Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.615 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:54
Basekid schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:43:
Gommers is de volgende persoon die de alarmbel luidt

https://nos.nl/artikel/23...l-in-september-komen.html

[...]

Wanneer gaat de regering nou eens stoppen met zwalken en lief vragen of we alles aub toch goed willen doen, terwijl ze zien dat we dat niet kunnen? Tijd voor wat extra maatregelen.
Als elk voorstel word afgeschoten 'omdat dit in strijd is met de grondwet' en als onnodig word bestempeld dan krijg je inderdaad dit zwalkende beleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

autje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:44:
[...]

Misschien kijk ik met mijn neus, maar ik zie alleen maar de leeftijdsverdeling van alle IC patiënten tot nu toe. Ik zoek alleen de leeftijdsverdeling van de patiënten die de laatste 2 weken erbij zijn gekomen.
"Leeftijdsdistributie van IC-patiënten met verdachte of bewezen COVID-19 naar uitkomst"
en dan "Het aantal patiënten dat nog op de IC is opgenomen wordt getoond in GROENE"

Dat zijn de mensen die nu op de IC liggen.
(momenteel dus niemand onder de 45?)

Als je meer wil weten, moet je ergens zoeken of iemand de mutaties van Nice heeft opgeslagen en aanbied als databron.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 13-08-2020 12:02 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
stylezzz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:50:
[...]

Als elk voorstel word afgeschoten 'omdat dit in strijd is met de grondwet' en als onnodig word bestempeld dan krijg je inderdaad dit zwalkende beleid.
Mwah, het voorstel van de verplichte quarantaine, ook voor de nauwe contacten die zelf nog niet eens getest zijn, is praktisch nogal onuitvoerbaar en schiet bovendien zijn doel voorbij om het bron- en contactonderzoek te verbeteren. Terecht om die redenen afgeschoten.

Laten we nou gewoon eens beginnen de versoepelingen van 1 juli terug te draaien, want toen is de stijgende lijn weer ingezet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-10 13:18
Waar komt toch die roep om strengere regels vandaan? We hebben de regels versoepeld. De huidige stijging is daarvan een logisch gevolg. We zitten nog onder de drempelwaarden die we hebben afgesproken. Natuurlijk moeten we straks weer maatregelen nemen. Daar kunnen we gerust nog even tot na de zomervakantie mee wachten. En dan op het gemak de teugels die we het laatst hebben laten vieren, weer wat aanhalen.
Zal dan met name horeca, sportscholen en ander georganiseerd samenzijn , zijn volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
YakuzA schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:50:
[...]

"Leeftijdsdistributie van IC-patiënten met verdachte of bewezen COVID-19 naar uitkomst"
en dan "Het aantal patiënten dat nog op de IC is opgenomen wordt getoond in GROENE"

Dat zijn de mensen die nu op de IC liggen.

Als je meer wil weten, moet je ergens zoeken of iemand de mutaties van Nice heeft opgeslagen en aanbied als databron.
Thanks. Het is een beetje pielen, maar onder de 45 tel ik er maar twee. Dus of al die patiënten er nu lang of kort liggen, de 'nieuwe' (recente) patiënten zijn dus in ieder geval al niet meer 'jongeren'. Dat betekent dat de hoeveelheid ouderen die nu besmet wordt in ieder geval ook weer hoog genoeg is om er een aantal naar de IC's te krijgen. Dus dat verhaal van 'alleen jongeren, maak je geen zorgen' kan voorzichtig opgeborgen worden.

Overigens las ik vanochtend dat het in België kennelijk weer aan het afvlakken is. Misschien wat maatregelen afkijken?

Verwijderd

autje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:44:
[...]

Misschien kijk ik met mijn neus, maar ik zie alleen maar de leeftijdsverdeling van alle IC patiënten tot nu toe. Ik zoek alleen de leeftijdsverdeling van de patiënten die de laatste 2 weken erbij zijn gekomen.
Dat is er niet.. je kan wel zien wie er nu op liggen (groen). Relatief veel 45-64 tov van de groep 65-75.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
blissard schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:56:
Waar komt toch die roep om strengere regels vandaan? We hebben de regels versoepeld. De huidige stijging is daarvan een logisch gevolg. We zitten nog onder de drempelwaarden die we hebben afgesproken. Natuurlijk moeten we straks weer maatregelen nemen. Daar kunnen we gerust nog even tot na de zomervakantie mee wachten. En dan op het gemak de teugels die we het laatst hebben laten vieren, weer wat aanhalen.
Zal dan met name horeca, sportscholen en ander georganiseerd samenzijn , zijn volgens mij.
Komt vooral vanuit het feit dat een exponentiële groei in vrij korte tijd tot een flinke aanwas kan leiden. Week te laat en je hebt geen 1000 maar 2000 mensen op de ic liggen.

Overigens heb ik persoonlijk liever betere compliance aan de huidige regels dan allerlei nieuwe beperkingen.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 13-08-2020 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-10 13:18
MikeyMan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:58:
[...]

Komt vooral vanuit het feit dat een exponentiële groei in vrij korte tijd tot een flinke aanwas kan leiden. Week te laat en je hebt geen 1000 maar 2000 mensen op de ic liggen.
Ik snap heus hoe dat rekenkundig werkt. Maar daar is in de signaalwaardes op het dashboard rekening mee gehouden.
Ik ben ook mordicus tegen nieuwe regels terwijl er bestaande regels zijn die aantoonbaar werkte. Die moeten we gewoon weer een klein beetje aanhalen en zo weer wat terugsturen. Het blijft tot we volledig gevaccineerd zijn, toch een spel om het scheepje in het midden te houden.

[ Voor 25% gewijzigd door blissard op 13-08-2020 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
stylezzz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:50:
[...]

Je hebt niet voor niets een grondwet. Het is geen 1984.

Ik vind het ook niet raar dat er zo veel tegenstand is tegen de quarantaineplicht zoals De Jonge die presenteerde. Mensen op verdenking vastzetten is niet normaal. Heb je twee weken voor niks thuisgezeten als blijkt dat je geen corona hebt gehad. Zie je het al voor je als in een middelbare schoolklas iemand besmet raakt één dezer weken?

Een veel logischere oplossing is een verplichte quarantaineperiode en daarbij de mogelijkheid bieden je in de tussentijd te laten testen. Test je negatief? Dan is zit je quarantaineperiode erop. Ik vraag me af waarom De Jonge/het ministerie hier niet opkomt.

Ik las her en der dat dat onmogelijk is omdat je alleen getest kan worden bij symptonen, wat gewoon lariekoek is. Formule 1-coureur Sergio Perez is in anderhalve week tijd tot twee keer aan toe positief getest, terwijl hij geen symptomen had. Hetzelfde geldt voor al die voetballers die positief hebben getest de voorbije maanden en, op een aantal uitzonderingen na (Dybala, Maldini dacht ik), nergens last van gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Soccer98 op 13-08-2020 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ondertussen zit ik weer gewoon vijf dagen in de week op kantoor in een slecht geventileerde ruimte. Bijna iedereen die ik ken werkt nog grotendeels thuis... maak me wel wat zorgen om deze trend i.c.m het nieuws.

Het is in het onderwijs, regio Noord, dus ik ben benieuwd wat daar de komende tijd gaat gebeuren. Rutte zegt dat thuiswerken het devies is... dat zijn ze hier alweer vergeten lijkt het :/

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
blissard schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

Ik snap heus hoe dat rekenkundig werkt. Maar daar is in de signaalwaardes op het dashboard rekening mee gehouden.
Ik ben ook mordicus tegen nieuwe regels terwijl er bestaande regels zijn die aantoonbaar werkte. Die moeten we gewoon weer een klein beetje aanhalen en zo weer wat terugsturen. Het blijft tot we volledig gevaccineerd zijn, toch een spel om het scheepje in het midden te houden.
Je zou het zeggen, maar die signaalwaarde gaan uit van opnames. Als de opnames achter blijven op de verspreiding doordat er een veel jongere groep eerst besmet raakt, is de verspreiding al veel verder dan je denkt.

Ik mis verdere uitsplitsing van de besmettingswaarden per regio/leeftijdsgroep en een signaalwaarde daarop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
autje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:53:
Laten we nou gewoon eens beginnen de versoepelingen van 1 juli terug te draaien, want toen is de stijgende lijn weer ingezet.
Ja, laten we de bijv. sportscholen weer sluiten, zodat we de besmettingen die voor, uit mijn hoofd, 70% plaatsvinden in huiselijke kring, kunnen voorkomen.

De versoepelingen lijken het probleem niet. Het probleem is dat mensen zich niet aan de regels houden. Dat moet duidelijker worden gecommuniceerd. Er moeten weer wekelijkse persconferenties en dagelijkse RIVM updates komen zodat iedereen er weer aan herinnerd wordt dat we nog steeds gevaar lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is er überhaupt mis met een tweede golf?
Waar komt het hele idee vandaan dat de hele maatschappij zich moet aanpassen zodat de zwakkeren kunnen blijven leven? Er bestaat ook nog zoiets als de natuur. Hoe hard dit ook klinkt, maar zo gaat het al duizenden jaren.

Ik hoop niet dat er ooit een doorbraak komt waarmee we mensen 200 jaar kunnen laten worden als we ze buiten werktijd in een kunstmatige coma kunnen plaatsen. Dan zie ik gebeuren dat we allemaal 200 MOETEN worden en de hele mensheid zich moet aanpassen om die leeftijd te bereiken.

Het is natuurlijk heel vervelend dat 90-jarigen gevaar lopen en dat mensen met een immuunziekte gevaar lopen, maar dat de hele maatschappij zich moet opofferen om deze mensen in leven te houden is in mijn ogen erg egoïstisch en meer gebaseerd op onderbuikgevoelens.

We zijn op dit moment bezig om een hele maatschappij op te offeren zodat we een groep mensen kunnen redden die zonder diezelfde maatschappij al lang het loodje hadden gelegd.

We leven in een tijd waarin er niets meer mag sterven of dood mag gaan en alles boven alles gezet moet worden om het leven te rekken. Misschien wordt het tijd om het debat eens te voeren over hoe lang we hier nog mee doorgaan. Want op de lange termijn is dit niet houdbaar. Het leven is niet oneindig en ook niet alles is mogelijk zolang we maar ons best doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:05
MikeyMan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:49:
[...]

Zolang elke stap tot protesten leidt waarbij de ene helft het te streng en de andere helft het te zwak vindt blijft het een drama :X
Ze moeten die maatregelen in het juiste perspectief plaatsen. Vergelijk je het met niks doen, dan is alles streng, maar zet je het tegenover een (intelligente) lockdown dan valt het wel mee.

Verplichte quarantaine voor x% van de mensen is zwaar, maar een lockdown waarbij 9x% van de mensen 9x% van de tijd thuis zit is nog zwaarder.

Tijdelijk data van mobiele locaties inzetten voor contact tracing is een zwaar middel met oog op privacy, maar als iedereen thuis moet zitten, dan is dat nog zwaarder en heb je sowieso geen privacy meer want de locatie van praktisch iedereen is bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:03:
Waar komt het hele idee vandaan dat de hele maatschappij zich moet aanpassen zodat de zwakkeren kunnen blijven leven? Er bestaat ook nog zoiets als de natuur. Hoe hard dit ook klinkt, maar zo gaat het al duizenden jaren.

Ik hoop niet dat er ooit een doorbraak komt waarmee we mensen 200 jaar kunnen laten worden als we ze buiten werktijd in een kunstmatige coma kunnen plaatsen. Dan zie ik gebeuren dat we allemaal 200 MOETEN worden en de hele mensheid zich moet aanpassen om die leeftijd te bereiken.

Het is natuurlijk heel vervelend dat 90-jarigen gevaar lopen en dat mensen met een immuunziekte gevaar lopen, maar dat de hele maatschappij zich moet opofferen om deze mensen in leven te houden is in mijn ogen erg egoïstisch en meer gebaseerd op onderbuikgevoelens.

We zijn op dit moment bezig om een hele maatschappij op te offeren zodat we een groep mensen kunnen redden die zonder diezelfde maatschappij al lang het loodje hadden gelegd.

We leven in een tijd waarin er niets meer mag sterven of dood mag gaan en alles boven alles gezet moet worden om het leven te rekken. Misschien wordt het tijd om het debat eens te voeren over hoe lang we hier nog mee doorgaan. Want op de lange termijn is dit niet houdbaar. Het leven is niet oneindig en ook niet alles is mogelijk zolang we maar ons best doen.
Het probleem is dat als straks de IC's weer vol liggen, er ook mensen sterven die niet onder 'de zwakkeren' gerekend mogen worden. Mensen die een hartaanval krijgen bijvoorbeeld. Of die een zwaar auto-ongeluk krijgen. Of mensen die in een sprint of een fiets tegen de boarding worden gekwakt. Normaliter zouden die het makkelijk redden, want niet zwak. Maar ja, IC's vol.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:22
SH4D3H schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:03:
[...]

Ja, laten we de bijv. sportscholen weer sluiten, zodat we de besmettingen die voor, uit mijn hoofd, 70% plaatsvinden in huiselijke kring, kunnen voorkomen.

De versoepelingen lijken het probleem niet. Het probleem is dat mensen zich niet aan de regels houden. Dat moet duidelijker worden gecommuniceerd. Er moeten weer wekelijkse persconferenties en dagelijkse RIVM updates komen zodat iedereen er weer aan herinnerd wordt dat we nog steeds gevaar lopen.
Neenee, 70% van de bekende besmettingen vindt plaats in huiselijke kring.

Da's ook logisch. Van je huiselijke kring weet je of ze wel/geen corona hadden. Van de kerel die naast je op de loopband stond heb je daar geen idee van. Die settings komen in het 'niet vermeld'-bakje, en dat was afgelopen twee weken van 70.9% van alle settings...
Dat wil zeggen dat 70% van 30%, dus maar 21% van de besmettingen in huiselijke kring is.

[ Voor 5% gewijzigd door Jovatov op 13-08-2020 12:08 ]

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
SH4D3H schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:03:
[...]

Ja, en waar komen die besmettingen vandaan? Die komen van buitenaf. In maart en april zaten we allemaal binnen, dus waarom is dit nu opeens wel een punt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Inderdaad. Binnen een huishouden kan het zich verspreiden, maar het virus springt niet spontaan een huis binnen. Het komt oorspronkelijk altijd van buiten, en je moet zorgen dat het niet binnen komt. Dat betekent dat je zoveel mogelijk moet zorgen dat je het buiten niet oploopt.

Verwijderd

autje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:07:
[...]

Het probleem is dat als straks de IC's weer vol liggen, er ook mensen sterven die niet onder 'de zwakkeren' gerekend mogen worden. Mensen die een hartaanval krijgen bijvoorbeeld. Of die een zwaar auto-ongeluk krijgen. Of mensen die in een sprint of een fiets tegen de boarding worden gekwakt. Normaliter zouden die het makkelijk redden, want niet zwak. Maar ja, IC's vol.
Daarom de vraag of we de IC's wel willen vullen met corona patienten.
Er is eerder al gewaarschuwd dat er gekozen moet worden als de IC vol raakte.
Ik snap dat dit ethisch heel zwaar ligt.
Waarom kiezen wij ervoor om de IC vol te duwen met corona patiënten? Enkel omdat corona opeens hottopic is? Móét die 90-jarige nog wel op de IC liggen terwijl er een 20-jarige met een hartaanval een plek zoekt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stylezzz
Mag ik jou lotje voor toegang tot de IC als het code zwart is? Schijnbaar hecht jij weinig waarde aan het leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:10:
[...]

Waarom kiezen wij ervoor om de IC vol te duwen met corona patiënten? Enkel omdat corona opeens hottopic is? Móét die 90-jarige nog wel op de IC liggen terwijl er een 20-jarige met een hartaanval een plek zoekt?
Bekijk even de grafieken op stichting-nice.nl. 90-jarigen liggen nauwelijks op de IC. De helft van de mensen die op de IC terecht komen, vallen qua leeftijd binnen de beroepsbevolking (<65).

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Soccer98 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:09:
[...]

Ja, en waar komen die besmettingen vandaan? Die komen van buitenaf. In maart en april zaten we allemaal binne, dus waarom is dit nu opeens wel een punt?
Vakanties.
Offerfeest.
Barbecues.
Verjaardagen.
Werk.

Maar vooral werk en huishoudelijke kringen.
Allemaal zonder afstand te houden.

Eigenlijk min of meer een feit sinds de versoepelingen van begin juni.
Hiervoor zat iedereen thuis.

Verwijderd

stylezzz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:10:
[...]

Mag ik jou lotje voor toegang tot de IC als het code zwart is? Schijnbaar hecht jij weinig waarde aan het leven.
Wat een dooddoener...
Rokers krijgen zeker ook geen longtransplantatie en mensen die geen donor zijn mogen zelf ook geen organen krijgen toch?

Om toch even te reageren: ik hecht zeker waarde aan het leven. Echter niet ieder leven is even veel waard. Hoe vervelend dit ook is. Maar een 12-jarig kind met een vooruitzicht van nog 70 jaar leven is nu eenmaal meer waard dan iemand van 90 die misschien nog maar 2 jaar te leven heeft.

• autje
  • Nu online
[...]

Dat vind ik op zich een valide discussie, maar ik denk dat als puntje bij paaltje komt je daar weinig handen voor op elkaar zult krijgen.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10 18:36
autje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:53:
[...]

Laten we inderdaad de economie nog meer naar de klote brengen d:)b

Misschien beter om op een andere manier bij de mensen binnen te dringen dat het nog steeds niet over is, want op het moment is de handhaving ook compleet verdwenen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:12:
[...]

Wat een dooddoener...
Rokers krijgen zeker ook geen longtransplantatie en mensen die geen donor zijn mogen zelf ook geen organen krijgen toch?

Om toch even te reageren: ik hecht zeker waarde aan het leven. Echter niet ieder leven is even veel waard. Hoe vervelend dit ook is. Maar een 12-jarig kind met een vooruitzicht van nog 70 jaar leven is nu eenmaal meer waard dan iemand van 90 die misschien nog maar 2 jaar te leven heeft.
Maar dat is 'gelukkig' niet aan jou om te bepalen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
MoldyInko schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:12:
[...]

Vakanties.
Offerfeest.
Barbecues.
Verjaardagen.
Werk.

Maar vooral werk en huishoudelijke krijgen.
Allemaal zonder afstand te houden.

Eigenlijk min of meer een feit sinds de versoepelingen van begin juni.
Hiervoor zat iedereen thuis.
De opgaande trend is pas sinds de tweede week van juli ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
[...]

Op zich doen we dat al vrij uitgebreid. Is zelfs schande van gesproken in buitenlandse media.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarôZZa
[...]

De meeste coronadoden haalden de IC niet. Op de IC's lagen vooral mensen waarvan de overlevingskansen hoger waren.

Zwakkeren beschermen in een samenleving zou ik overigens juist als teken van een ontwikkelde beschaving zien. Sowieso is dat normaal gesproken juist één van onze sterke punten, veel sociale vangnetten voor de zwakkeren.

Het idee dat je de samenleving gewoon draaiende kan houden als het nog harder rondgaat is niet heel realistisch.

Verwijderd

stylezzz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:13:
[...]

Maar dat is 'gelukkig' niet aan jou om te bepalen. :)
Ik heb ook geen behoefte om dat te bepalen, ik heb andere dingen te doen.
Maar het is ook niet aan jou te bepalen of deze discussie ooit gevoerd moet worden. ;) Anders zou een land met één mening, zoals Noord-Korea, beter voor je zijn. Een land waar alle gezichten één kant op staan en geen enkele discussie gevoerd wordt.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
Soccer98 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:09:
Ja, en waar komen die besmettingen vandaan? Die komen van buitenaf. In maart en april zaten we allemaal binnen, dus waarom is dit nu opeens wel een punt?
Juist en als je dat gezin daarna isoleert, is de keten gebroken. Waarom moeten alle Nederlanders daar, naast de noodzakelijke corona/hygiëneregels, last van hebben door versoepelingen terug te draaien?

• stylezzz
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:15:
[...]

Ik heb ook geen behoefte om dat te bepalen, ik heb andere dingen te doen.
Maar het is ook niet aan jou te bepalen of deze discussie ooit gevoerd moet worden. ;) Anders zou een land met één mening, zoals Noord-Korea, beter voor je zijn. Een land waar alle gezichten één kant op staan en geen enkele discussie gevoerd wordt.
Blijkbaar toch niet, want je hebt toch op dit moment tijd om je mening hier te verkondigen. Mag hoor, het is een vrij land (nog wel ;) )....

Verwijderd

BarôZZa schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:14:
[...]

De meeste coronadoden haalden de IC niet. Op de IC's lagen vooral mensen waarvan de overlevingskansen hoger waren.

Zwakkeren beschermen in een samenleving zou ik overigens juist als teken van een ontwikkelde beschaving zien. Sowieso is dat normaal gesproken juist één van onze sterke punten, veel sociale vangnetten voor de zwakkeren.

Het idee dat je de samenleving gewoon draaiende kan houden als het nog harder rondgaat is niet heel realistisch.
Ik wil ook niet alle zwakkeren op voorhand al laten inslapen, begrijp me niet verkeerd. Ik ben er trots op dat we ze nog kunnen helpen zolang het goed gaat.
Maar als we een hele samenleving stopzetten om zwakkeren te beschermen, hoe lang houden we dat nog vol? Is er straks nog een samenleving over? Want met elke stap terug schaden wij de economie. Terwijl juist een sterke economie hand-in-hand gaat met een goed sociaal vangnet.
Het is een soort weegschaal die elkaar in evenwicht houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:17:
[...]

Ik wil ook niet alle zwakkeren op voorhand al laten inslapen, begrijp me niet verkeerd. Ik ben er trots op dat we ze nog kunnen helpen zolang het goed gaat.
Maar als we een hele samenleving stopzetten om zwakkeren te beschermen, hoe lang houden we dat nog vol? Is er straks nog een samenleving over? Want met elke stap terug schaden wij de economie. Terwijl juist een sterke economie hand-in-hand gaat met een goed sociaal vangnet.
Maar zetten we een hele samenleving stop als we de versoepelingen van 1 juli terugdraaien?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BarôZZa
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:17:
[...]

De economie bescherm je door het virus zo hard mogelijk aan te pakken. Met exponentiële groei is het zaak om het probleem zo snel mogelijk in te dammen, want het wordt alleen maar groter.

Hoe stupide is het om maanden/jaren lang last te blijven hebben van deze onzin omdat je niet een paar weken langer maatregelen wilde hebben?

Verwijderd

BarôZZa schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:22:
[...]

De economie bescherm je door het virus zo hard mogelijk aan te pakken. Met exponentiële groei is het zaak om het probleem zo snel mogelijk in te dammen, want het wordt alleen maar groter.

Hoe stupide is het om maanden/jaren lang last te blijven hebben van deze onzin omdat je niet een paar weken langer maatregelen wilde hebben?
Als het een paar maanden is zal het ook niet zo een probleem zijn.
Maar we weten niet wat het virus doet, het kan ook zomaar 20 jaar zijn door mutaties en tegenslagen met het vaccin.
En wat gebeurt zodra we de grenzen verder open zetten?
Gaan we dan weer achteruit en weer terug naar een lockdown opnieuw?
Of houden we de grenzen gesloten en laten we andere landen mét open grenzen de economie overnemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
In dit verband zei Aboutaleb vorige week dat hij het niet op zijn geweten wilde hebben dat ook maar één Rotterdammer zou sterven terwijl hij (Aboutaleb) dat had kunnen voorkomen. Een onbegrijpelijke uitspraak, gezien de in maart gestelde doelen (toevloed zorg beheersen), en ik snap niet dat die niet tot meer ophef heeft geleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:05
stylezzz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:39:
[...]

Gisteravond ook op tv inderdaad.... Echt weer een 'kijk mij de onschuld zelve zijn' filmpje van een supermarkteigenaar in een lege winkel. Ik kan me niet voorstellen dat ze voor 3 klanten die te dicht bij elkaar stonden de boel op slot gooien.
Heb even gegoogled op supermarkt Berning. Gelukkig heeft hij DDS aan zijn kant (en 'De Vrije Tukkkers')

https://www.dagelijksesta...g-supermarkt-want-corona/

Maar even serieus. Dit is wel tekenent voor de situatie in Nederland. Een deel van de mensen vindt alle Corona-regels belachelijk en voor een ander deel van de mensen kunnen de regels niet ver genoeg gaan. Tijdens de eerste golf was er veel solidariteit, maar nu is er vooral polarisatie. Als er een tweede golf komt, ben ik benieuwd hoeveel solidariteit erover blijft.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• stylezzz
autje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:20:
[...]

Maar zetten we een hele samenleving stop als we de versoepelingen van 1 juli terugdraaien?
Zeker niet. maar zoals het RIVM dinsdag al wist te melden komt het gros van de nieuwe besmettingen uit prive aangelegenheden als BBQ's, feestjes en andere activiteiten 'achter de voordeur'. Daarna nog een stukje uit de horeca, die op sterven na dood is en daarna nog heel veel kleine besmettingshaarden zonder direct aanwijsbare oorzaak. Het lijkt me duidelijk waar de grootste winst te behalen is. En dat is niet door musea weer een maximaal aantal bezoekers per dag op te leggen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
stylezzz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:27:
[...]

Zeker niet. maar zoals het RIVM dinsdag al wist te melden komt het gros van de nieuwe besmettingen uit prive aangelegenheden als BBQ's, feestjes en andere activiteiten 'achter de voordeur'. Daarna nog een stukje uit de horeca, die op sterven na dood is en daarna nog heel veel kleine besmettingshaarden zonder direct aanwijsbare oorzaak. Het lijkt me duidelijk waar de grootste winst te behalen is. En dat is niet door musea weer een maximaal aantal bezoekers per dag op te leggen ;)
Natuurlijk moeten die feestjes niet gehouden worden.

Mijn voorstel: zet een kliklijn op, en geef een premie als er inderdaad een thuisfeestje o.i.d. wordt 'opgerold'. Moet je zien hoe snel het is opgelost. De sfeer in de buurt zal er niet beter op worden, maar goed... :P

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-10 16:34
autje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:29:
[...]

Mijn voorstel: zet een kliklijn op, en geef een premie als er inderdaad een thuisfeestje o.i.d. wordt 'opgerold'. Moet je zien hoe snel het is opgelost. De sfeer in de buurt zal er niet beter op worden, maar goed... :P
Jawel hoor, de sfeer in de buurt wordt helemaal top, want de klikkers verhuizen daarna met een koffer vol geld nadat ze alle buren hebben aangegeven :9

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een paar keer op het punt heb gestaan om één van de buren erbij te naaien toen ze diep in de lockdown nog druk bezig waren met bijeenkomsten zal ik het maar noemen.

Ik heb na 2 weken een heel gezellig gesprek gehad met de buurman vanuit het slaapkamerraam dat als het zo doorgaat ik zeker niet zal schromen om elke keer de politie te bellen. Net zo lang totdat ze de deur plat komen lopen.

Was hij in eerste instantie niet zo van gediend maar wel naar geluisterd. Toen de lockdown versoepelde begonnen de BBQ's weer maar telkens met opzichtig 2 meter afstand :*)

[ Voor 36% gewijzigd door TIGER1125 op 13-08-2020 12:34 ]

• stylezzz
[...]

Probleem is dat volgens velen je niet mag 'klikken', of het is weer 1984 of er word een complete wereldoorlog bijgehaald om dat te weerleggen. Begrijp me niet verkeerd hoor, in het kader van de volksgezondheid zal ik ook niet schromen om een belletje te plegen..... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Joris748 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:26:
[...]

Heb even gegoogled op supermarkt Berning. Gelukkig heeft hij DDS aan zijn kant (en 'De Vrije Tukkkers')

https://www.dagelijksesta...g-supermarkt-want-corona/

Maar even serieus. Dit is wel tekenent voor de situatie in Nederland. Een deel van de mensen vinden alle Corona-regels belachelijk en voor een ander deel van de mensen kunnen de regels niet ver genoeg gaan. Tijdens de eerste golf was er veel solidariteit, maar nu is er vooral polarisatie. Als er een tweede golf komt, ben ik benieuwd hoeveel solidariteit erover blijft.
Dat besef komt vanzelf als ie z'n vader kan begraven. Lullig gezegd; het grootste deel van het land heeft -buiten de media en de maatregelen- weinig direct effect gevoeld van corona. Er moeten blijkbaar doden vallen in de directe omgeving om je aan de maatregelen te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 13-08-2020 12:33 ]

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:19
BarôZZa schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:22:
[...]

Het is alleen de vraag in hoeverre dit dan lukt. Ik denk dat het niet lukt om het virus volledig uit te bannen (zonder vaccin).

In Nieuw Zeeland had men het virus een tijd lang onder controle, wat overigens een stuk eenvoudiger gezien het land zo geïsoleerd ligt. Nu zijn er in Auckland weer een aantal onverklaarbare nieuwe gevallen gevonden, waardoor ze daar ook weer in 'lockdown' gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
MikeyMan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:32:
[...]

Dat besef komt vanzelf als ie z'n vader kan begraven. Lullig gezegd; het grootste deel van het land heeft -buiten de media en de maatregelen- weinig direct effect gevoeld van corona. Er moeten blijkbaar doden vallen in de directe omgeving om je aan de maatregelen te houden.
Exact, als men dhr. berning op facebook opzoekt zie je ook al snel dat hij Corona maar onzin vind en dat er niks aan de hand is. Ik vermoed dat deze beste man helemaal niks met de maatregelen en adviezen heeft gedaan die hem door de diverse instanties zijn opgedragen.

• autje
  • Nu online
Over die economie: de kaalslag is in de te verwachten sectoren.

Jammer dat een buschauffeur niet zo snel in de IT terecht kan, en een kok ook niet snel een accountant zal worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TIGER1125
MikeyMan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:32:
[...]

Ik begrijp dat er sprake was van 18 overtredingen in de laatste 4 maanden, ja sorry hoor maar dan zou ik er ook klaar mee zijn.

Overigens vind ik dit wel tekenend:
In de ambtelijke stukken staat namelijk dat de supermarkt 140 vierkante meter is. Dat klopt niet. We hebben het over 500 vierkante meter.
Ik neem aan 140 m² toegankelijk vloeroppervlak voor klanten en de rest niet bruikbaar vloeroppervlak, magazijn en dat soort dingen.

Ik heb gisteren overigens vol verbazing de afgifte van die brief zitten kijken, duidelijk dat deze veiligheidsregio/gemeente het ook niet helemaal snapt, laat je lekker even lenen voor het jankverhaal van de ondernemer en daar voor de camera's staan, terwijl het allemaal heel simpel is:
1. fysiek afgeven, en per post zowel normaal als aangetekend verzenden;
2. mondelinge aanzegging doen voor de toepassing van bestuursdwang/last onder dwangsom.

Meneer stond wel lekker te roep toeteren ik luister niet naar jullie en ik heb geen brief gehad *gooit hem op straat*

Evenals zijn weigering, hij heeft helemaal niemand te weigeren in een winkel, daar is geen dwangmiddel voor nodig om te betreden dus als de Boa's gewoon voet bij stuk hadden gehouden hadden ze doorgelopen en de brief op meneer z'n balie gelegd.

Gedurende de ontwikkeling van het verhaal komt er ook steeds meer informatie over de achtergrond van de sluiting: https://www.ad.nl/binnenl...genaar-is-woest~a73d9d2e/

Naar nu blijkt dat er sinds april 21 controles zijn uitgevoerd, en dat er 18 maal sprake was van overtredingen van de coronaregels dat heeft geleid tot 10x een dwangsom van 5000 euro (de "boete" van 50.000 euro) blijkbaar haalden ze niets uit en heeft de veiligheidsregio gekozen voor bestuursdwang om tot sluiting over te gaan.
Berning bestrijdt dat hij vaak is gewaarschuwd. Ook voldoet hij naar eigen zeggen aan alle coronarichtlijnen. Hij zegt het slachtoffer te zijn van ‘incompetente boa’s en kortzichtigheid van de veiligheidsregio’.
Als dat zo is bezwaar maken, dan had je voor vandaag al uitsluitsel gehad van een bezwaarschriftencommissie en eventueel zelfs al een rechter of het terecht was. Dat is het probleem met een hoop ondernemers de Overheid moet eerst hard ingrijpen voordat ze uiteindelijk echt iets gaan doen. Vaak is de gedachte ik zie het wel, blaffende honden zonder gebit bijten niet... :+

[ Voor 60% gewijzigd door TIGER1125 op 13-08-2020 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
TIGER1125 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:37:
[...]

Ik begrijp dat er sprake was van 18 overtredingen in de laatste 4 maanden, ja sorry hoor maar dan zou ik er ook klaar mee zijn.

Overigens vind ik dit wel tekenend:

[...]

Ik neem aan 140 m² toegankelijk vloeroppervlak voor klanten en de rest niet bruikbaar vloeroppervlak, magazijn en dat soort dingen.
Als ik de beelden in de media zie betreft het een kleine buurtsuper (niet ondenkbaar gezien de omvang van het dorp). Ik denk dat dhr. berning gewoon de oppervlakte van zijn hele pand heeft genomen, en daar geen aftrek voor heeft gedaan aan magazijn, kassa's en winkelstellingen en koelingen. Enkel de oppervlakte van de wandelpaden zijn beschikbaar voor klanten....

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 14:11
Ik vind het uberhaupt een beetje vaag wat nou wel/niet in supermarket mag....

Bij onze Jumbo bijv:

-Mag je zowel met wagentje als met mandje, maar niemand zegt iets als je niets bij je hebt.
-Moet je zelf de oppervlaktes schoonmaken (naar eigen inzicht)
-Zijn er wel een beperkt aantal karretjes/mandjes, maar je moet 50c hebben voor een karretje en iedereen dromt nu buiten om die dingen heen
-Zijn er geen specieke in/uitgangs routes

Is dit nou ok of niet? I don't know...

[ Voor 4% gewijzigd door Basekid op 13-08-2020 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
[...]

Ja, dit kennen we uit landen als Cuba, lieve hemel. Besef je nou echt niet dat als iedereen elkaars verklikker wordt, de samenleving binnen een paar weken onleefbaar wordt? Dit gaat absoluut niet werken.
Kijk nog eens naar Das Leben der Anderen en je weet genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
stylezzz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:42:
[...]

Als ik de beelden in de media zie betreft het een kleine buurtsuper (niet ondenkbaar gezien de omvang van het dorp). Ik denk dat dhr. berning gewoon de oppervlakte van zijn hele pand heeft genomen, en daar geen aftrek voor heeft gedaan aan magazijn, kassa's en winkelstellingen en koelingen. Enkel de oppervlakte van de wandelpaden zijn beschikbaar voor klanten....
Hoog spel gespeeld en verloren. Ik verwacht dat Berning heel goed weet hoe het in elkaar steekt, maar het gewoon onzin vond en er wel mee weg dacht te komen. Nu geeft hij iedereen (BOA's, veiligheidsregio) de schuld, maar vergeet naar zichzelf te kijken.

Voor aanhangers van complottheorieën is hij nu een held.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
prijk schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

Ja, dit kennen we uit landen als Cuba, lieve hemel. Besef je nou echt niet dat als iedereen elkaars verklikker wordt, de samenleving binnen een paar weken onleefbaar wordt? Dit gaat absoluut niet werken.
a) het dient in dit geval een goed doel.
b) nogmaals, je krijgt alleen je geld als er ook daadwerkelijk een opgerold feestje uit voortvloeit. Dus met die onleefbaarheid valt het wel mee.

In Cuba is het repressie van mensen die de regering niet welgevallig zijn. In dit geval is het repressie van mensen die de samenleving niet welgevallig zijn.

Aardige film trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
prijk schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

Met wat sociale controle is gewoon niks mis, we hebben het hier over de volksgezondheid en niet of je radio een uurtje te hard staat om 11 uur in de avond.

• BarôZZa
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:24:
[...]

Als het een paar maanden is zal het ook niet zo een probleem zijn.
Maar we weten niet wat het virus doet, het kan ook zomaar 20 jaar zijn door mutaties en tegenslagen met het vaccin.
En wat gebeurt zodra we de grenzen verder open zetten?
Gaan we dan weer achteruit en weer terug naar een lockdown opnieuw?
Of houden we de grenzen gesloten en laten we andere landen mét open grenzen de economie overnemen?
Zo lang de besmettingsgraad hier hoger ligt zijn we vooral een gevaar voor andere landen natuurlijk. Als de besmettingsgraad laag ligt, dan vormen andere landen een risico voor ons. Welke maatregel het verstandigst is, is afhankelijk van de situatie.

Voor de rest hebben we geen glazen bol, maar als je kijkt naar landen die bijna 20 jaar geleden te maken hadden met SARS, dan zie je dat zij een stuk meer maatregelen hebben getroffen, waaronder dichte grenzen (zakelijk is overigens vaak een uitzondering, maar met quarantaine) en dat de economie daar lichter geraakt wordt omdat ze lockdowns weten te voorkomen.
Sjurm schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:33:
[...]

Het is alleen de vraag in hoeverre dit dan lukt. Ik denk dat het niet lukt om het virus volledig uit te bannen (zonder vaccin).

In Nieuw Zeeland had men het virus een tijd lang onder controle, wat overigens een stuk eenvoudiger gezien het land zo geïsoleerd ligt. Nu zijn er in Auckland weer een aantal onverklaarbare nieuwe gevallen gevonden, waardoor ze daar ook weer in 'lockdown' gaan.
Het gaat niet om volledig uitbannen, het gaat erom dat je in een situatie komt waarbij je vrijwel elke besmetting in beeld hebt. Dat is in mijn ogen controleren. Daarvoor moet je inderdaad eerst weer terug naar een heel laag aantal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 17:11
BarôZZa schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Zo lang de besmettingsgraad hier hoger ligt zijn we vooral een gevaar voor andere landen natuurlijk. Als de besmettingsgraad laag ligt, dan vormen andere landen een risico voor ons. Welke maatregel het verstandigst is, is afhankelijk van de situatie.

Voor de rest hebben we geen glazen bol, maar als je kijkt naar landen die bijna 20 jaar geleden te maken hadden met SARS, dan zie je dat zij een stuk meer maatregelen hebben getroffen, waaronder dichte grenzen (zakelijk is overigens vaak een uitzondering, maar met quarantaine) en dat de economie daar lichter geraakt wordt omdat ze lockdowns weten te voorkomen.

[...]

Het gaat niet om volledig uitbannen, het gaat erom dat je in een situatie komt waarbij je vrijwel elke besmetting in beeld hebt. Dat is in mijn ogen controleren. Daarvoor moet je inderdaad eerst weer terug naar een heel laag aantal.
Dat mensen nu al massaal weer bij mekaar op bezoek gaan en bbq's gaan houden etc. zegt genoeg.

Dit mocht ook al tijdens de strenge lockdown, achter de voordeur is privédomein. (Toen was het echter een stuk kouder :P )

M.a.w. Dit ga je met terugdraaien van maatregelen (Sportscholen dicht, horeca dicht etc.) niet kunnen tegenhouden en ook niet beheersbaar krijgen.

Het volk moet bang zijn, dan luistert het wel, maar het lijkt er op dat het volk wat minder bang is geworden en de urgentie ontbreekt... Ook zijn vele mensen het gewoon zat, al helemaal omdat er geen licht aan het einde van de tunnel zichtbaar is.

Maatregelen moeten ook bij een volk passen. In Italië en Frankrijk (waar het niet veel beter was) hebben ze totalitaire lockdowns gehad, blijkbaar kan dat bij die volkeren. Hier zou dat niet kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoldyInko

BBC heeft een aardige documentaire gemaakt.

Maar ja...het is maar een griepje. /s.

Zeg dat maar eens tegen mensen die jong en gezond waren nu dagelijks nog klachten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
'Het is maar een griepje'

Hoeveel doden zouden we gehad hebben als er geen maatregelen getroffen waren? Zijn daar schattingen van?

• Mr.Joker
Joris748 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:00:

Hoeveel doden zouden we gehad hebben als er geen maatregelen getroffen waren? Zijn daar schattingen van?
Er zijn gewoon teveel variabelen om te zeggen: Indien we geen maatregelen hadden genomen dan was het sterftecijfer x risicogroep = aantal doden.

Een paar landen hadden een totalitaire lockdown , hebben het veel slechter gedaan.

Zweden deed vrij weinig, daar is het behoorlijk aan het afvlakken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Mr.Joker schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:55:
[...]

Dit mocht ook al tijdens de strenge lockdown, achter de voordeur is privédomein. (Toen was het echter een stuk kouder :P )
Het mocht al want er werd niet gehandhaafd... Sure... Goede instelling!

• Jovatov
Joris748 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:00:

In de laatste briefing voor de zomer had van Dissel daar een sheetje met deze info:
• Voorkómen IC-opnames: ~35.800 (95%CI 34.000 – 37.400)

• Voorkómen ziekenhuisopnames: ~125.300 (95%CI 119.000 – 130.900)

Via model berekening – rekening houdend met veranderingen in IC opname beleid
• Gemelde ziekenhuisopnames volgens OSIRIS: 11.846
• Gemelde ziekenhuisopnames volgens NICE: 11.749
• Geschat aantal ziekenhuisopnames volgens model: 13.300 (12.800 – 13.900)

• Voorkómen aantal opnames, vlgs model: ~190.000 (95%CI 183.000 – 197.000)
Het is maar een schatting natuurlijk. Zonder maatregelen had Nederland zichzelf mogelijk opgesloten en dan kan je model ook weer de prullenbak in.

[ Voor 5% gewijzigd door Jovatov op 13-08-2020 13:08 ]

• Joris748
Dit is toch wel illustratief voor de opstelling van Berning:
Eigenaar Raymond Berning opende zijn winkel vanochtend toch, omdat hij naar eigen zeggen geen officiële melding dat hij dicht moest had gekregen. Na een bezoek van twee handhavers en twee agenten besloot hij zijn zaak alsnog te sluiten.
https://nos.nl/artikel/23...rtreden-coronaregels.html

Terwijl hij notabene gisteren nog de brief weigerde waarin de maatregel werd aangekondigd.

https://www.ad.nl/binnenl...ak-aan-te-nemen~ad4d2782/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:48:
[...]

Met wat sociale controle is gewoon niks mis, we hebben het hier over de volksgezondheid en niet of je radio een uurtje te hard staat om 11 uur in de avond.
Nee, we hebben het erover dat de buren bij je naar binnen komen gluren en vervolgens de politie laten voorrijden. Wie tienmaal zijn buur verraadt, krijgt een extra pakket boterbonnen. Voor wat hoort wat!

• Mr.Joker
MikeyMan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:03:
[...]

Het mocht al want er werd niet gehandhaafd... Sure... Goede instelling!
Gelukkig dat er niet werd gehandhaafd achter de voordeur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Jovatov schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:06:
[...]

In de laatste briefing voor de zomer had van Dissel daar een sheetje met deze info:

[...]

Het is maar een schatting natuurlijk. Zonder maatregelen had Nederland zichzelf mogelijk opgesloten en dan kan je model ook weer de prullenbak in.
Als er iets niet geklopt heeft deze hele corona pandemie, dan zijn het de rekenmodellen wel ;)

Deze getallen zijn ook simpelweg geëxtrapoleerd, dan kan je gewoon domweg niet doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.Joker op 13-08-2020 13:10 ]

• autje
  • Nu online
prijk schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:08:
[...]

Nee, we hebben het erover dat de buren bij je naar binnen komen gluren en vervolgens de politie laten voorrijden. Wie tienmaal zijn buur verraadt, krijgt een extra pakket boterbonnen. Voor wat hoort wat!
We moeten ook gezonder gaan leven, dus: geen boter! Een struik selderij kun je krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Mr.Joker schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:09:
[...]

Gelukkig dat er niet werd gehandhaafd achter de voordeur!
Dat is weer een hele andere discussie.

De instelling dat alle mag als het maar achter de voordeur is is laakbaar. En maakt dat ze uiteindelijk ook wel zullen moeten handhaven. Ook achter de voordeur.

• Mr.Joker
MikeyMan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

De instelling dat alle mag als het maar achter de voordeur is is laakbaar. En maakt dat ze uiteindelijk ook wel zullen moeten handhaven. Ook achter de voordeur.
Gelukkig mogen ze niet handhaven achter de voordeur. En hopelijk blijft dat zo. Privé-domein = privé-domein.

Gelukkig hebben we daar wetgeving voor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
[...]
Maatregelen moeten ook bij een volk passen. In Italië en Frankrijk (waar het niet veel beter was) hebben ze totalitaire lockdowns gehad, blijkbaar kan dat bij die volkeren. Hier zou dat niet kunnen.
Dit komt ook doordat in Nederland een lockdown ook echt een lockdown is.

Hier in Spanje worden maatregelen niet zo heet gegeten. Er worden wel wat mensen opgepakt en boetes uitgedeeld, maar ondertussen is het vooral voor de vorm. (Wel zuur als je net zelf degene bent natuurlijk want dan ben je echt de lul). Als je in quarantaine zit (die hier verplicht is) komt er ook echt niemand kijken, hoorde ik van een collega.

Ik moest tijdens de lockdown enkele keren naar kantoor en ik heb daar een officiele brief voor gevraagd met permissie om de stad te doorkruisen, wat ik lopend deed voor een beetje lichaamsbeweging (voelde een beetje als "I am legend" zo vroeg in de ochtend :S ). 's Middags op de terugweg was het juist best druk. Veel mensen die "de hond uitlieten" enzo :)

Maar niemand heeft me daar ooit om dat formulier gevraagd. Nu zijn mondkapjes hier 24/7 verplicht maar de politie rijdt gewoon langs en kijkt niet eens om.

De mate van niet-medewerking en lage handhaving wordt gewoon meegerekend in de maatregelen en deze worden versterkt om dit te compenseren. Terwijl in Nederland iedereen moord en brand schreeuwt als er iemand een maskertje niet helemaal op zijn neus heeft want er wordt altijd liever naar een ander gewezen dan het besef dat er zelf ook wel eens een regeltje 'over het hoofd gezien' wordt. Maar dat is altijd minder erg omdat er 'goede redenen' voor waren.
autje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:47:
[...]
a) het dient in dit geval een goed doel.
b) nogmaals, je krijgt alleen je geld als er ook daadwerkelijk een opgerold feestje uit voortvloeit. Dus met die onleefbaarheid valt het wel mee.

In Cuba is het repressie van mensen die de regering niet welgevallig zijn. In dit geval is het repressie van mensen die de samenleving niet welgevallig zijn.
Tja, de voorstanders van zo'n regime vinden zich natuurlijk ook een goed doel, en vinden dat zij de wil van de samenleving zijn.

Ook in Nederland is dat niet zo zwart-wit. Er wordt hier ook uitgebreid over polarisatie gesproken, en dat gebeurt niet als de hele samenleving het zo vreselijk met elkaar eens is. Dan zouden meer maatregelen ook niet nodig zijn geweest want iedereen hield zich eraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
MikeyMan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

Mr.Joker schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:16:
[...]

Gelukkig mogen ze niet handhaven achter de voordeur. En hopelijk blijft dat zo. Privé-domein = privé-domein.

Even voor de goede orde (dan zal ik jullie gelijk even uit die prive-eigendom droom halen @Mr.Joker en @Ankona), handhaven achter de voordeur kan gewoon de wet op het binnentreden biedt daar voldoende ruimte voor om met andere wetten in de hand op te treden. Dat kan zijn met het Bouwbesluit/Woningwet in de hand een gevaarlijke situatie onderzoeken, op grond van de Opiumwet onderzoek doen naar de aanwezigheid van bijvoorbeeld een Hennepkwekerij/Drugslab, op grond van de wet publieke gezondheid onderzoek doen naar voor de gezondheid gevaarlijke situaties.

Of natuurlijk Artikel 3 van de politiewet:
De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.
Dat hele huiszoekingsbevel verhaal waar mensen mee schermen raakt kant nog wal, want het huiszoekingsbevel in de vorm zoals die in films bestaat (search warrant) kennen we niet in Nederland. Hier treden we binnen met toestemming van degene die bevoegd is toestemming te geven. Ten behoeve van het onderzoek mag alles en iedereen die daartoe nodig is meegenomen worden in het pand en indien de wet het toe laat ook in beslag genomen worden op grond van de betreffende wet.

Een huiszoeking of zoeking zoals ze dat noemen in Nederland, kan alleen met toestemming van een Rechter-commissaris. Dan mag je ook kastjes e.d. open maken, echter zou dat in dit geval een coronafeestje/bbq oid. niet nodig zijn.

Aanvulling:
Voor het verkrijgen van een machtiging geldt overigens wel dat men een gegrond vermoeden van gevaar/een overtreding heeft. Als de Politie ziet dat je met 30 man in een woonkamer gepropt zit, is dat voldoende voor die machtiging om binnen te treden en te handhaven.

Het probleem is vooral bij wie het mandaat ligt om te gaan binnentreden, daarom wil je dat als Veiligheidsregio eigenlijk niet inzetten. Het is dus erg van belang af te kaderen op grond waarvan je gaat optreden.

Maar in principe kan een Veiligheidsregio dat zelf organiseren in mandaat van de gemeentes onder haar toezicht, en opnemen in de noodverordening evenals wie dan bevoegd is voor afgifte van de machtiging.

[ Voor 20% gewijzigd door TIGER1125 op 13-08-2020 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

Dat mensen nu al massaal weer bij mekaar op bezoek gaan en bbq's gaan houden etc. zegt genoeg.

M.a.w. Dit ga je met terugdraaien van maatregelen (Sportscholen dicht, horeca dicht etc.) niet kunnen tegenhouden en ook niet beheersbaar krijgen.

Het volk moet bang zijn, dan luistert het wel, maar het lijkt er op dat het volk wat minder bang is geworden en de urgentie ontbreekt... Ook zijn vele mensen het gewoon zat, al helemaal omdat er geen licht aan het einde van de tunnel zichtbaar is.

Daarom is het ook een foute keuze geweest om te stoppen met de persconferenties. Er is het nodige vrij gegeven en verder zoek het maar uit.
Ik denk dat de meeste mensen nu al wel weer een stuk voorzichtiger zijn, op de groep na die het stoer vindt om er schijt aan te hebben. Die groep zal door de verkeerde toon van met name Hugo de Jonge nu flink gegroeid zijn. (Rutte is communicatief veel sterker en slimmer)

Wat mij dus ook opvalt is dat ze het hebben over feestjes en huishoudelijke kring. Politieke correctheid zal wel voorkomen dat het offerfeest genoemd mag worden als risico element. Voor zover ik weet is er de komende weken echter niet weer een offerfeest te verwachten.

alles kan off-topic

• Joris748
Jovatov schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:06:
[...]

[...]

Gezien de beperkte IC-capaciteit was waarschijnlijk een groot deel van patiënten overleden. Een deel van de Brabantse patiënten heeft het bijvoorbeeld overleefd, omdat elders in het land nog capaciteit was.

Maar meer dan 30.000 doden was niet ondenkbaar geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
@TIGER1125 inderdaad. En die toestemming komt normaal gesproken van een ovj of een hovj. Wat in het laatste geval een politieagent met extra taken is ;)

Maargoed, hou vooral halsstarrig deze instelling vol... Ook hiermee krijgt je uiteindelijk wat je verdient...

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 13-08-2020 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Mr.Joker schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:16:
[...]

Ik deel je mening dat ze gelukkig niet achter de voordeur mogen handhaven. Maar ik moet dat wel combineren met een helaas is dat soms wel noodzakelijk.
Maar ik ben nog altijd van mening dat in Nederland de cultuur zo is dat met de juiste voorlichting de meeste mensen zich vrijwillig verantwoord zullen gedragen. Daarom was de intelligente lockdown zoals die door Rutte georganiseerd werd ook zonder veel repressie uiterst succesvol.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
prijk schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:25:
[...]

In dit verband zei Aboutaleb vorige week dat hij het niet op zijn geweten wilde hebben dat ook maar één Rotterdammer zou sterven terwijl hij (Aboutaleb) dat had kunnen voorkomen. Een onbegrijpelijke uitspraak, gezien de in maart gestelde doelen (toevloed zorg beheersen), en ik snap niet dat die niet tot meer ophef heeft geleid.
En vervolgens roept hij dat mensen absoluut niet naar het RIVM hoeven te luisteren als die voorzichtig aangeeft dat het wellicht niet zo'n goed idee is om naar Rotterdam te gaan. Was toch een mooie voorzorgsmaatregel geweest als dat echt zijn doel was geweest.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
[...]
Evenals zijn weigering, hij heeft helemaal niemand te weigeren in een winkel, daar is geen dwangmiddel voor nodig om te betreden dus als de Boa's gewoon voet bij stuk hadden gehouden hadden ze doorgelopen en de brief op meneer z'n balie gelegd.
Je kan wel mensen weigeren in je winkel. Ze moeten wel een strafbaar feit hebben gepleegd, maar een winkeldief mag je weren uit je zaak als ondernemer.

Een bedrijfsruimte wordt ook als privé gezien, een handhaver mag niet zomaar de lokale Lidl doorzoeken puur omdat je zo binnen kan lopen. Je kan onder omstandigheden ook een politie agent of een boa weigeren.
stylezzz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:48:
Ik wordt er soms toch nog wel bang van als ik zie met wat voor enthousiasme een deel van de Nederlandse bevolking klikken omarmt bij dit soort dingen.

• Mr.Joker
TIGER1125 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:19:
[...]

[...]

Even voor de goede orde (dan zal ik jullie gelijk even uit die prive-eigendom droom halen @Mr.Joker en @Ankona), handhaven achter de voordeur kan gewoon de wet op het binnentreden biedt daar voldoende ruimte voor om met andere wetten in de hand op te treden. Dat kan zijn met het Bouwbesluit/Woningwet in de hand een gevaarlijke situatie onderzoeken, op grond van de Opiumwet onderzoek doen naar de aanwezigheid van bijvoorbeeld een Hennepkwekerij/Drugslab, op grond van de wet publieke gezondheid onderzoek doen naar voor de gezondheid gevaarlijke situaties.

Of natuurlijk Artikel 3 van de politiewet:

[...]

Dat hele huiszoekingsbevel verhaal waar mensen mee schermen raakt kant nog wal, want het huiszoekingsbevel in de vorm zoals die in films bestaat (search warrant) kennen we niet in Nederland. Hier treden we binnen met toestemming van degene die bevoegd is toestemming te geven. Ten behoeve van het onderzoek mag alles en iedereen die daartoe nodig is meegenomen worden in het pand en indien de wet het toe laat ook in beslag genomen worden op grond van de betreffende wet.

Een huiszoeking of zoeking zoals ze dat noemen in Nederland, kan alleen met toestemming van een Rechter-commissaris. Dan mag je ook kastjes e.d. open maken, echter zou dat in dit geval een coronafeestje/bbq oid. niet nodig zijn.

Aanvulling:
Voor het verkrijgen van een machtiging geldt overigens wel dat men een gegrond vermoeden van gevaar/een overtreding heeft. Als de Politie ziet dat je met 30 man in een woonkamer gepropt zit, is dat voldoende voor die machtiging om binnen te treden en te handhaven.

Het probleem is vooral bij wie het mandaat ligt om te gaan binnentreden, daarom wil je dat als Veiligheidsregio eigenlijk niet inzetten. Het is dus erg van belang af te kaderen op grond waarvan je gaat optreden.

Maar in principe kan een Veiligheidsregio dat zelf organiseren in mandaat van de gemeentes onder haar toezicht, en opnemen in de noodverordening evenals wie dan bevoegd is voor afgifte van de machtiging.
Wat jij aanhaalt snap ik haha, doelde meer op de deur inrammen als je met visite aan het bbq bent. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TIGER1125
CMD-Snake schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:40:
[...]

Je kan wel mensen weigeren in je winkel. Ze moeten wel een strafbaar feit hebben gepleegd, maar een winkeldief mag je weren uit je zaak als ondernemer.

Een bedrijfsruimte wordt ook als privé gezien, een handhaver mag niet zomaar de lokale Lidl doorzoeken puur omdat je zo binnen kan lopen. Je kan onder omstandigheden ook een politie agent of een boa weigeren.

[...]

Ik wordt er soms toch nog wel bang van als ik zie met wat voor enthousiasme een deel van de Nederlandse bevolking klikken omarmt bij dit soort dingen.
Dat is dus niet waar:
Artikel 5:15 van de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) voorziet daar namelijk in:
1. Een toezichthouder is bevoegd, met medeneming van de benodigde apparatuur, elke plaats te betreden met uitzondering van een woning zonder toestemming van de bewoner.
2. Zo nodig verschaft hij zich toegang met behulp van de sterke arm.
3. Hij is bevoegd zich te doen vergezellen door personen die daartoe door hem zijn aangewezen.

Er is overigens ook een relatie met Artikel 5.11 en 5.12 van dezelfde wet om de toezichthouder aan te wijzen, en over het algemeen wordt ook verwezen in de Wet op grond waarvan een toezichthouder bepaalde bevoegdheden heeft. Ik ben met mijn collega's op grond van de Algemene wet bestuursrecht, Woningwet, huisvestingswet, Wet Ruimtelijke ordening en Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht in combinatie met de relevante Gemeente wetten aangewezen als toezichthouder binnen ons vakgebied, ons grondgebied en de grondgebieden waarvoor wij gemandateerd zijn.
Toelichting op het artikel en daarmee relatie hebbende artikelen:
Welke toezichthoudende bevoegdheden in een concreet geval toegepast kunnen worden kan per wet of regeling verschillen.

De toezichthouder maakt van zijn bevoegdheden slechts gebruik voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van zijn taak noodzakelijk is (5:13 Awb).

Aan de toezichthouder toekomende bevoegdheden kunnen worden beperkt, bij wettelijk voorschrift of bij besluit van het bestuursorgaan dat de toezichthouder als zodanig aanwijst. Anderzijds bestaat de mogelijkheid dat de bijzondere wetgever aan een toezichthouder aanvullende bevoegdheden toekent.

Normaliter zijn de bevoegdheden de bevoegdheden die zijn opgesomd in titel 5 afdeling 2 van de Algemene wet bestuursrecht (Toezicht op de naleving);
  • betreden van elke plaats, met uitzondering van een woning zonder toestemming van de bewoner. Benodigde apparatuur mag worden meegenomen (art. 5:15 lid 1 Awb).
  • Zonodig zich de toegang verschaffen met de hulp van de sterke arm (politie) (art. 5:15 lid 2 Awb)
  • Zich laten vergezellen door personen die daartoe door hem zijn aangewezen (art. 5:15 lid 3 Awb)
  • Inlichtingen te vorderen (art. 5:16 Awb)
  • Inzage te vorderen van een identiteitsbewijs (art. 5.16a Awb)
  • inzage te vorderen van zakelijke gegevens en bescheiden (art. 5:17 lid 1 Awb)
  • Van die bescheiden kopieën te maken (art. 5.17 lid 2 Awb)
  • Als niet ter plaatse een kopie kan worden gemaakt, mogen de bescheiden voor dat doel korte tijd worden meegenomen tegen een door hem af te geven schriftelijk bewijs (art. 5:17 lid 3 Awb);
  • Zaken te onderzoeken, aan opneming te onderwerpen en daarvan monsters te nemen (art. 5:18 lid 1 Awb)
  • daartoe verpakkingen te openen (art. 5:18 lid 3 Awb)
  • Indien onderzoek, opneming en monsterneming niet ter plaatse kan geschieden, zaken voor dat doel voor korte tijd mee te nemen tegen een door hem af te geven schriftelijk bewijs (art. 5:18 lid 4 Awb);
  • vervoermiddelen te onderzoeken met betrekking tot waartoe hij een toezichthoudende taak heeft (art. 5.19 lid 1 Awb)
  • vervoermiddelen waarmee naar zijn redelijk oordeel zaken worden vervoerd met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft, op hun lading te onderzoeken (art. 5.19 lid 2 Awb)
  • van de bestuurder van een vervoermiddel inzage te vorderen van de wettelijk voorgeschreven bescheiden met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft.(art. 5.19 lid 3 Awb)
  • met het oog op de uitoefening van deze bevoegdheden van de bestuurder van een voertuig of van de schipper van een vaartuig te vorderen dat deze zijn vervoermiddel stilhoudt en naar een door hem aangewezen plaats (art. 5.19 lid 4 Awb)
  • Ieder moet (binnen een door de toezichthouder gestelde redelijke termijn) medewerking verlenen aan de toezichthouder (art. 5:20 lid 1 Awb).
https://www.infomil.nl/@107481/bevoegdheden-0/
Een bedrijfsruimte wordt niet gezien als privé dat geldt alleen voor woningen, op het moment dat jij zegt dat de kantoorruimte privé is gaan wij direct uit van een woning en is er sprake van de noodzaak tot het verkrijgen van een machtiging tot het binnentreden in de woning, indien noodzakelijk voor het onderzoek.

Echter veranderd de zaak dan ook, want als er daadwerkelijk sprake is van een woning op een plek waar dat niet kan zal daartegen ook handhavend opgetreden worden.

Er is echter op grond van de Awb geen machtiging tot binnentreden nodig om een bedrijf te betreden, de toegang weigeren is dan ook niet mogelijk als uit hoofde van de functie van de handhavende instantie een onderzoek in het bedrijf nodig is. Je kunt weigeren, alleen zal de inspectie met ter kennisneming alsnog plaats gaan vinden. Al dan niet met ondersteuning van de Politie.

Ik kan je vertellen dat in mijn geval een weigering om de bedrijfsruimte te betreden nog nooit geleid heeft tot het niet betreden van de bedrijfsruimte. Over het algemeen na overleg met de advocaat/jurist of iets dergelijks van de weigeraar, ik heb het niet zo op het inroepen van "de sterke arm" i.h.k.v. onderzoek.

De enige ruimte die de ondernemer/het bedrijf heeft om ons tegen te houden is ons vertragen i.v.m. bijvoorbeeld de veiligheid van medewerkers, inspectiediensten en de omgeving. Of om overleg te plegen met zijn jurist.

Echter is soms de noodzaak aanwezig om direct door te stappen, bijvoorbeeld om illegale activiteiten heterdaad waar te nemen en waarbij de overtreder dus geen tijd mag krijgen om alles weg te werken. Achteraf wordt dan bekeken in hoeverre het direct doorstappen dan rechtmatig was.

Maar nogmaals, de toezichthouder moet bevoegd zijn en bezig zijn met de uitvoering van die taak, is dat niet het geval dan mag je de toezichthouder weigeren. Anders heb je geen poot om op te staan bij het weigeren van een toezichthouder.
Mr.Joker schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:43:
[...]

Wat jij aanhaalt snap ik haha, doelde meer op de deur inrammen als je met visite aan het bbq bent. :P
Tuurlijk kan dat wel, dan had je de deur maar meteen open moeten doen en niet nog even de worstjes om moeten draaien :+

Edit:
Relevante wetsartikelen toegevoegd en nader toegelicht. Opbouw en volgorde reactie iets aangepast.

[ Voor 100% gewijzigd door TIGER1125 op 13-08-2020 14:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Voordeel is wel dat je vaak een nieuwe deur uit mag zoeken ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Positief getest 61.204, toename: 577
Ziekenhuisopnames (19,6% van positief getest), toename: 6
IC-opnames 2.981 (4,9% van positief getest)
Overleden 6.165 (10,1% van positief getest), toename: 4

Bron

Amsterdam +77
Rotterdam +69
Den Haag +47
Utrecht +18
Bergen op Zoom +13

Verder alles onder de 10. Wel minder: 41 gemeentes met minstens 4 besmettingen, meer dan gisteren. Verspreiding over het land duurt voort.

Sinds gisteren toegevoegde clusters:
Utrecht - Kinderdagverblijf Jonas aan de Lagenoord (keten Ludens) in Utrecht gesloten na meerdere coronabesmettingen
Beemster - Eerste cluster na twee door individuen georganiseerde bijeenkomsten, in totaal 12 (in)direct besmet
Beemster - Tweede cluster na twee door individuen georganiseerde bijeenkomsten, in totaal 12 (in)direct besmet
Terschelling - GGD opent testlocatie op Terschelling na coronabesmetting bij campinggasten van camping Appelhof / Camping Appelhof gaat dicht na minimaal 8 besmettingen
Eindhoven - Vier marechaussees Brabant-Zuid besmet met coronavirus
Zandvoort - Drie medewerkers en gast van Zandvoorts sushi-restaurant 'Zizo Lounge' besmet met corona
Putten - Coronavirus slaat toe bij vriendengroep in Putten: zes besmettingen
Waalwijk - Corona voor tweede keer terug in Zorgcentrum Eikendonk
Bergen op Zoom - Strandhuys weer open na corona-besmettingen (4), medewerker café Krijnen test eveneens positief
Bergen op Zoom - Lambertijnenhof: uitbraak onder personeel (tweede keer dat er sprake is van besmettingen

[ Voor 84% gewijzigd door autje op 13-08-2020 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Je bent er 1 vergeten

Utrecht Kinderdagopvang / BSO Kinderdagverblijf Jonas aan de Lagenoord (keten Ludens) in Utrecht gesloten na meerdere coronabesmettingen

• autje
  • Nu online
stylezzz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:56:
Je bent er 1 vergeten

Utrecht Kinderdagopvang / BSO Kinderdagverblijf Jonas aan de Lagenoord (keten Ludens) in Utrecht gesloten na meerdere coronabesmettingen
Die stond er net nog niet bij (is ook van vandaag). Maar ik heb hem even toegevoegd d:)b Misschien komen er nog wel meer bij vandaag.

En nog wel in mijn stadje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-10 15:31
Tja, we hadden een wal (lockdown) opgegooid tegen het hoogwater (virus).
Nu halen we de wal weg en zijn we verbaasd dat we overstroomd worden.
Het hoogwater (virus) is er nog steeds.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Dagelijkse stijging vlakt wel af, laten we dat voorzichtig positief zien :)

Gokje; de individueel georganiseerde bijeenkomsten en camping op terschelling was allemaal hoofdzakelijk buiten?

edit: volgens https://nos.nl/artikel/23...-op-contactonderzoek.html gisteren al 13% van de tests positief. Wordt het geen tijd om verder te gaan dan de mondkapjes in Rotterdam/Amsterdam?

[ Voor 80% gewijzigd door MikeyMan op 13-08-2020 15:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-10 19:30

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
mesa57 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:02:
Dat het iets overstroomd is niet zo erg, maar dat Amsterdammers en Rotterdammers bommetjes maken vanaf de duikplank zodat het nog harder overstroomd, dat is wel wat vervelend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:04:
Dagelijkse stijging vlakt wel af, laten we dat voorzichtig positief zien :)
Eerst even het aantal tests afwachten.
Gokje; de individueel georganiseerde bijeenkomsten en camping op terschelling was allemaal hoofdzakelijk buiten?
Ik gok dat het bij die jongerencamping toch vooral om binnenactiviteiten in groepjes van twee is gegaan ;).

[ Voor 34% gewijzigd door autje op 13-08-2020 15:15 ]

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 14:11
Met ingang van maandag 17 augustus biedt de GGD Zuid Limburg studenten en medewerkers die in Maastricht zijn gearriveerd vanuit een land of regio met code oranje of rood de mogelijkheid zich te laten testen op COVID-19, ook als ze geen klachten hebben. Hiervoor is een speciale testlocatie ingericht in Maastricht. Het gaat daarbij niet alleen om studenten en medewerkers die vanuit hun thuisland met code oranje/rood naar Maastricht zijn gereisd, maar ook om studenten en medewerkers die terugkeren van een vakantie in een gebied met code oranje/rood. Deze nieuwe testlocatie staat ook open voor studenten en medewerkers die klachten vertonen en zich daarom moeten laten testen, maar tot dusver daarvoor op de locatie in Urmond waren aangewezen. Aan de test zijn geen kosten verbonden.
Goed dat dit soort lokale iniatieven ontpoppen. 55% van de studenten komen uit het buitenland, dus dit testbeleid is een goede zet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10 09:23
autje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:14:
[...]
Ik gok dat het bij die jongerencamping toch vooral om binnenactiviteiten in groepjes van twee is gegaan ;).
Waarom twee?
Misschien wel drie of meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 10-10 07:40
mesa57 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:02:
Het water daalde. Voorzichtig werden de eerste 2 lagen zandzakken weggehaald... er kwam geen water over de dijk, dus is toen hele dijk maar weggehaald.

De snelheid van de versoepelingen heeft me verbaasd, eerlijk gezegd. Zelf maak ik me vooral zorgen om blootstelling van mij vrouw, die deze week alweer meerdere positieve patiënten moest behandelen.

@Ryur terschelling, niet Renesse :*)

[ Voor 3% gewijzigd door ijdod op 13-08-2020 18:01 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-10 15:31
Het is in ieder geval geen 2e golf, maar de 1e golf die nog niet uitgeraast was omdat we ons ontrokken hadden van het virus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
@ijdod trap daar nou niet in ;)

https://degladiool.nl/appelhof/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Ryur schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:49:
[...]

Waarom twee?
Misschien wel drie of meer?
Die categorieën heb ik op Pornhub nog niet bekeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De Appelhof..tjonge...Nostalgie. Daar kwam je 25 jaar geleden al van terug met een virusje hier en daar dus dit was wel te verwachten..

Dat betekent, stam + t .

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Apache4u schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:29:
[...]

De Appelhof..tjonge...Nostalgie. Daar kwam je 25 jaar geleden al van terug met een virusje hier en daar dus dit was wel te verwachten..
Daar moet je meer zorgen maken om chlamydia dan om corona ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
En daar gaan we weer, we halen 40-45 uit de hoge hoed om onvrede over het sluiten van de supermarkt te rechtvaardigen. Man man man.....

https://www.ad.nl/binnenl...-kan-wel-huilen~a8d93502/

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:00
stylezzz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:55:
En daar gaan we weer, we halen 40-45 uit de hoge hoed om onvrede over het sluiten van de supermarkt te rechtvaardigen. Man man man.....

https://www.ad.nl/binnenl...-kan-wel-huilen~a8d93502/
Ach ik ben deze man nu al helemaal zat. Er zijn 21 inspecties bij hem geweest, waarbij 18 keer een overtreding heeft plaatsgevonden. Er zijn waarschuwingen geweest, dwangsommen opgelegd, er is een brief overhandigd (die flikkerde meneer meteen weg), noem het maar op. Maar meneer heeft overal schijt aan en gaat nu zielig lopen doen. Hij kan een plan van aanpak indien en binnen de kortste keren weer open, maar eerst moet hij zielig doen.

[ Voor 9% gewijzigd door vickypollard op 13-08-2020 23:32 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
ijdod schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:59:
De snelheid van de versoepelingen heeft me verbaasd, eerlijk gezegd.
Het zal deels de goede cijfers zijn geweest en deels de spanningen die opliepen. Boze ondernemers in nog gesloten sectoren, maar ook de maatschappij piepte en kraakte. Je merkte echt wel dat alle uitlaatkleppen gesloten waren. Door te versoepelen kon ook een deel van die spanning en onvrede verlicht worden.

Overigens interessant nieuwtje dat niet alle veiligheidsregio's zaten te springen om het verplichte quarantaine plan van De Jonge. Dit in contrast met de opmerking van Hubert Bruls die eiste dat deze er alsnog zou komen.

Capaciteitsgebrek en de vele schijven waarover communicatie en coördinatie moeten lopen maken het zeer moeilijk voor veiligheidsregio's om er zinvol gebruik van te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Naar nu blijkt dat er sinds april 21 controles zijn uitgevoerd, en dat er 18 maal sprake was van overtredingen van de coronaregels
Ik weet het niet, maar de supermarkten waar ik 'controles' heb uitgevoerd hebben denk ik 100% score qua overtredingen. Ik heb werkelijk nog nooit geen enkele overtreding bij een supermarkbezoek gezien sinds de invoering van de 1,5 meter. Dus ik zit me echt af te vragen wat er die 3 keer gebeurd is dat er geen overtreding was?
Opvallend is dat de schrijver van dat eerste AD artikel persoonlijk een andere mening lijkt te hebben:

In zo'n supermarktje ben je toch niet langer dan 15 minuten denk ik zo, dus dat rolt nooit uit het BCO. Dat mensen niet blij worden als de supermarkt op loopafstand wordt gesloten, tsja, dat lijkt me logisch.. En vind je het te druk, dan moet je niet zelf naar binnen gaan. Wat ik dus vooral zie is dat mensen elkaar niet aardig vinden en hun macht gebruiken, met het bestrijden van corona heeft het maar weinig te maken.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vickypollard schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:29:
[...]

Ach ik ben deze man nu al helemaal zat. Er zijn 21 inspecties bij hem geweest, waarbij 18 keer een overtreding heeft plaatsgevonden. Er zijn waarschuwingen geweest, dwangsommen opgelegd, er is een brief overhandigd (die flikkerde meneer meteen weg), noem het maar op. Maar meneer heeft overal schijt aan en gaat nu zielig lopen doen. Hij kan een plan van aanpak indien en binnen de kortste keren weer open, maar eerst moet hij zielig doen.
Toch klinkt het een beetje als onproportioneel machtsvertoon. Als ik kijk naar de lokale Albert Heijn dan staat ook iedereen te duwen om groenten te pakken. De mandjes/karretjes worden ook niet schoongemaakt, iedereen pakt een mandje en loopt naar binnen. Etc.

Dat de winkeloppervlakte van Albert Heijn véél groter is dan deze winkel, wil niet zeggen dat het veiliger is. De afdelingen zijn niet aangepast. Dus iedereen staat nog steeds in elkaars nek te hijgen bij de groenten, vlewswaren, brood en zuivel. Theoretisch is het echter veilig, omdat de oppervlakte voor tijdschriften, luiers, zeep, wegwerpbestek, etc., ook mee telt in de maximale capaciteit berekening.

Als ik naar alle winkels kijk, dan is er maar één winkel die het juist deed in mijn ogen. En dat was Intratuin. Daar hebben ze een speciaal personeelslid aangenomen dat de winkelwagentjes schoonmaakt en aan klanten geeft. Maar dat kost natuurlijk 3.50 euro per uur om daar een 16-jarige voor in te zetten. Dat kan er niet af bij veel bedrijven met een miljardenomzet.

Maar het is natuurlijk makkelijker om een kleine supermarkt te sluiten dan een filiaal van een grote keten die met al hun financiële middelen kan terugvechten.

Bovendien kun je er zeker bij de lokale overheid vanuit gaan dat hier ook eigen belangen achter zitten. Het zou mij niets verbazen dat er iemand een leuk extraatje heeft gekregen omdat een investeerder andere plannen heeft voor de locatie. Of dat iemand goedkoop de winkel wil overnemen. Zo werkt lokale politiek nu eenmaal. Hoe graag we ook denken dat dit enkel in zuid europa voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:12:
[...]

Maar het is natuurlijk makkelijker om een kleine supermarkt te sluiten dan een filiaal van een grote keten die met al hun financiële middelen kan terugvechten.
Het past wel in de trend van de overheid om achter het laaghangende fruit aan te gaan in plaats van de structurele problemen op te willen lossen. Een buurtsuper dicht gooien of een picknickend gezinnetje uit een parkje plukken omdat ze 1,40m uit elkaar zitten, dat is natuurlijk leuk voor de journalisten zodat ze kunnen bewijzen dat ze íets doen.

Maar echt ballen tonen heb ik ze nog niet zien doen. Dat mensen hier roepen dat we in Nederland een 'lockdown' hebben gehad vind ik ronduit schattig. Niemand is verboden om naar zijn werk te gaan, er zijn nooit verplichte quarantaines afgedwongen. Hooguit dat de openbare gelegenheden gewoon zijn gesloten. En voor de rest is er vooral geroepen dat je je alsjeblieft, alsjeblieft, alsjeblieft aan de maatregelen wil houden, want die kunnen ze niet afdwingen.

De maatregelen afdwingen kunnen ze wel, als ze de noodstoestand afkondigen en gewoon even flink wat politie de straat op sturen. Laat het maar een keer de shit-hit-the-fan situatie worden, dan hebben mensen ook in de gaten dat de overheid dit serieus neemt. Nu krijg ik de indruk alsof ze een beetje halfbakken 'iets' willen doen maar dat aan alle kanten kapot wordt gepolderd omdat ze geen politiek gezichtsverlies willen lijden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoldyInko
Exact @Stoney3K Wat ik ergerlijk vind is de afwachtende de houding.

Neem nou het voorbeeld van Bergen op Zoom. Het aantal besmettingen ligt ver boven het landelijk gemiddelde. Toch vind de burgemeester dat er geen aanleiding is voor een mondkapjes plicht. Om maar even een voorbeeld van een maatregel te noemen. Bij een moskee waren er ruim 53 positief geteste personen.

Altijd die afwachtende houding is om beu van te worden. Het voeren van constant lange discussies kost hard gezegd mensenlevens. Natuurlijk zijn discussies nodig om een plan te kunnen realiseren maar elke keer is er altijd wel wat waardoor het enorm vertraagd. Men kan echt een voorbeeld nemen aan Nieuw-Zeeland. Ook niet perfect maar doet het tientallen keren beter met de aanpak ervan door het zo klein mogelijk te houden. Hun maatregelen zijn vaak snel en direct actief.

Het gaat echt nog wel een dingetje worden nu de GGDs aan het afschalen zijn en iedereen lijkt naar mijn inzien een afwachtende houding aan te nemen. Hoe langer het duurt om een maatregel actief te laten worden hoe meer besmettingen je zult krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door MoldyInko op 14-08-2020 09:16 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic