ninjazx9r98 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:33:
[...]
Of eerder die grijze massa gebruiken en zorgen dat het niet zo ver komt als je dat risico niet kunt/wilt lopen. Kunnen wel weer allerlei uitzonderingen en zielige gevallen gaan verzinnen en benoemen maar uiteindelijk is het de eigen keuze die er voor zorgt dat je in quarantaine moet.
Tuurlijk niet. Wat als mijn huisgenoot bijvoorbeeld in quarantaine moet? Dan ben ik net zo goed de sjaak. Of mijn collega (tenzij je vindt dat ik gewoon maar niet moet gaan werken), of die persoon met wie ik onderweg naar mijn werk in treinstel 3402 zat.
Maar laten we ons vooral concentreren op Jan waarmee ik zaterdag nog een spelletje heb zitten doen, daar voorkomen we heel veel leed mee.
Wat je juist hierdoor gaat zien is dat mensen anderen er niet bij willen naaien en dus gewoon "Zeg ik lekker niet!" gaan antwoorden op het bron- en contactonderzoek. En dat is hun goed recht, op het moment dat het níet meer hun goed recht is om dat te zeggen (er is nou eenmaal recht op privacy) dan moet je je echt af gaan vragen hoe steil dat hellend vlak inmiddels is geworden.
Want als je een half jaar geleden had gezegd dat 'de volgende stap' wordt dat meewerken aan bron- en contactonderzoek straks afgedwongen gaat worden, of dat mensen beloond gaan worden als ze hun contacten gaan noemen, dan werd je met pek en veren het topic uitgezet en je posts werden weggemodereerd op een Godwin. Nu is het nog net niet zo dat Hugo de Jonge het zelf voorstelde.
Zoals iemand hier eerder al zei, het probleem is niet dat mensen zich niet netjes aan de regels houden, het probleem is dat die regels inconsequent worden uitgevoerd, en gruwelijk veel mogelijkheden bieden tot misbruik. Want waarschijnlijk ga jij Jan met wie je hebt zitten gamen niet noemen in je bron- en contactonderzoek. Maar die gast die al een half jaar met een verkeerd oog naar je vriendin kijkt, die is natuurlijk heel makkelijk om erbij te lappen.
En in de politiek kan hetzelfde gebeuren. Er is niets wat bijvoorbeeld de VVD weerhoudt om mensen die kritisch zijn over het huidige beleid, gewoon verplicht in 'quarantaine' te zetten. Toch makkelijk, als je iemand anoniem kan verlinken zonder dat er bewijs voor nodig is.