Toon posts:

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 169 170 171 Laatste
Acties:
  • 520.054 views

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 15:26
Sphere- schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:07:
[...]

Het probleem is echter dat met ongeveer 10% van de populatie in Nederland dat in aanraking is geweest met het virus, er nog niet echt sprake zal zijn van afnemende groei. Het virus heeft nog niet echt moeite om "kandidaten te vinden". Dus zal het virus zich nog steeds vrij exponentioneel verspreiden zonder maatregelen.
Waarop is dat cijfer nou weer gebaseerd ? Dat zijn volgens mij schattingen.

• Anoniem: 1271350
  • Registratie: November 2019
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:15:
Een groep restauranthouders klagen de staat aan vanwege de sluiting van de horeca.
Advies van het omt was het te onderzoeken. En dan bv max 1 ronde per avond. (Dus voor 90% van de horeca nog steeds geen optie.) Probleem is ook.. wat is een restaurant, en wat is een cafe. Krijg je franse tafarelen dat cafés voor de show tosti's gaan verkopen.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30
FreakNL schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:13:
Ik ga geen medestanders krijgen maar;

Die horecazaak die opengaat brengt de volksgezondheid (en daarmee potentieel iedere Nederlander) in gevaar.

Totaal onvergelijkbaar met een Koning die niemand in gevaar brengt door naar een eigen buitenverblijf te gaan.. Die blijft alleen thuis voor de beeldvorming. En dat vind ik zwak. Omdat wij niet mogen mag hij ook niet.... Onzinnig. Weet je hoeveel Nederlanders er wel niet in Spanje/Italië/whatever zitten in hun eigen buitenverblijf? Wat een onzin dat die onbekenden dat wel mogen maar dat we dat het Koningshuis niet gunnen omdat ze toevallig een voorbeeldfunctie zouden hebben.

Iedereen is gelijk maar sommige mensen zijn gelijker..

En dan ben ik niet eens Pro-Oranje ofzo.. Sta er redelijk neutraal in.

@Stoney3K hij heeft een uitzonderingspositie. In alles. Of denk je dat er voor hem geen Covid bedje gereserveerd is in het geval de ICs overlopen?
Had tie maar koning van een ander land moeten worden en niet van dit zooitje ongeregeld .. en hij mag met z'n familie natuurlijk altijd mee stoppen met de poppenkast. Wij betalen voor de voorstelling en via boegeroep naar de regisseur van dienst beinvloeden we af een toe een beetje het spel.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Totaal onvergelijkbaar met een Koning die niemand in gevaar brengt door naar een eigen buitenverblijf te gaan.. Die blijft alleen thuis voor de beeldvorming. En dat vind ik zwak. Omdat wij niet mogen mag hij ook niet.... Onzinnig. Weet je hoeveel Nederlanders er wel niet in Spanje/Italië/whatever zitten in hun eigen buitenverblijf? Wat een onzin dat die onbekenden dat wel mogen maar dat we dat het Koningshuis niet gunnen omdat ze toevallig een voorbeeldfunctie zouden hebben.

Over het dikgedrukte, weet jij dat wel?

En net zoals voor de rest van de Nederlanders is daar ook het verzoek om de reisbewegingen te beperken en niet op vakantie te gaan. Dat hoge bomen (het koningshuis) meer wind vangen dan de "gewone" burger is natuurlijk ook een feit. Daar heb je naar te handelen als koningshuis/regering.

Het op vakantie gaan wordt voor eeniedere Nederlander afgeraden, daar valt ook het koningshuis onder en ook de mensen met een buitenhuis in Spanje/Italie/Whatever.

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-05 13:08
TrailBlazer schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:38:
@Alexander6501 geen zin om je hele verhaal te quoten, maar het feit dat er in het Noorden n de 1e golf nauwelijks besmettingen waren toont al aan dat de “dor hout” theorie in ieder geval niet klopt. Verder lijkt het gewoon onmogelijk on de zwakkeren te beschermen ook nu zien we weer verpleeghuizen besmet raken. Sowieso zijn er zoveel zwakkeren dat je 20% van Nederland moet beschermen. Mijn zwager is nierpatient maar draait wel volledig mee in de economie afzonderen kost ook heel veel geld.
Ik snap je eerste argument niet over besmettingen in het noorden? Ik denk dat daar nog wel veel doden zullen vallen (misschien ook wel niet vanwege lagere bevolkingsdichtheid).

Gemiddelde levensduur in verpleeghuis is 1,5 jaar, dus dit zorgt ook niet voor veel verloren levensjaren.

Laatste punt is inderdaad wat we moeten afwegen. Mogelijke infectie/ziekenhuisopname van je zwager tegenover 270 miljoen mensen in hongersnood en 400 miljoen verloren fulltime banen. https://www.wfp.org/news/...are-pushed-further-hunger

• Napo
  • Niet online
Anoniem: 1271350 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:19:
[...]

Advies van het omt was het te onderzoeken. En dan bv max 1 ronde per avond. (Dus voor 90% van de horeca nog steeds geen optie.)
Kan me sowieso niet voorstellen dat open gaan met de vorige regels uberhaupt winstgevend was. Natuurlijk minder verlies dan helemaal niet open gaan maar geen oplossing - buiten het oude normaal - gaat de winstgevendheid terugbrengen.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:15
Die horecazaak die opengaat brengt de volksgezondheid (en daarmee potentieel iedere Nederlander) in gevaar.
Een meerderheid van de horecagelegenheden kunnen prima aan de coronamaatregelen voldoen. Maar doordat een aantal horecagelegenheden het niet zo nauw neemt met de regels, zijn er dus lokale corona-uibraken geweest waarna de hele horeca moest sluiten. (Uitzonderingen maken ze niet.)

Met wij als Nederlander hebben het zelfde probleem. Doordat een klein aantal mensen zich niet aan de vorige coronamaatregelen houden, moeten nu alle Nederlanders aan verscherpte coronamaatregelen houden.
(Ook hier heb je geen uitzondering, dus ook de koning niet.)

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 21:58
mesa57 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:16:
[...]

Uiteraard zijn het schattingen (van het RIVM, 1 miljoen een paar weken geleden, zal inmiddels wel behoorlijk hoger liggen) maar wel een "educated guess" op basis van een heleboel cijfers zoals het aantal positieve testen (ook rekeninghoudende met positiviteitspercentage en aantal afgenomen testen), ziekenhuisopnames, bloedtesten van sanquin etc. Maar wat wel zekerheid kan worden gezegd is dat het zeker niet half nederland is die resistentie heeft opgebouwd, want dan zou het virus zich niet zo gemakkelijk meer verspreiden. En uiteindelijk boeit het niet zoveel of het 10% is of 15%, dat zal niet tot andere overwegingen leiden.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:36

FreakNL

Well do ya punk?

Napo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:23:
[...]

Over het dikgedrukte, weet jij dat wel?

..
Ik ken er sowieso 2. Die zijn 2 weken terug en vorige week vertrokken. Komen over een paar weken weer terug (Kerst) als het kan.. En dat zullen vast de enigen niet zijn. Je denkt toch niet dat de rijkeren zich hieraan houden... Die vinden de maatregelen voor de plebs..

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-06 11:58

DataGhost

iPL dev

Stoney3K schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:15:
[...]

Onzinnig? De Koning is toch ook Nederlander? Nu is het juist zo dat hij blijkbaar vindt dat ie een uitzonderingspositie heeft en zich niet hoeft te houden aan de adviezen en maatregelen waaraan álle Nederlanders zich moeten houden. En als staatshoofd is hij wel "het gezicht" van die Nederlanders.
Mja, Griekenland vasteland was gewoon code geel, volgens mij was er geen enkel verbod daarheen af te reizen. Zeker als je dan in een eigen villa gaat zitten kom je met weinig mensen in aanraking. Des te meer als je daar met een privé-vliegtuig heen vliegt.
Qua timing is het misschien niet heel geweldig, nu voor een behoorlijk deel van de bevolking hun "standaardvakantie" naar bijv. de Griekse eilanden, Turkije, Spanje en de Franse zuidkust door code oranje in het water valt. Het advies van Rutte om thuis te blijven zie ik dan ook als het extra benadrukken dat reizen naar code oranje niet de bedoeling zijn. Als het plan echt was om iedereen in NL vast te houden, ook de koning, hadden ze de gele gebieden ook maar oranje of rood moeten maken, toch? Dat lijkt me niet zo heel moeilijk. Nu wordt iemand veroordeeld voor iets wat gewoon toegestaan is.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:24

Grin

Ride si sapis.

@Stoney3K hij heeft een uitzonderingspositie. In alles. Of denk je dat er voor hem geen Covid bedje gereserveerd is in het geval de ICs overlopen?
Brengt niemand in gevaar? Werkelijk? Deze mensen gaan niet met z'n vijven op reis, dat lijkt mij duidelijk. Dit gereis van deze familie, en hele hofhouding/gevolg, geeft simpelweg een verhoogd risico op corona voor een behoorlijk grote groep! En denk je dat deze mensen niet geholpen hoeven te worden wanneer ze ziek worden? En die zusters en dokters die dan moeten helpen. Lopen zeker ook geen enkel risico?
Ons staatshoofd heeft een voorbeeldfunctie en zou zich zo goed mogelijk moeten houden aan de adviezen van zijn regering. Simpeler wordt het niet.

Dat andere Nederlands wel op vakantie gaan en niet terug hoeven te komen is simpelweg omdat zij geen staatshoofd zijn! En niet reizen met een gevolg zoals zij - hofhouding, beveiliging, etc. Het is in mijn ogen net zo dom als 'gewone Nederlander' maar de gevolgen zijn totaal anders.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 19:11

Stoney3K

Flatsehats!

Dat betekent gewoon niet dat het koningshuis boven de wet staat. Ander voorbeeld, maar wanneer er uit zou lekken dat prinses Amalia samen met een behoorlijk aantal jongeren ergens op een Spaans eiland was gaan feesten en zich compleet naar de pleuris had gezopen, dan zou iedereen over elkaar heen vallen en het gedrag van onze toekomstige koningin compleet verafschuwen. Terwijl het geen donder had uitgemaakt als het een ander 18-jarig tienermeisje was geweest.

Het Koningshuis heeft geen uitzonderingen boven de wet, ze hebben alleen bepaalde privileges. En die privileges komen met een prijs, namelijk dat je daarvoor het voorbeeld bent voor alle andere Nederlanders.

[Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 18-10-2020 18:36]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grin schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:31:
[...]

Brengt niemand in gevaar? Werkelijk? Deze mensen gaan niet met z'n vijven op reis, dat lijkt mij duidelijk. Dit gereis van deze familie, en hele hofhouding/gevolg, geeft simpelweg een verhoogd risico op corona voor een behoorlijk grote groep! En denk je dat deze mensen niet geholpen hoeven te worden wanneer ze ziek worden? En die zusters en dokters die dan moeten helpen. Lopen zeker ook geen enkel risico?
Ons staatshoofd heeft een voorbeeldfunctie en zou zich zo goed mogelijk moeten houden aan de adviezen van zijn regering. Simpeler wordt het niet.

Dat andere Nederlands wel op vakantie gaan en niet terug hoeven te komen is simpelweg omdat zij geen staatshoofd zijn! En niet reizen met een gevolg zoals zij - hofhouding, beveiliging, etc. Het is in mijn ogen net zo dom als 'gewone Nederlander' maar de gevolgen zijn totaal anders.
En die hofhouding heeft hij in NL niet om zich heen? Hou toch op met die selectieve verontwaardiging.

Nee, het was niet handig. Nee, hij had het niet moeten doen. En nee, hij heeft er geen enkel risico mee gelopen.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Stoney3K schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:35:
Het Koningshuis heeft geen uitzonderingen boven de wet
Buiten het feit om dat de koning onschendbaar is? Hij is strafrechtelijk, maar ook burgerrechtelijk en politiek, onschendbaar. De ministers zijn politiek verantwoordelijk voor het handelen en uitspraken van de koning.

Het is Rutte die nu sorry moet zeggen, niet de koning.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@MikeyMan Euh... extra en onnodige reisbewegingen van deze hofhouding en beveiliging geven wel degelijk een verhoogd risico. Niks selectief verontwaardigds aan.
En dan nog die reguliere lijnvlucht van de KLM voor de terugweg. Hou toch op zeg...

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:04
Stoney3K schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:15:
[...]

Onzinnig? De Koning is toch ook Nederlander? Nu is het juist zo dat hij blijkbaar vindt dat ie een uitzonderingspositie heeft en zich niet hoeft te houden aan de adviezen en maatregelen waaraan álle Nederlanders zich moeten houden. En als staatshoofd is hij wel "het gezicht" van die Nederlanders.
Ja, en nu? Welke consequenties? Of gewoon effe lekker zeuren omdat het kan?

Hello. Is it me you're looking for?

• Grin

Grin

Ride si sapis.

iamerwin schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:47:
[...]

Ja, en nu? Welke consequenties? Of gewoon effe lekker zeuren omdat het kan?
Nou heel simpel: dat hij zich voortaan wel aan de dringende adviezen van zijn eigen regering gaat houden. En even twee keer nadenkt voordat hij op het vliegtuig stapt.

• Napo
  • Niet online
Grin schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:52:
[...]

Nou heel simpel: dat hij zich voortaan wel aan de dringende adviezen van zijn eigen regering gaat houden. En even twee keer nadenkt voordat hij op het vliegtuig stapt.
Je weet dat de koning onderdeel is van de regering? ;)
Hij mag zich inderdaad wel aan zijn eigen advies houden :+

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28
Zijn we nog steeds over WimLex aan het zeiken.

Laten we zeiken over belangrijkere dingen, bijv dat takke virus en de komende maanden

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grin schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:46:
@MikeyMan Euh... extra en onnodige reisbewegingen van deze hofhouding en beveiliging geven wel degelijk een verhoogd risico. Niks selectief verontwaardigds aan.
En dan nog die reguliere lijnvlucht van de KLM voor de terugweg. Hou toch op zeg...
Het is dezelfde bubbel... Dus totale onzin dat dit een verhoogd risico zou geven.

Wat er op de terugweg mis ging, weet ik niet, maar het lijkt er sterk op dat de plotselinge terugreis meer risico heeft opgeleverd dan het gewoon volgen van de originele reisplannen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

backupdevice schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:54:

Laten we zeiken over belangrijkere dingen, bijv dat takke virus en de komende maanden
Het probleem is dat dat hele 'WimLex' gebeuren weer een stapje is waarmee de bereidwilligheid van alle andere Nederlanders om zich braaf aan de maatregelen te houden, compleet weg erodeert.

Hetzelfde zou gebeuren als Rutte ineens op TV te zien is terwijl hij zit te juichen in een voetbalstadion, en tegelijkertijd tegen ons uithaalt dat we 'gewoon onze bek moeten houden'.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Ja hallo.. je weet toch wel dat nederlanders niet zo heel goed zijn in het bedenken dat een crisis gewoon doorgaat en er eerst dagenlang tot in den treure over dit onderwerp gezeken moet worden?

Prioriteiten he.

Flickr

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:26

Laguna

Connaisseur

Ook al was het een gezondheidsfreak, kan ie alsnog een bepaalde afwijking bij z'n hart hebben gehad waardoor het virus de trigger is geweest voor het optreden van de complicaties bij z'n hart waaraan ie uiteindelijk is overleden. Je komt er in dit geval pas achter als het te laat is.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:04
Grin schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:52:
[...]

Prima. Die boodschap is we aangekomen geloof ik, gaan we dan nu verder?

Hello. Is it me you're looking for?

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:00:
[...]

Het probleem is dat dat hele 'WimLex' gebeuren weer een stapje is waarmee de bereidwilligheid van alle andere Nederlanders om zich braaf aan de maatregelen te houden, compleet weg erodeert.
Dat is omdat Nederlanders enorm veel energie steken in het vinden van excuses. Een actie zoals niet op vakantie gaan en je contacten beperken hebben een nut dat precies hetzelfde is of WimLex nou op vakantie gaat of niet.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@MikeyMan Een hofhouding en beveiliging heeft een totaal andere externe (directe/indirecte) exposure dan een Koning en zijn gevolg. Die hofhouding en beveiliging moeten (door deze vakantie) overleggen met veel extra/externe partijen. Enfin, ik heb mijn punt voldoende gemaakt. Ik kan het je proberen uit te leggen, maar ik kan het niet voor jou begrijpen.

* Grin out! :) :w

[Voor 6% gewijzigd door Grin op 18-10-2020 19:05]

• Sphere-
Ik denk ook niet dat Wim-Lex zijn eigen zak met aardappelen meeneemt in het ruim van PH-GOV.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:30
Grin schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:57:
[...]

@FreakNL Hier kijk ik toch wel van op... Bij dezen mijn kijk op de zaak.
Of we het er nu mee eens zijn of niet: de Koning en zijn gevolg representeren Nederland - bij internationale conferenties, staatsbezoeken, etc etc enz enz. Ons Koningshuis heeft een overduidelijke publieke functie en daaruit voortvloeiend dus ook een voorbeeldfunctie en media-aandacht.

Dat zij door deze functie, en van onze geld, in een bubbel kunnen reizen doet weinig (niet?) ter zake. Die man zit altijd in zo'n bubbel, dat hoort bij zijn functie. Op dit moment is er een dringend advies van het Kabinet voor alle Nederlanders: blijf zoveel mogelijk thuis en ga niet op vakantie. Hij besluit echter toch op vakantie te gaan en negeert daarmee een dringend advies van het Kabinet. Zijn regering!

Wat ik zelf veel ernstiger vind is dat deze man, en zijn gevolg(!), in mijn ogen zo losgezongen zijn van de werkelijkheid dat ze bij zichzelf dachten: laten we lekker op vakantie gaan terwijl NL in een semi-lockdown zit. Kan prima toch? En daarbij allicht alleen de praktische kant in ogenschouw hebben genomen: zitten in een bubbel, reizen privé, geel gebied, eigen villa, etc etc enz enz. DAT DOET ER NIET TOE!

Het gaat om het beeld wat je daarmee creëert: ik ga op vakantie terwijl NL in semi-lockdown zit! Toedeledokie! :w

In mijn ogen doe je moreel gezien niet meer mee wanneer je, als STAATSHOOFD(!), dit in je hersenpan haalt. Werkelijk... Wat een zak hooi... Dat Rutte deze klap opvangt is staatsrechtelijk gezien de enige uitweg. Maar vergeet niet: zij wilde op vakantie. Zij hebben dit aangevraagd - akkoord voor vertrek, gebruikmaken van regeringsvliegtuig, etc - en zij wisten van de maatregelen. Dat je dan als staatshoofd toch besluit om op vakantie te gaan... Niet te geloven... Dit laat de ware aard van het beestje overduidelijk zien.
Je mag gewoon reizen naar gele gebieden:

https://www.rijksoverheid...ie-gaan/reizen-buitenland

• Napo
  • Niet online
Er zijn meer zaken die gewoon mogen maar waarvoor er toch wordt geadviseerd om het tijdelijk niet (v.b. reisbewgingen) of wel (mondneusmasker) te doen tenzij het niet anders kan. Dat iets wettelijk gezien mag houdt niet in dat er geen andere adviezen worden gegeven.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Maar wel via een persconferentie het advies dat het misschien verstandig is dit nu niet te doen.
Vervelender is dat als de brief van Rutte voor de politieke partijen niet genoeg is, we in een kamerdebat gaan komen wat verspilling is van tijd die we op dit moment wel beter kunnen benutten ten tijde van een crisis.

Flickr

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 16:46
Alexander6501 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:30:

Ongetwijfeld zullen veel mensen het hier niet met me eens zijn, maar dat neem ik voor lief. :>
Ik ben het grotendeels met je eens maar die link naar kompanje.org heeft wel een extreem aluhoedje gehalte en er staan bovendien onwaarheden in, zo is ME wel degelijk een erkende ziekte maar is het moeilijk aantoonbaar omdat er niet 1 duidelijke oorzaak is maar vaak een combinatie van factoren.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:26

Laguna

Connaisseur

Het verbaast me eigenlijk dat Willy niet is afgereisd naar een oranje gebied, onder het mom er geldt daar toch een oranje reisadvies :)F

[Voor 4% gewijzigd door Laguna op 19-10-2020 11:23]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• BarôZZa
Er is geen advies om niet naar gele landen te reizen.

Waarom het niet handig was van de koning is natuurlijk omdat het volk geen zin heeft om die dude in z'n privéjet te zien partyen van onze belastingcenten.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Ach, we bleven ook zeiken over een bruiloft :+
Of een demonstratie op de dam.

[Voor 5% gewijzigd door hjs op 18-10-2020 19:23]

• Napo
  • Niet online
BarôZZa schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:19:
Er is geen advies om niet naar gele landen te reizen.

Ik ben benieuwd hoe je het blokje vervoer en vrije tijd dan leest.

• Wijnand1980
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:42
Is gewoon marketing van het koninklijk huis. Het gaat nu ten minste niet (meer) over de gestegen toelages en de toelage van Amalia...

• Sphere-
Wijnand1980 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:26:
Is gewoon marketing van het koninklijk huis. Het gaat nu ten minste niet (meer) over de gestegen toelages en de toelage van Amalia...
Of Rutte heeft het door laten gaan om onze aandacht van het crisisbeleid af te halen ;)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Willem moest vlieguren maken omdat hij anders zijn 737 certificering kwijt raakt. KLM zet liever hun eigen piloten in op de spaarzame ritjes die ze nog hebben.

• CMD-Snake
Wijnand1980 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:26:
Of het feit dat Hugo de Jonge een nog smeriger quarantaine plan erdoor wil duwen.

• gekkie
ed1703 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:01:
[...]

Ja hallo.. je weet toch wel dat nederlanders niet zo heel goed zijn in het bedenken dat een crisis gewoon doorgaat en er eerst dagenlang tot in den treure over dit onderwerp gezeken moet worden?

Prioriteiten he.
Ach .. "het breek zo lekker de week" zo'n thema tussen door.

Als ik heel "kritisch" en "out of the box" denk, dan is dit natuurlijk een deepstate bilderberg setup van Wim-Lex en Rutte. Het volk wat brood en spelen geven qua discussie en dan eindigt het toch met dat hij zich er aan is gaan houden, dus het volk ook. Schouder aan schouder Op 1,5m uit elkaar werpen wij de eerste pleepot over op de dam. En je weet .. als er eenmaal pleepot over op de dam is ...
Naja iets stinkt er in iedergeval nu, als dat geen bewijs meer is, het vierkant is rond zou ik zo zeggen !

• BarôZZa
Napo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:25:
[...]

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd hoe je het blokje vervoer en vrije tijd dan leest.
Ik lees gewoon de website van Rijksoverheid

Naar welke landen kan ik reizen?
U kunt reizen naar landen met een groen of geel reisadvies. Op Nederlandwereldwijd.nl vindt u de actuele reisadviezen per land. Boek geen vakantiereizen naar gebieden met een oranje reisadvies.

Posters zijn voor mensen die te lui zijn om te lezen, die mogen in Nederland blijven.

• Napo
  • Niet online
BarôZZa schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:41:
[...]

Ik lees gewoon de website van Rijksoverheid

Naar welke landen kan ik reizen?
U kunt reizen naar landen met een groen of geel reisadvies. Op Nederlandwereldwijd.nl vindt u de actuele reisadviezen per land. Boek geen vakantiereizen naar gebieden met een oranje reisadvies.

Posters zijn voor mensen die te lui zijn om te lezen, die mogen in Nederland blijven.
Aah, selectief interpreteren wat wel past en wat niet past in je beeld :+

Ja, er zit een delta tussen wat afgedekt is met regelgeving en wat er middels adviezen is afgedekt. Feitelijk kan eenieder buitenlandse reizen plannen naar gele maar ook oranje landen en - je verwacht het niet - ook naar rode landen. Het is vrij moeilijk om reizen te blokkeren, kans is echter klein dat er effectief op gevlogen wordt.

De kleurcodes zijn net zoals de poster en de mondelinge toelichting van de ministers niets meer dan adviezen. Zelfs reizen naar oranje gebieden zou derhalve geen discussie op moeten leveren.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Naar oranje landen wordt nog wel voldoende gevlogen.

Bron:
Ik ben er ook gekomen :+

En voor ik neergesabeld wordt; Dit is een noodzakelijke (zaken)reis. En ik wordt om de haverklap getest, hou geen neusbotje meer over onderhand.

[Voor 255% gewijzigd door FreakNL op 18-10-2020 20:03]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

wildhagen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

Klopt, maar inmiddels begint het de laatste anderhalve week ook in Italië weer flink de verkeerde kant op te gaan, het aantal infecties stijgt ook daar weer in hoog tempo.

De laatste dagen ligt het aantal besmettingen daar ook boven de 8000 per dag, en gisteren zelfs meer dan 10.000 per dag.
Er wonen daar wel bijna viermaal zoveel mensen he? Dus dat zou neerkomen op 2000-2500 als je vergelijkt met Nederland. Ik ben een beetje allergisch voor vergelijkingen met andere landen waar niet gecorrigeerd wordt voor de bevolkingsgrootte.
mesa57 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:04:
[...]

Aantal besmettingen zegt me niks want die zijn ook gerelateerd aan het aantal testen.
Maar hoe zit het daar met ziekenhuisopnames en IC ?
Precies, en de eerste helft van dit jaar waren we nog niet lekker aan het testen (ik ga weer even terug naar Nederland voor deze). Daarom vroeg ik me af of het aantal besmettingen positieve testen van rond de 8000 per dag hier, wat nu als "flink de verkeerde kant op" wordt gezien door mens en media, eigenlijk in perspectief wel klopt. Ik heb daarom de laatste cijfers van het RIVM gedownload en de laatste drie dagen daarvan weggegooid, aangezien die cijfers nog incompleet zijn. Aan de hand van de verhouding tussen aantal ziekenhuisopnames tot positieve testen en aantal overleden tot positieve testen over de laatste twee weken, heb ik twee constanten gemaakt waarmee ik het aantal ziekenhuisopnames en overlijdens heb vermenigvuldigd om op een schatting uit te komen wat het werkelijk aantal infecties in maart/april was. Daarmee kom ik uit op tegen de 70000 infecties... per dag! Cumulatief komt dat dan behoorlijk veel dichter in de buurt van de schattingen van Sanquin in April en Juni, waar het verschil van Sanquin ten opzichte van het aantal positieve testen eerst een factor 22-25 was, is dat nu binnen 50% van elkaar gekomen (of 30% afhankelijk van welke kant je op kijkt). Cumulatief tot drie dagen geleden kom ik uit op 1.3 miljoen besmettingen (7%) als je kijkt naar ziekenhuisopnames en bijna 2 miljoen (11%) als je kijkt naar overlijdens. Nou sluit de grafiek adhv overlijdens minder goed aan bij de recente positieve testen, dus die laat ik even varen. Die adhv ziekenhuisopnames sluit veel beter aan.

Hier zijn de grafiekjes waarin te zien is hoe mijn geschatte aantal besmettingen adhv de laatste twee weken qua aantallen en vorm behoorlijk goed aansluit op de laatste drie maanden
blijft in mijn schattingen, terwijl de stijging van de afgelopen weken qua snelheid nog op geen enkele manier in de buurt komt van maart. De mensen die nu besmet zijn hebben het (gemiddeld) over een ruime week alweer gehad dus die zitten er waarschijnlijk deze winter al goed voor, en het deel daarvan wat nu in het ziekenhuis ligt zal daar ook binnenkort weer weg zijn dus daar komt ook weer capaciteit vrij waardoor het hopelijk uiteindelijk zal stabiliseren.

Nou mag je mijn half uurtje statistiek rustig met flink wat zout nemen en hangen er allerlei mitsen en maren aan, maar het zet toch aan het denken wat er nu anders is dan toen, terwijl we het najaar ingaan waar normaliter mindere weerstand is dan in het voorjaar. Hebben we meer immuniteit? Zijn het de maatregelen? Beschermen we risicogroepen beter (of zij zichzelf) ondanks de maatregelen? Zijn we een groot deel van de groep met enige aanleiding voor serieuze coronaklachten in maart/april al kwijtgeraakt? Iets anders?

Dus hoe enorm hard moeten we in paniek schieten voor 8000 positieve testen per dag nu, nu we veel meer testen? Ik wil op geen enkele manier ontkennen dat dit virus rondgaat en dat het voor bepaalde mensen gevaarlijk kan zijn, maar rechtvaardigt het op dit moment de nieuwe maatregelen?
mesa57 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:16:
[...]

Als ik naar mijn bovenstaande schattingen kijk komt daar zo'n 7% uit, dus heel gek lijkt me die 10% niet. Zeker als je bedenkt dat "veel" mensen niet eens doorhebben dat ze het hebben en zich dus niet laten testen is het aannemelijk dat mijn 7% hoger moet zijn. De bron bij die 10% erbij zou wel fijn zijn ja :)

• Signs
  • Laatst online: 05:50
Koning zonder mondkapje in auto, volgens RVD alleen bij thuiskomst

Koning Willem-Alexander droeg zaterdag bij terugkomst op paleis Huis ten Bosch geen mondkapje in de auto. Dat is tegen het advies van de Rijksoverheid, omdat er ook mensen in de auto zaten die niet tot zijn huishouden behoren. De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) zei in een reactie aan NU.nl dat de koning het mondmasker wel de hele reis, inclusief de autorit, ophad, maar dat hij dit bij thuiskomst een kort moment afzette.

https://www.nu.nl/binnenl...lleen-bij-thuiskomst.html

Volgende discussiepunt :)

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@DataGhost Ik was altijd heel slecht in statistiek. En is het ook niet zo dat we nu beter behandelen waardoor de cijfers van jou dus ook onbetrouwbaar zijn? Of is “behandelen” pas in het ziekenhuis? In dat geval snijdt het hout (als je geen rekenfout gemaakt hebt)... Maar dan zouden de viruswaanzinnigen dit toch ook op moeten pikken? :+

• gekkie
Mag overigens hopen dat we nieuw bezette Duitse IC plekken nu wel gewoon netjes terug betalen.
Wel zo netjes, en liever dat dan dat er straks via Europa ingespeeld gaat worden op het mee instemmen met langjarige zaken die potentieel meer kosten.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28
Stoney3K schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:00:
[...]

Hetzelfde zou gebeuren als Rutte ineens op TV te zien is terwijl hij zit te juichen in een voetbalstadion, en tegelijkertijd tegen ons uithaalt dat we 'gewoon onze bek moeten houden'.
Hou toch op. Wij zijn zelf verantwoordelijk en moeten niet naar andere kijken. Wij zijn geen kleuters

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• BarôZZa
Napo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:45:
[...]

Aah, selectief interpreteren wat wel past en wat niet past in je beeld :+

Ja, er zit een delta tussen wat afdekt is met regelgeving en wat er middels adviezen is afgedekt. Feitelijk kan eenieder buitenlandse reizen plannen naar gele maar ook oranje landen en - je verwacht het niet - ook naar rode landen. Het is vrij moeilijk om reizen te blokkeren, kans is echter klein dat er effectief op gevlogen wordt.

De kleurcodes zijn net zoals de poster en de mondelinge toelichting van de ministers niets meer dan adviezen. Zelfs reizen naar oranje gebieden zou derhalve geen discussie op moeten leveren.
Ik heb het niet over regelgeving, op de site van de rijksoverheid staan gewoon de adviezen. Er staat letterlijk dat ze naar oranje afraden en dat je naar groen en geel kan. Het is ook een stuk veiliger in bijvoorbeeld Griekenland.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

backupdevice schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:11:
[...]

Hou toch op. Wij zijn zelf verantwoordelijk en moeten niet naar andere kijken. Wij zijn geen kleuters
Als iedereen op de wereld zo dacht dan waren we in 2 maanden van dat hele virus af geweest, zonder dat we daarna nog maatregelen nodig hebben...

• Napo
  • Niet online
BarôZZa schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:13:
[...]

Ik heb het niet over regelgeving, op de site van de rijksoverheid staan gewoon de adviezen. Er staat letterlijk dat ze naar oranje afraden en dat je naar groen en geel kan. Het is ook een stuk veiliger in bijvoorbeeld Griekenland.
Er staat ook letterlijk dat er geadviseerd wordt om reisbewegingen te beperken. Kijk, dat het kan klopt zeer zeker en dat valt ook niet te ontkennen. Dat ze afraden om naar oranje en rode gebieden te reizen is ook een feit. Dat iets kan betekend niet dat het past in de overige communicatie omtrent reisbewegingen ten tijden van corona. Dat zou het eveneens lastig maken aangezien ze dan feitelijk alles op minimaal code oranje zouden moeten plaatsen.

• Sphere-
DataGhost schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:01:
De bron bij die 10% erbij zou wel fijn zijn ja :)
Die 10% is door mij aangehaald in deze post: Sphere- in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2"

Maar dat is maar een snelle schatting van mij, mede ingegeven door Van Dissel die een paar weken geleden aangaf dat we op 1 miljoen zaten en we nu hard bezig zijn om dat te verhogen. Het is dan ook op geen enkele wijze autoritair. Ik had een ballpark nummer nodig voor mijn uitleg en er staat "ongeveer 10%", daar valt 7% en 13% voor mijn uitleg ook nog wel onder.

• CMD-Snake
Signs schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:05:
Koning zonder mondkapje in auto, volgens RVD alleen bij thuiskomst

Koning Willem-Alexander droeg zaterdag bij terugkomst op paleis Huis ten Bosch geen mondkapje in de auto. Dat is tegen het advies van de Rijksoverheid, omdat er ook mensen in de auto zaten die niet tot zijn huishouden behoren.
Wat een oeverloos gezeik. De koning zit in zijn eigen bubbel. De beveiligers die met hem meereizen zullen doorgaans dezelfde mensen zijn. Dat zijn mensen die dag en nacht dicht bij de koninklijke familie verkeren, dus om dan in de auto zoiets te doen is flauwekul.

Kennelijk moet men echt spijkers op laag water zoeken ineens.

• gekkie
DataGhost schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:01:
Nou mag je mijn half uurtje statistiek rustig met flink wat zout nemen en hangen er allerlei mitsen en maren aan, maar het zet toch aan het denken wat er nu anders is dan toen, terwijl we het najaar ingaan waar normaliter mindere weerstand is dan in het voorjaar. Hebben we meer immuniteit? Zijn het de maatregelen? Beschermen we risicogroepen beter (of zij zichzelf) ondanks de maatregelen? Zijn we een groot deel van de groep met enige aanleiding voor serieuze coronaklachten in maart/april al kwijtgeraakt? Iets anders?
Het ene sluit het andere niet uit, dus alles in meer of mindere mate ?
En voor IC en kans overlijden nog de betere behandelingsmethodiek.
Wellicht dat de diagnose nu wat makkelijker te stellen is en misschien ook nog wel meer mensen thuis blijven uitzieken dan in het begin ?
Dus hoe enorm hard moeten we in paniek schieten voor 8000 positieve testen per dag nu, nu we veel meer testen? Ik wil op geen enkele manier ontkennen dat dit virus rondgaat en dat het voor bepaalde mensen gevaarlijk kan zijn, maar rechtvaardigt het op dit moment de nieuwe maatregelen?
Niet in paniek, en dat kun je het kabinet ook moeilijk verwijten lijkt mij.
Ze hebben immers vrij lang gewacht tot ook de ziekenhuis en IC opnames begonnen te stijgen.
De zelf gestelde signaalwaarden voor alleen de besmettingen waren al lang en breedt een gepasseerd station.

Maar er zijn nog wel meer dingen om mee te nemen in je afweging:
Het bevond zich de afgelopen tijd relatief veel in de minst kwetsbare groepen (en dat zou dus zonder restricties steeds sneller door groeien), dat heeft als risico dat als het om de een of andere reden (al was het het kerstdis) relatief massaal wordt overgedragen naar de meer kwetsbare groepen, dan ga je waarschijnlijk in no time Italie achter na, maar dan Italie van dit voorjaar. Dat wordt grote wijnkistjes cadeau doen, zodat het hergebruikt kan worden voor oma na de kerstdis. Mooi circulair, fijn voor de pensioenpotten, maar er zijn toch mensen die daar iets minder hard voor staan te klappen.

Het hoeft uiteraard niet op te treden en laten we hopen van niet, maar je grafiekjes zo maar extrapoleren is ook niet zonder risico.

Dus op zich geen paniek, behalve dan dat eerdere maatregelen weinig effect sorteerden omdat er onvoldoende gevolg aan werd gegeven door te veel mensen.

• gekkie
CMD-Snake schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:32:
Wat een oeverloos gezeik. De koning zit in zijn eigen bubbel. De beveiligers die met hem meereizen zullen doorgaans dezelfde mensen zijn. Dat zijn mensen die dag en nacht dicht bij de koninklijke familie verkeren, dus om dan in de auto zoiets te doen is flauwekul.

Kennelijk moet men echt spijkers op laag water zoeken ineens.
Maar aan de andere kant zit die koninklijke bubbel ook gewoon 3x op een normale school.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

FreakNL schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:06:
@DataGhost Ik was altijd heel slecht in statistiek. En is het ook niet zo dat we nu beter behandelen waardoor de cijfers van jou dus ook onbetrouwbaar zijn? Of is “behandelen” pas in het ziekenhuis? In dat geval snijdt het hout (als je geen rekenfout gemaakt hebt)... Maar dan zouden de viruswaanzinnigen dit toch ook op moeten pikken? :+
Behandelen is pas in het ziekenhuis volgens mij, ik heb nog niets gehoord over thuismedicatie voor Corona anders dan bouillon, rust en afzondering. Dus wat er vervolgens in het ziekenhuis gebeurt maakt helemaal niks uit, zeker niet omdat ik de berekening adhv overlijdens heb laten varen. Je wordt natuurlijk pas opgenomen bij klachten die erg genoeg zijn dat je niet thuis kan uitzieken. Klachten manifesteren zich ongeacht het aantal beschikbare testen dus dit leek me het enige betrouwbare getal aangezien we de eerste helft van het jaar zware beperkingen hadden op het kunnen laten doen van een test. Vaak ging een test hand in hand met een ziekenhuisopname en eventueel daarop volgend overlijden, wat de opname- en overlijdenskansen na een positieve test enorm aandikte ten opzichte van na een besmetting. Aangenomen dat de kans op serieuze klachten bij een besmetting redelijk gelijk is gebleven dit jaar is het erg aannemelijk dat daarmee te schatten is hoeveel mensen positief getest zouden hebben in het begin van dit jaar.

Het probleem altijd hiermee is, is dat de cijfers die ik even vlug bij elkaar kan zoeken ontzettend beperkt zijn en ik geen statisticus/epidemioloog/medicus/vulmaarin ben. Er zijn ontzettend veel verbanden die je kan vinden en nog meer die je niet kan vinden omdat bepaalde cijfers niet openbaar zijn.

Wat de viruswaanzinnigen hier verder van vinden weet ik niet. Het kan ze helpen, het kan ook niet helpen. Ik ben zelf geen voorstander van lockdown-maatregelen voor alle leeftijdsgroepen, ik zie meer heil in het beschermen van ouderen/risicogroepen omdat ik zie wat er met de economie gebeurt (en zag wat er zou gaan gebeuren). De leeftijdsverdeling bij overledenen heeft nog steeds het zwaartepunt vrijwel onveranderd diep aan de rechterkant, rond de 80+. Onder de 70 zijn er nog steeds minder dan 800 mensen overleden (0,005% van de bevolking) waarvan meer dan 500 "onderliggend lijden" in enige vorm had. Dat is dus niet de groep die je nu moet beschermen maar dat is wel zo'n 80% van de bevolking die hard geraakt wordt door de maatregelen.
Mijn schatting lijkt te suggereren dat begin dit jaar, toen de maatregelen er eigenlijk nog helemaal niet waren, de boel qua infecties gigantisch uit de klauwen is gelopen met daarbij behorende belasting op het zorgstelsel, en dat de afname inzette toen er overal maatregelen genomen werden. Dus voor viruswaanzinnigen is dit misschien niet zo'n geweldig plaatje. Maar correlatie is geen causatie, de maatregelen en afname vielen samen maar dat wil niet zeggen dat het ene volledig verantwoordelijk is voor het andere. Er kunnen enorm veel andere factoren een rol spelen waar ik geen zicht op heb en waar de wetenschap wellicht ook geen zicht op heeft door het gebrek aan fatsoenlijke controlegroepen.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:22
gekkie schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:08:
Mag overigens hopen dat we nieuw bezette Duitse IC plekken nu wel gewoon netjes terug betalen.
Wel zo netjes, en liever dat dan dat er straks via Europa ingespeeld gaat worden op het mee instemmen met langjarige zaken die potentieel meer kosten.
Ik las van de week op het NRC dat Duitsland de kosten van de IC bezetting van Nederland tot januari gewoon voor eigen rekening neemt.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

TrailBlazer schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

Google geeft meteen antwoord als je googled op cijfers italie vandaag. 47 doden op de 17e slechter dan Nederland zelfs.
47 in Italie is 0.78 doden per miljoen.
29 in Nederland is 1.65 doden per miljoen.
Dat is niet slechter dan Nederland dus.

• gekkie
Ryur schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:45:
Ik las van de week op het NRC dat Duitsland de kosten van de IC bezetting van Nederland tot januari gewoon voor eigen rekening neemt.
Hmm ik zou dat liever aftikken en niet al te veel "gunsten" open hebben staan op de lopende rekening.
Niet dat we in de eeuwige Duitse oorlogsschuld mee moeten omdat wij een "coronaschuld" hebben staan.
En op de grote berg van kosten zal die IC aftikken ook niet echt uitmaken.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:51
gekkie schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:49:
[...]

Hmm ik zou dat liever aftikken en niet al te veel "gunsten" open hebben staan op de lopende rekening.
Niet dat we in de eeuwige Duitse oorlogsschuld mee moeten omdat wij een "coronaschuld" hebben staan.
We waren toch altijd al een provincie van Duitsland :+

• Sphere-
DataGhost schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:43:
Wat de viruswaanzinnigen hier verder van vinden weet ik niet.
Maar correlatie is geen causatie, de maatregelen en afname vielen samen maar dat wil niet zeggen dat het ene volledig verantwoordelijk is voor het andere. Er kunnen enorm veel andere factoren een rol spelen waar ik geen zicht op heb en waar de wetenschap wellicht ook geen zicht op heeft door het gebrek aan fatsoenlijke controlegroepen.
Met alle respect, maar ik vind dit toch een behoorlijk viruswappie statement.
Ik ga ze niet opzoeken maar er zullen duizenden onderzoeken zijn naar het effect van maatregelen zoals social distancing op de verspreiding van respiratoire virussen.

[Voor 11% gewijzigd door Sphere- op 18-10-2020 21:05]

• gekkie
Mijn schatting lijkt te suggereren dat begin dit jaar, toen de maatregelen er eigenlijk nog helemaal niet waren, de boel qua infecties gigantisch uit de klauwen is gelopen met daarbij behorende belasting op het zorgstelsel, en dat de afname inzette toen er overal maatregelen genomen werden. Dus voor viruswaanzinnigen is dit misschien niet zo'n geweldig plaatje. Maar correlatie is geen causatie, de maatregelen en afname vielen samen maar dat wil niet zeggen dat het ene volledig verantwoordelijk is voor het andere. Er kunnen enorm veel andere factoren een rol spelen waar ik geen zicht op heb en waar de wetenschap wellicht ook geen zicht op heeft door het gebrek aan fatsoenlijke controlegroepen.
Je zou dan de statistiek eens de statistiek kunnen laten en van kwantitatief naar kwalitatief beoordelen overschakelen. Daar bij kun je gebruik maken van de resultaten van allerlei deelonderzoeken en enige logica.

• BarôZZa
gekkie schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:49:
[...]

Watt een egocentrische en asociale mindset.

• gekkie
BarôZZa schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:01:
[...]
Watt een egocentrische en asociale mindset.
Want ?

Jij betaald ook geen zorgpremie omdat je het wel erg asociaal en egocentrisch vindt om te betalen voor je ziekenhuis opname ?
Of is er iets anders asociaal en egocentrisch aan, dat je een gegeven paard niet in de bek mag kijken ofzo ?

[Voor 7% gewijzigd door gekkie op 18-10-2020 21:04]

• BarôZZa
gekkie schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:02:
[...]

Want ?

Jij betaald ook geen zorgpremie omdat je het wel erg asociaal en egocentrisch vindt om te betalen voor je ziekenhuis opname ?
Of is er iets anders asociaal en egocentrisch aan ?
Dus als jij je buren helpt dan ligt er daarna een factuur in de bus bij ze?

Goede relaties zijn vaak meer waard dan een paar euro.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Sphere- schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:52:
[...]

[...]

Met alle respect, maar ik vind dit toch een behoorlijk viruswappie statement.
Ik ga ze niet opzoeken maar er zullen duizenden onderzoeken zijn naar het effect van maatregelen zoals social distancing op het effect van verspreiding van respiratoire virussen.
Waarom is het een viruswappie-statement? Ik zeg nergens dat het verband er niet is. Dat geloof ik ook niet. Ik zeg alleen dat dat met zeer hoge waarschijnlijkheid niet het enige verband is en dat het best zo zou kunnen zijn dat het verband niet zo sterk is als verwacht. Een ander enorm sterk verband is dat het aantal besmettingen, opnames en overlijdens richting de zomer enorm is gedaald, tijdens de zomer laag is gebleven en richting het eind van de zomer omhoog ging. De aanloop van de zomer viel samen met de flinke maatregelen van toen, en die zijn tijdens de zomer versoepeld. Als je steeds maar naar 1 verband kijkt zou je voorzichtig kunnen concluderen dat we, aangezien de maatregelen nu weer verscherpt worden, deze december/januari een heerlijke zomerse periode tegemoet gaan met waarschijnlijk een hittegolf.

Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat helaas door het gebrek aan een controlegroep niet te zeggen is wat precies het grootste of zelfs welk effect heeft gehad, omdat er naast de maatregelen ook heel veel andere zaken veranderd zijn, al dan niet buiten de macht van de mensheid. Een heleboel viel min of meer samen met de maatregelen maar er is ook een aantal evenementen geweest waarvan de verwachting was dat die grote pieken zouden veroorzaken wegens het niet naleven van die maatregelen, echter bleven die pieken toen uit.

Edit: dit vind ik trouwens een naar bijeffect van hoe "de viruswappies" gepresenteerd worden. De manier waarop ze hun standpunten uiten is inderdaad geen goede en veel van wat ik ze heb horen zeggen is van twijfelachtige kwaliteit, maar een kleine kern van waarheid of in ieder geval stof tot nadenken zit er vaak wel in. De media smult ervan en zet ze, weg als domme idioten, extremisten en terroristen. Nja, soit, maar de soms deels valide standpunten worden daar net zo hard onder geschoven. Dit heeft ondertussen als gevolg dat je zelfs bij een gematigd "tegen"geluid al snel in de hoek van de wappies wordt weggedrukt zonder dat er een onderbouwd weerwoord op je verhaal komt, of dat überhaupt nodig wordt geacht. Ik vind mezelf behoorlijk neutraal, ik vind het fijn om mijn beweringen te kunnen onderbouwen met de beperkte cijfers die ik heb en ik ben me zeker bewust van de fouten die ik zelf kan maken. Daarom vind ik het ook fijn als mijn onzin weerlegd wordt met cijfers, bronnen en interpretaties ervan waar ik ook wat mee kan.

[Voor 23% gewijzigd door DataGhost op 18-10-2020 21:48]

• gekkie
BarôZZa schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:06:
[...]
Dus als jij je buren helpt dan ligt er daarna een factuur in de bus bij ze?

Goede relaties zijn vaak meer waard dan een paar euro.
Errr het is eerder omgekeerd, de buren helpen en ik zeg nou van het voorjaar heb je al voor nop je in het zweet gewerkt met je kinder inclusief en ook nog het materiaal levert voor mijn verbouwing om me in nood uit de brand te helpen. Maar nu heb ik het zelf niet goed gepland dus deze keer ben ik nog steeds dankbaar voor je hulp, maar betaal ik er wel gewoon voor, dat budget hebben we immers wel.

Ik weet het niet, maar Ik gok dat de zorgpremie in Duitsland ook niet in een vrije val zit, dus waarom daar op teren als wij het gewoon zelf kunnen betalen. Het gebaar dat je er mee wilt maken wordt zeker geapprecieerd, maar we vinden het onzin om jullie daar de volledige kosten van te laten dragen (terwijl je er al jaren meer hebt door dat je al jaren die overcapaciteit financiert).

Dus ja, ik kan er niet omheen, een geheel egocentrische mindset.

• CMD-Snake
gekkie schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:34:
Maar aan de andere kant zit die koninklijke bubbel ook gewoon 3x op een normale school.
Dat risico heeft elke Nederlander met schoolgaande kinderen momenteel.

• TheMandroid
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-12-2020
Wellicht vallen de kosten voor Duitsland gewoon reuze mee? Die kamer, het personeel en de apparatuur had sowieso geld gekost, want de afdeling is niet gesloten als er geen Nederlanders liggen. Dus wellicht vallen de extra kosten relatief mee.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

DataGhost schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:48:
[...]

47 in Italie is 0.78 doden per miljoen.
29 in Nederland is 1.65 doden per miljoen.
Dat is niet slechter dan Nederland dus.
8)7 geen seconde aan gedacht om om te rekenen.

• BarôZZa
gekkie schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:12:
[...]

Errr het is eerder omgekeerd, de buren helpen en ik zeg nou van het voorjaar heb je al voor nop je in het zweet gewerkt met je kinder inclusief en ook nog het materiaal levert voor mijn verbouwing om me in nood uit de brand te helpen. Maar nu heb ik het zelf niet goed gepland dus deze keer ben ik nog steeds dankbaar voor je hulp, maar betaal ik er wel gewoon voor, dat budget hebben we immers wel.

Ik weet het niet, maar Ik gok dat de zorgpremie in Duitsland ook niet in een vrije val zit, dus waarom daar op teren als wij het gewoon zelf kunnen betalen. Het gebaar dat je er mee wilt maken wordt zeker geapprecieerd, maar we vinden het onzin om jullie daar de volledige kosten van te laten dragen (terwijl je er al jaren meer hebt door dat je al jaren die overcapaciteit financiert).

Dus ja, ik kan er niet omheen, een geheel egocentrische mindset.
Je vorige post ging vooral over dat je anders in het krijt zou staan. Dat is altijd zo'n raar Hollands ding. Op vakantie zie je ook van die mensen een scene trappen als een lokaal ze trakteert op eten oid. Dat betalen ze toch echt even zelf.

Het asociale eraan is dat een ander je een gunst doet en in plaats van dat te waarderen ben je het aan het hele gebaar aan het verwerpen door met je portemonnee te zwaaien. Als de Duitsers zeggen het op hun rekening te doen dan kan je gewoon dankbaar zijn en de volgende keer dat we andersom iets kunnen doen, dan doen we dat,.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

gekkie schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:59:
[...]

Je zou dan de statistiek eens de statistiek kunnen laten en van kwantitatief naar kwalitatief beoordelen overschakelen. Daar bij kun je gebruik maken van de resultaten van allerlei deelonderzoeken en enige logica.
Dit proeft als een sneer. Heb je misschien tips? Enige logica vertelt mij namelijk dat de koude maanden zorgen voor verminderde weerstand in mensen, waardoor het aantal infecties, klachten en overlijdens toe zullen nemen. In de zomer geldt het omgekeerde en nemen die waarschijnlijk af. De cijfers ondersteunen mij hierin vooralsnog. Met hoeveel zekerheid kan jij zeggen dat de huidige grafieken niet globaal ongeveer dezelfde vorm zouden hebben en zullen houden (net als die van de griep-oversterfte bijvoorbeeld) zonder de maatregelen? De enige manier om hier wat zinnigs over te zeggen is een deel van bijv. Amsterdam in volledige lockdown te gooien (je hebt namelijk een substantiële groep nodig hiervoor) terwijl je de maatregelen voor de rest van de bevolking loslaat (of andersom). Dan kan je beter zien wat de procentuele impact van de maatregelen precies is. Probleem hiermee is dat er een risico bestaat dat de maatregelen meer dan 95% van de infecties hebben voorkomen en dan heb je toch een probleem als land.

• CMD-Snake
BarôZZa schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:22:
Je vorige post ging vooral over dat je anders in het krijt zou staan. Dat is altijd zo'n raar Hollands ding. Op vakantie zie je ook van die mensen een scene trappen als een lokaal ze trakteert op eten oid. Dat betalen ze toch echt even zelf.

Het asociale eraan is dat een ander je een gunst doet en in plaats van dat te waarderen ben je het aan het hele gebaar aan het verwerpen door met je portemonnee te zwaaien. Als de Duitsers zeggen het op hun rekening te doen dan kan je gewoon dankbaar zijn en de volgende keer dat we andersom iets kunnen doen, dan doen we dat,.
Dat ligt natuurlijk aan de lokale etiquette.

In bepaalde landen is het etiquette om een aanbod eerst te weigeren, de andere partij zal dan nogmaals aanbieden of erop aandringen waarna je het aanbod accepteert. In andere landen is het omgekeerd en is weigeren een faux pas. Nederland valt mijn inziens in de eerste groep. Je moet beleefd weigeren een keer om daarna te accepteren.

• gekkie
CMD-Snake schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:18:
[...]
Dat risico heeft elke Nederlander met schoolgaande kinderen momenteel.
Dus is het toch iets minder bubbel en iets meer vergelijkbaar met een gewone Nederlander ?

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:37

ultimateharry

Team Slayer:-)

DataGhost schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:24:
[...]

Dit proeft als een sneer. Heb je misschien tips? Enige logica vertelt mij namelijk dat de koude maanden zorgen voor verminderde weerstand in mensen, waardoor het aantal infecties, klachten en overlijdens toe zullen nemen. In de zomer geldt het omgekeerde en nemen die waarschijnlijk af. De cijfers ondersteunen mij hierin vooralsnog. Met hoeveel zekerheid kan jij zeggen dat de huidige grafieken niet globaal ongeveer dezelfde vorm zouden hebben en zullen houden (net als die van de griep-oversterfte bijvoorbeeld) zonder de maatregelen? De enige manier om hier wat zinnigs over te zeggen is een deel van bijv. Amsterdam in volledige lockdown te gooien (je hebt namelijk een substantiële groep nodig hiervoor) terwijl je de maatregelen voor de rest van de bevolking loslaat (of andersom). Dan kan je beter zien wat de procentuele impact van de maatregelen precies is. Probleem hiermee is dat er een risico bestaat dat de maatregelen meer dan 95% van de infecties hebben voorkomen en dan heb je toch een probleem als land.
We hebben te maken met meerdere variabelen, en weersomstandigheden zal er qua besmetting daar waarschijnlijk ook 1 van zijn.
Het effect van maatregelen kun je natuurlijk ook tussen landen zien. Dat is dan weer een van de zeer weinige voordelen van een pandemie (zo niet de enige).
En maatregelen is eigenlijk te smal. Het gaat uiteindelijk om gedrag. Maatregelen worden ingezet om gedrag bij te sturen.

Deze is ook wel interessant als het gaat om de vergelijking tussen landen. Niet perfect, en valt ook zeker wat op af te dingen, maar hierin komt wel de essentie naar voren denk ik.

[Voor 9% gewijzigd door ultimateharry op 18-10-2020 21:44]

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:56
Het land waar de koning heen ging was toch geel? Volgens deze site https://www.rijksoverheid...e-2020-in-eenvoudige-taal
Mag dat dan toch ook? Ik heb volgens mij heb geen advies gehoord dat je niet mag... Ik zou het zelf alleen niet doen maarja...

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• gekkie
BarôZZa schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:22:

Je kunt de gunst van het kunnen aanbieden van de capaciteit op het moment dat het er toe doet, ook prima accepteren en wel de kosten betalen ?
Zeker bij Duitsers, bij mijn weten nog niet al te veel zuidelijk theater en gekrenkte eer.

En het hangt er vanaf wat de "volgende keer" en "iets kunnen doen". Ik gok iets in het niet altijd even doorzichtige Europese handjeklap spel.Heb niet het idee dat Merkel heel erg wars is van een beetje koehandel en powerplay. Ik ben daar wat minder een fan van en misschien meer een pennelikke, gewoon boter bij de vis.

• Napo
  • Niet online
Snowhite0901 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:35:
Het land waar de koning heen ging was toch geel? Volgens deze site https://www.rijksoverheid...e-2020-in-eenvoudige-taal
Mag dat dan toch ook? Ik heb volgens mij heb geen advies gehoord dat je niet mag... Ik zou het zelf alleen niet doen maarja...
Goede link, ook het feit dat de eerste zin onder de titel het volgende zegt zou je moeten doen afvragen of dit wel de juiste tekst is
Let op, dit is een oude tekst
ga je naar de nieuwe link
Nieuwe regels voor reizen

Ga zo min mogelijk op reis.

[Voor 28% gewijzigd door Napo op 18-10-2020 21:47. Reden: nieuwe url]

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:56
Napo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:39:
[...]

Goede link, ook het feit dat de eerste zin onder de titel het volgende zegt zou je moeten doen afvragen of dit wel de juiste tekst is

[...]

ga je naar de nieuwe tekst

[...]
Prima, maar als ik op de link klik daarbij vind ik geen andere adviezen volgens mij. Kan jij me de laatste adviezen vwb vakantie linken?

Edit. Je ninja edit wijst 3x naar dezelfde link?

[Voor 4% gewijzigd door Snowhite0901 op 18-10-2020 21:43]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Napo
  • Niet online
Snowhite0901 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:41:
[...]

Prima, maar als ik op de link klik daarbij vind ik geen andere adviezen volgens mij. Kan jij me de laatste adviezen vwb vakantie linken?
Ik blijf in de herhaling vallen maar wat concludeer je uit:
Nieuwe regels voor reizen

Ga zo min mogelijk op reis.
@Snowhite0901 een ninjaedit die je zelf ook quote bestaat niet :+

[Voor 9% gewijzigd door Napo op 18-10-2020 21:45]

• Sphere-
Het was overigens 31.4 graden in de Bilt op 15 september terwijl de trend toen al sterk omhoog ging (1379 cases op 15 sept, 2245 op 22 september een week later).
Temperatuur schommelde wel wat rond die dagen maar wel altijd boven de 20

• CMD-Snake
gekkie schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:27:
Dus is het toch iets minder bubbel en iets meer vergelijkbaar met een gewone Nederlander ?
Slechts beperkt. Denk niet dat de koning of koningin elke week even langs de Vomar gaat voor de wekelijkse boodschappen. Op een paar uitzonderingen na zullen ze redelijk geïsoleerd leven.
ultimateharry schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:34:
Deze is ook wel interessant als het gaat om de vergelijking tussen landen. Niet perfect, en valt ook zeker wat op af te dingen, maar hierin komt wel de essentie naar voren denk ik.
Vietnam en China scoren dus het best. Kennelijk is dat het voordeel van een dictatuur zijn met keiharde repressie.

[Voor 34% gewijzigd door CMD-Snake op 18-10-2020 21:47]

• ultimateharry

ultimateharry

CMD-Snake schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:45:
[...]

Vietnam en China scoren dus het best. Kennelijk is dat het voordeel van een dictatuur zijn met keiharde repressie.
Ja zeker, maar gelukkig kan het ook zonder (Zuid Korea, Finland, Japan, Denemarken bijvoorbeeld).

[Voor 23% gewijzigd door ultimateharry op 18-10-2020 21:52]

• BarôZZa
gekkie schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:37:
[...]

Je kunt de gunst van het kunnen aanbieden van de capaciteit op het moment dat het er toe doet, ook prima accepteren en wel de kosten betalen ?
Zeker bij Duitsers, bij mijn weten nog niet al te veel zuidelijk theater en gekrenkte eer.

En het hangt er vanaf wat de "volgende keer" en "iets kunnen doen". Ik gok iets in het niet altijd even doorzichtige Europese handjeklap spel.Heb niet het idee dat Merkel heel erg wars is van een beetje koehandel en powerplay. Ik ben daar wat minder een fan van en misschien meer een pennelikke, gewoon boter bij de vis.
Ik mag hopen dat als de rollen omgekeerd waren dat we hun ook hadden geholpen. Al had ik dan wel weer alle reacties van het volk kunnen dromen: er gaan miljoenen naar Duitsland terwijl onze eigen bejaarden in armoede leven!!

Duitsland doet gewoon wat juist is. Die zorgen nu voor hun gehandicapte broertje. Als dat broertje vervolgens 57 cent uit z'n spaarvarken trekt, dan stop je dat gewoon terug.

• gekkie
Ja en nee, enige onderliggende irritatie in het algemeen over de rol van (matige)-statistiek in de wereld.
Heb je misschien tips? Enige logica vertelt mij namelijk dat de koude maanden zorgen voor verminderde weerstand in mensen, waardoor het aantal infecties, klachten en overlijdens toe zullen nemen.
Bij mijn weten verminderd de weerstand niet super veel. Maar de omstandigheden voor virussen om overgedragen te worden vooral een stuk gunstiger.
In de zomer geldt het omgekeerde en nemen die waarschijnlijk af. De cijfers ondersteunen mij hierin vooralsnog. Met hoeveel zekerheid kan jij zeggen dat de huidige grafieken niet globaal ongeveer dezelfde vorm zouden hebben en zullen houden (net als die van de griep-oversterfte bijvoorbeeld) zonder de maatregelen?
Omdat die flinke piek (zowel het ontstaan als het verdwijnen) in de oversterfte dus niet normaal was en niet in het patroon van normale jaren past. Dus dan is de vraag wat is er nou gebeurd ?
Nouja een nieuw virus wat zich verspreid ... en vervolgens maatregelen om het in te dammen.
De enige manier om hier wat zinnigs over te zeggen is een deel van bijv. Amsterdam in volledige lockdown te gooien (je hebt namelijk een substantiële groep nodig hiervoor) terwijl je de maatregelen voor de rest van de bevolking loslaat (of andersom). Dan kan je beter zien wat de procentuele impact van de maatregelen precies is.
En wat schieten we er mee op, als het al mogelijk zou zijn met zulk matig etisch en extreem moeilijk uitvoerbaar onderzoek, we dan over 20 jaar met 3 cijfers achter de komma, van elke individuele maatregel weten wat de bijdrage is binnen deze omstandigheden ?
Voor je beleid heb je er dus in iedergeval geen fluit aan en zul je het met net iets minder nauwkeurigheid moeten doen op basis van het combineren van bestaande gegevens die je al wel hebt.

Je steekt zelf toch ook niet je ene hand in het vuur en het andere niet om te ontdekken of de vlam nog steeds warm is .. je weet maar nooit .. misschien is de natuurkunde in de tussen tijd wel veranderd ?
Probleem hiermee is dat er een risico bestaat dat de maatregelen meer dan 95% van de infecties hebben voorkomen en dan heb je toch een probleem als land.
Uhmm dat zou toch prima zijn als het navolgen van de maatregelen meer dan 95% van de infecties weet te voorkomen ? Je hebt dan inderdaad wel het pronleem dat je erg goed bezig bent, dat is waar, maar wel een luxe probleem :+.

• BarôZZa
[...]

In Vietnam hebben ze gewoon vroeg de logische maatregelen genomen. Die hebben daar geen lockdown gezien. Dat is pas keiharde repressie.

• gekkie
Slechts beperkt. Denk niet dat de koning of koningin elke week even langs de Vomar gaat voor de wekelijkse boodschappen. Op een paar uitzonderingen na zullen ze redelijk geïsoleerd leven.
Misschien wel voor 20:00, blik schultenbrau ofzo :p
Maar niet bij de vomar, maar hij gaat wel naar GGD callcenters, ziekenhuis directies, Rutte etc.etc., dat zijn nou ook niet de mensen die je in een rondje tegelijk wilt besmetten lijkt me.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ultimateharry schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:34:
[...]

[Afbeelding]
Finland heeft het natuurlijk wat makkelijker met het aanpakken van COVID, niet alleen wonen er per vierkante kilometer veel minder mensen, de grote concentraties in bevolking liggen ook geografisch redelijk ver uit elkaar, waardoor je al een natuurlijke isolatie hebt. En de Finse cultuur is veel minder sociaal dan in Nederland, de Finnen zijn nóg individualistischer. Dan sta je met een crisis als dit dus al met twee-nul voor zonder dat je er iets aan hoeft te doen.

• gekkie
BarôZZa schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:51:
[...]
Ik mag hopen dat als de rollen omgekeerd waren dat we hun ook hadden geholpen. Al had ik dan wel weer alle reacties van het volk kunnen dromen: er gaan miljoenen naar Duitsland terwijl onze eigen bejaarden in armoede leven!!
En dan zegt Duitsland, dat heb je in het voorjaar al gedaan .. heel aardig en lief, maar nu betalen we gewoon.
En dan zegt het volk ... ja wat zegt het volk ... goh ze betalen het gewoon zelf .. niks geen miljoenen naar Duitsland ... altijd weer die klote Duitsers, ze nemen zelfs alle argumenten van me af !!11!!!

Kortom ook als je geen gezeik wilt van (delen van) "het "aanbiedende volk", betaal gewoon. Voorjaar was een mooie gunst, nu hebben we het helemaal zelf verneukt en zijn we nog steeds heel blij maar betalen we het liefste wel gewoon de rekening.

• CMD-Snake
ultimateharry schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:49:
Ja zeker, maar gelukkig kan het ook zonder (Zuid Korea, Finland, Japan, Denemarken bijvoorbeeld).
Finland had een grote voorraad beschermingsmiddelen klaarliggen. Dat was hun voordeel. Zuid Korea had toch wat moeilijkere momenten. De Japanse aanpak is anders, in plaats van op de R te focussen richt hun beleid zich op de K factor van het virus.
BarôZZa schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:53:
In Vietnam hebben ze gewoon vroeg de logische maatregelen genomen. Die hebben daar geen lockdown gezien. Dat is pas keiharde repressie.
Ga eens in Vietnam een protest houden tegen de overheid. Kijk maar eens wat de reactie is. Je zal mij moeten verontschuldigen als ik dictaturen met absolute controle over hun media niet ga geloven wat betreft hun getallen.

• ultimateharry

ultimateharry

Stoney3K schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:57:
[...]

Finland heeft het natuurlijk wat makkelijker met het aanpakken van COVID, niet alleen wonen er per vierkante kilometer veel minder mensen, de grote concentraties in bevolking liggen ook geografisch redelijk ver uit elkaar, waardoor je al een natuurlijke isolatie hebt. En de Finse cultuur is veel minder sociaal dan in Nederland, de Finnen zijn nóg individualistischer. Dan sta je met een crisis als dit dus al met twee-nul voor zonder dat je er iets aan hoeft te doen.
Ja precies, daarom stel ik ook dat het niet zozeer om sec de maatregelen gaat, maar om het feitelijke gedrag. Maatregelen neem je om gedrag bij te sturen.

• ultimateharry

ultimateharry

CMD-Snake schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:01:
[...]

Finland had een grote voorraad beschermingsmiddelen klaarliggen. Dat was hun voordeel. Zuid Korea had toch wat moeilijkere momenten. De Japanse aanpak is anders, in plaats van op de R te focussen richt hun beleid zich op de K factor van het virus.
Ja dat zal allemaal best, maar in the end hebben deze landen de uitbraken weten te beteugelen. En daar plukken ze de vruchten van.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ultimateharry schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:02:
[...]

Ja precies, daarom stel ik ook dat het niet zozeer om sec de maatregelen gaat, maar om het feitelijke gedrag. Maatregelen neem je om gedrag bij te sturen.
Het probleem wat je nu alleen hebt is dat alle maatregelen die we nu hebben genomen 100% afhangen van de bereidwilligheid van de mensen zelf. Ik weet alleen niet hoe je die bereidwilligheid kunt vergroten, of op een andere manier zorgen dat mensen zich (al dan niet geforceerd) aan de maatregelen gaan houden.

We hebben immers al gezien dat er voor grootschalige handhaving geen capaciteit en geen draagvlak is.

• Sphere-
Stoney3K schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:57:
[...]

https://i.imgur.com/yIAkhkq.png
https://i.imgur.com/FpV0Whf.jpg

Die 1.5 meter wordt er met de paplepel ingegoten ;)

• ultimateharry

ultimateharry

Stoney3K schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:08:
[...]

Het probleem wat je nu alleen hebt is dat alle maatregelen die we nu hebben genomen 100% afhangen van de bereidwilligheid van de mensen zelf. Ik weet alleen niet hoe je die bereidwilligheid kunt vergroten, of op een andere manier zorgen dat mensen zich (al dan niet geforceerd) aan de maatregelen gaan houden.

We hebben immers al gezien dat er voor grootschalige handhaving geen capaciteit en geen draagvlak is.
Tja, sommige landen hebben nu eenmaal minder uitdaging met het karakter van de bevolking. En dat maakt het makkelijker om de crisis te beteugelen, en dat zorgt dat je minder pijn hebt te verduren als samenleving.
In economisch opzicht, in medisch opzicht en in sociaal opzicht.
Verder hebben wij een beetje pech met een nogal zwabberende overheid die crisis-beheersing niet echt lekker beheerst.

• BarôZZa
CMD-Snake schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:01:

[...]

Ga eens in Vietnam een protest houden tegen de overheid. Kijk maar eens wat de reactie is. Je zal mij moeten verontschuldigen als ik dictaturen met absolute controle over hun media niet ga geloven wat betreft hun getallen.
Al die landen hebben het daar goed gedaan, omdat ze simpelweg niet zo dom waren als wij hier. Die wisten precies wat er ging gebeuren. Niks geen 'ohh had niemand kunnen voorspellen'.

Snel gehandeld met de juiste maatregelen, eindstand is dat dit veel lichter is dan hier.

Onze cijfers kan je ook niet geloven overigens.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:14:
[...]

Al die landen hebben het daar goed gedaan, omdat ze simpelweg niet zo dom waren als wij hier. Die wisten precies wat er ging gebeuren. Niks geen 'ohh had niemand kunnen voorspellen'.

Snel gehandeld met de juiste maatregelen, eindstand is dat dit veel lichter is dan hier.

Onze cijfers kan je ook niet geloven overigens.
Dat zijn ook landen waar ze niet moeilijk hoeven te doen over "draagvlak", want dat draagvlak wordt daar gewoon met camouflagekleding en bajonet afgedwongen, doe je niet mee, dan krijg je gelijk een lading lood in je smoel.

Heb je misschien wel effectieve maatregelen maar ik denk niet dat dat een situatie is waar we echt naartoe willen ;)

• ultimateharry

ultimateharry

Stoney3K schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:16:
[...]

Dat zijn ook landen waar ze niet moeilijk hoeven te doen over "draagvlak", want dat draagvlak wordt daar gewoon met camouflagekleding en bajonet afgedwongen, doe je niet mee, dan krijg je gelijk een lading lood in je smoel.

Heb je misschien wel effectieve maatregelen maar ik denk niet dat dat een situatie is waar we echt naartoe willen ;)
Het enige land uit het rijtje waar dat ongeveer voor geld (je hebt er wel een filmische voorstelling van trouwens) is China. De rest niet. Duitsland, Finland, Denemarken, Zuid Korea, Japan, daar is dat echt niet aan de hand.
Wat die landen inderdaad hebben is intrinsiek draagvlak. Omdat ze al eerder iets soortgelijks mee hebben gemaakt (SARS), of omdat ze een samenleving hebben waar men in de grootste crisis sinds WO2 niet oeverloos gaan lopen discussiëren over maatregelen, details etc, maar gewoon de handen uit de mouwen steken.

[Voor 18% gewijzigd door ultimateharry op 18-10-2020 22:23]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Sphere- schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:42:
Het was overigens 31.4 graden in de Bilt op 15 september terwijl de trend toen al sterk omhoog ging (1379 cases op 15 sept, 2245 op 22 september een week later).
Temperatuur schommelde wel wat rond die dagen maar wel altijd boven de 20
Ik weet niet precies op wie je reageert maar ik heb vaag het gevoel dat het op een van mijn posts is waarmee je probeert te zeggen dat de temperatuursinvloed er niet of niet noemenswaardig is. Helemaal eerlijk is een piek cherrypicken ook niet. Ik heb de gemiddelde temperatuur op de Bilt er voor elke dag bij gepakt en een trendlijn (moving average 30dagen) erbij gezet.

Die hoge temperatuur die je noemt is op een korte piek die weinig invloed heeft op de reeds ingezette dalende temperatuurstrend. Als we het toch over uitschieters hebben is het interessant om eens te kijken naar de hoogste piek (rood), en dan vooral wat daarna gebeurt. De temperatuur (rood) zakt behoorlijk omlaag (veel harder dan de trend (groen) voor de rest van het jaar), om even kort te pieken (rood) en daarna nog harder te kelderen (rood). In ieder geval bij mij zorgt zoiets, snelle temperatuurswisselingen en vooral snelle dalingen, voor wat gerommel met mijn weerstand. Natuurlijk heeft zoiets een paar daagjes nodig, daarom is de trendlijn ook zo mooi. Die valt vrijwel precies samen met de toename in het aantal positieve tests.

edit:
Groen en rood toegevoegd in de tekst
Pagina: 1 ... 169 170 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee