Iets om ons lekker over op te winden.
https://www.telegraaf.nl/...s-drinken-vreemden-zoenen
En dat domme wicht is 20, heeft ze zelf geen hersens in haar kop? Vast niet, ze zal wel enkel met haar clitje en tongetje gedacht hebben. En nu maar huilie huilie doen. Bah, net haar moeder!
https://www.telegraaf.nl/...s-drinken-vreemden-zoenen
Sorry hoor, maar dit nare mens (de moeder) moet toch geen platform krijgen maar volledig afgebrand worden? Eerst stuur je willens en weten je kind mee met zo'n reis, en dan achteraf ga je zo zitten janken over je man met onderliggend lijden en je zielige moedertje? Donderstraal toch een end op zeg.Jongerenreis eindigt met corona: ’Shotjes drinken, vreemden zoenen’
MAASTRICHT - „Ik sta echt perplex. Hoe kun je zo omgaan met zoiets ernstigs”, briest een Limburgse moeder nu haar dochter na thuiskomst via haar reisorganisatie te horen heeft gekregen dat iemand positief is getest op Covid-19. „De organisatie heeft de regels aan de laars gelapt. Dit was vragen om problemen.”
Moeder en dochter willen het verhaal alleen anoniem vertellen. Hun gegevens zijn evenwel op de redactie bekend en onder andere bij de reisorganisatie gecontroleerd. „Het gaat niet om ons. We willen vooral mensen wakker schudden dat het op deze manier uit de hand gaat lopen” zegt de moeder.
De 20-jarige studente was tot vorige week op een surfvakantie in Llanes in het noorden van Spanje, aangeboden door reisbureau ’Enter the wave’, dat zich met name op groepen jongeren richt. „Op de heenreis moesten we in de drie bussen allemaal mondkapjes dragen”, vertelt de jonge vrouw. „Maar eenmaal daar was het alleen nog maar voor de vorm. Er werd ons verteld dat de boetes in Spanje hoog waren en dat we dus alert moesten zijn dat we de mondkapjes snel op moesten kunnen doen bij een controle. Tot die tijd mocht je ze onder je kin dragen. Maar we moesten wel oefenen om binnen drie tellen het kapje voor mond te doen. Dat ging echt van ’1, 2, 3 en klaar’, en een paar keer zodat we het echt snel konden.”
Shotjes drinken
Ook gingen de jongeren stappen, waarbij het Spaanse barpersoneel weliswaar mondkapjes droeg, maar van de jongeren werd dat niet gevraagd. „Het was gewoon uitgaan, zonder beperkingen. Over afstand houden werd helemaal nooit gepraat. Verder werd er ook een spelletje gedaan waarbij je in combinatie met shotjes drinken een vreemde moest kussen. Dat is natuurlijk wel heel merkwaardig als je corona wil bestrijden.”
Klap op de vuurpijl was de terugreis, vertelt de moeder. „Ik kreeg appjes van mijn dochter die in de bus zat. Vlak bij mijn dochter zat iemand hevig te niesen en te snotteren. De prullenbak zat vol gebruikte zakdoekjes. Maar niemand droeg toen nog mondkapjes zoals op de heenreis, niemand van de begeleiding greep in en nu blijkt er iemand besmet te zijn. Hoe kun je dit nou doen?”
Onderliggend lijden
Ze licht haar vrees toe: „Ik heb een man met onderliggend lijden en mijn moeder is een tachtiger. Daar maak ik me grote zorgen over. Een paar dagen na aankomst krijg ik nu via een mailtje te horen dat iemand in dezelfde bus besmet is. Mijn dochter wordt vandaag getest en je kunt alleen maar hopen dat het meevalt. Jongeren nemen het zelf vaak allemaal niet serieus, maar als reisorganisatie hoor je dat wel te doen en de deelnemers daar ook van te doordringen. Dat is niet gebeurd en daar ben ik woedend over.”
Bij monde van een woordvoerder zegt Enter the wave te balen van de aantijgingen. „Het meisje dat positief heeft getest, had zich in Spanje ook al laten testen. Dat was toen negatief en dus kon ze met de bus mee. Pas enkele dagen na thuiskomst testte ze positief. Dat van die shotjes en dat kussen, dat hebben wij niet georganiseerd. En verder hebben we echt wel gehandhaafd qua anderhalve meter.”
Mondkapjesbeleid
Hij vervolgt: „Voor wat betreft die mondkapjes snel op doen, dat kan gebeurd zijn. We zaten als Nederlanders in onze eigen zone en hielden het Nederlandse mondkapjesbeleid van toen aan. Maar het kan dat de Spaanse politie voorbijkomt, en dan moet je je wel aan hun regels houden. In elk geval nemen de we de kritiek serieus. We hadden al gepland deze reizen vanaf nu voorlopig kleinschaliger aan te bieden en onze mensen nogmaals op het hart te drukken zich aan de regels te houden. Maar het is en blijft moeilijk om jongeren continu discipline bij te brengen, hoe graag we dat ook willen. Je weet hoe jongeren hierin staan. ”
En dat domme wicht is 20, heeft ze zelf geen hersens in haar kop? Vast niet, ze zal wel enkel met haar clitje en tongetje gedacht hebben. En nu maar huilie huilie doen. Bah, net haar moeder!
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !