Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.591 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:48

Metro2002

Memento mori

MikeyMan schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:55:
[...]

Tuurlijk, het alternatief is veel beter. Lekker kop in het zand steken en maar zien hoe erg de rekening wordt |:(
Er zit nog heel wat tussen een totalitair regime wat sommige mensen hier willen en helemaal niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:21
Metro2002 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:44:
[...]

Ze vind het niet erg totdat ze in die 2 weken haar op sterven liggende familielid niet meer kan zien, ze 2 weken inkomen mist, ze haar baan kwijtraakt hierdoor etc.
Euh, haar pa ligt momenteel aan de beademing in het ziekenhuis. Staat los van het beleid dat ze voeren.
En als het aantoonbaar voorkomt dat meer mensen in die situatie komen, dan is het prima te begrijpen.
Is dat niet bij zo'n beetje alles wat we doen in de maatschappij?

Alleen al zoiets simpels als dat jij in je auto stapt om ergens heen te gaan zorgt er voor dat er mensen eerder overlijden door luchtvervuiling en je neemt bewust een risico dat je potentieel iemand doodrijdt.

Bestel je een pakketje in China? Dan werk je wellicht mee aan kinderarbeid, het verzieken van het milieu door de zwaar vervuilende industrie daar en steun je ook nog een regime dat minderheden in kampen opsluit.

Eet je vlees? Hele regenwouden worden gekapt voor de soja die als voer voor die beesten dient. Complete stammen worden in hun voortbestaan bedreigd hierdoor.

Rij je electrisch? gefeliciteerd, je steunt het mijnen van kobalt onder erbarmelijke omstandigheden, veelal gedaan door kinderen.

Alles wat je doet heeft wel impact op iets of iemand anders.
Het verschil is natuurlijk hoe groot de kans op schade is. Een ziekte waarbij de kans op sterven voor ouderen een dobbelsteenworp zijn heeft nu eenmaal wat meer impact op je directe omgeving.

Overigens fiets ik naar werk :> . In de file staan is voor paupers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Basekid schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:58:
[...]

Ah ja, de bekende "Reductio ad Hitlerum"...
Ja, mensen leren eenmaal niet zo snel van het verleden.
Feit is dat we een ontzettend gevaarlijke ziekte hebben die de hele wereld al maanden op zijn kop en honderdduizenden doden veroorzaakt.
Er zijn nog veel meer ontzettend gevaarlijke virussen in omloop en er zijn eveneens heel veel andere doodsoorzaken die gigantisch veel levens kosten elk jaar zoals luchtverontreiniging, klimaatverandering, verkeersdoden etc. Daar nemen we ook niet dit soort draconische maatregelen voor. (ook al zou dat wellicht wel moeten).
Stop jij morgen met autorijden omdat je potentieel iemand er mee kan vermoorden?
Als we dan een effectief en bewezen vaccin hebben die dit stopt, en betekent dat je weer gegarandeerd veilig onder de medemens kan zijn, dan vind ik dat dat je dat van je bevolking mag verwachten te gebruiken.
Ik vind niet dat je mensen kunt verplichten iets in hun lichaam te laten spuiten.
Wil je het niet? Ok, maar dan mag je ook verwachten niet bij publieke bijeenkomsten te komen. Je eigen keuzes hoeven niet de veiligheid van je medemens te beinvloeden.
Daar komt toch die ster weer terug.
Je moet toch ook eerst een rijbewijs halen voordat je publiekelijk de weg op mag?
Je kan ook gewoon de fiets of het OV pakken en overal heen. Je wordt nergens in beperkt door geen rijbewijs te hebben in de maatschappij in tegenstelling tot wat je hier voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:23
Ik vind het vooral een beetje een non-discussie.

Voorlopig is de vaccinatie voor covid-19 er nog niet.
En als die er is, is het ten eerste de vraag of die met een vrijwillige oproep genoeg af zal worden genomen om het virus zodanig in te dammen dat er geen grote gevaren meer zijn voor de zorgcapaciteit.
Als genoeg mensen uit de risicogroepen zo'n vaccinatie nemen ben je er al relatief snel volgens mij.

Pas als het met een vrijwillige oproep niet lukt moet je verder kijken naar andere (zwaardere) maatregelen. Maar zover zijn we nog lang niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
Jovatov schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:06:

En als die er is, is het ten eerste de vraag of die met een vrijwillige oproep genoeg af zal worden genomen om het virus zodanig in te dammen dat er geen grote gevaren meer zijn voor de zorgcapaciteit.
Als genoeg mensen uit de risicogroepen zo'n vaccinatie nemen ben je er al relatief snel volgens mij.

Pas als het met een vrijwillige oproep niet lukt moet je verder kijken naar andere (zwaardere) maatregelen. Maar zover zijn we nog lang niet.
Wel een mooi verdienmodel, vaccinaties die je elke (paar) jaar moet nemen, aangezien je immuniteit bij respiratoire infecties redelijk snel verdwijnt.

Ik denk inderdaad dat als je dat bij de groep toepast die normaal ook een griepprik neemt of de groep obese mensen die nu bang is en de risicogroep is bij deze ziekte dan denk ik dat je er al bent.

De IC's zullen niet overlopen met mensen onder de 50 die niet vaccineren. (zonder overgewicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga ervanuit dat 90+% van de risicogroepen zich zeker wel zal laten vaccineren. Het hopen is alleen dat dit vaccin ook voor hen sterk effectief is. (En niet dat de relatief gezonde groep voor de.60% zou moeten gaan zorgen.

Vaccinatie zal altijd een vrijwilligheid blijven... (Al kan het mogelijk wel semigedwongen worden, zoals alleen toegang tot bepaalde landen na vaccinatieverklaring ed.), maar het zal altijd je eigen keus blijven in Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mr.Joker schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:10:
[...]

Wel een mooi verdienmodel, vaccinaties die je elke (paar) jaar moet nemen, aangezien je immuniteit bij respiratoire infecties redelijk snel verdwijnt.

Ik denk inderdaad dat als je dat bij de groep toepast die normaal ook een griepprik neemt of de groep obese mensen die nu bang is en de risicogroep is bij deze ziekte dan denk ik dat je er al bent.

De IC's zullen niet overlopen met mensen onder de 50 die niet vaccineren. (zonder overgewicht)
Het lijkt me inderdaad logisch dat je alleen de risicogroepen gaat vaccineren (als ze dat willen!)

Het overgrote deel van de bevolking wordt namelijk helemaal niet doodziek van dit virus, laat staan dat ze eraan overlijden maar mensen presenteren het hier alsof je slechts 2 keuzes hebt: Draconische maatregelen die op alle vlakken tegen de grondwet in gaan of je gaat dood en dat is natuurlijk gewoon onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:18

Stoney3K

Flatsehats!

Jovatov schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:06:

Daarnaast moet je bij een verplichte (of semi-verplichte) vaccinatie er natuurlijk wel 100% zeker van zijn dat zo'n vaccin veilig is en ook geen lange-termijn effecten hebben. Want anders barst er nog een enorme shitstorm los van mensen die ziek worden van een vaccin dat door de overheid verplicht is gesteld.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Verwijderd schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:14:
Ik ga ervanuit dat 90+% van de risicogroepen zich zeker wel zal laten vaccineren. Het hopen is alleen dat dit vaccin ook voor hen sterk effectief is. (En niet dat de relatief gezonde groep voor de.60% zou moeten gaan zorgen.

Vaccinatie zal altijd een vrijwilligheid blijven... (Al kan het mogelijk wel semigedwongen worden, zoals alleen toegang tot bepaalde landen na vaccinatieverklaring ed.), maar het zal altijd je eigen keus blijven in Nederland
Laten we hopen dat het voor hun effectief is.... Vaccin moet een immuunrespons opwekken, maar als jouw immuunsysteem al niet meer lekker werkt door ouderdom bijvoorbeeld.... Dan vraag ik me af hoe effectief het is... Ben benieuwd naar de trial uitkomsten op juist de risicogroep bij dit ziektebeeld. Dat het vaccin werkt bij iemand van 20 jaar is m.i. niet echt relevant.

@Stoney3K

Dat kan je m.i. niet verplichten. Een overheid kan niet zeggen: 'Vaccin is 6 maanden getest, dus dat vaccin moet ook de komende 30 jaar geen negatieve bijwerkingen hebben op je lichaam'. Dat houdt denk ik geen stand bij een rechter mocht het zo ver komen :P

Ze kunnen natuurlijk de hele bevolking proberen angst aan te jagen, dan moet dat bij die groep die daar gehoor aan geeft wel goed komen, want die laat zich wel vaccineren :+

Ik denk zelfs dat als je overgewicht zou aanpakken, dat je dan al een heel eind bent, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Mr.Joker op 06-08-2020 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:45

FreakNL

Well do ya punk?

BarôZZa schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:43:
[...]

Geen idee wat je probeert te zeggen. Taiwan is geheel democratisch en een van de meest progressieve landen in Azië.
Het was wat ongelukkig. Het is inderdaad een democratie maar wel 1 met het immer hangende Chinese zwaard van Damocles boven hun hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-10 17:34
Metro2002 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:15:
[...]

Het lijkt me inderdaad logisch dat je alleen de risicogroepen gaat vaccineren (als ze dat willen!)

Het overgrote deel van de bevolking wordt namelijk helemaal niet doodziek van dit virus, laat staan dat ze eraan overlijden maar mensen presenteren het hier alsof je slechts 2 keuzes hebt: Draconische maatregelen die op alle vlakken tegen de grondwet in gaan of je gaat dood en dat is natuurlijk gewoon onzin.
Helaas heb je voor herd-immunity toch een flink deel van de bevolking nodig (60-80%) die immuun moet zijn om te zorgen dat het niet blijft rondwaaien in de samenleving. Ik denk dat je daar met puur de risicogroepen inenten niet aan komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:18
Metro2002 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:58:
[...]

Er zit nog heel wat tussen een totalitair regime wat sommige mensen hier willen en helemaal niks doen.
Er zit nogal wat ruimte tussen wat mensen hier willen en een totalitair regime.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Er zit nogal wat ruimte tussen wat mensen hier willen en een totalitair regime.
Mensen verplichten tot medische ingrepen komt daar toch echt behoorlijk bij in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:56:
[...]

Mensen verplichten tot medische ingrepen komt daar toch echt behoorlijk bij in de buurt.
Maar jij vind het geen probleem dat dokters verplicht worden mensen te behandelen die bewust hun best doen ziektes te verspreiden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
IJzerlijm schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:12:
[...]

Maar jij vind het geen probleem dat dokters verplicht worden mensen te behandelen die bewust hun best doen ziektes te verspreiden.
Hoeveel mensen krijgen er een vaccinatie tegen de 'normale' griep? Volgens mij is dat enkel 60+ op basis van een vrijwillige oproep...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:12:
[...]

Een dokter is door zijn Hippocratische eed verplicht om iedereen in nood te behandelen. Hij heeft afgezworen geen kwaad te doen, en mensen bewust een behandeling weigeren valt daar onder.

Als er een moordenaar of verkrachter in het ziekenhuis binnen komt, dan mag een arts ook niet weigeren om te behandelen omdat het een moordenaar of verkrachter is.

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 06-08-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:15:
[...]

en mensen bewust een behandeling weigeren valt daar onder.
Dat doen ze dagelijks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Nee, maar sommige users hier stellen voor dat mensen die besmet zijn en niet gevaccineerd maar gewoon de behandeling op de IC geweigerd moet worden want ze brengen anderen in gevaar.

En voor de duidelijkheid: Ik heb het dus wel over behandelingen die een patiënt echt nodig heeft...

[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 06-08-2020 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@Stoney3K Dokters doen geen hippocratische eed in Nederland, maar een artseneed. Die is in strekking vergelijkbaar, maar er zitten wel degelijk wat verschillen in.
Ik zweer/beloof dat ik de geneeskunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn medemens. Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten.
Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen.
Ik luister en zal hem goed inlichten. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd.
Ik zal de geneeskundige kennis van mijzelf en anderen bevorderen. Ik erken de grenzen van mijn
mogelijkheden.
Ik zal mij open en toetsbaar opstellen, en ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving. Ik zal de
beschikbaarheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg bevorderen. Ik maak geen misbruik van mijn
medische kennis, ook niet onder druk.
Ik zal zo het beroep van arts in ere houden.
Dat beloof ik.
of
Zo waarlijk helpe mij God∗
almachtig.
Het is inherent aan een discussie over het bestrijden van een pandemie dat je dan op het grijze vlak gaat zitten van vrijwilligheid en dwang, en gerelateerde onderwerpen. Daar hoeven we het niet over eens te zijn, maar het reductio ad absurdum van dat vergelijken met totalitaire regimes is niet constructief.

[ Voor 47% gewijzigd door ijdod op 06-08-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:37:
@Stoney3K Dokters doen geen hippocratische eed in Nederland, maar een artseneed. Die is in strekking vergelijkbaar, maar er zitten wel degelijk wat verschillen in.
Daarin is het nog altijd zo dat een arts een behandeling omwille van niet-medische motieven (bijvoorbeeld, patiënt is een crimineel, of patïent kan de behandeling niet betalen) niet zomaar mag weigeren. Al helemaal niet als het om een levensbedreigende aandoening gaat.

Dus een situatie waarin mensen die om de 1 of andere reden een vaccin weigeren, afstand doen van hun behandeling op de IC zal nooit sprake zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Dat volgt niet automatisch uit het andere. Ik ben het er mee eens dat het een onwaarschijnlijke stap is, dara niet van.

[ Voor 47% gewijzigd door ijdod op 06-08-2020 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:41:
Dat volgt niet automatisch uit het andere. Ik ben het er mee eens dat het een onwaarschijnlijke stap is, dara niet van.
Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen.
Ik denk dat hier wel de crux ligt, want een vaccinweigeraar niet behandelen is niet in het belang van de patiënt, maar alleen in het belang van de maatschappij ten koste van de patiënt.

Kun je wel zeggen "Tja, eigen schuld", maar een arts is niet de persoon die die afweging kan en mag maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
Je maakt de denkfout dat een arts die call moet maken. *Als* zo'n maatregel relevant zou worden, wordt deze op hoger niveau gemaakt. Dan is 'gewoon' deurbeleid. En als je het dan werkelijk op die eed wil gooien, check de eerste regel...

Ik die dat standpunt overigens eerder als een statement van 'keuzes hebben consequenties' (of zouden die mogen hebben). Net als de ook hier in het verleden best vaker gehoorde uitspraken dat mensen die zich niet aan de maatregelen wensen te houden, ook geen plek op de IC zouden moeten krijgen. (en breder in vrijwel elke discussie over alcohol en tabak) Ik zie dat niet als een opmaat voor beleid, zeker niet in deze fase.

Voordat zoiets beleid is, zijn we echt een heleboel stappen verder. Het is ook geen beleid voor ziekten waar al jaren een algemeen geaccepteerd vaccin voor bestaat, en waar de impact bewezen groot wordt geacht. *Als* er al consequenties aan worden gehangen zal dat eerder in de hoek zitten als geweigerd mogen worden voor het kdv.

[ Voor 3% gewijzigd door ijdod op 06-08-2020 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:20
Wellicht wel interessant in de discussie over wel of niet iets (kunnen) verplichten:

Duitsland verplicht mensen die terugreizen uit risicolanden tot coronatest
https://www.nu.nl/coronav...anden-tot-coronatest.html

[ Voor 3% gewijzigd door vickypollard op 06-08-2020 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:46
jadjong schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:14:
[...]

Hoeveel mensen krijgen er een vaccinatie tegen de 'normale' griep? Volgens mij is dat enkel 60+ op basis van een vrijwillige oproep...
Dat zijn er zes miljoen en dat is niet alleen maar 60+.
De oproep voor de vrijwillige griep vaccinatie gaat naar mensen van 60 jaar en ouder plus alle volwassenen en kinderen met een chronische aandoening.
https://www.rivm.nl/griep...rik/voor-wie-is-griepprik
  • een leeftijd van 60 jaar en ouder;
  • longziekten en aandoeningen aan de luchtwegen, zoals astma, chronische bronchitis of longemfyseem;
  • hartziekten, zoals mensen die een hartaanval gehad hebben, mensen die hartklachten hebben zoals hartritmestoornissen, of mensen die een hartoperatie hebben ondergaan;
  • diabetes (suikerziekte); niet alleen mensen die insuline spuiten, maar ook de mensen die tabletten met bloedsuikerverlagende middelen slikken of een diabetesdieet volgen;
  • een nieraandoening; vooral als de nieren door een ziekte niet goed werken (dus niet bij nierstenen);
  • weinig weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling; bijvoorbeeld mensen die recent een beenmergtransplantatie hebben ondergaan, mensen die met hiv humaan immunodeficientievirus zijn geïnfecteerd, mensen waarbij de milt is verwijderd (asplenie), mensen met een auto-immuunziekte met verminderde weerstand, mensen met leukemie (bloedkanker) en mensen die chemotherapie of bestraling ondergaan;
  • een leeftijd vanaf 6 maanden tot 18 jaar die langdurig salicylaten gebruiken (bijvoorbeeld bij chronische darmaandoeningen);
  • een verstandelijke handicap die in een instelling wonen;
  • een verminderde weerstand tegen infecties, bijvoorbeeld door levercirrose;
  • een woning in een verpleeghuis, die niet vallen onder bovengenoemde categorieën.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
En hij wordt aangeraden aan mensen die veel met die doelgroepen omgaan. Denk aan zorgpersoneel, familieleden enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:23:
[...]

Nee, maar sommige users hier stellen voor dat mensen die besmet zijn en niet gevaccineerd maar gewoon de behandeling op de IC geweigerd moet worden want ze brengen anderen in gevaar.

En voor de duidelijkheid: Ik heb het dus wel over behandelingen die een patiënt echt nodig heeft...
Dat maakt het nog steeds geen doorslaggevend argument. Een kankerbehandeling kan ‘echt nodig’ zijn. Eentje van 10k is prima, een van 20k misschien ook nog, maar eentje van 100k of 250k ook nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:18:
[...]

Dat maakt het nog steeds geen doorslaggevend argument. Een kankerbehandeling kan ‘echt nodig’ zijn. Eentje van 10k is prima, een van 20k misschien ook nog, maar eentje van 100k of 250k ook nog?
Dat is dan aan de arts om te besluiten, maar hij kan niet zomaar zeggen dat die behandeling van 250k (als die medisch noodzakelijk is) maar niet wordt uitgevoerd op een patiënt die bijna is uitbehandeld, want dat gaat te duur worden.

Die arts kan die beslissing niet maken, hij maakt zuiver een medische afweging. Of er anderen in het zorgproces die afweging wél maken (zoals zorgmanagers) is een ander verhaal, maar het moet best ver komen wil een zorgmanager zeggen "Sja, kost te veel, laat maar overlijden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:17

Yucon

*broem*

ninjazx9r98 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:10:
[...]
- een verstandelijke handicap die in een instelling wonen
Hiermee probeer ik uitdrukkelijk geen godwinnetje te maken, maar weet iemand waarom dit is? Dit doet verder toch niets met je risicoprofiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Yucon schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Hiermee probeer ik uitdrukkelijk geen godwinnetje te maken, maar weet iemand waarom dit is? Dit doet verder toch niets met je risicoprofiel?
Waarschijnlijk is dat omdat dat om mensen gaat die handelingsonbekwaam zijn en dus hun eigen gezondheidstoestand moeilijker in kunnen schatten. Die kun je dan beter preventief vaccineren voordat ze de hele instelling aansteken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vickypollard
Stoney3K schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:23:
[...]

Waarschijnlijk is dat omdat dat om mensen gaat die handelingsonbekwaam zijn en dus hun eigen gezondheidstoestand moeilijker in kunnen schatten. Die kun je dan beter preventief vaccineren voordat ze de hele instelling aansteken.
Van website van de 'National Down Syndrome Society':
Studies have shown that individuals with chronic medical conditions, including neurologic and cardiac conditions, are at increased risk for complications if they get sick with influenza. For this reason, individuals with Down syndrome are likely to be at higher risk for influenza-related complications.
Ik neem aan dat dit ook van toepassing is in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
vickypollard schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:59:
Wellicht wel interessant in de discussie over wel of niet iets (kunnen) verplichten:

Duitsland verplicht mensen die terugreizen uit risicolanden tot coronatest
https://www.nu.nl/coronav...anden-tot-coronatest.html
En een boete tot 25.000 euro voor weigeraars.

Ik ben dan ook benieuwd of dit stand kan houden. In Roemenië bijvoorbeeld werden mensen verplicht tot zich laten behandelen en quarantaine in een ziekenhuis, het Roemeense constitutionele hof heeft toen bepaald dat dit niet mocht. De overheid kon iemand niet dwingen tot het ondergaan van een medische behandeling.

Dan ben ik ook benieuwd hoe een Duitse rechter tegen deze zaak aan zal kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:54

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
601 nieuwe besmettingen vandaag. De daling is nog niet ingezet. Het is geen hele harde stijging, maar het zijn er toch bijna elke dagen weer meer dan de dagen ervoor. In de ziekenhuisopnames en IC opnames is nog steeds niets te zien, gelukkig.

Helaas betekent dat ik zo langzamerhand met zekerheid mijn Noorwegen trip op mijn buik kan gaan schrijven. We zitten nu op 23 besmettingen / 100k inwoners in 14 dagen en de lage getallen gaan wegvallen, dus die grens van max 20 zal wel even uit beeld blijven. Tnx Rotterdam Amsterdam ;)!

Overigens zie je op allecijfers.nl wel dat we langzaam echte ondersterfte gaan zien. We zaten al op hetzelfde niveau als de afgelopen jaren, terwijl de voorspelling was dat we daar boven zouden zitten. Tegelijk zal de komende hittegolf wel weer voor wat extra sterfte zorgen.

[ Voor 22% gewijzigd door ZieMaar! op 06-08-2020 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Positief getest 56.982, toename: 601
Ziekenhuisopnames 11.965 (21,0% van positief getest), toename: 1
IC-opnames 2.954 (5,2% van positief getest)
Overleden 6.153 (10,8% van positief getest), toename: 0

Bron

Amsterdam +147
Rotterdam +89
Den Haag +59 (oef!)
Utrecht +27

[ Voor 11% gewijzigd door autje op 06-08-2020 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Ik vind die ziekenhuisopnames (specifiek het % van positief geteste) wel erg vertekend... in de eerste maanden werden alleen mensen die naar het ziekenhuis kwamen getest (en vaak positief). Dit drijft het percentage natuurlijk heel erg op.

Heb niet het idee dat daadwerkelijk 1 op 5 mensen die positief testen in het ziekenhuis zullen belanden.

Denk dat de overige % niet veel beter zijn qua correctheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Basekid schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:41:
Ik vind die ziekenhuisopnames (specifiek het % van positief geteste) wel erg vertekend... in de eerste maanden werden alleen mensen die naar het ziekenhuis kwamen getest (en vaak positief). Dit drijft het percentage natuurlijk heel erg op.

Heb niet het idee dat daadwerkelijk 1 op 5 mensen die positief testen in het ziekenhuis zullen belanden.

Die percentages nemen ook iedere dag af, maar de bron zet het erbij dus ik kopieer het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:58
Mag wel duidelijk zijn waar de meeste besmettingen de laatste 3 weken optraden :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3lHsJMBuPKT3gLtCZEXrLMp9Fc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/viRfEA6Wxmm3BG3B3D64zPAA.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Basekid schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:41:

Aan de andere kant, als we straks met dagelijkse cijfers zitten van +1000 besmettingen, met 1 of 2 opnames en 1 overlijden, dan wordt het middel toch een beetje erger dan de kwaal.

Want dat betekent dat 0,1% van de besmette mensen er aan overlijdt. Dat zijn griep-cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Stoney3K schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

Aan de andere kant, als we straks met dagelijkse cijfers zitten van +1000 besmettingen, met 1 of 2 opnames en 1 overlijden, dan wordt het middel toch een beetje erger dan de kwaal.

Want dat betekent dat 0,1% van de besmette mensen er aan overlijdt. Dat zijn griep-cijfers.
Indien we inderdaad die 0.1% halen dan is het inderdaad wel erg streng qua beleid. Lastige is natuurlijk wel dat die 0.1% wel allemaal in een korte tijdspanne het zorgstelsel belasten (zie Brabant en Limburg in de eerste maanden).

Was de beste guestimate niet dat 2-4% overlijd? (met nadruk op oudere mensen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:17

Yucon

*broem*

mesa57 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:43:
Mag wel duidelijk zijn waar de meeste besmettingen de laatste 3 weken optraden :
[Afbeelding]
Jammer dat horeca en vakantievoorziening op een hoop gegooid zijn. Dit vertroebelt juist het onderscheid tussen overdekte feestcafe's en campings in de buitenlucht, en dat onderscheid is juist heel belangrijk omdat er meer mensen op de camping dan in het cafe zullen staan. Aangezien het er op lijkt dat het risico in de buitenlucht beperkt is zegt dat tegelijkertijd ook heel wat over het vooruitzicht voor de binnen-horeca komende winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Afbeelding]
Dit geeft een heel vertekend beeld. Minder dan 40% van de BCO’s leidt uiteindelijk tot resultaat om verschillende redenen.

Zou overigens ook liever een lijngrafiek zien, waarin je de trend kunt zien.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 06-08-2020 14:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Sinds 1 juni t/m 31 juli zijn er 8.187 positieve besmettingen geteld. Qua ziekenhuisopnames zijn dat er 190, dus 2%. 185 mensen zijn overleden, ook ca 2% dus. Er waren 78 IC patiënten, dus ca 1%.

Natuurlijk zitten er allerlei verschuivingen in (je wordt eerst ziek, dan naar het ziekenhuis, dan naar de IC en daarna dood), maar het geeft wel een iets beter beeld dan die bovenstaande percentages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:23
[Afbeelding]
Wat is je bron hiervoor? Het geeft in elk geval een heel ander beeld dan het RIVM-rapport.
In het RIVM-rapport is sinds 4 mei maar de helft van de settings bekend en afgelopen week zelfs maar 30%.
Vervolgens is het merendeel van de bekende settings afgelopen week (50+%) in de thuissituatie besmet geraakt, een taartpunt die hier niet lijkt te zijn meegenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:12
Hoogste aantal besmettingen sinds 26 april. Toen werd er uiteraard nog veel minder getest, en de maand erna ook nog. Als je kijkt naar de grafiek van toen was het ook erg pieken/dalen maar over het algemeen een daling.
Ook voor de ziekenhuisopnames/IC was het toen aan het dalen.
Dat geeft wel aan dat er érg veel besmettingen per dag nodig zijn, om de ziekenhuisopnames/IC sterk te laten stijgen. En dan speelt natuurlijk ook nog leeftijd etc. mee

Persconferentie komt in ieder geval op een goed moment. Besmettingen van vandaag zal wellicht vermeld worden zodat men wakker gehouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

Dat zijn er zes miljoen en dat is niet alleen maar 60+.
De oproep voor de vrijwillige griep vaccinatie gaat naar mensen van 60 jaar en ouder plus alle volwassenen en kinderen met een chronische aandoening.
https://www.rivm.nl/griep...rik/voor-wie-is-griepprik
  • een leeftijd van 60 jaar en ouder;
  • longziekten en aandoeningen aan de luchtwegen, zoals astma, chronische bronchitis of longemfyseem;
  • hartziekten, zoals mensen die een hartaanval gehad hebben, mensen die hartklachten hebben zoals hartritmestoornissen, of mensen die een hartoperatie hebben ondergaan;
  • diabetes (suikerziekte); niet alleen mensen die insuline spuiten, maar ook de mensen die tabletten met bloedsuikerverlagende middelen slikken of een diabetesdieet volgen;
  • een nieraandoening; vooral als de nieren door een ziekte niet goed werken (dus niet bij nierstenen);
  • weinig weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling; bijvoorbeeld mensen die recent een beenmergtransplantatie hebben ondergaan, mensen die met hiv humaan immunodeficientievirus zijn geïnfecteerd, mensen waarbij de milt is verwijderd (asplenie), mensen met een auto-immuunziekte met verminderde weerstand, mensen met leukemie (bloedkanker) en mensen die chemotherapie of bestraling ondergaan;
  • een leeftijd vanaf 6 maanden tot 18 jaar die langdurig salicylaten gebruiken (bijvoorbeeld bij chronische darmaandoeningen);
  • een verstandelijke handicap die in een instelling wonen;
  • een verminderde weerstand tegen infecties, bijvoorbeeld door levercirrose;
  • een woning in een verpleeghuis, die niet vallen onder bovengenoemde categorieën.
Jouw lijstje is 'slechts' 1 miljoen. Waarvan 70% de vaccinatie laat voor wat het is.
Pas als je bejaard* en chronisch ziek bent neem je de griepprik serieus in dit land. Misschien dat Covid19 voor wat meer angst zorgt dan iets wat we al jaren kennen, maar ik wens degene succes die een heel land wil vaccineren. :+

*mijn oma van 84 vindt alles boven de 60 bejaard, maar zichzelf niet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Jovatov schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:51:
[...]

Wat is je bron hiervoor? Het geeft in elk geval een heel ander beeld dan het RIVM-rapport.
In het RIVM-rapport is sinds 4 mei maar de helft van de settings bekend en afgelopen week zelfs maar 30%.
Vervolgens is het merendeel van de bekende settings afgelopen week (50+%) in de thuissituatie besmet geraakt, een taartpunt die hier niet lijkt te zijn meegenomen?
Die bron is ook mijn vraag. Gezien de gebruikte kleuren en layout lijkt het van dezelfde bron te komen als ik gebruik, maar ik kan hem niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:52
Stoney3K schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

Je moet natuurlijk nu wel even kijken hoe je dit gaat generaliseren naar de populatie. Als de driving force atm nog jongeren zijn ,dan kun je dus dat niet generaliseren naar de gehele populatie.
Die cijfers moet je dan corrigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
ZieMaar! schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:50:
Sinds 1 juni t/m 31 juli zijn er 8.187 positieve besmettingen geteld. Qua ziekenhuisopnames zijn dat er 190, dus 2%. 185 mensen zijn overleden, ook ca 2% dus. Er waren 78 IC patiënten, dus ca 1%.

Natuurlijk zitten er allerlei verschuivingen in (je wordt eerst ziek, dan naar het ziekenhuis, dan naar de IC en daarna dood), maar het geeft wel een iets beter beeld dan die bovenstaande percentages.
Die verschuivingen zijn wel belangrijk, want op deze manier lijkt het erop dat iedereen die in het ziekenhuis terechtkomt ook overlijdt. Zo erg is het nou ook weer niet :). Ik denk toch veel IC patiënten die er voor 1 juni al lagen, maar na 1 juli zijn gestorven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:04:
[...]

Die verschuivingen zijn wel belangrijk, want op deze manier lijkt het erop dat iedereen die in het ziekenhuis terechtkomt ook overlijdt. Zo erg is het nou ook weer niet :). Ik denk toch veel IC patiënten die er voor 1 juni al lagen, maar na 1 juli zijn gestorven?
Plus het dagelijks aantal tests wat sinds 1 juli elke dag is toegenomen, waardoor het netto aantal besmettingen nog altijd lager ligt dan werkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Adlermann schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:00:
[...]

Je moet natuurlijk nu wel even kijken hoe je dit gaat generaliseren naar de populatie. Als de driving force atm nog jongeren zijn ,dan kun je dus dat niet generaliseren naar de gehele populatie.
Die cijfers moet je dan corrigeren.
Een deel van de zwakkeren is natuurlijk ook al overleden, kan je ook zien aan de ondersterfte. Dat maakt de pool van mensen die er zeker aan overlijden ook kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Introductieweken studenten mogen doorgaan, maar met grote beperkingen.

Waarschijnlijk bang dat die studenten anders hun eigen introductiefeestjes wel gaan organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Mr.Joker schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:05:
[...]

Een deel van de zwakkeren is natuurlijk ook al overleden, kan je ook zien aan de ondersterfte. Dat maakt de pool van mensen die er zeker aan overlijden ook kleiner.
Probleem is dat die zwakkeren vooral in zuid nederland zijn overleden. Er is vermoedelijk nogal wat potentie boven de grote rivieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
Mr.Joker schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:05:
[...]

Ik betwijfel de causaliteit die je daar introduceert. Ja er zijn mensen overleden, ja er is ondersterfte. Maar ik vermoed dat dat nog een niet significant deel is. Wat ik eerder vermoed is dat de risicogroepen zich wel aan de regels houden en daardoor minder besmet raken :)

De griep viel dit jaar ook mee he; dat komt niet alleen door de sterfte, maar ook door de maatregelen. Het is een complex web van verschillende variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Adlermann schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:09:
[...]

Ik betwijfel de causaliteit die je daar introduceert. Ja er zijn mensen overleden, ja er is ondersterfte. Maar ik vermoed dat dat nog een niet significant deel is. Wat ik eerder vermoed is dat de risicogroepen zich wel aan de regels houden en daardoor minder besmet raken :)
verschillende variabelen.
Dat lijkt me een logische conclusie. Zo groeien we langzaam toe naar de situatie waarin de zwakkeren zichzelf dienen te beschermen, terwijl de sterkeren het gewone leven weer oppakken. Dat is tenslotte ook de normaliteit bij andere al dan niet besmettelijke ziekten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Adlermann schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:09:
[...]

De griep viel dit jaar ook mee he; dat komt niet alleen door de sterfte, maar ook door de maatregelen. Het is een complex web van verschillende variabelen.
Zeker, probeerde meer aan te geven dat er meer variabelen zijn en dat % niet eenvoudig te extrapoleren zijn....

Het is ook weer niet zo dat als je 60+ bent en je krijgt het, de kans 50/50 is dat je t overleeft..

De griep is dit jaar mysterieus verdwenen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
prijk schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:14:
[...]

Dat lijkt me een logische conclusie. Zo groeien we langzaam toe naar de situatie waarin de zwakkeren zichzelf dienen te beschermen, terwijl de sterkeren het gewone leven weer oppakken. Dat is tenslotte ook de normaliteit bij andere al dan niet besmettelijke ziekten.
Dat was niet mijn conclusie. Het was een verklaring. Twee verschillende dingen.

Want het is niet normaal dat je wilt dat een groot gedeelte van de samenleving binnen blijft. Want dat is echt een groot gedeelte. Totdat er een vaccin is, moeten we gewoon solidair zijn. Nog een half jaar tot een jaar en dan kunnen we gewoon weer los.

Fase twee is preventive measures om dit in de toekomst te voorkomen. Massale krimp van de veeteelt overal ter wereld. Maar dat gaat best latig worden. (ik ga m'n steaks missen :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
[...]

Het probleem is vooral dat de zwakkeren en sterkeren zich mengen in de samenleving. Een student van 20 misschien niet direct met opa, maar wel met ouders of iets oudere mensen. Die dan vervolgens wel weer met opa in contact komen (met misschien nog een laag ertussen).

Maar vergis je niet: procentueel mogen de jongeren dan een steeds grotere hap uit de taart nemen, in absolute aantallen stijgt het in alle leeftijdsgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:54

ericplan

5180 Wp PV

ZieMaar! schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:36:
601 nieuwe besmettingen vandaag. De daling is nog niet ingezet. Het is geen hele harde stijging, maar het zijn er toch bijna elke dagen weer meer dan de dagen ervoor. In de ziekenhuisopnames en IC opnames is nog steeds niets te zien, gelukkig.

Helaas betekent dat ik zo langzamerhand met zekerheid mijn Noorwegen trip op mijn buik kan gaan schrijven. We zitten nu op 23 besmettingen / 100k inwoners in 14 dagen en de lage getallen gaan wegvallen, dus die grens van max 20 zal wel even uit beeld blijven. Tnx Rotterdam Amsterdam ;)!

Overigens zie je op allecijfers.nl wel dat we langzaam echte ondersterfte gaan zien. We zaten al op hetzelfde niveau als de afgelopen jaren, terwijl de voorspelling was dat we daar boven zouden zitten. Tegelijk zal de komende hittegolf wel weer voor wat extra sterfte zorgen.
Benieuwd of die stijging in Amsterdam gerelateerd is aan pride-feestjes in de stad. Achterburen hielden afgelopen vrijdag ook zo’n straat/huisfeest. Begon om 16:00 en ging door tot 04:00. Luide muziek en lekker meebrullen onder het genot invloed van drank. Circa 40 man. Politie is wel langs geweest, maar deed niets.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:59
[...]

Nou ja, wat is zwak. Meer dan 50% van de Nederlanders is momenteel 50+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrQhGGbmMBrxW8KJjIy0eRkelZE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aQ8ublWJURPZ6m1Db3XlK7Hb.png?f=user_large

Zie hier 1 van de belangrijkste factoren op de ontwikkeling van covid-19: overgewicht. Iedereen met ernstig overgewicht valt in je categorie, mensen met gewoon overgewicht maakt het wellicht veel uit hoe de verdere gezondheid is.

Het zijn dus niet een paar 80+'ers in een bejaardenhuis die risico lopen, lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-08-2020 15:20 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Laatst online: 15:57

j4y

autje schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:59:
[...]

Die bron is ook mijn vraag. Gezien de gebruikte kleuren en layout lijkt het van dezelfde bron te komen als ik gebruik, maar ik kan hem niet vinden.
Gevonden op die link van je bij Clusters en dan helemaal onderaan rechts (op 3 weken zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
j4y schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:21:
[...]

Gevonden op die link van je bij Clusters en dan helemaal onderaan rechts (op 3 weken zetten)
Thanks!

Is toch een ander verhaal: dat is waar de clusters gevonden zijn. Gaat niet over alle besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:12
Inderdaad, het diagram geeft simpelweg het aantal clusters weer. Dus:
34% van alle gevonden clusters heeft categorie Horeca/Vakantieverblijft, in aantallen 11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
autje schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:07:
Introductieweken studenten mogen doorgaan, maar met grote beperkingen.

Waarschijnlijk bang dat die studenten anders hun eigen introductiefeestjes wel gaan organiseren.
Slappe hap dus. Er zal altijd een deel van de mensen zijn dat overal schijt aan heeft. Daar ga je je beleid toch niet op aanpassen? Nu gaat iedereen feesten.

Iedereen snijdt zichzelf ook in de vingers: als we nu een beetje oppassen met prive feestjes en barbecues kunnen straks de kroegen misschien nog een beetje open blijven. Als we zo doorgaan moeten die weer dicht en gaan ze één voor één failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:46
jadjong schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:51:
[...]

Jouw lijstje is 'slechts' 1 miljoen. Waarvan 70% de vaccinatie laat voor wat het is.
Pas als je bejaard* en chronisch ziek bent neem je de griepprik serieus in dit land. Misschien dat Covid19 voor wat meer angst zorgt dan iets wat we al jaren kennen, maar ik wens degene succes die een heel land wil vaccineren. :+

Ik had duidelijker kunnen zijn dat het 6 miljoen uitnodigingen zijn maar gezien je opmerking dat 70% de vaccinatie laat voor wat het is was dat kennelijk toch wel duidelijk.

Heb je ook nog onderbouwing waarom dat lijstje slechts 1 miljoen zou zijn?
Dat lijstje begint met 60+, daarvan hebben we er een miljoen of 4. ( 2019 https://opendata.cbs.nl/s...7461BEV/table?fromstatweb )
In Nederland krijgen 6 miljoen mensen een uitnodiging voor de griepprik en dat zijn de mensen uit dat lijstje wat niet van mij maar van het RIVM is. Dat lijstje zegt dus niets over het aantal mensen dat de griepprik krijgt/neemt maar dat staat te lezen in de PDF uit 2018 waar je zelf mee komt.
Tijdens de jaarlijkse griepvaccinatie campagne van 2018 werd 18,0% van de Nederlandse bevolking gevaccineerd.
Kennelijk was 18% van de Nederlandse bevolking in 2018 bejaard en chronisch ziek?
Van de doelgroep met een hoog risico op complicaties bij griep werd 51,3% gevaccineerd.
Achterkant bierviltje: 6 miljoen uitnodigingen, 3 miljoen vaccinaties = 18% bevolking?

Als mijn lijstje slechts 1 miljoen mensen bevat en 70% de vaccinatie laat voor wat het is dan werden er in 2018 dus 300.000 mensen gevaccineerd.
Die 300.000 mensen is volgens Nivel 18% van de bevolking, zijn we ineens een kleine 16 miljoen mensen kwijt?

PS
Bedankt namens mijn vrouw en nog wat andere mensen die ik ken dat ze in de categorie bejaard en chronisch ziek vallen. Mijn vrouw heeft diabetes en werkt in de zorg, kennelijk ben je dan bejaard en chronisch ziek als je de griepprik haalt. De griepprik waar ze voor uitgenodigd wordt omdat ze op het lijstje staat maar die ze ook aangeboden krijgt vanuit haar werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Het aantal corona boetes uitgeschreven sinds 1 juni is aanzienlijk gedaald meldt de NOS.

Uit het artikel:
'Niet meer uit te leggen'
De BOA-bond meldt dat er eigenlijk geen boetes meer worden uitgedeeld voor overtreding van de anderhalvemeterregel. Volgens vice-voorzitter Eric Lakeman is dat begonnen met de demonstraties op de Dam en andere plekken, waar mensen dicht bij elkaar mochten staan zonder bekeuring. "Het is voor de handhavers al sinds die bijeenkomsten niet meer uit te leggen waarom dat werd toegestaan en waarom jongeren die zich op een feestje onschendbaar achten wel bekeurd worden. Dat vinden ze lastig."

Voorzitter Richard Gerrits van vakbond BOA ACP denkt er net zo over: "Anderhalve meter handhaven daar is geen beginnen aan. We gaan pas iets handhaven als het kan. We zien dat de groepen steeds groter worden. Het is steeds moeilijker handhaafbaar en lang niet altijd veilig voor onze mensen. We vrezen het ergste voor de komende warme dagen."
Die demonstratie op de Dam heeft eigenlijk dus nog de grootste schade aangericht. Nu proberen Amsterdam en Rotterdam een soort goede sier te maken met mondkapjes, maar eigenlijk is de geest al eerder door ze uit de fles gelaten.

Dit staat ook in scherp contrast met de stoere taal die voorzitters van bepaalde veiligheidsregio's laten optekenen.

Het verzet tegen de mondkapjes in Amsterdam zwelt ook aan. (Let op, even in inPrivate openen ivm de paywall.) Lokale ondernemers zien hun klandizie verdampen en bezoekers lappen de regels rustig aan hun laars.

[ Voor 15% gewijzigd door CMD-Snake op 06-08-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Vroeger, toen ik nog heel klein was, leerde ik al op de basisschool en van mijn ouders dat het argument "maar hij doet het ook" zeer, zeer beperkte werkte. En terecht.

Het is toch van den zotte dat mensen vinden dat ze een regel mogen overtreden omdat iemand anders daar ook ooit mee weggekomen is? Waarom is het blijkbaar nodig dat BOA's daar een gesprek over voeren met overtreders?

edit: ik zie nu in het nos.nl artikel dat het soms ook over de eigen veiligheid van de boa's gaat. Daar heb ik iets meer begrip voor (niet dat die veiligheid in gedrang komt, maar het feit dat ze dan voorzichtiger zijn), maar ook dan is het een teken aan de wand.

[ Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 06-08-2020 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ZieMaar! schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:24:
Vroeger, toen ik nog heel klein was, leerde ik al op de basisschool en van mijn ouders dat het argument "maar hij doet het ook" zeer, zeer beperkte werkte. En terecht.
En toch is dat blijkbaar ook genoeg argument om een mondkapjesplicht in te moeten voeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Stoney3K schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:27:
[...]

En toch is dat blijkbaar ook genoeg argument om een mondkapjesplicht in te moeten voeren...
Volgens mij is dat niet hoe de invoering uitgelegd wordt, maar mijn punt ging sowieso veel meer over je niet aan de regels houden, niet over de invoering van de mondkapjes ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het is sowieso om gek van te worden... Er worden maatregelen afgekondigd, die worden niet nagekomen en er staan zelfs halve zolen tegen te protesteren. Dus verzinnen we andere, minder effectieve maatregelen, en ook die worden niet nagekomen. En maar weer protesteren, want de overheid maakt er een rotzooi van.

Darwin draait zich om in z’n graf... :X

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 06-08-2020 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vickypollard
MikeyMan schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:33:
Het is sowieso om gek van te worden... Er worden maatregelen afgekondigd, die worden niet nagekomen en er staan zelfs halve zolen tegen te protesteren. Dus verzinnen we andere, minder effectieve maatregelen, en ook die worden niet nagekomen. En maar weer protesteren, want de overheid maakt er een rotzooi van.

Darwin draait zich om in z’n graf... :X
Ik denk dat hij dolenthousiast zou worden om dit te bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
ZieMaar! schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:24:
We hebben dan ook nog iets met rechtsongelijkheid. De demonstranten op de Dam hadden net zo goed allemaal met een boete van 390 euro naar huis gezonden moeten worden, maar daar werd besloten om niet te handhaven. Waarom krijgt een ander dan wel die boete? (Omdat er geen kans is op een rel?) Op dat moment wordt er met twee maten gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Denk niet dat dat een erg valide argument is, dat geldt namelijk voor alle handhaving. Waarom jij net wel en iemand anders twee straten verderop niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:55:
Denk niet dat dat een erg valide argument is, dat geldt namelijk voor alle handhaving. Waarom jij net wel en iemand anders twee straten verderop niet?
Als er twee straten verderop hetzelfde beleid geldt is dat ook een heel valide vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
CMD-Snake schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:40:
[...]

We hebben dan ook nog iets met rechtsongelijkheid. De demonstranten op de Dam hadden net zo goed allemaal met een boete van 390 euro naar huis gezonden moeten worden, maar daar werd besloten om niet te handhaven. Waarom krijgt een ander dan wel die boete? (Omdat er geen kans is op een rel?) Op dat moment wordt er met twee maten gemeten.
Je kunt dat niet meteen rechtsongelijkheid noemen. Het komt dagelijks voor dat duizenden burgers voor eenzelfde strafbare feit niet beboet worden, en andere wel, zelfs als dat door de politie of boa geconstateerd is. Dat hangt van de omstandigheden af, en in de praktijk ook wel eens van het humeur van de verbalisant. Volgens de wet is dat ook gewoon geoorloofd, nergens in de wet staat dat politie en OM de plicht hebben strafbare feiten te beboeten, ze hebben alleen die bevoegdheid. Je ziet bij demonstraties bijvoorbeeld ook vaak dat een tiental figuren in de arrestantenwagen wordt gestopt en dat de rest de dans ontspringt, die gearresteerden kunnen dan echt niet naar de niet-opgepakten wijzen als strafuitsluitingsgrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

En een boete tot 25.000 euro voor weigeraars.

Ik ben dan ook benieuwd of dit stand kan houden. In Roemenië bijvoorbeeld werden mensen verplicht tot zich laten behandelen en quarantaine in een ziekenhuis, het Roemeense constitutionele hof heeft toen bepaald dat dit niet mocht. De overheid kon iemand niet dwingen tot het ondergaan van een medische behandeling.

Dan ben ik ook benieuwd hoe een Duitse rechter tegen deze zaak aan zal kijken.
Inderdaad. Als het om een niet-invasieve test zou gaan (waarvan ik het idee heb dat ze die wel aan het ontwikkelen zijn) dan zou je daar juridisch nog best een argument voor hebben, maar iemand chanteren met een onbetaalbare boete om een naald/'wattenstaafje'/whatever in zijn lijf te laten duwen, gaat natuurlijk een beetje ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:51:
[...]

Je wil niet weten wie er allemaal een inhaler hebben tegen luchtwegklachten, die worden allemaal keurig aangeschreven voor de griepprik. Heb je een historie met wat longontstekingen idem en zo nog veel meer volk wat nog niet bejaard is of zich chronisch ziek voelt.

Zo krijg ik ook nog steeds keurig een uitnodiging voor de jaarlijkse griepprik maar mijn klachten zijn voor 99% verdwenen na een uitgebreid serologisch onderzoek en de daaropvolgende rhinovirus- en kokkenvaccinatie.
Goed gezien door eindelijk een gemotiveerde jonge KNO arts, die prutsers daarvoor hebben meer kwaad dan goed gedaan door jarenlang ladingen antibiotica voorschrijven en nutteloze operaties uitvoeren.

Die prikjes herhaal ik met graagte eens per 4 a 5 jaar omdat deze bij mij aantoonbaar gewerkt hebben, ben sindsdien (long) ontsteking vrij. De griepprik sla ik al tijden over, heb hem jaren geleden een paar keer gehad en merkte geen verschil met wanneer ik hem niet nam, ik krijg gewoon nooit griep, met of zonder prik dus dan liever zonder, hoewel ik blijkbaar nog steeds als risicogroep te boek sta...
Mocht ik regelmatig benauwd zijn of jaarlijks beroerd van de griep worden zou ik de griepprik wel gewoon nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
prijk schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:57:
Je kunt dat niet meteen rechtsongelijkheid noemen. Het komt dagelijks voor dat duizenden burgers voor eenzelfde strafbare feit niet beboet worden, en andere wel, zelfs als dat door de politie of boa geconstateerd is. Dat hangt van de omstandigheden af, en in de praktijk ook wel eens van het humeur van de verbalisant. Volgens de wet is dat ook gewoon geoorloofd, nergens in de wet staat dat politie en OM de plicht hebben strafbare feiten te beboeten, ze hebben alleen die bevoegdheid. Je ziet bij demonstraties bijvoorbeeld ook vaak dat een tiental figuren in de arrestantenwagen wordt gestopt en dat de rest de dans ontspringt, die gearresteerden kunnen dan echt niet naar de niet-opgepakten wijzen als strafuitsluitingsgrond.
Het is niet te verteren hoe willekeurig er met de corona boetes omgegaan wordt. Die 390 euro is al wat, maar de kers op de taart hier is het strafblad wat je krijgt. En die aantekening op je strafblad telt nog altijd mee bij aanvraag van een VOG. Het negeren van de corona aantekening is namelijk optioneel gemaakt, ook in de aankomende corona spoedwet. Dus afhankelijk van omstandigheden kan je wel of niet een VOG krijgen. Het humeur van de verbalisant heeft hier dus verstrekkende gevolgen, het kan je vijf jaar lang achtervolgen.

Met het niet handhaven op de coronamaatregelen tijdens de protesten hebben Halsema en Aboutaleb in feite de glazen van de maatregelen staan ingooien. Heel Nederland kon meekijken op het acht uur journaal. Zal best wrang zijn geweest voor de mensen die wel een boete hadden gekregen in de dagen daarvoor. En dat gaat ook op voor elke rave onder een viaduct die met een sisser afloopt.

Wat dat betreft ben ik wel voor een generaal pardon als dit allemaal over is. Schrap maar al die corona aantekeningen van de strafbladen. Want sinds we die hebben is Nederland ineens heel wat misdadigers rijker geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:05:
[...]

Met het niet handhaven op de coronamaatregelen tijdens de protesten hebben Halsema en Aboutaleb in feite de glazen van de maatregelen staan ingooien. Heel Nederland kon meekijken op het acht uur journaal. Zal best wrang zijn geweest voor de mensen die wel een boete hadden gekregen in de dagen daarvoor. En dat gaat ook op voor elke rave onder een viaduct die met een sisser afloopt.
Het meest wrange is daarin nog dat BOA's vooral het laaghangende fruit pakken. Een stelletje dat zit te picknicken in het park en hand in hand loopt krijgt een boete, terwijl die rave onder het viaduct alleen maar een "Gaat U vooral allemaal naar huis" krijgt en er geen boetes worden uitgedeeld uit angst voor escalatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:58
Ik hoorde net op BNR dat in België bij Ikea iemand een boete heeft gekregen omdat hij samen met zijn echtgenote binnen was. Ze was wel op 1.5m afstand met mondkapje, maar ja ze waren samen.
250,- boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mesa57 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:14:
Ik hoorde net op BNR dat in België bij Ikea iemand een boete heeft gekregen omdat hij samen met zijn echtgenote binnen was. Ze was wel op 1.5m afstand met mondkapje, maar ja ze waren samen.
250,- boete.
Winkelen moest je inderdaad alleen doen. De regels in België zijn volgens mij nog iets strenger dan in NL.
Vanaf 29 juli inderdaad weer verplicht alleen winkelen in BE.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 06-08-2020 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 15-08 19:35
Ernemmer schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:16:
[...]

Winkelen moest je inderdaad alleen doen. De regels in België zijn volgens mij nog iets strenger dan in NL.
Vanaf 29 juli inderdaad weer verplicht alleen winkelen in BE.
het is ook de handhaving die wat strenger is in Belgie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:11:
Het meest wrange is daarin nog dat BOA's vooral het laaghangende fruit pakken. Een stelletje dat zit te picknicken in het park en hand in hand loopt krijgt een boete, terwijl die rave onder het viaduct alleen maar een "Gaat U vooral allemaal naar huis" krijgt en er geen boetes worden uitgedeeld uit angst voor escalatie.
Ik geloof dat dit nog altijd het meeste schrijnende geval was daarvan. De vier mensen die 1600 euro aan boetes kregen plus een stafblad voor het eten van een gebakje, op 1,5 meter afstand. En hier was ook eigenlijk de willekeur aanwezig:
In Voorburg was ons dit niet overkomen, vertelde de boa die de boete uitschreef.
Vooral die uitspraak dus. Dat tast op een enorme manier het rechtvaardigheidsgevoel aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:11:
[...]

Dat is gewoon gebruikelijk beleid hoor, hooguit een organisator krijgt een boete wanneer de aankondiging van het einde van zo'n feestje genegeerd wordt. Ben jarenlang op zat illegale feestjes geweest waarvan sommige opgerold werden, je moet echt al heel irritant gaan lopen doen wil je daar een boete voor krijgen, biezen pakken en verderop uit het zicht weer verder gaan is gebruikelijk. In de buitenlucht is er gewoon niet zoveel aan de hand tenzij je uit elkaars glas/fles gaat lopen lurken of joints doorgeeft. Anders zouden ze ook ieder strand/park/winkelcentrum/supermarkt/kroeg moeten gaan beboeten.
Het grote voordeel van een buitenfeestje is dat je niet staat te dringen voor een podium of bij de bar in een bedompte kroeg met nauwelijks ventilatie.

Je bent wel erg aan het overdrijven nu, het is echt niet zo dat ieder picknickend stelletje een boete krijgt net als dat hand in hand lopen. Dat er nou incidenteel een BOA was die zijn macht ff lekker ging misbruiken is triest en kwalijk maar ga alsjeblieft niet doen alsof dat gebruikelijk is. Dat was een nogal breed uitgemeten incident waarvan ik mij afvraag of die boete stand houd bij een rechter.
Begin eens bij de horecaondernemers die doelbewust alles aan hun laars lappen en waar aantoonbare besmettingen plaatsgevonden hebben, dat lijkt mij laaghangend fruit waartegen prima opgetreden kan worden. Zo'n doorgeslagen parkeerwachter met teveel macht is een gemeentelijk verdienmodel, geen landelijk beleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

PalingDrone schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:44:
[...]
Je bent wel erg aan het overdrijven nu, het is echt niet zo dat ieder picknickend stelletje een boete krijgt net als dat hand in hand lopen. Dat er nou incidenteel een BOA was die zijn macht ff lekker ging misbruiken is triest en kwalijk maar ga alsjeblieft niet doen alsof dat gebruikelijk is. Dat was een nogal breed uitgemeten incident waarvan ik mij afvraag of die boete stand houd bij een rechter.
Begin eens bij de horecaondernemers die doelbewust alles aan hun laars lappen en waar aantoonbare besmettingen plaatsgevonden hebben, dat lijkt mij laaghangend fruit waartegen prima opgetreden kan worden. Zo'n doorgeslagen parkeerwachter met teveel macht is een gemeentelijk verdienmodel, geen landelijk beleid.
Ik heb nog geen enkele BOA een illegaal feestje op zien rollen en grootschalig boetes uit zien delen (ook niet bij BLM- of Viruswaanzin-demonstraties). Lijkt me juist veel makkelijker om dat te doen en een duidelijk signaal af te geven: Als je zo'n feestje door laat gaan en omsingelt met bouwhekken en dan iedereen even af laten tikken als ze naar buiten lopen.

Dat hoef je maar voor 1 feestje te doen en dan laat je weer zien dat er consequent gehandhaafd wordt.

Het probleem met de handhaving is vooral dat BOA's een grote mond hebben maar een beetje schijterig worden als je ze met 5 man een grote bek terug geeft, en de politie vooral ingesteld is op de-escalatie. Dan blijft er van handhaven uiteindelijk weinig meer over dan "Wilt U alstublieft allemaal naar huis gaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Het regionale beleid kan wel heel divers worden zo:
Burgemeester Depla van Breda wil mensen uit oranje gebied kunnen wegsturen
Burgemeester Depla van Breda wil dat het kabinet mogelijkheden biedt om snel lokaal of regionaal in te grijpen bij een plotse stijging van het aantal besmettingen. Hij denkt bijvoorbeeld aan het kunnen weren of terugsturen van bezoekers uit landen of gebieden waar code oranje geldt, zoals Antwerpen, zei hij in het radioprogramma Nieuws en Co. Depla wil daarbij niet afhankelijk zijn van landelijke discussies, maar pleit voor een soort "regionale gereedschapskist" met maatregelen die al snel genomen kunnen worden.

"Controles aan de grens, dat gebeurt nu, maar de politie en Koninklijke Marechaussee hebben alleen maar hun overredingskracht om mensen terug te sturen", zei Depla. "Ze hebben niet de formele positie om mensen terug te sturen."

Depla wil dat ze die mogelijkheden wel krijgen als er lokaal of regionaal besmettingshaarden zijn. "Bijvoorbeeld kunnen zeggen: sorry het spijt me zeer, maar uw gouverneur heeft gezegd dat u alleen maar voor noodzakelijke reizen naar andere provincies kunt reizen. Het zonnen aan de Galderse Meren is geen noodzakelijke reis, dus u bent hier niet welkom en we kunnen u daadwerkelijk terugsturen", zei de burgemeester.
Naast grenscontroles op Schiphol gaan gemeentes ook dan lokale grenscontroles op de gemeentegrens uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:55:

[...]

Naast grenscontroles op Schiphol gaan gemeentes ook dan lokale grenscontroles op de gemeentegrens uitvoeren?
Laten we dan voor de handigheid eerst maar eens Schengen opschorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-10 18:24
CMD-Snake schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:55:

[...]

BOAs geven letterlijk aan niet tot nauwelijks nog te handhaven nadat de argumentatie niet meer droog te houden is omdat er niet is opgetreden bij verschillende demonstraties en dan denkt Depla dat dit wel gehandhaafd kan worden. Kansloos ;w

[ Voor 12% gewijzigd door BoB_HenK op 06-08-2020 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de overheid ook wel weet dat een tweede lockdown enorm nadelig is voor de economie en daarbij hun verkiezingsoverwinning in maart. Ik geloof er dus niet zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Horeca moet gereserveerd worden, maar mag ook ter plekke gereserveerd worden. Whut? Gingen mensen hiervoor dan bij vreemden op schoot zitten? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-10 18:24
Verwijderd schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:08:
Ik denk dat de overheid ook wel weet dat een tweede lockdown enorm nadelig is voor de economie en daarbij hun verkiezingsoverwinning in maart. Ik geloof er dus niet zo in.
Is dan ook makkelijk scoren voor een Depla: Doen we het niet en gaat het goed heb je het er niet meer over, doen we het niet en gaat het niet goed kan je heel hard 'zie je wel!!' roepen.
Verwijderd schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:12:
Horeca moet gereserveerd worden, maar mag ook ter plekke gereserveerd worden. Whut? Gingen mensen hiervoor dan bij vreemden op schoot zitten? :')
Ik lebber altijd voor de zekerheid de uitbuiter van het restaurant af bij binnenkomst :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Jij bent duidelijk nooit om 2 uur 's nachts in een stapstraat geweest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
BoB_HenK schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:07:
BOAs geven letterlijk aan niet tot nauwelijks nog te handhaven nadat de argumentatie niet meer droog te houden is omdat er niet is opgetreden bij verschillende demonstraties en dan denkt Depla dat dit wel gehandhaafd kan worden. Kansloos ;w
Die regionale maatregelen kunnen op deze manier op iets vreselijks uitdraaien. Een lappendeken van regeltjes die naargelang de omstandigheden ineens veranderen. Je ziet het nu al in Rotterdam en Amsterdam met de mondkapjes, als er meer "experimenten" komen is het niet meer bij te houden. Het zal ook op weinig begrip kunnen rekenen van het publiek en dus zullen de maatregelen nog meer met de voeten getreden worden.

Straks maar eens lezen hoe Rutte en De Jonge ons verbale billenkoek hebben gegeven.
Verwijderd schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:08:
Aardig wat ondernemingen die noodgedwongen dicht moesten zijn technisch al failliet door de schulden die aangegaan moesten worden om de lockdown te overleven. De regelingen hielpen een beetje, maar die hielden ook niet echt over. Afhankelijk van de bedrijfsgrootte was het soms een druppel op een gloeiende plaat. Bij een tweede lockdown zullen bedrijven dan met bosjes omvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:59
CMD-Snake schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:05:
[...]
Dat laatste is inderdaad zo ergerlijk.

Staat bijna dagelijks in de krant... "Politie breekt Corona-feestje op, er zijn geen arrestaties verricht omdat iedereen de aanwijzingen van de politie opvolgde".

Tja, daar gaat natuurlijk geen afschrikwekkende werking van uit. Zet dat volk een nachtje in de cel, dan houdt het misschien een keer op.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
“Is er nog een plekje?”
“Niet ziek geweest bla bla bla?”
“Nope”
“Ok, schrijf hier je gegevens even op, dan mag je daarna daar zitten”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ZieMaar! schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:24:
[...]

“Is er nog een plekje?”
“Nope”
"Goh, Jan Janssen met telefoon 06-12345678? Ik wist niet dat je zoveel tweelingbroers had."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:25:
"Goh, Jan Janssen met telefoon 06-12345678? Ik wist niet dat je zoveel tweelingbroers had."
Ik ben benieuwd hoeveel mensen bij die stripclub hun echte gegevens hebben achtergelaten. :+

Tot op heden lijkt deze persconferentie meer op een mislukte stand-up act.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:49:
[...]

Ik heb nog geen enkele BOA een illegaal feestje op zien rollen en grootschalig boetes uit zien delen (ook niet bij BLM- of Viruswaanzin-demonstraties). Lijkt me juist veel makkelijker om dat te doen en een duidelijk signaal af te geven: Als je zo'n feestje door laat gaan en omsingelt met bouwhekken en dan iedereen even af laten tikken als ze naar buiten lopen.

Dat hoef je maar voor 1 feestje te doen en dan laat je weer zien dat er consequent gehandhaafd wordt.

Het probleem met de handhaving is vooral dat BOA's een grote mond hebben maar een beetje schijterig worden als je ze met 5 man een grote bek terug geeft, en de politie vooral ingesteld is op de-escalatie. Dan blijft er van handhaven uiteindelijk weinig meer over dan "Wilt U alstublieft allemaal naar huis gaan".
Gemeentelijke BOA's slapen vaak 's nachts, hooguit een boswachter die wat signaleert, politie inschakelt en aan de hand van de situatie bepalen ze hoeveel mannetjes ze gaan verzamelen om de boel op te doeken.
1 BOA of 1 agent beginnen niks tegen een groep, 5 ook niet. Het enige effectieve is wanneer er toevallig voetbalwedstrijden waren in de buurt en er een peletonnetje ME standby staat. Vaak genoeg dat ze daarom pas tegen de ochtend de boel komen oprollen met een hele hoop auto's en personeel. Niemand zit op escalatie te wachten dus alle betrokkenen kiezen dan gewoon eieren voor hun geld en gaan elders hun geluk zoeken, massale matpartijen komen echt niet voor bij feestgangers, tenzij er "voetbalsupporters" tussen zitten die op een clash uit zijn.
Mijn kenteken is zo vaak genoteerd op dat soort plekken, boeie... eerst komen de verkenners, dan wordt ff gekeken wat voor volk er rondloopt en vervolgens zie je een "stille" rondlopen (die niemand kent en daardoor nogal opvalt) die de boel ook inschat, daarna plan maken en indien er mankracht genoeg is begint het stoppen/oprollen.
Hoe wil je een weiland insluiten met bouwhekken? Uiterwaarden afsluiten? Een bosperceel afgrendelen? compleet nutteloos, wanneer ze zo beginnen is iedereen al lang naar huis. Een groep van een paar honderd man hou je echt niet tegen en al helemaal niet rustig met dat soort idioterie. Dat is allang geprobeerd bv bij CzechteK in 2005 en schept alleen maar kwaad bloed en problemen voor de verantwoordelijke bestuurders.

Het grootste in NL wat ik meegemaakt had was dat ze zeecontainers op bospaden neergezet hebben om toestroom van nieuw volk te stoppen, vervolgens werd de boel op linie schoongeveegd in een uurtje of 3.
Allemaal best gemoedelijk, geen politieagressie of wat dan ook.
Blijf je dan met je spacehoofd zitten of ga je moeilijk lopen schreeuwen dan ga je uiteraard wel mee en loop je terecht risico op een boete wegens het niet voldoen aan een vordering tot ophoepelen.

Mochten we een serieuze lockdown zouden hebben gehad dan was die hele BLM demo en de 5G/viruswappies optocht nooit doorgegaan. Wanneer je zoiets toestaat lukt het echt niet om met droge ogen en een sluitende juridische onderbouwing nu 250 man die ergens op de Maasvlakte een feestje bouwen rücksichtslos te beboeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:24:
[...]

“Is er nog een plekje?”
“Nope”
Diegenen die met klachten op het terras gaan zitten zullen waarschijnlijk ook diegenen zijn die 'geen klachten' hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

PalingDrone schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:27:
[...]

Gemeentelijke BOA's slapen vaak 's nachts, hooguit een boswachter die wat signaleert, politie inschakelt en aan de hand van de situatie bepalen ze hoeveel mannetjes ze gaan verzamelen om de boel op te doeken.
1 BOA of 1 agent beginnen niks tegen een groep, 5 ook niet. Het enige effectieve is wanneer er toevallig voetbalwedstrijden waren in de buurt en er een peletonnetje ME standby staat.
Tja, euh, we zitten wel met een corona-pandemie waar we een noodverordening hebben die zegt dat iedereen afstand moet houden. En die geldt wel 24/7. Als die BOA's dan om 9 uur op kantoor aan komen sjokken en een bak koffie pakken om om 9:30 pas in wandeltempo aan het werk te gaan, dan snap ik wel wat er ontbreekt aan die handhaving.

Tijd voor ploegendienst en ook voor de ME die in shifts standby staat. De politie en de brandweer slapen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:01:
[...]

Ik had duidelijker kunnen zijn dat het 6 miljoen uitnodigingen zijn maar gezien je opmerking dat 70% de vaccinatie laat voor wat het is was dat kennelijk toch wel duidelijk.

Heb je ook nog onderbouwing waarom dat lijstje slechts 1 miljoen zou zijn?
Dat lijstje begint met 60+, daarvan hebben we er een miljoen of 4. ( 2019 https://opendata.cbs.nl/s...7461BEV/table?fromstatweb )
Daar ging onze communicatie de mist in, die ~1 miljoen zijn de mensen onder de 60 die in aanmerking komen voor een griepprik, waaronder jouw echtgenote. Ik had niet gezien dat 60 jaar en ouder ook in jouw lijst staat.
In Nederland krijgen 6 miljoen mensen een uitnodiging voor de griepprik en dat zijn de mensen uit dat lijstje wat niet van mij maar van het RIVM is. Dat lijstje zegt dus niets over het aantal mensen dat de griepprik krijgt/neemt maar dat staat te lezen in de PDF uit 2018 waar je zelf mee komt.

[...]

Kennelijk was 18% van de Nederlandse bevolking in 2018 bejaard en chronisch ziek?

[...]

Achterkant bierviltje: 6 miljoen uitnodigingen, 3 miljoen vaccinaties = 18% bevolking?

Als mijn lijstje slechts 1 miljoen mensen bevat en 70% de vaccinatie laat voor wat het is dan werden er in 2018 dus 300.000 mensen gevaccineerd.
Die 300.000 mensen is volgens Nivel 18% van de bevolking, zijn we ineens een kleine 16 miljoen mensen kwijt?
70% van die ~1 miljoen, die niet op basis van leeftijd maar gezondheid, in aanmerking komen voor de griepprik. Pas boven de 65 stijgt het percentage naar net over de 50%.
Daarom mijn redenatie dat het vrijwillig vaccineren tegen corona best een klus kan zijn, wanneer iets normaals als de griepprik ook al niet zo populair is.

Hoe ik aan die 1 miljoen kom? Figuur 4.1 uit de PDF, ongeveer 7-8% van de populatie "0-59 met medische indicatie"
PS
Bedankt namens mijn vrouw en nog wat andere mensen die ik ken dat ze in de categorie bejaard en chronisch ziek vallen. Mijn vrouw heeft diabetes en werkt in de zorg, kennelijk ben je dan bejaard en chronisch ziek als je de griepprik haalt. De griepprik waar ze voor uitgenodigd wordt omdat ze op het lijstje staat maar die ze ook aangeboden krijgt vanuit haar werkgever.
Geen dank. :P
Pagina: 1 ... 18 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic