Eens, maar wel benieuwd hoe dit wordt gehandhaafd. Mg je dan gewoon de politie bellen?GekkePrutser schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:49:
Eindelijk iets dat ik vind dat ze wel goed doen: https://www.nu.nl/tech/60...corona-app-misbruikt.html
Met dat 'misbruik' bedoelen ze met name werkgevers en horeca gelegenheden die die app verplichten voor toegang.
Zoals de app is gebouwd zie ik geen reden hem niet te installeren, maar niettemin vind ik het wel heel goed dat ze hun vrijwilligheidsbeginsel zo in de wet verankeren.
Het lijkt erop dat er weer nieuwe maatregelen aan gaan komenCMD-Snake schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:20:
[...]
Pas maar op, straks moeten ze nog maar eens waarschuwen. [...]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Met welk draagvlak? Het is toch niet zo dat er deze week nog een stijging in besmettingen heeft plaatsgevonden.anandus schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:15:
[...]
Het lijkt erop dat er weer nieuwe maatregelen aan gaan komen
Het begint er toch steeds meer op te lijken dat er wat geprobeerd wordt en dan afgewacht of het wel of niet wordt geaccepteerd, zonder dat er een duidelijke strategie achter zit...
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Zou ik wel wat vreemd vinden in de week dat de scholen weer helemaal open gaan. Komt niet logisch over. Maar met een regering die last lijkt te hebben van tunnelvisie verbaasd het me ook niet.
Verder lijken de cijfers niet zodanig dat dit ook echt te rechtvaardigen is. We testen meer maar toch knallen de cijfers niet door het dak. Nee ik begrijp dat dan niet.
Liever hoor ik iets over een Plan B als dat heilige geachte vaccin misschien toch niet of later komt ipv weer dat vingertje wijzen en foei roepen.
Verder lijken de cijfers niet zodanig dat dit ook echt te rechtvaardigen is. We testen meer maar toch knallen de cijfers niet door het dak. Nee ik begrijp dat dan niet.
Liever hoor ik iets over een Plan B als dat heilige geachte vaccin misschien toch niet of later komt ipv weer dat vingertje wijzen en foei roepen.
[ Voor 47% gewijzigd door Gunner op 17-08-2020 20:39 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik weet de actuele cijfers niet, maar is android 6.0 al niet in vergetelheid geraakt en nog maar op 0.1% van de apparaten in gebruik?
De offerfeestpiek is achter de rug maar de paniek zit in de massa en de media hebben weer lekker de aandacht.Stoney3K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:17:
[...]
Met welk draagvlak? Het is toch niet zo dat er deze week nog een stijging in besmettingen heeft plaatsgevonden.
Het begint er toch steeds meer op te lijken dat er wat geprobeerd wordt en dan afgewacht of het wel of niet wordt geaccepteerd, zonder dat er een duidelijke strategie achter zit...
Dus er is draagvlak om de teugels aan te halen. Gewoon omdat het kan en het laatste wat een politicus wil is laksheid verweten worden.
Die maatregelen hoeven niet echt effectief te zijn en mogen de economie niet teveel schaden. Mondlapjes en maatregelen in de prive sfeer zijn dan fantastisch.
alles kan off-topic
Dus... we gaan repressieve "maatregelen" toepassen die de vrijheid van mensen inperken, niet omdat ze enig nut hebben, maar alleen maar voor de sier en om te laten zien hoeveel macht we hebben?Ankona schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:42:
[...]
De offerfeestpiek is achter de rug maar de paniek zit in de massa en de media hebben weer lekker de aandacht.
Dus er is draagvlak om de teugels aan te halen. Gewoon omdat het kan en het laatste wat een politicus wil is laksheid verweten worden.
Die maatregelen hoeven niet echt effectief te zijn en mogen de economie niet teveel schaden. Mondlapjes en maatregelen in de prive sfeer zijn dan fantastisch.

En om straks weer met veel bombarie cadeautjes uit te delen in de vorm van afzwakken van de symbool maatregelen.Stoney3K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:44:
[...]
Dus... we gaan repressieve "maatregelen" toepassen die de vrijheid van mensen inperken, niet omdat ze enig nut hebben, maar alleen maar voor de sier en om te laten zien hoeveel macht we hebben?
Het vervelende is dat, terwijl het virus echt wel iets is om serieus te nemen, dit soort angst en symbool politiek bij veel mensen averechts zal werken. Je zag in juni ook al dat niet uit te leggen maatregelen mensen sceptisch maakte. Een deel zal strak achter het beleid staan en als schoolmeesters anderen erop wijzen dat het allemaal nog veel veiliger moet. Anderen zullen schijt hebben aan alle beperkingen, ook die die wel nuttig zijn.
Hoe moeilijk wordt het dan om normaal verstandig gedrag te blijven vertonen?
alles kan off-topic
Ik heb uiteraard zelf al even gezocht maar kan niet het juiste vinden.
Ik ben op zoek naar studies over ventileren en de optimalisatie daarvan om besmetting door het corona virus zoveel mogelijk te voorkomen. In dit geval gaat het om een ombouw die in een shutdown moet gebeuren in een fabriekshal. Er werken maar 3 a 4 monteurs aan de machine zelf, een man of 7 a 8 aan de piping maar dat is een verdieping lager (gescheiden door open grating (roosters). De fabriekshal heeft een aantal grote deuren, die gaan tijdens de ombouw ook open.
Er is al veel gedaan maar als eindverantwoordelijke kijk ik naar meer mogelijkheden. Een daarvan is het creeren van een constante forse luchtstroom met verse lucht (van buiten) direct rondom de machine. Ik heb daarvoor een luchtstroom van circa 30.000 kubieke meter lucht per uur (middels industriële ventilator). (het gaat wel waaien daar)
Ik heb eerder verwijzingen gezien, ik meen in dit topic, naar ventilatiestudies maar kan het niet meer terugvinden.
Waar ik naar op zoek ben zijn studies die helpen de juiste locatie te bepalen van de ventilator en luchtstroom.
Uiteraard kan ik op basis van logica al veel doen, maar ik zou dat graag bevestigd zien.
Let wel, bovenstaand is surplus op alle andere maatregelen.
Ik ben op zoek naar studies over ventileren en de optimalisatie daarvan om besmetting door het corona virus zoveel mogelijk te voorkomen. In dit geval gaat het om een ombouw die in een shutdown moet gebeuren in een fabriekshal. Er werken maar 3 a 4 monteurs aan de machine zelf, een man of 7 a 8 aan de piping maar dat is een verdieping lager (gescheiden door open grating (roosters). De fabriekshal heeft een aantal grote deuren, die gaan tijdens de ombouw ook open.
Er is al veel gedaan maar als eindverantwoordelijke kijk ik naar meer mogelijkheden. Een daarvan is het creeren van een constante forse luchtstroom met verse lucht (van buiten) direct rondom de machine. Ik heb daarvoor een luchtstroom van circa 30.000 kubieke meter lucht per uur (middels industriële ventilator). (het gaat wel waaien daar)
Ik heb eerder verwijzingen gezien, ik meen in dit topic, naar ventilatiestudies maar kan het niet meer terugvinden.
Waar ik naar op zoek ben zijn studies die helpen de juiste locatie te bepalen van de ventilator en luchtstroom.
Uiteraard kan ik op basis van logica al veel doen, maar ik zou dat graag bevestigd zien.
Let wel, bovenstaand is surplus op alle andere maatregelen.
Even opgezocht, in Nederland:stylezzz schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:31:
Ik weet de actuele cijfers niet, maar is android 6.0 al niet in vergetelheid geraakt en nog maar op 0.1% van de apparaten in gebruik?
- Android 6.0: 3,74%
- Android 7.0: 4,61%
- Android 8.0: 10,67%
- Android 8.1: 4,34%
- Android 9.0: 25,44%
- Android 10.0: 46,1%
(Opvallend dat 8.0 hoger is dan 8.1 eigenlijk
[ Voor 4% gewijzigd door Ryur op 17-08-2020 20:55 ]
De strategie lijkt mij om juist in te grijpen voor er een serieuze stijging in zitStoney3K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:17:
[...]
Met welk draagvlak? Het is toch niet zo dat er deze week nog een stijging in besmettingen heeft plaatsgevonden.
Je kan beter te vroeg ingrijpen dan te laat. Weet je nog al dat gemopper dat iedereen riep "had toch voor carnaval ingegrepen, dan was het niet uit de klauwen gelopen!"? Dat dus.
Vergeet ook niet dat de zomer nu voorbij begint te raken en het "ziekenseizoen" begint. Griep gaat ook weer om zich heen grijpen, etc.
Men had gehoopt dat in de zomer de verspreiding op een laag pitje zou zitten. Dit is niet het geval geweest. Dus dan kan men beter nu al beginnen om dingen aan te pakken dan over een maand (of twee) als alles los gaat.
[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 17-08-2020 21:12 ]
Als je preventief in wil grijpen dan moet je gaan handhaven in de privé-sfeer. Laat dan ook zien dat je als overheid tanden hebt en niet alleen kan blaffen.anandus schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:10:
[...]
De strategie lijkt mij om juist in te grijpen voor er een serieuze stijging in zit
Je kan beter te vroeg ingrijpen dan te laat. Weet je nog al dat gemopper dat iedereen riep "had toch voor carnaval ingegrepen, dan was het niet uit de klauwen gelopen!"? Dat dus.
Niet een hoop onzin uit gaan halen met verplichte mondkapjes.
Dat riep niet "iedereen", alleen de mensen boven de rivieren die heel graag het zuiden de schuld overal van willen geven. Voor de carnaval was er nog geen enkele aanwijzing voor maatregelen in Nederland.anandus schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:10:
[...]
Of willen we straks maatregelen blijven houden ook als het aantal besmettingen op 0 staat? Voor het geval dat? Als er een vaccin is? Want we moeten ook wachten tot de rest van de wereld gevaccineerd is? Waar houdt het dan precies op?
Wanneer is het doel überhaupt ineens "nul besmettingen" geworden?
Want dit begint meer op het doel te lijken om de bevolking maar genoeg te irriteren. De kikker die in een pan met warm water zit en niet in de gaten heeft dat ie levend wordt gekookt tot het te laat is.
Ik ben het niet met je oneens en dat wilde de overheid ook, maar dat kwam hen op veel kritiek te staan en toen zijn ze daar weer van teruggekomen.Stoney3K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:12:
[...]
Als je preventief in wil grijpen dan moet je gaan handhaven in de privé-sfeer. Laat dan ook zien dat je als overheid tanden hebt en niet alleen kan blaffen.
Niet een hoop onzin uit gaan halen met verplichte mondkapjes.
Overigens is de privésfeer maar waar een deel van de besmettingen opgelopen worden, van de meeste besmettingen is het onbekend waar men de besmetting heeft opgelopen, dus er moet ook flink buiten de privésfeer worden gehandhaafd.
En het is dus ook die handhaving waar nu het probleem ligt. Als BOA's weigeren te handhaven, wat wil je dan precies doen?anandus schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:15:
[...]
dus er moet ook flink buiten de privésfeer worden gehandhaafd.
Dat ga je niet veranderen door er meer beleid tegenaan te gooien.
Is het niet ook zo dat de app low energy bluetooth nodig heeft om afstanden in te schatten en dat dit vooral op moderne telefoons werkt?alexbl69 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:56:
Er is ook zeuren om het zeuren...
Meeste 50 plussers die ik ken, lopen met een Android toestelletje van 5 jaar oud rond, dat 5 jaar geleden al een budget dingetje was van 150 euro.
Tsja, zolang je ermee kan bellen en whatsappen is het prima.
Overigens merk ik dit ook al bij mezelf. Vroeger de nieuwste iPhone, tegenwoordig heb ik een Android van max 300 euro en ben ik echt verdrietig als hij na 2 jaar stuk is en ik alwéér zo'n rotding moet kopen.
En ik ben een software developer van 39 jaar oud hè. Veel ouderen hebben er echt niets mee, nemen hem vaak niet eens mee (ik ook niet altijd trouwens).
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Whatsapp heeft laatst ook de minimale vereisten omhoog gegooid.Lethalis schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:19:
[...]
Meeste 50 plussers die ik ken, lopen met een Android toestelletje van 5 jaar oud rond, dat 5 jaar geleden al een budget dingetje was van 150 euro.
Tsja, zolang je ermee kan bellen en whatsappen is het prima.
Waardoor het op dezelfde apparaten waar ze nu over zitten te "zeuren" ook niet werkt
Ik zeg nergens dat het doel "nul besmettingen" is? Maar wel om het te beperken. Alles maar op een loopje laten en niets doen is vragen om problemen.Stoney3K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:15:
[...]
Wanneer is het doel überhaupt ineens "nul besmettingen" geworden?
We zitten nu in de zomer, het zou theoretisch op een zeer laag pitje moeten zitten, maar we zitten op 600 besmettingen per dag. Dat is niet goed.
Is dat niet juist nu het geval? We zijn een beetje murw, terwijl er aardig wat besmettingen plaatsvinden. Het is niet voor niets dat menig land NL als risicogebied aanmerkt.De kikker die in een pan met warm water zit en niet in de gaten heeft dat ie levend wordt gekookt tot het te laat is.
Nee, juist niet. Nu hebben mensen de indruk dat er nog maatregelen zijn, maar die worden straks weer als 'normaal' afgedaan en dan weer een beetje maatregelen erbovenop. Rinse, repeat. En voor het beperkte aantal besmettingen wat we dagelijks hebben, om maar niet te spreken over overlijdensgevallen of IC-opnames. Dat blijft op één hand per dag te tellen.anandus schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:23:
[...]
Is dat niet juist nu het geval? We zijn een beetje murw, terwijl er aardig wat besmettingen plaatsvinden. Het is niet voor niets dat menig land NL als risicogebied aanmerkt.
Mondkapjes gaan nooit normaal worden. Anderhalve meter gaat nooit normaal worden. Wat de overheid aan het doen is, is een maatschappij klaarstomen op antisociaal gedrag en smetvrees. Dat is vragen om een enorme nasleep van psychische schade, nog afgezien van de economische schade die je erdoor krijgt.
Ik vind het al vreemd dat ze dit soort dingen durven te roepen. Had je dat 4 jaar geleden gezegd, dan werd iedere politicus gelijk compleet doorgezaagd in elke talkshow. Maar ja, als het doel ineens de middelen heiligt gaan we met zijn allen achter elkaar als lemmingen de afgrond in.
[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 17-08-2020 21:28 ]
Op de frontpage is een item verschenen over de AP die enige kritiek heeft op de Corona Melder applicatie (Nederland).Maandag meldde Nu.nl dat het Nederlandse kabinet in september een noodwet voor de corona-app naar de Tweede Kamer stuurt, waarin onder meer zou worden geregeld dat misbruik van de app bestraft kan worden met een boete van 8000 euro of een celstraf van een half jaar. Een voorbeeld daarvan is dat een horecagelegenheid alleen gasten toelaat als ze de app laten zien. Het ministerie wilde nog geen commentaar geven, omdat het voorstel nog niet openbaar is. Het voorstel ligt nu bij de Raad van State voor advies.
Overigens heeft het kabinet eerder al laten weten dat het gebruik van de app altijd vrijwillig moet zijn. Wolfsen benadrukt het belang daarvan en stelt dat dat ook expliciet in de wet zou moeten worden opgenomen.
Wat mij ernstig dwars zit is bovenstaand. Het is vrijwillig maar je mag straks bepaalde dingen niet meer doen als je de applicatie niet gebruikt....

Alleen heb ik daar nog niemand over gehoordRyur schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:22:
[...]
Whatsapp heeft laatst ook de minimale vereisten omhoog gegooid.
Waardoor het op dezelfde apparaten waar ze nu over zitten te "zeuren" ook niet werkt
Aan de andere kant kan ik me ook niet voorstellen dat de mensen waar ik over schrijf, er om staan te springen om die Coronamelder te installeren

Als ze al weten hoe dat moet haha. Voor mijn moeder is internet nog steeds een icoontje waar je op moet drukken bijvoorbeeld, die snapt nauwelijks dat ze een browser opstart

Gaat wat worden met die vergaande digitalisering van alles. Zelfbedieningskassa's snapt ze ook niet bijvoorbeeld. Of hoe een OV chip kaart werkt. Ze is pas 67, maar is altijd huisvrouw geweest en nooit wat met computers gedaan. Tsja.
En zo lopen er velen rond. Ze is verder niet zo kwetsbaar gelukkig, is nooit ziek.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Je leest het verkeerd. Bedrijven/horeca mogen je NIET weigeren als je de Corona-app niet gebruikt.Mrjraider schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:32:
[...]
Op de frontpage is een item verschenen over de AP die enige kritiek heeft op de Corona Melder applicatie (Nederland).
Wat mij ernstig dwars zit is bovenstaand. Het is vrijwillig maar je mag straks bepaalde dingen niet meer doen als je de applicatie niet gebruikt....
Dus het is als bescherming van ons!
Niet dat wij dus naar een Restaurant willen, dat het restaurant niet mag zeggen: "mobiel niet mee? Je mag niet naar binnen".
Ik weet dat Whatsapp op de server heeft geblokkeerd: "App niet geupdated - Geen toegang". Vanaf een paar versies terug is dat geimplementeerd. En dan kan je de nieuwe versie ook niet onder een oude iOS meer downloaden.Lethalis schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:33:
[...]
Alleen heb ik daar nog niemand over gehoordMeestal werken ze apps ook niet bij, dus als de oude Whatsapp versie het nog doet, merken ze het niet
Aan de andere kant kan ik me ook niet voorstellen dat de mensen waar ik over schrijf, er om staan te springen om die Coronamelder te installeren
Blijkbaar is er dus wel een groep die zit te "zeuren" dat ze graag de app WILLEN installeren, maar dus niet kunnen: https://www.tubantia.nl/e...tje-een-blunder~abe76f9c/
[ Voor 50% gewijzigd door Ryur op 17-08-2020 21:37 ]
Zal mij benieuwen hoe dit straks daadwerkelijk gaat zijn en welke regeltjes, voorwaarden en eisen er allemaal in die coronawet gaan komen.Ryur schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:34:
[...]
Je leest het verkeerd. Bedrijven/horeca mogen je NIET weigeren als je de Corona-app niet gebruikt.
Dus het is als bescherming van ons!
Geen enkele? Mwah. Captain hindsight to the rescueStoney3K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:15:
Dat riep niet "iedereen", alleen de mensen boven de rivieren die heel graag het zuiden de schuld overal van willen geven. Voor de carnaval was er nog geen enkele aanwijzing voor maatregelen in Nederland.
Er waren toen iets van 60 besmettingen? Ik denk wel dat we daarna vrij laat waren met ingrijpen, en we hadden eerder allicht meer kunnen doen met reizigers.
@Stoney3K (hieronder) inderdaad. Bovenstaande was toen niet bekend. het was niet de intentie die indruk te wekken. Zoals gezegd, dat was niet in the picture. (maar wel een goede idee, because carnaval). Zelfs als die 60 wel bekend waren geweest, had men dan carnaval succesvol kunnen afblazen? Good luck with that...
[ Voor 29% gewijzigd door ijdod op 17-08-2020 21:57 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Die waren op het moment van meten (dus midden/eind februari) nog niet in de picture. Toen stond de teller bij het RIVM nog op nul, de eerste officiële besmetting kwam in de eerste week van maart.
Until morale improves, the beatings will continue.Stoney3K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:26:
Mondkapjes gaan nooit normaal worden. Anderhalve meter gaat nooit normaal worden. Wat de overheid aan het doen is, is een maatschappij klaarstomen op antisociaal gedrag en smetvrees. Dat is vragen om een enorme nasleep van psychische schade, nog afgezien van de economische schade die je erdoor krijgt.
Eens kijken waar De Jonge mee aankomt morgen. Hij is nu al twee keer in zijn hemd gezet in een week. Eerst door de GGD en vervolgens kreeg hij een bak kritiek van de kamer over zijn verplichte quarantaine plannen. Geloof maar dat De Jonge nu ook een gevalletje geldingsdrang heeft.
Zal het morgen vooral symbolisch zijn of gaan ze echt wat speelgoed afpakken. Of gaan ze nu snel iets doen omdat woensdag de rechter uitspraak doet in Amsterdam? Beetje cynisch gedacht, maar als ze nu snel handelen kunnen ze het tapijt onder de rechter uit trekken.
[ Voor 36% gewijzigd door CMD-Snake op 17-08-2020 22:00 ]
Dat is natuurlijk een enorm mijnenveld waar hij zich nu in begeeft. Een aantal weken geleden was iedereen hem nog op aan het hemelen en zag half Nederland hem als premier, tot hij ineens van zijn voetstuk af donderde door dat ideetje van de quarantaineplicht.CMD-Snake schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:56:
[...]
Eens kijken waar De Jonge mee aankomt morgen. Hij is nu al twee keer in zijn hemd gezet in een week. Eerst door de GGD en vervolgens kreeg hij een bak kritiek van de kamer over zijn verplichte quarantaine plannen. Geloof maar dat De Jonge nu ook een gevalletje geldingsdrang heeft.
Dus hij zal het nu zelfs goed moeten maken, als hij te strenge maatregelen aankondigt, dan kan dit wel eens de laatste week zijn dat hij onze belastingcenten op zijn rekening bij mag schrijven.
En ik ben heel benieuwd hoe we nog maatregelen aan willen kondigen met een demissionair kabinet...
Ik ben benieuwd wat ze dan denken te doen, want een landelijke mondkapjesverplichting bijvoorbeeld moet ook worden vastgelegd in een noodwet. Anders haalt de rechter die verplichting net zo hard onderuit.Zal het morgen vooral symbolisch zijn of gaan ze echt wat speelgoed afpakken. Of gaan ze nu snel iets doen omdat woensdag de rechter uitspraak doet in Amsterdam? Beetje cynisch gedacht, maar als ze nu snel handelen kunnen ze het tapijt onder de rechter uit trekken.
Laten we ons dit vooral blijven realiseren. We zitten in een absurde situatie en de claims die momenteel gelegd worden omtrent een absolute prioriteit van de gezondheidszorg en de eis van een maatschappij waarin de zwakkeren voortdurend optimaal beschermd worden, kunnen op de lange termijn nooit en te nimmer waargemaakt worden.Stoney3K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:26:
[...]
De overheid zal zonder meer uiterst huiverig zijn om maatregelen terug te schroeven zolang er besmettingen zijn, ook al omdat geen minister later van wanbeleid beschuldigd wil worden (ik zie de tweets met "massamoordenaar" al voor me), en voor we het weten worden we dan een samenleving in gerommeld waarin we nog jaren met die mondkapjes rondlopen ("baat het niet dan schaadt het niet"), waarin alle sjeu is verdwenen (cultuur, concerten) en er voortdurend conflicten ontstaan tussen de rekkelijken en de preciezen.
Ik zeg niet dat we nu moeten stoppen met de maatregelen, dat zou waanzin zijn, maar we moeten wel uiterst kritisch blijven op het zogeheten "nieuwe normaal" en voortdurend de vinger aan de pols houden.
Toch blijf ik me erover verbazen dat er mensen zijn die het idee hebben dat we hier in wit Rusland wonen.
Geen politicus die het zich als doel gesteld heeft in er hier een totalitaire staat van te maken.
Geen politicus die het zich als doel gesteld heeft in er hier een totalitaire staat van te maken.
Dat het niet het doel is, betekent niet dat dat niet (onbedoeld en onbewust) langzaam aan het gebeuren is.MikeyMan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:10:
En juist doordat die overgang zo enorm geleidelijk is, ziet niemand het aankomen en laat iedereen het over zich heen komen.
Ik ben niet bang voor machtsgeile politici. Ik ben juist bang voor politici die met de beste bedoelingen, juist het pad naar de afgrond aan het leggen zijn terwijl ze het zelf niet door hebben.
Lemmingen, geen schapen.
[ Voor 21% gewijzigd door Stoney3K op 17-08-2020 22:13 ]
Mwa, dat valt ook wel mee onder de mensen die het een beetje volgen. De Jonge heeft vooral uitstraling en kan goed lullen, vind ik. Voor de rest heeft hij al fout op fout gemaakt in deze hele coronacrisis. Natuurlijk is hij niet hoogstpersoonlijk degene die de fouten maakt, maar als minister is hij wel eindverantwoordelijke.Stoney3K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:06:
[...]
Dat is natuurlijk een enorm mijnenveld waar hij zich nu in begeeft. Een aantal weken geleden was iedereen hem nog op aan het hemelen en zag half Nederland hem als premier, tot hij ineens van zijn voetstuk af donderde door dat ideetje van de quarantaineplicht.
Het is dat het crisis is, anders had ik niet raar opgekeken als er ergens de afgelopen maanden al een motie van wantrouwen tegen hem is ingediend.
Het allervervelendste vind ik eigenlijk nog dat ik naar een minister kijk met twee petten op: die van de Minister van Volksgezondheid en die van lijsttrekker van het CDA. Dat vloekt tot op zekere hoogte met elkaar en heb het dan ook altijd misplaatst gevonden dat hij vol voor dat baantje ging, al is dat natuurlijk zijn goed recht. Ik kijk al uit naar een verkiezingsdebat in maart waarin De Jonge aan Rutte allemaal verteld wat hij verkeerd doet.
EDIT (22.30u): De eerdergenoemde journalist is aardig hard op het ministerie en daarmee ook De Jonge aangaande de app: https://twitter.com/danielverlaan/status/1295396972589981696
[ Voor 26% gewijzigd door Soccer98 op 17-08-2020 22:28 ]
Als er al niet één of andere rel ontstaat in de kamer over de noodwet, of over bijvoorbeeld extra beloning van de mensen in de zorg...Soccer98 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:13:
[...]Het allervervelendste vind ik eigenlijk nog dat ik naar een minister kijk met twee petten op: die van de Minister van Volksgezondheid en die van lijsttrekker van het CDA. Dat vloekt tot op zekere hoogte met elkaar en heb het dan ook altijd misplaatst gevonden dat hij vol voor dat baantje ging, al is dat natuurlijk zijn goed recht. Ik kijk al uit naar een verkiezingsdebat in maart waarin De Jonge aan Rutte allemaal verteld wat hij verkeerd doet.

Voor mij is het klaar. Laat het kabinet maar vallen zodat we de rest van het jaar stuurloos rond dobberen, alle maatregelen de facto weg vallen en de pleuris uitbreekt.
Het kabinet heeft gedaan wat het kon. Dit spelletje kunnen we niet meer winnen. Dan maar een rage-quit. Als je wegloopt voor een stemming van de mensen die het afgelopen jaar het belangrijkste waren, dan kun je net zo goed voor je hele land weglopen.
Of ze gaan vallen hierover weet ik zo net nog niet. De eindstreep is in zicht voor dit kabinet en dat halen is toch een bijzonderheid. Rutte is het al een keer gelukt als een van de weinige premiers van ons land plus Rutte II was het langstzittende naoorlogse kabinet. Een tweede keer achter elkaar? Ik denk dat hij dan een klein record heeft.Stoney3K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:06:
Dat is natuurlijk een enorm mijnenveld waar hij zich nu in begeeft. Een aantal weken geleden was iedereen hem nog op aan het hemelen en zag half Nederland hem als premier, tot hij ineens van zijn voetstuk af donderde door dat ideetje van de quarantaineplicht.
Dus hij zal het nu zelfs goed moeten maken, als hij te strenge maatregelen aankondigt, dan kan dit wel eens de laatste week zijn dat hij onze belastingcenten op zijn rekening bij mag schrijven.
En ik ben heel benieuwd hoe we nog maatregelen aan willen kondigen met een demissionair kabinet...
De barstjes zijn er wel al. D66 wil ook geen harde maatregelen meer steunen, het is wel fragiel aan het worden.
De getallen zijn nog lang niet zo erg als begin van het jaar. Het lijkt nu ook voorzichtig af te vlakken. Wie weet komt deze piek door het offerfeest. Qua timing klopt het redelijk dan.
Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ze morgen nu kunnen aankondigen. Misschien aantal mensen op feestjes terugschroeven? Zou zelfs misschien nog iets kunnen doen.Ik ben benieuwd wat ze dan denken te doen, want een landelijke mondkapjesverplichting bijvoorbeeld moet ook worden vastgelegd in een noodwet. Anders haalt de rechter die verplichting net zo hard onderuit.
De uitspraak van de rechter kan in potentie weer een klap in het gezicht zijn voor De Jonge, dat wel. Hij geeft meer macht aan de burgemeesters en de rechter pakt het af.
Nou was het ook weer een goedkope poging om zieltjes te winnen van de indieners van de motie. En het blijft symbolisch al zou het aangenomen worden. De werkgevers moeten met de bonden die loonsverhogingen uitwerken. Het kabinet is daar geen partij in. De zorg wordt betaald door de verzekeraars, dus hooguit dat wij premiebetalende het gaan financieren.Stoney3K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:22:
Het kabinet heeft gedaan wat het kon. Dit spelletje kunnen we niet meer winnen. Dan maar een rage-quit. Als je wegloopt voor een stemming van de mensen die het afgelopen jaar het belangrijkste waren, dan kun je net zo goed voor je hele land weglopen.
De symboliek van weglopen voor een stemming (en dus niet eens gewoon tegen stemmen) is daarentegen veel sterker. Zorgmedewerkers zeggen nu al dat een tweede golf ervoor gaat zorgen dat het zorgstelsel onder zijn eigen gewicht gaat bezwijken.CMD-Snake schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:25:
[...]
Nou was het ook weer een goedkope poging om zieltjes te winnen van de indieners van de motie. En het blijft symbolisch al zou het aangenomen worden.
En dan heb je een parlement dat gewoon op televisie de mensen die het hardste gewerkt hebben het afgelopen half jaar, letterlijk een "F*CK YOU" geeft. Dat zegt dat ze er niet eens over gaan nadenken. Oh, een applausje kun je krijgen. En daarna wel weer braaf diensten van 18 uur draaien hè?
Dus een tegenstemming, of een symbolische voorstemming, daar was nog wat voor te zeggen geweest. Maar dit was echt een gevalletje, we zijn schijterds als het er op aan komt en voor gevoelige kwesties lopen we gewoon weg. Midden in een crisis.
Daarom, het is klaar. Dit land verdient het niet eens om over de crisis heen te komen. Laten we maar gewoon opnieuw beginnen als republiek of zo.
[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 17-08-2020 22:31 ]
We zitten in een situatie waarbij je vier/vijf/zes relatieve centrumpartijen nodig hebt om iets van een meerderheid ergens voor te krijgen. *knip*Stoney3K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:11:
[...]
Dat het niet het doel is, betekent niet dat dat niet (onbedoeld en onbewust) langzaam aan het gebeuren is.
En juist doordat die overgang zo enorm geleidelijk is, ziet niemand het aankomen en laat iedereen het over zich heen komen.
Ik ben niet bang voor machtsgeile politici. Ik ben juist bang voor politici die met de beste bedoelingen, juist het pad naar de afgrond aan het leggen zijn terwijl ze het zelf niet door hebben.
Lemmingen, geen schapen.
Godwins laten we achterwege
Van alle dingen die ik somber in zie, is een totalitaire heilstaat niet hetgene dat bovenaan staat.
[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 18-08-2020 08:53 ]
Geen georganiseerde totalitaire heilstaat. Wel een behoorlijke puinhoop en chaos die, wanneer het er op aan komt, ook steeds meer een totalitair karakter aan het krijgen is.MikeyMan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:36:
[...]
Van alle dingen die ik somber in zie, is een totalitaire heilstaat niet hetgene dat bovenaan staat.
Totalitair karakter en politieke versplintering gaat slecht samen.Stoney3K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:38:
[...]
Geen georganiseerde totalitaire heilstaat. Wel een behoorlijke puinhoop en chaos die, wanneer het er op aan komt, ook steeds meer een totalitair karakter aan het krijgen is.
Dus jij denkt niet dat er nu onbedoeld aan de stoelpoten van onze democratie, de scheiding der machten, en de rechtsstaat gezaagd wordt? Dat het volk niet steeds minder vrijheden heeft en straks fundamentele vrijheden in het gedrang komen? Dat er nu al grondrechten in de knel aan het komen zijn?MikeyMan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:40:
[...]
Totalitair karakter en politieke versplintering gaat slecht samen.
De organisatie is misschien ver te zoeken, maar het effect is hetzelfde. Genoeg voer voor een dystopische roman.
Ik denk dat er om een virus de kop in te drukken wat shortcuts worden genomen. En ik vertrouw er voorlopig in dat het democratische proces deze glad strijkt.Stoney3K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:43:
[...]
Dus jij denkt niet dat er nu onbedoeld aan de stoelpoten van onze democratie, de scheiding der machten, en de rechtsstaat gezaagd wordt? Dat het volk niet steeds minder vrijheden heeft en straks fundamentele vrijheden in het gedrang komen? Dat er nu al grondrechten in de knel aan het komen zijn?
De organisatie is misschien ver te zoeken, maar het effect is hetzelfde. Genoeg voer voor een dystopische roman.
Er lijkt zich binnen de afdeling Handhaving van de gemeente Amsterdam een crisis te ontwikkelen volgens het Parool. De boa's hebben het vertrouwen in hun directie opgezegd. Daar gaat je laatste restantje corona handhaving.
(En mocht hij meelezen, ik verwacht wel een adellijke titel voor deze steun.)
Het is ook niet alsof wij het enige land zijn met een oplopende trend. Duitsland en Frankrijk zitten ook in de lift. Je gaat deze getallen niet naar nul krijgen.
Dan mogen we ook wat andere beroepsgroepen huldigen. Wat te denken van al die mensen in de logistiek die doorgingen om de supermarkten open te houden? De supermarkt medewerkers die niet thuis konden gaan zitten toen de nood het hoogst was?Stoney3K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:31:
En dan heb je een parlement dat gewoon op televisie de mensen die het hardste gewerkt hebben het afgelopen half jaar, letterlijk een "F*CK YOU" geeft. Dat zegt dat ze er niet eens over gaan nadenken. Oh, een applausje kun je krijgen. En daarna wel weer braaf diensten van 18 uur draaien hè?
Je kan net zo goed argumenteren voor een absolute monarchie. Misschien dat Willem-Alexander veel beter regeert als hij de kans krijgt.Laten we maar gewoon opnieuw beginnen als republiek of zo.
Woensdag heeft de rechter een uitgelezen kans om te laten zien dat de rechterlijke macht nog altijd kan optreden.Stoney3K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:43:
Dus jij denkt niet dat er nu onbedoeld aan de stoelpoten van onze democratie, de scheiding der machten, en de rechtsstaat gezaagd wordt? Dat het volk niet steeds minder vrijheden heeft en straks fundamentele vrijheden in het gedrang komen? Dat er nu al grondrechten in de knel aan het komen zijn?
Het is ook niet alsof wij het enige land zijn met een oplopende trend. Duitsland en Frankrijk zitten ook in de lift. Je gaat deze getallen niet naar nul krijgen.
Misschien dat ik dat vertrouwen niet deel en het zelfs een beetje naïef vind.MikeyMan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:46:
[...]
Ik denk dat er om een virus de kop in te drukken wat shortcuts worden genomen. En ik vertrouw er voorlopig in dat het democratische proces deze glad strijkt.
Zojuist verschenen in het liveblog van het Parool:
'Mogelijk weer beperking aan grootte van samenkomsten'
Het kabinet bekijkt of er weer beperkingen nodig zijn voor het aantal mensen dat maximaal bij elkaar mag komen. Bronnen bevestigen berichtgeving hierover van De Telegraaf. Na forse beperkingen aan het begin van de coronacrisis werd de limiet voor groepsgroottes in de zomer losgelaten, mits mensen op 1,5 meter afstand blijven.
Maar nu blijkt dat vooral in de privésfeer het aantal besmettingen stijgt, omdat mensen te dichtbij komen of elkaar omhelzen. Het gaat dan om verjaardagen, barbecues, maar ook om bijeenkomsten als een begrafenis of bruiloft.
Het is nog niet duidelijk of en in hoeverre deze versoepeling wordt teruggedraaid. Het kabinet besluit dat dinsdag. Mogelijk blijft het bij een flinke waarschuwing. In ieder geval vindt het kabinet dat er iets moet gebeuren om de verdergaande verspreiding van het virus tegen te gaan.
Amsterdam en Rotterdam willen met eigen lokale maatregelen komen, zeggen bronnen, omdat het virus hier sneller om zich heen grijpt dan elders. Het is nog niet duidelijk wat deze maatregelen inhouden. De twee steden kondigen de maatregelen mogelijk ook dinsdag aan.
Dat kan prima. Alleen gaat dat even een paar weken ten koste van individuele vrijheden en gaat het economisch veel pijn doen.CMD-Snake schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:48:
Maar dat willen we natuurlijk niet: Hard optreden dat kán gewoon niet, en alles loslaten ook niet. Dus het is nu allemaal een situatie van "Het is net niet kut genoeg", alleen de lasten, niet de lusten. En dat is een situatie die mensen echt niet heel erg lang gaan pikken.
Ik was zelf ook vóór een quarantaine-plicht, op zijn minst voor mensen die positief getest zijn, niet voor contacten en verdachte besmettingen. Net zoals ik tegen een verplicht meewerken aan BCO en verplicht testen ben.
Ik ben sowieso ook eens benieuwd hoe een beleidsmatige beperking in de grootte van bijeenkomsten ervoor gaat zorgen dat privé-samenkomsten minder plaats vinden... dan doe je die bruiloft "officiëel" met zijn dertigen, en dan ga je achter gesloten deuren verder met 100 man.
[ Voor 27% gewijzigd door Stoney3K op 17-08-2020 22:57 ]
Tsjah, naïef... Ik vind het tegenovergestelde paranoïde... Onschuldig tot het tegendeel bewezen is zou ik zeggen. De afgelopen tijd al genoeg voorbeelden hiervan gezien.Stoney3K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:49:
[...]
Misschien dat ik dat vertrouwen niet deel en het zelfs een beetje naïef vind.
De quarantaine plicht als laatste voorbeeld, waarbij de kamer als geheel een stokje stak voor dit idee. Was ik het persoonlijk niet mee eens, maar toont wel dat de democratie nog gewoon werkt.
Overigens meldt nu.nl dat de aankondiging morgen puur over Amsterdam gaat. De afdeling proefballonnetjes draait overuren.
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 17-08-2020 22:54 ]
Bij elkaar opgeteld is dat 94,9%. Slechts 5,1% van de Android devices in Nederland (en dat zijn niet alleen telefoons) zijn dus niet geschikt voor deze app.Ryur schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:54:
[...]
Even opgezocht, in Nederland:https://gs.statcounter.co...-share/mobile/netherlands
- Android 6.0: 3,74%
- Android 7.0: 4,61%
- Android 8.0: 10,67%
- Android 8.1: 4,34%
- Android 9.0: 25,44%
- Android 10.0: 46,1%
(Opvallend dat 8.0 hoger is dan 8.1 eigenlijk)
Nu zullen daar wel relatief veel ouderen bij zitten, maar het lijkt me niet alleen om deze app een goede reden om een keer een nieuwe telefoon aan te schaffen. Toestellen die geen Android 6.0 hebben (uitgekomen in 2015) zijn al zeker een jaar of 7 oud.
Voor de prijs hoef je het bij Android niet te laten. Voor €90 heb je een Nokia met de meest recente Android versie waar je nog minstens een half decennium mee verder kunt.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Parool zegt dat het over bijeenkomsten met een maximum aantal zou gaan. Of ze moeten nu toch snel de angel uit de rechtszaak van vandaag willen trekken nog voor er een uitspraak komt.MikeyMan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:52:
Overigens meldt nu.nl dat de aankondiging morgen puur over Amsterdam gaat. De afdeling proefballonnetjes draait overuren.
Toch geeft dit artikel van het NRC te denken. Er is niet sprake van een grote besmettingshaard, maar vele kleine in thuissituaties.
De rechtszaak beperkt zich toch puur en alleen tot de mondkapjes? Neem niet aan dat andere maatregelen daar veel aan af doen.CMD-Snake schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:57:
[...]
Parool zegt dat het over bijeenkomsten met een maximum aantal zou gaan. Of ze moeten nu toch snel de angel uit de rechtszaak van vandaag willen trekken nog voor er een uitspraak komt.
Toch geeft dit artikel van het NRC te denken. Er is niet sprake van een grote besmettingshaard, maar vele kleine in thuissituaties.
Was bron overigens vergeten:
Nieuwe coronamaatregelen in Amsterdam, details worden dinsdag bekendgemaakt https://www.nu.nl/coronav...insdag-bekendgemaakt.html (via @NUnl)
Klopt.MikeyMan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:00:
De rechtszaak beperkt zich toch puur en alleen tot de mondkapjes? Neem niet aan dat andere maatregelen daar veel aan af doen.
Maar wat kan Amsterdam dan nog voor extra maatregelen nemen? Ik las het zojuist op nu.nl, maar wat gaat er dan nu nog bij komen? Overal buiten een mondkapje gaat niets doen tegen al die besmettingen thuis. De markten dan maar sluiten? Die gebieden zijn geen aantoonbare besmettingshaarden geweest.
We krijgen denk ik maatregelen die nul effect sorteren omdat deze genomen worden op plekken die er niet of nauwelijks toe doen voor de besmettingsaantallen.
Ik vrees dat ik morgen weer met een diepe zucht het nieuws zal vernemen.
@CMD-Snake niet gehinderd door enige haalbaarheidskennis:
- alcohol verbod
- beperkte horeca tijden
- algehele avondklok
- beperktere groepen
- beperking van toerisme
- iedereen testen
- intro week annuleren
- studenten verenigingen stilleggen
Schud zomaar wat uit m'n mouw, maarja desperate times he...
- alcohol verbod
- beperkte horeca tijden
- algehele avondklok
- beperktere groepen
- beperking van toerisme
- iedereen testen
- intro week annuleren
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 17-08-2020 23:14 ]
We gaan het beleven. Maar ik denk dat ik er niet blijer van ga worden. Ik moet bekennen dat ik al die regeltjes al goed beu ben.MikeyMan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:12:
@CMD-Snake niet gehinderd door enige haalbaarheidskennis:
- alcohol verbod
- beperkte horeca tijden
- algehele avondklok
- beperktere groepen
- beperking van toerisme
- iedereen testen
- intro week annuleren
Oké, nadat we het driezoenige gelebber hebben afgeschaft, voorlopig ook geen kringverjaardagen meer... Waar corona al niet goed voor is!CMD-Snake schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:57:
Verwijderd
Nu de coronamelder app live is gegaan vraag ik mij het volgende af. Ik gebruik nu sinds een maand de Duitse coronamelder app. Deze app gebruikt de zelfde Google/Apple techniek als die wij gebruiken. Klopt het dat ik dan ook meldingen krijg van mensen die uit Duitsland komen en alleen de Duitse corona app hebben ? Zou ik dan theoretisch ook zelf de Duitse app kunnen gebruiken en dan als nog meldingen krijg van Nederlandse corona app gebruikers ?
Verwijderd
Waarom loopt iedereen zo te pikken op de horeca? Ik ben de afgelopen weken regelmatig gaan uiteten of wat gaan drinken. Alle keren kon ik daar aan tafel meer afstand houden dan: in de winkel, in de bus, in een drukke winkelstraat, in de rij bij parkeerautomaat, de openbare wc's, etc. Toch heeft de horeca het gedaan?
Omdat het mis lijkt te zijn gegaan nadat de horeca is open gegaan. In de supermarkt ben je ook nooit langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand. In de horeca is die mogelijkheid gewoon groter.Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 07:52:
Waarom loopt iedereen zo te pikken op de horeca? Ik ben de afgelopen weken regelmatig gaan uiteten of wat gaan drinken. Alle keren kon ik daar aan tafel meer afstand houden dan: in de winkel, in de bus, in een drukke winkelstraat, in de rij bij parkeerautomaat, de openbare wc's, etc. Toch heeft de horeca het gedaan?
Zal een beetje afhangen van de gelegenheid he.
Dat het in restaurants gemiddeld best aardig gaat wil ik geloven. In kroegen en inmiddels blijkbaar ook illegaal geopende discotheken heb ik er minder (lees:geen) fiducie in.
Dat het in restaurants gemiddeld best aardig gaat wil ik geloven. In kroegen en inmiddels blijkbaar ook illegaal geopende discotheken heb ik er minder (lees:geen) fiducie in.
Of is het 'misgegaan' (zoveel is er niet mis op dit moment) omdat mensen in huiselijke omgeving minder opletten (en in z'n algemeen geen 1.5m afstand meer houden.)TrailBlazer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:10:
[...]
Omdat het mis lijkt te zijn gegaan nadat de horeca is open gegaan. In de supermarkt ben je ook nooit langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand. In de horeca is die mogelijkheid gewoon groter.
[ Voor 5% gewijzigd door St@m op 18-08-2020 08:13 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Verwijderd
Maar kappers zijn een-twee weken eerder geopend. Wie zegt dat zij het niet verspreiden? Zij zitten dichter bij hun klanten dan horecapersoneel en andere gasten.TrailBlazer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:10:
[...]
Omdat het mis lijkt te zijn gegaan nadat de horeca is open gegaan. In de supermarkt ben je ook nooit langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand. In de horeca is die mogelijkheid gewoon groter.
Dat is absoluut onmogelijk, het kunnen alleen maar dingen zijn waar mensen lol mee hebben. Dus terrassen, het strand, de bioscoop, een bbq enz.Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:13:
[...]
Maar kappers zijn een-twee weken eerder geopend. Wie zegt dat zij het niet verspreiden? Zij zitten dichter bij hun klanten dan horecapersoneel en andere gasten.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Kapper komt veel eerder bovendrijven bij BCO. Je gaat (meestal) niet elke week naar de kapper.Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:13:
[...]
Maar kappers zijn een-twee weken eerder geopend. Wie zegt dat zij het niet verspreiden? Zij zitten dichter bij hun klanten dan horecapersoneel en andere gasten.
A'dam PVOutput
Was deze hier al langs gekomen:
https://www.rijksoverheid...toriteit-persoonsgegevens
Analyse van de landsadvocaat op het advies van de AP.
https://www.rijksoverheid...toriteit-persoonsgegevens
Analyse van de landsadvocaat op het advies van de AP.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 18-08-2020 08:19 ]
Verwijderd
Maar met een 4-persoons huishouden kan het wel zo zijn dat er iedere week 1 iemand bij de kapper komt.ericplan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:15:
[...]
Kapper komt veel eerder bovendrijven bij BCO. Je gaat (meestal) niet elke week naar de kapper.
En aangezien de meeste besmettingen in huishoudelijke kring gebeuren, kan het zomaar zijn dat deze ene persoon bij de kapper besmet was, maar dit uiteindelijk binnen het gezin wordt doorgegeven.
Ik heb echter het idee dat bashen op de horeca lekker makkelijk is, net zoals we jongeren de schuld geven.
Het lijkt eerder mis te zijn gegaan nadat het maximum aantal bezoekers in de horeca is losgelaten. In combinatie met het feit dat mensen elkaar weer vaker op gaan zoeken.TrailBlazer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:10:
[...]
Interessant artikel (want cijfertjesCMD-Snake schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:57:
[...]
Parool zegt dat het over bijeenkomsten met een maximum aantal zou gaan. Of ze moeten nu toch snel de angel uit de rechtszaak van vandaag willen trekken nog voor er een uitspraak komt.
