Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.622 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Stoney3K schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:44:
[...]

Veel landen waren ook vóór de corona-crisis al jaren lang geel, dus dat risico is niet meer of minder geworden...
Maar de kans dat ze oranje zouden worden tijdens je vakantie was een stuk kleiner ;)

Risico = kans x ernst

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

Joris748 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:45:
[...]

Maar de kans dat ze oranje zouden worden tijdens je vakantie was een stuk kleiner ;)
Dat weet je natuurlijk niet. Er kan een hoop gebeuren behalve een corona-uitbraak, bijvoorbeeld een container met nitraat die plof doet in Beiroet.

De kleurcoderingen zijn juist bedoeld om het duidelijk te maken, 'geel' betekent dat je wel op moet letten maar dat je veiligheidsrisico's niet kan afwentelen op de reiziger. Met 'oranje' kan dat in principe wel.

Betekent dat dat je moet gaan zuipen op de Spaanse Costa? Waarschijnlijk niet, maar dat staat helemaal los van die kleurcoderingen, als ik vorige week vertrokken was naar Estland en daar alleen maar het bos in duik, en verder niemand tegen kom, dan kom ik deze week terug uit een 'oranje' land en mag ik 2 weken op eigen kosten in quarantaine?

Lijkt me een beetje ver gaan, want je kan nergens hard maken dat ik als vakantieganger willens en wetens het virus heb opgezocht. Misschien dat je daar met zuipende jongeren nog een punt van kan maken, maar voor andere vakanties gaat dat echt niet zo hard op.

Het alternatief is natuurlijk simpel: We gaan met zijn allen op vakantie in eigen land, en dan gaan we weer lopen zeuren dat er in Twente, Zeeland en Zuid-Limburg enorme uitbraken ontstaan. Damned if you do, damned if you don't.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Stoney3K schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:58:
[...]

Dat weet je natuurlijk niet. Er kan een hoop gebeuren behalve een corona-uitbraak, bijvoorbeeld een container met nitraat die plof doet in Beiroet.

De kleurcoderingen zijn juist bedoeld om het duidelijk te maken, 'geel' betekent dat je wel op moet letten maar dat je veiligheidsrisico's niet kan afwentelen op de reiziger. Met 'oranje' kan dat in principe wel.

Betekent dat dat je moet gaan zuipen op de Spaanse Costa? Waarschijnlijk niet, maar dat staat helemaal los van die kleurcoderingen, als ik vorige week vertrokken was naar Estland en daar alleen maar het bos in duik, en verder niemand tegen kom, dan kom ik deze week terug uit een 'oranje' land en mag ik 2 weken op eigen kosten in quarantaine?

Lijkt me een beetje ver gaan, want je kan nergens hard maken dat ik als vakantieganger willens en wetens het virus heb opgezocht. Misschien dat je daar met zuipende jongeren nog een punt van kan maken, maar voor andere vakanties gaat dat echt niet zo hard op.

Het alternatief is natuurlijk simpel: We gaan met zijn allen op vakantie in eigen land, en dan gaan we weer lopen zeuren dat er in Twente, Zeeland en Zuid-Limburg enorme uitbraken ontstaan. Damned if you do, damned if you don't.
Om verspreiding tegen te gaan, moet het virus zoveel mogelijk geïsoleerd worden. Verplichte thuisquarantaine is daarin een heel logisch middel. En dat daar geen tot weinig maatwerk mogelijk is, is ook niet verrassend gezien de schaal van de pandemie.

Als je de thuisquarantaine niet kunt veroorloven: if you can’t do the time, don’t do the ‘crime’.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Joris748 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:10:
[...]
Als je de thuisquarantaine niet kunt veroorloven: if you can’t do the time, don’t do the ‘crime’.
Passen we dat dan ook in het binnenland toe? En niet alleen op de vakantiegangers waar we ons nu op blind staren, en die er vaak helemaal niks aan kunnen doen? Die zelfs terug komen omdat een land van kleur is gewijzigd en dan op deze manier worden 'gestraft' voor hun verstandige gedrag?

Als mensen bewust hun vakantie naar een al oranje land door laten gaan, dan ben ik het met je eens.

Laten we het eens omdraaien: Je gaat willens en wetens naar een oranje land en de dag voordat je vertrekt verspringt het land weer naar geel. Dan zou je de volgende ochtend gewoon fluitend naar je werk kunnen gaan. Lijkt je dat een verstandig plan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 14:11
prijk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:24:
[...]

Verklaar je nader... Rutte heeft ons in juni verzekerd dat we naar gele landen op vakantie mochten, De Jonge himself zat als ik het goed begrepen heb in Zuid-Frankrijk en ik ben zelf ook in Frankrijk geweest, waar het risico op besmetting vanwege het gebrek aan mensen absoluut veel kleiner was dan in de drukke stad waar ik woon. Vanwaar dan dat verwijt dat het narcistisch is om op vakantie te gaan? Het is echt een grove insinuatie om vakantiegangers ervan te beschuldigen dat ze het welzijn van de bevolking in gevaar brengen. De overheid heeft reizen naar geel buitenland met zoveel woorden NIET ontraden, mits je je aan de regels houdt.
Even voor de opheldering, op vakantie gaan vind ik niet slecht of narcistisch. Dit had ik fout/slecht verwoord, excuses.

Het is echter wel narcistisch om nog snel ff voor de regels ingaan te willen terugreizen, om dan niet in quarantaine te hoeven. De dag ervoor ben je ook net zo mogelijk besmet. Je houdt je dan wel aan de letterlijke regels, maar niet de gedachte erachter.

Kijk dat je op vakantie gaat OK, maar dat je dan niet aan de gevolgen wilt meedoen vind ik flauw.

Is net zoiets als nog snel ff de kroeg in de avond voordat ze dichtgaan. Je veroorzaakt hetzelde risico.

[ Voor 3% gewijzigd door Basekid op 14-08-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-10 14:22
Stoney3K schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:44:
[...]

Veel landen waren ook vóór de corona-crisis al jaren lang geel, dus dat risico is niet meer of minder geworden...
Het zal met dien verstande zijn dat het gros van de Nederlanders heeft besloten om vakantie in eigen land te vieren. Of ze willen geen besmettignsrisico's lopen in volle vliegtuigen, afgeladen hotels, of stranden, of ze zijn simpel bang om bij terugkomst in die mogelijke carantaine te moeten wat soms extra vrije dagen op eigen kosten betekend.

Het is ook niet voor niets waarom er dit jaar een enorme run op caravans en campers is. Dit lijkt nog een van de meest flexibele en veilige manieren om de grenzen over te steken en vakantie in het buitenland te genieten.
Als reeds geschreven door @prijk zijn landen als Frankrijk dusdanig groot dat er tal van verblijfsplekken te verzinnen zijn waar je prima kunt vertoeven omdat je ver van de grote mensenmassa's kunt blijven en makkelijk afstand kunt houden. En zet Nederland jouw vakatieland op oranje dan trek je de pootjes in en rijd je een landje verder. Met desnoods Nederland als je vakantiebestemming, mocht er een halve lockdown in de EU komen.

Persoonlijk ben ik van mening dat de vakantie c.q. vrije tijd in het algemeen voor toename van besmettingen heeft geleid. Meest mogelijk spelen de jongeren hier een grote rol omdat het RIVM herhaaldelijk roept dat het virus hen in de meeste gevallen geen kwaad kan doen en zij zich vervolgens ontsterfelijk achten. Dus met grote dichte groepen naar de zonnige orden, de campings, of het strand.
Maar ook de rest van de bevolking is vrij, zoekt vakantievertier en treft elkaar in grote groepen op het strand, in het park, of in het winkelcentrum. En dat alles met een houding code geel dus het valt allemaal wel mee.
Het is nu aan de regering(en) om deze tweede besmettingspiek te temperen. Nederland (Rutte) houdt vooralsnog vast aan het geloof dat mensen zelf hun verantwoording moeten nemen, zonder beperkingen. Maar als deze tweede golf een vlucht gaat nemen dan voorzie ik toch een soort tweede lock down variant in september/oktober.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Stoney3K schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:14:
[...]

Passen we dat dan ook in het binnenland toe? En niet alleen op de vakantiegangers waar we ons nu op blind staren, en die er vaak helemaal niks aan kunnen doen? Die zelfs terug komen omdat een land van kleur is gewijzigd en dan op deze manier worden 'gestraft' voor hun verstandige gedrag?

Als mensen bewust hun vakantie naar een al oranje land door laten gaan, dan ben ik het met je eens.

Laten we het eens omdraaien: Je gaat willens en wetens naar een oranje land en de dag voordat je vertrekt verspringt het land weer naar geel. Dan zou je de volgende ochtend gewoon fluitend naar je werk kunnen gaan. Lijkt je dat een verstandig plan?
Ja, blijkbaar is de situatie dusdanig verbetert dat de status terug naar geel kan.

Terugkomen uit een geel land = geen thuisquarantaine
Terugkomen uit een rood land = wel thuisquarantaine

Het is arbitrair, maar wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Joris748 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:24:
[...]

Ja, blijkbaar is de situatie dusdanig verbetert dat de status terug naar geel kan.

Terugkomen uit een geel land = geen thuisquarantaine
Terugkomen uit een rood land = wel thuisquarantaine

Het is arbitrair, maar wel duidelijk.
Het gaat mij dus ook niet eens over het uitzitten van de thuisquarantaine maar of een werkgever, dan wel werknemer voor dat (financiële) risico op moet draaien.

Ga je naar een geel land wat tijdens jouw verblijf oranje wordt, en kom je tijdig terug (dus viert niet je vakantie uit), dan vind ik het onzin dat je die thuisquarantaine onbetaald moet uitzitten. Je hebt immers al het mogelijke gedaan om een contact met een 'oranje' land te vermijden.

Als je het helemaal suf wil doen, je kan vanuit een oranje land naar een geel land reizen wat geen quarantaine-verplichting heeft, daar stoppen voor benzine, en dan doorreizen naar Nederland, dan heb je geen quarantaine-plicht meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
Joris748 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:10:
[...]

Om verspreiding tegen te gaan, moet het virus zoveel mogelijk geïsoleerd worden. Verplichte thuisquarantaine is daarin een heel logisch middel. En dat daar geen tot weinig maatwerk mogelijk is, is ook niet verrassend gezien de schaal van de pandemie.

Wat @Stoney3K schrijft is ronduit waar. Kies je voor een vakantie in een land met code geel, weet dan dat hier in alle Corona opzichten een risico aan kleeft. Dit risico is mogelijkerwijs groot als je de grote steden en mensenmassa's opzoekt maar waarschijnlijk relatief klein als je de massa's mijdt en op die kleinschalige camping van Frankrijk verblijft.
In alle gevallen loop je sowieso een risico dat je bij terugkomst in carantaine moet dus dat is een afweging.
Of dit geheel terecht is vind ik zelf ook een punt, want je kunt immers ook twee weken alleen op een berg hebben gezeten maar goed dit soort uitzonderingen maken en ook controleren is simpelweg ondoenlijk.

"Om verspreiding tegen te gaan moet het virus zoveel mogelijk geisoleerd worden." schrijf je. Dat staat als een huis. Maar hoe moest men dit begin juli rijmen met de dalende cijfers, de positieve uitspraken van het RIVM en de internationale beslissingen om landen op code geel te zetten? Dit doet bij het gros van de bevolking vermoeden dat wij uit een boze droom zijn wakker geworden en we het leven weer op kunnen pakken. En het wordt zelfs (onder druk van de economie) gestimuleerd want de vakantievluchten schoten de lucht al weer in!
Ik heb het idee dat wij aan het begin van de vakantieperiode allemaal licht aan het einde van de tunnel zagen en de teugels wat lieten vieren. De een misschien wat meer of te veel dan de ander, dat blijkt wel.
Of dit met de wijsheid van nu anders had gemoeten? Tja, da's een lastige met een toeristeneconomie die op klappen staat en een flinke recessie voor de deur. Zij die de regels maken hebben veel balletjes hoog te houden op dit moment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Theo74 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:39:
[...]

Wat @Stoney3K schrijft is ronduit waar. Kies je voor een vakantie in een land met code geel, weet dan dat hier in alle Corona opzichten een risico aan kleeft. Dit risico is mogelijkerwijs groot als je de grote steden en mensenmassa's opzoekt maar waarschijnlijk relatief klein als je de massa's mijdt en op die kleinschalige camping van Frankrijk verblijft.
In alle gevallen loop je sowieso een risico dat je bij terugkomst in carantaine moet dus dat is een afweging.
Of dit geheel terecht is vind ik zelf ook een punt, want je kunt immers ook twee weken alleen op een berg hebben gezeten maar goed dit soort uitzonderingen maken en ook controleren is simpelweg ondoenlijk.

"Om verspreiding tegen te gaan moet het virus zoveel mogelijk geisoleerd worden." schrijf je. Dat staat als een huis. Maar hoe moest men dit begin juli rijmen met de dalende cijfers, de positieve uitspraken van het RIVM en de internationale beslissingen om landen op code geel te zetten? Dit doet bij het gros van de bevolking vermoeden dat wij uit een boze droom zijn wakker geworden en we het leven weer op kunnen pakken. En het wordt zelfs (onder druk van de economie) gestimuleerd want de vakantievluchten schoten de lucht al weer in!
Ik heb het idee dat wij aan het begin van de vakantieperiode allemaal licht aan het einde van de tunnel zagen en de teugels wat lieten vieren. De een misschien wat meer of te veel dan de ander, dat blijkt wel.
Of dit met de wijsheid van nu anders had gemoeten? Tja, da's een lastige met een toeristeneconomie die op klappen staat en een flinke recessie voor de deur. Zij die de regels maken hebben veel balletjes hoog te houden op dit moment...
En als je ‘zoveel als mogelijk’, vervangt door ‘zoveel als nodig’?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Ik vind de eerste stap al de gedachte hebben om midden in een globale pandemie op vakantie willen gaan al een zorgwekkende gedachte.

Complete wereldeconomieën in lockdown. Maar Patrick, Gemma en hun kids moeten gewoon op vakantie.

Er is volgens hun helemaal geen Corona, en een verplichte quarantaine bij thuiskomt hoeft toch helemaal niet. Want ja.. het is toch maar een advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Stoney3K schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:27:
[...]

Het gaat mij dus ook niet eens over het uitzitten van de thuisquarantaine maar of een werkgever, dan wel werknemer voor dat (financiële) risico op moet draaien.

Ga je naar een geel land wat tijdens jouw verblijf oranje wordt, en kom je tijdig terug (dus viert niet je vakantie uit), dan vind ik het onzin dat je die thuisquarantaine onbetaald moet uitzitten. Je hebt immers al het mogelijke gedaan om een contact met een 'oranje' land te vermijden.

Als je het helemaal suf wil doen, je kan vanuit een oranje land naar een geel land reizen wat geen quarantaine-verplichting heeft, daar stoppen voor benzine, en dan doorreizen naar Nederland, dan heb je geen quarantaine-plicht meer.
Zo ver ik het denk begrepen te hebben zijn er bedrijven die hier regels voor hun personeel gemaakt hebben.
Hoe en wat geboekte vakanties in landen met code geel en hoe eventuele carantainedagen te compenseren.

En wat je schrijft over landen met code oranje verwisselen voor landen met code geel, om zodoende zonder carantaine terug te kunnen, dit gebeurd net zo veel als mensen die lak hebben aan die twee weken carantaine.
Ook hier wordt een beroep gedaan op je verstand en je verantwoordelijkheidsgevoel naar de omgeving.

Maar goed, ergens is het inmiddels allemaal een beetje scheef want Europees gezien zitten wij Nederlanders zelf half in code oranje. Het lijkt daardoor meer voor de hand te liggen dat meer en meer landen om ons heen de Nederlanders zelf gaan weigeren.
Dat zegt ook iets over Nederlandse bedrijven en hun regels t.o.v. werknemers die naar het buitenland op vakantie gaan. Spanje zou een risico zijn maar in eigen land blijven telt niet. Dagje Rotterdam dan maar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:38
MoldyInko schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:50:
Ik vind de eerste stap al de gedachte hebben om midden in een globale pandemie op vakantie willen gaan al een zorgwekkende gedachte.
Waarom vind je zelfs die gedachte al zorgwekkend? In veel landen is de situatie niet slechter dan bij ons. Wat zou het toegevoegde risico zijn om daar vakantie te gaan vieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Joris748 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:42:
[...]

En als je ‘zoveel als mogelijk’, vervangt door ‘zoveel als nodig’?
Persoonlijk ben ik van mening dat we het hier over een tweestrijd hebben tussen het virus en de economie.
We moeten dan misschien zoveel als nodig doen maar dat kost miljarden aan steun wat er eigenlijk niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Theo74 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:01:
[...]

Persoonlijk ben ik van mening dat we het hier over een tweestrijd hebben tussen het virus en de economie.
We moeten dan misschien zoveel als nodig doen maar dat kost miljarden aan steun wat er eigenlijk niet is.
Daarnaast moet je, als je het gaat hebben over “zoveel als noodzakelijk” een duidelijk kwantificeerbaar doel hebben. Het is immers zoveel als nodig om “x” te bereiken.
De huidige shifting goalposts en scope creep maken dat onmogelijk. Om nog maar te zwijgen van de maatregelen die als doel worden gepresenteerd waarna handhaving van de maatregelen vervolgens een doel op zich wordt. Een beetje projectleider zou er aan bezwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
BarôZZa schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:42:
[...]
En voor de duidelijkheid: code oranje betekent in verreweg de meeste gevallen dat Nederlanders er niet welkom zijn, niet dat de situatie daar gevaarlijker is dan hier.
Inderdaad, dit is ook wat het zo onduidelijk maakt. Veel mensen gaan ervan uit "Code oranje dus bij terugkomst quarantaine".

Maar met bijvoorbeeld Ierland staat er duidelijk bij het reisadvies dat dit niet geldt. En nog veel meer. Die zijn oranje omdat ze daar geen Nederlanders willen hebben zonder goede reden (en je daar juist in quarantaine moet). Wel zijn alle landen vanuit waar je in quarantaine moet, wel weer oranje gemaakt. Dat is wat het verwarrend maakt. Ik las zelfs een politicus iets zeggen over "de quarantaine bij terugkomst uit een oranje land" en dat is dus zelfs voor hen verwarrend.

Dat van die kleurcodes was een systeem dat al in gebruik was voor Corona en meer gericht op risico's aldaar, niet bij terugkomst. Het zou fijn zijn als ze daar de quarantaine regels apart met een duidelijk symbool aangeven. Bijvoorbeeld "Oranje met Q". Of "Donker oranje".

Trouwens, voor de meeste beroepen is zo'n quarantaine niet zo erg toch? Er moet toch zoveel mogelijk thuisgewerkt worden, en in de meeste beroepen waar dat niet kan is nogal een kaalslag geweest door Corona.

[ Voor 23% gewijzigd door GekkePrutser op 14-08-2020 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

blissard schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:16:
[...]
De huidige shifting goalposts en scope creep maken dat onmogelijk. Om nog maar te zwijgen van de maatregelen die als doel worden gepresenteerd waarna handhaving van de maatregelen vervolgens een doel op zich wordt. Een beetje projectleider zou er aan bezwijken.
Het is nu ook niks anders dan een potje paniekvoetbal spelen, een duidelijke strategie is er niet in terug te vinden. Het is nu een overheid die gewoon lukraak wat knoppen in aan het drukken is en aan wat parameters loopt te draaien tot er een keer een gewenst resultaat uit komt, en een duidelijke definitie van dat 'gewenste resultaat' is er ook niet.

Met andere woorden, er zijn geen duidelijke setpoints, je weet niet aan welke stuurwaarden je precies draait, en je hebt geen enkele informatie over hoe het onderliggende proces zich gedraagt. Veel succes met regelen.

Wat we dus eigenlijk zouden moeten doen is een pas op de plaats maken en analyseren welke maatregelen precies wat voor effect hebben gehad, en desnoods de uitwerking van bepaalde maatregelen geïsoleerd meten. Dan heb je veel meer zicht op welke kant je een knop precies op moet draaien om naar het gewenste effect toe te gaan en het daar te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Stoney3K schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:27:
[...]

Het is nu ook niks anders dan een potje paniekvoetbal spelen, een duidelijke strategie is er niet in terug te vinden. Het is nu een overheid die gewoon lukraak wat knoppen in aan het drukken is en aan wat parameters loopt te draaien tot er een keer een gewenst resultaat uit komt, en een duidelijke definitie van dat 'gewenste resultaat' is er ook niet.

Met andere woorden, er zijn geen duidelijke setpoints, je weet niet aan welke stuurwaarden je precies draait, en je hebt geen enkele informatie over hoe het onderliggende proces zich gedraagt. Veel succes met regelen.

Wat we dus eigenlijk zouden moeten doen is een pas op de plaats maken en analyseren welke maatregelen precies wat voor effect hebben gehad, en desnoods de uitwerking van bepaalde maatregelen geïsoleerd meten. Dan heb je veel meer zicht op welke kant je een knop precies op moet draaien om naar het gewenste effect toe te gaan en het daar te houden.
Die setpoints waren er wel degelijk en dat was min of meer dat stappenplan van de versoepelingen. Ging het de verkeerde kant op, gingen we weer een paar stappen terug in het stappenplan. Rutte lijkt daar echter geen actieve herinnering aan te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
Stoney3K schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:27:
[...]

Eens, ik vrees dat het definiëren van het gewenste effect onmogelijk zal blijken. Maar duidelijk quantificeren wat de effecten van verschillende maatregelen zijn, zou het minimum moeten zijn.
Soccer98 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:32:
[...]

Die setpoints waren er wel degelijk en dat was min of meer dat stappenplan van de versoepelingen. Ging het de verkeerde kant op, gingen we weer een paar stappen terug in het stappenplan. Rutte lijkt daar echter geen actieve herinnering aan te hebben.
Volgens mij zijn de eerdere setpoints de waarden van het dashboard. Ondanks dat we die nog niet hebben overschreden, zijn we al wel met nieuwe onbewezen, maatregelen in de weer.

[ Voor 18% gewijzigd door blissard op 14-08-2020 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
En de saga van de verplichte quarantaine gaat verder. Nu blijkt dat De Jonge bij zijn besluit minister van Binnenlandse Zaken Ollongren niet gekend heeft. Dit terwijl hij zich wel op haar terrein beweegt met de coronamaatregelen.

Dit is ronduit gênant. Misschien kan het CDA De Jonge nog omruilen?

Ollongren is overigens fel tegen een verplichte quarantaine, net als haar fractie in de Tweede Kamer. Rutte zei al in zijn laatste persconferentie na de ministerraad dat de verplichte quarantaine er echt wel gaat komen. Dat zal in ieder geval voor leuke discussies gaan zorgen binnen het kabinet.

[ Voor 10% gewijzigd door CMD-Snake op 14-08-2020 18:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:14
autje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:47:
De vraag is: maken we het werk aantrekkelijker voor mensen die willen instromen door de financiële vergoeding omhoog te gooien, of door de werkdruk drastisch te verlagen? Beide kosten geld, en allebei uitvoeren is waarschijnlijk te kostbaar (en in ieder geval politiek nu niet haalbaar).

Ik zou graag het antwoord hierop van mensen uit de zorg horen, maar ook van mensen die overwegen of hebben overwogen om in de zorg te gaan werken.
Zelf zit ik ook in de zorg en salaris verhoging hoeft niet van mij, klinkt dom maar 8 van de 10 mensen doen dit uit een soort passie.

Maar true huidige jeugd haakt snel af, doorgroei mogelijkheden zijn minder en eenmaal in je laatste trede houdt het op. Vaak wordt full time ook niet aangeboden maar 32 uur.

Soms denk ik wel eens schaf voor zorgpersoneel het eigen risico af. Het zou een mooie secundaire arbeidsvoorwaarden zijn. Niet iedereen gebruikt z'n eigen risico en dus kan het wel eens meevallen qua kosten. Het gaat maar om de waardering bijvoorbeeld. Dit kan je dan ook toepassen aan degene die daadwerkelijk aan het bed staan of op de groep bij een cliënt. Kantoor medewerkers etc kun je dan die voorwaarden doorstrepen.

Tis maar een gedachte spinsel zelf.

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

blissard schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:36:
[...]

Eens, ik vrees dat het definiëren van het gewenste effect onmogelijk zal blijken. Maar duidelijk quantificeren wat de effecten van verschillende maatregelen zijn, zou het minimum moeten zijn.
Wat dt betreft heeft een groep als ContainmentNu! in ieder geval een duidelijker strategie. Misschien dat dat niet de juiste is maar hun voorgestelde strategie is op zijn minst duidelijk en consequent.
Volgens mij zijn de eerdere setpoints de waarden van het dashboard. Ondanks dat we die nog niet hebben overschreden, zijn we al wel met nieuwe onbewezen, maatregelen in de weer.
Klopt, het enige 'setpoint' wat boven de signaalwaarde zit is de R, en die wordt vanuit een schatting berekend, dus ik vraag me sowieso af hoe zinvol het is om daarop te willen gaan regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
CMD-Snake schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:36:
En de saga van de verplichte quarantaine gaat verder. Nu blijkt dat De Jonge bij zijn besluit minister van Binnenlandse Zaken Ollongren niet gekend heeft. Dit terwijl hij zich wel op haar terrein beweegt met de coronamaatregelen.
Zegt veel over hoe het kabinet maar wat doet in mijn ogen. Ze hebben van mid april tot en met juli de tijd en ademruimte gehad een fatsoenlijk beleid op poten te zetten en ze falen daarin.
Graag.
Ollongren is overigens fel tegen een verplichte quarantaine, net als haar fractie in de Tweede Kamer. Rutte zei al in zijn laatste persconferentie na de ministerraad dat de verplichte quarantaine er echt wel gaat komen. Dat zal in ieder geval voor leuke discussies gaan zorgen binnen het kabinet.
Dat kan Rutte wel roepen, maar zonder D66 wordt het nog een klus om een meerderheid te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Pukson schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:39:
[...]
Soms denk ik wel eens schaf voor zorgpersoneel het eigen risico af. Het zou een mooie secundaire arbeidsvoorwaarden zijn. Niet iedereen gebruikt z'n eigen risico en dus kan het wel eens meevallen qua kosten. Het gaat maar om de waardering bijvoorbeeld. Dit kan je dan ook toepassen aan degene die daadwerkelijk aan het bed staan of op de groep bij een cliënt. Kantoor medewerkers etc kun je dan die voorwaarden doorstrepen.
Persoonlijk vind ik dat het eigen risico er voor iedereen af zou moeten :) Maar inderdaad al helemaal voor zorgmedewerkers. Zij komen door hun werk ook meer in aanraking met ziekte en hebben dus ook een grotere kans daarop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
GekkePrutser schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:44:
[...]

Persoonlijk vind ik dat het eigen risico er voor iedereen af zou moeten :) Maar inderdaad al helemaal voor zorgmedewerkers. Zij komen door hun werk ook meer in aanraking met ziekte en hebben dus ook een grotere kans daarop.
Noem het personeelskorting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Laatst online: 17:43
[...]
Zelf zit ik ook in de zorg en salaris verhoging hoeft niet van mij, klinkt dom maar 8 van de 10 mensen doen dit uit een soort passie.
Volgens mij is, en dat geldt niet alleen voor mensen die in de zorg werken, een lagere werkdruk veel belangrijker dan meer salaris. Uiteindelijk betaal je een salarisverhoging toch zelf doordat prijzen meegroeien met het inkomen.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MoldyInko
blissard schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:58:
[...]

Waarom vind je zelfs die gedachte al zorgwekkend? In veel landen is de situatie niet slechter dan bij ons. Wat zou het toegevoegde risico zijn om daar vakantie te gaan vieren?
Ben je alweer vergeten dat begin dit jaar ons nog verteld was dat er een kleine kans dat het virus naar Nederland zou komen? Of wat dacht je van de ziekenhuizen die dachten er goed op voorbereid te zijn?

Er is ook een reden waarom alles in een stroomversnelling is gegaan. Als je een minister van volksgezondheid live op televise ziet zweten. Dan mag je toch wel vragen gaan stellen. Het gevolg na Iran met de verspreiding naar Europa laat zich wel raden.

Complete wereldeconomieën in lockdown doet men niet zomaar. En vanuit Italië kwamen ook zeer zorgelijke berichten binnen. Italië heeft meermalen gewaarschuwd hoe ernstig deze infectieziekte bleek te zijn.

Maar Patrick, Gemma en hun kids zijn dit al lang vergeten.

Zelfs in de vorige persconferentie (niet die van vandaag) werd er verteld dat reizen naar het buitenland met **code oranje** alleen voor noodzakelijke redenen is.

Daarom begrijp ik gezien de geschiedenis vanaf januari tot heden helemaal niks van de reisadviezen.

Zelfs begin augustus zei het RIVM nog geen negatief reisadvies te hebben voor Rotterdam.

Kortom: Patrick, Gemma en hun kids weten niet wat te geloven en dan gaan ze maar op vakantie. Het is duidelijk dat ik vind dat qua informatievoorziening een dikke puinhoop is en daarom vind ik dat je al de gedachte hebt door op vakantie gaan te midden in een -vergeten- wereldwijde pandemie een zorgwekkende en gevaarlijke gedachte... Maar ja... gezondheidsrisico’s zijn niet belangrijk. Toch?

[ Voor 3% gewijzigd door MoldyInko op 14-08-2020 21:44 . Reden: Eerste alinea weggehaald. En aanpassing onjuiste quote. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MoldyInko schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:58:
[...]

Zelfs begin augustus zei het RIVM nog geen negatief reisadvies te hebben voor Rotterdam.
Kan het RIVM dat überhaupt, een negatief reisadvies afgeven voor binnenlandse reizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Leon Zwiers schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:38:
[...]
Daarom is dat opschalen ook onmogelijk. De apparatuur en kamers hebben we wel, dat is het probleem niet. Maar het personeel om die bedden te bemannen is er simpelweg niet. En zolang er niets veranderd gaat dat alleen maar erger worden.
Er zijn ook veel hospiks in het leger die normaal gezien niet zo veel te doen hebben (daarom gaan ze zo veel op hulpuitzending). Die zouden ze ook zeker in kunnen zetten. Die zitten qua kennis zelfs tussen arts en verpleger in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GekkePrutser schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:01:
[...]

Er zijn ook veel hospiks in het leger die normaal gezien niet zo veel te doen hebben (daarom gaan ze zo veel op hulpuitzending). Die zouden ze ook zeker in kunnen zetten. Die zitten qua kennis zelfs tussen arts en verpleger in.
Op zich werken die vaak al in een ziekenhuis. Vooral UMC, gezien samenwerking met defensie hospitaal. En daar is ook de afgelopen maanden maximaal in opgeschaald.

Het is niet alsof die jarenlang dokter bibber zitten te spelen tot ze een keer op uitzending mogen 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 14-08-2020 19:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:02
[...]

Maar true huidige jeugd haakt snel af, doorgroei mogelijkheden zijn minder en eenmaal in je laatste trede houdt het op. Vaak wordt full time ook niet aangeboden maar 32 uur.

Tis maar een gedachte spinsel zelf.
Passie, of vastgeroest? :9

Passie is er aanvankelijk namelijk bij veel jonge collega's. Of beter gezegd. Een goede moed. Dit wordt er allemaal snel uitgeslagen met eindeloos veel papierwerk. Relatief lage lonen. Baanonzekerheid, weinig echt vaste contracten, 0-uren constructies, etc.

Als ik kijk naar de diverse leeftijden om mij heen, dan bemerk je dat de acceptatie voor zoals het is bij oplopende leeftijd meer lijkt te zijn. Maar daarnaast zie je ook duidelijke discrepanties tussen de arbeidsvoorwaarden.

De ouderen hebben vaak een dienstverband naar wens, in plaats van naar wat mogelijk was. De ouderen hebben in betere tijden alle doorgroei mogelijkheden al gehad om te kunnen doen en laten wat zij willen, of hier zelfs vrijstellingen voor gekregen.

Terwijl de nieuwe generatie zorgverleners zit met idiote constructies. Bijvoorbeeld contracten voor 22 uur terwijl ze full time willen werken. Geen doorgroei mogelijkheden. Er is heel weinig voor nodig om dit soort mensen, zeker de kwalitatief goede, bijvoorbeeld de industrie in weg te kapen.

Er is ook weinig meer voor nodig om middelbare scholieren tijdens snuffelstages heel snel op betere gedachten te brengen.

Uurloon is dan ook maar een fractie van het probleem. In bredere zin is het gewoon waardering, of eigenlijk een totaal gebrek daar aan. Het is leuk en al dat mensen enkele maanden geleden stonden te klappen. Maar toen werd op de werkvloer al gezegd dat het niemand van ons zou verbazen dat deze waardering niet in daden omgezet zou worden en met enkele maanden weer gewoon in grote getalen lekker bij elkaar zou komen. En kijk waar we staan.

Dat dan ook nog eens de politiek de rug keert naar de zorg door in plaats van een stemming doorgang te laten vinden, wegloopt, toont nogmaals dat al die zogenaamde waardering voor de zorg gebakken lucht is.

Ondertussen loopt de druk steeds verder op, worden de personeelstekorten steeds groter en krijg je een grote bek van een patiënt of diens familie indien je aangeeft dat er gewoonweg geen plaats is op dit moment voor een bepaalde vorm van diagnostiek, opname of wat dan ook en eventueel nog een klachtenprocedure erachteraan.

Des te hoger de verantwoordelijkheid, des te meer dan ook het gewoon een afvalrace is. Onder de eigen directe collega's binnen de regio hebben we een uitvalpercentage van meer dan 20% die de opleiding tot medisch specialist binnen mijn vakgebied staakt. Ook binnen overige specialisaties liggen de cijfers hoog.

Een belangrijk deel van de druk die wij op dit moment ervaren vloeit voort uit het absolute gebrek aan verpleegkundig personeel.

Persoonlijk heb ik mijn twijfels of dit de komende jaren allemaal echt gaat veranderen. Mocht er een echte tweede coronagolf komen en men binnen de zorg echt voet bij stuk houden, dan misschien. Maar het lastige is en blijft dat het heel tegennatuurlijk voelt om mensen bij de poort te weigeren met de boodschap vol is vol. In plaats daarvan zal men vast wel weer slecht gecompenseerde tot volledig onbetaalde overuren gaan draaien tot het punt dat ze zelf uitvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik ben eerder bang dat de zorg bij een tweede coronagolf gaat bezwijken, niet omdat ze het in netto capaciteit aan bedden niet meer aan kunnen, maar omdat de mensen het zat zijn en niet meer verder willen, en voor hun eigen gezondheid ervoor kiezen om op de rem te trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
@psychodude ook artsen die zonder studevertraging pas op hun 40e een vaste aanstelling hebben. Meer dan genoeg werk op vele niveaus, maar geen vaste aanstellingen. De ‘echte banen’ campagne werkte averechts, veel mensen zouden liever meerdere losse contracten hebben dan van ziekenhuis moeten wisselen... maar ja, dat is zo afgesproken met de vakbonden. Enzovoorts.

Nu heeft bv een medisch specialist een prima salaris, maar extra uren worden niet betaald. Dagen van dik 10 uur zijn de norm, en dan thuis nog wat administratie doen. Als ik het omsla naar uren denk ik dat je niet boven 2x modaal uitkomt....

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
Laten we als bedrijf de moeite doen om expres de quarantaine te vermijden!
De veerboot van Hoek van Holland naar het Britse Harwich vertrekt vanavond extra vroeg om vóór 04.00 uur Britse tijd af te meren. Op dat tijdstip wordt de maatregel van kracht dat reizigers die uit Nederland en een aantal andere landen komen veertien dagen in quarantaine moeten.

Normaal gesproken vertrekt de Stena Hollandica om 22.00 uur uit Hoek van Holland en komt dan om 06.30 uur aan: te laat dus om aan de verplichte quarantaine te ontkomen. Behalve dat de ferry vanavond eerder vertrekt gaat hij ook sneller varen dan normaal. De aankomsttijd van 03.45 uur is haalbaar, denken ze bij de veerdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
Stoney3K schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:00:
[...]

Kan het RIVM dat überhaupt, een negatief reisadvies afgeven voor binnenlandse reizen?
Het is een adviserend orgaan. Dus het lijkt mij niet gebruikelijk.
Maar er kan volgens mij wel vanuit de overheid bevoegdheden aan dit orgaan worden gegeven.
Stoney3K schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:21:
Ik ben eerder bang dat de zorg bij een tweede coronagolf gaat bezwijken, niet omdat ze het in netto capaciteit aan bedden niet meer aan kunnen, maar omdat de mensen het zat zijn en niet meer verder willen, en voor hun eigen gezondheid ervoor kiezen om op de rem te trappen.
Ik ben er bang voor. Mocht er toch sprake zijn van een tweede golf. Dan vraag ik mij af wat voor directe maatregelen komen zonder dat onze economie weer een krimp krijgt van 8%. Van een intelligente lockdown zal geen sprake meer zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]
..
Zelfs in het laatste persconferentie werd er verteld dat reizen naar het buitenland alleen voor noodzakelijke redenen is.

Daarom begrijp ik gezien de geschiedenis vanaf januari tot heden helemaal niks van de reisadviezen.

Kortom: Patrick, Gemma en hun kids weten niet wat te geloven en dan gaan ze maar op vakantie. Het is duidelijk dat ik vind dat qua informatievoorziening een dikke puinhoop is en daarom vind ik dat je al de gedachte hebt door op vakantie gaan te midden in een -vergeten- wereldwijde pandemie een zorgwekkende en gevaarlijke gedachte... Maar ja... gezondheidsrisico’s zijn niet belangrijk. Toch?
Heeft Rutte of de Jong werkelijk tijdens de laatste persconferentie gezegd dat je alleen maar voor noodzakelijke reizen naar het buitenland mocht?

Ik zou dat een raar advies vinden. Zoals al eerder onderbouwd lijkt het aandeel van mensen die in gele gebieden op vakantie zijn geweest tot nu enorm mee te vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:16
Dit is geen 2e golf, maar nog steeds de eerste. Het virus was nog niet uitgeraasd, maar we hebben wel de lockdown maatregelen versoepeld. Ik snap de noodzaak voor de economie, maar een duidelijk gericht beleid b.v. een risico gebaseerde strategie zie ik niet. Het voelt bij mij aan als een beetje in het wilde weg rondschoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

mesa57 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:49:
Dit is geen 2e golf, maar nog steeds de eerste. Het virus was nog niet uitgeraasd, maar we hebben wel de lockdown maatregelen versoepeld. Ik snap de noodzaak voor de economie, maar een duidelijk gericht beleid b.v. een risico gebaseerde strategie zie ik niet. Het voelt bij mij aan als een beetje in het wilde weg rondschoppen.
Het virus helemaal laten verdwijnen is ook een utopie. Nieuw-Zeeland is dat ook niet gelukt. Met de versoepelingen hebben ze zich gewoon vergist in de mentaliteit van de Nederlanders. Met name de jeugd lijkt er gewoon een potje van te maken. Hoe je dit had kunnen voorkomen geen idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

ZieMaar! schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:49:
[...]

Heeft Rutte of de Jong werkelijk tijdens de laatste persconferentie gezegd dat je alleen maar voor noodzakelijke reizen naar het buitenland mocht?

Ik zou dat een raar advies vinden. Zoals al eerder onderbouwd lijkt het aandeel van mensen die in gele gebieden op vakantie zijn geweest tot nu enorm mee te vallen.
aangezien er veel politici gewoon op vakantie zijn gegaan naar de middellandse zee (Frankrijk, Spanje etc) kan ik me niet voorstellen dat Rutte dat heeft gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:00:
[...]

Het virus helemaal laten verdwijnen is ook een utopie. Nieuw-Zeeland is dat ook niet gelukt. Met de versoepelingen hebben ze zich gewoon vergist in de mentaliteit van de Nederlanders. Met name de jeugd lijkt er gewoon een potje van te maken. Hoe je dit had kunnen voorkomen geen idee?
Tot er een vaccin is moeten we gewoon minder contacten hebben. verspreiding zal er altijd zijn, maar zo min mogelijk. Helaas willen we dat met zijn allen niet inzien. Als we ons gewoon zo gedragen hadden als in juni, toen we in mijn ogen best redelijk wat bewegingsvrijheid hadden... dan had dat zo door kunnen sudderen. Maarja we wilde weer meer en meer. Van groepsvakantie tot grote feestjes. De festivals werden al weer opgetuigd. Ja dan gaat de verspreiding weer hard.

Ik heb er persoonlijk weinig hoop op dat dit weer snel gaat luwen... Had graag de scholen over een paar weken weer open gezien, maar ik kan me goed voorstellen dat leraren er nu de brui aan gaan geven. In Belgie zijn ze in ieder geval wel duidelijker... geen samenkomsten tot er een vaccin is. Ik zou zo'n duidelijk boodschap ook wel van Rutte willen horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:36:

Je zou zo langzamerhand toch het idee krijgen dat De Jonge enorm gepiepeld wordt door zijn ambtenaren. Die moeten hem toch voor dit soort blunders behoeden? Het kan ook zijn dat Rutte het allemaal wel best vindt, voor hem is De Jonge een lastige concurrent. Vlak de invloed van de partijpolitiek op alle crisisbesluiten niet uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:02

Alfisti

So macht Reisen Spaß

Basekid schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:25:
Laten we als bedrijf de moeite doen om expres de quarantaine te vermijden!

[...]
Dat was te verwachten als je een quarantaine aankondigt maar deze wel pas 36 uur later in laat gaan, geen handige actie van de Britse overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:26:
[...]

Tot er een vaccin is moeten we gewoon minder contacten hebben. verspreiding zal er altijd zijn, maar zo min mogelijk. Helaas willen we dat met zijn allen niet inzien. Als we ons gewoon zo gedragen hadden als in juni, toen we in mijn ogen best redelijk wat bewegingsvrijheid hadden... dan had dat zo door kunnen sudderen. Maarja we wilde weer meer en meer. Van groepsvakantie tot grote feestjes. De festivals werden al weer opgetuigd. Ja dan gaat de verspreiding weer hard.

Ik heb er persoonlijk weinig hoop op dat dit weer snel gaat luwen... Had graag de scholen over een paar weken weer open gezien, maar ik kan me goed voorstellen dat leraren er nu de brui aan gaan geven. In Belgie zijn ze in ieder geval wel duidelijker... geen samenkomsten tot er een vaccin is. Ik zou zo'n duidelijk boodschap ook wel van Rutte willen horen.
Jongeren zijn op deze manier hard bezig hun eigen groepsimmuniteit te regelen. Helaas zal dit ten koste gaan van een deel van hun zelf en een iets groter deel van de oudere leeftijdscategorieën. Persoonlijk denk ik dat ik verantwoord om ga met de geboden ruimte. In mijn eentje naar de supermarkt en weinig sociale contacten. Wel wat meer contact met de overburen. Onze kinderen spelen altijd met elkaar dus dat contact hebben we toch met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
[...]
Zelfs in het laatste persconferentie werd er verteld dat reizen naar het buitenland alleen voor noodzakelijke redenen is.
Graag een bron, moet niet moeilijk te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
[...]

Ben je alweer vergeten dat begin dit jaar ons nog verteld was dat er een kleine kans dat het virus naar Nederland zou komen? Of wat dacht je van de ziekenhuizen die dachten er goed op voorbereid te zijn?

Zelfs in het laatste persconferentie werd er verteld dat reizen naar het buitenland alleen voor noodzakelijke redenen is.....

... gezondheidsrisico’s zijn niet belangrijk. Toch?
Sorry moldyinko, maar ik kan er geen touw aan vastknopen. Ik ben niets vergeten en ik denk heel veel mensen niet. Ik kan echter prima gebeurtenissen, maatregelen beoordelen en op basis daarvan mijn eigen risicoinschatting maken. Ik zie daarom echt geen rationele reden waarom je aangeeft zelfs niet te snappen dat ik aan vakantie denk. Ik denk daarom dat jij er nogal wat emotie bij hebt. Dat is natuurlijk prima, maar leg dat anderen niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
blissard schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:00:
[...]

Sorry moldyinko, maar ik kan er geen touw aan vastknopen. Ik ben niets vergeten en ik denk heel veel mensen niet. Ik kan echter prima gebeurtenissen, maatregelen beoordelen en op basis daarvan mijn eigen risicoinschatting maken. Ik zie daarom echt geen rationele reden waarom je aangeeft zelfs niet te snappen dat ik aan vakantie denk. Ik denk daarom dat jij er nogal wat emotie bij hebt. Dat is natuurlijk prima, maar leg dat anderen niet op.
Dan waarom die vraag stellen snap ik niet. Dan ga ik ook niet meer op jouw reacties in. :)
Ik reageer niet met emotie maar ik verduidelijk mijn standpunten en zeg er bij wat ik er van denk. Het is ook een discussie naar aanleiding van jouw vraag.

Dat je eigen risicoinschatting kan maken is mooi maar ook een van de redenen dat veel mensen dit niet hebben. Het is je goed recht om zelf te bepalen als je op vakantie wil, maar ga daarna achteraf niet klagen als er een quarantaine plicht is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
ijdod schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:23:
@psychodude ook artsen die zonder studevertraging pas op hun 40e een vaste aanstelling hebben. Meer dan genoeg werk op vele niveaus, maar geen vaste aanstellingen. De ‘echte banen’ campagne werkte averechts, veel mensen zouden liever meerdere losse contracten hebben dan van ziekenhuis moeten wisselen... maar ja, dat is zo afgesproken met de vakbonden. Enzovoorts.

Nu heeft bv een medisch specialist een prima salaris, maar extra uren worden niet betaald. Dagen van dik 10 uur zijn de norm, en dan thuis nog wat administratie doen. Als ik het omsla naar uren denk ik dat je niet boven 2x modaal uitkomt....
Haha, nee. Als ik per uur bereken wat ik overhoud voor het daadwerkelijk gewerkte is het inderdaad geen 2x modaal. Nota bene als medisch specialist in opleiding binnen een UMC kom ik überhaupt al niet tot 2x modaal. Ben ik inmiddels al 4x verhuisd voor werk. En zit er vermoedelijk nog op zijn minst een tweetal verhuizingen in het verschiet waarbij het sowieso nog maar de vraag is wanneer en waar binnen Nederland je uiteindelijk aan de slag kan.

Het salaris als medisch specialist is nota bene ook vrij overrated. Ja, er lopen excessen rond. En de maatschaplonen vertekenen nogal wat beelden. Maar zeker voor de mensen zoals mij die graag academisch werken en gewoon in loondienst zijn conform CAO is het salaris niet slecht, maar is het inderdaad echt niet een beroep om te kiezen voor het grote geld.

En geld is zeker niet de enige drijfveer. En persoonlijk denk ik dat de verpleegkundigen en allerlei ander ondersteund personeel voor ons op in de rij staat voor wat betreft salaris aanpassingen. Wel vind ik dat ook bij ons de gewerkte uren bijvoorbeeld gewoon normaal uit betaald moeten worden, we zijn één van de weinige sectoren waar structureel onbetaald overwerk van circa 22 uur in de week gewoonweg wordt beschouwd als normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
prijk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:48:
[...]

Graag een bron, moet niet moeilijk te vinden zijn.
Maar er wordt toch echt rond 15:50 minuten gezegd dat je niet moet afreizen naar oranje gebieden tenzij noodzakelijk is.

Ik moet wel toegeven dat ik mijn bericht moet aanpassen want ik dacht dat het van het laatste integrale persconferentie was met vragen van de journalisten. Excuus.

[ Voor 23% gewijzigd door MoldyInko op 14-08-2020 21:37 . Reden: Quote aangepast. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
MoldyInko schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:24:
[...]

Dan waarom die vraag stellen snap ik niet. Dan ga ik ook niet meer op jouw reacties in. :)
Ik reageer niet met emotie maar ik verduidelijk mijn standpunten en zeg er bij wat ik er van denkt. Het is ook een discussie naar aanleiding van jouw vraag.

Dat je eigen risicoinschatting kan maken is mooi maar ook een van de redenen dat veel mensen dit niet hebben. Het is je goed recht om zelf te bepalen als je op vakantie wil, maar ga daarna achteraf niet klagen als er een quarantaine plicht is ingesteld.
Vervelend als ik zo overkwam. Ik dacht dat je vond dat anderen überhaupt niet op vakantie mochten (in het algemeen). Als ik dat teruglees, zie ik dat inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
@blissard Ik heb mijn berichten naar aanleiding van de verwarring er op aangepast.

Let’s carry on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
MoldyInko schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:33:
[...]

Maar er wordt toch echt rond 15:50 minuten gezegd dat je niet moet afreizen naar oranje gebieden tenzij noodzakelijk is.

Ik moet wel toegeven dat ik mijn bericht moet aanpassen want ik dacht dat het van het laatste integrale persconferentie was met vragen van de journalisten. Excuus.
Ja klopt, oranje gebieden maar dat betwist niemand. Afijn, het is geloof ik zo verwarrend geworden dat we het beter maar kunnen laten zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:08
autje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:55:
[...]

Laatste twee weken zaten ze zo rond de 5 à 6 gemiddeld, nu ineens 15. Waarschijnlijk een cluster wat nog niet is toegevoegd. Als het naweeën van de kermis zouden zijn geweest had ik een langzamere stijging verwacht.
Geen kermis.... de good old hema ;)

https://www.bd.nl/tilburg...huisquarantaine~a36091b2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nu een vaccin er in 2020 niet lijkt te gaan komen, wacht Nederland een ‘heel taai najaar’, vrezen experts.

Waar eerst gehoopt werd dat Nederland eind dit jaar over het coronavaccin van AstraZeneca zou beschikken, lijkt dat geen haalbare kaart meer. Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid repte vorige week tijdens de persconferentie van het kabinet opeens over een vaccin ‘in de eerste maanden van 2021’.

Het in Oxford ontwikkelde middel kan dit jaar geproduceerd worden, stelt een woordvoerder van AstraZeneca. Het vaccin is al ‘af’ en wordt getest op grote groepen mensen. ,,We hopen nog steeds dat die tests in september of oktober klaar zijn. Maar we kunnen het niet beloven.”

Leonoor Wijnans, vaccinexpert van het Centraal College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, verwacht niet dat het zo snel zal gaan. En ook volgens andere deskundigen heeft het geen zin om op een vaccin in 2020 te hopen. ,,Het was vanaf het begin wel héél optimistisch om dat te verwachten, en dat blijkt dus ook”, zegt arts-microbioloog Marc Bonten van het UMC Utrecht. Immunoloog Ger Rijkers van University College Roosevelt in Middelburg noemt het ook ‘niet reëel'.

Rijkers verwacht dat we zonder vaccin een ‘heel taai najaar’ tegemoet gaan. ,,Nu is het fantastisch weer en drinken we bier op het terras. Straks doen we dat binnen. Als we ons daarbij niet aan de regels houden, kan het echt uit de hand lopen.”

Ook Bonten is bezorgd. ,,We moeten alles wat we nu hebben zo goed mogelijk uitvoeren”, wijst hij op bijvoorbeeld de afstandsregel en het testen en bron- en contactonderzoek door de GGD's. ,,Anders kunnen we zomaar weer met strengere regels te maken krijgen.”
Bron: In 2021 pas een vaccin: ‘Het najaar kan heel taai worden’

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
Het heeft slechts 7 maanden geduurd tot het niveau waar we nu zijn. De laatste 4 maanden na de versoepelingen stijgt het aantal besmettingen. Mensen zijn al corona moe.

Ik vraag mij af waar het heen zal gaan. Ik hoop natuurlijk op het beste maar ik zie wel strengere maatregelen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voor wie is dit nieuws? Ik heb geen moment anders verwacht eigenlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soccer98
Ik vind begin 2021 nog wel meevallen eigenlijk. Die veelbekeken toespraak van Rutte is nog langer geleden dan dat die prognose voor ons ligt. Tijd gaat best snel voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:31

Rudios

Lost in space?

Tuurlijk zeggen ze dat! Wat nu als ze zeggen: in oktober/november begint waarschijnlijk het vaccinatie programma, dan gaat werkelijk niemand meer aan de regels houden, of ontzettend laks worden. Ze schuiven zoveel mogelijk op de lange baan, zodat we er bewust van blijven, ondertussen gaat het dit jaar wel op de markt komen. Niks bewezen, geen bronnen, maar dat denk ik gewoon. Puur omdat alles in een stroomversnelling is gekomen en het een wereld belang is van grote orde.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Rudios schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 09:54:
Tuurlijk zeggen ze dat! Wat nu als ze zeggen: in oktober/november begint waarschijnlijk het vaccinatie programma, dan gaat werkelijk niemand meer aan de regels houden, of ontzettend laks worden.
Of ze gaan proberen het op een keihard zero-tolerance beleid te gooien als het om handhaving gaat, met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rudios schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 09:54:
Tuurlijk zeggen ze dat! Wat nu als ze zeggen: in oktober/november begint waarschijnlijk het vaccinatie programma, dan gaat werkelijk niemand meer aan de regels houden, of ontzettend laks worden. Ze schuiven zoveel mogelijk op de lange baan, zodat we er bewust van blijven, ondertussen gaat het dit jaar wel op de markt komen. Niks bewezen, geen bronnen, maar dat denk ik gewoon. Puur omdat alles in een stroomversnelling is gekomen en het een wereld belang is van grote orde.
Volgens mij werkt die logica precies andersom. 'hou nog even twee maandjes vol' is een andere boodschap dan ' we zien wel wanneer het ophoudt'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Eén op de tien Nederlanders gelooft in complottheorieën over het coronavirus. Dat blijkt uit een onderzoek van Kieskompas onder 8000 mensen, meldt Trouw. Vooral de aanhang van rechtse partijen denkt dat er vieze spelletjes worden gespeeld.

Een voorbeeld van een sterk staaltje complotdenken is de gedachte dat met het toekomstige vaccin een chip wordt geïnjecteerd om mensen permanent te blijven volgen. 22 procent van de mensen die in 2017 PVV stemde, vindt deze hypothese geloofwaardig of heel geloofwaardig. De SGP-stemmers scoren nog hoger; 29 procent vindt de stelling (heel) geloofwaardig.
(AD Liveblog).

Het Trouw-artikel: Eén op de tien Nederlanders gelooft dat er rond corona vieze spelletjes worden gespeeld

Ik vraag me toch altijd af waar die aluminiumhoedjes toch met die complottheoriën vandaan komen? Is het zwakbegaafdheid? Domheid? Komt het door het gebruik van drank en drugs? Combinatie van meerdere factoren? Ik kan er met mijn volle verstand niet bij waarom je achter dit soort waanzinnige complottheoriën zou gaan aanlopen.... :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 11:23:
[...]

(AD Liveblog).

Het Trouw-artikel: Eén op de tien Nederlanders gelooft dat er rond corona vieze spelletjes worden gespeeld

Ik vraag me toch altijd af waar die aluminiumhoedjes toch met die complottheoriën vandaan komen? Is het zwakbegaafdheid? Domheid? Komt het door het gebruik van drank en drugs? Combinatie van meerdere factoren? Ik kan er met mijn volle verstand niet bij waarom je achter dit soort waanzinnige complottheoriën zou gaan aanlopen.... :X
Geld en aandacht, meestal is de "koploper" voorzien van een stel hersens en een "steun mij in deze hetze!!, maak x EURO over naar ...."
En dan natuurlijk de media-aandacht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:25
MikeyMan schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:09:
[...]
Volgens mij werkt die logica precies andersom. 'hou nog even twee maandjes vol' is een andere boodschap dan ' we zien wel wanneer het ophoudt'.
Dat werkt alleen als er over 2 maand dan ook 'verlossing' is. Anders werkt het alleen maar averechts. Daarna gelooft niemand het meer.

Het is beter dat het vaccin er 'onverwacht' eerder is dan eerder gecommuniceerd, dan dat de invoering telkens moet worden opgeschoven.

Een langere maar zekerder termijn is ook praktischer bij het weer opstarten/hervatten van bepaalde zaken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

alexbl69 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:03:
[...]

Dat werkt alleen als er over 2 maand dan ook 'verlossing' is. Anders werkt het alleen maar averechts. Daarna gelooft niemand het meer.
Aan de andere kant is een boodschap die zegt: "Dit is het nieuwe normaal, vanaf nu leven we zo en het wordt voorlopig niet meer anders" ook een uitnodiging voor mensen om recalcitrant te gaan doen als hun geduld op is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
En vanaf heden is geluidapparatuur verboden bezit geworden in Zeeland.

Uit de aangepaste noodverordening:
Het is verboden geluidsapparatuur bij zich te dragen, aan te (laten) voeren of op welke wijze dan ook aanwezig te hebben op de openbare weg, -grond of privaat terrein, daaronder begrepen private gebouwen, schuren, loodsen e.d. anders dan voor kleinschalig huishoudelijk gebruik, met het kennelijke doel dan wel bij ernstige vrees daarvoor, een samenkomst te organiseren of toe te laten of te laten ontstaan, die leidt tot een verboden samenkomst.
Komt die boa ook nog voor je bluetooth speakertje. :+
Stoney3K schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:04:
Aan de andere kant is een boodschap die zegt: "Dit is het nieuwe normaal, vanaf nu leven we zo en het wordt voorlopig niet meer anders" ook een uitnodiging voor mensen om recalcitrant te gaan doen als hun geduld op is.
Die boodschap van "het nieuwe normaal" is de grootste fout zo'n beetje geweest. Het riep bij mij gelijk een behoorlijke weerstand op. Wat dat betreft ben ik ook allergisch geworden voor termen als anderhalvemetersamenleving of al het andere met anderhalvemeter als prefix. En ik vermoed met mij velen.
MoldyInko schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 08:01:
Ik vraag mij af waar het heen zal gaan. Ik hoop natuurlijk op het beste maar ik zie wel strengere maatregelen komen.
Ik denk het niet. De verplichte quarantaine ontbreekt alle steun voor in de Tweede Kamer en de coalitie. Een paar maanden geleden was die weerstand tegen maatregelen vanuit de kamer nog ondenkbaar, maar je ziet nu toch dat het geen taboe is om aan de stoelpoten van De Jonge te zagen.

Stengere maatregelen hebben ook weinig zin als de basis niet op orde is. De hele soap rond de GGD's en hun capaciteit toont dat wel aan.

Strengere maatregelen vereisen ook handhaving. De handhavers hebben eigenlijk al opgegeven. Zag de beelden uit Amsterdam, de mondkapjesdragers waren aardig in de minderheid. Zelfs de paar agenten die er rondliepen deden geeneens de moeite om een mondkapje op te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:22
[...]

(AD Liveblog).

Ik zeg niet dat ik er wel of niet in geloof(en zaken als 5G zijn belachelijk), maar er zijn wel degelijk serieuze aanwijzingen dat er in meer of mindere mate vieze spelletjes zijn gespeeld. Dat hoeven geen samenzweringen te zijn van overheden over de hele wereld, maar je kan ook kijken naar de Chinese overheid en de invloed op het WHO. Taiwan als vrij Chineestalig land als eerste op de signalen van nieuwsberichten in de Chinese media die daarna verdwenen. Die waarschuwden de WHO, maar werden genegeerd.

Daar houden ze de Chinese media continu in de gaten vanwege de politieke situatie. De berichten die de afgelopen maanden er vandaan kwamen zijn vrij verontrustend.

Taipei Times 2020/02/06 - China’s free speech fears impairing virus fight
Taipei Times 2020/02/23 - Virus Outbreak: COVID-19 likely synthetic: Researchers say
Taiwan News 2020/07/31 - Chinese virologist claims coronavirus came from PLA lab

De media verdienen daar ook aardig wat krediet. Mijn Taiwanese partner had het een half jaar geleden al over hoe het virus zich kon verspreiden (lucht, druppels, oppervlakten, asymptomatisch), terwijl hier nog overal op de voorpagina stond dat het alleen verspreid kon worden door mensen met klachten en dat andere maatregelen nutteloos waren. Bij veel zaken had en heb ik veel twijfels(ook die links hierboven), maar tot nu toe zitten ze eigenlijk vrijwel altijd goed. Er is daar heel veel kennis over hoe om te gaan met een virus én hoe om te gaan met China.

Of iets van een vleermuis op een markt komt of uit een laboratorium kan ik niet beoordelen, beide scenario's zijn enorm raar.

Neemt niet weg dat het gros van de aluminiumhoedjes volslagen debielen zijn die zaken baseren op niks, dus daar zou ik me nooit bij willen scharen. Maar uitsluiten dat er vieze spelletjes gespeeld worden zou ik niet durven doen. Tenzij we nu allemaal blind China moeten geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:41:
[...]

Ik zeg niet dat ik er wel of niet in geloof(en zaken als 5G zijn belachelijk), maar er zijn wel degelijk serieuze aanwijzingen dat er in meer of mindere mate vieze spelletjes zijn gespeeld.
Dit. Ik maak me weinig zorgen over complotten.

Waar ik me veel meer zorgen over maak zijn opportunistische politici en beleidsmakers die een 'never waste a good crisis' houding hebben om hun eigen behoefte aan macht door te willen zetten. En omdat iedereen daar weer zijn eigen persoonlijke belangen bij heeft, wordt het binnen de kortste keren een chaos.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 15-08-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Stoney3K schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:45:
[...]

Dit. Ik maak me weinig zorgen over complotten.

Waar ik me veel meer zorgen over maak zijn opportunistische politici en beleidsmakers die een 'never waste a good crisis' houding hebben om hun eigen behoefte aan macht door te willen zetten. En omdat iedereen daar weer zijn eigen persoonlijke belangen bij heeft, wordt het binnen de kortste keren een chaos.
Ook dat is een complot theorie :)
Overigens zijn complot theorieen niks nieuws. In de geschiedenis duiken ze telkens in grote mate op tijdens onzekere tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mesa57 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Ook dat is een complot theorie :)
Nee, een 'complot' impliceert dat het georganiseerd is en met voorbedachte rade gebeurt. Complotdenkers zoeken vaak juist een vooropgezet plan en een samenhang in situaties die helemaal niet met elkaar samenhangen.

Mensen die misbruik maken van een situatie voor hun eigen gewin is geen complot. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 15-08-2020 12:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:50
[...]

(

Daar kun je hele psychologische verhandelingen over houden. Een heel compacte vond ik in een artikel in het Parool: https://www.parool.nl/nie...-voor-het-virus~b49c0b60/

Dat mensen felle kritiek uiten op het Nederlandse beleid in deze crisis, is volgens Fischer ook een manier om met angst en onzekerheid om te gaan. “Boosheid is een prettigere emotie dan angst: het geeft meer controle. Als je boos bent kun je een ander tenminste de schuld geven van de situatie, dat voelt minder machteloos dan angstig moeten afwachten wat er op je afkomt, zonder iets te kunnen doen”.

Om een ander de schuld te geven wil je wel voor jezelf logisch klinkende redenen verzinnen (of aansluiten bij redenen die anderen geven) waarom die ander (in dit geval de overheid) de schuldige is.

Ik ken helaas heel wat mensen die zeker niet dom zijn of op grote schaal drugs gebruiken die in deze coronatijd als een blok zijn gevallen voor de diverse samenzweringstheorieen. Heel triest wat wij mensen doen om ons maar niet bang en machteloos te hoeven voelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Philpend op 15-08-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Philpend schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:59:
[...]

Daar kun je hele psychologische verhandelingen over houden. Een heel compacte vond ik in een artikel in het Parool: https://www.parool.nl/nie...-voor-het-virus~b49c0b60/

Dat mensen felle kritiek uiten op het Nederlandse beleid in deze crisis, is volgens Fischer ook een manier om met angst en onzekerheid om te gaan. “Boosheid is een prettigere emotie dan angst: het geeft meer controle. Als je boos bent kun je een ander tenminste de schuld geven van de situatie, dat voelt minder machteloos dan angstig moeten afwachten wat er op je afkomt, zonder iets te kunnen doen”.

Om een ander de schuld te geven wil je wel voor jezelf logisch klinkende redenen verzinnen (of aansluiten bij redenen die anderen geven) waarom die ander (in dit geval de overheid) de schuldige is.

Ik ken helaas heel wat mensen die zeker niet dom zijn of op grote schaal drugs gebruiken die in deze coronatijd als een blok zijn gevallen voor de diverse samenzweringstheorieen. Heel triest wat wij mensen doen om ons maar niet bang en machteloos te hoeven voelen.
Wel een beetje dom gelul in dat artikel als je het mij vraagt. Ik kan niet voor iedereen spreken, maar voor mij is het absoluut geen kwestie van angst. De enige 'angst' die ik zou hebben is als ik nog een lange tijd niet kan reizen, normaal gesproken pak ik twee/drie intercontinentale vakanties per jaar. Voor de rest is het gewoon een enorm interessante situatie. Ik ben programmeur, dus ik houd me normaal gesproken veel bezig met complexe problemen, analyses, data, optimalisaties en oplossingen. Dit heeft alles x 1000.

Op sociale media heeft zich inmiddels een leger gevormd aan zelf­benoemde ­virusexperts, die het beleid van het kabinet en van het RIVM scherp in de gaten houden en bekritiseren. Waar bij elk groot voetbaltoernooi Nederland 17 miljoen bonds­coaches heeft, lijkt het nu wel alsof er 17 miljoen virologen zijn, die elk hun eigen conclusies trekken uit de brij aan gegevens. Deuze: “Mensen gaan zelf puzzelen met alle cijfers die ze voorhanden hebben. Het ordenen van informatie is een natuurlijke behoefte, alleen geeft het internet toegang tot oneindig veel bronnen.”

Slappe hap natuurlijk. Je hoeft helemaal geen bondscoach te zijn om te zien dat Danny Blind het waardeloos deed vergeleken met Van Gaal, Van Marwijk of Koeman. En dat is hier natuurlijk ook het geval. Je kan niet iedereen voor de gek houden door te schermen met een titeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
BarôZZa schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:41:
[...]
Of iets van een vleermuis op een markt komt of uit een laboratorium kan ik niet beoordelen, beide scenario's zijn enorm raar.
Wat is daar raar aan? Vleermuizen dragen vaak veel virussen, waaronder ook coronavirussen, zonder dat ze daar zelf ziek van worden. Wanneer mensen van deze virussen wel ziek kunnen worden en het virus vleermuizen overgedragen wordt op mensen kan dit dus epidemie veroorzaken.

Het laboratoriumscenario is wellicht iets minder aannemelijk, maar niet uit te sluiten. Dat er in het laboratorium in China een Sars-Cov virus aanwezig is/was, is heel aannemelijk. Dat deze op natuurlijke wijze is gemuteerd naar Sars-Cov-2 is zeer goed mogelijk. Dat zo'n mutatie uit het laboratorium is ontsnapt (al dan niet bewust), is misschien wat minder aannemelijk, maar niet uit te sluiten. Wanneer dat daadwerkelijk zo is, zullen we daar waarschijnlijk nooit achterkomen.

Wat biogenetici met redelijk grote zekerheid wel hebben uitgesloten, is dat dit een door de mens gemaakt virus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
Het aantal besmettingen in het Friese stadje Dokkum is opnieuw toegenomen, van achttien een week geleden tot 45 besmettingen nu. Volgens Veiligheidsregio Fryslân verspreidt het virus zich met name onder "bekenden", die elkaar ontmoeten op barbecues of op familiebezoek. Juist omdat het om bekenden gaat, denken mensen dat het veilig is en houden ze onvoldoende afstand.

"We zien dat er iedere dag wel twee tot zes besmettingen bij komen in Dokkum. Dat het niet daalt, maar juist oploopt, is erg zorgelijk", zegt burgemeester Johannes Kramer bij Omrop Fryslân. Hij roept op om anderhalve meter afstand te bewaren en elkaar daarop ook aan te spreken. "We kunnen niet achter iedere boom een agent zetten. Dat willen we ook niet. We rekenen op de mensen."

Kramer zegt nieuwe maatregelen niet uit te sluiten in Noordoost-Friesland, in overleg met de GGD. Daarbij gaat het vooral om de groep mensen die zich nauwelijks iets aantrekt van de huidige maatregelen. "We zien dat er een categorie mensen is tussen de 20 en de 45 jaar oud die het niet serieus neemt", aldus de burgemeester. "Die categorie bereiken, dat is erg lastig."
Bron: NOS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:24:
Die boodschap van "het nieuwe normaal" is de grootste fout zo'n beetje geweest. Het riep bij mij gelijk een behoorlijke weerstand op. Wat dat betreft ben ik ook allergisch geworden voor termen als anderhalvemetersamenleving of al het andere met anderhalvemeter als prefix. En ik vermoed met mij velen.
Absoluut. Ik snap echt wel dat maatregelen nodig zijn maar deze term impliceert een aantal dingen die me heel erg tegenstaan:

- Dat ik dit normaal moet vinden: Dat vind ik niet en dat zal ik ook nooit doen. Dit is niet normaal en moet het ook absoluut niet worden.
- Dat het voor langere tijd is, wellicht voorgoed; Dat kan gewoon niet en als dat wel zo is dan komen we in de buurt van 'middel erger dan de kwaal'. Terug naar de echte normaal moet altijd het uitgangspunt blijven.

Ook al die 'gedragdsdeskundigen' die ons met opgeheven vingertje vertellen hoe we overal aan moeten wennen, schieten me in het verkeerde keelgat. Persoonlijk blijf ik zoveel mogelijk thuis, ik heb het een beetje gehad met 'de samenleving'. Ik ben niet echt bang voor het virus maar ik heb het gewoon gehad met al dit gedoe. Dan zonder ik me liever af tot het opgelost is. Ik ben wel erg depressief verder :-(

Daarom ben ik er ook niet zo bang voor: Het kan me eigenlijk niet zo schelen of ik het overleef of niet. Ben alleenwonende dus dat helpt ook niet echt. Maar het gebruik van deze term heeft zeker flink bijgedragen aan mijn gemoedstoestand. Ik hou me wel aan alle regels als ik buiten kom maar mijn gevoel van betrokkenheid is gewoon weg. Met dit soort termen (en maatregelen zonder een duidelijk eindpunt zoals 0 besmettingen voor een maand) maken ze er gewoon een uitzichtloze toestand van.

Het is trouwens niet specifiek een Nederlandse term, het wordt overal gebruikt, helaas.

[ Voor 14% gewijzigd door GekkePrutser op 15-08-2020 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:44
De Rotterdamse studentenvereniging S.S.R. mag niet deelnemen aan de introductieweek nadat 23 leden tijdens een reis naar Griekenland het coronavirus hebben opgelopen. Dat maakt de Erasmus Universiteit Rotterdam zaterdag bekend.
Bron: NU.nl

Lekker bezig!
GekkePrutser schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

...

Ik ben wel erg depressief verder :-(

Daarom ben ik er ook niet zo bang voor: Het kan me eigenlijk niet zo schelen of ik het overleef of niet. ... Maar het gebruik van deze term heeft zeker flink bijgedragen aan mijn gemoedstoestand. ... Met dit soort termen ... maken ze er gewoon een uitzichtloze toestand van.
Wellicht ten overvloede, maar het misschien goed om hulp te zoeken in jouw situatie. Moet je natuurlijk wel zelf voor open staan. *Ahem...* A little birdie told me, dat microdosing nog wel eens interessant kan zijn in zulke gevallen. Maar uh, dat is iets om zelf uit te zoeken en te overwegen.

[ Voor 7% gewijzigd door vickypollard op 15-08-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Grappig dat we het wel goed en fijn vinden als studenten bevolen worden thuis te blijven of drukke plekken te vermijden (indien besmet of contact met), maar dat we allemaal huilie huilie doen als dit me de gewone burger gedaan zou worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:53

St@m

@ Your Service

Basekid schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:44:
Grappig dat we het wel goed en fijn vinden als studenten bevolen worden thuis te blijven of drukke plekken te vermijden (indien besmet of contact met), maar dat we allemaal huilie huilie doen als dit me de gewone burger gedaan zou worden...
:? Wie zegt hier dat je besmet met corona lekker naar drukke plekken moet gaan? En wie is 'we' in dit verhaal?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik weet niet of je af en toe bij elkaar op de koffie komen echt kan vergelijken met studenten die net uit een halve orgie in Griekenland terug komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 11-10 23:49
Studenten zijn geen gewone burgers? En met we bedoel je jezelf?
Wat een post zeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Ook al die 'gedragdsdeskundigen' die ons met opgeheven vingertje vertellen hoe we overal aan moeten wennen, schieten me in het verkeerde keelgat.
Wat mij stoort is van die bestuurders die soms doof of wereldvreemd overkomen. Grapperhaus die mensen vraagt om niet hun coronaboete aan te vechten, De Jonge en zijn verplichte quarantaine of Aboutaleb die zegt dat het prima is om de grondwet te schenden in een soort doel heiligt de middelen speech. Voor de rest lijken we een beetje rond te dobberen.

Toen dit alles begon dacht ik dat het hooguit drie maanden zou duren, zelfs dat zou nog lang zijn. Maar goed, het is inmiddels augustus.
Ik ben wel erg depressief verder :-(

Daarom ben ik er ook niet zo bang voor: Het kan me eigenlijk niet zo schelen of ik het overleef of niet. Ben alleenwonende dus dat helpt ook niet echt. Maar het gebruik van deze term heeft zeker flink bijgedragen aan mijn gemoedstoestand. Ik hou me wel aan alle regels als ik buiten kom maar mijn gevoel van betrokkenheid is gewoon weg.
Zoek contact met je huisarts. Die kan je eventueel doorverwijzen naar een therapeut en/of medicatie voorschrijven. Probeer ook bezig te blijven. Maak elke dag een wandeling en probeer iets met een hobby te doen bijvoorbeeld.
Stoney3K schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:50:
Ik weet niet of je af en toe bij elkaar op de koffie komen echt kan vergelijken met studenten die net uit een halve orgie in Griekenland terug komen...
Denk dat die studenten dan wel meer pret hebben gehad toen ze het opliepen. :+
Die studenten kunnen net zo min bevolen worden om in quarantaine te gaan als een ander. Het wordt ze vriendelijk gevraagd, maar meer is niet haalbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:37
CMD-Snake schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:09:
Die studenten kunnen net zo min bevolen worden om in quarantaine te gaan als een ander. Het wordt ze vriendelijk gevraagd, maar meer is niet haalbaar.
Dat schijnt prima haalbaar te zijn onder bestaande wetgeving. Een boete tot €87.000 en/of 4 jaar celstraf: https://www.ad.nl/binnenl...-000-euro-boete~ad00ba00/

Wat in dit artikel niet staat maar ook nog mogelijk is volgens deze hoogleraar: een civiele rechtszaak. Je zou je kroeg of restaurant maar verplicht 2 weken moeten sluiten omdat iemand ziek is en niet in quarantaine gaat omdatie daar geen zin in heeft. 2 weken broodnodige omzet verloren volledig buiten jouw schuld om.

Het opleggen van een quarantaineplicht bij een positieve test vind ik zeer goed en de torenhoge boetes bij het schenden er van idem. Iedereen weet toch inmiddels datie thuis moet blijven als je ziek bent?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
Arjantje72 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:50:
[...]

Studenten zijn geen gewone burgers? En met we bedoel je jezelf?
Wat een post zeg..
We stoppen wel studenten in quarantaine en verbieden ze mee te doen met activiteiten, maar als we dat vragen van Piet en Truus die terugkomen van een oranje gebied dan is het maar een suggestie aan ze.

Ik vind het trouwens goed dat ze in quarantaine gaan hoor, alleen dus raar dat we het als bevolking een slimme zet vinden indien het om studenten gaan, maar wel boos worden als we dat van de gewone vakantieganger vragen.
St@m schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:48:
[...]

:? Wie zegt hier dat je besmet met corona lekker naar drukke plekken moet gaan? En wie is 'we' in dit verhaal?
Niemand, maar toen de regering dit voorstelde (verplicht binnenblijven indien terugkeren uit risicoland" was het land te klein.

Deze studenten moeten hetzelfde doen (die studentenclub is basically risicogebied" en zulke dingen vinden we dan weer slim en logisch.

Ok, ze hoeven niet binnen te blijven, maar ze zijn wel uitgesloten van alle activiteiten tijdens de intro week. Dat is dus ongeveer quarantaine want de halve stad doet mee met die activiteiten.

[ Voor 35% gewijzigd door Basekid op 15-08-2020 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
CMD-Snake schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:09:
[...]

Wat mij stoort is van die bestuurders die soms doof of wereldvreemd overkomen. Grapperhaus die mensen vraagt om niet hun coronaboete aan te vechten, De Jonge en zijn verplichte quarantaine of Aboutaleb die zegt dat het prima is om de grondwet te schenden in een soort doel heiligt de middelen speech. Voor de rest lijken we een beetje rond te dobberen.

Toen dit alles begon dacht ik dat het hooguit drie maanden zou duren, zelfs dat zou nog lang zijn. Maar goed, het is inmiddels augustus.

[...]

Zoek contact met je huisarts. Die kan je eventueel doorverwijzen naar een therapeut en/of medicatie voorschrijven. Probeer ook bezig te blijven. Maak elke dag een wandeling en probeer iets met een hobby te doen bijvoorbeeld.

[...]

Denk dat die studenten dan wel meer pret hebben gehad toen ze het opliepen. :+

[...]

Mwah ze mogen toch echt niet meedoen met de universiteit qua activiteiten. Dus iig wel sociale quarantaine.

Again, ik vind het een goede actie van de Universiteit. Echter hoor je hele andere geluiden als dit bij mensen gebeurt die op Schiphol landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
eMiz0r schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:20:
Dat schijnt prima haalbaar te zijn onder bestaande wetgeving. Een boete tot €87.000 en/of 4 jaar celstraf
Dat was het proefballonnetje wat De Jonge opliet en afgelopen week ook weer heeft teruggetrokken. Zelfs binnen de coalitie was er geen unanieme steun voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:47:
[...]

Dat was het proefballonnetje wat De Jonge opliet en afgelopen week ook weer heeft teruggetrokken. Zelfs binnen de coalitie was er geen unanieme steun voor.
Het verschil tussen de bestaande wet en het voorstel van De Jonge was dan ook vooral dat handhavers (BOA's) zelf straffen uit konden delen om verplichte quarantaine te handhaven. Dat kan nu niet, nu moet een overtreding van de wet Volksgezondheid getoetst worden door een rechter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]
Persoonlijk blijf ik zoveel mogelijk thuis, ik heb het een beetje gehad met 'de samenleving'. Ik ben niet echt bang voor het virus maar ik heb het gewoon gehad met al dit gedoe. Dan zonder ik me liever af tot het opgelost is. Ik ben wel erg depressief verder :-(

Daarom ben ik er ook niet zo bang voor: Het kan me eigenlijk niet zo schelen of ik het overleef of niet. Ben alleenwonende dus dat helpt ook niet echt.
Dat thuisblijven is juist jouw probleem. Ga lekker wandelen in de natuur. Ga zoveel mogelijk naar buiten, neus in de zon. Lekker een eind fietsen. Dat soort dingen.

Ik ben in mijn leven een aantal keer behoorlijk down geweest, en dit heeft mij altijd geholpen.

Ben ook tijdens de lock down steeds langere wandelingen met mijn hond gaan doen. Aan de ene kant was ik destijds nog doodsbang voor dat virus, anderzijds liep ik er toch praktisch alleen. Dus whatever.

Als ik teveel binnen blijf, kom ik ook in een neerwaartse spiraal terecht.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Weer meer gebieden op oranje gezet.
Ook waar wij op vakantie naar toe zouden gaan (geboekt begin februari). :(
Eens zien hoe de reisorganisatie daarop reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:25
mesa57 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:09:
Weer meer gebieden op oranje gezet.
Ook waar wij op vakantie naar toe zouden gaan (geboekt begin februari). :(
Eens zien hoe de reisorganisatie daarop reageert.
Verwacht dat er de komende dagen/weken er steeds meer gebieden oranje/rood zullen worden. De vakantie is (bijna) voorbij.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

alexbl69 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:20:
[...]

Verwacht dat er de komende dagen/weken er steeds meer gebieden oranje/rood zullen worden. De vakantie is (bijna) voorbij.
Alleen oranje dan. Rood heb ik nog niet gezien,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Lethalis schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:03:
[...]

Dat thuisblijven is juist jouw probleem. Ga lekker wandelen in de natuur. Ga zoveel mogelijk naar buiten, neus in de zon. Lekker een eind fietsen. Dat soort dingen.

Ik ben in mijn leven een aantal keer behoorlijk down geweest, en dit heeft mij altijd geholpen.

Ben ook tijdens de lock down steeds langere wandelingen met mijn hond gaan doen. Aan de ene kant was ik destijds nog doodsbang voor dat virus, anderzijds liep ik er toch praktisch alleen. Dus whatever.

Als ik teveel binnen blijf, kom ik ook in een neerwaartse spiraal terecht.
Ja normaal werkt dat wel, maar het probleem is dat ik in Catalonie woon en je hier 24/7 een mondkapje op moet, zelfs als je niet bij anderen in de buurt bent. Ze zijn daar veel te veel in doorgeschoten. De lokale president is van zo'n onafhankelijkheidspartij en die wil zich als sterke man voordoen t.o.v. Spanje dus overal moet nog een schepje bovenop. Want in Spanje moet het alleen als je geen afstand kan houden.

Ik word erg benauwd van die dingen omdat ik toen ik klein was een ziekte had waardoor ik meerdere keren bijna gestikt ben. Dat gevoel komt weer naar boven. Waarschijnlijk vooral omdat ik destijds aan een stoommachine moest en dat vochtige kan ik niet zo goed hebben (ik raak ook echt in paniek in een sauna bijv - 1 keer geprobeerd ;) ). Dus hier in de stad is het gewoon geen pretje.

Natuurlijk, dat is mijn probleem maar dat maakt het er niet leuker op allemaal. Ook helpt het niet dat alle grote festivals zijn gestopt, en die maakten het zo bijzonder hier in de zomer.

In het weekend hike ik wel door de bergen en dan natuurlijk zonder kapje want daar loopt toch niemand (die zitten allemaal aan het strand). Als ik al iemand tegen kom dan houdt die zich daar ook niet aan :P Politie is er toch niet. En afstand houden in de wijde wereld is gewoon super simpel. Maar het is niet zo eenvoudig om daar te komen, dat is het probleem.

En ja medicijnen zoals iemand aankaartte heb ik allang (had ik voor corona al).
Stoney3K schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:33:
[...]
Zijn er zat hoor, maar niet zozeer vanwege Corona. Zie bijvoorbeeld bepaalde gebieden in Algerije, Tunesie, heel Libie, enz.

Volgens mij was Lombardijen toch ook een tijdje rood in het begin? maar ik weet het niet meer zeker.

[ Voor 12% gewijzigd door GekkePrutser op 15-08-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Stoney3K schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:33:
[...]

Frankrijk bijvoorbeeld heeft Parijs en een deel rond Marseille tot rood verklaard, met een legio aan consequenties er aan gekoppeld. De kleurcoderingen gaan niet gelijk op tussen land van vertrek en land van bestemming. Maar zeker voor indien dit je vakantie bestemming is, kun je een vakantie gevoel wel redelijk vaarwel zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Waarom gaan de EU-lidstaten onderling geen afspraken maken over wanneer iets groen, geel, oranje of rood is? Dan is die code duidelijk voor alle EU-burgers (en landen die zich erbij aansluiten) en is er veel minder verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Soccer98 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:45:
Waarom gaan de EU-lidstaten onderling geen afspraken maken over wanneer iets groen, geel, oranje of rood is? Dan is die code duidelijk voor alle EU-burgers (en landen die zich erbij aansluiten) en is er veel minder verwarring.
Omdat de code afhankelijk is van de situatie in een land.

Als één land geen besmettingen heeft, een ander 10 per miljoen en een ander 1000 per miljoen.

Dan kan je je voorstellen dat beide landen met besmettingen rood zijn voor het land zonder besmettingen en alles groen/geel voor het land met 1000 per miljoen (tenzij de burgers daar niet binnen mogen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:47:
[...]

Neehoor, dit is al sinds jaar en dag mogelijk conform wet publieke gezondheid.

Het zou fijn zijn als mensen zich hier ook eens een beetje in zouden verdiepen alvorens hoog van de toren te blazen.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0024705/2020-07-01

Zelfs het in quarantaine plaatsen van mensen die enkel contact hebben gehad is prima mogelijk. En wordt zelfs al geregeld toegepast. Uiteraard indien de betrokkene zelf weigert in quarantaine te gaan en na toetsing.

De publieke verontwaardiging over het idee is dan ook nogal misplaatst.

Enige verschil dat ik zie is wie het zou gaan toepassen en in welke aantallen.

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 15-08-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
lateef schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:00:
[...]

Wat is daar raar aan? Vleermuizen dragen vaak veel virussen, waaronder ook coronavirussen, zonder dat ze daar zelf ziek van worden. Wanneer mensen van deze virussen wel ziek kunnen worden en het virus vleermuizen overgedragen wordt op mensen kan dit dus epidemie veroorzaken.
Uiteraard is alles mogelijk, de vraag is alleen hoe groot die kans is. Ik kan daar werkelijk niks zinnigs over zeggen. Het zijn beide scenario's waar we tot nu toe niet echt mee te maken hebben gehad.
Het laboratoriumscenario is wellicht iets minder aannemelijk, maar niet uit te sluiten. Dat er in het laboratorium in China een Sars-Cov virus aanwezig is/was, is heel aannemelijk. Dat deze op natuurlijke wijze is gemuteerd naar Sars-Cov-2 is zeer goed mogelijk. Dat zo'n mutatie uit het laboratorium is ontsnapt (al dan niet bewust), is misschien wat minder aannemelijk, maar niet uit te sluiten. Wanneer dat daadwerkelijk zo is, zullen we daar waarschijnlijk nooit achterkomen.
Tenzij er natuurlijk meer klokkenluiders komen en rapporten uitlekken.

Maar m'n punt was meer dat er wel degelijk serieuze aanwijzingen zijn dat er zaken onder de pet worden gehouden. Het beeld dat wordt geschetst is echter alsof er twee kampen zijn: of je gelooft alles wat het kabinet/RIVM uitpoept, of je behoort tot de werkschuwe 5G CoronaWaanzin gekkies die hun informatie van Facebook halen en tegen elke maatregel zijn.

Daarnaast, wanneer is iets een complot? Wat als er later blijkt dat de RIVM wel degelijk wist dat besmettingen op andere manieren konden plaatsvinden, maar dat ze samen met de politiek vast wilden houden aan een constant beleid? Is dat een complot? Wat als later blijkt dat ze wisten dat er fouten gemaakt werden, maar dit onder de pet hielden om geen onrust te stoken onder het volk?

Kijk, overtuigd zijn dat er complotten zijn is natuurlijk onzin, maar het uitsluiten is het andere uiterste en als het om politiek aankomt vaak helaas ook heel naïef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:03:
[...]

Zelfs het in quarantaine plaatsen van mensen die enkel contact hebben gehad is prima mogelijk. En wordt zelfs al geregeld toegepast. Uiteraard indien de betrokkene zelf weigert in quarantaine te gaan en na toetsing.
Ik dacht dat het voorstel van De Jonge vooral was om de uitvoering ervan makkelijker te maken? En vooral ook, de uitvoering te kunnen doen zonder elk geval rechterlijk te toetsen, maar dat is precies waardoor het voorstel heel zorgwekkend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:13:
[...]

Ik dacht dat het voorstel van De Jonge vooral was om de uitvoering ervan makkelijker te maken? En vooral ook, de uitvoering te kunnen doen zonder elk geval rechterlijk te toetsen, maar dat is precies waardoor het voorstel heel zorgwekkend is.
Volgens mij ging de brainfart op donderdag (?) niet zo ver de diepte in. Dacht dat er vrij snel door de jonge is aangegeven dat er wel getoetst moest worden. Maar het was al vrij snel een aardige chaos ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Had sinds eergisteren beetje last van m’n keel. Vanochtend test gedaan. Vanavond mail gekregen (23;17 ?!) Ik had me via digid aangemeld, niet gebeld dus.

Uitslag —> negatief.

Bijzonder dat ik zo laat nog antwoord kreeg :)
Goed nieuws wel. Test viel me ook mee. Fijn is anders maar absoluut nergens last van achteraf, alleen beetje vaag gevoel in 1 neusgat.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Agent47 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:52:
Had sinds eergisteren beetje last van m’n keel. Vanochtend test gedaan. Vanavond mail gekregen (23;17 ?!) Ik had me via digid aangemeld, niet gebeld dus.

Uitslag —> negatief.

Bijzonder dat ik zo laat nog antwoord kreeg :)
Goed nieuws wel. Test viel me ook mee. Fijn is anders maar absoluut nergens last van achteraf, alleen beetje vaag gevoel in 1 neusgat.
Gelukkig dat ie negatief is en goed dat je je hebt laten testen. Zouden meer mensen moeten doen ;)

Dat betekent, stam + t .

Pagina: 1 ... 32 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic