On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Een variant die minder klachten geeft heeft meer kans om te verspreiden omdat mensen denk het zal wel niks zijn. Hierdoor zal de zwaardere variant minder kans maken.Basekid schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:29:
[...]
Betekent dit ook dat de andere/oudere/agressievere variant niet meer speelt? Dat is me niet duidelijk.
Als je het puur op de cijfers bekijkt lijkt dat er wel op, misschien dat de immuniteit voor de 'oudere' COVID-19 en voor de 'nieuwe' COVID-19 variant elkaar versterkt.Basekid schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:29:
[...]
Betekent dit ook dat de andere/oudere/agressievere variant niet meer speelt? Dat is me niet duidelijk.
Puur evolutionair gezien heeft een virus wat een lage impact heeft ook uiteindelijk meer kans om te overleven in een populatie. Voor het voortbestaan van een virus is het een beetje ongunstig als het uiteindelijk de hele populatie van gastheren uitroeit
Wat dat betreft is de ultieme evolutiestap van COVID-19 er ééntje die we al lang en breed kennen, namelijk een veel verspreid maar onschuldig coronavirus, Dat noemen we verkoudheid.
[ Voor 12% gewijzigd door Stoney3K op 11-08-2020 13:35 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Een panel wat het ook nooit eens kan worden? Dat is het probleem dan. Wetenschappers zijn ook net een kruiwagen vol kikkers soms. Zie ook hoe Ab Osterhaus en Roel Coutinho nu Jaap van Dissel afvallen en zelfs elkaar. Je krijgt dan geen eenduidig antwoord als tegengeluid. De laatste tijd zijn er genoeg opiniestukken van medisch onderlegde personen die voor en tegen de coronamaatregelen pleitten.BoB_HenK schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:09:
Je zou bijvoorbeeld een panel van medische experts die daadwerkelijk verstand van virussen hebben een oordeel kunnen laten vellen over de zin en onzin van wat iemand als de Hond roeptoetert.
Toch is het geloven en uitdragen van die mening niet strafbaar. Het wordt pas strafbaar op het moment dat iemand het medicijn gaat staan uitdelen op straat, maar enkel en alleen omdat het een medicijn op recept betreft wat dan zonder recept verstrekt wordt.Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar dat betekent nog niet dat alle meningen in alle situaties altijd gelijk zijn (vandaar dat er ook een aantal achtervangen in onze wet- en regelgeving zijn). Neem als voorbeeld malaria medicijn slikken ter preventie/behandeling van corona. 95% van de medische wereld geeft aan dat dit niet werkt of averechts werkt. Juist door de discussie aan te gaan wordt de 5% gelegitimeerd.
ETA: kijk, mensen kunnen dus niet luisteren. Mildere klachten omdat het jongere leeftijdsgroepen betreft.
[ Voor 41% gewijzigd door autje op 11-08-2020 13:46 ]
Snellere testmethode dus voor bloedproeven. Zou ik ook prima vinden buiten het ziekenhuis, liever zo'n diabetes-vingerprikje dan een overdreven wattenstaafje achter in mijn hoofd.
Hij is er alweer op terug gekomen.Lethalis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:25:
"Van Dissel wijst erop dat het virus dat nu in opmars is, een nieuw type van het coronavirus is. Het gaat nu om een virus dat mildere klachten geeft."
Is het nu dan al dermate gemuteerd?! Is hier meer informatie over?
virofi schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:36:
Is er meer informatie over deze nieuwe variant die mildere klachten geeft? Heb er nog nergens iets over gelezen. Zou er wel wat background over willen lezen...
Fleur Agema doet nu even wat navraag ernaar. Maar er is dus geen sprake van een mildere variant maar sprake van mildere gevolgen als gevolg van de leeftijdscohort(en) waar het virus zich nu binnen verspreid.autje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:42:
Interpretatiefout misschien? Ik heb het hem niet echt horen zeggen namelijk.
Want het zou geen combinatie van beiden kunnen zijn? In andere landen waren er ook al mildere varianten van COVID-19 ontdekt.Plenkske schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:46:
Van Dissel zet het recht. Het gaat niet om mildere vorm, maar het spreid zich nu vooral in leeftijden waarbij mildere klachten horen.
Bij de jongeren zou erogene verspreiding ook nog aan de hand kunnen zijn.
Wie weet. Ik vind het nogal een uitspraak. Die past wel heel erg in het straatje van "het is maar een griepje, ophouden met de maatregelen". Als dat zou is, hoera, de vlag kan uit. Maar ik kan het niet eens meer terug vinden op de nos-blog waar het stond, nu gaat het over jongeren die minder ziek worden. Ik zou verwachten dat als je een dergelijke uitspraak doet, zeker als een van de belangrijkste figuren omtrend corona, dat er een duidelijke context bij gegeven zou worden en wat het betekend voor deze epidemi. (Maar goed, dit is dezelfde van dissel die in nieuwsuur pleitte voor groepsimmuniteit nav de eerste grote persconferentieautje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:42:
Interpretatiefout misschien? Ik heb het hem niet echt horen zeggen namelijk.
Hoe dan ook, die NOS quote zal nog veel terug komen verwacht ik.
Edit: duidelijk, terwijl ik typ is was al duidelijkgemaakt dat het uitermate brakke verslaggeving was, critisch over nieuws zijn blijft nuttig
[ Voor 7% gewijzigd door Norjee op 11-08-2020 13:58 ]
Maar alle grote mensen zien ook dat dat kind geen gelijk heeft.Lethalis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:04:
[...]
En niet alleen dat: je moet juist een open discussie voeren en mensen echt overtuigen, in plaats van ze de mond snoeren, want dat werkt simpelweg niet.
Het lijkt nu soms net alsof we gewoon als kleine kinderen worden behandeld. "Dit mag je niet zeggen!", "Dat mag je niet lezen!", "Luister gewoon naar wat de experts zeggen!", enzovoorts. En iedereen weet hoe een gemiddeld kind dan reageert.
Vrijheid van meningsuiting moet absoluut beschermd worden.
En als iemand het niet eens is met het beleid, dan zul je inhoudelijk de discussie met ze aan moeten gaan. Als het beleid goed onderbouwd is, zul je deze discussie ook altijd winnen en heb je geen censuur nodig.
Kortom: censuur is een zwaktebod en / of een teken dat je iets probeert te doen dat niet helemaal in het belang van de doelgroep is.
Punt is dat het met internet en facebook lastig is om mensen van hun onwetendheid te overtuigen aangezien ze goed klinkende verhalen in hapklare brokken aangeleverd krijgen en het verhaal van de deskundigen een paar jaar studie kost om te begrijpen.
Lastig om zonder het sentiment van censuur aan te wakkeren toch de internet kinderen op te voeden.
alles kan off-topic
Het is zo niet gezegd, en later nog toegelicht. Case closed.Norjee schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:53:
[...]
Wie weet. Ik vind het nogal een uitspraak. Die past wel heel erg in het straatje van "het is maar een griepje, ophouden met de maatregelen". Als dat zou is, hoera, de vlag kan uit. Maar ik kan het niet eens meer terug vinden op de nos-blog waar het stond, nu gaat het over jongeren die minder ziek worden. Ik zou verwachten dat als je een dergelijke uitspraak doet, zeker als een van de belangrijkste figuren omtrend corona, dat er een duidelijke context bij gegeven zou worden en wat het betekend voor deze epidemi. (Maar goed, dit is dezelfde van dissel die in nieuwsuur pleitte voor groepsimmuniteit nav de eerste grote persconferentie)
Het was gewoon verkeerd begrepen. Er is geen mildere variant. KlaarNorjee schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:53:
[...]
Wie weet. Ik vind het nogal een uitspraak. Die past wel heel erg in het straatje van "het is maar een griepje, ophouden met de maatregelen". Als dat zou is, hoera, de vlag kan uit. Maar ik kan het niet eens meer terug vinden op de nos-blog waar het stond, nu gaat het over jongeren die minder ziek worden. Ik zou verwachten dat als je een dergelijke uitspraak doet, zeker als een van de belangrijkste figuren omtrend corona, dat er een duidelijke context bij gegeven zou worden en wat het betekend voor deze epidemi. (Maar goed, dit is dezelfde van dissel die in nieuwsuur pleitte voor groepsimmuniteit nav de eerste grote persconferentie)
Het is vrij simpel: hij zei het ook niet, maar de stagiaire van dienst die het NOS blog in elkaar moet tikken kan niet zo goed luisteren.Norjee schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:53:
[...]
Ik snap dan ook niet wat zo'n liveblog precies toevoegt, zet dan na afloop van de briefing gewoon een transcript online.autje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:55:
[...]
Het is vrij simpel: hij zei het ook niet, maar de stagiaire van dienst die het NOS blog in elkaar moet tikken kan niet zo goed luisteren.
Dat is veel te veel lezenStoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:55:
[...]
Ik snap dan ook niet wat zo'n liveblog precies toevoegt, zet dan na afloop van de briefing gewoon een transcript online.
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Niet onterecht ook... Er wordt aangetoond dat er allerlei oorzaken zijn waar wel iets aan te doen is, maar we gaan lopen zeiken over zaken die we niet zeker weten en/of schadelijker zijn.Basekid schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:56:
Van Dissel klinkt zowaar even heel gefrustreerd.
Go Japio!
Nou lekker dan
Het blijft natuurlijk "carnaval wordt in kleine groepjes gevierd" van Dissel.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Speelt ook niet mee dat het RIVM/OMT/GGD/etc. stug vast blijft houden aan haar mening? Valt mij namelijk op dat de kamer vooral dezelfde vraag stelt iedere keer opnieuw en er telkens hetzelfde antwoord komt tijdens deze briefings terwijl er aanwijzingen zijn dat dingen niet goed gaan. (niet alleen gericht op van Dissel)MikeyMan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:57:
[...]
Niet onterecht ook... Er wordt aangetoond dat er allerlei oorzaken zijn waar wel iets aan te doen is, maar we gaan lopen zeiken over zaken die we niet zeker weten en/of schadelijker zijn.
Go Japio!
Als beste voorbeelden: de tests, de beschermingsmiddelen en de GGD'en: "We hebben genoeg mensen en opschalen lukt ons i.h.k.v. de bron- en contactonderzoeken en het uitvoeren van de testen, geen probleem aan onze kant."
Vervolgens blijkt nu dat er legio medewerkers zijn geweest die niets aan het doen waren (terwijl het op andere plekken al niet lukte om capaciteit op te schalen en de BCO's en testen goed uit voeren) en nu is er ineens een tekort aan personeel.
Ik zit zelf in een overheidsorganisatie en heb zijdelings gezien hoe de GGD op probeerde te schalen bij ons (BCO was ingezet als vrijwilligerswerk) als je dat wil moet je gewoon de grootste organisatie die gelieerd is aan je benaderen en daar de capaciteit verkrijgen. De grote gemeentes zijn allen de organisaties waar de GGD in valt, en ik kan je vertellen dat er echt heel veel mensen binnen die organisaties geen belangrijk werk zitten te doen dat morgen af moet en ingezet kan worden worden als de nood aan man is.
Zelfs nu (na het nieuws te weinig capaciteit) zie ik maar heel beperkt de uitvraag langs komen om de GGD'en te ondersteunen.
[ Voor 25% gewijzigd door TIGER1125 op 11-08-2020 14:11 ]
Hij suggereerde dat anderen wilden dat de scholen dicht moesten, terwijl de Duitsers het hadden over ventilatie en mondkapjesMikeyMan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:57:
[...]
Niet onterecht ook... Er wordt aangetoond dat er allerlei oorzaken zijn waar wel iets aan te doen is, maar we gaan lopen zeiken over zaken die we niet zeker weten en/of schadelijker zijn.
Go Japio!

En alsof het een of/of situatie is.
... of mensen vooral in zijn verhaal horen wat ze willen horen natuurlijk.autje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:06:
Voor de verduidelijking: hij is er niet op teruggekomen, want hij zei het gewoon niet. Hij heeft alleen zijn verhaal verduidelijkt omdat sommige mensen kennelijk niet kunnen luisteren (o.a. Fleur Agema).
Wat eigenlijk natuurlijk heel logisch is, want de definitie van van ventilatie is het vervangen van de luchtautje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:09:
Dit is wel een belangrijk punt wat hij nu zegt: recirculatiesystemen zijn gewoon een slecht idee als je kijkt naar COVID.
[ Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 11-08-2020 14:11 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Dan zul je dus het verhaal van de deskundigen begrijpbaar moeten uitleggen. En soms kan het heel simpel zijn, zoals dat je je op het voorzorgsprincipe baseert. Kortom: als nog niet helemaal duidelijk is of een maatregel wel / niet werkt, maar hij ook niet veel kwaad kan (dat is dan wel belangrijk), dan is het beter om het tijdelijk wél te doen in plaats van niet.Ankona schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:54:
[...]
Maar alle grote mensen zien ook dat dat kind geen gelijk heeft.
Punt is dat het met internet en facebook lastig is om mensen van hun onwetendheid te overtuigen aangezien ze goed klinkende verhalen in hapklare brokken aangeleverd krijgen en het verhaal van de deskundigen een paar jaar studie kost om te begrijpen.
Lastig om zonder het sentiment van censuur aan te wakkeren toch de internet kinderen op te voeden.
Je bedoelt een gevalletje "Water is nat"?Nat-Water schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:10:
[...]
Wat eigenlijk natuurlijk heel logisch is, want de definitie van van ventilatie is het vervangen van de lucht
Hij praat er een beetje omheen, maar eigenlijk zegt hij: als je ventilatie niet aan het bouwbesluit voldoet, dan zou ik niet open gaan. Maar dat mag hij niet zo hard zeggen, want dat neigt naar beleid, en daar is hij niet voor.
Ik weet alleen niet wat het bouwbesluit zegt over recirculatiesystemen.
Hij praat er toch niet omheen. Hij zegt toch heel duidelijk, kijk naar het bouwbesluit. Duidelijker kan niet?autje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:13:
[...]
Je bedoelt een gevalletje "Water is nat"?
Hij praat er een beetje omheen, maar eigenlijk zegt hij: als je ventilatie niet aan het bouwbesluit voldoet, dan zou ik niet open gaan. Maar dat mag hij niet zo hard zeggen, want dat neigt naar beleid, en daar is hij niet voor.
Schiet tussen de palen en je scoort!
En dan blaft er een facebook deskundige overheen dat dat allemaal helemaal niet nodig is en dat er weet ik veel wat voor een corrupt groot kapitaal aan verdient om onze overheid dat te laten beweren.Lethalis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:12:
[...]
Dan zul je dus het verhaal van de deskundigen begrijpbaar moeten uitleggen. En soms kan het heel simpel zijn, zoals dat je je op het voorzorgsprincipe baseert. Kortom: als nog niet helemaal duidelijk is of een maatregel wel / niet werkt, maar hij ook niet veel kwaad kan (dat is dan wel belangrijk), dan is het beter om het tijdelijk wél te doen in plaats van niet.
alles kan off-topic
And to think they once said that computers would take away jobs.
Heel veel panden zijn natuurlijk nog gebouwd op een oude versie van het bouwbesluit waar andere ventilatie-eisen in staan. Die zou je dan met terugwerkende kracht moeten gaan ombouwen naar de meest recente normen.xzaz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:14:
[...]
Hij praat er toch niet omheen. Hij zegt toch heel duidelijk, kijk naar het bouwbesluit. Duidelijker kan niet?
Heb even gezochtautje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:13:
[...]
Je bedoelt een gevalletje "Water is nat"?
Zitten nog wat uitzonderingen in, met betrekking tot o.a. gemeenschappelijke ruimtes, en "vervuilde" lucht.In het eerste lid is praktisch gezien geregeld dat van de totale capaciteit aan ventilatielucht ten behoeve van alle verblijfsgebieden van de woning ten minste de helft van buiten moet worden aangezogen; het restant mag worden betrokken uit een ander tot de woning behorend verblijfsgebied of uit een tot de woning behorende ruimte waardoor een verkeersroute voert.
Reden dat we dit toestaan staat ook specifiek vermeld in Bouwbesluit, dat is de energiezuinigheid.
[ Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 11-08-2020 14:20 ]
Het is natuurlijk nog leuker, want het gaat niet alleen om de mate van verversing, maar ook waar je lucht uitblaast en inneemt. Fantastisch als je genoeg ververst, maar als je verse lucht loopt aan te zuigen vlakbij je uitblaaspunt...Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:16:
[...]
Heel veel panden zijn natuurlijk nog gebouwd op een oude versie van het bouwbesluit waar andere ventilatie-eisen in staan. Die zou je dan met terugwerkende kracht moeten gaan ombouwen naar de meest recente normen.
Ok?Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:16:
[...]
Heel veel panden zijn natuurlijk nog gebouwd op een oude versie van het bouwbesluit waar andere ventilatie-eisen in staan. Die zou je dan met terugwerkende kracht moeten gaan ombouwen naar de meest recente normen.
Kijk, daar heb ik wat aan.TIGER1125 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:17:
[...]
Heb even gezochtde helft van de lucht mag gerecirculeerd worden
[...]
Zitten nog wat uitzonderingen in, met betrekking tot o.a. gemeenschappelijke ruimtes, en "vervuilde" lucht.
Dan kom je dus op het punt wat Stoney3K aandraagt: hoeveel systemen in Nederland voldoen hier niet aan?
Gokje; vrijwel alles.autje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:19:
[...]
Kijk, daar heb ik wat aan.
Dan kom je dus op het punt wat Stoney3K aandraagt: hoeveel systemen in Nederland voldoen hier niet aan?
Zelfs al voldoen ze op papier wel, waag ik nog te betwijfelen dat dat in de praktijk ook zo is.
Nou ja, dat is sowieso een grijs gebied. Het moet gewoon om het beleid gaan, en hoe beslissingen zijn ontstaan. Waar ze op zijn gebaseerd. Openbaarheid van bestuur.Ankona schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:15:
[...]
En dan blaft er een facebook deskundige overheen dat dat allemaal helemaal niet nodig is en dat er weet ik veel wat voor een corrupt groot kapitaal aan verdient om onze overheid dat te laten beweren.
Dat er serieus geld mee verdiend wordt, geloof ik namelijk ook wel. Dat betekent echter niet dat het virus een hoax is, of alle maatregelen onzin zijn. Het betekent simpelweg dat mensen er handel inzien. Het is andersom. Ondernemers zien nou eenmaal kansen waar anderen in paniek raken.
Ze springen er gewoon op in.
De directeuren van Moderna hebben inmiddels behoorlijk gecasht en hun opties verzilverd. Tsja, dat zou ik ook doen. Dat de grote farmaceutische bedrijven teveel macht hebben, hebben we helemaal aan onszelf te danken. Het moest goedkoop, dus werd het naar het buitenland verplaatst. Je krijgt schaalvergroting en vervolgens heb je als kikkerlandje niet meer zoveel te melden.
Dat is marktwerking. Conclusie kan dan zijn dat je bepaalde dingen in eigen beheer moet houden.
Omdat ik het bad karma vind, heb ik overigens niet belegd... maar toen de boel net begon en alle aandelen zakten, jeukten mijn vingers ook wel hoor. Ik had zo 25% winst kunnen pakken. Maar ja, ik wou niet direct verdienen aan andermans misère.
Blijkbaar ben ik toch nog een gevoelig mens

Of gewoon een sukkel, is maar net hoe je het ziet

Dit zijn nieuwbouw eisen, heb even niet direct helder hoe dat zit met bestaande bouw maar je hebt nog zoiets als Rechtens verkregen niveau. Dat houdt in dat de eisen waar een pand aan moet voldoen tenminste de eisen zijn op peildatum verleende vergunning.autje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:19:
[...]
Kijk, daar heb ik wat aan.
Ter toelichting: leidde dat tot situaties in panden uit bepaalde bouwjaren waar geen badkamer/toilet aanwezig was want dat was niet verplicht. Vanwege het bouwjaar van het pand, waarbij er daarvoor nog geen eisen waren. Daardoor konden die dus ook niet opgelegd worden door de overheid en gingen mensen zelf knutselen. Wat weer leidde tot illegale bouwwerken (badkamers op balkons/veranda's) of op plekken waar niet voldaan kon worden aan de eisen uit bestaande bouw.
Ik meen dat op dit moment het minimale niveau waaraan voldaan moet worden het verbouwniveau is, tenzij daar redelijkerwijs niet aan voldaan kan worden of die eis (verbouw) lager is dan de eis op het rechtens verkregen niveau.
[ Voor 46% gewijzigd door TIGER1125 op 11-08-2020 14:33 ]
Positief getest 59.973, toename: 779
Ziekenhuisopnames 11.994 (20,0% van positief getest), toename: 10
IC-opnames 2.965 (4,9% van positief getest)
Overleden 6.159 (10,3% van positief getest), toename: 2
Bron
Rotterdam +115
Amsterdam +111
Den Haag +44
Almere +38
Breda +23
Zaanstad +20
Bergen op Zoom +20
Wat wel effect heeft is denk ik het verhoogde aantal testen van mensen die zich ineens aanmelden na de persco van afgelopen donderdag.
Vandaag maar liefst 48 gemeentes met 4 gevallen of meer.
[ Voor 33% gewijzigd door autje op 11-08-2020 14:28 ]
Er lijkt wel invloed te zijn op hoe het systeem werkt. Maar er moet wel tijd en moeite in gestoken worden.
https://eenvandaag.avrotr...ert-is-deels-achterhaald/xzaz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:30:
Iemand een link naar dat Noorse onderzoek?
Toevallig die in het oosten? Dan durf ik misschien daar weer te komenBasekid schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:25:
N=1 maar ik weet dat ze bij ons op de universiteit alle gebouwen en kamers zijn afgegaan en de ventilatiesysteem hebben gecontroleerd en waar nodig aangepast.
Er lijkt wel invloed te zijn op hoe het systeem werkt. Maar er moet wel tijd en moeite in gestoken worden.
(als ik vragen mag)
Dat is geen link naar het onderzoek. En het onderzoek zelf is het enige waarin de nuances zitten die je zoekt.
Als dat zo is, dan is dat toch gunstig lijkt me? Op ten duur, als er virus dusdanig gemuteerd naar milde klachten, kunnen die maatregelen ook stap voor stap afgebroken worden.Lethalis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:25:
"Van Dissel wijst erop dat het virus dat nu in opmars is, een nieuw type van het coronavirus is. Het gaat nu om een virus dat mildere klachten geeft."
Is het nu dan al dermate gemuteerd?! Is hier meer informatie over?
Van Dissel zet recht: 'Er gaat geen mildere variant van het virus rond'Soccer98 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:33:
[...]
Als dat zo is, dan is dat toch gunstig lijkt me? Op ten duur, als er virus dusdanig gemuteerd naar milde klachten, kunnen die maatregelen ook stap voor stap afgebroken worden.
Er was even verwarring in de Tweede Kamer. Aan het begin van zijn betoog zei Van Dissel dat er sprake is van een mildere variant van covid-19, maar daarmee bedoelde hij niet dat er nu een mildere variant van het virus rondwaart, verduidelijkte hij later. "Dat wil ik toch even rechtzetten. Het virus geeft wel mildere klachten", zei hij.
Helaas.
Even de posts daarna lezen. Allang gecorrigeerd dat het virus zich momenteel door groepen heen beweegt die minder klachten ervan ervaren.Soccer98 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:33:
[...]
Als dat zo is, dan is dat toch gunstig lijkt me? Op ten duur, als er virus dusdanig gemuteerd naar milde klachten, kunnen die maatregelen ook stap voor stap afgebroken worden.
Wel weer groot verschil met de wekelijkse cijfers, zie hier:autje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:25:
Even tussendoor de sobere cijfers van vandaag:
Positief getest 59.973, toename: 779
Ziekenhuisopnames 11.994 (20,0% van positief getest), toename: 10
IC-opnames 2.965 (4,9% van positief getest)
Overleden 6.159 (10,3% van positief getest), toename: 2
Bron
Rotterdam +115
Amsterdam +111
Den Haag +44
Almere +38
Breda +23
Zaanstad +20
Bergen op Zoom +20
Wat wel effect heeft is denk ik het verhoogde aantal testen van mensen die zich ineens aanmelden na de persco van afgelopen donderdag.
Vandaag maar liefst 48 gemeentes met 4 gevallen of meer.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken
Daar zie je dat alle nieuwe dagen van afgelopen week zo rond de 500 lijn zitten. Minder uiteenlopend dan de dagelijkse dus.
Ik had even de rest van het topic door moeten lezen voordat ik reageerde.Lethalis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:34:
[...]
Van Dissel zet recht: 'Er gaat geen mildere variant van het virus rond'
Er was even verwarring in de Tweede Kamer. Aan het begin van zijn betoog zei Van Dissel dat er sprake is van een mildere variant van covid-19, maar daarmee bedoelde hij niet dat er nu een mildere variant van het virus rondwaart, verduidelijkte hij later. "Dat wil ik toch even rechtzetten. Het virus geeft wel mildere klachten", zei hij.
Helaas.

Nee Maastricht University. Staat toch allemaal publiekelijk online dus kan het wel plaatsen hier:Adlermann schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:32:
[...]
Toevallig die in het oosten? Dan durf ik misschien daar weer te komen
(als ik vragen mag)
https://www.maastrichtuni...n-universiteit-maastricht
Heb dus echt wel het idee dat organisaties energie kunnen en willen steken in veilige locaties, hoewel een universiteit natuurlijk wel andere hoeveelheid centen heeft dan een gemiddelde basisschool...
UM laat zich ondersteunen
De UM laat zich op dit vlak ondersteunen door Royal HaskoningDHV. Samen met TNO, TU Eindhoven en VCCN (Vereniging besmetting controle Nederland) vormt deze partij een expertpanel, dat bijvoorbeeld ziekenhuizen adviseert over luchtbeheersing in het ‘coronatijdperk’.
Royal HaskoningDHV heeft aan de UM een eerste advies uitgebracht. Aan de hand daarvan heeft Facility Services een aantal acties aan de luchtbehandeling-systemen uitgevoerd:De vervolgstappen
- Verhogen/aanpassen van ventilatie waar mogelijk.
- Eerder aanzetten en later uitzetten ventilatie (dag/nacht) en 's nachts ook (beperkt) laten draaien. Daarmee goede ‘doorspoeling’ van ruimten.
- Voorkomen van recirculatie van lucht over meerdere ruimten.
- Ventilatie in toiletten 24/7 laten draaien.
- Controle riool op gebreken en periodieke toetsing op droogloop van zwanenhalsen/afsluiters en voorkomen inpandige beluchting van riool.
- Voor het plaatsen van wc-deksels, indien deze niet aanwezig zijn, is op basis van huidige onderzoeksresultaten geen aanleiding. De huidige (hygiëne)richtlijnen kunnen worden gevolgd.
In aanvulling op deze acties worden door Facility Services maatregelen genomen op basis van een door Royal HaskoningDHV op te stellen vervolgadvies; waarbij ervan uit wordt gegaan dat:Dit maximaal aantal personen wordt duidelijk zichtbaar bij de ingang van een ruimte vermeld, in combinatie met richtlijnen over de 1,5 meter-afstand, maximale gebruiksduur van 1 uur en ventileren.
- Ruimten maximaal één uur worden gebruikt, waarna 10-15 minuten gereserveerd worden voor het verversen van de licht in ruimten.
- Warmtewielen kunnen blijven draaien (een warmtewiel wordt gebruikt om warmte uit ventilatielucht terug te winnen). Het risico op besmetting via een warmtewiel is zeer laag.
- Instelling relatieve vochtigheid (RV) hoeft niet te worden aangepast. Er is op dit moment onvoldoende wetenschappelijk bewijs wat de invloed van RV op verspreiding corona is.
- Toepassen van extra filters in de luchtbehandelingssystemen is niet nodig in ruimten tot 30 personen, behalve wanneer het een recirculerend systeem betreft dat niet aangepast/uitgezet kan worden.
- Samen met de faculteiten en servicecentra beziet FS, ondersteund door Royal HaskoningDHV, per ruimte de maximale bezetting op basis van de gegevens over de ventilatiemogelijkheden.
We starten met de onderwijs- en onderzoeksruimten en learning spaces. Vervolgens zijn vergaderruimten en overige ruimten zoals mensa’s en common rooms aan de beurt.
Als blijkt dat bij bepaalde ruimten aanvullende maatregelen of technische aanpassingen wenselijk of nodig zijn, dan worden voorstellen daartoe aan het College van Bestuur voorgelegd, voorzien van een advies van Royal HaskoningDHV op basis van de actueel geldende richtlijnen van het RIVM.
xzaz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:30:
Iemand een link naar dat Noorse onderzoek?
Via 200,000 would need to wear face masks to stop one new infection: Norway health agency, waarschijnlijk dit onderzoek?autje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:32:
[...]
Dat is geen link naar het onderzoek. En het onderzoek zelf is het enige waarin de nuances zitten die je zoekt.
Should individuals in the community without respiratory symptoms wear facemasks to reduce the spread of COVID-19?
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Kan gebeuren.Soccer98 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:35:
[...]
Ik had even de rest van het topic door moeten lezen voordat ik reageerde.
Het nieuwe rapport is er trouwens. 11 augustus:
/f/image/KTexBMUNDNYGMCzLjTMlkHQT.png?f=fotoalbum_medium)
Dit was de situatie vorige week, op 4 augustus:
/f/image/SLlx0xyurafFwbcE775psO2Q.png?f=fotoalbum_medium)
Duidelijke stijging van het percentage positief geteste personen. Let wel even op dat het RIVM de kleuren steeds een andere lading geeft.
En voor heel Nederland:
/f/image/EdeD3DcsFULYvhbLpEkvYAK8.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 11-08-2020 14:42 ]
Evolutionair gezien heeft een virus maar een doel: Groenland en Madagaskar besmetten voordat lucht en zeevaart platgelegd wordt.Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:32:
[...]
Puur evolutionair gezien heeft een virus wat een lage impact heeft ook uiteindelijk meer kans om te overleven in een populatie. Voor het voortbestaan van een virus is het een beetje ongunstig als het uiteindelijk de hele populatie van gastheren uitroeit
(sorry, kon het niet weerstaan)
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Dus die tieners mogen wel elkaar aansteken en daarna hun ouders. Werkelijk.RIVM brieft Tweede Kamer:
Lodewijk Asscher haalt aan dat scholen binnenkort opengaan, terwijl steeds meer tieners besmet raken. De PvdA-leider vraagt zich af of scholen verantwoord open kunnen gaan, omdat veel gebouwen mogelijk de ventilatie nog onder handen moeten nemen.
Volgens Van Dissel zijn al veel belangrijke maatregelen genomen, zoals afstand houden tot de leraar. "Daarnaast valt in ons advies te lezen dat de ventilatie op orde moet zijn."
Waar zegt hij dat? Bovendien is de manier waarop dit geschreven is niet helemaal wat gezegd is.Mfpower schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:43:
[...]
Dus die tieners mogen wel elkaar aansteken en daarna hun ouders. Werkelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door xzaz op 11-08-2020 14:45 ]
Hm ik interpreteerde het dat als scholen hun luchtystemen op orde hebben (nav bouwbesluit), dan is het veilig genoeg (conclusie RIVM).Mfpower schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:43:
[...]
Dat scholen dat vaak niet hebben en of daar dan tegen wordt opgetreden, is niet aan het RIVM maar aan de politiek.
''gelukkig'' beginnen de eerste hogere scholen pas volgende week, en zullen in de loop van de week pas echt gaan beginnen. Misschien dat ze volgende week dinsdag nog een helder idee krijgen.Mfpower schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:43:
[...]
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Geld verdienen is zo'n probleem niet en dat sommigen wat meer verdienen ook niet. Daar draait onze hele welvaart op. Het is wel makkelijk mensen jaloers te maken en complotverhalen te ondersteunen door daarnaar te verwijzen.Lethalis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:24:
[...]
Nou ja, dat is sowieso een grijs gebied. Het moet gewoon om het beleid gaan, en hoe beslissingen zijn ontstaan. Waar ze op zijn gebaseerd. Openbaarheid van bestuur.
Dat er serieus geld mee verdiend wordt, geloof ik namelijk ook wel. Dat betekent echter niet dat het virus een hoax is, of alle maatregelen onzin zijn. Het betekent simpelweg dat mensen er handel inzien. Het is andersom. Ondernemers zien nou eenmaal kansen waar anderen in paniek raken.
Ze springen er gewoon op in.
De directeuren van Moderna hebben inmiddels behoorlijk gecasht en hun opties verzilverd. Tsja, dat zou ik ook doen. Dat de grote farmaceutische bedrijven teveel macht hebben, hebben we helemaal aan onszelf te danken. Het moest goedkoop, dus werd het naar het buitenland verplaatst. Je krijgt schaalvergroting en vervolgens heb je als kikkerlandje niet meer zoveel te melden.
Dat is marktwerking. Conclusie kan dan zijn dat je bepaalde dingen in eigen beheer moet houden.
Omdat ik het bad karma vind, heb ik overigens niet belegd... maar toen de boel net begon en alle aandelen zakten, jeukten mijn vingers ook wel hoor. Ik had zo 25% winst kunnen pakken. Maar ja, ik wou niet direct verdienen aan andermans misère.
Blijkbaar ben ik toch nog een gevoelig mens
Of gewoon een sukkel, is maar net hoe je het ziet
In zijn algemeenheid denk ik dat we in NL best een integere overheid hebben en dat de bewindslieden met een dubbele agenda (Ruud Lubbers/Hollandia, Annemarie Jorritsma/Jorritsma Bouw, Carola Schouten/VanDrie) redelijk uitzonderlijk zijn. Echter de waarheid begrijpen kan best lastig zijn, zeker als anderen een aantrekkelijke eenvoudige alternatieve waarheid verkondigen. En dan wordt het voor de politici helemaal lastig aangezien ze wel meedoen aan een vierjaarlijkse populariteitswedstrijd en daarbij concurrentie hebben van partijen die zelf niet zoveel met de waarheid hebben.
alles kan off-topic
Niet maar afstand tot de leraar lijkt me toch niet voldoende nu duidelijk is dat tieners even hard verspreiden. Dan steken ze elkaar aan.
Thanks.
Relevant abstract:
There is evidence of a protective effect of medical facemasks against respiratory infections in community settings. However, study results vary greatly. Randomised trials from community settings indicate a small protective effect. Laboratory studies indicate a larger effect when facemasks are used by asymptomatic but contagious individuals to prevent the spread of virus to others, compared to use by uninfected individuals to prevent themselves from becoming infected. Because incorrect use of medical facemasks limits their effectiveness, countrywide training programmes adapted to a variety of audiences would be needed to ensure the effectiveness of medical facemasks for reducing the spread of COVID-19. It is not known whether the use of medical facemasks would be widely accepted by the healthy population in Norway, or the extent to which correct use could be achieved.
Non-medical facemasks include a variety of products. There is no reliable evidence of the effectiveness of non-medical facemasks in community settings. There is likely to be substantial variation in effectiveness between products. However, there is only limited evidence from laboratory studies of potential differences in effectiveness when different products are used in the community.
Given the low prevalence of COVID-19 currently, even if facemasks are assumed to be effective, the difference in infection rates between using facemasks and not using facemasks would be small. Assuming that 20% of people infectious with SARS-CoV-2 do not have symptoms, and assuming a risk reduction of 40% for wearing facemask, 200 000 people would need to wear facemasks to prevent one new infection per week in the current epidemiological situation.
The undesirable effects of facemasks include the risks of incorrect use, a false sense of security (leading to relaxation of other interventions), and contamination of masks. In addition, some people experience problems breathing, discomfort, and problems with communication. The proportion of people who experience these undesirable effects is uncertain. However, with a low prevalence of COVID-19, the number of people who experience undesirable effects is likely to be much larger than the number of infections prevented.
An expert panel discussed and assessed the evidence using an explicit set of criteria. The panel did not take into consideration the shortage of medical facemasks. The assessments for each criterion were judged both individually and in a consensus process, and the overall recommendation and report were reviewed by the panel.
Conclusion
In the current epidemiological situation in Norway, wearing facemasks to reduce the spread of COVID-19 is not recommended for individuals in the community without respiratory symptoms who are not in near contact with people who are known to be infected. If the epidemiological situation worsens substantially in a geographical area, the use of facemasks as a precautionary measure should be reconsidered. Measures to reduce risks during necessary public transport and during mass events, including wearing facemasks, should be explored further.
If use of facemasks by individuals without respiratory symptoms in the community is recommended in specific circumstances, such as public transport or mass events, medical masks or quality controlled non-medical masks with a documented filtration effect should be used. National priorities for the use of personal protective equipment may apply, given existing shortages. If any such recommendation is made, the community should be given training to ensure correct use and the risks should be explained, especially the risks of a false sense of security and contamination of masks. The training should be tailored to the needs of different groups, including people with different levels of fluency in Norwegian and different socio-economic circumstances.
'Lijkt'Mfpower schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:45:
[...]
Niet maar afstand tot de leraar lijkt me toch niet voldoende nu duidelijk is dat tieners even hard verspreiden. Dan steken ze elkaar aan.
Misschien even de daadwerkelijke onderzoeken en deskundigen laten spreken, en niet dingen uit hun verband trekken?
Anderhalve meter blijft bij iedereen de norm. Ook onder tieners.
Deze studie is laatst al half onderuit gehaald door de auteurs zelf. Volgens mij was dat op nieuwsuur. De cijfers waren nu eerder 75.000. En ook hier zei de auteur: als ik het mocht beslissen, dan zou ik toch voor mondkapjes gaan waar veel besmettingen zijn.
https://nos.nl/nieuwsuur/...-over-nut-mondkapjes.html
Dit is dus de auteur van het artikel. De conclusie trekken dat ze niet werken, kan niet gemaakt worden
Middelbare scholen gaan open zonder afstandregels, het is niet zomaar dat leraren en zelfs scholieren nu zich zorgen maken.Nat-Water schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:48:
[...]
'Lijkt'
Misschien even de daadwerkelijke onderzoeken en deskundigen laten spreken, en niet dingen uit hun verband trekken?
Anderhalve meter blijft bij iedereen de norm. Ook onder tieners.
De conclusie dat ze niet werken wordt ook nergens gemaakt. Mondkapjes werken; daar is iedereen het over eens.Adlermann schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:49:
[...]
Dit is dus de auteur van het artikel. De conclusie trekken dat ze niet werken, kan niet gemaakt worden
Dat is al eerder gezegd in de draad (BarôZZa in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2"), maar in dat gelinkte item stond geen link naar het Noorse document.Adlermann schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:49:
[...]
Deze studie is laatst al half onderuit gehaald door de auteurs zelf.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Tegen wie heb je het nou? Ben je het niet eens met het RIVM of ...?Mfpower schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:50:
[...]
Middelbare scholen gaan open zonder afstandregels, het is niet zomaar dat leraren en zelfs scholieren nu zich zorgen maken.
Mwah, hij zegt toch:Adlermann schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:49:
[...]
Deze studie is laatst al half onderuit gehaald door de auteurs zelf. Volgens mij was dat op nieuwsuur. De cijfers waren nu eerder 75.000. En ook hier zei de auteur: als ik het mocht beslissen, dan zou ik toch voor mondkapjes gaan waar veel besmettingen zijn.
https://nos.nl/nieuwsuur/...-over-nut-mondkapjes.html
Conclusie: we hebben eigenlijk geen flauw idee.De meest recente schatting van de Noor is dat in de Noorse situatie, die volgens hem redelijk vergelijkbaar is met de Nederlandse, 75.000 mensen een week lang een mondmasker moeten dragen om één besmetting te voorkomen. "Maar dat is een losse, zwakke schatting. We weten het effect van gezichtsmaskers gewoon niet."
Waarop hij dan het volgende baseert is mijn onduidelijk:
Ook hij zegt: afstand houden is veel belangrijker.Iversen zou mondkapjes aanraden in landen met grote uitbraken, zoals nu België.
Excuus, onder leerlingen heb je gelijk. Leerlingen - Onderwijzers blijft de 1.5m. Waarom die 1.5m? Om juist besmettingen te voorkomen. De basisscholen gingen volgens mij ook voor de zomer prima open, toch?Mfpower schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:50:
[...]
Middelbare scholen gaan open zonder afstandregels, het is niet zomaar dat leraren en zelfs scholieren nu zich zorgen maken.
Gaat gewoon gebeuren.Mfpower schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:43:
[...]
Het is duidelijk dat ventilatie een rol speelt. (Zie onderzoeken) Maar afstand houden en dergelijke is ook belangrijk. Als de ene regel al niet lukt dan lukt de andere regels zeker niet.
Het is een rampen scenario waarbij dus besmettingen in een thuis situatie veel vaker zal voorkomen. Dan kan de heer van Dissel wel gaan roepen dat we naar thuis situaties moeten gaan kijken en dat ben ik met hem op dit punt wel eens maar dan moet ook naar de aanleiding gekeken worden waarbij naast feestjes, barbecues de school een besmettingshaard kan zijn. Straks gaan de scholen open met geen regels, geen mondkapjes, niks nada.
Nu een school afstrepen als potentiële besmettingshaard lijkt mij niet zo handig. In het openbaar vervoer hebben mensen al moeite met mondkapjes dan wanneer dit op scholen verplicht wordt dan helemaal. Wat ik ook zal zei: een simpele regel van anderhalf meter heeft men al moeite mee...
Luchtverversing, aangepast onderwijs (veel thuis) en als het niet anders kan aangepaste klaslokalen met looproutes zie ik veel meer in. En met name een soort subsidie voor scholen om hun lucht circulatie systemen aan te passen. En extra geld voor online onderwijs met een goed, stabiel en controleerbaar systeem.
[ Voor 48% gewijzigd door xzaz op 11-08-2020 14:55 ]
De halve stad sluiten vinden we prima, maar de schoolkinderen thuis houden is een brug te ver.xzaz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:54:
Sowieso wat wil je doen met die leerlingen? Alles weer thuis?
Welke halve stad is gesloten?Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:55:
[...]
De halve stad sluiten vinden we prima, maar de schoolkinderen thuis houden is een brug te ver.
En terecht, kinderen onderwijs afnamen is echt een hele slechte zaak.Basekid schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:55:
Wat ik ook begreep van Dissel was dat we eerst wat strenger mogen zijn in ons uitgaansleven en keuzes om families te bezoeken, dan dat we kinderen hun onderwijs willen ontnemen.
[ Voor 42% gewijzigd door xzaz op 11-08-2020 14:57 ]
Nou ja, voor hun opvoeding.. is school wel een punt, ja.Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:55:
[...]
De halve stad sluiten vinden we prima, maar de schoolkinderen thuis houden is een brug te ver.
Maar volgens mij: net zoals bij de kassa van de supermarkt spatschermen rond het bureau van de docent, ventilatie aan. Mocht de docent zich van zijn bureau bewegen, dan 1.5m meter afstand. Dan ben je er toch?
Die logica was ook weinig tegenin te brengen.Basekid schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:55:
Wat ik ook begreep van Dissel was dat we eerst wat strenger mogen zijn in ons uitgaansleven en keuzes om families te bezoeken, dan dat we kinderen hun onderwijs willen ontnemen.
We weten waar de meeste besmettingen plaats vinden; dus laten we ons vooral daar druk over maken, en dat oplossen voordat we ons druk gaan maken over de scholen.
100 nauwe contacten in sommige gevallen... Koekoek... Lijkt wel alsof ze het expres doen

Dat haal ik per jaar nieteens man...
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 11-08-2020 15:05 ]
Behalve voor het beschermen van kinderen onderling. Want het is niet zo dat die elkaar niet besmetten, alleen minder.Nat-Water schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:57:
[...]
Nou ja, voor hun opvoeding.. is school wel een punt, ja.
Maar volgens mij: net zoals bij de kassa van de supermarkt spatschermen rond het bureau van de docent, ventilatie aan. Mocht de docent zich van zijn bureau bewegen, dan 1.5m meter afstand. Dan ben je er toch?
Voor Kinderen onder de 10 jaar 50 procent minder daarboven gelijk volgens het onderzoek uit zuid Korea.Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:58:
[...]
Behalve voor het beschermen van kinderen onderling. Want het is niet zo dat die elkaar niet besmetten, alleen minder.
Maar zelfs met 50 procent minder is het dubieus want klassen zijn groot.
Wat is het nou? Afgelopen zaterdag nog een BBQ gehad; was prima te doen.autje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:58:
Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom mensen op het ogenblik nog steeds feestjes en barbecues houden ...(afhankelijk van binnen/buiten en de grootte van de ruimte).
Met hoeveel mensen / huishoudens? En in wat voor omgeving?xzaz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:00:
[...]
Wat is het nou? Afgelopen zaterdag nog een BBQ gehad; was prima te doen.
[ Voor 5% gewijzigd door autje op 11-08-2020 15:02 ]
En dat de symptonen minder zijn.Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:58:
[...]
Behalve voor het beschermen van kinderen onderling. Want het is niet zo dat die elkaar niet besmetten, alleen minder.
Het blijft een balans he. Iedereen weer tig tijd binnen zetten is ook schadelijk.
@xzaz Dat ligt er natuurlijk aan hoe je het doet. Ik heb eind deze maand ook een BBQ met veel man. Doen we bewust op een groot terrein waar je afstand kan houden.
Scholen open zou idd prima kunnen, mits we nu die oplopende cijfers niet hadden en de laksheid van de rest van de bevolking. Docenten slachtofferen (wat dat gaat gebeuren, misschien niet veel, maar toch) is ook echt een stap te ver. Je kan prima uitrekenen (en ik weet bijna wel zeker dat het model van het RIVM dat kan, in ieder geval met boven- en ondergrens).Basekid schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:55:
Onderbetaalde mensen gewoon weer het risico laten lopen. Echt het gros gaat echt wel voor de klas staan ivm passie voor hun vak. Maar die lopen straks ook gewoon hogere risicos (kans * impact) dan de gemiddelde bevolking.
Je zou bijna een alternatief model kunnen maken om die van het RIVM te kunnen bepalen/schatten.
RIVM negeert alle artikelen waar geen consensus is. Dus dan blijf je eigenlijk over bij de pre-covid19 artikelen.
Dit model zou je bijna als de basis kunnen gebruiken, moet je alleen fijnmaziger maken nog. En alle economische dingen kunnen er weer uit.
https://www.mdpi.com/2079-8954/8/2/20
Daarnaast kun je dus de verspreiding simuleren aan de hand van de getallen die we in het verleden gehad hebben. Je kan best wel daaraan toetsen of je dan overeenkomt met de werkelijkheid. Dat is geen garantie dat toekomstige voorspellingen correct zijn, maar als je binnen de bandbreedte van de oorspronkelijke verspreiding blijft, zou het moeten kunnen.
Ik zou zeker causal loop diagrams + causaliteitformalisaties gebruiken om zo'n model te maken. Maar ok, kan ook zijn dat ze compleet wat anders doen. Het is dat ik deze techniek toevallig erg goed ken
Misschien is de conclusie van m'n rant hierboven, dat ik vooral transparantie mis! Dat model moet openbaar gemaakt worden!
Je richt er eventueel onherroepelijke schade mee aan in hun ontwikkeling die je niet meer zo snel inhaalt.Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:55:
[...]
Niet iedere ouder is een geboren onderwijzer. Ik ben er bijvoorbeeld ontzettend slecht in. Man, mij lukt het amper om aan collega's iets uit te leggen.
Daarnaast gaat het ook om hun sociale ontwikkeling. Ze moeten juist veel contact hebben met leeftijdsgenoten, spelen, emoties leren kennen, grenzen ontdekken, enzovoorts. Anders zitten we over een paar jaar met allemaal autisten (sorry alvast voor wie zich nu aangesproken voelt, ik heb zelf een Asperger diagnose
Mijn dochter werd ook vrij snel neerslachtig toen we haar thuis hielden. Ze heeft geen broertjes of zusjes, dan houdt het gauw op als ze alleen met ons opgescheept zit.
School heeft dus ook een belangrijke sociale functie. Ze leert er leeftijdsgenoten kennen waar ze mee kan spelen.
Ze heeft nu al aardig wat maanden gemist, dat kunnen we niet weer doen. Ze mist zometeen zo ongeveer haar hele kleuterjaren (groep 1 én 2).
Laat dat nou net 1 van die dingen zijn waardoor ik ook een beetje verknipt ben. Ik ben pas met groep 3 (klas 1 in België) begonnen naar school te gaan. Ben daarvoor praktisch alleen bij mijn ouders geweest (en mijn zusje die nog baby was), terwijl de rest al van alles had meegemaakt.
Dat is echt funest voor een kind. Ik wist amper hoe het was om kind te zijn en begon een beetje over het weer en het nieuws te praten met de lerares
Heb je handen gedesinfecteerd en gewassen? Of zomaar begonnen met zitten en gaan praten.xzaz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:00:
[...]
Wat is het nou? Afgelopen zaterdag nog een BBQ gehad; was prima te doen.
Heb je eigen drinken gepakt? Of laat je dit door iemand in schenken.
Heb je je eigen vlees gebraden? Of raak je dezelfde knijptang aan als de kok.
Heb je afstand gehouden tot andere mensen? Of gezellig samen vlees pakken wat op een bord ligt. “Dit moet je proeven Hans.”
Het is meer dan prima te doen. Als je voorzorgsmaatregelen treft.
Ik hoop dat het in de buitenlucht is geweest.
[ Voor 4% gewijzigd door MoldyInko op 11-08-2020 15:08 ]
Je haalt me de woorden uit de mond. Het verbaast me gewoon hoe anders wij het doen tov andere landen mbt de nieuwe info die uitkomt. Ja natuurlijk is er een belang voor kinderen zoals @Lethalis goed verwoordt. Dat belang kan blijven mits goede maatregelen genomen worden. Het rivm zou het politieke aspect niet mee moeten wegen, alleen het gezondheidseffect. Ik heb namelijk het vermoeden dat ze dat wel doen. Dan kan de politiek bedenken wat de afwegingen tussen educatie en gezondheid zijn, en kunnen we de politiek daarop afrekenen. Dit is een van de kritieken die overigens vandaag ook naar voren kwam.Adlermann schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:04:
[...]
Scholen open zou idd prima kunnen, mits we nu die oplopende cijfers niet hadden en de laksheid van de rest van de bevolking. Docenten slachtofferen (wat dat gaat gebeuren, misschien niet veel, maar toch) is ook echt een stap te ver. Je kan prima uitrekenen (en ik weet bijna wel zeker dat het model van het RIVM dat kan, in ieder geval met boven- en ondergrens).
Onderbetaalde mensen gewoon weer het risico laten lopen. Echt het gros gaat echt wel voor de klas staan ivm passie voor hun vak. Maar die lopen straks ook gewoon hogere risicos (kans * impact) dan de gemiddelde bevolking.
Je zou bijna een alternatief model kunnen maken om die van het RIVM te kunnen bepalen/schatten.
RIVM negeert alle artikelen waar geen consensus is. Dus dan blijf je eigenlijk over bij de pre-covid19 artikelen.
Dit model zou je bijna als de basis kunnen gebruiken, moet je alleen fijnmaziger maken nog. En alle economische dingen kunnen er weer uit.
https://www.mdpi.com/2079-8954/8/2/20
Daarnaast kun je dus de verspreiding simuleren aan de hand van de getallen die we in het verleden gehad hebben. Je kan best wel daaraan toetsen of je dan overeenkomt met de werkelijkheid. Dat is geen garantie dat toekomstige voorspellingen correct zijn, maar als je binnen de bandbreedte van de oorspronkelijke verspreiding blijft, zou het moeten kunnen.
Ik zou zeker causal loop diagrams + causaliteitformalisaties gebruiken om zo'n model te maken. Maar ok, kan ook zijn dat ze compleet wat anders doen. Het is dat ik deze techniek toevallig erg goed ken
Misschien is de conclusie van m'n rant hierboven, dat ik vooral transparantie mis! Dat model moet openbaar gemaakt worden!
We moeten oppasssen dat we niet selectief gaan vergelijken. Ik ben de afgelopen weken in 3 verschillende Europese landen geweest (Duitsland, Tsjechie, Oostenrijk). Het is niet zo zeer dat Nederland het anders doet, ELK land doet het anders. Er is geen pijl op te trekken. Laten we het puur op mondkapjesbeleid / restaurantbezoek bekijken: Duitsland is streng, Oostenrijk niet echt. Tsjechie doen ze helemaal niet moeilijk. Nederland valt van die landen nog het meest tussen Oostenrijk / Duitsland in.Mfpower schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:10:
[...]
Je haalt me de woorden uit de mond. Het verbaast me gewoon hoe anders wij het doen tov andere landen mbt de nieuwe info die uitkomt. Ja natuurlijk is er een belang voor kinderen zoals @Lethalis goed verwoordt. Dat belang kan blijven mits goede maatregelen genomen worden. Het rivm zou het politieke aspect niet mee moeten wegen, alleen het gezondheidseffect. Ik heb namelijk het vermoeden dat ze dat wel doen. Dan kan de politiek bedenken wat de afwegingen tussen educatie en gezondheid zijn, en kunnen we de politiek daarop afrekenen. Dit is een van de kritieken die overigens vandaag ook naar voren kwam.
Er zijn nog geen mutaties geregistreerd die enige gevolgen hebben. alleen minimale veranderingen die je op nextstrain kan volgen voor zover ik weet.Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:47:
[...]
Want het zou geen combinatie van beiden kunnen zijn? In andere landen waren er ook al mildere varianten van COVID-19 ontdekt.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Zeker! Ik meng me ook om die reden niet graag in de mondkapjes discussie omdat daar zoveel onduidelijk over is. Dat het rivm daar niet in meegaat snap ik nog. Maar verder als het gaat om aerosolen, ventilatie (nu beetje gedraaid), kinderen/scholen zijn ze met nieuwe informatie erg terughoudend, met potentieel grote gevolgen. Zelfs toen het virus eerst kwam: “amper besmettelijk” . Maar zoiets schreef @Adlermann al. Zo blijven ze achter de feiten aanlopen.Nat-Water schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:14:
[...]
We moeten oppasssen dat we niet selectief gaan vergelijken. Ik ben de afgelopen weken in 3 verschillende Europese landen geweest (Duitsland, Tsjechie, Oostenrijk). Het is niet zo zeer dat Nederland het anders doet, ELK land doet het anders. Laten we het puur op mondkapjesbeleid / restaurantbezoek bekijken: Duitsland is streng, Oostenrijk niet echt. Tsjechie doen ze helemaal niet moeilijk. Nederland valt van die landen nog het meest tussen Oostenrijk / Duitsland in.
JaMoldyInko schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:07:
[...]
Heb je handen gedesinfecteerd en gewassen?
Heb je eigen drinken gepakt?
Heb je je eigen vlees gebraden? Of raak je dezelfde knijptang aan als de kok.
Heb je afstand gehouden tot andere mensen? Of gezellig samen vlees pakken wat op een bord ligt. “Dit moet je proeven Hans.”
Het is meer dan prima te doen. Als je voorzorgsmaatregelen treft.
Ik hoop dat het in de buitenlucht is geweest.
Ja, we moesten zelf lopen naar een plek waar al het drinken stond.
Nee, meneer des huizes deed het
Ja
En natuurlijk in de buitenlucht
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Het heeft domweg grote gevolgen wat ze zeggen, dus ze moeten zo zeker mogelijk zijn. We hebben hier net 3 pagina's lang zitten kletsen over iets wat verkeerd geintepreteerd werd, op NOS belandde, waar nota bene direct een push melding van kwam.. Kan je nagaan als het RIVM iets zegt waar ze niet zeker van zijn. Dat kan gewoon niet.Mfpower schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:18:
[...]
Zeker! Ik meng me ook om die reden niet graag in de mondkapjes discussie omdat daar zoveel onduidelijk over is. Dat het rivm daar niet in meegaat snap ik nog. Maar verder als het gaat om aerosolen, ventilatie (nu beetje gedraaid), kinderen/scholen zijn ze met nieuwe informatie erg terughoudend, met potentieel grote gevolgen. Zelfs toen het virus eerst kwam: “amper besmettelijk” . Maar zoiets schreef @Adlermann al. Zo blijven ze achter de feiten aanlopen.
Dat komt omdat ze niet van alles kunnen roepen zonder grootschalige gevolgen. Als er morgen een virus in Afrika opduikt en ze roepen direct dat alles pot dicht moet en het blijkt mee te vallen is het weer niet goed. We leven niet allemaal op Feesboek waar je alles zonder gevolgen op mag plakken.Mfpower schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:18:
[...]
Zeker! Ik meng me ook om die reden niet graag in de mondkapjes discussie omdat daar zoveel onduidelijk over is. Dat het rivm daar niet in meegaat snap ik nog. Maar verder als het gaat om aerosolen, ventilatie (nu beetje gedraaid), kinderen/scholen zijn ze met nieuwe informatie erg terughoudend, met potentieel grote gevolgen. Zelfs toen het virus eerst kwam: “amper besmettelijk” . Maar zoiets schreef @Adlermann al. Zo blijven ze achter de feiten aanlopen.
Afgelopen week 2 dagen in Duitsland geweest voor werk. Ik kan nu niet echt zeggen dat ze daar heel secuur omgaan met hun mondkapjes. Iedereen loopt daar rond met een groezelig vies ding in de zak of om de pols die onder de kin wordt gehangen als je ergens komt waar het moet. In het restaurant waren er velen die eerst begonnen te lopen zonder mondkapje en het ding pas een beetje voorhingen zodra de bediende er iets van zei. Dat noem ik nu niet echt streng en volgens mij werkt het ook nog eens averechts. Ik zag veel groepjes boven op elkaar met een mondkapje, want 'het magische apparaat voor je mond beschermd je wel'.Nat-Water schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:14:
[...]
We moeten oppasssen dat we niet selectief gaan vergelijken. Ik ben de afgelopen weken in 3 verschillende Europese landen geweest (Duitsland, Tsjechie, Oostenrijk). Het is niet zo zeer dat Nederland het anders doet, ELK land doet het anders. Er is geen pijl op te trekken. Laten we het puur op mondkapjesbeleid / restaurantbezoek bekijken: Duitsland is streng, Oostenrijk niet echt. Tsjechie doen ze helemaal niet moeilijk. Nederland valt van die landen nog het meest tussen Oostenrijk / Duitsland in.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic