Soccer98 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:46:
[...]
Vind ik niet. Het is inderdaad appels met peren vergelijken, zoals iemand in dat artikel ook schrijft. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor jongeren heel erg moeilijk is om én de afsluiting van je middelbare schoolperiode in het water te zien vallen, je diploma per mail opgestuurd te krijgen en dan niet eens normaal aan je studie, in principe de leukste tijd van je leven, te kunnen beginnen.
Dat is gewoon ongelofelijk klote voor die jongeren en dat jij dat niet vindt, is mooi voor jou. Ik vind het ook echt naar om te zien dat deze mensen als egoïstisch weggezet worden. Ze missen letterlijk de leukste tijd van hun leven. Mogen ze daar van balen?
EDIT: Ik had in de zomer van 2019 mijn eerste opleiding (van drie jaar) afgerond en dat vond ik misschien wel de leukste tijd die ik heb gehad, op sociaal gebied en op school-inhoudelijk gebied. Het afgelopen half jaar had ik een tussen halfjaar en daar prees ik mezelf echt gelukkig mee toen de corona uitbrak en ik zag wat dat voor de studenten betekende. Ik was oprecht blij dat ik 'in 2019 al' mijn opleiding had afgerond met alle festiviteiten van dien.
Volgens mij was de strekking van het artikel in de krant niet dat jongeren totaal niet mogen klagen over wat ze nu allemaal moeten missen, maar dat men onevenredig veel klaagt over iets wat zo rampzalig nou ook weer niet is.
offtopic:
Jij noemt het studeren "de leukste tijd van je leven", ik (en heel wat van mijn vrienden) ben het daar niet mee eens.Natuurlijk, het was een periode met leuke dingen, leuke feestjes, een hele beleving, maar de leukste periode? Denk dat velen dan een te roze bril op hebben; veel onzekerheid, stress voor tentamens en projecten, nog de restanten van de puberale haat en nijd onder elkaar, rommelige studentenkamer vol met zooi, leuke feestjes maar flinke katers achteraf, flink moeten bijklussen om je huur te betalen, druk druk druk.
Als ik dat vergelijk met de basisschool, dan was dat mijn inziens onder de streep een veel leukere periode. Lekker ontspannen, veel buiten spelen, hier en daar werd wat gepest maar dat was meer oppervlakkig en kortdurend, leuk knutselen, heel veel algemene ontwikkeling en nieuwe informatie (rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, van alles wat), alles werd voor je geregeld en betaald.
Nee.. ik zie niet waarom het studeren tijdperk nou zoveel beter was. Het was zeker leuk en met name een heel interessante ervaring met veel memorabele momenten, maar die momenten waren (op dat moment) niet altijd leuk/positief.
En als ik dat alles met mijn huidige leven nu vergelijk (groot huis met grote tuin, leuke vriendin, goedbetaalde relaxte baan, heel veel dingen waar je vroeger van droomde ook echt waar kunnen maken) dan geniet ik hier meer van dan mijn studententijd. Natuurlijk, ik moet mn werk leveren, maar als ik om 16u stop is het klaar; ging je om 16u van school weg kon je nog uren huiswerk maken. En ook ik denk soms wel terug aan de leuke dingen van die tijd en ja, ook ik heb dan soms een iets te roze bril op, maar dan wordt je door een jonger nichtje/neefje herinnerd aan de stress van projecten, tentamens, leraren die waardeloos zijn, zaken die totaal niet goed geregeld zijn, financieringen die geregeld moeten worden etc. etc.... dan is die roze bril heel snel weg.
Maar goed, dit terzijde. Mijn punt is: ja, studenten moeten net als iedereen in de samenleving op dit moment wat inboeten, misschien gemiddeld meer dan de volwassenen. Zij doen het meeste aan feestjes/evenementen die nu niet kunnen doorgaan, hun (bij)banen in de horeca stonden als eerste op de tocht. Echter, in oorlogstijd geldde dit voor iedereen en was er een nog grotere dreiging. Opgepakt worden zonder reden, wellicht naar een kamp gestuurd, eten wat er te kort was, hele steden in puin. En wat heb je nu? Tsja, even geen uitgebreide vakantie, dat concert gaat niet door of is verplaatst, een studenten introductie gaat online of in kleinere groepjes, je krijgt je diploma per post. Vervelend, maar mijn inziens veel minder erg dan in een land in oorlog leven.
Ik denk dat het lastige is dat een virus geen zichtbare dreiging is, daardoor niet tastbaar voor velen. Wanneer er soldaten door jouw straat lopen of bommen uit de lucht vallen is het heel duidelijk, een virus wat heerst is dat veel minder, tenzij het zo erg uit de hand loopt dat de lijken op straat liggen.
Gelukkig waren enkele reacties van studenten onder het artikel van het krantenstuk ook wat meer genuanceerd. Alleen vind ik wel dat velen (van die studenten) nog veel nadruk leggen op het "ikke ikke", wat meer empathie voor de zwakkeren in de samenleving, voor de duizenden mensen in de zorg die honderden overuren gedraaid hebben, dat mag toch ook wel. Ik had deze zomer ook een prachtige grote rondreis vakantie gepland door Europa... ging niet door. Tsja, balen, maar goed ik heb de kans genomen om andere projecten in en om het huis dan maar een jaar eerder te doen. Is mij eerlijk gezegd niet slecht bevallen, alhoewel ik toch nog wel snak naar iets van een vakantie (als in: op vakantie gaan naar het buitenland). Tsja, wellicht in het najaar, anders wordt t maar volgend jaar. Jammer, zonde, maar het zij zo.