Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.601 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:24
wolly_a schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:24:
[...]

Afgelopen week 2 dagen in Duitsland geweest voor werk. Ik kan nu niet echt zeggen dat ze daar heel secuur omgaan met hun mondkapjes. Iedereen loopt daar rond met een groezelig vies ding in de zak of om de pols die onder de kin wordt gehangen als je ergens komt waar het moet. In het restaurant waren er velen die eerst begonnen te lopen zonder mondkapje en het ding pas een beetje voorhingen zodra de bediende er iets van zei. Dat noem ik nu niet echt streng en volgens mij werkt het ook nog eens averechts. Ik zag veel groepjes boven op elkaar met een mondkapje, want 'het magische apparaat voor je mond beschermd je wel'.
Ja, dat heb ik ook gezien. Maar ook dat er strak op gelet werd, het verschilde per regio. En och, in Tsjechie deden ze hem af bij het praten, anders verstonden ze elkaar niet :+ .

Dat er daarom niet veel waarde aan mondkapjes word gehangen snap ik wel.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-10 14:59
xzaz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:22:
[...]

Dat komt omdat ze niet van alles kunnen roepen zonder grootschalige gevolgen. Als er morgen een virus in Afrika opduikt en ze roepen direct dat alles pot dicht moet en het blijkt mee te vallen is het weer niet goed. We leven niet allemaal op Feesboek waar je alles zonder gevolgen op mag plakken.
Maar los van elkaar in de pers doen ze dat dus allemaal wel: Viroloog A zegt X, Viroloog B zegt Y, etc. misschien niet direct vanuit hun rol als OMT lid of medewerker van het RIVM maar wel vanuit hun vakgebied.

Ik heb het vorige week al eens gezegd, na het hele "negatieve reisadvies" voor Rotterdam ze moeten alle leden van het OMT en RIVM een verbod geven in de pers te verschijnen zonder dat daar een communicatie expert/adviseur bij is. De directe gevolgen waren 1000 annuleringen in de hotels in Rotterdam meen ik. Je kan het de schuld van de pers noemen door het zo de ether in te gooien, maar we hebben het over volwassen hoogopgeleide medewerkers van een overheidsorganisatie die kunnen de gevolgen van wat ze roepen misschien ook wel inschatten en als ze dat niet kunnen heb je niets voor de camera te zoeken.

Ik zie dat nu ook enigszins ontstaan v.w.b. de ventilatie, de onderzoeker die dat ontdekt heeft wijst naar het ventilatie systeem terwijl het RIVM blijft downplayen. Het is net al gezegd als er twijfel is of het werkt wordt het gewoonweg niet overwogen, terwijl nu ook andere instanties (WHO/ECDC) ook beginnen te waarschuwen over de m.n. recirculatie blijft het RIVM bij haar standpunt: niet genoeg bewijs/voegt niet veel toe aan de besmetting en als het werkt conform het bouwbesluit is het goed.

- Dus 2 gerenommeerde instanties met betrekking tot gezondheid waarschuwen voor recirculatie systemen en het RIVM (bij monde van Jaap van Dissel net in de technische briefing) zegt Bouwbesluit is goed, terwijl dat dus recirculatie van 50% van de lucht toestaat. -
Onderzoekers: ‘RIVM zwakte rol ventilatiesysteem bij uitbraak corona in verpleeghuis af’
De conclusie dat het klimaatbeheersingssysteem vrijwel zeker een rol speelde bij de verspreiding van het coronavirus in een verpleeghuis in Maassluis is door het RIVM ‘afgezwakt’, aldus direct betrokken onderzoekers.
https://www.volkskrant.nl...verpleeghuis-af~bbe5aa35/

[ Voor 79% gewijzigd door TIGER1125 op 11-08-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:02
Agent47 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:21:
Wat is die Hiddema voor debiel dan?
Het is best een grappige man, maar voor deze rol totaal niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:24
Nat-Water schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:27:
[...]

Ja, dat heb ik ook gezien. Maar ook dat er strak op gelet werd, het verschilde per regio. En och, in Tsjechie deden ze hem af bij het praten, anders verstonden ze elkaar niet :+ .

Dat er daarom niet veel waarde aan mondkapjes word gehangen snap ik wel.
Heb je hier bronnen voor dat dit structureel gebeurde of is het een leuk anekdotisch verhaaltje?

Want Tsjechië was natuurlijk het land dat als eerste in Europa breed mondkapjes instelde en heeft het enorm goed gedaan. 390 doden en 18494 besmettingen op ruim 10 miljoen inwoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:24
BarôZZa schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:45:
[...]

Heb je hier bronnen voor dat dit structureel gebeurde of is het een leuk anekdotisch verhaaltje?

Want Tsjechië was natuurlijk het land dat als eerste in Europa breed mondkapjes instelde en heeft het enorm goed gedaan. 390 doden en 18494 besmettingen op ruim 10 miljoen inwoners.
Ter verduidelijking dan maar, dit was dan mijn ervaring in zowel Olomouc en Praag. Dus nee, niet structureel. Misschien heb ik net pech gehad met precies alleen dat zien. Who knows?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-10 11:10
TIGER1125 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:30:
[...]

Maar los van elkaar in de pers doen ze dat dus allemaal wel: Viroloog A zegt X, Viroloog B zegt Y, etc. misschien niet direct vanuit hun rol als OMT lid of medewerker van het RIVM maar wel vanuit hun vakgebied.
Over wie heb je het nu? "ze" is nu een viroloog? Virologen hebben allemaal een mening en daarom wordt ze gevraagd. Niet elke viroloog werkt bij het RIVM.
Ik heb het vorige week al eens gezegd, na het hele "negatieve reisadvies" voor Rotterdam ze moeten alle leden van het OMT en RIVM een verbod geven in de pers te verschijnen zonder dat daar een communicatie expert/adviseur bij is. De directe gevolgen waren 1000 annuleringen in de hotels in Rotterdam meen ik.
Eens. Ik zal zeggen leg deze vraag voor aan een van de fractieleden en deze zal het dan eventueel meenemen.
Je kan het de schuld van de pers noemen door het zo de ether in te gooien, maar we hebben het over volwassen hoogopgeleide medewerkers van een overheidsorganisatie die kunnen de gevolgen van wat ze roepen misschien ook wel inschatten en als ze dat niet kunnen heb je niets voor de camera te zoeken.
Je bedoeld ze mogen geen fouten maken? Het zijn mensen die gaan fouten maken, net zoals jij en mij. Ik begrijp het belang van de communicatie en het lijkt mij iets om mee te nemen naar officiële pers momenten van het RIVM.
Ik zie dat nu ook enigszins ontstaan v.w.b. de ventilatie, de onderzoeker die dat ontdekt heeft wijst naar het ventilatie systeem terwijl het RIVM blijft downplayen. Het is net al gezegd als er twijfel is of het werkt wordt het gewoonweg niet overwogen, terwijl nu ook andere instanties (WHO/ECDC) ook beginnen te waarschuwen over de m.n. recirculatie blijft het RIVM bij haar standpunt: niet genoeg bewijs/voegt niet veel toe aan de besmetting en als het werkt conform het bouwbesluit is het goed.

- Dus 2 gerenommeerde instanties met betrekking tot gezondheid waarschuwen voor recirculatie systemen en het RIVM (bij monde van Jaap van Dissel net in de technische briefing) zegt Bouwbesluit is goed, terwijl dat dus recirculatie van 50% van de lucht toestaat. -

[...]

https://www.volkskrant.nl...verpleeghuis-af~bbe5aa35/
Nogmaals, als je wilt dat je gelijk alles weet moet je niet bij het RIVM gaan werken. Ze doen alles met de huidige wetenschap en de huidige informatie; dat kan veranderen.

Ik weet ook niet precies wat je wilt horen?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 18:15
MikeyMan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:57:
[...]

Die logica was ook weinig tegenin te brengen.
We weten waar de meeste besmettingen plaats vinden; dus laten we ons vooral daar druk over maken, en dat oplossen voordat we ons druk gaan maken over de scholen.

100 nauwe contacten in sommige gevallen... Koekoek... Lijkt wel alsof ze het expres doen 8)7

Dat haal ik per jaar nieteens man...
Meteen alle Hindoestaanse bruiloften verbieden. Wat gebeurd er op zo'n bruiloft ? Allemaal elkaar aflebberen ?

Volgens de WHO kunnen toch echt alleen besmette mensen met symptomen andere mensen aansteken, dus mensen snappen het nog steeds niet blijkbaar.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:28
loekf2 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:54:
[...]

Meteen alle Hindoestaanse bruiloften verbieden. Wat gebeurd er op zo'n bruiloft ? Allemaal elkaar aflebberen ?

Volgens de WHO kunnen toch echt alleen besmette mensen met symptomen andere mensen aansteken, dus mensen snappen het nog steeds niet blijkbaar.
Zo stellig als jij het stelt, zegt het WHO het inmiddels niet meer.

Based on what we currently know, transmission of COVID-19 is primarily occurring from people when they have symptoms, and can also occur just before they develop symptoms, when they are in close proximity to others for prolonged periods of time. While someone who never develops symptoms can also pass the virus to others, it is still not clear to what extent this occurs and more research is needed in this area.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@TIGER1125 Je doelt nu wel op een artikel wat sowieso al afgezwakt was. De aangetroffen hoeveelheid deeltjes in de ventilatie was nihil. Alleen begreep iemand niet hoe zo'n meting werkt. Is hier overigens al langs geweest.

@loekf2 Werd er nog iets over een bruiloft geroepen? Zag overigens van een cateraar al een opstelling voor een bruiloftsdiner langskomen afgelopen week. Gewoon een lange tafel met 20 stoelen aan de ene kant en 20 aan de andere kant. Zowat tegen elkaar aan. Mag ook hopen dat daar niemand ziek was... :X

[ Voor 40% gewijzigd door MikeyMan op 11-08-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
TIGER1125 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:30:
[...]
Ik heb het vorige week al eens gezegd, na het hele "negatieve reisadvies" voor Rotterdam ze moeten alle leden van het OMT en RIVM een verbod geven in de pers te verschijnen zonder dat daar een communicatie expert/adviseur bij is. De directe gevolgen waren 1000 annuleringen in de hotels in Rotterdam meen ik. Je kan het de schuld van de pers noemen door het zo de ether in te gooien, maar we hebben het over volwassen hoogopgeleide medewerkers van een overheidsorganisatie die kunnen de gevolgen van wat ze roepen misschien ook wel inschatten en als ze dat niet kunnen heb je niets voor de camera te zoeken.
Maar het RIVM is puur en alleen voor de wetenschappelijke kant. De maatschappelijke impact horen zij zich niet druk over te maken. Dit onderscheid is al veel te grijs geworden.

Ik vind het wel normaal als RIVM zegt "Kom liever niet naar Rotterdam als dat niet per se hoeft". Over een negatief reisadvies hebben ze het nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 18:15
MikeyMan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:06:
@TIGER1125 Je doelt nu wel op een artikel wat sowieso al afgezwakt was. De aangetroffen hoeveelheid deeltjes in de ventilatie was nihil. Alleen begreep iemand niet hoe zo'n meting werkt. Is hier overigens al langs geweest.

@loekf2 Werd er nog iets over een bruiloft geroepen? Zag overigens van een cateraar al een opstelling voor een bruiloftsdiner langskomen afgelopen week. Gewoon een lange tafel met 20 stoelen aan de ene kant en 20 aan de andere kant. Zowat tegen elkaar aan. Mag ook hopen dat daar niemand ziek was... :X
Wat ik dan niet begrijp, is er dan helemaal niemand die denkt 'ho ff, zo zit ik wel makkelijk iemand anders druppels en aerosolen te happen". Blijkbaar net als die lui die het nachtleven in Griekenland, zal mijn tijd wel uithouden.

Ik loop de hele dag routes uit te stippelen waar ik kom, om maar afstand te houden.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
GekkePrutser schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:14:
...
Maar het RIVM is puur en alleen voor de wetenschappelijke kant. De maatschappelijke impact horen zij zich niet druk over te maken. Dit onderscheid is al veel te grijs geworden.
...
Het is natuurlijk ook zo dat de maatschappelijke impact allerlei wetenschappelijke kanten heeft. Maar of de maatschappelijke impact van uitingen over wetenschappelijke aspecten enorm relevant zou moeten zijn voor het doen ervan? Ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:40
begintmeta schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:09:
[...]

Het is natuurlijk ook zo dat de maatschappelijke impact allerlei wetenschappelijke kanten heeft. Maar of de maatschappelijke impact van uitingen over wetenschappelijke aspecten enorm relevant zou moeten zijn voor het doen ervan? Ik denk het niet.
Ik denk ook dat in geval van epidemiologie het onmogelijk is om wetenschappelijke uitspraken te doen zonder maatschappelijke impact. Deze 2 terreinen hebben een gigantische overlap. En omdat maatschappelijk en politiek ook een grote overlap hebben, is het een illusie om de uitingen van het RIVM puur wetenschappelijk te houden. Dat moeten we gewoon accepteren en mee dealen. Pas als de maatschappelijke wensen de wetenschap wil gaan sturen moeten we ons zorgen gaan maken. Zoals bij het sluiten van lagere scholen en het toepassen van mondkapjes. Maar ik vind dat in die gevallen het RIVM sterk in zijn rol blijft.
Eigenlijk vind ik alleen bij vliegverkeer dat ze te veel met de maatschappelijke wens hebben meegepraat. Er was geen enkel bewijs voor het accepteren van de voorgestelde maatregelen. Daar hadden ze dan ook gewoon geen uitspraak over moeten doen.

[ Voor 12% gewijzigd door blissard op 11-08-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 17:12
Irritant. Op het 5 uur radiojournaal van de zender die toevallig aanstond (ik meen Veronica) werd gemeld dat er veel besmettingen van vakantie terugkwamen, met name uit FR en ES. Maar daar kan ik elders weinig over terugvinden.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-10 13:05

Indoubt

Always be indoubt until sure

Adlermann schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:00:
[...]

Zo stellig als jij het stelt, zegt het WHO het inmiddels niet meer.

Based on what we currently know, transmission of COVID-19 is primarily occurring from people when they have symptoms, and can also occur just before they develop symptoms, when they are in close proximity to others for prolonged periods of time. While someone who never develops symptoms can also pass the virus to others, it is still not clear to what extent this occurs and more research is needed in this area.
Dat kan natuurlijk maar laten we wel wezen: als iemand staat te niezen te hoesten en te kuchen verspreid ie in ieder geval heel wat meer druppels dan iemand die dat niet doet.

Hoe je het ook went of keert, asymptomatische besmetting zal een veel kleinere rol spelen als symptomatische besmetting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Rob Jetten pleit voor verplichte coronatests voor mensen die naar Bonaire willen afreizen. Kennelijk is D66 er nog niet achter dat de overheid medische handelingen niet kan afdwingen zomaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
Huh? Volgens mij was dat al zo; je moest een negatieve test hebben. Ik zie het probleem niet; je hebt in dat geval de keuze om niet te gaan.sowieso ligt eea op de BES eilanden complexer, de zorg is daar veel beperkter beschikbaar dan in NL.

[ Voor 26% gewijzigd door ijdod op 11-08-2020 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 22:07
In NZ doen ze dat wel even anders: van 0 naar 4 cases in een dag en meteen 1.5miljoen mensen terug in lockdown (cafes, restaurants dicht etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:04
CMD-Snake schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:54:
Rob Jetten pleit voor verplichte coronatests voor mensen die naar Bonaire willen afreizen. Kennelijk is D66 er nog niet achter dat de overheid medische handelingen niet kan afdwingen zomaar.
Groot gelijk. Er is namelijk geen ic op bonaire.... en mocht je die toch nodig hebben dan kun je niet even overhoppen naar de andere eilanden, die hebben al genoeg sores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 15:55

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:10:
[...]

Groot gelijk. Er is namelijk geen ic op bonaire.... en mocht je die toch nodig hebben dan kun je niet even overhoppen naar de andere eilanden, die hebben al genoeg sores.
Je kan mensen natuurlijk niet dwingen om zich te laten testen, maar je kan wel zeggen dat ze een recente testuitslag moeten hebben (niet ouder dan 48 uur) of ze worden niet aan boord van het vliegtuig gelaten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Basekid schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:57:
In NZ doen ze dat wel even anders: van 0 naar 4 cases in een dag en meteen 1.5miljoen mensen terug in lockdown (cafes, restaurants dicht etc).
Zulke daadkracht is ronduit bewonderenswaardig. Bij de eerste de beste brand gaan ze meteen vol erop om het uit te doven om daarna weer zo snel mogelijk normaal verder te kunnen leven. Uiteraard hebben ze het voordeel dat ze een eiland zijn en daarmee import van de ziekte beter kunnen controleren, maar desalniettemin is het een indrukwekkende prestatie van Nieuw-Zeeland.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:13:
[...]

Je kan mensen natuurlijk niet dwingen om zich te laten testen, maar je kan wel zeggen dat ze een recente testuitslag moeten hebben (niet ouder dan 48 uur) of ze worden niet aan boord van het vliegtuig gelaten.
Yep.... het is een beetje grondwet vs. gezond verstand aan het worden. Het zal me benieuwen de komende tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
CMD-Snake schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:54:
Dat weet hij wel, maar de doelgroep die hij als kiezers graag achter zich wil hebben hoort dit graag.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

https://nos.nl/l/2343729
Er komt een verplichte quarantaine voor mensen die uit het bron- en contactonderzoek naar voren komen als mogelijk besmet met het coronavirus.
[...]
"De laatste weken horen we van de GGD's terug dat mensen niet goed meewerken met het bron- en contactonderzoek", zegt De Jonge.
https://www.nu.nl/coronav...contacten-verzwijgen.html

Volgens de GGD-directeur hebben mensen die besmet zijn geraakt met het virus verschillende redenen om contacten te verzwijgen tijdens het onderzoek.

"Mensen denken dat ze wellicht een boete krijgen, of ze zijn bang dat anderen door hen veertien dagen in quarantaine moeten.
Bijzondere stap...
De personen die niet meewerkten aan zo'n onderzoek, weten nu dus zeker dat ze niet mee moeten werken.
Het blijft mij verbazen hoe ver politici soms van de werkelijkheid af staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basekid
https://nos.nl/artikel/23...-en-contactonderzoek.html

We gaan toch Duitsland volgen. Goedzo! We zijn helaas niet volwassen genoeg.

Hoe ze dit gaan uitvoeren is natuurlijk een tweede (ik heb geen idee of het wel lukt), maar het geeft regios iig de rugdekking indien die nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:44:
[...]
Bijzondere stap...
De personen die niet meewerkten aan zo'n onderzoek, weten nu dus zeker dat ze niet mee moeten werken.
Precies dat, nu gaan mensen al helemaal contacten verzwijgen omdat ze die er niet bij willen naaien.

Ben ook benieuwd hoe dat met werkgevers zit, als je nu verplicht in quarantaine moet buiten je eigen macht om, of dat betaald wordt of van je verlofdagen af gaat bijvoorbeeld. Nog even los van hoe ze dat willen uitvoeren en handhaven.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 11-08-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Mwah stel je hebt 4 collega's, de kapper, winkelmeisje en de buurman gezien in de tussentijd. Zou je het niet vertellen?

Ik denk dat de mensen die nu al logen/stilhielden inderdaad niet meer bereid zijn iets te zeggen. De mensen die wel netjes en eerlijk zijn, zullen dat denk ik wel blijven doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Basekid schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:52:
Mwah stel je hebt 4 collega's, de kapper, winkelmeisje en de buurman gezien in de tussentijd. Zou je het niet vertellen?

Ik denk dat de mensen die nu al logen/stilhielden inderdaad niet meer bereid zijn iets te zeggen. De mensen die wel netjes en eerlijk zijn, zullen dat denk ik wel blijven doen.
Nee, maar ik zou wel zeggen dat ik uitgebreid bij die eikel schuin tegenover op bezoek ben geweest.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben vooral benieuwd hoe dit werkt.

Kan ik nu iemand waar ik een conflict mee heb twee weken van zijn vrijheid beroven door te liegen dat we contact hebben gehad? Hoe gaan beide partijen dat bewijzen? In principe wordt je dan 2 weken onnodig gevangen gezet. Alleen is hier normaal een hele rechtszaak voor nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:25
Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:47:
[...]

Precies dat, nu gaan mensen al helemaal contacten verzwijgen omdat ze die er niet bij willen naaien.

Ben ook benieuwd hoe dat met werkgevers zit, als je nu verplicht in quarantaine moet buiten je eigen macht om, of dat betaald wordt of van je verlofdagen af gaat bijvoorbeeld. Nog even los van hoe ze dat willen uitvoeren en handhaven.
Uit een ander topic:
https://www.p-direkt.nl/a...kantie-denk-aan-de-regels

Klinkt vooral als risico werkgever (met de regelingen die er voor hen zijn) tenzij je zelf het risico neemt naar code oranje te gaan. Voelt wel heel erg 50 tinten grijs in alle gebieden die er tussen zitten :X

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

[...]

Bijzondere stap...
Tja, ik zit er dubbel in. Het niet meewerken aan een contactonderzoek en/of het niet in quarantaine gaan zou je kunnen zien als het moedwillig in gevaar brengen van de volksgezondheid. Dat daar sancties op (komen te) staan kan ik begrijpen. Aan de andere kant vraag ik me af of dit het probleem oplost.
Volgens mij kom je verder als je iemand een tientje geeft voor ieder contact dat hij/zij aanbrengt bij zo'n BCO.
En mensen compenseren die in quarantaine moeten zal ook wel helpen.
Kortom, in dit geval belonen ipv straffen werkt misschien beter.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Basekid schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:52:

Ik denk dat er zelfs meer mensen nu gaan verzwijgen. Ik ga mijn familie en schoonfamilie geen financiële strop geven met alle risico's die daarbij horen zoals geen contractverlenging, etc.
Mijn antwoord op het contactonderzoek zou nu zijn: niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Ankona schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:54:
[...]

Nee, maar ik zou wel zeggen dat ik uitgebreid bij die eikel schuin tegenover op bezoek ben geweest.
Sorry maar ik kan er dus echt niet bij dat je in dit geval dus expres en volwetend je omgeving in gevaar brengt....
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:56:

[...]

Ik denk dat er zelfs meer mensen nu gaan verzwijgen. Ik ga mijn familie en schoonfamilie geen financiële strop geven met alle risico's die daarbij horen zoals geen contractverlenging, etc.
Mijn antwoord op het contactonderzoek zou nu zijn: niemand.
Ook niet als je dus weet dat ze mogelijk besmet zijn (en dus andere mensen kunnen aansteken? 2 weken thuis geeft je echt geen strop. Thuiswerken/ziekteverlof/regeling van de overheid zijn ook nog opties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:02
Hmm.. dan ga ik mij vanaf vandaag echt volledig opsluiten thuis, en met echt niemand in contact meer komen.

Ik heb over 2,5 week mijn praktijkexamen auto CBR.
Die is al een keer uitgesteld omdat toen het CBR dicht was, en ik hem nu echt perse wil doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het wordt pas echt leuk als iemand de namen van politici gaat opnoemen tijdens het contactonderzoek. 😈😈😈

Het wordt nog leuker als je zo verkiezingscampagnes kan beïnvloeden door deze te dwarsbomen met valse contacten.

Want wie spreekt de waarheid? Ik die zeg dat ik met Femke Halsema contact heb gehad? Of Femke die zegt dat dit niet waar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Dit gaat mij een stap te ver. Iemand op verdenking (want dat is het in feite) twee weken verplicht in quarantaine plaatsen, vind ik niet goed. Fix dan iets met een verplichte coronatest of iets dergelijks, al mag dat volgens mij niet, maar niet dit. Zo is het in theorie mogelijk dat je in twee maanden tijd drie keer het haasje bent terwijl er drie keer uiteindelijk niets blijkt te zijn.

Mag dit überhaupt grondrechtelijk gezien?

[ Voor 9% gewijzigd door Soccer98 op 11-08-2020 20:02 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

[...]

Bijzondere stap...
Begint dit nou alweer?

Eerst een hoop gezeik dat de overheid te weinig doet en te weinig handhaaft. Nu gaan ze harder optreden, krijgen we alsnog gezeik... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
"Het naleven van de quarantaineplicht wordt gecontroleerd, schrijft De Jonge. Wie zich niet aan de quarantaineplicht houdt pleegt een strafbaar feit en is dus strafbaar. Welke strafeis hieraan wordt verbonden, wordt later bepaald. Het Openbaar Ministerie buigt zich hier momenteel nog over. De verplichte quarantaine wordt vanaf volgende week ingesteld."
(NRC)

Nu zegt trouwens:
"Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport bevestigt dit na berichtgeving door RTL Nieuws. Het nieuwsprogramma meldt dat de maatregel nu wordt uitgewerkt en binnen enkele weken moet gaan gelden."

Ik vraag mij ook af hoe dat wordt gecontroleerd, volgens mij hebben wij daar de mankracht zelfs niet voor!
Ben benieuwd wanneer het dan ingaat, volgende week of "enkele weken"?

[ Voor 24% gewijzigd door Ryur op 11-08-2020 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
MikeyMan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:02:
[...]

Begint dit nou alweer?

Eerst een hoop gezeik dat de overheid te weinig doet en te weinig handhaaft. Nu gaan ze harder optreden, krijgen we alsnog gezeik... 8)7
Snap je het niet? We willen wel naar buiten kunnen, BBQs vieren, biertjes drinken, bezoek bij oudjes, geen testen, overal naar toe. Maar natuurlijk willen we ook 0 opnames, 0 besmettingen en vooral veel handjes klappen voor de zorg want die lossen het toch wel weer op voor ons als het fout gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ryur schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:03:
"Het naleven van de quarantaineplicht wordt gecontroleerd, schrijft De Jonge. Wie zich niet aan de quarantaineplicht houdt pleegt een strafbaar feit en is dus strafbaar. Welke strafeis hieraan wordt verbonden, wordt later bepaald. Het Openbaar Ministerie buigt zich hier momenteel nog over. De verplichte quarantaine wordt vanaf volgende week ingesteld."
(NRC)

Ik vraag mij ook af hoe dat wordt gecontroleerd, volgens mij hebben wij daar de mankracht zelfs niet voor!
Volgens mij is er nog steeds een huiszoekingsbevel nodig om te kijken of iemand zich in de woning begeeft. (ik weet het niet zeker, maar volgens mij ben je niet eens verplicht om open te maken).
Dus ben ik niet in quarantaine of doe ik gewoon niet open?

En willekeurig id's opvragen in een drukke stad mag dan ook weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:27

Agent47

I always close my contracts.

Ik snap wel dat ze een punt willen maken maar hoe gaan ze dit controleren? Mannetje /
Vrouwtje voor je huis zetten ter observatie?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Op deze manier kunnen bron- en contactonderzoeken sneller afgerond worden, omdat mensen inderdaad gaan verzwijgen, maar vervolgens wel zelf al hun contacten bellen dat ze besmet zijn, en die anderen dus zich moeten laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dus de medewerkers die niet genoeg tijd hebben om iedereen telefonisch te bereiken gaan nu huisbezoekjes doen. :? Ik denk dat ik maar eens een uitzendbureautje ga starten. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:10:
Op deze manier kunnen bron- en contactonderzoeken sneller afgerond worden, omdat mensen inderdaad gaan verzwijgen, maar vervolgens wel zelf al hun contacten bellen dat ze besmet zijn, en die anderen dus zich moeten laten testen.
Tot er één of andere briljante ziel zoals een Grapperhaus op het idee komt om meewerken aan het bron- en contactonderzoek ook verplicht te stellen.

Want dat werkt bij wachtwoorden van versleutelde computers ook zo ontzettend goed. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:12:
[...]

Tot er één of andere briljante ziel zoals een Grapperhaus op het idee komt om meewerken aan het bron- en contactonderzoek ook verplicht te stellen.

Want dat werkt bij wachtwoorden van versleutelde computers ook zo ontzettend goed. |:(
Je "wens" is gehoord:

"Ook kijkt het kabinet nog naar de mogelijkheden om medewerking aan bron- en contactonderzoek verplicht te stellen. Daar zijn momenteel geen juridische kaders voor."
Bron: NRC (liveblog)

Ik heb daar maar 2 woorden bij 8)7 |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Ryur op 11-08-2020 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:12:
[...]

Staat er al: Sorry Ryur was me voor, ik deed er te lang over
Ook wordt nagedacht over een verplichting aan het meewerken aan het bron- en contactonderzoek, zo meldt De Jonge. "De medewerking zou kunnen worden afgedwongen door een last onder dwangsom op te leggen", schrijft hij. "Dit zou geen alternatief zijn voor de quarantainemaatregel, maar een aanvullend instrument waarmee medewerking aan zowel bron- en contactonderzoek als quarantaine wordt verbeterd."
Ik snap ook niet helemaal hoe dat dan moet gaan werken. Persoonlijk druk ik bijvoorbeeld alle telefoontjes weg als ik het nummer niet ken en ik heb voicemail ook uit staan. Komt doordat ik veel te veel spam krijg (zakelijke dus niet af te melden). Dat deed ik al voor Corona. Ze moeten dan op zijn minst het nummer bekend maken waar vanaf ze gaan bellen. En ik heb ook mijn telefoon meestal niet meer bij me (dit wel vanwege Corona, zo kan ik hem ook niet besmetten). Moet je dan te pas en te onpas je telefoon bij je hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 11-08-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
GekkePrutser schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:18:
[...]

Staat er al:

[...]

Ik snap ook niet helemaal hoe dat dan moet gaan werken. Persoonlijk druk ik bijvoorbeeld alle telefoontjes weg als ik het nummer niet ken en ik heb voicemail ook uit staan. Komt doordat ik veel te veel spam krijg (zakelijke dus niet af te melden). Dat deed ik al voor Corona. Ze moeten dan op zijn minst het nummer bekend maken waar vanaf ze gaan bellen.
Maar jij zit in Spanje, dus wat kan jou het schelen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ik vind het toch bijzonder dat we steeds strengere maatregelen krijgen terwijl we volgens het Corona dashboard vrijwel niet in de buurt van signaalwaardes komen. Alleen de R waarde overschrijdt, maar die heeft een bandbreedte groter dan zijn waarde. Zijn dit nou wetenschappelijk noodzakelijke maatregelen, of politieke gewenste maatregelen?

Ik mis bij de berichtgeving over verplichte quarantaine van De Jonge ook de onderbouwing van de noodzaak. Gaat dit leiden tot minder besmettingen, of is het meer een politiek-daadkracht-dingetje omdat de huidige methode van onderzoek niet lijkt te werken.

[ Voor 41% gewijzigd door blissard op 11-08-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
autje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:19:
[...]Maar jij zit in Spanje, dus wat kan jou het schelen? :P
Dat is waar, maar ik wil toch een keer mijn familie opzoeken in Nederland. Daarom volg ik het zo nauwgezet. Momenteel kan dit niet ivm oranje, maar ik denk er over eerst een tijdje in een 'geel' gebied op vakantie te gaan. Bijvoorbeeld Italië, daar zijn nu vrijwel geen besmettingen meer. Als ik daar twee weken zit, zou ik volgens mij gewoon door mogen gaan omdat ik de quarantaine periode voorbij ben. Het probleem is alleen dat alles nog zo schuift dus er is geen pijl op te trekken. Het voelt een beetje als het spelletje "Frogger".

Ik heb hier heel weinig contacten en die ik had zijn door Corona ook opgehouden, dus ik zit nu al het hele jaar praktisch alleen in huis. Daar begin ik ook wel last van te krijgen.

[ Voor 58% gewijzigd door GekkePrutser op 11-08-2020 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

[...]

Ik snap ook niet helemaal hoe dat dan moet gaan werken. Persoonlijk druk ik bijvoorbeeld alle telefoontjes weg als ik het nummer niet ken en ik heb voicemail ook uit staan. Komt doordat ik veel te veel spam krijg (zakelijke dus niet af te melden). Dat deed ik al voor Corona. Ze moeten dan op zijn minst het nummer bekend maken waar vanaf ze gaan bellen. En ik heb ook mijn telefoon meestal niet meer bij me (dit wel vanwege Corona, zo kan ik hem ook niet besmetten). Moet je dan te pas en te onpas je telefoon bij je hebben?
Dat doet me nog altijd aan dit denken:

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/security.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
[...]

[...]

Als je in quarantaine zit, dan zit je op één plek, dus ja, je moet je telefoon bij je hebben :+

En als je niet opneemt komt er iemand bij je langs.

Het is niet heel complex, geloof dat ze in Taiwan drie opties hebben:
- Betaald hotel door de overheid
- Smartphone van de overheid
- App installeren van de overheid voor je locatie

Je wordt meerdere keren per dag gebeld als je aan thuisquarantaine doet(nadeel is dan dat al je huisgenoten ook in quarantaine moeten, daarom koos mijn vriendin bij terugkomst voor het hotel)

Ja, dat is vervelend, maar mensen die corona verspreiden zijn nog veel vervelender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Basekid schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:00:
[...]

Sorry maar ik kan er dus echt niet bij dat je in dit geval dus expres en volwetend je omgeving in gevaar brengt....
Het probleem is dat mensen nu al slecht hun verantwoordelijkheid nemen en niet bereid zijn met het bron en contact onderzoek mee te werken. Ik denk dus dat dat er bepaald niet beter op gaat worden als je het huisarrest verplicht gaat maken. (medewerking zal dan, zeker in de doelgroepen, niet bepaald geaccepteerd worden door je vrienden)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blissard schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:19:
Ik vind het toch bijzonder dat we steeds strengere maatregelen krijgen terwijl we volgens het Corona dashboard vrijwel niet in de buurt van signaalwaardes komen. Alleen de R waarde overschrijdt, maar die heeft een bandbreedte groter dan zijn waarde. Zijn dit nou wetenschappelijk noodzakelijke maatregelen, of politieke gewenste maatregelen?
Voor het aantal besmettingen is geen signaalwaarde opgesteld. Het aantal opnames blijft nog achter, tegen de verwachting in. Maar tegelijkertijd maakt het gebrek aan medewerking aan het bco en het totaal lak hebben aan de maatregelen het onmogelijk om enigszins grip op de zaak te hebben.

Zo gek is het dus niet.

Overigens zijn dit nog nieteens nieuwe maatregelen, maar puur handhaving na besmetting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Zou je ook een daalder krijgen als je iemand erbij lapt met wie je mogelijk contact bent geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:28:
[...]

Als je in quarantaine zit, dan zit je op één plek, dus ja, je moet je telefoon bij je hebben :+
Maar hoe willen ze dan mensen 'verplichten' om mee te doen aan dat bron- en contactonderzoek? Als jij als contactpersoon door de GGD gebeld wordt en je neemt niet op, dan kunnen ze nog altijd niks. net zoals ze niks kunnen doen tegen mensen die valse contactgegevens opgeven of spontaan 'vergeten' zijn met wie ze contact hebben gehad.

Ja, er is een oplossing voor: De corona-app verplicht maken. Maar dan komt 1984 wel heel erg dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Ankona schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:29:
[...]

Het probleem is dat mensen nu al slecht hun verantwoordelijkheid nemen en niet bereid zijn met het bron en contact onderzoek mee te werken. Ik denk dus dat dat er bepaald niet beter op gaat worden als je het huisarrest verplicht gaat maken. (medewerking zal dan, zeker in de doelgroepen, niet bepaald geaccepteerd worden door je vrienden)
Hm ik ben inderdaad bang dat je daar toch gelijk in hebt. Ben benieuwd welke handreikingen/adviezen/tools de overheid gaat geven aan de regios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
BarôZZa schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:28:
[...]
Ja in quarantaine snap ik wel, maar ik bedoel meer dat meewerken aan contactonderzoek. Ik neem aan dat ze daarbij ook de mensen bedoelen die gebeld worden omdat ze in contact zijn geweest met een corona patient, en dat dus niet vooraf weten.

Over die quarantaine maak ik me niet zoveel zorgen want ik zal niet vanuit oranje landen inreizen. (En als ik inreis zal ik twee weken verblijven in een geel gebied zoals ik al zei). Maargoed zelf zal ik met weinig mensen contact hebben als ik in Nederland ben, en als die Corona hebben dan hoor ik het toch wel direct.
Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:30:
[...]
Ja, er is een oplossing voor: De corona-app verplicht maken. Maar dan komt 1984 wel heel erg dichtbij.
Dat gaat niet helpen want die is anoniem, dus ze kunnen daar niks mee controleren ;) Dan zullen ze een nieuwe app moeten maken (en mogen ze de Google/Apple API niet meer gebruiken omdat de privacy niet meer beschermd is).

[ Voor 27% gewijzigd door GekkePrutser op 11-08-2020 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
Laat dan op zijn minst een verplichte quarantaineperiode ingaan als blijkt dat je ook écht Corona hebt. Op basis van verdenking iemand opsluiten in zijn eigen huis vind ik echt een stap te ver.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blissard
MikeyMan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:29:
[...]

Voor het aantal besmettingen is geen signaalwaarde opgesteld. Het aantal opnames blijft nog achter, tegen de verwachting in. Maar tegelijkertijd maakt het gebrek aan medewerking aan het bco en het totaal lak hebben aan de maatregelen het onmogelijk om enigszins grip op de zaak te hebben.

Zo gek is het dus niet.

Overigens zijn dit nog nieteens nieuwe maatregelen, maar puur handhaving na besmetting.
Dat begrijp ik wel. Ik herken alleen de ambtelijke reflex: “ mensen luisteren niet -> meer handhaving “. En nu vraag ik me af of deze strenge maatregel in de huidige niet-meer-zo’n-noodsituatie-als-in-maart wel gerechtvaardigd is. De volgende stap is namelijk enkelbanden en vastzetten. En dat is zonder werkelijke noodsituatie onzin.
Vergis je niet in de automatische escalatie die ambtelijke systemen in zich hebben. Er zit geen rem op de uitvoeringsdrift hiervan.

Slechte vergelijking, maar omdat @Deruxian opperde een daalder te geven per aangegeven contact: 77 jaar geleden kreeg je daar tenminste nog 3 daalders voor.

[ Voor 8% gewijzigd door blissard op 11-08-2020 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
blissard schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:33:
[...]

Dat begrijp ik wel. Ik herken alleen de ambtelijke reflex: “ mensen luisteren niet -> meer handhaving “. En nu vraag ik me af of deze strenge maatregel in de huidige niet-meer-zo’n-noodsituatie-als-in-maart wel gerechtvaardigd is. De volgende stap is namelijk enkelbanden en vastzetten. En dat is zonder werkelijke noodsituatie onzin.
Maar vergis je niet in de zelfstandige escalatie die ambtelijke systemen in zich hebben. Er zit geen rem op de uitvoeringsdrift hiervan.
Damn if you do, damn if you don't vat deze hele situatie goed samen denk ik.

Te weinig actie --> mensen klagen
Te veel actie --> andere mensen klagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GekkePrutser schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:31:
[...]

Ja in quarantaine snap ik wel, maar ik bedoel meer dat meewerken aan contactonderzoek. Ik neem aan dat ze daarbij ook de mensen bedoelen die gebeld worden omdat ze in contact zijn geweest met een corona patient, en dat dus niet vooraf weten.
Het punt is dus dat die mensen straks óók in verplichte quarantaine zouden moeten.

Gaat denk ik 4 weken duren, dan merken ze dat half werkend Nederland ineens thuis zit, en dan is die verplichting weer pleite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:27
Het grootste probleem niet geen eens het verplichte quarantaine, maar wat is 'nauw' contact?

Een paar drankjes op terras met iemand zonder de 1,5 meter?

Twee positief geteste kinderen op de basisschool? Gelijk de hele klas in quarantaine?

Naar de bioscoop geweest...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blissard schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:33:
[...]

Vergis je niet in de automatische escalatie die ambtelijke systemen in zich hebben. Er zit geen rem op de uitvoeringsdrift hiervan.
Die ambtelijke reflex is ook een reactie op een volk dat aangeeft dat de overheid niet genoeg doet om het virus de kop in te drukken. En tegelijkertijd er zelf een zooitje van maken.

Ik heb toch enige hoop, wellicht naïef, dat het democratisch proces zo zijn werk doet. Net als bij de eerste iteratie van de coronawet.

@Basekid je gaat er nog vanuit dat het verschillende groepen zijn. Ben bang dat het vaak dezelfde zijn.

@Cobb die is inmiddels wel helder toch. >15 minuten geen anderhalve meter afstand houden is een nauw contact.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 11-08-2020 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:30:
[...]

Maar hoe willen ze dan mensen 'verplichten' om mee te doen aan dat bron- en contactonderzoek? Als jij als contactpersoon door de GGD gebeld wordt en je neemt niet op, dan kunnen ze nog altijd niks. net zoals ze niks kunnen doen tegen mensen die valse contactgegevens opgeven of spontaan 'vergeten' zijn met wie ze contact hebben gehad.

In Taiwan gebruiken ze locatiegegevens van de telecomproviders en bankgegevens. Daardoor kunnen ze heel snel contacten traceren en dat communiceren ze weer duidelijk in het nieuws (waardoor je het vertrouwen houdt dat de gegevens nuttig gebruikt worden): https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3980263

Is het 1984? Natuurlijk, maar het is kiezen of delen. Tijdelijk meer privacy opofferen voor meer persoonlijke vrijheid en veiligheid of andersom? Die keuze moet je als samenleving maken. En/en/en gaat hem in ieder geval niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
MikeyMan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:37:
[...]

Die ambtelijke reflex is ook een reactie op een volk dat aangeeft dat de overheid niet genoeg doet om het virus de kop in te drukken. En tegelijkertijd er zelf een zooitje van maken.

Ik heb toch enige hoop, wellicht naïef, dat het democratisch proces zo zijn werk doet. Net als bij de eerste iteratie van de coronawet.
A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Maar ben he met je eens laten we de democratie laten werken en geen maatregelen invoeren voor er een nieuwe wet door de kamers is gegaan. En zeker geen regels die automatisch opsluiting voorschrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
stylezzz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:10:
[...]

Het ziekenhuis daar heeft 6 IC bedden. (Bron; mijn vrouw heeft er gewerkt). Overigens best een goed uitgerust ziekenhuis voor een eiland met 25k mensen (inlc toeristen). De specialisten draaien er in roulatie vanuit NL.

[ Voor 16% gewijzigd door ijdod op 11-08-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blissard schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:40:
[...]

A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Maar ben he met je eens laten we de democratie laten werken en geen maatregelen invoeren voor er een nieuwe wet door de kamers is gegaan. En zeker geen regels die automatisch opsluiting voorschrijven.
Het alternatief is vier jaar steggelen voordat er iets van een wet is. Daar heeft de rechtbank inmiddels al iets van gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
ijdod schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:47:
[...]

Het ziekenhuis daar heeft 6 IC bedden. (Bron; mijn vrouw heeft er gewerkt)
I stand corrected :) blijkbaar hebben ze uit voorzorg toch een ic opgezet aldaar. Al is 6 denk ik niet genoeg voor een forse uitbraak onder de toeristische bevolking.

https://antilliaansdagbla...lf-ic-bedden-voor-curacao

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Als er niet op korte termijn een goede wet kan zijn, dan geloof ik ook niet dat we goede maatregelen op die termijn kunnen nemen.
Als onze regering graag snel een wet wil, dan zouden ze niet zo’n gedrocht zoals de eerste poging moeten opstellen. Het feit dat ze dat wel deden is, of omdat de rechten van individuen ze geen zier interesseert, of omdat ze de wet liever op de lange baan schuiven zodat ze ongecontroleerd kunnen door rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@stylezzz die hadden ze al voor Corona... maar idd, dat houdt niet over, en is niet primair bedoeld voor corona. Meer voor post-op en zo. Normale procedure is patienten zo snel mogelijk naar een groter ziekenhuis krijgen (aruba, curacao, zuid america of NL)

[ Voor 71% gewijzigd door ijdod op 11-08-2020 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:48:
[...]

Het alternatief is vier jaar steggelen voordat er iets van een wet is. Daar heeft de rechtbank inmiddels al iets van gevonden.
Je zal toch door het democratische proces heen moeten, vooral als het om zoiets gaat als verplichte quarantaine of verplicht bron- en contactonderzoek. Dat kun je niet zonder een fatsoenlijk wetsvoorstel doen, tenzij je de noodtoestand af gaat kondigen om bewust de democratie te kunnen ondermijnen.

Maar als je dat gaat doen dan geef je glashard toe dat het prima is om van Nederland in bepaalde situaties een dictatuur te maken, en dat ga je als kabinet echt niet lang vol houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
ijdod schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:56:
@stylezzz die hadden ze al voor Corona... maar idd, dat houdt niet over, en is niet primair bedoeld voor corona. Meer voor post-op en zo. Normale procedure is patienten zo snel mogelijk naar een groter ziekenhuis krijgen (aruba, curacao, zuid america of NL)
Waarom zetten ze het dan in de krant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blissard schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:56:
Als er niet op korte termijn een goede wet kan zijn, dan geloof ik ook niet dat we goede maatregelen op die termijn kunnen nemen.
Als onze regering graag snel een wet wil, dan zouden ze niet zo’n gedrocht zoals de eerste poging moeten opstellen. Het feit dat ze dat wel deden is, of omdat de rechten van individuen ze geen zier interesseert, of omdat ze de wet liever op de lange baan schuiven zodat ze ongecontroleerd kunnen door rommelen.
Je bent bekend met het fenomeen politiek toch? Zelfs de beste wet verzandt in een jarenlang getouwtrek om van alles en nog wat.

Maargoed, op zich was er al een wettelijke basis voor quarantaine plicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Ik begrijp niet waarom ze niet, in plaats van verplichte quarantaine, mensen die met een besmet persoon in contact zijn geweest verplichten zich te laten testen. Als je dan toch zo graag iets wil verplichten. Daar heeft iedereen wat aan, ook degene die verplicht getest moet worden.

Als ik nu verplicht wordt in quarantaine te gaan, kan ik me dan ook laten testen om te bewijzen dat ik corona-vrij ben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:14:
Ik begrijp niet waarom ze niet, in plaats van verplichte quarantaine, mensen die met een besmet persoon in contact zijn geweest verplichten zich te laten testen. Als je dan toch zo graag iets wil verplichten. Daar heeft iedereen wat aan, ook degene die verplicht getest moet worden.
Omdat verplicht testen juridisch niet zomaar kan. Dat is inbreuk makend op iemands lichamelijke onschendbaarheid en daarom een heel erg zwaar middel.

Dat zou je hooguit kunnen opleggen aan iemand die structureel alle andere onderzoeken en quarantaine weigert. Niet als een algemene maatregel.

[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 11-08-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:16:
[...]

Omdat verplicht testen juridisch niet zomaar kan. Dat is inbreuk makend op iemands lichamelijke onschendbaarheid en daarom een heel erg zwaar middel.

Dat zou je hooguit kunnen opleggen aan iemand die structureel alle andere onderzoeken en quarantaine weigert. Niet als een algemene maatregel.
En waar valt verplicht iemand opsluiten dan onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:16:
[...]

En quarantaine is dat niet? Let wel: het gaat om mensen die waarschijnlijk helemaal niet besmet zijn maar slechts voorkomen in de contacten lijst van iemand die besmet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
MikeyMan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:09:
[...]

Je bent bekend met het fenomeen politiek toch? Zelfs de beste wet verzandt in een jarenlang getouwtrek om van alles en nog wat.

Maargoed, op zich was er al een wettelijke basis voor quarantaine plicht.
Tuurlijk, maar dat kan nooit een excuus voor de regering zijn om niet gewoon zijn werk te doen. En geen regels er tussendoor te frommelen.
Ik weet niet of er zonder noodtoestand, of vergelijkbare situatie, grond is voor algemene quarantaine plicht. Individueel mochten geloof ik burgemeesters die beslissing wel nemen. Maar dat betrof dan een enkel persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Soccer98 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:18:
[...]

Iemand verplichten tot thuisquarantaine is geen opsluiten. Je krijgt alleen een boete als je op straat gezien wordt, er staat geen agent bij je deur die je een dreun geeft als je de deur open doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Soccer98 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:18:
[...]

Wet publieke gezondheid

https://wetten.overheid.nl/BWBR0024705/2020-07-01

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 11-08-2020 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Als ik nu verplicht wordt in quarantaine te gaan, kan ik me dan ook laten testen om te bewijzen dat ik corona-vrij ben?
Hier zou ik ook voor zijn. Ik snap ergens wel dat ze het risico liever niet nemen, maar 2 weken is best heftig voor iets waar je zelf geen controle over hebt (bijv vanwege werk, schoolgaand kind, etc).

Werkgevers gaan dit ook niet tof vinden en zich straks met je privé situatie bemoeien zodat jij vooral niet in quarantaine hoeft :F Of je moet verplicht vakantiedagen opmaken. En wat als ze al op zijn? Korting op salaris?

En als je kunt bewijzen dat je het gehad hebt? Moet je dan ook in quarantaine? Anders blijf je misschien wel bezig straks als het virus doorwoekert.

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 11-08-2020 21:22 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Lethalis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:20:
[...]

Hier zou ik ook voor zijn. Ik snap ergens wel dat ze het risico liever niet nemen, maar 2 weken is best heftig voor iets waar je zelf geen controle over hebt (bijv vanwege werk, schoolgaand kind, etc).

Werkgevers gaan dit ook niet tof vinden en zich straks met je privé situatie bemoeien zodat jij vooral niet in quarantaine hoeft :F Of je moet verplicht vakantiedagen opmaken. En wat als ze al op zijn? Korting op salaris?
Bij veel zzp-ers geldt dat al helemaal niet. Die krijgen gewoon vanaf dag 1 niet betaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:59:
[...]
Je zal toch door het democratische proces heen moeten, vooral als het om zoiets gaat als verplichte quarantaine of verplicht bron- en contactonderzoek. Dat kun je niet zonder een fatsoenlijk wetsvoorstel doen, tenzij je de noodtoestand af gaat kondigen om bewust de democratie te kunnen ondermijnen.
Tja, aan de andere kant... Ik zie heel veel paralellen met 9/11.

Ook daar zijn er allerlei zeer diep in onze vrijheden snijdende zaken tussen de regels in ingevoerd. Zoals spionage op burgers (de AIVD en dergelijke mochten dat alleen draadloos maar de constructie via in Europa werkend Amerikaans personeel die dat wel mag is ook wel bekend).

En daar zijn de ingevoerde maatregelen nooit meer verdwenen. Daarom ben ik zo anti-regel met Corona. Zelf hou ik me overal aan, maar ik ben er tegen als dit allemaal keihard in de wet ingevoerd moet worden.

Ik snap best dat er nu het e.e.a. nodig is, maar eenmaal ingevoerd zijn dat soort dingen nooit meer weg te krijgen omdat mensen er aan gewend raken. En welke ambtenaar is er ooit voor het afschaffen van regels? Je kan er donder op zeggen dat de maatregelen ook gaan helpen met dingen die niet zo'n zware maatregel verdienen, bijvoorbeeld een gewone griepepidemie te bestrijden. Mijn verwachting is dat ze zullen vechten om deze te behouden (of de gebruikelijke strategie, gewoon stilletjes door laten sudderen)

In het begin zoals met de app zijn er duidelijke kanttekeningen gezet door Google en Apple, zoals dat deze na X tijd (ben even kwijt wanneer precies) weer automatisch moet verdwijnen. Dat moet altijd het uitgangspunt zijn vind ik. Er zou bijvoorbeeld een randwaarde aan moeten zitten: Bijvoorbeeld een maand lang 0 besmettingen en de wet vervalt automatisch. Opnieuw nodig? Voer maar opnieuw de discussie in de tweede kamer. De tekst ligt er al dus dat zou echt niet zoveel moeite hoeven zijn. Maar ook dat is geprobeerd met 9/11 en het verlengen daarvan is in Amerika een automatisme gebleken.

Mensen zeggen dat je er wel aan went omdat de wereld verandert. Persoonlijk ben ik nooit gewend geraakt aan de spionage, ik ben me er altijd diep van bewust dat alles opgeslagen wordt, en erger me nog steeds aan de overdreven controles op vliegvelden bijvoorbeeld. Het is puur theater dat je je flesje moet inleveren en daarna gewoon een andere kan halen die echt niet allemaal individueel gecontroleerd zijn. Maar (andere) mensen raken er aan gewend en dat vind ik het probleem eraan. En de maatregelen die allemaal nog gaan komen met Corona gaan nog veel ingrijpender zijn. Het hele 9/11 gebeuren en met name de reactie erop van onze overheden in Europa heeft het vertrouwen in de overheid bij mij enorm ondermijnd.

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 11-08-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
blissard schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:22:
[...]

Bij veel zzp-erg geldt dat al helemaal niet. Die krijgen gewoon vanaf dag 1 niet betaald.
Daarom ben ik ook geen zzp-er. Klinkt leuk meer geld verdienen, maar al die onzekerheid heb ik simpelweg geen zin in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
blissard schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:56:
Tja, het probleem is dat zo'n virus niet netjes gaat wachten tot er rustig vier commissies eroverheen hebben gebogen, het driemaal van kabinet naar Tweede Kamer, naar Eerste Kamer, weer terug, etc is gegaan.

De overheid heeft een grondwettelijke zorgplicht (artikel 22 lid 1) naar de bevolking toe, uit deze plicht komen zulke maatregelen voort.

Niemand wil verplichte quarantaine opleggen of contactonderzoek op straffe van boetes, etc.
Maar als een deel van de bevolking niet mee wil werken en het allemaal maar aan haar laars lapt, dan moet het maar zo, juist vanwege die zorgplicht.
Als de overheid dit niet zou doen, dan zou ze juist verzuimen in haar rol.

Denk bijvoorbeeld aan boetes bij het niet dragen van een gordel of rijden onder invloed. Het liefste was dat ook niet nodig geweest, maar er zijn er net iets teveel die de regels aan hun laars lappen.

Het nadeel is dat er nu haast bij geboden is, en er beter achteraf gekeken kan worden hoe en wat (en eventueel bijv onterechte boetes terugbetaald worden of whatever), dan te laat handelen.

Net als de eerste steunpakketten van het kabinet, daar werd ook zonder controle de geldkraan opengedraaid voor iedereen die een emmertje ophield. Ook daar was haast belangrijker dan netjes de puntjes op de i en alles driemaal laten doorberekenen en controleren bij de fiscus en weetikveelwat.

Als het kabinet nu niet zou handelen, dan ligt er zo bij de rechter met een kort geding om te handelen en moet het kabinet diezelfde alsnog aan de bak.

En let wel, dingen als verplichte quarantaine na contactonderzoek is een stuk minder erg dan de andere tools van de overheid, namelijk (lokale) lockdown.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 11-08-2020 21:29 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:44

Mfpower

In dubio

Cobb schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:36:
Het grootste probleem niet geen eens het verplichte quarantaine, maar wat is 'nauw' contact?

Een paar drankjes op terras met iemand zonder de 1,5 meter?

Twee positief geteste kinderen op de basisschool? Gelijk de hele klas in quarantaine?

Naar de bioscoop geweest...
Precies. In plaats van dat ze aan de voorkant eens wat meer op safe spelen (distancing op scholen.... ventilatie etc) gaan ze aan de achterkant, dus na besmetting, politiestaatje spelen? In maart was ik “bang” voor het virus maar nu inmiddels bang voor de staat.

Ik ben helemaal voor passende maatregelen en beschermen van de risicogroepen (hoewel gezonde mensen dit virus ook niet moeten onderschatten, ben nu na 5 maanden bijna klachten vrij). Maar dit is een glijdende schaal.

Quarantine verplichten bij een positieve test is nog te overwegen maar dit helpt me niet om de waarheid in te vullen als ik op een terras ga zitten. Ik ga nergens naar binnen in de horeca maar als ik op een terras zit, en er zit binnen iemand met Corona kan ik dan als “nauw” gezien worden en dan in quarantaine moeten?

Dit! Het lijkt wel of het meer om macht gaat dan om zinvolle maatregelen. Ik ben niet blij met de pandemie maar nog minder blij word ik van in een staat leven die neigt naar repressie. En dat zeg ik terwijl ik tot nu toe de regels volledig heb nageleefd en zelfs minder doe dan strikt genomen mag om geen onderdeel van het probleem te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Het grote probleem is natuurlijk dat mensen die een redelijk sociaal leven hebben (ondanks beperkingen en aanhouden 1,5 meter) alsnog zomaar een aantal keer voor twee weken in quarantaine moeten zonder dat ze zelf ooit ziek zijn

Ik zie nogal wat haken en ogen. Het klinkt leuk voor de buhne maar is praktisch haast onmogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Lethalis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:20:
[...]

Ik ben er juist pertinent tegen. Ik heb veel liever dat ik even 2 weken thuis moet blijven dan dat ik straks door een beveiliger vast gepakt moet worden en er een 'wattenstaafje' in mijn neusholte geforceerd moet worden. Want reken maar dat dat ding bij mij niet vrijwillig naar binnen gaat. Nu niet en nooit.

Als er een andere testmethode is die niet invasief is, fair enough. Werk ik graag mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:59:
Maar als je dat gaat doen dan geef je glashard toe dat het prima is om van Nederland in bepaalde situaties een dictatuur te maken, en dat ga je als kabinet echt niet lang vol houden.
Als de coronaspoedwet er komt zoals die er nu ligt hebben we officieel koning Hugo. Hij kan dan in zijn eentje per decreet regeren als hij het nodig acht.

Ik hoop dat er mensen zijn die dit naar een rechter gaan brengen zodat dit gelijk van tafel geveegd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Indoubt schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:25:
Het grote probleem is natuurlijk dat mensen die een redelijk sociaal leven hebben (ondanks beperkingen en aanhouden 1,5 meter) alsnog zomaar een aantal keer voor twee weken in quarantaine moeten zonder dat ze zelf ooit ziek zijn

Ik zie nogal wat haken en ogen. Het klinkt leuk voor de buhne maar is praktisch haast onmogelijk
Nou ja, op zich zou je sociaal leven al redelijk op een laag pitje moeten staan. Maar dan nog vind ik het idee gewoon onlogisch. Hoe krijg je op deze manier de verspreiding in kaart? Dat kun je alleen maar door te laten testen. Geef desnoods mensen de keuze: of je gaat in quarantaine, of je laat je testen. Bij dat laatste moet je ook in quarantaine tot je de uitslag hebt, maar dan ben je na hooguit een paar dagen er weer vanaf.

Het klinkt me meer alsof men probeert mensen weer wat meer achter de oren te laten krabben bij buurtbarbecues en familieborrels (om dat niet meer te doen). Dat is op zich prima, maar het is wel een paardenmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
Is het dan niet beter om, ik begrijp dus dat verplichte quarantaine (tot mijn verbazing) legaal is, om een verplichte quarantaine in te voeren met de voorwaarde dat je ‘vrij komt’ als uit een vrijwillige coronatest blijkt dat je geen Corona hebt?

Zodoende heb je die verplichte quarantaineperiode en de mogelijkheid (geen verplichting) jezelf te laten testen, om vervolgens uit je quarantaine te komen als je negatief test.

Een week in quarantaine om vervolgens geen Corona te hebben opgelopen heeft helemaal niemand wat aan. Lat staan als je pech hebt en dit meerdere keren moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Ik ben ook eigenlijk heel benieuwd hoe ze dit juridisch willen formuleren.

Wat is dan quarantaine? Hoe groot mag je bubble dan zijn? En hoe groot je bewegingsvrijheid?

Stel je woont in een woongroep met 20 anderen, mag je dan door het hele huis wandelen? Of je woon landelijk en er lopen publiek toegankelijke wandelpaden over je erf, mag je dan over je eigen erf lopen?

Quarantaine ok. We gaan met het hele dorp in de bubble en hebben alleen samen feestjes. Mag dat?

Ik heb eigenlijk een vermoeden dat het een proefballonnetje is om de boel even flink te laten schrikken. In stilte zal blijken dat het toch niet gerealiseerd kan worden.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:26:
[...]
Ik ben er juist pertinent tegen. Ik heb veel liever dat ik even 2 weken thuis moet blijven dan dat ik straks door een beveiliger vast gepakt moet worden en er een 'wattenstaafje' in mijn neusholte geforceerd moet worden. Want reken maar dat dat ding bij mij niet vrijwillig naar binnen gaat. Nu niet en nooit.

Als er een andere testmethode is die niet invasief is, fair enough. Werk ik graag mee.
Het is 1 minuut afzien. Lijkt me ook niet tof, maar er zijn ergere dingen. Bij mij hebben ze ooit tot 2 keer toe een maagonderzoek willen doen, je weet wel, waar je een slang met camera moet inslikken. Die was een stuk groter dan ik dacht.

Dat lukte simpelweg niet. Ik heb staan kokhalzen als een malle. Uiteindelijk maar pap gekregen en röntgenfoto's laten maken. En dat vonden ze gelukkig ook genoeg.

Dat wattenstaafje overleef ik nog wel. Schijnt vooral te kriebelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Indoubt schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:18:
[...]

En quarantaine is dat niet? Let wel: het gaat om mensen die waarschijnlijk helemaal niet besmet zijn maar slechts voorkomen in de contacten lijst van iemand die besmet is.
Mensen gaan zich dus straks helemaal niet meer laten testen en zeker niet meewerken aan contactonderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Soccer98 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:29:
Is het dan niet beter om, ik begrijp dus dat verplichte quarantaine (tot mijn verbazing) legaal is, om een verplichte quarantaine in te voeren met de voorwaarde dat je ‘vrij komt’ als uit een vrijwillige coronatest blijkt dat je geen Corona hebt?

Zodoende heb je die verplichte quarantaineperiode en de mogelijkheid (geen verplichting) jezelf te laten testen, om vervolgens uit je quarantaine te komen als je negatief test.

Een week in quarantaine om vervolgens geen Corona te hebben opgelopen heeft helemaal niemand wat aan. Lat staan als je pech hebt en dit meerdere keren moet.

EDIT: Het bovenstaande is alleen maar win-win voor alles. Je hebt zodoende veel en veel beter in kaart waar Corona woekert, hoe het zich verspreid en evt. hoe ziek mensen worden.
Dit kan weg. Verkeerde knop gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

autje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

Nou ja, op zich zou je sociaal leven al redelijk op een laag pitje moeten staan. Maar dan nog vind ik het idee gewoon onlogisch. Hoe krijg je op deze manier de verspreiding in kaart? Dat kun je alleen maar door te laten testen. Geef desnoods mensen de keuze: of je gaat in quarantaine, of je laat je testen. Bij dat laatste moet je ook in quarantaine tot je de uitslag hebt, maar dan ben je na hooguit een paar dagen er weer vanaf.

Het klinkt me meer alsof men probeert mensen weer wat meer achter de oren te laten krabben bij buurtbarbecues en familieborrels (om dat niet meer te doen). Dat is op zich prima, maar het is wel een paardenmiddel.
Maar dat is precies wat ik bedoel (ook bij mij staat mijn sociaal leven op een laag pitje). Op buurt BBQ en feestjes ben ik al sinds februari niet meer geweest. Maar als er iemand langskomt en die blijft op 1,5 meter afstand is het dan een nauw contact of niet?

Het is vaagheid troef en dan is 14 dagen quarantaine wel een zwaar middel voor diegene die niet besmet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Dit kan weg. Verkeerde knop gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:44

Mfpower

In dubio

ed1703 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:33:
[...]

Mensen gaan zich dus straks helemaal niet meer laten testen en zeker niet meewerken aan contactonderzoek.
Maar dat laatste wordt nu ook verplicht toch? En ik kan me wel voorstellen dat er redenen kunnen zijn om iemand niet te vertellen dat je contact hebt gehad met iemand... hoe vervelend ik het virus ook vind, het recht om in vrijheid mensen te kunnen ontmoeten in privé sfeer (zonder dit te hoeven melden) is een groot goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Ik heb volgende week vrijdagavond een afspraak bij de kapper. Zaterdag wordt ik wakker met een hoestje, en ik laat me dezelfde dag nog testen. Vette pech: corona. Maar niet bij de kapper opgelopen. Maar ik ben er op vrijdag nog wel geweest. Moet dan die hele toko dicht omdat alle kapsters verplicht in quarantaine moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mfpower schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:35:
[...]

Maar dat laatste wordt nu ook verplicht toch? En ik kan me wel voorstellen dat er redenen kunnen zijn om iemand niet te vertellen dat je contact hebt gehad met iemand... hoe vervelend ik het virus ook vind, het recht om in vrijheid mensen te kunnen ontmoeten in privé sfeer (zonder dit te hoeven melden) is een groot goed.
En hoe wil je dat doen en controleren? Dat gaat niet.
Pagina: 1 ... 26 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic