DataGhost schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:55:
Helaas is enorm veel in de wereld uiteindelijk duidelijk geworden door enige vorm van statistiek. Bijvoorbeeld dat ziektes besmettelijk zijn en niet je die niet *poef* hebt als een act of god. Als de statistiek matig is mag je aanwijzen op welke punten dan precies, dan kan het verbeterd worden. Gewoon zeggen dat het je irritatie oplevert helpt niemand natuurlijk.
De irritatie is dat er helaas te vaak wordt volstaan met een soort afgesproken algemeen statistisch minimum wat er dan magisch voor zou zorgen dat nagenoeg elke combinatie van hypothese en onderzoeksmethodiek dan automatisch zou leiden tot niet alleen iets "statistisch significants" (je n-30 p<0,05 gedoetje) maar dat het daarmee ook onweerlegbaar waar is. Zelfs als alle logica daar volledig tegen in gaat. En vaak blijft het beperkt tot die n=30 (of 40 zodat je nog wat kunt schrappen om de conclusie wat steviger aan te zetten) want meer kost geld en moeite, vooral ook tijd en nog erger je hypothese zou nog wel eens verworpen kunnen worden.
Statistiek is best bruikbaar en soms het enige wat je hebt, maar wees voorzichtig met het al te absoluut interpreteren er van.
Welke omstandigheden? Weerstand bijvoorbeeld?
Nee ik zei niet voor niets "andere", bijvb ons gedrag, meer bij elkaar klitten. Maar ook klimatologisch kan de overdracht beter zijn.
Je lichaam heeft wel degelijk meer energie nodig om de winter door te komen en moet door de eindige voorraad daarvan uiteindelijk concessies doen. Je bent minder buiten waardoor je eerder tekorten aan bijv vitamine D kan krijgen door gebrek aan zonlicht, de zon schijnt uberhaupt minder hard, het is veel langer donker waardoor depressieve gevoelens sneller vat krijgen, etc. Je moet de invloed van de geest op het lichaam zeker niet uitvlakken.
Interessant, maar in september was het nog prima zonnig en we zijn vrolijk op vakantie geweest aan de costa del vitamine D. Dus daarmee kun je het willen verklaren in het voorjaar, in het begin van het najaar vind ik dat een onlogische verklaring. Zeker als ik het moet afzetten tegen maatregelen waardoor het aantal contacten nogal drastisch verminderde zoals in het voorjaar (zeker in de gebieden waar het heerste (veel vaker een lijkwagen voor de kerk zien staan met een select groepje mensen, doet je toch wel even nadenken), maar ook elders.
Ik heb het over de grafiek in aantal corona-besmettingen, niet over de oversterfte. Ik haalde de oversterfte erbij omdat ik verwacht dat de corona-grafiek eenzelfde soort vorm aan zal nemen, dus pieken in het koude seizoen en dalen in het warme seizoen.
Verklaar dan binnen de tempratuur theorie die piek van corona besmettingen in het voorjaar terwijl de tempratuur steeg .. dat stukje waar je geen trendlijn hebt getekend. Als dat echt zo maatgevend zou zijn ten opzichte van alle maatregelen die dat dan kennelijk niet zijn geweest, dan moet daar toch een eenvoudige verklaring voor zijn binnen die tempratuur als dat zo goed correleert dat je zelfs graag causatie wilt veronderstellen ?
Wat schieten we ermee op? Miljarden! Ik weet niet of je hebt meegekregen wat voor ongelofelijke knal de economie heeft gekregen, waar we de gevolgen nog lang van zullen meedragen. Maar, stel dat, hele grote als, als er uit onderzoek zou blijken dat de lockdown-maatregelen slechts tot minder dan 5% hebben bijgedragen aan het indammen van het virus en dat de resterende 95+% volledig te wijten is aan andere factoren. Stel dat dat waar is, dan schieten we daarmee op dat we die maatregelen de volgende jaren lekker achterwege kunnen laten omdat het toch niks uitmaakt, maar dat de economie dan wel gezond blijft. ALS dus. Ik zeg niet dat dit waar is.
Over 20 jaar, tegen die tijd dat al je onethische expirimenten een resultaat hebben opgeleverd tot 3 cijfers achter de komma dan zijn:
De miljarden al uitgeven (en nog iets meer aan de onetische onderzoeken) en is het beloop verder min of meer hetzelfde.
Tenzij je geen maatregelen neemt in afwachting van, en dan is over die 20 jaar corona ook geen probleem meer want wel aardig uitgewoed. En dus of weg of een van de reguliere virussen waar van we de rest sterfte en eventuele complicaties acceptabel zijn gaan vinden.
De bestaande gegevens zijn maar heel beperkt, vooral gebaseerd op correlatie over causatie, en zolang er niet met de verschillende maatregelen gepermuteerd wordt heb je alleen een indicatie van het pakket als geheel. Maar slechts een indicatie.
Wat bedoel je met "correlatie over causatie" ?
En ja het is een indicatie, het voordeel is wel dat je die indicatie NU hebt.
Aan 3 cijfers achter de komma (als dat al mogelijk is met zoveel factoren die moeilijk te onderscheiden zijn) over 20 jaar heb je weinig. Je kunt nu ingrijpen of je laat het op z'n beloop, langdurig onderzoek heeft daar helaas vrij weinig in te bieden.
Ik weet even niet precies waar je hiermee op doelt. Ik probeer het dan maar: je hebt je hand in het vuur verbrand (corona). Dat doet pijn. De maatregelen zijn het ingieten van je handen in beton. Met veel moeite steek je je hand weer in het vuur, deze verbrandt niet. KLAAR! Je kan nu ook niet meer masturberen (economie) maar hey, je hand verbrandt in ieder geval niet (je hebt geen corona)! Dan zie je iemand die naar je zwaait met een brandwerende handschoen, want hij heeft wel onderzoek gedaan naar wat wel en niet werkt en kwam tot de conclusie dat een andere/gematigde/whatever aanpak werkt. Jij schudt je hoofd en zegt tegen jezelf: wat een idioot, dat werkt toch nooit...
Nee het idee was meer .. waarom zou je je handen steeds blijven branden omdat je eerder vrij evident en empirisch zelf onderzoek dat vlammen heet zijn en dat verbranden aan iets wat te heet is pijn doet, graag bij herhaling wil negeren, want tsja waarom zou de natuurkunde niet veranderen.
Het probleem is met het onderzoek, het probleem heb je als je dat onderzoek op die manier uitvoert en het grootste deel van je bevolking gaat als gevolg daarvan dood ja. Dus daarom gaat niemand dat onderzoek doen, omdat dat risico er is. Dat is het probleem. En ja, je zou kunnen zeggen dat het erg goed is als de maatregelen 95% effectief blijken. Maar dan heeft het grote deel van de bevolking met contactberoepen en in de horeca een probleem want die moeten voor de rest van hun leven met z'n allen wat anders gaan doen.
Niemand gaat dat onderzoek zoals jij het lijkt voor te stellen doen omdat het:
Onetisch is.
Het dubbel onetisch is omdat het hoogst waarschijnlijk onmogelijk is en derhalve als nog geen betrouwbaar resultaat op levert (of je moet echt Mengele na willen gaan doen .. en zelfs dan).
Het is driedubbel onetisch omdat het ook nog eens zeer waarschijnlijk mosterd na de maaltijd
En hoezo voor de rest van hun leven, sterven ze in de Horeca allemaal al binnen de komende paar jaar ?