Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.622 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Jeroenneman schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:09:
Jammer dat we zo hebben bezuinigd op de politie. Een paar honden/paarden met goede begeleiding weten heel wat man in toom te houden.
Een echte politiestaat zoals in sommige andere landen te zien was tijdens de crisis lijkt (waarbij in sommige landen zelfs het leger over straat patrouilleert na de avondklok) mij ook niks, maar in Nederland zijn we wel heel machteloos tegenover hufters.
Maar dat heb je dan wel nodig als je 300 man wil aanpakken.

De politie heeft overigens al aangegeven dat ze handhaving van de coronamaatregelen niet als hun taak zien. De boa's mogen dat varkentje wel even wassen. De boa's op hun beurt hebben als via hun vakbonden te kennen gegeven dat ze de handdoek in de ring hebben gegooid. Het toestaan van de grote BLM demonstraties in Amsterdam en Rotterdam waarbij niet gehandhaafd werd hebben dat de das omgedaan.

Een ander aspect is dat een coronaboete je gelijk een strafblad oplevert. Nederland heeft sinds de maatregelen in zijn gegaan toch aardig wat zware jongens erbij gekregen. Het is ook nog maar de vraag hoe we na dit alles daarmee moeten omgaan. Bij het aanvragen van een VOG is het namelijk aan de beoordelaar om je corona overtreding te negeren of niet. Dus of je een VOG krijgt wordt een soort roulettespel. Zelf ben ik voorstander om nadat dit alles over is al die corona aantekeningen van de strafbladen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 13:43
Thomas schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:19:
[...]

Ik denk dat het voor mij een foute keuze is om niet eerlijk te zijn bij een hypothetisch contactonderzoek, maar ik ga me niet verontschuldigen voor het nadenken over wat de mogelijke gevolgen zijn van zo'n onderzoek. Is ook niet triest maar heel gewoon lijkt mij.
Blij dat je nog student bent, je moet nog ZOOOO VEEL leren!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:14
Kraanwater schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:18:
[...]

Vroeger in het griep seizoen zeiden mensen ook vaak ah het is maar griep ik ga gewoon werken
Als het echt griep is dan kan je nieteens werken. Binnen een paar uur van normale temperatuur naar 39+ koorts. Mensen verwarren bijvoorbeeld een stevige verkoudheid met een lichte verhoging te snel met "griep hebben".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:37

St@m

@ Your Service

Thomas schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:19:
[...]

Ik denk dat het voor mij een foute keuze is om niet eerlijk te zijn bij een hypothetisch contactonderzoek, maar ik ga me niet verontschuldigen voor het nadenken over wat de mogelijke gevolgen zijn van zo'n onderzoek. Is ook niet triest maar heel gewoon lijkt mij.
Eerst hier lekker verheven doen en roeptoeteren dat je de politie, huurbaas en je eigen baas (en weet ik veel wie je nog meer ging inlichten) wel even zal inlichten als je collega een feestje gaat geven (wel op de achterbakse manier, niets zeggen als hij er naar vraagt, maar wel achter z'n rug om), en daar nog trots op zijn ook, want jullie werken dagelijks met kwetsbare mensen.. en dan nu zo'n reactie op het moment dat het om jezelf gaat, het kan verkeren :D

[ Voor 8% gewijzigd door St@m op 16-08-2020 19:30 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 14:11
Kraanwater schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:18:
[...]

Sorry maar aan aids ( https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8 ) gaan meer mensen dood dan aan corona. Vroeger in het griep seizoen zeiden mensen ook vaak ah het is maar griep ik ga gewoon werken, geen haan die toen in paniek was (het is ondertussen wel aangetoond dat het ifr ongeveer hetzelfde is als de griep )
Fout en fout..

Vorig jaar overleden 700k aan aids. Corona staat al op 500k en we zijn pas een half jaar bezig daarmee...

Verder is al vaak bewezen dat corona stuk ernstiger is dan griep.. Misschien zelfd aantal doden per 1000,maar een stuk meer mensen krijgen het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanwater
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 13:40
Basekid schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:28:
[...]

Fout en fout..

Vorig jaar overleden 700k aan aids. Corona staat al op 500k en we zijn pas een half jaar bezig daarmee...

Verder is al vaak bewezen dat corona stuk ernstiger is dan griep.. Misschien zelfd aantal doden per 1000,maar een stuk meer mensen krijgen het.
2010 1,2 mil aids doden en dit is door de aids niet met aids zoals vaak het geval met Corona (het laatste zetje). De gemiddelde leeftijd van een aids dode is 43 man 50 vrouw en van Corona rond de 80. Dus laten we aub aids niet vergelijken met Corona want dan gaan we wel erg ver.

[ Voor 6% gewijzigd door Kraanwater op 16-08-2020 19:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Leon Zwiers schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:21:
[...]

Je stapt zeker ook met alcohol op achter het stuur? :+
Ach hou toch op joh. Ik laat me testen en kom de deur niet uit bij minieme klachten. Dat ik alleen al nadenk over wat ik wel of niet zou willen bij een contactonderzoek maakt me blijkbaar al iemand die met alcohol achter het stuur gaat. Ik ben blij dat ik jou niet ben en ben teleurgesteld in dit idiote niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Leon Zwiers schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:17:
[...]

Dat je dat kapje uberhaupt een 2e keer draagt is al van den zotte. Wij moeten onze kapjes elke 3 uur wisselen. Nooit herbgebruiken. En als je met vieze handen aan je mondneusmasker zit moet je eigenlijk isolatie uit, desinfecteren en opnieuw alles aan. Dat het niet te doen is om elke keer te wisselen maakt ook meteen duidelijk hoe stom die mondkapjeslicht is. Het is dus onmogelijk om de dingen op de juiste manier toe te passen.
Het gebruik in een medische omgeving is natuurlijk niet helemaal hetzelfde. Jullie werken in een omgeving met gegarandeerd veel ziektekiemen (Corona en anderen), en kwetsbare patienten. Geld speelt minder een rol en er zijn veel regels. Terwijl het op straat/winkel meer een voorzorg is. Het doel is niet besmetting voorkomen, het is de besmettingsgraad te verminderen. Er wordt hier ook enorm veel nadruk gelegd op het dragen dat het is om besmetting van anderen te voorkomen, niet jezelf (overal posters met: "Ik bescherm jou, jij beschermt mij"). In dat licht is het mondkapjesgebruik bedoeld en dat is dus een ander gebruik dan in het ziekenhuis waar je wil dat het twee kanten op werkt.

Dat je zegt 'moet je eigenlijk' klinkt alsof dit in een medische setting ook niet altijd gebeurt trouwens ;)

Maar het meerdere keren dragen van de FFP2 is conform de instructies van de drogist waar ik ze koop. Dus ik ga er vanuit dat de meeste mensen het doen.

Maar inderdaad ik denk ook dat de mondkapjesplicht weinig nut heeft als ik zie hoe alles hier uit de hand loopt en in Nederland zelfs minder. Waar ik zelf denk dat het het meeste mis gaat is dat mensen echt niet meer geven om afstand nu. Juist omdat ze zich veilig voelen.
TrailBlazer schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:09:
Hoe komt het dat al die nertsfokkerijen besmet raken? Die eigenaren doen er alles aan om het te voorkomen lijkt het me?
Is ook wel een beetje karma vind ik. Ik vind het wel frappant dat de plaatsen waar heel slecht met dieren om wordt gegaan (slachterijen, fokkerijen, en natuurlijk China's "wet markets") broedplaatsen van ziekten zijn. Het is wel heel erg toeval dat dit soort ziekten steeds uit Azie komen waar ze alles zo op de markt open hakken.

Ik denk dat de nertsen extra vatbaar zijn voor het virus. Maargoed de nertsenfokkerijen moesten toch al verdwijnen, lijkt me een kleine impact om deze nu verplicht een paar jaar eerder de deuren te laten sluiten. Vergeleken met de andere schade van Corona is dit minimaal.

[ Voor 31% gewijzigd door GekkePrutser op 16-08-2020 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Kraanwater schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:32:
[...]

2010 1,2 mil aids doden en dit is door de aids niet met aids zoals vaak het geval met Corona (het laatste zetje). De gemiddelde leeftijd van een aids dode is 43 man 50 vrouw en van Corona rond de 80. Dus laten we aub aids niet vergelijken met Corona want dan gaan we wel erg ver.
In 2018 waren het er 800k, dus bijna net zo erg.

Maar ging mij er vooral om dat we al mensen bestraffen voor het expres infecteren van anderen. Die straffen mogen ze ook best toepassen op mensen die weten dat ze besmet zijn met corona en toch naar buiten gaan etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Nu morgen de scholen open gaan en er bijna geen regels zijn (afgezien van het standaard verhaal) ben ik benieuwd wat dit de komende weken gaat doen.

Er is kritiek vanuit verschillende hoeken gekomen en met een reden. In de Verenigde Staten neemt het aantal besmettingen binnen scholen fors toe.

Ik snap heus ook wel dat er een balans tussen regels en dergelijke gevonden moet worden. Sommige scholen gaan verder en hebben een mondkapjes plicht.

Ik vind dat de maatregelen nog steeds te vrijblijvend zijn en dit zie je ook terug in het aantal besmettingen. In Gouda was een mooi voorbeeld van hoe familiebijeenkomsten tot meer besmettingen leid.

Ik hoop ten zeerste op meer persconferenties komen met informatie wat voor iedereen begrijpend is. Een advies wordt geen advies meer maar een verplichting. Directe maatregelen i.p.v. hele gezever erom heen. En dragen van gevolgen.

[ Voor 7% gewijzigd door MoldyInko op 16-08-2020 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10 10:35

Mfpower

In dubio

MoldyInko schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:47:
Nu morgen de scholen open gaan en er bijna geen regels zijn (afgezien van het standaard verhaal) ben ik benieuwd wat dit de komende weken gaat doen.

Er is kritiek vanuit verschillende hoeken gekomen en met een reden. In de Verenigde Staten neemt het aantal besmettingen binnen scholen fors toe.

Ik snap heus ook wel dat er een balans tussen regels en dergelijke gevonden moet worden. Sommige scholen gaan verder en hebben een mondkapjes plicht.

Ik vind dat de maatregelen nog steeds te vrijblijvend zijn en dit zie je ook terug in het aantal besmettingen. In Gouda was een mooi voorbeeld van hoe familiebijeenkomsten tot meer besmettingen leid.

Ik hoop ten zeerste op meer persconferenties komen met informatie wat voor iedereen begrijpend is. Een advies wordt geen advies meer maar een verplichting. Directe maatregelen i.p.v. hele gezever erom heen. En dragen van gevolgen.
Tsja ik roep het al heel lang en ik heb het hier ook al vaak geplaatst inclusief links en studies. Niet alleen in de VS maar ook in Israël bleken de scholen hotspots te zijn na de heropeningen.

Wat ik vervelend vind is de beperkte zelfbeschikking hier door de stringente leerplicht. Het liefst houd ik mijn kinderen thuis. Als ze weer naar school gaan betekent dat dat we onze familie niet kunnen zien (risicogroepen) en eigenlijk valt mijn vrouw ook onder de risicogroep. Het zou al veel dragelijker zijn als ze gewoon wel goede maatregelen op de scholen nemen. Kleine groepen, afstand houden , ventilatie. Dat is wat de meeste andere landen ook doen. Maar Nederlandse kinderen zijn vast anders. Net als dat aerosolen op Nederlandse bodem niet voorkomen.

Toen de scholen eerder opengingen was er amper virus. Dat is nu wel anders. Ik ben heel benieuwd, hopelijk blijven ze eerlijk en transparant over alles wat ze ontdekken, niet zoals laatst met dat ventilatie debacle in een verzorgingstehuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:22
Leon Zwiers schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:17:
[...]

Dat je dat kapje uberhaupt een 2e keer draagt is al van den zotte. Wij moeten onze kapjes elke 3 uur wisselen. Nooit herbgebruiken. En als je met vieze handen aan je mondneusmasker zit moet je eigenlijk isolatie uit, desinfecteren en opnieuw alles aan. Dat het niet te doen is om elke keer te wisselen maakt ook meteen duidelijk hoe stom die mondkapjeslicht is. Het is dus onmogelijk om de dingen op de juiste manier toe te passen.
Omdat jij ze gebruikt om jezelf te beschermen. Dan raakt het kapje verzadigd en kan het van buiten naar binnen sijpelen. Bij jou is het de last line of defense.

Als het preventief gedragen wordt, dan is dat vooral om een ander te beschermen, als in: als jij in je smerige tien keer herbruikte kapje wil niesen, dan is dat nog steeds beter dan dat je dat rechtstreeks in mijn gezicht doet.

Verbaast me dat hier telkens zoveel onduidelijkheid over ontstaat. Zelfs Jaap van Dissel haalt die zaken telkens (bewust?) door elkaar.

[ Voor 9% gewijzigd door BarôZZa op 16-08-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Komende nacht gaat de lange verwachte corona app live in de appstores van Apple en Google. Hoewel er nog een test gedaan wordt in het oosten van het land kan je wel de app installeren.

Ik heb er een hard hoofd in dat deze app gaat helpen. Het voelde al aan als een prestige project waar De Jonge zich in vastbeet, maar als je kijkt naar de andere Europese corona apps dan kunnen we zeggen dat het een mislukt idee is. Ik kan geen een Europees land met een app vinden waar een aanzienlijk percentage van de mensen deze heeft gedownload. En daarbij moet aangetekend worden dat Apple en Google geen unieke downloads tellen, noch hoeveel mensen de app verwijderd hebben. Die aantallen kunnen in werkelijkheid dus nog lager liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
BarôZZa schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:50:

Omdat jij ze gebruikt om jezelf te beschermen. Dan raakt het kapje verzadigd en kan het van buiten naar binnen sijpelen. Bij jou is het de last line of defense.

Als het preventief gedragen wordt, dan is dat vooral om een ander te beschermen, als in: als jij in je smerige tien keer herbruikte kapje wil niesen, dan is dat nog steeds beter dan dat je dat rechtstreeks in mijn gezicht doet.
En als we het allebei verkeerd dragen hebben we nul preventie effectief? Dat gebeurt nu namelijk wel in plekken als het OV.

Ik heb geen fiducie in het hele mondkapjes verhaal. Hadden ze nog de echte voorgeschreven dan had het nog een kans, maar die papieren zakdoekjes gaan het echt niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:18:
Komende nacht gaat de lange verwachte corona app live in de appstores van Apple en Google. Hoewel er nog een test gedaan wordt in het oosten van het land kan je wel de app installeren.

Ik heb er een hard hoofd in dat deze app gaat helpen. Het voelde al aan als een prestige project waar De Jonge zich in vastbeet, maar als je kijkt naar de andere Europese corona apps dan kunnen we zeggen dat het een mislukt idee is. Ik kan geen een Europees land met een app vinden waar een aanzienlijk percentage van de mensen deze heeft gedownload. En daarbij moet aangetekend worden dat Apple en Google geen unieke downloads tellen, noch hoeveel mensen de app verwijderd hebben. Die aantallen kunnen in werkelijkheid dus nog lager liggen.
Verwijderingen zijn op Apple anders goed te meten hoor. Niet via iTunes store admin, maar je krijgt als je de push API gebruikt netjes een seintje als iemand de app verwijdert. Het is de bedoeling dat je die dan uit je push lijst haalt om onnodig verkeer naar de servers te voorkomen.

De corona apps doen aan push dus dit niet wel te meten zijn, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mfpower schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:32:
[...]

Tsja ik roep het al heel lang en ik heb het hier ook al vaak geplaatst inclusief links en studies. Niet alleen in de VS maar ook in Israël bleken de scholen hotspots te zijn na de heropeningen.

Wat ik vervelend vind is de beperkte zelfbeschikking hier door de stringente leerplicht. Het liefst houd ik mijn kinderen thuis. Als ze weer naar school gaan betekent dat dat we onze familie niet kunnen zien (risicogroepen) en eigenlijk valt mijn vrouw ook onder de risicogroep. Het zou al veel dragelijker zijn als ze gewoon wel goede maatregelen op de scholen nemen. Kleine groepen, afstand houden , ventilatie. Dat is wat de meeste andere landen ook doen. Maar Nederlandse kinderen zijn vast anders. Net als dat aerosolen op Nederlandse bodem niet voorkomen.

Toen de scholen eerder opengingen was er amper virus. Dat is nu wel anders. Ik ben heel benieuwd, hopelijk blijven ze eerlijk en transparant over alles wat ze ontdekken, niet zoals laatst met dat ventilatie debacle in een verzorgingstehuis.
Over welke scholen heb je het?

Het blijkt inderdaad dat basisscholen bijna niks verspreiden, maar dat de middelbare scholen wel kunnen bijdragen aan de verspreiding.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
CMD-Snake schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:20:
[...]

En als we het allebei verkeerd dragen hebben we nul preventie effectief? Dat gebeurt nu namelijk wel in plekken als het OV.

Ik heb geen fiducie in het hele mondkapjes verhaal. Hadden ze nog de echte voorgeschreven dan had het nog een kans, maar die papieren zakdoekjes gaan het echt niet redden.
Alle fysieke barrières tussen jouw mond/neus en die van mij helpen in meer of mindere mate. Dat is uiteraard afhankelijk van hoeveel mensen deze goed dragen. Als jij hem onder je neus hangt(wat er overigens volslagen idioot uitziet, verbaast me dat mensen dat doen), dan houd je uiteraard minder tegen als je hoest dan wanneer je hem over je mond en neus hangt. Ter bescherming variëren de niet-gecertificeerde mondkapjes uiteraard,

De medische kapjes zijn puur gecertificeerd omdat ze toegespitst zijn om het individu in een risicovolle omgeving zoveel mogelijk te beschermen.

In mensenmassa's is het vooral bedoeld om de verspreiding van het virus zoveel mogelijk af te remmen. Met de verschillende soorten kwaliteit zal niet iedereen even veilig zijn, maar het doel is geen 99% veiligheid voor de drager, maar zorgen dat er minder besmet raken. Zie oa: https://www.ucsf.edu/news...nd-how-face-masks-prevent

Wat betreft de app ga je gelijk krijgen: dat gaat floppen als een tierelier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:01
Ik begrijp het onbegrip rondom die mondkapjes niet;

FFP2/3 heeft geen zin omdat de burger deze verkeerd gebruikt. Zonde van de resources, zeker gezien er schaarste is/was voor de zorg, die FFP2/3 wel correct heeft leren te gebruiken.

De niet medische mondkapjes zijn niet voor zelf bescherming, maar om anderen te beschermen. Als je hoest/praat/ademt, worden die druppels geremd of zelfs gefilterd. Daargelaten dat een zeiknat mondkapje en goed doorhoesten wel de grenzen opzoekt van dit verhaal.

En als iedereen dan zo'n mondkapje draagt, dan vermindert het de kans op overdracht. Maar er hoeft maar een drager te zijn zonder mondkapje, en iedereen die zich wel inspant kan zeer zeker gewoon besmet raken alsof de rest ook geen mondkapje zou dragen. En dat vind ik het trieste aan dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10 10:35

Mfpower

In dubio

YakuzA schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:32:
[...]

Over welke scholen heb je het?

Het blijkt inderdaad dat basisscholen bijna niks verspreiden, maar dat de middelbare scholen wel kunnen bijdragen aan de verspreiding.
Idd. Dat is wat het zuid Koreaanse onderzoek aangaf. Maar bijna niks klopt niet, 50 procent minder kans onder de 10. Maar veel bij elkaar doet natuurlijk wel wat met de kans. Maar goed laten we het bij de middelbare scholen houden for the sake of argument. Dan blijft het raar dat er zo weinig voorzorgsmaatregelen genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Ik ben nu ook meer van het "voordeel van de twijfel" geworden. In den beginne was ik ook tegen mondkapjes, scholen dicht, etc, omdat er niet (genoeg) bewijs was of dit wel genoeg hielp.

Nu denk ik dat door dit allemaal maar te laten, de regering het (onbedoelde) signaal afgeeft dat er niet zoveel aan de hand is en we gewoon de normale gang van zaken kunnen hebben.

Als je in bijv duitsland ziet dat scholen mondkapjes op scholen en in belgie in het openbaar (in dele) verplicht is, dan krijg je toch meer het gevoel dat de samenleven wat meer op scherp staat...

Kunnen we hier ook goed gebruiken denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Basekid schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:10:
Ik ben nu ook meer van het "voordeel van de twijfel" geworden. In den beginne was ik ook tegen mondkapjes, scholen dicht, etc, omdat er niet (genoeg) bewijs was of dit wel genoeg hielp.

Nu denk ik dat door dit allemaal maar te laten, de regering het (onbedoelde) signaal afgeeft dat er niet zoveel aan de hand is en we gewoon de normale gang van zaken kunnen hebben.

Als je in bijv duitsland ziet dat scholen mondkapjes op scholen en in belgie in het openbaar (in dele) verplicht is, dan krijg je toch meer het gevoel dat de samenleven wat meer op scherp staat...

Kunnen we hier ook goed gebruiken denk ik.
Dat ben ik met je eens, iets meer op scherp staan en vooral logisch blijven nadenken. In Belgie hebben ze mondkapjes maar geweldig gaat het daar niet. Het blijft toch een kwestie van gedrag.

Met een mondkapje op en dan met het hele gezin uit Antwerpen lekker shoppen en stappen in Breda helpt natuurlijk niet heel veel.

Het gaat vaak niet maar om een ding wat goed of fout is, het gaat vaak om de hele context. In veel gevallen kun je prima een terrasje pakken maar de omstandigheden, afstand tafels, persoon met wie je dat doet en afstand, hygiene van de horecaondernemer, drukte etc dragen allemaal bij of het nog verantwoord is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mfpower schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:03:
[...]

Idd. Dat is wat het zuid Koreaanse onderzoek aangaf. Maar bijna niks klopt niet, 50 procent minder kans onder de 10. Maar veel bij elkaar doet natuurlijk wel wat met de kans. Maar goed laten we het bij de middelbare scholen houden for the sake of argument. Dan blijft het raar dat er zo weinig voorzorgsmaatregelen genomen worden.
Had heb met mondkapjes logischer gevonden voor middelbare scholen, aangezien ik niet verwacht dat daar veel op de 1,5 meter afstand wordt gelet.

Niks weerhoud je ervan om je eigen kind met mondkapje naar school te sturen.
Dat het niet moet betekent niet dat het niet mag of verstandiger is.
Beetje eigen verantwoordelijkheid mag ook wel.

Als het wel verplicht was stonden mensen ongetwijfeld ook wel weer op de barricades met burgerrechten/grondwet etc.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 16-08-2020 22:29 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
YakuzA schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:28:
[...]

Had heb met mondkapjes logischer gevonden voor middelbare scholen, aangezien ik niet verwacht dat daar veel op de 1,5 meter afstand wordt gelet.

Niks weerhoud je ervan om je eigen kind met mondkapje naar school te sturen.
Dat het niet moet betekent niet dat het niet mag of verstandiger is.
Beetje eigen verantwoordelijkheid mag ook wel.
Dat is net zoiets als zeggen: niks weerhoudt je ervan om anderhalve meter afstand te houden. Dat soort zaken werken natuurlijk alleen als zoveel mogelijk mensen eraan meedoen.

Ik moet trouwens ook terugdenken aan Jaap van Dissel tijdens de laatste persconferentie waarin hij iets zei als: wil je dat een hele generatie scholieren opgroeit met mondkapjes?

Dat klinkt natuurlijk heel dramatisch, maar als ik erover nadenk en zie hoe volwassenen ermee omgaan, dan kan het denk ik helemaal geen kwaad als kinderen leren hoe ze zich moeten gedragen als er een pandemie uitbreekt. Kinderen krijgen een veterstrikdiploma, maar volwassenen weten niet hoe ze een mondkapje opzetten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:39
BarôZZa schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:50:
[...]

Verbaast me dat hier telkens zoveel onduidelijkheid over ontstaat. Zelfs Jaap van Dissel haalt die zaken telkens (bewust?) door elkaar.
leuk en aardig, jij hebt virus aan je handen, vervolgens zit je constant met je handen aan dat kapje. Dat kapje raakt besmet met virusdeeltjes. Dus een mogelijke besmettingsbron. En jij schuift datzelfde kapje constant heen en weer op je gezicht.

Als jij werkelijk denkt dat zelfs een v Dissel niets van kapjes begrijpt.... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wulfric92
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-08 15:51
De Coronelder app is beschikbaar! Ik heb hem net maar even geïnstalleerd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
Leon Zwiers schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 00:16:
[...]

leuk en aardig, jij hebt virus aan je handen, vervolgens zit je constant met je handen aan dat kapje. Dat kapje raakt besmet met virusdeeltjes. Dus een mogelijke besmettingsbron. En jij schuift datzelfde kapje constant heen en weer op je gezicht.

Dat lijkt me eerlijk gezegd eerder een handhygiëne probleem. Tenzij je denkt dat mensen zonder kapje hun gezicht niet meer aanraken.

Jaap van Dissel baseerde zich volgens Nieuwsuur op persoonlijke ervaringen en observeringen. Nu is wetenschappelijke onderbouwing ineens niet zo belangrijk meer.

De kans dat mensen via hun handen en mondkapjes besmet raken en vervolgens door hun mondkapje andere mensen besmetten die ook een mondkapje dragen lijkt me toch echt een stuk kleiner dan wanneer iedereen gewoon vrij in een ruimte aan het hoesten is.

Verder ben ik niet tegen goede voorlichting overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 15:03
Leon Zwiers schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 00:16:
[...]

Maar dan ben je over eigen bescherming bezig. Jij* maakt zelf de keuze om je mondmasker zelf aan te raken. (dus in kies je zelf voor een eventuele besmetting). De gewone mondkapjes die je (in België) op de straat ziet, zijn niet voor je eigen veiligheid, maar voor de veiligheid van de omstaanders.

Ik werk zelf op een "kritische werkvloer", zoals mijn werkgever het omschrijft. Wij zorgen dat, in België, je trein van A naar B kan rijden. Dus wisselende shiften op dezelfde werkpost, wisselende collega's, ... Mijn werkgever heeft voorzien in plexi schermen tussen elke werkpost, omdat de 1,5 meter niet altijd gegarandeerd is. We zijn verplicht om het gebouw te betreden met mondmasker tot op onze werkplek. We zijn verplicht om onze werkplek te ontsmetten, mijn werkgever voorziet daar de nodige tools voor. In het begin waren dat van die vochtige doekjes, maar toen bleek dat vooral touchscreens er niet tegen konden, dus tegenwoordig is dat 80% alcohol. Als je bij ons binnenkomt ruikt het naar "ziekenhuis". Ga je van je werkplek, mondmasker verplicht. 3-4 keer per dag komt de poetsploeg langs, die ontsmetten alle plexischermen, elke deurklink, de railing aan de trap, elk kastdeurtje in de keuken... Mondmaskers en handgels werden verdeeld door de werkgever. Zowel voor me zelf als voor mijn familie.
Collega's getroffen door Corona, ja, te herleiden naar het werk of een uitbraak op het werk, op dit moment 0
Maar zoals ik al gezegd heb, dat is maatregel op maatregel op maatregel. De werkgever vertrouwt er wel op dat iedereen inzit met de eigen gezondheid. Deze maatregelen kosten mijn werkgever handen vol geld, al zal die wel ergens aanschuiven voor subsidies, maar een volledig seinhuis sluiten (We gaan naar 10 voor gans België) kost die nog meer.

*ik zeg wel jij en je. Gewoon generaliserend, niet op je persoon bedoeld. Dit wordt hier in dit topic nogal snel over het hoofd gezien.

en dan even een vrolijke noot :P Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrULQcIfA0k_KtlbNnZ3QW9WtVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kJOwCLCMdqXdpHqacU4vRgdV.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Arator op 17-08-2020 02:09 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
FlowSnake schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:59:
Ik begrijp het onbegrip rondom die mondkapjes niet

FFP2/3 heeft geen zin omdat de burger deze verkeerd gebruikt. Zonde van de resources, zeker gezien er schaarste is/was voor de zorg, die FFP2/3 wel correct heeft leren te gebruiken.

De niet medische mondkapjes zijn niet voor zelf bescherming, maar om anderen te beschermen. Als je hoest/praat/ademt, worden die druppels geremd of zelfs gefilterd. Daargelaten dat een zeiknat mondkapje en goed doorhoesten wel de grenzen opzoekt van dit verhaal.

En als iedereen dan zo'n mondkapje draagt, dan vermindert het de kans op overdracht. Maar er hoeft maar een drager te zijn zonder mondkapje, en iedereen die zich wel inspant kan zeer zeker gewoon besmet raken alsof de rest ook geen mondkapje zou dragen. En dat vind ik het trieste aan dit verhaal.
De kern van dat 'onbegrip' is hier voornamelijk 'citatation needed'. De stelling dat het de kans op overdracht verminderd worden vraagtekens bij gezet, met name over de mate waarin het in de praktijk significant is. Daar zijn namelijk zeker vraagtekens bij te zetten; er zijn nogal wat indicaties dat het, als maatregel, geen grote factor is. Dan is de vraag wat bij een introductie nu nog de meerwaarde is.

Dat is voor mij geen heel principiele discussie, als ze verplicht worden, ga ik ze volgens voorschrift dragen. Maar ik heb zelf juist wat onbegrip aan de enorme kwaliteiten die mondkapjes (zoals bedoeld voor algemeen gebruik) vaak lijken te worden toegedicht. Ik krijg wel steeds met het gevoel ze gewoon te introduceren, al was het maar om van het gezeur er over af te zijn.
Arator schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 02:03:
[...]

Maar dan ben je over eigen bescherming bezig. Jij* maakt zelf de keuze om je mondmasker zelf aan te raken. (dus in kies je zelf voor een eventuele besmetting).
Dus jij raakt jouw mondkapje aan. Stel, je hebt het virus toch en bent besmettelijk. Waar zit je daarna allemaal met je handen aan?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@ijdod het verschil tussen 'mondkapjes doen niks' en 'het dragen van mondkapjes heeft een beperkte bijdrage aan de verspreiding' is voor veel mensen ook te moeilijk blijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren met de trein geweest. Enorm vol. Alle 4-zits plekken waren bezet met mensen. Terwijl de eerste klasse helemaal leeg was. Je zou denken dat op zo'n moment gezondheid boven winst gaat en gedurende de corona crisis ook de eerste klas beschikbaar wordt gesteld om afstand te kunnen houden. Maar blijkbaar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 07:40:
@ijdod het verschil tussen 'mondkapjes doen niks' en 'het dragen van mondkapjes heeft een beperkte bijdrage aan de verspreiding' is voor veel mensen ook te moeilijk blijkt.
Yup, en dan moet je ook nog die eventuele beperkte bijdrage in balans zien met eventuele negatieve gedragsgevolgen...Het is ook ingewikkeld ;).

En om een duit in het zakje te doen, bij mijn werkgever is er nog geen enkele werkbesmetting geweest, terwijl niemand mondkapjes draagt!

We werken overigens wel allemaal thuis.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@MikeyMan Ik denk dat de volkomen verpolitiseerde dissussie uit de VS daar ook aan bijdraagt. Zoals met veel dingen waait dat ook over de oceaan heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:01
ijdod schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 07:34:
[...]

De kern van dat 'onbegrip' is hier voornamelijk 'citatation needed'. De stelling dat het de kans op overdracht verminderd worden vraagtekens bij gezet, met name over de mate waarin het in de praktijk significant is. Daar zijn namelijk zeker vraagtekens bij te zetten; er zijn nogal wat indicaties dat het, als maatregel, geen grote factor is. Dan is de vraag wat bij een introductie nu nog de meerwaarde is.

Dat is voor mij geen heel principiele discussie, als ze verplicht worden, ga ik ze volgens voorschrift dragen. Maar ik heb zelf juist wat onbegrip aan de enorme kwaliteiten die mondkapjes (zoals bedoeld voor algemeen gebruik) vaak lijken te worden toegedicht. Ik krijg wel steeds met het gevoel ze gewoon te introduceren, al was het maar om van het gezeur er over af te zijn.
Fair, ik heb in ieder geval geen sources, en eerlijk gezegd vind ik het ook niet dusdanig discutabel dat wel te gaan zoeken. Immers is het ook gewoon beleid.

Ik ben eerder bang dat diegenen die bronnen willen zien, de bron weer als discutabel opgooien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ijdod schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 07:34:
[...]

Dus jij raakt jouw mondkapje aan. Stel, je hebt het virus toch en bent besmettelijk. Waar zit je daarna allemaal met je handen aan?
Dat is een veel omslachtigere besmettingsroute. Nu is het:
-Je ademt virusdeeltjes uit
-Deze komen in je masker terecht
-Je raakt je masker aan, het virus komt op je handen
-Je raakt met je handen een deurknop aan, virus zit op de deurknop
-Een ander raakt de deurknop aan, virus op handen van die ander
-Die andere moet iets aanraken dat diegene opeet of wrijft in de ogen of iets anders
-Virus komt in het lichaam van een andere

(hier gaat ook tijd overheen waarin het virus dood kan gaan door UV straling of wassen van handen/oppervlak)

Vergeleken met:
-Je ademt virusdeeltjes uit
-Een ander ademt virusdeeltjes in

(dit gebeurt in seconden)

[ Voor 8% gewijzigd door IJzerlijm op 17-08-2020 08:33 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
Opiniestuk over 'coronanationalisme' en waarom vooral Zweden volgens anderen nooit gelijk mag krijgen in hun aanpak.

Het zal nog een harde dobber kunnen zijn voor veel landen als blijkt dat Zweden het per saldo niet slechter deed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
@IJzerlijm Dat was de discussie niet. Het was een reactie op een discussie over het aanraken van het masker.

@CMD-Snake Inderdaad vooral opinie van iemand die nogal zuur is over de status van Zweden.Wat niet wil zeggen dat er niet een paar valide punten gemaakt worden. En zijn conclusie is opmerkelijk "Nederland heeft de fout gemaakt Corona als ongemak neer te zetten ipv een marathon". Volgens mij klagen we hier juist dat NL dat juist andersom heeft gedaan. Nieuwe normaal en zo...

[ Voor 77% gewijzigd door ijdod op 17-08-2020 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Vind dat er uberhaupt te veel (internationale) politiek langskomt

- Landen die vragen andere landen hun kleurcodes op te heffen want: toerisme etc

- Land A stelt quarantaine plicht op van Land B, want land B heeft dat ook van Land A gedaan

Echt he...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 07:40:
Hangt van het mondkapje af. Een kapje met FFP2 en FFP3 rating houden iets meer tegen dan een "chirurgisch" mondkapje of die zelfgemaakte dingen. Het feit dat er nu een soort van schijnheiligheid word gecreëerd met van die uber goedkope dingen vind ik kwalijk. Het voorkomt immers alleen spreiding van het virus mocht je besmet zijn, want zodra je niest of hoest blijft het in het masker hangen. Is die nattig? Dan werkt die dus al niet meer. Daarnaast was het toch de bedoeling dat je thuis in quarantaine gaat als je klachten had of hoeft dat niet meer in gebieden waar die mondkapjes verplicht zijn???

Afbeeldingslocatie: https://images1.persgroep.net/rcs/SFLfy8p_cl4Daozpjd6EGJ5iFUY/diocontent/165368720/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8

Bij besmette cliënten moeten wij een mondmasker met minimaal FFP2 rating opzetten. Ter preventie hebben we lang met chirurgische kapjes gelopen. Die beschermen tegen het verspreiden van druppeltjes maar niet tegen eventuele virusdeeltjes die als aerosolen in de lucht zweven.

Wat betreft de discussie met betrekking tot aanraken van het kapje kan ik kort zijn. Als je je mondkapje aan zou raken aan de voorzijde (dus met afhalen trek je hem zo van de neus af) dan dien je je handen uitermate goed te wassen en te ontsmetten.
Je kan inderdaad wat virusdeeltjes op je hand hebben zitten namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Mrjraider op 17-08-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Mrjraider precies... En ook die ffp kapjes werken voor jou, omdat je weet hoe je ermee om moet gaan. Hergebruik omdat ze te duur zijn, aanraken of in je zak proppen ben je gelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:45:
@Mrjraider precies... En ook die ffp kapjes werken voor jou, omdat je weet hoe je ermee om moet gaan. Hergebruik omdat ze te duur zijn, aanraken of in je zak proppen ben je gelijk af.
Er zijn hele protocollen over hoe je die dingen op zet, af doet en hoe je beschermde kleding aan moet trekken.
Ik vind het bijzonder vreemd dat er vanuit het RIVM nog geen enkel richtlijn is uitgebracht voor jan modaal over het gebruik van die kapjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Mrjraider En ook afstandhouden is nog steeds de norm in gebieden waar mondkapjes verplicht zijn (vaak met een cop-out van 'als dat niet kan...')

Ik zou ook een bepaalde kwaliteitseis voor maskers niet meer dan normaal vinden, naast een duidelijke gebruiksinstructie. Niet dat ik de illusie heb dat men iets met die laatste gaat doen...

[ Voor 39% gewijzigd door ijdod op 17-08-2020 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:57
Mrjraider schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:47:
[...]

Er zijn hele protocollen over hoe je die dingen op zet, af doet en hoe je beschermde kleding aan moet trekken.
Ik vind het bijzonder vreemd dat er vanuit het RIVM nog geen enkel richtlijn is uitgebracht voor jan modaal over het gebruik van die kapjes....
Dat is met name omdat het RIVM er vanuit gaat dat het mondkapje een psychologisch effect heeft, niet een daadwerkelijk virus-indammend effect. Dan maakt het ook niet uit hoe je het opzet, als je er maar één draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
ijdod schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:47:
@Mrjraider En ook afstandhouden is nog steeds de norm in gebieden waar mondkapjes verplicht zijn (vaak met een cop-out van 'als dat niet kan...')
Dan heeft zelfs zo'n mondkapje 0,0% effect. Tenzij iedereen met FFP2 gaat lopen... nogmaals zodra het masker ook maar een beetje nattig is moet die al weg omdat het niet meer werkt. Tevens moet een chirurgisch kapje na 4 uur gebruik weg vanwege je eigen adem en condens en dus het vocht wat in het papier zit.
autje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:51:
[...]

Dat is met name omdat het RIVM er vanuit gaat dat het mondkapje een psychologisch effect heeft, niet een daadwerkelijk virus-indammend effect. Dan maakt het ook niet uit hoe je het opzet, als je er maar één draagt.
Slaat mijn inziens nergens op. Als je iets adviseert, doe het dan ook meteen goed lijkt me?

[ Voor 5% gewijzigd door Mrjraider op 17-08-2020 09:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijdod
@Mrjraider Het RIVM adviseert dan ook niet dat ze nut hebben. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
ijdod schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:57:
@Mrjraider Het RIVM adviseert dan ook niet dat ze nut hebben. :D
Is toch raar? Vertel in een pandemie en/of crisis zoals deze gewoon hoe de vork in de steel zit. Draai er niet omheen... 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mondkapjes dragen is onaangenaam en zal mensen ervan weerhouden zomaar te gaan winkelen als ze verplicht zijn. In principe zou je ook een zak zand onder je arm dragen verplicht kunnen stellen voor een vergelijkbaar effect maar mondkapjes hebben daarbij nog een zeker effect op de verspreiding van voornamelijk grote druppels.
Mrjraider schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:59:
[...]

Is toch raar? Vertel in een pandemie en/of crisis zoals deze gewoon hoe de vork in de steel zit. Draai er niet omheen... 8)7
Het RIVM heeft altijd gezegd dat iedereen thuis houden het beste is. Als dat niet kan moet je afstand houden. En als dat niet kan mondkapjes. Heel verwarrend voor mensen die niet meer dan 1 aanwijzing tegelijk kunnen bevatten.

[ Voor 43% gewijzigd door IJzerlijm op 17-08-2020 10:01 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Mrjraider Gezien de manier hoe men nu al reageert denk ik niet dat dit gaat helpen. De discussie over mondkapjes komt ook niet van het RIVM, maar van anderen die vinden dat dit als maatregel ingevoerd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mrjraider schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:59:
[...]

Goed, ik laat even in het midden wat goed en wat fout is... Maar de andere kant van het verhaal...

Iedereen draagt overal zoveel mogelijk maskers op de juiste manier...

Hoeveel mondkapjes moet iedereen dan dragen? Hoeveel kost dat? Waar halen we ze vandaan? En belangrijker nog; hoeveel is dan uiteindelijk de bijdrage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
IJzerlijm schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:59:
Mondkapjes dragen is onaangenaam en zal mensen ervan weerhouden zomaar te gaan winkelen als ze verplicht zijn. In principe zou je ook een zak zand onder je arm dragen verplicht kunnen stellen voor een vergelijkbaar effect maar mondkapjes hebben daarbij nog een zeker effect op de verspreiding van voornamelijk grote druppels.
Dat hoef je mij niet te vertellen nee, lekker in een hete badkamer mensen gaan douchen. Brillen die beslaan, oren die stuk gaan doordat de elastiekjes snijden, een loopneus, neus die stuk gaat doordat het masker er langs schuurt.. Ja ik ken de klappen van de zweep :+
Het RIVM heeft altijd gezegd dat iedereen thuis houden het beste is. Als dat niet kan moet je afstand houden. En als dat niet kan mondkapjes.
Klopt, maar als je dan een "alternatief" adviseert doe dat dan volledig en benoem dan hoe je het kapje het beste kan gebruiken om zo effectief mogelijk te zijn...
MikeyMan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:03:
[...]

Goed, ik laat even in het midden wat goed en wat fout is... Maar de andere kant van het verhaal...

Iedereen draagt overal zoveel mogelijk maskers op de juiste manier...

Hoeveel mondkapjes moet iedereen dan dragen? Hoeveel kost dat? Waar halen we ze vandaan? En belangrijker nog; hoeveel is dan uiteindelijk de bijdrage?
Die chirurgische kapjes zijn echt niet zo duur als dat ze nu in de winkels liggen hoor. Die FFPx maskers zijn duurder.
Het feit dat de gemiddelde winkelier (misbruik) gebruik maakt van deze crisis door wat extra te verdienen door die kapjes overpriced aan te bieden is enerzijds begrijpelijk aan de andere kant ook van de zotte.

[ Voor 27% gewijzigd door Mrjraider op 17-08-2020 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@Mrjraider @IJzerlijm Sinds wanneer heeft het RIVM mondkapjes als uitzondering op de afstandregel? Alleen voor het OV (en dat kwam niet eens van het RIVM af)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
ijdod schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:09:
@Mrjraider @IJzerlijm Sinds wanneer heeft het RIVM mondkapjes als uitzondering op de afstandregel? Alleen voor het OV (en dat kwam niet eens van het RIVM af)?
Volgens mij nergens, volgens mij is het een combinatie van... ik meende echter wel eens gelezen of gehoord te hebben dat het "minder ernstig" is als je de afstand op een druk bezochte locatie; zoals de markt. Dan niet kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Mrjraider Dat is een uitgangspunt dat een aantal landen hanteren, terecht of niet, maar niet het RIVM. Ik bedoel dat ook vanuit het punt dat daar vanuit de RIVM geen verwarring of onduidelijkheid over is. Die ruis komt van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
ijdod schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:13:
@Mrjraider Dat is een uitgangspunt dat een aantal landen hanteren, terecht of niet, maar niet het RIVM. Ik bedoel dat ook vanuit het punt dat daar vanuit de RIVM geen verwarring of onduidelijkheid over is. Die ruis komt van buiten.
En van binnen in dat opzicht want van landelijke beleidsvorming gaan we naar lokale. Kijk maar naar Amsterdam en Rotterdam..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@Mrjraider van buiten het RIVM. Amsterdam en Rotterdam zijn voornamelijk politiek. En een gebrek aan ballen door dan gewoon ja/nee te antwoorden en eenduidige beleid te hanteren. Dat sluit regionale variaties zeker niet uit.

[ Voor 21% gewijzigd door ijdod op 17-08-2020 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
De rechtszaak tegen Amsterdam om de mondkapjes is nu live te volgen: https://streams.nfgd.nl/k...ondkapjesplicht-amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
De zitting is afgerond. Woensdagmiddag wordt het vonnis bekend gemaakt. Hiervoor is geen zitting, het wordt direct aan de advocaten van de partijen gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

IJzerlijm schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:59:

[...]

Het RIVM heeft altijd gezegd dat iedereen thuis houden het beste is. Als dat niet kan moet je afstand houden. En als dat niet kan mondkapjes. Heel verwarrend voor mensen die niet meer dan 1 aanwijzing tegelijk kunnen bevatten.
De opmerking van de zandzak is eigenlijk heel erg accuraat _/-\o_

Het beste is natuurlijk niet de deur uitgaan en hoeveel mensen gaan er nog de deur uit als je een zandzak moet meezeulen.

Toch denk ik dat in sommige omstandigheden een mondkapje iets kan helpen, al is het maar 5% minder besmettingen. Ik heb liever dat iemand in een mondkapje praat dan gewoon tegen mij staat te praten om risico te beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Het Parool heeft een beknopte samenvatting van de zitting van vandaag op hun site gezet.
Indoubt schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:57:
Toch denk ik dat in sommige omstandigheden een mondkapje iets kan helpen, al is het maar 5% minder besmettingen. Ik heb liever dat iemand in een mondkapje praat dan gewoon tegen mij staat te praten om risico te beperken.
En ik heb liever geen mondkapje op.

Waar trekken we de grens dat effectiviteit het beperken/belasten/inbreuk maken rechtvaardigt?

Niemand kan eenduidig aantonen dat mondkapjes een positieve of negatieve uitwerking hebben op de voorspreiding van het virus. Dus leggen we het uit voorzorg op, dat is dan de redenatie. Maar of die dan wel echt zo te rechtvaardigen is dat blijft nog maar de vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
Positief getest 63.484, toename: 482
Ziekenhuisopnames 12.038 (19,0% van positief getest), toename: 5
IC-opnames 2.991 (4,7% van positief getest)
Overleden 6.172 (9,7% van positief getest), toename: 0

Bron

Amsterdam +106
Den Haag +45
Rotterdam +45
Utrecht +13
Almere +11
Westland +11
Haarlem +10
Den Bosch +10

23 gemeentes met vier of meer nieuwe gevallen.

Ik ben voorzichtig positief, behalve over Amsterdam.

[ Voor 29% gewijzigd door autje op 17-08-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet geheel duidelijk hoeveel er nu getest wordt... maar de stijging lijkt eruit te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-10 19:45
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:27:
Niet geheel duidelijk hoeveel er nu getest wordt... maar de stijging lijkt eruit te zijn.
Volgens de weekcijfers ietsje meer dan vorige week.

Lijkt dus goed nieuws te zijn en de stijging in groei lijkt er idd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

CMD-Snake schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:11:
Het Parool heeft een beknopte samenvatting van de zitting van vandaag op hun site gezet.

[...]

En ik heb liever geen mondkapje op.

Waar trekken we de grens dat effectiviteit het beperken/belasten/inbreuk maken rechtvaardigt?

Niemand kan eenduidig aantonen dat mondkapjes een positieve of negatieve uitwerking hebben op de voorspreiding van het virus. Dus leggen we het uit voorzorg op, dat is dan de redenatie. Maar of die dan wel echt zo te rechtvaardigen is dat blijft nog maar de vraag.
Terecht, een mondkapje is een zeer matig alternatief voor het houden van afstand voor zover het al een alternatief is. Er zijn situaties denkbaar waar het zinvol kan zijn, gewoon op straat met een mondkapje lopen zie ik daar niet als een van.

Helaas kom ik nog wel eens in situaties waar ik niet anders kan (binnen, geen anderhalve meter kunnen aanhouden, voor het bedrijf cruciaal werk. Dan heb ik liever een mondkapjesplicht als geen mondkapjesplicht.

Algemene mondkapjesplicht voor op straat of zo lijkt me complete onzin, dat kunnen we beter met andere effectievere maatregelen oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jovatov schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

Volgens de weekcijfers ietsje meer dan vorige week.

Lijkt dus goed nieuws te zijn en de stijging in groei lijkt er idd uit.
% Positief stijgt nog wel door:

30: 1.1%
31: 2.3%
32: 3.5%
33: 4.3%

Inderdaad minder hard dan de afgelopen weken, maar we gaan weer richting de 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Cijfers van vandaag

Aantal besmette gevallen lijkt op dit moment niet meer te stijgen. Hangt nog wel erg af van aantal testen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
TrailBlazer schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:32:
Cijfers van vandaag

Aantal besmette gevallen lijkt op dit moment niet meer te stijgen. Hangt nog wel erg af van aantal testen op dit moment.
Wel een beetje bijblijven hè? Kijk eens de afgelopen posts door ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 15:58
MikeyMan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:32:
[...]

Ter aanvulling: dat is ongeveer het niveau van eind mei , qua percentage positief. Toen werd er nog wel minder getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
MikeyMan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:32:
[...]

Als deze trend doorzet moet ik nog zien of je die 5% volgende week aantikt.

Maar vooral: niet te vroeg juichen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:39
Weekendcijfers zijn toch altijd lager? Dat halen ze vandaag en morgen wel weer in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
autje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

Als deze trend doorzet moet ik nog zien of je die 5% volgende week aantikt.

Maar vooral: niet te vroeg juichen.
Ik wacht ook even de cijfers van morgen nog af, met ook de gecorrigeerde cijfers naar datum.
Dat gaf afgelopen week ook een ander (negatiever) beeld dan je op de dagelijkse cijfers kon baseren.

[ Voor 6% gewijzigd door Jovatov op 17-08-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Leon Zwiers schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:52:
Weekendcijfers zijn toch altijd lager? Dat halen ze vandaag en morgen wel weer in
Bij deze data niet. Mensen worden toch ook gewoon gebeld in het weekend nav een test. Ik heb nog nooit gehoord dat als je vrijdag getest word je maandag pas de uitslag krijgt. Zitten niet veel menselijke handelingen meer in denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Jovatov schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:53:
[...]

Ik wacht ook even de cijfers van morgen nog af, met ook de gecorrigeerde cijfers naar datum.
Dat gaf afgelopen week ook een ander (negatiever) beeld dan je op de dagelijkse cijfers kon baseren.
Als ik op de bron de grafiek besmet en besmet gecorrigeerd vergelijk vind ik dat persoonlijk niet heel veel verschil geven. De trend is dan in ieder geval hetzelfde, de absolute cijfers zijn gemiddeld genomen iets hoger.

Maar voorzichtigheid blijft geboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
autje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:01:
[...]

Als ik op de bron de grafiek besmet en besmet gecorrigeerd vergelijk vind ik dat persoonlijk niet heel veel verschil geven. De trend is dan in ieder geval hetzelfde, de absolute cijfers zijn gemiddeld genomen iets hoger.

Maar voorzichtigheid blijft geboden.
Wat mij vooral tegenviel was de positiviteitsratio.
Deze was, ik vermoed door de piek van 779 besmettingen op dinsdag, hoger dan t/m maandag te berekenen viel nav de dagelijkse besmettingscijfers.

Vorige week maakte ik deze berekening:
Jovatov schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:04:
[...]

Twee weken gelden waren het 1221 meldingen en 111.764 dus 1,09%
Vorige week waren het 2162 meldingen en 101.905 testen dus 2,12%
Nu zijn het er 2915 en 98978 testen dus 2,94%
Volgens het rapport op dinsdag (incl dinsdagmeldingen) zaten we echter op 1.0% > 2.3% > 3.6%.

Voor afgelopen week tel ik met de berekening zoals vorige week 4438 meldingen en 102487 testen, dus 4.3%. Met de berekening die ik maak tel ik de meldingen per week tov het aantal testen.
Maar aangezien de melding later komt dan de test klopt deze berekening niet helemaal (of misschien beter gezegd: helemaal niet).
Als er net als vorige week morgen nog eens 0.7% bovenop de positiviteitsratio komt zitten we nu al op de 5% :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien vergelijken met vorige maandagen?

maandag 3/8 : 372 niet gecorrigeerde meldingen van besmetting
maandag 10/8 : 630 niet gecorrigeerde meldingen van besmetting
vandaag 17/8 : 482 niet gecorrigeerde meldingen van besmetting

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Jovatov schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:13:
[...]

Wat mij vooral tegenviel was de positiviteitsratio.
Deze was, ik vermoed door de piek van 779 besmettingen op dinsdag, hoger dan t/m maandag te berekenen viel nav de dagelijkse besmettingscijfers.

Vorige week maakte ik deze berekening:

[...]

Volgens het rapport op dinsdag (incl dinsdagmeldingen) zaten we echter op 1.0% > 2.3% > 3.6%.

Voor afgelopen week tel ik met de berekening zoals vorige week 4438 meldingen en 102487 testen, dus 4.3%. Met de berekening die ik maak tel ik de meldingen per week tov het aantal testen.
Maar aangezien de melding later komt dan de test klopt deze berekening niet helemaal (of misschien beter gezegd: helemaal niet).
Als er net als vorige week morgen nog eens 0.7% bovenop de positiviteitsratio komt zitten we nu al op de 5% :+ .
Op zich maakt me die positiviteitsratio nog niet eens zo heel veel uit (die 5% is meer een emotionele dan een rationele grens). Maar de trend van de cijfers van afgelopen week is onmiskenbaar, ik geloof niet dat die allemaal ineens een stuk hoger uit gaan vallen (en dan ook nog eens onevenredig veel hoger naar de laatste dagen toe). En die 779 zal omlaag gaan, maar wel naar de vorige week geschoven worden (besmettingen in de toekomst voorspellen doen we gelukkig nog niet :P).

Je ziet wel dat de correcties t.o.v. oorspronkelijke meldingen wat meer gaan fluctueren dan in juli. Ongetwijfeld een gevolg van de hogere aantallen en het administratief niet kunnen bijbenen. Op zich vrij tegenvallend, vind ik, want het is toch maar cijfertjes doorgeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Jovatov schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:13:
[...]

Ik kijk globaal zo: besmettingen gemeld di t/m ma ten opzichte van ggd-cijfers ma t/m zo
Testenma 6 t/m zo 12 juli75.547
ma 13 t/m zo 19 juli88.886
ma 20 t/m zo 26 juli111.764
ma 27 t/m zo 2 augustus101.905
ma 3 t/m zo 9 augustus98.978
ma 10 t/m zo 16 augustus102.487

Besmettingen:
PeriodeAantalToename tov vorige week %
di 7 t/m ma 13 juli52736 %
di 14 t/m ma 20 juli89590 %
di 21 t/m ma 27 juli1.24130 %
di 28 t/m ma 3 augustus2.31991 %
di 4 t/m ma 10 augustus3.84566 %
di 11 t/m ma 17 augustus4.13519 %

(aangezien binnen een dag de labuitslag bekend is, pak ik de besmettingen een dag later)

Positief percentages:
PeriodeBerekendRIVM
ma 6 t/m zo 12 juli0,70 %0,6 %
ma 13 t/m zo 19 juli1,01 %1,0 %
ma 20 t/m zo 26 juli1,11 %1,0 %
ma 27 t/m zo 2 augustus2,28 %2,3 %
ma 3 t/m zo 9 augustus3,88 %3,6 %
ma 10 t/m zo 16 augustus4,03 %?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:16
De scholen gaan weer open.
Ik ben benieuwd welke invloed dat gaat hebben op de cijfers.
https://www.mja.com.au/jo...hools-overlooked-and-risk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Eindelijk iets dat ik vind dat ze wel goed doen: https://www.nu.nl/tech/60...corona-app-misbruikt.html

Met dat 'misbruik' bedoelen ze met name werkgevers en horeca gelegenheden die die app verplichten voor toegang.

Zoals de app is gebouwd zie ik geen reden hem niet te installeren, maar niettemin vind ik het wel heel goed dat ze hun vrijwilligheidsbeginsel zo in de wet verankeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

GekkePrutser schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:49:
Eindelijk iets dat ik vind dat ze wel goed doen: https://www.nu.nl/tech/60...corona-app-misbruikt.html

Met dat 'misbruik' bedoelen ze met name werkgevers en horeca gelegenheden die die app verplichten voor toegang.

Zoals de app is gebouwd zie ik geen reden hem niet te installeren, maar niettemin vind ik het wel heel goed dat ze hun vrijwilligheidsbeginsel zo in de wet verankeren.
Dat is dan inderdaad daar weer wat beter over nagedacht. Misbruik of hoe je het ook noemt lag anders voor de hand. Nu is het nut van zo'n corona app voor mij zeer beperkt (in verband met momenteel weinig en vrijwel altijd bekende contacten) maar het neemt bij mij in ieder geval iets van de weerstand weg tegen een dergelijk app. (nog weerstand genoeg over trouwens, het nut zou echt moeten blijken. Dat, en ik gebruik nog een Lumia 950)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online

Geen probleem natuurlijk. Maar gaan ze ook misbruik bestraffen door bijvoorbeeld dronken debielen die hun kroegmaatjes willen naaien door op de 'ik heb corona' knop te drukken terwijl ze niks mankeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:04
stylezzz schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:57:
[...]

Geen probleem natuurlijk. Maar gaan ze ook misbruik bestraffen door bijvoorbeeld dronken debielen die hun kroegmaatjes willen naaien door op de 'ik heb corona' knop te drukken terwijl ze niks mankeren?
Dat is voor zover ik weet onmogelijk omdat de melding alleen in samenwerking met de GGD gedaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake

Ik keek net in de appstore maar je moet wel iOS 13.5 hebben zo te zien. Valt mijn oude iPhone 6 zo af.

Nou ja, was het toch niet van plan te installeren.
stylezzz schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:57:
Dat kon geloof ik al niet. Je moet een QR code van de GGD hebben om je besmet functie aan te zetten. Anders zou je flink kunnen zieken ( >:) ) door dit aan te zetten en een rondje te lopen in een drukke winkelstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:59:
[...]

Ik keek net in de appstore maar je moet wel iOS 13.5 hebben zo te zien. Valt mijn oude iPhone 6 zo af.

Dit vind ik ook een rare zet van Apple. Er komen nog steeds af en toe beveiligingspatches uit voor iOS 12 dus dit had er ook wel bij gekund.

Google gaat atypisch (ivm minder update beleid dan Apple) juist wel helemaal terug tot Android 6. Komt ook doordat de API niet in het OS zelf zit maar in play services. Niettemin maakt dat het aantal smartphones in roulatie die de app niet aankunnen heel laag, vergeleken met iOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
[...]

[...]

Dat kon geloof ik al niet. Je moet een QR code van de GGD hebben om je besmet functie aan te zetten. Anders zou je flink kunnen zieken ( >:) ) door dit aan te zetten en een rondje te lopen in een drukke winkelstraat.
Dat was eigenlijk nog mijn grootste bezwaar tegen de hele app :) Je hebt er natuurlijk van die mafklappers tussen zitten die voor de grap 'ik heb corona' willen doen en zo de halve buurt 2 weken in quarantaine te zetten..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
stylezzz schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:02:
[...]Dat was eigenlijk nog mijn grootste bezwaar tegen de hele app :) Je hebt er natuurlijk van die mafklappers tussen zitten die voor de grap 'ik heb corona' willen doen en zo de halve buurt 2 weken in quarantaine te zetten..... :P
Ja maar dat kan dus niet, daar is vanaf het begin goed over nagedacht.

Sowieso vind ik de hele API opzet goed in elkaar zitten, en ik ben behoorlijk kritisch op het gebied van privacy.

[ Voor 12% gewijzigd door GekkePrutser op 17-08-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

GekkePrutser schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:03:
[...]

Sowieso vind ik de hele API opzet goed in elkaar zitten, en ik ben behoorlijk kritisch op het gebied van privacy.
Als iemand corona heeft kan het wel, zelfs zonder anderen in gevaar te brengen. Je geeft je telefoon mee met een vriend/bekende/vage kennis en die gaat lekker shoppen en kroegtijgeren, of juist iemand opzoeken die je wilt naaien.

Waterdicht is het systeem allerminst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
GekkePrutser schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:01:
Dit vind ik ook een rare zet van Apple. Er komen nog steeds af en toe beveiligingspatches uit voor iOS 12 dus dit had er ook wel bij gekund.
Geen idee wat het percentage iPhones is dat geen iOS 13.5 kan draaien. Ik heb toevallig nog een 6 zelf en die werkt nog prima. Hooguit dat de batterij zijn beste tijd heeft gehad. Maar op hier nu voor te upgraden, nee, dat ook niet.

Zie bij Apple dat vanaf 6S je iOS 13.5 kan draaien.
Indoubt schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:06:
Als iemand corona heeft kan het wel, zelfs zonder anderen in gevaar te brengen. Je geeft je telefoon mee met een vriend/bekende/vage kennis en die gaat lekker shoppen en kroegtijgeren, of juist iemand opzoeken die je wilt naaien.

Of als de adoptie van de app zo ver achterblijft net als in andere EU landen dan maakt het weer niet uit. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

En die QR code is anoniem? Dacht het dus niet.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ankona schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:10:
[...]

Goed punt, uiteraard is die anoniem (in elk geval niet gekoppeld aan een installatie van een app) omdat de app niet op naam geregistreerd is. Maar hopelijk wel eenmalig te gebruiken.

Anders zou dit inderdaad wel vervelend zijn, hoeft er maar eentje te lekken...
Indoubt schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:06:
[...]

Dan moet je het wel doen voordat je jezelf aanmeldt als besmet. Het werkt alleen op de codes gezien in de tijd daarvoor (immers als je besmet bent moet je sowieso niet buiten rondlopen). Maarja het kan op zich wel ja.

Overigens moet je niet vergeten dat er ook geen enkele registratie is over wie er zo'n popup krijgt van mogelijk besmet te zijn. Dus als je zeker bent dat iemand je loopt te naaien kan je het gewoon negeren.

De overheid krijgt niet eens statistieken te zien van hoeveel mogelijke contacten en waar.

[ Voor 58% gewijzigd door GekkePrutser op 17-08-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Ankona schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:10:
Dat is een zeer goed punt. Hoe traceerbaar is die QR code? De app mag dan wel anoniem zijn, maar als je die QR code scant dan kan er toch een en ander misschien traceerbaar worden. De app moet toch ook de QR code verifiëren lijkt mij. Anders kan ik theoretisch neppe QR codes maken om geintjes mee te maken.

Krijgt Hugo toch nog zijn volgsysteem voor al die quarantaine schenders. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05

Agent47

I always close my contracts.

Ennn morgen weer een persco...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Het kabinet zal morgenavond weer een persconferentie geven over de bestrijding van het coronavirus. Volgens Haagse bronnen willen premier Rutte en minister De Jonge in het licht van de recente coronacijfers de bevolking nog eens waarschuwen dat iedereen zich aan de regels moet houden en dat er anders mogelijk meer maatregelen zullen volgen.
Bron: NOS liveblog

Pas maar op, straks moeten ze nog maar eens waarschuwen. Nou ja, wie weet is Irma terug. :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basekid
Nou jongens en meisjes we zijn stout bezig zijn en vooral niet meer doen he... Dit is je 3e waarschuwing!

Is er behalve de piek in extra testen vorige keer iets veranderd qua gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]
Ik keek net in de appstore maar je moet wel iOS 13.5

In de app verschijnt een code xxx-xxx. Deze moet je telefonisch doorgeven aan de GGD en blijkbaar verifiëren ze aan de telefoon je identiteit en zetten ze ergens een vinkje dat die code idd besmet is, zoiets verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
geenstijl schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:33:
In de app verschijnt een code xxx-xxx. Deze moet je telefonisch doorgeven aan de GGD en blijkbaar verifiëren ze aan de telefoon je identiteit en zetten ze ergens een vinkje dat die code idd besmet is, zoiets verwacht ik.
Ik ben wel benieuwd hoe dit mechanisme moet werken. Op dat moment herleidbaar geworden. Dat is wel een dingetje met die app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
De berichtgeving ook weer...
De aanleiding daarvoor zou zijn dat het stijgende aantal besmettingen nog niet terugloopt.
Anders zou het geen stijgend aantal besmettingen zijn.
Te denken valt aan de regio's Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en West-Brabant, waar het aantal besmettingen harder stijgt dan in andere delen van het land.
In Rotterdam is het weer aan het dalen, Den Haag is redelijk constant, West-Brabant is het ook aan de beterende hand. Alleen Amsterdam stijgt nog steeds. Allemaal heel broos nog, maar feitelijk is bovenstaande quote gewoon niet waar. Kijk ook naar de hierboven berekende positiviteitsratio's, er is wel degelijk aan afvlakking zichtbaar (eentje die je bijvoorbeeld ook in België ziet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:36:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe dit mechanisme moet werken. Op dat moment herleidbaar geworden. Dat is wel een dingetje met die app.
Ja, maar dan nog. De app stuurt niks 'naar huis', als het goed is. Geen lokatie, geen keys die hij gezien heeft. Hij downloadt alleen lijsten met besmette mensen periodiek, en uploadt je key als je besmet bent geweest.

Dat betekent echter niet dat ze dan je complete doen en laten kunnen traceren. Als ze een uitgebreid netwerk hebben van bluetooth ontvangers, kunnen ze het zien als je daarbij in de buurt bent geweest (denk aan Schiphol die dat schijnt te doen). Maar het is niet zo dat ze je complete historie in kaart hebben dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:23
GekkePrutser schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:03:
[...]

Ook de personen die eraan mee hebben geholpen zorgt ervoor dat ik best vertrouwen in het project heb (ondanks ik hem waarschijnlijk niet ga installeren).

Een van de personen die eraan mee heeft geholpen is Rick Pastoor. Heeft vroeger bij Blendle als CTO gewerkt, nu voornamelijk bekend van zijn boek "Grip - Het geheim van slim werken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Ryur schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:07:
[...]

Ook de personen die eraan mee hebben geholpen zorgt ervoor dat ik best vertrouwen in het project heb (ondanks ik hem waarschijnlijk niet ga installeren).

Een van de personen die eraan mee heeft geholpen is Rick Pastoor. Heeft vroeger bij Blendle als CTO gewerkt, nu voornamelijk bekend van zijn boek "Grip - Het geheim van slim werken".
Kun je vertellen waarom je hem niet wilt installeren, ondanks dat je vertrouwen hebt in het project? Ben wel nieuwsgierig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:23
Basekid schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:12:
[...]

Kun je vertellen waarom je hem niet wilt installeren, ondanks dat je vertrouwen hebt in het project? Ben wel nieuwsgierig.
Voornaamste reden omdat ik standaard BT uit heb staan :)
Bij mij op kantoor heb ik zoveel last van BT-storing dat ik alle apparaten waar ik het niet gebruik uit heb staan.

Oftewel, de app heeft geen nut voor mij omdat ik toch geen apparaten tegenkom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 21:30
Er is ook zeuren om het zeuren...

Ouderen boos omdat CoronaMelder alleen werkt op ‘nieuwe’ mobieltjes: ‘Een foutje? Een blunder!’

Het is geen foutje en het is geen blunder.

Zoals in het artikel staat uitgelegd is dat het uitwisselen van bleutoothsleutels pas sinds IOS 13.5 en Android 6.0 ondersteunt wordt. Het is dus volslagen logisch dat deze versies minimaal benodigd zijn om met de app te kunnen werken.

Dan volgt er natuurlijk het standaard huilverhaal of iemand nu 800 euro neer moet tellen voor een nieuwe telefoon... Nou, ik kan deze bezorgde mijnheer gerust stellen... de goedkoopste Android telefoons kan hij al voor minder dan 7 tientjes kopen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 34 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic