Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.601 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:41:
Maar het geeft wel aan dat er behoefte is aan een klik-lijn. :'(
Dat was ook het geval met de app die ik noemde. Een deel van de mensen gebruikte de functie om anderen die ze niet mochten erbij te lappen (terecht of onterecht) en zelfs een klein groepje nam het op zich om op patrouille te gaan. Ik voelde mij in elk geval oncomfortabel toen ik dit las.

De functie is gelukkig uit de app gehaald. Naast de sterke gevoelens die ontstonden waren verreweg de meeste meldingen niet bruikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:54
De meterstanden:

Positief getest 60.627, toename: 654
Ziekenhuisopnames 12.003 (19,8% van positief getest), toename: 9
IC-opnames 2.970 (4,9% van positief getest)
Overleden 6.161 (10,2% van positief getest), toename: 2

Bron

Rotterdam +127
Amsterdam +100
Den Haag +39
Utrecht +20

Verder nog Schiedam, Vlaardingen, Dordrecht, en Bergen op Zoom in de dubbele cijfers.

31 gemeentes met 4 of meer besmettingen (fors minder dan gisteren).

Er worden de laatste dagen niet echt clusters meer toegevoegd (in deze bron dan).

[ Voor 35% gewijzigd door autje op 12-08-2020 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:51
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:38:
[...]

De huidige getallen worden altijd nog opgeleukt door de steunpakketten van de overheden. Uiteindelijk moet Nederland het hebben van de internationale handel... met wereldwijd vertrouwen in elkaar. Dat is nu wel tot het dieptepunt gedaald. De harde klap gaat de komende maanden/jaren nog wel komen.
We zijn hier al voorbij dat dieptepunt, het producentenvertrouwen in de economie is al sinds april weer aan het stijgen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...-neemt-verder-toe-in-juli
Men is nog altijd wel pessimistisch, maar we zitten echt niet op het dieptepunt. Mede daardoor denk ik dat vrijdag de cijfers voor de Nederlandse krimp wel mee zullen vallen. Dit laatste ook omdat, t.o.v. Duitsland en België, Nederland de grenzen niet dicht heeft gegooid, terwijl het andersom wel zo was (Duitsers en Belgen kwamen wel hierheen om in te kopen).

En ja, we gaan er zeker de komende 2 of 3 jaar nog wat van voelen, doordat alle investeringen van nu toch terugverdiend moeten worden; zorgverzekeringen zullen duurder worden vanwege alle kosten gemaakt in de zorg, CAO's zullen een stuk magerder worden qua groei (terwijl we net hard op weg waren naar goede groei in CAO's), bedrijfstakken als de horeca zullen weer langzaam aan moeten opbouwen enzovoorts.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:40
@Moi_in_actie Probleem is daarbij ook dat we er nog niet zijn. Het is geen gepasseerd station 'en nu weer vooruit', we zitten er nog midden in.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
ijdod schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:50:
@Moi_in_actie Probleem is daarbij ook dat we er nog niet zijn. Het is geen gepasseerd station 'en nu weer vooruit', we zitten er nog midden in.
Gepasseerd nog niet, maar men krijgt wel steeds meer grip en visie op hoe er weer bovenop te krabbelen. In het verlengde daarvan is het ook begrijpelijk dat de meeste kritiek nu, zie o.a. het Tweede Kamer debat van vandaag, dat er duidelijker gecommuniceerd moet worden en een duidelijkere visie moet zijn. Mijn ervaring met retail en horeca om mij heen is dat ze de situatie lastig vinden, maar ze zeker bereid zijn om (tijdelijke) aanpassingen te maken zodat ze zowel "normaal" kunnen functioneren en tegelijk veiligheidsmaatregelen kunnen toepassen.
Hetgeen wat je op/in de (sociale) media hoort van b.v. klagende restaurant/café houders ziet is voor mijn gevoel meer de uitzondering dan de regel. De restaurants/lunchrooms e.d. waar ik geweest ben (fysiek daar gezeten of iets heb afgehaald) heb ik de mensen gevraagd hoe zij het ervaarden en vrijwel allen zeiden iets in de trend van "het is wat vervelend, maar wij hebben een plan opgezet, aanpassingen gedaan en we gaan vrolijk verder" (men was optimistisch).

Dus ja, we zitten er nog "middenin", maar inmiddels weten we hoe het werkt, hebben we ons aangepast en kunnen we voorlopig wel even zo verder. Graag terug naar hoe het eerst was wil iedereen, maar het is naar mijn beleving zeker niet zo dat een groot deel van de ondernemers er bij de pakken gaat neerzitten.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Moi_in_actie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

We zijn hier al voorbij dat dieptepunt, het producentenvertrouwen in de economie is al sinds april weer aan het stijgen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...-neemt-verder-toe-in-juli
Men is nog altijd wel pessimistisch, maar we zitten echt niet op het dieptepunt. Mede daardoor denk ik dat vrijdag de cijfers voor de Nederlandse krimp wel mee zullen vallen. Dit laatste ook omdat, t.o.v. Duitsland en België, Nederland de grenzen niet dicht heeft gegooid, terwijl het andersom wel zo was (Duitsers en Belgen kwamen wel hierheen om in te kopen).

En ja, we gaan er zeker de komende 2 of 3 jaar nog wat van voelen, doordat alle investeringen van nu toch terugverdiend moeten worden; zorgverzekeringen zullen duurder worden vanwege alle kosten gemaakt in de zorg, CAO's zullen een stuk magerder worden qua groei (terwijl we net hard op weg waren naar goede groei in CAO's), bedrijfstakken als de horeca zullen weer langzaam aan moeten opbouwen enzovoorts.
Mwa... Ik laat het je geloven. Alle seinen van de industrie is dat deze crisis dieper is dan van 2008. De oorzaak is wel anders.. maar ik denk echt dat we pas aan de vooravond staan van een grotere financiele crisis (zelfs zonder 2e golf). De meeste investeringen bij bedrijven staan nu echt op 0. Daarnaast is het ook de tijd om de boel goed op orde te brengen. je moet er niet vanop kijken als we volgend jaar op 10-15% werkloosheid zitten... met alle gevolgen (huizenmarkt --> bouw)

Allemaal geen ramp... daar komen we ook wel bovenop, maar denken dat we morgen de groei weer inzetten lijkt me klein.

Volgend jaar hebben we waarschijnlijk wel een gigantische groei tov van het zelfde kwartaal een jaar eerder. je kan alles positief zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:18:
[...]
Daarnaast is het ook de tijd om de boel goed op orde te brengen. je moet er niet vanop kijken als we volgend jaar op 10-15% werkloosheid zitten... met alle gevolgen (huizenmarkt --> bouw)
Dus jij denkt dat de werkloosheid hier oploopt naar het hoogste percentage sinds de jaren 30 van de vorige eeuw? Dat denk ik zeer zeker niet. Dat we, zeker in specifieke sectoren, getallen zullen halen zoals ten tijde van de financiële crisis van 2008, dat geloof ik graag. Met name onder jongeren is de werkloosheid de laatste maanden hard gestegen, omdat die veel vaker in de horeca en retail werken (sectoren die hard geraakt werden) en jongeren vaker korter in dienst zijn/waren, contracten die niet verlengd werden. Andere sectoren hebben juist flink geprofiteerd, een contrast wat er tijdens de financiële crisis niet was (daar ging het voor vrijwel iedereen slecht, de een minder dan de ander).

Het CPB schat dan ook dat de piek rond de 7% werkloosheid komt, zie dit artikel van de Volkskrant. Een 6 to 8% lijkt mij dan ook realistisch, afhankelijk van hoe het in de 2e helft van dit jaar eruit gaat zien (komt er een grote 2e golf, hoe snel is er een vaccin klaar, hoe snel kan dit massaal geproduceerd en gedistribueerd worden). Maar nee, getallen van 10, 12 of 15% werkeloosheid zie ik niet snel gebeuren, dat zou mijn inziens alleen kunnen wanneer we binnen nu en een paar maanden weer in heel Europa zo'n enorme opleving van het virus (aantal besmettingen) krijgen dat overal weer een (gedeeltelijke) lockdown moet plaatsvinden voor enkele maanden.

En nog te noemen de huizenmarkt, die lijkt (nog) zo goed als geen impact te merken van deze crisis, zie hier. Dat de bubbel (enorme stijging van huizenprijzen) een keer gaat klappen zie ik zeker wel gebeuren binnen nu en 3 jaar, maar ik denk niet dat Corona daar de aanleiding toe zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:31
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:18:
[...]

Mwa... Ik laat het je geloven. Alle seinen van de industrie is dat deze crisis dieper is dan van 2008. De oorzaak is wel anders.. maar ik denk echt dat we pas aan de vooravond staan van een grotere financiele crisis (zelfs zonder 2e golf). De meeste investeringen bij bedrijven staan nu echt op 0. Daarnaast is het ook de tijd om de boel goed op orde te brengen. je moet er niet vanop kijken als we volgend jaar op 10-15% werkloosheid zitten... met alle gevolgen (huizenmarkt --> bouw)

Allemaal geen ramp... daar komen we ook wel bovenop, maar denken dat we morgen de groei weer inzetten lijkt me klein.

Volgend jaar hebben we waarschijnlijk wel een gigantische groei tov van het zelfde kwartaal een jaar eerder. je kan alles positief zien :)
Persoonlijk denk ik dat de dip echt nog wel gaat komen, gebaseerd op het overleg met mensen uit de industry. Maar wel sectorafhankelijk. Maar ik kom niet verder dan een educated guess hoor. Ik ben geen econoom. Ik denk ook dat het er vanaf gaat hangen van het virus of het terugkomt. Industrial production is nog steeds down met 11% vergeleken met feb dit jaar. (eurostat). Maar stijgt wel weer wat. Maar zo'n klap hakt er gewoon in. Ook al is het maar een half jaar/ jaar.

Ja, heel flauw gezegd ook: prima moment om te promoveren op de afstemming van business models en organisatieontwerp. Maar als er een grote crisis komt, dan is een verbetere afstemming tussen verdienmodel en organisatie-ontwerp gewoon een USP om te blijven overleven. (of een ander/nieuw verdienmodel, maar ook daar moet je weer je organisatie op gaan ontwerpen)

Wat we gaan zien:

1) klantbehoefte gaat structureel wijzigen --> nieuw business model nodig --> nieuw organisatieontwerp.
2) organisaties die flink gaan snijden in hun organisaties, als je kunt zien welk onderdelen minder bijdragen aan de waardetoevoegende activiteiten. Kun je die goed wegsnijden. Zoals diensten, afdelingen, en de onderliggende it infrastructuur.
3)je kunt ook de hele waardeketen nu gaan optimaliseren door die in kaart te brengen (verdienmodellen in een netwerk) en daar de extended enterprise daarop gaan ontwerpen. Daar kunnen we nu ook een bijdrage aan gaan leveren voor optimalisatie.
4) ook investeringen in IT kunnen we nu gerichter gaan doen door de koppeling verdienmodel --> IT te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Adlermann op 12-08-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Moi_in_actie werkloosheid is uiteindelijk een definitie kwestie.. een zzp-er die maar voor 10 uur werk heeft, is niet werkloos. Aangezien hij geen aanspraak kan maken op ww oid komt ie niet in de statistieken. Daarom is nu met vroeger slecht te vergelijken... Maar ja ik ben ervan overtuigd dat het +10% gaat worden.

Huizenprijzen volgen gewoon de markt... Er is nu al een gigantische bubbel onstaan. Minder kopers (onzekerheid baan) met waarschijnlijk hogere rente kan er zo een correctie van 20-30% komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Experts geven hun mening over de haalbaarheid van de verplichte quarantaine in het Parool. Sommige van de experts drukken ook hun zorgen uit dat het land kennelijk via persconferenties geregeerd wordt en niet meer via het parlement.

Ook tekent het Parool al een reactie op vanuit de boa bond over de mogelijkheid dat zij de quarantaines moeten handhaven:
'Controle verplichte quarantaine door boa's geen goed plan'
Het zou geen goed plan zijn de bijzondere opsporingsambtenaren (boa's) de controle van een verplichte quarantaine te laten uitvoeren, omdat zij al genoeg taken hebben. Dat zegt voorzitter Richard Gerrits van vakbond BOA ACP. "Het is geen goed idee als dat alleen op het bordje van de boa's komt te liggen," zegt Gerrits. "Die worden al genoeg belast."

De voorzitter meent dat als controle bij mensen thuis zal plaatsvinden, dat eerder een taak is voor de politie. "Die is gewend bij mensen thuis te komen, boa's zijn er meer voor de openbare ruimte." Als de taken in afstemming met de politie worden uitgevoerd, dan is het volgens Gerrits een ander verhaal. "Maar er is verder niets naar de boa's hierover gecommuniceerd, dus wij zijn erg nieuwsgierig wat de precieze invulling gaat worden."

Coronaminister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) maakte dinsdag bekend dat iemand die na onderzoek van de GGD in contact blijkt te zijn geweest met een met corona besmet persoon, verplicht in quarantaine kan worden geplaatst. De controle daarvan zal een taak van de veiligheidsregio's worden, en het is aannemelijk dat daarbij een rol is weggelegd voor de boa's. Wat voor straf overtreders riskeren, werkt het Openbaar Ministerie de komende tijd uit. De strengere regels moeten halverwege volgende week ingaan.
De boa bond loopt in niet warm voor het idee en wil deze taak liever bij de politie leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:34
CMD-Snake schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:36:
Experts geven hun mening over de haalbaarheid van de verplichte quarantaine in het Parool. Sommige van de experts drukken ook hun zorgen uit dat het land kennelijk via persconferenties geregeerd wordt en niet meer via het parlement.

Ook tekent het Parool al een reactie op vanuit de boa bond over de mogelijkheid dat zij de quarantaines moeten handhaven:

[...]

De boa bond loopt in niet warm voor het idee en wil deze taak liever bij de politie leggen.
Want de politie komt om in het personeel en heeft verder niets belangrijkers te doen?

Heel slecht interview, het zou BOA bond sieren als ze gewoon zeggen waar het op staat: "we willen het niet want als wij om hulp roepen geeft de overheid/politiek niet thuis dus nu geven wij, als we weer ingezet gaan worden voor iets wat niet onze taak is, niet thuis."

Misschien heb ik het in alle hectiek gemist maar komt er naast de quarantaine verplichting nu ook een test verplichting vanuit risico gebied?

[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 12-08-2020 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
TIGER1125 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:11:
Heel slecht interview, het zou BOA bond sieren als ze gewoon zeggen waar het op staat: "we willen het niet want als wij om hulp roepen geeft de overheid/politiek niet thuis dus nu geven wij, als we weer ingezet gaan worden voor iets wat niet onze taak is, niet thuis."
Ik denk dat de boa bond net zo hard verrast is. De Jonge doet deze mededeling en gaat daarna hardop ideeën opperen over hoe dit waar te maken. Het was gisteravond een leuke soundbyte en De Jonge kon stoer zijn spierballen laten zien, maar nu blijkt er nog weinig substantie te zijn. Dat terwijl dit volgende week al van kracht is.

De boa's en politie staan al langer naar elkaar te wijzen voor de handhaving van de corona regels. De politie zegt dat het een zaak is van de gemeentelijke boa's en die op hun beurt zeggen het niet te willen doen vanwege eindeloze discussies of agressie.

Al zou je beide partijen bij elkaar optellen dan hebben zowel politie als boa's in grote steden te weinig capaciteit. Al het andere zou dan moeten vervallen. Het hele idee is onzinnig op deze manier. De kamer is ook grotendeels tegen, dus eens kijken of De Jonge toch het idee gaat doorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Uit het liveblog van de NOS:
'Mondkapjesplicht Wallengebied wordt nauwelijks nageleefd'
De mondkapjesplicht is inmiddels een week geleden ingegaan in enkele drukke gebieden in Amsterdam. Maar weinig mensen in het Wallengebied lijken zich daar wat van aan te trekken. Bewoners en politici willen extra maatregelen.
Kennelijk trekken mensen op grote schaal zich er niets van aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Het live debat is ook bijzonder. De Jonge lijkt wel een acrobaat zoals hij salto's staat te maken daar. Wel quarantaine plicht en draconisch straffen en tegelijk roepen dat het niet alles opgelost kan worden op die manier. Wat is het nu?

Edit: De Jonge is zojuist van zijn plan afgestapt. 8)7 Nu wil hij eerst meer onderzoek doen en adviezen inwinnen. Hij mag wel oppassen, als je zo hard rondjes draait wordt je goed misselijk.

[ Voor 29% gewijzigd door CMD-Snake op 12-08-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:14
CMD-Snake schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:17:
[...]

Ik denk dat de boa bond net zo hard verrast is. De Jonge doet deze mededeling en gaat daarna hardop ideeën opperen over hoe dit waar te maken. Het was gisteravond een leuke soundbyte en De Jonge kon stoer zijn spierballen laten zien, maar nu blijkt er nog weinig substantie te zijn. Dat terwijl dit volgende week al van kracht is.

De boa's en politie staan al langer naar elkaar te wijzen voor de handhaving van de corona regels. De politie zegt dat het een zaak is van de gemeentelijke boa's en die op hun beurt zeggen het niet te willen doen vanwege eindeloze discussies of agressie.

Al zou je beide partijen bij elkaar optellen dan hebben zowel politie als boa's in grote steden te weinig capaciteit. Al het andere zou dan moeten vervallen. Het hele idee is onzinnig op deze manier. De kamer is ook grotendeels tegen, dus eens kijken of De Jonge toch het idee gaat doorzetten.
Gewoon geen verschil maken en de boa's opleiden tot politie agent. Nooit begrepen waarom er ineens boa's nodig waren vroeger. Zal wel centen kwestie geweest zijn.
/Rant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
CMD-Snake schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:27:
Het live debat is ook bijzonder. De Jonge lijkt wel een acrobaat zoals hij salto's staat te maken daar. Wel quarantaine plicht en draconisch straffen en tegelijk roepen dat het niet alles opgelost kan worden op die manier. Wat is het nu?

Edit: De Jonge is zojuist van zijn plan afgestapt. 8)7 Nu wil hij eerst meer onderzoek doen en adviezen inwinnen. Hij mag wel oppassen, als je zo hard rondjes draait wordt je goed misselijk.
Ja maar, ja maar... Het is al verplicht zegt Klaver... rare woordkeuze. Maar een advies is een advies volgens mij hoe dwingend ook, maar dat maakt het in mijn ogen nog steeds geen plicht hoe belangrijk ook.
Arjantje72 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:35:
[...]

Gewoon geen verschil maken en de boa's opleiden tot politie agent. Nooit begrepen waarom er ineens boa's nodig waren vroeger. Zal wel centen kwestie geweest zijn.
/Rant :)
Zal vooral uitmaken wiens budget er op gaat aan de ene smaak of de andere smaak. ;) (Gemeente / Ministerie)

Vind overigens wel dat in een normale situatie een Gemeente beter de nadruk op een bepaald probleem kan leggen door de Boa's in te zetten waarbij de Politie zich bezig kan houden met Politie dingen en de Boa zich bezig kan houden met de leefbaarheid in een wijk. Wat weer zijn uitwerking kan hebben op hoeveel inzet er van politie uiteindelijk noodzakelijk is in een bepaalde wijk.

In die zin vind ik het niet een heel slechte beweging met name door de verschuiving van bepaalde taken van de Politie naar de Gemeente verschoven.

[ Voor 39% gewijzigd door TIGER1125 op 12-08-2020 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Zojuist is uit het live debat gekomen dat er patiënten waren die nadat zij door de GGD gebeld werden ten hore gekregen dat zij toch niet aan de quarantaine hoefden te houden omdat het dan toch een advies was.

Ik heb serieus een deuk in mijn hersencellen gekregen. Aan de andere kant is dit wat ik ook al eerder hebt verteld toe te schrijven aan de vrijblijvende houding vanuit de kabinet en de genomen maatregelen. Het is een krachtig middel maar als je het niet sterk genoeg maakt dan werkt het niet.

Grote groepen houden zich aan de maatregelen maar een kleine groep niet. En die kleine groep verpest het zoals gewoonlijk weer voor de rest door zich niet aan de maatregelen te houden, met klachten andere mensen zien, contacten verzwijgen enzovoort.

Dan sta je als de GGD machteloos als je geluid van een zwembad op de achtergrond hoort terwijl die persoon in quarantaine hoort te zitten.

Betreft het reizen en dergelijke is het standpunt duidelijk. Reis alleen als dit nodig is.

Blijkbaar vinden veel mensen vakantie naar het buitenland een noodzakelijk iets. Dat vind ik pas ergerlijk maar het is in lijn wat ik zei dat medio augustus het aantal besmettingen gingen stijgen. Ik denk dat we de piek van deze maand ook nog niet gezien hebben want alle vakantiegangers zijn nog niet terug.

Het offerfeest is ook nog niet zo lang geleden geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door MoldyInko op 12-08-2020 17:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:44
Zou het CDA al spijt hebben van de keuze voor de Jonge als lijsttrekker? Die man wordt met de dag impopulairder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
TIGER1125 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:35:
Ja maar, ja maar... Het is al verplicht zegt Jesse... rare woordkeuze. Maar een advies is een advies volgens mij hoe dwingend ook, maar dat maakt het in mijn ogen nog steeds geen plicht hoe belangrijk ook.
Klopt. Nu is het een advies en ze kunnen je niet dwingen. Ze noemen het een morele plicht.

Het is wel een shitshow in dit debat. Hugo draait hard rondjes nu de kamer zich grotendeels tegen hem heeft gekeerd. Hij kan ook niet met getallen, al zou het indicatief zijn, komen hoeveel mensen ook daadwerkelijk hun snor drukken. Maar hij weet wel dat er in de maatschappij een breed draagvlak zou zijn voor zijn plannen van dwang en straffen. En vervolgens weer al die stoere praat nuanceren. Hij heeft zich denk ik gigantisch vergist in hoe dit ontvangen wordt.
Leon Zwiers schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:43:
Zou het CDA al spijt hebben van de keuze voor de Jonge als lijsttrekker? Die man wordt met de dag impopulairder
Dit had twee kanten op kunnen gaan. De Jonge dacht dat zijn nieuwe plannen met een groot applaus ontvangen zou worden. De oppositie vroeg toch om meer actie? Zal hij gedacht hebben. Nu is dat niet het geval. Zelfs binnen de coalitie is zijn steun wankel blijkt.

Dit is damage control.

Het is wel hilarisch om nu De Jonge met zichzelf in debat te zien. Na elke zin draait hij zich weer om ineens.

[ Voor 3% gewijzigd door CMD-Snake op 12-08-2020 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Hugo maakt er wel een ongelofelijk zooitje van, hè. Eerst dat geklooi met de hoeveelheid tests, het tekort aan mondkapjes, dan het debacle dat zich dit voorjaar in de verpleeghuizen voltrokken heeft, de app, en nu de quarantaineplicht. Natuurlijk, je kan het nooit helemaal goed doen in een crisis als deze, maar ik kan letterlijk niets verzinnen dat De Jonge goed gefixt heeft. Misschien die tests voor iedereen op 1 juni?

Ik kan me ook niet aan de indruk ontrekken dat De Jonge een ongelofelijke opportunist is die net iets te veel politiek bedrijft. Een dag nadat hij zijn CDA-lijsttrekkerschap te pakken had vertrok hij naar Frankrijk om tot vorige week donderdag niets meer van hem te vernemen. Iedereen heeft recht op vakantie natuurlijk, maar als Minister van Volksgezondheid maak je in ieder geval op mij een slechte indruk dan als er vrijwel complete radiostilte is.

[ Voor 35% gewijzigd door Soccer98 op 12-08-2020 18:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

Soccer98 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:14:
Hugo maakt er wel een ongelofelijk zooitje van, hè. Eerst dat geklooi met de hoeveelheid tests, het tekort aan mondkapjes, dan het debacle dat zich dit voorjaar in de verpleeghuizen voltrokken heeft, de app, en nu de quarantaineplicht. Natuurlijk, je kan het nooit helemaal goed doen in een crisis als deze, maar ik kan letterlijk niets verzinnen dat De Jonge goed gefixt heeft. Misschien die tests voor iedereen op 1 juni?

Ik kan me ook niet aan de indruk ontrekken dat De Jonge een ongelofelijke opportunist is die net iets te veel politiek bedrijft. Een dag nadat hij zijn CDA-lijsttrekkerschap te pakken had vertrok hij naar Frankrijk om tot vorige week donderdag niets meer van hem te vernemen. Iedereen heeft recht op vakantie natuurlijk, maar als Minister van Volksgezondheid maak je in ieder geval op mij een slechte indruk dan als er vrijwel complete radiostilte is.
Daar heb je wel een belangrijk punt. Ik ben in 14 maanden 1 week op vakantie geweest door omstandigheden (erg druk, alle zeilen bij om te redden wat er te redden valt) en als verantwoordelijk minister ga je dan doodleuk op vakantie in een behoorlijke crisis. Als je dan terug komt gooi je wat onmogelijke grondrechtschendende proefballonnetjes in de lucht

Ik heb daar wel een mening over :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:21
MoldyInko schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:36:
Zojuist is uit het live debat gekomen dat er patiënten waren die nadat zij door de GGD gebeld werden ten hore gekregen dat zij toch niet aan de quarantaine hoefden te houden omdat het dan toch een advies was.

Ik heb serieus een deuk in mijn hersencellen gekregen. Aan de andere kant is dit wat ik ook al eerder hebt verteld toe te schrijven aan de vrijblijvende houding vanuit de kabinet en de genomen maatregelen. Het is een krachtig middel maar als je het niet sterk genoeg maakt dan werkt het niet.

Grote groepen houden zich aan de maatregelen maar een kleine groep niet. En die kleine groep verpest het zoals gewoonlijk weer voor de rest door zich niet aan de maatregelen te houden, met klachten andere mensen zien, contacten verzwijgen enzovoort.

Dan sta je als de GGD machteloos als je geluid van een zwembad op de achtergrond hoort terwijl die persoon in quarantaine hoort te zitten.

Betreft het reizen en dergelijke is het standpunt duidelijk. Reis alleen als dit nodig is.

Blijkbaar vinden veel mensen vakantie naar het buitenland een noodzakelijk iets. Dat vind ik pas ergerlijk maar het is in lijn wat ik zei dat medio augustus het aantal besmettingen gingen stijgen. Ik denk dat we de piek van deze maand ook nog niet gezien hebben want alle vakantiegangers zijn nog niet terug.

Ach, uiteindelijk merken mensen het zelf wel. Met als verschil t.o.v. een paar maanden geleden dat het draagvlak binnen de gezondheidszorg er ook wel een beetje uit is om een tweede golf en mass op te vangen en de reguliere zorg stil te leggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:11
Bah dit gezever en gekloot door de Jong helpt het algehele vertrouwen in de regering niet...

De regering was zo goed bezig bij de eerste golf, lijkt alsof ze alle daadkracht verloren hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
Basekid schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:49:
Bah dit gezever en gekloot door de Jong helpt het algehele vertrouwen in de regering niet...

De regering was zo goed bezig bij de eerste golf, lijkt alsof ze alle daadkracht verloren hebben?
Wilders is tenminste iemand die graag mag roasten. :D En dat heeft hij vandaag (terecht) meerdere keren gedaan. Ik ben niet altijd met hem eens maar vandaag deed hij wel wat vele mensen dachten.

Bekijk ook zijn kritiek in de conferentie. :*) (video)

[ Voor 9% gewijzigd door MoldyInko op 12-08-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:12

St@m

@ Your Service

De Jong ziet er ook echt slecht uit, begint op Vieze Jack (Google als je het niet kent :p ) te lijken.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:30

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
...

In een groot deel van het land is iedereen al weer terug van vakantie. Ook werd dit al over de vakantiegangers van half juni geroepen. Tot nu is 10% van de mensen 14 dagen voor dat ze positief getest zijn in het buitenland geweest, al zegt dat niets over het feit of ze het ook daar opgelopen hebben, zeker ook omdat België en Duitsland een groot aandeel daarin hebben.

Je kan een hele hoop redenen bedenken waarom het nu stijgt, maar reizigers die terugkomen lijken maar een heel klein aandeel te hebben en echte toeristen (die dus niet op familiebezoek zijn of arbeidsmigrant zijn) nog veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 16:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

ZieMaar! schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:09:
[...]
In een groot deel van het land is iedereen al weer terug van vakantie. Ook werd dit al over de vakantiegangers van half juni geroepen. Tot nu is 10% van de mensen 14 dagen voor dat ze positief getest zijn in het buitenland geweest, al zegt dat niets over het feit of ze het ook daar opgelopen hebben, zeker ook omdat België en Duitsland een groot aandeel daarin hebben.

Je kan een hele hoop redenen bedenken waarom het nu stijgt, maar reizigers die terugkomen lijken maar een heel klein aandeel te hebben en echte toeristen (die dus niet op familiebezoek zijn of arbeidsmigrant zijn) nog veel minder.
Het is op veel plekken in NL ook drukker dan op vee; plaatsen in het buitenland. Hier in NL is vrijwel alles vol, er is geen hutje meer te krijgen terwijl sommige landen minder dan 40% van het normale aantal toeristen hebben. Het heeft me wel een beetje verbaasd. Ik woon aan de kust en zie hier heel veel Duitse en Belgische auto's maar ook Fransen Denen en Oostenrijkers lijken er meer te zijn.

Maakt misschien een beetje goed voor de horeca maar de drukte heeft wel als consequentie dat er een stijgend aantal besmettingen zijn. Dat, en geen afstand houden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:31
Basekid schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:49:

De regering wist het goed te verkopen, maar het beleid was niet goed. Ze kwamen er alleen mee weg omdat het volk er niks van snapte of het niet goed volgde vanaf het begin. Het begon pas te leven toen het al te laat was en de maatregelen werden aangekondigd.

Het nog een keer uit de klauwen laten lopen lijkt me heel dom.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De regering kan het niet goed doen, elke denkbare maatregel staan er een legioen aan 'experts' klaar om uit te leggen waarom het een waardeloos idee is.

Ik dacht twee weken geleden nog dat het wel mee zou vallen maar over twee tot drie weken gaat alles denk ik weer op slot. Elke andere oplossing loopt vast op de onwil van de bevolking.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:39

Mach

[END]Avengers

IJzerlijm schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:27:
De regering kan het niet goed doen, elke denkbare maatregel staan er een legioen aan 'experts' klaar om uit te leggen waarom het een waardeloos idee is.

Ik dacht twee weken geleden nog dat het wel mee zou vallen maar over twee tot drie weken gaat alles denk ik weer op slot. Elke andere oplossing loopt vast op de onwil van de bevolking.
Dit dus. En aan het huidige debat kun je ook geen waarde toekennen. De verkiezingen komen eraan dus links en rechts grijpt het debat aan om zich te profileren.

Al lijkt De Jonge wel een klein beetje door het ijs te zakken. Niet verrassend. Zoveel echt politieke ervaring heeft ie ook nog niet

DUGG

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Leon Zwiers schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:43:
Ik heb weinig met het CDA, maar zelfs ik hoopte dat het Pieter Omtzigt zou worden. Die komt op mij veel sympathieker over, heeft ook serieuze dossiers waar hij zich voor inzet.

De Jonge komt vooral arrogant over, terwijl hij het minst gekwalificeerd van die CDA lui is (Mona Keijzer, Pieter Omtzigt, Wopke Hoekstra zijn allemaal WO opgeleid, hebben veel ervaring... was het CDA een bedrijf dan was De Jonge kansloos geweest).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 20:51
Mach schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:44:
[...]

Dit dus. En aan het huidige debat kun je ook geen waarde toekennen. De verkiezingen komen eraan dus links en rechts grijpt het debat aan om zich te profileren.

Al lijkt De Jonge wel een klein beetje door het ijs te zakken. Niet verrassend. Zoveel echt politieke ervaring heeft ie ook nog niet
Als alles wat hij oppert meteen word neergesabeld door wat roeptoeters die de grondwet naar boven halen dan houd het snel op uiteraard. Die man kan geen ijzer breken met zijn handen...... De eerste lockdown (laten we het zo even noemen) had draagvlak onder een groot deel van de bevolking, nu is een fors percentage wat zich afzet tegen welke maatregelen dan ook.... wat zou er dan nog mogelijk zijn?

In maart wist niemand wat er gebeurde (inclusief onze regering), en mensen in onzekerheid zoeken naar rust en zekerheid. We zijn inmiddels 5 maanden verder en zoals eerder gezegd hebben we nu 16,5 miljoen virologen die het virus van a tot z kennen, en dat je volgens de grondwet alles kan en mag blijven doen en dat je zeker geen adviezen van de overheid hoeft op te volgen. Zie die publieke opinie maar eens te bewegen....

[ Voor 20% gewijzigd door stylezzz op 12-08-2020 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002

Mach

[END]Avengers

Lethalis schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:58:
[...]

Ik heb weinig met het CDA, maar zelfs ik hoopte dat het Pieter Omtzigt zou worden. Die komt op mij veel sympathieker over, heeft ook serieuze dossiers waar hij zich voor inzet.

De Jonge komt vooral arrogant over, terwijl hij het minst gekwalificeerd van die CDA lui is (Mona Keijzer, Pieter Omtzigt, Wopke Hoekstra zijn allemaal WO opgeleid, hebben veel ervaring... was het CDA een bedrijf dan was De Jonge kansloos geweest).
Daarmee ben ik het niet eens. Opleidingsniveau vind ik minder relevant. Omzigt is een uitstekende dossier tijger maar hij mist toch het politieke finessegevoel dat je nodig hebt in deze arena. Vind alleen dat De Jonge juist iets teveel van dat politieke gedrag heeft. Zoiets breekt hem onder normale omstandigheden niet snel op. Maar in deze volatiele snelkookpan wel.

DUGG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:18
Ik moet zeggen dat ik Klaver de beste opmerkingen vind maken.
Vooral dit klinkt mij goed in de oren: “ volgens Klaver moet De Jonge eerst in kaart brengen wat er in de afgelopen weken fout is gegaan waardoor de besmettingen toenamen, voordat er wordt overgegaan tot nieuwe maatregelen.”
Ik vind Asscher een stuk minder sterk met zijn “ Het plan om de GGD's op te schalen heeft niet gewerkt en dat is de reden dat de besmettingen toenamen.“ Dat is volgens mij niet onderbouwd en volkomen onzin. Alleen bedoeld voor politiek gewin.
https://www.nu.nl/coronav...ng-quarantaineplicht.html

Want het klopt dat de “testen en quarantaine” methode als heilige graal is verkondigd. Het klopt ook dat die niet naar behoren functioneert. Maar het kan tegelijk heel goed zijn dat het niet de verwachte oplossing is en dat reparatie er van weinig gaat helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door blissard op 12-08-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wiens standpunt is dit? Het was Rutte zelf die ons op 15 juni of daaromtrent verzekerde dat we met vakantie konden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
stylezzz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:13:
Als alles wat hij oppert meteen word neergesabeld door wat roeptoeters die de grondwet naar boven halen dan houd het snel op uiteraard.
Als we met die roeptoeters bedoelen iemand als Wim Voermans en zijn collega's dan moeten we die gelijk geven als ze iets opmerken.

De huidige situatie is ontstaan omdat de regering geen noodtoestand wilde uitroepen, maar met knullige noodverordeningen ging werken. Prima, maar de oude spelregels blijven dan ook gelden. En dat levert nu dus spanning op met wat ze willen. Hadden ze voor de noodtoestand gekozen dan waren al deze discussies niet van toepassing meer, de regering had dan alle macht gehad om alles door te voeren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
stylezzz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:13:
[...]

Als alles wat hij oppert meteen word neergesabeld door wat roeptoeters die de grondwet naar boven halen dan houd het snel op uiteraard. Die man kan geen ijzer breken met zijn handen...
Onder die roeptoeters zijn eminente staatsrechtgeleerden. De grondwet is het fundament van de NL democratie, omdat daarin de burger wordt beschermd tegen de in principe oneindige macht van de overheid. Je kunt zeggen dat de situatie zo ernstig is dat de grondwet maar even moet wachten, maar het is natuurlijk precies andersom. De situatie is zo ernstig dat de overheid de grenzen van de democratische rechtsstaat opzoekt, en daarom moet de grondwet juist nu worden gerespecteerd.

[ Voor 5% gewijzigd door prijk op 12-08-2020 21:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

CMD-Snake schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:34:
[...]

Als we met die roeptoeters bedoelen iemand als Wim Voermans en zijn collega's dan moeten we die gelijk geven als ze iets opmerken.

De huidige situatie is ontstaan omdat de regering geen noodtoestand wilde uitroepen, maar met knullige noodverordeningen ging werken. Prima, maar de oude spelregels blijven dan ook gelden. En dat levert nu dus spanning op met wat ze willen. Hadden ze voor de noodtoestand gekozen dan waren al deze discussies niet van toepassing meer, de regering had dan alle macht gehad om alles door te voeren.
Ik garandeer je dat er net zo'n grote discussie zou zijn over hoe onterecht en politiestaat die noodtoestand was.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Prima... roepen we toch de noodtoestand uit? Oh nee... dan is het allemaal weer te heftig en onnodig. En is het cirkeltje weer rond :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:23
IJzerlijm schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:57:
[...]

Ik garandeer je dat er net zo'n grote discussie zou zijn over hoe onterecht en politiestaat die noodtoestand was.
Wat ik helemaal mooi vind is dat er 2 partijen waren die eerst hard zaten te roepen "Voer Lockdown in NU" (en dan lockdown zoals in Italië/Frankrijk, dat je dus helemaal niks mocht).

En toen wij in die "intelligente-lockdown" zaten (en nu weer trouwens) dat dezelfde partijen het "oh zo streng vinden"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:06
Ryur schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:12:
[...]

Wat ik helemaal mooi vind is dat er 2 partijen waren die eerst hard zaten te roepen "Voer Lockdown in NU" (en dan lockdown zoals in Italië/Frankrijk, dat je dus helemaal niks mocht).

En toen wij in die "intelligente-lockdown" zaten (en nu weer trouwens) dat dezelfde partijen het "oh zo streng vinden"
Tja, het leven van een populist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:57:
[...]

Het verschil is dat je onder de noodtoestand dat soort schreeuwers en idioten zoals Willem Engel wél de mond kan snoeren :Y)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:20
We weten in ieder geval dat de coalitie tegen betere beloning van het zorgpersoneel is (bron):
Geen hoofdelijke stemming over beloning zorgpersoneel, 'coalitie loopt massaal weg'

De hoofdelijke stemming in de Tweede Kamer over een structureel betere beloning voor zorgpersoneel gaat niet door. Er waren op het moment van stemming 62 Kamerleden aanwezig, te weinig voor een hoofdelijke stemming.

De oppositiepartijen zagen kort tevoren de bui al hangen. "De coalitie is massaal weggelopen, dat is een schande", zegt PVV-leider Wilders, die stelt dat in de schorsing veel coalitie-Kamerleden zich op 'afwezig' hebben laten zetten. "Collega's die weglopen zodat we geen 'quorum' hebben, dat is ronduit ondemocratisch. Onbehoorlijk", vulde Klaver aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Transportman schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:43:
We weten in ieder geval dat de coalitie tegen betere beloning van het zorgpersoneel is (bron):

[...]
Ik ben benieuwd hoe ze reageren als het zorgpersoneel weg zou lopen als de één van de coalitie-kopstukken ineens de IC op moet.

Dit is gewoon moedwillig frustreren van een stemming.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 12-08-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Stoney3K schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:47:
[...]

Ik ben benieuwd hoe ze reageren als het zorgpersoneel weg zou lopen als de één van de coalitie-kopstukken ineens de IC op moet.

Dan zullen ze flink verontwaardigd zijn, zal ook wel een spoeddebat worden, en dat er dan opeens wat moties die negatief zijn voor het zorgpersoneel zo worden aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:06
Is dat een verrassing dan? Er zit een bezuinigingskabinet dat elke cent omdraait (coronageld daarbuiten gelaten). Natuurlijk zijn die tegen een structurele verhoging. Ze gaan uiteindelijk wel toegeven, maar niet zonder wat gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

vickypollard schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:57:
Is dat een verrassing dan? Er zit een bezuinigingskabinet dat elke cent omdraait (coronageld daarbuiten gelaten). Natuurlijk zijn die tegen een structurele verhoging. Ze gaan uiteindelijk wel toegeven, maar niet zonder wat gedoe.
Behalve voor de zorgmanagers en de directie van de verzekeraars, die tikken aan het einde van het boekjaar gewoon een bonus af zoals altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
vickypollard schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:57:
Voor mij niet. Het zou mij ook niets verbazen als dat uiteindelijk toegeven nog een paar maanden duurt, en dan vrolijk de verkiezingscampagnes mee wordt ingetrokken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023

[...]
Ondemocratisch trucje maar ook zeer ongepast om als populist even te proberen te scoren met een dergelijk voorstel.
Beloning staat voorlopig niet op de agenda, eerst de acute problemen oplossen. En als de zorg beter betaald moet krijgen.... leg dan ook gelijk uit dat de politie en het onderwijs in moeten leveren.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:50
Kan ook een truc zijn om de coalitie in een kwaad daglicht te stellen. Volgens de coalitie zijn er namelijk afspraken hoe er gestemd dient te worden in coronatijd en dat is op aparte momenten in drie groepen van 50 zodat afstand gehouden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Dat is het vervelende ook. Er komen tweede kamer verkiezingen aan en dat gegeven is voor de partijen belangrijker dan de corona.

alles kan off-topic

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
https://www.rivm.nl/sites...ri_wk30_19_20_website.jpg

waarom zie ik hier de laatste paar welen hoofdzakelijk een rhinovirus en geen covid19, of mis ik iets ??

[edit] zie het al..covid19 staat er niet eens bij

[ Voor 13% gewijzigd door Mr. Detonator op 13-08-2020 05:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TIGER1125
Ankona schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:16:
[...]

Ondemocratisch trucje maar ook zeer ongepast om als populist even te proberen te scoren met een dergelijk voorstel.
Beloning staat voorlopig niet op de agenda, eerst de acute problemen oplossen. En als de zorg beter betaald moet krijgen.... leg dan ook gelijk uit dat de politie en het onderwijs in moeten leveren.
Klopt, dat heeft van der Ark in het debat toch ook proberen uit te leggen, en is in alle voorgaande debatten toch ook gezegd door het Kabinet. Loonsverhoging is in eerste instantie een rol van de werkgever. Die kunnen prima de schalen van directe en indirecte handjes aan het bed uit eigen beweging ophogen en dat in de CAO op laten nemen. Als dat niets oplevert of er gaten ontstaan kan het Kabinet zich er misschien mee bemoeien.

Maar nee laten we dit tijdens ieder debat maar voren brengen en opbrengen voor stemming. Even los van of het verhogen van salarissen alleen in de zorg en niet in andere vitale sectoren wel of niet terecht is. Zolang je een zorgmodel in stand houdt dat gericht is op het maximaal beperken van de kosten worden salarissen ook zo behandeld.

Partijen als de SP slaan de plank volledig mis want een klakkeloze loonsverhoging in de zorg komt ook daar waar we hem juist niet willen hebben die manager efficiency en manager “lege bedden tellen“ profiteren daar vervolgens ook weer van. Het financieren van een verhoging met verlaging van de winstbelasting is ook een wassen neus, want als de Corona recessie doorzet zal het niet afschaffen daarvan per saldo geen winst opleveren komende jaren, en dus moet dat gratis geld voor de zorg uit een ander departement komen.

Minder brandweer? Minder politie? Minder investeringen in defensie op de lange termijn? Onderwijs weer op de 0-lijn zetten. Of misschien minder geld voor gemeenten die het door alle decentralisaties toch al financieel zwaar hebben, kunnen ze de lokale lasten verhogen en direct de verhoging van zorgpersoneel weer afpakken. Zomaar een paar mogelijkheden om andere vitale sectoren aan de andere kant weer een poot uit te draaien.
Of misschien het grote boze bedrijfsleven zwaarder belasten, die te kampen hebben met een ongekende vraaguitval in sommige sectoren en met het staatsinfuus overleven. Dat gratis geld dat de SP ziet is er niet, want ook die 10-tallen miljarden moeten op termijn terug. Is het niet linksom danwel rechtsom via bezuinigingen en lastenverhoging.

Wederom los van de vraag of de zorg er geld bij moet hebben en dat m.n. de handjes aan het bed zijn er volgens mij belangrijkere zaken op dit moment dan het voor de zoveelste keer stemmen over een hogere beloning. (Die bij volledige bezetting van de kamer weggestemd wordt)

Ik zou het als partij als speerpunt tegen de zittende partijen gebruiken en m’n kruit bewaren voor over een paar maanden voor de verkiezingen.

Weg van de politiek en terug naar het virus:
De Burgemeesters willen graag z.s.m. de quarantaineplicht kunnen opleggen
Veiligheidsregio's willen quarantaineplicht voor contacten coronapatiënten
De 25 veiligheidsregio's in Nederland willen dat er een quarantaineplicht komt voor mensen die nauw contact hebben gehad met een coronapatiënt. Dat stelt Hubert Bruls, de voorzitter van het Veiligheidsberaad in het AD. De door minister Hugo de Jonge aangekondigde maatregel werd gisteren onder druk van de Tweede Kamer juist enkele weken uitgesteld.

Bruls zou "héél teleurgesteld" zijn als de Tweede Kamer uiteindelijk niet akkoord gaat met een wetswijziging die het snel opleggen van een quarantaineplicht door burgemeesters mogelijk maakt, zegt hij tegen de krant.

Quarantaineplicht is nu al wel mogelijk, via de Wet Publieke Gezondheid. "Maar die procedure, via het Openbaar Ministerie en de rechter, is heel traag", zegt Bruls. "Bovendien biedt die niet de mogelijkheid om mensen die vanuit risicogebieden in het buitenland Nederland binnenkomen de quarantaineplicht op te leggen. We zouden heel blij zijn als dat voor burgemeesters via een wetswijziging wel mogelijk wordt. Het aantal besmettingen neemt toe, mensen worden lakser. We moeten gewoon iets kunnen doen om in te grijpen."
Uit het liveblog op nos.nl

Ik vind het dan wel bijzonder dat de kamer zo kritisch is over de uitvoering terwijl zij die het uit moeten voeren het graag willen gaan uitvoeren om zo het aantal besmettingen in de kunnen dammen. Misschien een optie om het net als de mondkapjes op beperkte en lokale schaal uit te gaan voeren? Of te starten met de inreizigers uit oranje/rode gebieden.

[ Voor 30% gewijzigd door TIGER1125 op 13-08-2020 07:25 ]

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Mr. Detonator schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 04:04:
https://www.rivm.nl/sites...ri_wk30_19_20_website.jpg

waarom zie ik hier de laatste paar welen hoofdzakelijk een rhinovirus en geen covid19, of mis ik iets ??

[edit] zie het al..covid19 staat er niet eens bij
tot en met week 22 staat Sars/Cov er toch gewoon bij? Laatste weken inderdaad niet.

Default blanke hetero

• Mr. Detonator
Ebayzo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 06:29:
[...]
tot en met week 22 staat Sars/Cov er toch gewoon bij? Laatste weken inderdaad niet.
Sars/cov-2 is toch niet hetzelfde dan corona/cov-19 ??

• MikeyMan
  • Laatst online: 19:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mr. Detonator schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 07:31:
[...]

Sars/cov-2 is toch niet hetzelfde dan corona/cov-19 ??
Jawel.

Hetzelfde als trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@MikeyMan lullig :D

Default blanke hetero

• Mr. Detonator
MikeyMan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 07:33:
[...]

Jawel.

Hetzelfde als trouwens.
ok, dan blijft mijn vraag dus staan...

waarom zie ik hier de laatste paar maanden hoofdzakelijk een rhinovirus en geen covid19 ?

[ Voor 15% gewijzigd door Mr. Detonator op 13-08-2020 07:41 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mr. Detonator schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 07:38:
[...]

waarom zie ik hier de laatste paar maanden hoofdzakelijk een rhinovirus en geen covid19 ?
Waarschijnlijk omdat de groep die nu besmet raakt niet snel naar de huisarts gaat met een kuchje of niet. Maar zich eerder in de test straat laat testen. Weet überhaupt niet of huisartsen inmiddels aanraden om eerst te testen en daarna langs te komen.

Wat me wel verbaast is dat we ons blijkbaar zo slecht aan de maatregelen houden dat we nog een ander virus voet aan de grond geven.

• ijdod
Ankona schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:16:
leg dan ook gelijk uit dat de politie en het onderwijs in moeten leveren.
Je bedoelt het onderwijs wat net wel de handen op elkaar kreeg voor in feite hetzelfde? Right.

• ijdod
@MikeyMan Wellicht andere vectoren, andere mate van besmettelijkheid.

Maar inderdaad. Ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat met buikloop en zo. Dat was door al het handen wassen ook een tijd vrijwel weg.

• Ankona
ijdod schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:03:
[...]

Je bedoelt het onderwijs wat net wel de handen op elkaar kreeg voor in feite hetzelfde? Right.
Exact, het korte termijn geheugen van de kiezer waar de populisten zo graag gebruik van maken.Afgelopen 2 a 3 jaar was het makkelijk scoren met meer geld naar onderwijs. Dat dat geld dan niet naar de zorg kon hoefde er niet bij verteld te worden.

alles kan off-topic

• RayNbow
  • Laatst online: 18:57

RayNbow

Kirika <3

Mr. Detonator schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 07:38:
[...]

Het helpt om niet naar een los plaatje te linken, maar ook naar de pagina waar de grafiek op staat. Op die pagina staat dan o.a. ook:
De zorg die huisartsenpraktijken leveren is aangepast vanwege de COVID-19-pandemie. Hierdoor zijn de patiënten waarbij monsters zijn afgenomen mogelijk niet geheel representatief voor alle patiënten met acute luchtweginfecties die de huisarts raadplegen.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Zijn ze tegen betere beloning van het zorg personeel, of zijn ze gewoon tegen dit voorstel van de oppositie?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
Stoney3K schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:47:
[...]

Bij ons is de bereidheid om nog eens alles te laten vallen, extra te werken en al je vakantie in te leveren 0%. Er zijn collega's die pas in september vakantie hebben.... Onder andere door het gedrag van de gemiddelde NL (Lekker naar zuid frankrijk, schijt aan quarantine en lekker familiefeesten houden) en die mafklappers die alles ontkennen zoals die Willem Engel, maar telkens die stemmingen om een betere waardering te zien klappen op dezelfde partijen die het over zorghelden en applaus hebben zijn zeer zeer zeer demotiverend.

Ik voorspel je: Gaat het weer los, is in het gemiddelde ziekenhuis al snel de helft van het IC personeel ziek of overspannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Leon Zwiers schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:49:
[...]
Ik voorspel je: Gaat het weer los, is in het gemiddelde ziekenhuis al snel de helft van het IC personeel ziek of overspannen.
Sowieso is er een groep zorgmedewerkers (ook buiten de IC) die zich terecht zorgen maakt om hun eigen gezondheid of die van hun familie, als ze het mee naar huis zouden nemen.

Die gaan hier echt niet (nog een keer) aan beginnen. Onder andere omdat ze hebben gezien wat het met mensen doet, bijvoorbeeld ook als collega's in het ziekenhuis belanden door Corona. Als je dan zelf al een paar dingen met je gezondheid hebt, dan kies je (zeker als je niet de hoofdkostwinner bent) al gauw voor je gezin en blijf je gewoon thuis.

Je kan niet van elke zorgmedewerker verwachten dat ze dit werk vanuit een bepaalde ideologie doen. Voor veel mensen is het ook gewoon een baan als elke andere.

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 13-08-2020 09:09 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Leon Zwiers schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:49:
[...]

Bij ons is de bereidheid om nog eens alles te laten vallen, extra te werken en al je vakantie in te leveren 0%. Er zijn collega's die pas in september vakantie hebben.... Onder andere door het gedrag van de gemiddelde NL (Lekker naar zuid frankrijk, schijt aan quarantine en lekker familiefeesten houden) en die mafklappers die alles ontkennen zoals die Willem Engel, maar telkens die stemmingen om een betere waardering te zien klappen op dezelfde partijen die het over zorghelden en applaus hebben zijn zeer zeer zeer demotiverend.

Hoewel ik niet perse iets vind van meer of minder beloning, en de poppenkast van beide kanten van de kamer gisteren laakbaar vind, lost een 100 euro in de maand erbij het daadwerkelijke probleem natuurlijk niet op. En al helemaal niet op korte termijn. De werkdruk en beperkte capaciteit lijken mij een grotere bijdrage aan de motivatie te leveren.

Nog los van dat ik me ook niet kan voorstellen wat het met je doet als je je de tering werkt; en vervolgens ziet hoe het volk je terug betaalt. :X

Marktwerking beperken en optreden tegen achterlijke prijzen voor behandelingen lijkt me in die zin een nuttiger investering dan klakkeloos iedereen er een paar tientjes bij geven.

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
TIGER1125 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 06:22:
[...]

Ik vind het dan wel bijzonder dat de kamer zo kritisch is over de uitvoering terwijl zij die het uit moeten voeren het graag willen gaan uitvoeren om zo het aantal besmettingen in de kunnen dammen. Misschien een optie om het net als de mondkapjes op beperkte en lokale schaal uit te gaan voeren? Of te starten met de inreizigers uit oranje/rode gebieden.
Juist dat is politiek. De partijen die quarantaine verplichten, hebben wat uit te leggen in aanloop naar de komende verkiezingen. Het is een enorm ingrijpende maatregel die je vrijheid beperkt. Dat is nogal wat, zeker in een individualistisch land als Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
MikeyMan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:10:
[...]

Hoewel ik niet perse iets vind van meer of minder beloning, en de poppenkast van beide kanten van de kamer gisteren laakbaar vind, lost een 100 euro in de maand erbij het daadwerkelijke probleem natuurlijk niet op. En al helemaal niet op korte termijn. De werkdruk en beperkte capaciteit lijken mij een grotere bijdrage aan de motivatie te leveren.

Nog los van dat ik me ook niet kan voorstellen wat het met je doet als je je de tering werkt; en vervolgens ziet hoe het volk je terug betaalt. :X

Marktwerking beperken lijkt me in die zin een nuttiger investering dan klakkeloos iedereen er een paar tientjes bij geven.
Nouja, een beginnend verpleegkundige verdient 2200 euro bruto. Na 12 jaar ervaring max 3200. En onze specialistische schoonmaak verdient 1800 euro, max 2700 bruto. En dan met alle onregelmatigheid, risico's voor jezelf in het achterhoofd houden is het natuurlijk vrij laag. Zie daar maar eens een huis mee te kopen in deze tijden. En dat is dan een vitaal beroep.

Als je dat dan vergelijkt met de gemiddelde leerkrachten in het voortgezet onderwijs, die elk jaar weer staan te janken op het malieveld, (mag niet ik weet het, maar dat gebeurt wel) dan snap je ook wel waarom meer dan de helft van de verse krachten na een jaar of 2 weer iets anders gaat doen en de bereidheid tot jezelf wegcijferen tot het nulpunt gereduceerd is. Een structurele loonsverbetering/waardering voor verpleegkundigen en ondersteuning zoals schoonmaak en logistieke diensten zou ervoor zorgen dat nieuw personeel wél blijft. Dat zou op de huidige personeelstekorten zo ontzettend veel werkdruk schelen..

Ik ben het absoluut met je eens dat ze het zorgstelsel in NL aan moeten pakken. Daar zijn ook al goede voorstellen voor gedaan door artsen en andere zorgprofessionalsverenigingen. Maarja, dat houdt ook in dat die marktwerking ernstig beperkt moet worden, samenwerken als zorg ipv concurreren. En of de politieke lobby (zorgverzekeraars onder anderen) dat toelaten...

• autje
MikeyMan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:10:
[...]

Marktwerking beperken en optreden tegen achterlijke prijzen voor behandelingen lijkt me in die zin een nuttiger investering dan klakkeloos iedereen er een paar tientjes bij geven.
Beperken? Volledig verwijderen uit de gezondheidszorg bedoel je!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

autje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:22:
[...]

Mwoh, ik vraag me af dat de oplossing is. Er zijn best zaken waarin marktwerking nuttig zou kunnen zijn.
Inkoop van verbruiksgoederen en apparatuur bijvoorbeeld.

Te makkelijk om te roepen dat er 0 marktwerking mag zijn. We hebben ook nog met leveranciers te maken die zich daar niks van aan trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
MikeyMan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:25:
[...]

Mwoh, ik vraag me af dat de oplossing is. Er zijn best zaken waarin marktwerking nuttig zou kunnen zijn.
Inkoop van verbruiksgoederen en apparatuur bijvoorbeeld.

Te makkelijk om te roepen dat er 0 marktwerking mag zijn. We hebben ook nog met leveranciers te maken die zich daar niks van aan trekken.
Zou schelen als je als land centraal onderhandelingen doet over dat soort zaken. Dus geen marktwerking onderling tussen ziekenhuizen aangaande behandelingen etc.

Een centrale landelijke inkoopunit, die alle ziekenhuizen voorziet. Je staat dan ook nog eens sterker. Grotere markt voor leveranciers als ze plots 50 ziekenhuizen als klant hebben ipv 5. En laat eindelijk dat landelijke EPD ook maar komen, had ook ontzettend veel kunnen schelen.

• stylezzz
Emotionele Gommers gisteravond bij OP1. Ik kan die kerel echt waarderen.....

https://www.ad.nl/video/g...dering-verpleging~p161351

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
autje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:22:
[...]

Marktwerking in de zorg is een politiek beladen woord geworden, in elk geval door de SP goed geframed.

Rationeel kan ik daar verder weinig mee. De politiek zelf is vaak ook niet de beste inkoopmanager en de invoering van het nieuwe systeem (bewust neutraal geformuleerd) heeft wel de wachtlijsten enorm terug gedrongen.

alles kan off-topic

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:51
Leon Zwiers schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:21:
[...]

Een structurele loonsverbetering/waardering voor verpleegkundigen en ondersteuning zoals schoonmaak en logistieke diensten zou ervoor zorgen dat nieuw personeel wél blijft. Dat zou op de huidige personeelstekorten zo ontzettend veel werkdruk schelen..
Je noemde bijv 2200 tot 3200 en 1800 tot 2700 (is dat trouwens full-time? Voor zover ik weet werken veel verpleegkundigen part-time). Hoeveel kan de politiek hieraan veranderen? Stel je krijgt er 100 euro, of doe eens gek 200 euro, per maand bij. Het lijkt me heel erg sterk dat zoiets ervoor zorgt dat opeens al het personeel wat anders zou stoppen nu blijft.

Tevens is 2200 voor een beginnend HBO-er niet eens onrealistisch laag.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Leon Zwiers schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:35:
[...]

Zou schelen als je als land centraal onderhandelingen doet over dat soort zaken. Dus geen marktwerking onderling tussen ziekenhuizen aangaande behandelingen etc.

Een centrale landelijke inkoopunit, die alle ziekenhuizen voorziet. Je staat dan ook nog eens sterker. Grotere markt voor leveranciers als ze plots 50 ziekenhuizen als klant hebben ipv 5. En laat eindelijk dat landelijke EPD ook maar komen, had ook ontzettend veel kunnen schelen.
Mee eens hoor, vandaar dat ik ook denk dat 0-marktwerking geen doel op zich kan zijn.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:54
Leon Zwiers schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:21:
[...]

Nouja, een beginnend verpleegkundige verdient 2200 euro bruto. Na 12 jaar ervaring max 3200. En onze specialistische schoonmaak verdient 1800 euro, max 2700 bruto. En dan met alle onregelmatigheid, risico's voor jezelf in het achterhoofd houden is het natuurlijk vrij laag. Zie daar maar eens een huis mee te kopen in deze tijden. En dat is dan een vitaal beroep.
En vergeet niet dat door die onregelmatigheid etc een fulltime geen 40 uur is maar 36... En de meeste mensen doen dat niet, omdat dat veel zwaarder is (lichamelijk, psychisch en kwa rust) dan van 9 tot 5 een schoonmaakbaan.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:18
eric.1 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:42:
[...]

Je noemde bijv 2200 tot 3200 en 1800 tot 2700 (is dat trouwens full-time? Voor zover ik weet werken veel verpleegkundigen part-time). Hoeveel kan de politiek hieraan veranderen? Stel je krijgt er 100 euro, of doe eens gek 200 euro, per maand bij. Het lijkt me heel erg sterk dat zoiets ervoor zorgt dat opeens al het personeel wat anders zou stoppen nu blijft.

Het is ook niet helemaal waar. Daarnaast is het als nadeel genoemde onregelmatig werken, voor het salaris juist een groot voordeel. Dat mag iedereen zelf afwegen, maar onregelmatig werken hoort er in de zorg gewoon bij. Net zoals in veel andere sectoren.
Daarnaast stoor ik me er aan dat mijn vakantie in Frankrijk nu ( in bijvoorbeeld het AD) geframed wordt als disrespect richting de verpleegkundigen. Laten we wel wezen. De meeste mensen hebben een groot respect voor de zorgverleners. Nu die discussie echter een financiële lijkt te worden, is niet iedereen overtuigd van de noodzaak nu meer geld te geven. Dat doet imho niets af van dat respect.

Zie ook https://www.youchooz.nl/b...e-verpleegkundige/salaris

Als beginnend intensive care verpleegkundige kun je rekenen op een bruto salaris van €2.335,- en €2.590,-. Naarmate je doorgroeit in je functie kan het maximale salaris liggen tussen de €2.580,- en €3.920,-. Deze bedragen zijn exclusief 8% vakantiegeld en een eindejaarsuiterking.

[ Voor 10% gewijzigd door blissard op 13-08-2020 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
eric.1 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:42:
[...]

Ja dat is full time. Niet onrealistisch laag? Moet de gemiddeld beginnend HBO-er dan ook weekenden, feestdagen, avonden, nachten werken met doodzieke mensen (snachts met 2 man op 30 + patienten is geen uitzondering, en nachtdiensten zijn ook aantoonbaar slecht voor je gezondheid) ? Om vervolgens ook nog met agressie en andere zaken te maken te krijgen die het daglicht niet kunnen verdragen?

Het is niet zonder reden dat de personeelstekorten maar niet opgelost kunnen worden ;)

Want zeg nu zelf. Als je als beginnend HBO-er in het ziekenhuis 2000 euro verdient met al die bovenstaande zaken, of je kan ergens in een kantoor werken voor hetzelfde salaris zonder al die onregelmatigheid, agressie en ander gezeik zou ik het ook wel weten. De Florence Nightingales bestaan amper meer.

Ik zeg niet dat een 200 euro extra per maand niet alles oplost (daarom naast loonsverhoging ook betere waardering/randvoorwaarden), maar het zal wel bijdragen aan het blijven van jonge beroepsbeoefenaars, en het daarmee verlagen van de werkdruk, zodat het werk beter is uit te houden. Die moeten tenslotte ook de rekeningen betalen (en de supermarkt accepteerde geen applaus als betaling van mijn boodschappen :'( ), en het blijft werk, geen liefdadigheid.
blissard schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:51:
[...]
Als beginnend intensive care verpleegkundige kun je rekenen op een bruto salaris van €2.335,- en €2.590,-. Naarmate je doorgroeit in je functie kan het maximale salaris liggen tussen de €2.580,- en €3.920,-. Deze bedragen zijn exclusief 8% vakantiegeld en een eindejaarsuiterking.
Beginnend verpleegkundigen werken niet op de IC. Daar moet je eerst werkervaring voor hebben, en vervolgens 2 jaar in opleiding voor zijn tegen een leerlingensalaris. Specialistisch verpleegkundigen zijn de "grootverdieners" in het ziekenhuis, dat ben je niet zomaar. En ik zeg ook niet dat die onregelmatigheid er niet bijhoort, maar men vergelijkt wel met andere beroepen.

En als dan blijkt dat andere beroepen van gelijk opleidingsniveau, zonder onregelmatigheid hetzelfde of meer verdienen met betere arbeidsvoorwaarden dan is dat zuur ja. Ik heb ook vele collega's zien gaan. Die gaan dan zzper worden, want dan kan je plots 70 euro per uur rekenen voor hetzelfde werk waar je eerder 20 euro per uur voor kreeg, gaan het (beroeps)onderwijs in, of worden vertegenwoordiger bij een medisch producent voor meer geld, betere uren + auto van de zaak.

Heel eerlijk, ik hou van mijn werk, maar de laatste tijd (zeker in die eerste golf covid) merk je wat voor aanslag mijn beroep is op het lijf en de psyche. Soms droom ik ook van een "makkelijker" baan. Ik zal een aanbod van een andere sector ook heel serieus gaan overwegen, waar ik dat eerder absoluut niet had.

[ Voor 29% gewijzigd door LZ86 op 13-08-2020 10:01 ]

• autje
MikeyMan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:42:
[...]

Mee eens hoor, vandaar dat ik ook denk dat 0-marktwerking geen doel op zich kan zijn.
Let wel, ik heb het over in de gezondheidszorg, niet over toeleveranciers. Waarom moet een zorginstelling winst maken? Zodra je het over winst gaat hebben gaat dat schuren met geboden zorg, wat dan eenvoudigweg als kosten gezien gaat worden (en kosten kun je wat aan doen in een organisatie met winstoogmerk...). Voor dat soort spelletjes lijkt me gezondheidszorg niet de juiste sector (een aantal andere overigens ook niet, naar mijn mening).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
autje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:00:
[...]

Let wel, ik heb het over in de gezondheidszorg, niet over toeleveranciers. Waarom moet een zorginstelling winst maken? Zodra je het over winst gaat hebben gaat dat schuren met geboden zorg, wat dan eenvoudigweg als kosten gezien gaat worden (en kosten kun je wat aan doen in een organisatie met winstoogmerk...). Voor dat soort spelletjes lijkt me gezondheidszorg niet de juiste sector (een aantal andere overigens ook niet, naar mijn mening).
Winst hoeft geen probleem te zijn, als het maar gebruikt wordt om bijvoorbeeld onderzoek, of investeringen te doen of die winst direct de organisatie ten goede komt. (dat laatste betekend inderdaad dat er eigenlijk geen winst is ;) )

Maar wat je inderdaad zegt, een zorginstelling hoeft om een andere reden geen winst te maken en in mijn ogen zeker niet naar aandeelhouders moeten vloeien. Een zorginstelling is geen beleggingsobject, het pand waar ze inzitten misschien wel maar de instelling op zich niet.
Daarbij kun je als overheid volgens mij veel beter de noodzakelijke zorg op peil houden dan wanneer er echt naar de centjes gekeken wordt door een organisatie zelf. Het ziekenhuis in noord-oost Nederland kan dan gewoon open blijven vanwege het feit dat het ziekenhuis in de randstad meer inkomsten heeft vanwege het aantal bewoners en die dan naar het eerder genoemde ziekenhuis in het noord-oosten kunnen vloeien.

(kijk even naar het faillissement van de Ijsselmeerziekenhuizen en de uitwijk mogelijkheden voor mensen in die regio, niet spoedeisende reistijd liep op naar 45 minuten geloof ik.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
autje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:00:
[...]

In het algemeen kun je stellen dat er veel beter op de kosten wordt gelet als een bedrijf of instelling aan de wetten van de markt moet voldoen. Als de overheid alles financiert, dreigt algauw de bodemloze put door een volstrekt gebrek aan efficiency. Dat is in het verleden gebleken met het openbaar vervoer, de zorg, de energievoorziening, de post etc. Ik bedoel: dat marktdenken is niet zomaar uit de lucht komen vallen, het is een manier om de kosten in de hand te houden.Of het zo goed werkt, daar kun je natuurlijk over twisten.

[ Voor 3% gewijzigd door prijk op 13-08-2020 10:22 ]

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:51
Leon Zwiers schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:51:
[...]

Ja dat is full time. Niet onrealistisch laag? Moet de gemiddeld beginnend HBO-er dan ook weekenden, feestdagen, avonden, nachten werken met doodzieke mensen (snachts met 2 man op 30 + patienten is geen uitzondering, en nachtdiensten zijn ook aantoonbaar slecht voor je gezondheid) ? Om vervolgens ook nog met agressie en andere zaken te maken te krijgen die het daglicht niet kunnen verdragen?
ligt aan de sector, i.i.g. oproepbaarheid is niet ongewoon. Maar er komt ook in me op; de Politie, waar we praktisch het geld vandaan moeten halen om de zorg extra te "belonen".

Trouwens, ik noemde part-time aangezien ik nog niet eens zo lang geleden voorbij zag komen dat 5/7 van de verpleegkundigen part-time werkt. Zorg voor een betere kinderopvang etc (prima overheidstaak) en wellicht kan je meer full-time laten werken. Twee of drie part-timers zijn altijd significant duurder dan 1 full-timer. Dan kan je het vrijgekomen budget gebruiken voor extra beloningen.
Want zeg nu zelf. Als je als beginnend HBO-er in het ziekenhuis 2000 euro verdient met al die bovenstaande zaken, of je kan ergens in een kantoor werken voor hetzelfde salaris zonder al die onregelmatigheid, agressie en ander gezeik zou ik het ook wel weten. De Florence Nightingales bestaan amper meer.
Ik ben het niet met je oneens. Het is best zwaar werk in dat opzicht, dat zal ook op een of andere manier gecompenseerd moeten worden. Echter zie ik niets in het extra belonen van personeel geïnitieerd vanuit de politiek, al helemaal niet zonder erbij te vermelden waar het geld vandaan zou moeten komen.

• Pagman
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-07-2024
eric.1 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:24:
[...]
ligt aan de sector, i.i.g. oproepbaarheid is niet ongewoon. Maar er komt ook in me op; de Politie, waar we praktisch het geld vandaan moeten halen om de zorg extra te "belonen".
Dat is niet al te moeilijk. Dat geld halen ze gewoon weer bij Defensie vandaan, zij zijn helaas altijd de pineut als er elders geld nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

prijk schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:20:
[...]

In het algemeen kun je stellen dat er veel beter op de kosten wordt gelet als een bedrijf of instelling aan de wetten van de markt moet voldoen. Als de overheid alles financiert, dreigt algauw de bodemloze put door een volstrekt gebrek aan efficiency. Dat is in het verleden gebleken met het openbaar vervoer, de zorg, de energievoorziening, de post etc. Ik bedoel: dat marktdenken is niet zomaar uit de lucht komen vallen, het is een manier om de kosten in de hand te houden.Of het zo goed werkt, daar kun je natuurlijk over twisten.
Dan moet er wel marktwerking zijn. Op dit moment is die er niet.
In Spanje heb je bijvoorbeeld wél marktwerking. Hier heb je de overheidsziekenhuizen en de private ziekenhuizen. Overheidsziekenhuis is "gratis" en wordt gedekt door de inkomstenbelasting. De private ziekenhuizen zijn niet gratis. Deze moet je zelf betalen óf je moet een private verzekering afsluiten.
Deze privé verzekering kostte mij zo'n 40 euro per maand.
Doordat je echter de keuze hebt tussen het 'gratis' ziekenhuis en de 'betaalde' ziekenhuizen, zie je dat deze private ziekenhuizen zich veel beter proberen te profileren: kortere wachttijden, nieuwere technieken, direct een afspraak met een specialist i.p.v. huisarts, etc. Hierdoor kiezen mensen sneller voor een private verzekering en privé ziekenhuis. Waardoor zij winst maken en de overheidskosten omlaag gaan.
Op deze manier kun je marktwerking hebben die daadwerkelijk de kwaliteit van zorg verhoogd.
Niet op de Nederlandse manier waar geen concurrentie is en de winst letterlijk een extraatje voor de managementlaag wordt. Want als patiënt kun je niet eenvoudig naar een ander ziekenhuis. Zeker niet als de halve provincie gefuseerd is en uiteindelijk onder dezelfde koepel valt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2020 10:34 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Worden die onregelmatige diensten niet beloond? Weet dat dat bij de politie wel het geval is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Pagman schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:31:
[...]

Dat is niet al te moeilijk. Dat geld halen ze gewoon weer bij Defensie vandaan, zij zijn helaas altijd de pineut als er elders geld nodig is.
Mwah, met het aanpakken van de onderlinge marktwerking tussen ziekenhuizen, creeren van landelijk centrale inkoop en het gezamelijk optrekken van instellingen heb je al die inkoopmanagers, onderhandelaars en afdelingen marketing niet / veel minder nodig. Dat is dan een enorm forse bezuiniging aan overhead kosten en dat vrijgekomen budget kan je weer aan het daadwerkelijke product van de zorg besteden: zorg.

Alles valt of staat met de politieke wil om het gedateerde zorgsysteem aan te willen pakken.
MikeyMan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:33:
Worden die onregelmatige diensten niet beloond? Weet dat dat bij de politie wel het geval is...
Ja, maar hangt wel van de CAO af in hoeverre. De UMC's hebben een betere onregelmatigheidstoeslag dan de perifere ziekenhuizen.

[ Voor 18% gewijzigd door LZ86 op 13-08-2020 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
Even een side-note, vanmorgen stichting-nice (IC opname 43) kijk nu net even weer nu al 48
Moet aangeven dat het aantal IC opnames ook best hard omhoog gaat op het moment.

Maar eens goed in de gaten houden de komende dagen ook gezien een heel zooi vakantiegangers weer terugkomt.

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Was te verwachten.. opnames op de ic lopen wat achter (en doden nog een weekje). Het aantal is nog te overzien, maar de kans op meer maatregelen lijkt me groot.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:25
Dan heb je toch een bord voor je kop:

https://www.ad.nl/binnenl...ning-afhaalpunt~a73d9d2e/

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheRyzenDude schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:06:
Even een side-note, vanmorgen stichting-nice (IC opname 43) kijk nu net even weer nu al 48
Moet aangeven dat het aantal IC opnames ook best hard omhoog gaat op het moment.

Maar eens goed in de gaten houden de komende dagen ook gezien een heel zooi vakantiegangers weer terugkomt.
En de virus ontkenners maar blijven volhouden dat de opnames niet oplopen. Nee duh... Die lopen achter bij de besmettingen. Dit is nog extra beïnvloed door de groepen die nu als eerste besmet raken.

Hoop dat die stupiditeit nu eens een beetje verdwijnt. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
Ik zou van die IC opnames wel eens de leeftijdsverdeling willen zien, en het moment wanneer ze klachten hebben gekregen. Begint het langzaam door te sijpelen naar oudere groepen, zijn dit jongeren met overgewicht of andere risico's, en meer van dat soort vragen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

autje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:34:
Ik zou van die IC opnames wel eens de leeftijdsverdeling willen zien, en het moment wanneer ze klachten hebben gekregen. Begint het langzaam door te sijpelen naar oudere groepen, zijn dit jongeren met overgewicht of andere risico's, en meer van dat soort vragen.
Het meeste kun je gewoon afleiden uit de Nice data:
https://stichting-nice.nl/

Huidige leeftijdsverdeling op de IC staat er gewoon tussen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• stylezzz
Gisteravond ook op tv inderdaad.... Echt weer een 'kijk mij de onschuld zelve zijn' filmpje van een supermarkteigenaar in een lege winkel. Ik kan me niet voorstellen dat ze voor 3 klanten die te dicht bij elkaar stonden de boel op slot gooien.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:25
stylezzz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:39:
[...]

Gisteravond ook op tv inderdaad.... Echt weer een 'kijk mij de onschuld zelve zijn' filmpje van een supermarkteigenaar in een lege winkel. Ik kan me niet voorstellen dat ze voor 3 klanten die te dicht bij elkaar stonden de boel op slot gooien.
18 waarschuwingen vanaf april voor een overvolle winkel met vooral Duitsers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoldyInko
Het een kwestie van weken totdat de signaalwaardes naar rood gaan.
En dan moeten de scholen nog beginnen.

De vraag is welke maatregelen er dan op termijn gaan komen. Worden de versoepelingen teruggedraaid? Volgen er meer strikte maatregelen? De tweede kamer conferenties zijn garbage in, garbage out. Er gebeurt gewoon niks. Al die lange discussies werken enorm vertragend. In twee weken komen er weer tig gevallen bij.

Voor elke situatie moet er een plan klaarliggen. Ook dit kost tijd maar door steeds dingen te gaan uitstellen gaat ten koste van het indammen van de besmettingen. Men had allang een plan kunnen uitwerken.

Als ik het centrum inloop (dus noodzakelijk) dan word ik al moe van al die gezinnen en complete families met kinderen.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:11
Gommers is de volgende persoon die de alarmbel luidt

https://nos.nl/artikel/23...l-in-september-komen.html
"Als de cijfers zoals die nu zijn zich voortzetten, dan komt er een tweede coronagolf in september en dat kunnen we niet aan". Dat zei Diederik Gommers, voorzitter van de Vereniging voor Intensive Care in talkshow Op1. "We hadden dat in januari volgend jaar verwacht, maar als dit doorzet dan komt dat eerder."
Wanneer gaat de regering nou eens stoppen met zwalken en lief vragen of we alles aub toch goed willen doen, terwijl ze zien dat we dat niet kunnen? Tijd voor wat extra maatregelen.

• autje
YakuzA schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:38:
[...]

Het meeste kun je gewoon afleiden uit de Nice data:
https://stichting-nice.nl/

Huidige leeftijdsverdeling op de IC staat er gewoon tussen.
Misschien kijk ik met mijn neus, maar ik zie alleen maar de leeftijdsverdeling van alle IC patiënten tot nu toe. Ik zoek alleen de leeftijdsverdeling van de patiënten die de laatste 2 weken erbij zijn gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Wat ik niet begrijp is dat opeens nergens meer gerept wordt over over dat stappenplan waar het kabinet in april en mei zo de nadruk oplegden. Rutte zei altijd dat er stappen terug worden genomen in dat plan als blijkt dat de boel weer oplaait. Waarom hoor ik hem daar niet meer over? Ik kan me echt niet aan de indruk ontrekken dat ze tot op zekere hoogte maar wat doen, vooral als je kijkt naar dat gestuntel van De Jonge sinds maart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Basekid schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:43:
Gommers is de volgende persoon die de alarmbel luidt

https://nos.nl/artikel/23...l-in-september-komen.html

[...]

Wanneer gaat de regering nou eens stoppen met zwalken en lief vragen of we alles aub toch goed willen doen, terwijl ze zien dat we dat niet kunnen? Tijd voor wat extra maatregelen.
Zolang elke stap tot protesten leidt waarbij de ene helft het te streng en de andere helft het te zwak vindt blijft het een drama :X
Pagina: 1 ... 29 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic