Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.601 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Indoubt schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:45:
@MikeyMan

Maar dat zou dan betekenen dat het om uitzonderingsgevallen gaat. Op het moment dat de voorzitter van de veiligheidsregio een besluit moet nemen op individuele basis om iemand in quarantaine te plaatsen dan mag je verwachten dat dat een weloverwogen en goed onderbouwd besluit is.

Dat is heel wat anders als wat er gister door De Jonge is gepresenteerd en wat er in de pers is verwoord.
Ik neem aan, dat de hoop is dat de dreiging voldoende is om af te schrikken.
Overigens gebeurt dit verplichten van quarantaine al enkele malen per jaar, en soms ook met grotere groepen. Weet van een bevriende politieagent dat het in Den Haag de afgelopen jaren een paar keer is voortgekomen met arbeidsmigranten uit het Oostblok.

@Dacuuu Ook voor jou; pak anders de wettekst er even bij. Hoopte dat het niet nodig was het hele ding te posten maar:
4 De quarantaine en het medisch toezicht vinden plaats onder zodanige voorwaarden en omstandigheden en gedurende een zodanige periode als noodzakelijk is om het gevaar, bedoeld in het eerste lid, onder b, af te wenden. Zodra redelijkerwijs kan worden aangenomen dat dit gevaar is geweken of op minder ingrijpende wijze kan worden afgewend, heft de voorzitter van de veiligheidsregio de maatregel onverwijld op.
Dus ja; er is ook voorzien in een negatieve test.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 12-08-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Lethalis schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:57:
[...]

Ik word gewoon verwacht op mijn werk, kind wordt verwacht op school straks. Als een collega van mij het oploopt - en die kans is aanwezig omdat niet iedereen even voorzichtig is - dan ben ik misschien ook wel de pineut als het iemand is waarmee ik nauw samen moet werken aan een project.

En tsja, de kans dat mijn dochter het straks van school meebrengt, is ook niet bepaald gering.

Heb ik zelf geen invloed op. Al zou ik voor de rest binnen zitten.
Ik sluit ook niet dat lang niet iedereen de juiste criteria voor nauw contact weet, al kan het natuurlijk uitgelegd worden. Zodoende kan iemand ook nog eens onterecht in het contactonderzoek meegenomen worden en dus ook onterecht twee weken opgesloten worden.

De Jonge mag wat mij betreft heel veel uitleggen aangaande deze maatregel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Soccer98 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:57:
[...]

Ik sluit ook niet dat lang niet iedereen de juiste criteria voor nauw contact weet, al kan het natuurlijk uitgelegd worden. Zodoende kan iemand ook nog eens onterecht in het contactonderzoek meegenomen worden en dus ook onterecht twee weken opgesloten worden.

Zou de meneer of mevrouw aan de telefoon dat niet expliciet vragen? “Met wie bent u de afgelopen week meer dan 15 minuten op minder dan anderhalve meter afstand geweest?”

Maargoed, het verzinnen van problemen in de uitvoering, issues met de maatregelen en weet ik wat nog meer is blijkbaar belangrijker dan je een beetje blijven nadenken en je aan wat simpele regels te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 12-08-2020 09:00 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-10 05:30
Schrikbarend om te zien hoeveel hier voor het indammen van vrijheid zijn bij alleen al een vermoeden. En dan ook nog flink geplust worden ook. Vraag me af wat voor masochistische bende hier het forum domineert, die anderen betichten van niet kunnen nadenken. Denken degene die vóór dit voorstel zijn zelf wel eens na? Wie zegt namelijk dat het aantal IC-opnames skyhigh wordt? Wie zegt dat het aantal doden weer even hoog wordt?

Kijk nu bijv gewoon eens naar Zweden (https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden) waar het aantal besmettingen anders is verlopen dan in NL en hun piek in juni had. En kijk vervolgens naar de grafiek met het aantal doden. Goed, ik heb mijn aanpak hier al eerder bediscussieerd en de thuiszitfanatici hier vinden alle flinke maatregelen prima, want zij denken schijnbaar dat dit de boel wel tegenhoudt en dat alles goed komt met een vaccin dat snel komt. Ik heb mijn bedenkingen en wat mij tegen de borst stoot is dat zulke vrijheidsbeperkingen worden opgelegd terwijl we niet eens weten of we wel zulke hoge IC-opnames en doden als voorheen krijgen. Wat we ook niet weten is hoe lang we dit moeten blijven volhouden (wat als het vaccin niet goed werkt?). Gaan we dit nog 3 jaar blijven doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-10 18:24
Soccer98 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:57:
[...]

Ik zie het allemaal niet zo'n vaart lopen, de Jonge doet gewoon een Hugootje: Met grote woorden hard van de toren blazen, bij voorkeur al in je uitleg allerlei terugtrekkende bewegingen maken en vervolgens iedere week of twee roepen dat de maatregele er bijna is ;w
MikeyMan schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:54:
[...]

Ik neem aan, dat de hoop is dat de dreiging voldoende is om af te schrikken.
Overigens gebeurt dit verplichten van quarantaine al enkele malen per jaar, en soms ook met grotere groepen. Weet van een bevriende politieagent dat het in Den Haag de afgelopen jaren een paar keer is voortgekomen met arbeidsmigranten uit het Oostblok.

@Dacuuu Ook voor jou; pak anders de wettekst er even bij. Hoopte dat het niet nodig was het hele ding te posten maar:

[...]

Dus ja; er is ook voorzien in een negatieve test.
Uit diezelfde wettekst:
Tijdens de quarantaine wordt medisch toezicht verricht. Het toezicht wordt verricht onder medische verantwoordelijkheid van een door de gemeentelijke gezondheidsdienst aangewezen geneeskundige.
Kan de definitie van "medische verantwoordelijkheid" niet vinden, maar dit lijkt mij in ieder geval iemand met een bevoegdheid in de gezondheidszorg te moeten zijn, niet zomaar een random student die normaal call centre werk zit te doen (getuige ook dat de tekst het over een 'geneeskundige' heeft) De GGD Amsterdam verricht op maar 70% bron- en contactonderzoek. Het is onmogelijk om droog te houden dat iemand "medisch toezicht" krijgt gedurende de quarantaine indien GGD's verantwoordelijk zijn - minister wil dus dat het volk haar bijdrage levert, zonder de daadvoor in de wet voorgeschreven waarborgen zelf te kunnen garanderen

[ Voor 52% gewijzigd door BoB_HenK op 12-08-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
MikeyMan schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:58:
[...]

Zou de meneer of mevrouw aan de telefoon dat niet expliciet vragen? “Met wie bent u de afgelopen week meer dan 15 minuten op minder dan anderhalve meter afstand geweest?”

Maargoed, het verzinnen van problemen in de uitvoering, issues met de maatregelen en weet ik wat nog meer is blijkbaar belangrijker dan je een beetje blijven nadenken en je aan wat simpele regels te houden.
Zou natuurlijk kunnen, zoals ik ook aanhaal in mijn post. Het lijkt me inderdaad ook iets wat je moet kunnen verwachten als iemand je belt.

Voor de rest zijn het gewoon terechte vragen naar mijn mening, dus ik ben het niet eens met je tweede alinea.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

benchMarc schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:58:
Schrikbarend om te zien hoeveel hier voor het indammen van vrijheid zijn bij alleen al een vermoeden. En dan ook nog flink geplust worden ook. Vraag me af wat voor masochistische bende hier het forum domineert, die anderen betichten van niet kunnen nadenken. Denken degene die vóór dit voorstel zijn zelf wel eens na? Wie zegt namelijk dat het aantal IC-opnames skyhigh wordt? Wie zegt dat het aantal doden weer even hoog wordt?

Kijk nu bijv gewoon eens naar Zweden (https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden) waar het aantal besmettingen anders is verlopen dan in NL en hun piek in juni had. En kijk vervolgens naar de grafiek met het aantal doden. Goed, ik heb mijn aanpak hier al eerder bediscussieerd en de thuiszitfanatici hier vinden alle flinke maatregelen prima, want zij denken schijnbaar dat dit de boel wel tegenhoudt en dat alles goed komt met een vaccin dat snel komt. Ik heb mijn bedenkingen en wat mij tegen de borst stoot is dat zulke vrijheidsbeperkingen worden opgelegd terwijl we niet eens weten of we wel zulke hoge IC-opnames en doden als voorheen krijgen. Wat we ook niet weten is hoe lang we dit moeten blijven volhouden (wat als het vaccin niet goed werkt?). Gaan we dit nog 3 jaar blijven doen?
Ik verwacht van de regering dat ze nadenken over wat te doen als er inderdaad weer een enorme piek komt en dan iets beters kunnen doen dan weer alles dicht gooien. Met veel meer testen de besmettelijke mensen identificeren en daar meer mee doen dan ze vriendelijk vragen niet meer mensen een dodelijke ziekte te geven hoort daarbij.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
benchMarc schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:58:

Ben blij jouw post tegen te komen. Als je hier maar 1 ding roept wat afwijkt van de "grote algemene opvatting", dan valt iedereen over je heen, en de modjes doen hier gewoon aan mee (tot het weghalen van posts aan toe).Voor zulke boude statements mag je naar het feedbacktopic

Het gaat nu gewoon heel hard de verkeerde kant op met de maatregelen, boiling-frog stijl, wordt de ene na de andere vrijheidsbeperkende maatregel ingevoerd, zonder einddatum. Er wordt veel te veel gekeken naar hoe we kunnen overleven en de hoop ligt bij een vaccin. In plaats daarvan zou het mooi zijn als er gekeken wordt naar hoe we kunnen leven met het nieuwe coronavirus, op een positieve manier, accepteren dat het een van de vele jaarlijkse corona-virussen is en daar onze levensstijl op afstemmen. Afstand houden, thuiswerken, thuisonderwijs (!), minder vliegen en met het OV, grote bijeenkomsten vermijden, allemaal prima.

Een besmetting is geen geval, een besmetting is niet perse erg. Focus op het fitter worden van de bevolking. Stimuleer gezond eten, sporten, zorg voor realistische ADH voor vitaminen. Verbied roken en pak overgewicht aan. Dit doet allemaal veel meer dan steeds meer vrijheden beperkten. Er wordt nu gebruik gemaakt van het zaaien van angst om de maatregelen door te voeren, met als gevolgen depressies en een flinke klap voor de economie.

[ Voor 1% gewijzigd door Outerspace op 12-08-2020 18:39 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Niet om het een of ander, maar de jonge probeert hier toch ook z’n eigen falen onder het tapijt te vegen.

1. Er is geen ggd capaciteit
2. Een groep die zou testen haakt af.
3. We zijn daarna het beeld van het virus helemaal kwijt.

En afgezien van dit alles: je gaat boetes en sancties verzinnen op zo’n vlak in een open maatschappij met voldoende “ontsnappingsmogelijkheden” om er alsnog niet aan mee te werken?

Seriously? En dan serieus op NPO radio 1 vertellen dat dit werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10 08:47
TIGER1125 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:27:
[...]
Ben ik helemaal met je eens, dat erbij lappen van mensen zal misschien nog wel meevallen, maar is zeker een aanwezig risico. Echter zal de drempel van 2 weken in quarantaine voor je nauwe contacten het gewenste effect om een uitbraak in te dammen direct teniet doen. Als je nu al niet al je contacten door geeft terwijl er geen gevolgen zijn voor die contacten verwacht ik niet dat ze dat wel gaan doen als er wel gevolgen aan hangen.
[...]
Dit begrijp ik dus echt niet :F Waarom zou een verplichte quarantaine het indammen van een uitbraak tegenwerken (t.o.v. dringend verzoek om vrijwillig in quarantaine te gaan)? Dit zegt wat mij betreft echt heel veel over het gedrag van alle mensen, net als het strand wat al is aangehaald. En het zegt ook iets over het beeld wat mensen daar kennelijk bij hebben, is het nou echt zo erg om twee weken verplicht in quarantaine te gaan? Ik vind het knap egoïstisch als je dat vervolgens niet doet, je brengt anderen in direct gevaar. En als je in een BCO naar voren komt, dan is dat nou eenmaal zo. Volgens mij hebben we binnen Nederland, over het algemeen, voldoende bescherming en vangnetten om dergelijke situaties ook op te kunnen vangen. Ook werkgevers doen een flinke duit in die zak en zij dragen ook een groot deel van het risico. Het alternatief is dat we regionaal of zelfs landelijk weer meer maatregelen krijgen en zo bijv. de horeca definitief de nek om draaien. Vorige week werd al aangeven dat ze rekenen op het gezonde verstand van de Nederlanders, het lijkt erop dat ze daar teveel vertrouwen in hebben gezien de noodkreten van de GGD die blijven aanhouden. Wat dat betreft vind ik de huidige draai wel bijzonder: vorige week leek het beeld vanuit de politiek toch echt te zijn dat ze nog niet wilden handhaven omdat ze rekenen op de bevolking. Daar zouden ze dan wel snel op terug zijn gekomen (waarbij ik, in alle eerlijkheid, De Jonge wel vaak heb horen zeggen dat het juridisch niet mogelijk is, in uitvoering niet praktisch, etc.), maar misschien hebben de veiligheidsregio's wel zelf aan de bel getrokken dat zij wel graag hun capaciteit hiervoor inzetten.
Erapaz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:13:
[...]
Het gaat nu gewoon heel hard de verkeerde kant op met de maatregelen, boiling-frog stijl, wordt de ene na de andere vrijheidsbeperkende maatregel ingevoerd, zonder einddatum. Er wordt veel te veel gekeken naar hoe we kunnen overleven en de hoop ligt bij een vaccin. In plaats daarvan zou het mooi zijn als er gekeken wordt naar hoe we kunnen leven met het nieuwe coronavirus, op een positieve manier, accepteren dat het een van de vele jaarlijkse corona-virussen is en daar onze levensstijl op afstemmen. Afstand houden, thuiswerken, thuisonderwijs (!), minder vliegen en met het OV, grote bijeenkomsten vermijden, allemaal prima.

Een besmetting is geen geval, een besmetting is niet perse erg. Focus op het fitter worden van de bevolking. Stimuleer gezond eten, sporten, zorg voor realistische ADH voor vitaminen. Verbied roken en pak overgewicht aan. Dit doet allemaal veel meer dan steeds meer vrijheden beperkten. Er wordt nu gebruik gemaakt van het zaaien van angst om de maatregelen door te voeren, met als gevolgen depressies en een flinke klap voor de economie.
Je laatste alinea is natuurlijk vooral gericht op de lange termijn, daar hebben we nu niets aan. Ik kan me er overigens alleen maar bij aansluiten, maar voor nu helpt dit niet. De eerste alinea die ik quote: volgens mij wordt en is er door de overheid primair enorm ingezet op het leven met het nieuwe coronavirus, of zoals ook genoemd: het nieuwe normaal. Maar mensen laten (zoals ik ook aanhaal) structureel zien niet met deze verantwoording om te kunnen gaan. Ze dwingen de overheid daarmee tot aanscherping, handhaving, etc. Dat wil overigens niet zeggen dat ik het daarmee eens ben, ik vind het wel heel ver gaan, maar ik kan er met mijn hoofd ook gewoon niet bij dat individuen maar gaan gokken met andermans gezondheid. Onder welke steen heb je dan gelegen? Het verbaast me dat we nog "angst moeten zaaien", kijk alleen eens terug naar wat er in Noord-Italië is gebeurd en de beelden die werden verspreid.
Indoubt schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:39:
[...]
Ik heb er een hard hoofd in dat het daadwerkelijk zo wordt uitgewerkt maar het lijkt er wel op. In principe is het dan school sluiten want in de pauze spelen de kinderen ook met de kinderen van andere klassen. Plus alle thuiswonende gezinsleden in quarantaine.
Onze school laat de kinderen juist niet samenspelen op het plein. In die zin creëren ze bij ons op school ook "bubbels", juffen en meesters geven ook maar aan één groep (of combigroep) les.

Wij werken ook gewoon op kantoor, met volledige bezetting. Maar er is meer dan genoeg ruimte en ik durf er echt op te vertrouwen dat mijn teams hun verantwoording nemen, er zijn al meerdere tests gedaan bij snotneuzen, keelpijn, etc. en op zo'n moment komt iemand ook niet naar het werk. We spreken elkaar actief aan op handen wassen e.d. Zo reduceren we het risico tot een minimum. Maar er is een risico, daar ontkom je niet aan. En voor jullie beeld: wij zitten in de omgeving van Twente waar eigenlijk nog niet zoveel aan de hand is, maar we zijn er wel van doordrongen dat we niemand om ons heen ziek willen maken. Het is voor ons wel makkelijk praten: zelfs als het hele team in quarantaine moet kunnen we gewoon vanuit huis ons werk doen zoals we gewend zijn. Ik heb net als anderen ook de effecten gezien van de lockdown en het ongelukkige waar sommige mensen thuis mee rondliepen, het weer op kantoor (mogen) zijn heeft echt een enorm positief effect gehad op de mentale gezondheid van mijn collega's. En dan vraag ik me wel af: wat weegt zwaarder? Zonder daar een antwoord op te hebben. Maar laten we elkaar wel die vragen blijven stellen en kritisch blijven op alles wat er gebeurt.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:50
ed1703 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:14:
Niet om het een of ander, maar de jonge probeert hier toch ook z’n eigen falen onder het tapijt te vegen.

1. Er is geen ggd capaciteit
2. Een groep die zou testen haakt af.
3. We zijn daarna het beeld van het virus helemaal kwijt.

En afgezien van dit alles: je gaat boetes en sancties verzinnen op zo’n vlak in een open maatschappij met voldoende “ontsnappingsmogelijkheden” om er alsnog niet aan mee te werken?

Seriously? En dan serieus op NPO radio 1 vertellen dat dit werkt?
Welke boetes en sancties worden er verzonnen dan?
Het OM is een passende strafeis aan het uitwerken maar de mogelijkheden zijn al lang in bestaande wetgeving vastgelegd: 4 jaar of EUR 87.000
Waar je je potentieel schuldig aan maakt is toedienen van zwaar lichamelijk letsel of dood door schuld.
Maart 2020:
https://www.lc.nl/friesla...door-schuld-25479133.html
Een geïnfecteerde persoon kan als hij daartoe niet vrijwillig bereid is op last van de voorzitter van de Veiligheidsregio onverwijld ter isolatie in een ziekenhuis worden opgenomen. Een met corona geïnfecteerde persoon kan bovendien ook gedwongen in quarantaine worden geplaatst. Indien een geïnfecteerde zich aan de gedwongen isolatie of quarantaine onttrekt, kan hij worden gestraft met een gevangenisstraf van maximaal vier jaren of een geldboete van maximaal 87.000 euro. Een forse strafbedreiging dus waarmee de ernst van het strafbare feit wordt benadrukt.
Jij denkt overigens dat het de Jonge persoonlijk is die dit uit z'n mouw schudt? Hij mag het verhaaltje vertellen maar is uiteindelijk een radartje in een vele groter geheel. Net als van Dissel die daar gisteren terecht lichtelijk geïrriteerd over raakte toen hij persoonlijk werd aangesproken en nog maar eens uitlegde dat er een heel team achter hem staat en hij het niet alleen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
IJzerlijm schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:10:
[...]

Ik verwacht van de regering dat ze nadenken over wat te doen als er inderdaad weer een enorme piek komt en dan iets beters kunnen doen dan weer alles dicht gooien. Met veel meer testen de besmettelijke mensen identificeren en daar meer mee doen dan ze vriendelijk vragen niet meer mensen een dodelijke ziekte te geven hoort daarbij.
Mits de mogelijkheid de quarantaine te beëindigen als blijkt dat je negatief test op het virus. Dat zou ik zelf een zeer redelijke maatregel én compromis vinden, die hetzelfde doel heeft.

Twee weken opgesloten zitten op alleen verdenking vind ik een stap te ver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:34
Arjan90 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:28:
[...]

Dit begrijp ik dus echt niet :F Waarom zou een verplichte quarantaine het indammen van een uitbraak tegenwerken (t.o.v. dringend verzoek om vrijwillig in quarantaine te gaan)? Dit zegt wat mij betreft echt heel veel over het gedrag van alle mensen, net als het strand wat al is aangehaald. En het zegt ook iets over het beeld wat mensen daar kennelijk bij hebben, is het nou echt zo erg om twee weken verplicht in quarantaine te gaan? Ik vind het knap egoïstisch als je dat vervolgens niet doet, je brengt anderen in direct gevaar. En als je in een BCO naar voren komt, dan is dat nou eenmaal zo. Volgens mij hebben we binnen Nederland, over het algemeen, voldoende bescherming en vangnetten om dergelijke situaties ook op te kunnen vangen. Ook werkgevers doen een flinke duit in die zak en zij dragen ook een groot deel van het risico. Het alternatief is dat we regionaal of zelfs landelijk weer meer maatregelen krijgen en zo bijv. de horeca definitief de nek om draaien. Vorige week werd al aangeven dat ze rekenen op het gezonde verstand van de Nederlanders, het lijkt erop dat ze daar teveel vertrouwen in hebben gezien de noodkreten van de GGD die blijven aanhouden. Wat dat betreft vind ik de huidige draai wel bijzonder: vorige week leek het beeld vanuit de politiek toch echt te zijn dat ze nog niet wilden handhaven omdat ze rekenen op de bevolking. Daar zouden ze dan wel snel op terug zijn gekomen (waarbij ik, in alle eerlijkheid, De Jonge wel vaak heb horen zeggen dat het juridisch niet mogelijk is, in uitvoering niet praktisch, etc.), maar misschien hebben de veiligheidsregio's wel zelf aan de bel getrokken dat zij wel graag hun capaciteit hiervoor inzetten.
Je leest niet wat ik zeg:
Verplichte quarantaine zal, op zich, vast prima werken om een uitbraak in te dammen maar waar het om gaat in mijn reactie is de wisselwerking tussen de beide maatregelen. De verplichting voor een nauw contact om in quarantaine te gaan zal de meewerking aan het BCO echt niet ten goede komen en zelfs gaan ondermijnen.

Los van wat ik er persoonlijk van vind maar je denkt toch werkelijk niet dat de mensen die hun nauwe contacten nu al niet doorgeven in BCO dat straks wel ineens wel gaan doen omdat de consequentie die er voorheen niet was voor hun contacten verplichte quarantaine is. Ik denk zelfs dat meer mensen de verplichting als extra drempel zullen zien en gaan afhaken in het noemen van hun nauwe contacten, om wat voor reden dan ook.

Zonder zéér ingrijpende maatregelen ga je ook nooit hard kunnen maken dat iemand niet meewerkt aan het BCO. Met uitzondering van de smoking gun: "ik weiger mee te werken".

In de Volkskrant staat een artikel van een Coronapatient waarbij één van nauwe contacten al roept dat ze niet genoemd wil worden in het BCO, ongeacht dat de schrijver van het artikel besmet is met Corona. (paywall)
https://www.volkskrant.nl...ht-de-ggd-heeft~bdd8aee1/
Geenstijl heeft een twee stukken uit het artikel op de site staan:
https://www.geenstijl.nl/...t-corona-virushaard/#more

Ga er maar aan staan als dat je beste vriend(in), broer/zus of wat dan ook zijn. Ik zelf laat me daar niet door leiden en dan weet ook iedereen in mijn omgeving maar er zullen voldoende mensen zijn die daar vatbaar voor zijn en dus het nauwe contact niet zullen noemen in het BCO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
Arjan90 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:28:
[...]

[...]

Je laatste alinea is natuurlijk vooral gericht op de lange termijn, daar hebben we nu niets aan. Ik kan me er overigens alleen maar bij aansluiten, maar voor nu helpt dit niet. De eerste alinea die ik quote: volgens mij wordt en is er door de overheid primair enorm ingezet op het leven met het nieuwe coronavirus, of zoals ook genoemd: het nieuwe normaal. Maar mensen laten (zoals ik ook aanhaal) structureel zien niet met deze verantwoording om te kunnen gaan. Ze dwingen de overheid daarmee tot aanscherping, handhaving, etc. Dat wil overigens niet zeggen dat ik het daarmee eens ben, ik vind het wel heel ver gaan, maar ik kan er met mijn hoofd ook gewoon niet bij dat individuen maar gaan gokken met andermans gezondheid. Onder welke steen heb je dan gelegen? Het verbaast me dat we nog "angst moeten zaaien", kijk alleen eens terug naar wat er in Noord-Italië is gebeurd en de beelden die werden verspreid.

[...]
Je moet juist nu al kijken naar de lange termijn. De grootste fout die mensen maken is te snel te veel willen veranderen. Je moet juist op zoek naar een nieuw ritme wat goed is vol te houden. De tijd van acute maatregelen (want te laat gereageerd) is voorbij. De zomerperiode met bijbehorend dal had gebruikt moeten worden om over te gaan naar een sustainable pace. Hetzelfde geld voor afvallen of beginnen met sporten. Rustig begin op een tempo dat je vol kunt houden. Je dieet aanpassen met maaltijden die je de rest van je leven wilt eten. Maatregelen invoeren zodat de situatie leefbaar blijft en we de impact van corona op de volksgezondheid en economie minimaal kunnen houden.

Er wordt steeds als argument gebruikt "je kunt je wel een beetje aanpassen zodat anderen niet ziek worden", maar draai dit eens om. Om een klein deel van de bevolking te beschermen worden er nu vergaande vrijheidsbeperkende maatregelen ingevoerd, wordt de privacy aangetast, worden er wetten/richtlijnen ingevoerd die in strijd zijn met de grondwet, krijgen we potentieel jaren lang last van economische krimp, gaan er bedrijven failliet, raken mensen hun baan kwijt, leven mensen met angst en durfen niet naar buiten te komen. Dan hebben we nog niet eens inzicht in de secundaire gevolgen voor de volksgezondheid, misschien hebben we straks een hele generatie kinderen met PTSD. Misschien maken we wel meer kapot dan nodig met alle maatregelen, alleen maar om een paar doden te sparen die anders aan de griep/verkoudheid of andere zaken waren overleden op een later moment (ik chargeer hier bewust om een en ander in perspectief te plaatsen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:07
Stoney3K schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:15:
[...]

Zoals iemand hier eerder al zei, het probleem is niet dat mensen zich niet netjes aan de regels houden, het probleem is dat die regels inconsequent worden uitgevoerd, en gruwelijk veel mogelijkheden bieden tot misbruik. Want waarschijnlijk ga jij Jan met wie je hebt zitten gamen niet noemen in je bron- en contactonderzoek. Maar die gast die al een half jaar met een verkeerd oog naar je vriendin kijkt, die is natuurlijk heel makkelijk om erbij te lappen.
Waarom zit jij eigenlijk op dit moment met Jan te gamen? Misschien gewoon even een tijdje niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
autje schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:49:
[...]

Waarom zit jij eigenlijk op dit moment met Jan te gamen? Misschien gewoon even een tijdje niet doen?
Ik mag hopen dat jij dit niet serieus meent of wel?

Zo ja: ik vind deze comment bijzonder misplaatst. Even iemand de maat nemen omdat diegene blijkbaar met iemand gamet.

[ Voor 22% gewijzigd door Soccer98 op 12-08-2020 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:39:
[...]

Jij denkt overigens dat het de Jonge persoonlijk is die dit uit z'n mouw schudt? Hij mag het verhaaltje vertellen maar is uiteindelijk een radartje in een vele groter geheel. Net als van Dissel die daar gisteren terecht lichtelijk geïrriteerd over raakte toen hij persoonlijk werd aangesproken en nog maar eens uitlegde dat er een heel team achter hem staat en hij het niet alleen doet.
Prachtig verhaal.. maar het enige wat je met de maatregel gaat bereiken is dat de testbereidheid juist gaat afnemen, terwijl we juist mensen aan het aanmoedigen waren om je te laten testen. Ik zie eerlijk gezegd alleen maar meer nadelen van dit 'plannetje' dan voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

Het is toch van belang dat je daarbij de protocollen voor BCO beschouwd.

https://lci.rivm.nl/COVID-19-bco (met dank aan Mikeyman)

Als je met >1,5m met iemand een kop koffie drinkt dan geld dat niet als nauw contact.

Ik heb zelf makkelijk praten, ik heb een appartement met behoorlijke tuin. Kopje koffie in de tuin is altijd >1,5m wat ik heb een vrij grote tafel, dat was eigenlijk ook al zo voor de corona tijd. Tenzij je een buren BBQ houdt natuurlijk maar dat is niet voorgekomen sinds corona.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
@TIGER1125 Mijn reactie misschien niet duidelijk verwoord, ik begrijp wat je zegt en ik ben ook bang dat dit de uitwerking kan zijn. Maar daar kan ik met mijn verstand niet bij. En dat is denk ik ook precies waar Rutte op probeerde te hameren: het kan toch niet zo zijn dat we het hebben over (verstrekkende) handhaving voor iets wat toch eigenlijk zo vanzelfsprekend zou moeten zijn.

@Erapaz Misschien is een nuance op zijn plaats. Ik zie net wat te vaak dat de middelen die jij noemt als het "walhalla" worden bestempeld, waarmee ik niet zeg dat jij dat ook zo bedoelt. Met lange termijn hebben we het niet over een jaar, dan hebben we het over decennia. Dit moet in gedrag, generaties, etc. ingebed worden. Kijk bijvoorbeeld naar het roken wat langzaam steeds minder gebeurt, moet je kijken hoelang dat heeft geduurd. En de (positieve) gezondheidseffecten daarvan duren nog langer. Of denk alleen al aan de discussies over dat scholen bepalen welk drinken en eten je kind mee mag naar school. Dit is zo verstrekkend, dat je het niet in een maandje oplost. Campagnes e.d. zijn daar natuurlijk wel voor nodig en ik hoop vooral dat het effect van corona is dat meer mensen buiten sporten (hardlopen, wielrennen, etc.) en bewegen (wandelen, fietsen), want daar zie ik echt wel verschil in. En ik ben ervan overtuigd dat dit nog beter is dan in de sportschool staan zwoegen (smog etc. daargelaten).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Indoubt Goed dat je die nuance inderdaad nog even maakt. Dat betekent dus dat als mensen er "moedwillig" voor gekozen hebben om de 1,5 meter niet te bewaren (wat mij betreft is dat een bewuste keuze), ze in een BCO naar voren kunnen komen. Wie zijn billen brandt...

Wij nemen die risico's op sommige punten ook bewust wel, of juist niet. Dat doen we heel bewust en we kijken ook per persoon/huishouden hoe we ermee omgaan en vooral: hoe zij ermee omgaan. Dat betekent dat onze cirkel nog steeds relatief klein is, maar het is ook niet zo dat we niet naar een restaurant gaan en dat we overal gaan navragen of ze recirculatie hebben of niet (bij wijze van). We blijven wel leven, maar wel met aanpassingen. En als we een restaurant binnenlopen waarvan we zien dat ze totaal geen rekening houden met de plaatsing van tafels, mengen van huishoudens, afstand, etc. zullen we ook vertrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:30

codex

Geen OpenAI agent :)

Arjan90 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:55:
ik hoop vooral dat het effect van corona is dat meer mensen buiten sporten (hardlopen, wielrennen, etc.) en bewegen (wandelen, fietsen), want daar zie ik echt wel verschil in. En ik ben ervan overtuigd dat dit nog beter is dan in de sportschool staan zwoegen (smog etc. daargelaten).
Ben ik niet met je eens, er zijn we degelijk voldoende bronnen voor kortdurende krachtsinspanningen en het effect dat het op je heeft in verhouding tot duursport. Door de Coronacrisis ben ik aangewezen geweest op wandelen en hardlopen, mijn fitheid is niet vergelijkbaar met wat ik in dezelfde tijd in de sportschool kan bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:39:
[...]
Laatst was er een feest buiten waar één bezoeker veertien(!!) mensen had aangestoken.
Het feest was buiten ...
Quote vanuit de GGD
De afgelopen dagen zijn er veel vragen binnengekomen over de zaterdag geuite veronderstelling van GGD Fryslân dat het virus in Dokkum op een terras kan zijn overgedragen. GGD Fryslân kan niet met 100 procent zekerheid vaststellen dat dit zo is gebeurd, maar vindt het wel zeer aannemelijk. De betrokken jongeren hielden op een terras te weinig afstand tot elkaar. Er was nauwelijks wind. Daardoor is het voor GGD Fryslân even goed mogelijk dat het virus op een terras is doorgegeven als in de kroeg waar zij ook kwamen. Vanuit volksgezondheidsoogpunt vond GGD Fryslân het van belang deze informatie dit weekend publiekelijk te maken.
Het was een vriendengroep die veel vaker bij elkaar kwam.
Gezien volgens mij alle besmettings-clusters tot nu toe binnen zijn (zowel in binnen- als buitenland) lijkt mij de kroeg een wat waarschijnlijker scenario :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
Soccer98 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:50:
[...]

Ik mag hopen dat jij dit niet serieus meent of wel?

Zo ja: ik vind deze comment bijzonder misplaatst. Even iemand de maat nemen omdat diegene blijkbaar met iemand gamet.
Ik ga er even vanuit dat hij dat op minder dan anderhalve meter doet, want anders heeft het geen nut het te noemen (dan is het nl. geen nauw contact). En ja, dat vind ik raar als het devies nog steeds is: blijf afstand houden. Als hij (en Jan) dat dan willens en wetens nog steeds niet doen, dan moet je ook op de blaren zitten.

Dat je een nauw contact niet kunt voorkomen als je naar de kapper gaat, of naar de tandarts, daar kan ik inkomen. Of bij iemand in het OV (op die manier gaan ze je niet traceren, ik zou niet weten hoe). Maar elk ander nauw contact is gewoon te voorkomen, afgezien van je huisgenoten.

De enige met wie ik nauw contact heb is mijn vrouw, en bijvoorbeeld bovengenoemde gevallen (ik heb geen kinderen). Ik ga iedere week naar mijn moeder, maar blijf wel op anderhalve meter. Was mijn handen bij aankomst en als ik wegga. Voor de rest? Nergens. Ik ga niet naar een gelegenheid als ik weet dat daar geen anderhalve meter gehouden kan worden (restaurant bijvoorbeeld). En op die manier kan ik dus ook niet 'slachtoffer' worden van deze nieuwe regel tenzij in de bovenstaande gevallen.

Dat laat onverlet dat ik denk dat de maatregel praktisch onuitvoerbaar is om al genoemde redenen: mensen gaan contacten verzwijgen, controle op het houden aan quarantaine is lastig, nauwe contacten uit de kroeg kunnen mensen zich echt niet meer herinneren, en zo nog wat redenen. Dus ik vind het weinig doordacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:21
reemprive schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:04:
[...]

Ben ik niet met je eens, er zijn we degelijk voldoende bronnen voor kortdurende krachtsinspanningen en het effect dat het op je heeft in verhouding tot duursport. Door de Coronacrisis ben ik aangewezen geweest op wandelen en hardlopen, mijn fitheid is niet vergelijkbaar met wat ik in dezelfde tijd in de sportschool kan bereiken.
Het is ook een drogreden. Sporten in een sportschool is veel gerichter en effectiever dan hardlopen en fietsen in de buitenlucht. Tevens hoeven er van mij niet meer wielrenners te komen hoor, degene die er nu al zijn denken dat ze de baas van de weg zijn, maar dat is een andere discussie.

Zucht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:50
Stoney3K schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:15:
[...]

Tuurlijk niet. Wat als mijn huisgenoot bijvoorbeeld in quarantaine moet? Dan ben ik net zo goed de sjaak. Of mijn collega (tenzij je vindt dat ik gewoon maar niet moet gaan werken), of die persoon met wie ik onderweg naar mijn werk in treinstel 3402 zat.
Dan heb je gewoon twee weken pech met uitzondering van treinstel 3402 wat volgens mij helemaal geen onderwerp is van een BCO en hier alleen maar staat om te overdrijven zodat het allemaal nogal belachelijk lijkt.
Daarnaast lijkt het me zinnig om eens een goed gesprek met een huisgenoot of huisgenoten te hebben over dit onderwerp. Het zijn steeds leuke verzinsels waar je mee op de proppen komt maar uiteindelijk gaat het om gedrag van jezelf en je huisgenoot. Als je huisgenoot overal schijt aan heeft en daardoor verhoogd risico loopt op een besmetting is misschien sowieso al wijs om eens na te denken of dat wel wenselijk is en daar een goed gesprek over te hebben.
Je hebt een enorme focus op eventuele gevolgen van beleid maar het daadwerkelijke besmet raken en anderen besmetten lijkt totaal niet in beeld te zijn.
En inderdaad als jouw collega in quarantaine moet en jij tot de nauwe contacten behoort dan ben ik inderdaad van mening dat je in quarantaine MOET en twee weken niet moet gaan werken.
Maar laten we ons vooral concentreren op Jan waarmee ik zaterdag nog een spelletje heb zitten doen, daar voorkomen we heel veel leed mee.
Geen idee wat voor spelletjes jij met Jan speelt op minder dan anderhalve meter en langer dan vijftien minuten maar dat is privé en moet je lekker zelf weten. Als je dat dan toch doet wees dan echter ook een vent als het verzoek komt om in quarantaine te gaan.
Wat je juist hierdoor gaat zien is dat mensen anderen er niet bij willen naaien en dus gewoon "Zeg ik lekker niet!" gaan antwoorden op het bron- en contactonderzoek. En dat is hun goed recht, op het moment dat het níet meer hun goed recht is om dat te zeggen (er is nou eenmaal recht op privacy) dan moet je je echt af gaan vragen hoe steil dat hellend vlak inmiddels is geworden.
Geloof er geen moer van. Als er max 4 jaar en EUR 87.000 boven je hoofd hangt moet ik nog maar zien hoeveel lekker door gaan met "GGD pesten"
Als ik via via in beeld kom of positief test en er achter kom dat een bekende of familielid een en ander verzwegen heeft waardoor ik (te) laat in beeld kom dan naai ik die er voor de volle 100% bij en hoef ik die nooit meer te zien.
Want als je een half jaar geleden had gezegd dat 'de volgende stap' wordt dat meewerken aan bron- en contactonderzoek straks afgedwongen gaat worden, of dat mensen beloond gaan worden als ze hun contacten gaan noemen, dan werd je met pek en veren het topic uitgezet en je posts werden weggemodereerd op een Godwin. Nu is het nog net niet zo dat Hugo de Jonge het zelf voorstelde.
Als je honderd jaar geleden had gezegd dat we zouden landen op de maan of alles konden opzoeken op een lichtgevend kastje met een typemachine eraan geplakt werd je misschien wel opgesloten.
Wat is je punt? Dat dingen veranderen? Wen er maar aan, dat gaat je leven zo.
Zoals iemand hier eerder al zei, het probleem is niet dat mensen zich niet netjes aan de regels houden, het probleem is dat die regels inconsequent worden uitgevoerd, en gruwelijk veel mogelijkheden bieden tot misbruik. Want waarschijnlijk ga jij Jan met wie je hebt zitten gamen niet noemen in je bron- en contactonderzoek. Maar die gast die al een half jaar met een verkeerd oog naar je vriendin kijkt, die is natuurlijk heel makkelijk om erbij te lappen.
Behalve in je eigen fantasie, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, is er nergens enige aanwijzing dat dit op grote schaal voorkomt danwel gaat voorkomen. Daarnaast is men natuurlijk niet achterlijk bij zo'n BCO en zal niet afgaan op allerlei vage verhalen/verzinsels.
En in de politiek kan hetzelfde gebeuren. Er is niets wat bijvoorbeeld de VVD weerhoudt om mensen die kritisch zijn over het huidige beleid, gewoon verplicht in 'quarantaine' te zetten. Toch makkelijk, als je iemand anoniem kan verlinken zonder dat er bewijs voor nodig is.
Waarom maak je je daar nu ineens druk over? Omdat het in beeld is gekomen door corona? Het is bestaande actieve wetgeving dus als ze dit echt zouden willen hadden ze dit X jaar geleden ook al kunnen doen.
Dat ze het nog nooit gedaan hebben is misschien wel een bewijs dat het vooral in jouw fantasie voorkomt en eigenlijk helemaal geen issue is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:04
https://coronatest.nl is zojuist online gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:49:
[...]

"Hij die zonder zonden is..."

Iedereen heeft behoefte aan sociaal contact dus een keer een spelletje spelen met iemand moet vind ik gewoon kunnen, vooral als je in de gaten houdt dat je allebei geen klachten hebt (of anders niet afspreken).

Maar goed, ga vooral door met het aanvallen van triviale voorbeelden terwijl de grote bronnen van besmetting hierdoog gewoon onvindbaar blijven. Omdat mensen het nu óf bewust gaan verzwijgen, of omdat de contacten anoniem zijn (horeca of OV).

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
Stoney3K schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

"Hij die zonder zonden is..."

Iedereen heeft behoefte aan sociaal contact dus een keer een spelletje spelen met iemand moet vind ik gewoon kunnen, vooral als je in de gaten houdt dat je allebei geen klachten hebt (of anders niet afspreken).

Maar goed, ga vooral door met het aanvallen van triviale voorbeelden terwijl de grote bronnen van besmetting hierdoog gewoon onvindbaar blijven. Omdat mensen het nu óf bewust gaan verzwijgen, of omdat de contacten anoniem zijn (horeca of OV).
Als je het zelf al een triviaal voorbeeld vindt, waarom noem je het dan?

En nee, een keer een spelletje spelen met iemand kan nu gewoon even niet, tenzij je afstand kunt houden. Want als we op die toer gaan, dan kan een etentje met vrienden ook wel, als iedereen maar in de gaten houdt of hij geen klachten heeft. En dat feestje? Zolang iedereen maar belooft dat hij geen symptomen heeft (en genoeg mensen die daar over liegen of het niet zo serieus nemen; "Nee joh, is gewoon een kleine verkoudheid") moet het kunnen. Nee dus.

Sociaal contact kan best, maar op afstand. Minimaal anderhalve meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ninjazx9r98 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:07:
[...]

Dan heb je gewoon twee weken pech met uitzondering van treinstel 3402 wat volgens mij helemaal geen onderwerp is van een BCO en hier alleen maar staat om te overdrijven zodat het allemaal nogal belachelijk lijkt.
Daarnaast lijkt het me zinnig om eens een goed gesprek met een huisgenoot of huisgenoten te hebben over dit onderwerp. Het zijn steeds leuke verzinsels waar je mee op de proppen komt maar uiteindelijk gaat het om gedrag van jezelf en je huisgenoot. Als je huisgenoot overal schijt aan heeft en daardoor verhoogd risico loopt op een besmetting is misschien sowieso al wijs om eens na te denken of dat wel wenselijk is en daar een goed gesprek over te hebben.
Je hebt een enorme focus op eventuele gevolgen van beleid maar het daadwerkelijke besmet raken en anderen besmetten lijkt totaal niet in beeld te zijn.
En inderdaad als jouw collega in quarantaine moet en jij tot de nauwe contacten behoort dan ben ik inderdaad van mening dat je in quarantaine MOET en twee weken niet moet gaan werken.
Je mist helemaal het punt dat ik probeer te maken, en dat is dat nauwe contacten vermijden niet alleen een gevolg is van je eigen gedrag. Stel ik ben chauffeur en ik moet van mijn baas elke dag met een bijrijder op pad, dan kán ik niet zeggen dat ik dat nauwe contact wil vermijden. Net zoals mijn huisgenoot of mede-gezinslid. Of vind je dat ik dan vooral maar ergens anders moet gaan wonen?

Verder maak je de denkfout dat elke regel niet alleen met de juiste intentie is bedacht, maar alléén maar met de juiste intentie wordt opgevolgd en gebruikt. Dat is een behoorlijke naïeve mate van vertrouwen die je in de overheid hebt, met een overheid die een eerder track record heeft van misbruik van dergelijk beleid, heb ik dat vertrouwen niet.

Daarom ben ik behoorlijk kritisch en tegenstander van dat soort brede beleidsregels. Beleid moet specifiek zijn, en maatregelen moeten bewijsbaar en objectief toetsbaar zijn. Dus niet alleen maar afhankelijk van de stemming van een ambtenaar en hoe de wind staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 12-08-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:13:
[...]

Zolang iedereen maar belooft dat hij geen symptomen heeft (en genoeg mensen die daar over liegen of het niet zo serieus nemen; "Nee joh, is gewoon een kleine verkoudheid") moet het kunnen. Nee dus.
Vertel mij eens wat zo'n 'gezondheidscheck' in de horeca dan precies nog toevoegt, als je er nu al van uit gaat dat mensen daar structureel daar over liegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Stoney3K schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:20:
[...]

Vertel mij eens wat zo'n 'gezondheidscheck' in de horeca dan precies nog toevoegt, als je er nu al van uit gaat dat mensen daar structureel daar over liegen?
Helemaal niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
[...]

Niets. Echt helemaal niets.

En het is niet alleen liegen, het is ook verkeerd inschatten. Dat komt uit onze mentaliteit voort van "Joh, het is niet zo erg, niet zo zeuren." Daarom gaan mensen ook nog met snotneuzen naar het werk en zo. Mensen denken dat ze kunnen 'voelen' of het wel of niet corona is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nice:

Je browser ondersteunt deze website niet. Gebruik de laatste versie van Chrome, Safari, FireFox of Edge. Lukt het niet om met een van deze browsers de website te bezoeken? Bel dan met 0800-1202. Een callcenter medewerker helpt je graag verder. Dit kan iedere dag van 08:00 tot 20:00 uur.

Dat gezegd hebbende; blij dat dit er nu is, verlaagt allicht de drempel enigszins.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 12-08-2020 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Gewoon allemaal inschrijven als Hugo de Jonge op het formulier. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Grappig, je krijgt een 'server error' als je achter een Indiaase proxy zit. Dat hadden ze netter op kunnen lossen :P.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philpend
  • Laatst online: 09-10 13:04
Erapaz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Verbied roken en pak overgewicht aan. Dit doet allemaal veel meer dan steeds meer vrijheden beperkten.
Dus van jouw vrijheden moeten we afblijven, maar de vrijheid van een ander om te roken of zoveel te eten als die wil moet ingeperkt worden? Ik hoop dat je zelf ook snapt dat je hier wel een heel erg zelfzuchtige en in ieder geval erg inconsequente stelling inneemt?

Op zich ben ik het eens dat met gezonder leven een heleboel te bereiken is. Maar dat zal pas op lange termijn een daadwerkelijk effect hebben en is geen vervanger voor de huidige maatregelen die nu noodzakelijk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
autje schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:30:
[...]

Niets. Echt helemaal niets.

En het is niet alleen liegen, het is ook verkeerd inschatten. Dat komt uit onze mentaliteit voort van "Joh, het is niet zo erg, niet zo zeuren." Daarom gaan mensen ook nog met snotneuzen naar het werk en zo. Mensen denken dat ze kunnen 'voelen' of het wel of niet corona is.
Een verkoudheid of klein griepje werd altijd normaal gevonden, terwijl het dat ook niet had moeten zijn. 'Ja dit griepje of deze verkoudheid is zo over, niks aan de hand'. Maar ondertussen steek je wel andere mensen aan, dat jij wellicht geen last ervan hebt wil niet zeggen dat andere mensen er geen last van kunnen krijgen..

Heb je deze bekrompen reactie gezien van de kinderen op een ingezonden brief in een krant?: https://nos.nl/artikel/23...4-jarige-over-corona.html
Zeg imo veel over de denkwijze van de huidige generatie en laat zien wat er mis is.

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:16
SgtElPotato schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:41:
[...]

Een verkoudheid of klein griepje werd altijd normaal gevonden, terwijl het dat ook niet had moeten zijn. 'Ja dit griepje of deze verkoudheid is zo over, niks aan de hand'. Maar ondertussen steek je wel andere mensen aan, dat jij wellicht geen last ervan hebt wil niet zeggen dat andere mensen er geen last van kunnen krijgen..

Heb je deze bekrompen reactie gezien van de kinderen op een ingezonden brief in een krant?: https://nos.nl/artikel/23...4-jarige-over-corona.html
Zeg imo veel over de denkwijze van de huidige generatie en laat zien wat er mis is.
Ik heb het vaker gezegd, maar nu meen ik het. We moeten de opschorting van de dienstplicht zsm afschaffen. De jeugd even goed wat discipline bijbrengen en samenhorigheidsgevoel.

Dat gaat goed voor ze zijn!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:44:
[...]

Ik heb het vaker gezegd, maar nu meen ik het. We moeten de opschorting van de dienstplicht zsm afschaffen. De jeugd even goed wat discipline bijbrengen en samenhorigheidsgevoel.

Precies, want de boomertjes zijn allemaal modelburgers.
Als iemand overal tegenaan loopt te schoppen en ikke-ikke-ikke voorop hebben staan dan is het juist de generatie die nog de dienstplicht heeft meegemaakt. 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Soccer98
[...]
Vind ik niet. Het is inderdaad appels met peren vergelijken, zoals iemand in dat artikel ook schrijft. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor jongeren heel erg moeilijk is om én de afsluiting van je middelbare schoolperiode in het water te zien vallen, je diploma per mail opgestuurd te krijgen en dan niet eens normaal aan je studie, in principe de leukste tijd van je leven, te kunnen beginnen.

Dat is gewoon ongelofelijk klote voor die jongeren en dat jij dat niet vindt, is mooi voor jou. Ik vind het ook echt naar om te zien dat deze mensen als egoïstisch weggezet worden. Ze missen letterlijk de leukste tijd van hun leven. Mogen ze daar van balen?

EDIT: Ik had in de zomer van 2019 mijn eerste opleiding (van drie jaar) afgerond en dat vond ik misschien wel de leukste tijd die ik heb gehad, op sociaal gebied en op school-inhoudelijk gebied. Het afgelopen half jaar had ik een tussen halfjaar en daar prees ik mezelf echt gelukkig mee toen de corona uitbrak en ik zag wat dat voor de studenten betekende. Ik was oprecht blij dat ik 'in 2019 al' mijn opleiding had afgerond met alle festiviteiten van dien.

[ Voor 25% gewijzigd door Soccer98 op 12-08-2020 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:22

Agent47

I always close my contracts.

[...]

Stuk voor stuk egoïstisch , deze jeugd. Jouw laatste zin klopt als een bus.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

[...]

Werkt niemand aan mij. Eigenlijk zou je voor de grap social media eens moeten bannen voor 1 week. 90% van de jeugd wordt dan gek. De meeste jeugd is gewoon verpest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:16
Agent47 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Werkt niemand aan mij. Eigenlijk zou je voor de grap social media eens moeten bannen voor 1 week. 90% van de jeugd wordt dan gek. De meeste jeugd is gewoon verpest.
Social Media zou per definitie verbannen moet worden; of in ieder geval het verdienmodel erachter.

Dan je van targeted political advertising af, gedragsinterventies, targeted advertising, en influencers.

Facebook is niks meer en niks minder dan een gedragsmodificatieplatform met winstoogmerk onder het mom van vrije meningsuiting.

En dat is juist nu ook in zo'n crisis een gevaar! Kreten zoals ' ik heb m'n eigen waarheid' van die man op tv was. Hoe populairder hij wordt, hoe meer geld hij verdiend. HIj verdient z'n geld door volgers te krijgen die naar z'n boodschap luisteren. Hij heeft dus een grote incentive om onwaarheden te verkondigen. Bewust of onbewust.,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:43
Stoney3K schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:13:
[...]
Je mist helemaal het punt dat ik probeer te maken, en dat is dat nauwe contacten vermijden niet alleen een gevolg is van je eigen gedrag. Stel ik ben chauffeur en ik moet van mijn baas elke dag met een bijrijder op pad, dan kán ik niet zeggen dat ik dat nauwe contact wil vermijden.
Mijn werkgever heeft dit probleem. En heeft hiervoor de nodige maatregelen genomen. Er werden plexi kooien geplaatst in de voertuigen waarvoor er echt 2 personen nodig zijn in die cabine (dan hebben we het over zware spoorwerktuigen). Zijn er 2 personen nodig via de weg, dan worden er nu 2 wagens ingezet. Alle voertuigen van het personeel dat nu verplicht is om thuis te werken, werd vrijgemaakt voor de ploegen in het veld. Of personeel mag kiezen om hiervoor hun eigen wagen te gebruiken tegen vergoeding.
Ikzelf deel een prioritair voertuig met 5 andere collega's (telkens maar 1 persoon in het voertuig). Na gebruik wordt gevraagd om het voertuig even te ontsmetten. Nu is mijn regioverantwoordelijke er achter gekomen dat 1 van de collega's het niet zo nauw heeft genomen, en het prioritaire voertuig heeft gebruikt als "taxi".
Er is aangekondigd dat er tuchtsancties zullen volgen voor die collega en zijn rechtstreekse verantwoordelijke. Tuchtsancties gaan van aftrek van een dagloon, over 3 maanden geschorst (dus thuiszitten zonder loon) tot ontslag.

Ik ben ook van mening dat een spelletje moet kunnen, net zoals je aanhaalt dat sociaal contact belangrijk is. En zolang de spelers eerlijk tegenover elkaar zijn, "we hadden deze avond normaal afgesproken om 4-op-een-rij te spelen, maar ik voel al de ganse dag belabberd en heb een loopneus. Misschien dat we deze spelsessie even uitstellen". En die persoon behoort dan natuurlijk ook tot je nauwe contacten.
Mag ik trouwens Memoir 44 aanraden, ideaal om met 2 te spelen.
Daarom ben ik behoorlijk kritisch en tegenstander van dat soort brede beleidsregels. Beleid moet specifiek zijn, en maatregelen moeten bewijsbaar en objectief toetsbaar zijn. Dus niet alleen maar afhankelijk van de stemming van een ambtenaar en hoe de wind staat.
Ik denk dat het toch redelijk objectief is, ofwel ben je besmet of wel ben je het niet, en dan heb je nog de tussenfase omdat de testuitslag nog niet bekend is. En zoals bij andere zaken, als het niet expliciet A is, dan is het B totdat A bewezen is.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Adlermann schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:52:
[...]

Social Media zou per definitie verbannen moet worden; of in ieder geval het verdienmodel erachter.

Dan je van targeted political advertising af, gedragsinterventies, targeted advertising, en influencers.

Facebook is niks meer en niks minder dan een gedragsmodificatieplatform met winstoogmerk onder het mom van vrije meningsuiting.

En dat is juist nu ook in zo'n crisis een gevaar! Kreten zoals ' ik heb m'n eigen waarheid' van die man op tv was. Hoe populairder hij wordt, hoe meer geld hij verdiend. HIj verdient z'n geld door volgers te krijgen die naar z'n boodschap luisteren. Hij heeft dus een grote incentive om onwaarheden te verkondigen. Bewust of onbewust.,
Die geest is al uit de fles sinds het Internet interactief werd ('Web 2.0', om eens een buzz kreet voor de oudjes te gebruiken :P). Sociale media versterkt dat in extremis, maar reaguurders en slecht gemodereerde fora moet je ook niet uitvlakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Schandalig hoe 16 jarige kinderen als kinderen reageren. Hoe durven ze.
Maar goed dat ze allemaal stemrecht hebben en volledig zelfstandig zijn volgens de wet.

Juist de denkwijze dat iedereen perfect hoort te zijn zegt veel over de eerdere generaties en laat zien wat er mis is. Dan lees ik: dienstplicht zal het oplossen. Maar leert dienstplicht dan ook jezelf te verplaatsen in anderen? Blijkbaar niet als ik de reacties een beetje lees.

De generaties die dienstplicht hebben gehad, hebben er vooral één ding geleerd lijkt het, en dat is het idee dat hun manier/gedachte de beste is en het vooral de schuld is van de jeugd/asielzoekers/europa/links/etc. Dat is ook heel makkelijk te zien uit de dienstplichtboomertjes hun stemgedrag.

En juist deze generatie begint nu weer: de schuld van de jongeren.
Dus misschien moeten we in plaats van de dienstplicht een verplichte cursus empathie opleggen. Daar lijkt Nederland veel meer aan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Adlermann schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:52:
[...]

Of van die mensen die volgens mij amper tot niet werken en alleen maar leugens / roddels de wereld in helpen. Vervolgens wordt dit weer duizenden keren gedeeld en raken mensen in paniek. Ze zouden alles omtrent Corona van Social Media moeten halen en alleen het RIVM de cijfers of nieuws door laten geven. Kranten gaan er ook met misleidende titels vandoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Arator schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:55:
[...]Ik denk dat het toch redelijk objectief is, ofwel ben je besmet of wel ben je het niet, en dan heb je nog de tussenfase omdat de testuitslag nog niet bekend is. En zoals bij andere zaken, als het niet expliciet A is, dan is het B totdat A bewezen is.
Die objectiviteit komt alleen bij het bron- en contactonderzoek en de daarop volgende quarantaine-verplichting in het gedrang (en daarmee de mogelijkheid tot misbruik). Het simpele voorbeeld wat we al aanhaalden: De overbuurman die je al 3 weken op je zenuwen werkt geef je misschien wel aan bij het BCO terwijl je die nooit binnen 10 meter van je eigen huis hebt gehad, en Jan die je afgelopen weekend over de vloer had, daar zeg je niks over.

Omdat dat door de GGD nooit te controleren valt kan iedereen daar zo maar wat in verzinnen, en dat is vragen om willekeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:57:
[...]

Maar goed dat ze allemaal stemrecht hebben en volledig zelfstandig zijn volgens de wet.
Die jongeren hebben gewoon gelijk, wat is er mis met je teleurstelling laten blijken om iets waar je naar uitgekeken hebt?
De generaties die dienstplicht hebben gehad, hebben er vooral één ding geleerd lijkt het, en dat is het idee dat hun manier/gedachte de beste is en het vooral de schuld is van de jeugd/asielzoekers/europa/links/etc. Dat is ook heel makkelijk te zien uit de dienstplichtboomertjes hun stemgedrag.
He ja, laten we vooral lekker gaan bashen naar generaties in dit topic.
Generaliseren dat "dienstplichtigen" uit eerdere generaties er op een bepaalde manier over denken is overigens net zo generaliseren en bashen dan de schuld bij jongeren neer te leggen.. en dat nav 1 brief die een pandemie in 2020 zit te vergelijken met 40-45..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
Soccer98 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:46:
[...]

Vind ik niet. Het is inderdaad appels met peren vergelijken, zoals iemand in dat artikel ook schrijft. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor jongeren heel erg moeilijk is om én de afsluiting van je middelbare schoolperiode in het water te zien vallen, je diploma per mail opgestuurd te krijgen en dan niet eens normaal aan je studie, in principe de leukste tijd van je leven, te kunnen beginnen.

Dat is gewoon ongelofelijk klote voor die jongeren en dat jij dat niet vindt, is mooi voor jou. Ik vind het ook echt naar om te zien dat deze mensen als egoïstisch weggezet worden. Ze missen letterlijk de leukste tijd van hun leven. Mogen ze daar van balen?

EDIT: Ik had in de zomer van 2019 mijn eerste opleiding (van drie jaar) afgerond en dat vond ik misschien wel de leukste tijd die ik heb gehad, op sociaal gebied en op school-inhoudelijk gebied. Het afgelopen half jaar had ik een tussen halfjaar en daar prees ik mezelf echt gelukkig mee toen de corona uitbrak en ik zag wat dat voor de studenten betekende. Ik was oprecht blij dat ik 'in 2019 al' mijn opleiding had afgerond met alle festiviteiten van dien.
Ja het is zeker klote voor deze kinderen, maar hebben die geen idee wat er gaande is in Nederland en in de wereld? Zouden ze zo onwetend zijn? Dat feest en de uitreiking kunnen straks wel gegeven worden als het weer beter gaat, kleine opoffering toch om het beter te maken voor ons allemaal?

Zouden die kinderen ook de schuld bij opa of oma neerleggen dat ze niet zouden kunnen gaan als die Corona hadden gehad? 'Verdomme Opa, jij moet zonodig Corona hebben, nu kan ik niet meer naar mijn eindfeest'.

Ik mis gewoon een stuk inlevingsvermogen van deze kinderen, iets wat ze zouden moeten hebben en ook zouden moeten hebben geleerd op school.
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:57:
[...]

Juist de denkwijze dat iedereen perfect hoort te zijn zegt veel over de eerdere generaties en laat zien wat er mis is. Dan lees ik: dienstplicht zal het oplossen. Maar leert dienstplicht dan ook jezelf te verplaatsen in anderen? Blijkbaar niet als ik de reacties een beetje lees.

En juist deze generatie begint nu weer: de schuld van de jongeren.
Dus misschien moeten we in plaats van de dienstplicht een verplichte cursus empathie opleggen. Daar lijkt Nederland veel meer aan te hebben.
Ik ben 30 dus ben niet veel ouder. Maar het neemt niet weg dat ze wel even na kunnen denken en beter op hun woorden kunnen letten. Kan me niet voorstellen hoe het moet zijn om dit te lezen als net een familielid is overleden aan Corona.

Kom op, er is een pandemie gaande. Wat verwacht je, dat alles weer binnen enkele weken als normaal is?

Zucht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
[...]

Ja want saamhorigheid krijg je door het met harde hand af te dwingen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SgtElPotato schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:12:
[...]

Ik ben 30 dus ben niet veel ouder. Maar het neemt niet weg dat ze wel even na kunnen denken en beter op hun woorden kunnen letten. Kan me niet voorstellen hoe het moet zijn om dit te lezen als net een familielid is overleden aan Corona.

Kom op, er is een pandemie gaande. Wat verwacht je, dat alles weer binnen enkele weken als normaal is?
Als 30-jarige heb je wel bijna twee keer zoveel levenservaring als een 16-jarige. (zeker als je kijkt naar levenservaring als een zelf-nadenkend-persoon, aangezien de luier-periode niet veel levenservaring geeft :P)
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat jij je niet meer druk maakt over de laatste merkkleding en denkt dat een vrouw verliefd op je is omdat ze je tiktok-video een like gaf. :P

Bovendien: wie is egoïstischer?
De 90-jarige die wil dat jongeren thuis blijven, zodat de oudere naar buiten kan zonder besmet te worden?
De jongeren die willen dat de 90-jarige thuisblijft zodat zij naar buiten kunnen?

Waarschijnlijk zijn we geneigd om de jongeren egoïstisch te vinden, maar in principe zijn beide groepen even egoïstisch. Alleen omdat het de sociale regel is dat ouderen meer respect horen te krijgen, neigen we om de ouderen minder egoïstisch te vinden.

De 90-jarige heeft zijn jeugd, ondanks de oorlog, al gehad. Dus het is makkelijk praten om te zeggen dat jongeren hun jeugd moeten opofferen. We gaan nu uit van een jaar, maar dat kunnen ook twee jaar zijn, of drie jaar, of nog vijf jaar. En voordat je het weet is hun jeugd voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
Philpend schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:39:
[...]

Dus van jouw vrijheden moeten we afblijven, maar de vrijheid van een ander om te roken of zoveel te eten als die wil moet ingeperkt worden? Ik hoop dat je zelf ook snapt dat je hier wel een heel erg zelfzuchtige en in ieder geval erg inconsequente stelling inneemt?

Op zich ben ik het eens dat met gezonder leven een heleboel te bereiken is. Maar dat zal pas op lange termijn een daadwerkelijk effect hebben en is geen vervanger voor de huidige maatregelen die nu noodzakelijk zijn.
Gezonder leven helpt binnen een paar maanden en de impact op de algemene gezondheid (dat is waar we het over hebben) is enorm.

Voorbeeld: overgewicht hebben geeft een groter risico op klachten bij Corona besmetting (hypothese). Dan is het toch beter om overgewicht te voorkomen dan om de besmetting zelf te voorkomen als dat kan op een manier die niet de economie schaadt en massaal vrijheid inperkt? Dit heeft niks met mijn vrijheden of die van anderen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Ik heb het gelezen, inclusief de brief waarmee het begon:
Ik ben in 1925 geboren en ben ook jong geweest. Wel in een rottijd. In 1940 brak de oorlog uit, ik werd dat jaar 15.

Toen ik 17 werd kreeg ik een oproep voor de arbeidsdienst. Op reclameaffiches stond een jongeman afgebeeld in een groen uniform met een spa, om het stoer te maken. Zijn naam was Koenraad. Aan de oproep heb ik geen gehoor gegeven. De avondklok was inmiddels ingevoerd: na 20.00 uur mocht je niet meer naar buiten.

In november 1944 was de grote razzia van Rotterdam: mannen van 17 tot 40 jaar moesten naar buiten en werden afgevoerd naar Duitsland om tewerkgesteld te worden. Mijn broer en ik gaven daar geen gehoor aan. Maar de buren stonden voor de deur, en dreigden ons aan te geven.

Achteraf nam ik ze het niet kwalijk, zij hadden kleine kinderen. En er werd gedreigd de huizen in brand te steken als ze je zouden vinden. Ik zei tegen mijn moeder: 'We gaan wel, we zijn zo terug'. Dat duurde voor mij zeven maanden. Mijn broer kon ontsnappen, dat is bij mij mislukt. De bevrijdingsfeesten waren praktisch al voorbij.

Al snel stond mijn oude werkgever voor de deur. Of ik weer bij hem wilde komen werken. Helaas deed de regering kort daarna een oproep voor de dienstplicht, ik werd goedgekeurd en in juli 1946 kwam ik in militaire dienst. Op 1 oktober vertrok ik naar Nederlands-Indië. Geen leuke tijd, ik probeer die nog steeds te vergeten. In oktober 1949 keerden we terug. Ik werd kort daarop 25.

Jongelui, wat ik wil zeggen: wij waren tien jaar van onze jeugd kwijt. Probeer nou nog een klein jaar de rug recht te houden. Dan kun je na klein jaar waarschijnlijk weer volop van je jonge leven genieten. Ik ben 94 jaar, maar ik reken op jullie.

Jan Hoek, Rotterdam.
Meneer Hoek groeide op tijdens de Tweede Wereldoorlog en moest daarna als dienstplichtige naar Nederlands-Indië. Wat moet je nu eigenlijk daarop zeggen als serieuze reactie?

Gaat de vergelijking wel helemaal op hier? Elke discussie is bij voorbaat hier al kansloos gemaakt. Iedere jeugdige die hierop reactie geeft zal bij voorbaat al overkomen als een verwend nest wat niet mag zeiken.

Oh ja, die fantastische dienstplicht! Twee keer per dag een Land Rover van nog een laag verf voorzien met je rollertje omdat ze toch iets moeten verzinnen om je bezig te houden. Dan leren we medeleven. En anders nog een laagje verf.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Soccer98
[...]

Ja het is zeker klote voor deze kinderen, maar hebben die geen idee wat er gaande is in Nederland en in de wereld? Zouden ze zo onwetend zijn? Dat feest en de uitreiking kunnen straks wel gegeven worden als het weer beter gaat, kleine opoffering toch om het beter te maken voor ons allemaal?

Zouden die kinderen ook de schuld bij opa of oma neerleggen dat ze niet zouden kunnen gaan als die Corona hadden gehad? 'Verdomme Opa, jij moet zonodig Corona hebben, nu kan ik niet meer naar mijn eindfeest'.

Ik mis gewoon een stuk inlevingsvermogen van deze kinderen, iets wat ze zouden moeten hebben en ook zouden moeten hebben geleerd op school.
[...]

Ik mis helemaal geen stuk inlevingsvermogen van deze 'kinderen'. Ik zie jongeren die zeker begrip hebben voor hoe lastig de man het heeft gehad in de tweede wereldoorlog, dat niet bagatelliseren, maar wel de nuance trekken dat het appels met peren vergelijken is. Iemand zegt het ook al in dat artikel: dit is geen oorlogssituatie.

Deze mensen balen gewoon heel erg dat hun leukste tijd door de neus is geboord en ik zie niet zozeer in dat ze daarmee gelijk roepen dat corona overdreven is. Ze balen, begrijpelijk, heel erg dat hun leukste tijd niet mogelijk is. Moeten ze maar hun bek houden dan? Ik vind dat eerder een gebrek aan sympathie. Zoals ik hierboven zeg: ik prijs mezelf enorm gelukkig dat ik in de zomer van 2019 mijn opleidng heb afgerond met alle festiviteiten van dien. En dat denk ik niet zonder reden.

Ik stoor me er meer aan dat alles en iedereen de maat wordt genomen in dit topic. Op een warme dag kan je er donder op tegen zeggen dat er ergens weer een screenshot van een druk Zandvoort gedeeld wordt, of Stoney3K wordt door iemand op een forum die hij niet kent aangesproken dat hij met een maat aan het gamen is en nu zijn het de jongeren, die een vals einde van hun school en een valse start van hun opleiding hebben en daar begrijpelijk van balen, die egoïstisch zijn en geen sympathie zijn. Zijn wij hier allemaal heilig en houden we ons 24/7 keurig aan de regels? Respect voor degene die dat doen en kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Ik ben niet in dienst geweest (student, en toen ik klaar was was de dienstplicht net afgeschaft), maar ik heb toch nog wel een gevoel van saamhorigheid in mij. Daar hoef ik niet per se een jaar met allemaal kerels voor op een kazerne te lanterfanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:32

Basszje

Reisvaap!]

[...]

[...]
Wat dat betreft dus een duidelijk product van deze maatschappij, getuige ook de reacties hier.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Basszje schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:31:
Wat dat betreft dus een duidelijk product van deze maatschappij, getuige ook de reacties hier.
Je kan prima op een onterechte vergelijking wijzen. En vergeet niet vanavond al je groente op te eten, anders komt iemand je wel aan de hongerwinter herinneren. Dat is namelijk eentje van hetzelfde kaliber.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Soccer98 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:30:
[...]

Ik mis helemaal geen stuk inlevingsvermogen van deze 'kinderen'. Ik zie jongeren die zeker begrip hebben voor hoe lastig de man het heeft gehad in de tweede wereldoorlog, dat bagatelliseren, maar wel de nuance trekken dat het appels met peren vergelijken is. Iemand zegt het ook al in dat artikel: dit is geen oorlogssituatie.
Sterker nog: ik vraag me af of deze 90-jarige als solidariteit naar de joden ook zijn complete leven heeft gestopt tijdens de oorlog. Voor een jood kon het gevaarlijk zijn om naar de bioscoop te gaan, terwijl een blonde christen dat wel kon. Net zoals een 16-jarige nu wel enigszins veilig naar de bioscoop kan, maar een 90-jarige gevaar loopt. Dus in zijn optiek had destijds het hele land massaal moeten onderduiken en het land moeten 'pauzeren' en hopen dat de oorlog een jaar later voorbij was. De 90-jarige heeft nogal een mentaliteit: ik-niet-dus-jij-ook-niet. Dat terwijl de 90-jarige ook kan onderduiken en binnen blijven, totdat de 'oorlog' voorbij is en een vaccin gevonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Basszje schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:31:
[...]

Gek he in 2020 als als een groot gedeelte van je mogelijkheden een stuk meer op je af komt waaien dan in 1940. Dat is een groot verschil en gaat de briefschrijver aan voorbij. Dat je dan als jongere zo reageert is niet meer dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:40:
[...]
De 90-jarige heeft nogal een mentaliteit: ik-niet-dus-jij-ook-niet. Dat terwijl de 90-jarige ook kan onderduiken en binnen blijven, totdat de 'oorlog' voorbij is en een vaccin gevonden is.
Ja plus dat het voor een 90-jarige veel normaler is om thuis te zitten, die hebben immers veel minder energie en behoefte aan dergelijke activiteiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:37:
[...]

Je kan prima op een onterechte vergelijking wijzen. En vergeet niet vanavond al je groente op te eten, anders komt iemand je wel aan de hongerwinter herinneren. Dat is namelijk eentje van hetzelfde kaliber.
Nee hoor, toen wij honger hadden moesten we bloembollen eten! Die jeugd moet gewoon niet zeuren over het missen van hun eindexamenfeestjes, hun grote mond houden, kappen met het luisteren van die teringherrie en van mijn gazon af gaan. 8)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:36
Soccer98 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:46:
[...]

Volgens mij was de strekking van het artikel in de krant niet dat jongeren totaal niet mogen klagen over wat ze nu allemaal moeten missen, maar dat men onevenredig veel klaagt over iets wat zo rampzalig nou ook weer niet is.

offtopic:
Jij noemt het studeren "de leukste tijd van je leven", ik (en heel wat van mijn vrienden) ben het daar niet mee eens.Natuurlijk, het was een periode met leuke dingen, leuke feestjes, een hele beleving, maar de leukste periode? Denk dat velen dan een te roze bril op hebben; veel onzekerheid, stress voor tentamens en projecten, nog de restanten van de puberale haat en nijd onder elkaar, rommelige studentenkamer vol met zooi, leuke feestjes maar flinke katers achteraf, flink moeten bijklussen om je huur te betalen, druk druk druk.

Als ik dat vergelijk met de basisschool, dan was dat mijn inziens onder de streep een veel leukere periode. Lekker ontspannen, veel buiten spelen, hier en daar werd wat gepest maar dat was meer oppervlakkig en kortdurend, leuk knutselen, heel veel algemene ontwikkeling en nieuwe informatie (rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, van alles wat), alles werd voor je geregeld en betaald.
Nee.. ik zie niet waarom het studeren tijdperk nou zoveel beter was. Het was zeker leuk en met name een heel interessante ervaring met veel memorabele momenten, maar die momenten waren (op dat moment) niet altijd leuk/positief.

En als ik dat alles met mijn huidige leven nu vergelijk (groot huis met grote tuin, leuke vriendin, goedbetaalde relaxte baan, heel veel dingen waar je vroeger van droomde ook echt waar kunnen maken) dan geniet ik hier meer van dan mijn studententijd. Natuurlijk, ik moet mn werk leveren, maar als ik om 16u stop is het klaar; ging je om 16u van school weg kon je nog uren huiswerk maken. En ook ik denk soms wel terug aan de leuke dingen van die tijd en ja, ook ik heb dan soms een iets te roze bril op, maar dan wordt je door een jonger nichtje/neefje herinnerd aan de stress van projecten, tentamens, leraren die waardeloos zijn, zaken die totaal niet goed geregeld zijn, financieringen die geregeld moeten worden etc. etc.... dan is die roze bril heel snel weg.

Maar goed, dit terzijde. Mijn punt is: ja, studenten moeten net als iedereen in de samenleving op dit moment wat inboeten, misschien gemiddeld meer dan de volwassenen. Zij doen het meeste aan feestjes/evenementen die nu niet kunnen doorgaan, hun (bij)banen in de horeca stonden als eerste op de tocht. Echter, in oorlogstijd geldde dit voor iedereen en was er een nog grotere dreiging. Opgepakt worden zonder reden, wellicht naar een kamp gestuurd, eten wat er te kort was, hele steden in puin. En wat heb je nu? Tsja, even geen uitgebreide vakantie, dat concert gaat niet door of is verplaatst, een studenten introductie gaat online of in kleinere groepjes, je krijgt je diploma per post. Vervelend, maar mijn inziens veel minder erg dan in een land in oorlog leven.

Ik denk dat het lastige is dat een virus geen zichtbare dreiging is, daardoor niet tastbaar voor velen. Wanneer er soldaten door jouw straat lopen of bommen uit de lucht vallen is het heel duidelijk, een virus wat heerst is dat veel minder, tenzij het zo erg uit de hand loopt dat de lijken op straat liggen.
Gelukkig waren enkele reacties van studenten onder het artikel van het krantenstuk ook wat meer genuanceerd. Alleen vind ik wel dat velen (van die studenten) nog veel nadruk leggen op het "ikke ikke", wat meer empathie voor de zwakkeren in de samenleving, voor de duizenden mensen in de zorg die honderden overuren gedraaid hebben, dat mag toch ook wel. Ik had deze zomer ook een prachtige grote rondreis vakantie gepland door Europa... ging niet door. Tsja, balen, maar goed ik heb de kans genomen om andere projecten in en om het huis dan maar een jaar eerder te doen. Is mij eerlijk gezegd niet slecht bevallen, alhoewel ik toch nog wel snak naar iets van een vakantie (als in: op vakantie gaan naar het buitenland). Tsja, wellicht in het najaar, anders wordt t maar volgend jaar. Jammer, zonde, maar het zij zo.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-10 13:33
Volgens mij was de intentie van de eerste brief niet zozeer dat jongeren niet mogen klagen, maar eerder om ze een hart onder de riem te steken; je jeugd wordt soms verkloot door narigheid, maar er is daarna nog genoeg tijd om wel te genieten; houd vol!

Vrijwel iedereen vat het op als "jullie mogen niet klagen, want ik heb het zwaarder gehad", maar de strekking was eerder "ook al heb je het heel zwaar gehad, het komt goed en er blijft genoeg tijd over om mooie dingen te beleven".

Maar goed, die nuance is waarschijnlijk bij de meesten verloren gegaan...

[ Voor 3% gewijzigd door Morrar op 12-08-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Morrar schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:06:
Volgens mij was de intentie van de eerste brief niet zozeer dat jongeren niet mogen klagen, maar eerder om ze een hart onder de riem te steken; je jeugd wordt soms verkloot door narigheid, maar er is daarna nog genoeg tijd om wel te genieten; houd vol!

Vrijwel iedereen vat het op als "jullie mogen niet klagen, want ik heb het zwaarder gehad", maar de strekking was eerder "ook al heb je het heel zwaar gehad, het komt goed en er blijft genoeg tijd over om mooie dingen te beleven".

Dat was ook mijn insteek met het beperkte inlevingsvermogen.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Het debat in de Tweede Kamer is overigens gaande: https://nos.nl/livestream...et-minister-de-jonge.html

Meeste standpunten van de fractievoorzitters zal niet verrassend zijn, maar ik was wel enigszins verrast dat De Jonge nog veroordeeld wordt voor zijn plannen rondom verplichte quarantaines en meewerken aan het bron en contact onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Moi_in_actie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:53:
[...]

Volgens mij was de strekking van het artikel in de krant niet dat jongeren totaal niet mogen klagen over wat ze nu allemaal moeten missen, maar dat men onevenredig veel klaagt over iets wat zo rampzalig nou ook weer niet is.

offtopic:
Jij noemt het studeren "de leukste tijd van je leven", ik (en heel wat van mijn vrienden) ben het daar niet mee eens.Natuurlijk, het was een periode met leuke dingen, leuke feestjes, een hele beleving, maar de leukste periode? Denk dat velen dan een te roze bril op hebben; veel onzekerheid, stress voor tentamens en projecten, nog de restanten van de puberale haat en nijd onder elkaar, rommelige studentenkamer vol met zooi, leuke feestjes maar flinke katers achteraf, flink moeten bijklussen om je huur te betalen, druk druk druk.

Als ik dat vergelijk met de basisschool, dan was dat mijn inziens onder de streep een veel leukere periode. Lekker ontspannen, veel buiten spelen, hier en daar werd wat gepest maar dat was meer oppervlakkig en kortdurend, leuk knutselen, heel veel algemene ontwikkeling en nieuwe informatie (rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, van alles wat), alles werd voor je geregeld en betaald.
Nee.. ik zie niet waarom het studeren tijdperk nou zoveel beter was. Het was zeker leuk en met name een heel interessante ervaring met veel memorabele momenten, maar die momenten waren (op dat moment) niet altijd leuk/positief.

En als ik dat alles met mijn huidige leven nu vergelijk (groot huis met grote tuin, leuke vriendin, goedbetaalde relaxte baan, heel veel dingen waar je vroeger van droomde ook echt waar kunnen maken) dan geniet ik hier meer van dan mijn studententijd. Natuurlijk, ik moet mn werk leveren, maar als ik om 16u stop is het klaar; ging je om 16u van school weg kon je nog uren huiswerk maken. En ook ik denk soms wel terug aan de leuke dingen van die tijd en ja, ook ik heb dan soms een iets te roze bril op, maar dan wordt je door een jonger nichtje/neefje herinnerd aan de stress van projecten, tentamens, leraren die waardeloos zijn, zaken die totaal niet goed geregeld zijn, financieringen die geregeld moeten worden etc. etc.... dan is die roze bril heel snel weg.

Maar goed, dit terzijde. Mijn punt is: ja, studenten moeten net als iedereen in de samenleving op dit moment wat inboeten, misschien gemiddeld meer dan de volwassenen. Zij doen het meeste aan feestjes/evenementen die nu niet kunnen doorgaan, hun (bij)banen in de horeca stonden als eerste op de tocht. Echter, in oorlogstijd geldde dit voor iedereen en was er een nog grotere dreiging. Opgepakt worden zonder reden, wellicht naar een kamp gestuurd, eten wat er te kort was, hele steden in puin. En wat heb je nu? Tsja, even geen uitgebreide vakantie, dat concert gaat niet door of is verplaatst, een studenten introductie gaat online of in kleinere groepjes, je krijgt je diploma per post. Vervelend, maar mijn inziens veel minder erg dan in een land in oorlog leven.

Ik denk dat het lastige is dat een virus geen zichtbare dreiging is, daardoor niet tastbaar voor velen. Wanneer er soldaten door jouw straat lopen of bommen uit de lucht vallen is het heel duidelijk, een virus wat heerst is dat veel minder, tenzij het zo erg uit de hand loopt dat de lijken op straat liggen.
Gelukkig waren enkele reacties van studenten onder het artikel van het krantenstuk ook wat meer genuanceerd. Alleen vind ik wel dat velen (van die studenten) nog veel nadruk leggen op het "ikke ikke", wat meer empathie voor de zwakkeren in de samenleving, voor de duizenden mensen in de zorg die honderden overuren gedraaid hebben, dat mag toch ook wel. Ik had deze zomer ook een prachtige grote rondreis vakantie gepland door Europa... ging niet door. Tsja, balen, maar goed ik heb de kans genomen om andere projecten in en om het huis dan maar een jaar eerder te doen. Is mij eerlijk gezegd niet slecht bevallen, alhoewel ik toch nog wel snak naar iets van een vakantie (als in: op vakantie gaan naar het buitenland). Tsja, wellicht in het najaar, anders wordt t maar volgend jaar. Jammer, zonde, maar het zij zo.
Ik kan me inderdaad wel wat in een aantal van je punten vinden. Het is inderdaad klote en de één kan er makkelijker mee omgaan dan de ander. Als ik de vergelijking met mijzelf mag trekken: ik begin dit jaar aan een opleiding, maar het eerste jaar is vrijwel volledig thuis. Jammer, maar begrijpelijk. Mocht het nog langer doortrekken, dan kan ik me inderdaad het gemok meer voorstellen. Het is gewoon voor iedereen, voor jong en oud, lastig om een eindpunt in het zicht te hebben.
Morrar schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:06:

Dit komt ook omdat de aandacht nu is gevestigd op de jongeren in de vorm van het vinger wijzen, waar onze eigen premier aan meehelpt, terwijl bij de wekelijkse update van vorige week 'slechts' een kwart van alle positieve tests jongeren bedroeg.

Andere leeftijdsgroepen doen net zo hard mee aan het verspreiden van het virus blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
Soccer98 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:11:
[...]

Ik kan me inderdaad wel wat in een aantal van je punten vinden. Het is inderdaad klote en de één kan er makkelijker mee omgaan dan de ander. Als ik de vergelijking met mijzelf mag trekken: ik begin dit jaar aan een opleiding, maar het eerste jaar is vrijwel volledig thuis. Jammer, maar begrijpelijk. Mocht het nog langer doortrekken, dan kan ik me inderdaad het gemok meer voorstellen. Het is gewoon voor iedereen, voor jong en oud, lastig om een eindpunt in het zicht te hebben.

[...]

Dit komt ook omdat de aandacht nu is gevestigd op de jongeren in de vorm van het vinger wijzen, waar onze eigen premier aan meehelpt, terwijl bij de wekelijkse update van vorige week 'slechts' een kwart van alle positieve tests jongeren bedroeg.

Andere leeftijdsgroepen doen net zo hard mee aan het verspreiden van het virus blijkbaar.
Zeker waar, mijn insteek was ook niet om direct deze jongeren aan de schandpaal te hangen, maar om te laten zien dat er geen inlevingsvermogen is (onder deze beperkte selectie iig).

Iedereen doet mee aan het verspreiden. Ik zie dagelijks mensen in de stad en op het strand schijt hebben aan alle regels, en dan vraag ik me af waarom doe je dit? Is het zoveel moeite om ook maar een klein beetje aan je medemens te denken? En ja, daar doen jongeren, ouderen en mensen tussen de 25-60 aan mee..

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
Erapaz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

Gezonder leven helpt binnen een paar maanden en de impact op de algemene gezondheid (dat is waar we het over hebben) is enorm.

Dit heeft niks met mijn vrijheden of die van anderen te maken.
Maar je wil een in jouw ogen gezondere levensstijl gaan afdwingen door het inperken van vrijheden van anderen (verbieden van roken zoals je zelf noemt). Je wilt jouw vrijheid terug (als je die al kwijt zou zijn, maar dat is een andere discussie) door anderen hun vrijheid af te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
Philpend schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:33:
[...]

Maar je wil een in jouw ogen gezondere levensstijl gaan afdwingen aanmoedigen door het inperken van vrijheden van anderen (verbieden van roken zoals je zelf noemt). Je wilt jouw vrijheid terug (als je die al kwijt zou zijn, maar dat is een andere discussie) door anderen hun vrijheid af te nemen.
FTFY

[ Voor 3% gewijzigd door Erapaz op 12-08-2020 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
Heb je ook een inhoudelijke reactie?

En je geeft duidelijk aan dat je roken wilt verbieden, dat is uiteraard geen aanmoedigen.

[ Voor 21% gewijzigd door Philpend op 12-08-2020 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
CMD-Snake schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:11:
Het debat in de Tweede Kamer is overigens gaande: https://nos.nl/livestream...et-minister-de-jonge.html

Meeste standpunten van de fractievoorzitters zal niet verrassend zijn, maar ik was wel enigszins verrast dat De Jonge nog veroordeeld wordt voor zijn plannen rondom verplichte quarantaines en meewerken aan het bron en contact onderzoek.
Garbage in, garbage out.

Veel luxe en dure woorden maar weinig actie.

Er ligt niet eens een vormgegeven plan klaar hoe men denkt de quarantine plicht te gaan handhaven. We lopen constant achter de feiten aan, want waarom de GGD extra taken geven als zij nu al moeilijk hebben met het opschalen?

De vicepremier zit ook de hele tijd met de mobiele telefoon te pielen. Ik kan het gewoon niet serieus nemen, zie ook mijn eerste regel over dit debat.

Gedragsverandering kan effectief zijn maar het is nu al bewezen dat mensen het niet kunnen opvolgen. Een enkele regel is al te moeilijk.

Ik ben voorstander om mensen meer actief te informeren maar de manier waarop het nu gaat is gewoon knudde. Er is veel onduidelijkheid.

We gingen eerst voor groep immuniteit. En toen gingen we dit doen. En nu ligt er weer een ander vaag plan klaar. Helemaal niks is concreet op de gehamerde anderhalve meter maatregel en bij klachten testen. Uit onderzoek is gebleken dat men zich met klachten niet of nauwelijks laat testen.

Dus wat is het nou? Er ontbreekt aan sturing en visie en gedragsverandering komt niet tot stand als je geen leiding neemt. Actief communiceren over de gevolgen is iets wat belangrijk is.

Eigen verantwoordelijkheid kennen mensen niet en dat word met een verplichte quarantine wel opgedrongen maar ik vraag mij af of dit wel de juiste manier is.

Ik ben meer van laat mensen maar eens zien hoe de ICs er bij lagen. Net zoals de afbeeldingen die je op een pakje sigaretten kan vinden. Informeren over het onbekende, de besmetting en het dragen van de gevolgen kan beter. Maar ook de media mag van mij betreft niet meer berichten over het nieuwe virus communiceren zonder toestemming van het kabinet. Want de laatste tijd komt er behoorlijk wat sensatie journalistiek uit om maar de nodige views te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pagman
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-07-2024
MoldyInko schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:46:
[...]

Ik ben meer van laat mensen maar eens zien hoe de ICs er bij lagen. Net zoals de afbeeldingen die je op een pakje sigaretten kan vinden. Informeren over het onbekende, de besmetting en het dragen van de gevolgen kan beter. Maar ook de media mag van mij betreft niet meer berichten over het nieuwe virus communiceren zonder toestemming van het kabinet. Want de laatste tijd komt er behoorlijk wat sensatie journalistiek uit om maar de nodige views te trekken.
De beelden van IC's uit Italië zijn al uitgebreid in het nieuws geweest. En het laatste puntje is gewoon puur censuur, we hebben tenslotte nog zoiets als persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
MoldyInko schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:46:
De vicepremier zit ook de hele tijd met de mobiele telefoon te pielen. Ik kan het gewoon niet serieus nemen, zie ook mijn eerste regel over dit debat.
Als ik flauw ben hoeft hij er niet eens iets mee te doen. Hij regeert per decreet momenteel met de noodverordeningen en de Wpg. Als hij wil kan hij dit hele debat negeren, want ze kunnen hem niet stoppen.
Ik ben meer van laat mensen maar eens zien hoe de ICs er bij lagen. Net zoals de afbeeldingen die je op een pakje sigaretten kan vinden.
Werken die plaatjes op pakjes sigaretten dan? Het is al toch aardig wat jaren dat die verplicht zijn in combinatie met waarschuwende teksten. Maar we hebben nog genoeg rokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
Pagman schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

De beelden van IC's uit Italië zijn al uitgebreid in het nieuws geweest. En het laatste puntje is gewoon puur censuur, we hebben tenslotte nog zoiets als persvrijheid.
Ja leuk, maar de laatste tijd werkt de persvrijheid alleen maar averechts. Ik ben voor censuur (als ik begrijp waar je op doel, zie mijn quote onder, red) op de pers in tijden van een pandemie. Laat zij maar eens duidelijkheid scheppen in vorm van officiële persberichten over het virus. En niks anders.

Je gaat mij niet vertellen hoe legit de pers de laatste tijd bezig is geweest. Dat kun je simpelweg gewoon niet verantwoorden. Sommige kranten kopten alleen puur voor de sensatie. Ik ga geen voorbeelden noemen want die zijn er genoeg.

[ Voor 10% gewijzigd door MoldyInko op 12-08-2020 13:36 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
MoldyInko schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:55:
[...]

Ja leuk, maar de laatste tijd werkt de persvrijheid alleen maar averechts. Ik ben voor censuur op de pers in tijden van een pandemie.

Je gaat mij niet vertellen hoe legit de pers de laatste tijd bezig is geweest. Dat kun je simpelweg gewoon niet verantwoorden. Sommige kranten kopten alleen puur voor de sensatie. Ik ga geen voorbeelden noemen want die zijn er genoeg.
Ik heb ook mijn twijfels bij hoe goed de pers haar werk doet in deze tijd, maar censuur moet je nooit willen. Echt nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Eens met @Soccer98 ; sensuur is nooit goed.

Maar als ik dan zie wat voor rommel een Volkskrant post:

Maken ze het wel erg lastig zo :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
Soccer98 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:56:
[...]

Ik heb ook mijn twijfels bij hoe goed de pers haar werk doet in deze tijd, maar censuur moet je nooit willen. Echt nooit.
Censuur is natuurlijk wel heel breed. Ik doel meer over virus gerelateerde items, berichten, artikelen etc. Wat goedkeuring moet krijgen voordat het gepubliceerd word. Dus ‘officiële’ berichten, dus actieve communicatie vanuit de overheid. Want dat kanaal is nu volgens mij alleen Facebook. Wat ook bijzonder is.

Dat is de insteek. Ik zeg niet dat alles gecensureerd moet worden want dan ben ik ook geen voorstander van.

[ Voor 12% gewijzigd door MoldyInko op 12-08-2020 12:59 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Soccer98 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:56:
[...]

Dat is wel heel absoluut. Als er een panel is over slavernij ben je niet verplicht om voor de balans iemand uit te nodigen die slavernij een hele goede zaak vond en enthousiast pleit om het weer in te voeren.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
MoldyInko schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:58:
[...]

Censuur is natuurlijk wel heel breed. Ik doel meer over virus gerelateerde items, berichten, artikelen etc. Wat goedkeuring moet krijgen voordat het gepubliceerd word. Dus ‘officiële’ berichten, dus actieve communicatie vanuit de overheid. Want dat kanaal is nu volgens mij alleen Facebook. Wat ook bijzonder is.

Dat is de insteek. Ik zeg niet dat alles gecensureerd moet worden want dan ben ik ook geen voorstander van.
Dat is ook niet waar je naartoe wil gaan. Als je als journalist pas iets bij goedkeuring van een bepaalde instantie, dan is dat al een stap te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:57:
Maar als ik dan zie wat voor rommel een Volkskrant post:

Maken ze het wel erg lastig zo :X
Waarom is dat artikel rommel? De Volkskrant bericht hier over iets wat gebeurt. Een doel van journalistiek is om alle kanten te belichten en ook de tekortkomingen duidelijk te maken zoals hier gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
Soccer98 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:01:
[...]

Dat is ook niet waar je naartoe wil gaan. Als je als journalist pas iets bij goedkeuring van een bepaalde instantie, dan is dat al een stap te ver.
Als ik zie wat voor bagger de laatste tijd uit de media is gekomen. Dan word ik hier niet vrolijk van.

Van hoeveel artikelen zie je een officiële berichtgeving vanuit de overheid?

De manier waarop maakt mij niks uit. Wat duidelijk is dat het anders moet. Dan maar een fysieke knop naar de media waarbij op de rem getrapt moet worden.

Er is vanuit de media ook nog veel onduidelijkheid en op een gegeven moment gaat het averechts werken. En dan gaan mensen berichten niet meer geloven of nemen het niet meer serieus. En dat moet je zien voorkomen maar dat is wel iets waar het nu naar toe gaat. Te midden van een pandemie moet je dit niet willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:04:
[...]

Waarom is dat artikel rommel? De Volkskrant bericht hier over iets wat gebeurt. Een doel van journalistiek is om alle kanten te belichten en ook de tekortkomingen duidelijk te maken zoals hier gebeurt.
Nota bene een journalist van diezelfde krant doet alle mogelijke moeite om de regels te overtreden en de GGD zoveel mogelijk tegen te werken.

Artikel is misschien een correcte weergave, maar werkelijk ongehoord dat je dit durft te delen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:08:
Nota bene een journalist van diezelfde krant doet alle mogelijke moeite om de regels te overtreden en de GGD zoveel mogelijk tegen te werken.

Artikel is misschien een correcte weergave, maar werkelijk ongehoord dat je dit durft te delen :X
Journalisten doen soms meer dingen om aan te tonen hoe slecht iets functioneert en publiceren dat. Maakt niet dat het slecht is. Bijvoorbeeld bij het datalek van de corona radar site van het RIVM hebben journalisten een set van data gedownload via geautomatiseerde manier. Mag niet, maar het toonde wel aan dat er iets niet goed zat. Of dat je uren kan rondzwerven op een legerbasis, zelfs in gevoelige ruimtes, zonder dat iemand je lastig valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:14:
[...]

Journalisten doen soms meer dingen om aan te tonen hoe slecht iets functioneert en publiceren dat. Maakt niet dat het slecht is. Bijvoorbeeld bij het datalek van de corona radar site van het RIVM hebben journalisten een set van data gedownload via geautomatiseerde manier. Mag niet, maar het toonde wel aan dat er iets niet goed zat. Of dat je uren kan rondzwerven op een legerbasis, zelfs in gevoelige ruimtes, zonder dat iemand je lastig valt.
Ja goed verhaal, als ze daarmee niet willens en wetens mensen in gevaar van besmetting had gebracht en daar vervolgens iemand anders de schuld van probeert te geven :X

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 12-08-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
MikeyMan schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:16:
[...]

Ja goed verhaal, als ze daarmee niet willens en wetens mensen in gevaar van besmetting had gebracht en daar vervolgens iemand anders de schuld van probeert te geven :X
Het punt is vaak dat journalisten verkeerde dingen aan het licht proberen te brengen, ja daar moeten soms risico's voor genomen worden. Anders zou het helemaal niet aan het licht komen.

Zucht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
https://www.nu.nl/economi...nederlandse-lockdown.html

Toch wel goed om te lezen, passages zoals:
Bij die gelegenheid liet ABN ook zijn licht schijnen op de Nederlandse economie. "We zien dat Nederland echt heeft geprofiteerd van de intelligente lockdown. Daardoor komt het herstel sneller en is de krimp minder groot dan in andere landen", aldus Abrahams.

ABN, dat woensdag aankondigde de activiteiten buiten Nederland en Europa flink af te bouwen, heeft nog wel kantoren over de hele wereld en hoort ook via die contacten dat collega's in het buitenland bewondering hebben voor de Nederlandse aanpak. "We blijven voorzichtig optimistisch", zegt Abrahams.
Tuurlijk, er is geen eenheidsworst, dus er zullen altijd (veel) buiten de boot vallen, maar uiteindelijk ben je 1 Nederland, 1 economie en ieder in dit land is daar (zo goed als) onderdeel van.

Maatregelen die getroffen worden, volg ze op, bedenk dat, als het buitenland ons land gaan vermijden vanwege code oranje/rood/reisverboden, dit impact heeft op onze economie (als export & toeristisch land)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SgtElPotato schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:26:
[...]

Het punt is vaak dat journalisten verkeerde dingen aan het licht proberen te brengen, ja daar moeten soms risico's voor genomen worden. Anders zou het helemaal niet aan het licht komen.
Klinkklare onzin.

Als dat het doel was had ze ook klachten kunnen faken. Het dient geen enkel doel om de regels te ovetreden om dit punt te maken.

Alberto Stegeman maakt ook het punt door een nep bom te plaatsen, niet door een hele legerbasis op te blazen. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:36
Vorkie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:29:
https://www.nu.nl/economi...nederlandse-lockdown.html

Toch wel goed om te lezen, passages zoals:

[...]

Tuurlijk, er is geen eenheidsworst, dus er zullen altijd (veel) buiten de boot vallen, maar uiteindelijk ben je 1 Nederland, 1 economie en ieder in dit land is daar (zo goed als) onderdeel van.

Maatregelen die getroffen worden, volg ze op, bedenk dat, als het buitenland ons land gaan vermijden vanwege code oranje/rood/reisverboden, dit impact heeft op onze economie (als export & toeristisch land)
Als het goed is komt het CBS deze week of volgende week met de cijfers van de economische groei (of in dit geval krimp) van het 2e kwartaal (kwam dacht ik ergens half augustus).
Edit: leren lezen... in het Nu.nl artikel staat aanstaande vrijdag dus.

Ben benieuwd hoe Nederland het zal doen t.o.v. van andere Europese landen. Eerlijk gezegd denk ik dat het hier wel zal meevallen, ja er zal zeer zeker enkele procenten krimp zijn, maar ik verwacht eerlijk gezegd minder dan 10% (over dat kwartaal). Ter illustratie, van andere landen zijn de cijfers veelal al bekend; Duitsland zat op 10% krimp, België op 12%, Spanje was de uitschieter met 22%.

Gezien hoe de lockdown hier verlopen is en hoe onze economie in elkaar steekt, doe ik een wilde gok en zeg ik 9.2%... een dezer dagen eens zien of ik goed gegokt heb :9

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
MikeyMan schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:45:
[...]

Klinkklare onzin.

Als dat het doel was had ze ook klachten kunnen faken. Het dient geen enkel doel om de regels te ovetreden om dit punt te maken.

Alberto Stegeman maakt ook het punt door een nep bom te plaatsen, niet door een hele legerbasis op te blazen. 7(8)7
Ik snap je punt, maar ben ik het niet mee eens. Sta je straks met je 'ja ik heb het gefaked, maar kijk wat er uit kwam'. Wss zou ze al zijn opgemerkt tijdens het faken, het dient dus ergens voor.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:18
[...]

Ik weet niet welk artikel jij hebt gelezen, maar ik heb dit stuk in de Volkskrant toch anders geïnterpreteerd. De journalist heeft netjes contact opgenomen met de GGD, is getest en in quarantaine gegaan. Hij heeft zijn contacten van de afgelopen dagen doorgegeven. Een van de personen die hij mogelijk heeft besmet wil niet dat hij de naam doorgeeft. Hij meldt ook dit bij de GGD.
Waar zit “ alle mogelijke moeite” om de GGD dwars te zitten in dit verhaal?

Uit het stukje blijkt wel dat de GGD absoluut onvoldoende capaciteit heeft om zijn werk goed te doen. De kroeg waar de journalist besmet is geraakt is na 3 dagen nog niet gebeld. Dat terwijl de naam bij GGD bekend is. Ook de contactpersonen zijn niet vlot gebeld door de GGD.

[ Voor 18% gewijzigd door blissard op 12-08-2020 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
MoldyInko schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:07:
[...]

Als ik zie wat voor bagger de laatste tijd uit de media is gekomen. Dan word ik hier niet vrolijk van.

Van hoeveel artikelen zie je een officiële berichtgeving vanuit de overheid?

De manier waarop maakt mij niks uit. Wat duidelijk is dat het anders moet. Dan maar een fysieke knop naar de media waarbij op de rem getrapt moet worden.

Er is vanuit de media ook nog veel onduidelijkheid en op een gegeven moment gaat het averechts werken. En dan gaan mensen berichten niet meer geloven of nemen het niet meer serieus. En dat moet je zien voorkomen maar dat is wel iets waar het nu naar toe gaat. Te midden van een pandemie moet je dit niet willen...
Ik zie niet in waarom het een probleem is dat er veel verschillende meningen over het coronavirus de ronde doen. De feiten staan nog lang niet vast, de behandelmethode evenmin en de oplossing voor de crisis al helemaal niet. De overheid tast deels in het duister, de bezwerende preken van de virologische hogepriesters bieden ook niet bepaald een eenduidig beeld. Kortom, slechts een open debat kan de zin van de onzin scheiden.
Angst voor afwijkende meningen is een héél slechte raadgever!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
blissard schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:58:

Waar zit “ alle mogelijke moeite” om de GGD dwars te zitten in dit verhaal?
Ik zie eerder dat dit artikel de tekortkomingen van de GGD blootlegt. De Jonge grijpt nu naar zware machtsmiddelen, maar is dat terecht als de huidige situatie komt door een tekortkoming aan zijn kant?

De GGD's hebben in elk geval geen idee nu nog hoe ze die verplichte quarantaine gaan handhaven.

Als ik het debat zo volg dan steunen alleen de VVD en het CDA deze plannen. De overige partijen zijn kritisch.

Overigens zal het kort geding tegen de mondkapjes in Amsterdam maandag dienen. Dit zal een interessante test gaan worden nu dat de spanningen rondom wat mag en kan steeds hoger oplopen.

[ Voor 17% gewijzigd door CMD-Snake op 12-08-2020 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:58:
[...]
Uit het stukje blijkt wel dat de GGD absoluut onvoldoende capaciteit heeft om zijn werk goed te doen. De kroeg waar de journalist besmet is geraakt is na 3 dagen nog niet gebeld. Dat terwijl de naam bij GGD bekend is. Ook de contactpersonen zijn niet vlot gebeld door de GGD.
Niet alleen de GGD's zijn er niet op ingericht, de hele maatschappij is er niet op ingericht. Je hebt verraders op elke straathoek nodig om effectief de gangen van de burgers na te gaan, zoals in de socialistische heilstaat Cuba of de Volksrepubliek China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

CMD-Snake schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:09:
[...]

Ik zie eerder dat dit artikel de tekortkomingen van de GGD blootlegt. De Jonge grijpt nu naar zware machtsmiddelen, maar is dat terecht als de huidige situatie komt door een tekortkoming aan zijn kant?

De GGD's hebben in elk geval geen idee nu nog hoe ze die verplichte quarantaine gaan handhaven.

Als ik het debat zo volg dan steunen alleen de VVD en het CDA deze plannen. De overige partijen zijn kritisch.
We hebben in Nederland nog een aantal gevangenissen die leeg staan zoals in Almere. Daar kun je natuurlijk een "corona" hotel van maken. Corona tussen aanhalingstekens want het gaat niet om mensen bij wie corona is vastgesteld maar om contactpersonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
prijk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:11:
[...]

Niet alleen de GGD's zijn er niet op ingericht, de hele maatschappij is er niet op ingericht. Je hebt verraders op elke straathoek nodig om effectief de gangen van de burgers na te gaan, zoals in de socialistische heilstaat Cuba of de Volksrepubliek China.
Precies.. bel 0800-335567 (geef gratis en anoniem je buurman aan, hij is vast een quarantaineontduiker)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
ed1703 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:17:
Precies.. bel 0800-335567 (geef gratis en anoniem je buurman aan, hij is vast een quarantaineontduiker)
Je lacht, maar een naburige gemeente van mijn woonplaats hebben ze zo'n app om problemen in de openbare ruimte te melden, denk daarbij aan losse stoeptegels of kapotte straatverlichting. Daar hadden ze een corona optie aan toegevoegd. Mensen werden aangemoedigd om overtredingen middels de app door te geven en je kon ook foto en videomateriaal er gelijk bij doen. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Moi_in_actie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:49:
[...]

Als het goed is komt het CBS deze week of volgende week met de cijfers van de economische groei (of in dit geval krimp) van het 2e kwartaal (kwam dacht ik ergens half augustus).
Edit: leren lezen... in het Nu.nl artikel staat aanstaande vrijdag dus.

Ben benieuwd hoe Nederland het zal doen t.o.v. van andere Europese landen. Eerlijk gezegd denk ik dat het hier wel zal meevallen, ja er zal zeer zeker enkele procenten krimp zijn, maar ik verwacht eerlijk gezegd minder dan 10% (over dat kwartaal). Ter illustratie, van andere landen zijn de cijfers veelal al bekend; Duitsland zat op 10% krimp, België op 12%, Spanje was de uitschieter met 22%.

Gezien hoe de lockdown hier verlopen is en hoe onze economie in elkaar steekt, doe ik een wilde gok en zeg ik 9.2%... een dezer dagen eens zien of ik goed gegokt heb :9
De huidige getallen worden altijd nog opgeleukt door de steunpakketten van de overheden. Uiteindelijk moet Nederland het hebben van de internationale handel... met wereldwijd vertrouwen in elkaar. Dat is nu wel tot het dieptepunt gedaald. De harde klap gaat de komende maanden/jaren nog wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
[...]

Dat zie ik er niet in? Ze heeft zichzelf niet expres ziek gemaakt. Ja ze is een relatie gestart in coronatijd maar dat moet gewoon kunnen. Het leven gaat door, anders heeft het allemaal geen zin meer.

Ze heeft zelfs de mensen aangegeven die het niet wilden, zich aan de quarantaine gehouden enz. Ze heeft niet expres de regels overtreden om het artikel te kunnen maken.

Ze had alleen meer afstand moeten houden in het café maar dat kan wel gebeuren. Is ook niet expres gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ed1703 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:17:
[...]

Je weet dat dit een kern van waarheid heeft?
Ik zocht een paar weken geleden op met hoeveel personen er in één auto gereisd mocht worden. En tussen de FAQ stond letterlijk een vraag dat neer kwam op: 'Als ik zie dat mensen zich niet aan de regels houd waar kan ik dan melding maken?'. Met als antwoord het gewone algemene nummer van de politie.
Maar het geeft wel aan dat er behoefte is aan een klik-lijn. :'(
Pagina: 1 ... 28 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic