voor "zakelijke" besognes.
Het gaat om een afweging. Een toerist gaat geen 50 man aan het werk houden, die 50 man (of meer) zijn aan het werk dankzij enkele duizenden toeristen (en andere reizigers.)
De vraag is niet of sec bekeken een vakantiereis nutteloos is of niet, maar of de gevolgen van die reis opwegen tegen de consequenties. Als we straks weer lockdowns krijgen zoals in maart dan zijn het hele dure vakantiereisjes die een hoop mensen hun werk kosten.

Internationaal reizen is gewoon een risico factor. De recreatieve vakantie euro's kun je ook in eigen land laten rollen, hou je hier wat mensen aan het werk. En ja, ook het zakelijk verkeer zou per reis afgewogen moeten worden. (maar m.i. gebeurt dat daar al meer dan bij de vakantievluchten)

(Neemt niet weg dat de reis en recreatie branche best veel mensen werk biedt (of zou moeten bieden) en het momenteel heel zwaar heeft. Tja, het is een klote virus )

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ankona schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:42:
[...]

Het gaat om een afweging. Een toerist gaat geen 50 man aan het werk houden, die 50 man (of meer) zijn aan het werk dankzij enkele duizenden toeristen (en andere reizigers.)
Datzelfde is ook aan de hand met de horeca, maar we hebben wel hard geprobeerd om de kroegen en restaurants wel open te laten gaan. En straks zelfs om weer met voetbalwedstrijden te beginnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:11

Agent47

I always close my contracts.

[...]

Helemaal eens. Gewoon horeca dicht en alleen zakelijke vluchten. Kunnen we met NL niet een keer gewoon een klein jaartje “normaal “ doen? Gewoon een jaartje afstand houden en vaak je handen wassen. Je gaat ook maar een keertje niet op vakantie. Nee iedereen moet en zal ook op vakantie gaan valt me op “ want we werken zo hard” Werk lekker een keer aan je huis of zoek een hobby denk ik dan...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:04
Agent47 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:14:
[...]

Helemaal eens. Gewoon horeca dicht en alleen zakelijke vluchten. Kunnen we met NL niet een keer gewoon een klein jaartje “normaal “ doen? Gewoon een jaartje afstand houden en vaak je handen wassen. Je gaat ook maar een keertje niet op vakantie. Nee iedereen moet en zal ook op vakantie gaan valt me op “ want we werken zo hard” Werk lekker een keer aan je huis of zoek een hobby denk ik dan...
Helemaal mee eens. Ik wordt echt zo moedeloos van dat op vakantie moeten. Had het prima gevonden als ze in de EU hadden besloten iedereen dit jaar lekker in eigen land te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Helemaal eens. Gewoon horeca dicht en alleen zakelijke vluchten.
En hoe ga je dat uitleggen aan de mensen die hun werk hebben in de horeca en dus straks een jaar (of langer) zonder inkomen zouden zitten?

Die kun je als overheid niet onbeperkt aan het financiële infuus houden, ook voor de bijstand zijn dat te veel mensen. Dus de horeca op een beperkte manier door laten draaien kun je verantwoorden, maar de horeca gewoon botweg sluiten niet.

Voor de mensen die in de vakantie-sector en in de festival-sector werken kun je trouwens hetzelfde argument maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 26-07-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Als het nog werkzame deel van de bevolking hun vakantiegeld inlevert kom je een heel eind. Alleen nog iets verzinnen om die wildgroei van eenmanszaken zonder personeel en DGA's een gelijkwaardig bedrag af te laten dragen.

[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 26-07-2020 20:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jadjong schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:24:
Als het nog werkzame deel van de bevolking hun vakantiegeld inlevert kom je een heel eind. Alleen nog iets verzinnen om die wildgroei van eenmanszaken zonder personeel en DGA's een gelijkwaardig bedrag af te laten dragen.
Het vakantiegeld? Je bedoelt het deel van het bruto salaris wat opzij gezet wordt voor de vakantiegeld-uitkering?

Het is niet alsof je dat geld gratis krijgt of zo, dat zit gewoon in je bruto uurloon, dus eigenlijk zeg je nu dat iedereen maar gewoon even wat extra belasting moet betalen om een andere bedrijfstak boven water te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Stoney3K schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:45:
[...]

Datzelfde is ook aan de hand met de horeca, maar we hebben wel hard geprobeerd om de kroegen en restaurants wel open te laten gaan. En straks zelfs om weer met voetbalwedstrijden te beginnen.
En nu zijn "we" weer hard aan het proberen om kroegen en restaurants te sluiten met "ons" gedrag.
Van je klanten moet je het maar hebben.
Ben ook benieuwd wat er straks gaat gebeuren als dit doorzet, zou natuurlijk kunnen dat er zaken terug gedraaid worden of dat een en ander dat voor september op de planning staat doorgeschoven wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Stoney3K schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:27:
[...]

Het vakantiegeld? Je bedoelt het deel van het bruto salaris wat opzij gezet wordt voor de vakantiegeld-uitkering?

Het is niet alsof je dat geld gratis krijgt of zo, dat zit gewoon in je bruto uurloon, dus eigenlijk zeg je nu dat iedereen maar gewoon even wat extra belasting moet betalen om een andere bedrijfstak boven water te houden.
Precies. Samen tegen corona toch? Of geldt dat niet meer als men er persoonlijk last van krijgt? ;)
Mijn suggestie om je vakantiegeld in te leveren is net zo ondoordacht als het preventief sluiten van bedrijfstakken waar je zelf het nut niet van ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ninjazx9r98 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:29:
[...]

En nu zijn "we" weer hard aan het proberen om kroegen en restaurants te sluiten met "ons" gedrag.
Van je klanten moet je het maar hebben.
En in de praktijk valt dat hartstikke mee, ik was gisteravond op Stratumseind en alle kroegen waren wel open, maar er waren overal maar een handjevol mensen binnen. Op de straat zelf was het druk, maar dat kun je de uitbaters moeilijk kwalijk nemen.

Vorige week waren de kroegen een stuk drukker en er zijn geen berichten van een uitbraak in Eindhoven, ik verwacht dat het in andere steden er vergelijkbaar aan toe ging. Dus die kroeg in Hillegom was gewoon een uitzondering, heel makkelijk voor de beeldvorming dat we nu in paniek weer alles moeten sluiten en mondkapjes moeten verplichten, maar het is een stuk genuanceerder dan je op het eerste gezicht ziet.

Zelfs als het mis gaat hoef je de kroegen en restaurants niet helemaal te sluiten, dan schuif je de sluitingstijd naar voren of stel je per gemeente een alcoholverbod in na een bepaald tijdstip (dat kan prima binnen de APV). Dat zie ik Rotterdam bijvoorbeeld deze week nog wel doen.

Dat er dan niemand meer je kroeg binnen komt is misschien jammer, maar dat zegt vooral iets over het eenzijdige verdienmodel van je tent.

Voorlopig staat er trouwens niks meer op de "planning" voor september, dat is allemaal al per 1 juli doorgevoerd. Want de enige grote veranderingen (zoals toestaan van grote evenementen en loslaten van de 1,5 meter) gaan niet eerder gebeuren dan wanneer er een bepaalde mate van vaccinatie is uitgevoerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 26-07-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:01
Nou reed vand e week langs een camping in zuid limburg en daar hingen de mensen op de camping nog net niet over elkaar heen bij het poedelbad wat er was. Kan wat dat betreft niet bepaald merken alsof diverse mensen de richtlijnen ook echt volgen. 1,5m is bijna niet te bekennen en zelfs op bepaalde terrassen worden niet de standaard vragen gesteld etc..

Wat dat betreft verbaasd het me niet dat het aantal besmettingen weer omhoog is gegaan. Als vakantiegangers (zowel de Nederlandse maar ook de buitenlandse bezoekers) houden we ons toch maar zeer beperkt aan de richtlijnen. Boodschappen liefst alleen —> toch nog grote gezinnen met kids die wat lekkers mogen uitzoeken etc...

Maargoed.. we gaan de gevolgen de komende 2 weken wel zien..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:39
Als het nog werkzame deel van de bevolking hun vakantiegeld inlevert kom je een heel eind.
Vakantiegeld is voor veel mensen noodzakelijk om een incidentele uitgave zoals een defecte wasmachine te kunnen dekken. Als je dat gaat afpakken komen mensen die het niet heel breed hebben juist in de problemen.

Zelf bij mensen die het niet direct nodig hebben om van te leven gaat zo'n groot deel van het inkomen wegnemen gevolgen hebben:
Grotere uitgaven die niet direct nodig zijn worden uitgesteld, waardoor branches die zich richten op luxe producten het moeilijker krijgen. Vervolgens komen in die branche weer ontslagen waardoor we nog meer geld elders vandaan moeten halen. Een ideaal voorstel als we de economie nog meer in een negatief spiraal willen jagen wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
virofi schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:19:
[...]

Helemaal mee eens. Ik wordt echt zo moedeloos van dat op vakantie moeten. Had het prima gevonden als ze in de EU hadden besloten iedereen dit jaar lekker in eigen land te houden.
Ik vind dat zo'n merkwaardige manier van denken. Landsgrenzen zijn toch grote flauwekul binnen de EU? Je moet juist in regio's denken. Als in een bepaalde regio het virus opvlamt moet je die regio isoleren, ongeacht de landsgrens. De EU is één markt, de economische en sociale beperkingen voor de grensgebieden bij de afgelopen lockdown waren echt buitenproportioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

prijk schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:50:
[...]
Als in een bepaalde regio het virus opvlamt moet je die regio isoleren, ongeacht de landsgrens.
Je hebt alleen niet de middelen om in zo'n geval een regio fysiek te isoleren. We kunnen niet even een paar honderd kilometer bouwhekken met marechaussee-posten om Rotterdam heen zetten omdat daar nu een haard ontstaat, zeg maar. Mensen zullen er altijd in en uit kunnen.

Kon je dat wel dan kun je een uitbraak veel makkelijker indammen, maar het gaat gewoon in tegen bepaalde grondrechten. Je kan hooguit per regio bepaalde beperkingen afkondigen op ondernemers, zoals sluiten van de horeca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:54:
[...]

Je hebt alleen niet de middelen om in zo'n geval een regio fysiek te isoleren. We kunnen niet even een paar honderd kilometer bouwhekken met marechaussee-posten om Rotterdam heen zetten omdat daar nu een haard ontstaat, zeg maar. Mensen zullen er altijd in en uit kunnen.

Kon je dat wel dan kun je een uitbraak veel makkelijker indammen, maar het gaat gewoon in tegen bepaalde grondrechten. Je kan hooguit per regio bepaalde beperkingen afkondigen op ondernemers, zoals sluiten van de horeca.
Klopt, met isoleren bedoel ik eigenlijk beperkende maatregelen die alleen in die regio gelden. Wat me vooral belangrijk lijkt is dat de coördinatie binnen de EU verbetert, want malligheden dat de Belgen massaal naar de NL kroegen trekken omdat die al of nog open zijn, zoals bij het einde van de lockdown, dat moeten we zien te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@Stoney3K
Niets meer op de planning? Wat dacht je van de competities in het betaald voetbal?
En ik heb even gemist dat nachtclubs en discotheken weer open zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-04 08:37
[...]

En toch vind ik een jaar afstand houden wel een heikel punt hoor. Afstand houden van wie? Je ouders? Je vrienden? Je broer? Mensen hebben er nu al moeite mee en dat snap ik best wel, vooral jongeren of ouders wiens kinderen niet thuis wonen. Gaat heel erg tegen de nature van de mens in. Betekent dit dat er maar heen en weer gekust en geknuffeld moet worden? Nee, dat vind ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
Dat is toch gewoon geld waar werkenden recht op hebben? Nederland is geen communistische staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ninjazx9r98 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:58:
@Stoney3K
Niets meer op de planning? Wat dacht je van de competities in het betaald voetbal?
En ik heb even gemist dat nachtclubs en discotheken weer open zijn?
Betaald voetbal is al bezig met opstarten. Nachtclubs en discotheken moeten op dezelfde voorwaarden wachten als festivals: Die mogen pas open als er een vaccin is uitgerold, want de 1,5 meter kun je daar niet garanderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:37

Grvy

Bot

Soccer98 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:59:
[...]

En toch vind ik een jaar afstand houden wel een heikel punt hoor. Afstand houden van wie? Je ouders? Je vrienden? Je broer? Mensen hebben er nu al moeite mee en dat snap ik best wel, vooral jongeren of ouders wiens kinderen niet thuis wonen. Gaat heel erg tegen de nature van de mens in. Betekent dit dat er maar heen en weer gekust en geknuffeld moet worden? Nee, dat vind ik niet.
Wat is in godsnaam toch dat probleem met afstand houden? Gaan jullie bij familie feestjes etc in elkaar zitten ofzo? Ik snap dat dan weer niet.

Mensen doen alsof de wereld vergaat omdat ze 1.5 afstand moeten houden van vrienden/familie etc.. zal wel weer aan mij liggen maar als iemand steeds 1.5 meter in mijn zone staat word ik lichtelijk geïrriteerd.. corona of niet.

En tjah, even geen knuffels enzo meer.. who cares.. :z

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Grvy schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:02:
[...]

Tja, good for you, maar mijn close vrienden knuffel ik normaal altijd helemaal plat, en als we dat een jaar lang (of meer) niet meer kunnen doen dan gaat dat toch lastig worden voor mij en voor een hoop anderen in mijn vriendengroep.

Vergeet ook niet dat niet iedereen een partner thuis heeft zitten waar je ongestraft tegenaan kan kruipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Stoney3K schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:05:
[...]

Tja, good for you, maar mijn close vrienden knuffel ik normaal altijd helemaal plat, en als we dat een jaar lang (of meer) niet meer kunnen doen dan gaat dat toch lastig worden voor mij en voor een hoop anderen in mijn vriendengroep.

Vergeet ook niet dat niet iedereen een partner thuis heeft zitten waar je ongestraft tegenaan kan kruipen.
Hoe wordt dat lastig? Word je beperkt in je functioneren? Oprecht benieuwd want ik snap niet hoe dat ervoor zorgt dat je dagelijks leven zoveel moeilijker wordt..

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Grvy schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:02:
[...]

Wat is in godsnaam toch dat probleem met afstand houden? Gaan jullie bij familie feestjes etc in elkaar zitten ofzo? Ik snap dat dan weer niet.

Mensen doen alsof de wereld vergaat omdat ze 1.5 afstand moeten houden van vrienden/familie etc.. zal wel weer aan mij liggen maar als iemand steeds 1.5 meter in mijn zone staat word ik lichtelijk geïrriteerd.. corona of niet.

Rustig aan. In een aantal situaties is het gewoon een behoorlijk gedoe om steevast de anderhalve meter in stand te houden. Grote kans dat er normaliter en onbewust al aan anderhalve meters gehouden wordt overigens, ook zonder corona.

En nergens in mijn post pleit ik overal voor het massaal schijt hebben aan de anderhalve meter. Als men in de winkel bij wildvreemden schijt heeft aan de anderhalve meter, vind ik dat ook ongepast. Ik kan me alleen goed voorstellen dat een jaar lang zo'n regel in stand houden gewoon erg moeilijk is voor mensen. Dat jij daar geen probleem mee hebt, gezien de scherpte van je post, is mooi voor jou. Mensen kunnen er ook anders instaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Grvy schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:07:
[...]

Hoe wordt dat lastig? Word je beperkt in je functioneren?
Mijn leven is meer dan 'functioneren', ik ben een mens, geen robot. Dus ja, je kan prima functioneren, je huishouden doen, en je werk netjes uitvoeren, maar of je er heel gelukkig van wordt?

Daar moeten we wel voor uitkijken, je gaat echt mensen krijgen die depressief worden van de 1,5 meter verplichting. Zelf word ik er niet vrolijk van maar ik blijf voorzichtig, maar er zijn extravertere figuren die nu echt enorm gefrustreerd zijn omdat ze normaal gewend zijn doodgegooid te worden met aandacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik vind het wat kortzichtig om te bepaalde dingen maar helemaal niet te doen, zoals sommigen voorstellen.

Iedereen in eigen land op vakantie is er zo één: tot nu toe is het op veel plekken in het buitenland beter dan in Zuid Holland, hetzelfde geldt voor onze zuiderburen en Antwerpen. Grenzen binnen de eu zijn zo arbitrair (kijkend naar risico’s rondom het virus). Vliegen is wat anders, maar dat hoeft naar veel plekken in Europa niet én tot nu lijkt vliegen ook eigenlijk heel veilig en zijn er volgens mij nog geen haarden in vliegtuigen geweest.

Alle horeca dicht is zo’n andere. In een paar cafés in een paar regio’s gaat het fout. Dan kun je toch veel beter in die regio’s gerichte maatregelen instellen (ik denk dat een wat vervroegde sluitingstijd al heel veel kan doen).

Er zijn groepen toeristen waarbij het niet goed gaat (de Duitsers en Belgen in Zeeland, jongeren in Albufeira), maar volgens mij zijn er hele grote groepen mensen die helemaal niet schouder aan schouder door kleine dorpjes vol prullaria willen struinen, maar die lekker rustig een bergwandeling willen doen, rustig willen kamperen of wat dan ook. Datzelfde geldt voor restaurants, er zijn er zat die zich uitstekend aan de regels houden.

Voor sommige mensen is het misschien heel fijn om alleen thuis te zitten, maar voor veel andere mensen zijn restaurants en reizen enorm belangrijk, dat is toch niet zo moeilijk om je voor te stellen, nog naast alle economische redenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Soccer98 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:00:
[...]

Dat is toch gewoon geld waar werkenden recht op hebben? Nederland is geen communistische staat.
Het is een compensatie voor degene die gedwongen gestopt is met werken zodat we allemaal veilig blijven. Je kan ook de overheid als bank er tussen gooien en het bedrag over meerdere jaren spreiden, effect is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Grvy schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:07:
[...]

Hoe wordt dat lastig? Word je beperkt in je functioneren? Oprecht benieuwd want ik snap niet hoe dat ervoor zorgt dat je dagelijks leven zoveel moeilijker wordt..
Sommige mensen worden intens gelukkig van veelvuldig contact met andere mensen. Als ze dat cold-turkey moeten missen kan het paniek worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jadjong schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:37:
[...]

Het is een compensatie voor degene die gedwongen gestopt is met werken zodat we allemaal veilig blijven. Je kan ook de overheid als bank er tussen gooien en het bedrag over meerdere jaren spreiden, effect is hetzelfde.
Dat is uiteindelijk toch wat je doet, als je als overheid mensen vraagt om te betalen voor anderen heet dat gewoon "belasting". En vakantiegeld is uiteindelijk gewoon onderdeel van je brutosalaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

jadjong schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:39:
[...]

Sommige mensen worden intens gelukkig van veelvuldig contact met andere mensen. Als ze dat cold-turkey moeten missen kan het paniek worden.
Dat begrijp ik, maar de overheid isoleert je niet. Je kan nog steeds met ze praten, je kan ze zelfs nog bezoeken, je krijgt aandacht van ze.. je mag gewoon contact met ze hebben.

Je mag alleen geen fysieke aanrakingen doen.. dat is heel wat anders dan het commentaar hier over extraverte mensen etc. Als je een jaar lang geen fysieke aanrakingen met vrienden mag doen wordt je leven dan dusdanig lastig dat je depressief wordt? Als dat zo is.. dan is er naar mijn inziens al iets mis in je leven.. :/

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Grvy schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:46:
[...]Als je een jaar lang geen fysieke aanrakingen met vrienden mag doen wordt je leven dan dusdanig lastig dat je depressief wordt? Als dat zo is.. dan is er naar mijn inziens al iets mis in je leven.. :/
Ik heb een beetje het idee dat je daar een heel éénzijdig referentiekader in hebt.

Als je alleenstaand bent mag je, als je de regels heel strikt zou volgen, een jaar lang (of langer) niemand fysiek aanraken. Ik hoop dat je begrijpt dat mensen daar best depressief van kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Stoney3K schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:49:
[...]

Ik heb een beetje het idee dat je daar een heel éénzijdig referentiekader in hebt.

Als je alleenstaand bent mag je, als je de regels heel strikt zou volgen, een jaar lang (of langer) niemand fysiek aanraken. Ik hoop dat je begrijpt dat mensen daar best depressief van kunnen worden.
Nee. Helaas. Dat begrijp ik dus echt niet. Waarom moet je iemand fysiek aanraken om een verbinding/contact te voelen met iemand? Gewoon praten is niet genoeg? :?

Het zal wel het verschil van mensen zijn. Ik heb een hekel aan fysieke aanrakingen en wordt er ongemakkelijk van als het niet mijn partner is.. en zelfs bij haar duurde het even voordat ik dat "leuk" vond. O-)

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Grvy schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:46:
[...]

Dat begrijp ik, maar de overheid isoleert je niet. Je kan nog steeds met ze praten, je kan ze zelfs nog bezoeken, je krijgt aandacht van ze.. je mag gewoon contact met ze hebben.

Je mag alleen geen fysieke aanrakingen doen.. dat is heel wat anders dan het commentaar hier over extraverte mensen etc. Als je een jaar lang geen fysieke aanrakingen met vrienden mag doen wordt je leven dan dusdanig lastig dat je depressief wordt? Als dat zo is.. dan is er naar mijn inziens al iets mis in je leven.. :/
Dat laatste is echt niet zo makkelijk als je denkt. Ik wordt intens gelukkig van de anderhalve meter samenleving, iedereen blijft van je af en geen ongemakkelijke moment meer als je zonder hints moet kiezen tussen hand geven of 1/2/3 zoenen. Jij zo te horen ook. Gezien de terrasjes en verjaardagen waar iedereen elkaar bij elke ontmoeting helemaal plat zoent is het aandeel wat af wijkt van mijn mening erg groot. Soms heb ik het idee dat mijn vrienden emigreren naar de Galapagoseilanden zoals ze afscheid nemen, maar in werkelijkheid gaan ze gewoon naar hun huis in dezelfde stad. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xgar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:47
Grvy schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:51:
[...]

Nee. Helaas. Dat begrijp ik dus echt niet. Waarom moet je iemand fysiek aanraken om een verbinding/contact te voelen met iemand? Gewoon praten is niet genoeg? :?

Het zal wel het verschil van mensen zijn. Ik heb een hekel aan fysieke aanrakingen en wordt er ongemakkelijk van als het niet mijn partner is.. en zelfs bij haar duurde het even voordat ik dat "leuk" vond. O-)
Je gaat wel een beetje voorbij aan het woord alleenstaand in de vraag.
Iemand die alleenstaand zou dan maar een jaartje moeten stoppen met zoeken/ontmoeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Stoney3K schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:40:
[...]

Dat is uiteindelijk toch wat je doet, als je als overheid mensen vraagt om te betalen voor anderen heet dat gewoon "belasting". En vakantiegeld is uiteindelijk gewoon onderdeel van je brutosalaris.
Zeker. 12 automonteurs of netwerkbeheerders betalen tijdelijk het salaris van een reisleider of discotheekeigenaar. Als je daar als overheid geen regeling voor bedenkt kan je ze ook niet dwingen om te stoppen met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Xgar schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:01:
[...]

Je gaat wel een beetje voorbij aan het woord alleenstaand in de vraag.
Iemand die alleenstaand zou dan maar een jaartje moeten stoppen met zoeken/ontmoeten?
Uh, nee? Nergens zeg ik dat. Als je alleenstaand bent is nu het ideale moment om iemand echt te leren kennen ipv alleen fysiek te leren kennen. Mijn huidige partner en ikzelf hadden voordat we iets kregen al 1 jaar alleen gesprekken met elkaar. Uiteindelijk werd dat meer maar dat kwam juist vanwege de gesprekken en het elkaar leren kennen.

Maargoed; eindeloze discussie op deze manier. Zoals @jadjong zegt mijn mening/zienswijze hierin wordt niet ondersteund door vele in de maatschappij. Ik denk/sta er gewoon heel anders in en wordt inderdaad best blij van de 1.5m afstand. :9

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jadjong schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:02:
[...]Als je daar als overheid geen regeling voor bedenkt kan je ze ook niet dwingen om te stoppen met werken.
Strikt genomen is die regeling er natuurlijk wel: De WW of de bijstand. Maar die schiet gewoon in hoeveelheid tekort als je ineens hele bedrijfstakken gaat sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xgar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:47
Grvy schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:04:
[...]

Uh, nee? Nergens zeg ik dat. Als je alleenstaand bent is nu het ideale moment om iemand echt te leren kennen ipv alleen fysiek te leren kennen. Mijn huidige partner en ikzelf hadden voordat we iets kregen al 1 jaar alleen gesprekken met elkaar. Uiteindelijk werd dat meer maar dat kwam juist vanwege de gesprekken en het elkaar leren kennen.

Maargoed; eindeloze discussie op deze manier. Zoals @jadjong zegt mijn mening/zienswijze hierin wordt niet ondersteund door vele in de maatschappij. Ik denk/sta er gewoon heel anders in en wordt inderdaad best blij van de 1.5m afstand. :9
Prima als dat voor jou zo werkt, maar ik vind het fysieke onderdeel toch net zo belangrijk als diepgaande gesprekken.

Maar goed ieder zijn ding, want we zullen het inderdaad niet eens worden denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:25
stylezzz schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:25:
Alle beetjes helpen. Het andere alternatief is met harde hand gaan handhaven.... daar word ook niemand vrolijk van.
Ik zou daar juist zo gelukkig van worden :+ misschien valt het kwartje dan O-)

Vandaag naar een klein speelpark geweest. Anderhalve meter? Absolutely no-one....

Als iemand dan zelf moet aangeven toch écht niet rug-aan-rug met mij in de zweefmolen te gaan, want anderhalve meter.... En de bediening reageert met "oh ja"... Dan is handhaving écht wel een strak plan.

Bleek toch 1 iemand te zijn die nog even nadacht.

In het park stond 1 pompje, en bij de ingang 1 bordje "anderhalve meter aub". Verder 0,0 geregeld.

[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 26-07-2020 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Grvy schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:51:
[...]

Voor sommigen ligt dat toch anders, maar het punt is m.i. dat je het geven van een hand of dicht naast elkaar zitten in een kroeg toch wel moet kunnen missen? Een knuffel van je familie of iemand waarmee je date is dan toch wel anders.

Het interesseert mij echt geen anjer dat ik mijn vrienden niet meer omhels/kus/een hand geef en wat meer afstand moet houden.

Had hier vandaag tijdens de boodschappen en een wandeling wel het idee dat mensen zich wat meer aan de regels houden. Kan oprecht zeggen dat ik vandaag van iedereen wel 1.5m afstand heb kunnen houden, op 2 jongens van een jaar of 12 na.

Heb hier overigens ook echt geen probleem met het feit dat we wat meer afstand moeten houden. Geen figuren die in je nek staan hijgen in de rij, meer ruimte in restaurants en op terrassen... Ik kan er wel aan wennen ja. Vond dat altijd al verschrikkelijk, drukke winkels en drukte in het OV.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomas op 26-07-2020 23:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:19

St@m

@ Your Service

Het gaat nu alleen maar over het fysieke, maar anderhalve meter afstand is wel iets meer dan alleen maar fysiek. Dat is niet meer met je maten relaxt een biertje drinken (al dan niet op het terras), niet meer met een groepje een gesprek voeren, niet samen kunnen wielrennen (of mocht sporten nou weer wel) en zo zijn er nog wel meer situaties te vinden.

Ik hoef ook niet met iedereen te kussen of te knuffelen, deed ik ook al niet. Ik heb wel een actief sociaal leven, wel de behoefte om op vakantie te gaan, wel de behoefte om dingen te delen met anderen (op een normale manier).

Ik begrijp dat er (zeker op een forum als deze) mensen zijn die daar geen behoefte aan hebben, of de regels zelfs een geschenk zijn. En het is m.i. ook wel logisch dat diezelfde mensen zich niet kunnen verplaatsen in een ander.

Kunnen we hier niet zo'n soort bubbel doen als in België?

In het 'openbaar' hou ik me prima aan afstand houden (of dat altijd anderhalve meter is weet ik niet, maar dat deed ik altijd al). Als ik koffie/bier ga drinken/ ga bbq'en bij maten van me, dan zitten we gewoon op de tuinset/ bank/ aan tafel. Ga ik echt geen meetlint tussen leggen. Zelfde met familie.

Is het erg om dat soort dingen niet meer te kunnen doen? Ja. Zeker voor een onbepaalde tijd.

[ Voor 18% gewijzigd door St@m op 26-07-2020 23:45 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@St@m
Er zijn ook nog mensen, in de samenleving en op dit forum, die daar ook allemaal behoefte aan hebben maar er niet zo'n probleem mee hebben of van maken om dat tijdelijk allemaal even niet te doen tot aangegeven wordt dat het weer allemaal veilig kan.
Pagina: 1 2 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic