Ja, waarbij zoveel mogelijk gecorrigeerd wordt om de cijfers vergelijkbaar te houden. En aangezien het aantal besmettingen harder omhoog gaat dan het aantal testen (oftewel het aantal besmettingen is daadwerkelijk hoger dan voorheen)
Daardoor zegt de R niet alles. Het belangrijkste is dat de zorg niet overbelast wordt.
Die 2 zijn rechtstreeks met elkaar verbonden. Hoe langer en hoe meer de R boven de 1 zit, hoe sneller de zrog overbelast zal raken.
Omdat wij nog lang niet op het grensniveau van 40 zh-opnames per dag zijn, is er nog vrij weinig aan de hand. Ja, de boel in de gaten houden is goed, maar panieken is nergens voor nodig.
Ik zeg ook niet panieken. Ik zie echter wel dat mensen zich niet aan de regels houden, het aantal besmettingen omhoog gaat en dus de huidige maatregelen en vooral hoe de mensen zich eraan houden niet voldoende is.
Van ontwikkeling klachten tot ziekenhuis is ca 16 dagen, regeneratietijd is gemiddeld vier dagen. Als we uitgaan van 200 besmettingen per dag, kan dit keer 13 voordat we de grenswaarde van zh-opnames aantikken (ca 1,5% beland in ziekenhuis, en dat was op basis van cijfers toen nog vooral ouderen besmet raakten, en niet jongeren zoals nu).
Bij een R van 1.5 (zitten nu op 1,29) zou je na circa 6 of 7 cycli van 4 dagen op de grenswaarde van zh opnames kunnen komen, dus over 24 dagen.
Dit is bijna slechtste scenario, omdat waarschijnlijk percentage zh-opnames tov getestten lager ligt doordat er meer jongeren besmet raken, de R nog geen 1.5 is en de regeneratie tijd ook 5 dagen kan zijn.
Kortom, als wij over week nogmaals bekijken hoe de stand dan is, is dat ruim op tijd.
Zoals ik al zeg hoef je ook niet gelijk te panieken. Mijn reaktie is vooral op dat veel mensen de maatregelen te streng vinden en willen versoepelen. Terwijl de cijfers duidelijk maken dat we met de huidige maatregelen al op het randje zitten van wat wel/niet kan. En als mensen zich zo slecht aan de regels houden zijn de huidige maatregelen zelfs ruim onvoldoende.
[/quote]
prijk schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:33:
[...]
Hoe bedoel je? Er zijn de afgelopen week 19 coronapatiënten in het ziekenhuis opgenomen of opgenomen geweest. Vergelijk dat eens met maart en april! Eerst maar eens kijken hoe dit cijfer zich ontwikkelt.
Veel mensen denken dat alle maatregelen opgeheven kunnen worden omdat het weer beter is en we beter zouden weten hoe we met het virus om moeten gaan. Maar als je het goed bekijkt is er t.o.v. maart niets over het virus verandert. Iig niet om de duur van de opname te verkorten. Ook moet nog steeds hetzelfde percentage van de besmette mensen naar het ziekenhuis/IC.
[...]
Dat mensen 's zomers meer weerstand hebben, is een feit van algemene bekendheid. Het griepseizoen is niet voor niets 's winters. Wie meer weerstand heeft, kan natuurlijk best besmet raken, maar wordt minder ernstig ziek.
Dit geldt voor het griepvirus, of dat ook voor Corona geldt is nog compleet onduidelijk. Wel lijkt het er op dat je buiten minder makkelijk besmet raakt. Maar uiteindelijk is dat de kern van mijn verhaal niet. De kern is dat je met de huidige maatregelen de R nu boven de 1 zit en langzaam verder omhoog gaat. En dat is dus met het huidige weer en alle andere dingen die nu beter zouden zijn.
Ik snap dan ook echt niet dat mensen nu denken dat we meer maatregelen kunnen versoepelen. Als we dat doen gaan we simpelweg weer naar de situatie terug zoals het begon in maart. Met een oplopende R moet je juist de maatregelen aanhouden en waar nodig weer strenger maken.
En de discussie hierboven over mondkapjes, op zich kan het natuurlijk een aanvulling zijn zodat je andere maatregelen kunt versoepelen. Maar om dat uit te testen moet er eerst grootschalig mondkapjes ingevoerd worden om het effect te bekijken. Hiervoor kun je natuurlijk naar het buitenland kijken om te zien of mondkapjes ook daadwerkelijk zorgen voor minder besmettingen.