Ook dit vind ik wel interessant:
Zeg dan ook even wat die Aziatische methoden zijn...„De bubbel is een manier om burgers effectief te sensibiliseren, net als een mondkapje. Je zegt ermee: oppassen!” Is dat genoeg? „Uiteindelijk wel. In alle landen verlopen de bron- en contactonderzoeken moeizaam, behalve in sommige Aziatische landen waar ze methoden hanteren die wij niet willen."
Ik denk dat het idd voornamelijk de ca van de horeca is waar het mis gaat.MikeyMan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:13:
Zal een beetje afhangen van de gelegenheid he.
Je ziet ook een oververtegenwoordiging in amsterdam west en nieuw-west bijvoorbeeld. Dit zal vermoedelijk eerder in een geloofsomgeving opgelopen zijn. Sowieso zijn de bevolkingsgroepen die hier wonen wat lastiger te bereiken voor de overheid.
Gek dat de horeca de schuld krijgt? Lees dit eens, nachtclubs negeren maatregelen massaal: https://www.parool.nl/ams...-je-gaan-zitten~be3c9707/Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:19:
[...]
[…]
Ik heb echter het idee dat bashen op de horeca lekker makkelijk is, net zoals we jongeren de schuld geven.
Verder ook in Amsterdam. Feesten op een boot die op het IJ vaart. En daar is de handhaving/regelgeving niet op orde https://twitter.com/jan_bert/status/1295591531949293568?s=20
A'dam PVOutput
Omdat alle Horeca constant op een hoop gegooid wordt.Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 07:52:
'S middags een terrasje pakken? Volgens mij niets mis mee.
In een restaurant wat eten? Buiten geen probleem, binnen misschien iets meer ruimte tussen de tafeltjes houden maar ook goed mogelijk.
's avonds naar een cafe/club? Dikke no-go.
alles kan off-topic
Het aantal besmettingen per 10.000 inwoners is in week 32 in Amsterdam stadsdeel Centrum hoger dan de stadsdelen West en NieuwWest.TrailBlazer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:34:
[...]
Ik denk dat het idd voornamelijk de ca van de horeca is waar het mis gaat.
Je ziet ook een oververtegenwoordiging in amsterdam west en nieuw-west bijvoorbeeld. Dit zal vermoedelijk eerder in een geloofsomgeving opgelopen zijn. Sowieso zijn de bevolkingsgroepen die hier wonen wat lastiger te bereiken voor de overheid.
https://www.ggd.amsterdam...-ggd-aantal-besmettingen/
[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 18-08-2020 08:42 . Reden: Link toegevoegd ]
A'dam PVOutput
En tegelijkertijd KHN maar lekker procederen uiteraard!ericplan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:38:
[...]
Gek dat de horeca de schuld krijgt? Lees dit eens, nachtclubs negeren maatregelen massaal: https://www.parool.nl/ams...-je-gaan-zitten~be3c9707/
Verder ook in Amsterdam. Feesten op een boot die op het IJ vaart. En daar is de handhaving/regelgeving niet op orde https://twitter.com/jan_bert/status/1295591531949293568?s=20

Algemeen vraagje: hoe moeten we deze opleving van het virus precies in perspectief plaatsen? Het is duidelijk dat het niet goed is, maar in feite zie je dat plaatselijke brandhaarden allemaal binnen een week of twee uitdoven. Kijk naar Hillegom, Goes, Tilburg en Bergen op Zoom. Alleen de randsteden blijven probleemgevallen, maar is dat niet iets wat we op voorhand konden weten?
Mijn onderliggende punt: in hoeverre is het logisch om op grotere schaal maatregelen in te voeren als vooral de grote steden probleemgevallen zijn? De andere haarden worden relatief snel geblust, dus om dat mee te nemen lijkt me overdreven. En vooral dat is een situatie die je blijft houden zonder vaccin, dus waarom daar zo op letten? Al zou ik echt niet per se een tegenstander zijn van een stapje terug in het versoepelingen-stappenplan, mits onderbouwd.
Mijn onderliggende punt: in hoeverre is het logisch om op grotere schaal maatregelen in te voeren als vooral de grote steden probleemgevallen zijn? De andere haarden worden relatief snel geblust, dus om dat mee te nemen lijkt me overdreven. En vooral dat is een situatie die je blijft houden zonder vaccin, dus waarom daar zo op letten? Al zou ik echt niet per se een tegenstander zijn van een stapje terug in het versoepelingen-stappenplan, mits onderbouwd.
[ Voor 6% gewijzigd door Soccer98 op 18-08-2020 08:48 ]
Nauwelijks nog doden of ziekenhuis opnames. De jeugd hou je niet binnen. Nu geven ze thuis feesten of staan ze onder een viaduct te feesten met 100+ mensen. Disco's kunnen tenminste nog naw noteren en bij besmetting iedereen waarschuwen.Ankona schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:39:
[...]
Omdat alle Horeca constant op een hoop gegooid wordt.
'S middags een terrasje pakken? Volgens mij niets mis mee.
In een restaurant wat eten? Buiten geen probleem, binnen misschien iets meer ruimte tussen de tafeltjes houden maar ook goed mogelijk.
's avonds naar een cafe/club? Dikke no-go.
Ik ben bang dat het komende winter niet te houden zal zijn en zoveel mogelijk besmettingen zonder ziekenhuis opname nu nog niet eens zo gek is.
Overigens werk ik als DJ in clubs door het hele land en is mijn geduld en spaarrekening ook langzaam op
[ Voor 3% gewijzigd door rcthans op 18-08-2020 08:48 ]
Voorzitter Evers van KHN Amsterdam is o.a. eigenaar van Disco Dolly, de nachtclub uit het artikel.MikeyMan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:43:
[...]
En tegelijkertijd KHN maar lekker procederen uiteraard!
A'dam PVOutput
Verwijderd
Maar zoals @Ankona ook zegt, niet alle horeca is nachtclubs.ericplan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:38:
[...]
Gek dat de horeca de schuld krijgt? Lees dit eens, nachtclubs negeren maatregelen massaal: https://www.parool.nl/ams...-je-gaan-zitten~be3c9707/
Een broodje eten tussen de middag op het terras is ook horeca.
Zélfs de patatkraam die op de markt staat is horeca.
Of sommige kappers hebben een horeca-aspect: waar je iets te drinken kan bestellen tijdens het wachten.
Ik snap niet waarom KHN hier geen helder standpunt in inneemt. Gewoon een 3 strikes-your-out (for now). Dit soort tenten zorgt voor strengere maatregelen in alle cafe’s. De goede lijden onder de slechte. Dan moet je als club de (overduidelijk) slechte toch gewoon de rug toekeren.MikeyMan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:43:
[...]
En tegelijkertijd KHN maar lekker procederen uiteraard!
Ik zou een regionaal beleid helemaal niet gek vinden. Zoals je zegt is het nu met name Zuid-Holland en Amsterdam e.o. waar het minder goed gaat. In Friesland/Drenthe/etc. zijn er juist heel weinig besmettingen. Het is natuurlijk vreemd om dan nationaal de regels aan te scherpen. Gevaar is dan natuurlijk wel dat in de weekenden de Randstad leeg loopt en iedereen in 'vrije' provincies gaat zitten.Soccer98 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:46:
Algemeen vraagje: hoe moeten we deze opleving van het virus precies in perspectief plaatsen? Het is duidelijk dat het niet goed is, maar in feite zie je dat plaatselijke brandhaarden allemaal binnen een week of twee uitdoven. Kijk naar Hillegom, Goes, Tilburg en Bergen op Zoom. Alleen de randsteden blijven probleemgevallen, maar is dat niet iets wat we op voorhand konden weten?
Mijn onderliggende punt: in hoeverre is het logisch om op grotere schaal maatregelen in te voeren als vooral de grote steden probleemgevallen zijn? De andere haarden worden relatief snel geblust, dus om dat mee te nemen lijkt me overdreven. Al zou ik echt niet per se een tegenstander zijn van een stapje terug in het versoepelingen-stappenplan, mits onderbouwd.
Zoals hierboven al wordt aangegeven: als de voorzitter van KHN Amsterdam eigenaar is van één van de clubs die de regels met voeten treedt, dan hoef je uit die hoek niet veel te verwachten.blissard schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:48:
[...]
Ik snap niet waarom KHN hier geen helder standpunt in inneemt. Gewoon een 3 strikes-your-out (for now). Dit soort tenten zorgt voor strengere maatregelen in alle cafe’s. De goede lijden onder de slechte. Dan moet je als club de (overduidelijk) slechte toch gewoon de rug toekeren.
Je vergeet voor het gemak even dat sinds gister de middelbare scholen weer open zijn, dit is natuurlijk een besmettings walhalla want geen maatregelen (ja naar leraren toe). Jongeren worden net zo goed ziek, zie de cijfers maar van de laatste weken.CMD-Snake schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:25:
[...]
De getallen zijn nog lang niet zo erg als begin van het jaar. Het lijkt nu ook voorzichtig af te vlakken. Wie weet komt deze piek door het offerfeest. Qua timing klopt het redelijk dan.
En als kinderen ziek worden, worden ouders ziek en mogelijk opa’s en oma’s en dan zijn we denk ik redelijk vlot weer terug bij af.
Kijk maar naar verschillende landen om ons heen waar of schooljaar uitgesteld wordt of scholen weer snel dicht gaan. Zal mij benieuwen, ben er niet gerust op. Vandaag is mijn dochter ook weer naar school (middelbare).
School heeft wel wat maatregelen genomen. O.a. Geen hercirculatie, altijd ramen en deuren open, pauzes gescheiden en verplicht naar buiten in pauze en tussen uren.
https://www.ad.nl/binnenl...t-meter-afstand~acd2f1cd/
Blijkbaar is het nu 'ok' om je eigen mening alvast richting de pers te lekken, voor je het met je collega's van het OMT besproken hebt...Toch staan er een aantal suggesties in, die niet raar klinken, met name een vaste buddy om naast te zitten en verder een meter afstand, lijkt me erg haalbaar. Deuren en ramen open is voor de wat kortere termijn ook goed te doen.
Deze arts ziet ook als grootste risico dat de jongeren straks hun opa's en oma's besmetten. De groep zelf heeft er niet zoveel last van. Maar dat betekent dus dat anderhalve meter gewoon heel belangrijk blijft, ook met familie en dergelijke.
Blijkbaar is het nu 'ok' om je eigen mening alvast richting de pers te lekken, voor je het met je collega's van het OMT besproken hebt...Toch staan er een aantal suggesties in, die niet raar klinken, met name een vaste buddy om naast te zitten en verder een meter afstand, lijkt me erg haalbaar. Deuren en ramen open is voor de wat kortere termijn ook goed te doen.
Deze arts ziet ook als grootste risico dat de jongeren straks hun opa's en oma's besmetten. De groep zelf heeft er niet zoveel last van. Maar dat betekent dus dat anderhalve meter gewoon heel belangrijk blijft, ook met familie en dergelijke.
Maar bij elke opening zullen de besmettingen potentieel oplopen. Dan vraag ik mij ook af wat het doel is waarop men wil sturen. Nul besmettingen? Totaal niet reëel.Dracula schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:54:
Je vergeet voor het gemak even dat sinds gister de middelbare scholen weer open zijn, dit is natuurlijk een besmettings walhalla want geen maatregelen (ja naar leraren toe). Jongeren worden net zo goed ziek, zie de cijfers maar van de laatste weken.
Ik mis wat nu precies het doel is. Nu krijgen we dus nieuwe landelijke maatregelen en Amsterdam mag ook iets doen. Maar het coronadashboard slaat nog geen alarm. Wat is nu het nut van dat dashboard als we kennelijk op andere waardes sturen?
Het is nogal vermoeiend. De Jonge wil nu graag daadkrachtig overkomen en ook Halsema wil maar wat graag de deuk die ze opliep op de Dam willen herstellen. Dus dan maar weer wat maatregelen verzinnen.
Alleen aantal testen in nieuw-west blijft wel achter staat in hetzelfde artikel.ericplan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:41:
[...]
Het aantal besmettingen per 10.000 inwoners is in week 32 in Amsterdam stadsdeel Centrum hoger dan de stadsdelen West en NieuwWest.
https://www.ggd.amsterdam...-ggd-aantal-besmettingen/
Ik vraag me wel af hoeveel van de mensen die nu claimen dat middelbare scholen een ramp gaan veroorzaken, eerst exact hetzelfde zeiden over basisscholen.
(Al eerlijk is eerlijk, je kan moeilijk volhouden dat een klaslokaal geen probleem is qua verspreiding, maar diezelfde jongeren in een café ofzo wel. Maar het blijft ook een afweging, waarbij naar school gaan gewoon als heel veel belangrijker wordt gezien dan naar de disco, en dus een groter risico acceptabel is).
(Al eerlijk is eerlijk, je kan moeilijk volhouden dat een klaslokaal geen probleem is qua verspreiding, maar diezelfde jongeren in een café ofzo wel. Maar het blijft ook een afweging, waarbij naar school gaan gewoon als heel veel belangrijker wordt gezien dan naar de disco, en dus een groter risico acceptabel is).
Bijzonder en een treurig verhaal.
Ik kwam het toevallig tegen omdat ik een ander artikel aan het opzoeken was.
Podcast is hier te luisteren. Het hele artikel is hier ook te lezen.
Bron: NPO1In tijden van corona, de overheidsbemoeienis die daarmee gemoeid gaat en social media raken steeds meer mensen in de ban van complottheorieën. Maar wat als je daar zelf niet in gelooft, maar een van je ouders hier drastisch van overtuigd is? Je kan erom lachen, maar je kan er ook verdrietig of boos om worden. Het is tenslotte een dierbare van je.
Dat is ook bizar inderdaad. Ik zag iets van kinderen met jodensterren op tijdens demonstraties omdat hun ouders wappie zijn. Manman. Laat je kinderen aub buiten je alu hoedje gedachtenMoldyInko schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:09:
Bijzonder en een treurig verhaal.
[...]
Bron: NPO1

Het belang van die anderhalve meter is nooit verminderd, en zal ook het komende halfjaar (op z'n minst) nog van groot belang zijn. Verder ook het zo veel mogelijk beperken van langdurige nauwe contacten. Dus inderdaad ook bij familie en vrienden gewoon op afstand blijven, en niet al te vaak met elkaar afspreken. Veel mensen hebben daar kennelijk moeite mee, maar daar heeft het virus geen boodschap aan.ZieMaar! schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:00:
https://www.ad.nl/binnenl...t-meter-afstand~acd2f1cd/
Wat ik graag in zo'n persconferentie als vanavond zou willen zien is dat men eens ingaat op de rechtspositie van werknemers die op zich thuis kunnen werken, maar waarvan de baas zegt dat ze gewoon op kantoor moeten komen (overigens gelukkig niet mijn eigen situatie). Tijd genoeg gehad om dat juridisch uit te zoeken. Maar dat schept in ieder geval duidelijkheid, en daar is mogelijk vanuit de overheid nog wel wat juridische ruimte om dat ook geheel als beslissing bij de medewerker te leggen, zonder dat de werkgever daarover iets kan zeggen.
Dat is het jammere aan een partij als Viruswaarheid. Het lijkt mij goed dat we toch een partij hebben die maatregelen kritisch bekijkt (bij gebrek aan anderen) en desnoods ook de stap naar de rechter maakt. Die stap is vaak ook niet eenvoudig en niet goedkoop. Maar het zou zoveel beter zijn als ze nu de gekkies weren. Geen 5G malloten, geen anti-vaxxers, geen complotten geneuzel. Dan komt je groep ineens een stuk serieuzer over en kan je daarmee draagvlak winnen voor wat je doet.De_Bastaard schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:12:
Dat is ook bizar inderdaad. Ik zag iets van kinderen met jodensterren op tijdens demonstraties omdat hun ouders wappie zijn. Manman. Laat je kinderen aub buiten je alu hoedje gedachten
Ik kon laatst niet slapen en heb toen een hele podcast van Lange Frans bekeken/beluisterd, een bijzondere inkijk. Dat ging van (en hiervan is nergens bewijs te vinden, ik heb, zoals ze dat mooi zeggen, 'zelf onderzoek gedaan') verdwenen kinderen in Canada die als (seks?) slaven zouden zijn gebruikt en vermoord door de Britse koninklijke familie tot 5G. Erg bizar.De_Bastaard schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:12:
[...]
Dat is ook bizar inderdaad. Ik zag iets van kinderen met jodensterren op tijdens demonstraties omdat hun ouders wappie zijn. Manman. Laat je kinderen aub buiten je alu hoedje gedachten
"We gaan komend weekend door de 1000 besmettingen!"Sissors schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:08:
Ik vraag me wel af hoeveel van de mensen die nu claimen dat middelbare scholen een ramp gaan veroorzaken, eerst exact hetzelfde zeiden over basisscholen.
"Let op, dit gaan we terugzien in de besmettingen" (na pasen, pinksteren, koningsdag, praktisch elke mooie dag)
"Wacht maar, als de basisscholen weer open zijn"
"Wacht maar tot alle toeristen terugzijn met het virus!"
Die lijst kan je aanvullen. Als je genoeg roept, is het vanzelf een keer waar.
De laatste keer dat ik overigens met mijn armen over de schouders van mijn vrienden halfdronken liedjes aan het meeschreeuwen was, voordat ik daarna intensief kennis maakte met een nieuw vriendinnetje ergens de in hoek van het klaslokaal, terwijl de leraar het zoveelste biertje voor me tapte en aangaf, dat is wel een tijdje geleden overigens
Inderdaad. Ik volgde die gasten ook een tijd op Facebook, tot ze recent begonnen om te slaan naar de échte "gekkie" gedachten. Helemaal niets mis met dingen aan de kaak stellen, als het maar met fatsoenlijke onderbouwing gebeurt.CMD-Snake schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:22:
[...]
Dat is het jammere aan een partij als Viruswaarheid. Het lijkt mij goed dat we toch een partij hebben die maatregelen kritisch bekijkt (bij gebrek aan anderen) en desnoods ook de stap naar de rechter maakt. Die stap is vaak ook niet eenvoudig en niet goedkoop. Maar het zou zoveel beter zijn als ze nu de gekkies weren. Geen 5G malloten, geen anti-vaxxers, geen complotten geneuzel. Dan komt je groep ineens een stuk serieuzer over en kan je daarmee draagvlak winnen voor wat je doet.
Voor wat betreft Lange Frans. Erg jammer dat hij, maar ook figuren zoals Tisjeboy Jay, zoveel volgers hebben en aandacht krijgen. "Ik geloof mijn eigen waarheid"

Voooral spijtig dat er dus zoveel jongeren daardoor beïnvloed raken.
Er zijn nu wat nieuwe inzichten die wijzen naar meer besmettingsrisico bij jongeren. Als je dan naar de middelbare scholen kijkt, dan komen daar 12 jarigen tot ca 17/18 jarigen. Een 12 jarige zal amper tot geen ander risico lopen als een lagere scholier, een 18 jarige is al bijna volwassen. Ik denk dus dat het het probleem dan vooral in de hogere klassen zit.Sissors schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:08:
Verder, als je het vergelijkt met uitgaansleven. Een school is toch een vorm van sociale bubble. (wel een grote, maar toch - zolang die schoon is is er geen probleem, als die besmet is beperkt de verspreiding zich in eerste instantie slechts vrij lokaal) Daarnaast is er een veel groter maatschappelijk belang bij het draaiend houden van de scholen en dat rechtvaardigt ook een wat hoger risico. (Maar dat gaf je zelf ook al aan)
alles kan off-topic
Daar gaat de regering niet over. Deze materie is op zich in het BW afdoende geregeld, interpretatie is in laatste instantie een zaak voor de rechter. Het lijkt me onjuist om voor corona allerlei uitzonderingen op het normale juridische kader te maken via adhoc-wetgeving, het is allemaal al complex genoeg.autje schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:19:
[...]
Wat ik graag in zo'n persconferentie als vanavond zou willen zien is dat men eens ingaat op de rechtspositie van werknemers die op zich thuis kunnen werken, maar waarvan de baas zegt dat ze gewoon op kantoor moeten komen (overigens gelukkig niet mijn eigen situatie). Tijd genoeg gehad om dat juridisch uit te zoeken. Maar dat schept in ieder geval duidelijkheid, en daar is mogelijk vanuit de overheid nog wel wat juridische ruimte om dat ook geheel als beslissing bij de medewerker te leggen, zonder dat de werkgever daarover iets kan zeggen.
Ik pleit er ook meer voor om duidelijkheid te scheppen wat de rechtspositie is in deze.prijk schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:00:
[...]
Daar gaat de regering niet over. Deze materie is op zich in het BW afdoende geregeld, interpretatie is in laatste instantie een zaak voor de rechter. Het lijkt me onjuist om voor corona allerlei uitzonderingen op het normale juridische kader te maken via adhoc-wetgeving, het is allemaal al complex genoeg.
Het lijkt mij voldoende als de arbodienst de RIVM richtlijnen verplicht stelt. (Geen idee in hoeverre dat al geregeld is)prijk schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:00:
[...]
Daar gaat de regering niet over. Deze materie is op zich in het BW afdoende geregeld, interpretatie is in laatste instantie een zaak voor de rechter. Het lijkt me onjuist om voor corona allerlei uitzonderingen op het normale juridische kader te maken via adhoc-wetgeving, het is allemaal al complex genoeg.
alles kan off-topic
Een school is juist een superspreader event. Als er een griepje heerst krijgt iedereen het, ouders, leerkrachten én kinderen. Die verspreiden het vervolgens weer in hun kringen buiten school.Ankona schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:51:
[...]
Er zijn nu wat nieuwe inzichten die wijzen naar meer besmettingsrisico bij jongeren. Als je dan naar de middelbare scholen kijkt, dan komen daar 12 jarigen tot ca 17/18 jarigen. Een 12 jarige zal amper tot geen ander risico lopen als een lagere scholier, een 18 jarige is al bijna volwassen. Ik denk dus dat het het probleem dan vooral in de hogere klassen zit.
Verder, als je het vergelijkt met uitgaansleven. Een school is toch een vorm van sociale bubble. (wel een grote, maar toch - zolang die schoon is is er geen probleem, als die besmet is beperkt de verspreiding zich in eerste instantie slechts vrij lokaal) Daarnaast is er een veel groter maatschappelijk belang bij het draaiend houden van de scholen en dat rechtvaardigt ook een wat hoger risico. (Maar dat gaf je zelf ook al aan)
De arbeidsinspectie (niet de Arbodienst) is in de praktijk een tandeloze tijger, tenzij je ergens melding van maakt en dan is het ook nog maar hopen dat er iemand voor langs komt.Ankona schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:12:
[...]
Het lijkt mij voldoende als de arbodienst de RIVM richtlijnen verplicht stelt. (Geen idee in hoeverre dat al geregeld is)
Ok, geen idee welke organisaties precies wat mogen bepalen.Stoney3K schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:54:
[...]
De arbeidsinspectie (niet de Arbodienst) is in de praktijk een tandeloze tijger, tenzij je ergens melding van maakt en dan is het ook nog maar hopen dat er iemand voor langs komt.
Maar dit is toch precies de discussie die je wil? De werknemer argumenten geven om zich te verdedigen tegen een onveilige werksituatie. Maar tegelijk de werkgever ook beschermen tegen overdreven gezeur en lukraak werk weigeren.
alles kan off-topic
De horeca was al een maand open toen het 'mis' ging, het ging vooral mis toen er ineens veel mensen terug kwamen van vakantie (in landen die de maatregelen wat minder serieus nemen) en toen er in Nederland steeds minder werd gehandhaafd.TrailBlazer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:10:
[...]
Dat het maximum aantal bezoekers los is gelaten vind ik zelf ook een beetje onzin, maar om het gelijk maar op 'de horeca' als enige oorzaak te gooien is natuurlijk makkelijk schieten op een groot doelwit.
'De horeca' is meer dan zuipende tieners.
De horeca is breed. Op de dag dat de horeca weer open mocht waren er zat lege terrassen omdat mensen zelf eerst de kat uit de boom kijken.
Voordat het echt weer druk werd in de kroegen binnen heeft even geduurd dus je kunt niet zeggen dat het openen van de horeca geen effect heeft gehad. Dara zit alleen een vertraging in.
Niet alle horeca is hetzelfde dus één enkele maatregel voor alles is misschien ook niet de beste oplossing. Ik zelf ga bv wel op een terras wat drinken of eten (mits ruim opgezet) maar ga niet de kroeg in zoals vroeger. De meeste van mijn vrienden/kennissen volgen min of meer datzelfde stramien.
Voordat het echt weer druk werd in de kroegen binnen heeft even geduurd dus je kunt niet zeggen dat het openen van de horeca geen effect heeft gehad. Dara zit alleen een vertraging in.
Niet alle horeca is hetzelfde dus één enkele maatregel voor alles is misschien ook niet de beste oplossing. Ik zelf ga bv wel op een terras wat drinken of eten (mits ruim opgezet) maar ga niet de kroeg in zoals vroeger. De meeste van mijn vrienden/kennissen volgen min of meer datzelfde stramien.
Het blijft gissen naar waar het aan precies of vooral aan ligt. Er zijn een aantal mogelijk oorzaken, maar de meeste zijn gewoon lastig te kwantificeren:
- De restaurants zijn weer open
- De cafés zijn weer open
- De campings zitten weer vol
- Er zijn veel huisfeestjes
- We hebben het offerfeest gehad
- Mensen gaan naar het buitenland op vakantie
- Mensen gaan naar oranje landen op reis (dat is echt een andere categorie in mijn ogen)
- Contactsporten mogen weer en sportscholen zijn open
- Thuiswerken is al weer minder
De rapporten geven slechts een indicatie. Voorbeeld: 10% van de besmettingen kan zijn oorsprong in het buitenland hebben, maar dat is het maximum. Je kan prima een dagje in België zijn geweest en het daarna in Zandvoort hebben opgelopen. Hoeveel mensen het echt in het buitenland opgelopen hebben, dat weten we niet, maar dat zullen er dus zeker (redelijk wat) minder zijn.
Op basis van de groep die het meest getroffen wordt nu en het gedrag dat bij die groep hoort, lijken feestjes en cafés goede kanshebbers, terwijl heel veel restaurants het qua maatregelen goed voor elkaar hebben en het risico daar dus klein(er) lijkt.
We weten het niet, anders dan dat het gedrag van mensen het grootste probleem lijkt.
- De restaurants zijn weer open
- De cafés zijn weer open
- De campings zitten weer vol
- Er zijn veel huisfeestjes
- We hebben het offerfeest gehad
- Mensen gaan naar het buitenland op vakantie
- Mensen gaan naar oranje landen op reis (dat is echt een andere categorie in mijn ogen)
- Contactsporten mogen weer en sportscholen zijn open
- Thuiswerken is al weer minder
De rapporten geven slechts een indicatie. Voorbeeld: 10% van de besmettingen kan zijn oorsprong in het buitenland hebben, maar dat is het maximum. Je kan prima een dagje in België zijn geweest en het daarna in Zandvoort hebben opgelopen. Hoeveel mensen het echt in het buitenland opgelopen hebben, dat weten we niet, maar dat zullen er dus zeker (redelijk wat) minder zijn.
Op basis van de groep die het meest getroffen wordt nu en het gedrag dat bij die groep hoort, lijken feestjes en cafés goede kanshebbers, terwijl heel veel restaurants het qua maatregelen goed voor elkaar hebben en het risico daar dus klein(er) lijkt.
We weten het niet, anders dan dat het gedrag van mensen het grootste probleem lijkt.
Voor Corona blijkbaar niet (of zeer beperkt). Er zijn geen positieve effecten geweest van het sluiten van de scholen.Erapaz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:49:
[...]
Een school is juist een superspreader event. Als er een griepje heerst krijgt iedereen het, ouders, leerkrachten én kinderen. Die verspreiden het vervolgens weer in hun kringen buiten school.
Bron?blissard schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:53:
[...]
Voor Corona blijkbaar niet (of zeer beperkt). Er zijn geen positieve effecten geweest van het sluiten van de scholen.
En ik neem aan dat je bedoelt positieve effecten op het aantal mensen dat ziek wordt ?
Ik kan namelijk wel een aantal positieve gevallen noemen, bijvoorbeeld dat een groep kinderen die achterliep nu eindelijk weer bij is, omdat er op school 0 aandacht wordt besteed aan de vaardigheden die wel getoetst worden (spelling en rekenen onder andere).
Zijn er nog ergens cijfers te vinden van het rioolwater onderzoek ?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic