Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.597 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
Stoney3K schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:41:
[...]

Immuniteit duurt langer dan de periode waarover je antistoffen hebt. Je lichaam onthoudt namelijk een 'template' waardoor die antistoffen de volgende keer sneller worden aangemaakt, en wanneer je dus weer besmet wordt, je ziektebeeld minder heftig wordt.

Dat is ook hoe vaccins werken.
Ah zo! Dus het is vooral balen dat mensen minder lang antistoffen lijken te hebben dan gedacht met het oog op het ontwikkelen van een medicijn of vaccin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GekkePrutser schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:09:
[...]

Tja, ik eet ook minder nu dan eerst, maar door gebrek aan beweging heb ik nog veel minder nodig dan normaal, dus dat maakt het wel lastig. Ik ben ook niet echt meer aangekomen sinds de eerste paar weken.

Het is ook niet zo makkelijk meer om bijvoorbeeld zelf te koken, ik ga bijvoorbeeld nog maar eens per week naar de supermarkt vanwege die mondkapjes (niet Nederland hier!), dus vandaar eet ik meer lang houdbaar kant en klaar spul in plaats van vers. Maargoed dat wordt een beetje offtopic want het gaat over Nederland.

Het gebrek aan beweging is sowieso niet goed, ik voel me een stuk minder hierdoor. En het demotiveert ook zo. Ik maak me meer zorgen over de lange-termijn gevolgen van het gebrek aan beweging dan mijn gewicht.
Sorry maar wat een flut excuses...
Je kunt prima fietsen, lopen, met dit weer zwemmen. Of koop een home trainer, TRX of een paar gewichten.

En de supermarkt kan ook gewoon bezorgen. Of desnoods ga je bij een boer langs voor vers spul. Genoeg alternatieven te bedenken, ook als je niet tussen de mensen wilt.

Willen is kunnen, het is niet allemaal op 'omstandigheden' af te schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:10
MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:18:
[...]

Je kunt prima fietsen, lopen, met dit weer zwemmen. Of koop een home trainer, TRX of een paar gewichten.

En de supermarkt kan ook gewoon bezorgen. Of desnoods ga je bij een boer langs voor vers spul. Genoeg alternatieven te bedenken, ook als je niet tussen de mensen wilt.

Let op: hij is niet in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

autje schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:20:
[...]

Let op: hij is niet in Nederland.
Ok, and then?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Hij heeft een stuk minder vrijheid buiten (Spanje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:18:
[...]

Ja zoals ik zei ben ik ook niet echt gemotiveerd om dit thuis te doen. Heb ik ook nooit gehad overigens, voor het 'sporten' op machines heb ik geen geduld. Het is juist het 'willen' dat door Corona onder druk staat. Ik voel me erg gedemotiveerd. Met name het alleen wonen is erg zwaar nu. Vroeger had ik mijn collega's als vrienden (ik spreek nog niet zo lang Spaans dus had niet zoveel contacten). Ik vind de psychische effecten van de maatregelen erg zwaar hierdoor. Ik ben minder gedreven.

Ik wil gewoon naar buiten, maar zelfs hier buiten wandelen is niet toegestaan zonder kapjes, ook als je helemaal alleen bent. Voor Corona liep ik heel veel door de bergen en dat mis ik erg, maar het is nu ook lastiger om daar te komen door OV restricties. Ik ben echt blij voor jullie dat Nederland niet zo overdreven doet met de mondkapjes :P Hier moesten ze eerst alleen als je buiten geen afstand kon houden, best logisch. Maar nu echt altijd, en dat slaat nergens op.

Maargoed nogmaals het gaat niet over Nederland dus is een beetje offtopic :$

[ Voor 23% gewijzigd door GekkePrutser op 07-08-2020 11:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 12:48

Metro2002

Memento mori

Mrjraider schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:53:

- Stranden dicht, kom op waarom ga je hutje mutje op mekaar zitten terwijl 1,5 meter de regel is;
Waarom? De kans dat je buiten besmet raakt is verwaarloosbaar klein, bijna alle besmettingen zijn binnenshuis gebeurd dus eigenlijk moet je juist stimuleren dat mensen naar het strand gaan.
We krijgen in het najaar met de griepgolf een tweede golf, let maar op en dan stort de zorg in.
Of er komt geen griepgolf omdat alle mensen die daar normaal aan zouden overlijden intussen al zijn overleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
autje schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:50:
[...]

Ten eerste wordt er minder getest. Uitgebreid in het nieuws geweest, minder mensen laten zich testen dan in de weken ervoor.

Ten tweede moeten die ziekenhuisopnames nog gecorrigeerd worden.

Ten derde zijn die aantallen nu nog laag, maar gaat het vanzelf omhoog als ook de aantallen besmettingen verder stijgen. Omdat ook de aantallen in de risicogroepen verder zullen stijgen, dus dan lopen de ziekenhuizen vanzelf weer vol.

Ten vierde, als die ziekenhuizen te vol raken stort de hele zorg in, en dan gaat dat nog veel meer geld kosten.

Hoe vaak moet het nog uitgelegd worden?
Ten eerste bedoelde ik, dat er nu meer besmettingen zijn, omdat er meer getest wordt tov 2-3 maanden geleden toen je alleen getest werd als je al half dood in het ziekenhuis aan kwam.

Ten tweede zal dat best zo kunnen zijn, maar dan kijk je bij een andere week en zie je dat de aantallen daar ook erg laag zijn.

Ten derde zullen het aantal besmettingen inderdaad kunnen stijgen, maar als de risicogroepen zorgen dat ze niet ziek worden door alle maatregelen goed aan te houden zal het wel meevallen met de druk op de zorg.

Ten vierde, normale zorg kan gewoon doorgaan als ze de risicogroepen beter spreiden in het ziekenhuis.
Bijvoorbeeld ipv in elk ziekenhuis 50 coronapatienten neer te leggen, leg ze allemaal bij elkaar in de Ahoy (daar is nu toch niks te doen) En de Ahoy ombouwen tot IC is een stuk goedkoper dan wat we nu doen

Ten vijfde is wat we nu doen niet op lange termijn vol te houden want dan gaat alles failliet en zijn we nog veel verder van huis.

Hoe vaak moet het nog uitgelegd worden?

Maar ik merk weer dat dit topic maar voor 1 doelgroep is bedoeld, dus ik ben weg hier, van de zon genieten.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 07-08-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ahoy ombouwen tot ic... Juist ja... En wie gaan er naast die bedden staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:22:
Ahoy ombouwen tot ic... Juist ja... En wie gaan er naast die bedden staan?
Degene die nu ook naast die bedden staan en ze hebben al maanden de tijd gehad om mensen bij te scholen. Ik kijk naar de lange termijn, zoals het nu gaat, is het gewoon niet vol te houden op lange termijn.

En nu ben ik echt weg :9B

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 07-08-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ernemmer schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

Degene die nu ook naast die bedden staan en ze hebben al maanden de tijd gehad om mensen bij te scholen. Ik kijk naar de lange termijn, zoals het nu gaat, is het gewoon niet vol te houden op lange termijn.
Maanden de tijd gehad om mensen bij te scholen? Weinig kans. Degenen die enigszins aanspraak maakten om op de ic te werken hebben er ook gewerkt. En die vallen nu bij bosjes om, wat eerder een negatief dan een positief effect op de capaciteit heeft. De opleiding zelf duurt jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
'Lange termijn' is voorlopig 6-9 maanden. Niet bepaald lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:05

codex

Geen OpenAI agent :)

Metro2002 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:55:
[...]

Waarom? De kans dat je buiten besmet raakt is verwaarloosbaar klein, bijna alle besmettingen zijn binnenshuis gebeurd dus eigenlijk moet je juist stimuleren dat mensen naar het strand gaan.

[...]

Of er komt geen griepgolf omdat alle mensen die daar normaal aan zouden overlijden intussen al zijn overleden.
Ik irriteer mij aan het feit dat er in de persconferentie bijvoorbeeld niet wordt geadviseerd om met het goede weer visite in de tuin te ontvangen ipv binnen. Ze blijven in dezelfde retoriek hangen, ik heb een beetje het idee dat voortschrijdend inzicht ontbreekt bij het OMT. Er is nu wel genoeg onderzoek geweest waarbij blijkt dat de meeste besmettingshaarden indoor hebben plaatsgevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:26

Stoney3K

Flatsehats!

reemprive schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:38:
[...]

Ik irriteer mij aan het feit dat er in de persconferentie bijvoorbeeld niet wordt geadviseerd om met het goede weer visite in de tuin te ontvangen ipv binnen. Ze blijven in dezelfde retoriek hangen, ik heb een beetje het idee dat voortschrijdend inzicht ontbreekt bij het OMT. Er is nu wel genoeg onderzoek geweest waarbij blijkt dat de meeste besmettingshaarden indoor hebben plaatsgevonden.
Dat gaan ze niet zeggen, want dan gaat er een Maurice de Hondt schreeuwen dat ie toch gelijk had met zijn ventilatie en de aerosolen en dat 1,5 meter buiten onzin is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:41:
[...]

Immuniteit duurt langer dan de periode waarover je antistoffen hebt. Je lichaam onthoudt namelijk een 'template' waardoor die antistoffen de volgende keer sneller worden aangemaakt, en wanneer je dus weer besmet wordt, je ziektebeeld minder heftig wordt.

Dat is ook hoe vaccins werken.
Waarom word er dan regelmatig gezegd dat het maar zeer de vraag is of er immuniteit ontstaat? Want naar mijn weten word je om deze reden dus gevaccineerd tegen bijvoorbeeld mazelen bof en rode hond. En zodra het seizoen er is komt de griepprik weer om de hoek kijken. Waarom roept het rivm, samen met allerlei wetenschappers, dat er van immuniteit nog maar weinig sprake is? Want dat wil je. Men moet immuun worden door ziek te worden of door vaccinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mrjraider schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Waarom word er dan regelmatig gezegd dat het maar zeer de vraag is of er immuniteit ontstaat?
Omdat als blijkt dat die immuniteit toch best aanwezig is dat er dan straks niemand meer voor dat vaccin gaat?

Wat mensen dan over het hoofd zien, is dat het vaccin op hetzelfde mechanisme werkt als andere immuniteit. Het is niet magisch omdat het een vaccin is of zo, je lijf verwerkt het op dezelfde manier als een besmetting. Je wordt er (als het goed is) alleen niet ziek van.

Als er geen immuniteit opgebouwd wordt, dan is ook het vaccin waardeloos. En als er wel immuniteit opgebouwd wordt, kan het zomaar zijn dat met deze cijfers de groepsimmuniteit het vaccin voor is, behalve voor de risicogroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:01
Stoney3K schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:41:
[...]

Dat gaan ze niet zeggen, want dan gaat er een Maurice de Hondt schreeuwen dat ie toch gelijk had met zijn ventilatie en de aerosolen en dat 1,5 meter buiten onzin is.
Dat doet hij natuurlijk toch al. Hij pleit trouwens wel voor social distancing, maar dan zoals in Italië (waar de besmettingen nu laag blijven) op afstand van 1 meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
En langzaam zakken we weer terug uit de controle-fase: Amsterdam gaat geen bron- en contactonderzoek meer doen, landelijk lopen we ook tegen de grenzen aan.

Fascinerende laatste alinea:
Overigens blijkt het opschalingsplan inmiddels nagenoeg losgelaten. Vorige maand zei de GGD minder onderzoekers te gaan opleiden omdat er veel minder besmettingen waren dan voorzien. Werknemers zaten "duimen te draaien" en "liepen weg", aldus een woordvoerder. Nu moeten er dus toch weer veel mensen bij.
Altijd maar weer dat efficiëntie-denken...

[ Voor 41% gewijzigd door autje op 07-08-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Mrjraider schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Waarom word er dan regelmatig gezegd dat het maar zeer de vraag is of er immuniteit ontstaat? Want naar mijn weten word je om deze reden dus gevaccineerd tegen bijvoorbeeld mazelen bof en rode hond. En zodra het seizoen er is komt de griepprik weer om de hoek kijken. Waarom roept het rivm, samen met allerlei wetenschappers, dat er van immuniteit nog maar weinig sprake is? Want dat wil je. Men moet immuun worden door ziek te worden of door vaccinatie.
Omdat dit een onbekend virus is. Kijk naar het HIV virus, daar is immuniteit zelfs onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mesa57 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:00:
[...]

Omdat dit een onbekend virus is. Kijk naar het HIV virus, daar is immuniteit zelfs onmogelijk.
Er wordt alleen blijkbaar wel geroepen dat er een vaccin komt en daar vestigen mensen hun hoop op en staaft het hun idee dat slechts dit tijdelijk is.
Dat is dus nog helemaal niet gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

autje schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:00:
En langzaam zakken we weer terug uit de controle-fase: Amsterdam gaat geen bron- en contactonderzoek meer doen, landelijk lopen we ook tegen de grenzen aan.

[...]

Efficiëntie denken? Als mensen zelf weg lopen?

Daarnaast worden ze blijkbaar nogal tegengewerkt momenteel. 70+ nauwe contacten, niet opnemen, wegdrukken, weigeren antwoord te geven. Dat hou je toch niet vol als medewerker?

Dan maar een hek om de grote steden heen en hopen dat we het verder redden zo..

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 07-08-2020 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
Ik weet niet wat mensen bezield die niet mee willen werken aan het BCO onderzoek.
Ik vind het nogal een egoïstische houding en 'na mij de zondvloed' instelling.
Duidt op weinig betrokkenheid van het lot van anderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:05:
[...]

Efficiëntie denken? Als mensen zelf weg lopen?

Daarnaast worden ze blijkbaar nogal tegengewerkt momenteel. 70+ nauwe contacten, niet opnemen, wegdrukken, weigeren antwoord te geven. Dat hou je toch niet vol als medewerker?

Dan maar een hek om de grote steden heen en hopen dat we het verder redden zo..
Het ging mij vooral om de zin "Vorige maand zei de GGD minder onderzoekers te gaan opleiden omdat er veel minder besmettingen waren dan voorzien."

Men verwacht in de herfst een tweede golf, dus waarom zou je in godsnaam mensen niet nu al opleiden? Omdat ze nu niks te doen hebben? Je ziet nu het gevolg.

Overigens, mensen met 70+ nauwe contacten, op dit moment, zijn niet goed snik. Ik geef toe, ik kom bij lange na niet aan 70 nauwe contacten zonder corona ;).

[ Voor 9% gewijzigd door autje op 07-08-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mesa57 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:07:
Ik weet niet wat mensen bezield die niet mee willen werken aan het BCO onderzoek.
Als je dat op de 1 of andere manier wil gaan verplichten (of er consequenties aan verbindt) dan wordt dat natuurlijk nog veel erger. Tenzij je het met draconische maatregelen wil gaan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:34

[...]

Inderdaad een teken aan de wand. Ik verwacht binnen 1 tot 2 weken een forse ingreep qua vrijheden in onze hoofdstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:05

codex

Geen OpenAI agent :)

[...]

Dat zeker, maar volgens mij moet het OMT zich niet laten verlagen tot dat niveau. Als die veronderstelling klopt zou ik het namelijk behoorlijk kwalijk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

[...]

Even een rant:

- Op 6 augustus : Bron- en contactonderzoek is een van de belangrijkste tools de we hebben in de strijd tegen het virus.
- Op 7 augustus : GGD Amsterdam gaat bco afschalen ivm capaciteit en landelijk zijn er ook problemen.

Welkom in Nederland waar we polderen, vrijwillig kunnen meewerken met de overheid (excl belasting betalen) en proberen kampioen te worden in het achter-de-feiten-aanlopen-toernooi.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 15-08 19:35
autje schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:09:
[...]

Overigens, mensen met 70+ nauwe contacten, op dit moment, zijn niet goed snik. Ik geef toe, ik kom bij lange na niet aan 70 nauwe contacten zonder corona ;).
ik las ook ergens (kan het niet meer vinden) dat er mensen worden gebeld die in quarantaine zouden moeten zitten, maar op dat moment in de supermarkt rondlopen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:42

ericplan

5180 Wp PV

stylezzz schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:15:
[...]
Inderdaad een teken aan de wand. Ik verwacht binnen 1 tot 2 weken een forse ingreep qua vrijheden in onze hoofdstad.
Er lopen ook bizar veel buitenlandse toeristen rond, die zich weinig van coronamaatregelen aantrekken. Doe er maar een slot op.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 15-08 19:35
ericplan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:37:
[...]

Er lopen ook bizar veel buitenlandse toeristen rond, die zich weinig van coronamaatregelen aantrekken. Doe er maar een slot op.
youtube stroomt weer aardig vol met hippe vlogs vanuit Amsterdam ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59
[...]

Volgens mij is het zinloos om dat te adviseren en zal het enige dat je bereikt een toename zijn in 'buiten besmettingen' en klachten van mensen die geen visite meer mogen ontvangen omdat ze geen tuin hebben maar alleen een (heel klein) balkon.
Buiten versus binnen is niet de magische oplossing, de oplossing zit in gedrag en het houden aan de basisregels. Als jij visite in de tuin ontvangt maar wel handen schudt, zoent, met z'n allen grabbelt in dezelfde schaal borrelnoten, nauwelijks afstand houdt enz dan voegt alleen het buiten zijn niet zo heel veel toe.
Dat wordt overigens in veel van die buiten onderzoeken ook gewoon meegenomen dat het buiten zijn op zich geen wondermiddel is maar dat het een combinatie is met gedrag en dat je daarom ook niet per definitie veilig bent maar wel veiliger.
Als je dat dan allemaal mee moet nemen in een advies dat voor zoveel mogelijk mensen te begrijpen is dan is het veel makkelijker om te hameren op de basis regels aangezien die, mits men zich eraan houdt, zowel voor binnen als buiten hun werk doen.

Schieten me nog wat andere 'discussie punten' voorbij als het om de tuin gaat:
Hoge/lage schutting?
Veranda?
Tuinkamer?
Partijtent met open zijkanten?
Partytent met gesloten zijkanten?
Uit of in de wind?
Allemaal hetzelfde qua gevaar of daarin ook nog onderscheid?

[ Voor 8% gewijzigd door ninjazx9r98 op 07-08-2020 13:48 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-10 17:21
prijk schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 00:23:
[...]

Vergelijkingen tussen Nederland en in bredere zin Europa en Aziatische landen als HK en Taiwan gaan natuurlijk wel bij voorbaat mank. Taiwan is een tamelijk geïsoleerd eiland met een volstrekt andere mentaliteit, een land dat al tijden onder dreiging van de Volksrepubliek China leeft, wat denk je dat dat oplevert qua solidariteit? Kortom, wat daar werkt, werkt hier niet en andersom; dat jij het dan in NL raar vindt en daar normaal, tja, dat zal ook wel weer allerlei culturele en persoonlijke redenen hebben... Kortom ik vind je opmerkingen een beetje te gemakkelijk.
Ik vind jouw opmerking juist wat makkelijk. De aanpak werkte namelijk ook gewoon in Tsjechië.

Het is geen mentaliteit, solidariteit of cultuurding. Dit is puur kennis, kunde en ervaring die hier totaal ontbreekt. Hier heeft de premier het over dat we zo weinig van het virus weten, daar hebben ze juist een draaiboek voor als er een nieuw onbekend besmettelijk virus is. Het uit zich in alle facetten: handelen sneller, juiste beslissingen, duidelijke communicatie, weinig schade en een enorme rust onder het volk. Het is een heel constant beleid, met veel geduld, maar weinig directe impact op het dagelijks leven. Als je daar bent geweest is het alsof je van een Champions League wedstrijd terug gaat naar de amateurs. Mensen doen hard hun best, maar missen de skillset. We lopen hier 20 jaar achter, dus het is begrijpelijk.

Maar het verhaal dat overal ter wereld niemand het weet is gewoon niet waar. Dat hier de emoties telkens oplopen is tekenend, want het bestrijden van een virus heeft niks met emotie te maken, puur logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
mesa57 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:07:
Nederlandse koppigheid. Ik ben het overigens helemaal met jou eens.
Maar ook de consistentie vanuit de overheid kan ook beter.

Wat ik hier al vaker over heb gehad. De stijging in de leeftijd groep 20-30 jaar is ook om de bovengenoemde redenen. Niet thuis willen blijven, op pad gaan met klachten, andere mensen op zoeken en vooral nergens een kont om geven. Het verloop kun je dan wel raden...

Harde realiteit, maar toont wel aan waarom de GGD Amsterdam hun contactonderzoeken moeten gaan beperken omdat mensen een simpele regel van anderhalf meter niet kunnen naleven. Uit hun eigen bron is ook gebleken dat deze maatregel vaak niet werd opgevolgd. En vervolgens geven zij met contact met de GGD valse informatie of helemaal niks op.

In mijn eerdere posts heb ik al vermeld dat ik denk dat het aantal besmettingen medio augustus zal gaan stijgen. En misschien nog harder wanneer al die mensen van vakantie terug komen. Een groot deel van de mensen houden zich wel aan de regels maar er is altijd een kleine groep die het verpest voor de andere groep.

Het grootste probleem zit nu in de bewegingsvrijheid tussen steden.

Waarom naar stad A gaan die strenger is dan stad B? Ik denk dat de grootte en de makkelijke bereikbaarheid ons parten gaat spelen. Dat zie je nu ook al bij sommige steden.

Nederland staat open met de huidige versoepelen en daar maken mensen gewoon profijt van. Of je een toerist bent of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mr. Detonator schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:36:
[...]

ik las ook ergens (kan het niet meer vinden) dat er mensen worden gebeld die in quarantaine zouden moeten zitten, maar op dat moment in de supermarkt rondlopen :X
Nou inderdaad, hoe durf je eten en drinken te kopen. Verhongeren zal je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 09:47
[...]

Als er op een dergelijke trieste manier gedacht en gehandeld wordt, dan hoeven we er uberhaupt geen vertrouwen in te hebben. Dus ik mag hopen dat men op wat hoger niveau denkt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

tja.. We hebben China uitgelachen met de absurde lock-down maatregelen. Zuid-Korea met het "ziekelijke" traceringssyteem.. Maar zij hebben het onder controle. Wij hebben gelukkig de privacyrechten om lekker nog minstens een half jaar onder zware repressie te leven. Zo zie je maar.. we zijn het westen zo egoistisch dat we uiteindelijk onszelf in de voet schieten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-10 15:53
Metro2002 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:51:
[...]
Nou inderdaad, hoe durf je eten en drinken te kopen. Verhongeren zal je!
|:( Dat is inderdaad precies wat hij zegt...
Het punt is dat ze zich niet aan de quarantaine houden. Je kunt ook online bestellen, de buren vragen, etc in plaats van het risico te verspreiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
BarôZZa schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:48:
[...]

Ik vind jouw opmerking juist wat makkelijk. De aanpak werkte namelijk ook gewoon in Tsjechië.

Het is geen mentaliteit, solidariteit of cultuurding. Dit is puur kennis, kunde en ervaring die hier totaal ontbreekt. Hier heeft de premier het over dat we zo weinig van het virus weten, daar hebben ze juist een draaiboek voor als er een nieuw onbekend besmettelijk virus is. Het uit zich in alle facetten: handelen sneller, juiste beslissingen, duidelijke communicatie, weinig schade en een enorme rust onder het volk. Het is een heel constant beleid, met veel geduld, maar weinig directe impact op het dagelijks leven. Als je daar bent geweest is het alsof je van een Champions League wedstrijd terug gaat naar de amateurs. Mensen doen hard hun best, maar missen de skillset. We lopen hier 20 jaar achter, dus het is begrijpelijk.

Maar het verhaal dat overal ter wereld niemand het weet is gewoon niet waar. Dat hier de emoties telkens oplopen is tekenend, want het bestrijden van een virus heeft niks met emotie te maken, puur logica.
En de reden waarom dat draaiboek daar wel werkt en hier nooit zou werken is mentaliteit, solidariteit en cultuur.
Als hier een mondmasker gedragen moet worden dan komt er een demonstratie van mensen die dat niet willen en dus ook niet doen.
Als hier 1,5m afstand gehouden moet worden dan komt er een demonstratie met een enorme "group hug"
Als je hier in quarantine "moet" dan ga je gewoon de deur uit naar de supermarkt.
Als je hier betrokken wordt bij een BCO dan druk je die weg, neemt niet op of geeft valse gegevens.
Als je hier het cafe/restaurant weer open mag onder voorwaarden dan heb je als klant maling aan die voorwaarden en in een aantal gevallen knijp je als uitbater een oogje toe.
Als je hier enz
Hoe kan dat geen mentaliteit, solidariteit en cultuur zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

virofi schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:56:
[...]

|:( Dat is inderdaad precies wat hij zegt...
Het punt is dat ze zich niet aan de quarantaine houden. Je kunt ook online bestellen, de buren vragen, etc in plaats van het risico te verspreiden.
Online bestellen is duur, dat kan niet iedereen betalen en niet iedereen kan goed met zijn buren opschieten en niet iedereen heeft een enorm sociaal netwerk.
Dat iemand in de supermarkt zijn levensbehoeften probeert te halen betekent niet dat hij of zij zich verder niet aan de 1,5 meter houdt of bv geen mondkapje op heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
Tijdens de eerste maanden van de crisis lukte online bestellen bijna niet.
De overheid zou misschien wat meer steun aan mensen in quarantaine moeten bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Metro2002 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:00:
[...]

Online bestellen is duur, dat kan niet iedereen betalen en niet iedereen kan goed met zijn buren opschieten en niet iedereen heeft een enorm sociaal netwerk.
Dat iemand in de supermarkt zijn levensbehoeften probeert te halen betekent niet dat hij of zij zich verder niet aan de 1,5 meter houdt of bv geen mondkapje op heeft gedaan.
Als je dat sociale netwerk en al die dingen niet hebt hoe heb je dan in hemelsnaam corona opgelopen of het risico dat je besmet bent?
Je 'moet' in quarantaine als je besmet bent of als je in nauw contact ( <1,5m langer dan 15 minuten) bent geweest met iemand die besmet is.
Hoe dan?
Dit zijn slappe excuses voor niet willen, niet voor niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-10 15:53
Metro2002 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:00:
[...]

De supermarkt is ook geen goed voorbeeld, volgens mij mag dat als het echt niet anders kan (https://www.rijksoverheid...oranje-of-rood-reisadvies). Maar de Jonge noemde gister het voorbeeld van geluiden van het Ikea ballenbak bij mensen die worden gebeld of ze zich wel aan de quarantaine houden na terugkomst uit een oranje land. Naast levensbehoeften is het natuurlijk de bedoeling om thuis te blijven.

[ Voor 9% gewijzigd door virofi op 07-08-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

Als je dat sociale netwerk en al die dingen niet hebt hoe heb je dan in hemelsnaam corona opgelopen of het risico dat je besmet bent?
Je 'moet' in quarantaine als je besmet bent of als je in nauw contact ( <1,5m langer dan 15 minuten) bent geweest met iemand die besmet is.
Hoe dan?
Dit zijn slappe excuses voor niet willen, niet voor niet kunnen.
Ja, dus als je bv alleen naar de sauna bent geweest en iemand daar is besmet geweest krijg je ook gewoon een belletje.
Als je in een land op vakantie was waar je samen met je vrouw bent en dat land wordt oranje mag je ook in quarantaine met zijn tweetjes
Als je collega's besmet zijn of zijn geraakt tijdens je werk of op een werkgerelateerde reis moet je in quarantaine en zo zijn er nog wel tig situaties te bedenken.

Dus hou op met je slappe excuses argument, dit kan gewoon gebeuren ook al heb je geen groot sociaal netwerk.
virofi schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

De supermarkt is ook geen goed voorbeeld, volgens mij mag dat als het echt niet anders kan (https://www.rijksoverheid...oranje-of-rood-reisadvies). Maar de Jonge noemde gister het voorbeeld van geluiden van het Ikea ballenbak bij mensen die worden gebeld of ze zich wel aan de quarantaine houden na terugkomst uit een oranje land. Naast levensbehoeften is het natuurlijk de bedoeling om thuis te blijven.
Bij de ikea lopen is inderdaad een heel ander verhaal.

[ Voor 25% gewijzigd door Metro2002 op 07-08-2020 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:16

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Tja dit is gewoon het verschil tussen de theorie en de praktijk, in theorie zou je volgens de regels in quarantaine moeten. In de praktijk heeft daar men lak aan. Dit is een van de redenen waarom de getallen nu weer oplopen, ondanks de regels (want die werkten aanvankelijk wel).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Getalletjes-tijd.

Positief getest 57.501, toename: 519
Ziekenhuisopnames 11.969 (20,8% van positief getest), toename: 4
IC-opnames 2.954 (5,1% van positief getest)
Overleden 6.154 (10,7% van positief getest), toename: 1

Bron

Rotterdam +83
Amsterdam +74
Den Haag +38
Utrecht +33

24 gemeentes > 3 besmettingen

[ Voor 13% gewijzigd door autje op 07-08-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Metro2002 ga nou niet weer op zoek naar allerlei uitzonderingen. In de sauna, op vakantie en op werk hoef je echt niet >15 minuten bij iemand op schoot te gaan zitten.

Nogmaals; het gaat om nauwe contacten. De supermarkt telt niet mee, de ober in het restaurant telt niet mee, en de meneer of mevrouw achter de kassa bij de bouwmarkt telt ook niet mee.

[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 07-08-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:25:
@Metro2002 ga nou niet weer op zoek naar allerlei uitzonderingen. In de sauna, op vakantie en op werk hoef je echt niet >15 minuten bij iemand op schoot te gaan zitten.
Op je werk zit je 8u + per dag samen met collega's op kantoor en op vakantie kom je vast wel eens ergens waar het druk is.
Nogmaals; het gaat om nauwe contacten. De supermarkt telt niet mee, de ober in het restaurant telt niet mee, en de meneer of mevrouw achter de kassa bij de bouwmarkt telt ook niet mee.
Mooi, dan kan iemand in quarantaine dus gewoon boodschappen doen, is dat ook helder.

[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 07-08-2020 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Metro2002 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:16:
[...]

Ja, dus als je bv alleen naar de sauna bent geweest en iemand daar is besmet geweest krijg je ook gewoon een belletje.
En hoef je niet in quarantaine tenzij <1,5m en dat langer dan een kwartier in de buurt van een ander.
Als je in een land op vakantie was waar je samen met je vrouw bent en dat land wordt oranje mag je ook in quarantaine met zijn tweetjes.
En om gebeld te worden moet de GGD weten dat je daar geweest bent om überhaupt te kunnen bellen.
Als je collega's besmet zijn of zijn geraakt tijdens je werk of op een werkgerelateerde reis moet je in quarantaine en zo zijn er nog wel tig situaties te bedenken.
Net als bij de sauna, alleen bij <1,5m en dat langer dan een kwartier. Ook hier geldt dat de GGD op de hoogte moet zijn voor ze je überhaupt kunnen bellen.
Dus hou op met je slappe excuses argument, dit kan gewoon gebeuren ook al heb je geen groot sociaal netwerk.

[...]

Bij de ikea lopen is inderdaad een heel ander verhaal.
Ik zie alleen maar meer slappe excuses die zo theoretisch zijn dat het eigenlijk geen trend kan zijn die kennelijk wel gezien wordt door de GGD. De GGD heeft het over mensen waarvan ze weten dat die in quarantaine hadden moeten zijn, niet over mensen uit categorie 3 die gebeld worden voor advies en ook de deur uit mogen.
Het protocol voor BCO kun je hier gewoon lezen: https://lci.rivm.nl/COVID-19-bco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Metro2002 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:16:
[...]

Als je in een land op vakantie was waar je samen met je vrouw bent en dat land wordt oranje mag je ook in quarantaine met zijn tweetjes

Mij is gisteren verteld op Tweakers dat het niet zo ver gaat. Als iemand met corona ergens in een café in een hoek zit, wordt niet iemand in het BCO meegenomen die buiten op het terras zat of binnen de hele tijd op minstens anderhalve meter van iedereen.

Anders streeft het ook zijn doel voorbij, lijkt me, als je iedereen blind meeneemt in het BCO. Daarom die criteria voor nauw contact: Langer dan vijftien minuten binnen 1,5 meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Metro2002 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:27:
[...]

Mooi, dan kan iemand in quarantaine dus gewoon boodschappen doen, is dat ook helder.
Hou toch op met dat kinderachtige gedoe joh...

Als je in quarantaine zit blijf gewoon thuis. Punt.
Wees godver blij dat je nog een beetje vrijheid houdt en nog zelf na mag denken. In plaats van dat je voordeur dicht gelast wordt. :X

Sommige mensen moet je blijkbaar preventief vast zetten ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 07-08-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

Hou toch op met dat kinderachtige gedoe joh...
Probeer eerst het verhaal eens rechtlijnig te houden voor je andere beticht van kinderachtig gedoe.

Eerst is naar de supermarkt gaan een doodzonde want je besmet iedereen die daar loopt en daarna zeg je letterlijk dat het risico op besmetting daar zo klein is dat het geen probleem is omdat je er maar kort bent.

Het is óf wel een gevaar óf niet. Niet alleen als het in je verhaal past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
mesa57 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:00:
Dat is niet helemaal waar. Er kleine groep mensen is van nature immuun voor HIV.

Als jij de gelukkige drager bent van een CCR5 gen met de Delta 32 mutatie (homozygoot drager) dan heb je natuurlijke immuniteit voor HIV. Dit komt omdat HIV namelijk het CCR5 gen nodig heeft in het proces om cellen te infecteren. Als het CCR5 gen deze mutatie heeft dan krijgt het HIV virus geen grip op de cel.

Het bekendste voorbeeld van iemand met deze mutatie was Stephen Crohn.

Mensen die drager zijn van CCR5 Δ32 hebben ook een hogere weerstand tegen virusinfecties in het algemeen is uit onderzoek gebleken. Hiervoor maakt het niet uit of je homozygoot of heterozygoot drager bent van de mutatie.
Er is nu wel genoeg onderzoek geweest waarbij blijkt dat de meeste besmettingshaarden indoor hebben plaatsgevonden.
Alleen is het nagenoeg onmogelijk vanuit een grondwettelijk perspectief om achter de voordeur te handhaven.

[ Voor 3% gewijzigd door CMD-Snake op 07-08-2020 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Metro2002 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:32:
[...]

Probeer eerst je verhaal eens rechtlijnig te houden voor je andere beticht van kinderachtig gedoe.

Eerst is naar de supermarkt gaan een doodzonde want je besmet iedereen die daar loopt en daarna zeg je letterlijk dat het risico op besmetting daar zo klein is dat het geen probleem is omdat je er maar kort bent.

Het is óf wel een gevaar óf niet. Niet alleen als het in je verhaal past.
Dat jij het niet wilt zien omdat het niet in je straatje past of omdat je op je pik getrapt bent als je wordt verzocht om iets voor de samenleving te doen en twee weken thuis te blijven maakt het niet inconsequent.

Als er niks aan de hand is met je ga je gewoon naar de supermarkt en houd je anderhalve meter afstand.

Als je in nauw contact bent geweest met iemand die positief getest is, is de kans groter dat jij ook besmet bent en blijf je lekker thuis.

Lijkt me rechtlijnig zat.

Situatie 1: je weet niet dat er iets aan de hand is
Situatie 2: er is een grote waarschijnlijkheid dat er wel iets aan de hand is.
Lijkt me niet zo moeilijk.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 07-08-2020 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zoek eens een vacature op: https://www.monsterboard....c&utm_campaign=Mid%20Prio
Na een gedegen training van 2 dagen verdien je 11 euro bruto per uur. Ze hadden dus prima door kunnen gaan met opleiden, zelfs als ze 1000 mensen voltijd betaald een maandje laten zitten wachten naast de telefoon, kost het slechts 2 miljoen euro per maand.
In een tijd waarin de overheid met tientallen miljarden euro's strooit is dit een goedkope gemiste kans om erger te voorkomen. En als het uit de klauw loopt straks gewoon weer met geld strooien zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Positief getest 57.501, toename: 519
Ziekenhuisopnames 11.969 (20,8% van positief getest), toename: 4
IC-opnames 2.954 (5,1% van positief getest)
Overleden 6.154 (10,7% van positief getest), toename: 1
Volgende week door de 1000 per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:35:
[...]

Dat jij het niet wilt zien omdat het niet in je straatje past of omdat je op je pik getrapt bent als je wordt verzocht om iets voor de samenleving te doen en twee weken thuis te blijven maakt het niet inconsequent.

Als er niks aan de hand is met je ga je gewoon naar de supermarkt en houd je anderhalve meter afstand.

Als je in nauw contact bent geweest met iemand die positief getest is, is de kans groter dat jij ook besmet bent en blijf je lekker thuis.

Lijkt me rechtlijnig zat.

Situatie 1: je weet niet dat er iets aan de hand is
Situatie 2: er is een grote waarschijnlijkheid dat er wel iets aan de hand is.
Lijkt me niet zo moeilijk.
In quarantaine <> positief getest, iemand in je omgeving positief getest of uberhaupt ziek zijn !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

stylezzz schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:41:
[...]

Ik denk van het weekend al.

Maar waar het om gaat is dat iemand die geen symptomen heeft en toch in quarantaine moet denkt "pfff er is niks aan de hand, ik ga toch wel even naar de supermarkt". Daar moet je gewoon vanaf. Quarantaine is quarantaine, helderder dan dat kan je het niet maken.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
RemcoDelft schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:40:
[...]

Ze hadden dus prima door kunnen gaan met opleiden, zelfs als ze 1000 mensen voltijd betaald een maandje laten zitten wachten naast de telefoon, kost het slechts 2 miljoen euro per maand.
https://nos.nl/artikel/23...gt-capaciteitstekort.html
Werknemers zaten "duimen te draaien" en "liepen weg", aldus een woordvoerder.
Je kunt mensen nu eenmaal niet dwingen om betaald te zitten wachten naast een telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
[...]

Als het aantal aangevraagde testen inderdaad na de persconferentie fors gestegen is, dan lijkt me dat wel. Waarschijnlijk dit weekend al. Maar daar zit dan natuurlijk wel een verhaal aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Chiron schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:46:
[...]

Ik denk van het weekend al.

Maar waar het om gaat is dat iemand die geen symptomen heeft en toch in quarantaine moet denkt "pfff er is niks aan de hand, ik ga toch wel even naar de supermarkt". Daar moet je gewoon vanaf. Quarantaine is quarantaine, helderder dan dat kan je het niet maken.
Iemand die geen symptomen heeft komt niet eens bij de teststraat binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
autje schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

Als het aantal aangevraagde testen inderdaad na de persconferentie fors gestegen is, dan lijkt me dat wel. Waarschijnlijk dit weekend al. Maar daar zit dan natuurlijk wel een verhaal aan.
Waarvan ik bang ben dat die nuance niet gemaakt gaat worden in de media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:00
[...]

Nee, 8000 per dag is de verwachting vanaf zondag.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Stoney3K schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:49:
[...]

Iemand die geen symptomen heeft komt niet eens bij de teststraat binnen.
De mensen die landen op Schiphol vanuit een 'code oranje' land binnenkort wel. Maar tot die tijd landen er massa's mensen die dat dus niet doen, maar eigenlijk wel 2 weken binnen hadden moeten zitten. Die zitten nu lekker op het terras, zijn inmiddels weer aan het werk op kantoor ipv thuis, of zitten op bbqfeestjes met de familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Persoonlijk denk ik dat het beter is om te zeggen heb je klachten laat je testen en tot de uitslag enkel minimaal naar buiten en met mondkapje.
Het feit dat mensen belemmerd worden voor 95% kans niks aan de hand houdt ze tegen om getest te worden denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Metro2002 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

In quarantaine <> positief getest, iemand in je omgeving positief getest of uberhaupt ziek zijn !
En dus? Je snapt hopelijk wel dat de kans groter is als je naar een oranje gebied bent geweest of constant langdurig bij allerlei mensen in de buurt zit?

Je kunt er lang of kort over lullen, maar het alternatief is alles dicht en iedereen binnen. Loop de vrijheid die we net weer een beetje terug hadden niet te saboteren met zijn allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

TrailBlazer schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:53:
Persoonlijk denk ik dat het beter is om te zeggen heb je klachten laat je testen en tot de uitslag enkel minimaal naar buiten en met mondkapje.
Het feit dat mensen belemmerd worden voor 95% kans niks aan de hand houdt ze tegen om getest te worden denk ik.
Maak daar maar 99% van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Dit los je denk ik gewoon niet op. Zolang het vrijblijvend is, zijn er altijd mensen die maling hebben. Tot op zekere hoogte snap ik de beweegredenen wel, maar het is gewoon niet goed. Als ze het hadden kunnen verplichten, was dat allang gebeurd. Ik gok dat dit gewoon niet mag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Het aantal nieuwe besmettingen is natuurlijk nog steeds zorgwekkend, al is het iets gedaald. Wat ongekend laag blijft is het aantal ziekenhuisopnames en de bezetting van de IC. Dat is totaal niet zorgwekkend op dit moment. Ook het aantal overledenen is zo laag dat je het eigenlijk vergeet.

In België zie je nu een verschuiving van de brandhaard Antwerpen richting Brussel. Wellicht dat dit hier ook gaat gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Soccer98 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:56:
Als ze het hadden kunnen verplichten, was dat allang gebeurd. Ik gok dat dit gewoon niet mag.
Vanwege de aard van de test mag dit ook niet, want de onschendbaarheid van het lichaam is vastgelegd in mensenrechten-verdragen en je moet een heel zwaarwegende reden hebben om daar tegen in te kunnen gaan.

Was het een niet-invasieve test geweest (bv. een urine- of speekseltest) dan was het niet zo'n probleem geweest.

Wat ik trouwens wel gek vind, want ze kunnen COVID-19 meten in rioolwater, maar ze hebben nog altijd een invasieve methode nodig om het bij de bron vast te kunnen stellen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:54:
[...]

En dus? Je snapt hopelijk wel dat de kans groter is als je naar een oranje gebied bent geweest of constant langdurig bij allerlei mensen in de buurt zit?
Nee, dat is onzin. Als ik ben wezen kamperen in kroatie heb ik geen enkel risico gelopen terwijl als ik in Groningen bij een feestje ben geweest heb ik veel risico gelopen.
In het eerste geval moet ik blijkbaar in quarantaine, in het tweede geval niet.
Je kunt er lang of kort over lullen, maar het alternatief is alles dicht en iedereen binnen. Loop de vrijheid die we net weer een beetje terug hadden niet te saboteren met zijn allen.
Het alternatief is niet zo obsessief panisch doen. Het is niet óf allemaal in lockdown óf we gaan allemaal dood. Er zit nog een gigantisch grijs gebied tussen waarbij je gewoon je leven kan leiden én rekening met anderen kunt houden.

Zie ook het percentage niet positief geteste mensen (99%) . En dat zijn dan nog de mensen met klachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 07-08-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Wat is de toegevoegde waarde van dit voorstel?
Als je tot de 5% behoort waarbij de uitslag positief is mag je dus naar buiten (met mondkapje) tot je weet dat je positief getest bent en dan mag het ineens niet meer?
Waarom zou je je dan ineens wel laten belemmeren, kun je net zo goed de telefoon niet opnemen en zo lang mogelijk de uitslag niet weten zodat je in ieder geval lekker naar buiten kunt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 01:16

FreakNL

Well do ya punk?

autje schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:17:
[...]

Kan het zijn dat men in maart niet alleen toiletpapier maar ook sigaretten gehamsterd heeft?
Op 1 april werden de sigaretten fors duurder.
https://www.rijksoverheid...ionaal%20Preventieakkoord.

Dus dan is het redelijk logisch dat de verstokte roker in maart nog even een paar sloffen haalt.

Tel daarbij op dat Corona "begon" en rokers geen zin hadden om voor elk pakje naar de benzinepomp/super te gaan...

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 07-08-2020 15:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Stoney3K schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:58:
[...]

Vanwege de aard van de test mag dit ook niet, want de onschendbaarheid van het lichaam is vastgelegd in mensenrechten-verdragen en je moet een heel zwaarwegende reden hebben om daar tegen in te kunnen gaan.

Was het een niet-invasieve test geweest (bv. een urine- of speekseltest) dan was het niet zo'n probleem geweest.
De Jonge heeft bovenstaande gisteravond LETTERLIJK tegen gesproken. Bij een reële verdenking van een besmetting (niet bij grote groepen) kan dit verplicht worden.
Een stukje letterlijke tekst van gisteravond:
https://www.rijksoverheid...inister-de-jonge-6-8-2020
VRAAG
Dan nog even één vraag voor meneer De Jonge. Die teststraat op Schiphol, wordt dat nou verplicht voor mensen?

DE JONGE
Nee, dat wordt niet verplicht. We hebben dat goed nagekeken. Dat is op basis van de huidige wetgeving is dat niet te verplichten voor een grote groep. Want het gaat misschien wel over een aantal duizend mensen per dag. Het is alleen te verplichten op basis van de huidige wetgeving als er een reële verdenking is van een besmetting. En dat kan dan worden opgelegd op basis van een verzoek van de burgemeester door de officier van justitie. Zo werkt dat op basis van de huidige wetgeving.
En voor de mensenrechten in het tijdperk van corona kun je hier terecht:
https://mensenrechten.nl/nl/coronavirus-en-mensenrechten
De mensenrechten laten behoorlijk wat ruimte aan de overheid om maatregelen te treffen ter bescherming van de volksgezondheid, ook als die een beperking van de vrijheid van burgers opleveren. Er zijn zelfs mensenrechtenbepalingen die juist van de overheid verlangen dat ze optreedt. Zo is de Nederlandse overheid verplicht om maatregelen te treffen ter bevordering van de volksgezondheid (art. 22 Grondwet). Zij moet epidemieën zoveel mogelijk voorkomen (art. 11 Europees Sociaal Handvest) en moet het recht op een zo goed mogelijke gezondheid van eenieder garanderen (art. 12 Internationaal Verdrag inzake Economische, Sociale en Culturele Rechten).

[ Voor 17% gewijzigd door ninjazx9r98 op 07-08-2020 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Drardollan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:49:
[...]

Nee, 8000 per dag is de verwachting vanaf zondag.
Ben je nou zelf dat rioolwater aan het testen geslagen door het op te drinken of zo? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:10:
[...]

De Jonge heeft bovenstaande gisteravond LETTERLIJK tegen gesproken. Bij een reële verdenking van een besmetting (niet bij grote groepen) kan dit verplicht worden.
Die discussie hebben we eerder gehad: Alleen een individueel geval kan dus verplicht worden door een burgemeester of een OvJ.

Het gaat tegen alle mensenrechtenverdragen in om grote groepen bij voorbaat te verplichten om zich te laten testen, zoals in Duitsland. Daar is in Roemenië al een precedent over. Dat gaat vandaag niet gebeuren, morgen niet, en nooit.

En zo gauw tests verplicht gaan worden, dan zul je zien dat mensen veel minder mee gaan werken aan bron- en contactonderzoek. Want de medewerking daarvan kun je gewoon niet verplichten, net zo min als je kan iemand verplichten zijn wachtwoord af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Drardollan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:57:
Het aantal nieuwe besmettingen is natuurlijk nog steeds zorgwekkend, al is het iets gedaald. Wat ongekend laag blijft is het aantal ziekenhuisopnames en de bezetting van de IC. Dat is totaal niet zorgwekkend op dit moment. Ook het aantal overledenen is zo laag dat je het eigenlijk vergeet.

In België zie je nu een verschuiving van de brandhaard Antwerpen richting Brussel. Wellicht dat dit hier ook gaat gebeuren.
Oost-Brabant en Limburg hebben al een flinke klap gehad natuurlijk. Daar is al +20% immuniteit op veel plekken, dat maakt de R onder/rond de 1 houden al een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-10 17:21
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:59:
[...]

En de reden waarom dat draaiboek daar wel werkt en hier nooit zou werken is mentaliteit, solidariteit en cultuur.
Als hier een mondmasker gedragen moet worden dan komt er een demonstratie van mensen die dat niet willen en dus ook niet doen.
Als hier 1,5m afstand gehouden moet worden dan komt er een demonstratie met een enorme "group hug"
Als je hier in quarantine "moet" dan ga je gewoon de deur uit naar de supermarkt.
Als je hier betrokken wordt bij een BCO dan druk je die weg, neemt niet op of geeft valse gegevens.
Als je hier het cafe/restaurant weer open mag onder voorwaarden dan heb je als klant maling aan die voorwaarden en in een aantal gevallen knijp je als uitbater een oogje toe.
Als je hier enz
Hoe kan dat geen mentaliteit, solidariteit en cultuur zijn?
We hebben hier alles gegooid op social distancing zonder enige fallbacks, daar zijn de mondkapjes handig voor want je moet er vanuit gaan dat mensen niet altijd afstand houden, net als dat je er vanuit moet gaan dat niet iedereen altijd een mondkapje opheeft. We riepen hier vooral heel stellig dat het niet werkte. Daar verhoogden ze de productie naar tientallen miljoenen per dag.
Quarantaine hebben ze daar ook, overheid betaalt twee weken hotel voor je als je het land binnenkomt. Er is speciaal OV om er te komen. Verbreek je de quarantaine? 30.000 euro boete. De quarantaines worden zelden verbroken. Geen cultuur of mentaliteit. Het is een kwestie van hoeveel opties je de mensen geeft.
Druk je telefoontje daar weg als je thuisquarantaine hebt? Dan komen ze bij je langs op de stoep. Wederom max 30.000 euro boete als je de quarantaine verbreekt.
Screening hadden ze al vanaf het begin met temperatuurchecks, hier nog nergens gezien. Café's en restaurants zouden simpelweg gesloten worden wanneer het virus er uitbreekt.
Voor contact tracing gebruiken ze telefoon en bankgegevens, want ze weten dat het simpelweg onmogelijk is om anders te weten waar iemand is geweest en met wie iemand in contact is geweest(en dat ook nog eens snel te doen). Uiteraard is het wettelijk bepaald waar deze voor gebruikt mogen worden en voor bepaalde tijd.

Ze zetten geen boete van 30.000 euro op omdat ze er vanuit gaan dat iedereen saamhorig en gedisciplineerd is ;) . Ze weten dat iedereen in een land verschillend is en dat je tijdens een pandemie niet kan vertrouwen op de vrijwilligheid van de complete bevolking. Als je alleen thuisquarantaines hebt zonder enige consequenties als het wordt verbroken, dan weet je dat mensen het gaan verbreken. Dan kan je achteraf heel boos doen en naar elkaar wijzen, maar dat weet je van tevoren. In elk land heb je idioten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07
Verwijderd schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:30:
[...]

Oost-Brabant en Limburg hebben al een flinke klap gehad natuurlijk. Daar is al +20% immuniteit op veel plekken, dat maakt de R onder/rond de 1 houden al een stuk eenvoudiger.
Was het al zoveel ja? Heb je een link naar de data? Vind wel interessant om dat per gebied te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
Kan iemand me uitleggen hoe er met de R waarde gerekend wordt? Ik snap dat een R = 2 betekent dat 1 besmet persoon, 2 andere personen besmet. Maar zit hier ook een tijdspad aan? Kun je bijvoorbeeld zeggen dat bij een R=2 en een hoeveelheid besmettingen van 1000 er over 2 weken 2000 besmettingen zijn. Of is dat morgen al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

blissard schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:27:
Kan iemand me uitleggen hoe er met de R waarde gerekend wordt? Ik snap dat een R = 2 betekent dat 1 besmet persoon, 2 andere personen besmet. Maar zit hier ook een tijdspad aan? Kun je bijvoorbeeld zeggen dat bij een R=2 en een hoeveelheid besmettingen van 1000 er over 2 weken 2000 besmettingen zijn. Of is dat morgen al?
Dit is de generatietijd en is voor corona 4 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
BarôZZa schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:34:
[...]
Quarantaine hebben ze daar ook, overheid betaalt twee weken hotel voor je als je het land binnenkomt. Er is speciaal OV om er te komen. Verbreek je de quarantaine? 30.000 euro boete. De quarantaines worden zelden verbroken. Geen cultuur of mentaliteit. Het is een kwestie van hoeveel opties je de mensen geeft.
Druk je telefoontje daar weg als je thuisquarantaine hebt? Dan komen ze bij je langs op de stoep. Wederom max 30.000 euro boete als je de quarantaine verbreekt.
Wat nou geen cultuurkwestie. Als de overheid hier een boete van 30.000 euro zou stellen op corona-overtredingen, breekt de hel los, en terecht.
Het is puur het verschil tussen een collectivistisch top-down regime (Taiwan) en een gesegmenteerde benadering waarin de eigen verantwoordelijkheid van de burger centraal staat (Nederland en ook Europa).
Dat de ene methode effectiever is dan de andere zal best, maar draagvlak is zoals je zelfs zegt essentieel. En absolute resultaten zijn niet het enig zaligmakende. Oftewel: niet alles moet voor de virusbestrijding wijken, vinden we hier.
Tevens nogmaals: Taiwan is een EILAND, de in- en uitstroom is duizend maal makkelijker te controleren dan in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:03:
[...]

Wat is de toegevoegde waarde van dit voorstel?
Als je tot de 5% behoort waarbij de uitslag positief is mag je dus naar buiten (met mondkapje) tot je weet dat je positief getest bent en dan mag het ineens niet meer?
Waarom zou je je dan ineens wel laten belemmeren, kun je net zo goed de telefoon niet opnemen en zo lang mogelijk de uitslag niet weten zodat je in ieder geval lekker naar buiten kunt.
Omdat er denk ik meer bereidheid komt om te testen. Ik denk dat mensen met corona best bereid zijn in quarantaine te gaan maar mensen geen zin hebben om voor waarschijnlijk niks in quarantaine te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
TrailBlazer schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:28:
[...]

Dit is de generatietijd en is voor corona 4 dagen.
Ah, dank! Nog een andere vraag die hier misschien beantwoord kan worden.
De R waarde is uiteraard beïnvloedbaar door gedrag. Momenteel is deze 1,2. (Met een heel grote bandbreedte) Op basis van de onderstaande link is dan uit te rekenen wat de benodigde immunisatie is. Blijkbaar is dat 20%. Alleen zal de immunisatie-graad op zich ook weer invloed hebben op de R waarde.
Die zal lager worden naarmate de immunisatiegraad hoger wordt. (Bij gelijkblijvend gedrag)
Als we met het huidige gedrag de 1,2 behalen en behouden (er vanuit gaand dat dat klopt) en de immunisatiegraad neemt nog steeds toe. Is groepsimmuniteit dan nog steeds zo”n slecht idee? Niet als enige oplossing, dan stijgt de R waarde en heb je al snel 60% immunisatiegraad nodig, maar samen met een beperkt aantal andere maatregelen (zoals de huidige dus)

https://www.rijksoverheid...tiegraad-in-nederland.pdf
Huidige immuniteit tussen 5 en 10 %?
https://www.ad.nl/binnenl...t-in-jouw-regio~acee6bb9/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Die 20% schijnt dus al gehaald te zijn in bepaalde regio's van Brabant en Limburg. Wat trouwens kan verklaren waarom het aantal besmettingen zo laag blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
Stoney3K schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:44:
[...]

Die 20% schijnt dus al gehaald te zijn in bepaalde regio's van Brabant en Limburg. Wat trouwens kan verklaren waarom het aantal besmettingen zo laag blijft.
Ik las de opmerking hier, maar kon geen bron vinden. Mijn (iets concretere maar waarschijnlijk niet te beantwoorden) vraag. Is de R 1,2, waarbij ons gedrag (en alle overige eigenschappen van het virus e.d. ) eigenlijk 1,4 zou veroorzaken, minus de 0,2 door groepsimmuniteit. Of werkt die groepsimmuniteit nog nauwelijks mee en zitten we op 1,2, waarbij nog een paar procentjes extra immuniteit ons dus al gaat “redden”?
In dat laatste geval zouden veel besmettingen < 40 jaar met weinig belasting van IC en overige zorg dus ook positief gezien kunnen worden.

Let wel: als hypothetisch rekensommetje. Ga je nou niet laten besmetten omdat ik dat zeg. Mijn kennis van zorg beperkt zich tot receptiewerkzaamheden in een bejaardenhuis.

[ Voor 9% gewijzigd door blissard op 07-08-2020 16:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
BarôZZa schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:34:
Verbreek je de quarantaine? 30.000 euro boete.
De Roemeense situatie is interessant in dit geval. Daar stonden draconische boetes en straffen op het overtreden van de corona maatregelen. De kleinste boete die je kon krijgen was 20.000 euro omgerekend vanuit Roemeense leu. Dit is in een land waar het gemiddelde netto salaris 625 euro per maand is, om het eventjes in perspectief te plaatsen.

Een aardig deel van de maatregelen zijn in verloop van tijd door het constitutionele hof teruggedraaid. Niet alleen mocht de overheid mensen niet meer dwingen tot behandeling en quarantaine in een ziekenhuis, ook alle boetes werden ongrondwettelijk verklaard. Alle corona boetes werd in een keer een streep door gezet.

De Raad van State heeft ook al forse kritiek geuit op de Nederlandse corona straffen. Lees maar eens hun advies over de spoedwet na, het is niet mals. Vooral het strafblad wordt als disproportioneel gekenmerkt door de RvS, maar ook door de Tweede Kamer.

Als de regering dit op de spits wil drijven met extreme bedragen dan kunnen ze hun goodwill gedag zeggen. Wanneer de straffen zo disproportioneel zwaar worden en de handhaving zo wisselend is als nu dan zullen denk ik veel rechters de boetes laten intrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

blissard schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:41:
[...]

Ah, dank! Nog een andere vraag die hier misschien beantwoord kan worden.
De R waarde is uiteraard beïnvloedbaar door gedrag. Momenteel is deze 1,2. (Met een heel grote bandbreedte) Op basis van de onderstaande link is dan uit te rekenen wat de benodigde immunisatie is. Blijkbaar is dat 20%. Alleen zal de immunisatie-graad op zich ook weer invloed hebben op de R waarde.
Die zal lager worden naarmate de immunisatiegraad hoger wordt. (Bij gelijkblijvend gedrag)
Als we met het huidige gedrag de 1,2 behalen en behouden (er vanuit gaand dat dat klopt) en de immunisatiegraad neemt nog steeds toe. Is groepsimmuniteit dan nog steeds zo”n slecht idee? Niet als enige oplossing, dan stijgt de R waarde en heb je al snel 60% immunisatiegraad nodig, maar samen met een beperkt aantal andere maatregelen (zoals de huidige dus)

https://www.rijksoverheid...tiegraad-in-nederland.pdf
Huidige immuniteit tussen 5 en 10 %?
https://www.ad.nl/binnenl...t-in-jouw-regio~acee6bb9/
Hangt er vanaf welke R je bedoelt.
R0 of Reffectief etc.

Aangezien er meerdere varianten van zijn waar voor een deel de definitie is van verspreiding binnen een groep die niet immuun is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
blissard schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:52:
[...]

Ik las de opmerking hier, maar kon geen bron vinden. Mijn (iets concretere maar waarschijnlijk niet te beantwoorden) vraag. Is de R 1,2, waarbij ons gedrag (en alle overige eigenschappen van het virus e.d. ) eigenlijk 1,4 zou veroorzaken, minus de 0,2 door groepsimmuniteit. Of werkt die groepsimmuniteit nog nauwelijks mee en zitten we op 1,2, waarbij nog een paar procentjes extra immuniteit ons dus al gaat “redden”?
In dat laatste geval zouden veel besmettingen < 40 jaar met weinig belasting van IC en overige zorg dus ook positief gezien kunnen worden.

Let wel: als hypothetisch rekensommetje. Ga je nou niet laten besmetten omdat ik dat zeg. Mijn kennis van zorg beperkt zich tot receptiewerkzaamheden in een bejaardenhuis.
Het is natuurlijk de door jullie verguisde Maurice, maar hij legt wel wat uit over de R-waarde:
https://www.maurice.nl/20...-ratjetoefactor-geworden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

blissard schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:52:
[...]

Als de groep 20-40 in grote mate >90% immuun zou zijn zou dit zeker helpen. Ook de metingen van antistoffen is niet heel betrouwbaar meer de mensen die het in maart hebben gehad zijn die al grotendeels kwijt. Dit hoeft geen probleem te zijn we kunnen immuniteit alleen niet meer aantonen.
Dus ja een klein % immuniteit helpt gewoon samen met de rest van de maatregelen hoeveel geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mesa57 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:10:
[...]

Het is natuurlijk de door jullie verguisde Maurice, maar hij legt wel wat uit over de R-waarde:
Dit verhaal zou steekhoudend kunnen zijn tot en met vorige week. Maar het percentage besmettingen loopt momenteel op. Afgelopen week al 2x zo hoog als de week ervoor.
De laatste dagen zelfs boven de 4%. Hoewel dat een trend of een uitbijten zou kunnen zijn, dat moeten de komende dagen gaan aantonen.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 07-08-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@YakuzA Ah, daar wreekt mijn gebrek aan kennis zich dus.
Ik neem aan dat de R die op het coronadashbord wordt genoemd dan de Reffectief is. De R0 is immers tussen de 2,4 en 3,9.

Wikipedia: Reproductiegetal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Verwijderd schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:30:
[...]

De vraag is ook of een vaccin/medicijn op tijd komt. Ik denk namelijk dat de immuniteit best wel eens een stuk hoger kan zijn dan we denken. Ook is er al een behoorlijke kaalslag geweest onder zieke en oudere mensen. Wat dat laatste betreft is het wel enigszins vergelijkbaar met de normale griep.

Overigens heb ik geen idee hoe hoog de immuniteit is op de diverse plekken. Of 20% een reëel getal is, dat durf ik niet te zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 07-08-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:13:
[...]

Dit verhaal zou steekhoudend kunnen zijn tot en met vorige week. Maar het percentage besmettingen loopt momenteel op. Afgelopen week al 2x zo hoog als de week ervoor.
De laatste dagen zelfs boven de 4%. Hoewel dat een trend of een uitbijten zou kunnen zijn, dat moeten de komende dagen gaan aantonen.
Welke bron gebruik je hiervoor? Ik vind alleen allecijfers, maar die publiceren volgens mij iedere dinsdag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Hij legt wel netjes uit wat de problemen zijn met de R berekeningen en de verschillende R getallen.
Echter weet het RIVM dat ook, alleen weten ze geen betere manier om dat te presenteren of te berekenen.

Aangezien Maurice ook 0 bijdraagt met aangeven hoe het beter kan is de waarde van zo’n stuk ook minder.
Na de blamage met eerdere compleet foutieve berekeningen over Corona is zijn geloofwaardigheid inderdaad wat gedaald.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

blissard schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:13:
@YakuzA Ah, daar wreekt mijn gebrek aan kennis zich dus.
Ik neem aan dat de R die op het coronadashbord wordt genoemd dan de Reffectief is. De R0 is immers tussen de 2,4 en 3,9.

Wikipedia: Reproductiegetal
Daar staat inderdaad de effectieve R.
De effectieve R is een schatting. Voor recente R schattingen is de betrouwbaarheid niet groot, daarom loopt de R-lijn niet door in de laatste twee weken.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Logisch, die wappie kraamt hoofdzakelijk onzin uit. Die man zou moeten rouwen om zijn zoon en zich bezig moeten houden met peilingen onder mensen die naar de markt gaan om kaas te kopen.

De aap komt ook uit de mouw bij hem, net als bij alu-hoedje Jensen. Hij vraagt om geld. Want dat is waar het ze deels om te doen is. Al die alu-hoedjes zijn mislukte BN'ers (C garnituur). Ze zijn helemaal geil op aandacht en vervolgens willen ze zoveel mogelijk geld binnen harken van de zieltjes die ze ingepakt hebben met hun gepraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@Drardollan in 1 ding krijgt hij waarschijnlijk gelijk. “ In de buitenlucht 1,5 meter afstand houden is onzin. “
Wat dat betreft is het jammer dat hij daarnaast ook veel onzin uitkraamt. Het had ons veel geholpen als dat sneller erkend was en in beleid zou zijn vertaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-10 11:18
Vooropgesteld dat het ik met je eens ben, maar eigenlijk klopt dit al niet. Ze hebben symptomen, en hadden dus sowieso al zelfisolatie moeten toepassen. Als dit als belemmering wordt gezien geeft aan dat het al eerder fout gaat (vermoedelijk dat die regels vooral voor anderen zijn)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
blissard schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:36:
@Drardollan in 1 ding krijgt hij waarschijnlijk gelijk. “ In de buitenlucht 1,5 meter afstand houden is onzin. “
Wat dat betreft is het jammer dat hij daarnaast ook veel onzin uitkraamt. Het had ons veel geholpen als dat sneller erkend was en in beleid zou zijn vertaald.
Dat is het probleem met heel veel amateur-virologen zoals de Hond. Ze roepen simpelweg 200 dingen. 1 daarvan zou best wel eens waar kunnen zijn inderdaad, en die pikken ze er dan vervolgens uit om nog hoger van de toren te blazen dat zij de wijsheid in pacht hebben.

Ik durf niets meer te zeggen over buiten, van de week genoeg op afgebrand door enkele users.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:43:
[...]

Dat is het probleem met heel veel amateur-virologen zoals de Hond. Ze roepen simpelweg 200 dingen. 1 daarvan zou best wel eens waar kunnen zijn inderdaad, en die pikken ze er dan vervolgens uit om nog hoger van de toren te blazen dat zij de wijsheid in pacht hebben.

Ik durf niets meer te zeggen over buiten, van de week genoeg op afgebrand door enkele users.
Het probleem met De Hond is dat hij vooral roept om het beleid van de overheid de grond in te kunnen boren. Dus alle mogelijkheden die hij krijgt om ergens gaten in te schieten, hoe klein ook, zal ie benutten.

Zijn doel is niet om constructief mee te helpen, maar om het kabinet omver te helpen met een dikke "Ha, zie je wel!".

Pagina: 1 ... 21 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic